Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 684059 times)

flipster

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #350 on: March 02, 2016, 10:35:13 PM »
knip!

Ik denk dat ik nu 11 jaar AOW heb opgebouwd (tot aan 26 jaar in NL gewoond). 10X jaarkosten zou ik met mijn situatie niet zo goed durven, liever speel ik op safe met de 4% regel in m'n achterhoofd. Dat en een klein bedrijfspensioen. Natuurlijk is het zo dat inkomen niet naar 0 loopt bij FIRE, zelf neem ik graag wat risico met hefboomproducten voor de lol, wat netto wel goed loopt. Ik verdien ook graag wat bij met opknappen/verkopen van zeer specifieke/niche design meubels en zo sprokkel je wel wat bij elkaar als sjacheraar. Maar we gaan er vanuit dat dit puur voor de lol is (alhoewel zeer welkom extra inkomen).
« Last Edit: March 02, 2016, 10:41:01 PM by flipster »

rosevdh69

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Age: 55
  • Location: Hoogland
  • Carpe Diem
    • Verlossende Aflossers (blog in dutch)
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #351 on: March 03, 2016, 11:51:30 AM »
De eerste €100 is nóg lastiger, dus zo bekeken kun je nu al wat achterover leunen. ;-)

Doet iedereen met een ING-rekening al zijn voordeel met deze spaaractie?

https://www.ing.nl/particulier/sparen/spaaractie/cashback/index.html

Je hebt nog t/m 6 maart om mee te doen. Je moet je aanmelden (2 minuten werk) en voor elke €2.500 die je tussen 6 maart en 6 april continu op je spaarrekening hebt staan, krijg je €5 extra bovenop de jaarlijkse rente van 0,6%. Maar alleen voor zover je saldo van 6 maart t/m 6 april hoger is dan je saldo op 4 januari.

Een rekenvoorbeeldje: Op 4 januari is je spaarsaldo bij ING €0. Tussen 6 maart en 6 april heb je €10.000 bij ING gestald. Dan krijg je €20 extra bovenop de gewone rente. Omgerekend naar jaarbasis zit je dan in de buurt van de 3% rendement. Ongehoord in deze tijd! Natuurlijk kun je na 6 april weer beter weg wezen, want de basisrente van 0,6% is om te huilen, maar in die ene maand zit je geld goed bij ING.

Dank voor de tip, ik heb nog even snel me aangemeld. Ik weet niet uit mijn hoofd of ik 2.500 totaal in die periode hebt verzameld, er is ook weer afgehaald voor extra aflossen, maar wellicht kom ik in aanmerking. Alle beetjes helpen :-)

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 152
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #352 on: March 04, 2016, 07:02:36 AM »
Ik doe niet mee met die actie, alles wat over is boven de cash buffer (die al bij de ING staat) gaat de hypotheek in. Elke 2500 euro aflossen op mijn hypotheek levert 4% op, dat is 100 euro per jaar, 8,33 per maand. Elke maand weer. Dus die 5 euro mogen ze van mij lekker houden.

rosevdh69

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Age: 55
  • Location: Hoogland
  • Carpe Diem
    • Verlossende Aflossers (blog in dutch)
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #353 on: March 07, 2016, 09:06:51 AM »
Na een kleine maand MMM ontdekt te hebben en hier wat gereageerd op sommigen wil ik me voorstellen. Ik ben Rose, getrouwd met Natas en samen hebben we binnen 1 klein jaar grote stappen gemaakt. Inmiddels blog ik er over op http://verlossendeaflossers.blogspot.nl Mede door de info die ik hier vond hebben zaken ook in de laatste maanden zich snel ontwikkelt. Even een opsomming van gebeurtenissen:

- Begin mei 2015 lees ik me in de hele netwerk van bloggers die consuminderen en extra aflossen
- 27 mei dienen we ons eerste extra aflossing in van 3.000 euro
- 3 juni langs de hypotheekadviseur om omzettingsadvies van Hybride Spaar naar Annuitair
- juni/juli/aug/sep besparingen met overstappen, weer extra aflossen en inmiddels enthousiaste consuminderaars
- okt lassen we een 'Tering naar de Nering' maand in met huishoud geld van 250 euro voor ons 2
- nov na veel gedoe en maanden verder is Annuitaire deel een feit
- dec stappen weer over om te besparen / lossen laatste openstaande duurzaamheidslening af, totaal 11.000 euro extra afgelost
- jan na 1 jaar weten we ruim 300 euro in maandlast te besparen
- feb maak kennis met MMM en lees het boek 'Rich dad, poor dad'
- feb verdiep me in extra inkomsten via internet (Klezzer, review site) / laten makelaar langskomen voor waardebepaling huis
- maart verdiep me in Recyclix (passief inkomsten met minimale investering 20 euro, onderzoek loopt) / opdracht aan makelaar om huis te verkopen.

Ons huis te koop zetten hadden we in januari dit jaar nog niet willen bedenken, maar we werden aan het denken gezet. Wij kunnen kleiner wonen en we komen er achter dat we redelijk kunnen lenen. Met zelfs een klein verlies en restschuld zouden we weg kunnen en in 1x een hypotheekschuld verlagen tussen de 50.000 a 100.000 euro afhankelijk van waar we gaan wonen in 033. Dit alles met het doel lagere lasten, minder kwetsbaar te zijn financieel en na dit forum en het boek 'rich dad, poor dad' ons ook verdiepen om te gaan investeren om geld te maken. Want ons pensioen (wij zijn 47 & 48 jaar) ziet er niet rooskleurig uit en alleen een afbetaald huis is niet genoeg.
« Last Edit: March 14, 2016, 05:09:43 AM by rosevdh69 »

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #354 on: March 12, 2016, 02:21:09 PM »
Rose, dat is een flinke lijst acties in korte tijd. Wij vertrouwen net als jullie niet op onze pensioenen (ik heb zelf niet eens een een pensioen.), dus daarom zijn wij ook begonnen met aflossen (sinds juni 2012) en het opbouwen van ons 'appeltje voor de dorst' (sinds december 2015). MMM noemt het 'nest egg', maar een mooie Nederlandse vertaling ben ik tot nu toe niet echt tegengekomen, dus dan maar 'appeltje voor de dorst'.

Ik ben nu net begonnen in het boek 'Rich dad, poor dad'. Ik ben benieuwd of er daar nog nieuwe inzichten uit voort kunnen komen, welke ik nog niet eerder gelezen heb.

rosevdh69

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Age: 55
  • Location: Hoogland
  • Carpe Diem
    • Verlossende Aflossers (blog in dutch)
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #355 on: March 12, 2016, 02:48:58 PM »
Rose, dat is een flinke lijst acties in korte tijd. Wij vertrouwen net als jullie niet op onze pensioenen (ik heb zelf niet eens een een pensioen.), dus daarom zijn wij ook begonnen met aflossen (sinds juni 2012) en het opbouwen van ons 'appeltje voor de dorst' (sinds december 2015). MMM noemt het 'nest egg', maar een mooie Nederlandse vertaling ben ik tot nu toe niet echt tegengekomen, dus dan maar 'appeltje voor de dorst'.

