Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 681676 times)

SansSkill

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 50
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1200 on: September 14, 2019, 03:45:47 AM »
Net ook naar flatex gekeken, ziet er wel ok uit. Denk dat ik wel een account ga openen voor die gratis €100.
Enige probleem waar ik tegen aanloop is dat ze 'werkzaamheden' verrichten en dus kunnen er geen nieuwe rekeningen worden aangemaakt.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1201 on: September 14, 2019, 09:32:13 AM »
Wat let iemand om meerdere accounts aan te maken?
De voorwaarden. Je moet je volledige gegevens opgeven, inclusief BSN nummer en foto van je paspoort, net zoals bij elke bank- en beleggingsrekening. Het lijkt me voor hun niet zo moeilijk om dit zo in de hand je houden. Maar het kan wel meerdere keren per adres, dus je partner en inwonende (volwassen) kinderen kunnen ook meedoen.

Enige probleem waar ik tegen aanloop is dat ze 'werkzaamheden' verrichten en dus kunnen er geen nieuwe rekeningen worden aangemaakt.
Ja, ik kan ook al de hele dag niet inloggen. Wat mij echter het meest verbaast is dat je een app moet installeren op een Android of IOS apparaat, een soort Google Authenticator, maar dan hun eigen versie. En deze app kun je alleen maar openen met je vingerafdruk. Er is geen alternatief. Erg onhandig als je geen of een oudere smartphone hebt, wat op dit forum nogal eens voorkomt.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1202 on: September 14, 2019, 10:31:14 AM »
Dat is bijzonder, dat van die vingerafdruk! Geen idee of mijn telefoon dat heeft. Ik was bezig met mijn aanmelding, maar ik was bij het downloaden van de app al blijven hangen, toen je een foto van de QR code moest maken. Ik moest er echt even over nadenken hoe ik dat zou moeten aanpakken tot ik me bedacht dat je zo'n website natuurlijk op je desktop moet openen en dan een foto moet maken. Die zet ik hooguit een keer per week aan en toen ik bezig was met de app was ik niet thuis.

Ik ben tot nu toe geen fan. Zonder de financiële motivatie had ik het allang opgegeven. Bij DeGiro en Meesman verloopt alles een stuk simpeler.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1203 on: September 15, 2019, 08:53:01 AM »
@UncleX dat van die vingerafdruk klopt echt niet! Ik heb een oude smartphone en geen vingerafdruk sensor en bij mij is echt alles gelukt :)

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1204 on: September 15, 2019, 08:54:02 AM »
Ik ben tot nu toe geen fan. Zonder de financiële motivatie had ik het allang opgegeven. Bij DeGiro en Meesman verloopt alles een stuk simpeler.

Hier ben ik het ook mee eens ja. DeGiro is een stuk makkelijker te hanteren (Meesman gebruik ik niet).

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1205 on: September 15, 2019, 02:08:00 PM »
@Imma, @Hirondelle, het kan natuurlijk zijn dat ik me vergis, maar onderstaande stappen moesten volgens hun email doorlopen worden en ik zag geen mogelijkheid dit te omzeilen.
 
0. Even geduld. Na ontvangst identificatiestorting krijgt u een SMS toegestuurd. Deze transfer duurt meestal een paar uur, afhankelijk van uw bank.
1. Inloggen. Na ontvangst SMS: Log in op het WebFiliaal met uw klantnummer en SMS-toegangscode.
2. App installeren. Download de flateXSecure app op uw telefoon en activeer deze via het Instellingen-menu in het WebFiliaal.
3. Risico bepalen. Bepaal uw beleggingsdoel via het Instellingen-menu in het WebFiliaal.
4. Geld storten. Maak voldoende geld over naar uw flatex-rekening vanaf uw referentierekening, zodat u kunt starten met handelen.


Zie stap 2. Misschien is het nieuw? Misschien had ik het wel gewoon kunnen negeren?

Ik moet nog een rekening openen, we hebben er twee aangevraagd. Ik zal nog eens goed opletten.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1206 on: September 15, 2019, 02:32:22 PM »
Ik heb het toevallig vanmiddag gedaan. Ik heb de app geďnstalleerd, vervolgens log je in op de website met je wachtwoord en maak je een foto van een QR code. Dan krijg je een code te zien in je app die je vervolgens op de site invoert. Dat is het.

Vervolgens elke keer als je iets wil bevestigen krijg je in de app een code die je invoert op de website.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1207 on: September 16, 2019, 01:45:08 AM »
Op mijn werkt probeert men Noren over te halen om een paar jaar in Nederland of Duitsland te gaan werken. Dus stond er op het intranet en stukje met informatie over Nederland: "De hoofdstad van Nederland is Haag". Ik kon het niet laten om te verbeteren. Maar ik snap wel dat het voor buitenlanders een beetje verwarrend is dat de regering niet in de hoofdstad zit. Ik moest wel voor de zekerheid even checken online of Amsterdam nog steeds de hoofdstad was (ik woon er al 20 jaar niet meer), maar Wikipedia beweert van wel.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1208 on: September 16, 2019, 02:02:13 AM »
Ik heb het toevallig vanmiddag gedaan. Ik heb de app geďnstalleerd, vervolgens log je in op de website met je wachtwoord en maak je een foto van een QR code. Dan krijg je een code te zien in je app die je vervolgens op de site invoert. Dat is het.

Vervolgens elke keer als je iets wil bevestigen krijg je in de app een code die je invoert op de website.
Maar het lukte jou dus ook niet zonder de app? En vingerafdruk?

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1209 on: September 16, 2019, 02:53:25 AM »
Ik heb het toevallig vanmiddag gedaan. Ik heb de app geďnstalleerd, vervolgens log je in op de website met je wachtwoord en maak je een foto van een QR code. Dan krijg je een code te zien in je app die je vervolgens op de site invoert. Dat is het.

Vervolgens elke keer als je iets wil bevestigen krijg je in de app een code die je invoert op de website.
Maar het lukte jou dus ook niet zonder de app? En vingerafdruk?

Je hebt wel de app nodig inderdaad, maar geen vingerafdruk. Je maakt een foto van de QR code op je computer, zo krijg je toegang.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1210 on: September 16, 2019, 03:19:51 AM »
Je hebt wel de app nodig inderdaad, maar geen vingerafdruk. Je maakt een foto van de QR code op je computer, zo krijg je toegang.
Ok. Misschien kijkt de app naar de opties of instellingen van het toestel. Geen punt verder.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1211 on: September 18, 2019, 03:08:15 AM »
Nauwelijks te vinden in de mainstream media:

https://www.rendement.nl/loonaangifte/nieuws/heffingskortingen-in-2020-extra-in-de-lift.html

De algemene heffingskorting wordt per 2020 extra verhoogd. Hij wordt nog eens € 78 hoger dan de verhoging die in 2018 al aangekondigd was. Daarmee komt de algemene heffingskorting in 2020 uit op € 2.711. In 2021 komt bovenop de geplande verhoging een extra verhoging van nog eens € 2. Daardoor is de algemene heffingskorting dan maximaal € 2.801. Deze verhogingen zijn vooral gunstig voor de koopkracht van mensen met lagere inkomens.

