Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 681691 times)

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1350 on: January 26, 2021, 01:35:46 AM »
Hello all!

(Ik ben nog steeds bezig met het leren van Nederlands...) I know the conversation hasn't been leaning this way, but perhaps you could point me in the right direction!

I'm soon to move to the Netherlands and marry a Dutchman.  Aside from this excitement, I'm looking forward to planting a garden at our new home.  I'd like to use at least a handful of native species (i.e. plants that would benefit local bees/butterflies/birds).  Even though there seems to be many lovely parks with native plants, I haven't found a comprehensive site or book that is geared toward home gardeners.  Do you guys know of a resource that could help?

Thanks in advance.

Hello new Dutchie! :) Welcome in advance ;-). Maybe this link can help you? https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn-tuin/tuininrichting/vogelvriendelijke-beplanting

The Drawing Bird

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1351 on: January 26, 2021, 05:11:18 AM »
That's perfect.  Thanks!

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1352 on: January 26, 2021, 05:36:24 AM »
Hello all!

(Ik ben nog steeds bezig met het leren van Nederlands...) I know the conversation hasn't been leaning this way, but perhaps you could point me in the right direction!

I'm soon to move to the Netherlands and marry a Dutchman.  Aside from this excitement, I'm looking forward to planting a garden at our new home.  I'd like to use at least a handful of native species (i.e. plants that would benefit local bees/butterflies/birds).  Even though there seems to be many lovely parks with native plants, I haven't found a comprehensive site or book that is geared toward home gardeners.  Do you guys know of a resource that could help?

Thanks in advance.

Hello new Dutchie! :) Welcome in advance ;-). Maybe this link can help you? https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn-tuin/tuininrichting/vogelvriendelijke-beplanting

Als je ook een mens-vriendelijke tuin wilt hebben, zet er dan geen taxus (taxus baccata) in. Die is giftig voor mensen (de bessen, de naalden en de rest van de boom). Het verbaast me dat die boom op de vogelpagina staat, maar misschien kunnen vogels de besjes wel eten.

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1353 on: January 27, 2021, 08:21:36 AM »
Hallo luitjes! Even een investeringsvraagje. Ik heb inmiddels een leuk potje opgebouwd bij Meesman, maar ik heb ook de bubbel-geruchten gehoord (vanuit Michael Burry). En het klinkt me nogal logisch in de oren dat je een bubbel krijgt, een self-fulfilling prophecy, als het percentage indextrackers maar hoog genoeg wordt op het geheel van de index.

Ik wil zo langzamerhand dus wat geld in andere potjes gaan stoppen en wat minder in index trackers. Ik heb al wat geld in ASN duurzame aandelenfondsen, en ik zoek eigenlijk nog een algemeen aandelenfonds. Vroeger had je nog een ING algemeen aandelenfonds of zoiets, maar ik kan nu niks meer vinden. Zijn er nog banken met hun eigen algemene aandelenfondsen?

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1354 on: January 29, 2021, 12:56:34 AM »
Hallo luitjes! Even een investeringsvraagje. Ik heb inmiddels een leuk potje opgebouwd bij Meesman, maar ik heb ook de bubbel-geruchten gehoord (vanuit Michael Burry). En het klinkt me nogal logisch in de oren dat je een bubbel krijgt, een self-fulfilling prophecy, als het percentage indextrackers maar hoog genoeg wordt op het geheel van de index.

Ik wil zo langzamerhand dus wat geld in andere potjes gaan stoppen en wat minder in index trackers. Ik heb al wat geld in ASN duurzame aandelenfondsen, en ik zoek eigenlijk nog een algemeen aandelenfonds. Vroeger had je nog een ING algemeen aandelenfonds of zoiets, maar ik kan nu niks meer vinden. Zijn er nog banken met hun eigen algemene aandelenfondsen?
Heb je deze al gelezen? https://www.mrmoneymustache.com/2019/09/12/michael-burry-index-funds/
Maar als je een hedge voor indexfunds zoekt kun je beter investeren buiten aandelen om. Dingen zoals je huis isoleren of de hypotheek afbetalen. Vooral dat laatste heeft niet zo veel rendement met een netto rente van minder dan 1%, maar het is wel een zekere manier van sparen.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1355 on: January 29, 2021, 12:21:24 PM »
Hallo luitjes! Even een investeringsvraagje. Ik heb inmiddels een leuk potje opgebouwd bij Meesman, maar ik heb ook de bubbel-geruchten gehoord (vanuit Michael Burry). En het klinkt me nogal logisch in de oren dat je een bubbel krijgt, een self-fulfilling prophecy, als het percentage indextrackers maar hoog genoeg wordt op het geheel van de index.

Ik wil zo langzamerhand dus wat geld in andere potjes gaan stoppen en wat minder in index trackers. Ik heb al wat geld in ASN duurzame aandelenfondsen, en ik zoek eigenlijk nog een algemeen aandelenfonds. Vroeger had je nog een ING algemeen aandelenfonds of zoiets, maar ik kan nu niks meer vinden. Zijn er nog banken met hun eigen algemene aandelenfondsen?
Ik denk dat als je bang bent voor een bubbel dat duurzame aandelenfondsen en algemene aandelenfondsen je niet helpen spreiden. Die kopen namelijk een zelfde set of subset van de aandelen die je ook al bij Meesman hebt.

Daarnaast ben ik het niet zo eens dat er een bubbel is. In bepaalde gebieden wel maar over de gehele markt genomen naar mijn idee niet. Als de bubbel klapt dan verwacht ik dat specifieke sectoren (zoals een internet bedrijf dat alleen maar verlies maakt, of een taxibedrijf die heel veel moeite doet om geen taxibedrijf te worden genoemd) onderuit gaan. De kracht van de index is naar mijn idee dan ook dat je verliezen beperkt worden.
Wat er natuurlijk wel kan gebeuren is dat de gehele markt een flinke tik krijgt als gevolg van een wereldwijde financiele domper maar dat verlies zal zichzelf uiteindelijk wle corrigeren. Als je dat niet geloofd, wat doe je dan op de aandelenmarkt (dan ben je waarschijnlijk hoog aan het inkopen om bij de eerste crash weer te verkopen)?

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1356 on: January 29, 2021, 01:11:28 PM »
Dat er een correctie gaat komen is een feit. Altijd. Of dat dit jaar, volgend jaar of het jaar erop is is de vraag.

Als je echt bang bent dat de gehele aandelenmarkt overgewaardeerd is, dan moet je inderdaad uit de markt. Dan kom je inderdaad uit bij het aflossen van schulden/hypotheek, energiebesparende maatregelen in je huis, misschien investeren in zonne- of windmolenparken. Dat laatste heb ik me nooit in verdiept maar ik weet dat het bestaat. Investeren in vastgoed is een optie, maar ook dat is een markt gevoelig voor bubbels en dan stop je al je geld wel heel erg in één potje (dus vele malen riskanter dan een indexfonds).

Ik heb zelf een vaste, automatische overschrijving naar Meesman staan, ik spaar op mijn spaarrekening, we verduurzamen ons huis, ik heb nog een kleine studieschuld (circa 4k tegen 0% rente) en ik investeer ook geld in mijn eigen verdienvermogen. Dat wil zeggen dat ik elk jaar een cursus of opleiding probeer te volgen die wat toevoegt aan mijn kansen op de arbeidsmarkt. Een aantal daarvan zijn in het verleden door de werkgever betaald, maar ik vind het juist ook heel belangrijk om te kijken naar de richting die ík op wil in de toekomst ipv waar mijn werkgever brood in ziet.

Het komende jaar willen wij in huis onze badkamer gaan aanpakken. Die is circa 30 jaar oud en heel basic (witte tegels, douche, toilet, wastafel) en we willen die ook vrij basic houden. We hebben niet zo'n ingewikkelde smaak en in de douche heb ik toch mijn bril niet op :) . Na de koop van het huis hebben we al eens wat noodzakelijke werkzaamheden laten doen - ventilatie gerepareerd, toilet met sanibroyeur geplaatst en plafond opnieuw gestuct - dus we willen geen totaal nieuwe badkamer maar meer een renovatie. De vloer is aan vervanging toe en we willen graag van de gelegenheid gebruik maken om dan het toilet op het riool aan te sluiten en een systeem voor warmteterugwinning aan te leggen. Heeft iemand van jullie daar toevallig ervaring mee?

Ik heb een chronische aandoening (belangrijkste klacht: algehele vermoeidheid / spierzwakte)  en we willen om die reden de badkamer ook vast toekomstbestendig maken. Dus mocht er iemand tips hebben voor een antislip-vloer dan hoor ik het graag. We hebben nu nog een douchegordijn, dat is niet echt hip maar werkt prima. Een glazen wandje ziet er natuurlijk beter uit maar ik zie bij anderen dat je die erg goed moet poetsen om het een beetje toonbaar te houden. Ik kan nu al garanderen dat ik daar echt niet altijd de energie voor heb. Nu zie ik ook wel eens foto's van muurtjes van glazen blokken, heeft iemand daar ervaring mee? Ik verwacht dat druppels daarop wat minder zichtbaar zijn.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1357 on: January 29, 2021, 02:12:28 PM »
@Imma

Wij hebben we eens glazen stenen gebruikt om een raam van te maken op hoofdhoogte, 5 stenen breed. Ik vond het erg moeilijk om ermee te werken. Ze zijn zwaar. Als je ze aan elkaar kit, is het moeilijk ze met 5 aan elkaar erin te zetten. Misschien gaat stapelen als een muur makkelijker.

Een glazen wand is niet zo heel veel werk, maar hangt vast af van de hoeveelheid kalk in het water. Wij wonen nu ergens zonder kalk en ik hoef die wand normaal niet schoon te maken. Alleen 2 keer per jaar of zo. In ons eerste huis hadden we ijzer in het water dat wat aanslag gaf. Dat moet af en toe met glassex. Als je het elke keer na het douchen afneemt met een trekker, komt er minder aanslag, maar dit hoeft niet echt.
Een douchgordijn is minder handig tijdens het douchen als hij om je benen slaat. Maar wel makkelijk te wassen in de wasmachine.
Een glazen wand is ook redelijk makkelijk te wassen qua glad oppervlak, behalve de plek waar de handvaten zitten.

