Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680808 times)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #150 on: July 13, 2015, 12:58:18 AM »
Zijdelings hiermee te maken: wie van jullie heeft er ervaring met groene/verantwoorde beleggingen in kader van financieel onafhankelijkheid? Vriend heeft zijn buffer waar hij hem hebben wil, staat op zich open voor (index)beleggen met een deel van zijn spaarbedrag, maar wil absoluut niet investeren in "foute" bedrijven (Shell, Nestlé etc.). Door Asn en Triodos worden groene fondsen aangeboden, maar dat zijn volgens mij beheerde fondsen met vrij hoge jaarlijkse kosten. Iemand die mij op weg kan helpen in de goedkope groene beleggingswereld? Of bijten groen en goedkoop elkaar per definitie?

Mr. Malicious

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 5
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #151 on: July 13, 2015, 02:09:55 AM »
Praktische vraag: bij welke bank(en) zitten jullie en hoeveel rekeningen hebben jullie daar?
Ik heb er 5 bij de AMRO, hypotheek bij de RABO en eentje bij de Postbank.
Extra rekeningen voor potjes enz.. dit zal vast voordeliger en beter kunnen. Ik denk dat ik uiteindelijk naar 1 privé rekening wil voor mijn salaris en 1 spaarrekening. Lekker overzichtelijk.. of is dat niet verstandig?

Wij zijn van 3 betaal rekeningen naar 1 gezamelijke rekening gegaan. Ik had namelijk uitgerekend dat over 40 jaar de kosten van de extra 2 aparte rekeningen 1300 euro zouden zijn.

Zit bij ING dus wel een "foute" bank maar daar maak ik mij niet echt druk om.

We hebben 2 spaar rekeningen
Oranje Spaarrekening & Groei Groter Rekening

Wat ik mooi vind van de oranje spaar rekening is dat je 10 spaar doelen kan aan maken, dit zijn aparte potjes of sub-rekeningen die je een eigen naam kan geven.
Zo kan je makkelijk potjes maken en staat het allemaal toch op 1 rekening

De Groei Groter Rekening is eigenlijk om voor je kind te sparen maar wij zetten hier het grootste gedeelte van ons spaargeld op want je krijgt er net iets meer rente op dan op de andere rekening.




ik ben nogal gehecht aan mijn bankrekeningnummer en die kun je nog steeds niet meenemen, voor zover ik weet.

Mee nemen kan helaas niet waar je wel gebruik van kan maken als je wil overstappen naar een nieuwe bank is de overstap service:

Wat de overstap service doet, is zodra er een incasso of overschrijving binnenkomt met jouw oude rekeningnummer, deze doorleiden naar je nieuwe rekening.

Dit doen ze 13 maanden dus genoeg tijd om alles rustig over te zetten. Meer info: http://www.overstapservice.nl/particulieren/

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #152 on: July 13, 2015, 02:51:05 AM »
Zijdelings hiermee te maken: wie van jullie heeft er ervaring met groene/verantwoorde beleggingen in kader van financieel onafhankelijkheid? Vriend heeft zijn buffer waar hij hem hebben wil, staat op zich open voor (index)beleggen met een deel van zijn spaarbedrag, maar wil absoluut niet investeren in "foute" bedrijven (Shell, Nestlé etc.). Door Asn en Triodos worden groene fondsen aangeboden, maar dat zijn volgens mij beheerde fondsen met vrij hoge jaarlijkse kosten. Iemand die mij op weg kan helpen in de goedkope groene beleggingswereld? Of bijten groen en goedkoop elkaar per definitie?
Ik heb gekeken naar de ETF's van ThinkETF's en daar hebben ze ook de 'Think Sustainable World UCITS ETF'. Het voordeel van een ETF is dat ze niet proberen beter te presteren dan 'de markt', maar gewoon de markt volgen, in tegenstelling tot een beleggingsfonds. Ze beleggen dus niet actief, wat de kosten laag houdt. Ik denk dat dit wel aardig in de buurt komt van wat jullie zoeken.



Mee nemen kan helaas niet waar je wel gebruik van kan maken als je wil overstappen naar een nieuwe bank is de overstap service:

Wat de overstap service doet, is zodra er een incasso of overschrijving binnenkomt met jouw oude rekeningnummer, deze doorleiden naar je nieuwe rekening.

Dit doen ze 13 maanden dus genoeg tijd om alles rustig over te zetten. Meer info: http://www.overstapservice.nl/particulieren/

Ik ben bekend met de overstapservice, daar maak ik me ook geen zorgen over, mij gaat het simpelweg om het nummer wat ik al mijn hele leven heb, niets meer, niets minder. :P Bovendien is de Regiobank een van de goedkopere banken, heb ik begrepen. Ik wil deze structuur zou houden, omdat ik bepaalde financiële zaken gewoon gescheiden wil houden. Ieder eigen bankrekeningen en de twee zijn zijn als het nodig is met het opheffen van de gezamenlijke rekening meteen weer gescheiden.

Potjes leg ik trouwens gewoon aan in mijn excel-sheets, bepaalde potjes worden iedere maand groter en dat kan ik in het overzicht mooi inzichtelijk maken over de jaren heen.
« Last Edit: July 13, 2015, 02:58:14 AM by Great White Silence »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #153 on: July 13, 2015, 02:20:08 PM »
G.W.S: bedankt voor de tip over die Think ETF's. Doet me wel beseffen dat ik nog te weinig van ETF's weet om comfortabel in te beleggen (of een ander daar over voor te lichten ;-)). Ik ben dat nu verder aan het uitzoeken en op een rijtje aan het zetten. Zo op het eerste gezicht zien de rentepercentages en kosten er nog schappelijk uit in ieder geval.