Dit is zoals waarschijnlijk bekend ook gunstig voor mensen die van hun vermogensrendement leven. Effectief wordt het van heffing vrijgestelde vermogen hierdoor hoger en dus ook het netto rendement.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1212 on: September 18, 2019, 10:14:36 AM »
Nice! Ik had wel over de arbeidskorting gelezen, maar niet over deze. Altijd fijn :)

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1213 on: September 22, 2019, 07:54:08 AM »
Gebruikt een van jullie "too good to go"? Het is een initiatief om vlak voor het einde van de tht datum een doos met producten aan te schaffen waar je dan maar ongeveer 35% van de echte waarde voor betaald. Deelnemers fungeren van hotels waar je het ontbijtbuffet mag afruimen, tot supermarkten en alle winkels daartussen.

Ik vind het een goed initiatief, maar je kunt je producten (behalve bij het ontbijtbuffet) niet zelf kiezen. Dat zorgt er dus voor dat je producten krijgt die je anders niet gebruikt. Dat kan tot creativiteit leiden, maar ook tot weggooien of overconsumptie van dingen die je eigenlijk niet nodig hebt.

Ik heb het nu twee keer gedaan, 1 keer biowinkel en 1 keer bakker, allebei voor 4,95 met een geschatte waarde van 15 euro. Bij de biowinkel zaten er allemaal zaken in die ik niet gebruik, zoals smaakjesthee en glutenvrij brood. De groente was op het randje van vers. Bij de bakker zat er een lekker brood bij, maar ook vier gebakjes, waarvan er drie in de vriezer liggen te zieltogen omdat ik na de eerste weer weet waarom ik nooit gebakjes eet.

Dus in plaats van geld uit te sparen, kreeg ik een probleem van producten opmaken die ik eigenlijk niet nodig heb. Erg un-mustachian. Als mensen andere ervaringen hebben of tips voor winkels waar je wat meer keuze hebt hoor ik het graag!

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1214 on: September 22, 2019, 12:33:00 PM »
Ik doe het regelmatig, het is mij tot nu toe goed bevallen!

 Ik ben vaak alleen thuis rond etenstijd en vooral wanneer ik een hele dag thuis aan mijn bureau zit, druk met werk/studie, is het fijn als iemand anders voor je kookt en je er ook nog even een half uurtje uit bent om het te halen. Ik woon aan de rand van het centrum van een grote stad dus er is voldoende keus en ik ben een hele makkelijke eter. Ik lust in principe alles, ik koop zelf bijna geen vlees maar eet het wel als iemand het mij voorschotelt en zeker wanneer het anders wordt weggegooid. De Ekoplaza is juist een van mijn favorieten. Die kost hier volgens mij €3 en voor dat geld krijg je dan meestal een groente, een zuivelproduct, iets van de broodafdeling en nog iets anders dat overblijft. Het is inderdaad zo dat de groente die je meekrijgt bij Ekoplaza vaak snel op moeten, juist om verspilling tegen te gaan blijft groente daar wat langer in de winkel liggen dan bijvoorbeeld bij AH. En het is niet voorgesneden en in plastic verpakt. Maar ik heb nog nooit iets meegekregen dat ik niet gebruikte. Het vreemdste was volgens mij een soort van vegan vissticks, dat had ik nooit zelf gekocht maar bleek prima eetbaar te zijn. Ik heb een keer ergens een hele appeltaart meegekregen, die heb ik toen door de helft gesneden en de helft naar de buren gebracht. Meteen weer iets aan de burenrelatie gedaan :)

Als we wel beiden thuis zijn haal ik op zaterdag aan het einde van de middag wel eens iets van Backwerk. Dan krijg je 3-4 belegde broodjes en een sapje of smoothie, dat is voor ons een luxe brunch op zondagochtend, voor mij alleen is het teveel. Bij een sushisrestaurant hier in de stad krijg je voor €5 een volle bak sushi (een stuk of 15). Een van mijn meest favorieten voor een doordeweekse dag is het lokale Shell tankstation! (Deli by Shell heet het). Daar krijg je 2 belegde broodjes, een hartige snack, een stuk fruit, wat te drinken en een reep chocola voor €3. Als extraatje heb ik ook nog eens een heel bruin brood erbij gekregen. Het is geen typisch tankstationvoer maar echt vers en de dichtstbijzijnde is tien minuten fietsen langs de rand van het bos en door een park, dus echt een heerlijk fietstochtje.

Het enige dat ik wel merk is dat Too good to go steeds populairder wordt en dat het dus steeds moeilijker wordt om iets te bemachtigen. Zeker de bijzondere dingen zoals de kaasboer en de Italiaanse delicatessenzaak zijn snel weg. Het tankstation is een goede ontdekking want die is minder populair terwijl de kwaliteit goed is. Ontbijtbuffet bij een hotel heb ik nog nooit geprobeerd, op dat tijdstip heb ik meestal geen tijd om iets te gaan halen.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1215 on: September 23, 2019, 02:56:52 AM »
Dat klinkt wel OK Imma! Ik ben wel vegetarier dus heb wat minder opties dan jij. Ekoplaza bij mij in de buurt heeft geen pakketten, die op 10 km afstand wel maar dat vind ik echt te ver.

Voor 4,95 had ik bij de biologische winkel:
75 gram veldsla, in plastic verpakt, 2 dagen over de datum en met duidelijke bruine plekjes
200 gram botersla, beetje slap maar nog net OK
Volkorenspaghetti 2 maanden na tht
Rijst/quinoa melk 1 maand na tht
150 gram appeltjes (2 stuks, beetje zacht)
Piramide thee frisse start (tht 1 januari) en citroen-munt (tht 11 september)
Glutenvrij brood (voorverpakt, ik vind voorverpakt brood al niet lekker en glutenvrij brood ook niet, dus dat heb ik teruggegeven)
Ik vond dit dus niet voor herhaling vatbaar.

Die belegde broodjes van Backwerk, zijn die op zondagmorgen nog lekker? Ik ben sowieso al niet zo'n fan van belegde broodjes die niet door mezelf zijn samengesteld, maar na een dag vind ik ze echt niet lekker meer.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1216 on: September 24, 2019, 07:17:25 AM »
Bedorven en over de datum kan echt niet hoor! Dat hoef je echt niet te accepteren als betalende klant. Je kunt het niet altijd meer langer bewaren maar voor directe consumptie moet het nog gewoon geschikt zijn.

De broodjes haal ik dan op zaterdag rond een uur of 5, die worden dan in de middag nog vers gemaakt en liggen daar in de koeling. Ik vind ze op zondagochtend nog prima te doen, maar het ligt natuurlijk ook aan het type beleg en broodje. Een croissantje is makkelijker te bewaren dan broodjes waar saus op zit. Je mag vaak kiezen uit wat er nog ligt dus dan zou je ook voor niet belegde broodjes kunnen kiezen, als die er nog zijn. Voor directe consumptie zijn ze in ieder geval altijd prima geschikt, een half uur eerder waren ze nog gewoon te koop voor de normale prijs. Als er toch iets tussenzit dat eigenlijk meteen op moet (bijvoorbeeld een broodje zalm) dan eet ik die vaak 's avonds al met een bak soep.

