Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680791 times)

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #800 on: August 29, 2017, 04:11:19 AM »
Ik heb me nooit verdiept in toeslagen en ga dat ook niet bewust doen, maar als ik ooit recht blijk te hebben op een bepaalde toeslag, dan zie ik geen reden om daar geen gebruik van te maken. Ongeacht hoeveel of weinig ik werk en heb. Miljonairs trekken ook hun hypotheekrente af. Vermogende mensen en bedrijven optimaliseren hun belastingaangifte zodat ze zo min mogelijk hoeven te betalen. Zolang het binnen de wet valt is daar helemaal niks mis mee, niemand hoeft roomser dan de paus te zijn. Je kunt beter pakken waar je recht op hebt en er dan zelf iets mee doen waar je je goed bij voelt, bijvoorbeeld arme mensen helpen.

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #801 on: August 29, 2017, 04:52:46 AM »
Ik heb me nooit verdiept in toeslagen en ga dat ook niet bewust doen, maar als ik ooit recht blijk te hebben op een bepaalde toeslag, dan zie ik geen reden om daar geen gebruik van te maken. Ongeacht hoeveel of weinig ik werk en heb. Miljonairs trekken ook hun hypotheekrente af. Vermogende mensen en bedrijven optimaliseren hun belastingaangifte zodat ze zo min mogelijk hoeven te betalen. Zolang het binnen de wet valt is daar helemaal niks mis mee, niemand hoeft roomser dan de paus te zijn. Je kunt beter pakken waar je recht op hebt en er dan zelf iets mee doen waar je je goed bij voelt, bijvoorbeeld arme mensen helpen.

Het punt was volgens mij ook eerder of je je leven zo wilt inrichten dat je toeslagen gaat maximaliseren door zo min mogelijk inkomen te hebben. Ik heb overigens wel een schoonbroertje doe zo probeert te leven, maar ik heb nou niet bepaald het idee dat dat het pad naar geluk is als ik naar hem kijk.

Ik maak ook met veel plezier gebruik van de hypotheekrenteaftrek, en de kinderopvang toeslag, en nog een paar waar wij voor in aanmerking komen, en ben ook van plan om dat te doen tot ik er geen recht meer op heb.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #802 on: August 29, 2017, 08:16:42 AM »
Ik heb me nooit verdiept in toeslagen en ga dat ook niet bewust doen, maar als ik ooit recht blijk te hebben op een bepaalde toeslag, dan zie ik geen reden om daar geen gebruik van te maken. Ongeacht hoeveel of weinig ik werk en heb. Miljonairs trekken ook hun hypotheekrente af. Vermogende mensen en bedrijven optimaliseren hun belastingaangifte zodat ze zo min mogelijk hoeven te betalen. Zolang het binnen de wet valt is daar helemaal niks mis mee, niemand hoeft roomser dan de paus te zijn. Je kunt beter pakken waar je recht op hebt en er dan zelf iets mee doen waar je je goed bij voelt, bijvoorbeeld arme mensen helpen.

Het punt was volgens mij ook eerder of je je leven zo wilt inrichten dat je toeslagen gaat maximaliseren door zo min mogelijk inkomen te hebben. Ik heb overigens wel een schoonbroertje doe zo probeert te leven, maar ik heb nou niet bepaald het idee dat dat het pad naar geluk is als ik naar hem kijk.

Ik maak ook met veel plezier gebruik van de hypotheekrenteaftrek, en de kinderopvang toeslag, en nog een paar waar wij voor in aanmerking komen, en ben ook van plan om dat te doen tot ik er geen recht meer op heb.
Ligt eraan hoe je broertje het doet, als hij het doet door geen werk te hebben of zo min mogelijk om daarmee de toeslagen te maximeren dan snap ik wel dat hij niet gelukkig wordt want dan krijgt hij gewoon geld zonder de voldoening uit leuk werk te hebben. Vervolgens ook nog allerlei instanties die hem weer aan het werk willen krijgen...

Die discussie heb ik ook met mijn broertje (ongeveer), hij vind dat hij teveel belasting betaalt en omdat zijn vrouw niet werkt vind hij dat hij dezelfde hoeveelheid over moet houden wanneer hij het vergelijkt met een 2 verdienend gezin die gezamenlijk het zelfde inkomen hebben (bruto dan).. Komt ie met een tabelletje waar in staat dat een gezin van 2 verdieners met het zelfde bruto inkomen netto veel meer overhouden door allerlei toeslagen er bij op te tellen. Als ik dan aangeef dat het verschil niet zozeer in de belasting zit maar vooral in het feit dat hij in z'n eentje modaal verdient en dat andere gezin 2x minimum loon heeft en er dus ook een ander niveau qua sociale premies, pensioen opbouw e.d. ingehouden wordt... Zoals je zou verwachten was hij niet overtuigd.
Zijn vrouw werkt overigens niet omdat omwille van het geloof en het idee dat er altijd iemand thuis moet zijn. Op zich heb ik daar niets op tegen maar ga dan niet zitten zeuren dat je zo moeilijk rond komt op 1 inkomen.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #803 on: August 30, 2017, 12:22:21 AM »
.....

