Ik hoor ook dat er aardig wat mensen via Meesman beleggen, zijn daar wat jullie betreft nog grote voors en/of tegens bij? Ik ga me er eerst wat meer in verdiepen voordat we gaan beleggen maar ik ben gewoon benieuwd.
Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar klant bij Meesman. In diezelfde periode heb ik ook in ETF's belegd bij andere aanbieders en dit zijn mijn bevindingen:
Voordelen Meesman:
- Rustige interface zonder koersgrafiek van je portefeuillewaarde of rode cijfers voor verliezen helpt je om het hoofd koel te houden, ook bij een dalende beurs.
- Het is niet mogelijk om gedurende de dag een transactie uit te voeren. De wachttijd van enkele dagen voorkomt dat je gekke dingen gaat doen.
- Doordat je een maandelijkse order kunt instellen heb je er geen omkijken naar.
- Je hoeft je minder in te lezen dan als je bijvoorbeeld in ETF's wilt gaan beleggen.
Voor- of nadelen, afhankelijk van je voorkeuren:
- Het aanbod van vijf fondsen is overzichtelijk en voorkomt keuzestress, maar het is wat beperkt als je eenmaal iets meer van beleggen weet en in iets anders wilt beleggen dan wat ze hebben. En dan heb ik het niet eens over heel exotische dingen. Er is bijvoorbeeld geen optie voor vastgoed en geen indexfonds (wel een actief beheerd fonds) voor bedrijfsobligaties.
Nadelen Meesman:
- Met 0,25% transactiekosten en een Total Expense Ratio van 0,50% is Meesman wat mij betreft aan de dure kant. Een prima gespreide portefeuille ETF's bij een broker is al mogelijk voor ongeveer de helft van de prijs. (De TER is trouwens geen perfecte maatstaf voor de kosten, maar wel een goed eerste aanknopingspunt.)
Al met al denk ik dat Meesman een goede optie is als je wilt gaan indexbeleggen, maar niet per se de beste. Als je gemak belangrijk vindt, zou ik Meesman zeker aanraden; als je bereid bent meer tijd in het beleggen te steken, zou ik me in ETF's en brokers verdiepen. De kostenvoordelen daarvan kunnen je helpen om met hetzelfde risico een marginaal beter rendement te behalen. Na verloop van tijd kan dat zoden aan de dijk zetten. Of je dat de tijd en moeite waard vindt, moet je helemaal zelf weten.
Het Walhalla zou wat mij betreft zijn dat je direct bij Vanguard een beleggingsrekening opent om in indexfondsen te beleggen. Spotgoedkoop, uitgebreid aanbod én gemakkelijk. Maar dat is helaas geen optie zolang Vanguard die dienst hier niet aanbiedt.