Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 137897 times)

Shamantha

• Stubble
  • **
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #150 on: July 10, 2015, 08:10:13 AM »
Kosten besparen op vaste lasten heb ik in het afgelopen jaar wel tot de max gedaan. Dus wilde nu kijken naar meer verdienen/bijverdienen.
Ik ben er vorige week achter gekomen dat meer verdienen in onze situatie niet loont.
Welkom Mr. Malicious! Mijn eerste vraag aan jou is: waarom denk je dat je voor altijd op dit lage loon blijft zitten? Als je nu inzet op minder gaan werken en een beetje handelen op marktplaats, waar zie je dan jouw persoonlijke groei? Je bent pas 28, dat is echt nog piepjong, je hebt nog 40 jaar werken en jezelf ontwikkelen in je baan voor de boeg dus er zijn toch zat mogelijkheden om je boven dat vervelende punt waar je er op achteruit gaat uit te werken?

Ik kan er zeker in meegaan dat tijd enorm kostbaar is en dat je met minder werken (4 dagen per week lijkt me praktischer dan 3 weken per maand) zelfs nog meer toeslagen krijgt, maar waarom steek je die tijd dan niet in het meer waard maken van jezelf? Cursussen volgen, certificaten halen, praktische vaardigheden leren die je later weer om kunt zetten in geld?

Kortom, wat is het langetermijnplan voor de komende 40 jaar? Dat is toch niet minder werken en toeslagen blijven krijgen, als je naar financiele onafhankelijkheid toewerkt?

Mr. Malicious

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #151 on: July 10, 2015, 08:31:30 AM »

Welkom Mr. Malicious! Mijn eerste vraag aan jou is: waarom denk je dat je voor altijd op dit lage loon blijft zitten? Als je nu inzet op minder gaan werken en een beetje handelen op marktplaats, waar zie je dan jouw persoonlijke groei? Je bent pas 28, dat is echt nog piepjong, je hebt nog 40 jaar werken en jezelf ontwikkelen in je baan voor de boeg dus er zijn toch zat mogelijkheden om je boven dat vervelende punt waar je er op achteruit gaat uit te werken?

Ik kan er zeker in meegaan dat tijd enorm kostbaar is en dat je met minder werken (4 dagen per week lijkt me praktischer dan 3 weken per maand) zelfs nog meer toeslagen krijgt, maar waarom steek je die tijd dan niet in het meer waard maken van jezelf? Cursussen volgen, certificaten halen, praktische vaardigheden leren die je later weer om kunt zetten in geld?

Kortom, wat is het langetermijnplan voor de komende 40 jaar? Dat is toch niet minder werken en toeslagen blijven krijgen, als je naar financiele onafhankelijkheid toewerkt?

Ik zag inderdaad zelf ook in dat het op de langetermijn niet gunstig is. Ik speel met het idee, daarom noemde ik het ook een gedachte experiment. 
Ik ga er ook niet van uit dat ik altijd op dit lage loon blijf zitten. Ik was gewoon benieuwd wat mogelijk zou kunnen zijn met deze situatie.

In de nieuw verkregen vrije tijd zou ik mij inderdaad willen ontwikkelen of een begin willen maken aan een eigen (partime) bedrijf.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #152 on: July 10, 2015, 02:24:06 PM »
Spruit, gefeliciteerd met de opslag, goed gedaan!

Mr.Malicious, welkom! Best lastig dat het kennelijk niet zoveel uitmaakt of je meer gaat verdienen, of zelfs in je nadeel werkt. Jullie zouden kunnen overwegen dat jouw vrouw ook gaat werken als dat mogelijk is, dan kun je nog een extra 'bonus' krijgen: de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik doe zelf productiewerk in de avonduren en het weekend, dan heb je verder geen kinderopvang nodig ook. Als ze bruto iets van €5000,- binnenhaalt heb je die korting al en het wordt meer naarmate ze meer werkt/verdient. Je moet wel even uitrekenen hoe dat voor jullie uit zou werken, maar zo te zien vind je rekenen leuk. ;)

Ow, trouwens: mijn auto was vanmorgen dus kapot, de accu had er geen zin meer in. Kost gelukkig 'maar' €75,- maar het helpt niet als je rond probeert te komen van €1500,- dus dat was wel even balen. En manlief had ook een paspoort nodig, helpt ook niet...
9.21% of our nest egg goal reached.
38.05% of our mortgage payed off.

train_writer

• Stubble
  • **
« Reply #153 on: July 11, 2015, 03:11:33 AM »
@mr malicious. Ik ken die grens, de bandbreedte van het bedrag waar dat speelt is naar mijn mening veels te groot en jij brengt dat goed in beeld!
Wij zijn 3 jaar geleden allebei meer gaan werken, moesten een goedkoop huis uit etc., en hielden steeds niet meer over. Tot afgelopen jaar, nu we over dat grensgebied heen zijn en inderdaad meer geld én meer mogelijkheden hebben! Maar het is inderdaad even tandenknarsen.. En je weet ook niet hoe het uitpakt. Wel goed om te weten dat, mocht je in je uren worden gekort of je baan veranderen, je met minder nog bijna net zo goed rond kunt komen. Ik denk dat je experiment tijdelijk - bijvoorbeeld in een situatie met twee kleine kinderen waarin je ook veel opvangkosten zou hebben - wel goed zou werken. Maar begrijp ik goed dat miss malicious helemaal niet werkt? Dan is het een erg kwetsbaar plan.

@Spruit, goed onderhandeld, gefeliciteerd! Ik heb eind volgende week mijn eerste functioneringsgesprek in mijn nieuwe baan. Ik heb na mijn proefperiode al flink wat erbij gekregen en denk niet dat er meer in zit. Maar wie weet is er iets anders mogelijk, zoals een flexibele dag of een deel van mijn opleiding bekostigd krijgen.

krazzer

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #154 on: July 11, 2015, 02:21:12 PM »
35 € per week boodschappen met 2 personen? wow..  steek je daar veel tijd in en ga je daarvoor naar verschillende supermarkten? Ben wel nieuwsgierig hoe jullie dat doen - ik weet zeker dat ik in dit soort uitgaven ook wel flink kan snijden. Dit red ik namelijk bij lange na niet in mijn eentje.

Met zijn tweeën van 35 euro per week boodschappen, dus 160 per maand. Er zijn maanden dat ik hieraan kom, maar niet consistent. Wil je je "geheim" met ons delen?

Tuurlijk :)
- We eten om de dag vlees. We zijn dus half-vegetarier, omdat vlees het duurste voedsel is, scheelt dit een hoop!
- We drinken vrijwel alleen maar thee en water, we houden allebei niet van koffie en frisdrank of alcohol alleen voor als mensen langskomen o.i.d. Water komt uit de kraan en thee kost geen moer, theezakjes kun je meerdere keren mee doen. Dit scheelt ook een hoop en is heel gezond!
- We koken iedere dag en we kopen nóóit voorbewerkt voedsel of kant en klaar dingen.
- Altijd verse groenten van het seizoen
- We eten vaak aardappels, die zakken van 5kg zijn relatief zeer goedkoop
- We eten als ontbijt meestal havermout, supergezond, lekker en kost geen moer.
- Snoep, koek, chips is duur en ongezond dus vermijden we zoveel mogelijk, hoewel dat niet altijd lukt :)
- Brood kopen we altijd bij de AH, 2 voor €1,50 en nog echt lekker ook!
- Ik bak regelmatig zelf broodjes (witte bolletjes) je hebt er bloem, water en gist voor nodig, ook zeer goedkoop te krijgen.