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #154 on: July 14, 2015, 03:29:08 AM »
Zijdelings hiermee te maken: wie van jullie heeft er ervaring met groene/verantwoorde beleggingen in kader van financieel onafhankelijkheid? Vriend heeft zijn buffer waar hij hem hebben wil, staat op zich open voor (index)beleggen met een deel van zijn spaarbedrag, maar wil absoluut niet investeren in "foute" bedrijven (Shell, Nestlé etc.). Door Asn en Triodos worden groene fondsen aangeboden, maar dat zijn volgens mij beheerde fondsen met vrij hoge jaarlijkse kosten. Iemand die mij op weg kan helpen in de goedkope groene beleggingswereld? Of bijten groen en goedkoop elkaar per definitie?

Duurzaam beleggen kan wel ook voordeel opleveren als je anders VRH moet betalen. Sommige duurzame beleggingen zijn namelijk tot 56k vrijgesteld daarvan. Moet je even zoeken op 'duurzaam beleggen vermogensrendementsheffing'.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #155 on: July 14, 2015, 07:08:19 AM »
He Susan, klopt inderdaad. Het lijstje zo bezien geldt die vrijstelling niet voor veel groene beleggingen, voor de ETFs niet in ieder geval, maar het is iets om in overweging te nemen. Voorlopig heb ik toch nog een vermogen in de min, dus nog niet zo snel aan de orde - maar goed om rekening mee te houden in de toekomst.

Aldus de Belastingdienst:
Quote
De heffingskorting voor groene beleggingen wordt berekend over maximaal de vrijstelling die u gebruikt bij het bepalen van uw belastbaar inkomen in box 3 (sparen en beleggen). De heffingskorting is 0,7% van uw vrijstelling in box 3. Wij berekenen de heffingskorting automatisch bij het vaststellen van uw aanslag.

Daar staat nog een beetje Chinees voor mij, maar volgens mij rekenen ze dus 1,2% VRH en daar gaat dan weer 0,7% vanaf mits je onder de grens van 56K zit. Ofzoiets.... 0_o

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #156 on: July 14, 2015, 11:24:09 AM »
Heffingkorting heeft weer te maken met de inkomstenbelasting. Je hoeft dus ook nog minder loonbelasting te betalen, maximaal €398 als je geen fiscaal partner hebt, maximaal €796 met fiscaal partner.
« Last Edit: July 14, 2015, 11:53:00 AM by Great White Silence »

krazzer

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #157 on: July 14, 2015, 12:21:46 PM »
Goeie tips - leuke blog. Smakelijke recepten op de site - en dat voor 30-35 euro per week :)

Zeker, ook een leuk feitje, veel van die recepten bevatten bramen, en die plukken we zelf ieder jaar, we weten van veel struiken in de buurt waar veel groeit en vorig jaar hadden we 7 kilo aan bramen!

Ik probeer zelf een beetje 12.50 per dag aan te houden, al probeer ik dat naar de 10 per dag te krijgen. Kwestie van mijn man thuishouden en zelf boodschappen doen, ben ik bang... ;(

De truuk is om dingen te laten. De meeste mensen haken af als ze horen dat je dingen moet laten, maar het grappige is dat je heel snel en makkelijk went aan een nieuwe situatie. Stel je drinkt iedere dag cola. Ik ken zat mensen die dat doen en zeggen echt niet zonder te kunnen. Stel je stopt er toch mee, en je gaat over op alleen maar water. Dan voel je je erg onwennig eerst maar na een paar weken ben je het alweer vergeten en kan je zonder. Na nog een paar weken begint het water zelfs lekker te worden. Nog wat later begrijp je niet meer eens waarom je ooit cola dronk.

Als je eenmaal doorhebt hoe dit werkt kun je dit op veel meer aspecten in je leven toepassen en een hoop geld besparen zonder dat je het gevoel hebt dat je er op achteruit gaat.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #158 on: July 14, 2015, 01:31:02 PM »
Goeie tips - leuke blog. Smakelijke recepten op de site - en dat voor 30-35 euro per week :)

Zeker, ook een leuk feitje, veel van die recepten bevatten bramen, en die plukken we zelf ieder jaar, we weten van veel struiken in de buurt waar veel groeit en vorig jaar hadden we 7 kilo aan bramen!

Ik probeer zelf een beetje 12.50 per dag aan te houden, al probeer ik dat naar de 10 per dag te krijgen. Kwestie van mijn man thuishouden en zelf boodschappen doen, ben ik bang... ;(

De truuk is om dingen te laten. De meeste mensen haken af als ze horen dat je dingen moet laten, maar het grappige is dat je heel snel en makkelijk went aan een nieuwe situatie. Stel je drinkt iedere dag cola. Ik ken zat mensen die dat doen en zeggen echt niet zonder te kunnen. Stel je stopt er toch mee, en je gaat over op alleen maar water. Dan voel je je erg onwennig eerst maar na een paar weken ben je het alweer vergeten en kan je zonder. Na nog een paar weken begint het water zelfs lekker te worden. Nog wat later begrijp je niet meer eens waarom je ooit cola dronk.

Als je eenmaal doorhebt hoe dit werkt kun je dit op veel meer aspecten in je leven toepassen en een hoop geld besparen zonder dat je het gevoel hebt dat je er op achteruit gaat.

Wildplukken wil ik ook nog wel eens gaan doen, maar wij eten vooral appels en bananen en die vind je hier niet zo snel in het wild ;(

Ik heb het zeker al door, alleen ben ik een van de weinigen in het huishouden, ben ik bang. Al heb ik niet al te veel te klagen, denk ik, als ik de bedragen zie die anderen aan boodschappen besteden in topics als 'hoeveel geef jij aan boodschappen uit'...

