Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 462723 times)

Shamantha

• Stubble
  • **
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1350 on: May 30, 2020, 06:16:08 AM »
Door alle aandelenperikelen toch maar weer eens naar de FO planning gekeken, die eigenlijk gewoon vanzelf doorloopt. Ik bedacht me dat de rente voor mijn aflossingsvrije hypotheek best hoog was, laatste keer herzien in 2013. Inmiddels nog maar een klein stuk hypotheek over, dus maakte me daar niet zo druk over. Aflossen of nog een tijd door laten lopen was nu wel de vraag. Vandaag even gebeld met de ING: een procent eraf, terugverdientijd voor de kosten is 5 maanden. Dus ik laat hem nog zeker 1,5 jaar doorlopen, en ga het geld wat ik zou kunnen aflossen investeren. Snel verdiend op een luie zaterdagmorgen.

Dutch Comfort

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1351 on: June 17, 2020, 07:09:06 AM »
Hallo,
Newbie...... maar 100% Nederlands. Ik zal me even voorstellen: vrouw, eeuwig 38, getrouwd, 2 kinderen (12 en (bijna) 10), pas sinds een paar jaar echt bezig met onze financiŽle zaken, hiervoor kop-in-t-zand voor eigen zaken maar wel werken op een financiŽle administratie.
Tot nu toe in de afgelopen 2 jaar het volgende al bewerkstelligd:
- extra aflossingen op de aflossingsvrije hypotheek gestart
- rente% op aflossingsvrije en lineaire hypotheek drastisch naar beneden gebracht (rentemiddeling en aflossingen)
- gestart met beleggen
- gestart met Box 1 pensioenopbouw via pensioenbeleggen
- ons uitgavenpatroon aan een kritische blik onderworpen en daardoor punt 1, 3 en 4 kunnen doen

Resultaat: een hypotheek onder de 55% van de WOZ waarde en een fijne buffer/belegging voor onverwachte zaken.
Mijn doel is om over 15 jaar te kunnen stoppen met werken zodat ik samen met manlief kan stoppen (hij is 5 jaar ouder en wil wel wat eerder stoppen met werken dan wat de AOW zegt). Ik heb berekend dat ik hiervoor ongeveer EUR 150-200K nodig heb om e.e.a. te overbruggen. Misschien zelfs minder als we dan kleiner gaan wonen. 
Ik kijk er naar uit om jullie te leren kennen.
« Last Edit: June 17, 2020, 07:11:05 AM by Dutch Comfort »

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1352 on: June 17, 2020, 08:57:11 AM »
Hallo,
Newbie...... maar 100% Nederlands. Ik zal me even voorstellen: vrouw, eeuwig 38, getrouwd, 2 kinderen (12 en (bijna) 10), pas sinds een paar jaar echt bezig met onze financiŽle zaken, hiervoor kop-in-t-zand voor eigen zaken maar wel werken op een financiŽle administratie.
Tot nu toe in de afgelopen 2 jaar het volgende al bewerkstelligd:
- extra aflossingen op de aflossingsvrije hypotheek gestart
- rente% op aflossingsvrije en lineaire hypotheek drastisch naar beneden gebracht (rentemiddeling en aflossingen)
- gestart met beleggen
- gestart met Box 1 pensioenopbouw via pensioenbeleggen
- ons uitgavenpatroon aan een kritische blik onderworpen en daardoor punt 1, 3 en 4 kunnen doen

Resultaat: een hypotheek onder de 55% van de WOZ waarde en een fijne buffer/belegging voor onverwachte zaken.
Mijn doel is om over 15 jaar te kunnen stoppen met werken zodat ik samen met manlief kan stoppen (hij is 5 jaar ouder en wil wel wat eerder stoppen met werken dan wat de AOW zegt). Ik heb berekend dat ik hiervoor ongeveer EUR 150-200K nodig heb om e.e.a. te overbruggen. Misschien zelfs minder als we dan kleiner gaan wonen. 
Ik kijk er naar uit om jullie te leren kennen.