Ja zeker een appeltje voor de dorst, nu met de rente op 0 wordt het helemaal trieste boel.

Quote
Ik ben nu net begonnen in het boek 'Rich dad, poor dad'. Ik ben benieuwd of er daar nog nieuwe inzichten uit voort kunnen komen, welke ik nog niet eerder gelezen heb.

Je ziet hier al langer dus misschien niet veel meer als hoe je er nu in zit. Maar ik vind het zelf best jammer dat ik dit boek niet op mijn 22e heb gelezen. Vanaf die leeftijd ging ik op kamers, ging ik geld verdienen en stapte ik in de rat race.

Een aantal quotes van Rich dad, poor dad zijn gelukkig nu alsnog goed binnengekomen. Eerst geld hebben, dan uitgeven, en werken aan je 'assets'. Verder is het een vrije interpretatie die bij mij het beste past. Erg blij dat we die bewustzijn hebben en onze stappen al zover hebben gemaakt. Nooit kunnen bedenken. Volgende wk gaat ons huis in de verkoop, dus op weg naar kleiner en goedkoper wonen om eerder afgelost te zijn en dan te kunnen opbouwen voor 'nest egg'.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #356 on: March 13, 2016, 03:26:10 PM »
Ik heb hetzelfde: had ik dit boek maar gelezen toen ik 23 was. En zeker voordat we kinderen kregen, want daardoor is sparen en zuinig zijn en dergelijke toch wat lastiger. Toen waren we nog dink(y)s en hadden we flink aan ons 'appeltje voor de dorst' kunnen werken, maar we stonden er niet bij stil wat mogelijk zou kunnen zijn. Het was vooral mijn probleem, ben ik bang. Ik had geen doel en ging opnieuw studeren in plaats van werken en een carrière (of iig een flink 'appeltje voor de dorst') op te bouwen. Nu moet het allemaal 'achteraf' nog eens gebeuren en dat is een stuk lastiger, zeker ook omdat we keuzes maken die het lastiger maken geldstromen te genereren.

Al is 'Rich dad, poor dad' toch weer anders wat betreft denkwijzen. Als ik dat boek lees, moet het ook nu nog vrij 'simpel' zijn om flinke kasstromen te genereren, ook al heb ik daar minder tijd voor door de kinderen. Misschien toch maar eens kijken of ik op zoek kan naar 'buitenkansjes'...

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #357 on: March 14, 2016, 02:54:34 AM »
Rich dad, poor dad is inderdaad een goede. Meer als eye opener dan als daadwerkelijke tips.

Ik probeer me qua lezen nu iets meer te focussen op het waarom. Als je diep van binnen weet waarom je bepaalde dingen wil dan is de weg ernaartoe ook veel makkelijker is mijn gedachte. Tips om geld te besparen kunnen we makkelijk verzamelen, maar door erachter te komen wat je echt wil leg je volgens mij een betere basis voor je hele leven ipv simpelweg te gaan besparen, consuminderen, minimalistischer leven of marie kondo'en.

Doe niet wat zij doen maar zoek wat zij zochten zeg maar ;-)

Recent gelezen of nog aan het lezen: Your money or your life, guide to the good life, how I found freedom in an unfree world, the 7 habits of highly effective people. Allemaal aanraders wat mij betreft ;-)

rosevdh69

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Age: 55
  • Location: Hoogland
  • Carpe Diem
    • Verlossende Aflossers (blog in dutch)
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #358 on: March 14, 2016, 03:04:23 AM »
Kan me wel vinden in MeneerEnMevrouw. Allereerst om de info en inzichten echt te vertalen naar je eigen kunnen en grenzen. Grenzeloos doen wat Robert Kiyosaki doet zal een teleurstelling worden. Maar het moet je prikkelen na te denken en te zoeken inderdaad waar jij het realiseerbaar acht. De rest en meer is altijd meegenomen. Verder zal het geluk niet direct in het 1 of het ander moeten zijn. Dus een totaal nieuwe focus is prima maar je moet ook dan nog altijd alles van alle kanten durven te bekijken.
Consuminderen is 1 ding maar als je het zat bent of je wilt minder zuinig zijn dan moet je daar in meegaan wetende wat je loslaat en wat je je zelf gunt. Ook beseffen dat je in je leven je behoeftes veranderen. Hadden we 8 jaar geleden een droom om een eensgezinswoning te kopen, nu staan we al veel meer op om terug te gaan naar een appartement. Droomde we in het begin van een grotere tuin, nu zijn we blij na 6,5 jaar tuinieren dat we niet groter hebben. Financieel onafhankelijk is mooi maar je moet er toch ook niet aan denken dat je er alles voor laat en dat het lot in het leven dat in 1 klap van je afneemt, bijv door ziekte of ongeval. Alles is betrekkelijk.

Je inlaten met kennis en info en ervaringen is goed om je zelf in het leven te laten bewegen en te finetunen of gewoon te beseffen dat je het al goed genoeg hebt.

Zelf lees ik momenteel Early Retirement Extreme van Jacob Lund. dat is taaie kost om door heen te worstelen moet ik zeggen. Erg wetenschappelijk. Na aanrader van Gerhard Hormman uit zijn boek Helemaal Vrij! vind ik zelf de boekentip Top 5 regrets of the dying - Bronnie Ware een erg goede ... alles uiteindelijk gaat er om dat je zelf een zo gelukkig mogelijk leven leidt ...

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #359 on: March 14, 2016, 04:19:11 AM »
Ik probeer me qua lezen nu iets meer te focussen op het waarom. Als je diep van binnen weet waarom je bepaalde dingen wil dan is de weg ernaartoe ook veel makkelijker is mijn gedachte.
Ja idd he!

Ik vond How to be free van Tom Hodgkinson ook heel erg goed. Redelijk naïef dromerig boek, maar wel inspirerend. Vooral voor het waarom dus.

MrMM zie ik als een mooie mix van het hoe en het waarom.

En het idee dat minimalisme de eerste en voor mij misschien wel makkelijkste weg naar vrijheid is heb ik vooral van
Theminimalists.com, Joshua Becker (becomingminimalist.com) en Leo Babauta (zenhabits.com en mnmlist.com)

« Last Edit: March 14, 2016, 04:27:37 AM by DagobertDuck »

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #360 on: March 14, 2016, 05:04:26 AM »

Ons huis te koop zetten hadden we in januari dit jaar nog niet willen bedenken, maar we werden aan het denken gezet. Wij kunnen kleiner wonen en we komen er achter dat we redelijk kunnen lenen. Met zelfs een klein verlies en restschuld zouden we weg kunnen en in 1x een hypotheeklast verlagen tussen de 50 a 100 euro afhankelijk van waar we gaan wonen in 033. Dit alles met het doel lagere lasten, minder kwetsbaar te zijn financieel en na dit forum en het boek 'rich dad, poor dad' ons ook verdiepen om te gaan investeren om geld te maken. Want ons pensioen (wij zijn 47 & 48 jaar) ziet er niet rooskleurig uit en alleen een afbetaald huis is niet genoeg.
tussen de 50 en 100 euro is niet echt veel. Misschien als je lager energie verbruik voor een kleiner huis mee neemt is het meer, maar voor 50 euro per maand zou ik naar andere oplossingen zoeken dan verhuizen. Op dit moment zijn met HRA en extreem lage rente de woon lasten gewoon niet erg hoog. Als je echt voortgang wil maken kun je beter een kamer verhuren. Het hangt er wel af van waar je woont, maar in een plaats waar studenten wonen kun je zo makkelijk 300 - 400 euro belasting vrij bijverdienen. Wel even uitkijken dat je de huurovereenkomst zo stelt dat het niet de voorwaarden van je hypotheek schend.