Wat ik nog nooit heb gehaald maar waar ik al diverse mensen over heb gehoord is een bekende donutzaak hier in de stad. Daar schijn je 12 donuts voor €5 te krijgen - leuk als je toevallig die avond een feestje hebt of je woont in een groot studentenhuis, maar voor ons is dat toch echt een te grote hoeveelheid.  Ik ga me niet volvreten omdat het toevallig zo'n goede deal is.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1217 on: October 07, 2019, 04:20:55 AM »
Een Mustachian People problem...

Zoals enkelen van jullie weten, heb ik per 1 januari mijn baan opgezegd, vanwege FIRE. Laatst moest ik op kantoor weer eens verplicht mijn paswoord veranderen. Het mag niet te veel op het vorige lijken. Meestal neem ik een woord dat me gewoon te binnen schiet en dat nergens op slaat.

Deze keer schoot me de toepasselijke tekst "LaatsteLoodjes" te binnen.
Maar ik vond het te ingewikkeld om te typen. Dus ik koos iets anders, in de trend van "OpnieuwBeginnen".
Maar aangezien ik nog niet opnieuw begonnen ben, ik ben tenslotte nog met de laatste loodjes bezig, heb ik elke dag weer moeite om me dat nieuwe paswoord te herinneren.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1218 on: October 20, 2019, 01:32:18 PM »
Net een paar dagen gesproken met Nederlanders die op bezoek waren. Die vertelden me dat bibliotheken in Nederland tegenwoordig alleen nog maar draaien op vrijwilligers. En dat de regering daar geen geld voor over heeft. Er schijnen ook weinig mensen met kinderen nog heen te gaan en gewoon niet meer veel gelezen en voorgelezen te worden. Dat vond ik een grote schok. Is het echt zo erg? Ik heb als kind de bibliotheek platgelopen, en later de schoolbibliotheek ook.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1219 on: October 20, 2019, 02:17:53 PM »
Klopt helemaal helaas. Ik woon in een erg grote stad en wij hebben nog maar een kleine bibliotheek over - de wijkbibliotheken zijn gesloten en de bibliotheek in de binnenstad heeft de helft van haar pand afgestoten (en dus de helft van de collectie eruit moeten doen). De openingstijden worden steeds korter, je moet nu zelf je boeken uitchecken. Vervolgens wordt een redelijk groot deel van de nog beschikbare ruimte opgeslokt door een koffiecorner, gerund door vrijwilligers, om geld binnen te halen. Er zijn nog wel betaalde krachten maar een groot deel van de mensen die er rond lopen zijn vrijwillig. Ik kan me voorstellen dat dat in dorpsbibliotheken nog veel meer is. Wij hebben nog wel een grote kinderhoek die vaak druk is, maar de stille ruimtes zijn weg. Daar zaten vaak veel studenten die natuurlijk geen geld opleveren, dus dat zal wel bewust zijn. Een abonnement is ook erg duur geworden (€50-€70, jeugd wel gratis). Ik kan me herinneren dat ik een jaar of tien geleden in mijn vorige woonplaats €20 per jaar betaalde.

In mijn woonplaats zijn er allerhande cultuurvoorzieningen. Daar is een bepaald budget voor, dus als er iets nieuws bijkomt, dan moet er ergens anders geld verdwijnen. En een bibliotheek is natuurlijk een beetje stoffig, geen Kunst met een grote K.

Iets anders dat er in mijn gemeente trouwens niet meer is omdat er geen geld meer voor (over) is, is een familiezwembad (zo eentje met warm water en glijbanen). Ook in naburige gemeenten heb je die niet, als je als ouders met je kinderen een dagje zwembad wil doen moet je 30-45 minuten in de auto zitten.

Ik ben groot voorstander van vernieuwende kunst en ik vind het voor het vestigingsklimaat van onze stad heel goed dat de gemeente daar geld voor vrijmaakt, net zoals voor allerhande andere cultuurvoorzieningen zoals musea, theaters, concertzalen. Maar een bibliotheek en een zwembad vind ik absolute basisvoorzieningen en als stad met 200.000 inwoners moet je je schamen als je dat soort zaken niet op orde hebt. We betalen amper gemeentelijke belasting hier maar ik zou graag wat meer betalen in ruil voor fatsoenlijke voorzieningen.

Het openbaar groen wordt overigens wel uitzonderlijk goed bijgehouden, dat komt blijkbaar uit een ander potje :)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1220 on: October 20, 2019, 11:26:29 PM »
Bij ons moet je ook zelf je boeken scannen. Onze hoofdbibliotheek is wel lang open, maar de wijkbibliotheek kort. Het is bij ons wel gratis en ze hebben via een app veel keuze aan boeken.

Ik vind ook bibliotheek en zwembad basisbehoeften, want die zorgen ervoor dat kinderen goed leren lezen en zwemmen. Dat red je niet als je alleen op school wat boekjes leest of naar zwemlessen gaat.
« Last Edit: October 21, 2019, 01:14:41 AM by Linea_Norway »

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1221 on: October 21, 2019, 12:20:19 AM »
We hebben wel twee zwembaden waar je baantjes kunt trekken en waar zwemverenigingen gebruik van maken, maar geen 'leuk' zwembad meer. Schoolzwemmen is trouwens ook al lang wegbezuinigd.

Ik was een tijd geleden in het dorp waar ik vandaan kom (gemeente met 45000 inwoners) en daar zijn de voorzieningen wel op peil gebleven. Dit soort dingen worden echt op gemeenteniveau geregeld en daar is een grote bieb wel prioriteit. De gemeentelijke lasten zijn daar ongetwijfeld ook hoger.

Op heel veel gebieden, zoals bijvoorbeeld ook zorg, is er de laatste jaren heel veel verantwoordelijkheid naar de gemeentes verschoven. Enerzijds goed omdat gemeentes goed kunnen inschatten waar de burger behoefte aan heeft, anderzijds kan het ook het effect hebben dat er in armere gemeentes steeds minder voorzieningen blijven waardoor ze nog minder aantrekkelijk zijn. En voor een stad heb je altijd het probleem dat je voorzieningen niet alleen door de eigen inwoners worden gebruikt, maar ook door de inwoners van gemeentes in de regio die er niet aan meebetalen. En wat me in mijn stad stoort: we hebben een aantal grote werkgevers die veel nieuwe inwoners aantrekken. We proberen onze stad zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat die mensen ook echt naar hier willen komen. Ik vind dat deze grote bedrijven best zelf ook wat zouden mogen investeren in een aantrekkelijk vestigingsklimaat.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1222 on: October 21, 2019, 06:03:58 PM »
De voorzieningen per gemeente lijken inderdaad heel erg af te hangen van de gemeente. In mijn 'thuisthuis' is een groot tropisch zwembad én een recreatiepark met buitenbaden aan een meer én een strand bij een vakantiepark terwijl het maar een 'klein'  (20-30k mensen) dorp is.

In mijn huidige stad is de bieb ook goed en heeft ook veel ruimte voor zitplaatsen/werk en prima WiFi en dat terwijl de uni bieb er ook nog is (dus deze bieb is niet zozeer voor studenten bedoeld). Qua zwembaden zijn er ook een aantal maar ik ben alleen in die van de uni te vinden omdat het voor mij het goedkoopst is.