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #159 on: July 14, 2015, 02:16:18 PM »
Toch eens rondvragen voor die appels, hoor! Ik heb een flinke appelboom in de tuin die elk jaar meer geeft dan wij op kunnen. We hebben er al vele potten moes van gemaakt, appeltaarten mee gebakken en zelfs cider van gebrouwen maar geven elk jaar weer kisten vol weg aan de liefhebber.
Liefst ruil ik (afwisseling is ook fijn natuurlijk), maar ik geef het ook vaak gewoon maar appels weg omdat ik het zo zonde vind om die appels weg te zien rotten. Zo zijn er vast zat andere tuiniers (of simpelweg mensen met een oude appelboom) die daarvoor open staan, zeker als je de moeite wilt doen ze zelf te plukken of rapen en de oogst deelt. Via Facebook ben ik afgelopen herfst bijv. kweeperen gaan plukken bij iemand die daar weer veel te veel van had. Veel oudere mensen die landelijk wonen hebben veel fruitbomen in de tuin staan maar zijn minder goed in staat om ze te onderhouden (of ervan te oogsten). Nee heb je, ja kun je krijgen!

krazzer

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #160 on: July 16, 2015, 10:59:41 AM »
Het lijkt mij heerlijk om de hypotheek afgelost te hebben, ik zit er zelf nog minimaal 15 jaar aan vast, 5 jaar geleden afgesloten, en als ik de looptijd korter dan 20 jaar zou laten duren, moet ik belasting over het spaargedeelte betalen.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #161 on: July 16, 2015, 01:00:37 PM »
Spruit: Ik zal dan eens op zoek gaan naar appels, misschien vind ik wel wat, ook al zit ik niet echt landelijk. Maar als ik de besparing aan appels weer kwijt ben aan benzine is dat niet echt een gunstige uitwisseling, zeker milieutechnisch gezien...

Terrable: Die grote periodieke uitgaven drukken hier juist zwaar op die spaarquote. Keuken, dakkapel, dingetje hier, dingetje daar. Vele kleintjes maken één grote...

krazzer: Ik ben blij dat wij geen spaarhypotheek hebben, al probeerde de eerste hypotheekadviseur ons wel die richting in te duwen. Blij toe, want ik heb een hekel aan dat soort beperkende voorwaarden.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #162 on: July 17, 2015, 04:34:19 AM »
Terrable: Die grote periodieke uitgaven drukken hier juist zwaar op die spaarquote. Keuken, dakkapel, dingetje hier, dingetje daar. Vele kleintjes maken één grote...

Klopt, daarom heb ik vrij behoudend gerekend en uitgegaan van een standaard maandsalaris. De grotere en kleine periodieke uitgaven zou ik moeten kunnen betalen van mijn vakantiegeld / eindejaarsuitkering.
Hoe doen jullie dat soort zaken trouwens - spaarpotje? Zo ja, hoeveel geld hou je daarvoor achter de hand? Blijft lastig inschatten hoeveel geld je uiteindelijk nodig hebt voor de grote klussen.
[/quote]
Ik heb twee begrotingen, of eigenlijk drie. Eentje voor de gewone maandlasten zoals ze zijn, inclusief jaarlijks terugkerende kosten maar zonder eenmalige uitgaven of inkomsten. Dan heb ik er eentje naast waar ik eenmalige inkomsten (bonus, vakantiegeld) en uitgaven (grote reparaties / onderhoud huis etc) in meeneem. Als ik de verwachte grote uitgaven niet kan betalen van de verwachte eenmalige inkomsten, maak ik daar een aparte spaarpot voor. En dan een derde "ideale" begroting waarbij ik kijk hoeveel ik vind dat ik moet bezuinigen op bepaalde categorieen omdat ik ze te hoog vind.

Mijn spaarquote berekenen ik op begroting 1.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #163 on: July 17, 2015, 02:37:48 PM »
Ik houd alle geldstromen bij in één excel-file, ook de spaarpotjes. Ik reken uit hoeveel een bepaalde klus ongeveer zou kosten (en gooi er ook nog eens 10% bovenop) en zet dat bij de 'reserveringen'. Het moment vlak voor de salarisbetaling neem ik als punt om te kijken of er voldoende in 'kas' zit om de klus uit te voeren. Maar onder de reserveringen zit sowieso altijd een buffer om een mogelijk ontslag twee maanden te overbruggen tot de WW-uitbetaling, plus nog enkele andere reserveringen, waaronder de reservering voor de aflossing van de hypotheek. De klus gaat pas uitgevoerd worden wanneer we niet meer 'in de min' staan, dus wanneer de buffer helemaal gevuld is en er nog steeds voldoende over is om de klus te betalen. Geld dat straks naar de FundCoach gaat, verdwijnt trouwens uit deze file, net zoals de hypotheekaflossingen alsof het een uitgave is. Voor de beleggingen en hypotheek heb ik weer andere files gemaakt...

De spaarquote is heel simpel: in bovengenoemde file staat alles wat binnen is gekomen en alles wat eruit is gegaan en dat dus per maand (iedere maand heeft zijn eigen tab) en zo kan ik in een andere tab dus de spaarquotes uitrekenen per maand en per jaar.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #164 on: July 18, 2015, 11:06:06 AM »
Ik denk zelf dat de meeste mensen die hun doel bereikt hebben en kúnnen stoppen, dit niet per se doen. In ieder geval niet definitief. Ik werk ieder half jaar bij een bedrijf waar onder andere al die leuke zakjes gesneden groenten vandaan komen die bij de AH gekocht kunnen worden. Een heleboel mensen doen dat omdat ze niet anders kunnen, weer anderen doen dat omdat ze inmiddels niet meer hoeven te werken maar het wel leuk vinden om tóch iets te doen. Ik doe het omdat ik wel wat bij wil verdienen, maar niet onder kantoortijden. Ik wil 's avonds en in het weekend werken, zodat we geen kinderopvang nodig hebben. Bovendien verdien ik dan tenminste nog een fatsoenlijk loontje vanwege de toeslagen omdat het geen kantoortijden zijn. ;)

Als je een partner en/of kinderen (en dus erfgenamen) hebt, ligt het weer anders. Als je bijvoorbeeld niemand hebt om wat aan na te laten (of wilt nalaten) kun je het ook precies op gaan maken volgens het 'live rich, die broke'-principe. Dan hoef je minder bij elkaar te verzamelen om met pensioen te kunnen gaan.

