Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 681668 times)

basd

  • Stubble
  • **
  • Posts: 186
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #450 on: April 28, 2016, 03:09:13 AM »
Overigens zit ik ik juist te kijken naar opties om vanuit het buitenland te werken, een "workation". Als ik toch overal kan werken, waarom dan niet vanuit een zonnig oord?
Leuk! Dat zie ik (zeker gezien de thuissituatie) hier voorlopig niet gebeuren, maar de vrijheid hebben om zonder beperkingen te kunnen kiezen waar en wanneer ik werk is wel iets waar ik naar op zoek ben.

Aan de andere kant wil ik mezelf ook meer gaan richten op het geven van workshops en opleidingen in mijn vakgebied in plaats van (alleen maar) uitvoerend bezig te zijn en dat is toch vaak wel gebonden aan een locatie, zeker omdat ik niet zo van de webinars ben (de interactie en het kunnen stellen van vragen 1-op-1 zijn voor mij echt een toegevoegde waarde aan workshops en zo).

Al zeg ik natuurlijk geen nee tegen een aanbieding om workshops te gaan geven in datzelfde zonnige oord :)

Sjors

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #451 on: May 01, 2016, 11:21:06 AM »
Hoi allemaal,
Ik ben helemaal nieuw in de money mustache wereld. Sinds een paar maanden ben ik huiseigenaar en ben ik pas echt gaan nadenken over onze inkomsten/uitgaven en heb ik ook de blog van MMM ontdekt. Alsof ik the matrix nu zie ;) Ik wil ook financieel onafhankelijk zijn!
Geen schulden behalve DUO, een eerste koophuis dus, dat gelukkig meteen overwaarde heeft (getaxeerd) een klein kind, een in loondienst en een Zzp'er. We zijn begin 30. Een buffer van 10k en dat was het wel voor nu.
Heel interessant om mee te lezen over jullie persoonlijke situaties en de reis naar financial independence.
Meteen een vraag: stel dat we kunnen stoppen met werken als we 50 zijn. Met 70 komt pas de AOW en pensioen. Maar wat heeft dit voor invloed op ons pensioen? Hebben we dan geen enorm 'pensioengat'? ik hoor graag!

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #452 on: May 02, 2016, 03:28:07 AM »
In principe zal het pensioen wat je (na je pensioen) krijgt lager zijn dan wat je nu voorgespiegeld wordt (in ieder geval als je in loondienst zit), onder andere omdat ze er in de berekeningen vanuit gaan dat je blijft werken en blijft bijdragen aan die specifieke pensioenpot. Maar dat pensioengat is ook deels gebaseerd op de uitgaven (of eigenlijk inkomsten, want daar maken ze nauwelijks verschil tussen) die je nu hebt. Men gaat er namelijk altijd vanuit dat je uitgavenpatroon vrijwel hetzelfde blijft, wat voor de meeste mensen ook wel zo is.

Maar wij zijn mustachians. *Bazuingeschal* ;)

Wij leven nogal zuinig in vergelijking met de gemiddelde Nederlander. En we potten het geld wat we door onze zuinige levensstijl overhouden op, door af te lossen op schulden/hypotheek en het weg te stoppen in vermogensmiddelen die op hun beurt weer inkomen/cash flow genereren. Vooral door het laatste zal dat pensioengat wel meevallen, want pensioen is in principe niets anders dan het oppotten van geld voor later, zodat je niet meer hoeft te werken als je daar geen behoefte  (meer) aan hebt. Of niet meer kunt natuurlijk, want met de jaren komen uiteindelijk ook vaak gebreken. Over een pensioengat hoeft een gedisciplineerde mustachian zich over het algemeen dus geen zorgen te maken...

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #453 on: May 02, 2016, 03:45:25 AM »
Het idee is inderdaad om een inkomen uit je stache te genereren waarmee je al je kosten dekt zonder in te teren. Dus heb je je pensioen/AOW dan niet meer nodig. Aangezien dat voor onze generatie toch pas rond de 70 is, is het geen probleem. Ik denk dat ik op die leeftijd niet veel meer ga ondernemen behalve TV/Internet en op bezoek bij de (klein) kinderen.

Sjors

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #454 on: May 02, 2016, 04:10:56 AM »
Fijn idee om niet meer afhankelijk te zijn van AOW en pensioen. Ik ben heel gemotiveerd, wij zijn in korte tijd van 10% savings rate naar 38% gegaan. 

Ons plan is nu om maandelijks het met de bank afgesproken bedrag af te blijven lossen op de hypotheek (100% annuïtair). En daarnaast geld te gaan investeren in indexfondsen. Als de rentevaste periode eindigt na 10 jaar kan ik afhankelijk van de hypotheekrente a) een groter bedrag ineens aflossen, dan wel b) de rente opnieuw variabel/vast zetten. En de investeringen rustig door laten groeien.

Maak ik nu een denkfout op deze manier? Ik hoor/lees momenteel veel om me heen dat mensen als een gek gaan aflossen. Maar wij hebben een hypotheekrente van 1,47% (na aftrek) dus het voelt voor mij heel raar om nu zo veel extra af te gaan lossen als je het ook kunt investeren met naar verwachting meer rendement. Hoe denken jullie hierover?

Sorry voor de rookie questions!