rosevdh69

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Age: 55
  • Location: Hoogland
  • Carpe Diem
    • Verlossende Aflossers (blog in dutch)
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #361 on: March 14, 2016, 05:07:51 AM »
tussen de 50 en 100 euro is niet echt veel.

foutje, snel gecorrigeerd, moet zijn: '... hypotheekschuld verlagen tussen de 50.000 a 100.000 euro afhankelijk ...'
« Last Edit: March 14, 2016, 05:10:11 AM by rosevdh69 »

bartvandermark

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
  • Location: Wageningen, The Netherlands
    • Wedding photographer from the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #362 on: March 14, 2016, 06:05:34 AM »
Leuk om deze NL afdeling te zien!
Zelf al een poosje door MMM geinspireerd. Situatie: Getrouwd, 38, 2 kids (6 en 9). Beide werkzaam bij overheid & ABP pensioen. Daarnaast heb ik sinds paar jaar mijn hobby omgezet naar part-time onderneming (trouwfotograaf, circa 15 bruiloften per jaar, zie handtekening voor link) wat erg lekker loopt. Al met al zorgen besparingen, inzicht en extra inkomsten ervoor dat onze 'net worth' jaarlijk met circa €22.000 toeneemt waarvan circa de helft naar extra aflossing huis en circa de helft in indextracker via www.brandnewday.nl. We werken 4 (ik) & 3 (partner) dagen per week en mijn vrije vrijdag voelt al een beetje als pre-pensioen, heerlijk om die vrije dag te hebben!
Doel is om uiterlijk op ons 60e te kunnen stoppen met werken.
« Last Edit: March 14, 2016, 06:07:49 AM by bartvandermark »

flipster

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #363 on: March 14, 2016, 08:03:18 PM »
Leuk om deze NL afdeling te zien!
Zelf al een poosje door MMM geinspireerd. Situatie: Getrouwd, 38, 2 kids (6 en 9). Beide werkzaam bij overheid & ABP pensioen. Daarnaast heb ik sinds paar jaar mijn hobby omgezet naar part-time onderneming (trouwfotograaf, circa 15 bruiloften per jaar, zie handtekening voor link) wat erg lekker loopt. Al met al zorgen besparingen, inzicht en extra inkomsten ervoor dat onze 'net worth' jaarlijk met circa €22.000 toeneemt waarvan circa de helft naar extra aflossing huis en circa de helft in indextracker via www.brandnewday.nl. We werken 4 (ik) & 3 (partner) dagen per week en mijn vrije vrijdag voelt al een beetje als pre-pensioen, heerlijk om die vrije dag te hebben!
Doel is om uiterlijk op ons 60e te kunnen stoppen met werken.

Goed bezig! Dat is iets wat ik vanuit het buitenland vaak mis; de mogelijkheid om parttime te werken, ook voor mannen. Je zou je verbazen hoe lastig dat is in zelfs de buurlanden. Vraag: wat voor impact hebben kinderen voor jouw op je budget? Is dit evt. een reden om nog langer door ter werken?

bartvandermark

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
  • Location: Wageningen, The Netherlands
    • Wedding photographer from the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #364 on: March 15, 2016, 12:57:54 AM »
Kinderen hebben een erg grote impact; minder werken, extra kosten zorgt denk ik zo voor een flinke minder hoge savingsrate. Maar ik draai het wel om, binnen de omstandigheden zoals ze zijn doe ik mijn best. Kinderen zijn een verrijking die ik niet zou willen missen.

rosevdh69

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Age: 55
  • Location: Hoogland
  • Carpe Diem
    • Verlossende Aflossers (blog in dutch)
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #365 on: March 15, 2016, 02:25:49 AM »
Kinderen hebben een erg grote impact; minder werken, extra kosten zorgt denk ik zo voor een flinke minder hoge savingsrate. Maar ik draai het wel om, binnen de omstandigheden zoals ze zijn doe ik mijn best. Kinderen zijn een verrijking die ik niet zou willen missen.

Mooie instelling!

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #366 on: March 15, 2016, 04:51:18 AM »
Afgelopen week een oriënterend hypotheekgesprek gehad om eens te kijken wat voor ons de mogelijkheden zijn mbt het kopen van een huis. En het valt me alleszins mee wat er mogelijk is, vooral dankzij de lage rentestanden van dit moment vallen de maandlasten tov huren nog wel mee. Het kunnen inbrengen van eigen geld scheelt ook een hoop. Dus nu nog bedenken wat we uiteindelijk precies willen, maar het is fijn dat de cijfertjes in ieder geval op groen staan voor een "gemiddelde" woning in deze regio en dat opknapwoningen een optie zijn.
Komende tijd dus maar eens rustig rondkijken en wikken en wegen, ik verwacht niet dat het zo'n vaart zal lopen.

Wat me opviel was dat kinderen niet eens ter sprake kwamen. We werken immers beide al (behoorlijk) parttime en zitten aan het begin van onze loopbaan, dus de kans dat we minder gaan verdienen werd niet zo groot geacht. Dat geeft me steeds meer het idee dat de "kosten" van kinderen voornamelijk zitten in gemiste inkomsten door minder werken en niet zo zeer in de extra kosten die je moet maken.
« Last Edit: March 15, 2016, 04:54:26 AM by Spruit »

rosevdh69

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Age: 55
  • Location: Hoogland
  • Carpe Diem
    • Verlossende Aflossers (blog in dutch)
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #367 on: March 15, 2016, 04:57:25 AM »
Hi Spruit, wat goed dat je dat doet. Als we niet bleven onderzoeken afgelopen jaar en iedere keer onze keuzes niet hadden herbelicht dan waren we nooit zo ver gekomen. Het is mij duidelijk dat ik nog beter iets kleins goedkoops kan kopen op dit moment dan tussentijds iets huren omdat mijn huis eerder weg zou zijn dan wat ik gevonden zou hebben wat perfect was. de lasten zijn met hypotheek t/m 150k hypotheekschuld lager dan ergens op een camping zitten en huren >500 per maand.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #368 on: March 15, 2016, 05:17:37 AM »
Afgelopen week een oriënterend hypotheekgesprek gehad om eens te kijken wat voor ons de mogelijkheden zijn mbt het kopen van een huis. En het valt me alleszins mee wat er mogelijk is, vooral dankzij de lage rentestanden van dit moment vallen de maandlasten tov huren nog wel mee. Het kunnen inbrengen van eigen geld scheelt ook een hoop. Dus nu nog bedenken wat we uiteindelijk precies willen, maar het is fijn dat de cijfertjes in ieder geval op groen staan voor een "gemiddelde" woning in deze regio en dat opknapwoningen een optie zijn.
Komende tijd dus maar eens rustig rondkijken en wikken en wegen, ik verwacht niet dat het zo'n vaart zal lopen.

