Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 681701 times)

Snorremeid_Dutch

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 13
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #600 on: August 05, 2016, 08:48:33 AM »

En dank ook voor het rekensommetje qua hypotheek! Ff een kort vraagje, ik heb me er niet in verdiept nog, maar lees ook wel eens van mensen die hun hypotheek versneld aflossen. Kun je dan geen gebruik maken van de renteaftrek? Of bedoel je dat als je niet aflost binnen dertig jaar je geen renteaftrek hebt?

Sinds 2013 ben je verplicht je hypotheek lineair af te lossen in 30 jaar. Doe je dat niet, dan mag je je hypotheekrente niet in aftrek brengen in je aangifte Inkomstenbelasting en betaal je de bruto hypotheek rente dus netto.

Versneld aflossen kan, maar het verschilt echt per geval of dat wel of niet wijs is. Daar spelen behoorlijk wat factoren mee: de hoogte van de hypotheekrente, de hoogte van de hypotheekschuld, de hoeveelheid vermogen, de hoogte van het rendement op je vermogen, hoeveel vermogen je liquide wenst te houden etc.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #601 on: August 05, 2016, 01:16:15 PM »
Ik hoor ook dat er aardig wat mensen via Meesman beleggen, zijn daar wat jullie betreft nog grote voors en/of tegens bij? Ik ga me er eerst wat meer in verdiepen voordat we gaan beleggen maar ik ben gewoon benieuwd.

Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar klant bij Meesman. In diezelfde periode heb ik ook in ETF's belegd bij andere aanbieders en dit zijn mijn bevindingen:

Voordelen Meesman:
- Rustige interface zonder koersgrafiek van je portefeuillewaarde of rode cijfers voor verliezen helpt je om het hoofd koel te houden, ook bij een dalende beurs.
- Het is niet mogelijk om gedurende de dag een transactie uit te voeren. De wachttijd van enkele dagen voorkomt dat je gekke dingen gaat doen.
- Doordat je een maandelijkse order kunt instellen heb je er geen omkijken naar.
- Je hoeft je minder in te lezen dan als je bijvoorbeeld in ETF's wilt gaan beleggen.

Voor- of nadelen, afhankelijk van je voorkeuren:
- Het aanbod van vijf fondsen is overzichtelijk en voorkomt keuzestress, maar het is wat beperkt als je eenmaal iets meer van beleggen weet en in iets anders wilt beleggen dan wat ze hebben. En dan heb ik het niet eens over heel exotische dingen. Er is bijvoorbeeld geen optie voor vastgoed en geen indexfonds (wel een actief beheerd fonds) voor bedrijfsobligaties.

Nadelen Meesman:
- Met 0,25% transactiekosten en een Total Expense Ratio van 0,50% is Meesman wat mij betreft aan de dure kant. Een prima gespreide portefeuille ETF's bij een broker is al mogelijk voor ongeveer de helft van de prijs. (De TER is trouwens geen perfecte maatstaf voor de kosten, maar wel een goed eerste aanknopingspunt.)

Al met al denk ik dat Meesman een goede optie is als je wilt gaan indexbeleggen, maar niet per se de beste. Als je gemak belangrijk vindt, zou ik Meesman zeker aanraden; als je bereid bent meer tijd in het beleggen te steken, zou ik me in ETF's en brokers verdiepen. De kostenvoordelen daarvan kunnen je helpen om met hetzelfde risico een marginaal beter rendement te behalen. Na verloop van tijd kan dat zoden aan de dijk zetten. Of je dat de tijd en moeite waard vindt, moet je helemaal zelf weten.

Het Walhalla zou wat mij betreft zijn dat je direct bij Vanguard een beleggingsrekening opent om in indexfondsen te beleggen. Spotgoedkoop, uitgebreid aanbod én gemakkelijk. Maar dat is helaas geen optie zolang Vanguard die dienst hier niet aanbiedt.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #602 on: August 05, 2016, 02:56:59 PM »
Ik vind het erg lastig om brokers te beoordelen. En als ik dan zie dat ik bijvoorbeeld bij Binck basic minimaal €10 euro neer mag leggen voor een enkele transactie vind ik het toch wel duur, aangezien ik per week €300 stort. Daar heb ik bij Meesman dan weer geen last van. Als ik €1300 in één keer zou beleggen (4,33 weken van €300: een maand dus), ben ik bij Meesman €3 kwijt en bij Binck wederom minimaal €10. En dan heb je neem ik aan ook nog 'last' van een ter bij een etf of beleggingsfonds en soms ook nog een service fee van de broker zelf. Het kost bij wijze van spreken alleen al goud geld om te niezen...

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #603 on: August 06, 2016, 01:10:05 PM »
Het is ook erg lastig om aanbieders goed te vergelijken. Voor jouw situatie lijkt Meesman in ieder geval qua transactiekosten veel voordeliger dan Binck. Als je dan de lopende kosten wil gaan vergelijken heb je alleen weer het probleem dat de TER een onvolkomen maatstaf is en dat er ook nog eens van alles kan veranderen. TER's kunnen worden verlaagd/verhoogd en ook de daadwerkelijke achterstand van een fonds op z'n index kan in de toekomst anders worden. Ik zit momenteel nog steeds bij meerdere aanbieders omdat ik er niet uit ben welke de beste is, nu laat staan in de toekomst.

Jackthe

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
    • Dutch blog about ER and Travelling
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #604 on: August 08, 2016, 01:27:38 AM »
- Vriend heeft een 14% lease auto en heeft deze ook echt nodig omdat hij door het hele land werkt als consultant. Ik heb drie jaar terug een tweedehands Fiat uit 2006 gekocht. Mijn werk is 14,4 km fietsen, maar ik heb enkel een oude omafiets. Ik ben heftig aan het overwegen om een goede, tweedehands fiets aan te schaffen voor € 250 - € 300 en zo vaak mogelijk naar mijn werk te gaan fietsen. Dat zou wel heel badass van mij zijn en als ik mijn auto daarmee niet meer nodig heb kan ik hem verkopen en scheelt het me zo € 200 in de maand. Echter houdt het 'verliezen van mijn vrijheid' me nu nog tegen. Ik ga eerst die fiets maar eens aanschaffen en dan kijken hoe het bevalt om naar mijn werk te fietsen.
er is hier ook nog een andere optie die wellicht het overwegen waard is. Als je vriend de lease auto alleen zakelijk gebruikt (lees <500km/jr prive) dan kan hij ook een verklaring geen privégebruik auto invullen http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/geen_bijtelling_bij_niet_meer_dan_500_kilometer_privegebruik/verklaring_geen_privegebruik_auto/verklaring_geen_privegebruik_auto. Hiermee kun je de volledige bijtelling van de auto voorkomen, twee auto's voor de deur hebben en kunnen jullie jouw fiat nog steeds prive gebruiken. Dat scheelt toch weer wat in de kosten. Enige nadeel is dat je vriend een sluitende km administratie moet bijhouden.

CGSLI

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #605 on: August 10, 2016, 06:31:41 AM »
Hebben hier meer mensen moeite met het vergelijken van de verschillende ETF's? Ik zit nu bij Vanguard in een High Dividend Yield ETF, maar zie ook een Dividend appreciation ETF maar kan nog niet echt ontdekken waar de verschillen in zitten. Misschien dat iemand hier me dit kan uitleggen?

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #606 on: August 10, 2016, 11:04:08 AM »
Kun je de ISIN-codes of tickersymbolen geven zodat we zeker weten welke ETF's je bedoelt?