Hallo Newbie,

Slim on die rente te verlagen. Dat is geld dat je direct in je eigen zak stopt, wat anders naar de bank was gegaan. Qua uitgavenpatroon en waar je normaal blindelings voor betaald, merk je vast op den duur steeds meer dingen waarop je kunt sparen.

Heb je al gekeken of je goedkopere verzekeringen kunt vinden? En abonnementen, die soms opgezegd en soms verlaagd kunnen worden, zoals je telefoonabonnement.

Ook op je supermarktinkopen kun je vaak veel sparen door goed te plannen, restjes invriezen en vooral ook later opeten, en goed plannen maken voor opmaken van ingredienten die je al in huis hebt. En vooral ern lijstje hebben in de winkel en je daaraan houden, dus geen impulsinkopen doen, anders dan evt goede aanbiedingen van dingen die je zowiezo gebruikt.

Qua kleiner wonen op den duur, kan dit heel reŽl zijn als je ergens een goedkopere regio vindt. Een groter huis kost meer om te stoken, meer belasting als jullie dat hebben, meer onderhoud, meer tijd om schoon te maken en te onderhouden. Begin maar eens met dingen te koop te zetten die je al jaren niet meer hebt gebruikt. Ruimt lekker op, brengt geld binnen en maakt het later makkelijk om kleiner te gaan wonen. Wij zijn net naar een veel kleiner huis verhuisd hebben hebben het laaste halfjaar voor ca Ä3000 spullen verkocht die we konden missen. En soms willen we een meubel ruilen voor een ander en kopen het gewoon weer tweedehands terug. Lekker goedkoop.

Dutch Comfort

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1353 on: June 18, 2020, 02:01:19 AM »

Qua kleiner wonen op den duur, kan dit heel reŽl zijn als je ergens een goedkopere regio vindt. Een groter huis kost meer om te stoken, meer belasting als jullie dat hebben, meer onderhoud, meer tijd om schoon te maken en te onderhouden. Begin maar eens met dingen te koop te zetten die je al jaren niet meer hebt gebruikt. Ruimt lekker op, brengt geld binnen en maakt het later makkelijk om kleiner te gaan wonen. Wij zijn net naar een veel kleiner huis verhuisd hebben hebben het laaste halfjaar voor ca Ä3000 spullen verkocht die we konden missen. En soms willen we een meubel ruilen voor een ander en kopen het gewoon weer tweedehands terug. Lekker goedkoop.

Hoi Linea_Norway, ons huis begint al steeds opgeruimder te worden. De kinderen mogen alle opbrengsten hebben van verkoop van overtollige spullen omdat ze (en wij ook) aan het sparen zijn voor een grote reis. Dus zodra er iets als overtollig wordt bestempeld zijn ze er als de kippen bij om het te mogen verkopen. In de afgelopen 2 jaar (na de vorige grote reis) hebben ze op die manier al bijna 2000 euro bij elkaar gespaard wat op een aparte spaarrekening staat (de reis gaat rond de 15000 euro kosten, dus dat wordt nog even doorsparen). We wilden eerst volgend jaar al gaan, maar gezien de Corona-crisis wil ik volgend jaar nog niet Europa uit met zo'n reis.
Voor een kleiner huis zijn we nog niet over de regio uit. We zijn nu nog gebonden aan de Randstad (wonen precies tussen onze 2 banen in, beide 15-20 minuten reistijd + ouders wonen er ook), maar als we daar niet meer aan gebonden zijn, dan zijn andere regio's wel een optie. 

Sanne

• Stubble
  • **
« Reply #1354 on: August 24, 2020, 03:12:03 AM »
Nog een Nederlander hier! Of wij met ons salaris ooit FIRE zullen worden weet ik niet maar altijd leuk om mee te lezen voor tips en tricks en verhalen uit eigen land.

Mijn vriend ik zijn 40 en 45, huisbezitters met als enige schuld de hypotheek (studieschulden zijn afbetaald). Was ooit 170k, half aflossingsvrij en half spaar en van de aflossingsvrije inmiddels 15k afgelost. Zijn nu even niet meer aan het aflossen aangezien we dit jaar wat gaan verbouwen (nieuwe onderhoudsvrije kozijnen en van enkel naar HR++) en vorig jaar eindelijk begonnen met beleggen en microkredieten (totaal nu 15k). Verder vinden we een mooie buffer ook lekker dus laten ook wat staan op de spaarrekening.