Wat me opviel was dat kinderen niet eens ter sprake kwamen. We werken immers beide al (behoorlijk) parttime en zitten aan het begin van onze loopbaan, dus de kans dat we minder gaan verdienen werd niet zo groot geacht. Dat geeft me steeds meer het idee dat de "kosten" van kinderen voornamelijk zitten in gemiste inkomsten door minder werken en niet zo zeer in de extra kosten die je moet maken.
Pas wel op dat de huizenmarkt tegenwoordig niet zo goed meer doorstroomt. Ik zie veel vrienden die een huis hebben gekocht toen ze samen gingen wonen die een paar jaar later kinderen kregen, of een leuke baan ergens ver weg. Die hadden dan de keuze of in een woning die te klein of ver is wonen, of een flink verlies nemen. Vergeet niet dat je flink kosten maakt bij een aankoop en dat de lagere woonlasten dat pas na een lange tijd weer goed maken. Dus als je nog flexibel wil zijn kun je beter klein huren en door sparen voor als je kinderen krijgt. En onderschat niet hoe fijn een groter huis in een goede buurt is als je kinderen hebt.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #369 on: March 16, 2016, 04:24:58 PM »
Pas wel op dat de huizenmarkt tegenwoordig niet zo goed meer doorstroomt. Ik zie veel vrienden die een huis hebben gekocht toen ze samen gingen wonen die een paar jaar later kinderen kregen, of een leuke baan ergens ver weg. Die hadden dan de keuze of in een woning die te klein of ver is wonen, of een flink verlies nemen. Vergeet niet dat je flink kosten maakt bij een aankoop en dat de lagere woonlasten dat pas na een lange tijd weer goed maken. Dus als je nog flexibel wil zijn kun je beter klein huren en door sparen voor als je kinderen krijgt. En onderschat niet hoe fijn een groter huis in een goede buurt is als je kinderen hebt.

Wat ik uit je verhaal vooral meeneem is dat het handig is om een "FU fund" te hebben, om eventueel FU tegen restschuld te kunnen zeggen mocht dat nodig blijken. Geen speld tussen te krijgen.
Ook ben ik het volledig eens met je suggestie dat je eerst globaal moet weten hoe je leven eruit gaat zien pakweg de komende tien jaar qua gezinssamenstelling, baan etc. Kopen maakt je minder flexibel, sowieso. Toegepast op onze situatie: een zeer stabiele baan (voorlopig naar volle tevredenheid), al jaren samen en ook al jaren samenwonend. Het moet gek lopen willen we ineens echt móeten verkopen*.

Ik heb even een berekening gedaan. Stel, we willen/moeten toch onverhoopt verhuizen net op een moment dat de huizenmarkt in het slop zit. En dat de verkoopprijs tov aankoopprijs 30% is gezakt. Zelfs in dat geval zouden wij (vergeleken met de jaarlijks stijgende huurprijs die we anders zouden betalen) al in 2020 gunstiger uitkomen versus huur.
Ben ik iets minder pessimistisch en ga ik ervan uit dat we wel de aankoopprijs terugkrijgen bij verkoop (maar ook geen cent meer), dan hebben we de kosten er al halverwege 2019 uit. Beide situaties lijken me prima acceptabel. Als we langer dan vier jaar blijven zitten gaan we er elk jaar iets meer op vooruit en wordt het koop vs huur plaatje steeds rooskleuriger.
Dat is waarom ik sterk neig naar kopen, vooral met oog op de lange(re) termijn.


*Al heeft niemand een glazen bol natuurlijk. Shit happens.
« Last Edit: March 16, 2016, 04:27:19 PM by Spruit »

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #370 on: March 17, 2016, 03:21:55 AM »
Pas wel op dat de huizenmarkt tegenwoordig niet zo goed meer doorstroomt. Ik zie veel vrienden die een huis hebben gekocht toen ze samen gingen wonen die een paar jaar later kinderen kregen, of een leuke baan ergens ver weg. Die hadden dan de keuze of in een woning die te klein of ver is wonen, of een flink verlies nemen. Vergeet niet dat je flink kosten maakt bij een aankoop en dat de lagere woonlasten dat pas na een lange tijd weer goed maken. Dus als je nog flexibel wil zijn kun je beter klein huren en door sparen voor als je kinderen krijgt. En onderschat niet hoe fijn een groter huis in een goede buurt is als je kinderen hebt.

Wat ik uit je verhaal vooral meeneem is dat het handig is om een "FU fund" te hebben, om eventueel FU tegen restschuld te kunnen zeggen mocht dat nodig blijken. Geen speld tussen te krijgen.
Ook ben ik het volledig eens met je suggestie dat je eerst globaal moet weten hoe je leven eruit gaat zien pakweg de komende tien jaar qua gezinssamenstelling, baan etc. Kopen maakt je minder flexibel, sowieso. Toegepast op onze situatie: een zeer stabiele baan (voorlopig naar volle tevredenheid), al jaren samen en ook al jaren samenwonend. Het moet gek lopen willen we ineens echt móeten verkopen*.

Ik heb even een berekening gedaan. Stel, we willen/moeten toch onverhoopt verhuizen net op een moment dat de huizenmarkt in het slop zit. En dat de verkoopprijs tov aankoopprijs 30% is gezakt. Zelfs in dat geval zouden wij (vergeleken met de jaarlijks stijgende huurprijs die we anders zouden betalen) al in 2020 gunstiger uitkomen versus huur.
Ben ik iets minder pessimistisch en ga ik ervan uit dat we wel de aankoopprijs terugkrijgen bij verkoop (maar ook geen cent meer), dan hebben we de kosten er al halverwege 2019 uit. Beide situaties lijken me prima acceptabel. Als we langer dan vier jaar blijven zitten gaan we er elk jaar iets meer op vooruit en wordt het koop vs huur plaatje steeds rooskleuriger.
Dat is waarom ik sterk neig naar kopen, vooral met oog op de lange(re) termijn.


*Al heeft niemand een glazen bol natuurlijk. Shit happens.
Je kan niet huur tegen hypotheek last zetten. Onderhoud en belasting komt er nog boven op. Ik besteed gemiddeld 1000 euro aan onderhoud per jaar. Maar met de huidige rente niveaus en huizen prijzen is het inderdaad redelijk voordelig ten opzichte van huren, en in jou geval ook zeker aan te raden. Wat ik wel zou doen is direct goed gaan wonen. Het domste dat je kan doen is 50.000 euro besparen(is misschien 100 euro netto per maand) en dan in een slecte buurt/te krap/bouwvallig/ver van je werk huis te gaan wonen. Aan de andere kant is het wel heel fijn om als het moet met 1 salaris te kunnen overleven.
Als je onder NHG kan lenen zou ik je geld niet in het huis stoppen. Dan is de rente zo laag dat het na aftrek bijna minder dan inflatie is. Ook zou ik de rente niet vast zetten. Het lijkt er op dat landen tegen elkaar opbieden om de laagste rente te bieden en als je genoeg geld heb kun je toch aflossen als de rente onverwacht omhoog gaat.