Silvie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 212
  • Age: 38
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #455 on: May 02, 2016, 04:31:02 AM »
Dat is een persoonlijke voorkeur. Als je puur naar de cijfers kijkt, levert het waarschijnlijk meer op om te beleggen als je zo'n lage hypotheekrente hebt (jaloers! Ik heb 4,4%). Maar het geeft ook rust om lagere maandlasten te hebben en uiteindelijk niemand meer wat schuldig te zijn. Zelf kies ik voor een combinatie. Ik leg elke maand een bedrag in bij Meesman en wanneer ik kan, los ik extra af op de hypotheek.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #456 on: May 02, 2016, 05:09:32 AM »
Wij hebben nog een hypotheekdeel met 5,6% rente, dus daar lossen we zeker wel op af. De andere leningdelen zijn beide 2,4%, een deel is annuïtair, het andere aflossingsvrij. Zodra het leningdeel met de hoge rente afgelost is, stappen we waarschijnlijk over op het aflossen van het aflossingsvrije deel met de lage rente, maar één en ander hangt ook af hoe de wind waait op het moment dat het leningdeel met de hoogste rente afgelost is.
Als de rente ineens omhoog schiet doordat een of ander kaartenhuis weer in elkaar dondert, zullen we zeker wel extra af gaan lossen bijvoorbeeld. Maar ik ben ook een beetje bang dat de rente aan het einde van de rentevaste periode ontzettend hoog is waardoor het beter is af te lossen, maar alles dan bijvoorbeeld in de aandelen zit die dan tegen verlies verkocht moeten worden. Of het is dan gewoon jammer om de stash aan te spreken terwijl die net lekker loopt.
Dus gevoelsmatig gezien zullen we waarschijnlijk wel extra gaan aflossen, in plaats van het in bijvoorbeeld Meesman te steken, maar we beperken ons wel tot één leningdeel per keer.


Sjors

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #457 on: May 02, 2016, 07:07:28 AM »
ja, kan me voorstellen dat je eerst steeds het leningdeel aanpakt met de hoogste rente.

Silvie, ik lees dat jij pensioenspaart via bright. Mijn partner is ook zelfstandige, wij hadden er ook naar gekeken. Als je eerder wil laten uitkeren, kan op zijn vroegst vanaf 55 jaar, dan krijg je naast uiteraard een lagere maandelijkse uitkering ook nog te maken met de verplichting dat je uitkering over minstens 35 jaar uitgesmeerd moet worden. Namelijk minstens tot aan 20 jaar na je wettelijke pensioenleeftijd die voor ons op 70 jaar ligt naar verwachting... Vandaar dat wij er nog over twijfelen. Had jij al nagedacht wanneer jij wil beginnen met laten uitkeren?

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #458 on: May 03, 2016, 12:52:16 AM »
Ik maak sowieso zelf geen gebruik van producten die mij beperken in mijn toegang tot het geld. Wat heb je aan een product waar je pas met 55 jaar bij kan, als je misschien zelfs al met je veertigste (deels) met 'pensioen' wil? Of misschien wil je het achteraf toch op een andere manier gebruiken, maar dan zit je toch aan zo'n product vast en heb je geen toegang tot het geld...

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #459 on: May 03, 2016, 01:57:47 AM »
Ik maak sowieso zelf geen gebruik van producten die mij beperken in mijn toegang tot het geld. Wat heb je aan een product waar je pas met 55 jaar bij kan, als je misschien zelfs al met je veertigste (deels) met 'pensioen' wil? Of misschien wil je het achteraf toch op een andere manier gebruiken, maar dan zit je toch aan zo'n product vast en heb je geen toegang tot het geld...
Als je met je 40ste met pensioen wil heb je ook geld nodig voor na je 55ste. Het handige van pensioen sparen is dat je er geen belasting over betaald. Pas als je het uitkeert, maar dan is je inkomen een stuk lager, dus zit je in een lagere schaal.

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #460 on: May 03, 2016, 02:16:23 AM »
Ik maak sowieso zelf geen gebruik van producten die mij beperken in mijn toegang tot het geld. Wat heb je aan een product waar je pas met 55 jaar bij kan, als je misschien zelfs al met je veertigste (deels) met 'pensioen' wil? Of misschien wil je het achteraf toch op een andere manier gebruiken, maar dan zit je toch aan zo'n product vast en heb je geen toegang tot het geld...

Sparen uit je brutoloon zonder vermogensrendementheffing is echt heel erg lucratief. Het is een afweging tussen de risico's net als bij het kiezen tussen beleggen of hypotheek aflossen. Er is een reden dat de overheid (lage) limieten aan de pensioenopbouw heeft gehangen.

Mijn eerste grove berekeningen laten het volgende zien:

Aannames:
5% rendement per jaar
modaal bruto inkomen van ~36 K (jaarruimte €3321 bij geen pensioen van werkgever)
20 jaar investeringsperiode
Belastingschaal bij inleg 42%, Belastingschaal bij opname 42%
VRH 1.2% vanaf €21k.

Na 20 jaar levert sparen via pensioenregelingen ruim €23.8k NETTO meer op. Uiteraard zitten hier nog geen kosten  van de regelingen in verwerkt dus het is een hele grove berekening

Zie daar het effect van rente op rente. Uiteindelijk gaat het over jaarlijks 3321*0.58=€1926 netto sparen in een pensioenregeling. Veel minder dan wat wij snorremansen sparen op jaarbasis. Maar ik denk dat het wel iets belangrijks is om mee te nemen in het totaalplaatje. Het zijn gouden handboeien maar wel hele mooie =]

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #461 on: May 03, 2016, 02:48:41 AM »
Hmm, als ik het een en ander bekijk: mijn man heeft gewoon pensioenopbouw via zijn werk en ik verdien zo weinig dat die jaarruimte en dergelijke verwaarloosbaar is, vermoed ik. ;)

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #462 on: May 03, 2016, 04:20:33 AM »
Hmm, als ik het een en ander bekijk: mijn man heeft gewoon pensioenopbouw via zijn werk en ik verdien zo weinig dat die jaarruimte en dergelijke verwaarloosbaar is, vermoed ik. ;)

Dat zul je voor jezelf even uit moeten zoeken, het is nogal afhankelijk van de persoonlijke situatie. Een pensioengat onstaat vaak ongemerkt. Denk bijv. aan een wachttijd van 2-6 maanden voordat je gaat deelnemen aan pensioenfonds bij veranderen van werkgever.
Het lijkt erop dat ik ook geen enkele vrije ruimte meer over heb door pensioenopbouw via werkgever. Nu is dat natuurlijk niet echt en probleem behalve dat ik het liever zelf zou beleggen voor 45 jaar tegen een TER van 0.07%.