Dit is wat ik zo allemaal kan bedenken, mijn vrouw heeft er ook een blog bericht over geschreven: http://nietzozwaarhoor.nl/?p=328 (ze overdrijft een beetje met 30 eu per week haha, was zeker een goeie week toen)

Hoi Krazzer, welkom! Ook ik ben in awe over je koude douches. Ik douche om de twee-drie dagen (tussendoor was ik me wel, aan de wasbak), dan nog maar 5 min, maar... wel warm. Watje, hè? ;-)

Ik neem iedere dag een koude douche, maar omdat ze koud zijn duren ze nooit lang ;) ik kan iedereen aanraden om het eens te proberen. Ik ben er niet mee begonnen omdat het geld bespaard, maar omdat ik fan was geworden van Wim Hof, the Iceman.

Het geeft ook een goed gevoel als je uit een koude douche vandaan komt en het is een goeie manier om de dag te beginnen. Hier ook een leuk artikel er over: http://www.medicaldaily.com/benefits-cold-showers-7-reasons-why-taking-cool-showers-good-your-health-289524

Overigens, als er iemand hier tips heeft voor salarisonderhandelingen (NL-specifiek, ik werk in een klein MKB bedrijf en niet in de financiële/ICT sector), dan hoor ik het ook graag! Weten jullie hoe of wat met de cafetaria-regeling (reiskosten en aftrekbaarheid enzo): ik dacht dat deze was afgeschaft, maar volgens vriendlief niet. Wie oh wie weet er meer?

Zoek een nieuwe baan met een beter salaris, meld dit aan je huidige werkgever, grote kans dat die je meer biedt om je te houden, zo niet, dan neem je de nieuwe baan. Misschien erg rigoureus, maar het werkte bij mij ;)

Maar ik lees dat je inmiddels al opslag hebt gekregen, gefeliciteerd!

Wat zijn jullie spaarquotes? Ik hoop straks aan minimaal 50% te komen, en dit jaarlijks te laten stijgen naarmate ik meer ga verdienen (d.w.z. kosten zoveel mogelijk gelijk houden). Nu ik nog geen kinderen heb, moet dat lukken! ;)

Ik zit momenteel, vanwege een nieuwe baan, op de 60%!

Hallo,

Leuk om te lezen dat hier ook wat Nederlanders actief zijn.
ik ben 28 jaar en woon samen met mijn vrouw en dochter van 5 maanden in een huurhuis.

Wat ik vaak tegen komt in veel FO discussies in Nederlandse fora is dat het 90% van de tijd gaat over hypotheken.
Mooi om te zien dat hier niet de overhand neemt want als huurder ben je daar snel klaar mee :)

Kan je mij vertellen hoe je je FO ambitie combineert met huren? Het lijkt mij een no-brainer dat een koopwoning een betere keuze is als je FO'er wilt worden, omdat je je hypotheek in 10 tot 30 jaar kan aflossen (met gelijke lasten) en daarna je woonlasten op 0 kan krijgen, ten opzichte van huren, waarin je je hele leven een iedere maand groeiend bedrag moet betalen?

Meer Verdienen loont niet!

In de nieuw verkregen vrije tijd zou ik mij inderdaad willen ontwikkelen of een begin willen maken aan een eigen (partime) bedrijf.

Ik heb dezelfde ambitie, uiteindelijk structureel minder werken, en dan in alle vrijheid voor mezelf kunnen werken zonder verplicht te zijn er geld mee te verdienen.
« Last Edit: July 11, 2015, 02:24:25 PM by krazzer »

Mr. Malicious

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #155 on: July 12, 2015, 05:24:45 AM »

Mr.Malicious, welkom! Best lastig dat het kennelijk niet zoveel uitmaakt of je meer gaat verdienen, of zelfs in je nadeel werkt. Jullie zouden kunnen overwegen dat jouw vrouw ook gaat werken als dat mogelijk is, dan kun je nog een extra 'bonus' krijgen: de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik doe zelf productiewerk in de avonduren en het weekend, dan heb je verder geen kinderopvang nodig ook. Als ze bruto iets van €5000,- binnenhaalt heb je die korting al en het wordt meer naarmate ze meer werkt/verdient. Je moet wel even uitrekenen hoe dat voor jullie uit zou werken, maar zo te zien vind je rekenen leuk. ;)

Bedankt voor de Tip Great White Silence. Van de Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015 had ik nog nooit gehoord.

Kan je mij vertellen hoe je je FO ambitie combineert met huren? Het lijkt mij een no-brainer dat een koopwoning een betere keuze is als je FO'er wilt worden, omdat je je hypotheek in 10 tot 30 jaar kan aflossen (met gelijke lasten) en daarna je woonlasten op 0 kan krijgen, ten opzichte van huren, waarin je je hele leven een iedere maand groeiend bedrag moet betalen?

Een koopwoning is vaak een betere keuze. Zeker als je FO wil worden. Ik heb echter geen mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een hypotheek momenteel omdat ik geen vast contract heb.

Daarnaast ben ik het niet eens met de meeste mensen die zeggen dat huren geld weg gooien is. Er zijn namelijk een aantal voordelen die je als huurder hebt en risico's die je als huurder niet hebt.
  • Kosten* (groot) onderhoud voor verhuurder(ik heb zelf 2 linker handen)
  • Flexibiliteit. Wij zijn er nog niet over uit waar we voor langere tijd willen wonen (minimaal 20 jaar) en met een huur huis kan je gewoon veel gemakkelijker verhuizen.
  • Geen mogelijkheid op restschuld
  • Huurtoeslag
*ik weet dat het niet gratis is want zit uiteindelijk in de huurprijs verwerkt

Maar het komt er voor ons vooral op neer dat kopen niet eens een optie is op dit moment.

@mr malicious. Ik ken die grens, de bandbreedte van het bedrag waar dat speelt is naar mijn mening veels te groot en jij brengt dat goed in beeld!
Wij zijn 3 jaar geleden allebei meer gaan werken, moesten een goedkoop huis uit etc., en hielden steeds niet meer over. Tot afgelopen jaar, nu we over dat grensgebied heen zijn en inderdaad meer geld én meer mogelijkheden hebben! Maar het is inderdaad even tandenknarsen.. En je weet ook niet hoe het uitpakt. Wel goed om te weten dat, mocht je in je uren worden gekort of je baan veranderen, je met minder nog bijna net zo goed rond kunt komen. Ik denk dat je experiment tijdelijk - bijvoorbeeld in een situatie met twee kleine kinderen waarin je ook veel opvangkosten zou hebben - wel goed zou werken. Maar begrijp ik goed dat miss malicious helemaal niet werkt? Dan is het een erg kwetsbaar plan.

Mijn Vrouw werkt inderdaad niet, we hebben bewust de keuzen gemaakt dat 1 van ons altijd thuis is om voor de baby te zorgen.
Maar ik zie niet in dat het daardoor een kwetsbaar plan is? Het is even kwetsbaar als de huidige situatie met 1 inkomen toch?

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #156 on: July 12, 2015, 10:09:04 AM »
Tja, kwetsbaar... misschien. Het is kwetsbaar om afhankelijk te zijn van overheidsregelingen zoals toeslagen etc. om de kosten te dekken, maar dat geldt naar mijn idee net zo goed voor de afhankelijkheid van een baan en helaas zitten wij allemaal nog in dat stadium vooralsnog.
Ik heb ook gemerkt dat je soms tegen de stroom in aan het roeien bent als je beneden modaal verdient en je inkomen stijgt, maar daarentegen vind ik het erg prettig geen gedoe te hebben met UWV en de Belastingdienst over wanneer ik nou wel of niet in aanmerking kom voor een regeling of toeslag, alles zelf betalen is eigenlijk ook wel zo overzichtelijk en voelt ook fijner voor mij. Al is het wel wrang te bedenken dat we voor minder moeite vrijwel net zoveel inkomen zouden kunnen krijgen als we alle voorzieningen optimaal benutten. Maar zoals eerder gezegd: wel weer fijn dat als de baan (of banen) wegvallen, de inkomensval nog meevalt juist omdat dat vangnet er is.
Zolang we nog in staat zijn om aanzienlijk te sparen, zie ik mogelijkheden voor FO.... ooit. Maar nee, binnen 7 jaar zal dat niet zijn waarschijnlijk. C'est la vie!

