Author Topic: Any Mustachians living in Norway?  (Read 113295 times)

EscapeVelocity2020

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 4815
  • Age: 50
  • Location: Houston
    • EscapeVelocity2020
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #300 on: October 08, 2019, 08:38:33 AM »
@Linea_Norway It was just a general question to folks in this thread, nok was around 6 to the USD when I lived there in 2009 and it is ~9 now (depreciated almost 50%).  I find that inflation is much higher in Norway than other countries, which make the kroner weaker than low inflation countries like the US and most of Europe.

I still have a small position in nok in the off-chance that we spend some of our retirement years there or if the USD loses its benchmark status.  Was just wondering what Norwegians think of how expensive the rest of the world must seem - but of course, Norway is quite expensive also.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #301 on: November 29, 2019, 11:51:57 PM »
Har dere andre sett Norge Rundt i går (29.11.19)? Der var det et par tidlig pensionister, selv om de ikke kalte seg det. Men de hadde sagt opp jobbene, solgt alt de eide, kjøpt seg en utleieleilighet og en liten camper. Og nå bor de selv i camperen og mottar leie fra leiligheten. De gjør litt småjobber rundtomkring for å få bo innendørs fra tid til annet.
Argumentet for sin livsstil var at de vil være mer ute enn å sitte på et kontor, og oppleve ting. Og at de eide veldig lite føltes befriende.

Jeg fikk veldig sans for hvordan de tenkte. Men jeg tror det blir litt tøft å bo i camper om vinteren. Jeg ønsker selv å kunne ha et hus å bo i mellom turene. Men det krever jo lengre sparing enn det paret sannsynligvis har gjort. Men det er veldig tøft det de gjør.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #302 on: December 09, 2019, 03:56:21 AM »
Siste forberedelsene. Jeg skal slutte å jobbe per 1. januar 2020. Er det noe som jeg bør tenke på?
Jeg tenkte å notere et sted at jeg skal ha 0 i inntekt neste år. Blant annet for beregning av NRK lisensen som vi da skal slippe å betale.  Men kanskje går det automatisk.

Jeg ser på skatteetaten, at jeg kan bestille et frikort. Det ser ut til at det er knyttet til arbeidsgiver. Er det noe fordel å bestille det og går det an når man ikke har en arbeidsgiver? Får man f. eks. kjøpt medisiner frem til frikortsgrensen? Jeg skal se om jeg får chatte med skatteetaten om dette.

"Bestille, se eller endre skattekortet
Du kan bestille, se eller endre skattekortet ditt når du logger deg inn.

Hvis du tjener 55 000 kroner eller mindre i løpet av året, trenger du ikke betale skatt. Du kan da bestille frikort isteden."

"Bestille frikort
Et frikort er et skattekort som viser at arbeidsgiver ikke skal trekke skatt dersom du tjener 55 000 kroner eller mindre.

Hadde du frikort i fjor trenger du ikke søke om nytt frikort. Frikortet er allerede tilgjengelig for arbeidsgiver."

Er det andre ting å ordne? Det står på lista med å bestille en egen reiseforsikring.

Ting som jeg tror vi kommer til å bruke mer penger på når vi ikke jobber:
- Privat reiseforsikring
- Vann og toalettpapir
- Teposer
- Oppvarming av huset
- Flere reiser
- Bananer/frukt
- Løse togbilletter for å reise til byen
- Mer bilkjøring lokalt
- Medlemskap i turistforening og bruk av hytter

Ting som jeg tror vi kommer til å spare penger på når vi ikke jobber:
- DH's Månedskort for tog + pendlerparkering
- Bil nummer 2
- NRK lisens (blir inntektsavhengig)
- DH's lunsj
- Får vi medisiner til frikortgrensen?
- Mer fleksibilitet med reisedager/bedre tilbud
- Spise mer selvplukket/selvfanget mat (mindre kjøtt, mer selvfanget fisk)
« Last Edit: December 09, 2019, 04:12:52 AM by Linea_Norway »

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #303 on: December 09, 2019, 06:54:32 AM »
Om du ikke skal ha inntekt trenger du neppe noe frikort heller, kan ikke se at det har noen annen funksjon enn at arbeidsgivere skal vita at de ikke skal betale inn skatt for deg. Jeg kan heller ikke se at det har noe med kjøpt av medisiner å gjøre - grensen for egenandeler ved legebesøk osv går jo automatisk og er ikke knyttet til inntekt. Jeg fikk tilsendt frikort for helsetjenester den ene gangen jeg nådde maks egenandel på et år. Det meste i Norge går automatisk...