De boetes bij vervroegde opname  van dit soort producten zijn ook niet mis trouwens. Ik zie getallen van 52% + 20% boete voorbijkomen :O. Iemand die hier meer informatie over heeft?

Silvie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 212
  • Age: 38
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #463 on: May 03, 2016, 07:54:10 AM »
Sjors, dat kun je volgens mij t.z.t. nog aanpassen. Eerlijk gezegd heb ik daar nog niet heel erg over nagedacht. Ik ben 30 en toen ik begon met Bright was ik 28. Ik vind het al moeilijk om 5 jaar vooruit te kijken, laat staan 40 jaar ;-) Vandaar dat ik toen ik dit ging doen het al heel goed vond van mezelf dat ik überhaupt een pensioen voor mezelf had geregeld. Je weet natuurlijk nooit hoe je leven loopt en of je de pensioenleeftijd wel haalt. Maar laten we van het positieve uitgaan ;-)

Het enige dat ik weet is dat ik geen kinderen wil (en ga nu niet zeggen dat ik daar nog anders over ga denken, want dat hoor ik al 10 jaar) en dat ik veel wil reizen. Hopelijk heb ik over een jaar of 10 mijn hypotheek afbetaald, waardoor zo'n levensstijl nog beter mogelijk wordt. Dat hoeft dan ook niet veel te kosten. Reizen gaat wel voor het hypotheek afbetalen, want ik ga niet thuisblijven zodat ik een extra betaling aan de bank kan doen.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #464 on: May 10, 2016, 02:31:59 AM »
Door vakantiegeld en belastingteruggave (ze zijn snel bij ons dit jaar) zitten we deze maand op een saving rate van boven de 80%. Dat is best een leuk cijfertje. ;)

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #465 on: May 11, 2016, 03:49:05 AM »
Door vakantiegeld en belastingteruggave (ze zijn snel bij ons dit jaar) zitten we deze maand op een saving rate van boven de 80%. Dat is best een leuk cijfertje. ;)
Nice. Als je dat vol zou kunnen houden was je FI binnen 6 jaar. Het is trouwens voordeliger om je geld maandelijks terug te vragen. De belasting betaald geen rente meer tegenwoordig.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #466 on: May 11, 2016, 02:01:39 PM »
Door vakantiegeld en belastingteruggave (ze zijn snel bij ons dit jaar) zitten we deze maand op een saving rate van boven de 80%. Dat is best een leuk cijfertje. ;)
Nice. Als je dat vol zou kunnen houden was je FI binnen 6 jaar. Het is trouwens voordeliger om je geld maandelijks terug te vragen. De belasting betaald geen rente meer tegenwoordig.
Ik doe beide: de inkomsten van mijn man veranderen nauwelijks dus die belasting vraag ik terug, maar mijn inkomsten zijn onzeker dus geef ik deze niet op. Het kan namelijk ook zo zijn dat ik door omstandigheden (veel) minder binnen haal (dan wat ik mogelijk op zou geven), en ik hou niet zo van terugbetalen... ;)

Ik zou wel willen dat we een saving rate van 80% konden volhouden, maar ik kan niet het hele jaar door werken, dus komt de jaarlijkse saving rate uit op ongeveer 50%.
« Last Edit: May 12, 2016, 12:17:24 AM by Great White Silence »

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #467 on: May 17, 2016, 03:45:09 AM »
Ik bedacht me van het weekend dat we inmiddels een bepaalde overlijdensrisicoverzekering niet meer nodig hebben, we hebben nu zoveel gespaard dat de achterblijvende partner dat stukje hypotheek met spaargeld af kan lossen, indien noodzakelijk. Scheelt niet zoveel (€13 per maand) maar alle beetjes helpen.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #468 on: June 03, 2016, 02:13:54 AM »
Zijn er mensen die al voor ogen hebben hoeveel ze nodig hebben om FI te zijn? Ik heb uitgerekend dat wij ongeveer €400.000 nodig hebben, plus een afgeloste hypotheek. Valt me eigenlijk best mee, als ik eerlijk ben.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #469 on: June 03, 2016, 02:27:44 AM »
€400.000? Dat valt inderdaad erg mee. Hoe kom je op dit bedrag?
Met 400k heb je met een SWR van 4% 1300 per maand Bruto. Daar blijft na belastingen nog iets van 1000 euro per maand van over. Zou je nog toeslagen krijgen als je 400k op de bank hebt?

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #470 on: June 03, 2016, 06:20:59 AM »
Ik heb alle (verwachte) jaarlijkse uitgaven op een rijtje gezet en aangepast naar de situatie zoals die waarschijnlijk zou zijn tegen de tijd dat we FI zouden zijn. Bijvoorbeeld: de hypotheek zou weg zijn, dus de overlijdensrisicoverzekeringen die erbij horen kunnen dan bijvoorbeeld ook opgezegd worden. De kinderen zullen tegen die tijd ook ouder zijn, dus zullen de abonnementen voor Ballorig en een andere speeltuin (is buiten) niet meer nodig zijn. Het bedrag wat ik daarna overhield heb ik maal 25 gedaan. Misschien zal het bedrag nog wat stijgen (misschien komen er nog wat abonnementen bij bijvoorbeeld, of gaan ze er juist af), maar het is een goede basis. Bovendien blijven we waarschijnlijk toch (deeltijd) werken, dus we zullen niet alles nodig hebben om FI te zijn.