Qua warmeterugwinning, is dat niet iets dat je normaal in je hele huis doet en dan met mechanische ventilatie in alle kamers? Normaal gesproken is er afzuiging in badkamer en keuken en invoer in slaapkamers en woonkamer. Mijn man dacht bij ons eerste huis dat het een goed energispaarsysteem was in een oudere woning.

Anitslipvloer krijg je door kleine (niet gladde) tegels te nemen met veel voegen. Voegen geven stroefheid. Maar test verder de tegels, er is veel verschil in gladheid.
« Last Edit: January 29, 2021, 02:14:06 PM by Linea_Norway »

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1358 on: January 29, 2021, 03:30:39 PM »
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik weet niet wat de precieze term is maar ik bedoel het soort systeem waarbij je leidingen met heet water en koud water naast elkaar laat lopen, waardoor het warme water het koude water alvast wat opwarmt, waardoor je minder heet water hoeft bij te mengen. Ik heb er al een aantal keer over gelezen. Het lijkt me een redelijk simpele oplossing die misschien best wel wat besparing oplevert. Een aangezien we toch al bezig zijn met leidingen is dit het moment.

We hebben hier redelijk hard water. In de woonplaats van mijn moeder is het water vergelijkbaar qua hardheid, zij heeft zo'n strakke glazen wand en daar zie je best wel wat aanslag op. En ik weet dat mijn moeder veel beter poetst dan ik en altijd een trekker gebruikt na het douchen. Van het gordijn heb ik op zich geen last, onze douche is behoorlijk ruim. Het zou dan puur om het uiterlijk gaan. Een mooie nieuwe vloer en dan weer dat gordijn erboven.

Qua vloer heb ik ook van antislip coating gehoord, maar ik weet niet of dat echt heel goed werkt. Ik ga sowieso inderdaad proberen om tegels te vinden die zo min mogelijk glad zijn. De huidige tegels zijn vrij groot (30x30 cm) en echt spekglad. Ze zijn ook helemaal strak, wat veel mensen natuurlijk mooi vinden, maar iets van structuur in de tegel helpt waarschijnlijk ook al.

Ik probeer me echt zo goed mogelijk in te lezen voordat ik contact ga opnemen met de bedrijven die ik op mijn lijstje heb staan voor de uitvoering. Het is nu even wat minder makkelijk om een badkamerzaak binnen te lopen voor advies, ze komen wel aan huis voor advies nu maar dan wordt het meteen zo serieus. Ik heb in het verleden al een paar keer de ervaring gehad dat je als mustachian niet zo serieus genomen wordt in de oriënterende fase. We worden vaak voor student aangezien. We wonen in een doorsnee rijtjeshuis, geen auto, we zijn in de dertig maar we zien er zeker in onze vrije tijd wat jonger uit omdat we niks geven om dure kleding of make-up, we hebben allebei banen die niet zo indrukwekkend klinken. Ons huis ziet er niet bepaald VT Wonen uit. En we hebben daarom een hypotheek van 5 cijfers en een netto jaarsalaris op de bank, maar dat is natuurlijk onzichtbaar :)

Zo'n bedrijf zegt het natuurlijk niet letterlijk, maar geen offerte willen afgeven + tijdens het contact al heel vaak benadrukken dat dingen wel geld kosten, vragen of onze ouders het gaan betalen of suggereren dat we beter naar de Ikea kunnen gaan, dat zegt natuurlijk genoeg. Met zo'n bedrijf zou je eigenlijk niet moeten willen werken, maar het is niet zo dat er honderden betrouwbare bedrijven in de stad zitten. Twee jaar geleden bij een ander wat groter project wist ik vooraf al exact wat ik wilde en daardoor kreeg ik al vrij snel een paar goede offertes, waarvan we met een partij in zee zijn gegaan. Blijkbaar denken ze dat als ik al zo goed zelf heb voorbereid dat ik dan ook al wel weet wat het gaat kosten. Dus vandaar dat ik me eerst goed online wil oriënteren.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1359 on: January 30, 2021, 12:45:29 AM »
@Imma
Zo'n system waarbij uitgaande warme lucht of water de binnenkomende koude lucht of water opwarmt heet in z'n algemeenheid een warmtewisselaar. Ik ken het begrip vooral van huisventilatie met lucht en niet van badkamerwater. Maar het principe werkt zeker wel en is heel slim.

Ik heb een kleint warmewisselaartje voor tijdens het langlaufen met ijskoud weer, die ik in mijn mond moet stoppen. Dat maakt de binnenkomende lucht heel veel warmer.

Dr Kidstache

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 490
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1360 on: February 02, 2021, 01:34:26 PM »
Kunt u me even helpen?
I have a dear friend in Leiden. Her birthday is soon and, since I can't be there to celebrate with her this year, I'd like to order something for her online. I have not done any online shopping when I've been in the Netherlands. Can you recommend some online shopping websites that will be easy to deliver to NL?

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1361 on: February 02, 2021, 01:54:05 PM »
What a lovely idea. The easiest website is www.bol.com. There are also some local shops that deliver. What type of present are you looking for?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1362 on: February 03, 2021, 01:47:28 AM »
What a lovely idea. The easiest website is www.bol.com. There are also some local shops that deliver. What type of present are you looking for?

+1 for bol.com. I have ordered Christmas presents there for years. They deliver very fast, often the next day. It is a site where you can pay with a foreign credit card. Many other Dutch webshops only support Dutch "ideal" payment, so I can often not buy there.
A shop like amazon.de also delivers in NL.
You can also consider fleurop.nl and send flowers. This works very well too.

Dr Kidstache

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 490
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1363 on: February 03, 2021, 12:49:59 PM »
Thank you for the suggestion to try bol.nl
I haven't had any luck with her favorite small local shops. The foreign credit card is an issue, as is business closures with covid. I'll try to find something on bol.nl to send her.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1364 on: February 03, 2021, 01:16:06 PM »
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik weet niet wat de precieze term is maar ik bedoel het soort systeem waarbij je leidingen met heet water en koud water naast elkaar laat lopen, waardoor het warme water het koude water alvast wat opwarmt, waardoor je minder heet water hoeft bij te mengen. Ik heb er al een aantal keer over gelezen. Het lijkt me een redelijk simpele oplossing die misschien best wel wat besparing oplevert. Een aangezien we toch al bezig zijn met leidingen is dit het moment.

Dat heet een douche-WTW (warmte terug win) systeem.

Afhankelijk van hoe je aan en afvoer geregeld is kost dat een paar honder euro, wellicht meer als deze in de vloer gestort is.

Wat je feitelijk doet is een dubbelwandige koperen buis aansluiten waar het warme afvoer water van de douche afvloeit en de koud-water aanvoer van de douchekraan mee wordt opgewarmd. Omdat de koudwater aanvoer warmer is heb je met een thermostatische menkraan minder warm water nodig en dus ook minder stokkosten voor dezelfde hoeveelheid warm douchewater.
Je kan in theorie ook je afvoer gebruiken om de aanvoer van je CV op te warmen maar die zit vaak verder van je douche verwijderd waardoor deze minder effectief is omdat er meer warmte verloren gaat in de vloer voordat deze bij de leiding is gekomen.

Ik weet niet in welke stad je woont maar bij mij in Tilburg zit een oud-collega van me die inmiddels voor zichzelf begonnen is, heeft veel projecten geleid voor duurzaamheid wat betreft bouwprojecten bij mijn werkgever (sociale woningbouw).

Oh, en als ze over prijs en geld en duur beginnen dan zeg ik altijd dat ik de financiering bij de bank al geregeld heb en alleen nog maar de juiste partner zoek voor de uitvoering :P
Of het nou van de bank als financiering af komt of van de bank omdat ik een spaarrekening heb maakt niet veel uit toch?

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1365 on: February 03, 2021, 03:24:11 PM »
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik weet niet wat de precieze term is maar ik bedoel het soort systeem waarbij je leidingen met heet water en koud water naast elkaar laat lopen, waardoor het warme water het koude water alvast wat opwarmt, waardoor je minder heet water hoeft bij te mengen. Ik heb er al een aantal keer over gelezen. Het lijkt me een redelijk simpele oplossing die misschien best wel wat besparing oplevert. Een aangezien we toch al bezig zijn met leidingen is dit het moment.

Dat heet een douche-WTW (warmte terug win) systeem.

Afhankelijk van hoe je aan en afvoer geregeld is kost dat een paar honder euro, wellicht meer als deze in de vloer gestort is.

Wat je feitelijk doet is een dubbelwandige koperen buis aansluiten waar het warme afvoer water van de douche afvloeit en de koud-water aanvoer van de douchekraan mee wordt opgewarmd. Omdat de koudwater aanvoer warmer is heb je met een thermostatische menkraan minder warm water nodig en dus ook minder stokkosten voor dezelfde hoeveelheid warm douchewater.
Je kan in theorie ook je afvoer gebruiken om de aanvoer van je CV op te warmen maar die zit vaak verder van je douche verwijderd waardoor deze minder effectief is omdat er meer warmte verloren gaat in de vloer voordat deze bij de leiding is gekomen.

Ik weet niet in welke stad je woont maar bij mij in Tilburg zit een oud-collega van me die inmiddels voor zichzelf begonnen is, heeft veel projecten geleid voor duurzaamheid wat betreft bouwprojecten bij mijn werkgever (sociale woningbouw).

Oh, en als ze over prijs en geld en duur beginnen dan zeg ik altijd dat ik de financiering bij de bank al geregeld heb en alleen nog maar de juiste partner zoek voor de uitvoering :P
Of het nou van de bank als financiering af komt of van de bank omdat ik een spaarrekening heb maakt niet veel uit toch?

Oh dat is wel een goed idee inderdaad! Ik lig er verder niet van wakker als mensen ons een beetje paupers vinden, maar ik wil wel graag met betrouwbare bedrijven werken. Die moeten in deze tijd vaak keuzes maken welke klussen ze wel en niet aannemen.