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #304 on: December 15, 2019, 11:37:47 AM »
Frikort for medisiner er noe helt annet enn skattefrikort. Det første går helt automatisk, det andre går nesten automatisk men du må bestille det. Og det bør du gjøre hvis du kommer til å få utbetalt feriepengene over nyttår. NRK-avgiften er blitt en skatt, og dermed går det også helt automatisk.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #305 on: December 23, 2019, 01:50:49 AM »
- Medlemskap i turistforening og bruk av hytter
Sjekk ut livstidsmedlemskap. Jeg ble livstidsmedlem for 10 år siden, og man betaler for 20 år, tror jeg. Er en god slump penger, men det lønner seg i lengden.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #306 on: December 23, 2019, 02:26:07 AM »
Sjekk ut livstidsmedlemskap. Jeg ble livstidsmedlem for 10 år siden, og man betaler for 20 år, tror jeg. Er en god slump penger, men det lønner seg i lengden.

Ikke om man tror at markedet skal levere 5-6% realavkastning årlig. Da er det mer lønnsomt å investere pengene og så bruke noe av avkastningen til å betale årlig medlemskap.

Med 5% realavkastning og medlmespris som følger inflasjon så vil du etter 30 år ha ca 26.000 kroner i dagens pengeverdi, samt ha betalt årlig medlemmskap i 30 år. Det er bedre enn å ikke ha noen penger og ha vært medlem i 30 år ;)
« Last Edit: December 23, 2019, 02:32:31 AM by habaneroNorway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #307 on: December 27, 2019, 10:11:37 AM »
Sjekk ut livstidsmedlemskap. Jeg ble livstidsmedlem for 10 år siden, og man betaler for 20 år, tror jeg. Er en god slump penger, men det lønner seg i lengden.

Ikke om man tror at markedet skal levere 5-6% realavkastning årlig. Da er det mer lønnsomt å investere pengene og så bruke noe av avkastningen til å betale årlig medlemskap.

Med 5% realavkastning og medlmespris som følger inflasjon så vil du etter 30 år ha ca 26.000 kroner i dagens pengeverdi, samt ha betalt årlig medlemmskap i 30 år. Det er bedre enn å ikke ha noen penger og ha vært medlem i 30 år ;)

Svigerfar har gitt oss DNT medlemskapet for 2020 i julegave. 😀

Nå skal jeg i morgen kjøpe et brukt mikroskop til en ny hobby og der vil min mor bidra med 50 euro, som er 2/3 del av prisen. Så dette går bra foreløpig. Jeg har forresten meldt meg på et mikrosloperingskurs til kr 1100, så det blir et dyrt nok år allikevel.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #308 on: January 08, 2020, 10:35:19 AM »

Ikke om man tror at markedet skal levere 5-6% realavkastning årlig. Da er det mer lønnsomt å investere pengene og så bruke noe av avkastningen til å betale årlig medlemskap.

Med 5% realavkastning og medlmespris som følger inflasjon så vil du etter 30 år ha ca 26.000 kroner i dagens pengeverdi, samt ha betalt årlig medlemmskap i 30 år. Det er bedre enn å ikke ha noen penger og ha vært medlem i 30 år ;)
Haha  den skal du ha! :) Jeg er jo heller pessimist når det gjelder avkastning, og har tydeligvis tatt feil flere ganger. Men, godt poeng altså.

@EscapeVelocity2020, inflasjonen i Norge er ikke høy, men valutakursen har endret seg voldsomt, ja. Regner med at kronen skal videre ned med økt volatilitet i markedet nå.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #309 on: January 08, 2020, 11:05:19 AM »
- Medlemskap i turistforening og bruk av hytter
Sjekk ut livstidsmedlemskap. Jeg ble livstidsmedlem for 10 år siden, og man betaler for 20 år, tror jeg. Er en god slump penger, men det lønner seg i lengden.

Jeg tror også at jeg heller skulle ha blitt livsmedlem for 20 år siden. Å begynne med det som 46 åring er dårlig timimg. Men selv som 25 åring var jeg allerede i tvil om det var lønnsomt. Denne gangen tror at livsvarig medlemskap koster 20 x årsmedlemskap.

EscapeVelocity2020

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 4815
  • Age: 50
  • Location: Houston
    • EscapeVelocity2020
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #310 on: January 08, 2020, 11:53:11 AM »
@EscapeVelocity2020, inflasjonen i Norge er ikke høy, men valutakursen har endret seg voldsomt, ja. Regner med at kronen skal videre ned med økt volatilitet i markedet nå.

Fingers crossed!  It is still remaining stubbornly above 8.5 nok/USD...