Toeslagen krijg je niet meer, daarvoor heb je teveel vermogen. Kinderbijslag is onafhankelijk van vermogen, dus dat zou je wel gewoon krijgen. Met de kinderbijslag heb ik verder geen rekening gehouden trouwens.
« Last Edit: June 03, 2016, 09:28:16 AM by Great White Silence »

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #471 on: June 03, 2016, 07:59:28 AM »
Hallo allemaal,

Ik lees ook al enkele jaren mee op MMM. Leuk dat er meer Nederlanders en Belgen zijn op dit forum.
Met enige jaloezie lees ik altijd de verhalen van de Amerikaanse geldsnorren die, omdat zij veel minder belasting betalen, snel hun snor kunnen laten groeien. Geldt helaas voor mij wat minder.
Ik ben 44, werk als freelancer, ben in het bezit van een eigen huis en hypotheek, heb wat eigen geld op mijn spaarrekening en ik beleg ook in indexfondsen. Ik lees en leer graag met jullie mee.

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #472 on: June 03, 2016, 11:38:47 PM »
€400.000? Dat valt inderdaad erg mee. Hoe kom je op dit bedrag?
Met 400k heb je met een SWR van 4% 1300 per maand Bruto. Daar blijft na belastingen nog iets van 1000 euro per maand van over. Zou je nog toeslagen krijgen als je 400k op de bank hebt?

Waarom reken je met 1300 bruto naar 1000 netto? Het gaat hier toch om eigen vermogen, geen inkomsten waar je belasting over betaalt? Geldt dan niet 1300 bruto=netto, of ze ik dan wat over het hoofd?

Om volgens SWR principe FI te zijn, denk ik dat ik €500.000,- nodig heb. Zelf hoop ik enkele pandjes te kunnen gaan kopen en te verhuren. Afhankelijk van prijs en opbrengst denk ik dan met circa 300.000-400.000 FI te zijn.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #473 on: June 04, 2016, 12:50:58 AM »
@Mrs Arby: Je hebt te maken met vermogensbelasting, dat is momenteel 1,2% over het vermogen (minus het heffingsvrije vermogen). Er zijn wel plannen om de opzet van de vermogensbelasting te veranderen, maar hoe dat eruit gaat zien is geloof ik nog koffiedik kijken.

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #474 on: June 04, 2016, 01:11:22 AM »
De VRH ken ik maar al te goed helaas ;-). Zoals jullie waarschijnlijk ook allemaal. Dat betaal je over het gehele vermogen minus belastingvrije deel. Maar daarmee wordt toch 1300 bruto niet 1000 netto? Je betaalt geen inkomstenbelasting over het swr bedrag dat je opneemt. Dus volgens mij is 1300 bruto=netto. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd hoor en moet ik mijn eigen reken-je-rijk-berekeningen gaan aanpassen ;-). Vandaar dat ik het vraag.
« Last Edit: June 04, 2016, 02:01:40 AM by Mrs. Arby »

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #475 on: June 04, 2016, 02:27:59 AM »
Als ik vier ton vermogen heb, mag ik toch wel een bedragje van ongeveer €4.800 per jaar aftikken. Dat is 400 per maand. Je zou er bijna een hypotheek voor nemen... *vraagt zich ineens af of aflossen wel zo handig is...*  :p

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #476 on: June 04, 2016, 03:01:59 AM »
Haha, ja, da's waar. De VRH is me echt een doorn in het oog. Wat een irritante belasting zeg. Belasting betalen omdat je wat meer spaart dan de gemiddelde Nederlander. Grrr...
« Last Edit: June 04, 2016, 03:30:18 AM by Mrs. Arby »

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #477 on: June 04, 2016, 03:50:48 AM »
Och, ik betaal liever vermogensbelasting dan inkomstenbelasting. ;)
Al betaal ik zelf momenteel vrij weinig inkomstenbelasting, omdat ik gebruik kan maken van die inkomensafhankelijke combinatiekorting en niet het hele jaar werk.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #478 on: June 04, 2016, 07:31:52 AM »
Haha, ja, da's waar. De VRH is me echt een doorn in het oog. Wat een irritante belasting zeg. Belasting betalen omdat je wat meer spaart dan de gemiddelde Nederlander. Grrr...

Je zou bijna goudstaven onder je bed gaan verstoppen inderdaad.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #479 on: June 04, 2016, 08:43:24 AM »
Alleen leveren goudstaven onder het bed zo weinig rendement op. ;(

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #480 on: June 04, 2016, 11:24:19 AM »
Als je ze 15 jaar geleden had gekocht wel :P

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #481 on: June 05, 2016, 09:04:53 AM »
Dat is zeker waar, helaas hadden we toen nog niet genoeg geld en waren we nog niet 'wakker' genoeg.
Mijn man en ik kenden elkaar 15 jaar terug trouwens nog niet eens... :-o

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #482 on: June 06, 2016, 07:58:55 AM »
Hoi iedereen, ik ben nieuw hier. Leuk zo'n Nederlands deel!
Ik ben 28, woon samen met partner en dochter van 2.

Ik lees al een tijdje de blogs van MMM, en tijdje terug ook even gekeken hoe mijn uitgaven er uit zien. Volgens de blog "How to go from middle-class to kickass" geef ik te veel uit aan het volgende:
- Restaurants en afhalen (ietsje te veel, maar ik wil proberen meer meal-prep te doen zodat we altijd wat in de vriezer hebben liggen)
- Schoonmaakster (beide werkend, toch wel heel fijn. Probeer het wel zo min mogelijk nodig te hebben. Ongeveer 1 x de 2 weken.)
- Speelgoed (iets te veel, maar €120 per jaar zoals MMM adviseert lijkt me heel lastig. Aan de andere kant had dochter van 2 niet perse een trampoline hoeven hebben... maar ze is er wel heel blij mee)
- Computers (voor een deel voor werk, dus misschien telt deze niet. Maar de tablet had niet gehoeven)
- Elektriciteit (geen idee wat we hier fout doen, moet ik eens uitzoeken)
- TV (Ik kijk geen TV, partner wel en dat bedrag is geen ruzie waard, al heb ik liever dat hij om persoonlijke redenen geen Tv zou kijken)

Ik zou dan €3000 per jaar kunnen besparen... ik denk dat ik er gewoon een beetje op kan letten en me meer focussen op meer verdienen.