Ligt eraan hoe je broertje het doet, als hij het doet door geen werk te hebben of zo min mogelijk om daarmee de toeslagen te maximeren dan snap ik wel dat hij niet gelukkig wordt want dan krijgt hij gewoon geld zonder de voldoening uit leuk werk te hebben. Vervolgens ook nog allerlei instanties die hem weer aan het werk willen krijgen...

Die discussie heb ik ook met mijn broertje (ongeveer), hij vind dat hij teveel belasting betaalt en omdat zijn vrouw niet werkt vind hij dat hij dezelfde hoeveelheid over moet houden wanneer hij het vergelijkt met een 2 verdienend gezin die gezamenlijk het zelfde inkomen hebben (bruto dan).. Komt ie met een tabelletje waar in staat dat een gezin van 2 verdieners met het zelfde bruto inkomen netto veel meer overhouden door allerlei toeslagen er bij op te tellen. Als ik dan aangeef dat het verschil niet zozeer in de belasting zit maar vooral in het feit dat hij in z'n eentje modaal verdient en dat andere gezin 2x minimum loon heeft en er dus ook een ander niveau qua sociale premies, pensioen opbouw e.d. ingehouden wordt... Zoals je zou verwachten was hij niet overtuigd.
Zijn vrouw werkt overigens niet omdat omwille van het geloof en het idee dat er altijd iemand thuis moet zijn. Op zich heb ik daar niets op tegen maar ga dan niet zitten zeuren dat je zo moeilijk rond komt op 1 inkomen.
Het verschil zit zowel in belasting als in toeslagen die zich stapelen. Ik moet zeggen dat het je ook best onmogelijk wordt gemaakt als modale eenverdiener met kinderen. Als je niet toevalig al een huis hebt of een sociale huurwoning van toen je er nog minder verdiende kun je nauwelijks betaalbaar wonen. Vrijwel geen toeslagen. Volgens mij houd je nauwelijks meer over dan mensen met een uitkering.
Dit is echt precies wat ik haat aan de Nederlandse overheid. Het idee om vanuit de overheid mensen in een bepaalde levensstijl te duwen waar iedereen werkt tot zijn dood en afhankelijk is van de staat voor zijn levensonderhoud.

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #804 on: August 30, 2017, 06:35:04 AM »
.....

Ligt eraan hoe je broertje het doet, als hij het doet door geen werk te hebben of zo min mogelijk om daarmee de toeslagen te maximeren dan snap ik wel dat hij niet gelukkig wordt want dan krijgt hij gewoon geld zonder de voldoening uit leuk werk te hebben. Vervolgens ook nog allerlei instanties die hem weer aan het werk willen krijgen...

Die discussie heb ik ook met mijn broertje (ongeveer), hij vind dat hij teveel belasting betaalt en omdat zijn vrouw niet werkt vind hij dat hij dezelfde hoeveelheid over moet houden wanneer hij het vergelijkt met een 2 verdienend gezin die gezamenlijk het zelfde inkomen hebben (bruto dan).. Komt ie met een tabelletje waar in staat dat een gezin van 2 verdieners met het zelfde bruto inkomen netto veel meer overhouden door allerlei toeslagen er bij op te tellen. Als ik dan aangeef dat het verschil niet zozeer in de belasting zit maar vooral in het feit dat hij in z'n eentje modaal verdient en dat andere gezin 2x minimum loon heeft en er dus ook een ander niveau qua sociale premies, pensioen opbouw e.d. ingehouden wordt... Zoals je zou verwachten was hij niet overtuigd.
Zijn vrouw werkt overigens niet omdat omwille van het geloof en het idee dat er altijd iemand thuis moet zijn. Op zich heb ik daar niets op tegen maar ga dan niet zitten zeuren dat je zo moeilijk rond komt op 1 inkomen.
Het verschil zit zowel in belasting als in toeslagen die zich stapelen. Ik moet zeggen dat het je ook best onmogelijk wordt gemaakt als modale eenverdiener met kinderen. Als je niet toevalig al een huis hebt of een sociale huurwoning van toen je er nog minder verdiende kun je nauwelijks betaalbaar wonen. Vrijwel geen toeslagen. Volgens mij houd je nauwelijks meer over dan mensen met een uitkering.
Dit is echt precies wat ik haat aan de Nederlandse overheid. Het idee om vanuit de overheid mensen in een bepaalde levensstijl te duwen waar iedereen werkt tot zijn dood en afhankelijk is van de staat voor zijn levensonderhoud.

Sja, ik heb dan waarschijnlijk makkelijk praten: wij zijn tweeverdieners met kinderen, beiden boven modaal en dan hou je makkelijk over als je geen gekke dingen doet en die doen wij niet zo vaak (maar soms toch een beetje). Sterker nog, ik heb een tijdlang werk gehad waarbij ik in mijn eentje al evenveel verdiende als wij nu samen verdienen. Daardoor hebben we een mooi huis kunnen kopen en al slagen kunnen maken in de hypotheek.