Drie jaar geleden zaten we op de wip en overwogen we te kopen. Als ik nu zie dat de huizenprijzen over het algemeen gedaald zijn t.o.v. 2012, denk ik dat we er tot nu toe goed aan hebben gedaan om eerst te huren. Ook om de omgeving eerst beter te leren kennen en omdat er zoveel onzekere factoren in ons leven waren op dat moment. Ook nu is kopen nog niet aan de orde, ik hoop dat binnen enkele jaren het voor ons mogelijk is om in te stappen wanneer de prijzen redelijk zijn en wij meer inkomenszekerheid hebben opgebouwd.
De huidige koopprijzen vind ik nog best hoog, zeker als je leest dat het in de VS wordt geadviseerd om een huis te kopen van niet meer dan 3x je bruto jaarsalaris. Een "echt" huis van 90.000, kom daar in NL maar eens om :(

« Last Edit: July 12, 2015, 10:24:48 AM by Spruit »
Yay, out of debt... now, GROW!
My '16/'17 journal

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #157 on: July 12, 2015, 11:53:24 AM »
Mr. Malicious: Ook wij hebben de keuze gemaakt dat één van ons thuis is bij de kleine. Maar de kleinste kleine is niet zo heel klein meer (was ruim twee toen ik weer ging werken), en we hebben het zo opgelost dat ik ieder half jaar 's avonds (tot 1 uur 's nachts als er genoeg werk is) en in het weekend werk. Op dat moment is mijn man bij de kinderen of soms zitten ze bij mijn of zijn ouders. Dat is ook de reden dat we twee auto's hebben, dan kan ik de kinderen naar opa en oma brengen als dat nodig is. Die levert uiteindelijk zijn geld dus wel op.
Mijn doelstellingen van 2015 waren het binnenhalen van de inkomensafhankelijke combinatiekorting en toen dat gelukt was het binnenhalen van de volledige algemene heffingskorting. De uitbetaling van de algemene heffingskorting wordt namelijk jaarlijks steeds een stukje afgebouwd en daar krijg je dus steeds minder van. Behalve dus als je als 'minstverdienende partner' genoeg loon binnenharkt en dat is (als ik het goed berekend heb met het programma van de belastingdienst) in mijn geval ongeveer 10k bruto.

krazzer: Bedankt voor het linkje naar de site van jouw vrouw. Ik klikte op het linkje en ik zie dat we érg dicht bij elkaar in de buurt zitten, leuk. :D De meeste tips ken ik wel, maar die van die broccolisoep moet ik eens proberen. Ik probeer zelf een beetje 12.50 per dag aan te houden, al probeer ik dat naar de 10 per dag te krijgen. Kwestie van mijn man thuishouden en zelf boodschappen doen, ben ik bang... ;(

Spruit: omdat de belastingtechnische situatie in de VS geheel anders is, kun je niet echt uitgaan van de tip '3x het jaarloon'. Ze betalen veel minder belastingen en ja, keerzijde is dat als je zelf niets regelt en je vervolgens bijvoorbeeld ziek wordt, je goed in de problemen zit. Met andere woorden: ander land, andere situatie, andere richtlijnen.

Hier zal het ook echt nog wel even duren voordat wij in de buurt komen van FO, maar ik hoop dat we toch wel een aardig 'gouden eitje' kunnen opbouwen. Het openen van die FundCoach gaat nog wel even een weekje duren trouwens, want het paspoort van mijn man bleek bijna verlopen. Moeten we nog even op wachten dus...

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #158 on: July 12, 2015, 01:06:27 PM »
Een koopwoning is vaak een betere keuze. Zeker als je FO wil worden. Ik heb echter geen mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een hypotheek momenteel omdat ik geen vast contract heb.
Daarnaast ben ik het niet eens met de meeste mensen die zeggen dat huren geld weg gooien is. Er zijn namelijk een aantal voordelen die je als huurder hebt en risico's die je als huurder niet hebt.

Absoluut. Huren hoeft inderdaad helemaal niet slechter te zijn dan kopen, zolang de huurprijs maar redelijk is en niet - zoals in sommige steden - belachelijk hoog. In jouw geval zeker met toeslagen is huren helemaal niet ongunstig.
Ik heb vrij vlot gekocht in een gunstige tijd, vandaar dat ik volgende week mijn hypotheek volledig kan aflossen. Uiteindelijk blijf ik betalen voor mijn huis door de eigenwoningforfait. Ook daar heb je als huurder geen last van.

Mocht je echter wat meer vastigheid hebben en voor (rond) de huurprijs iets kunnen kopen - ook al is het niet je droomhuis, dan zou ik daar zeker voor kiezen. 

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #159 on: July 12, 2015, 01:12:11 PM »
Praktische vraag: bij welke bank(en) zitten jullie en hoeveel rekeningen hebben jullie daar?
Ik heb er 5 bij de AMRO, hypotheek bij de RABO en eentje bij de Postbank.
Extra rekeningen voor potjes enz.. dit zal vast voordeliger en beter kunnen. Ik denk dat ik uiteindelijk naar 1 privé rekening wil voor mijn salaris en 1 spaarrekening. Lekker overzichtelijk.. of is dat niet verstandig?

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #160 on: July 12, 2015, 01:26:56 PM »
Dit is wat ik zo allemaal kan bedenken, mijn vrouw heeft er ook een blog bericht over geschreven: http://nietzozwaarhoor.nl/?p=328 (ze overdrijft een beetje met 30 eu per week haha, was zeker een goeie week toen)

Goeie tips - leuke blog. Smakelijke recepten op de site - en dat voor 30-35 euro per week :) 

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #161 on: July 12, 2015, 01:58:22 PM »
Praktische vraag: bij welke bank(en) zitten jullie en hoeveel rekeningen hebben jullie daar?
Extra rekeningen voor potjes enz.. dit zal vast voordeliger en beter kunnen. Ik denk dat ik uiteindelijk naar 1 privé rekening wil voor mijn salaris en 1 spaarrekening. Lekker overzichtelijk.. of is dat niet verstandig?

Privé en gezamenlijke rekening, beide bij de ASN bank. Daarnaast nog een potje (spaarrekening) voor buffer, hond, vakantie. Ik was helemaal klaar met de "onverantwoorde" banken en op dat moment was betalen met iDeal bij Triodos nog niet mogelijk. Inmiddels wel, dus wellicht zou ik nu voor de Triodos kiezen omdat die bank niet gelieerd is aan een "foute" bank.
My '16/'17 journal

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #162 on: July 12, 2015, 02:33:21 PM »
terrable: Door de wet Hillen heb je geen eigenwoningforfait meer. Of eigenlijk: door deze wet krijg je in het geval van een kleine of geen hypotheekschuld een aftrekpost ter hoogte van de eigenwoningforfait, de facto: je betaalt niets (of alleen de hypotheekrente als het een kleine schuld gaat). Dit om aflossen aan te moedigen. Fijn dat je volgende week je hypotheek afgelost hebt, reden voor een feestje? :)

Wij hebben onze rekeningen bij Regiobank, drie betaal (één voor hem, één voor mij en een gezamenlijke) en twee spaar (één voor hem, één voor mij). We hebben ook nog een extra gezamenlijke spaarrekening bij de LeasePlanBank (omdat ik bij de Regiobank naar mijn mening te weinig rente krijg). Alles waar ik niet nú, en wel deze seconde, bij wil kunnen staat daar. Hypotheek loopt bij de Direktbank. Overstappen doe ik niet, ik ben nogal gehecht aan mijn bankrekeningnummer en die kun je nog steeds niet meenemen, voor zover ik weet. En straks nog een rekening bij Binck, die FundCoach. Al weet ik niet of je dat als bankrekening moet tellen...