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #371 on: March 17, 2016, 03:55:41 AM »
Wij hebben toen zelfs met een 10% daling van de huizenprijs gerekend en gerekend dat we het na 5 jaar zouden verkopen. Met KK, onderhoud en belastingen kwam kopen er alsnog beter uit. We zitten dan ook in een duur stukje NL met dito huurprijzen. Rente met NHG is voorlopig een lachertje inderdaad. Staat nu nog 3,5 jr vast.

Wij waren/zijn ook al lang samen, stabiele banen met toen 1 vast en 1 jaarcontract, was en is een prima beslissing geweest om te kopen!

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #372 on: March 17, 2016, 04:00:16 AM »
Oeps, inderdaad onderhoudskosten en WOZ vergeten zie ik. Dat schuift de datum iets naar achteren inderdaad, goed punt.
Quote
Het domste dat je kan doen is 50.000 euro besparen(is misschien 100 euro netto per maand) en dan in een slechte buurt/te krap/bouwvallig/ver van je werk huis te gaan wonen.
We denken er eigenlijk juist aan om een "bouwval" te kopen :-)
Dwz, een woning met een relatief lage aankoopprijs (sowieso onder NHG), omdat er nog het e.e.a. aan gedaan moet worden (denk: cv, isolatie, nieuwe badkamer, nieuwe keuken). Ik krijg sterk de indruk dat dit soort woningen van het type zijn waar verkopers graag vanaf willen in de regio* (huis geërfd of eigenaar verhuist naar verpleeghuis) terwijl de staat van de woning veel kopers afschrikt. Daardoor is de prijs die je betaalt voor de woning + verbouwingskosten lager dan van een gelijkwaardige "instapklare" woning. Waar we kunnen wil ik proberen om verbouwingen zoveel mogelijk financieren bijv. via energiebespaarlening/duurzaamheidslening etc. die via het rijk en gemeentes tegen gunstige rentes worden aangeboden. Meteen goed isoleren is een prettige optie, uiteindelijk bespaart dit stookkosten tegen een percentage dat best aardig is (5%-10%). Voor de meer "cosmetische ingrepen" als een keuken en badkamer zullen we toch met eigen geld op de proppen moeten komen ;-)

Overigens, mbt het vastzetten van de rente. Mijn idee daarbij is: het kan nog hooguit 2-3% omlaag, het kan wel flink omhoog (15% in jaren tachtig als ik me goed herinner?). Dus ik ben daardoor geneigd om in ieder geval het leeuwendeel toch wel vast te zetten eigenlijk. Daarvoor zal ik nog even goed aan het rekenen moeten, welk deel kunnen we maximaal variabel hebben als de rente onverhoopt besluit te stijgen.

Edit: *"de regio" is ook daadwerkelijk vlak bij de vaste werkplek. Ver weg van het werk wonen is inderdaad slopend, dat willen we sowieso niet meer.
« Last Edit: March 17, 2016, 04:03:00 AM by Spruit »

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #373 on: March 17, 2016, 07:56:58 AM »
Haha klinkt bekend! Wij hebben ook iets exact op de NHG-grens gekocht. 2 dagen later zou de grens naar beneden gaan en met dat gegeven hebben we toen de onderhandelingen lekker even onder druk gezet. CV aangelegd, elektra vervangen, allemaal grotendeels zelf gedaan. Keuken hebben we geschilderd, badkamer moest wel echt nieuw. Google en Youtube zijn je grootste vrienden. Je moet er alleen even de tijd voor hebben ;-)

Bouwdepot bij de bank en de rest met spaargeld gefinancierd. De tarieven die je met NHG kreeg scheelde echt veel. De keuze was een kleiner huis met NHG of in 1x voor 20-30 jaar iets kopen. Dat duurdere huis zou echter exponentieel veel duurder zijn geweest dus tot op de dag van vandaag blij met deze keuze. Daar kunnen we nog wel een keer de kosten koper van betalen..

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #374 on: March 17, 2016, 08:53:12 AM »
Oeps, inderdaad onderhoudskosten en WOZ vergeten zie ik. Dat schuift de datum iets naar achteren inderdaad, goed punt.
Quote
Het domste dat je kan doen is 50.000 euro besparen(is misschien 100 euro netto per maand) en dan in een slechte buurt/te krap/bouwvallig/ver van je werk huis te gaan wonen.
We denken er eigenlijk juist aan om een "bouwval" te kopen :-)
Dwz, een woning met een relatief lage aankoopprijs (sowieso onder NHG), omdat er nog het e.e.a. aan gedaan moet worden (denk: cv, isolatie, nieuwe badkamer, nieuwe keuken). Ik krijg sterk de indruk dat dit soort woningen van het type zijn waar verkopers graag vanaf willen in de regio* (huis geërfd of eigenaar verhuist naar verpleeghuis) terwijl de staat van de woning veel kopers afschrikt. Daardoor is de prijs die je betaalt voor de woning + verbouwingskosten lager dan van een gelijkwaardige "instapklare" woning. Waar we kunnen wil ik proberen om verbouwingen zoveel mogelijk financieren bijv. via energiebespaarlening/duurzaamheidslening etc. die via het rijk en gemeentes tegen gunstige rentes worden aangeboden. Meteen goed isoleren is een prettige optie, uiteindelijk bespaart dit stookkosten tegen een percentage dat best aardig is (5%-10%). Voor de meer "cosmetische ingrepen" als een keuken en badkamer zullen we toch met eigen geld op de proppen moeten komen ;-)

Overigens, mbt het vastzetten van de rente. Mijn idee daarbij is: het kan nog hooguit 2-3% omlaag, het kan wel flink omhoog (15% in jaren tachtig als ik me goed herinner?). Dus ik ben daardoor geneigd om in ieder geval het leeuwendeel toch wel vast te zetten eigenlijk. Daarvoor zal ik nog even goed aan het rekenen moeten, welk deel kunnen we maximaal variabel hebben als de rente onverhoopt besluit te stijgen.

Edit: *"de regio" is ook daadwerkelijk vlak bij de vaste werkplek. Ver weg van het werk wonen is inderdaad slopend, dat willen we sowieso niet meer.
Als je veel geld in opknappen gaat steken zou ik in ieder geval wel een ruim huis in een goede buurt kopen. Ik zie ook sommige mensen hun te kleine woning voor een fortuin uitbouwen en luxer maken. Dat geld krijg je nooit meer terug, want mensen baseren de prijs voor een groot deel op voor hoeveel de nadere huizen in de buurt tekoop staan.
Doe wel 1 ding. Zet een automatische melding op funda zodat als een nieuw huis beschikbaar komt je direct kan kijken. Soms zetten mensen een huis in de markt onder de markt waarde. Dan is wie het eerst komt meestal de winnaar. Als jij al een bod hebt gedaan en de concurentie moet de eerste bezichtiging nog plannen dan kiezen veel verkopers eieren voor hun geld. De makelaar zal ze hier alleen maar in aanmoedigen. Je kan dan natuurlijk niet veel van de prijs af krijgen, maar het was toch al goedkoop. Ook kun je proberen bij een gewoon huis dat je wel zou willen heel snel een laag bod te doen. Bij een ervenis huis worden de opbrengsten toch vaak door 3 gedeeld, en moet er nog belasting over worden betaald. Er snel en makkelijk van af zijn is soms waardevol.