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #311 on: January 08, 2020, 01:12:12 PM »
Vi har skrevet i skatteetaten at vi skulle ha 0 inntekt i 2020. Nå fikk DH og jeg begge to melding om at vi ikke har levert skattekort. Så vi har logget inn på nytt og sendt på innsending en gang til. Håper de kommerctil å skjønne det nå.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #312 on: March 19, 2020, 04:28:27 AM »
Hvordan går det med dere? Kronen er i fritt fall. Er det flere som tenker på å utsette store, utenlandske utgifter? Vi skal utsette kjøp av El-bil om kronen fortsetter å bli så lavt. Har ikke lyst å betale 25% ekstra valutapenger.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #313 on: March 28, 2020, 05:17:29 PM »
Jeg holdt på å importere en Toyota Century fra Japan. Hadde heldigvis ikke signert kontrakt med agenten min ennå. Ellers skjer det få endringer her. Skal du ha splitter ny bil er det kanskje lurt å kjøpe før valutaeffekten lander? Men en MM tilhenger kjøper vel brukt? :)

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #314 on: March 28, 2020, 05:19:09 PM »
Ah, forresten, Oslo børs har vært nede i 650 poeng...har tenkt å kjøpe indeksfond på Nordnet, men jeg så egentlig for meg at det skulle bikke under 500... :S Hva tror dere, har vi nådd bunnen? Det er jo latterlig volatilt nå.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #315 on: March 28, 2020, 06:08:06 PM »
Jeg er strålende fornøyd med at vi nylig har økt den faste månedlige indeksfond-sparingen, men utenom det har jeg ingen planer om å time markedet.

Observerte forresten noe interessant da jeg var innom og kikket på fondene rett etter det første stupet: har noe sparing i helt standard index, men stadig mer i det svanemerkede klp-fondet. Og ihvertfall de første dagene etter at krisa slo inn, så var papirtapet mindre i det bærekraftige fondet. Om det holder på sikt aner jeg ikke, men det var litt gøy å se.

Når det gjelder kronekursen, så har jeg ikke behov for å kjøpe noe fra utlandet nå. Går litt ekstra penger til hygge og veldedighet, og litt mindre på hverdagsting som kantine og lading av bil.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #316 on: April 02, 2020, 11:05:50 AM »
Jeg er strålende fornøyd med at vi nylig har økt den faste månedlige indeksfond-sparingen, men utenom det har jeg ingen planer om å time markedet.

Observerte forresten noe interessant da jeg var innom og kikket på fondene rett etter det første stupet: har noe sparing i helt standard index, men stadig mer i det svanemerkede klp-fondet. Og ihvertfall de første dagene etter at krisa slo inn, så var papirtapet mindre i det bærekraftige fondet. Om det holder på sikt aner jeg ikke, men det var litt gøy å se.

Når det gjelder kronekursen, så har jeg ikke behov for å kjøpe noe fra utlandet nå. Går litt ekstra penger til hygge og veldedighet, og litt mindre på hverdagsting som kantine og lading av bil.

Hva heter det svanemerkede fondet fra KLP?
Jeg har både valig KLP index verden og et nytt som heter Index verden litt mer samfunnsansvar som har grønnmerking i Sbanken. De to fondene har oppføre seg helt like i perioden jeg hadde den.

Når det gjelder utenlandske innkjøp, er det i gjennomsnitt 60% av det vi spiser som direkte eller indirekte importert.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #317 on: April 02, 2020, 11:09:48 AM »
Vårt lokale bibliotek har igjen begynt med utlån.

Men jeg håper at den lille butikken der vi har hytte overlever. Nå slipper de å betale husleie, men det blir surt at påsken faller bort.

Vi bruker egentlig kanskje lite penger hjemme. Nesten ikke drivstof/bompenger som normalt er en stor post. Vi spiser ikke mer godteri som vi hører at resten av Norge gjør. Vi har jo vært hjemme et par måneder lenger enn folk flest og har rutine med å spise sundt.

neonlight

  • Stubble
  • **
  • Posts: 215
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #318 on: May 15, 2020, 02:19:05 AM »
Hi guys,

I wonder if there are any Norwegians here that could kindly help regarding my pension funds. I worked in Norway for a few years.

My DNB Kontoutskrift
- omkostninger ~1500 Kr
+ verdiendring i perioden (avkastning) ~16,000 Kr
+ pensjonkapital per 31. Desember 2019 ~ 137,000 Kr

I guess the "pensjonkapital" is the pension that I am entitled to?

Do you know
1) When do retirees get the pension, and if there is a way to get it earlier?
2) The cost "omkostninger" is in the range of 1500 Kr, what is this for?
3) Is there a way to use the pensions to invest in funds or equities market ?
4) How does the pension system work? It's an overly generic question, do the government take care of the retirees by dividing the "pensjonkapital" into X years and give it to retirees?