De website van Vanguard heeft trouwens een vergelijkingsfunctie: https://personal.vanguard.com/us/funds/vanguard/compare?navigatingFrom=6
Misschien dat je er wat aan hebt.

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #607 on: August 10, 2016, 12:21:22 PM »
Hebben hier meer mensen moeite met het vergelijken van de verschillende ETF's? Ik zit nu bij Vanguard in een High Dividend Yield ETF, maar zie ook een Dividend appreciation ETF maar kan nog niet echt ontdekken waar de verschillen in zitten. Misschien dat iemand hier me dit kan uitleggen?
Vanguard High Dividend Yield ETF (VYM)
Seeks to track the performance of the FTSE® High Dividend Yield Index
Number of stocks   427
https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=0923&FundIntExt=INT#tab=0

Vanguard Dividend Appreciation ETF (VIG)
Seeks to track the performance of the NASDAQ US Dividend Achievers Select Index
Number of stocks   185
https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=0920&FundIntExt=INT#tab=0

Door een ander aantal in het fonds, is o.a. de verdeling van sectoren anders. Bij VIG zit 40% in consumptie goederen en diensten, tegenover 20% bij VYM.  Ook 5% minder financials bij VIG dus een defensiever fonds in mijn ogen.
VYM daartegenover geeft een hoger dividend  3.1% tegenover 2.09% https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=0920&FundIntExt=INT#tab=4

CGSLI

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #608 on: August 10, 2016, 03:24:17 PM »
Hebben hier meer mensen moeite met het vergelijken van de verschillende ETF's? Ik zit nu bij Vanguard in een High Dividend Yield ETF, maar zie ook een Dividend appreciation ETF maar kan nog niet echt ontdekken waar de verschillen in zitten. Misschien dat iemand hier me dit kan uitleggen?
Vanguard High Dividend Yield ETF (VYM)
Seeks to track the performance of the FTSE® High Dividend Yield Index
Number of stocks   427
https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=0923&FundIntExt=INT#tab=0

Vanguard Dividend Appreciation ETF (VIG)
Seeks to track the performance of the NASDAQ US Dividend Achievers Select Index
Number of stocks   185
https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=0920&FundIntExt=INT#tab=0

Door een ander aantal in het fonds, is o.a. de verdeling van sectoren anders. Bij VIG zit 40% in consumptie goederen en diensten, tegenover 20% bij VYM.  Ook 5% minder financials bij VIG dus een defensiever fonds in mijn ogen.
VYM daartegenover geeft een hoger dividend  3.1% tegenover 2.09% https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=0920&FundIntExt=INT#tab=4

Thanks. Die spreiding is in mijn ogen wat groter dan bij de High Dividend Yield, omdat ie meer gespreid zit over verschillende sectoren wat in mijn ogen een lager risico gaf. Daarnaast was het dividend rendement hoger.

Alleen de vraag die ik eigenlijk had, en niet goed aan jullie stelde ;) was: waarop selecteert VYM fonds en waarop selecteert het VIG fonds?

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #609 on: August 10, 2016, 03:47:15 PM »
Beide ETF's beleggen nagenoeg uitsluitend in Amerikaanse bedrijven, dus van die diversificatie zou ik me ook weer niet al te veel voorstellen. Amerikaanse bedrijven zijn weliswaar goed voor ongeveer de helft van de aandelenbeurswaarde ter wereld, maar het blijft slechts één land met één valuta en één wettelijk kader. Voor het onwaarschijnlijke geval dat het in de VS goed mis gaat (denk Rusland anno 1917 of Japan 1991-heden) heb je dus hopelijk ook nog beleggingen buiten de VS. ;-)

Wat betreft je vraag:

Vanguard High Dividend Yield ETF (VYM):
Bedrijven die bovengemiddeld hoge dividenden uitkeren
http://www.ftse.com/products/indices/High-Dividend-Yield

Vanguard Dividend Appreciation ETF (VIG):
Bedrijven die minimaal tien jaar op rij hun dividenden hebben verhoogd
https://indexes.nasdaqomx.com/Index/Overview/DVG

Misschien is dit een goed moment om een pas op de plaats te maken en je af te vragen of je wel in producten moet beleggen voordat je ze volledig hebt doorgrond. Ik zou het niet aandurven.

CGSLI

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #610 on: August 10, 2016, 04:05:11 PM »
Je hebt zeer zeker een punt. Voor ik m'n volgende inleg ga doen ga ik eerst even wat meer inlezen over beide fondsen en dan besluit ik al dan niet tot verder investeren of een ander fonds te zoeken.

In m'n enthousiasme heb ik te snel een fonds gekozen, die impulsiviteit is wel een kenmerk van me en kan ik soms moeilijk inhouden :)

erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #611 on: August 11, 2016, 03:03:27 AM »
Thanks voor jullie uitgebreide antwoorden!

Tja, die studieschuld.. Mijn 'deel' van de schuld is een stuk lager dan die van mijn vriend maar goed het is natuurlijk niet een verstandige keuze geweest. Ik zie/zag wel veel andere studenten de 'keuze' voor een studieschuld maken, dus het zou mij goed lijken als daar meer voorlichting over zou zijn. Voor nu gaan we er gewoon het beste van maken.

Ik vond een leuke podcast op een site met een US perspectief op sparen vs aflossen op hypotheek (of een zeer goedkope lening). Daarbij ging het over het aflossen van je hypotheek in kleine stappen en zodoende je geld vastzetten in het vastgoed. Dit vond hij een slecht idee. Want met het aflossen van 50.000 op je hypotheek zet je jezelf klem. Stel je raakt je baan daarna kwijt. Dan had je met die 50k op de spaarrekening rustig kunnen zoeken naar een andere baan. In het ergste geval kan je dan je huis verkopen - waar je dan 2 of 3 jaar de tijd voor hebt voor je geld op is! Met een emergency fund voor 6 maanden zou dat flink stressen zijn om snel weer werk te vinden en je huis te verkopen enz enz om weer bij die 50k te komen die vast zat in je huis. Dit vond hij dus niet opwegen tegen de rentebesparing van een gedeeltelijke aflossing van de hypotheek.

Door de renteaftrek hier in NL is een hypotheek super voordelig om te behouden. Een super voordelige DUO lening ook! De studieschuld kun je maar 1 keer aflossen! Daar staat geen waarde voor jou tegenover anders dan die je al hebt (je opleiding). Jouw studieschuld a 0,weinig is natuurlijk nog veel voordeliger dan een hypotheeklening! De vraag die je jezelf kunt stellen is: Kan ik elders meer rendement halen op mijn geld dan door de lening af te lossen. Nou... op een internetspaarrekening krijg je zelfs meer dan wat je betaald voor je studielening! Dus je DUO lening aflossen (in stukken) lijkt mij een super slecht idee!

Spaar je suf tot je de VRH vrijstellingsgrens hebt behaald! Met 40-50k reservegeld kun je alle kanten op ipv dat het zsm bij DUO op de rekening staat. Pas als je spaargeld belast gaat worden kan je gaan nadenken over extra aflossen op die leningen! Dan heb je ook meer helderheid over je toekomst qua inkomen en woonsituatie (hypotheek mogelijkheden).
Ik zou heel voorzichtig zijn met het beginnen met beleggen. In deze fase wil je je geld vrij hebben voor zaken. Beleggen = 15 jaar+ niet aankomen en dat lijkt me wat onrealistisch deze eerste jaren. Gewoon internet sparen tot de 50k. Doorsparen en dan in november kijken wat je doet om weer onder de VRH grens te komen: DUO aflossen (in grote stappen, dus eerst de kleinste lening 100%, dan de andere lening 50/50? dan ben je er in 3 jaar vanaf) of ga je een huis kopen het jaar erop: dan laten staan zodat je er wat aan hebt tijdens dat proces.
Steek 5-10% maximaal in een leuk aandelen index fonds (bij meesman bijv.) gewoon om een beginnetje te hebben. Maar zet al je geld nou niet meteen muurvast :) Zou mijn tip zijn!


Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #612 on: August 11, 2016, 08:07:38 AM »
Die podcast uit de VS is leuk, maar in Nederland heb je de WW, en dat kennen ze in de VS niet. Het is dus nutteloos om in Nederland zoveel geld achter de hand te houden uit angst (langdurig) werkloos te blijven, want je hebt afhankelijk van je arbeidsverleden best een leuke periode om wat anders te zoeken. Het is natuurlijk anders als je zelfstandige bent, maar als loonslaaf werknemer hoef je daarvoor minder bang te zijn, zeker als je al flink in de uitgaven/kosten aan het snijden bent geweest.

Ik hou er zelf gewoon niet van om het risico te lopen mijn bij elkaar geschraapte aandelen (op een mogelijk ongunstig moment) te moeten verkopen voor iets wat ik ook meteen af had kunnen lossen. Misschien niet het verstandigste, maar wel voor mijn gevoel het fijnste.

erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #613 on: August 11, 2016, 09:20:08 AM »
Die podcast uit de VS is leuk, maar in Nederland heb je de WW, en dat kennen ze in de VS niet. Het is dus nutteloos om in Nederland zoveel geld achter de hand te houden uit angst (langdurig) werkloos te blijven

Ik lees 2x loondienst in hun situatie. Zij 2 jaar, hij 1 jaar. Dat zorgt in het geval van ontslag dus voor 2 maanden WW voor haar, 1 maand voor hem. En dan de bijstand... Dat noem ik geen lange rustige WW periode om werk te zoeken! Ik betaal liever van m'n eigen geld de overbrugging naar een nieuwe baan dan dat ik meteen in de bijstand belandt. Tsjah, zo denk ik dan...
En ik zou zeker niet all-in aandelen gaan maar zoals gezegd begin met een klein percentage om te snuffelen aan het proces van aankopen ervan. Tzt als de cash flow ruimer is en de woonsituatie enzo stabiel kun je dat opvoeren. Maar dat is pas voor wat later in mijn ogen.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #614 on: August 12, 2016, 04:51:38 AM »
Die podcast uit de VS is leuk, maar in Nederland heb je de WW, en dat kennen ze in de VS niet. Het is dus nutteloos om in Nederland zoveel geld achter de hand te houden uit angst (langdurig) werkloos te blijven

Ik lees 2x loondienst in hun situatie. Zij 2 jaar, hij 1 jaar. Dat zorgt in het geval van ontslag dus voor 2 maanden WW voor haar, 1 maand voor hem.
Nope. 3 maanden WW is het minimum na 36 weken in dienst(waarvan minimaal 26 gewerkt).
bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/hoe-lang-heb-ik-recht-op-een-ww-uitkering

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #615 on: August 13, 2016, 01:00:01 AM »
Die podcast uit de VS is leuk, maar in Nederland heb je de WW, en dat kennen ze in de VS niet. Het is dus nutteloos om in Nederland zoveel geld achter de hand te houden uit angst (langdurig) werkloos te blijven, want je hebt afhankelijk van je arbeidsverleden best een leuke periode om wat anders te zoeken. Het is natuurlijk anders als je zelfstandige bent, maar als loonslaaf werknemer hoef je daarvoor minder bang te zijn, zeker als je al flink in de uitgaven/kosten aan het snijden bent geweest.
Over podcast gesproken, hier heb ik al boeiend materiaal gevonden
https://radicalpersonalfinance.com/

Jackthe

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
    • Dutch blog about ER and Travelling
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #616 on: August 14, 2016, 03:04:55 PM »


Spaar je suf tot je de VRH vrijstellingsgrens hebt behaald! Met 40-50k reservegeld kun je alle kanten op ipv dat het zsm bij DUO op de rekening staat. Pas als je spaargeld belast gaat worden kan je gaan nadenken over extra aflossen op die leningen! Dan heb je ook meer helderheid over je toekomst qua inkomen en woonsituatie (hypotheek mogelijkheden).
Ik zou heel voorzichtig zijn met het beginnen met beleggen. In deze fase wil je je geld vrij hebben voor zaken. Beleggen = 15 jaar+ niet aankomen en dat lijkt me wat onrealistisch deze eerste jaren. Gewoon internet sparen tot de 50k. Doorsparen en dan in november kijken wat je doet om weer onder de VRH grens te komen: DUO aflossen (in grote stappen, dus eerst de kleinste lening 100%, dan de andere lening 50/50? dan ben je er in 3 jaar vanaf) of ga je een huis kopen het jaar erop: dan laten staan zodat je er wat aan hebt tijdens dat proces.
Steek 5-10% maximaal in een leuk aandelen index fonds (bij meesman bijv.) gewoon om een beginnetje te hebben. Maar zet al je geld nou niet meteen muurvast :) Zou mijn tip zijn!

Als je vermogen boven de 40-50k uitkomt hoef je nog niet direct af te gaan lossen. Je studieSCHULD is namelijk een schuld die je gewoon als schuld mag opvoeren bij je aangifte. Dus zolang die spaarrekening meer oplevert dat de kosten van die fantastische lening rustig de lening houden...

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #617 on: August 14, 2016, 03:13:10 PM »
Kleine toevoeging aan de fantastisch-heid van DUO leningen: let op! De rente staat 5 jaar vast. Het kan dus best zo zijn dat je rente vast komt te staan op een zeker percentage en de spaarrente daaronder daalt. Zo is mijn percentage bijv. 0,81% aan rente bij DUO en ik krijg 0,6% rente op mijn spaarrekening. Het verschil is niet wereldschokkend, maar wel iets om rekening mee te houden voor de volledigheid.

Overigens ben ik zeer groot voorstander van het NIET versneld aflossen van de DUO lening. Een cash buffer (a.k.a. je opgespaarde DUO geld) geeft zoveel flexibiliteit om bijv. te kunnen verhuizen of van baan te kunnen switchen zonder slapeloze nachten. Aflossen (ook extra aflossen) kan altijd nog, als ergens in de toekomst de rente toch een stuk omhoog is gegaan bijv. of omdat je inclusief schuld boven de VRH-grens zit en alle andere opties voor het stallen van je geld al hebt benut. Zoals aflossen van je toekomstige hypotheek, aanschaf zonnepanelen, beleggen etc. etc.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #618 on: August 15, 2016, 03:31:30 PM »
Bedenk ik me nu pas... maar die savingsrate berekenen om te zien hoeveel jaar je met pensioen kan is zeker bedoeld met je salaris zónder de inkomsten van je beleggingen? Want het rendement van je beleggingen is denk ik al mee genomen met het aantal jaren?

Maar dat betekent dus wel als je steeds meer inkomen uit beleggen haalt dat je niet minder mag gaan verdienen met je salaris. Of het worden dus weer meer jaren... hm... Als je op gegeven moment echt aardig wat verdient met beleggen is het wel verleidelijk wat minder te werken.

Ik zit nu op 50%, en zou ik met 46 met pensioen kunnen, maar dat kan alleen omdat m'n partner meer van de vaste lasten betaald (hij verdient ook meer),dus zou ik eigenlijk moeten weten hoeveel hij uitgeeft voor het percentage samen.