Ik hoor graag je tip over die oud-collega, ik zit heel dichtbij in 040! Hier is er onder leiding van een grote woningcorporatie een wijkgerichte aanpak waarbij eigenaren mee kunnen liften op duurzaamheidsprojecten van de woningbouwcorporatie. Zo al een aantal dingen kunnen doen voor een heel schappelijke prijs, waarbij je zelf niks meer hoeft te regelen. Maar helaas kun je als eigenaar alleen meedoen aan projecten aan de buitenkant van het huis. Dus de binnenkant moeten we zelf regelen. Goede tip mbt die cv-ketel ook, dat wist ik niet, dat ga ik uitzoeken! Ik weet niet precies hoe de leidingen naar de cv-ketel lopen,  maar onze cv-ketel zit in een kast op de overloop, naast de badkamer, dus die afstand is maar klein.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1366 on: March 05, 2021, 02:27:30 AM »
Goedemorgen! De afgelopen dagen heb ik dit topic vanaf pagina 1 doorgelezen, leuk om te doen! eens kijken of we dit topic weer wat leven in kunnen blazen.

Begin dit jaar hebben wij weer 10% extra op de hypotheek afgelost.

Qua salaris kwam ik erachter dat ik maandelijks een uitbetaling van vakantiegeld en eindejaarsuitkering kan aanvragen, dus dat doe ik nu. Er gaat maandelijks een mooi bedrag naar indexfondsen. In het geval van onverwachte uitgaven of vakanties (niet onverwacht natuurlijk) leg ik gewoon een maand niet of minder in.

En vanmiddag mag ik naar de kapper. Dag, Coronakapsel!

Hoe gaat het met jullie?

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1367 on: March 05, 2021, 04:16:33 AM »
Hier gaat het eigenlijk prima! Ik hoop in mei mijn prik te krijgen. Dan ga ik daarna weer eens naar de kapper. Daar kom ik zo 1 x per jaar om het recht te laten knippen, de rest van de tijd werk ik het zelf bij, maar ik denk dat de laatste keer nu ergens kerst 2019 is, dus het wordt nu tijd (lang steil haar, geen echt model er in).

Mijn huidige baan is gelukkig coronaproof en 100% vanuit huis, Mr. Imma heeft tegen alle verwachtingen in contractverlenging gekregen (zijn sector heeft het zwaar, dus faillissement blijft een reëel risico, maar zolang ze nog bestaan hebben ze toch personeel nodig) elke maand gaat er keurig geld naar de indexfondsen. Ik laat ook maandelijks mijn vakantiegeld en 13e maand uitbetalen, mijn collega's vonden dat heel gek maar ik vind het juist overzichtelijker als er elke maand evenveel geld binnenkomt. In plaats van twee grote extra overboekingen naar de beleggingsrekening gaat er nu gewoon elke maand wat meer :)

Nu we zoveel thuis zijn, is er meer rust/tijd om kleine onderhoudsklussen op te pakken en uit te voeren of te laten uitvoeren, maar daar leggen we al jaren €200 per maand voor opzij dus dat levert nu niet echt extra kosten op. En we blijven vrekken, onze 6 jaar oude wasmachine doet gek en daarvoor komt morgen gewoon de reparateur ipv meteen een nieuwe machine.

We hebben allebei nog geen corona gehad, dus op dat gebied hebben we tot nu toe geluk. We letten goed op aangezien ik in de risicogroep zit, maar we zijn niet extreem voorzichtig, ik ga wel naar de Kruidvat of naar de markt, en we ontvangen af en toe een bezoeker wanneer we weten dat die persoon ongeveer even voorzichtig is als wij. Gelukkig komen we nu steeds meer in de tijd van het jaar terecht waar we buiten kunnen gaan afspreken met mensen.

Heeft er al iemand belastingaangifte gedaan? Ik kom er nog steeds niet in.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1368 on: March 05, 2021, 08:57:58 AM »
Klinkt goed allemaal, Imma. Fijn dat je binnen enkele maanden de eerste prik kunt krijgen. Ik kan daar ook niet op wachten!

Ik ben een aantal keer ingelogd geweest, werd er ook uitgegooid en een keer waren zelfs mijn gegevens niet opgeslagen. Het trucje was: direct naar deze link gaan https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/pmb.html. Als je de melding krijgt dat het te druk is, plak je weer de url in de browser en druk je weer op enter. Telkens als ik dit doe dan lukt het me binnen 3x om erin te komen :).

P.S. Nog een hersenspinsel over de savingsrate. Stel dat je 2000 euro verdient en je belegt 500, dan kun je zeggen dat je een SR van 25% hebt. Maar wat nu als je 1.000 euro per maand nodig hebt tijdens FIRE? Dan zou je toch ook kunnen zeggen dat je SR 50% is als je het gebruikt om te berekenen hoe lang je nog moet? Benieuwd naar jullie visie.
« Last Edit: March 05, 2021, 09:32:06 AM by FinanceFreaky »

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1369 on: March 06, 2021, 02:12:01 AM »
P.S. Nog een hersenspinsel over de savingsrate. Stel dat je 2000 euro verdient en je belegt 500, dan kun je zeggen dat je een SR van 25% hebt. Maar wat nu als je 1.000 euro per maand nodig hebt tijdens FIRE? Dan zou je toch ook kunnen zeggen dat je SR 50% is als je het gebruikt om te berekenen hoe lang je nog moet? Benieuwd naar jullie visie.
Bij onze administratie hou ik rekening met alle inkomsten, niet alleen salaris. Dus ook kindgebonden budget, teruggaves van belasting e.d.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1370 on: May 16, 2021, 03:14:05 AM »
Hoe gaat het hier met ieders FIRE doelen? Zijn er al mensen geprikt?

Wij hebben begin dit jaar een tweedehands auto gekocht (4000 euro pp), extra afgelost op de hypotheek (7500 pp, waarschijnlijk laatste keer) en er komt binnenkort een Auping bed (naar schatting 5000 euro). Maarja, je moet ook van het leven genieten! Ook al blijft dat wel een worsteling (omdat ik het liefst zoveel mogelijk wil beleggen).

Daarna weer flink in de indexfondsen investeren en wat minimalistischer leven ;-).

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1371 on: May 16, 2021, 04:35:10 AM »
Ik ben al geprikt! Viel me erg mee, beetje stijve arm, niet anders dan de griepprik.

Verder gaat het prima hier. Sparen tikt lekker aan in deze tijd aangezien we nergens meer komen. Het boodschappenbudget is iets hoger geworden omdat we elke dag thuis eten en dan meestal niet voor boterhammen als lunch gaan, en voorheen dronken we alleen in het weekend thuis koffie. Maar concreet doen we nu 1 x per week grote boodschappen voor €40-50 euro ipv elke 10 dagen dus onder de streep is dat nog steeds een prima bedrag. Er zijn wat klussen in huis die we willen aanpakken maar alle bedrijven waar we contact mee hebben gehad zeggen dat ze tot eind 2022 vol zitten, dus dat geld staat nog keurig op de rekening.

We wonen in een leuk huis maar we hebben problemen met een persoon hier in de buurt. We zijn wel wat aan het rondkijken om te verhuizen (daarom zouden we ook graag die paar klussen nog willen aanpakken voor een eventuele verkoop) maar dat is in deze tijd natuurlijk erg lastig. Ik weet niet of dat daadwerkelijk gaat lukken. We proberen nu wel wat extra geld op de spaar te zetten ipv alles te beleggen zodat we, mochten we een geschikt huis kunnen vinden, genoeg cash beschikbaar hebben voor de kosten koper, verhuizing, klussen, energiebesparende maatregelen etc. We hebben inmiddels best wel wat overwaarde op ons huidige huis maar dat komt natuurlijk pas vrij na verkoop. Een verhuizing is typisch zo'n moment dat het fijn is om veel cash achter de hand te hebben. Nadat alles achter de rug is kun je het resterende bedrag altijd nog extra aflossen of beleggen.

We willen geen overhaaste beslissing nemen, geen fortuin betalen en verhuizen naar een huis dat echt naar onze zin is. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat in deze markt gaat lukken. Het probleem is overlast van een verwarde persoon, maar er is geen sprake van gevaar of iets dergelijks, dus het is geen noodgeval.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1372 on: May 16, 2021, 04:44:31 AM »
Lekker dat je geprikt bent, @Imma! Hopelijk hier over een paar maanden aan de beurt.

Vervelend, zo'n verward persoon. Kun je erachter komen of diegene door een organisatie is geplaatst? Wie weet helpt het om zorgen te uiten.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1373 on: May 16, 2021, 05:33:18 AM »
Lekker dat je geprikt bent, @Imma! Hopelijk hier over een paar maanden aan de beurt.

Vervelend, zo'n verward persoon. Kun je erachter komen of diegene door een organisatie is geplaatst? Wie weet helpt het om zorgen te uiten.

De persoon heeft een koophuis, dus dat betekent dat er eigenlijk vrijwel geen opties zijn, behalve evt. de politie bellen. We staan in contact met de wijkagent maar we bellen bewust juist niet te vaak. Voor overlast krijg je hooguit een boete, maar het levert natuurlijk ook een hoop rancune op. We proberen het gesprek met de persoon open te houden maar dat is lastig. Zolang je niet verward genoeg bent om gedwongen opgenomen te worden of iets crimineels doet kan er eigenlijk niemand iets doen. Het is niet verboden om urenlang in je woonkamer wartaal uit te slaan.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1374 on: May 16, 2021, 10:01:12 AM »
Hoe gaat het hier met ieders FIRE doelen? Zijn er al mensen geprikt?

Wij hebben begin dit jaar een tweedehands auto gekocht (4000 euro pp), extra afgelost op de hypotheek (7500 pp, waarschijnlijk laatste keer) en er komt binnenkort een Auping bed (naar schatting 5000 euro). Maarja, je moet ook van het leven genieten! Ook al blijft dat wel een worsteling (omdat ik het liefst zoveel mogelijk wil beleggen).

Daarna weer flink in de indexfondsen investeren en wat minimalistischer leven ;-).
Ik ben vorige week geprikt nadat ik bij de huisarts had gevraagd of ik met m'n niet gediagnosticeerde astma ook in aanmerking kwam. Het antwoord was nee maar de dag erna belde ze of ik interesse had in een overgebleven AZ prik dus ik stond er binnen het uur :D

Hier qua huis ook even dure periode, schilder komt langs en op het dak komen extra zonnepanelen. Scheelt natuurlijk wel dat wij al geen hypotheek meer hebben maar er gaat wel onze halve contante spaarpot in zo'n beetje.