Mijn stad is ongeveer even groot als de jouwe Imma dus ik vind het wel interessant (en ietwat schokkend?) om die verschilen te zien! 

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1223 on: October 22, 2019, 07:32:31 AM »
Mijn stad is al jaren blut. Ongeveer de helft van het budget gaat naar sociale zaken - dat is bijna een half miljard per jaar en eigenlijk nog niet genoeg. En dan zijn er nog heel veel andere zaken die betaald moeten worden.

Mijn stad heeft ook een andere politieke kleur en de bibliotheek is hier helaas niet zo'n prioriteit. Gek genoeg wordt een bieb hier niet echt gezien als een voorziening voor mensen met een kleine portemonnee maar meer als een linkse hobby voor mensen met geld. Ik merk in mijn stad een grotere tweedeling tussen 'Jan Modaal' en 'de elite van buitenaf die onze stad overneemt' dan in andere studentensteden. Ik ken jouw stad redelijk en ik heb in Nijmegen gestudeerd en daar merkte ik het wij/zij stukken minder en het is ook nergens voor nodig. Het aantrekken van expats, kunstenaars en studenten uit binnen- en buitenland leidt tot een bloeiende stad met veel werkgelegenheid op alle niveaus.

Ik heb sowieso het gevoel dat veel voorzieningen waar in de crisis op bezuinigd is sindsdien alleen maar verder afgetakeld zijn. En dat is heel erg jammer. Ik kom uit een arbeidersmilieu, studeren is niet iets dat ik vanuit huis heb meegekregen. Ik kwam meerdere keren per week in de bieb in mijn dorp. Ik werd daar altijd heel erg gestimuleerd om te lezen. Er werd ook voor een schijntje muziekles gegeven, wat mijn ouders anders nooit hadden kunnen betalen. Ik denk dat het nu voor jongeren in die situatie veel moeilijker is, zeker met het leenstelsel erbij.

financialfreedomsloth

  • Stubble
  • **
  • Posts: 198
  • Location: Belgium
    • financial freedom sloth
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1224 on: October 22, 2019, 11:03:27 AM »
Mijn schoonvader van 75 vertelde net dat hij zijn hele vermogen 100% in aandalen heeft zitten. Ik vertelde op skype dat het gebruikelijk is om na je 50e een deel van je vermogen te beleggen in iets veiligers. De Amerikanen hebben het altijd over 30-40% bonds.
Toen kwam de vraag terug wat dan veiliger was dan aandelen.Ik: bankrekening. Hij: dat geeft maar 0% rente. Ik: rentefonds.

Ik denk dat hij zoveel geld heeft dat hij het zelfs in een oude sok kan stoppen, dus een bankrekening van 0% zou helemaal geen kwaad kunnen. Ik denk ook niet aan 100%, maar aan een behoorlijk deel, zoals 30%.

Maar mijn vraag is of er in Nederland een veilige manier is om geld te beleggen die meer dan 0% rente geeft. Wat zouden jullie in dit geval doen?

Als je schoonvader zich goed voelt bij een 100% aandelen allocatie zou ik het zo laten.

Persoonlijk heb ik die ‘algmene wijsheid’ van naarmate men ouder wordt meer in obligaites te investeren ook nooit goed gesnapt.

De theorie er achter is dat je als je ouder wordt minder jaren hebt om een eventuele dip in de aandelenbeurs uit te zitten. Op zich klopt dit wel maar in de praktijk komen de meeste bejaarden bijna niet aan het opgespaarde vermogen. Wat betekend dat dat vermogen eigenlijk al voor de kinderen en kleinkinderen bestemd is (zelfs al staat het nog op naam van de bejaarde) en die hebben dus wel nog een lange beleggingstermijn voor de boeg.

Het hangt natuurlijk van de individuele situatie af maar als de grootvader een afbetaald huis heeft en elke maand nog mooi rondkomt van het ontvangen pensioen + uitbetaalde dividenden dan zou ik die mooi 100% in aandelen laten zitten. De cash-flow dekt de uitgaven dus wat er met de onderliggende aandelen qua waarde gebeurt maakt niks uit.

Is de situatie minder rooskleurig dan is naar mijn mening de beste approach om na te gaan hoeveel beleggingsgeld hij zo ongeveer per jaar opsoupeert en dan het vijfvoudige hiervan in cash aan te houden. Dan heeft hij een mooie buffer voor moest de beurs eens dip kennen en vermijd hij het moeten verkopen aan de bodem.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1225 on: October 23, 2019, 12:39:14 AM »
Persoonlijk heb ik die ‘algemene wijsheid’ van naarmate men ouder wordt meer in obligaties te investeren ook nooit goed gesnapt.

De theorie er achter is dat je als je ouder wordt minder jaren hebt om een eventuele dip in de aandelenbeurs uit te zitten. Op zich klopt dit wel maar in de praktijk komen de meeste bejaarden bijna niet aan het opgespaarde vermogen.

Voor ons die straks met pensioen gaan voor we 50 zijn, denk we wel dat het slim is om in rentefondsen of iets dergelijks te investeren. Wij hebben ca 800K euro nodig om te te kunnen stoppen met werken. Jaarlijks budget is 50K euro. Ik weet dat dat meer is dan 4%, maar wij gaan het bedrag langzaam opeten en daarna van ons gewone pensioen leven.
Daarnaast hebben we een afbetaald huis (of de mogelijkheid om een afbetaald huis te kopen).

Stel dat we alle 800K euro in aandelen zetten en de markt maakt opeens een flinke duiker van 50%. Dan is onze investering op dat moment maar 400K waard. Als we er dan nog steeds 50K euro per jaar uit gaan halen, haal je opeens  een 2 keer zo'n groot bedrag uit de spaarpot als wanneer de spaarpot 2 keer zo groot zou zijn.

Dus wij hebben voor onszelf bedacht dat wij ons geld niet 100% in aandelen kunnen beleggen, omdat we het ons niet kunne verantwoorden om het kwijt te raken. Voorlopig hebben we 400K euro in aandelen en na de verkoop van ons huis komt er na verwachting 400-500K euro bij. Die gaan we voor een groot deel veiliger beleggen.

Van mijn schoonvader weet ik niet hoeveel hij gebruikt van zijn spaargeld. Het was zijn oorspronkelijke pension in eigen beheer. Ik weet zelfs niet of hij de hypotheek al heeft afbetaald. Hij heeft het namelijk nog wel eens over een hypotheek. Misschien dat Nederlanders vinden dat het hebben van een hypotheek op zich gunstig is. Officieel is de helft van zijn vermogen al geërfd door zijn twee kinderen, maar mag hij het nog gebruiken zolang hij leeft. We hopen nog steeds ooit een bericht te krijgen van zijn notaris om welk bedrag het precies gaat, want wij tasten nog in het donker.

financialfreedomsloth

  • Stubble
  • **
  • Posts: 198
  • Location: Belgium
    • financial freedom sloth
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1226 on: October 24, 2019, 04:50:32 AM »
Persoonlijk heb ik die ‘algemene wijsheid’ van naarmate men ouder wordt meer in obligaties te investeren ook nooit goed gesnapt.

De theorie er achter is dat je als je ouder wordt minder jaren hebt om een eventuele dip in de aandelenbeurs uit te zitten. Op zich klopt dit wel maar in de praktijk komen de meeste bejaarden bijna niet aan het opgespaarde vermogen.

