Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 358163 times)

Linea_Norway

• Walrus Stache
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1200 on: September 01, 2019, 04:24:20 AM »
Ik beleg nu in Meesman aandelen wereldwijd, ben wel aan het denken om te gaan spreiden vanaf dit jaar. Misschien inderdaad in dit nieuwe fonds, of de kleine bedrijven? Zit ook naar de Giro te kijken, omdat het me ook wel prettig lijkt om niet alles bij hetzelfde bedrijf te stallen.

Ik heb zo'n fondsbedrijf wel eens gevraagd wat er gebeurt als zij failliet gaan. Dan wordt het fonds gewoon doorverkocht aan een ander bedrijf. De beleggers behouden dan dezelfde hoeveelheid aandelen waarin ze geinvesteerd hebben. Voor de beleggers heeft het dus niet zo veel consequenties. Daarom denk ik dat het ook geen probleem is om al je fondsen bij 1 bedrijf te beleggen.

Alfred J Quack

• Bristles
« Reply #1201 on: September 01, 2019, 12:20:37 PM »
Ik beleg nu in Meesman aandelen wereldwijd, ben wel aan het denken om te gaan spreiden vanaf dit jaar. Misschien inderdaad in dit nieuwe fonds, of de kleine bedrijven? Zit ook naar de Giro te kijken, omdat het me ook wel prettig lijkt om niet alles bij hetzelfde bedrijf te stallen.

Ik heb zo'n fondsbedrijf wel eens gevraagd wat er gebeurt als zij failliet gaan. Dan wordt het fonds gewoon doorverkocht aan een ander bedrijf. De beleggers behouden dan dezelfde hoeveelheid aandelen waarin ze geinvesteerd hebben. Voor de beleggers heeft het dus niet zo veel consequenties. Daarom denk ik dat het ook geen probleem is om al je fondsen bij 1 bedrijf te beleggen.

Dat is waar maar waarschijnlijk zit er een tijd tussen het faillissement en het moment dat je weer bij je geld kan. We hebben het hier niet over een systeembank maar een private instantie.

Mijn moeder had een spaarrekening bij Icesave en dat duurde echt maaaanden voordat ze bij haar geld kon.

That said, het lijkt mij gigantisch onwaarschijnlijk dat een partij als Meesman failliet gaat. Neemt niet weg dat je gewoon je gevoel moet volgen als je denkt meer veiligheid te creëeren door te spreiden. Hou er wel rekening mee dat de achterliggende fondsen die de Giro gebruikt wellicht dezelfde zijn als die van Meesman (Northern trust, meen ik).

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1202 on: September 01, 2019, 02:06:23 PM »
Een beleggingsfonds is op dat gebied veel veiliger dan een bank. Waar een bank in feite een hele grote pot met geld is, die bij faillissement verdeeld wordt onder de schuldeisers en waar de overheid garant staat voor een deel van de saldi (lees: veel gedoe om uit te zoeken wie nou waar recht op heeft) is bij een beleggingsfonds het fondsvermogen juridisch altijd afgescheiden van het bedrijf zelf. Het fondsvermogen zit in een stichting, Meesman in een BV, juridisch staan ze volkomen los van elkaar. Dit is zo bij alle beleggingsfondsen, dus ook bij Vanguard, Northern Trust etc. Ook bij faillissement zit je dus veilig en zou je binnen heel korte tijd gewoon bij je geld moeten kunnen.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1203 on: September 05, 2019, 04:00:59 AM »
https://www.meesman.nl/waarom-meesman/organisatiestructuur

"Deze wettelijk verplichte vermogensscheiding betekent dat beleggers geen geld kunnen kwijtraken mocht Meesman of IQ-EQ ooit in de financiële problemen komen."

Dit geldt uiteraard ook voor andere vermogensbeheerders en is vast terug te vinden op hun websites. Heb geen idee hoe lang het duurt voordat je weer bij je geld kunt, maar kan me voorstellen dat dit al gauw een aantal weken tot maanden duurt. Ondertussen blijft je geld gewoon belegd en heb je als het goed is een buffertje van een paar maanden, dus is dit geen probleem.

UncleX

• Stubble
  • **

2Cent

• Pencil Stache
« Reply #1205 on: September 06, 2019, 06:46:49 AM »
@UncleX: Oei. Dat kan vies tegen vallen. Als je over het behaalde rendement belasting moet betalen zal dat vaak meer zijn dan de 4% fictieve winst die we nu betalen. Zou je verliezen dan ook mogen aftrekken? Dan zie ik een hele nieuwe categorie constructies om belasting te ontduiken ontstaan.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1206 on: September 06, 2019, 06:57:13 AM »
Ben vooral benieuwd hoe de afbetaalde woning straks in dit plaatje past.

UncleX

• Stubble
  • **
« Last Edit: September 07, 2019, 02:46:40 AM by UncleX »

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1208 on: September 09, 2019, 02:00:49 AM »
Vind dat het angstvallig stil blijft omtrent dit hele gebeuren. Nauwelijks een kritische noot in de media. Partijen als Meesman zullen hier toch ook niet blij mee zijn lijkt me.

Opvallend ook dat het in de media vooral gezien wordt als een vrijstelling voor spaarders van 4,4 ton terwijl daar bij een rentestand van 2% nog maar 20.000 euro van over blijft. De heffingsvrije voet vervalt helemaal zo gauw je er boven komt, dus zo gauw de rente stijgt gaat iedereen erop achteruit, ook de kleine spaarder/belegger.