@Imma volgens mij kan je de vraag best wel eens bij buurtbemiddeling of maatschappelijk werk neerleggen. Als die beste man dementerend is of in een psychose drijgt te raken kan je beter vooraf de signalen doorgeven dan achteraf de scherven opruimen.
Volgens mij was het laatst hier in Tilburg ook weer raak met iemand die na een inzinking de auto van z'n buren te lijf ging omdat ze 1cm verkeerd geparkeerd stonden (volgens hem).

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1375 on: May 16, 2021, 01:31:01 PM »
Fijn dat jij ook de prik hebt gehad! Ik kan me voorstellen dat jij in jouw situatie ook wat extra risico loopt, niet alleen door je astma. Ik ben nog hartstikke jong dus ik ben echt niet zo bang dat ik zou komen te overlijden door Covid, maar ik ken best wel wat gezonde jonge mensen die maanden of zelfs een jaar later nog heel vermoeid zijn. Aangezien ik al sneller vermoeid ben dan gezonde mensen zou dat extra beetje vermoeidheid voor mij wel eens grote consequenties kunnen hebben, zoals het verschil tussen wel of niet kunnen werken.

Goed dat je nog wat extra zonnepanelen laat plaatsen! Nu even een smak geld maar straks weer verder besparen. Wij hebben vorig jaar beter geïsoleerd en dat verschil merk je zowel in comfort als in energierekening.

Deze persoon heeft een verslavingsprobleem, is een aantal keer in de week echt totaal het spoor bijster onder invloed (als in: niet meer aanspreekbaar, wartaal uitkramen, uren in zichzelf schreeuwen, in slaap vallen terwijl hij niet doorheeft dat de muziek en de TV nog op maximaal volume aanstaan) maar heeft wel een baan en een hypotheek. Buurtbemiddeling gaat op vrijwillige basis en deze persoon vindt van zichzelf dat hij geen probleem heeft dus daar had hij geen zin in. We hebben contact gehad met het maatschappelijk werk in het buurthuis, maar die worden gefinancierd door de woningbouwstichting en houden zich dus alleen maar bezig met huurders, en voor bemoeizorg is het allemaal niet ernstig genoeg. Hij is alleen irritant maar geen écht gevaar.

Er is wel een vorm van hulpverlening, zo een keer in de maand komt er een type Sjakie uit Flodder langs. Maar ik vind het ook zo iets om die persoon dan pal voor de neus van de buren aan te klampen voor hij weer zijn auto instapt. Ik kan me ook voorstellen dat zo'n hulpverlener helemaal niet met mij mag praten, als dat bijvoorbeeld iemand vanuit een instelling voor verslavingszorg is. Als hij alleen al zegt dat hij Piet van de afkickkliniek is dan vertelt hij mij al iets heel persoonlijks over die persoon wat mij eigenlijk geen bal aangaat.

Het gaat al jaren en jaren zo, eerlijk gezegd hadden we verwacht dat hij al lang een keer op het punt zou belanden dat hij zijn baan zou verliezen of zijn hypotheek niet meer zou kunnen betalen en zou vertrekken. Misschien is de Sjakie wel zijn bewindvoerder en komt hij daarom niet in de problemen. Dat is niet negatief bedoeld, ik ben blij voor hem dat hij ondanks zijn situatie wel een baan en woning kan behouden. Hij heeft net als wij een huis gekocht toen de prijzen op zijn laagst waren dus hij zal ook een heel betaalbaar huis hebben. Maar we hadden min of meer aangenomen dat het probleem zichzelf zou oplossen, nu dat niet zo blijkt te zijn, moeten wij misschien maar stappen ondernemen. Er is wel twijfel want we wonen hier prima. Zonder die persoon zouden we het niet overwegen.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1376 on: May 17, 2021, 04:02:51 AM »
Fijn dat jij ook de prik hebt gehad! Ik kan me voorstellen dat jij in jouw situatie ook wat extra risico loopt, niet alleen door je astma. Ik ben nog hartstikke jong dus ik ben echt niet zo bang dat ik zou komen te overlijden door Covid, maar ik ken best wel wat gezonde jonge mensen die maanden of zelfs een jaar later nog heel vermoeid zijn. Aangezien ik al sneller vermoeid ben dan gezonde mensen zou dat extra beetje vermoeidheid voor mij wel eens grote consequenties kunnen hebben, zoals het verschil tussen wel of niet kunnen werken.
Ik heb niet het idee dat mijn NAH klachten daaraan zouden bijdragen maar die vermoeidheid zou er bij mij ook hard inhakken. Was zelf meer bang vanwege mijn longen en toch al aanwezige benauwdheid :|

Quote
Goed dat je nog wat extra zonnepanelen laat plaatsen! Nu even een smak geld maar straks weer verder besparen. Wij hebben vorig jaar beter geïsoleerd en dat verschil merk je zowel in comfort als in energierekening.
Heb er nu al 6, met een warmtepomp en goed geïsoleerd huis. Wij zijn 45 euro per maand kwijt voor elektra, verwarming en warm water :D

Quote
Deze persoon heeft een verslavingsprobleem, is een aantal keer in de week echt totaal het spoor bijster onder invloed (als in: niet meer aanspreekbaar, wartaal uitkramen, uren in zichzelf schreeuwen, in slaap vallen terwijl hij niet doorheeft dat de muziek en de TV nog op maximaal volume aanstaan) maar heeft wel een baan en een hypotheek. Buurtbemiddeling gaat op vrijwillige basis en deze persoon vindt van zichzelf dat hij geen probleem heeft dus daar had hij geen zin in. We hebben contact gehad met het maatschappelijk werk in het buurthuis, maar die worden gefinancierd door de woningbouwstichting en houden zich dus alleen maar bezig met huurders, en voor bemoeizorg is het allemaal niet ernstig genoeg. Hij is alleen irritant maar geen écht gevaar.

Er is wel een vorm van hulpverlening, zo een keer in de maand komt er een type Sjakie uit Flodder langs. Maar ik vind het ook zo iets om die persoon dan pal voor de neus van de buren aan te klampen voor hij weer zijn auto instapt. Ik kan me ook voorstellen dat zo'n hulpverlener helemaal niet met mij mag praten, als dat bijvoorbeeld iemand vanuit een instelling voor verslavingszorg is. Als hij alleen al zegt dat hij Piet van de afkickkliniek is dan vertelt hij mij al iets heel persoonlijks over die persoon wat mij eigenlijk geen bal aangaat.

Het gaat al jaren en jaren zo, eerlijk gezegd hadden we verwacht dat hij al lang een keer op het punt zou belanden dat hij zijn baan zou verliezen of zijn hypotheek niet meer zou kunnen betalen en zou vertrekken. Misschien is de Sjakie wel zijn bewindvoerder en komt hij daarom niet in de problemen. Dat is niet negatief bedoeld, ik ben blij voor hem dat hij ondanks zijn situatie wel een baan en woning kan behouden. Hij heeft net als wij een huis gekocht toen de prijzen op zijn laagst waren dus hij zal ook een heel betaalbaar huis hebben. Maar we hadden min of meer aangenomen dat het probleem zichzelf zou oplossen, nu dat niet zo blijkt te zijn, moeten wij misschien maar stappen ondernemen. Er is wel twijfel want we wonen hier prima. Zonder die persoon zouden we het niet overwegen.
Als het goed is heeft de gemeente ook IMW onder zicht, het instituut maatschappelijk werk. Die zouden dus ook kopers moeten kunnen aanspreken.

Desondanks, iedere keer dat jij melding maakt bij buurtbemiddeling zou dat moeten worden genoteerd in het dossier. En ja, zelfs kopers kan je uit hun huis krijgen als de overlast erg genoeg is. Zover komt het doorgaans niet want als iemand zo vaak problemen veroorzaakt is de kans groot dat hij eerst z'n baan kwijt raakt en daarmee uiteindelijk ook z'n huis.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1377 on: May 20, 2021, 02:58:18 AM »
Als hij in 2013 z'n huis gekocht heeft en z'n hypotheek voor de huidige rente stand kan oversluiten hoef je daar niet op te wachten. Zelfs met een uitkering zou hij nog rond komen. En anders kan hij nog jaren teren op de overwaarde. De enige optie om hem weg te krijgen is het escaleren. Dus actief de buurman confronteren. Video opnames maken van zijn gedrag en rond sturen naar de buren. De politie bellen, etc. Hij zal dan of zijn gedrag aanpassen of boos worden. Als hij gaat lopen dreigen kun je naar de politie stappen. De vraag is of je hier klaar voor bent, want ruzie met zo iemand is best eng en misschien gevaarlijk en ook een beetje zielig want de man zal niet meer in een normaal huis kunnen wonen.

Een voordeel van verhuizen is wel dat je je hypotheek opnieuw kan afsluiten en gelijk ook allerlei dingen kan mee financieren voor rond de 1% rente in je hypotheek. Ook kun je je oude huis tijdelijk voor 3 jaar verhuren in plaats van verkopen. Dat is een mooie investering met de huidige huur opbrengsten.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1378 on: May 20, 2021, 03:39:27 AM »
Een voordeel van verhuizen is wel dat je je hypotheek opnieuw kan afsluiten en gelijk ook allerlei dingen kan mee financieren voor rond de 1% rente in je hypotheek. Ook kun je je oude huis tijdelijk voor 3 jaar verhuren in plaats van verkopen. Dat is een mooie investering met de huidige huur opbrengsten.