Ik begrijp heel wel dat niet iedereen die basis heeft, en ik vraag mij af inhoeverre de MMM principes zomaar toepasbaar zijn voor de gemiddelde Nederlander. Ik heb zelf vroeger wel eens in de VS gewoond, en in mijn beleving wordt daar een stuk kwistiger met geld omgegaan door de gemiddelde Amerikaan waardoor besparen makkelijk te realiseren is. Volgens mij zijn Nederlanders over het algemeen al een stuk zorgvuldiger/zuiniger met hun geld, waardoor besparen op uitgaven een stuk lastiger wordt.

Er zijn FI spreadsheets in omloop voor de Amerikaanse situatie en ik ben laatst begonnen met een spreadsheet om de hele Nederlandse situatie na te rekenen met belastingen en toelagen enz, maar ik vond het een lastige puzzel - temeer aangezien het mij aan motivatie ontbreekt omdat ik het niet per se nodig heb voor mijn financiele planning. Misschien een uitdaging om gezamelijk aan te gaan??? Ik zal eens zoeken wat ik nog terug kan vinden.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #805 on: August 30, 2017, 10:38:54 PM »
.....


Sja, ik heb dan waarschijnlijk makkelijk praten: wij zijn tweeverdieners met kinderen, beiden boven modaal en dan hou je makkelijk over als je geen gekke dingen doet en die doen wij niet zo vaak (maar soms toch een beetje). Sterker nog, ik heb een tijdlang werk gehad waarbij ik in mijn eentje al evenveel verdiende als wij nu samen verdienen. Daardoor hebben we een mooi huis kunnen kopen en al slagen kunnen maken in de hypotheek.

Ik begrijp heel wel dat niet iedereen die basis heeft, en ik vraag mij af inhoeverre de MMM principes zomaar toepasbaar zijn voor de gemiddelde Nederlander. Ik heb zelf vroeger wel eens in de VS gewoond, en in mijn beleving wordt daar een stuk kwistiger met geld omgegaan door de gemiddelde Amerikaan waardoor besparen makkelijk te realiseren is. Volgens mij zijn Nederlanders over het algemeen al een stuk zorgvuldiger/zuiniger met hun geld, waardoor besparen op uitgaven een stuk lastiger wordt.

Er zijn FI spreadsheets in omloop voor de Amerikaanse situatie en ik ben laatst begonnen met een spreadsheet om de hele Nederlandse situatie na te rekenen met belastingen en toelagen enz, maar ik vond het een lastige puzzel - temeer aangezien het mij aan motivatie ontbreekt omdat ik het niet per se nodig heb voor mijn financiele planning. Misschien een uitdaging om gezamelijk aan te gaan??? Ik zal eens zoeken wat ik nog terug kan vinden.
Ja interresant. Ik zit ook in de situatie dat ik het te lastig vind om uit te rekennen en dus maar zo veel mogelijk investeer. Als ik dan het gevoel heb dat ik FI zou kunnen zijn ga ik wel weer eens rekennen, maar ik verwacht dat ik tenzij ik naar het buitenland vertrek nog minstens zo'n 20 jaar te gaan heb.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #806 on: August 30, 2017, 10:51:41 PM »
Hi all Dutch Mustachians! I'm very new to FIRE and MMM and stumbled across this Dutch thread. I had already planned a big vacation to Europe...considering it my last hurrah of spendypants behavior.

I'll be in Paris and London mostly, but will also be in Amsterdam for a couple days. What are your recommendations of things that I HAVE to do there? Red Light District: worth a visit or just avoid? Any and all advice is welcome!! Thanks!
It kind of depends on what you like. The Rijksmuseum is really nice. It has so many great paintings that are world renowned as well as a lot of historic pieces. The Anna Frank house made a big impression on me. The canal tour is quite boring, but it's nice if you're tired of walking. You actually can rent a bike which will help you to cover ground much faster. There is not much grandiose architecture like in London and Paris, but a lot of people like to see the canals and like the atmosphere.

It may also be nice to read up on the history of the place. This will add a lot of depth to your visit.

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #807 on: August 31, 2017, 07:13:58 AM »
.....


Sja, ik heb dan waarschijnlijk makkelijk praten: wij zijn tweeverdieners met kinderen, beiden boven modaal en dan hou je makkelijk over als je geen gekke dingen doet en die doen wij niet zo vaak (maar soms toch een beetje). Sterker nog, ik heb een tijdlang werk gehad waarbij ik in mijn eentje al evenveel verdiende als wij nu samen verdienen. Daardoor hebben we een mooi huis kunnen kopen en al slagen kunnen maken in de hypotheek.

Ik begrijp heel wel dat niet iedereen die basis heeft, en ik vraag mij af inhoeverre de MMM principes zomaar toepasbaar zijn voor de gemiddelde Nederlander. Ik heb zelf vroeger wel eens in de VS gewoond, en in mijn beleving wordt daar een stuk kwistiger met geld omgegaan door de gemiddelde Amerikaan waardoor besparen makkelijk te realiseren is. Volgens mij zijn Nederlanders over het algemeen al een stuk zorgvuldiger/zuiniger met hun geld, waardoor besparen op uitgaven een stuk lastiger wordt.

