Bedankt voor de snelle reactie!
Ik weet niet wat de precieze term is maar ik bedoel het soort systeem waarbij je leidingen met heet water en koud water naast elkaar laat lopen, waardoor het warme water het koude water alvast wat opwarmt, waardoor je minder heet water hoeft bij te mengen. Ik heb er al een aantal keer over gelezen. Het lijkt me een redelijk simpele oplossing die misschien best wel wat besparing oplevert. Een aangezien we toch al bezig zijn met leidingen is dit het moment.
We hebben hier redelijk hard water. In de woonplaats van mijn moeder is het water vergelijkbaar qua hardheid, zij heeft zo'n strakke glazen wand en daar zie je best wel wat aanslag op. En ik weet dat mijn moeder veel beter poetst dan ik en altijd een trekker gebruikt na het douchen. Van het gordijn heb ik op zich geen last, onze douche is behoorlijk ruim. Het zou dan puur om het uiterlijk gaan. Een mooie nieuwe vloer en dan weer dat gordijn erboven.
Qua vloer heb ik ook van antislip coating gehoord, maar ik weet niet of dat echt heel goed werkt. Ik ga sowieso inderdaad proberen om tegels te vinden die zo min mogelijk glad zijn. De huidige tegels zijn vrij groot (30x30 cm) en echt spekglad. Ze zijn ook helemaal strak, wat veel mensen natuurlijk mooi vinden, maar iets van structuur in de tegel helpt waarschijnlijk ook al.
Ik probeer me echt zo goed mogelijk in te lezen voordat ik contact ga opnemen met de bedrijven die ik op mijn lijstje heb staan voor de uitvoering. Het is nu even wat minder makkelijk om een badkamerzaak binnen te lopen voor advies, ze komen wel aan huis voor advies nu maar dan wordt het meteen zo serieus. Ik heb in het verleden al een paar keer de ervaring gehad dat je als mustachian niet zo serieus genomen wordt in de oriënterende fase. We worden vaak voor student aangezien. We wonen in een doorsnee rijtjeshuis, geen auto, we zijn in de dertig maar we zien er zeker in onze vrije tijd wat jonger uit omdat we niks geven om dure kleding of make-up, we hebben allebei banen die niet zo indrukwekkend klinken. Ons huis ziet er niet bepaald VT Wonen uit. En we hebben daarom een hypotheek van 5 cijfers en een netto jaarsalaris op de bank, maar dat is natuurlijk onzichtbaar :)
Zo'n bedrijf zegt het natuurlijk niet letterlijk, maar geen offerte willen afgeven + tijdens het contact al heel vaak benadrukken dat dingen wel geld kosten, vragen of onze ouders het gaan betalen of suggereren dat we beter naar de Ikea kunnen gaan, dat zegt natuurlijk genoeg. Met zo'n bedrijf zou je eigenlijk niet moeten willen werken, maar het is niet zo dat er honderden betrouwbare bedrijven in de stad zitten. Twee jaar geleden bij een ander wat groter project wist ik vooraf al exact wat ik wilde en daardoor kreeg ik al vrij snel een paar goede offertes, waarvan we met een partij in zee zijn gegaan. Blijkbaar denken ze dat als ik al zo goed zelf heb voorbereid dat ik dan ook al wel weet wat het gaat kosten. Dus vandaar dat ik me eerst goed online wil oriënteren.