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #163 on: July 12, 2015, 03:16:38 PM »
Privé en gezamenlijke rekening, beide bij de ASN bank. Daarnaast nog een potje (spaarrekening) voor buffer, hond, vakantie. Ik was helemaal klaar met de "onverantwoorde" banken en op dat moment was betalen met iDeal bij Triodos nog niet mogelijk. Inmiddels wel, dus wellicht zou ik nu voor de Triodos kiezen omdat die bank niet gelieerd is aan een "foute" bank.

Ik denk dat ik ga overstappen. Na wat surfen zijn Triodos en ASN ook mijn favorieten geworden. Triodos krijgt voor bonussen beleid (kan ik me vreselijk aan ergeren) een 10 en ASN een 6 (en dat zijn op die lijst de 1 en 2). Zit nog te twijfelen tussen deze twee. ASN lijkt het meest solide en voordeligste te zijn, maar Triodos de "sympathiekste".

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #164 on: July 12, 2015, 03:27:31 PM »
terrable: Door de wet Hillen heb je geen eigenwoningforfait meer.

Inderdaad, dat is helemaal mooi - bedankt voor de info! Dubbel feest ;)  Heb in 2005 blijkbaar niet zo goed op het nieuws gelet.

Spaarrekening is tegenwoordig overal enorm laag - LeasePlanBank is relatief gezien hoog maar uiteindelijk ook maar 1.3. FundCoach is wellicht ook voor mij een geschikt alternatief.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #165 on: July 13, 2015, 12:58:18 AM »
Zijdelings hiermee te maken: wie van jullie heeft er ervaring met groene/verantwoorde beleggingen in kader van financieel onafhankelijkheid? Vriend heeft zijn buffer waar hij hem hebben wil, staat op zich open voor (index)beleggen met een deel van zijn spaarbedrag, maar wil absoluut niet investeren in "foute" bedrijven (Shell, Nestlé etc.). Door Asn en Triodos worden groene fondsen aangeboden, maar dat zijn volgens mij beheerde fondsen met vrij hoge jaarlijkse kosten. Iemand die mij op weg kan helpen in de goedkope groene beleggingswereld? Of bijten groen en goedkoop elkaar per definitie?
My '16/'17 journal

Mr. Malicious

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #166 on: July 13, 2015, 02:09:55 AM »

Wij zijn van 3 betaal rekeningen naar 1 gezamelijke rekening gegaan. Ik had namelijk uitgerekend dat over 40 jaar de kosten van de extra 2 aparte rekeningen 1300 euro zouden zijn.

Zit bij ING dus wel een "foute" bank maar daar maak ik mij niet echt druk om.

We hebben 2 spaar rekeningen
Oranje Spaarrekening & Groei Groter Rekening

Wat ik mooi vind van de oranje spaar rekening is dat je 10 spaar doelen kan aan maken, dit zijn aparte potjes of sub-rekeningen die je een eigen naam kan geven.
Zo kan je makkelijk potjes maken en staat het allemaal toch op 1 rekening

De Groei Groter Rekening is eigenlijk om voor je kind te sparen maar wij zetten hier het grootste gedeelte van ons spaargeld op want je krijgt er net iets meer rente op dan op de andere rekening.

ik ben nogal gehecht aan mijn bankrekeningnummer en die kun je nog steeds niet meenemen, voor zover ik weet.

Mee nemen kan helaas niet waar je wel gebruik van kan maken als je wil overstappen naar een nieuwe bank is de overstap service:

Wat de overstap service doet, is zodra er een incasso of overschrijving binnenkomt met jouw oude rekeningnummer, deze doorleiden naar je nieuwe rekening.

Dit doen ze 13 maanden dus genoeg tijd om alles rustig over te zetten. Meer info: http://www.overstapservice.nl/particulieren/

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #167 on: July 13, 2015, 02:51:05 AM »
Zijdelings hiermee te maken: wie van jullie heeft er ervaring met groene/verantwoorde beleggingen in kader van financieel onafhankelijkheid? Vriend heeft zijn buffer waar hij hem hebben wil, staat op zich open voor (index)beleggen met een deel van zijn spaarbedrag, maar wil absoluut niet investeren in "foute" bedrijven (Shell, Nestlé etc.). Door Asn en Triodos worden groene fondsen aangeboden, maar dat zijn volgens mij beheerde fondsen met vrij hoge jaarlijkse kosten. Iemand die mij op weg kan helpen in de goedkope groene beleggingswereld? Of bijten groen en goedkoop elkaar per definitie?
Ik heb gekeken naar de ETF's van ThinkETF's en daar hebben ze ook de 'Think Sustainable World UCITS ETF'. Het voordeel van een ETF is dat ze niet proberen beter te presteren dan 'de markt', maar gewoon de markt volgen, in tegenstelling tot een beleggingsfonds. Ze beleggen dus niet actief, wat de kosten laag houdt. Ik denk dat dit wel aardig in de buurt komt van wat jullie zoeken.

Mee nemen kan helaas niet waar je wel gebruik van kan maken als je wil overstappen naar een nieuwe bank is de overstap service:

Wat de overstap service doet, is zodra er een incasso of overschrijving binnenkomt met jouw oude rekeningnummer, deze doorleiden naar je nieuwe rekening.

Dit doen ze 13 maanden dus genoeg tijd om alles rustig over te zetten. Meer info: http://www.overstapservice.nl/particulieren/

Ik ben bekend met de overstapservice, daar maak ik me ook geen zorgen over, mij gaat het simpelweg om het nummer wat ik al mijn hele leven heb, niets meer, niets minder. :P Bovendien is de Regiobank een van de goedkopere banken, heb ik begrepen. Ik wil deze structuur zou houden, omdat ik bepaalde financiële zaken gewoon gescheiden wil houden. Ieder eigen bankrekeningen en de twee zijn zijn als het nodig is met het opheffen van de gezamenlijke rekening meteen weer gescheiden.

Potjes leg ik trouwens gewoon aan in mijn excel-sheets, bepaalde potjes worden iedere maand groter en dat kan ik in het overzicht mooi inzichtelijk maken over de jaren heen.
« Last Edit: July 13, 2015, 02:58:14 AM by Great White Silence »

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #168 on: July 13, 2015, 02:20:08 PM »
G.W.S: bedankt voor de tip over die Think ETF's. Doet me wel beseffen dat ik nog te weinig van ETF's weet om comfortabel in te beleggen (of een ander daar over voor te lichten ;-)). Ik ben dat nu verder aan het uitzoeken en op een rijtje aan het zetten. Zo op het eerste gezicht zien de rentepercentages en kosten er nog schappelijk uit in ieder geval.
My '16/'17 journal

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #169 on: July 14, 2015, 03:29:08 AM »

Duurzaam beleggen kan wel ook voordeel opleveren als je anders VRH moet betalen. Sommige duurzame beleggingen zijn namelijk tot 56k vrijgesteld daarvan. Moet je even zoeken op 'duurzaam beleggen vermogensrendementsheffing'.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #170 on: July 14, 2015, 07:08:19 AM »
He Susan, klopt inderdaad. Het lijstje zo bezien geldt die vrijstelling niet voor veel groene beleggingen, voor de ETFs niet in ieder geval, maar het is iets om in overweging te nemen. Voorlopig heb ik toch nog een vermogen in de min, dus nog niet zo snel aan de orde - maar goed om rekening mee te houden in de toekomst.