Er zijn FI spreadsheets in omloop voor de Amerikaanse situatie en ik ben laatst begonnen met een spreadsheet om de hele Nederlandse situatie na te rekenen met belastingen en toelagen enz, maar ik vond het een lastige puzzel - temeer aangezien het mij aan motivatie ontbreekt omdat ik het niet per se nodig heb voor mijn financiele planning. Misschien een uitdaging om gezamelijk aan te gaan??? Ik zal eens zoeken wat ik nog terug kan vinden.
Ja interresant. Ik zit ook in de situatie dat ik het te lastig vind om uit te rekennen en dus maar zo veel mogelijk investeer. Als ik dan het gevoel heb dat ik FI zou kunnen zijn ga ik wel weer eens rekennen, maar ik verwacht dat ik tenzij ik naar het buitenland vertrek nog minstens zo'n 20 jaar te gaan heb.

Phew, 20 jaar valt niet mee. Ik heb vooralsnog gewoon even gerekend hoeveel wij maandelijks kwijt zijn (het is sowieso heel prettig om daar inzicht in te hebben), en ik weet wat mijn vrouw en ik netto vangen allebei. En ik ga er gemakshalve vanuit dat er niets wijzigt aan onze inkomens voor de voorzienbare toekomst. Ik heb even een best-case scenario dat het verschil tussen uitgaven en inkomsten helemaal belegd wordt over een gemiddeld rendement van 7%, en ik binnen 10 jaar de MMM FI status bereikt kunnen hebben - en dan bedoel ik een dermate grote pot om tot het einde der dagen op voort te teren. Daarin neem ik even gemakshalve geen vermogensbelasting mee, geen toeslagen die we nu wel maar straks misschien niet meer krijgen, etc etc, maar het geeft even een overzicht.

Ik ben wel aan het rekenen om minder te gaan werken - in ieder geval van de 90% nu naar 80% op de korte termijn, en misschien zelfs naar 60%. daar denk ik nog even over. dus dat zou de opbouw ook wat af kunnen remmen maar mijn plezier in het leven ook nog meer verhogen. Ik heb namelijk een eindeloze hoeveelheid dingen die ik graag doe naast mijn werk :-) Als ik vanaf nu elk jaar 10% minder werk tot ik op drie dagen in de week zit en dat vasthoud, dan duurt het al gauw een jaartje of vijf langer voordat ik de magische FI aan 4% SWR bereik.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #808 on: August 31, 2017, 02:36:39 PM »
Hier kun je vermogensgroei berekenen, rekening houdend met vermogensrendementsheffing:

https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/vermogensgroei.html

Ik heb even wat in Excel opgesteld; stel je hebt een jaarbehoefte van 18.000 euro. Als je de vermogensrendementsheffing buiten beschouwing laat, heb je daarvoor volgens de 4% SWR een vermogen van 450.000 euro voor nodig. Als je rekent met 1,2% vermogensrendementsheffing en een belastingvrije voet van 50.000 euro (klopt niet helemaal precies, maar goed genoeg), dan kom je op een benodigd vermogen van 620.000 euro uit. Toch een behoorlijk verschil, groter dan ik verwacht had eigenlijk.

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #809 on: September 01, 2017, 12:46:30 AM »
Hier kun je vermogensgroei berekenen, rekening houdend met vermogensrendementsheffing:

https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/vermogensgroei.html

Ik heb even wat in Excel opgesteld; stel je hebt een jaarbehoefte van 18.000 euro. Als je de vermogensrendementsheffing buiten beschouwing laat, heb je daarvoor volgens de 4% SWR een vermogen van 450.000 euro voor nodig. Als je rekent met 1,2% vermogensrendementsheffing en een belastingvrije voet van 50.000 euro (klopt niet helemaal precies, maar goed genoeg), dan kom je op een benodigd vermogen van 620.000 euro uit. Toch een behoorlijk verschil, groter dan ik verwacht had eigenlijk.

Kijk, interessant. Je link laat zien dat mijn simplistische berekening wbt vermogensgroei optimistisch is, hetgeen ik ook al verwacht had. Hoe neem je de vermogensrendementsheffing mee voor je benodigd vermogen? Wordt die dan afgetrokken van de SWR van 4%? Ik vraag me namelijk af of je dan niet een erg pessimistische berekening krijgt. Het laat wel zien dat klassiek FI volgens MMM principes in een land als Nederland wel eens erg duur zou kunnen zijn. Voor mij blijft de pensioenopbouw een lastige onbekende. In de VS kan je potjes zoals de 401k volgens mij relatief makkelijk doorgronden, dat is een heel stuk moeilijker (voor mij in ieder geval) voor de Nederlandse pensioenpotjes.

In ieder geval ga ik vrolijk aan het groeien, ik wil eerst eens kijken hoe ons vermogen zich in realiteit ontwikkelt. Wij hebben dit jaar gebruikt om onze maandelijkse kosten te drukken. Wij zijn van zorgverzekeraar geswitched, energieleverancier, telefoon/TV/internet provider, ik heb de bezem door de goede doelen gehaald. Ik schrok hoeveel dat geworden was over de afgelopen jaren, maar ik kon het ook niet over mijn hart krijgen om ze allemaal stop te zetten. Wij hebben op deze manier onze maandelijkse uitgaven zo'n 100 euro naar beneden kunnen brengen. Maar, de grote klap zit 'm in de hypotheek: wij hadden nog afgesloten toen de rente boven de 5% zat, en per vandaag heb ik alle wijzigingen rond en betalen we maandelijks maar liefst 50% minder netto hypotheeklasten!!! Kost wat, maar dan heb je ook wat.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #810 on: September 01, 2017, 01:13:14 AM »
Hoe neem je de vermogensrendementsheffing mee voor je benodigd vermogen?