Ik vind het zelf sowieso leuk om zo zuinig mogelijk te leven, maar ook om ieder half jaar mij even flink af te beulen, dus op die manier kunnen we waarschijnlijk ook sneller met 'pensioen' (semi-financieel onafhankelijk?) dan iemand die echt helemaal wil stoppen en nooit meer een vinger uit wil steken. Volgens mij zijn dat er niet veel trouwens, zeker niet als je jezelf financieel onafhankelijk hebt gewerkt...

MCG

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #165 on: July 18, 2015, 01:45:02 PM »
Als ik geen kinderen zou nemen en op dezelfde voet verder zou gaan, dan kan ik zeker voor mijn 40e met pensioen. Maar de weg is lang en er zijn zoveel zaken die je gewoonweg niet kunt voorspellen. Je kunt je leven al niet plannen voor over 2 jaar laat staan over 20+ jaar.

Wat je wel kunt doen is je spaarquote zo hoog mogelijk krijgen, zonder dat het ten koste gaat van je levensgeluk, en dit te beleggen. Ik houd het simpel en bekijk het van jaar tot jaar. Wie weet stop ik inderdaad wel nooit met werken en vind ik een part-time baan die mij juist gelukkig maakt. Who knows?

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #166 on: July 19, 2015, 10:02:10 AM »
Terrable, hoe zit het met isolatie van de woning? Is die al helemaal top notch? Want vaak rendeert isoleren beter dan zonnepanelen. Dat zou je eens kunnen bekijken via milieucentraal: http://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/financiering-energie-besparen/rendement-energiebesparing/

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #167 on: July 19, 2015, 04:04:12 PM »
Fiscaal vraagje: wie weet of bibliotheeklidmaatschap aftrekbaar is van de belasting. Bibliotheken zijn ANBI's en periodieke giften aan ANBI's zijn aftrekbaar (denk aan WNF lidmaatschap oid.), maar contributie voor een muziekvereniging is dat dan weer niet. Daarentegen lidmaatschap van politieke partijen weer wel. Dus... ?? Ik kan er niets eenduidigs over vinden, helaas.
Niet dat het honderden euro's gaat schelen natuurlijk, maar alle beetjes helpen. Constant optimization enzo ;-)

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #168 on: July 19, 2015, 10:51:06 PM »
Als er een tegenprestatie tegenover staat, is de 'gift' niet aftrekbaar. Voor het geld van het lidmaatschap van de bibliotheek kun je boeken lenen etc, en voor het lidmaatschap de muziekvereniging krijg je muziekles.  Als je zegt 'Hier is honderd euro, veel plezier ermee' is het wel aftrekbaar, zolang ze maar die anbi-status hebben.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #169 on: July 20, 2015, 02:13:25 AM »
Hmm bummer, maar wel logisch op zich. Weer een beetje wijzer ;-)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #170 on: July 21, 2015, 01:59:32 PM »
Bedenk je bij verzekeringen het volgende: wat weet jij over je situatie dat je verzekeraar niet weet? Verzekeraars maken op basis van de gegevens die jij invult een inschatting van de kosten die ze in zo'n situatie gemiddeld gezien maken. Dat + marge rekenen ze aan je door per maand in de premie. Een verzekeraar zit immers in de bussiness om geld te verdienen, niet om verzekerden een plezier te doen ;)

In mijn idee ben je dus beter uit wanneer je je eigen verzekeraar bent - door middel van een goede buffer. Uiteraard kom je onder de zorgverzekering en WA niet uit, maar de rest kun je best zelf inschatten. Zelf ben ik vrij minimaal verzekerd: wel inboedel, voor geval het huis afbrand oid, maar dan wel de budget dekking want dure spullen heb ik amper. Basiszorgverzekering en max. eigen risico, want kosten heb ik daar amper aan (even afkloppen natuurlijk), geen reisverzekering en verder ook geen verzekering voor bril, telefoon en dat soort fratsen. Let ook op de optie om een jaar premies vooruit te betalen, dat kan je 3% in kosten schelen.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #171 on: July 22, 2015, 02:12:02 PM »
En goed plannen, voor het geval je wel kosten hebt die je aan kunt zien komen. Ik heb zelf hoorapparaten en wist dat ik nieuwe nodig had. Ik heb mijn eigen risico dus op €375 gezet en een extra verzekering genomen die de extra bijdrage van 2 keer  €307,50 voor €300 zou dekken (heb er twee nodig, en vanwege mijn 'drukke sociale leven en complexe gehoorverlies' het duurste apparaat). De extra kosten die ik dit jaar gemaakt heb aan verzekeringen haal ik er op die manier echt wel uit met de besparingen op de aanschaf van deze toestellen. En volgend jaar zet ik het eigen risico weer op maximaal en zeg ik het extra pakket op.

De bijstands-challenge gaat nog niet echt van een leien dakje trouwens, veel uitgaven die de afgelopen maanden gepland zijn komen erin terug. Omdat ik nogal spontaan begonnen ben met deze uitdaging heb ik daar natuurlijk niet op in kunnen springen, door middel van bijvoorbeeld sparen of handiger plannen zodat het per maand beter uitkomt. Ik hoop dat de komende maanden glad te strijken.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #172 on: July 23, 2015, 01:27:14 AM »
In mijn idee ben je dus beter uit wanneer je je eigen verzekeraar bent - door middel van een goede buffer. Uiteraard kom je onder de zorgverzekering en WA niet uit, maar de rest kun je best zelf inschatten. Zelf ben ik vrij minimaal verzekerd: wel inboedel, voor geval het huis afbrand oid, maar dan wel de budget dekking want dure spullen heb ik amper. Basiszorgverzekering en max. eigen risico, want kosten heb ik daar amper aan (even afkloppen natuurlijk), geen reisverzekering en verder ook geen verzekering voor bril, telefoon en dat soort fratsen. Let ook op de optie om een jaar premies vooruit te betalen, dat kan je 3% in kosten schelen.
Mijn instelling is: als ik het zelf kan betalen, verzeker ik het niet, dus maximaal eigen risico, geen tandartsverzekering etc. Een reisverzekering valt voor mij in de categorie: kan ik zelf niet betalen, Hierbij gaat het om spoedeisende hulp bij ziekte/ongevallen in het buitenland, plus repatrieering. Je zorgverzekering vergoedt spoedeisende hulp maar tot de nederlandse bedragen en vergoedt geen repatrieering, de kosten voor allebei kunnen in de vele tienduizenden euros lopen. Het gaat me dus niet om een zoekgeraakte zonnebril, maar om echte megakosten als er iets goed fout gaat. Altijd op zoek naar bezuinigingen dus benieuwd hoe jij dit risico opvangt zonder reisverzekering? Heb je dit dan meeverzekerd als extra module bij je zorgverzekering?