Volgens mij kun je een hypotheek altijd opnieuw afsluiten, maar bij een hypotheek met vaste rente moet je een hoge boete, het verlies van de bank, betalen. Wij hebben altijd hypotheken met variabele rente gehad (in Noorwegen, waar dat heel gebruikelijk is). Deze kun je prima overzetten naar een andere bank met betere voorwaarden. We betalen dan alleen administratiekosten van de bank en kosten voor het opnieuw officieel registreren in het vastgoedregister (kadaster in Nederland?). Ik kan zo'n variabele rente wel aanbevelen. Het geeft namelijk ook vrijheid om kostenloos meer af te lossen als je dat uitkomt.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1379 on: May 20, 2021, 04:37:57 AM »
In Nederland kun je een zo hoog mogelijke hypotheek krijgen als je de rente minimaal 10 jaar vast zet. De bank mag dan voor de maandlasten rekenen met die rente ipv met een rekenrente. Wij hebben toen ook bewust lang vast gezet omdat we het idee hadden dat 2,25% een heel goede deal was en het vast niet lager werd. Onze rentevaste termijn loopt over een paar jaar af, oversluiten naar een nog lagere rente kan op dit moment niet uit. We mogen geloof ik iets van €15k per jaar boetevrij aflossen mochten we dat willen. We doen dat op dit moment niet omdat onze maandlasten al heel erg betaalbaar zijn en de hypotheek laag is tov de waarde (denk circa 50-60%). In NL zullen veel mensen maximaal willen lenen, maar als dat niet nodig is, dan is variabel volgens mij een beter deal.

@2Cent we hebben ook wel veel contact met de politie/wijkagent gehad maar wat hij doet is niet echt illegaal, alleen storend. Hij wordt af en toe wel gearresteerd als hij iets uitvreet, maar dat is dan voor relatief onschuldige dingen als belediging van een agent, vandalisme etc. Het is een beetje een boze puber maar dan in het lichaam van iemand van middelbare leeftijd. We kunnen hem het leven zuur gaan maken net zolang tot hij geïrriteerd gaat worden en ons aanvalt of ons huis vernielt, en dan zorgen dat dat op beeld staat, maar dat gaat wel richting uitlokking/pesterij. Er valt helaas niet met hem te praten, dat hebben we jaren geprobeerd. Veel buren zitten ook in de situatie dat ze het eigenlijk niet kunnen betalen om te verhuizen, dus iedereen kijkt weg en probeert de situatie zo min mogelijk te laten escaleren.

Ons plan is inderdaad om voor het volgende huis een bouwdepot mee te financieren en het gelijk nul op de meter te maken. We zijn langzaam ons huidige huis energiezuiniger aan het maken (we hebben inmiddels energielabel C) maar wat we verder nog zouden kunnen doen vereist hak- en breekwerk. Aangenomen dat ons volgende huis geen nieuwbouw is maar een wat ouder huis willen we meteen de grote klussen zoals vloer- dak- en spouwmuurisolatie, ramen/kozijnen, zonnepanelen etc. Je krijgt ook nog subsidies en met 1% rente is het prima te betalen.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1380 on: May 21, 2021, 03:17:36 AM »
Hoe gaat het hier met ieders FIRE doelen? Zijn er al mensen geprikt?

Wij hebben begin dit jaar een tweedehands auto gekocht (4000 euro pp), extra afgelost op de hypotheek (7500 pp, waarschijnlijk laatste keer) en er komt binnenkort een Auping bed (naar schatting 5000 euro). Maarja, je moet ook van het leven genieten! Ook al blijft dat wel een worsteling (omdat ik het liefst zoveel mogelijk wil beleggen).

Daarna weer flink in de indexfondsen investeren en wat minimalistischer leven ;-).

Ik ben al geFIREd, vanaf begin 2020. Het was wel een beetje een raar jaar, omdat de corona zoveel restricties gaf, zelf qua reizen in eigen land in het voorjaar. Maar we hebben ons goed kunnen isoleren en ik kan boodschappen doen op rustige tijden. We zijn ook helemaal niet naar Nederland geweest, zelfs met een zieke (schoon)ouder die we andrrs zouden bezoeken. Maar we wilden niet het risico lopen de ouders te besmetten. Ik hoop dat we van de zomer of in de herfst die kant op kunnen komen.
Mijn man werd geprioriteerd in de wachtrij en heeft nu zijn eerst prik gekregen. Ik krijg denk ik in juni krijg, in mijn gewone leeftijdgroep. Dan komt de tweede prik misschien eind juli of augustus. Ik moet nog even kijken hoe dat met onze vakantie (in eigen land) uitkomt. Ik zou een bergwandeling van 10-12 dagen willen maken en dan kan ik niet halsoverkop naar huis voor een tweede prik als ze het een week van tevoren aankondigen. En voor die wandeling moet ik ook met een bus waar waarschijnlijk veel jongere, nog niet geprikte mensen inzitten. Dat zou de eerste keer zij voor mij in openbaar vervoer sinds corona.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1381 on: May 24, 2021, 03:13:09 AM »
In Nederland kun je een zo hoog mogelijke hypotheek krijgen als je de rente minimaal 10 jaar vast zet. De bank mag dan voor de maandlasten rekenen met die rente ipv met een rekenrente. Wij hebben toen ook bewust lang vast gezet omdat we het idee hadden dat 2,25% een heel goede deal was en het vast niet lager werd. Onze rentevaste termijn loopt over een paar jaar af, oversluiten naar een nog lagere rente kan op dit moment niet uit. We mogen geloof ik iets van €15k per jaar boetevrij aflossen mochten we dat willen. We doen dat op dit moment niet omdat onze maandlasten al heel erg betaalbaar zijn en de hypotheek laag is tov de waarde (denk circa 50-60%). In NL zullen veel mensen maximaal willen lenen, maar als dat niet nodig is, dan is variabel volgens mij een beter deal.

Je kan vaak een deal maken met de bank om de rente over te sluiten als je bij de zelfde bank blijft. Dat kan op verschillende manieren. Rente middeling (rente boete opnemen in het nieuwe rente bedrag) willen ze graag doen aangezien het ze uiteindelijk meer opleverd. Dit is alleen voordelig als je je huis binnen de nieuwe rente vaste periode gaat verkopen. Verder kun je ook kiezen de boete te betalen. Hier betaal je uiteindelijk minder aan rente maar het is een verkapte aflossing en niet iedereen wil een flink bedrag inzetten om geld te sparen.

Verder zijn er nog hypotheken die mildere oversluit voorwaardes hebben waarbij je in principe de boete bij de hypotheek kan lenen en nog voordelig uit zijn. Als je nog flink wat jaren te gaan hebt zou ik de bank eens vragen wat het zou kosten om over te sluiten. Een vriend van mij kwam onverwacht positief uit. Zat bij rabobank.


Dutchlady

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 14
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1382 on: July 02, 2021, 01:54:59 AM »
Zo leuk om al deze reacties door de jaren heen te lezen. Ik ben ooit in 2014 dit topic gestart, was toen heel erg bezig met deze levensstijl. En ja, wat er daarna gebeurde, was denk ik het leven. Mijn toenmalige man en ik gingen scheidden in 2016, het huis bleef bij mij en ik kocht hem uit. Ik redde het gelukkig prima als alleenstaande moeder van 4 kinderen en het sparen ging door maar wel met een andere snelheid. In 2018 ontmoette ik mijn huidige partner en in 2020 zijn we samen gaan wonen in zijn huis. Hij was het tegenovergestelde van Mustachian, geld moest rollen. Sinds kort is hij zich aan het verdiepen in de leefstijl. Hij is op dit moment het boek van Playing With fire, financiële onafhankelijkheid aan het lezen en begint langzaam enthousiast te raken. Uit de overwaarde van de verkoop van mijn huis heb ik een aardig bedrag over gehouden, circa 2 ton. Daarvan is circa een kwart in de verbouwing van ons huidige huis gegaan, een kwart in Meesman , een kwart in Corum vastgoedfonds en een kwart in Synvest, ook een vastgoedfonds. Naar Fire hebben we nog best een lange weg te gaan maar nu ook mijn wederhelft het langzaam ziet zitten, kunnen we in ieder geval opnieuw de berekeningen gaan maken.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1383 on: July 03, 2021, 02:09:53 AM »
Zo leuk om al deze reacties door de jaren heen te lezen. Ik ben ooit in 2014 dit topic gestart, was toen heel erg bezig met deze levensstijl. En ja, wat er daarna gebeurde, was denk ik het leven. Mijn toenmalige man en ik gingen scheidden in 2016, het huis bleef bij mij en ik kocht hem uit. Ik redde het gelukkig prima als alleenstaande moeder van 4 kinderen en het sparen ging door maar wel met een andere snelheid. In 2018 ontmoette ik mijn huidige partner en in 2020 zijn we samen gaan wonen in zijn huis. Hij was het tegenovergestelde van Mustachian, geld moest rollen. Sinds kort is hij zich aan het verdiepen in de leefstijl. Hij is op dit moment het boek van Playing With fire, financiële onafhankelijkheid aan het lezen en begint langzaam enthousiast te raken. Uit de overwaarde van de verkoop van mijn huis heb ik een aardig bedrag over gehouden, circa 2 ton. Daarvan is circa een kwart in de verbouwing van ons huidige huis gegaan, een kwart in Meesman , een kwart in Corum vastgoedfonds en een kwart in Synvest, ook een vastgoedfonds. Naar Fire hebben we nog best een lange weg te gaan maar nu ook mijn wederhelft het langzaam ziet zitten, kunnen we in ieder geval opnieuw de berekeningen gaan maken.

Fijn dat jij een scheiding met 4 kinderen in zo'n goede vorm bent uitgekomen. En ook fijn dat jouw nieuwe man het licht aan het zien is. Ik denk dat mensen die de moeite nemen er echt over na te denken, wel inzien dat hun aantal nog te leven levensjaren steeds meer afneemt en dat je op den duur anders kunt prioriteren. Laat hem vooral ook met de rich broke dead calculator spelen. Ik denk dat dit de/een link is: https://engaging-data.com/will-money-last-retire-early/

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1384 on: September 22, 2021, 10:34:24 PM »
Hallo allemaal!

Ik heb afgelopen maand vanaf bladzijde 1 geboeid meegelezen in deze thread en vond het leuk om nu zelf wat neer te schrijven.