In excel:
Vermogen: 450.000
4%: 18.000
VRH: 0,012*(450.000-50.000)=4.800
Netto: 18.000-4.800=13.200

Nu het vermogen aanpassen tot je netto bedrag naar wens is. De huidige VRH berekening is iets complexer, maar ik vind dit nauwkeurig genoeg voor nu.

Lijkt me naar de praktijk toe ook erg pessimistisch. De waarheid zal (voor ons) ergens liggen tussen dit en het eeder besproken alles opmaken tot aan je pensioen. Met een afbetaald huis en een ton of 3 aan middelen gaan wij t.z.t met het volste vertrouwen naar een driedaagse werkweek, of wat dan ook we over een aantal jaar besluiten te doen.
« Last Edit: September 01, 2017, 01:45:44 AM by UncleX »

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #811 on: September 01, 2017, 01:34:20 AM »
Hoe neem je de vermogensrendementsheffing mee voor je benodigd vermogen?
Zie bijlage.

Lijkt me naar de praktijk toe ook erg pessimistisch. De waarheid zal (voor ons) ergens liggen tussen dit en het eeder besproken alles opmaken tot aan je pensioen. Met een afbetaald huis en een ton of 3 aan middelen gaan wij t.z.t met het volste vertrouwen naar een driedaagse werkweek, of wat dan ook we over een aantal jaar besluiten te doen.

Bedankt voor het delen, dat ziet er inderdaad heel logisch uit. Wbt huis is mijn planning om voorlopig helemaal niet versneld af te lossen, vooralsnog is het financieel veel te gunstig om niet al onze middelen in ons huis vast te zetten, temeer aangezien we na al ons werk om de hypotheek om te zetten de komende 10 jaar minder dan 2% rente gaan betalen. Reken daar de hypotheekrente aftrek bij en het is veel verstandiger voor ons om ons geld zoveel mogelijk op andere manieren in te zetten. Wel grappig, een jaar geleden was ik nog heilig ervan overtuigd dat we zsm ons huis af moesten lossen...

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #812 on: September 01, 2017, 01:45:00 AM »
Ik heb de bijlage verwijderd en vervangen door tekst, is nog steeds duidelijk lijkt me.

Hypotheek wel of niet aflossen hangt van veel dingen af. Financiële, maar ook gevoelsmatige. Wij betaalden beduidend meer dan 2% en toen de kans zich voordeed hebben we die gegrepen. Ik moet zeggen dat het een heerlijk gevoel is om geen hypotheek meer te hebben.

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #813 on: September 01, 2017, 02:20:28 AM »
Ik heb de bijlage verwijderd en vervangen door tekst, is nog steeds duidelijk lijkt me.

Hypotheek wel of niet aflossen hangt van veel dingen af. Financiële, maar ook gevoelsmatige. Wij betaalden beduidend meer dan 2% en toen de kans zich voordeed hebben we die gegrepen. Ik moet zeggen dat het een heerlijk gevoel is om geen hypotheek meer te hebben.

Prima, het verhaal is mij in ieder geval duidelijk. En wbt gevoel, ook dat is veel waard, je kan dit soort dingen volgens mij nooit 100% rationeel bekijken - we blijven tenslotte mensen! Ik ben wel geneigd om dit soort dingen door te rekenen en probeer me dan te baseren op de getallen. Grappig genoeg heb ik hier ergens ook al een thread gezien door en voor mensen die juist niet hun hypotheek af willen lossen.

Persoonlijk vind ik het opbouwen van kapitaal naast mijn hypotheek ook een mooie beveiliging: stel dat over 10 jaar mijn hypotheek afloopt en de hypotheekrente ineens 10% of meer is (zoals begin jaren '90 het geval was), dan wordt het verhaal toch even anders. Dan is het wel fijn als je middelen achter de hand hebt om flink af te lossen. En in de tussentijd probeer ik mijn apart gezette kapitaal zoveel mogelijk te laten groeien. Met andere woorden, ik zie aflossen als een optie die ik ook kan uitstellen al naar gelang het mij uitkomt.

*edit* stukje verwijderd, had mijn huiswerk niet goed gedaan ;-)
« Last Edit: September 01, 2017, 02:31:20 AM by koenstache »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #814 on: October 11, 2017, 12:26:53 AM »
Goedemorgen.

Ooit toen ik nog in Nederland woonde, heb ik daar gewerkt. Vandaag vroeg ik me af of dat kan betekenen dat ik ook wat enkele financiële rechten heb opgebouwd voor AOW en dat soort dingen. Weten jullie waar ik dat zou kunnen uitzoeken? Ik ken nog mijn SOFI nummer vanuit die tijd.