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #375 on: March 17, 2016, 10:22:27 AM »
Vandaag op mijn dagelijkse date met de Metro in de trein kwam ik een pijnlijke lezerscolumn tegen. Ik zie wel raakvlakken met de mentaliteit en daadkracht die hier uitgedragen wordt op het forum.
http://www.metronieuws.nl/lezerscolumn/boanna/tussen-droom-daad/2016/03/bedankt-voor-jouw-spijt-vijftigjarige-man

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #377 on: March 17, 2016, 03:08:40 PM »
Goede reminder om wat vaker de slak uit te hangen op de snelweg ;)

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #378 on: March 17, 2016, 03:39:31 PM »
Ik ben altijd een slak op de snelweg. Ik probeer bij vrachtwagens in de buurt te blijven, die mogen toch niet snel, dus daar blijf ik quasi nonchalant achter hangen. :p

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #379 on: March 18, 2016, 03:11:35 AM »
Goede reminder om wat vaker de slak uit te hangen op de snelweg ;)
Als je vindt dat voor 12 euro/uur op de snelweg rijden goed verdienen is moet je vrachtwagen chauffeur worden ;-). Ik doe liever wat anders met mijn tijd.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #380 on: March 18, 2016, 03:34:17 AM »
Goede reminder om wat vaker de slak uit te hangen op de snelweg ;)
Als je vindt dat voor 12 euro/uur op de snelweg rijden goed verdienen is moet je vrachtwagen chauffeur worden ;-). Ik doe liever wat anders met mijn tijd.

Whaha! Nou eigenlijk scheelt het niet veel met mijn nettoloon. En weet je, het rijdt vooral een stuk fijner en een schone lucht is me ook best wat waard. Vrachtwagenchauffeur worden lijkt me dan weer helemaal niks.

Silvie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 212
  • Age: 38
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #381 on: March 18, 2016, 07:54:27 AM »
Net weer 1000 euro overgemaakt naar de bank. In totaal dit jaar al 2500 afgelost. Verslavend hoor, wat een lekker gevoel :D

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #382 on: March 19, 2016, 06:15:29 AM »
Quote
Als je vindt dat voor 12 euro/uur op de snelweg rijden goed verdienen is moet je vrachtwagen chauffeur worden ;-). Ik doe liever wat anders met mijn tijd.

Die extra benzine betaal je uit het hoogst belaste deel van je inkomen. Dan is 12 netto per uur zeker niet verkeerd.
« Last Edit: March 20, 2016, 05:31:56 AM by DagobertDuck »

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 152
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #383 on: March 19, 2016, 11:20:54 AM »
Bovendien kun je die minuten niet sparen, elke keer een paar minuten winst door 130 rijden wordt nooit een vrije dag. Alle uitgespaarde benzine telt wel op en is na een jaar zuinig rijden wel 100 euro over op je bankrekening. Die je weer lekker aan het werk kunt zetten om meer geld van te maken.

Verder zit ik heel ongeduldig te wachten op het salaris van deze maand. Niet omdat ik geen geld meer heb, maar omdat ik in de startblokken sta om weer een flink stuk hypotheek af te kunnen lossen (deze maand is bonusmaand). Eens met Silvie, het is verslavend!

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #384 on: March 20, 2016, 11:40:17 AM »
Aflossen is zeker verslavend, alleen kan ik het nu nog maar één keer per jaar doen. We (be)sparen inmiddels zoveel dat ik in één keer het gehele boetevrije bedrag in januari al kan overmaken. Niet helemaal waar trouwens, want we zouden nog op het andere deel kunnen aflossen, maar daarvan is de rente zo laag dat ik dat geld liever naar Meesman stort en laat renderen.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #385 on: March 20, 2016, 01:33:57 PM »
Aflossen is zeker verslavend, alleen kan ik het nu nog maar één keer per jaar doen. We (be)sparen inmiddels zoveel dat ik in één keer het gehele boetevrije bedrag in januari al kan overmaken. Niet helemaal waar trouwens, want we zouden nog op het andere deel kunnen aflossen, maar daarvan is de rente zo laag dat ik dat geld liever naar Meesman stort en laat renderen.

Dat lijkt me inderdaad ook lastig kiezen soms: wanneer los je (extra) af en wanneer kies je toch voor investeren? Voor wie nu een hypotheek afsluit voor 10 jaar vast doet dat onder de 2%, dan is extra aflossen mathematisch gezien niet de beste optie. Maar een hypotheek open hebben staan en dan beleggen lijkt me wel spannend voelen. Hoe balanceer je dat? Hou je rekening met een soort "worst case scenario" of voel je je er sowieso gewoon goed bij door het renteverschil?

Btw, heb vandaag kans gezien fijn te "slakken" op de snelweg. Uiteraard op de rechter weghelft, hè. Beviel uitstekend en bijkomend voordeel: ik hoef niet steeds op te letten wat nu weer de maximum snelheid is op de snelweg. Was voor nog geen dertig euro klaar aan de pomp, en slechts vijf minuten later dan de TomTom had bedacht. U hoort mij niet klagen ;)
« Last Edit: March 20, 2016, 01:41:36 PM by Spruit »

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #386 on: March 20, 2016, 01:59:43 PM »
Slakken bevalt me ook prima. Wel even opletten dat je niet gaat inhalen met 100 zoals sommige mensen doen.. Geef dan gewoon gas bij (of blijf thuis..;-))

Ik los m'n studieschuld(@ 3%) wel af maar de hypotheek staat momenteel met 2,85% bruto prima. Na 30 jaar is 'ie sowieso afgelost dus de rest kan straks gewoon in een indexfonds gekieperd worden wat mij betreft. Daar vind ik weinig spannends aan. En.. no risk, no fun ;-)

Puur mathematisch gezien moet je inderdaad misschien niet aflossen, ik snap wel dat grote groepen mensen het wel doen. Nachtrust is heel wat waard.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #387 on: March 20, 2016, 03:06:26 PM »

Dat lijkt me inderdaad ook lastig kiezen soms: wanneer los je (extra) af en wanneer kies je toch voor investeren? Voor wie nu een hypotheek afsluit voor 10 jaar vast doet dat onder de 2%, dan is extra aflossen mathematisch gezien niet de beste optie. Maar een hypotheek open hebben staan en dan beleggen lijkt me wel spannend voelen. Hoe balanceer je dat? Hou je rekening met een soort "worst case scenario" of voel je je er sowieso gewoon goed bij door het renteverschil?