Ik ben ook een freelancer en gaat prima met m'n bedrijf. Dit najaar wil ik wel tijd vrij maken voor m'n eerste value-based project i.p.v. uurtje-factuurtje wat ik nu doe.

@Basd, ik zie dat jij value-based product ook als doel hebt. Hoe gaat het daar mee? Heb je nog goede sites waar je de inspiratie vandaan hebt gehaald?
Wat wil jij gaan doen? Ik wil een online cursus gaan maken.

Verder beleg ik sinds begin dit jaar bij ING. Eigen vermogensbeheer, ik kan dan zelf fondsen kopen. Echt ideaal, had ik eerder moeten doen! Levert veel meer op dan sparen.
Ik leg niet maandelijks in, maar als de beurs laag staat leg ik weer in.

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #483 on: June 06, 2016, 08:22:44 AM »
Hoi iedereen, ik ben nieuw hier. Leuk zo'n Nederlands deel!
Ik ben 28, woon samen met partner en dochter van 2.

Ik lees al een tijdje de blogs van MMM, en tijdje terug ook even gekeken hoe mijn uitgaven er uit zien. Volgens de blog "How to go from middle-class to kickass" geef ik te veel uit aan het volgende:
- Restaurants en afhalen (ietsje te veel, maar ik wil proberen meer meal-prep te doen zodat we altijd wat in de vriezer hebben liggen)
- Schoonmaakster (beide werkend, toch wel heel fijn. Probeer het wel zo min mogelijk nodig te hebben. Ongeveer 1 x de 2 weken.)
- Speelgoed (iets te veel, maar €120 per jaar zoals MMM adviseert lijkt me heel lastig. Aan de andere kant had dochter van 2 niet perse een trampoline hoeven hebben... maar ze is er wel heel blij mee)
- Computers (voor een deel voor werk, dus misschien telt deze niet. Maar de tablet had niet gehoeven)
- Elektriciteit (geen idee wat we hier fout doen, moet ik eens uitzoeken)
- TV (Ik kijk geen TV, partner wel en dat bedrag is geen ruzie waard, al heb ik liever dat hij om persoonlijke redenen geen Tv zou kijken)

Ik zou dan €3000 per jaar kunnen besparen... ik denk dat ik er gewoon een beetje op kan letten en me meer focussen op meer verdienen.

Ik ben ook een freelancer en gaat prima met m'n bedrijf. Dit najaar wil ik wel tijd vrij maken voor m'n eerste value-based project i.p.v. uurtje-factuurtje wat ik nu doe.

@Basd, ik zie dat jij value-based product ook als doel hebt. Hoe gaat het daar mee? Heb je nog goede sites waar je de inspiratie vandaan hebt gehaald?
Wat wil jij gaan doen? Ik wil een online cursus gaan maken.

Verder beleg ik sinds begin dit jaar bij ING. Eigen vermogensbeheer, ik kan dan zelf fondsen kopen. Echt ideaal, had ik eerder moeten doen! Levert veel meer op dan sparen.
Ik leg niet maandelijks in, maar als de beurs laag staat leg ik weer in.

Voor mij was het enorm inzichtvol om elke maand even te kijken wat de uitgaven waren (per categorie). Ik weet het tot op de cent nauwkeurig en het kost een half uur per maand. Om verandering te kunnen zien moet er eerst gemeten worden.

Uiteindelijk gaat het om de opeenstapeling van alle kleine beetjes tot een groot bedrag: Een iets goedkoper restaurant, een iets goedkopere telefoon, wat langzamer rijden op de snelweg (http://www.nu.nl/autoweek/4230846/130-kmh-kost-per-minuut.html), en net wat vaker huismerk kopen.

Voor electriciteitsverbruik zijn er heel veel handleidingen en tips te vinden. Ik heb een energiemeter gekocht (~€20) en heb allerlei apparaten gemeten. Ik kies er heel bewust voor om sommige apparaten niet uit te zetten omdat het mij de moeite niet waard is. Denk aan beeldschermen, printers, losse adapters in het stopcontact (~1W = €2 per jaar per stuk). Daarentegen is een hele makkelijke besparing LED verlichting gebruiken. Binnen een jaar betalen die dingen zichzelf terug en opwarmtijd is iets uit het verleden. Een onverwachte sluipverbruiker was bijvoorbeeld een oud draadloos modem (€32 per jaar).

basd

  • Stubble
  • **
  • Posts: 186
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #484 on: June 06, 2016, 03:11:18 PM »
@Basd, ik zie dat jij value-based product ook als doel hebt. Hoe gaat het daar mee? Heb je nog goede sites waar je de inspiratie vandaan hebt gehaald?
Wat wil jij gaan doen? Ik wil een online cursus gaan maken.
Hey!

Laten we zeggen: het is een proces :) Ik sta nog helemaal aan het begin daarvan. Ik werk in de IT (eerst 8 jaar bij twee verschillende detacheerders, nu 1,5 jaar als freelancer), een werkgebied waar uurtje-factuurtje zwaar de norm is. Het is moeilijk daar uit te breken, omdat je een denkwijze moet doorbreken bij je klanten. De eerste stap die ik wil zetten is om wat meer naar een mix van beiden te gaan: een aantal dagen in de week een klus op locatie met daarnaast andere diensten / inkomstenbronnen. Ik ontwikkel en geef al een aantal jaar trainingen, maar nog niet op heel regelmatige basis. Ik schrijf ook wel eens iets en word daar soms voor betaald, maar ook dat is nog heel onregelmatig.