CGSLI

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #619 on: August 16, 2016, 01:28:59 PM »
Bedenk ik me nu pas... maar die savingsrate berekenen om te zien hoeveel jaar je met pensioen kan is zeker bedoeld met je salaris zónder de inkomsten van je beleggingen? Want het rendement van je beleggingen is denk ik al mee genomen met het aantal jaren?

Maar dat betekent dus wel als je steeds meer inkomen uit beleggen haalt dat je niet minder mag gaan verdienen met je salaris. Of het worden dus weer meer jaren... hm... Als je op gegeven moment echt aardig wat verdient met beleggen is het wel verleidelijk wat minder te werken.

Ik zit nu op 50%, en zou ik met 46 met pensioen kunnen, maar dat kan alleen omdat m'n partner meer van de vaste lasten betaald (hij verdient ook meer),dus zou ik eigenlijk moeten weten hoeveel hij uitgeeft voor het percentage samen.

Als je inkomsten van je beleggingen je uitgaven overstijgen ben je FI. Zo lang dat niet het geval is, ben je niet FI omdat wanneer je op dat moment zou stoppen met werken, je inkomsten niet meer voldoende zijn om je uitgaven te dragen.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #620 on: August 16, 2016, 01:41:27 PM »
De berekeningen die met de savingrate worden gedaan gaan er inderdaad vanuit dat je je vermogen en de rendementen erop niet aanspreekt tot je FI bent. Wat je zelf doet is natuurlijk aan jou, ik zie in Nederland-deeltijdland geen reden om het alles of niks te spelen. Als jij minder wilt gaan werken en meer wilt gaan rentenieren, wie let je? Maar ja; logischerwijs duurt het dan langer voor je volledig FI bent. Keuzes, keuzes...

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #621 on: August 17, 2016, 01:09:03 AM »
Bedenk ik me nu pas... maar die savingsrate berekenen om te zien hoeveel jaar je met pensioen kan is zeker bedoeld met je salaris zónder de inkomsten van je beleggingen? Want het rendement van je beleggingen is denk ik al mee genomen met het aantal jaren?

Maar dat betekent dus wel als je steeds meer inkomen uit beleggen haalt dat je niet minder mag gaan verdienen met je salaris. Of het worden dus weer meer jaren... hm... Als je op gegeven moment echt aardig wat verdient met beleggen is het wel verleidelijk wat minder te werken.

Ik zit nu op 50%, en zou ik met 46 met pensioen kunnen, maar dat kan alleen omdat m'n partner meer van de vaste lasten betaald (hij verdient ook meer),dus zou ik eigenlijk moeten weten hoeveel hij uitgeeft voor het percentage samen.

Als je inkomsten van je beleggingen je uitgaven overstijgen ben je FI. Zo lang dat niet het geval is, ben je niet FI omdat wanneer je op dat moment zou stoppen met werken, je inkomsten niet meer voldoende zijn om je uitgaven te dragen.

Je hebt goede tijden en slechte tijden met investeringen. Zelfs als je het lange termijn te verwachten gemiddelde gebruikt (~7%?) dan is de kans op falen vrij groot als je aanneemt dat je FI bent zodra passieve inkomsten > uitgaven. Daar komt de Safe Withdrawal Rate juist kijken.

Sorry voor het muggenziften :)

Snorremeid_Dutch

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 13
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #622 on: August 25, 2016, 07:37:48 AM »
Nou.. Na lang wikken en wegen en testen heb ik afgelopen zondag een fiets gekocht om in plaats van met de auto, met de fiets naar mijn werk te gaan. Omdat ik best een eind moet (14 km enkele reis) heb ik besloten dat het een elektrische fiets moest worden. Ik zag een advertentie voor een mooie gazelle op marktplaats tegen een goede prijs en heb die fiets ook nog getest bij het Gazelle Experience center. Na mijn testritje was ik overtuigd en deed ik een bod onder de vraagprijs (€ 800), maar kreeg een mail terug dat de minimale prijs € 750 was. Huh? Foutje zeker? Ik mailde terug dat ik dacht dat hij zich vergiste en dat ik het geen probleem vond het verschil te splitten. Daar werd niet op ingegaan, ik kreeg een adres en we spraken een tijd af. Ik nam € 775 mee.

Helemaal naar Zeeland gereden vanuit het midden van het land met de auto van mijn moeder, die een fietsendrager heeft. Daar aangekomen heel hartelijk ontvangen door de verkoper die enthousiast vertelde over zijn hobby van gebruikte fietsen opkopen en doorverkopen via marktplaats. Hij verkocht zo'n 40-50 fietsen per week en deed ook het onderhoud ervan. Van de fiets die ik wilde kopen had hij nog even het versnellingskabeltje vervangen en ik kreeg uitgebreide instructies over de accu en het motortje, en hoe ik er zo lang mogelijk plezier van zou houden. Toen ik wilde betalen gaf de verkoper aan dat hij zelf € 750 had gezegd en dat dat ook de prijs was die ik moest betalen, hartstikke aardig dus. Al met al een heel goed gevoel over de deal. Testritje was lastig, want het regende zondag pijpenstelen. De vriendelijke meneer hielp mijn fiets op de drager, ik kreeg het aankoop- en garantiebewijs mee en ik reed weer 1 uur en een kwartier terug naar huis.

Mijn moeder kreeg netjes € 40 voor de benzine. Zondagavond de fiets getest toen het zonnetje scheen en hij reed ook nog eens als een zonnetje. Maandagochtend ondanks de regen toch de fiets gepakt, ik wilde hem zo graag uitproberen om te zien of het me zou lukken onder het half uur op mijn werk te zijn. Eenmaal fietsend dacht ik: goh, je moet nog best hard zelf mee trappen, zo 'slecht' is dit nog niet voor je. Toch de motor maar een standje hoger: geen verschil. Naar de hoogste stand: nog steeds keihard trappen. Je raadt het al, die fiets deed het dus niet meer.

Gisteren belde de fietsenmaker mij op met slecht nieuws: de voorwielmotor was kapot en moest vervangen. Een grapje dat mij ongeveer € 500 zou kosten. Zo balen! Ik kan me niet voorstellen dat deze meneer mij heeft geprobeerd op te lichten, zeker niet omdat de fiets het zondagavond wel gewoon deed. Ik denk dat ik gewoon hele dure pech heb en troost mezelf op dit moment met de gedachte dat de fiets nieuw € 1.600 kost en ik hem straks voor € 1.250 heb. Doet het nog steeds zeer dat dit € 790 had kunnen zijn. Ik hoop dat de fiets na reparatie heeeeeel lang mee gaat. De accu was in ieder geval nog goed volgens de fietsenmaker en op de nieuwe voorwielmotor heb ik straks 2 jaar garantie.

Hoewel dit alles dus Mustachian bedoelt was, pakte het allemaal net niet Mustachian uit. Ik ga nu maar gewoon een half jaar doen alsof ik geen auto heb en door weer en wind fietsen. Als dat lukt verkoop ik mijn auto en is hij binnen no time terug verdiend.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #623 on: August 26, 2016, 01:01:02 AM »
Begin van de week hebben we de laatste aflossing op onze hypotheek gedaan en nu zijn we dus geheel schuldenvrij. Een en ander moet wel nog administratief verwerkt worden, maar het voelt goed! Als puntje op de i ga ik zo snel mogelijk de hypotheek laten royeren. Dit moet niet en hoeft in principe pas als het huis ooit verkocht wordt. Maar als ik het nu al doe bepaal ik zelf welke notaris het doet, bij verkoop bepaalt de koper de notaris en dus ook wat het (ons) kost. En ik wil het gewoon afronden.