Even los van de precieze details en uitgaande van de nu genoemde percentages; over een belegd vermogen van 5 ton ga je straks ca. 8800 euro VRH betalen, tegenover 4800 euro nu. Dit betekent dat je een ton extra nodig hebt aan 4% SWR, alleen om je VRH te betalen.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1209 on: September 09, 2019, 02:12:29 AM »
https://www.berekenhet.nl/sparen-en-beleggen/voorstel-hervorming-box-3-2022.html

Excuses voor de losse flarden. Vind telkens wat nieuws.

Bovenstaand een handige link. Mijn berekende 8800 euro worden dus 8500 euro, maar voor de rest blijft mijn verhaal overeind. Had je eerst 5 ton nodig, dan wordt dat nu 6 ton. Was het eerst 1 miljoen, dan wordt het nu 1,15 miljoen.

Hirondelle

• Handlebar Stache
« Reply #1210 on: September 09, 2019, 03:03:44 AM »
Ik verbaas mij ook over de jubelverhalen in de media.

Toen ik de eerste berichten dacht was ik positief, want als er 3 miljoen mensen die belasting nu betalen en dat er 1.35 miljoen minder worden schatte ik mezelf als jongere met een kleine beleggingsportefeuille in als iemand die aan die positieve kant moest vallen. Toen pas zag ik dat het echt alleen om SPAARDERS ging en dat beleggers juist zwaarder belast worden.

Ik vraag me ook af waarom er blijkbaar 1.35 miljoen Nederlanders >€30k spaargeld hebben en daar niks van beleggen?

Op zich denk ik wel dat het een eerlijker systeem is dan het oude systeem, al vond ik dat de vorige aanpassing ook al best aardig was. Dit stelsel zal inderdaad problemen op gaan leveren zodra de rente omhoog gaat en dat die vrije voet niet meer vrij is als je erboven komt is ook raar, dat moedigt belastingontduiking wel erg aan..

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1211 on: September 09, 2019, 03:31:01 AM »
De nieuwe regeling wordt zo te horen een gedrocht dat waarschijnlijk snel weer aangepast gaat worden.

Er is een enorme incentive voor belastingontduiking/ontwijking en boxhopping, het berekenen van daadwerkelijk behaald rendement is niet zo eenvoudig (daarom hebben we het forfaitair rendement juist) dus daar komen nog veel rechtszaken over, en inderdaad zodra de rente gaat stijgen zijn ook de kleine spaarders de pineut.

De afbetaalde woning volledig belasten in box 3 zie ik nog niet zo snel gebeuren, dat is politiek wel erg gevoelig, maar ik kan me wel voorstellen dat er op gebied van eigen woningbezit hier en daar nog wel wat te halen valt. Denk aan het beperken tot de eerste 5 ton en de rest in box 3 bv.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1212 on: September 10, 2019, 04:28:29 AM »
Voor 25k netto per jaar aan 4% WR heb je nu 681k nodig. In 2022 is dat 883k, dus 2 ton meer. De algemene heffingskorting gaat nog stijgen, wat gunstig is, maar dat heb ik even buiten beschouwing gelaten.

Bij een WR van 4,66% heb je nog steeds 681k (eigenlijk 682k) nodig. Wellicht is het goed om te bedenken dat 4% niet heilig hoeft te zijn, zeker niet in NL met een afbetaalde woning, pensioen en AOW.

Hirondelle

• Handlebar Stache
« Reply #1213 on: September 10, 2019, 08:07:35 AM »
Het gaat niet alleen om de verhoogde NW die je nodig hebt, maar het opbouwen ervan gaat ook stukken langzamer als die belasting omhoog gaat. Het rente-op-rente effect wordt opeens stukken kleiner als je 1/3e van je rendement kwijt raakt. Ik weet niet of het rendement op belegingen vaststaat of dat die ook meestijgt/zakt met de werkelijkheid want alle nieuwsberichten gaan enkel over de spaarrente..

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1214 on: September 10, 2019, 08:12:58 AM »
Klopt en ja, voor zover ik begrijp zijn alle getalletjes variabel. Dus niet alleen die 0,09%, maar ook de 5,33%, 33% en 400 euro. Ze gaan nu ook ineens van 30% naar 33%, grijpen die 400 euro uit de lucht en schrappen de heffingsvrije voet volledig als je erboven zit.
« Last Edit: September 10, 2019, 02:54:19 PM by UncleX »

Alfred J Quack

• Bristles
« Reply #1215 on: September 10, 2019, 11:37:31 AM »
Het gaat niet alleen om de verhoogde NW die je nodig hebt, maar het opbouwen ervan gaat ook stukken langzamer als die belasting omhoog gaat. Het rente-op-rente effect wordt opeens stukken kleiner als je 1/3e van je rendement kwijt raakt. Ik weet niet of het rendement op belegingen vaststaat of dat die ook mee stijgt/zakt met de werkelijkheid want alle nieuwsberichten gaan enkel over de spaarrente..

Wat ik heb  gelezen is dat het rendement wordt ondergebracht in verschillende klassementen zijnde spaargeld, beleggingen en (ik meen) vastgoed. Nadeel is alleen, als jij beleggingen hebt kan je goed 10% verlies maken terwijl het gemiddelde +8% is. Het meest belangrijke is dat het zaakje valt of staat met de manier hoe ze je rendement gaan vaststellen. Voor spaargeld en aandelen is dat redelijk makkelijk, verplicht de banken en investeringsmaatschappijen je begin-, eindsalde en inleg gedurende het jaar door te geven. Bij vastgoed kan je ook de WOZ waarde aanhouden maar die klopt zo vaak niet...