Voor ons die straks met pensioen gaan voor we 50 zijn, denk we wel dat het slim is om in rentefondsen of iets dergelijks te investeren. Wij hebben ca 800K euro nodig om te te kunnen stoppen met werken. Jaarlijks budget is 50K euro. Ik weet dat dat meer is dan 4%, maar wij gaan het bedrag langzaam opeten en daarna van ons gewone pensioen leven.
Daarnaast hebben we een afbetaald huis (of de mogelijkheid om een afbetaald huis te kopen).

Stel dat we alle 800K euro in aandelen zetten en de markt maakt opeens een flinke duiker van 50%. Dan is onze investering op dat moment maar 400K waard. Als we er dan nog steeds 50K euro per jaar uit gaan halen, haal je opeens  een 2 keer zo'n groot bedrag uit de spaarpot als wanneer de spaarpot 2 keer zo groot zou zijn.

Dus wij hebben voor onszelf bedacht dat wij ons geld niet 100% in aandelen kunnen beleggen, omdat we het ons niet kunne verantwoorden om het kwijt te raken. Voorlopig hebben we 400K euro in aandelen en na de verkoop van ons huis komt er na verwachting 400-500K euro bij. Die gaan we voor een groot deel veiliger beleggen.

Van mijn schoonvader weet ik niet hoeveel hij gebruikt van zijn spaargeld. Het was zijn oorspronkelijke pension in eigen beheer. Ik weet zelfs niet of hij de hypotheek al heeft afbetaald. Hij heeft het namelijk nog wel eens over een hypotheek. Misschien dat Nederlanders vinden dat het hebben van een hypotheek op zich gunstig is. Officieel is de helft van zijn vermogen al geërfd door zijn twee kinderen, maar mag hij het nog gebruiken zolang hij leeft. We hopen nog steeds ooit een bericht te krijgen van zijn notaris om welk bedrag het precies gaat, want wij tasten nog in het donker.

Dit is precies waarom ik postte dat ik de 'algemene wijsheid' niet aanvaard. Men moet naar de specifieke situatie van de persoon kijken. En jullie situatie gaat op 50 gans anders zijn dan wat ik als voorbeeld gaf voor een 70 jarige.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1227 on: October 26, 2019, 01:02:00 PM »
Na een aantal keer dit topic opgezocht te hebben, reageer ik ook maar eens! :-) Ik ben T, nader de 30 en woon samen met mijn partner in de randstad. Ons eerste doel is om de hypotheek versneld af te lossen en komend jaar komen we onder de ton. Dus dat voelt prettig! Daarnaast bouw ik langzaam vermogen op via indexbeleggen. Als de hele hypotheek weg is over 5 jaar, wil ik maandelijks een hoger bedrag inleggen bij Meesman.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1228 on: October 26, 2019, 01:57:15 PM »
Netjes! Op die leeftijd/locatie een hypotheek van 5 cijfers een enorme prestatie. Onze lage maandlasten geven ons een enorm gevoel van vrijheid. We hebben niet extra afgelost maar zijn in ons eerste goedkope huis blijven wonen terwijl onze inkomens groeiden, ons bruto maandbedrag is maar 10% van ons inkomen. Daardoor kunnen we allebei parttime werken en ons daarnaast richten op onze eigen bedrijven en kan ik ook nog een studie volgen. Ik maak me nooit meer zorgen om geld terwijl we veel mensen kennen die nergens anders aan denken, terwijl we een normaal modaal inkomen hebben. Ik denk dat onze maatschappij er heel anders uit zou zien als iedereen basale financiële zekerheid had.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1229 on: October 26, 2019, 02:01:35 PM »
Dat klinkt super, Imma! Dank ook voor je bevestiging om door te gaan op deze manier met het verlagen van de maandlasten :)
« Last Edit: October 26, 2019, 02:04:36 PM by Tdem »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1230 on: October 27, 2019, 01:20:01 AM »
Netjes! Op die leeftijd/locatie een hypotheek van 5 cijfers een enorme prestatie. Onze lage maandlasten geven ons een enorm gevoel van vrijheid. We hebben niet extra afgelost maar zijn in ons eerste goedkope huis blijven wonen terwijl onze inkomens groeiden, ons bruto maandbedrag is maar 10% van ons inkomen. Daardoor kunnen we allebei parttime werken en ons daarnaast richten op onze eigen bedrijven en kan ik ook nog een studie volgen. Ik maak me nooit meer zorgen om geld terwijl we veel mensen kennen die nergens anders aan denken, terwijl we een normaal modaal inkomen hebben. Ik denk dat onze maatschappij er heel anders uit zou zien als iedereen basale financiële zekerheid had.

Wij bleven ook 15 jaar lang in ons eerste, goedkope huis wonen. Wij kregen ook snel hoger inkomen, want als jong persoon is je loonsverhoging vaak het grootst. Zonder er veel over na te denken hadden we de hypotheek in 5,5 jaar afbetaald. Dan houd je inderdaad erg veel geld over die ik toen maar in indexfondsen stopte, want een betrouwbare financiële guru beveelde dat aan.

@Tdem, jij hebt nu het voordeel dat je veel bewuster bezig bent dan ik doen en dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Wij hadden in de loop der jaren behoorlijk was extra kunnen sparen als we meer bewust waren geweest. Dan hadden we nu niet zo'n duur huis hoeven te verkopen.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1231 on: October 27, 2019, 02:59:47 AM »
Netjes! Op die leeftijd/locatie een hypotheek van 5 cijfers een enorme prestatie. Onze lage maandlasten geven ons een enorm gevoel van vrijheid. We hebben niet extra afgelost maar zijn in ons eerste goedkope huis blijven wonen terwijl onze inkomens groeiden, ons bruto maandbedrag is maar 10% van ons inkomen. Daardoor kunnen we allebei parttime werken en ons daarnaast richten op onze eigen bedrijven en kan ik ook nog een studie volgen. Ik maak me nooit meer zorgen om geld terwijl we veel mensen kennen die nergens anders aan denken, terwijl we een normaal modaal inkomen hebben. Ik denk dat onze maatschappij er heel anders uit zou zien als iedereen basale financiële zekerheid had.

Wij bleven ook 15 jaar lang in ons eerste, goedkope huis wonen. Wij kregen ook snel hoger inkomen, want als jong persoon is je loonsverhoging vaak het grootst. Zonder er veel over na te denken hadden we de hypotheek in 5,5 jaar afbetaald. Dan houd je inderdaad erg veel geld over die ik toen maar in indexfondsen stopte, want een betrouwbare financiële guru beveelde dat aan.

@Tdem, jij hebt nu het voordeel dat je veel bewuster bezig bent dan ik doen en dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Wij hadden in de loop der jaren behoorlijk was extra kunnen sparen als we meer bewust waren geweest. Dan hadden we nu niet zo'n duur huis hoeven te verkopen.

Wow! De hypotheek in 5,5 jaar afbetaald... Dat doen we je niet na ;-).

Zou soms ook wel wat minder bewust bezig willen zijn met geld hoor. Uit de hand gelopen hobby :-).

