Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 681673 times)

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #650 on: October 10, 2016, 12:49:27 PM »
Heb binnenkort een nieuwe job :) zonder firma wagen :(
Ik overweeg full mustachian te gaan en geen wagen aan te schaffen. Iedere mens met wie ik erover spreek geeft mij allesbehalve motivatie; Dat hou je niet lang vol, koopt u eens ne wagen, je kan niet zonder, je gaat uw vrijheid missen, wat ga je doen als het regent (euh fietsen misschien)...
Hopelijk zijn hier gedreven mensen te vinden die mij betere moed willen geven.

Ik heb mijn auto anderhalf jaar geleden weggedaan.
De keren dat ik 'm gemist heb zijn op de vingers van één hand te tellen.

Carfree, carefree :-)

Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #651 on: October 10, 2016, 12:57:18 PM »
Heeft een van julie ervaring met een hypotheek oversluiten? Ik heb nog 5 jaar op 3.3% tegaan. Met de lage rente van nu zou het me best wat schelen maar ik kan niet goed overzien wat de kosten zijn.

https://www.berekenhet.nl/modules/wonen/hypotheek-oversluiten.html
Kan je hier wat mee?
Was bij mij amper interessant van 4.5% naar 2.0% met nog 1 jaar te gaan, door oversluitkosten etc. Wacht wel tot volgend jaar. Nu maar hopen dat de rente niet gaat stijgen in de tussentijd.

Ele

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #652 on: October 12, 2016, 12:32:12 AM »

Ik overweeg full mustachian te gaan en geen wagen aan te schaffen.

Wij hebben nooit een auto gehad (zijn 27) en zien veel mensen om ons heen nu wel een auto aanschaffen. We wonen in de stad en hebben een auto niet nodig voor werk en vrije tijd. Echter wel familie op 3 uur treinen wonen (verspreid) dus daar lonkt de auto wel. Wij vinden het prima te doen! We hebben financieel nog een weg te gaan dus hoe langer we geen auto hebben hoe beter, we zijn nu in top maanden zo'n 50 euro pp kwijt aan de trein of huren van auto (december) maar de meerderheid van de maanden zo'n 20 euro pp. Niets aantrekken van wat de rest zegt! Ik kan me voorstellen dat het wel even wennen is als je altijd een auto hebt gehad maar het scheelt ook heel veel gedoe! Lekker lopen en fietsen :) Zorg er wel voor dat je niet elk weekend in de trein hoeft te zitten want dan ga je wel verlangen naar de auto..

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #653 on: October 12, 2016, 08:26:05 AM »
Hier nog een autoloze van 27 jaar oud. Ik heb 5 keer een auto gehuurd in het afgelopen jaar en een aantal keren een auto geleend van mensen. Het niet hebben van een auto bevalt mij eerlijk gezegd prima. Ik reis gemiddeld genomen 6 dagen per week met de trein. Het fijne aan zoveel in de trein zitten is dat je in tegenstelling tot autorijden niet hoeft op te letten. Autorijden is fantastisch maar een boekje lezen in de trein ook.

Mijn totale reiskosten voor OV liggen rond de €170 per maand. Dit is wel inclusief vaste reiskosten voor mijn werk van ~€120.

Als je een partner hebt wordt het al snel interessanter om wel een auto te hebben omdat het OV voor twee personen al snel prijzig wordt. Heb je voor jezelf wel eens een overzichtje gemaakt van de dingen waar je echt niet zonder auto kon? Misschien dat dit helpt om de keuze te maken. Heel veel succes en laat ons weten hoe het gaat :)

erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #654 on: October 13, 2016, 12:40:23 PM »
Klein puntje over treinen in het weekend. Ik en m'n partner hebben een weekendvrij abbo van de NS (sinds ik mijn auto heb verkocht). Dat is 32(mij)+22(extra gezinslid) euro voor alle vrijdag avond - zondag nacht + feestdagen. Dat maakt weekend uitjes icm een museumjaarkaart heel easy en de reisjes naar familie zijn op die manier ook heel makkelijk te doen. Aanrader!

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #655 on: October 13, 2016, 01:18:50 PM »
Eerst en vooral bedankt iedereen voor de tips & steun!!!
Mijn vriendin heeft een 45km/h pedelec die ik nu dagelijks gebruik om naar het werk te fietsen (20 km enkel). Ik ben fan! Die 45km/h moet je relativeren hoor. Je haalt er vlot 30km/h mee maar voor hoger moet je al flink door trappen (of een flinke helling afdalen). Maar 30 km/h gemiddeld zonder echt hard te moeten trappen vind ik ook al heel wat.
Ondertussen 3 modellen getest.  De meeste met de bosch motor helpen u inderdaad comfortabel tot 30km/u.  De 500W batterij was al de helft leeg na 15 min intensief testen.  Ook een een strömer st2 getest hier was het eerder een comfortabele 40km/u.  Met batterijen van 800 en 1000W was deze voor mij de naam SPEED pedelec waardig.  De prijskaartje is dan weer minder comfortabel; 6500€.  Of waarom niet de ST2S voor een kleine 9000€.  Nekmassage tijdens het fietsen was niet inbegrepen.  Met de nieuwe regelgeving in België staan er veel 2dehands te koop. Ik hoop in de winterperiode een koopje te doen.
Als ik deze job hou (nog niet zeker) ga ik in maart waarschijnlijk proberen om ook zo een ombouwkit van bafang (de 1000 watt variant dan) te kopen en een mountainbike ombouwen,
Persoonlijk ben ik minder fan van een ombouwkit.  Ok met schijfremmen en degelijke brede banden maar ik zou minder vertrouwen hebben in het aluminium kader.
Een bakfiets lijkt me ook en veel te duur en te onpraktisch in dagelijks gebruik. Ik heb een tijdje terug zitten kijken op 2dehands.be en daar kon je toch voor 100 tot max 300 euro een deftige fietstrailer kopen. Lijkt mij meer dan voldoende voor die paar keer je toch wat gerief zou moeten meezeulen.
Inderdaad bakfiets is slecht idee.  Fietstrailer indien nodig voor boodschappen is de oplossing.  Bedankt voor de tip.
Heb je voor jezelf wel eens een overzichtje gemaakt van de dingen waar je echt niet zonder auto kon? Misschien dat dit helpt om de keuze te maken. Heel veel succes en laat ons weten hoe het gaat :)
Het was tof om er eens over te brainstormen.  Het 'echt niet zonder auto' lijstje is een blanco blad geworden.  Dus overgegaan naar het 'echt moeilijk zonder auto' lijstje.  De drang naar een auto zal het grootst zijn, als ik 's avonds of 's nachts uitgeput vertrek bij vrienden.  Als ochtendmens en vrijgezel, een wekelijks ritueel.  Misschien wat extra krachtvoer voorzien, al was het maar een banaan. 
Vanaf morgenavond is het terug met de fiets te doen, na 17 jaar milieuvervuiling inclusief brommer.  Zaterdag al een mooie test met de zoektocht naar een toepasselijk geschenk voor een verjaardagsfeest 's avonds.  Waarom heb ik vrienden die niet drinken ;)