Aldus de Belastingdienst:
De heffingskorting voor groene beleggingen wordt berekend over maximaal de vrijstelling die u gebruikt bij het bepalen van uw belastbaar inkomen in box 3 (sparen en beleggen). De heffingskorting is 0,7% van uw vrijstelling in box 3. Wij berekenen de heffingskorting automatisch bij het vaststellen van uw aanslag.

Daar staat nog een beetje Chinees voor mij, maar volgens mij rekenen ze dus 1,2% VRH en daar gaat dan weer 0,7% vanaf mits je onder de grens van 56K zit. Ofzoiets.... 0_o
My '16/'17 journal

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #171 on: July 14, 2015, 11:24:09 AM »
Heffingkorting heeft weer te maken met de inkomstenbelasting. Je hoeft dus ook nog minder loonbelasting te betalen, maximaal €398 als je geen fiscaal partner hebt, maximaal €796 met fiscaal partner.
« Last Edit: July 14, 2015, 11:53:00 AM by Great White Silence »

krazzer

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #172 on: July 14, 2015, 12:21:46 PM »
Goeie tips - leuke blog. Smakelijke recepten op de site - en dat voor 30-35 euro per week :)

Zeker, ook een leuk feitje, veel van die recepten bevatten bramen, en die plukken we zelf ieder jaar, we weten van veel struiken in de buurt waar veel groeit en vorig jaar hadden we 7 kilo aan bramen!

Ik probeer zelf een beetje 12.50 per dag aan te houden, al probeer ik dat naar de 10 per dag te krijgen. Kwestie van mijn man thuishouden en zelf boodschappen doen, ben ik bang... ;(

De truuk is om dingen te laten. De meeste mensen haken af als ze horen dat je dingen moet laten, maar het grappige is dat je heel snel en makkelijk went aan een nieuwe situatie. Stel je drinkt iedere dag cola. Ik ken zat mensen die dat doen en zeggen echt niet zonder te kunnen. Stel je stopt er toch mee, en je gaat over op alleen maar water. Dan voel je je erg onwennig eerst maar na een paar weken ben je het alweer vergeten en kan je zonder. Na nog een paar weken begint het water zelfs lekker te worden. Nog wat later begrijp je niet meer eens waarom je ooit cola dronk.

Als je eenmaal doorhebt hoe dit werkt kun je dit op veel meer aspecten in je leven toepassen en een hoop geld besparen zonder dat je het gevoel hebt dat je er op achteruit gaat.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #173 on: July 14, 2015, 01:31:02 PM »

Zeker, ook een leuk feitje, veel van die recepten bevatten bramen, en die plukken we zelf ieder jaar, we weten van veel struiken in de buurt waar veel groeit en vorig jaar hadden we 7 kilo aan bramen!

Ik probeer zelf een beetje 12.50 per dag aan te houden, al probeer ik dat naar de 10 per dag te krijgen. Kwestie van mijn man thuishouden en zelf boodschappen doen, ben ik bang... ;(

De truuk is om dingen te laten. De meeste mensen haken af als ze horen dat je dingen moet laten, maar het grappige is dat je heel snel en makkelijk went aan een nieuwe situatie. Stel je drinkt iedere dag cola. Ik ken zat mensen die dat doen en zeggen echt niet zonder te kunnen. Stel je stopt er toch mee, en je gaat over op alleen maar water. Dan voel je je erg onwennig eerst maar na een paar weken ben je het alweer vergeten en kan je zonder. Na nog een paar weken begint het water zelfs lekker te worden. Nog wat later begrijp je niet meer eens waarom je ooit cola dronk.

Als je eenmaal doorhebt hoe dit werkt kun je dit op veel meer aspecten in je leven toepassen en een hoop geld besparen zonder dat je het gevoel hebt dat je er op achteruit gaat.

Wildplukken wil ik ook nog wel eens gaan doen, maar wij eten vooral appels en bananen en die vind je hier niet zo snel in het wild ;(

Ik heb het zeker al door, alleen ben ik een van de weinigen in het huishouden, ben ik bang. Al heb ik niet al te veel te klagen, denk ik, als ik de bedragen zie die anderen aan boodschappen besteden in topics als 'hoeveel geef jij aan boodschappen uit'...

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #174 on: July 14, 2015, 02:16:18 PM »
Toch eens rondvragen voor die appels, hoor! Ik heb een flinke appelboom in de tuin die elk jaar meer geeft dan wij op kunnen. We hebben er al vele potten moes van gemaakt, appeltaarten mee gebakken en zelfs cider van gebrouwen maar geven elk jaar weer kisten vol weg aan de liefhebber.
Liefst ruil ik (afwisseling is ook fijn natuurlijk), maar ik geef het ook vaak gewoon maar appels weg omdat ik het zo zonde vind om die appels weg te zien rotten. Zo zijn er vast zat andere tuiniers (of simpelweg mensen met een oude appelboom) die daarvoor open staan, zeker als je de moeite wilt doen ze zelf te plukken of rapen en de oogst deelt. Via Facebook ben ik afgelopen herfst bijv. kweeperen gaan plukken bij iemand die daar weer veel te veel van had. Veel oudere mensen die landelijk wonen hebben veel fruitbomen in de tuin staan maar zijn minder goed in staat om ze te onderhouden (of ervan te oogsten). Nee heb je, ja kun je krijgen!
My '16/'17 journal

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #175 on: July 16, 2015, 08:40:39 AM »
Al aangegeven dat ik helemaal geen idee had hoeveel ik nu daadwerkelijk uitgeef per week/maand. Vandaag mijn afschriften bekeken van de laatste 7 maanden.

Boodschappen: gemiddeld zit ik op ongeveer 100 Euro per week. Nu kijk keek ik eigenlijk nooit naar de prijs en kies ik scharrel / biologisch daar waar het kan en eet vrij veel vlees. 
Ik denk dat ik uiteindelijk ga streven naar 50 Euro - lager hoeft van mij niet en in 1e instantie vind ik 75 Euro ook mooi.
Spaarpercentage zit ik ongeveer - zonder grote periodieke uitgaven zoals huis opknappen - : op 50% en als ik mijn huis heb afgelost gaat dat natuurlijk verder omhoog.
Ik heb nog niet in detail naar alle uitgaven gekeken  - dat wordt de volgende stap.

krazzer

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #176 on: July 16, 2015, 10:59:41 AM »
Het lijkt mij heerlijk om de hypotheek afgelost te hebben, ik zit er zelf nog minimaal 15 jaar aan vast, 5 jaar geleden afgesloten, en als ik de looptijd korter dan 20 jaar zou laten duren, moet ik belasting over het spaargedeelte betalen.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #177 on: July 16, 2015, 01:00:37 PM »
Spruit: Ik zal dan eens op zoek gaan naar appels, misschien vind ik wel wat, ook al zit ik niet echt landelijk. Maar als ik de besparing aan appels weer kwijt ben aan benzine is dat niet echt een gunstige uitwisseling, zeker milieutechnisch gezien...