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1216 on: September 10, 2019, 11:58:11 AM »
Voor Jan Modaal met wat aandelen Ahold is het heel makkelijk om het rendement te berekenen, maar een groot deel van de hoogste vermogens bezit met name aandelen in niet-beursgenoteerde bedrijven. Net als met vastgoed is de waarde daarvan niet makkelijk objectief vast te stellen en makkelijk te manipuleren. Het is echt een gedrocht van een regeling die aan de uitvoeringskant tot veel problemen gaat leiden.

Alfred J Quack

• Bristles
« Reply #1217 on: September 10, 2019, 12:58:00 PM »
Ja, maar het is juist Jan Modaal waar ze 't makkelijker voor willen maken (heb ik zo het idee). Op zich ben ik er ook niet op tegen want de huidige structuur dat de belastingniveau's weer afhankelijk zijn van je totale vermogen klopt ook weer niets van.

Als je het hebt over belangen in private ondernemingen dan vallen die ook weer buiten deze regeling want dat is Box 2 en niet Box 3. Die vallen onder aanmerkelijk belang e.d.  Daarnaast zullen de hoogste vermogens ook niet zelf 'n aangifte doen, die zullen echt wel een boekhouder in de hand nemen omdat je bijvoorbeeld verliezen van een aantal jaren terug nog mag verrekenen met de huidige aangifte.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1218 on: September 10, 2019, 01:02:49 PM »
Mijn schoonvader van 75 vertelde net dat hij zijn hele vermogen 100% in aandalen heeft zitten. Ik vertelde op skype dat het gebruikelijk is om na je 50e een deel van je vermogen te beleggen in iets veiligers. De Amerikanen hebben het altijd over 30-40% bonds.
Toen kwam de vraag terug wat dan veiliger was dan aandelen.Ik: bankrekening. Hij: dat geeft maar 0% rente. Ik: rentefonds.

Ik denk dat hij zoveel geld heeft dat hij het zelfs in een oude sok kan stoppen, dus een bankrekening van 0% zou helemaal geen kwaad kunnen. Ik denk ook niet aan 100%, maar aan een behoorlijk deel, zoals 30%.

Maar mijn vraag is of er in Nederland een veilige manier is om geld te beleggen die meer dan 0% rente geeft. Wat zouden jullie in dit geval doen?

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1219 on: September 10, 2019, 01:43:08 PM »
Heeft hij het nog nodig? Anders zou ik in zijn situatie overwegen zijn kinderen een jaarlijkse schenking te gaan doen ivm erfbelasting (al kun je dat waarschijnlijk niet zelf voorstellen, dat komt nogal snel hebberig over). Als hij het echt niet meer nodig heeft kan hij er ook voor kiezen om het risico van 100% aandelen wel te lopen.

Verder heb je nog deposito's (ook bijna 0) iets in de richting van investeren in zonnepanelen e.d. familiehypotheek als er iemand interesse heeft in het kopen van een huis? Daar mag je van de Belastingdienst volgens mij maximaal 4,5% voor vragen. Het is zeer veilig want het zit in stenen maar je moet wel zeker weten dat je familie betrouwbaar is en het gevoel hebben dat het na je dood niet tot heibel gaat leiden. Hopelijk leeft hij nog heel lang maar de kans is klein dat hij er over 30 jaar nog is.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1220 on: September 10, 2019, 02:30:59 PM »
Ja, maar het is juist Jan Modaal waar ze 't makkelijker voor willen maken (heb ik zo het idee).
Jan Modaal krijgt een rad voor ogen gedraaid met 440.000 euro onbelast spaarvermogen, waarover op vrijdagmiddag net voor de borrel enkele totaal niet diepgaande artikelen De Telegraaf en het AD op geslingerd worden. Dat die 440.000 euro alleen gelden bij 0,09% forfaitaire spaarrente en een heffingsvrij box 3 inkomen van 400 euro (444.444 = 400/0,09%) wordt nauwelijks belicht. Dat en passant de heffingsvrije voet van 30.650 euro volledig komt te vervallen op het moment dat je er ook maar 1 euro boven zit ook niet, net zoals dat het heffingspercentage stijgt van 30% naar 33%.

Als de forfaitaire rente stijgt naar 1,31% of meer, gaat iedereen met een spaarsaldo vanaf 30.650 euro er tweevoudig op achteruit t.o.v. nu. Ten eerste ga je daarboven 33% betalen i.p.v 30%, een stijging van 10%. Ten tweede neemt je onbelast spaarvermogen af. Bij 2% heb je nog 20.000 euro onbelast, bij 3% 13.333, bij 4% 10.000, etc.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over beleggen.

Makkelijker? Nee. Eerlijker? Ook niet. Vastgoed, edelmetaal, aandelen, obligaties. Allemaal 5,33% rendement? Waar dit "realistische" getal vandaan komt is me sowieso een raadsel, Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd deed afgelopen jaar -3,6%.
« Last Edit: September 10, 2019, 03:00:38 PM by UncleX »

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1221 on: September 10, 2019, 03:06:14 PM »
Ja, maar het is juist Jan Modaal waar ze 't makkelijker voor willen maken (heb ik zo het idee). Op zich ben ik er ook niet op tegen want de huidige structuur dat de belastingniveau's weer afhankelijk zijn van je totale vermogen klopt ook weer niets van.