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #656 on: October 14, 2016, 03:02:37 AM »
Heb je voor jezelf wel eens een overzichtje gemaakt van de dingen waar je echt niet zonder auto kon? Misschien dat dit helpt om de keuze te maken. Heel veel succes en laat ons weten hoe het gaat :)
Het was tof om er eens over te brainstormen.  Het 'echt niet zonder auto' lijstje is een blanco blad geworden.  Dus overgegaan naar het 'echt moeilijk zonder auto' lijstje.  De drang naar een auto zal het grootst zijn, als ik 's avonds of 's nachts uitgeput vertrek bij vrienden.  Als ochtendmens en vrijgezel, een wekelijks ritueel.  Misschien wat extra krachtvoer voorzien, al was het maar een banaan. 
Vanaf morgenavond is het terug met de fiets te doen, na 17 jaar milieuvervuiling inclusief brommer.  Zaterdag al een mooie test met de zoektocht naar een toepasselijk geschenk voor een verjaardagsfeest 's avonds.  Waarom heb ik vrienden die niet drinken ;)

Fiets of OV is voor mij juist een pluspunt bij feestjes, dan kun je onbezorgd genieten van een alcoholische versnapering (of 2). Als het te ver fietsen is kun je altijd op een bank crashen ergens :D

Cadeautip: Luxe koffie of thee pakket van Simon Levelt o.i.d?

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #657 on: October 26, 2016, 12:16:09 PM »
Even met de billen bloot, nog geen 2 weken met de fiets en heb auto gekocht :(
Het verlangen meer vrije tijd is echt groot. Een wagen kan u meer vrijheid bezorgen. De ultieme vrijheidsdroom daarintegen, FI is makkelijk met 5 jaar opgeschoven. Dit is het niet waard maar het vraagt karakter als dat ik niet heb. Bestond er maar iemand als een FI coach die mij 20€ terug geeft van mijn eigen geld na een fietstochtje. Spaarbemiddeling i.p.v. schuldbemiddeling :)

financialfreedomsloth

  • Stubble
  • **
  • Posts: 198
  • Location: Belgium
    • financial freedom sloth
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #658 on: October 27, 2016, 03:44:29 AM »
Even met de billen bloot, nog geen 2 weken met de fiets en heb auto gekocht :(
Het verlangen meer vrije tijd is echt groot. Een wagen kan u meer vrijheid bezorgen. De ultieme vrijheidsdroom daarintegen, FI is makkelijk met 5 jaar opgeschoven. Dit is het niet waard maar het vraagt karakter als dat ik niet heb. Bestond er maar iemand als een FI coach die mij 20€ terug geeft van mijn eigen geld na een fietstochtje. Spaarbemiddeling i.p.v. schuldbemiddeling :)
Het was geen drang naar vrijheid maar gemakzucht waardoor je een wagen hebt gekocht. Ik zeg dit niet om je te beledigen (ik ben ook een enorm gemakzuchtige mens hoor) maar omdat de juiste benaming HET begin is om de juiste oplossing te vinden. En geen wagen hebben is een enorm grote stap met inderdaad een grote impact op je leven. Te hoog gegrepen voor nu.
Geeft niks, het belangrijkste is om dit als een uitdaging te zien om op zoek te gaan naar gebieden in je leven waar je WEL nog stappen kunt ondernemen om toch de financiële onafhankelijkheid te bereiken. Welke ongemakken kun je wel aan om toch zuiniger te leven en een hoger spaarritme te bereiken? Sommige zaken zijn trouwens niet echt ongemakkelijk maar eerder een nieuwe routine aanleren. De optie mobiel bellen op onze vaste lijn kost ons 5 euro in de maand maar heeft ervoor gezorgd dat we beide ons GSM abo met 10 euro hebben verlaagd, dus 5 euro uitgaven om 20 euro te besparen en het aankweken van een nieuwe routine= ’s avonds bellen we met de vaste lijn naar mensen hun mobiel. Winst: 180 euro per jaar of bijna 2 dagen werk voor 1 van ons en de stash mag nu 4.500 euro lager zijn (180 eur * 25).