Please forgive me if this is not the best place to ask. I am not sure if it's appropriate to ask tax question in a meetup "mustachian in Norway" thread, or it's best to open a separate topic instead elsewhere.

Many thanks!
« Last Edit: May 15, 2020, 02:21:34 AM by neonlight »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #319 on: May 17, 2020, 11:36:28 AM »
Hi guys,

I wonder if there are any Norwegians here that could kindly help regarding my pension funds. I worked in Norway for a few years.

My DNB Kontoutskrift
- omkostninger ~1500 Kr
+ verdiendring i perioden (avkastning) ~16,000 Kr
+ pensjonkapital per 31. Desember 2019 ~ 137,000 Kr

I guess the "pensjonkapital" is the pension that I am entitled to?

Do you know
1) When do retirees get the pension, and if there is a way to get it earlier?
2) The cost "omkostninger" is in the range of 1500 Kr, what is this for?
3) Is there a way to use the pensions to invest in funds or equities market ?
4) How does the pension system work? It's an overly generic question, do the government take care of the retirees by dividing the "pensjonkapital" into X years and give it to retirees?

Please forgive me if this is not the best place to ask. I am not sure if it's appropriate to ask tax question in a meetup "mustachian in Norway" thread, or it's best to open a separate topic instead elsewhere.

Many thanks!

Dnb is an expensive bank. Try to move your pensjon to KLP instead. Log in at KLP and see if you can move it to them, or ask them for help.

Log in at nav.no to check your total pension. You will probably have both folketrygd (money at nav) and your dnb pension.
Pensions are normally paid out from 67, but you can also take from 62. You can only have a certain sum per year. You cannot receive a bulk sum.
« Last Edit: May 19, 2020, 01:11:11 AM by Linea_Norway »

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #320 on: May 18, 2020, 12:11:47 PM »

I guess the "pensjonkapital" is the pension that I am entitled to?

Do you know
1) When do retirees get the pension, and if there is a way to get it earlier?
2) The cost "omkostninger" is in the range of 1500 Kr, what is this for?
3) Is there a way to use the pensions to invest in funds or equities market ?
4) How does the pension system work? It's an overly generic question, do the government take care of the retirees by dividing the "pensjonkapital" into X years and give it to retirees?


Yes, the "pensjonskapital" is the sum you have saved up.

1) You normally get it at 67, think its possible to start at 62. Generally you are supposed to take it out over 10 years, but might vary from provider to provider.
2) Probably fee to manage your plan. They tend to be quite high, like 1%
3) You can generally chose your investment profile, some % in equites. With my provider I can choose 50, 80 or 100% equities. There is generally some automatic reduction of equity exposure during the years leading up to retirement. Since your returns were > 10% you probably have som equity exposure in there.
4) You get some amount from the goverment. Its not a lot and especially not if you have short work career in Norway. This part is paid out until you die and its sort of inflation indexed (its indexed to wage growth). The rest you have to save yourself.

With my provider I can choose the equity percentage, but not the mix. The mix is 20% domestic equities and 80% global, the global part is FX hedged to NOK. I cannot influence any of these factors, only how much goes to equities and how much to bonds (global bonds, FX hedged). As said, I have 0% bonds, 100% equities.

How it works if you now live abroad I'm not sure, nor if you are entitled to any government pension at all. Maybe its possible to get the private part out earlier if you have left the country for good. I suggest you contact the provider and/or HR where you worked. I think you have to have worked / lived in Norway for 20 years to be able to take the government paid pension out of the country. Something else would be insane as the minimum is quite high and pretty much everyone on the planet would want to work for Norway for a year if this entitled you to the minimum until you die (it's like 20.000 dollars / year, inflation adjusted). If you came as a foreigner and have left you are probably not a member of "Folketrygden" anymore and most likely has no rights to anything in that direction (pension, free health care etc). The private part is your own money, however.

The amount you have now is quite low, paid out monthly over 10 years its not gonna total much. if 137.000 is all you have after working in Norway for a few years the private pension plan you have had has been pretty bad (quite common, the legal minium contributon from your employer isn't much (2% of your salary per year) and many people never think about it until its too late).

edit: there is some info here:
https://www.nav.no/en/home/benefits-and-services/relatert-informasjon/retirement-pension-and-living-abroad
« Last Edit: May 18, 2020, 12:20:51 PM by habaneroNorway »

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #321 on: May 19, 2020, 12:26:42 AM »
You have already got answers about your private pension plan. For the public part: How many years did you work in Norway, are you living in or have you worked in a different EU/EEA country, and are you born before or after 1962? The cutoff is either 3 years or 1, depending on the EU/EEA part, and full rights are after 40 years. So if you have worked here for 5 years, you could be eligeble for 5/40 of a state pension. But the rules are complex, so it is a good idea to contact NAV.

neonlight

  • Stubble
  • **
  • Posts: 215
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #322 on: May 19, 2020, 06:14:00 AM »
Dnb is an expensive bank. Try to move your pensjon to KLP instead. Log in at KLP and see if you can move it to them, or ask them for help.