Maar die tarieven lopen nogal uiteen, vanaf 90 euro oplopend tot ruim 400 euro. Aangezien het helemaal via de post afgehandeld wordt en we hiervoor dus niet op een notariskantoor hoeven te verschijnen, denk ik dat ik gewoon de goedkoopste kies en niet een notaris dichtbij huis. Ik ga ervan uit dat alle notarissen een dergelijk standaardklusje naar behoren zullen uitvoeren. Of zijn er hierover andere meningen?

financialfreedomsloth

  • Stubble
  • **
  • Posts: 198
  • Location: Belgium
    • financial freedom sloth
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #624 on: August 26, 2016, 04:11:49 AM »
Begin van de week hebben we de laatste aflossing op onze hypotheek gedaan en nu zijn we dus geheel schuldenvrij. Een en ander moet wel nog administratief verwerkt worden, maar het voelt goed! Als puntje op de i ga ik zo snel mogelijk de hypotheek laten royeren. Dit moet niet en hoeft in principe pas als het huis ooit verkocht wordt. Maar als ik het nu al doe bepaal ik zelf welke notaris het doet, bij verkoop bepaalt de koper de notaris en dus ook wat het (ons) kost. En ik wil het gewoon afronden.

Maar die tarieven lopen nogal uiteen, vanaf 90 euro oplopend tot ruim 400 euro. Aangezien het helemaal via de post afgehandeld wordt en we hiervoor dus niet op een notariskantoor hoeven te verschijnen, denk ik dat ik gewoon de goedkoopste kies en niet een notaris dichtbij huis. Ik ga ervan uit dat alle notarissen een dergelijk standaardklusje naar behoren zullen uitvoeren. Of zijn er hierover andere meningen?
De  hypotheek laten royeren: zou ik enkel doen als jullie van plan zijn om de woning binnen de 10 jaar te verkopen. Anders zou ik het niet doen.
 Het is NU 90 euro uitsparen om later maximum 310 euro te besparen. Hoe langer het duurt vooraleer je het huis verkoopt hoe meer die 90 euro je via beleggingen opbrengt en hoe minder ‘winst’ je hebt door vroeg te royeren. Is het niet mogelijk om dit toch nog zelf te doen vlak voor jullie het huis zouden verkopen? 5belg hier, dus geen idee hoe het in enderland werkt). Dan heb je nu nog rendement op dat geld en op het moment dat jullie er aan denken om het huis te koop te stellen kunnen jullie nog steeds de goedkoopste notaris zoeken, de hypotheek royeren en dan pas het huis te koop zetten.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #625 on: August 26, 2016, 04:23:59 AM »
De  hypotheek laten royeren: zou ik enkel doen als jullie van plan zijn om de woning binnen de 10 jaar te verkopen. Anders zou ik het niet doen.
 Het is NU 90 euro uitsparen om later maximum 310 euro te besparen. Hoe langer het duurt vooraleer je het huis verkoopt hoe meer die 90 euro je via beleggingen opbrengt en hoe minder ‘winst’ je hebt door vroeg te royeren. Is het niet mogelijk om dit toch nog zelf te doen vlak voor jullie het huis zouden verkopen? 5belg hier, dus geen idee hoe het in enderland werkt). Dan heb je nu nog rendement op dat geld en op het moment dat jullie er aan denken om het huis te koop te stellen kunnen jullie nog steeds de goedkoopste notaris zoeken, de hypotheek royeren en dan pas het huis te koop zetten.
Die 90 euro nu kan ik aftrekken van de belasting, ik weet niet of dat over 10 jaar nog kan. Maar ik wil dit gewoon nu afronden. Waar het me om gaat is of ik risico loop door een goedkope notaris ver van huis te nemen. Stel er gaat iets mis, is er dan een kans dat ik alsnog bij de notaris langs moet bijvoorbeeld?

Snorremeid_Dutch

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 13
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #626 on: August 26, 2016, 08:35:49 AM »
De  hypotheek laten royeren: zou ik enkel doen als jullie van plan zijn om de woning binnen de 10 jaar te verkopen. Anders zou ik het niet doen.
 Het is NU 90 euro uitsparen om later maximum 310 euro te besparen. Hoe langer het duurt vooraleer je het huis verkoopt hoe meer die 90 euro je via beleggingen opbrengt en hoe minder ‘winst’ je hebt door vroeg te royeren. Is het niet mogelijk om dit toch nog zelf te doen vlak voor jullie het huis zouden verkopen? 5belg hier, dus geen idee hoe het in enderland werkt). Dan heb je nu nog rendement op dat geld en op het moment dat jullie er aan denken om het huis te koop te stellen kunnen jullie nog steeds de goedkoopste notaris zoeken, de hypotheek royeren en dan pas het huis te koop zetten.
Die 90 euro nu kan ik aftrekken van de belasting, ik weet niet of dat over 10 jaar nog kan. Maar ik wil dit gewoon nu afronden. Waar het me om gaat is of ik risico loop door een goedkope notaris ver van huis te nemen. Stel er gaat iets mis, is er dan een kans dat ik alsnog bij de notaris langs moet bijvoorbeeld?

Royeren is een standaard werkje dat iedere notaris kan, ik zou dus ook voor de goedkoopste gaan.

Je geeft aan dat die 90 euro aftrekbaar is, maar dat is alleen als je in 2016 meer hypotheekrente hebt betaald dan je eigenwoningforfait in 2016. Dus dat zou je nog mee kunnen nemen in je keuze.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #627 on: August 26, 2016, 11:22:24 AM »
Royeren is een standaard werkje dat iedere notaris kan, ik zou dus ook voor de goedkoopste gaan.

Je geeft aan dat die 90 euro aftrekbaar is, maar dat is alleen als je in 2016 meer hypotheekrente hebt betaald dan je eigenwoningforfait in 2016. Dus dat zou je nog mee kunnen nemen in je keuze.
Dat eerste dacht ik dus ook en bedankt voor dat laatste aandachtspunt. Dat zou inderdaad wel eens kunnen gaan tegenvallen.

ProfessionalPirate

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 12
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #628 on: August 31, 2016, 11:37:57 AM »
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het karnen van kredietbrieven?

De opbrengsten zijn wel niet zo geweldig als in de US, maar ik probeer toch minstens een gratis kaart eruit te halen 1 keer per jaar (aanmeldbonus > jaarlijkse bijdrage). Maar ik vroeg me af of je geweigerd kan worden als je te vaak van kaart wisselt? Als ik meer vloog zou ik misschien de AMEX Flying Blue nemen voor de punten.

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #629 on: September 01, 2016, 01:03:05 AM »
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het karnen van kredietbrieven?

De opbrengsten zijn wel niet zo geweldig als in de US, maar ik probeer toch minstens een gratis kaart eruit te halen 1 keer per jaar (aanmeldbonus > jaarlijkse bijdrage). Maar ik vroeg me af of je geweigerd kan worden als je te vaak van kaart wisselt? Als ik meer vloog zou ik misschien de AMEX Flying Blue nemen voor de punten.

Ik heb er een tijdje geleden naar gekeken en toen vond ik het de moeite niet waard, ze hebben nu iets leukere aanbiedingen maar nog steeds geen grote bedragen. Je krijgt bijvoorbeeld een Samsung tablet cadeau bij een Visa kaart (maar betaald wel een fee per jaar).
#edit: de actie liep tot 31 augustus :(

Uiteraard een instapmodelletje en op marktplaats wordt hij vaak aangeboden. Waarschijnlijk mensen die ook aan een dergelijke actie hebben meegedaan en gewoon geld willen ipv een tablet.
http://www.marktplaats.nl/z.html?query=samsung+galaxy+tab+A+7.0&sortBy=price&sortOrder=increasing&priceFrom=50%2C00&postcode=

Ik heb hier gekeken voor aanmeldbonussen.
https://www.creditcardvergelijking.nl/

Ik ga er dit weekend eens in wat meer detail naar kijken. Heb jij nog interessante vondsten met een leuke signup bonus?
Mentaal is de ondergrens voor mij rond de €30 euro aan winst pakken voor de moeite.