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #659 on: October 27, 2016, 12:33:48 PM »
Even met de billen bloot, nog geen 2 weken met de fiets en heb auto gekocht :(
Het verlangen meer vrije tijd is echt groot. Een wagen kan u meer vrijheid bezorgen. De ultieme vrijheidsdroom daarintegen, FI is makkelijk met 5 jaar opgeschoven. Dit is het niet waard maar het vraagt karakter als dat ik niet heb. Bestond er maar iemand als een FI coach die mij 20€ terug geeft van mijn eigen geld na een fietstochtje. Spaarbemiddeling i.p.v. schuldbemiddeling :)
Het was geen drang naar vrijheid maar gemakzucht waardoor je een wagen hebt gekocht. Ik zeg dit niet om je te beledigen (ik ben ook een enorm gemakzuchtige mens hoor) maar omdat de juiste benaming HET begin is om de juiste oplossing te vinden. En geen wagen hebben is een enorm grote stap met inderdaad een grote impact op je leven. Te hoog gegrepen voor nu.
Gemakzucht speelt zeker een grote rol.  Mensen zijn complex en het is altijd een combinatie van factoren.
Geeft niks, het belangrijkste is om dit als een uitdaging te zien om op zoek te gaan naar gebieden in je leven waar je WEL nog stappen kunt ondernemen om toch de financiële onafhankelijkheid te bereiken. Welke ongemakken kun je wel aan om toch zuiniger te leven en een hoger spaarritme te bereiken? Sommige zaken zijn trouwens niet echt ongemakkelijk maar eerder een nieuwe routine aanleren. De optie mobiel bellen op onze vaste lijn kost ons 5 euro in de maand maar heeft ervoor gezorgd dat we beide ons GSM abo met 10 euro hebben verlaagd, dus 5 euro uitgaven om 20 euro te besparen en het aankweken van een nieuwe routine= ’s avonds bellen we met de vaste lijn naar mensen hun mobiel. Winst: 180 euro per jaar of bijna 2 dagen werk voor 1 van ons en de stash mag nu 4.500 euro lager zijn (180 eur * 25).
Het is wel tof om te lezen dat er nog mensen zijn die super gedreven zijn en anderen willen aanzetten tot.  Ik blijf ook mezelf jaar na jaar uitdagen voor kleine besparingen te vinden.  Ondertussen een maand zonder tv en koffie.  Geen problemen mee.  Na 5 jaar met een vergrootglas op mijn uitgaven te kijken, denk ik al lang op de limiet te zitten.  Ik haal dan ook veel voldoening als ik toch nog een optimalisatie kan maken.  Met deze mindset kan ik niet ander dan FI bereiken.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #660 on: October 27, 2016, 01:40:09 PM »
Facepunch!

financialfreedomsloth

  • Stubble
  • **
  • Posts: 198
  • Location: Belgium
    • financial freedom sloth
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #661 on: October 28, 2016, 03:27:14 AM »
Met deze mindset kan ik niet ander dan FI bereiken.
Absoluut, en dat is het belangrijkste!

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #662 on: October 30, 2016, 03:49:29 PM »
Een maand geen tv maar wel een auto is toch wel een beetje penny wise, pound foolish (facepunch intended ;) )

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #663 on: November 01, 2016, 12:25:18 PM »
Vanmiddag werd ik erg vrolijk toen ik uitrekende hoeveel we waarschijnlijk in 2016 gespaard zullen hebben eind december en dat is ruim 43k. Dat zijn aflossingen op de hypotheek en stortingen op Meesman samen. Vooral leuk als je uitrekent hoeveel dat per week is. ;) Hoe gaat het bij mijn mede-lagelandenmustachians? Ik hoop dat jullie net zo vrolijk kunnen zijn als wij. :)

Machteld

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #664 on: November 02, 2016, 05:53:43 AM »
Hallo, is deze topic nog actief?

Ik heb MMM ongeveer 11 maanden geleden ontdekt, ik ben bijna bij met lezen, ik doe rustig aan :)

Ik ben 37 jaar, getrouwd met een zoontje, en mustachian opgevoed. Mijn ouders zijn FI en inmiddels gepensioneerd, mijn vader en moeder waren SWAMI's (wel werken, geld niet nodig). Dus ja, hoor, het kan gewoon in Nederland. Alleen hebben we het nooit zo genoemd, thuis waren gewoon zuinig, met een goede geldbuffer om zo te zeggen. Geldzorgen waren er nooit, en dat is fijn.

Ik heb dat ook meegekregen van mijn ouders en zo geleefd. Met nu een nieuw doel (ipv sparen, want eh, ik doe er verder niets mee): te werken hoe, waar en hoe lang ik wil en dat geld niet leidend hoeft te zijn bij de keuze van werk. En geen zorgen te hebben over geld bij baanverlies als ik de 50 aantik. Ik zie dat bij collega's en dat is zo'n vervelende situaties.

Mijn man werkt 80%, ik werk 70%, we sparen ongeveer 40% van ons inkomen, en ik tel hierbij niets bij van pensioenen. Die komen gewoon "vrij" als we 65, 67 of x jaar oud zijn. Ik wil ook mijn financiële toekomst niet laten afhangen van het pensioen. Ik zie het meer als een fijn iets om te hebben als ik ouder wordt, als de zorgkosten stijgen etc. en gewoon als extra buffer.

We hebben een fijn koophuis, met spaarhypotheek die klaar is over 16 jaar. We hebben de eerste jaren de pot max volgestopt zover het kon, rekening met de ratio 1/10 qua inleg en met de vereiste looptijd van 20 jaar. Nu krijgen we over het geld in de pot 500 euro per maand rente (dat in de pot weer terugkomt, rente-op-rente), over 10 jaar is dit 1000 per maand. En we betalen 675 rente (netto). Dus, effectief gaat dat rente op rente bij ons mooi! Uiteindelijk betalen we netto evenveel geld aan rente als er in de pot rente-op-rente wordt geaccumuleerd.
We beleggen de 40% via Meesman, aandelen wereldwijd.

Verder hebben we 1 auto van 13 jaar oud, kopen alleen kleren als het nodig is (dit jaar 40 euro al, verzolen van schoenen). We eten steeds meer vegetarischer/veganistischer. We zien vlees echt als een luxe product, waar we 1x per paar weken echt van gaan genieten (supergoede biefstuk, fantastische spareribs, BBQ's). Vis lusten we niet, we hebben omega-3 pillen (gemaakt van algen, niet van vis). Niet dat de boodschappenkosten laag zijn want we eten biologisch en veel noten. Verder kunnen we steeds meer eten uit de tuin. Deze heb ik volgens het permacultuurprincipe ingericht, dus we zien ook steeds meer vogeltjes, bijtjes en vlindertjes. Leuk!

We zitten nu op 25% van het bedrag dat we nodig hebben voor FI, nog 16 jaar te gaan. En ja, onze irritante vermogensbelasting heb ik meegenomen, dat kost mij 6 jaar extra werken (rekening houdend met alle onzekerheden rondom deze belasting).

We genieten heerlijk van ons leven!