Doel is om binnen 10 jaar in ieder geval aflossingvrije deel afbetaald te hebben, al twijfelen we ook of het niet verstandiger is meer te beleggen.

Ik denk dat we niet het hoogste loon hebben, maar door geen onnodige zaken te kopen, het niet hebben van een auto komen we denk ik toch een heel eind. Beide hebben een baan dat nu niet in gevaar is dus daar mogen we al heel blij mee zijn.

Doel is vrijer zijn en minder afhankelijk van werk, dus misschien in de toekomst minder kunnen werken als we dat willen. We zullen zien!

Alfred J Quack

• Bristles
« Reply #1355 on: October 05, 2020, 11:01:16 AM »
Doel is om binnen 10 jaar in ieder geval aflossingvrije deel afbetaald te hebben, al twijfelen we ook of het niet verstandiger is meer te beleggen.
 als we dat willen. We zullen zien!
Allereerst, welkom!

Vervolgens, de vraag is hoe risico gevoelig je bent. Kan je als koele kikker toekijken hoe 50% van je vermogen verdampt met de verwachting dat je het over een paar jaar weer terug hebt? Of raak je dan in paniek en ga je verkopen om meer verlies te voorkomen?

Mijn vrouw valt in ieder geval in de 2e categorie. Om die reden hebben we eerst de gehele hypotheek afgelost, daarmee hebben we 2 doelen bereikt:
1. Totaal geen leningen meer
2. Zeer lage maandlasten waardoor we in theory zelfs op de bijstand kunnen overleven

Overigens was tijdens het begin van Corona mijn vrouw al aan het roepen dat we alle aandelen moesten verkopen. Al met al stonden we tijdens de hardste daling even op negatief rendement maar inmiddels weer op 12% in de plus over de gehele looptijd :)

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1356 on: October 05, 2020, 12:48:25 PM »
Welkom, Sanne! :)

Imma

• Magnum Stache
« Reply #1357 on: October 06, 2020, 06:08:00 AM »
Allereerst, welkom!

Vervolgens, de vraag is hoe risico gevoelig je bent. Kan je als koele kikker toekijken hoe 50% van je vermogen verdampt met de verwachting dat je het over een paar jaar weer terug hebt? Of raak je dan in paniek en ga je verkopen om meer verlies te voorkomen?

Mijn vrouw valt in ieder geval in de 2e categorie. Om die reden hebben we eerst de gehele hypotheek afgelost, daarmee hebben we 2 doelen bereikt:
2. Zeer lage maandlasten waardoor we in theory zelfs op de bijstand kunnen overleven

Overigens was tijdens het begin van Corona mijn vrouw al aan het roepen dat we alle aandelen moesten verkopen. Al met al stonden we tijdens de hardste daling even op negatief rendement maar inmiddels weer op 12% in de plus over de gehele looptijd :)

Heel verstandig om mee te wegen hoe je op dat soort zaken reageert. Ik ben daar zelf heel nuchter onder, mijn partner heeft beleggen altijd maar eng gevonden. Wij hebben gescheiden financiŽn maar doordat hij al jarenlang ziet hoe het met mijn beleggingen gaat, staat hij er ook steeds meer voor open. Voor dit jaar sta ik maar een procentje of 3 in de min (wat me erg meevalt) maar over de gehele periode dat ik beleg sta ik 30% in de plus.

Wij hebben nog wel hypotheek, maar niet meer zoveel (ongeveer 1 bruto jaarinkomen tegen een lage rente). Ook wij zouden van een inkomen op bijstandsniveau kunnen rondkomen. Dat idee geeft mij veel rust. Zolang we allebei een euro of Ä800 per maand verdienen kunnen we in dit huis blijven wonen met een goede kwaliteit van leven. Dat zou wel betekenen keuzes maken qua vakantie/inrichting/vrijetijdsbesteding maar we zouden niets tekort komen. We verdienen nu allebei een stuk meer, maar stel dat.