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #173 on: July 23, 2015, 01:55:10 AM »
Ik heb de reisverzekering ook om die reden genomen, net voor ik naar de VS op vakantie ging. Verder wel minimale dekking, maar ik was idd vooral bang voor iets medisch. Als je alleen Europa in gaat is het denk ik niet zo erg om geen reisverzekering te hebben. Al weet ik niet hoe de kosten in bijvoorbeeld scandinavie zijn. Verder heb ik WA verzekering en minimale inboedel. Kost me bij elkaar zo'n 12 euro per maand. Zorgverzekering neem ik ook altijd de meest minimale, extra hoog ER. Ik zorg er wel voor dat de ziekenhuizen in mijn buurt onder contract staan.

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #174 on: July 23, 2015, 06:10:25 AM »
Hallo, nog een snorretje hier. Nederbelg. Geen budgetten, ik probeer gewoon zo Mustachian mogelijk te leven en hou alles goed bij in een Excel-sheet. (Of beter gezegd, Open Office, want dat is gratis). De vaste lasten probeer ik zo laag mogelijk te houden en dat lukt aardig in België omdat veel dingen goedkoper zijn hier. Onze vaste lasten, redelijk bare bones inclusief (kleine) hypotheek, zijn ongeveer 23 mille per jaar. Ik heb nog geen vast plan voor FIRE, het zou ook nog ongeveer 12 jaar duren volgens mijn berekeningen. Mogelijk stop ik eerder, of later. Die 26 à 27 jaar tot mijn officiële pensioen ga ik in elk geval niet vol maken! :)

Huidig projectje: mijn verzekeringen uitvlooien, autoverzekering kan mogelijk 200 euro goedkoper op jaarbasis, daar laat ik volgende week een offerte voor maken. Voor inboedelverzekering had ik me al bedacht dat een diefstalverzekering misschien niet nodig is: het meeste in huis is al lang, lang geleden afschreven en kunnen we opnieuw kopen indien nodig.

Sinds dit jaar heb ik het Mustachian people problem (of het is eigenlijk geen probleem...) dat ik door mijn beleggingen vs kleine hypotheek nog 22 euro aan de belastingdienst moet betalen. Toen ik in de aangiftemodule eens doorrekende wat het zou schelen als ik mijn hypotheek zou aflossen, bleek dat 5 euro duurder te zijn. De Wet Hillen@work? (Of heb ik mijn aangifte van 2014 verkeerd ingevuld?)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #175 on: July 23, 2015, 06:30:34 AM »
Altijd op zoek naar bezuinigingen dus benieuwd hoe jij dit risico opvangt zonder reisverzekering? Heb je dit dan meeverzekerd als extra module bij je zorgverzekering?
Shamantha, wij gaan maar 1x per jaar een paar weekjes binnen Europa op vakantie (tot nu toe), daarom schat ik in dat voor ons de kosten niet opwegen tegen het risico. Dat evt. buitenlandse medische kosten "maar" vergoed zijn tot NL niveau baart me niet zo heel veel zorgen omdat ik veel landen die wij bezoeken medische kosten onder NL niveau liggen. Als er echt iets catastrofaals zou gebeuren is er altijd nog een bubs spaargeld dat heel makkelijk inzetbaar is om dat op te vangen. Aangezien voor ons het risico dusdanig klein is, durf ik dat risico wel aan om op de maandelijkse lasten te besparen. Ik zal dan ook niet mopperen als er wel iets zou gebeuren en we moeten dat zelf betalen; daar hebben we heel bewust voor gekozen. Mochten we ooit wat verder / risicovoller op vakantie gaan, dan is een eenmalige reisverzekering altijd een optie.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #176 on: July 23, 2015, 11:30:51 AM »
Terrable, kreeg je die aanbieding van Ziggo na bellen met de vraag of je van de tv-abo af kon? Want dan ga ik dat ook maar eens doen denk ik. Lijkt me een minder raar gesprek dan als je ze belt om te vertellen dat je het abo gewoon te duur vindt (hoewel ik dat wel vind, maar ja ;-) ).

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #177 on: July 24, 2015, 01:49:36 AM »
Goede tips! Het is wel lastig te vergelijken, zeker als er ook nog een combinatiepakket aanbieding is. Deze is namelijk niet 'op maat' gemaakt. Ik zit bij centraal beheer maar mijn inboedel en woning is dan oververzekerd. Waar zit jij bij Susan?
 

Reisverz bij SNS voor 2,92, WA bij FBTO voor 2,82 en inboedel deel ik met mijn vriend voor iets van 10 geloof ik bij abn (hij krijgt daar wel pakketkorting vanwege andere verzekeringen daar).

