Hi allemaal,
Onze kinderen zijn 5 en 8.
Sommige spaarpotten zullen tegelijk (verder) opgebouwd worden. Pensioenopbouw en studiefondsen krijgen straks ongeveer gelijke prioriteit. Wat ze nodig hebben is nog even koffiedik kijken, €7.500 per jaar is ofwel een mooi begin of er blijft over.
We hadden eerst twee rekeningen die op naam van de kinderen kwam als ze 18 werden, dat hebben we gewijzigd. 18 vinden we wat jong om over een flinke hoeveelheid geld te beschikken. Laat ze er maar voor studeren/ werken eerst.
Op ons vorige huis hadden we 7 zonnepanelen laten leggen. Door ons zeer zuinige verbruik betaalden we met twee volwassen en twee kinderen 40 euro per maand aan vastrecht en 20 euro verbruik.
Door ons zeer zuinige verbruik, kunnen we geen enorme klapper maken per maand en is de terugverdientijd wat langer. Maar o.a. een warmtepomp en zonnepanelen staan zeker op het verlanglijstje voor na de verbouwing.
Ik moet nog wel onze aansluiting laten aanpassen, we betalen nog steeds voor een krachtstroom aansluiting die we niet gebruiken. Alleen moet dan eerst de schuur een nieuw dak, voor we daar de (kracht)stroom weghalen. Omdat daar intern ook verbouwd gaat worden, moet er misschien toch nog wel een keer een electricien komen.
Gelukkig kregen we een hele hoge schadevergoeding na een stroomstoring vanwege die krachtstroom aansluiting, dat was wel mooi.
Het muurtje dat op instorten staat is een keermuur. Van onze parkeerplaats (overkant weg, in de tuin). Die scheur had de bouwkundige over het hoofd gezien en toen zette we er een camper op zover mogelijk naar achter, oeps.
De bouwkundige is overigens mijn man (hij is echt opgeleid om huizen te keuren). Hij had even moeten vragen of hij even bij de buurman in de wei nog eens goed mocht kijken aan zijn kant maar ja, niet gedaan.
De buurman heeft hele lieve schapen lopen die we niet willen verpletteren mocht het muurtje echt instorten door veel regen of vorst dus dat heeft nu prioriteit voor de winter.
Over een opknappertje kopen....
Het dak van de schuur vervangen zat wel in de begroting en planning (hadden we al gedaan willen hebben).
Wat mijn man niet heeft kunnen zien is dat de dakisolatie in een deel van het huis verkeerd is aangebracht. Toen we het plafond in de keuken eruit trokken kwamen we daar pas achter. Dat betekende dat de grote verbouwing van de keuken eerst verder ging met een nieuwe daklaag met nieuwe isolatie boven verschillende ruimten.
Het plafond in de keuken vervangen zat in het budget, een nieuw dak niet. De andere plafonds die nog moeten stonden pas over een paar jaar gepland.
Dan stond er in het koopcontract ook nog dat er ergens in de grond nog een spetic tank in ongebruik moest liggen. Die had de vorige eigenaar noooit gevonden Wij hadden hem binnen twee maanden gevonden toen de boel verstopt zat voor de tweede keer. Toen stond er hier een graafmachine, poepzuigtankwagen (om overvolle in gebruik zijnde septic tank leeg te slurpen) en nog twee busjes. Alles en iedereen moest uiteraard betaald worden. Omdat de auto van een buurman niet weg was zoals afgesproken, konden we toen niet op het riool aangesloten worden ipv die septic tank. Als de septic tank weer lek gaat of iets dergelijks, hangen we nog een keer voor € 1500 in de prijzenkast.
De rechtsbijstand ingeschakeld maar helaas, de verkopers kwamen er mee weg. Wist niet, het is vier jaar verhuurd geweest, oud huis clausule, etc. Je kunt niet bewijzen wat ze wel en niet wisten. Eigenlijk is de gemeente ook nog fout want die had moeten controleren of alles wel op het riool was aangesloten toen dat hier werd aangelegd
Het gekke is dat er in ons huis eersteklas timmerwerk en ander werk is te zien maar onder de grond en boven het plafond is er dus geplooid, die hadden we niet zien aankomen.
Dat de badkamer niet getegeld was door een dure tegelzetter had mijn man dan wel weer gezien. We hebben later gehoord dat dat een spoedklus is geweest omdat de kinderbescherming het niet verantwoord vond om een pasgeboren baby te hebben tussen het puin, zonder douche etcetera.
Dus tja... een opknappertje is een risico. Je bent afhankelijk van de kennis en eerlijkheid van de verkoper.
Omdat het huis rolstoelvriendelijk is, zal ik niet gauw weg moeten hier. Mijn aandoening is progressief maar niet dodelijk of dat ik aan allerlei apparaten en kunstgrepen moet later. Misschien blijf ik ook wel loopfunctie houden, misschien niet, weten we nog niet.
Daarom is voor ons de camper ook wel belangrijk. We hebben een goedkoop ouwetje gekocht om te kijken of camperen wat voor ons was. De camper was ons prepensioen. Niet wachten tot je pensioen met die camper kopen en leuke reisjes maken, misschien ben je er dan niet meer en in mijn geval is de kans aanwezig dat ik dan helemaal op de rolstoel ben aangewezen. Dan worden die leuke Italiaanse bergdorpjes etcetera onbereikbaar.
Dus we gingen nu genieten. En dat hebben we gedaan, we zijn dol.op de camper en camperen. Maar zo'n ouwetje is leuk als je tijd en vaardigheden hebt om alles zelf te klussen en dat hebben we niet. Als ik aan de elektra of iets heb liggen werken in de camper, kan ik een paar weken met pech niet meer zitten, liggen of staan eigenlijk (en elektra is mijn taak uit noodzaak hier). Dat ik de remschakelaar hebt gefixt langs de kant van de weg en vervolgens niet meer overeind kan komen. Camper kan weer, er steken alleen nog twee benen uit en het is lastig gas geven met al die rommel op de vloer ;-).
Maar goed, het ouwetje gaat er dus uit tot er meer tijd en geld is. Hopelijk komt er over een x aantal jaar weer een en gaat ons parttime tiny house avontuur weer verder.
Tot die tijd huren we wel een ingerichte tent of trekkershut, of iets anders.