Als je het hebt over belangen in private ondernemingen dan vallen die ook weer buiten deze regeling want dat is Box 2 en niet Box 3. Die vallen onder aanmerkelijk belang e.d.  Daarnaast zullen de hoogste vermogens ook niet zelf 'n aangifte doen, die zullen echt wel een boekhouder in de hand nemen omdat je bijvoorbeeld verliezen van een aantal jaren terug nog mag verrekenen met de huidige aangifte.

De echte rijken hebben uiteraard een leger fiscalisten in dienst om hun fortuin te beschermen, maar dat zijn de mensen waar je het moet halen. Deze maatregel wordt wel ingevoerd met het idee om Jan Modaal vooruit te helpen, maar zal hem in de praktijk vaak geen goed doen.

Voor Jan Modaal met de eigen zaak is inderdaad box 2 in het leven geroepen, maar de "echte rijken" doen er alles om uit het AB-regime te blijven, juist om ervoor te zorgen dat het rendement forfaitair belast wordt. Die vinden nu ongetwijfeld weer nieuwe trucjes.

Ik ben helemaal voor het aanpakken van de echte rijken, maar juist in een tijd waarin de overheid zich steeds meer terugtrekt (pensioen, studie, zorg) zou je m.i. het eerste ca half miljoen niet of nauwelijks moeten belasten.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1222 on: September 10, 2019, 11:56:36 PM »
In de kamerbrief over de VRH staat het onderstaande:
In het voorstel is gerekend met de volgende forfaitaire percentages, uitgaande van het jaar 2020:
Voor het forfaitaire rendement over het spaarsaldo zou 0,09% in aanmerking worden genomen.
Voor het forfaitaire beleggingsrendement over de beleggingen zou 5,33% in aanmerking worden genomen.
Voor de forfaitaire debetrente over de schulden zou 3,03% in aanmerking worden genomen, uitgaande van de gemiddelde hypotheekrente.
Voor het totaal van de inkomsten uit dit vermogen geldt een heffingvrij inkomen.
Gegeven deze forfaitaire rendementen is naar verwachting budgetneutraliteit mogelijk bij een heffingvrij inkomen van € 400 in combinatie met een lichte verhoging van het tarief van 30% naar circa 33%.

En ook:
Naar verwachting kan de uit te werken nieuwe box 3-regeling budgetneutraal worden vormgegeven. De budgettaire gevolgen zijn afhankelijk van de precieze vormgeving van het wetsvoorstel en de rendementen die gelden in het jaar van invoering. Bij het uitwerken van het wetsvoorstel zal budgetneutraliteit het uitgangspunt zijn.

Het lijkt er dus op dat men eerst heeft bepaald wat naar verwachting de rendementen zullen zijn in 2020. Daarna heeft men die 400 euro (en 33%) vastgesteld om dezelfde opbrengst uit VRH te krijgen als nu.

Even uitgaande van de oprechte wens van de regering om het eerlijker te maken en budget-neutraal te houden zou dit betekenen dat op het moment dat de spaarrente stijgt, ook die 400 euro moet stijgen. Voor 100% beleggers betekent 5,33% forfaitair beleggingsrendement en 400 euro heffingsvrij box 3 inkomen dat effectief slechts de eerste 7.500 euro belegd vermogen vrijgesteld zijn van VRH. Even kort door de bocht zou een stijging van de spaarrente van 0,09% naar 0,9% inhouden dat die 400 euro zou moeten stijgen naar 4.000 euro. Dit zou betekenen dat de 7.500 euro vrijgesteld belegd vermogen zou stijgen naar 75.000 euro. Deze bedragen kloppen uiteraard niet precies, ik heb geen idee van de totale opbrengst VRH en de verhouding sparen/beleggen. Het gaat me nu even om het mechanisme.

Als men daadwerkelijk een bepaald vast bedrag aan VRH binnen wil halen, gebaseerd op daadwerkelijk behaald rendement, dan lijkt het nu gedane voorstel inderdaad eerlijker dan het oude. Dan moet men echter wel ook consequent die 400 euro laten meebewegen. Bij een hogere spaarrendement in verhouding tot beleggingsrendement, zal de 440.000 euro vrijstelling voor spaarders dan snel dalen en de 7.500 euro voor beleggers snel stijgen.

Ben benieuwd. Mijn eigen prognoses worden beduidend gunstiger als ik die 400 euro laat stijgen naar bijvoorbeeld 4.000 euro.
« Last Edit: September 11, 2019, 12:27:58 AM by UncleX »

Hirondelle

• Handlebar Stache
« Reply #1223 on: September 12, 2019, 12:11:48 PM »
Cross posted uit een andere thread:

A broker in my country has a promotion that if you buy some stocks with them, they give you €100. You can even buy a cheap stock and sell it as soon as you get the bonus money. I got some (young, 20s) coworkers to sign up and now they're super excited about their little stock wins/losses. They've started asking questions about how to invest their free €100 so it can make them rich lol :p I'm working on nudging them to index funds. The €10 investment in 'cheap random stock' turned out to be a good way to nudge them to some free money and an account in the first place though.

Een account openen bij flatex.nl en minimaal 1 aandeel kopen (prijs maakt niet uit) levert je de volgende dag een €100 bonus op die je ook meteen terug kunt storten naar je eigen bankrekening.

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1224 on: September 12, 2019, 12:34:53 PM »
Zonder addertjes? Daar ga ik me even in verdiepen, bedankt!