Aan de andere kant: ik merk de laatste tijd wel dat het beter gaat. Ik heb nu een jaar of drie een vakgerelateerde weblog waar ik standaard elke week op woensdag een blogpost publiceer (regelmaat is HEEL belangrijk). Daar komen inmiddels best leuke reacties op, en het heeft inmiddels zelfs geleid tot een of twee kleine klusjes. Het is ook een goede binnenkomer bij intakegesprekken met potentiële nieuwe opdrachtgevers.

Ik wil uiteindelijk een mix gaan doen van klussen bij opdrachtgevers (om zo veel mogelijk feeling met het vakgebied te houden, de ontwikkelingen gaan erg snel), maar dan meer consultancy-gericht dan dom handjes leveren en een stoel warm houden (wat het helaas in de IT te vaak is). Daar hoort ook een hoger uurtarief bij en dat soort klussen zijn vaak beter parttime te doen. Daarnaast wil ik serieuzer trainingen in de markt gaan zetten, alleen of samen met anderen in een of ander verband. Er lopen inmiddels een paar leuke initiatieven (en ik heb dit jaar zelfs een volledig vak aan een universiteit hier in NL mogen geven, heel gaaf om te doen). Een paar weken terug onder het genot van een kop koffie gesproken met iemand die opleiding geven in mijn vakgebied tot zijn fulltime baan heeft gemaakt en dat was heel inspirerend. Daarnaast wil ik betaalde schrijfklussen kunnen aannemen, maar dat zal denk ik het kleinste gedeelte van de week in beslag nemen (die zijn nu eenmaal niet heel dik gezaaid). En als laatste ben ik mezelf heel langzaam wat meer aan het richten op het geven van presentaties op conferenties, dat vind ik ook leuk om te doen. Maar ook dat is een kwestie van tijd en een naam opbouwen voordat je mag gaan denken aan daarvoor worden betaald (ik zie dit ook liever als een vorm van persoonlijke marketing dan als directe inkomstenbron).

Sorry voor de lap tekst :)

Tenslotte: ik luister elke week naar de Freelance Transformation podcast. Het is wel behoorlijk Amerikaans, maar het geeft me toch vaak goede ideeen. Luister vooral episode 47 eens, die gaat specifiek over van trainingen je werk maken. Ik heb naar aanleiding daarvan de gastspreker van die aflevering gemaild en daar nu af en toe mailcontact mee. Heeft me ook alweer goede ideeen en inspiratie opgeleverd!

Als je meer vragen hebt, fire away... Mag ook via DM, ik ben ook wel benieuwd naar jouw plannen en vakgebied!

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #485 on: June 07, 2016, 03:21:55 AM »
Nog één reply hier, mocht het nog verder hier over gaan misschien maar even PM doen inderdaad :)

Wat leuk zeg! Al goed bezig, mooie vooruitzichten!

Die podcast kende ik nog niet, maar ben wel fan van podcasts dus ga ik zeker luisteren!
Ik luister wel vaak naar Eventualmillionaire.com podcast, ook weer zo'n super Amerikaanse naam, maar de info is goed.

Ik ben grafisch vormgever en behoorlijk druk. Mijn grootste omslagpunt was toen ik Adwords ging gebruiken, dus nu wil ik een cursus "Adwords instellen voor grafisch vormgevers" gaan maken om anderen daar ook mee te helpen. Wel veel werk om zo'n cursus op te zetten, dus moet ik echt even tijd voor vrij gaan maken. En ik heb helaas geen blog of iets dergelijks, dus nog geen groep volgers aan wie ik de cursus kwijt kan, dus ik denk dat dat Adwords en Facebook advertenties gaan worden.

Ik heb al wel een keer een cursus ontwikkelt voor LOI, dat was erg leuk om te doen. Dat was echter gewoon op papier, nu wil ik video gaan gebruiken, terwijl ik daar niet zoveel ervaring mee heb.

Jappe

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 43
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #486 on: June 08, 2016, 04:49:09 AM »

- Elektriciteit (geen idee wat we hier fout doen, moet ik eens uitzoeken)
Vergeet niet dat de prijzen hier op het forum meestal amerikaans zijn. En dingen als elektriciteit zijn hier in Nederland/Belgie over het algemeen wel duurder dan daar. Dus je kijkt beter even naar de verbruikte hoeveelheid (of vergelijken met mensen hier in een gelijkaardige gezinssituatie).
Al kan het altijd dat je enorm veel elektrische aparatuur hebt natuurlijk (of elektrisch verwarmt).

En welkom :)

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #487 on: June 09, 2016, 02:16:49 AM »
Owww, bedankt! Ik keek inderdaad naar zijn prijzen. Ik zal eens uitzoeken wat het gemiddelde in NL is.
Ik heb niks elektrisch verwarmt, dus dat zit in elk geval goed.

Jackthe

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
    • Dutch blog about ER and Travelling
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #488 on: June 22, 2016, 03:24:29 PM »
Owww, bedankt! Ik keek inderdaad naar zijn prijzen. Ik zal eens uitzoeken wat het gemiddelde in NL is.
Ik heb niks elektrisch verwarmt, dus dat zit in elk geval goed.

Wil je verder besparen op/investeren in je energierekening dan kun je ook naar zonnepanelen kijken. Zelf hebben wij nu een half jaar zonnepanelen en ik heb berekend wat mijn rendement is. Ik moet zeggen ik ben positief verrast!
Ik heb er een blog met berekeningen etc over:
https://weer-op-weg.blogspot.nl/2016/06/zonnepanelen-zo-rendabel-als-ze-zeggen.html
« Last Edit: June 22, 2016, 11:03:32 PM by Jackthe »

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #489 on: June 23, 2016, 02:42:04 AM »
Of heel ouderwets beginnen met je huis isoleren.
(helemaal afhankelijk van hoe je nu woont natuurlijk)

Grofweg in volgorde van investeringsrendement: radiatorfolie, zolderisolatie, vloerisolatie, dubbel glas.