Vinden jullie het niet 'eng' om grote sommen geld in Indexfondsen te stoppen? Ik weet dat er tot nu toe altijd een groei is geweest op de lange termijn. Maar maak me weleens zorgen over de wereld en of dat wel zo blijft. Zit er zelf aan te denken om als de hypotheek afgelost is, de helft te sparen en de helft te beleggen. Maar dat is natuurlijk wel zonde van het rendement. Of hebben jullie een cash buffer die jullie naast de aandelen aanhouden?

Aan de andere kant... De aandelen zullen vast niet 100% in de min gaan, dus helemaal weg zal het niet gaan.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1232 on: October 27, 2019, 05:25:28 AM »
Netjes! Op die leeftijd/locatie een hypotheek van 5 cijfers een enorme prestatie. Onze lage maandlasten geven ons een enorm gevoel van vrijheid. We hebben niet extra afgelost maar zijn in ons eerste goedkope huis blijven wonen terwijl onze inkomens groeiden, ons bruto maandbedrag is maar 10% van ons inkomen. Daardoor kunnen we allebei parttime werken en ons daarnaast richten op onze eigen bedrijven en kan ik ook nog een studie volgen. Ik maak me nooit meer zorgen om geld terwijl we veel mensen kennen die nergens anders aan denken, terwijl we een normaal modaal inkomen hebben. Ik denk dat onze maatschappij er heel anders uit zou zien als iedereen basale financiële zekerheid had.

Wij bleven ook 15 jaar lang in ons eerste, goedkope huis wonen. Wij kregen ook snel hoger inkomen, want als jong persoon is je loonsverhoging vaak het grootst. Zonder er veel over na te denken hadden we de hypotheek in 5,5 jaar afbetaald. Dan houd je inderdaad erg veel geld over die ik toen maar in indexfondsen stopte, want een betrouwbare financiële guru beveelde dat aan.

@Tdem, jij hebt nu het voordeel dat je veel bewuster bezig bent dan ik doen en dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Wij hadden in de loop der jaren behoorlijk was extra kunnen sparen als we meer bewust waren geweest. Dan hadden we nu niet zo'n duur huis hoeven te verkopen.

Wow! De hypotheek in 5,5 jaar afbetaald... Dat doen we je niet na ;-).

Zou soms ook wel wat minder bewust bezig willen zijn met geld hoor. Uit de hand gelopen hobby :-).

Vinden jullie het niet 'eng' om grote sommen geld in Indexfondsen te stoppen? Ik weet dat er tot nu toe altijd een groei is geweest op de lange termijn. Maar maak me weleens zorgen over de wereld en of dat wel zo blijft. Zit er zelf aan te denken om als de hypotheek afgelost is, de helft te sparen en de helft te beleggen. Maar dat is natuurlijk wel zonde van het rendement. Of hebben jullie een cash buffer die jullie naast de aandelen aanhouden?

Aan de andere kant... De aandelen zullen vast niet 100% in de min gaan, dus helemaal weg zal het niet gaan.

Tot nu toe ben ik daar nooit bang voor geweest en tot nu toe is het ook goed gegaan. Maar wij gaan nu ons grote huis verkopen en dan 400-500K euro overhouden om te beleggen. Dat gaan we niet allemaal in indexfondsen stoppen. We kunnen het ons niet veroorloven als de markt opeens erg zou zakken, want vanaf volgend jaar werken wij niet meer. Dus we gaan een groot deel op bankrekeningen of in rentefondsen stoppen. Als je nog genoeg lange termijn hebt, is indexfondsen meestal de beste keuze. Maar wij moeten vanaf volgend jaar van ons vermogen gaan leven.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1233 on: October 27, 2019, 05:44:10 AM »
Geweldig zeg! Goed gedaan. En thanks voor de info :)

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1234 on: October 27, 2019, 06:08:51 AM »
Wij lossen zelf niet extra af buiten de verplichte aflossing, maar beleggen het geld wat we overhouden en investeren momenteel ook in onze eigen bedrijven die nog in de opstartfase verkeren. Ik heb investeren nooit eng gevonden, ook niet tijdens de crisis. Ik neem een beredeneerd risico en dan denk ik er niet meer over na. Ik hou normaal een cash buffer aan van ±6 maanden uitgaven, maar momenteel zit ik door allerlei kosten wat lager. Ik lig daar geen seconde van wakker omdat ik een goed inkomen en een beleggingsportefeuille heb. Meer dan 6 maanden hoeft voor mij niet, er is immers ook nog WW/WIA als er iets gebeurt en in het ergste geval uiteindelijk bijstand.

Ik zou als ik jou was al eerder beginnen met beleggen, maar met kleine bedragen. Eens experimenteren hoe je je er bij voelt om bijvoorbeeld €100 per maand te investeren. Van helemaal niet beleggen naar de helft van het geld dat je overhoudt beleggen is nogal een flinke stap als je nooit eerder hebt belegd. De keus tussen volledig aflossen en juist volledig beleggen is een persoonlijke keuze en die hangt af van je persoonlijke situatie, toekomstwensen en risicotolerantie. De meesten zitten ergens in het midden. Puur mathematisch gezien brengt 100% van je vermogen in aandelen misschien waarschijnlijk het meeste op, maar je bent geen robot maar een mens. Ik denk dat vrijwel niemand dat doet.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1235 on: October 27, 2019, 06:17:37 AM »
Thanks, Imma! :) Ziet er interessant uit. Altijd leuk om te lezen hoe anderen het doen.

Ik heb wel een paar duizend euro in indexfondsen zitten en leg daar maandelijks een klein bedrag in (nu tussen de 50 en de 100).

Om de jaarlijkse 10% van de hypotheek boetevrij af te lossen (15.000, waarvan partner en ik allebei de helft betalen) moet ik al 625 euro per maand opzij leggen. Dan blijft er nog een kleine 200 over, wat ik dus deels in beleggen stop maar deels ook gebruik om buffer wat te verhogen.

Ben een beetje wispelturig nog en merk dat ik regelmatig bijstel/aan de knoppen draai. Vind een wat hogere contante buffer (jaar aan uitgaven) toch ook wel fijn ;-). Wel een leuk proces om mee bezig te zijn en bij te stellen om te kijken hoe het voelt.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1236 on: October 27, 2019, 10:38:27 AM »
@Tdem, als je van een hoge kontantenbuffer houdt, dan gewoon doen. MMM schrijft ergens dat zijn buffer in aandelen zit. Als hij dan eens onverwachts een grote uitgave krijgt, verkoopt hij gewoon wat aandelen. Daar heb je meestal wel een paar dagen de tijd voor.
Als je wel kontanten houdt, probeer dan wel te shoppen voor de hoogste rente. En let erop dat als je een rare bank vindt, dat die dan wel gegarandeerd is in geval van hun faillissement.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1237 on: October 27, 2019, 12:33:39 PM »
...Meer dan 6 maanden hoeft voor mij niet, er is immers ook nog WW/WIA als er iets gebeurt en in het ergste geval uiteindelijk bijstand.

...
Laat ik voorop stellen dat ik het daar globaal mee eens ben. Maar, zorg wel dat je binnen een redelijke termijn bij je overige geld kan als het echt nodig is.