I didn't even know I can move my pension to other banks, much less login into Dnb or request a bank change. I just thought that I have Dnb because they are the appointed banks by the government to manage everyone's pensions. Thanks for pointing out Linea.

Actually, I still have an account and e-banking logins with Nordea, is it advisable to move it to Nordea bank?
« Last Edit: May 19, 2020, 06:27:19 AM by neonlight »

neonlight

  • Stubble
  • **
  • Posts: 215
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #323 on: May 19, 2020, 06:25:01 AM »
Yes, the "pensjonskapital" is the sum you have saved up.
2) Probably fee to manage your plan. They tend to be quite high, like 1%

I guess that's the fee Dnb charges me for managing the funds. Tbh, I didn't even know I could login in to Dnb and check it, now I just need to figure out how to tell Dnb I own this account....

The amount you have now is quite low, paid out monthly over 10 years its not gonna total much. if 137.000 is all you have after working in Norway for a few years the private pension plan you have had has been pretty bad (quite common, the legal minium contributon from your employer isn't much (2% of your salary per year) and many people never think about it until its too late).

I logged into nav.no, and it gives me this

Pensjonsbeholdning per 01.01.2020:   552 423   kr 
Siste registrerte pensjonsgivende inntekt (2013):   314 054   kr

I am guessing I own that NOK 314 054 and perhaps NOK 552 423 is the pension I can withdraw when I hit 62? My uneducated guess.
« Last Edit: May 19, 2020, 06:27:31 AM by neonlight »

neonlight

  • Stubble
  • **
  • Posts: 215
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #324 on: May 19, 2020, 06:26:54 AM »
You have already got answers about your private pension plan. For the public part: How many years did you work in Norway, are you living in or have you worked in a different EU/EEA country, and are you born before or after 1962? The cutoff is either 3 years or 1, depending on the EU/EEA part, and full rights are after 40 years. So if you have worked here for 5 years, you could be eligeble for 5/40 of a state pension. But the rules are complex, so it is a good idea to contact NAV.

I worked for ~ four years in Norway, and it's the only EU/EEA country I worked in. I am born after 1962. I am wildly guessing that this means I can get 4/40 or something.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #325 on: May 19, 2020, 06:28:44 AM »
Dnb is an expensive bank. Try to move your pensjon to KLP instead. Log in at KLP and see if you can move it to them, or ask them for help.
I didn't even know I can move my pension to other banks, much less login into Dnb or request a bank change. I just thought that I have Dnb because they are the appointed banks by the government to manage everyone's pensions. Thanks for pointing out Linea.

Actually, I still have an account and e-banking logins with Nordea, is it advisable to move it to Nordea bank?

The ting with the product "private savings plan" is that it is not like you just own some mutual fund (despite it being pretty much the same underlying), you cannot pick and choose funds completely as you want. It is generally selected by the employer while you work somewhere. DNB, as the countrys largest bank, is one of the most common ones, but there are others.

When you leave you get something called a "pensjonskapitalbevis" and I think you can put that everywhere you want. KLP charges 0,4% if your job did not have their agreement there in the first place, 0,3% if it did according to their website. That is probably close to as low as you can get it in Norway in terms of management fees. For comparison, the cheapest global equity funds (from KLP, DNB and others) charge 0,18-0,20%% or 0,25% if FX hedged to NOK.

If you have a BankID login you can probably move it on yourself online. Just pick one, and they are likely to do the actual move for you.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #326 on: May 19, 2020, 06:30:12 AM »

I logged into nav.no, and it gives me this

Pensjonsbeholdning per 01.01.2020:   552 423   kr 
Siste registrerte pensjonsgivende inntekt (2013):   314 054   kr

I am guessing I own that NOK 314 054 and perhaps NOK 552 423 is the pension I can withdraw when I hit 62? My uneducated guess.

No, the "pensjonsbeholdning" is what you have saved up in the public pension system.
The 314 054 is the last income you have registered which was used for calculating the sum going into your public pension.

You have to contact NAV (good luck now btw, they are swamped in corona-related support payments...) and ask how it works, My educted guess is that you will be entitled to the money you have saved up one way or another. If you had been working in Norway for 20 years you would be entitled to the minimum (the said ~20k USD / year).

There are special solutions for countries with whom Norway has some special agreement, those seem to be EEA countries + Switzerland, USA, Canada, , Australia, Chile, Turkey, Bosnia Hercegovina, Montenegro, Slovenia, Serbia, Israel and India.