Pensioen heb ik volgens mij niet. Geen idee of bedrijven verplicht waren om dat aan te bieden in die tijd (1997). Mijn man heeft wel nog een klein Nederlands pensioen waar hij controle over heeft.

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #815 on: October 11, 2017, 01:31:17 AM »
AOW opbouw hoef je niet voor te werken, voor elk jaar dat je in NL woonde tussen je 15e en 65e bouw je 2% AOW per jaar op. Je eigen overzicht zou in principe op mijnpensioenoverzicht.nl moeten staan, moet je alleen wel een Digid zien aan te maken.. Sofi nummer is tegenwoordig je BSN, burgerservicenummer.

De SVB kan je wel verder helpen. https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #816 on: October 11, 2017, 07:49:30 AM »
AOW opbouw hoef je niet voor te werken, voor elk jaar dat je in NL woonde tussen je 15e en 65e bouw je 2% AOW per jaar op. Je eigen overzicht zou in principe op mijnpensioenoverzicht.nl moeten staan, moet je alleen wel een Digid zien aan te maken.. Sofi nummer is tegenwoordig je BSN, burgerservicenummer.

De SVB kan je wel verder helpen. https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/

Bedankt, ik zal het gaan proberen.

PC2K

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 32
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #817 on: October 12, 2017, 05:56:23 AM »
Ik weet niet of je wel een digid code hebt? Anders kan je ook gewoon inloggen op mijnpensioenoverzicht.nl.

Zorg in iedergeval dat je op een gegeven moment je adres bij de Nederlandse overheid geregisteerd is. Anders hebben ze moeite je te vinden en pensioen aan je te geven.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #818 on: October 12, 2017, 06:54:21 AM »
Ik weet niet of je wel een digid code hebt? Anders kan je ook gewoon inloggen op mijnpensioenoverzicht.nl.

Zorg in iedergeval dat je op een gegeven moment je adres bij de Nederlandse overheid geregisteerd is. Anders hebben ze moeite je te vinden en pensioen aan je te geven.

Ik heb inmiddels het formulier gevonden om een DIGID aan te vragen. Moet alleen even thuis checken wanneer we precies ons samenwoningscontract in gingen.

De Nederlandse overheid heeft mijn mailadres, want ik krijg altijd email om verkiezingen. Tegen de tijd van mijn officiële pensioenleeftijd zal ik ervoor zorgen dat ze alles hebben. Ik ben nu nog maar 44, dus we hebben nog heel veel jaren tegoed voordat we iets van hun gaan krijgen.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #819 on: October 13, 2017, 03:55:44 AM »
Ik weet niet of je wel een digid code hebt? Anders kan je ook gewoon inloggen op mijnpensioenoverzicht.nl.

Zorg in iedergeval dat je op een gegeven moment je adres bij de Nederlandse overheid geregisteerd is. Anders hebben ze moeite je te vinden en pensioen aan je te geven.

Ik heb inmiddels het formulier gevonden om een DIGID aan te vragen. Moet alleen even thuis checken wanneer we precies ons samenwoningscontract in gingen.

De Nederlandse overheid heeft mijn mailadres, want ik krijg altijd email om verkiezingen. Tegen de tijd van mijn officiële pensioenleeftijd zal ik ervoor zorgen dat ze alles hebben. Ik ben nu nog maar 44, dus we hebben nog heel veel jaren tegoed voordat we iets van hun gaan krijgen.
De Nederlandse Overheid is niet 1 instituut. Je kan er niet van uit gaan dat al je informatie overal bekend is.

PC2K

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 32
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #820 on: October 13, 2017, 07:29:54 AM »
Ik weet niet of je wel een digid code hebt? Anders kan je ook gewoon inloggen op mijnpensioenoverzicht.nl.

Zorg in iedergeval dat je op een gegeven moment je adres bij de Nederlandse overheid geregisteerd is. Anders hebben ze moeite je te vinden en pensioen aan je te geven.

Ik heb inmiddels het formulier gevonden om een DIGID aan te vragen. Moet alleen even thuis checken wanneer we precies ons samenwoningscontract in gingen.

De Nederlandse overheid heeft mijn mailadres, want ik krijg altijd email om verkiezingen. Tegen de tijd van mijn officiële pensioenleeftijd zal ik ervoor zorgen dat ze alles hebben. Ik ben nu nog maar 44, dus we hebben nog heel veel jaren tegoed voordat we iets van hun gaan krijgen.
De Nederlandse Overheid is niet 1 instituut. Je kan er niet van uit gaan dat al je informatie overal bekend is.

Klopt, maar merendeel, inclusief je pensioen is gekoppeld aan de gemeentelijke basis administratie. Weet alleen niet war je staat als je niet inde GBA staat.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #821 on: October 13, 2017, 11:28:14 AM »
Ik weet niet of je wel een digid code hebt? Anders kan je ook gewoon inloggen op mijnpensioenoverzicht.nl.

Zorg in iedergeval dat je op een gegeven moment je adres bij de Nederlandse overheid geregisteerd is. Anders hebben ze moeite je te vinden en pensioen aan je te geven.

Ik heb inmiddels het formulier gevonden om een DIGID aan te vragen. Moet alleen even thuis checken wanneer we precies ons samenwoningscontract in gingen.