« Last Edit: September 01, 2016, 02:04:17 AM by saving_dutchman »

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #630 on: September 07, 2016, 05:12:14 AM »
Naar aanleiding van de CC-discussie zeggen wij juist waarschijnlijk onze CC op, we gebruiken hem toch nooit (meer). Opgeruimd staat netjes. ;)

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #631 on: September 09, 2016, 04:15:31 AM »
Ik vind de credit card toch wel erg handig hoor. Voor zaken als hotelboekingen en autohuur heb je hem eigenlijk standaard al nodig. Ook voor reizen in het buitenland maak ik er graag gebruik van, omdat je dan toch wat minder risico loopt met betalingen.

En last but not least, ik gebruik het ook voor winkelen via internet. Dan laat ik bijv. 8 paar schoenen komen die ik betaal met de credit card. 1 of 2 paar schoenen houd ik. De rest gaat weer terug. Voordat het bedrag is afgeschreven via credit card, zijn de spullen alweer retour en geld daarvan weer op de rekening. Op die manier ben je dan niet aan het voorfinancieren zeg maar. Erg fijn :-).
« Last Edit: September 09, 2016, 07:38:55 AM by Mrs. Arby »

ProfessionalPirate

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 12
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #632 on: September 09, 2016, 12:24:09 PM »
Naar aanleiding van de CC-discussie zeggen wij juist waarschijnlijk onze CC op, we gebruiken hem toch nooit (meer). Opgeruimd staat netjes. ;)

Gefeliciteerd!

Ik heb zelf toch wel af en toe een creditcard nodig voor reizen en internetwinkelen, net als Mrs. Arby.

Voor mensen die elk jaar van kaart wisselen veel gedoe vinden zijn de goedkoopste opties de ANWB VISA card (als je al ANWB lid bent) voor 14,50 per jaar, of de Bijenkorf card voor 16,50. Zelfs als je daar nooit winkelt en niks met de punten doet is het een goeie optie.

http://www.creditcard-vergelijk.nl/

Bij de gewone VISA card krijg je nu 50,- tegoed en eerste jaar gratis. Leuk als je toch geen tablet nodig had :-)

Hierbij nog een gratis tip voor betalen in niet-eurolanden: vaak rekent de bank naast de procentuele koersopslag ook nog een vast bedrag voor geldopname uit een pin-automaat (ING € 2,25!), maar niet voor pinbetalingen in winkels. Ik probeer betalen met contant geld altijd te beperken maar als je toch iets nodig hebt vraag dan om bijpinnen in een supermarkt, want dat geldt gewoon als pinbetaling en niet als geldopname.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #633 on: September 10, 2016, 03:21:49 PM »
Van al die dingen die opgenoemd worden (hotelboekingen, bestellingen via internet, autohuur), maken we nooit gebruik. En als we al wat via internet bestellen zijn er andere mogelijkheden. ;)

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #634 on: September 10, 2016, 11:51:20 PM »
Niemand hier die je probeert te overtuigen dat je je credit card moet houden GreatWhiteSilence :-).
Ik geef alleen mijn redenen waarom ik wel een credit card handig vind om te hebben en wil behouden.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #635 on: September 11, 2016, 04:18:19 AM »
Waarschijnlijk voor de meeste van jullie NIET relevant, maar ik deel het toch maar:
Het loont de moeite om je goed in te lezen over mogelijke financiële regelingen als je (weer) een opleiding gaat volgen. In mijn geval; ik kwam er min of meer bij toeval achter dat de DUO (voorheen IB groep) een regeling heeft waarvoor ik in aanmerking kom, mits ik tijdig een formuliertje opstuur. Scheelt me 1200 euro in studiekosten voor mijn lerarenopleiding. Niemand die je dat vertelt natuurlijk. En dan vragen ze zich bij de Belastingdienst af waarom zoveel mensen in NL geld laten liggen, tja... al die regeltjes waarvan je maar net op de hoogte moet zijn, het wordt er niet doorzichtiger op.

Beetje offtopic misschien: ik zag trouwens laatst een aflevering van "En bedankt, babyboomers". Hoopte op daadwerkelijke beschouwing van de financiële positie van verschillende generaties, met feiten gestaafd zeg maar. Maar nee. Jeetje mineetje wat een klaagzang was dat zeg, met zulke "milennials" wordt ik liever niet geassocieerd.

kaetana

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 432
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #636 on: September 18, 2016, 09:51:08 PM »
Hoi allemaal! Het spijt me voor mijn verschrikkelijk Nederlands; ik ben het nog aan het leren. Ik heb een vraag voor jullie.

Mijn man en ik hebben een plan naar ergens in Europa te wonen. Hij heeft al Nederlandse nationaliteit, en straks zal ik het ook hebben met wat geluk. Hoe gaat het in Nederland voor een Mustachian? Ik weet bijna niks over het Nederlandse systeem. Ik ben net met mijn onderzoek begonnen maar ik zou jullie meningen willen hebben.

Bij voorbeeld heb ik gemerkt dat de belastingen in Nederland veel hoger dan in Australië (waarin ik nu woon) zijn. Waarschijnlijk is dit voor gezondheidzorg. Is het makkelijk om een doctor te zien in Nederland? Welke soort van diensten zijn gratis? Werkt de pensioenplannen erg goed voor een Mustachian?
« Last Edit: September 18, 2016, 09:54:46 PM by kaetana »

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #637 on: September 19, 2016, 12:30:45 PM »
Hoe gaat het in Nederland voor een Mustachian? Ik weet bijna niks over het Nederlandse systeem. Ik ben net met mijn onderzoek begonnen maar ik zou jullie meningen willen hebben.
Het stelsel van belastingen (inkomen, vermogen), toeslagen, maar ook de woningmarkt (sociale woningen voor lage inkomen, vrijesector voor hoge inkomsen) werkt zeer nivellerend.

Quote
Bij voorbeeld heb ik gemerkt dat de belastingen in Nederland veel hoger dan in Australië (waarin ik nu woon) zijn. Waarschijnlijk is dit voor gezondheidzorg
.
Zorg, sociale voorzieningen, infrastructuur. De zorg is niet gratis trouwens, je bent verplicht een ziektekostenverzekering te hebben (ongeveer e 1000 per jaar).

Quote
Is het makkelijk om een doctor te zien in Nederland?

De huisartsenzorg in NL is erg goed, en huisartsenbezoek wordt volledig vergoed door iedere zorgverzekering.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #638 on: September 19, 2016, 03:49:46 PM »
Hoi allemaal! Het spijt me voor mijn verschrikkelijk Nederlands; ik ben het nog aan het leren. Ik heb een vraag voor jullie.

Welkom in Nederland en in de Nederdraad. Met je Nederlands valt het wel mee hoor. =) Hoed je op straat etc. voor Nederlanders die hun Engels op je willen oefenen. Dat doen 'we' nogal eens als we doorkrijgen dat dat de moedertaal van onze gesprekspartner is. We ontnemen je elke kans om je Nederlands te oefenen, terwijl jij je Nederlands meer nodig hebt dan wij ons Engels!