We hebben momenteel een hypotheekschuld van ongeveer 75% van de waarde van de woning, we zitten dus vet 'boven water', om het zo te zeggen. Tegen de tijd dat we het hypotheekdeel hebben afgelost met de hoogste rente zal de schuld nog ongeveer 60% van de waarde van de woning zijn. Het moet dus wel heel raar lopen als dat 'mis' gaat.

Ik heb geen idee wat de markten de komende 20 jaar zullen doen, maar we hebben het geld wat we erin storten niet nodig om te 'overleven', dus wat dat betreft is het verder niet spannend ofzo, alleen maar 'zonde van het geld' als de markten wederom compleet instorten...

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #388 on: March 20, 2016, 03:21:25 PM »
Ik los m'n studieschuld(@ 3%) wel af maar de hypotheek staat momenteel met 2,85% bruto prima. Na 30 jaar is 'ie sowieso afgelost dus de rest kan straks gewoon in een indexfonds gekieperd worden wat mij betreft. Daar vind ik weinig spannends aan. En.. no risk, no fun ;-)

Ben zelf echt niet zo bang voor risico (meer). Heb mijn studieschuld bewust als pensioenpotje in een indexfonds staan nu. Staat nu fijn geld te maken terwijl ik er <1% rente over betaal. Ik kan best tegen een beetje leverage met mate.
Maar wanneer het om geld van ons beiden gaat, weet ik dat ik van betere huize moet komen dan "kijk eens naar dit verschil in (te verwachten) rente". Vriendlief is nogal voorzichtig met geld, bang voor verlies. Ik stelde deze vraag dan ook meer om me voor te bereiden op die (onvermijdbare) discussie over wat te doen met "extra" geld. Extra argumenten zijn een mooie aanvulling op mijn arsenaal ;-)

Ik neig nu naar eerst zorgen dat 20% van de woningwaarde is afgelost dmv de verplichte aflossing + extra aflossen. Op die manier kunnen we evt. verkoop-met-restschuld risico snel wegnemen. Het daarna openstaande bedrag kan dan op het gebruikelijke 30-jaars tempo afgelost worden, waarbij de inflatie een stukje meehelpt hopelijk.
Ik hoop uiteindelijk met mijn "pensioenfonds" een mooi real life voorbeeld achter de hand te hebben als argument waarom investeren op de lange termijn meer oplevert.
Aflossen is helemaal hip nu in sommige kringen en ergens snap ik dat wel. Er is direct resultaat te zien van je spaarzaamheid: lagere maandlasten, meteen na die (extra) aflossing. Geen schommelingen waarin je geld ineens "weg" is, zoals op de beurs. Onderschat nooit het effect van positive reinforcement op iemands motivatie en het effect van verliesaversie. Die twee dingen begrijpen en kunnen beheersen helpen een heleboel op weg naar FO.
« Last Edit: March 20, 2016, 03:24:10 PM by Spruit »

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 152
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #389 on: March 20, 2016, 04:30:03 PM »
Ik los dit jaar nog veel af, vanaf volgend jaar minder, dan zijn mijn maandlasten dusdanig laag geworden dat ik meer kan investeren, 50-50. Over 4 jaar ben ik dan klaar met de hypotheek en heb ik ook al een behoorlijk stuk investeringen.

De grootste drijfveer om alles af te lossen: ik gun de bank het geld gewoon niet. Ik gun ze ook de macht niet om (deel) verhuur niet toe te staan. Ik wil de vrijheid om baas over mijn eigen baksteen te zijn. Ik kan mijn huis voor de helft verhuren als ik wil, wat FO heel wat sneller zou maken, maar met een hypotheek erop is dat veel meer gedoe.

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #390 on: March 21, 2016, 02:30:55 AM »
Je wederhelft meekrijgen is inderdaad belangrijk. Dat was hier gelukkig niet zo moeilijk, ze haalt al indrukwekkende spaarquotes voordat ik MMM kende ;-)
Als ik dan een goede blog ofzo lees dan stuur ik die door of ik geef de Ipad even door. Dat gecombineerd met een paar mooie toekomstdoelen/dromen zorgt er wel voor dat t zaadje geplant is geloof ik.

En als je doet wat iedereen doet krijg je ook wat iedereen doet. En al roepen 5 miljoen mensen dat je huis aflossen per sé het allerbeste is dan hoeft het nog steeds niet waar te zijn. Dat verschilt gelukkig per persoon, al begrijp ik heel goed dat sommige mensen dat eerst doen.

Hoe krijg ik mijn financieel niet zo handige schoonouders zo ver dat ze beginnen hun aflossingsvrije hypotheek af gaan lossen? Dan worden wij over 15 jaar niet aangekeken..;-)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #391 on: March 21, 2016, 04:34:41 AM »
Oei, succes daarmee inderdaad! Toch een uitstervend ras, die helemaal-niet-aflossers dacht ik... Misschien voorzichtig eens laten vallen dat in 2031 de rente-aftrek toch echt wel ophoudt? Beter idee is misschien om je handen er gewoon vanaf te trekken, goede raad wordt vaak niet zo goed opgevat en heibel in de familie is het niet waard.

FrugalByChance

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
  • Age: 51
  • Location: The Netherlands
    • Net Worth Progress
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #392 on: March 21, 2016, 05:42:13 AM »
De grootste drijfveer om alles af te lossen: ik gun de bank het geld gewoon niet.

Dit was voor mij ook een reden om mijn huis in 2015 met spaargeld en dus zonder hypotheek te kopen.
Het was misschien niet rationeel, maar het voelde wel "bad-ass".

Een andere aanleiding waren scheefwonen huurverhogingen in combinatie met het idee dat de huizenmarkt misschien weer uit het dal aan het komen was.

Dat was nog voordat ik bekend was met MMM. Wel een hypotheek nemen en met het spaargeld doorgaan met beleggen is voor mij toch te riskant. Nu probeer ik mijn stash weer terug op te bouwen, zodat ik niet tot 69 hoef door te werken.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 152
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #393 on: March 21, 2016, 01:28:23 PM »
Een huis met spaargeld kopen is zeker wel bad ass!

Ik ben ooit begonnen met een Effect hypotheek: een extra portie hypotheek aflossingsvrij lenen, naast het benodigde aankoopbedrag, om daarvan een pakket aandelen te kopen dat dan na 30 jaar niet alleen je hypotheek zou afbetalen, maar je ook nog eens vette winst op zou leveren. 8 procent rendement, minstens. Dat was in 1998. Na 10 jaar waren ze voor het eerst weer waard wat ik ervoor betaald heb. Buy and hold, dus ik heb het grootste deel nog steeds, en ze doen het inmiddels aardig. Maar ik ben heel erg blij dat ik er niet van afhankelijk ben om mijn hypotheek af te lossen.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #394 on: March 23, 2016, 02:01:51 AM »
Er gaan hier stemmen op dat het aflossen van de hypotheek wel zo veilig is, en dat beleggen terwijl je nog een hypotheekschuld hebt risicovoller is, maar ik vraag me af of dat wel klopt. Want wat is het risico van een hypotheek? Dat je de verplichte maandelijkse betalingen niet op kunt brengen en dat de bank je huis verkoopt. In veel gevallen zal dat onvermogen om te betalen komen doordat je inkomen is gedaald. Als je dan nog vermogen hebt, bijvoorbeeld in beleggingen, kun je dat gebruiken om de hypotheek te blijven betalen en kun je het langer uitzingen. Had je maximaal boetevrij afgelost, dan waren je verplichte maandelijkse betalingen weliswaar sneller gedaald, maar daar heb je niets aan als je ook die lagere betalingen niet kunt opbrengen. Zolang je nog een hypotheekschuld hebt, is beleggen/sparen dus veiliger dan maximaal aflossen.