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #665 on: November 02, 2016, 11:28:42 AM »
Een maand geen tv maar wel een auto is toch wel een beetje penny wise, pound foolish (facepunch intended ;) )
Niet voor niets de nickname educated fool genomen ;)

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #666 on: November 02, 2016, 11:55:43 AM »
@ Great White Silence & Machteld: We zijn goed bezig!
Ik hoopte dit jaar mijn record te breken met 19k incl aflossingen. Met de 'super' investering van een auto zal dit rond de 13K liggen. Al bij al geeft het een trots gevoel als alleenstaande. In mijn 5jr oude excel staat 9K als een optimistisch spaarbedrag en 8K haalbaar.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #667 on: November 03, 2016, 04:14:19 AM »
Rustig topic, maar wel actief als iemand wat interessants te melden heeft :)

Goed bezig Machteld! En ik wist niet dat de vermogensbelasting zoveel scheelde, dat is wel heel irritant inderdaad. Zal ik voor mezelf ook eens uit moeten rekenen. Eerst het doel van dat betalen maar eens halen :) (We kunnen 20% hypotheek aflossen en investeren in m'n bedrijf waardoor we er nog net niet aan komen).

Nog maar (niet "al"! ;)) 40 euro aan kleding besteed dit jaar? Wauw! Ik heb toch wel dat t-shirts slijten (vooral gaten ter hoogte van de knoop van m'n broek) en dat truien gaan pillen. En ik doe kleding niet eens in de droger.

@EducatedFool, zeker netjes als alleenstaande, knap hoor!

Dit is het eerste jaar dat ik m'n uitgaven echt bij houdt, dus aan het eind van het jaar zal ik even een overzichtje geven. Ook eerste jaar dat ik een stuk meer verdien, dus dat wordt vast een mooi overzichtje :)
« Last Edit: November 05, 2016, 04:37:45 AM by kelpie »

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #668 on: November 05, 2016, 01:09:20 AM »
Wow, wat een super resultaat GreatWhiteSilence. Gefeliciteerd. Ik kan me voorstellen dat je daar blij van wordt.

Machteld welkom. Goed bezig hoor.

Ik zal ook eens gaan rekenen wat de resultaten zijn dit jaar en het hier posten.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #669 on: November 05, 2016, 05:25:41 PM »
Tja, die "resultaten" van mij zijn dit jaar niet per se om blij van te worden dus die laat ik lekker achterwegen. Aangezien ik een studie heb opgepakt die ik uit eigen zak moet betalen ... chachinggg... Laten we het een investering in menselijk kapitaal noemen. Ik krijg intussen wel een salaris, maar dat is door administratief gedoe nog niet op mijn rekening binnengekomen. Als spaarder maak ik er geen stampij over, want ik heb een buffer om dit soort zaken op te vangen. Het wordt gewoon een flink eindejaarsuitkering tegen de tijd dat ik het uitgekeerd krijg.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #670 on: November 06, 2016, 05:04:46 AM »
Ik ga best hard, nog 2 a 3 jaar en dan is de hypotheek afgelost. Het zou in 1,5 jaar kunnen maar ik ben nu ook geld in indexfondsen (meesman) aan het stoppen dus het aflossen gaat iets langzamer. Hypotheek zit nu rond de 275 per maand, dus echt grote klappers maak ik niet meer met een jaar eerder aflossen. Ik heb de afgelopen week losse aandelen verkocht en het geld in de hypotheek gestort, ik zit nu aan de max voor dit jaar. Mijn buffer is nu wat lager maar ik wil op termijn toch echt van mijn losse aandelen af. Ik heb nog steeds ongeveer 2 jaar buffer staan, verdeeld over spaar, aandelen en index.

Leuk op het werk: met je voormalige manager bespreken hoe ver je allebei bent met aflossen en FIRE, en hoe fijn het is om fuck-you money te hebben :-)

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #671 on: November 06, 2016, 09:06:42 AM »
Spruit, je zou eventueel kunnen kijken hoe het zit met loonvordering en boete. Als jouw werkgever te laat is met betalen, kun je een boete vorderen. Geen idee of je dat sowieso ziet zitten, maar misschien is het een leuke aansporing voor de werkgever een beetje haast te maken met uitbetalen...

Hier hadden we ook een stuk verder kunnen zijn met aflossen, maar ik vind het fijn alvast een klein begin te hebben met het aandelenkapitaal. Zeker omdat de aandelen op een gegeven moment vrij laag stonden. En ik wil aflossen met 'cash' en niet met 'aandelen'. Beetje onderbuikgevoel, maar zo vind ik het wel prettig: 'My favorite holding period is forever.' Tot op zekere hoogte natuurlijk, want we willen ook met 'pensioen'. ;)
« Last Edit: November 06, 2016, 09:11:49 AM by Great White Silence »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #672 on: November 07, 2016, 01:51:02 AM »
Nee zwaaien met dreigementen lijkt me op lange termijn niet zo'n goed idee voor mijn positie. En let's be fair, het is niet dat ik zoveel rente op mijn spaargeld misloop. Ook een beetje mijn eigen schuld omdat ik niet 100km op en neer ga alleen om een handtekening te halen. Ben ik te lui eh zuinig voor.

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #673 on: November 09, 2016, 01:21:16 PM »
Ach, als het geld uiteindelijk maar binnenkomt! Als freelancer wacht ik regelmatig maanden op mijn geld. Het record is 8 maanden na de start van een opdracht pas voor het eerst uitbetaald worden (klus zoals afgesproken gefactureerd na 3 maanden, ze deden er 5 maanden over om de factuur te betalen. Iets met budgetten bij een ministerie).

Wij kunnen ook op een goed jaar terugkijken. 5k extra op de hypotheek afgelost. Da's niets vergeleken bij vorig jaar, maar dit  jaar zat het op een ander front wat tegen. Mijn man deed tot voor kort de zakelijke administratie en was vergeten onze belastingaangifte omhoog bij te stellen toen de zaken 3 jaar geleden beter gingen. Dit jaar 2014 ingediend, we moesten natuurlijk bijbetalen, geen probleem. Maar we kregen meteen ook een verhoogde aanslag 2015 en 2016 voor onze kiezen. Dat was wel even bikkelen. Niet dat we het geld wat we in 2014 en 2015 hadden verdiend over de balk hadden gesmeten, maar dat zat in de extra aflossingen op de hypotheek. :-(

Voortaan iets meer op de spaarrekening en iets minder in de hypotheekpot.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #674 on: November 11, 2016, 02:07:20 PM »
Belegt er hier ook iemand in een groenfonds zoals het ASN Groenprojectenfonds of het Triodos Groenfonds, en hoe bevalt dat?