Ik ben sinds een jaar in de ban van het FIRE gebeuren, en ben er toen ook mee begonnen. Ben nu bijna 31 jaar en wil graag op mijn 38ste met pensioen. Dit is een erg optimistisch streven, en daarom wil ik graag weten of ik wat over het hoofd zie in mijn gemaakte Excelletje (in bijlage). Hieronder wat uitleg waarmee ik ongeveer gerekend heb:

Inkomen bruto/netto: €47200/€34000 per jaar
Een verwachte opslag van €840 netto per jaar
€1.000 aan maandelijkse kosten
€100 euro aan maandelijkse buffer
€23.650 beleggen per jaar (exclusief pensioen, SR=70%)
Ik spaar verder niks
€2.500 euro buffer op gezamenlijke spaarrekening voor noodgevallen

Pensioen reken ik niet mee in mijn Excel, dit zal erg weinig zijn. AOW daarentegen wel.

Ik reken met 2% inflatie per jaar (wat al mijn kosten dus beïnvloedt, behalve de hypotheek, die staat vast voor 20 jaar).

VRH heb ik er ook in meegenomen, wat nog voor een uitdaginkje zorgde: je rekent natuurlijk in een cirkeltje. Je kunt door de belasting minder beleggen, waardoor je ook weer minder belasting betaalt, waardoor je weer iets meer kunt investeren enzovoort enzovoort. Dit heb ik enigszins weten op te lossen in wat verborgen kolommen.

Thuissituatie is zo: geregistreerd partner met mijn lieve vrouw. Een zoontje van 11 maanden en nog een kleintje nu net in de maak.

Mijn vrouw steunt mij in dit plan, maar doet er niet aan mee. Zij werkt nu 3 dagen (ik 4,5 dagen), zij spreidt dus haar vrije tijd liever nu, i.p.v. haar hele carrière. Daarom hebben wij onze financiën gescheiden, wel met een gezamenlijke rekening waarop we beide hetzelfde bedrag storten per maand voor de vaste lasten.

Dit liep eigenlijk gelijk heel organisch, ik heb van 2014 t/m 2019 een studieschuld van 150.000 euro afgelost, en daarom hebben wij financiën altijd gescheiden gehouden. Hierdoor heb ik natuurlijk al wel kunnen proeven van het bewust uitgeven van geld, en leuke dingen doen met iets minder geld. Ik moet zeggen dat ik er denk ik juist gelukkiger van wordt, omdat je meer geluk haalt uit kleine dingetjes, en niet altijd maar spullen wilt kopen om dat ‘geluk’ na te jagen.

Verleden jaar een huis gekocht, met een annuïtaire hypotheek. Taxatiewaarde 330K

Verleden maand nieuwe desktoptaxatie laten doen (voor 85 euro), nieuwe taxatiewaarde 370k.

Mooi! Precies wat we nodig hadden om een risicoklasse lager te gaan: van 1,85% rente, naar 1,65%. Scheelt weer!

Verder ben ik van plan niet extra af te lossen komende jaren, aangezien de beleggingen hoger renderen tegenover de besparing op rente en de eventuele VRH.

Ik heb met een vrij hoog rendement (7%) gerekend. Ik heb gekeken naar het gemiddelde rendement van de afgelopen 30 jaar van de S&P500, dit was 10% per jaar. De S&P ETF die ik bezit heeft in de afgelopen 10 jaar zelfs een gemiddeld rendement van bijna 14% per jaar. Mijn FIRE datum staat natuurlijk niet vast, dus bij tegenvallende belegresultaten kan ik altijd langer doorwerken.

Het klinkt alsof ik erg zuinig leef, en dat doe ik financieel ook wel denk ik. Maar ik kan juist erg genieten van goedkopere uitjes (wandelen, fietsen, picknicken), zelf meubeltjes maken en het feit dat 2de hands spullen soms zo goed op te knappen zijn. Of gewoon een goede koop op marktplaats doen, bijvoorbeeld gereedschap. Wij hebben ons huis verleden jaar zelf helemaal opgeknapt. Er zat een 10 jaar oude keuken in, welke nog prima functioneerde qua kastjes en lades. Wel spuuglelijk. Dus heb ik zelf nieuwe kastdeurtjes gezaagd en geschilderd, nieuw apparatuur erin gezet, het aanrechtblad met beton begoten en de gehele keuken 8 cm verhoogd (wij zijn wat langer). Dus voor 1.800 euro een praktisch nieuwe keuken, helemaal naar ons smaak! Plus het feit, dat ik van mezelf een mooie zaagtafel van Metabo mocht kopen. Deze was tweedehands maar nog erg mooi, en ‘erg nodig’ om de frontjes te zagen. (stiekem gewoon gekocht voor hobby, sssst)

Het lijkt mij een erg prettig idee om financieel niet meer afhankelijk te zijn van een vaste baan. Ik vind mijn huidige baan leuk, maar niet zo leuk om daar nog omgerekend 8.400 dagen te moeten zijn tot mijn pensioen. Ook omdat ik om mij heen collega’s zie uitvallen door burn-outs of andere nare ziektes. Na FIRE zou ik graag iets met meubeltjes maken willen doen, ik heb nog 7 jaar om daarmee te oefenen, en daarna wil ik wel is proberen wat te verkopen. Alles wat ik daarmee verdien is dan leuk meegenomen, misschien gebruiken voor het aanschaffen van nieuw gereedschap. En stel het bevalt allemaal niet, dan kan ik altijd weer gaan solliciteren, het fijne is juist, dat het moeten er veelal af is.

Maar nu de vraag, zien jullie dingen die ik over het hoofd zie in mijn Excel? Ik weet dat ik reken met een erg optimistisch rendement, en het gebaseerd heb op resultaten in het verleden. Maar daarnaast? Toen ik het Excel namelijk maakte, viel ’t me zo mee, in hoe weinig tijd ik FIRE zou kunnen halen. Terwijl ik ook wel op dit forum lees hoe moeilijk het is in Nederland.
« Last Edit: September 25, 2021, 02:40:30 AM by klomp »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1385 on: September 23, 2021, 03:46:32 AM »
@klomp Welkom in de Nederlandse groep.
Ik woon al ruim 20 jaar niet meer in Nederland en wil me daarvoor niet uitlaten over rekendetails. Wel kan ik zeggen dat grote beleggers, zoals het Noorse oliefonds, er rekening mee housen dat toekomstig rendement lager zal zijn dan het geweest is. Onze regering heeft ern 4% regel om op te nemen uit het oliefonds en er zijn stemmen om die terug te brengen naar 3%. Ik weet het niet. Aan de ene kant denk ik dat de verregaande automatisering met zelflerende AIs veel geld kan opleveren voor aandeelhouders. Maar ik denk dat de maatschappij veel kosten gast krijgen om zich aan te passen aan veranderend klimaat, minder CO2 uitstoot en grote werkeloosheid vanwege al die AIs.
Toch, zelfs al zou je een beetje te krap hebben geplanned, zul je allicht geen volle baan meer hoeven te werken om nog een beetje bij te verdienen. Als je zelf goed kunt timmeren, kun je best verl geld spaten in de loop van ern leven. Mijn man kan af en toe ook een nieuw kastje maken, of een (houten) muurtje in de kamer.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1386 on: September 23, 2021, 07:47:54 AM »
@klomp Voor mijn gevoel is het erg optimistisch, maar als je handig met je handen ben kun je makkelijk wat bij klussen. Wat betreft belasting is het mischien interessant om een soort uitgestelde belasting constructie te onderzoeken. Anders betaal je nu 50% en 42% over de top van je salaris, en mis je later het lagere tarief en betaal je ook nog eens vermogensbelasting. Wat dat betreft doet je vriendin het beter. Zij betaalt waarschijnlijk maar een fractie van de belasting die jij betaald.

Oh, in Excel is het voor grotere sheets erg handig om de velden met een specifieke waarde een naam te geven. Links boven kun je dat typen. Dat maakt de berekeningen een stuk flexibeler en leesbaarder.

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1387 on: September 24, 2021, 01:14:10 AM »
Dank voor jullie feedback! Erg leuk om te sparren over dit soort zaken.

@klomp  Als je zelf goed kunt timmeren, kun je best verl geld spaten in de loop van ern leven. Mijn man kan af en toe ook een nieuw kastje maken, of een (houten) muurtje in de kamer.

Dat vind ik idd het leuke van FIRE, creatief bezig zijn en daarmee ook nog geld besparen. 2 hobbies in 1!

@klomp Voor mijn gevoel is het erg optimistisch, maar als je handig met je handen ben kun je makkelijk wat bij klussen.

Wat lijkt je precies optimistisch? Het rendement waarmee ik gerekend heb?

@klomp Wat betreft belasting is het mischien interessant om een soort uitgestelde belasting constructie te onderzoeken. Anders betaal je nu 50% en 42% over de top van je salaris, en mis je later het lagere tarief en betaal je ook nog eens vermogensbelasting. Wat dat betreft doet je vriendin het beter. Zij betaalt waarschijnlijk maar een fractie van de belasting die jij betaald.

Over die belastingconstructie heb ik ook nagedacht, ik denk dat ik dat t.z.t. ook ga toepassen. Ik mag natuurlijk tot 100.000 euro belastingvrij bezitten, daarna moet ik belasting gaan betalen, ik verwacht rond 2024. Hoe doen jullie dat? Het lijkt mij bijna onvermijdelijk veel VRH te betalen als je op een gegeven moment wilt gaan rentenieren? Je kunt je huis ook eerder gaan afbetalen, maar met een lage rente is dit toch financieel niet de verstandigste keuze? Kosten laag houden door ons huis duurzamer te maken zit op een gegeven moment ook wel op z’n max.

@klomp
Oh, in Excel is het voor grotere sheets erg handig om de velden met een specifieke waarde een naam te geven. Links boven kun je dat typen. Dat maakt de berekeningen een stuk flexibeler en leesbaarder.

Ik snap niet precies wat je hiermee bedoelt? Wat kan ik toevoegen om het leesbaarder te maken?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1388 on: September 24, 2021, 03:47:27 AM »
Op de vraag in excel, als je met de muis op een veld gaat staan, bijv op het veld dat de parameter voor verwacht rendement bevat, dan zie je links boven in Ecxel, onder de ikonenbar, een leeg veld. Daar kun je de naam van het veld schrijven, bijv "Rendement". Dan wordt later in je berekeningen de naam van het veld getoond in plaats van de waarde van het veld. Dat maakt het makkelijker leesbaar.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1389 on: September 24, 2021, 11:43:52 AM »
@klomp Dit bedoelde ik: zie attachment.
Verder hoop ik dat je weet dat Office je persoonsgegevens aan documenten toevoegd. Ik heb ze er af gehaald. Dit kun je doen in explorer, rechterclick menu Properties/Eigenschappen -> Details -> Remove properties and personal information.