Ik ben dankzij Corona mijn baan kwijt geraakt, dat zag ik al een tijdje aankomen. Tijdens het slecht nieuwsgesprek kon ik mijn leidinggevende dus al vertellen dat ik een sollicitatiegesprek gepland had staan en daar werd ik eigenlijk heel makkelijk aangenomen. Hoger salaris, meer uren, betere arbeidsvoorwaarden, voorlopig vanuit huis maar het kantoor is op fietsafstand. Ik sluit zeker niet uit dat mijn partner ook nog zijn baan gaat kwijtraken, zijn sector wordt hard getroffen. Maar voorlopig heeft hij nog werk en daarna zien we wel. Hij krijgt sowieso een jaar WW en hij is heel flexibel. Ik zie hem heel makkelijk in een andere branche aan de slag gaan.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1358 on: October 06, 2020, 11:43:53 AM »
@Imma Mag ik je feliciteren met je nieuwe baan met beter loon, betere arbeidsomstandigheden en op fietsafstand? Lijkt me een goede deal. Hoe gaat het trouwens met jouw "sidegig"? Ga je die er nog bijhouden?

Imma

• Magnum Stache
« Reply #1359 on: October 07, 2020, 02:25:23 AM »
@Imma Mag ik je feliciteren met je nieuwe baan met beter loon, betere arbeidsomstandigheden en op fietsafstand? Lijkt me een goede deal. Hoe gaat het trouwens met jouw "sidegig"? Ga je die er nog bijhouden?

Helaas mag dat gezien de aard van de functie niet. Dat wist ik van tevoren. Ik heb daar wel over nagedacht toen ik via mijn netwerk de vraag kreeg of ik eens langs wilde komen voor een kop koffie bij mij inmiddels nieuwe werkgever. Jammer maar het is niet anders. Voor een andere functie had ik het waarschijnlijk niet gedaan, maar dit is echt een hele interessante functie. Eentje waarvan ik eerlijk gezegd niet had gedacht dat ik daar ooit voor in aanmerking zou komen, maar ze wilden me zo graag dat ik niet eens heb gesolliciteerd. Zo zie je maar weer dat je jezelf niet moet onderschatten. Ik heb gelukkig wel kunnen bedingen dat ik mijn doordeweekse vrije dag houd, ik ga nu 4x9 werken. Een volledige werkdag inclusief pauze en reistijd duurt dan 10 uur. In mijn vorige baan duurde een werkdag van 8 betaalde uren 10,5 uur.

Fiddler

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1360 on: October 08, 2020, 01:27:52 AM »
Gefeliciteerd met je nieuwe baan Imma, fijn om zo een nieuwe, betere baan in te rollen.

Sanne

• Stubble
  • **
« Reply #1361 on: October 09, 2020, 02:53:08 AM »
Allereerst, welkom!

Ja, goede vragen! Wij zijn op zich heel risico gevoelig. Doen het echt voor de lange termijn en laten het lekker staan, zien het zelfs als een mogelijkheid wat goedkoper te kunnen kopen.

Maar ik wil dan gewoon een goede verdeling (voor ons). Vandaar eerst gewoon genoeg geld op rekening, daarnaast microkredieten (in ergste geval kunnen gewoon bij het retour ontvangen van aflossingen + rente weer opnemen ipv herinvesteren wat we nu doen dus dat zit iets minder 'vast')  en daarnaast beleggen en aflossen hypotheek.

Aflossen hypotheek ging toch weer kriebelen dus toch weer een bedrag naar overgemaakt.. ;)

Gefeliciteerd met de nieuwe baan Imma!