De kale rendementen spreken niet heel erg tot de verbeelding, maar voor de afgelopen jaren moet je er wel 1,9% extra bijdenken aan fiscaal voordeel. Vanaf 2017 wordt dat 1,53% (0,83+0,70%), 2,08% (1,38+0,70%) of zelfs 2,32% (1,62+0,70%). (bron: Fiscalert) Tel dat op bij het kale rendement van de afgelopen jaren, en zo'n groenfonds ziet er aantrekkelijker uit dan een gewone spaarrekening, een termijndeposito of kredietwaardige staats-/bedrijfsobligaties. Mijn grootste bezwaar is de extra complexiteit van nóg een beleggingsrekening erbij. Wat vinden jullie ervan?

Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #675 on: November 11, 2016, 02:31:11 PM »
Je moet dit niet vergelijken met een spaarrekening, maar met een belegging van een zelfde risicoklasse. Van dat rendement haal je de 1,2% rendementsheffing af.
Ik denk dat dat rendement elders per saldo nog steeds hoger is dan het rendement van het groenfonds + de belastingbesparing.
Het is toch vooral gedreven door een wat nobeler streven, ipv rendement.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #676 on: November 11, 2016, 02:52:56 PM »
Heja Norge! Mooi land, vaak geweest en staat zeker op het lijstje om nog eens terug te gaan.

Laatste nieuws uit huize Dagobert Duck: ik heb per half april mijn baan opgezegd!
Niet vanwege FIRE, maar vanwege jaar reizen. Toch fijn dat ik dat door een beetje badassity financieel heb kunnen realiseren.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #677 on: November 11, 2016, 03:23:14 PM »
Je moet dit niet vergelijken met een spaarrekening, maar met een belegging van een zelfde risicoklasse. Van dat rendement haal je de 1,2% rendementsheffing af.
Ik denk dat dat rendement elders per saldo nog steeds hoger is dan het rendement van het groenfonds + de belastingbesparing.
Het is toch vooral gedreven door een wat nobeler streven, ipv rendement.

Helemaal gelijk dat ik de bewuste groenfondsen niet als alternatief voor een spaarrekening had moeten noemen; dat was appels met peren vergelijken.

Je vermoeden over het rendement kan ik inmiddels bevestigen. Ik heb het ASN Groenprojectenfonds vergeleken met het Meesman euro-obligatiefonds. Ze zijn qua risico (3 op een schaal van 7) vergelijkbaar. Het cumulatieve rendement van het Meesmanfonds kwam voor 2006-2015 uit op 52,03%, dat van het Triodosfonds was:
20,64% (zonder enig belastingvoordeel en zonder 0,3% servicekosten);
40,99% (met 1,9% belastingvoordeel en 0,3% servicekosten);
36,03% (met 1,53% belastingvoordeel en 0,3% servicekosten);
43,46% (met 2,08% belastingvoordeel en 0,3% servicekosten);
46,82% (met 2,32% belastingvoordeel en 0,3% servicekosten).

Die laatste drie zijn natuurlijk hypothetisch, want daar heb ik de belastingregels voor 2017 toegepast op beleggingsresultaten uit het verleden. Deze vergelijking laat onvermeld de transactiekosten bij Meesman (tegenwoordig 0,25%, voorheen 0,50% als ik me niet vergis). Al met al lijkt dit groenfonds dus toch geschikter voor het verbeteren van de wereld dan voor het spekken van je portemonnee. Jammer, maar wel erg idealistisch.

DutchGirl

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 62
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #678 on: November 13, 2016, 10:09:09 AM »
Nou ja, voor het obligatiedeel van je portfolio kan het dus best de moeite waard zijn, gemiddeld zo'n 3,5 tot 4% opbrengst per jaar (als je inderdaad meer geld hebt dan 25.000 euro en dus vermogensbelasting moet betalen). En inderdaad, dat kan voor een deel komen omdat je bepaalde idealen hebt. Ikzelf vind het acceptabel om een iets lagere winst te halen.

& Hoi Linda!

Als je blijft wonen waar je nu woont, dan moet je 25 x je huidige jaaruitgaven (met een afbetaald huis) sparen. Misschien wel ook een beetje nadenken over hoeveel extra geld jullie gaan krijgen na pensioenleeftijd. Waarschijnlijk krijgen jullie een mooi bedrag vanuit Noorwegen, en misschien nog een klein beetje uit Nederland? Dat is natuurlijk een mooi vangnetje dat zo'n 15-20 jaar na jullie gehoopte FIRE datum in zal gaan.

Stel dat je gaat verhuizen naar een ander (warm?) land, dan verkoop je waarschijnlijk je huis hier. Neem die transactie dan mee in je berekeningen. Bijvoorbeeld: je krijgt 400.000 euro voor je huis. Je koopt in het warme land een nieuw huis voor 200.000 euro. Dat betekent dus dat je 200.000 euro extra op je spaarrekeningen/in je beleggingen kan stoppen waar je dan jaarlijks weer een deel van kunt uitgeven aan andere uitgaven. (En daarnaast dus waarschijnlijk nog steeds extra inkomen uit pensioenen na officiële pensioenleeftijd).
« Last Edit: November 13, 2016, 10:14:31 AM by DutchGirl »

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #679 on: November 14, 2016, 02:30:24 AM »
Vraagje: is er iemand die echt zicht heeft op de kosten van beleggingsfondsen? Ik probeer een overzicht te maken maar ik word er gierend gek van. Vaste kosten en procentuele beheerkosten zijn nog te overzien, maar er zijn ook kosten in het fonds verwerkt en er is dividendbelasting (waar Meesman mee pronkt, dat je dat bij hen alleen in NL betaalt en bij andere fondsen ook in het land waar het fonds is gevestigd).