Het voordeel van maximaal aflossen is dat je eerder het punt bereikt waarop de schuld helemaal weg is of de maandelijkse betalingen verwaarloosbaar klein zijn. Vanaf dat moment zit je wel veiliger dan de mensen die minimaal hebben afgelost en verder gespaard/belegd, maar je hebt wel meer risico genomen om dat punt te bereiken.

Als ik een hypotheek neem, zou ik dus vooral een aardige buffer aanhouden van minimaal de box 3-vrijstelling voordat ik onverplichte aflossingen ga doen. En óf ik onverplicht ga aflossen laat ik afhangen van mijn netto hypotheekrente en de te verwachten langetermijnrendementen op de beurs. Zoals het er nu voorstaat, worden dat dus weinig extra aflossingen voor mij.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #395 on: March 23, 2016, 03:52:08 AM »
Als je de hypotheek aflost, zit je 'buffer' inderdaad in de stenen en kun je er in geval van nood niet meer (makkelijk) bij. Wat dat betreft zijn aandelen sneller toegankelijk, al is het natuurlijk wel pijnlijk als je bijvoorbeeld verlies zou moeten nemen om het geld beschikbaar te hebben. Het is dus sowieso verstandig niet álles te beleggen, maar ook gewoon een buffer op de spaarrekening te hebben voor noodgevallen.

Wij hebben voor ons gevoel een mooie balans: vrijwillig aflossen op een leningdeel met hoge rente, niets doen met de leningdelen met lage rente, waarop trouwens wel afgelost wordt want een deel daarvan is weer annuïtar. We betalen nu 50% minder rente dan minder dan 5 jaar terug, en dat is best een leuke besparing. Hierdoor is de kans op betalingsproblemen ook een stuk kleiner en het risico natuurlijk ook. We hebben een buffer voor noodgevallen en het grootste deel van wat we momenteel overhouden gaat naar Meesman.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #396 on: March 23, 2016, 04:41:21 PM »
Dit was voor mij ook een reden om mijn huis in 2015 met spaargeld en dus zonder hypotheek te kopen.
Het was misschien niet rationeel, maar het voelde wel "bad-ass".

Prachtig 'fuck the system' gebaar inderdaad! :-D

BTS

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #397 on: March 27, 2016, 01:33:23 PM »
Hallo mede Dutch Mustachians,

Ik lees al een tijd de site van MMM. Leuk dat er op dit forum ook mensen met dezelfde mindset in Nederland zitten. Op dit moment heb ik m'n hypotheek compleet afgelost en zoek ik investeringsmogelijkheden om de 4% SWR ook daadwerkelijk te halen. Ik dacht aan dividend groei aandelen, maar heb hier nog niet echt ervaring mee. Iemand al wel?

Of wat hebben jullie ook andere investeringssuggesties?

Alleen met sparen wordt je nooit financieel onafhankelijk. Zeker niet als de VHR hoger is dan de rente op de spaarrekening.

Nederstash

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #398 on: March 27, 2016, 02:24:56 PM »
Hallo mede Dutch Mustachians,

Ik lees al een tijd de site van MMM. Leuk dat er op dit forum ook mensen met dezelfde mindset in Nederland zitten. Op dit moment heb ik m'n hypotheek compleet afgelost en zoek ik investeringsmogelijkheden om de 4% SWR ook daadwerkelijk te halen. Ik dacht aan dividend groei aandelen, maar heb hier nog niet echt ervaring mee. Iemand al wel?

Of wat hebben jullie ook andere investeringssuggesties?

Alleen met sparen wordt je nooit financieel onafhankelijk. Zeker niet als de VHR hoger is dan de rente op de spaarrekening.

Meesman is ontzettend simpel: er zijn 5 indexfondsen. 3 voor aandelen (Wereld - Europa - Opkomende landen) en 2 voor obligaties (Wereld - Europa). Belastingverrekening is over buitenlands dividend is goed geregeld, wat je extra rendement oplevert. Ik beleg maandelijks een vast bedrag. De kosten zijn 0,25% per transactie en jaarlijks 0,5% beheer, dus het maakt niet uit of je ineens of per maand inlegt. Het is heel overzichtelijk, je kiest de verdeling over de 5 fondsen en je laat het lekker staan.

Verder is Binck een goede, die biedt toegang tot de volledige markt van aandelen, etf's, turbo's en sprinters... taaie kost voor een beginner, vond ik zelf! Op de site van Morningstar kan je zien welke fondsen welke kosten hebben. Je moet dus veel zelf onderzoeken. Let wel, bij Binck zijn de kosten per transactie 6,50+0,10% (minimaal 10 euro). Bij Binck moet je dus grotere bedragen beleggen om de kosten laag te houden. Ik heb daar een groter bedrag ineens belegd. Ook is de dividendbelasting niet automatisch verrekend, dat moet je dus rekening mee houden. Binck heeft overigens deze maand nog een actie van 200 euro transactietegoed (3 maanden geldig), dat heeft mij al veel geld bespaard!

Je zal ook De Giro tegenkomen als je googlet, een van de goedkoopste... maar zij verkopen jouw info om hun kosten laag te houden. Ook schijnt de service niet zo goed te zijn. Die heb ik dus mooi laten varen.

Succes!

BTS

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #399 on: March 27, 2016, 03:24:28 PM »
Ik heb al een account bij Binck, dus voor die 200 euro transactietegoed kan ik niet meer in aanmerking komen. Zoals je al aangeeft zijn de kosten zijn bij Binck nogal hoog per transactie, vooral als je met wat kleinere bedragen wil beginnen. Ik heb dividend growth investment forums gelezen waar Nederlandse dividend beleggers wel met De Giro belegden. Ik heb hier ook een account aangemaakt maar heb hier nog niks mee gedaan. Nog even over nadenken wat ik hier mee wil.

Als je in specifieke dividend aandelen belegd heb je geen beheerskosten, dit kan op lange termijn toch behoorlijk schelen. Er zijn meerdere  forums over welke aandelen het over lange periodes goed doen en welke al jaren dividend verhogingen hebben. Als je bijvoorbeeld zou investeren in dit soort bedrijven zou je dan niet redelijk save zitten qua risico, en laag qua kosten?

http://www.dividendgrowthinvestor.com/2016/03/24-dividend-champions-for-further.html

Heb je bij ETF's trouwens altijd beheerskosten?
« Last Edit: March 27, 2016, 03:26:57 PM by BTS »