So bottom line: Contact NAV.
« Last Edit: May 19, 2020, 06:41:56 AM by habaneroNorway »

neonlight

  • Stubble
  • **
  • Posts: 215
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #327 on: May 19, 2020, 06:43:30 AM »
The ting with the product "private savings plan" is that it is not like you just own some mutual fund (despite it being pretty much the same underlying), you cannot pick and choose funds completely as you want. It is generally selected by the employer while you work somewhere. DNB, as the countrys largest bank, is one of the most common ones, but there are others.

When you leave you get something called a "pensjonskapitalbevis" and I think you can put that everywhere you want. KLP charges 0,4% if your job did not have their agreement there in the first place, 0,3% if it did according to their website. That is probably close to as low as you can get it in Norway in terms of management fees. For comparison, the cheapest global equity funds (from KLP, DNB and others) charge 0,18-0,20%% or 0,25% if FX hedged to NOK.

If you have a BankID login you can probably move it on yourself online. Just pick one, and they are likely to do the actual move for you.

Yes it worked with the BankID. :-)

Dnb is putting all my savings into "Pensjonsprofil 30". I guess that's the under 30 aggressive profile. The rough calculation for management fee is 1.1% (omkostninger/pensjonskapital)


neonlight

  • Stubble
  • **
  • Posts: 215
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #328 on: May 19, 2020, 06:49:28 AM »
No, the "pensjonsbeholdning" is what you have saved up in the public pension system.
The 314 054 is the last income you have registered which was used for calculating the sum going into your public pension.

You have to contact NAV (good luck now btw, they are swamped in corona-related support payments...) and ask how it works, My educted guess is that you will be entitled to the money you have saved up one way or another. If you had been working in Norway for 20 years you would be entitled to the minimum (the said ~20k USD / year).

Is my last income (NOK 314 054) part of my Pensjonsbeholdning (NOK 552 423) or different? If different, it means that I might be able to withdraw out my last income and wait till 62 for my Pensjonsbeholdning. - assuming I ultimately qualify for Norwegian pension.

Yea, maybe its best to wait till Corona is over to call them. Thank you habaneroNorway for all the valuable information.


habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #329 on: May 19, 2020, 06:49:46 AM »
Dnb is putting all my savings into "Pensjonsprofil 30". I guess that's the under 30 aggressive profile. The rough calculation for management fee is 1.1% (omkostninger/pensjonskapital)

Thats 30% equities, rest bonds as far as I can see. This is what your portfolio contains:

Bonds (the cryptic stuff is various bond indices, my comments in parnatheses)
-20% of ST1X + 0,12% margin   (short norwegian t-bills)
-20% of (50% NORM123D3, 50% NORM123D5)  (domestic investment-grade bond index)
-25% of Bloomberg Barclays Global Aggregate (50% USD Corp 500MC, 50% EUR Corp 500MC, Hedged NOK)  (global bonds)
- 5% of 75% NOHYNH, 25% ST3X  (first is some high-yield index, STX3 is 1y goverment debt)

Equities
-6% of OSEBX (domestic equity index)
-21% of MS Developed Markets Large-Mid (Hedged NOK) (global equities hedged to NOK)
-3% of MS Emerging Markets


As its all hedged to NOK you have lost a fair bit recently on the weaknening of the norwegian krone measured in whatever is your domestic currency now. The kronas perfromance has been horrible of the last months.
« Last Edit: May 19, 2020, 07:00:10 AM by habaneroNorway »

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #330 on: May 19, 2020, 07:07:01 AM »

Is my last income (NOK 314 054) part of my Pensjonsbeholdning (NOK 552 423) or different? If different, it means that I might be able to withdraw out my last income and wait till 62 for my Pensjonsbeholdning. - assuming I ultimately qualify for Norwegian pension.


No, your last income is just the number used to calculate your contribution to the public pension system. Its 18.1% of total pay up to 600.000 NOK, 0% over. So you last contribution was 314054 *0.181 = 56843 (this is money you never see, but they do go into your public pension bookkeeping and is "paid" by the government, not your employer). You can view it as a future claim on the Norwegian government, but it's not money you have put in there.

The 552.423 is what you have actualy saved up into the public system. It's not really "your money" but a number used to keep track of what you are entiteld to in the public pension system when you can get something. If you lived in Norway you would only be entitled to the minimum, and only able to start collecting it at age 67 as the number is quite low and would be likely to stay low given the low income).