Bij voorbeeld heb ik gemerkt dat de belastingen in Nederland veel hoger dan in Australië (waarin ik nu woon) zijn. Waarschijnlijk is dit voor gezondheidzorg. Is het makkelijk om een doctor te zien in Nederland? Welke soort van diensten zijn gratis? Werkt de pensioenplannen erg goed voor een Mustachian?

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van DagobertDuck over de huisartsenzorg. Als buitenlander moet je er trouwens op bedacht zijn dat Nederlandse artsen terughoudender zijn met medische ingrepen dan je mogelijk thuis gewend bent. In veel gevallen luidt het advies: 'Afwachten, aanzien en uitzieken'. Voor wat keelpijn of een hoestje hoef je dus geen recept te verwachten.

Zie hier nog een interactief plaatje (Oooh! Aaah!) van waar je belastingen naartoe gaan. De fiscaal gefaciliteerde manieren om in Nederland pensioen op te bouwen zijn in het algemeen weinig flexibel en lenen zich niet voor een supervroege pensionering zoals we hier op deze site bespreken. Om de periode tussen het eind van je conventioneel werkzame leven en het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd te overbruggen, zul je dus belastbare beleggings- en spaarrekeningen nodig hebben.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #639 on: September 20, 2016, 06:50:27 AM »
Eh ,dat interactieve plaatje doet het niet. Ben wel benieuwd, MrFrugalNL!

Wat (volgens mij) een aantal verschillen zijn met de situatie in Australië:

- Deeltijdwerken is hier goed mogelijk. Dit wordt door allerlei fiscale regelingen (combinatiekorting voor ouders etc.) gestimuleerd. Door het nivellerende belastingstelsel hoef je bij een kleine baan relatief weinig belasting af te dragen en/of kom je in aanmerking voor toeslagen omdat je inkomen minder is. Deeltijdbanen zijn in NL veel makkelijker te vinden dan elders en zijn veel meer sociaal geaccepteerd. Banen van 8, 12, 18, 30 uur per week bijvoorbeeld zijn vrij normaal, al ligt het wel aan de sector waarin je werkt.

- Er is voor werknemers heel veel collectief geregeld. Dat is voor een deel in de wet vastgelegd (bijv. doorbetaling als je ziek bent, doorbetaling na ontslag). Daarnaast zijn vakbonden hier invloedrijk, er zijn in veel sectoren CAO's met aanvullende arbeidsvoorwaarden zoals aantal vakantiedagen etc die gelden voor iedereen in die sector. Nadeel: ruimte om over je beloning te onderhandelen is minder dan in AU of USA. Ook hier geldt weer: het verschilt per werkgever wat er mogelijk is.

- Rechten voor huurders zijn hier goed geregeld. Misschien zelfs te goed geregeld, want daardoor is je huis verhuren zolang er een hypotheek op zit best ingewikkeld. Maar als huurder kan je huur nooit zomaar omhoog schieten en je huurbaas kan je er ook niet uitzetten of iets dergelijks.

- Je hoeft in Nederland minder rekening te houden met "catastrofale" gebeurtenissen door het sociale vangnet. Wie kanker krijgt, krijgt de ziektekosten vergoedt en krijgt indien nodig een uitkering. Wie langdurig werkloos is, kan bijstand krijgen. Na de pensionering is er de AOW, al is het geen vetpot, voor iedereen die in NL woonachtig is geweest voor een x aantal jaar. Veel mensen die met FI bezig zijn trekken daaruit de conclusie dat je minder reserve hoeft te rekenen voor je "nest egg", omdat er veel veiligheidsmarge is door sociale regelingen.

Al met al is FI in Nederland echt wel te realiseren, maar het RE gedeelte wordt door hoe belastingen etc. zijn vormgegeven best ontmoedigd. Als je het liefst een sprint trekt door flink te verdienen en te beleggen en binnen 10 jaar helemaal wilt stoppen met werken en bijv. wilt leven van huurinkomsten is dat lastiger dan elders. Als je gedurende een langere tijd (heel erg) deeltijd wilt werken, dan is dat in NL makkelijker dan elders.
« Last Edit: September 20, 2016, 06:54:51 AM by Spruit »

kaetana

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 432
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #640 on: September 21, 2016, 11:51:05 PM »
Dank jullie wel voor de antwoorden! Ze zijn een grote hulp.

Welkom in Nederland en in de Nederdraad. Met je Nederlands valt het wel mee hoor. =) Hoed je op straat etc. voor Nederlanders die hun Engels op je willen oefenen. Dat doen 'we' nogal eens als we doorkrijgen dat dat de moedertaal van onze gesprekspartner is. We ontnemen je elke kans om je Nederlands te oefenen, terwijl jij je Nederlands meer nodig hebt dan wij ons Engels!

Ja, ik heb dit ook gezien. Maar nu heb ik een goed manier om dit te vermijden: ik zeg dat ik niet zo goed Engels spreek. :) Gelukkig spreek ik andere talen.

Zie hier nog een interactief plaatje (Oooh! Aaah!) van waar je belastingen naartoe gaan. De fiscaal gefaciliteerde manieren om in Nederland pensioen op te bouwen zijn in het algemeen weinig flexibel en lenen zich niet voor een supervroege pensionering zoals we hier op deze site bespreken. Om de periode tussen het eind van je conventioneel werkzame leven en het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd te overbruggen, zul je dus belastbare beleggings- en spaarrekeningen nodig hebben.

Interessante pagina. De inkomsten is minder dan de uitgaven! We denken dat we hier in Australië zullen wonen voor onze pensionering. We willen alleen voor een paar jaren in Nederland blijven.

Dank je ook, Spruit, voor de verschillen tussen NL en AU. Ik heb aan deeltijdwerken nooit gedacht maar misschien zou ik het doen. Heb je ook in Australië gewoond? Wat denk je aan de verschillen in salarissen?

Mijn man en ik werken in technologie en we zullen Nederlandse nationaliteit hebben. Denken jullie dat het makkelijk zou zijn om banen in deze industrie te vinden? Zijn meestal van de banen in de Randstad? Zijn er ook banen in andere talen (Engels)? We willen daar gaan in een jaar of zo, dus ik wel eb nog tijd om mijn Nederlands te verbeteren.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #641 on: September 23, 2016, 01:13:10 PM »
De grootste concentratie banen is inderdaad in de Randstad te vinden. Als je in de technologiesector werkt, kun je je ook eens in Eindhoven verdiepen. Je hebt daar heel wat technologiebedrijven in de schaduw van de technische universiteit. Er zijn volgens mij zat bedrijven waar je geen woord Nederlands hoeft te spreken, als je het Engels maar machtig bent. Ik heb zelf eens bij een bedrijf gezeten waar we met z'n allen Engels moesten gaan spreken toen er één leidinggevende bij kwam die Engels maar geen Nederlands sprak. Dat vond ik persoonlijk een wat minder geslaagd sociaal experiment.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #642 on: September 24, 2016, 01:33:31 PM »
Kaetana, zelf niet in Australie gewoond maar wel een kennis die vanuit Perth naar hier is verhuisd en zich regelmatig verbaast over hoe het in NL werkt. En terecht, sommige dingen zijn ook erg raar. Volgens mij zijn veel zaken in Australie financieel gezien veel beter geregeld (kan ook zijn dat zij heimwee heeft, natuurlijk).

+1 voor Eindhoven, ik zou dit de voorkeur geven boven de Randstad aangezien woonlasten er veel beter te betalen zijn. Rondom Eindhoven worden bijvoorbeeld ook veel sociale huurwoningen verkocht onder zeer gunstige voorwaarden.