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1362 on: October 09, 2020, 05:40:42 AM »
Blijf het toch wel ergens een spannende en gekke tijd vinden. Blijven aflossen of toch maar de buffer wat verder uitbouwen?
Gelukkig mogen we pas weer aflossen vanaf januari 2021, dus ik laat het nu maar even los :-)

Imma

• Magnum Stache
« Reply #1363 on: October 09, 2020, 12:59:31 PM »
Blijf het toch wel ergens een spannende en gekke tijd vinden. Blijven aflossen of toch maar de buffer wat verder uitbouwen?
Gelukkig mogen we pas weer aflossen vanaf januari 2021, dus ik laat het nu maar even los :-)

Hoe is je verhouding vaste lasten/eventueel WW inkomen? Dat zou voor mij de doorslag geven. Is je hypotheek in de situatie van baanverlies nog op te brengen? Dan kun je sparen/beleggen. Wordt het dan krap? Aflossen. In een onzekere economische tijd met heel lage rentes zou ik niet al teveel direct toegankelijk geld in stenen willen stoppen als de maandlast te overzien is.

Maar misschien zit je wel in de luxe positie dat je al betaalbare maandlasten + een buffer hebt. Dan is het meer een gevoelskwestie.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1364 on: October 10, 2020, 01:13:36 AM »

Hoe is je verhouding vaste lasten/eventueel WW inkomen? Dat zou voor mij de doorslag geven. Is je hypotheek in de situatie van baanverlies nog op te brengen? Dan kun je sparen/beleggen. Wordt het dan krap? Aflossen. In een onzekere economische tijd met heel lage rentes zou ik niet al teveel direct toegankelijk geld in stenen willen stoppen als de maandlast te overzien is.

Maar misschien zit je wel in de luxe positie dat je al betaalbare maandlasten + een buffer hebt. Dan is het meer een gevoelskwestie.

Dank voor het meedenken, Imma! De hypotheek kunnen we dan nog opbrengen en ik heb zelf ook een buffer waar ik meer dan een jaar mee vooruit kan.

2Cent

• Pencil Stache
« Reply #1365 on: October 10, 2020, 11:13:59 AM »
Met de huidige rente het maandelijkse bedrag wat je betaald vrijwel alleen aflossing. Door extra af te lossen verlaag je de buffer alleen maar. En vergeet niet de regel dat je als het echt mis gaat en je in de bijstand komt je fijn al dat geld weer uit je huis mag gaan halen voor je geld krijgt.

Alfred J Quack

• Bristles
« Reply #1366 on: October 15, 2020, 10:40:40 AM »
Met de huidige rente het maandelijkse bedrag wat je betaald vrijwel alleen aflossing. Door extra af te lossen verlaag je de buffer alleen maar. En vergeet niet de regel dat je als het echt mis gaat en je in de bijstand komt je fijn al dat geld weer uit je huis mag gaan halen voor je geld krijgt.
Wat denk je dat er gebeurt als je een aandelenrekening hebt en je in de bijstand komt? Dan mag je ook gewoon je aandelen opeten.

Maar dan nog, stel dat de rente 1,5% is op 200k hypotheek. Das toch fijn 250 euro per maand rente die je betaald. En de HRA die je kan aftrekken wordt ook verminderd door het eigen woning forfait dus je sponsort de bank gewoon, niet meer niet minder.

Wij hebben er dus voor gekozen om eerst onze hypotheek af te lossen, maandelijkse vaste lasten zijn nu rond de 600 euro. Kan je eigenlijk niet tegenop sparen, als ik heel eerlijk ben.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1367 on: October 15, 2020, 03:48:21 PM »
Ongeveer de helft van ons maandbedrag is aflossing en de helft is rente. We betalen 2,7 procent.

rente per maand   49,27%
aflossing per maand   50,73%

2Cent

• Pencil Stache
« Reply #1368 on: October 16, 2020, 07:30:23 AM »
Ongeveer de helft van ons maandbedrag is aflossing en de helft is rente. We betalen 2,7 procent.

rente per maand   49,27%
Hmm, dan zou je eens kunnen kijken naar het verlagen van je hypotheekrente. De huidige stand is bijna 1% voor een NHG hypotheek. Je zou denken dat je door de boete rente niets wint, maar in veel gevallen is er wel winst te behalen. Zeker als je geld over hebt om te investeren.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1369 on: October 16, 2020, 07:41:58 AM »

rente per maand   49,27%
Hmm, dan zou je eens kunnen kijken naar het verlagen van je hypotheekrente. De huidige stand is bijna 1% voor een NHG hypotheek. Je zou denken dat je door de boete rente niets wint, maar in veel gevallen is er wel winst te behalen. Zeker als je geld over hebt om te investeren.
Thanks! Helaas besloten we om de rente voor lange tijd vast te zetten (was toen een goede keuze). Staat nu nog 15 jaar vast, dus wordt een enorme boeterente. Heb al eens berekend en zou uiteindelijk wat duurder uit zijn.