Jackthe

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
    • Dutch blog about ER and Travelling
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #490 on: June 27, 2016, 07:22:53 AM »
Of heel ouderwets beginnen met je huis isoleren.
(helemaal afhankelijk van hoe je nu woont natuurlijk)

Grofweg in volgorde van investeringsrendement: radiatorfolie, zolderisolatie, vloerisolatie, dubbel glas.
Is radiatorfolie echt zo'n goede investering? ik dacht altijd dat dit niet zo veel opleverde en het een beetje een fabeltje was :S

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #491 on: June 27, 2016, 11:21:24 AM »
Zal ook afhangen van de muur die erachter zit natuurlijk.

Maar het kost zo weinig dat het effect ook maar heel klein hoeft te zijn om al te renderen.

erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #492 on: June 28, 2016, 02:33:15 AM »
Hoi Allemaal! Toch valt mij op dat de 4% regel in NL niet op zal gaan, zeker niet met een 1.3% VRH die je rendement verder dempt... dus als je dit zou willen zal je eerder aan een 2,7-3,0% moet denken. Maar tevens vind ik he totale onzin om zo ver door te sparen. We hebben een AOW & verplicht pensioenstelsel via je werkgever. Ja dat is pas na je 70ste maar het is er wel!

Als ik kijk op: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/pensioenregister/ zie ik wat ik kan verwachtten en wat ik heb opgebouwd. Als ik daar mijn te verwachtten bestedingen naast leg met een afbetaald huis en bewust leefpatroon dan weet je snel genoeg hoeveel pensioen je tekort komt. Voor ons zuinige Nederlander valt dat vast reuze mee!

Dus: Kans is groot dat je (na een werk-carriere) grotendeels al veilig zit na je 70ste. Dan hoef je alleen te sparen voor de periode TOT 70 jaar. Zie daar een veel lager bedrag wat je nodig hebt omdat je BLUT kan zijn de dag dat je pensioen begint! Dat scheelt een ton of 2 in mijn berekening tov 3%-4% SWR.

Jaja, onzekerheid over pensioen, over fiscaliteit blablablah.... je spaart dus nog een jaartje of wat door, zorgt voor een klein inkomen na je FI datum, doe wat leuks als extra marge waardoor je steeds minder waarschijnlijk blut bent op je 70ste. Dat moment is nog steeds veel en veel eerder dan een levenslange 3% SWR op je investeringen.

Zo reken ik omdat ik na mij 70ste niet ineens mijn besteedbaar inkomen de rest van mijn leven hoef te verdubbelen (3-4% SWR+ AOW + Reeds opgebouwd Pensioen).

Ideeën?

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #493 on: June 28, 2016, 03:02:05 AM »
Hoi Allemaal! Toch valt mij op dat de 4% regel in NL niet op zal gaan, zeker niet met een 1.3% VRH die je rendement verder dempt... dus als je dit zou willen zal je eerder aan een 2,7-3,0% moet denken. Maar tevens vind ik he totale onzin om zo ver door te sparen. We hebben een AOW & verplicht pensioenstelsel via je werkgever. Ja dat is pas na je 70ste maar het is er wel!

Als ik kijk op: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/pensioenregister/ zie ik wat ik kan verwachtten en wat ik heb opgebouwd. Als ik daar mijn te verwachtten bestedingen naast leg met een afbetaald huis en bewust leefpatroon dan weet je snel genoeg hoeveel pensioen je tekort komt. Voor ons zuinige Nederlander valt dat vast reuze mee!

Dus: Kans is groot dat je (na een werk-carriere) grotendeels al veilig zit na je 70ste. Dan hoef je alleen te sparen voor de periode TOT 70 jaar. Zie daar een veel lager bedrag wat je nodig hebt omdat je BLUT kan zijn de dag dat je pensioen begint! Dat scheelt een ton of 2 in mijn berekening tov 3%-4% SWR.

Jaja, onzekerheid over pensioen, over fiscaliteit blablablah.... je spaart dus nog een jaartje of wat door, zorgt voor een klein inkomen na je FI datum, doe wat leuks als extra marge waardoor je steeds minder waarschijnlijk blut bent op je 70ste. Dat moment is nog steeds veel en veel eerder dan een levenslange 3% SWR op je investeringen.

Zo reken ik omdat ik na mij 70ste niet ineens mijn besteedbaar inkomen de rest van mijn leven hoef te verdubbelen (3-4% SWR+ AOW + Reeds opgebouwd Pensioen).

Ideeën?
Dat pensioen van je werkgever zal erg tegenvallen als je vroeg stopt met werken. Verder weet ik niet wat er met de AOW gaat gebeuren, maar wat ik steeds meer zie is dat mensen die afhankelijk zijn van staats uitkeringen steeds meer worden uitgeknepen en in veel dingen beperkt worden. Dus of het wenselijk is om van AOW + mini pensioen te leven is maar de vraag.

In Nederland is het dankzij de belasting niet erg lonend om geld te sparen. Je kan het beter investeren in dingen die je geld besparen/opleveren buiten de belasting om. Dus zonnepanelen, isolatie, etc. Als je er ruimte voor hebt kun je een kamer met aparte ingang in je huis maken die je kan verhuren. (Is tot 5000 euro per jaar belasting vrij zolang het in het zelfde huis is.)



DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #494 on: June 28, 2016, 04:06:10 AM »
Ideeën?
Mijn interpretatie van de NL situatie (zeer nivellerend belasting- en toeslagenstelsel) is dat je vooral door minimalisme/frugality/badassity tamelijk makkelijk 'rijk' kunt worden.

