Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 446406 times)

Shamantha

• Stubble
  • **
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1350 on: May 30, 2020, 06:16:08 AM »
Door alle aandelenperikelen toch maar weer eens naar de FO planning gekeken, die eigenlijk gewoon vanzelf doorloopt. Ik bedacht me dat de rente voor mijn aflossingsvrije hypotheek best hoog was, laatste keer herzien in 2013. Inmiddels nog maar een klein stuk hypotheek over, dus maakte me daar niet zo druk over. Aflossen of nog een tijd door laten lopen was nu wel de vraag. Vandaag even gebeld met de ING: een procent eraf, terugverdientijd voor de kosten is 5 maanden. Dus ik laat hem nog zeker 1,5 jaar doorlopen, en ga het geld wat ik zou kunnen aflossen investeren. Snel verdiend op een luie zaterdagmorgen.

Dutch Comfort

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1351 on: June 17, 2020, 07:09:06 AM »
Hallo,
Newbie...... maar 100% Nederlands. Ik zal me even voorstellen: vrouw, eeuwig 38, getrouwd, 2 kinderen (12 en (bijna) 10), pas sinds een paar jaar echt bezig met onze financiŽle zaken, hiervoor kop-in-t-zand voor eigen zaken maar wel werken op een financiŽle administratie.
Tot nu toe in de afgelopen 2 jaar het volgende al bewerkstelligd:
- extra aflossingen op de aflossingsvrije hypotheek gestart
- rente% op aflossingsvrije en lineaire hypotheek drastisch naar beneden gebracht (rentemiddeling en aflossingen)
- gestart met beleggen
- gestart met Box 1 pensioenopbouw via pensioenbeleggen
- ons uitgavenpatroon aan een kritische blik onderworpen en daardoor punt 1, 3 en 4 kunnen doen

Resultaat: een hypotheek onder de 55% van de WOZ waarde en een fijne buffer/belegging voor onverwachte zaken.
Mijn doel is om over 15 jaar te kunnen stoppen met werken zodat ik samen met manlief kan stoppen (hij is 5 jaar ouder en wil wel wat eerder stoppen met werken dan wat de AOW zegt). Ik heb berekend dat ik hiervoor ongeveer EUR 150-200K nodig heb om e.e.a. te overbruggen. Misschien zelfs minder als we dan kleiner gaan wonen. 
Ik kijk er naar uit om jullie te leren kennen.
« Last Edit: June 17, 2020, 07:11:05 AM by Dutch Comfort »

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1352 on: June 17, 2020, 08:57:11 AM »
Hallo,
Newbie...... maar 100% Nederlands. Ik zal me even voorstellen: vrouw, eeuwig 38, getrouwd, 2 kinderen (12 en (bijna) 10), pas sinds een paar jaar echt bezig met onze financiŽle zaken, hiervoor kop-in-t-zand voor eigen zaken maar wel werken op een financiŽle administratie.
Tot nu toe in de afgelopen 2 jaar het volgende al bewerkstelligd:
- extra aflossingen op de aflossingsvrije hypotheek gestart
- rente% op aflossingsvrije en lineaire hypotheek drastisch naar beneden gebracht (rentemiddeling en aflossingen)
- gestart met beleggen
- gestart met Box 1 pensioenopbouw via pensioenbeleggen
- ons uitgavenpatroon aan een kritische blik onderworpen en daardoor punt 1, 3 en 4 kunnen doen

Resultaat: een hypotheek onder de 55% van de WOZ waarde en een fijne buffer/belegging voor onverwachte zaken.
Mijn doel is om over 15 jaar te kunnen stoppen met werken zodat ik samen met manlief kan stoppen (hij is 5 jaar ouder en wil wel wat eerder stoppen met werken dan wat de AOW zegt). Ik heb berekend dat ik hiervoor ongeveer EUR 150-200K nodig heb om e.e.a. te overbruggen. Misschien zelfs minder als we dan kleiner gaan wonen. 
Ik kijk er naar uit om jullie te leren kennen.

Hallo Newbie,

Slim on die rente te verlagen. Dat is geld dat je direct in je eigen zak stopt, wat anders naar de bank was gegaan. Qua uitgavenpatroon en waar je normaal blindelings voor betaald, merk je vast op den duur steeds meer dingen waarop je kunt sparen.

Heb je al gekeken of je goedkopere verzekeringen kunt vinden? En abonnementen, die soms opgezegd en soms verlaagd kunnen worden, zoals je telefoonabonnement.

Ook op je supermarktinkopen kun je vaak veel sparen door goed te plannen, restjes invriezen en vooral ook later opeten, en goed plannen maken voor opmaken van ingredienten die je al in huis hebt. En vooral ern lijstje hebben in de winkel en je daaraan houden, dus geen impulsinkopen doen, anders dan evt goede aanbiedingen van dingen die je zowiezo gebruikt.

Qua kleiner wonen op den duur, kan dit heel reŽl zijn als je ergens een goedkopere regio vindt. Een groter huis kost meer om te stoken, meer belasting als jullie dat hebben, meer onderhoud, meer tijd om schoon te maken en te onderhouden. Begin maar eens met dingen te koop te zetten die je al jaren niet meer hebt gebruikt. Ruimt lekker op, brengt geld binnen en maakt het later makkelijk om kleiner te gaan wonen. Wij zijn net naar een veel kleiner huis verhuisd hebben hebben het laaste halfjaar voor ca Ä3000 spullen verkocht die we konden missen. En soms willen we een meubel ruilen voor een ander en kopen het gewoon weer tweedehands terug. Lekker goedkoop.

Dutch Comfort

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1353 on: June 18, 2020, 02:01:19 AM »

Qua kleiner wonen op den duur, kan dit heel reŽl zijn als je ergens een goedkopere regio vindt. Een groter huis kost meer om te stoken, meer belasting als jullie dat hebben, meer onderhoud, meer tijd om schoon te maken en te onderhouden. Begin maar eens met dingen te koop te zetten die je al jaren niet meer hebt gebruikt. Ruimt lekker op, brengt geld binnen en maakt het later makkelijk om kleiner te gaan wonen. Wij zijn net naar een veel kleiner huis verhuisd hebben hebben het laaste halfjaar voor ca Ä3000 spullen verkocht die we konden missen. En soms willen we een meubel ruilen voor een ander en kopen het gewoon weer tweedehands terug. Lekker goedkoop.

Hoi Linea_Norway, ons huis begint al steeds opgeruimder te worden. De kinderen mogen alle opbrengsten hebben van verkoop van overtollige spullen omdat ze (en wij ook) aan het sparen zijn voor een grote reis. Dus zodra er iets als overtollig wordt bestempeld zijn ze er als de kippen bij om het te mogen verkopen. In de afgelopen 2 jaar (na de vorige grote reis) hebben ze op die manier al bijna 2000 euro bij elkaar gespaard wat op een aparte spaarrekening staat (de reis gaat rond de 15000 euro kosten, dus dat wordt nog even doorsparen). We wilden eerst volgend jaar al gaan, maar gezien de Corona-crisis wil ik volgend jaar nog niet Europa uit met zo'n reis.
Voor een kleiner huis zijn we nog niet over de regio uit. We zijn nu nog gebonden aan de Randstad (wonen precies tussen onze 2 banen in, beide 15-20 minuten reistijd + ouders wonen er ook), maar als we daar niet meer aan gebonden zijn, dan zijn andere regio's wel een optie.