Waarom zeg ik dat? Ik heb vorig jaar een ongeluk gehad met een flinke hersenschudding en NAH achtige klachten er achteraan. Nu anderhalf jaar verder begint het eindelijk weer op niveau te komen maar ik heb bijna een jaar lang weinig kunnen doen aan m'n financiele administratie. Daarnaast heb ik een aantal vrij hoge uitgave gehad die niet zo'n issue waren maar ook deels werden vergoed door de tegenpartij (en een aantal niet omdat die voor de kids waren, aangepast bed enzo).
Nou heb ik in heel die tijd m'n buffer nauwelijks hoeven aanraken maar dat was vooral omdat m'n werkgever een goede CAO heeft wat betreft ziektewet (en aanvulling uitkering). Maar als ik dat niet had en meteen op 70% zat, met de bijkomende kosten en de verzekering dan was het waarschijnlijk best wel anders geweest wat betreft buffer.


That said, ik heb ook in 7 jaar m'n hypotheek afgelost (dus dat had ook een positief effect op het niet nodig hebben van de buffer) en ben nu wat harder aan het investeren in de Indexfondsen. Ondertussen laat ik m'n cash buffer ook nog even flink groeien (zeg maar 50/50 sparen/beleggen).


Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1238 on: October 27, 2019, 02:53:01 PM »
Dat klinkt heftig @Alfred J Quack , goed om te horen dat je nu weer vooruit gaat! Ik heb jaren geleden iets vergelijkbaars gehad - een paar kleine herseninfarcten waar ik nu geen last meer van heb, maar mijn ervaring is ook dat het herstel van je hersens echt een poos duurt. En als ik heel moe ben komt de mist toch weer terug.

Toen zat ik in een veel kwetsbaardere positie dan nu. Ik had geen vaste baan en een laag inkomen en heb mijn spaargeld een heel eind opgegeten. Gelukkig kwam er toen de bodem in zicht was een flinke belastingteruggaaf binnen en kon ik na een tijdje weer aan het werk. Anders had ik uiteindelijk een beroep moeten doen op de bijstand en hoewel ik daarvan had kunnen rondkomen is dat natuurlijk niet wat je wil.

Inmiddels heb ik een vaste baan met goede regelingen, een partner, een goedkopere woning dan toen en geld op de bank. Ik denk dat het nu wel goed zou komen als het nog eens zou gebeuren. Ik ben van nature iemand die er altijd van uit gaat dat het wel goed komt en dat is ook nog altijd gebeurd.

Heel belangrijk punt, mijn partner is gemachtigd om mijn bankzaken af te handelen als ik er zelf niet toe in staat ben. En hij weet ook welke rekeningen er waar zijn. Ik heb alleen maar indexfondsen en aandelen die met een druk op de knop verkocht zijn. Ik heb recent een overlijden meegemaakt waarbij de achterblijvende partner geen flauw idee had van de financiële situatie. Dat moet je echt niet willen. Als je niet getrouwd bent is een testament en een samenlevingscontract met medische en financiële volmacht heel belangrijk (als je tenminste wil dat je partner die dingen regelt natuurlijk).

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1239 on: October 28, 2019, 03:16:28 PM »
...Meer dan 6 maanden hoeft voor mij niet, er is immers ook nog WW/WIA als er iets gebeurt en in het ergste geval uiteindelijk bijstand.

...
Laat ik voorop stellen dat ik het daar globaal mee eens ben. Maar, zorg wel dat je binnen een redelijke termijn bij je overige geld kan als het echt nodig is.

Waarom zeg ik dat? Ik heb vorig jaar een ongeluk gehad met een flinke hersenschudding en NAH achtige klachten er achteraan. Nu anderhalf jaar verder begint het eindelijk weer op niveau te komen maar ik heb bijna een jaar lang weinig kunnen doen aan m'n financiele administratie. Daarnaast heb ik een aantal vrij hoge uitgave gehad die niet zo'n issue waren maar ook deels werden vergoed door de tegenpartij (en een aantal niet omdat die voor de kids waren, aangepast bed enzo).
Nou heb ik in heel die tijd m'n buffer nauwelijks hoeven aanraken maar dat was vooral omdat m'n werkgever een goede CAO heeft wat betreft ziektewet (en aanvulling uitkering). Maar als ik dat niet had en meteen op 70% zat, met de bijkomende kosten en de verzekering dan was het waarschijnlijk best wel anders geweest wat betreft buffer.


That said, ik heb ook in 7 jaar m'n hypotheek afgelost (dus dat had ook een positief effect op het niet nodig hebben van de buffer) en ben nu wat harder aan het investeren in de Indexfondsen. Ondertussen laat ik m'n cash buffer ook nog even flink groeien (zeg maar 50/50 sparen/beleggen).
Oef, de kans dat het gebeurt is natuurlijk klein. Maar áls het gebeurt dan ben je blij dat je bij je geld kan en ook genoeg gespaard hebt. Fijn dat je nu weer de oude aan het worden bent.

@Imma dat machtigen klinkt als een goed idee. Moet je daar, naast een testament, nog andere zaken voor regelen?

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1240 on: October 29, 2019, 02:58:51 AM »
De simpelste manier is al je rekeningen en/of maken, maar wij hebben gescheiden financiën en dus maar een rekening en/of, de rest is apart. Je kunt ook iemand bij de bank machtigen om gebruik te maken van jouw rekening (je ziet dit vaak bij ouderen die een van de kinderen machtigen om de betalingen te doen).

Wij hebben gekozen voor de meest vergaande optie, een notariële volmacht. Dat is de optie die geld kost, maar we zaten er toch voor het samenlevingscontract/testament. Dat houdt in dat hij volledige volmacht heeft (financieel maar bijvoorbeeld ook medisch) op het moment dat ik handelingsonbekwaam word. Dat wil zeggen dat hij dan toegang kan krijgen tot al mijn rekeningen maar bv ook het huis zou kunnen verkopen. Het gaat dus heel ver, maar de exacte voorwaarden kun je zelf bepalen. Wij hebben hiervoor gekozen omdat de andere optie in zo'n geval curatele zou zijn en dan moet je maar hopen dat de rechter de juiste persoon aanwijst. Wij zijn niet getrouwd en hebben met niet alle familieleden een goede band, daarom heb ik op deze manier mijn voorkeur vastgelegd.

Het is wel belangrijk om zaken die al spelen tijdens het leven niet vast te leggen in een testament, want die wordt pas na overlijden gelezen. Maar de notaris kan je daar goed advies over geven.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1241 on: October 30, 2019, 03:21:56 AM »
Dank je, @Imma. Een 'normaal' testament hebben we. Zal binnenkort eens kijken naar een levenstestament. Wel altijd de minder leuke dingen om over na te denken, maar daardoor niet minder belangrijk natuurlijk.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1242 on: November 12, 2019, 05:14:15 AM »
Toch grappig om te constateren dat ik tegenwoordig reikhalzend uitkijk naar het moment waarop alle nieuwe zorgpremies bekend zijn...

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1243 on: November 12, 2019, 01:45:53 PM »
Toch grappig om te constateren dat ik tegenwoordig reikhalzend uitkijk naar het moment waarop alle nieuwe zorgpremies bekend zijn...