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #178 on: July 24, 2015, 06:32:18 AM »
Terrable, als het aan mij lag waren we allang van Ziggo af... maar ja... vriend is een gamer en Ziggo is de enige die kabelinternet biedt hier achteraf. Maar goed, dat hoeft Ziggo niet te weten natuurlijk :-P

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #179 on: July 24, 2015, 01:35:22 PM »
Wij hebben Ziggo al een hele tijd geleden gedropt en vervangen door alleen internet van Telfort. We hebben beiden een mobieltje en het internet gaat niet via de telefoon. Dus we hebben geen behoefte aan een vaste lijn en ook niet aan een TV-abo want we kijken geen tv. Het jaarlijkse belletje over het internet-abonnement was afgelopen maand wel erg kosteneffectief trouwens, want we hadden een vergelijkbaar internetabo gevonden voor een lagere prijs, meldden dus bij Telfort dat we dus over wilden gaan stappen vanwege de prijs en kregen meteen een halvering van de prijs aangeboden voor het komende jaar (zes maanden gratis). Daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen. ;)

Misschien nog eens goed kijken naar de verzekeringen, al denk ik dat we daar ook al vrij laag zitten.


Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #180 on: July 25, 2015, 12:47:58 PM »
We begonnen op het instap-abo ja, maar Ziggo maakt er een kunst van om steeds de download snelheid te verhogen met bijbehorend prijskaartje. Zo zijn we van 40 euro naar 50 omhoog gekropen. Ik wil ze dan ook voorstellen om in ieder geval weer terug te gaan naar het instapmoment qua snelheid en kosten, dat lijkt me redelijk en alle beetjes helpen.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #181 on: July 27, 2015, 09:18:36 AM »
Vanaf volgende maand zit ik bij online.nl. Opzeggen is door online geregeld, kreeg nog wel een telefoontje van Ziggo waarbij een dame van Ziggo wilde weten wat de aanbieding van online was. Nadat ik dat doorgaf was het even stil en ze wenste me veel succes bij online en liet me weten dat ze geen product voor die prijs konden leveren. 

Ik wil me nu ook wat verder gaan verdiepen in beleggen - sparen. Ik denk dat ik mijn geld wil verspreiden over:
- Om te sparen lijkt leaseplanbank vrij goede voorwaarden te hebben 1.3% tot 1.95% voor 5 jaar vast.
- Beleggen in EFTs 3 - 7 % rendement afgelopen 25 jaar.
- Iets tastbaars. Daarbij denk ik aan zoiets als een goedkoop chalet zonder erfpacht (daarna in de verhuur) - of investeren in grond (aggrarisch / bouw of bos).
Dat laatste zou ook in het buitenland kunnen, iemand ervaring mee?   

[edit] wat ik trouwens ook wel interessant vind zijn aandelen in Chinese bedrijven. De beurs heeft een flinke correctie gehad, dus nu is wellicht het moment aangekomen om in te stappen.

Terrable, ik ben de afgelopen tijd flink bezig geweest om me in te lezen omdat ik het tijd vond worden om te gaan beleggen.

Op basis van mijn wensen (lage kosten broker+fonds, gespreid risico, geen omkijken naar) heb ik gekozen voor Meesman (indexfondsen). Binck is ook een optie als je bereid bent om een flink stuk tegelijk te investeren (dit omdat ze werken met deels vaste kosten+laag percentage, dat heb je er met grote bedragen eerder uit dan met kleine beetjes per maand), Binck biedt ETF's die interessant zijn. Bij beide partijen ben ik alleen geïnteresseerd in een brede indexen of -trackers (breed over vele bedrijfstakken en diverse landen), omdat ik dat veel minder riskant vind.
econowiser.wordpress.com heeft er veel over geschreven wat voor Nederland relevant is. Verder heeft http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index er ook wat zinnige dingen over te zeggen. En voor het grote plaatje: http://jlcollinsnh.com/stock-series/

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #182 on: July 31, 2015, 12:16:48 AM »
Hee hallo, wat leuk zo'n Nederlands draadje! Ik ben sinds ruim een maand MMM aan het lezen, en word er erg blij van. Ik ben van nature een spaarder, maar zat een beetje op een punt dat je je afvraagt waarvoor je eigenlijk aan het sparen bent (waar ga je met je spaargeld heen nadat je het maximale boetevrije bedrag in je hypotheek hebt gestopt, je buffer gevuld is en je vakantie betaald). Dus ik heb er nu een nieuw doel bij: investeren om passief inkomen te genereren / vrijer te zijn in mijn keuzes. Fuck you money dus eigenlijk.

Twee dingen vielen mij op hier:
- bij huren / hypotheek heeft niemand het over de mogelijkheid dat je (bij voorkeur afgeloste) eigen huis je een heel leuk basisinkomen kan opleveren wanneer je het verhuurt. Ik ken meerdere mensen die daar bijvoorbeeld een deel van een wereldreis mee gefinancierd hebben. Nou woon ik in Amsterdam, dat vertekent misschien het beeld, want er is hier een groot tekort aan huurhuizen dus een huurder vinden is niet moeilijk en de huren op de vrije markt liggen hoog. Ik heb deze optie in mijn achterhoofd, dat is voor mij mede de reden om zo snel mogelijk mijn hypotheek te blijven aflossen en dat te prioriteren boven beleggen (dat en het feit dat ik nog ruim 5% rente betaal op mijn hypotheek...). Beleggingen zijn natuurlijk op de lange termijn rendabeler, maar als je op de korte termijn een vrijwel risicoloos inkomen wil omdat je bijvoorbeeld een tijdje met sabbatical gaat dan heb je volgens mij meer aan een verhuurbare woning.

- en dat brengt mij tot het tweede punt: in de meeste grote steden (Amsterdam, Utrecht, Den Haag in elk geval) is kopen veel goedkoper dan huren wanneer je niet in aanmerking kom voor een sociale huurwoning of huurtoeslag. Als ik mijn appartement zou huren ipv kopen, zou ik per maand letterlijk 2x zo veel moeten gaan betalen. Terwijl ik er in flexibiliteit niet veel mee zou winnen: als je een huis hebt waar je gemakkelijk een huurder voor kan vinden die de kosten dekt ben je bijna net zo flexibel als wanneer je zelf huurt. Het helpt denk ik wel wanneer je een appartement hebt ipv een huis, dan is er doorgaans een VVE die het groot onderhoud doet waar je aan mee betaalt en heb je verder eigenlijk even weinig omkijken naar je eigen woning als een huurder.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #183 on: August 02, 2015, 01:14:15 PM »
Als je een appartement wil kopen om te verhuren moet je trouwens wel goed opletten wat er is geregeld wat betreft de verhuur. Het kan namelijk zijn dat er in de splitsingsakte een verbod op verhuur is opgenomen.