Het optimisme is 7% rendement en de buffer van 100 euro per maand. Met 2 kinderen zijn er allerlei kosten die er langzaam in sluipen. Zwemles, voetbal, kleding, etc. De inflatie is ook niet correct berekend. Dat is nu jaar-2020*inflatie dat zou moeten zijn inflatie^(jaar-2020). Over de tijd telt dat toch op. Zelfde probleem met opslag dus dat compenseert een deel.

Het is ook jammer dat je pas met pensioen kan als je zoon 9 is. Net de leukste jaren gemist. Wat dat betreft zou ik eens uitrekenen wat het netto kost om een dag, of een halve dag minder te werken. Kan best mee vallen als je kijkt naar opvang kosten en toeslagen en belasting.

Voor minder belasting zou je ook kunnen kijken naar extra pensioen sparen. Dan mis je de beleggingsopbrengst, maar het lagere belasting tarief compenseert dat weer een deel en het is een stuk zekerder.
« Last Edit: September 24, 2021, 11:48:21 AM by 2Cent »

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1390 on: September 25, 2021, 02:39:59 AM »
@klomp Dit bedoelde ik: zie attachment.

Ah wat vet! Die functie kende ik nog niet. Maakt 't idd een stuk overzichtelijker.

@klomp
Verder hoop ik dat je weet dat Office je persoonsgegevens aan documenten toevoegd. Ik heb ze er af gehaald. Dit kun je doen in explorer, rechterclick menu Properties/Eigenschappen -> Details -> Remove properties and personal information.

Ohja goeie..

@klomp
Het optimisme is 7% rendement en de buffer van 100 euro per maand. Met 2 kinderen zijn er allerlei kosten die er langzaam in sluipen. Zwemles, voetbal, kleding, etc. De inflatie is ook niet correct berekend. Dat is nu jaar-2020*inflatie dat zou moeten zijn inflatie^(jaar-2020). Over de tijd telt dat toch op. Zelfde probleem met opslag dus dat compenseert een deel.

Scherp van de inflatie, heb ik aangepast. Deed gelukkig niet veel voor mijn 'pensioen datum'.
Het is niet zo dat ik van die 100 euro zwemles etc moet betalen, dat heb ik allemaal begroot in de vaste kosten. Ik ben nu een jaar bezig, en in dat jaar een baby inboedel en alle bijbehorende kosten moeten betalen en we redden dit makkelijk met de vaste lasten. We houden zelfs geld over. Wellicht moeten we de vaste lasten wat opschroeven komende jaren, we zullen zien.

@klomp
Het is ook jammer dat je pas met pensioen kan als je zoon 9 is. Net de leukste jaren gemist. Wat dat betreft zou ik eens uitrekenen wat het netto kost om een dag, of een halve dag minder te werken. Kan best mee vallen als je kijkt naar opvang kosten en toeslagen en belasting.

Dat is persoonlijke voorkeur, dat vind ik namelijk niet. Ik kies hier bewust voor. Als ik FIRE niet had ontdekt zou ik ook niet minder zijn gaan werken. Ik werk vaak 4 dagen in de week en vind het belangrijk dat de kleine ook 1 dag bij opa en oma is en 1 dag op de opvang is. De rest van de dagen is hij met mij of mijn vrouw. Qua kosten heb ik dat allemaal uitgezocht, maar dat was niet doorslaggevend. Het voordeligst zou natuurlijk zijn 5 dagen opvang maar op dit wil ik niet besparen.


@klomp
Voor minder belasting zou je ook kunnen kijken naar extra pensioen sparen. Dan mis je de beleggingsopbrengst, maar het lagere belasting tarief compenseert dat weer een deel en het is een stuk zekerder.

Heb ik ook aan gedacht, maar ik meen dat je dan pas bij het geld kan als je de pensioenleeftijd hebt bereikt, dat vind ik veel te laat.

Thanks voor de tips!

Hoe gaat het met jullie FIRE doelen?

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1391 on: September 25, 2021, 11:04:19 AM »
@klomp Ik wens je veel succes! Ook ik vind je planning erg optimistisch (€2500 buffer + 100 per maand, €1000 maandelijkse kosten). Ik zit in een redelijk vergelijkbare situatie, ongeveer even oud, partner heeft geen ambities om te stoppen met werken, ongeveer vergelijkbaar salaris. Ik ben ook erg zuinig, veel zelf maken, tweedehands of gratis spullen, geen auto, en in "gewone" maanden lukt het me zeker om van dit soort bedragen rond te komen, maar structureel zou dat zelfs voor mij te weinig zijn. Vooral doordat je af en toe te maken krijgt met grote kosten waar je zelf weinig invloed op hebt, zoals in mijn geval medische kosten. Maar je hebt genoeg inkomen, dus stel dat je over een tijdje het plan moet bijstellen dan komt dat vast ook goed.


klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1392 on: September 27, 2021, 03:02:41 AM »
@klomp Ik wens je veel succes! Ook ik vind je planning erg optimistisch (€2500 buffer + 100 per maand, €1000 maandelijkse kosten). Ik zit in een redelijk vergelijkbare situatie, ongeveer even oud, partner heeft geen ambities om te stoppen met werken, ongeveer vergelijkbaar salaris. Ik ben ook erg zuinig, veel zelf maken, tweedehands of gratis spullen, geen auto, en in "gewone" maanden lukt het me zeker om van dit soort bedragen rond te komen, maar structureel zou dat zelfs voor mij te weinig zijn.

Ah leuk dat je in ongeveer dezelfde situatie zit. Jij ook succes! Al lang bezig? Hebben jullie een evenwicht gevonden in het uitgeven van geld samen? Ik neem aan dat jouw vriendin niet ‘zuinig’ leeft als ze niet eerder met pensioen wilt?

@klomp
Vooral doordat je af en toe te maken krijgt met grote kosten
waar je zelf weinig invloed op hebt, zoals in mijn geval medische kosten.

Oei das niet leuk. Zijn dat dan kosten die niet verzekerd zijn?

@klomp
Maar je hebt genoeg inkomen, dus stel dat je over een tijdje het plan moet bijstellen dan komt dat vast ook goed.

Ja precies, ik kan altijd wat langer doorwerken. Tot nu toe gaat alles in ieder geval volgens plan.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1393 on: September 27, 2021, 01:34:24 PM »
@klomp Ik wens je veel succes! Ook ik vind je planning erg optimistisch (€2500 buffer + 100 per maand, €1000 maandelijkse kosten). Ik zit in een redelijk vergelijkbare situatie, ongeveer even oud, partner heeft geen ambities om te stoppen met werken, ongeveer vergelijkbaar salaris. Ik ben ook erg zuinig, veel zelf maken, tweedehands of gratis spullen, geen auto, en in "gewone" maanden lukt het me zeker om van dit soort bedragen rond te komen, maar structureel zou dat zelfs voor mij te weinig zijn.

Ah leuk dat je in ongeveer dezelfde situatie zit. Jij ook succes! Al lang bezig? Hebben jullie een evenwicht gevonden in het uitgeven van geld samen? Ik neem aan dat jouw vriendin niet ‘zuinig’ leeft als ze niet eerder met pensioen wilt?

@klomp
Vooral doordat je af en toe te maken krijgt met grote kosten
waar je zelf weinig invloed op hebt, zoals in mijn geval medische kosten.

Oei das niet leuk. Zijn dat dan kosten die niet verzekerd zijn?

@klomp
Maar je hebt genoeg inkomen, dus stel dat je over een tijdje het plan moet bijstellen dan komt dat vast ook goed.

Ja precies, ik kan altijd wat langer doorwerken. Tot nu toe gaat alles in ieder geval volgens plan.

Ik ben de vrouwelijke helft :-)

Wij zijn van nature allebei zuinig. We zijn allebei opgegroeid in gezinnen met een laag inkomen en als student waren we allebei helemaal blut. Voor ons gevoel leven we nu al heel luxe. Bij ons thuis was er vaak weinig geld, veel stress daarover, wij hebben op dat gebied nooit stress. We kopen gewoon wat we nodig hebben. En dat is gewoon niet zo heel veel, vergeleken met bijvoorbeeld collega's, ik denk omdat ik gewoon nooit aan een ander leven gewend ben geraakt. 

Ik heb een beter betaalde baan dan mijn partner, ik werk ook iets meer (40 / 34 uur) we hebben allebei leuke banen maar die van hem is wat relaxter. Mijn baan is wel intens en zonder al te veel details te willen weggeven, dat is de aard van het werk, dat kan niet veranderen. Ik kan goed tegen spanning, ik heb ook wel een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren, maar het kost natuurlijk wel energie. Zeker gezien het feit dat mijn gezondheid slechter is wil ik de mogelijkheid te hebben om te stoppen als ik er geen zin meer in heb of het aan mijn lijf begin te merken. Mijn partner is dus ook zuinig. In de Covid-tijd is hij stiekem steeds meer gaan werken, maar eigenlijk probeert hij zo min mogelijk uren in de week te werken. Dus pre-pensioen nu in plaats van pensioen later. In mijn functie is 32 het absolute minimum aantal uur, dus echt pre-pensioen gaat nooit lukken.

We zijn eigenlijk begonnen met bewust zuinig leven direct nadat we ons eerste huis kochten (we waren toen midden 20). We waren eerst zuinig uit noodzaak en daarna waren we zuinig omdat we spaarden voor een huis. Nadat we ons huis hadden gekocht, hadden we voor het eerst geld over, onze hypotheek was nog niet de helft dan voorheen onze huur. Aangezien we toen voor ons gevoel al heel luxe leefden hebben we ons leven maar zo gelaten, en binnen de kortste keren bulkten we van het geld (voor ons doen dan in ieder geval). In januari 2016 ben ik begonnen met structureel een percentage van mijn inkomen in indexfondsen te stoppen, toen was ik 25.