Kun je überhaupt een fatsoenlijke kostenvergelijking maken?

DutchGirl

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 62
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #680 on: November 14, 2016, 07:14:54 AM »
Hoi Dumb blonde, nee, ik geloof van harte dat ze het je expres moeilijk maken.

Er zijn online vergelijkers van de verschillende brokers/vermogensbeheerders, bijvoorbeeld brokertarieven.nl en beleggingsmatch.nl

Maar de in het fonds verwerkte kosten (bedoel je dan trouwens transactiekosten?) en de dividendbelasting zijn inderdaad veel moeilijker met elkaar te vergelijken. Overigens biedt Brand New Day nu ook een fonds waarbij de dividendkosten teruggevorderd kunnen worden. Om het allemaal nog makkelijker te maken :-)

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #681 on: November 15, 2016, 04:28:55 AM »
De eerste vraag is of je zelf de fondsen uit wilt kiezen of dat je dat wilt laten beheren?

Als je ze zelf uit wil kiezen kwam ik er op uit dat ING een van de goedkoopste is. Volgens mij samen met de Giro.
Ik heb ING en daar heb je in elk geval geen transactiekosten en ook de andere kosten zijn vrij duidelijk.
ING wordt ook als tip genoemd in boeken zoals "de Beleggingsillusie". Dat boek is sowieso een aanrader.

Bij beheren heb je volgens mij iets meer keus wat dicht bij elkaar ligt qua kosten. Hier op het forum is Meesman populair.

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #682 on: November 16, 2016, 02:22:10 AM »
Dank voor jullie input. Laten we indextrackers van ING en Meesman als voorbeeld nemen. Beide populaire opties hier op het forum, en het product is vergelijkbaar. Een eerste opzet voor een vergelijking, kosten per jaar met een belegd bedrag van 50.000 en maandelijkse storting van 500 euro. Voor het gemak neem ik het eindbedrag van het jaar, niet per maand oplopend.

ING
basisfee 16 euro
transacties gratis bij eft's
servicefee (tot 75.000 belegd bedrag) 0,24% = 0,24% * 56.000 = 134 euro

Totale kosten ING: 134+16 = 150

Maar hoe zit het met dividendbelasting bij deze eft's?

Meesman
jaarlijks 0,5% = 0,5% * 56.000 = 280
transacties 0,25% = (0,25%*500)*12 = 1,25*12 = 15

Totale kosten Meesman: 280+15 = 295

Meesman is bijna 2x zo duur! Of zie ik iets over het hoofd? Maakt het verschil in dividendbelasting dit weer goed? Of zitten er bij ING nog verborgen kosten in het fonds die de kosten weer gelijk trekken?

En wat ik hier uit haal: hoe meer geld je belegt, hoe goedkoper ING wordt, want de servicefee neemt af naarmate het belegde bedrag hoger is. Bij Meesman daarentegen lopen de kosten op naarmate het belegde bedrag oploopt.



FrugalByChance

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
  • Age: 51
  • Location: The Netherlands
    • Net Worth Progress
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #683 on: November 16, 2016, 02:39:30 AM »
Quote
Of zitten er bij ING nog verborgen kosten in het fonds die de kosten weer gelijk trekken?

Bij ING moet je ook nog de kosten(TER) van de ETF zelf meetellen. Die zitten bij meesman al in de 0.5%

Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #684 on: November 16, 2016, 02:47:13 AM »
https://www.ing.nl/particulier/beleggen/beleggen-bij-ing/tarieven-beleggen/kosten-van-de-fondsbeheerders/index.html

ING rekent nog tussen de 0,1 en 0,8% kosten van fondsbeheerders door. Bij Meesman zit dit in de 0.5% jaarlijkse fee.

Het dividendbelastingvoordeel van Meesman zou (volgens eigen zeggen) 0,5% extra rendement opleveren:
https://www.meesman.nl/onze-fondsen/belastingvoordeel-meesman-indexfonds-aandelen-wereldwijd

Bij het beheerd beleggen deel van de ING zit er een overzichtje van het rendement en de kosten die je betaald hebt bij, waar je kan filteren op periode. Dat is bij mij altijd een relatief hoog percentage ( tussen de 1 en 2%). Het valt me iedere keer weer tegen. Verklaring zit wel deels in het feit dat ik vorig jaar pas ben begonnen daar, dus dat het allemaal nog om een paar duizend euro gaat en een maandelijkse inleg. De vaste servicefee hakt er bij mij dus wat hard in. 

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #685 on: November 16, 2016, 02:59:23 AM »
Aha, dank! Die TER had ik niet gezien. Als ik de som nog een keer maak dan krijg ik:

ING
basisfee 16 euro
transacties gratis bij eft's
servicefee (tot 75.000 belegd bedrag) 0,24% = 0,24% * 56.000 = 134 euro
TER tussen 0,10% en 0,80% - laten we die in het midden zetten, op 0,45%= 0,45% * 56.000 = 252

Totale kosten ING: 134+16+252 = 402

Meesman
jaarlijks 0,5% = 0,5% * 56.000 = 280
transacties 0,25% = (0,25%*500)*12 = 1,25*12 = 15

Totale kosten Meesman: 280+15 = 295

Klopt mijn sommetje zo? Dan is Meesman echt veel voordeliger dan ING voor een vergelijkbaar, zo niet precies hetzelfde product.

Ik zit ondertussen ook even te neuzen op de site van Meesman, ooit stond daar een verhaaltje over dividendbelasting, maar dat kan ik nergens meer vinden.

Even ter aanvulling: als ik Binck ook meeneem in de vergelijking. Ik ga er van uit dat het bedrag van 50.000 er al staat, kosten om tot dat bedrag te komen heb ik dus niet meegerekend. bij Binck heb ik een rekening en kan ik dus de beheerkosten per fonds opzoeken (kan ik bij ING niet, heb wel een rekening maar geen beleggingsrekening).