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #643 on: October 06, 2016, 11:44:52 AM »
In een poging het topic terug wat nieuw leven in te blazen...

Heb binnenkort een nieuwe job :) zonder firma wagen :(
Ik overweeg full mustachian te gaan en geen wagen aan te schaffen. Iedere mens met wie ik erover spreek geeft mij allesbehalve motivatie; Dat hou je niet lang vol, koopt u eens ne wagen, je kan niet zonder, je gaat uw vrijheid missen, wat ga je doen als het regent (euh fietsen misschien)...
Hopelijk zijn hier gedreven mensen te vinden die mij betere moed willen geven.

Als auto freak heb ik wel graag een mooie wagen die naar mijn inschatten, 400€ per maand kost. Stel 100€ per week. Aangezien ik de wagen niet voor woon/werk verkeer zou gebruiken, schat ik een 4 tal ritten van gemiddeld 10km in. Dus 25€ "in the pocket" voor een half uurtje fietsen gemiddeld. Klinkt wel minder badass op die manier :)

Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #644 on: October 06, 2016, 02:41:57 PM »
Wat nieuw leven zou leuk zijn. Komt bij vlagen hier zo te lezen.

Als je toch een auto aanhoudt, dus de vaste lasten als wegenbelasting, afschrijving, onderhoud, etc toch wel hebt, zou ik denk ik zelf ook gewoon met de auto naar mijn werk blijven rijden. De variabele kosten die je dan hebt qua brandstof en iets slijtage zijn dan relatief beperkt, dus voordeel van fietsen is laag. Niet erg Mustachian van mij.
Telt wel mee dat ik van mijn werk ook geen lease-auto heb, maar wel 19 cent per kilometer krijg vergoedt voor de reiskosten, dus dat dekt de variabele kosten weer vrij aardig.
Is dat in Belgie ook zo?

Moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of de vergoeding er bij fietsen ook zou zijn.

financialfreedomsloth

  • Stubble
  • **
  • Posts: 198
  • Location: Belgium
    • financial freedom sloth
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #645 on: October 07, 2016, 08:17:10 AM »
In een poging het topic terug wat nieuw leven in te blazen...

Heb binnenkort een nieuwe job :) zonder firma wagen :(
Ik overweeg full mustachian te gaan en geen wagen aan te schaffen. Iedere mens met wie ik erover spreek geeft mij allesbehalve motivatie; Dat hou je niet lang vol, koopt u eens ne wagen, je kan niet zonder, je gaat uw vrijheid missen, wat ga je doen als het regent (euh fietsen misschien)...
Hopelijk zijn hier gedreven mensen te vinden die mij betere moed willen geven.

Als auto freak heb ik wel graag een mooie wagen die naar mijn inschatten, 400€ per maand kost. Stel 100€ per week. Aangezien ik de wagen niet voor woon/werk verkeer zou gebruiken, schat ik een 4 tal ritten van gemiddeld 10km in. Dus 25€ "in the pocket" voor een half uurtje fietsen gemiddeld. Klinkt wel minder badass op die manier :)
Ja, maar je kunt wel 400 euro per maand meer sparen als je geen auto hebt + naar het werk fietsen kan je ook nog eens de belastingsvrije fietsvergoeding van 0.22 euro per km woon werk afstand opleveren. Misschien moet je het zo eens berekenen en zal dan blijken dat je zonder aut 2x zoveel kunt sparen als met auto. En dat is toch behoorlijk badass....
en zoals Dagobert al aangaf, als je toch een auto hebt ga je die waarschijnlijk toch meer gebruiken hoor want ja, hij staat er toch ...

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #646 on: October 07, 2016, 11:38:23 AM »
Wat nieuw leven zou leuk zijn. Komt bij vlagen hier zo te lezen.

Als je toch een auto aanhoudt,

Ik leg het wellicht niet goed uit dus om jullie een beter beeld te geven;
Ik heb geen wagen enkel een wagen van mijn huidig werk die ik ook voor privé mag gebruiken. Nu moet ik die wagen natuurlijk terug geven en via mijn nieuwe firma moet ik niet ver wandelen en ik begin te werken.
Dus fietsvergoeding zit er niet in maar wel een sterk punt @ financialfreedomsloth

Telt wel mee dat ik van mijn werk ook geen lease-auto heb, maar wel 19 cent per kilometer krijg vergoedt voor de reiskosten, dus dat dekt de variabele kosten weer vrij aardig.
Is dat in Belgie ook zo?

mobiliteitsvergoeding of kilometervergoeding bij ons varieert meestal per sector/type contract. Bij de overheid is dit soms enkel betaalt, als je met de fiets komt. In mijn huidige sector;

Openbaar vervoer      volledige terugbetaling
Eigen vervoermiddel           0,2595 EUR per kilometer
Voertuig werkgever      0,1124 EUR per kilometer
Chauffeursvergoeding      0,1264 EUR per kilometer



Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #647 on: October 09, 2016, 04:01:10 AM »
Ik overweeg mezelf te trakteren om een simpele speed pedelec. Iemand ervaring ermee?
Zo een bakfiets lijkt mij wel praktisch maar een prijs van +5000€ kan ik moeilijk verantwoorden tegenover mezelf.

Zonder elektrische fiets zou ik me meer opsluiten in de winter en dat is het voor mij niet waard. Ooklal is de grootste frequente verplaatsing maar 13km.

financialfreedomsloth

  • Stubble
  • **
  • Posts: 198
  • Location: Belgium
    • financial freedom sloth
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #648 on: October 10, 2016, 03:17:23 AM »
Mijn vriendin heeft een 45km/h pedelec die ik nu dagelijks gebruik om naar het werk te fietsen (20 km enkel). Ik ben fan! Die 45km/h moet je relativeren hoor. Je haalt er vlot 30km/h mee maar voor hoger moet je al flink door trappen (of een flinke helling afdalen). Maar 30 km/h gemiddeld zonder echt hard te moeten trappen vind ik ook al heel wat. Die 20 km afstand doe ik nu vlot in 45 min.

Als ik deze job hou (nog niet zeker) ga ik in maart waarschijnlijk proberen om ook zo een ombouwkit van bafang (de 1000 watt variant dan) te kopen en een mountainbike ombouwen, zoals hier beschreven. http://www.mrmoneymustache.com/2016/05/25/recipe-for-a-badass-diy-electric-mountain-bike/

Een throttle hebben lijkt me ideaal. Af en toe een stukje niet moeten trappen en toch nog aan 30 km/h blijven fietsen lijkt me ideaal. Ik woon wel op het platteland, in een stad lijkt zoiets me te snel om deftig gebruik van te kunnen maken.

Dus voor een stedelijke omgeving lijkt een 45km/h pedelec zonder throttle mogelijkheid me meer dan voldoende, op het platteland lijkt zo een Bafang speed monster me ideaal
Een bakfiets lijkt me ook en veel te duur en te onpraktisch in dagelijks gebruik. Ik heb een tijdje terug zitten kijken op 2dehands.be en daar kon je toch voor 100 tot max 300 euro een deftige fietstrailer kopen. Lijkt mij meer dan voldoende voor die paar keer je toch wat gerief zou moeten meezeulen.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #649 on: October 10, 2016, 03:45:09 AM »
Heeft een van julie ervaring met een hypotheek oversluiten? Ik heb nog 5 jaar op 3.3% tegaan. Met de lage rente van nu zou het me best wat schelen maar ik kan niet goed overzien wat de kosten zijn.

 

Wow, a phone plan for fifteen bucks!