Terrable: Die grote periodieke uitgaven drukken hier juist zwaar op die spaarquote. Keuken, dakkapel, dingetje hier, dingetje daar. Vele kleintjes maken één grote...

krazzer: Ik ben blij dat wij geen spaarhypotheek hebben, al probeerde de eerste hypotheekadviseur ons wel die richting in te duwen. Blij toe, want ik heb een hekel aan dat soort beperkende voorwaarden.

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #178 on: July 16, 2015, 02:26:45 PM »
Terrable: Die grote periodieke uitgaven drukken hier juist zwaar op die spaarquote. Keuken, dakkapel, dingetje hier, dingetje daar. Vele kleintjes maken één grote...

Klopt, daarom heb ik vrij behoudend gerekend en uitgegaan van een standaard maandsalaris. De grotere en kleine periodieke uitgaven zou ik moeten kunnen betalen van mijn vakantiegeld / eindejaarsuitkering.
Hoe doen jullie dat soort zaken trouwens - spaarpotje? Zo ja, hoeveel geld hou je daarvoor achter de hand? Blijft lastig inschatten hoeveel geld je uiteindelijk nodig hebt voor de grote klussen.

Het lijkt mij heerlijk om de hypotheek afgelost te hebben, ik zit er zelf nog minimaal 15 jaar aan vast, 5 jaar geleden afgesloten, en als ik de looptijd korter dan 20 jaar zou laten duren, moet ik belasting over het spaargedeelte betalen.

Lijkt me ook prettig, maar ik heb al meer dan 20 jaar aflossen achter de rug en het bedrag is voor huidige begrippen vrij klein. Het is ook nog eens meer een gevoelskwestie dan dat ik er financieel veel mee opschiet. Wordt in ieder geval lekker overzichtelijk, zeker als ik nog een paar rekeningen opzeg.
Wacht echter nog steeds op de aflosnota.. Wilde het deze week afronden, nog even de vraag of dat gaat lukken.
« Last Edit: July 16, 2015, 02:34:01 PM by terrable »

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #179 on: July 17, 2015, 04:34:19 AM »

Klopt, daarom heb ik vrij behoudend gerekend en uitgegaan van een standaard maandsalaris. De grotere en kleine periodieke uitgaven zou ik moeten kunnen betalen van mijn vakantiegeld / eindejaarsuitkering.
Hoe doen jullie dat soort zaken trouwens - spaarpotje? Zo ja, hoeveel geld hou je daarvoor achter de hand? Blijft lastig inschatten hoeveel geld je uiteindelijk nodig hebt voor de grote klussen.
[/quote]
Ik heb twee begrotingen, of eigenlijk drie. Eentje voor de gewone maandlasten zoals ze zijn, inclusief jaarlijks terugkerende kosten maar zonder eenmalige uitgaven of inkomsten. Dan heb ik er eentje naast waar ik eenmalige inkomsten (bonus, vakantiegeld) en uitgaven (grote reparaties / onderhoud huis etc) in meeneem. Als ik de verwachte grote uitgaven niet kan betalen van de verwachte eenmalige inkomsten, maak ik daar een aparte spaarpot voor. En dan een derde "ideale" begroting waarbij ik kijk hoeveel ik vind dat ik moet bezuinigen op bepaalde categorieen omdat ik ze te hoog vind.

Mijn spaarquote berekenen ik op begroting 1.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #180 on: July 17, 2015, 02:37:48 PM »
Ik houd alle geldstromen bij in één excel-file, ook de spaarpotjes. Ik reken uit hoeveel een bepaalde klus ongeveer zou kosten (en gooi er ook nog eens 10% bovenop) en zet dat bij de 'reserveringen'. Het moment vlak voor de salarisbetaling neem ik als punt om te kijken of er voldoende in 'kas' zit om de klus uit te voeren. Maar onder de reserveringen zit sowieso altijd een buffer om een mogelijk ontslag twee maanden te overbruggen tot de WW-uitbetaling, plus nog enkele andere reserveringen, waaronder de reservering voor de aflossing van de hypotheek. De klus gaat pas uitgevoerd worden wanneer we niet meer 'in de min' staan, dus wanneer de buffer helemaal gevuld is en er nog steeds voldoende over is om de klus te betalen. Geld dat straks naar de FundCoach gaat, verdwijnt trouwens uit deze file, net zoals de hypotheekaflossingen alsof het een uitgave is. Voor de beleggingen en hypotheek heb ik weer andere files gemaakt...

De spaarquote is heel simpel: in bovengenoemde file staat alles wat binnen is gekomen en alles wat eruit is gegaan en dat dus per maand (iedere maand heeft zijn eigen tab) en zo kan ik in een andere tab dus de spaarquotes uitrekenen per maand en per jaar.

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #181 on: July 18, 2015, 07:40:24 AM »
Als ik naar mijn uitgaven kijk de afgelopen jaren, dan ben ik na een lange periode van zeer weinig kosten naar zeer hoge kosten gegaan. Groot huisonderhoud lijkt in golven te komen en dan zijn de kosten ook flink.
Ik besteed vrijwel alles uit, dus daardoor zijn de kosten ook nog eens hoger dan voor de handige klusser - mijn vrije tijd is me ook veel waard... Uiteraard zijn daarin ook verstandige keuzes te maken (onderhoudsvrije oplossingen enz).
Vooralsnog denk ik dat ik een soort virtuele pot ga maken voor grote uitgaven - ik denk dat ik die ga vullen met de maandelijkse bruto hypotheekkosten.
Gedetailleerder en maandelijks bijhouden van de inkomsten en uitgaven ben ik inmiddels mee gestart.

Nog even iets anders. Volgens mij is het MMM principe - sparen - deel van je spaarcenten beleggen en daardoor kun je na zeer korte tijd stoppen met werken als je zuinig blijft leven. 
Mochten de beleggingsresultaten echter enorm tegenvallen, dan kan het dus gebeuren dat je veel langer moet werken dan als je het geld op een spaarrekening zou zetten.
In mijn geval - ik moet nog ongeveer 20 jaar werken - ik wil over uiterlijk 10 jaar stoppen, dan zou dat met 50% sparen op een spaarrekening redelijk eenvoudig moeten lukken. Dan zou ik 10 jaar moeten interen op mijn vermogen totdat ik pensioen en AOW kan vangen. Uiteraard moet de pensioengerechtigde leeftijd niet aangepast worden en de inflatie bescheiden blijven. 
Voor mij is dat scenario hoewel enkele onzekerheden nog redelijk te overzien, maar als je nog 40 jaar moet werken met een "gewoon inkomen" lijkt me dat - zeker als je afhankelijk bent van renderende beleggingen - na 10 jaar al stoppen met werken een onzekere uitdaging.
Zijn jullie daar al actief over na aan het denken of is het 'zo goedkoop mogelijk leven - beleggen dat wat kan en we zien wel?'

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #182 on: July 18, 2015, 11:06:06 AM »
Ik denk zelf dat de meeste mensen die hun doel bereikt hebben en kúnnen stoppen, dit niet per se doen. In ieder geval niet definitief. Ik werk ieder half jaar bij een bedrijf waar onder andere al die leuke zakjes gesneden groenten vandaan komen die bij de AH gekocht kunnen worden. Een heleboel mensen doen dat omdat ze niet anders kunnen, weer anderen doen dat omdat ze inmiddels niet meer hoeven te werken maar het wel leuk vinden om tóch iets te doen. Ik doe het omdat ik wel wat bij wil verdienen, maar niet onder kantoortijden. Ik wil 's avonds en in het weekend werken, zodat we geen kinderopvang nodig hebben. Bovendien verdien ik dan tenminste nog een fatsoenlijk loontje vanwege de toeslagen omdat het geen kantoortijden zijn. ;)

Als je een partner en/of kinderen (en dus erfgenamen) hebt, ligt het weer anders. Als je bijvoorbeeld niemand hebt om wat aan na te laten (of wilt nalaten) kun je het ook precies op gaan maken volgens het 'live rich, die broke'-principe. Dan hoef je minder bij elkaar te verzamelen om met pensioen te kunnen gaan.