Als je echt basass bent (oké, gezond zijn is wel een vereiste, en daar heb je niet altijd volledig invloed op) kun je zelfs van alleen AOW (of zelfs van alleen bijstand!) 'comfortabel' leven.
« Last Edit: June 28, 2016, 04:09:05 AM by DagobertDuck »

erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #495 on: June 28, 2016, 09:46:15 AM »
Ideeën?
Mijn interpretatie van de NL situatie (zeer nivellerend belasting- en toeslagenstelsel) is dat je vooral door minimalisme/frugality/badassity tamelijk makkelijk 'rijk' kunt worden.

Als je echt basass bent (oké, gezond zijn is wel een vereiste, en daar heb je niet altijd volledig invloed op) kun je zelfs van alleen AOW (of zelfs van alleen bijstand!) 'comfortabel' leven.

Ik denk dat je gelijk hebt. Geen auto, niet meedoen met de massa, en al die dure abbo's en extra's overslaan dan kun je een vermogen opbouwen dat al snel toereikend is tot je pensioen. En in mijn ogen is een AOW + pensioenaanvulling al snel een groot deel van het uitgavepatroon mits je in de periode daarvoor zorgt voor een afgeloste hypotheek / lage woonlasten....

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #496 on: June 29, 2016, 02:07:22 AM »
Ideeën?
Mijn interpretatie van de NL situatie (zeer nivellerend belasting- en toeslagenstelsel) is dat je vooral door minimalisme/frugality/badassity tamelijk makkelijk 'rijk' kunt worden.

Als je echt basass bent (oké, gezond zijn is wel een vereiste, en daar heb je niet altijd volledig invloed op) kun je zelfs van alleen AOW (of zelfs van alleen bijstand!) 'comfortabel' leven.
Van bijstand kun je inderdaad goed leven. Zeker aangezien je dan toeslagen en allerlei extra hulp van de overheid krijgt. Echter wordt je dan ook door de overheid als halve misdadiger gezien. Je mag regelmatig uitleggen waarom je nog geen werk hebt, en je wordt gecontroleerd op wat je allemaal doet. Een kennis van mij moest uitleggen waarom zijn water rekening zo laag was als hij de hele dag thuis was! Het is ook best asociaal eerlijk gezegd.

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #497 on: June 29, 2016, 03:17:46 AM »
Het bedrijf van mijn man is pas omgegaan van een vof naar een bv/holding constructie. En dat opent een heel scala aan financiële mogelijkheden! We zijn pas net aan het verkennen wat er er allemaal mogelijk is, maar ik denk dat we een groot deel van ons pensioen binnen de holding gaan opbouwen. Die staat nu op zijn naam en gaat over een paar jaar op onze beide namen staan (dat kan dan pas i.v.m. zeggenschap over de werkmaatschappij).

Die belasting over vermogen zit heel anders in elkaar als je het via een bv gaat spelen. Zo hoorde ik pas dat je verlies op de beurs kunt verwerken met bedrijfsresultaten als je belegt via de bv. Kortom, als je vermogen hebt is een goed advies van een goede accountant het geld wel waard. :-)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #498 on: June 30, 2016, 01:47:13 AM »
Zal ook afhangen van de muur die erachter zit natuurlijk.

Maar het kost zo weinig dat het effect ook maar heel klein hoeft te zijn om al te renderen.
Ha allen! Wat betreft rendement van energiebesparende maatregelen; misschien een open deur, maar je hoeft het wiel niet uit te vinden. Milieucentraal heeft dat al voor ons gedaan :) (helemaal naar beneden scrollen, daar staat een mooi tabelletje).

Ideeën?
Mijn interpretatie van de NL situatie (zeer nivellerend belasting- en toeslagenstelsel) is dat je vooral door minimalisme/frugality/badassity tamelijk makkelijk 'rijk' kunt worden.

Als je echt basass bent (oké, gezond zijn is wel een vereiste, en daar heb je niet altijd volledig invloed op) kun je zelfs van alleen AOW (of zelfs van alleen bijstand!) 'comfortabel' leven.
Van bijstand kun je inderdaad goed leven. Zeker aangezien je dan toeslagen en allerlei extra hulp van de overheid krijgt. Echter wordt je dan ook door de overheid als halve misdadiger gezien. Je mag regelmatig uitleggen waarom je nog geen werk hebt, en je wordt gecontroleerd op wat je allemaal doet. Een kennis van mij moest uitleggen waarom zijn water rekening zo laag was als hij de hele dag thuis was! Het is ook best asociaal eerlijk gezegd.
Dit herken ik wel ja. Ik denk dat je (zoals het nu is vormgegeven) niet snel vrijwillig het leven als uitkeringsgerechtigde kiest, je moet je de hele tijd voor van alles en nog wat verantwoorden. Wekelijks formulieren invullen, controles, je vakanties worden aan banden gelegd: dat is ook geen vrijheid. Op zich is deze insteek begrijpelijk gezien het feit dat uitkeringen worden beschouwd als een laatste redmiddel (waar ook nog eens veel misbruik van wordt gemaakt, is het idee) en niet als een basisinkomen. Wellicht komt daar in de toekomst verandering in, er zijn een aantal initiatieven gaande om het basisinkomen te promoten/onderzoeken.

erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #499 on: June 30, 2016, 05:38:20 AM »
Ik moet er niet aan denken om in de bijstand te komen. Maar zoals ik het interpreteer is dat als je je leefpatroon netjes afbouwt naar een frugal invulling ervan dan kun je met investeringen een "bijstand inkomen" van tegen de 1000 euro voor een alleenstaande nog wel een keer bij elkaar sparen. Maar dus een AOW (niet zo zwartdenken dat die in 2050 nog maar 100 euro per maand zal zijn! ) is net zo goed al een flink basisinkomen. Daarmee is overbruggen tot de AOW ook een stuk haalbaarder. We hoeven niet per maand 2500 euro netto uit te geven als Nederlander terwijl mijn hele omgeving dat wel lijkt te denken met 2 auto's niet afbetaalde schulden en huizen waar een 2x zo groot gezin in past....