Binck
Servicefee 0,15% = 0,15%*56.000 = 84
Transacties 5 euro + 0,10%, MAAR bij periodiek inleggen geen transactiekosten
Beheersvergoeding/lopende kosten Vanguard Global stock indexrund 0,30% = 0,30% * 56.000 = 168

Totale kosten Binck: 84+168 = 252

« Last Edit: November 16, 2016, 03:34:46 AM by Dumb blonde »

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #686 on: November 16, 2016, 03:31:50 AM »
Ik dénk dat Meesman iets duurder zou moeten zijn omdat het daar eigenlijk beheerd wordt voor je. Je kiest toch alleen een categorie en dan kiezen hun de fondsen? Of hebben ze standaard fondsen in een categorie zitten? Dan kost ook niet veel werk en zal dat ook niet veel kosten.
Bij ING moet je ze zelf kiezen. (En heb je ook een beheer optie, maar die is denk ik duurder dan Meesman).

De fondskosten die ik bij ING heb zijn voor 2 fondsen 0,15%, voor 5 andere fondsen 0,20% en voor 1 fonds 0,55% waarbij die laatste géén ETF is! Oftewel voor ETF's 0,45% rekenen is best hoog.
De fondsen met hogere kosten gaan iets meer richting "beheerde" fondsen. Voor de meesten helemaal niet interessant.

En bij je rekensommetje mis je denk ik nog de transactiekosten bij Meesman om die eerste 50.000 er op te krijgen. Dat zal je ook niet in 1 keer hebben gestort.

Dus dan komt het iets dichter bij elkaar denk ik.

Dividendbelasting: moet ik nog uitzoeken! Wanneer betaal je dat? Automatisch? Aan het eind van het jaar? (Ik beleg vanaf februari, dus nog geen compleet jaar)

« Last Edit: November 16, 2016, 03:46:54 AM by kelpie »

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #687 on: November 16, 2016, 03:35:39 AM »
ING rekent nog tussen de 0,1 en 0,8% kosten van fondsbeheerders door.
De uitleg op de ING site is niet erg duidelijk vind ik.

Bij een Vanguard fonds via ING zitten die lopende kosten van het fonds in de koers van het fonds verwerkt. Het is niet zo dat dit naderhand nog eens in rekening gebracht wordt. De term "doorberekenen" is daarom niet correct naar mijn mening, maar dat kan een kwestie van interpretatie zijn. Bij Vanguard fondsen via ING is dit trouwens ook minder dan die 0,45% waar hier nu mee gerekend wordt, juist omdat ING die fondsen "groot" kan inkopen. Zo koop ik IE00BFPM9N11 (Vanguard Global Stock Index Fonds) via ING, de lopende kosten hiervan zijn 0,15%.

Aan ING zelf betaal ik inderdaad 4 euro per kwartaal plus 0,24% over het belegd vermogen tot 75k.

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #688 on: November 16, 2016, 03:39:55 AM »
Ik vind de uitleg nergens echt duidelijk, ik heb overal het gevoel dat er kosten uit het zicht gehouden worden.

Nog een keer, nu alles op basis van het Vanguard global stock indexfund, en Meesman dan niet, maar daar zit naar ik heb begrepen ook Vanguard onder verstopt.

ING
basisfee 16 euro
transacties gratis bij eft's
servicefee (tot 75.000 belegd bedrag) 0,24% = 0,24% * 56.000 = 134 euro
TER 0,15% Vanguard global stock indexfund = 0,15% * 56.000 = 84

Totale kosten ING: 134+16+84 = 234


Meesman
jaarlijks 0,5% = 0,5% * 56.000 = 280
transacties 0,25% = (0,25%*500)*12 = 1,25*12 = 15

Totale kosten Meesman: 280+15 = 295


Binck
Servicefee 0,15% = 0,15%*56.000 = 84
Transacties 5 euro + 0,10%, MAAR bij periodiek inleggen geen transactiekosten
Beheersvergoeding/lopende kosten Vanguard Global stock indexfund 0,30% = 0,30% * 56.000 = 168

Totale kosten Binck: 84+168 = 252

* Edit: tikfout gecorrigeerd
« Last Edit: November 16, 2016, 03:57:20 AM by Dumb blonde »

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #689 on: November 16, 2016, 03:48:57 AM »
Ik schrok even van de uitkomst, maar je maakt een foutje ;)

Quote
Totale kosten ING: 134+16+84 = 384
134+16+84 = €234

Oftewel ING is het goedkoopst en dat klopt volgens mij wel, want ING wordt vaker aangeprezen in boeken/podcasts.
« Last Edit: November 16, 2016, 03:54:33 AM by kelpie »

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #690 on: November 16, 2016, 03:50:25 AM »
Meesman lijkt hier inderdaad goedkoper (edit: maar dat klopte dus niet). Ik heb Meesman destijds niet ovewogen, omdat ik perse in dat Vanguard fonds wilde beleggen. Ook zat ik al bij ING met de rest en wilde ik af van al die rekeningen bij verschillende clubs. Je moet overigens een lopende ING rekening hebben om te beleggen bij ING en daar zijn ook kosten aan verbonden.

Binck heb ik wel meegenomen en was volgens mij al vanaf een paar duizend euro belegd vermogen duurder. Volgens mij tellen ze minimaal 10 euro per transactie en maakte het ook nog verschil uit of je gewoon via Binck, of via Binck Fundcoach deed beleggen, dat kon allebei in mijn geval. Ik heb die informatie nu niet bij de hand helaas en het kan zelfs inmiddels achterhaald zijn.
« Last Edit: November 16, 2016, 03:53:50 AM by UncleX »

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #691 on: November 16, 2016, 03:51:33 AM »
Ik zit hier even met meneer Dom Blondje te overleggen (die noch blond, noch dom is ;-) ) en hij komt met het lumineuze plan om bij verschillende banken een beleggingsrekening te gaan openen per 1 januari, bij elke bank precies hetzelfde product te kopen (Vanguard global stock) en maandelijks precies hetzelfde bedrag in te leggen om dat op 31 december 2017 met elkaar te vergelijken.