Ik vind het zelf sowieso leuk om zo zuinig mogelijk te leven, maar ook om ieder half jaar mij even flink af te beulen, dus op die manier kunnen we waarschijnlijk ook sneller met 'pensioen' (semi-financieel onafhankelijk?) dan iemand die echt helemaal wil stoppen en nooit meer een vinger uit wil steken. Volgens mij zijn dat er niet veel trouwens, zeker niet als je jezelf financieel onafhankelijk hebt gewerkt...

MCG

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #183 on: July 18, 2015, 01:45:02 PM »
Als ik geen kinderen zou nemen en op dezelfde voet verder zou gaan, dan kan ik zeker voor mijn 40e met pensioen. Maar de weg is lang en er zijn zoveel zaken die je gewoonweg niet kunt voorspellen. Je kunt je leven al niet plannen voor over 2 jaar laat staan over 20+ jaar.

Wat je wel kunt doen is je spaarquote zo hoog mogelijk krijgen, zonder dat het ten koste gaat van je levensgeluk, en dit te beleggen. Ik houd het simpel en bekijk het van jaar tot jaar. Wie weet stop ik inderdaad wel nooit met werken en vind ik een part-time baan die mij juist gelukkig maakt. Who knows?

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #184 on: July 19, 2015, 04:34:47 AM »
Voor mij geldt uiteindelijk hetzelfde. Ik ben na diverse reorganisaties steeds sceptischer geworden over het bedrijfsleven in het algemeen en het bedrijf waar ik werk in het bijzonder.
Toekomst blijft onzeker en als ik met mijn leeftijd op de straat zou belanden is het fijn om te weten dat ik zonder problemen een paar stappen terug kan doen. Zonder kinderen is dat uiteraard een stuk eenvoudiger - hoe groter het huishouden hoe ingewikkelder de rekensom. 

Het is wel prettig om te weten dat na 10 jaar werken het mogelijk zou moeten zijn om helemaal te stoppen als ik er zelf geen zin meer in zou hebben.
Moet me nog wel meer gaan verdiepen in beleggen - ligt niet echt in mijn natuur om risico's te lopen met spaargeld hoewel geld op de bank natuurlijk ook een beleggingsvariant is met bijbehorende risico's.
Jammer genoeg is de zonnepanelen optie voorlopig van de baan - vanwege te klein geschikt oppervlakte voor de panelen op mijn dak.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #185 on: July 19, 2015, 10:02:10 AM »
Terrable, hoe zit het met isolatie van de woning? Is die al helemaal top notch? Want vaak rendeert isoleren beter dan zonnepanelen. Dat zou je eens kunnen bekijken via milieucentraal: http://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/financiering-energie-besparen/rendement-energiebesparing/
My '16/'17 journal

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #186 on: July 19, 2015, 02:20:16 PM »
Woning is redelijk geïsoleerd - ik heb overal spouwmuren incl. isolatie, dikke isolatieplaat bij platte dak en alles voorzien van thermopane (voornamelijk HR++).
Valt nog wel wat aan te merken op mijn 'stookgedrag'... daarmee valt zonder investering vast nog wel een aardige winst mee te boeken. Hetzelfde geldt - in mindere mate - ook voor elektra en water. 

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #187 on: July 19, 2015, 04:04:12 PM »
Fiscaal vraagje: wie weet of bibliotheeklidmaatschap aftrekbaar is van de belasting. Bibliotheken zijn ANBI's en periodieke giften aan ANBI's zijn aftrekbaar (denk aan WNF lidmaatschap oid.), maar contributie voor een muziekvereniging is dat dan weer niet. Daarentegen lidmaatschap van politieke partijen weer wel. Dus... ?? Ik kan er niets eenduidigs over vinden, helaas.
Niet dat het honderden euro's gaat schelen natuurlijk, maar alle beetjes helpen. Constant optimization enzo ;-)
My '16/'17 journal

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #188 on: July 19, 2015, 10:51:06 PM »
Als er een tegenprestatie tegenover staat, is de 'gift' niet aftrekbaar. Voor het geld van het lidmaatschap van de bibliotheek kun je boeken lenen etc, en voor het lidmaatschap de muziekvereniging krijg je muziekles.  Als je zegt 'Hier is honderd euro, veel plezier ermee' is het wel aftrekbaar, zolang ze maar die anbi-status hebben.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #189 on: July 20, 2015, 02:13:25 AM »
Hmm bummer, maar wel logisch op zich. Weer een beetje wijzer ;-)
My '16/'17 journal

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #190 on: July 21, 2015, 01:31:34 PM »
Ben inmiddels weer verder gegaan met het reduceren van complexiteit in mijn financiën en tevens het een en ander opgezegd.
Mijn verzekeringen ga ik ook verder doornemen - inboedel, opstal, autoverzekering, WA enz. Ik ben er vandaag al achter gekomen dat het waarschijnlijk een stuk goedkoper kan als ik een combinatiepakket neem bij een verzekeringsmaatschappij (centraal beheer)
Hebben jullie nog verzekeringstips? Welke verzekeringen vinden jullie essentieel? Glasverzekering lijkt me bijv. overbodig. 

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #191 on: July 21, 2015, 01:59:32 PM »
Bedenk je bij verzekeringen het volgende: wat weet jij over je situatie dat je verzekeraar niet weet? Verzekeraars maken op basis van de gegevens die jij invult een inschatting van de kosten die ze in zo'n situatie gemiddeld gezien maken. Dat + marge rekenen ze aan je door per maand in de premie. Een verzekeraar zit immers in de bussiness om geld te verdienen, niet om verzekerden een plezier te doen ;)

In mijn idee ben je dus beter uit wanneer je je eigen verzekeraar bent - door middel van een goede buffer. Uiteraard kom je onder de zorgverzekering en WA niet uit, maar de rest kun je best zelf inschatten. Zelf ben ik vrij minimaal verzekerd: wel inboedel, voor geval het huis afbrand oid, maar dan wel de budget dekking want dure spullen heb ik amper. Basiszorgverzekering en max. eigen risico, want kosten heb ik daar amper aan (even afkloppen natuurlijk), geen reisverzekering en verder ook geen verzekering voor bril, telefoon en dat soort fratsen. Let ook op de optie om een jaar premies vooruit te betalen, dat kan je 3% in kosten schelen.
My '16/'17 journal

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #192 on: July 22, 2015, 02:12:02 PM »
En goed plannen, voor het geval je wel kosten hebt die je aan kunt zien komen. Ik heb zelf hoorapparaten en wist dat ik nieuwe nodig had. Ik heb mijn eigen risico dus op €375 gezet en een extra verzekering genomen die de extra bijdrage van 2 keer  €307,50 voor €300 zou dekken (heb er twee nodig, en vanwege mijn 'drukke sociale leven en complexe gehoorverlies' het duurste apparaat). De extra kosten die ik dit jaar gemaakt heb aan verzekeringen haal ik er op die manier echt wel uit met de besparingen op de aanschaf van deze toestellen. En volgend jaar zet ik het eigen risico weer op maximaal en zeg ik het extra pakket op.