Ik had vanmorgen het bedrag van FBTO in mijn mailbox (basisverzekering, normaal eigen risico, jaarlijks betaald) en ik schrok ervan dat ik meer dan 6% meer ga betalen - van 1293 naar 1375. Zeker omdat je in de media hoort dat veel verzekeraars gelijk blijven of verlagen. Ik ga zeker even rondkijken of dit lager kan.

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1244 on: November 13, 2019, 02:40:45 AM »
Toch grappig om te constateren dat ik tegenwoordig reikhalzend uitkijk naar het moment waarop alle nieuwe zorgpremies bekend zijn...

Ik had vanmorgen het bedrag van FBTO in mijn mailbox (basisverzekering, normaal eigen risico, jaarlijks betaald) en ik schrok ervan dat ik meer dan 6% meer ga betalen - van 1293 naar 1375. Zeker omdat je in de media hoort dat veel verzekeraars gelijk blijven of verlagen. Ik ga zeker even rondkijken of dit lager kan.

Wow, dat is een flinke premie!!! Shoppen loont altijd, en collectieven zijn ook niet zaligmakend heb ik al gemerkt.Ik heb onze zorgverzekeringen zo laag mogelijk ingestoken: max eigen risico en nix geen aanvullende verzekeringen. Zoals mijn schoonpa (die accountant/fin adviseur is) altijd zegt: je moet alleen risico's verzekeren die je niet zelf kan betalen vind ik. Als je ruim 16 keuro betaalt aan premies moet je behoorlijk kosten maken wil je daar bovenuit komen lijkt mij.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1245 on: November 13, 2019, 03:05:41 AM »
Ik weet niets van deze verzekering, maar bij ons in Noorwegen is het zo dat verzekeringen vaak de prijzen verhogen voor hun vaste klanten en lagere prijzen aanbieden aan nieuwe klanten. Het kan lonen om jaarlijks te kijken of je een zelfde verzekering niet ergens goedkoper kunt krijgen. Bij ons geldt dit trouwens ook voor stroomprijzen.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1246 on: November 13, 2019, 03:13:34 AM »
Toch grappig om te constateren dat ik tegenwoordig reikhalzend uitkijk naar het moment waarop alle nieuwe zorgpremies bekend zijn...

Ik had vanmorgen het bedrag van FBTO in mijn mailbox (basisverzekering, normaal eigen risico, jaarlijks betaald) en ik schrok ervan dat ik meer dan 6% meer ga betalen - van 1293 naar 1375. Zeker omdat je in de media hoort dat veel verzekeraars gelijk blijven of verlagen. Ik ga zeker even rondkijken of dit lager kan.

Wow, dat is een flinke premie!!! Shoppen loont altijd, en collectieven zijn ook niet zaligmakend heb ik al gemerkt.Ik heb onze zorgverzekeringen zo laag mogelijk ingestoken: max eigen risico en nix geen aanvullende verzekeringen. Zoals mijn schoonpa (die accountant/fin adviseur is) altijd zegt: je moet alleen risico's verzekeren die je niet zelf kan betalen vind ik. Als je ruim 16 keuro betaalt aan premies moet je behoorlijk kosten maken wil je daar bovenuit komen lijkt mij.

Daar ben ik het helemaal mee eens. En het is belangrijk te realiseren dat de meeste noodzakelijke zorg in de basisverzekering valt. Ik ben iemand die veel zorgkosten maakt en eigen risico altijd snel op heeft maar ik betaal erg weinig uit eigen zak, alleen bril/tandarts/anticonceptie. Bovendien is wat je uit eigen zak betaalt aftrekbaar en premies aanvullende verzekering niet. Voor brillen/gehoorapparaten hebben veel verzekeraars een deal met een leveranciers uit de allerlaagste klasse, als je voor goede kwaliteit gaat moet je toch nog zelf betalen. Netto betaal ik misschien €200 per jaar bij aan zorg + eigen risico en dan heb ik vrije keuze voor de aanbieder.

 Het enige waarvan ik me kan voorstellen dat het echt heel erg loont is orthodontie bij kinderen, maarja, die heb ik niet :).

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1247 on: November 13, 2019, 03:43:20 AM »
Toch grappig om te constateren dat ik tegenwoordig reikhalzend uitkijk naar het moment waarop alle nieuwe zorgpremies bekend zijn...

Ik had vanmorgen het bedrag van FBTO in mijn mailbox (basisverzekering, normaal eigen risico, jaarlijks betaald) en ik schrok ervan dat ik meer dan 6% meer ga betalen - van 1293 naar 1375. Zeker omdat je in de media hoort dat veel verzekeraars gelijk blijven of verlagen. Ik ga zeker even rondkijken of dit lager kan.

Wow, dat is een flinke premie!!! Shoppen loont altijd, en collectieven zijn ook niet zaligmakend heb ik al gemerkt.Ik heb onze zorgverzekeringen zo laag mogelijk ingestoken: max eigen risico en nix geen aanvullende verzekeringen. Zoals mijn schoonpa (die accountant/fin adviseur is) altijd zegt: je moet alleen risico's verzekeren die je niet zelf kan betalen vind ik. Als je ruim 16 keuro betaalt aan premies moet je behoorlijk kosten maken wil je daar bovenuit komen lijkt mij.

Daar ben ik het helemaal mee eens. En het is belangrijk te realiseren dat de meeste noodzakelijke zorg in de basisverzekering valt. Ik ben iemand die veel zorgkosten maakt en eigen risico altijd snel op heeft maar ik betaal erg weinig uit eigen zak, alleen bril/tandarts/anticonceptie. Bovendien is wat je uit eigen zak betaalt aftrekbaar en premies aanvullende verzekering niet. Voor brillen/gehoorapparaten hebben veel verzekeraars een deal met een leveranciers uit de allerlaagste klasse, als je voor goede kwaliteit gaat moet je toch nog zelf betalen. Netto betaal ik misschien €200 per jaar bij aan zorg + eigen risico en dan heb ik vrije keuze voor de aanbieder.

 Het enige waarvan ik me kan voorstellen dat het echt heel erg loont is orthodontie bij kinderen, maarja, die heb ik niet :).

Mijn kinderen zijn nog niet aan de leeftijd dat ortho relevant wordt - en volgens mij moet je dan gewoon de kosten/baten aanvullende verzekeringen gaan afwegen. Ik ken mensen die actief aanvullend gaan shoppen afhankelijk van in de nabije toekomst voorziene zorgkosten. Ik heb me daar nog niet in verdiept, maar ik vind het vooralsnog wel goed zo.

Ik heb nu 4 personen verzekerd voor 160 euro per maand, en dat gaat inderdaad zo'n 4 procent omhoog volgend jaar.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1248 on: November 13, 2019, 06:57:02 AM »
Zit bij Anderzorg met maximaal eigen risico, alleen basispakket en betaal per jaar. Dat gaat geloof ik 1,5 euro omhoog vergeleken met dit jaar. Dikke prima! :)

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1249 on: November 13, 2019, 07:11:07 AM »
Ik heb nu 4 personen verzekerd voor 160 euro per maand, en dat gaat inderdaad zo'n 4 procent omhoog volgend jaar.
Dan weet ik welke verzekering jij hebt... ;-)

 

Wow, a phone plan for fifteen bucks!