Mijn eerste maand 'bijstands-challenge' is voorbij, en is met een beetje 'valsspelen' best redelijk gelukt, maar een paar tientjes in de min. Op naar augustus, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #184 on: August 02, 2015, 10:12:10 PM »
JJNL, verhuur leek me in Nederland een stuk riskanter dan in bijv. de VS vanwege alle huurdersbescherming die er is. Het is niet zomaar gedaan om een foute huurder uit je pand te krijgen heb ik altijd begrepen. En de meeste banken zijn er niet happig op dat "hun" onderpand wordt verhuurd, dus dit is een lastige optie voor eenieder die nog aan het aflossen is.
Jammer van al die beperkingen, minder regels zou de vastgelopen huurmarkt een goede impuls kunnen geven (en dat vind ik vanuit huurders optiek alleen maar aan te moedigen).
Overigens is het buiten de grote steden niet vaak zo dat je meer betaalt voor huur dan voor soortgelijk koophuis - en 80% van de Nederlanders woont niet in de stad. Voor hen die wel in die positie verkeren en geen hypotheek meer hebben een optie om eens goed te onderzoeken natuurlijk.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #185 on: August 03, 2015, 06:18:08 AM »
Ik heb het verhuren van een verdieping van mijn huis in mijn hoofd als back-up scenario voor als ik werkloos zou worden, maar wat Spruit opmerkt, dat het erg lastig is om huurders weer kwijt te raken, baart mij ook wel wat zorgen. Ik heb inmiddels wel uitgewerkte plannen wat er moet gebeuren om de helft van het huis verhuurbaar te maken en wat dat ongeveer gaat kosten (5000 euro) maar ben nog niet van plan het uit te voeren.

Even schrikken: Als de taxatie van het te koop staande huis hier in de straat een beetje klopt, dan heb ik een geschatte overwaarde van 2 ton op mijn huis inmiddels. Daar moest ik toch even van met mijn ogen knipperen. Ik ben halverwege het afbetalen van mijn hypotheek, dus dat bedrag gaat omlaag, maar de waarde van het huis gaat omhoog, dus dat werkt dubbel. Ik ben stiekem heel blij met dit geld dat ik niet heb, wat best raar is :-)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #186 on: August 03, 2015, 10:25:56 PM »
Shamantha, twee ton is geen kattepis! Is het te overwegen om de boel te verkopen en voor twee ton iets hypotheekvrij te kopen? Bam, in een keer van je woonlasten af! Voor twee ton is in den lande inmiddels best iets redelijks te kopen, toch?

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #187 on: August 04, 2015, 12:10:43 AM »
Heb ik even over gedacht Spruit, maar ben erg gehecht aan mijn huis en bovendien vind ik het idee dat ik, als back-up voor het geval ik mijn baan kwijt raak of later als onderdeel van financieel onafhankelijk zijn, huurinkomsten kan genereren door het huis te splitsen, een erg fijn idee. Ik kan als huur voor het halve huis twee keer zo veel vragen als wat ik nu als hypotheek betaal voor het hele huis. In het splitsen zou ik dan wel 5000 spaargeld moeten steken, dat houdt me tot nu toe een beetje tegen maar staat op de planning voor 2017.



Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #188 on: August 04, 2015, 03:47:26 AM »
Het voordeel van een inwonende huurder is dat je veel minder vastzit aan regels. Dus mocht het tegenvallen dan kun je er ook weer vanaf. Nadelen zijn er ook natuurlijk... maar als je iemand hebt die prettig in de omgang is, netjes met je huis omgaat en je kosteloos laat wonen lijkt me dat ideaal.

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #189 on: August 04, 2015, 12:48:15 PM »
Ik ben geen expert maar ik weet wel dat je met de zogenaamde 'expat clausule' een huurder uit je huis kunt krijgen. Dat is het soort huurcontract dat bijv. ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse zaken gebruiken als ze worden uitgezonden voor een paar jaar. Het geeft je het recht om de huurder er weer uit te zetten als je er zelf weer gebruik van wilt maken. Je zou eens kunnen informeren bij iemand die gespecialiseerd is in huurrecht of dat voor jou een oplossing kan zijn.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #190 on: August 04, 2015, 03:55:45 PM »
Dumb blonde heeft gelijk, als je je eigen woning verhuurt, dan mag je de huurder er (uiteraard met opzegtermijn) weer uit zetten als je de woning nodig hebt voor eigen gebruik. Dan moet het dus wel je eigen woning zijn, waar je vervolgens zelf weer gaat wonen. Dat is de constructie waarop ik doelde. De meeste splitsingsaktes verbieden inderdaad verhuur zonder toestemming van de VVE, maar VVEs geven doorgaans wel toestemming voor het hebben van een huurder wanneer je zelf bijvoorbeeld op wereldreis zou gaan. Ze zitten doorgaans inderdaad niet te wachten op pandjesbazen - dat doen ze zelf immers :). Bekenden van mij hebben bij wijze van investering / pensioenvoorziening een heel pand gekocht, waarvan ze 2 verdiepingen verhuren en eentje zelf bewonen. Dan ben je natuurlijk zelf de VVE, en geldt alleen de huurbescherming. Het klopt dat die in Amerika niet overal even goed is geregeld als in Nederland (hangt af van de staat waarin je woont volgens mij), maar ook in Nederland is het niet zo dat je een foute huurder er nooit uit kan zetten. Wel is het zo dat de regels over maximale huur (puntensysteem) belemmerend werken op de verdienste op je woning. Dus: zorg voor iets wat in de vrije sector valt. Of nog mooier: verhuur alleen aan expats. Gebeurt in Amsterdam en Den Haag veel, en die zijn gegarandeerd na een bepaalde periode weer vertrokken. Het klopt ook dat huurders minder huurbescherming genieten als je ze een kamer in je huis verhuurt: dan geldt niet de expatclausule, maar de zg. hospitaclausule, en kun je ook gemakkelijker van ze af dan wanneer je zelfstandige woonruimte verhuurt. Overigens: ook ik ben geen enorme expert, maar wel van huis uit jurist, dus toch wel een klein tandje deskundiger dan de leek zou ik zeggen :)