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1225 on: September 12, 2019, 02:24:34 PM »
Heb me er vandaag n.a.v. de originele post van @Hirondelle in verdiept. Ik kan geen addertjes ontdekken en lees op andere websites ook niks negatiefs. Vanavond aangemeld, dat was eenvoudig en kostte hoogstens een kwartiertje. Als het goed is krijg ik morgen mijn inloggegevens en dan kan ik aan de slag. Ben niet van plan om die 100 euro meteen te cashen, maar ga er waarschijnlijk penny stocks mee aanschaffen. Ik weet nog niet wat en het past ook eigenlijk niet in mijn strategie, maar het is wel leuk om een beetje te speculeren in de marge en op deze manier kan het gratis.

Hirondelle

• Handlebar Stache
« Reply #1226 on: September 13, 2019, 03:35:23 AM »

Ik heb nog geen addertjes gevonden! Hun voornaamste doel is denk ik simpelweg naamsbekendheid en om mensen over te halen een account aan te maken en via hun te gaan handelen. Ze lijken ook goedkoper te zijn dan DeGiro en zijn een vrij established broker in Duitsland.

2Cent

• Pencil Stache
« Reply #1227 on: September 13, 2019, 07:42:05 AM »
Wat let iemand om meerdere accounts aan te maken?

SansSkill

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1228 on: September 14, 2019, 03:45:47 AM »
Net ook naar flatex gekeken, ziet er wel ok uit. Denk dat ik wel een account ga openen voor die gratis €100.
Enige probleem waar ik tegen aanloop is dat ze 'werkzaamheden' verrichten en dus kunnen er geen nieuwe rekeningen worden aangemaakt.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1229 on: September 14, 2019, 09:32:13 AM »
Wat let iemand om meerdere accounts aan te maken?
De voorwaarden. Je moet je volledige gegevens opgeven, inclusief BSN nummer en foto van je paspoort, net zoals bij elke bank- en beleggingsrekening. Het lijkt me voor hun niet zo moeilijk om dit zo in de hand je houden. Maar het kan wel meerdere keren per adres, dus je partner en inwonende (volwassen) kinderen kunnen ook meedoen.

Enige probleem waar ik tegen aanloop is dat ze 'werkzaamheden' verrichten en dus kunnen er geen nieuwe rekeningen worden aangemaakt.
Ja, ik kan ook al de hele dag niet inloggen. Wat mij echter het meest verbaast is dat je een app moet installeren op een Android of IOS apparaat, een soort Google Authenticator, maar dan hun eigen versie. En deze app kun je alleen maar openen met je vingerafdruk. Er is geen alternatief. Erg onhandig als je geen of een oudere smartphone hebt, wat op dit forum nogal eens voorkomt.

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1230 on: September 14, 2019, 10:31:14 AM »
Dat is bijzonder, dat van die vingerafdruk! Geen idee of mijn telefoon dat heeft. Ik was bezig met mijn aanmelding, maar ik was bij het downloaden van de app al blijven hangen, toen je een foto van de QR code moest maken. Ik moest er echt even over nadenken hoe ik dat zou moeten aanpakken tot ik me bedacht dat je zo'n website natuurlijk op je desktop moet openen en dan een foto moet maken. Die zet ik hooguit een keer per week aan en toen ik bezig was met de app was ik niet thuis.

Ik ben tot nu toe geen fan. Zonder de financiële motivatie had ik het allang opgegeven. Bij DeGiro en Meesman verloopt alles een stuk simpeler.

Hirondelle

• Handlebar Stache
« Reply #1231 on: September 15, 2019, 08:53:01 AM »
@UncleX dat van die vingerafdruk klopt echt niet! Ik heb een oude smartphone en geen vingerafdruk sensor en bij mij is echt alles gelukt :)

Hirondelle

• Handlebar Stache
« Reply #1232 on: September 15, 2019, 08:54:02 AM »
Ik ben tot nu toe geen fan. Zonder de financiële motivatie had ik het allang opgegeven. Bij DeGiro en Meesman verloopt alles een stuk simpeler.

Hier ben ik het ook mee eens ja. DeGiro is een stuk makkelijker te hanteren (Meesman gebruik ik niet).

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1233 on: September 15, 2019, 02:08:00 PM »
@Imma, @Hirondelle, het kan natuurlijk zijn dat ik me vergis, maar onderstaande stappen moesten volgens hun email doorlopen worden en ik zag geen mogelijkheid dit te omzeilen.

0. Even geduld. Na ontvangst identificatiestorting krijgt u een SMS toegestuurd. Deze transfer duurt meestal een paar uur, afhankelijk van uw bank.
1. Inloggen. Na ontvangst SMS: Log in op het WebFiliaal met uw klantnummer en SMS-toegangscode.
2. App installeren. Download de flateXSecure app op uw telefoon en activeer deze via het Instellingen-menu in het WebFiliaal.
3. Risico bepalen. Bepaal uw beleggingsdoel via het Instellingen-menu in het WebFiliaal.
4. Geld storten. Maak voldoende geld over naar uw flatex-rekening vanaf uw referentierekening, zodat u kunt starten met handelen.

Zie stap 2. Misschien is het nieuw? Misschien had ik het wel gewoon kunnen negeren?

Ik moet nog een rekening openen, we hebben er twee aangevraagd. Ik zal nog eens goed opletten.

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1234 on: September 15, 2019, 02:32:22 PM »
Ik heb het toevallig vanmiddag gedaan. Ik heb de app geïnstalleerd, vervolgens log je in op de website met je wachtwoord en maak je een foto van een QR code. Dan krijg je een code te zien in je app die je vervolgens op de site invoert. Dat is het.