Ik vind het een leuk experiment! Welke banken raden jullie me aan om dit mee te gaan doen? Ik denk sowieso aan Binck, ING en Meesman.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #692 on: November 16, 2016, 03:52:56 AM »
Ik schrok even van de uitkomst, maar je maakt een foutje ;)

Quote
Totale kosten ING: 134+16+84 = 384
134+16+84 = €234
Goed opgelet, dat had ik niet gecheckt. Meesman dus niet goedkoper.

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #693 on: November 16, 2016, 03:54:45 AM »
Scherp! Ik heb het aangepast.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #694 on: November 16, 2016, 03:57:05 AM »
Ik zit hier even met meneer Dom Blondje te overleggen (die noch blond, noch dom is ;-) ) en hij komt met het lumineuze plan om bij verschillende banken een beleggingsrekening te gaan openen per 1 januari, bij elke bank precies hetzelfde product te kopen (Vanguard global stock) en maandelijks precies hetzelfde bedrag in te leggen om dat op 31 december 2017 met elkaar te vergelijken.

Ik vind het een leuk experiment! Welke banken raden jullie me aan om dit mee te gaan doen? Ik denk sowieso aan Binck, ING en Meesman.
Je gaat dan in geval van deze 3 clubs, dus 16 euro per jaar betalen aan ING voor 1/3 van het belegde bedrag. En je gaat per transactie bij Binck maar 1/3 inleggen en daar wel de minimale transaction fee voor betalen. Ik denk dat je met dit experiment veel extra kosten maakt. Vraag dan gewoon bij alle partijen na hoe het precies zit en doe dit op papier.

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #695 on: November 16, 2016, 04:04:58 AM »
Ja, dat klopt, maar dan mis je wel de daadwerkelijke waarde van het fonds. Ik werd door dit artikel van Erica Verdegaal getriggerd: http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index/881

Quote
Wat is dan, na alle kosten, écht het beste indexfonds? Verrassend onderzoek van meesman.nl toont dat zichtbare kosten niet alles zeggen. Zo blijkt dat indexfondsen en ETF’s, die exact dezelfde index volgen, toch fikse rendementsverschillen boeken (zie grafiek). Rara, hoe kan dat? Heeft het fonds misschien geld verloren? Gaat men inefficiënt om met cash of indexveranderingen? Rekent de organisator misschien hogere kosten? Of houdt men de opbrengst van het uitlenen van effecten (deels) zelf? De indexbelegger die het naadje van de kous wil weten, moet de resultaten van ETF’s en indexfondsen eigenhandig vergelijken. Dat kan gratis op morningstar.nl.

Leuk om hier ook bij te vermelden: ik wil een site gaan maken, MMM-style op z'n Nederlands, dit zou meteen een leuk experiment zijn om verslag van te doen, en dan op basis van daadwerkelijk behaalde resultaten en juist geen vergelijking op papier.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #696 on: November 16, 2016, 04:12:34 AM »
De daadwerkelijke waarde van het fonds is ook gewoon bekend (zou in elk geval zo moeten zijn), jaarrendementen uit het verleden ook en dus prima te vergelijken. De lopende kosten binnen het fonds zijn daar al vanaf, feitelijk daarom niet eens relevant.

In jouw voorbeelden is het verschil tussen de duurste en goedkoopste 61 euro per jaar, oftewel 0,11% van die 56k. Reken het voor de gein eens uit met 500k of zo. Ik wil het niet bagatelliseren, maar volgens mij is dit wel behoorlijk marginaal allemaal. Die partijen kijken ook naar elkaar.

Ik kijk met interesse uit naar je site, hou ons op de hoogte.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #697 on: November 16, 2016, 04:14:54 AM »
Om even op de vraag over dividendbelasting in te gaan:
Je betaalt dit over het uitgekeerde dividend (op het moment dat het wordt uitgekeerd dus). Je kunt de heffing verrekenen met je inkomstenbelasting (in Box 1 in geval van Meesman), dus via die weg krijg je een korting op je belasting (oftewel: je krijgt indirect je betaalde dividendbelasting terug).

Verder qua kosten en rendementsvergelijk: ik ben benieuwd. Ik zit zelf (nog een beetje) bij Meesman. Het meeste wat ik had belegd is inmiddels weer terug op spaarrekening ivm huizenkoopplannen. Ik heb er aardig rendement over behaald (~8%), maar beter het er nu af te halen want ik verwacht het binnen 3 jaar "nodig" te hebben om een huis te kopen of te verbouwen.

EDIT: de dividendbelasting geldt ook als het dividend door het fonds zelf wordt herbelegd (zoals bij Meesman). Stel, het fonds krijgt 100 euro dividend, maar je moet 15 euro dividendtax betalen, dan wordt er dus maar 85 euro door het fonds herbelegt. De 15 euro kun je terugvragen bij de inkomstenbelasting (jaarlijks dus).
« Last Edit: November 16, 2016, 05:24:53 AM by Spruit »

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #698 on: November 16, 2016, 04:39:44 AM »
Leuk experiment, maar het kost je zelf geld en anderen hebben er niet héél veel aan want er wegen natuurlijk veel meer factoren mee. Het bedrag is bij iedereen anders, hoe vaak inleggen, al een rekening bij ING hebben of niet, nog andere fondsen er bij willen hebben, etc. Oftewel een goed overzicht op papier zoals je hier nu al hebt lijkt me ook al heel nuttig!

Bij ING de kosten voor een gewone rekening er bij rekenen is dan misschien wel handig.

Ik bedenk me nog wat kosten... als je het geld er af wilt halen, betaal je dan nogmaals transactiekosten?

En het ligt inderdaad dicht bij elkaar... stel je gaat uit van 4% rendement, dan heb je met die 56.000 een mooie €2240 verdient. Paar tientjes meer of minder maakt dan niet héél veel uit. Wel oppassen voor banken die veel meer rekenen dan deze 3.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #699 on: November 16, 2016, 05:22:30 AM »

Ik bedenk me nog wat kosten... als je het geld er af wilt halen, betaal je dan nogmaals transactiekosten?


Yup... helaas wel. Dus echt buy & hold en evt. pas in de renteniersfase verkopen (of leven van de dividenden als die niet herbelegd worden en het genoeg is...) scheelt je geld.