2Cent

• Pencil Stache
« Reply #1370 on: October 16, 2020, 07:50:12 AM »

rente per maand   49,27%
Thanks! Helaas besloten we om de rente voor lange tijd vast te zetten (was toen een goede keuze). Staat nu nog 15 jaar vast, dus wordt een enorme boeterente. Heb al eens berekend en zou uiteindelijk wat duurder uit zijn.
Als het niet vast staat over de gehele looptijd kun je rentemiddeling doen. Dan sluit je over een langere periode af en middel je de hoge rente nu en de lage rente dan. Dit is normaal niet voordelig omdat je met een annuiteiten hypotheek dan later gaat aflossen door de lagere maandlast en dus uiteindelijk meer rente betaald. Echter is het puur winst als je door extra aflossen de looptijd dan verkort. Dan sla je in principe een stuk van de jaren waar de rente hoger is over.

Alfred J Quack

• Bristles
« Reply #1371 on: October 16, 2020, 12:32:52 PM »

rente per maand   49,27%
Als het niet vast staat over de gehele looptijd kun je rentemiddeling doen. Dan sluit je over een langere periode af en middel je de hoge rente nu en de lage rente dan. Dit is normaal niet voordelig omdat je met een annuiteiten hypotheek dan later gaat aflossen door de lagere maandlast en dus uiteindelijk meer rente betaald. Echter is het puur winst als je door extra aflossen de looptijd dan verkort. Dan sla je in principe een stuk van de jaren waar de rente hoger is over.
Kan aan mij liggen maar het maandbedrag wat je aan aflossing betaald is gebaseerd op aflossing over de hele termijn waarbij de som van aflossing en rente over de looptijd 1 bedrag zijn. Als je rente daalt wil dat dus niet zeggen dat je opeens minder gaat aflossen.

Bij de ouderwetse bankspaarhypotheek was dat wel een probleem. Als je rente omlaag ging ging de opbouw over langere termijn ook omlaag waardoor je aflossing omhoog ging. Bankspraren heeft dan ook alleen voordeel bij een relatief hoge rente (vanaf 3,4% ofzo, meen ik ooit uitgerekend te hebben).

En als je het niet fijn vindt dat je in het begin minder aflost, kan je natuurlijk ook voor een lineaire hypotheek kiezen. Dan is je aflossing per maand over de gehele looptijd gelijk, waar dan nog de rente bovenop komt.

2Cent

• Pencil Stache
« Reply #1372 on: October 16, 2020, 11:40:40 PM »

rente per maand   49,27%
Kan aan mij liggen maar het maandbedrag wat je aan aflossing betaald is gebaseerd op aflossing over de hele termijn waarbij de som van aflossing en rente over de looptijd 1 bedrag zijn. Als je rente daalt wil dat dus niet zeggen dat je opeens minder gaat aflossen.

Bij de ouderwetse bankspaarhypotheek was dat wel een probleem. Als je rente omlaag ging ging de opbouw over langere termijn ook omlaag waardoor je aflossing omhoog ging. Bankspraren heeft dan ook alleen voordeel bij een relatief hoge rente (vanaf 3,4% ofzo, meen ik ooit uitgerekend te hebben).

En als je het niet fijn vindt dat je in het begin minder aflost, kan je natuurlijk ook voor een lineaire hypotheek kiezen. Dan is je aflossing per maand over de gehele looptijd gelijk, waar dan nog de rente bovenop komt.
Hier is een artikel dat de opties vergelijkt met een handig grafiekje:
https://www.ikbenfrits.nl/hypotheek/oversluiten/boete-bij-oversluiten-meefinancieren-direct-betalen/
Zoals je ziet zit je tot de afloop van de rente vaste periode op winst. Als je daarna je hypotheek aflost is het dus puur winst. De banken hebben hier geen regels tegen omdat de meeste mensen die dit doen het doen omdat ze lagere maandlasten nodig hebben. Die hebben meestal geen geld voor aflossing.