Qua ziektekosten kom je er achter dat heel veel kleine dingen niet verzekerd zijn en samen best optellen. Ik moet bijvoorbeeld de rest van mijn leven 13 keer per jaar naar het ziekenhuis voor een behandeling. Dat kan niet in mijn lokale ziekenhuis, daarvoor moet ik naar een academisch ziekenhuis 70 km verderop. In het verleden werden die reiskosten vergoed maar dat is al jaren niet meer zo.  Steeds meer simpele, goedkope geneesmiddelen moet je (deels) zelf betalen, logisch, maar het tikt wel aan. Ik draag een bril met een niet al te makkelijke sterkte die al snel €500 kost (hier begint de Hans Anders niet aan, je moet naar een dure opticien). Ik probeer met een montuur een jaar of 4 te doen maar de glazen moeten vaak al halverwege vervangen worden (2 x €150). En dan heb je ook nog indirecte kosten: als ik erg moe ben kies ik soms voor voorgesneden groente en dergelijke terwijl ik dat normaal niet zou doen, soms moet ik klusjes uitbesteden die andere mensen wel zelf kunnen, we zijn bezig met een verbouwing en we passen het huis al preventief aan op sommige gebieden. Niks groots maar bijvoorbeeld een bankje in de douche omdat ik wel eens duizelig ben, een toilet boven, dingen die gezonde dertigers nog niet doen. Gelukkig zijn dit nog bedragen die ik makkelijk kan betalen maar voor zieke mensen met een laag inkomen vormen dit soort kosten wel een probleem.

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1394 on: September 28, 2021, 12:21:07 AM »
@Imma

Ah wat stom dat ik ervanuit ging dat jij de mannelijke wederhelft was. Het valt mij op dat er veel vrouwelijke leden zijn in deze thread (lijkt wel meer dan mannen), erg leuk! Ik had eerder verwacht dat mannen hier meer mee bezig zouden zijn. Natuurlijk een rare aanname, komt denk ik doordat ik thuis een stuk meer bezig ben met de financiën dan mijn vriendin. Die is niet zo goed in sparen, en leeft een stuk spontaner wat dat aangaat. Ik denk veel meer na voordat ik wat aanschaf, maar ben daarna er vaak wel erg blij mee.

Mooi om te lezen dat jullie financieel gezien goed op elkaar ingespeeld zijn. Ik herken het om al een ‘zuinige’ achtergrond te hebben, dat je eigenlijk niet anders gewend bent. En daardoor deze levensstijl makkelijker doorzet. Na het lezen van ‘Je geld of je leven’ en ‘Playing with FIRE’ kwam ik erachter dat andere mensen een langere weg te gaan hebben om te consuminderen. 3 x per week uit eten heb ik namelijk nog nooit gedaan. Dan is de impact natuurlijk wat kleiner om meer frugal te leven.

Ik kan me voorstellen dat het flink opstapelt al je medische kosten, ook idd indirect waar je niet gelijk aan denkt. Je past toch je hele omgeving erop aan.

Wat is jouw doel? Je kunt met je huidige baan niet minder dan 32 uur werken, wil je dan eerder stoppen? En als je medische achtergrond anders was, had je denk je dan ook interesse in deze levensstijl?

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1395 on: September 28, 2021, 02:46:18 AM »

@klomp
Voor minder belasting zou je ook kunnen kijken naar extra pensioen sparen. Dan mis je de beleggingsopbrengst, maar het lagere belasting tarief compenseert dat weer een deel en het is een stuk zekerder.

Heb ik ook aan gedacht, maar ik meen dat je dan pas bij het geld kan als je de pensioenleeftijd hebt bereikt, dat vind ik veel te laat.
Volgens mij is vanaf 2021 in het nieuwe pensioen akkoord opgenomen dat een werknemer tot 100 weken verlof belastingvrij mag sparen. Dan kun je dus je loon 2 jaar spreiden. Is wel afhankelijk van medewerking van je werkgever.

Mijn situatie is zo dat ik als het zo door gaat rond mijn 50ste met pensioen kan, maar er zitten enorme kosten risico's en risicos op verlies van inkomen, dus ik weet niet of ik het aan durf als het theoretisch zou kunnen. Werk ook een dagje minder. Dat kost wel wat, maar die dag is het me waard. Anders heb ik pas tijd voor de kinderen als ze het huis uit zijn. (Cats in the cradle enzo)

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1396 on: October 01, 2021, 04:36:21 AM »
In dat verlof ga ik me eens verdiepen, er valt best veel te regelen bij mijn werkgever.

Ik ben overigens tijdens het teruglezen van deze thread tegen het heffingskorting verhaal gestuit. Had ik nog niet aan gedacht. Dit heb ik verwerkt in mijn Excel. Dan valt de belasting best mee vind ik. Handig dit forum!

Ik heb ook een aangifte inkomsten belasting simulatie gedaan via de belastingdienst website. Erg handig om alvast vooruit te kijken. Je rekent natuurlijk wel met de belastingtarieven van dit jaar maar het is iig een begin. 
« Last Edit: October 01, 2021, 04:39:29 AM by klomp »

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1397 on: October 01, 2021, 06:10:49 AM »
Je kan in ieder geval de laaste 2 jaar laten middelen over 3 jaar. Of het laatste jaar over 3. Dat kun je gewoon bij de belastingdienst aanvragen. Nog niet uitgerekend wat voordeliger is maar het zal toch een paar duizend euro moeten schelen.
Snelle berekening:
bruto salaris 3300, belasting 700 -> x24 maanden = 16800
bruto salaris 3300*2/3, belasting 260 -> x36 maanden = 9,360
7000 euro gespaard.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1398 on: October 02, 2021, 08:03:22 AM »
@Imma

Ah wat stom dat ik ervanuit ging dat jij de mannelijke wederhelft was. Het valt mij op dat er veel vrouwelijke leden zijn in deze thread (lijkt wel meer dan mannen), erg leuk! Ik had eerder verwacht dat mannen hier meer mee bezig zouden zijn. Natuurlijk een rare aanname, komt denk ik doordat ik thuis een stuk meer bezig ben met de financiën dan mijn vriendin. Die is niet zo goed in sparen, en leeft een stuk spontaner wat dat aangaat. Ik denk veel meer na voordat ik wat aanschaf, maar ben daarna er vaak wel erg blij mee.

Mooi om te lezen dat jullie financieel gezien goed op elkaar ingespeeld zijn. Ik herken het om al een ‘zuinige’ achtergrond te hebben, dat je eigenlijk niet anders gewend bent. En daardoor deze levensstijl makkelijker doorzet. Na het lezen van ‘Je geld of je leven’ en ‘Playing with FIRE’ kwam ik erachter dat andere mensen een langere weg te gaan hebben om te consuminderen. 3 x per week uit eten heb ik namelijk nog nooit gedaan. Dan is de impact natuurlijk wat kleiner om meer frugal te leven.

Ik kan me voorstellen dat het flink opstapelt al je medische kosten, ook idd indirect waar je niet gelijk aan denkt. Je past toch je hele omgeving erop aan.

Wat is jouw doel? Je kunt met je huidige baan niet minder dan 32 uur werken, wil je dan eerder stoppen? En als je medische achtergrond anders was, had je denk je dan ook interesse in deze levensstijl?

Volgens mij zitten er op het hele forum meer vrouwen dan mannen! Wij doen thuis de financiën redelijk samen. Ik houd me meer bezig met de beleggingen, hij zoekt bv de beste deals voor internet, rekeningen worden betaald door degene die er aan denkt, belastingaangifte doen we samen.

Ik heb niet echt een doel op dit moment. Voorheen had ik een wat minder leuke baan, toen zag ik mezelf wel echt asap stoppen met werken zodra het kan. Nu  heb ik een erg leuke baan, maar wel intensief. Ik heb nog láng niet genoeg geld om zelfs maar aan stoppen te denken, op het moment dat ik aardig in de buurt kom ga ik er over nadenken wat ik dan wil. We hebben het er vaak over gehad om op een bepaald moment te emigreren. Maar dit voelt niet als het juiste moment. Misschien over tien jaar.

We hebben allebei eigenlijk altijd op deze manier geleefd, dus ik denk dat als ik geen chronische aandoening zou hebben, dat ik dan waarschijnlijk ook zo had geleefd. Maar dan had mijn leven er wel anders uit gezien. We hadden dan bijvoorbeeld misschien een gezin gehad, wat FIRE niet onmogelijk maakt maar wel wat lastiger. Dan zouden we vast wat meer hebben uitgegeven dan nu, en misschien bewust wel veel hebben uitgegeven aan zaken die we ons kind zouden hebben willen meegeven. Anderzijds zou ik dan wel heel wat minder uit hebben gegeven aan medische kosten e.d.

Iets anders, ons energiecontract loopt af in februari en ik dacht, na alle berichten in de media ga ik eens kijken wat we nu zouden betalen. Ik schrok hier toch wel van. Op dit moment is ons voorschot €73 per maand en daar krijgen we normaal wel wat van terug (verbruik circa 1800 kwH en 600 m2 gas, groene stroom uit NL en CO2-gecompenseerd gas, tussenwoning uit de jaren 40 met op dit moment energielabel C/D). Het voordeligste aanbod op dit moment, volgens gaslicht.com, komt voor dat verbruik uit op €110 per maand. En dit is nog ruim voor de winter. Als het van de winter koud gaat worden zullen de prijzen ongetwijfeld stijgen. Wij werken inmiddels weer vrijwel volledig buiten de deur, dus het verbruik zal vermoedelijk wel weer wat dalen dit jaar.

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1399 on: October 04, 2021, 12:29:25 AM »

Ik doe elk jaar netjes een zoektocht naar de goedkoopste energiemaatschappij, maar eind 2019 heb ik ‘m per ongeluk voor 3 jaar vastgezet i.p.v. 1. Nu komt dat wel mooi uit, want we hebben nog 1 jaar over op dat contract. Geluk bij een ongeluk! Maar het is idd wel drama op de energiemarkt. Ik las gisteren een stuk dat er al een paar energiemaatschappijen in Engeland en in België failliet zijn verklaard.. Dat beloofd wat..