Vervolgens elke keer als je iets wil bevestigen krijg je in de app een code die je invoert op de website.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1235 on: September 16, 2019, 01:45:08 AM »
Op mijn werkt probeert men Noren over te halen om een paar jaar in Nederland of Duitsland te gaan werken. Dus stond er op het intranet en stukje met informatie over Nederland: "De hoofdstad van Nederland is Haag". Ik kon het niet laten om te verbeteren. Maar ik snap wel dat het voor buitenlanders een beetje verwarrend is dat de regering niet in de hoofdstad zit. Ik moest wel voor de zekerheid even checken online of Amsterdam nog steeds de hoofdstad was (ik woon er al 20 jaar niet meer), maar Wikipedia beweert van wel.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1236 on: September 16, 2019, 02:02:13 AM »
Ik heb het toevallig vanmiddag gedaan. Ik heb de app geïnstalleerd, vervolgens log je in op de website met je wachtwoord en maak je een foto van een QR code. Dan krijg je een code te zien in je app die je vervolgens op de site invoert. Dat is het.

Vervolgens elke keer als je iets wil bevestigen krijg je in de app een code die je invoert op de website.
Maar het lukte jou dus ook niet zonder de app? En vingerafdruk?

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1237 on: September 16, 2019, 02:53:25 AM »

Maar het lukte jou dus ook niet zonder de app? En vingerafdruk?

Je hebt wel de app nodig inderdaad, maar geen vingerafdruk. Je maakt een foto van de QR code op je computer, zo krijg je toegang.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1238 on: September 16, 2019, 03:19:51 AM »
Je hebt wel de app nodig inderdaad, maar geen vingerafdruk. Je maakt een foto van de QR code op je computer, zo krijg je toegang.
Ok. Misschien kijkt de app naar de opties of instellingen van het toestel. Geen punt verder.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1239 on: September 18, 2019, 03:08:15 AM »
Nauwelijks te vinden in de mainstream media:

https://www.rendement.nl/loonaangifte/nieuws/heffingskortingen-in-2020-extra-in-de-lift.html

De algemene heffingskorting wordt per 2020 extra verhoogd. Hij wordt nog eens € 78 hoger dan de verhoging die in 2018 al aangekondigd was. Daarmee komt de algemene heffingskorting in 2020 uit op € 2.711. In 2021 komt bovenop de geplande verhoging een extra verhoging van nog eens € 2. Daardoor is de algemene heffingskorting dan maximaal € 2.801. Deze verhogingen zijn vooral gunstig voor de koopkracht van mensen met lagere inkomens.

Dit is zoals waarschijnlijk bekend ook gunstig voor mensen die van hun vermogensrendement leven. Effectief wordt het van heffing vrijgestelde vermogen hierdoor hoger en dus ook het netto rendement.

Hirondelle

• Handlebar Stache
« Reply #1240 on: September 18, 2019, 10:14:36 AM »
Nice! Ik had wel over de arbeidskorting gelezen, maar niet over deze. Altijd fijn :)

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #1241 on: September 22, 2019, 07:54:08 AM »
Gebruikt een van jullie "too good to go"? Het is een initiatief om vlak voor het einde van de tht datum een doos met producten aan te schaffen waar je dan maar ongeveer 35% van de echte waarde voor betaald. Deelnemers fungeren van hotels waar je het ontbijtbuffet mag afruimen, tot supermarkten en alle winkels daartussen.

Ik vind het een goed initiatief, maar je kunt je producten (behalve bij het ontbijtbuffet) niet zelf kiezen. Dat zorgt er dus voor dat je producten krijgt die je anders niet gebruikt. Dat kan tot creativiteit leiden, maar ook tot weggooien of overconsumptie van dingen die je eigenlijk niet nodig hebt.

Ik heb het nu twee keer gedaan, 1 keer biowinkel en 1 keer bakker, allebei voor 4,95 met een geschatte waarde van 15 euro. Bij de biowinkel zaten er allemaal zaken in die ik niet gebruik, zoals smaakjesthee en glutenvrij brood. De groente was op het randje van vers. Bij de bakker zat er een lekker brood bij, maar ook vier gebakjes, waarvan er drie in de vriezer liggen te zieltogen omdat ik na de eerste weer weet waarom ik nooit gebakjes eet.

Dus in plaats van geld uit te sparen, kreeg ik een probleem van producten opmaken die ik eigenlijk niet nodig heb. Erg un-mustachian. Als mensen andere ervaringen hebben of tips voor winkels waar je wat meer keuze hebt hoor ik het graag!

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1242 on: September 22, 2019, 12:33:00 PM »
Ik doe het regelmatig, het is mij tot nu toe goed bevallen!