Alfred J Quack

• Bristles
« Reply #1373 on: October 17, 2020, 03:00:46 AM »
Hier is een artikel dat de opties vergelijkt met een handig grafiekje:
https://www.ikbenfrits.nl/hypotheek/oversluiten/boete-bij-oversluiten-meefinancieren-direct-betalen/
Zoals je ziet zit je tot de afloop van de rente vaste periode op winst. Als je daarna je hypotheek aflost is het dus puur winst. De banken hebben hier geen regels tegen omdat de meeste mensen die dit doen het doen omdat ze lagere maandlasten nodig hebben. Die hebben meestal geen geld voor aflossing.
Ik snap het grafiek niet helemaal, of we hebben een miscommunicatie? Je lost een x-bedrag af per maand met een annuitaire hypotheek gebaseeerd op de looptijd ongeacht de rente. Als je rentemiddeling toepast betaal je de boete rente als onderdeel van de nieuwe rente. Je maandlasten gaan dus met middeling wel omlaag in ruil voor een langere rentevaste periode. Per saldo heb je er dus weinig tot niets aan tenzij je tussentijds ook extra aflost binnen de boetevrije mogelijkheden van de verstrekker?

Als je middeling kan doen, zou ik zeggen doen maar gebruik de winst in maandlast dan wel om extra aflossingen te doen. Maar als je flink spaargeld hebt dan is flink aflossen doorgaans effectiever omdat het meteen de rentelast drukt (en je er bij een hypotheek voor kan kiezen om je maandlasten te laten dalen i.p.v. dat de looptijd verkort wordt).

2Cent

• Pencil Stache
« Reply #1374 on: October 17, 2020, 04:15:11 AM »
Natuurlijk is direct alles aflossen het goedkoopst als je anders dat geld op een spaarrekening zou laten staan. Maar dan zit je geld wel vast in je huis. Maar ik denk dat ik te ver van de originele discussie ben afgedwaald. Vandaar de verwarring.

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #1375 on: October 18, 2020, 01:27:49 PM »
Ik heb laatst weer rentemiddeling laten toepassen op mijn aflossingsvrije hypotheek, een telefoontje was genoeg voor een procent minder rente. Ik heb het geld om af te lossen maar investeer het op dit moment liever, en op deze manier spaar ik lekker geld uit. Die termijn van de rentemiddeling ga ik toch niet volmaken, dus aan het eind van de rit levert dit me geld op. De bank berekent natuurlijk dat ik dit bedrag 10 jaar lang ga betalen :)

Dutch Comfort

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1376 on: October 22, 2020, 07:50:50 AM »
Wij hebben afgelopen jaren ook een paar keer rentemiddeling toegepast. En dan het uitgespaarde geld gebruiken om extra af te lossen. Momenteel betalen we minder voor een ruime 2/1 kap in de Randstad (rente op lineair en aflossingsvrij deel + aflossing van lineaire hypotheek) dan dat we voor een 3 kamer flat in dezelfde Randstad aan huur zouden betalen. En met iedere extra aflossing op het aflossingsvrije stuk betalen we ook een stukje minder boete!

Momenteel hebben wij de extra aflossingen even stop gezet, omdat we nog even een buffer willen vullen mocht het baan-technisch wat minder gaan lopen. Momenteel is het nog niet aan de orde, maar ik zit zelf wel in een branche waar de klappen vallen. Ik kan gelukkig snel overstappen naar een andere branche, maar een buffer om e.e.a. een tijdje (een jaar) te kunnen opvangen is dan wel lekker.

Afgelopen week wel de buitenschoolse opvang van de jongste stopgezet. Omdat ik nu zoveel thuis werk en hij op een leeftijd is dat hij zichzelf echt wel een paar uur kan vermaken, vonden we allemaal dat dit wel kon. Dat scheelt weer een flinke slobber geld iedere maand wat weer kan worden toegevoegd aan de buffer.