This is why it's debatable if you are entitled to anything at all from the public system as its not really money you paid in there in the first place. As a tangent, if someone dies the payment just stops, they are not trasfered to the spouse or partner or anyone else. If we do the maths you paid, while working in Norway 7.8%/8.2% of your gross salary to be a member of Folketrygden (public welfare). In return you got free health care + an 18.1% contribution to your pension capital. So it's highly debatable if you have the right to get the money out as you have not really contributed anything in reality, but you will prob get some based on the number of years you worked here, but I stress that I don't really know the rules for someone in your situation.
« Last Edit: May 19, 2020, 07:21:54 AM by habaneroNorway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #331 on: June 28, 2020, 01:50:06 PM »
Hei igjen.

Vi fikk mail fra KLP om at de skal selge pensjonsfondsene sine til DNB.
Jeg har 2 pensjonskapitalinnskudd (eller hva det måtte hete) i KLP, pga at det er den billigste pensjonskassen for innskuddspensjon. Min mann har også flere der.
Er det noen som har et forslag om hva som kan være et billig og fornuftig alternativ å parkere pensjonene våre, med lave løpekostnader?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #332 on: June 29, 2020, 06:54:28 AM »
Hei igjen.

Vi fikk mail fra KLP om at de skal selge pensjonsfondsene sine til DNB.
Jeg har 2 pensjonskapitalinnskudd (eller hva det måtte hete) i KLP, pga at det er den billigste pensjonskassen for innskuddspensjon. Min mann har også flere der.
Er det noen som har et forslag om hva som kan være et billig og fornuftig alternativ å parkere pensjonene våre, med lave løpekostnader?

For å besvare mitt eget spørsmål, så fant jeg ut at Forbrukerrådet har en kalkulator. Den sier at både Nordnet og DUVI tilbyr pensjonssystemer uten å ta et beløp eller en prosentsats. Så det blir en av dem.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #333 on: July 06, 2020, 01:53:34 AM »
Jeg har slengt mye penger over til Nordnet i koronatiden. De får ganske konsekvent gode skussmål i sammenlikninger. Er også ellers kunde hos DNB, men jeg har beholdt gratiskontoen fra studietiden. Dette har jeg påpekt for dem, men de vil ikke endre det - som jo er til min fordel. Aksje- og fondsinvesteringer gjør jeg dog ikke via DNB, forvaltningskostnadene er ikke konkurransedyktige.

Så vil jeg spørre om dere alle allerede bruker Tibber som strømleverandør? Tipper alle har i det minste hørt om det. Er dere interessert i å bli vervet, kan vi begge få 500 kr godskrevet i butikken deres. Det er en god deal, så send meg en melding om dét kan være aktuelt. :) Jeg er i alle fall fornøyd med en moderne, oppriktig strømleverandør uten lokketilbud og all slags kræp.

...og så har jeg kjøpt meg en lekebil, stikk i strid med MM. Ikke en Toyota Century, men en Hyundai Centennial. Norges eneste, og jeg har satt av 100.000 kr for de første tre årene. Tror jeg kan såvidt klare meg innenfor budsjettet.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #334 on: September 12, 2021, 05:33:18 PM »
Drar opp denne igjen, for å minne om at det i morgen er siste sjans til å stemme ved valget. Bare i tilfelle noen har vært på en ultra-media-diett og ikke fått det med seg...

Første gang valget har direkte påvirket arbeidsplassen min. Hvis det går den ene veien så har jeg fortsatt en jobb jeg ønsker å være i, går det den andre veien så vurderer jeg seriøst å si opp.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #335 on: September 23, 2021, 12:02:55 AM »
Okay, I'll bite. :D Valget gikk ikke så bra for deg? Jeg synes det var veldig på overtid at vi fikk en ny regjering. Kjeltringer skiftet ut med politikere.

Ser at mitt siste innlegg var om strøm. Nå har jeg en indre konflikt: Skal jeg fortsette med tibber, som er det foreløpig eneste fornuftige strømselskapet i landet, eller skal jeg finne en fastprisavtale til rundt 50 øre/kWt, i påvente av spådde vinterspotpriser på 3-6 kWt?