Ik ben vaak alleen thuis rond etenstijd en vooral wanneer ik een hele dag thuis aan mijn bureau zit, druk met werk/studie, is het fijn als iemand anders voor je kookt en je er ook nog even een half uurtje uit bent om het te halen. Ik woon aan de rand van het centrum van een grote stad dus er is voldoende keus en ik ben een hele makkelijke eter. Ik lust in principe alles, ik koop zelf bijna geen vlees maar eet het wel als iemand het mij voorschotelt en zeker wanneer het anders wordt weggegooid. De Ekoplaza is juist een van mijn favorieten. Die kost hier volgens mij €3 en voor dat geld krijg je dan meestal een groente, een zuivelproduct, iets van de broodafdeling en nog iets anders dat overblijft. Het is inderdaad zo dat de groente die je meekrijgt bij Ekoplaza vaak snel op moeten, juist om verspilling tegen te gaan blijft groente daar wat langer in de winkel liggen dan bijvoorbeeld bij AH. En het is niet voorgesneden en in plastic verpakt. Maar ik heb nog nooit iets meegekregen dat ik niet gebruikte. Het vreemdste was volgens mij een soort van vegan vissticks, dat had ik nooit zelf gekocht maar bleek prima eetbaar te zijn. Ik heb een keer ergens een hele appeltaart meegekregen, die heb ik toen door de helft gesneden en de helft naar de buren gebracht. Meteen weer iets aan de burenrelatie gedaan :)

Als we wel beiden thuis zijn haal ik op zaterdag aan het einde van de middag wel eens iets van Backwerk. Dan krijg je 3-4 belegde broodjes en een sapje of smoothie, dat is voor ons een luxe brunch op zondagochtend, voor mij alleen is het teveel. Bij een sushisrestaurant hier in de stad krijg je voor €5 een volle bak sushi (een stuk of 15). Een van mijn meest favorieten voor een doordeweekse dag is het lokale Shell tankstation! (Deli by Shell heet het). Daar krijg je 2 belegde broodjes, een hartige snack, een stuk fruit, wat te drinken en een reep chocola voor €3. Als extraatje heb ik ook nog eens een heel bruin brood erbij gekregen. Het is geen typisch tankstationvoer maar echt vers en de dichtstbijzijnde is tien minuten fietsen langs de rand van het bos en door een park, dus echt een heerlijk fietstochtje.

Het enige dat ik wel merk is dat Too good to go steeds populairder wordt en dat het dus steeds moeilijker wordt om iets te bemachtigen. Zeker de bijzondere dingen zoals de kaasboer en de Italiaanse delicatessenzaak zijn snel weg. Het tankstation is een goede ontdekking want die is minder populair terwijl de kwaliteit goed is. Ontbijtbuffet bij een hotel heb ik nog nooit geprobeerd, op dat tijdstip heb ik meestal geen tijd om iets te gaan halen.

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #1243 on: September 23, 2019, 02:56:52 AM »
Dat klinkt wel OK Imma! Ik ben wel vegetarier dus heb wat minder opties dan jij. Ekoplaza bij mij in de buurt heeft geen pakketten, die op 10 km afstand wel maar dat vind ik echt te ver.

Voor 4,95 had ik bij de biologische winkel:
75 gram veldsla, in plastic verpakt, 2 dagen over de datum en met duidelijke bruine plekjes
200 gram botersla, beetje slap maar nog net OK
Volkorenspaghetti 2 maanden na tht
Rijst/quinoa melk 1 maand na tht
150 gram appeltjes (2 stuks, beetje zacht)
Piramide thee frisse start (tht 1 januari) en citroen-munt (tht 11 september)
Glutenvrij brood (voorverpakt, ik vind voorverpakt brood al niet lekker en glutenvrij brood ook niet, dus dat heb ik teruggegeven)
Ik vond dit dus niet voor herhaling vatbaar.

Die belegde broodjes van Backwerk, zijn die op zondagmorgen nog lekker? Ik ben sowieso al niet zo'n fan van belegde broodjes die niet door mezelf zijn samengesteld, maar na een dag vind ik ze echt niet lekker meer.

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1244 on: September 24, 2019, 07:17:25 AM »
Bedorven en over de datum kan echt niet hoor! Dat hoef je echt niet te accepteren als betalende klant. Je kunt het niet altijd meer langer bewaren maar voor directe consumptie moet het nog gewoon geschikt zijn.

De broodjes haal ik dan op zaterdag rond een uur of 5, die worden dan in de middag nog vers gemaakt en liggen daar in de koeling. Ik vind ze op zondagochtend nog prima te doen, maar het ligt natuurlijk ook aan het type beleg en broodje. Een croissantje is makkelijker te bewaren dan broodjes waar saus op zit. Je mag vaak kiezen uit wat er nog ligt dus dan zou je ook voor niet belegde broodjes kunnen kiezen, als die er nog zijn. Voor directe consumptie zijn ze in ieder geval altijd prima geschikt, een half uur eerder waren ze nog gewoon te koop voor de normale prijs. Als er toch iets tussenzit dat eigenlijk meteen op moet (bijvoorbeeld een broodje zalm) dan eet ik die vaak 's avonds al met een bak soep.

Wat ik nog nooit heb gehaald maar waar ik al diverse mensen over heb gehoord is een bekende donutzaak hier in de stad. Daar schijn je 12 donuts voor €5 te krijgen - leuk als je toevallig die avond een feestje hebt of je woont in een groot studentenhuis, maar voor ons is dat toch echt een te grote hoeveelheid.  Ik ga me niet volvreten omdat het toevallig zo'n goede deal is.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1245 on: October 07, 2019, 04:20:55 AM »
Een Mustachian People problem...

Zoals enkelen van jullie weten, heb ik per 1 januari mijn baan opgezegd, vanwege FIRE. Laatst moest ik op kantoor weer eens verplicht mijn paswoord veranderen. Het mag niet te veel op het vorige lijken. Meestal neem ik een woord dat me gewoon te binnen schiet en dat nergens op slaat.