De Nederlandse overheid heeft mijn mailadres, want ik krijg altijd email om verkiezingen. Tegen de tijd van mijn officiële pensioenleeftijd zal ik ervoor zorgen dat ze alles hebben. Ik ben nu nog maar 44, dus we hebben nog heel veel jaren tegoed voordat we iets van hun gaan krijgen.
De Nederlandse Overheid is niet 1 instituut. Je kan er niet van uit gaan dat al je informatie overal bekend is.

Klopt, maar merendeel, inclusief je pensioen is gekoppeld aan de gemeentelijke basis administratie. Weet alleen niet war je staat als je niet inde GBA staat.

Ik sta ingeschreven bij gemeente Den Haag, dat is de bedoeling als je in het buitenland woont. Verder moet ik op het digid-formulier mijn adres aan geven. Volgens mij gaat het wel goedkomen.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #822 on: October 24, 2017, 06:50:26 AM »
Het einde van ons eerste volle hypotheekvrije jaar komt in zicht, tevens het eerste volle jaar waarin we ons gericht hebben op een FIRE toekomst. Ik ben erg benieuwd wat onze saving rate (SR) over 2017 straks zal blijken te zijn en ben ook benieuwd of we dat de komende jaren kunnen verbeteren. Daarom wil ik van jaar tot jaar een goede vergelijking kunnen maken en vraag ik me af hoe ik de saving rate het beste kan berekenen.

Onze situatie is eigenlijk heel eenvoudig. We hebben een reservepotje, dat blijft in principe altijd gelijk en neem ik dus niet mee in de berekening. Ook rendement op beleggingen neem ik niet mee. Dan kan ik de saving rate berekenen door inleg (B) te delen door inkomen (I), dus SR = B/I.

Maar wat doe je met eenmalige inkomsten (E) uit bijvoorbeeld de verkoop van overbodige spullen? Mijn insteek is om zowel de inkomsten als de beleggingen te verminderen met die eenmalige inkomsten alvorens deze op elkaar te delen, dus SR = (B-E)/(I-E).

Bij eenmalige uitgaven ben ik veel meer geneigd dit gewoon ten koste van B te laten gaan en daardoor op een lagere SR uit te komen in dat jaar. Dat heeft er denk ik mee te maken dat ik me niet rijk wil rekenen met eenmalige inkomsten, maar incidentele grotere uitgaven ga je met enige regelmaat altijd toch wel hebben en horen er dus bij.

Ik weet dat er in het Engelse gedeelte van het forum al veel over besproken is, maar vind het wel interessant om het hier nog eens aan te orde brengen. Hoe gaan anderen hiermee om?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #823 on: October 24, 2017, 11:39:20 AM »
Het einde van ons eerste volle hypotheekvrije jaar komt in zicht, tevens het eerste volle jaar waarin we ons gericht hebben op een FIRE toekomst. Ik ben erg benieuwd wat onze saving rate (SR) over 2017 straks zal blijken te zijn en ben ook benieuwd of we dat de komende jaren kunnen verbeteren. Daarom wil ik van jaar tot jaar een goede vergelijking kunnen maken en vraag ik me af hoe ik de saving rate het beste kan berekenen.

Onze situatie is eigenlijk heel eenvoudig. We hebben een reservepotje, dat blijft in principe altijd gelijk en neem ik dus niet mee in de berekening. Ook rendement op beleggingen neem ik niet mee. Dan kan ik de saving rate berekenen door inleg (B) te delen door inkomen (I), dus SR = B/I.

Maar wat doe je met eenmalige inkomsten (E) uit bijvoorbeeld de verkoop van overbodige spullen? Mijn insteek is om zowel de inkomsten als de beleggingen te verminderen met die eenmalige inkomsten alvorens deze op elkaar te delen, dus SR = (B-E)/(I-E).

Bij eenmalige uitgaven ben ik veel meer geneigd dit gewoon ten koste van B te laten gaan en daardoor op een lagere SR uit te komen in dat jaar. Dat heeft er denk ik mee te maken dat ik me niet rijk wil rekenen met eenmalige inkomsten, maar incidentele grotere uitgaven ga je met enige regelmaat altijd toch wel hebben en horen er dus bij.

Ik weet dat er in het Engelse gedeelte van het forum al veel over besproken is, maar vind het wel interessant om het hier nog eens aan te orde brengen. Hoe gaan anderen hiermee om?

Vorig jaar, toen ik net begonnen was met MMM, rekende we heel simpel onze savings rate uit:
- hoeveel loon kwam er binnen
- hoeveel geld/waarde aandelen hebben we minus geld/waarde aandelen dat we een jaar ervoor hadden
- het verschil is onze uitgaven en daar dan procenten van maken.

Dit jaar hebben wij een groot bedrag teruggekregen van onze stroom. Die wil ik buiten de berekening houden, omdat het niet representatief is voor de komende jaren.
Maar ik denk dat verkoop van spullen opweegt tegen het feit dat je af en toe ook iets moet vervangen met een nieuw of tweedehands product. Dus ik zou dit gewoon meenemen.