De bijstands-challenge gaat nog niet echt van een leien dakje trouwens, veel uitgaven die de afgelopen maanden gepland zijn komen erin terug. Omdat ik nogal spontaan begonnen ben met deze uitdaging heb ik daar natuurlijk niet op in kunnen springen, door middel van bijvoorbeeld sparen of handiger plannen zodat het per maand beter uitkomt. Ik hoop dat de komende maanden glad te strijken.

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #193 on: July 23, 2015, 01:27:14 AM »
In mijn idee ben je dus beter uit wanneer je je eigen verzekeraar bent - door middel van een goede buffer. Uiteraard kom je onder de zorgverzekering en WA niet uit, maar de rest kun je best zelf inschatten. Zelf ben ik vrij minimaal verzekerd: wel inboedel, voor geval het huis afbrand oid, maar dan wel de budget dekking want dure spullen heb ik amper. Basiszorgverzekering en max. eigen risico, want kosten heb ik daar amper aan (even afkloppen natuurlijk), geen reisverzekering en verder ook geen verzekering voor bril, telefoon en dat soort fratsen. Let ook op de optie om een jaar premies vooruit te betalen, dat kan je 3% in kosten schelen.
Mijn instelling is: als ik het zelf kan betalen, verzeker ik het niet, dus maximaal eigen risico, geen tandartsverzekering etc. Een reisverzekering valt voor mij in de categorie: kan ik zelf niet betalen, Hierbij gaat het om spoedeisende hulp bij ziekte/ongevallen in het buitenland, plus repatrieering. Je zorgverzekering vergoedt spoedeisende hulp maar tot de nederlandse bedragen en vergoedt geen repatrieering, de kosten voor allebei kunnen in de vele tienduizenden euros lopen. Het gaat me dus niet om een zoekgeraakte zonnebril, maar om echte megakosten als er iets goed fout gaat. Altijd op zoek naar bezuinigingen dus benieuwd hoe jij dit risico opvangt zonder reisverzekering? Heb je dit dan meeverzekerd als extra module bij je zorgverzekering?

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #194 on: July 23, 2015, 01:55:10 AM »
Ik heb de reisverzekering ook om die reden genomen, net voor ik naar de VS op vakantie ging. Verder wel minimale dekking, maar ik was idd vooral bang voor iets medisch. Als je alleen Europa in gaat is het denk ik niet zo erg om geen reisverzekering te hebben. Al weet ik niet hoe de kosten in bijvoorbeeld scandinavie zijn. Verder heb ik WA verzekering en minimale inboedel. Kost me bij elkaar zo'n 12 euro per maand. Zorgverzekering neem ik ook altijd de meest minimale, extra hoog ER. Ik zorg er wel voor dat de ziekenhuizen in mijn buurt onder contract staan.

Pro_Amateur

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Leave no stache behind
« Reply #195 on: July 23, 2015, 06:10:25 AM »
Hallo, nog een snorretje hier. Nederbelg. Geen budgetten, ik probeer gewoon zo Mustachian mogelijk te leven en hou alles goed bij in een Excel-sheet. (Of beter gezegd, Open Office, want dat is gratis). De vaste lasten probeer ik zo laag mogelijk te houden en dat lukt aardig in België omdat veel dingen goedkoper zijn hier. Onze vaste lasten, redelijk bare bones inclusief (kleine) hypotheek, zijn ongeveer 23 mille per jaar. Ik heb nog geen vast plan voor FIRE, het zou ook nog ongeveer 12 jaar duren volgens mijn berekeningen. Mogelijk stop ik eerder, of later. Die 26 à 27 jaar tot mijn officiële pensioen ga ik in elk geval niet vol maken! :)

Huidig projectje: mijn verzekeringen uitvlooien, autoverzekering kan mogelijk 200 euro goedkoper op jaarbasis, daar laat ik volgende week een offerte voor maken. Voor inboedelverzekering had ik me al bedacht dat een diefstalverzekering misschien niet nodig is: het meeste in huis is al lang, lang geleden afschreven en kunnen we opnieuw kopen indien nodig.

Sinds dit jaar heb ik het Mustachian people problem (of het is eigenlijk geen probleem...) dat ik door mijn beleggingen vs kleine hypotheek nog 22 euro aan de belastingdienst moet betalen. Toen ik in de aangiftemodule eens doorrekende wat het zou schelen als ik mijn hypotheek zou aflossen, bleek dat 5 euro duurder te zijn. De Wet Hillen@work? (Of heb ik mijn aangifte van 2014 verkeerd ingevuld?)

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #196 on: July 23, 2015, 06:30:34 AM »
Altijd op zoek naar bezuinigingen dus benieuwd hoe jij dit risico opvangt zonder reisverzekering? Heb je dit dan meeverzekerd als extra module bij je zorgverzekering?
Shamantha, wij gaan maar 1x per jaar een paar weekjes binnen Europa op vakantie (tot nu toe), daarom schat ik in dat voor ons de kosten niet opwegen tegen het risico. Dat evt. buitenlandse medische kosten "maar" vergoed zijn tot NL niveau baart me niet zo heel veel zorgen omdat ik veel landen die wij bezoeken medische kosten onder NL niveau liggen. Als er echt iets catastrofaals zou gebeuren is er altijd nog een bubs spaargeld dat heel makkelijk inzetbaar is om dat op te vangen. Aangezien voor ons het risico dusdanig klein is, durf ik dat risico wel aan om op de maandelijkse lasten te besparen. Ik zal dan ook niet mopperen als er wel iets zou gebeuren en we moeten dat zelf betalen; daar hebben we heel bewust voor gekozen. Mochten we ooit wat verder / risicovoller op vakantie gaan, dan is een eenmalige reisverzekering altijd een optie.
My '16/'17 journal

terrable

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #197 on: July 23, 2015, 06:42:11 AM »
Goede tips! Het is wel lastig te vergelijken, zeker als er ook nog een combinatiepakket aanbieding is. Deze is namelijk niet 'op maat' gemaakt. Ik zit bij centraal beheer maar mijn inboedel en woning is dan oververzekerd. Waar zit jij bij Susan?

Ook gekeken of ik mijn TV abonnement kon opzeggen, ik kijk namelijk vrijwel geen TV en met streamen kom je ook een heel end. Helaas blijkt dat bij ziggo een probleem te zijn, TV zit er altijd bij inbegrepen. Dan betaal ik echter voor iets wat ik niet (meer) wil hebben. Wel grappig dat ze direct een goedkoper abonnement aanboden waarbij ik ook nog eens een 6 maanden aanbieding kreeg :) Snel verdiend... Ga eerst nog even vergelijken - mogelijk stap stap ik dan over. Wel gedoe - dus het moet aanzienlijk goedkoper worden aangezien mijn emailadres ook bij alle instanties en bedrijven aangepast moet worden.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #198 on: July 23, 2015, 11:30:51 AM »
Terrable, kreeg je die aanbieding van Ziggo na bellen met de vraag of je van de tv-abo af kon? Want dan ga ik dat ook maar eens doen denk ik. Lijkt me een minder raar gesprek dan als je ze belt om te vertellen dat je het abo gewoon te duur vindt (hoewel ik dat wel vind, maar ja ;-) ).
My '16/'17 journal

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #199 on: July 24, 2015, 01:49:36 AM »
Goede tips! Het is wel lastig te vergelijken, zeker als er ook nog een combinatiepakket aanbieding is. Deze is namelijk niet 'op maat' gemaakt. Ik zit bij centraal beheer maar mijn inboedel en woning is dan oververzekerd. Waar zit jij bij Susan?

Reisverz bij SNS voor 2,92, WA bij FBTO voor 2,82 en inboedel deel ik met mijn vriend voor iets van 10 geloof ik bij abn (hij krijgt daar wel pakketkorting vanwege andere verzekeringen daar).