Deze keer schoot me de toepasselijke tekst "LaatsteLoodjes" te binnen.
Maar ik vond het te ingewikkeld om te typen. Dus ik koos iets anders, in de trend van "OpnieuwBeginnen".
Maar aangezien ik nog niet opnieuw begonnen ben, ik ben tenslotte nog met de laatste loodjes bezig, heb ik elke dag weer moeite om me dat nieuwe paswoord te herinneren.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1246 on: October 20, 2019, 01:32:18 PM »
Net een paar dagen gesproken met Nederlanders die op bezoek waren. Die vertelden me dat bibliotheken in Nederland tegenwoordig alleen nog maar draaien op vrijwilligers. En dat de regering daar geen geld voor over heeft. Er schijnen ook weinig mensen met kinderen nog heen te gaan en gewoon niet meer veel gelezen en voorgelezen te worden. Dat vond ik een grote schok. Is het echt zo erg? Ik heb als kind de bibliotheek platgelopen, en later de schoolbibliotheek ook.

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1247 on: October 20, 2019, 02:17:53 PM »
Klopt helemaal helaas. Ik woon in een erg grote stad en wij hebben nog maar een kleine bibliotheek over - de wijkbibliotheken zijn gesloten en de bibliotheek in de binnenstad heeft de helft van haar pand afgestoten (en dus de helft van de collectie eruit moeten doen). De openingstijden worden steeds korter, je moet nu zelf je boeken uitchecken. Vervolgens wordt een redelijk groot deel van de nog beschikbare ruimte opgeslokt door een koffiecorner, gerund door vrijwilligers, om geld binnen te halen. Er zijn nog wel betaalde krachten maar een groot deel van de mensen die er rond lopen zijn vrijwillig. Ik kan me voorstellen dat dat in dorpsbibliotheken nog veel meer is. Wij hebben nog wel een grote kinderhoek die vaak druk is, maar de stille ruimtes zijn weg. Daar zaten vaak veel studenten die natuurlijk geen geld opleveren, dus dat zal wel bewust zijn. Een abonnement is ook erg duur geworden (€50-€70, jeugd wel gratis). Ik kan me herinneren dat ik een jaar of tien geleden in mijn vorige woonplaats €20 per jaar betaalde.

In mijn woonplaats zijn er allerhande cultuurvoorzieningen. Daar is een bepaald budget voor, dus als er iets nieuws bijkomt, dan moet er ergens anders geld verdwijnen. En een bibliotheek is natuurlijk een beetje stoffig, geen Kunst met een grote K.

Iets anders dat er in mijn gemeente trouwens niet meer is omdat er geen geld meer voor (over) is, is een familiezwembad (zo eentje met warm water en glijbanen). Ook in naburige gemeenten heb je die niet, als je als ouders met je kinderen een dagje zwembad wil doen moet je 30-45 minuten in de auto zitten.

Ik ben groot voorstander van vernieuwende kunst en ik vind het voor het vestigingsklimaat van onze stad heel goed dat de gemeente daar geld voor vrijmaakt, net zoals voor allerhande andere cultuurvoorzieningen zoals musea, theaters, concertzalen. Maar een bibliotheek en een zwembad vind ik absolute basisvoorzieningen en als stad met 200.000 inwoners moet je je schamen als je dat soort zaken niet op orde hebt. We betalen amper gemeentelijke belasting hier maar ik zou graag wat meer betalen in ruil voor fatsoenlijke voorzieningen.

Het openbaar groen wordt overigens wel uitzonderlijk goed bijgehouden, dat komt blijkbaar uit een ander potje :)

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1248 on: October 20, 2019, 11:26:29 PM »
Bij ons moet je ook zelf je boeken scannen. Onze hoofdbibliotheek is wel lang open, maar de wijkbibliotheek kort. Het is bij ons wel gratis en ze hebben via een app veel keuze aan boeken.

Ik vind ook bibliotheek en zwembad basisbehoeften, want die zorgen ervoor dat kinderen goed leren lezen en zwemmen. Dat red je niet als je alleen op school wat boekjes leest of naar zwemlessen gaat.
« Last Edit: October 21, 2019, 01:14:41 AM by Linea_Norway »

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1249 on: October 21, 2019, 12:20:19 AM »
We hebben wel twee zwembaden waar je baantjes kunt trekken en waar zwemverenigingen gebruik van maken, maar geen 'leuk' zwembad meer. Schoolzwemmen is trouwens ook al lang wegbezuinigd.

Ik was een tijd geleden in het dorp waar ik vandaan kom (gemeente met 45000 inwoners) en daar zijn de voorzieningen wel op peil gebleven. Dit soort dingen worden echt op gemeenteniveau geregeld en daar is een grote bieb wel prioriteit. De gemeentelijke lasten zijn daar ongetwijfeld ook hoger.

Op heel veel gebieden, zoals bijvoorbeeld ook zorg, is er de laatste jaren heel veel verantwoordelijkheid naar de gemeentes verschoven. Enerzijds goed omdat gemeentes goed kunnen inschatten waar de burger behoefte aan heeft, anderzijds kan het ook het effect hebben dat er in armere gemeentes steeds minder voorzieningen blijven waardoor ze nog minder aantrekkelijk zijn. En voor een stad heb je altijd het probleem dat je voorzieningen niet alleen door de eigen inwoners worden gebruikt, maar ook door de inwoners van gemeentes in de regio die er niet aan meebetalen. En wat me in mijn stad stoort: we hebben een aantal grote werkgevers die veel nieuwe inwoners aantrekken. We proberen onze stad zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat die mensen ook echt naar hier willen komen. Ik vind dat deze grote bedrijven best zelf ook wat zouden mogen investeren in een aantrekkelijk vestigingsklimaat.