Videre lurer vi på å kjøpe en helt ny bil. Hadde aldri trodd at dét skulle bli aktuelt for oss...står mellom Kia e Niro, EV6 (favoritten), Polestar 2 eller Tesla 3. Vi er en familie på fire, men liker ikke å drasse med oss halve husstanden på ferie. Så dagens giga-SUVer er ikke så fristende.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #336 on: September 23, 2021, 12:25:06 AM »
Da jeg forhåndsstemte, måtte jeg stemme først og deretter gå til registreringsbordet. Da ble stemmeseddelen lagt på bordet mens hun søkte meg opp og brukte litt tid. Deretter fikk jeg seddelen med meg og måtte putte det i boksen. Deretter gjorde min mann det samme. Hos ham ble det seddelen stemplet før han fikk det tilbake. Jeg tenkte da, ble det stemplet hos meg?? Det kunne ikke lenger sjekkes, siden det satt i en forseglet boks. Nå leste jeg at ganske mange forhåndsstemmer har blitt forkastet pga manglende stemmer. Jeg er redd for at min stemme kan ha vært en av dem. Kan blant annet derfor at de ikke kom over sperregrensen?? Som læreffekt for kommunen, burde de hatt en annen rekkefølge på ting. Først registrering, så stemme, deretter stemple på et sted videre i lokalet.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #337 on: September 23, 2021, 12:39:54 AM »
@Sjalabais Tja, fastpris eller ikke, det er det store spørsmålet. Om du finner en avtale for en fornuftig pris som dekker vinteren, er det sikkert smart. Men er det noe selskap som kommer til å selge det for et halvt år? Eller tjener de fastprisen tilbake om sommeren? Men normalt lønner fastprisavtaler seg aldri. Fordi da er det selskapet aom tar prisrisikoen istedenfor du selv. Pengerådet podcasten (som jeg ikke lenger hører på) sier alltid at du bør velge fastpris når du vil ha en forutsigbar økonomi og ikke tåler uforventede høye regninger.

Jeg driver jo med sopp og i dette året har vært det tørreste soppåret jeg har vært bort i. Det er siden 2018 at det har vært dårlige soppår, sammenlignet med en normal høst. Men i år slår alt. Jeg forventer da ikke at strømmagasinene kommer til å fylle seg fort. Og jeg lurer da også på hvor strømmen til Østlandet må komme fra. Kommer vintil å importere fra Tyskland eller lignende?

Å kjøpe en hel ny bil er prismessig aldri helt fornuftig. Om en av de bilene du vil ha går an å kjøpe litt brukt (for eksempel en half år eller et år gammel), kan du spare inn det første store prisfallet.
Vi har prøvekjørt bland annet Hyuandai el-bilen og var litt sjokker over hvor lav bagasjeplassen var. Det passer bare ett lag med bagasje før du når stolryggen. Frunken var også veldig minimalt og ikke egnet til mer enn ladekabelen. Om du drar med deg lite på turer, har du nok et lettere valg enn oss. Men test vel ut om bilen er stor nok.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #338 on: September 23, 2021, 10:24:55 AM »
Jeg er strålende fornøyd med regjeringsskiftet - det var på tide! Håper bare at de virkelig gjennomfører oppsplittingen av regionene så raskt som overhodet mulig. Er redd for at noen skal bli sittende fast i en "sunken cost fallacy", med argumentet "det har jo kostet så mye å samle dem". Kunne tenkt meg litt annen fordeling på makta mellom partiene på venstresida, men totalen var slett ikke så verst. Blir spennende å se regjeringserklæringa.

Det var totalt 3764 stemmesedler som ble forkasta, eller 1,2 promille. Det er selvsagt for mye, men de fleste forkastingene skyldtes at folk hadde lagt ved flere stemmesedler, eller forhåndsstemt uten stemmerett. Det siste er ikke uvanlig, siden ikke alle har oversikt over reglene for statsborgerskap, etc. Enkelte signerer også stemmeseddelen, disse må også forkastes. Jeg har vært med på kontrolltelling, og det skal fryktelig mye til for at man forkaster en stemme. Hvis man skjønner hva personen har ment, så skal stemmen godkjennes. MgD manglet 1700 stemmer for å komme over. Jeg tviler på at 50 % av de forkastede var til MdG.

Hvis ditt stemmelokale hadde for dårlige rutiner @Linea_Norway , så er det viktig at kommunen får tilbakemelding om det. Det tar de på stort alvor.

@Sjalabais Det beste sparetipset er vel å ikke bruke så mye strøm?

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #339 on: September 29, 2021, 06:34:51 AM »
@gaja, greit poeng, og vi har redusert strømforbruket kraftig. Mange, mange tiltak her og enkelte smarthusinstallasjoner. Vi ligger i snitt vel 25% under det som var forbruket vårt før; men vi har alltid vært bevisste. Ca 13k kWt/år i et 200 kvm hus fra 1968 var utgangspunktet vårt.

Hva angår bruktbilkjøp: Prinsipielt er jeg enig at det ikke er økonomisk forsvarlig å kjøpe nytt. Men korona har snudd alt på hodet. Verditapet på det siste året har stort sett vært 0 for nye biler; flere saker om det på nettet. Særlig elbilene faller lite i verdi. Dessuten har vi nå lagt oss opp så mye penger at vi rett og slett har råd til dette. Jeg er fortsatt redd for inflasjonsspøkelset og tør ikke å ha alle pengene mine på børsen.