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #191 on: August 07, 2015, 09:45:22 AM »
Wat ik er zelf van begrepen heb, is dat bij hospitaverhuur na negen maanden de gewone huurbescherming geldt. Dus leuk voor negen maanden, daarna heb je er niets meer aan als je snel van de huurder af wilt. Ik zou ook graag de huidige woning willen verhuren en zelf bijvoorbeeld kleiner gaan wonen, maar door alle horror-verhalen (waarvan eentje zeer dichtbij) laat ik verhuur maar over aan corporaties.

brainfart

  • Stubble
  • **
  • Posts: 182
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #192 on: August 08, 2015, 02:44:28 PM »
Too bad this thread is in Dutch, could be an interesting read for others from neighboring countries with similar taxation issues, lower incomes etc.
(Unfortunately the "mustachianism applied to German way of life" thread is in German, too, and probably not very useful to you guys either)

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #193 on: August 09, 2015, 04:21:53 PM »
Wat bedoel je met horror verhalen? Huurders die niet betalen - rotzooi maken?
Het is iets wat ik nog steeds als potentiële belegging zie, dus alle info en voorbeelden zijn welkom.   
Wietplantages?

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #194 on: August 09, 2015, 08:21:40 PM »
Wat bedoel je met horror verhalen? Huurders die niet betalen - rotzooi maken?
Het is iets wat ik nog steeds als potentiële belegging zie, dus alle info en voorbeelden zijn welkom.   
Wietplantages?

Hmm, ik dacht in eerste instantie: makkelijke zaak, want dat staat specifiek vernoemd in de meeste standaard contracten. Maar daadwerkelijke uitzetting blijkt dan nog tegen te vallen! Zie bijv. deze link

Dat gezegd hebbende denk dat je in zo'n expat- of hospita constructie binnen de gestelde termijn als verhuurder best een idee hebt wat voor vlees je in de kuip hebt met je huurder(s). Maar ja... het blijft een risico.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #195 on: August 10, 2015, 05:54:22 AM »
Hmm, ik dacht in eerste instantie: makkelijke zaak, want dat staat specifiek vernoemd in de meeste standaard contracten. Maar daadwerkelijke uitzetting blijkt dan nog tegen te vallen! Zie bijv. deze link

Of de onverlaten zijn al uit eigen beweging weggegaan, maar wel met achterlating van tienduizenden euro's schade en electriciteitsrekeningen....

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #196 on: August 10, 2015, 11:38:16 PM »
Too bad this thread is in Dutch, could be an interesting read for others from neighboring countries with similar taxation issues, lower incomes etc.
(Unfortunately the "mustachianism applied to German way of life" thread is in German, too, and probably not very useful to you guys either)

There is actually a German thread? Cool, I hadn't seen it yet! Could you tell me where it is on the forum, brainfart? Iwould definitely like to catch up with that, as youre right, the situations are quite similar (and I can read German). You haven't missed much on this thread, it's been mostly about what to invest in (index funds) and the risks of renting out property (renters are heavily protected under Dutch law).


train_writer

  • Stubble
  • **
  • Posts: 203
  • Location: Brussels
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #198 on: August 11, 2015, 11:35:43 AM »
Over het verhuren van huizen, denk ik dat je beste optie is je zelf melden bij een bedrijf met expats in jouw buurt. En denk verder dan Shell, want er zijn véél bedrijven met 1 of meer expats tegenwoordig! Dan ben je in ieder geval wat zekerder van tijdelijkheid en je huur wordt betaald, tenminste, als je je huis verhuurt aan de werkgever ipv aan de expat zelf. Op die manier kun je hem er ook weer makkelijk uitzetten als de klus is afgelopen.

Mijn vorige werkgever had op die manier ook een bestand. Variërend van een gepensioneerde dame met een maisonette, inclusief avondmaaltijd en een babbel -waarvan ik niet weet of het helemaal wit verhuurd werd-, tot een collega die met zijn gezin in een villa net buiten de stad woonde. Ik weet zeker dat de grotere internationals net als mijn kleinere werkgever wel iemand hebben die dat soort dingen regelt of een vast contact hebben met een makelaar in de stad.

Lin

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #199 on: August 11, 2015, 03:26:38 PM »
Hey allemaal,

Leuke thread, ik heb er al veel van opgestoken.
Mijn achtergrond:
31 jaar, vaste baan bij de overheid, nu een huurwoning met een huur van 715 euro per maand. Dit is een sociale huurwoning waarvoor ik ondertussen te veel verdien en dus gaat de huur elk jaar met 5% omhoog. Daarnaast kan ik nu alleen nog naar een particuliere huurwoning verhuizen en dat kost in en rond Amsterdam al snel meer dan 1000 euro. Conclusie: Ik wil een huis gaan kopen met een aanzienlijk deel eigen inleg. Daarnaast ga ik nog wat over houden om te beleggen. Het doel is om gewoon goed te kunnen leven, af en toe lekker op vakantie en over een paar jaar misschien een jaar er uit.

Ik heb nu een portefeuille bij de ABN-AMRO maar ik vind het erg omslachtig en de kosten zijn niet inzichtelijk. Ik ga me zeker verdiepen in Meesman en Binckbank. Maar dan nog begrijp ik er te weinig van om goed onderbouwde financiële beslissingen te maken.

Heeft iemand tips over goede Nederlandse boeken dan wel sites over financiën en beleggen voor mensen zonder financiële achtergrond?

 

Wow, a phone plan for fifteen bucks!