Uiteindelijk moet je denk ik naar het gemiddelde uitgavenpercentage over bijv 10 jaar kijken. Dat zegt iets over wat je toekomstige patroon gaat worden. Ik zou in excel een trendlijn maken. Dan kun je kijken of die gemiddeld naar beneden gaat, zelfs al zou hij soms een beetje omhoog gaan. Dit zou ook grote uitgaven moeten includeren.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #824 on: October 24, 2017, 02:45:24 PM »
Vorig jaar, toen ik net begonnen was met MMM, rekende we heel simpel onze savings rate uit:
- hoeveel loon kwam er binnen
- hoeveel geld/waarde aandelen hebben we minus geld/waarde aandelen dat we een jaar ervoor hadden
- het verschil is onze uitgaven en daar dan procenten van maken.

Dit jaar hebben wij een groot bedrag teruggekregen van onze stroom. Die wil ik buiten de berekening houden, omdat het niet representatief is voor de komende jaren.
Maar ik denk dat verkoop van spullen opweegt tegen het feit dat je af en toe ook iets moet vervangen met een nieuw of tweedehands product. Dus ik zou dit gewoon meenemen.

Uiteindelijk moet je denk ik naar het gemiddelde uitgavenpercentage over bijv 10 jaar kijken. Dat zegt iets over wat je toekomstige patroon gaat worden. Ik zou in excel een trendlijn maken. Dan kun je kijken of die gemiddeld naar beneden gaat, zelfs al zou hij soms een beetje omhoog gaan. Dit zou ook grote uitgaven moeten includeren.

Linda_Norway, bedankt voor je reactie. Wij hebben dit jaar een behoorlijke extra inkomstenpost gehad na de verkoop van spullen wegens einde hobby. Dit is denk ik wel vergelijkbaar qua eenmaligheid en bedrag met jouw teruggave en om dezelfde reden als jij wil ik dit ook niet meenemen in de berekening. Tientjeswerk neem ik wel gewoon mee.

Uit stap 2 van je beschrijving maak ik op dat je rendement wel meeneemt in de berekening? In een extreem goed renderend jaar zou dan je in theorie een SR van 100% of zelfs meer kunnen halen. Of begrijp ik dat verkeerd? Zelf neem ik het rendement niet mee in de berekening van de SR.

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #825 on: October 26, 2017, 11:22:48 AM »
Je hebt die stroom of die hobbyspullen ook een keer betaald en dus bij je uitgaven meegenomen. Geld is geld, spullen verkopen hoort gewooj bij de inkomsten en eenmalige uitgaven gewoon bij de uitgaven, die komen inderdaad elk jaar weer terug alleen onder een ander kopje. En het hoeft geen wetenschappelijke studie te worden hé ;-)

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #826 on: October 27, 2017, 01:05:02 AM »
Het is belangrijk dat je goed nadenkt over de limitaties van de berekening. Als je de savings rate met 10% op weet te krikken door spullen te verkopen in een jaar wil nog niet zeggen dat je dit in het opvolgende jaar weer lukt omdat je immers geen spullen meer hebt.

het wel of niet meenemen van de hypotheekaflossing (zonder rente) is ook typisch zo'n puntje waarover de meningen behoorlijk verdeeld kunnen zijn over het wel of niet meenemen in de berekening.

In mijn berekeningen wordt er per jaar rond de €2000 uitgeleend en weer terugbetaald zonder rente, dat heeft te maken met online bestellingen retourneren etc. Momenteel wordt het niet handig meegenomen in mijn spreadsheets en lijken de uitgaven en inkomsten hoger dan de werkelijkheid. Ik ben op de hoogte van de beperking en heb momenteel geen zin om het aan te passen.


Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #827 on: October 27, 2017, 01:30:03 AM »
Linda_Norway, bedankt voor je reactie. Wij hebben dit jaar een behoorlijke extra inkomstenpost gehad na de verkoop van spullen wegens einde hobby. Dit is denk ik wel vergelijkbaar qua eenmaligheid en bedrag met jouw teruggave en om dezelfde reden als jij wil ik dit ook niet meenemen in de berekening. Tientjeswerk neem ik wel gewoon mee.

Uit stap 2 van je beschrijving maak ik op dat je rendement wel meeneemt in de berekening? In een extreem goed renderend jaar zou dan je in theorie een SR van 100% of zelfs meer kunnen halen. Of begrijp ik dat verkeerd? Zelf neem ik het rendement niet mee in de berekening van de SR.

Ik ben niet zo van de precieze berekeningen. Wij hebben alleen uitgerekend hoeveel we normaal in een jaar nodig hebben. We hebben een aantal jaren geleden wel eens uitgerekend hoeveel we gemiddeld over de laatste 10 jaar hadden gespaard. Toen kwamen we erachter dat we gemiddeld elk jaar een jaar met uitgaven spaarden en dus voor elk jaar dat we werkten er een jaar eerder mee op konden houden. Dat was al lang voordat we MMM ontdekten.

Sinds vorig jaar zomer en nog meer enthousiast sinds februari dit jaar, ben ik ons spaarniveau (met name mijn eigen) aan het opschroeven. Ik heb namelijk een Excel sheet gemaakt om uit te rekenen hoe dichtbij FIRE is en dat was verrassend dichtbij. Nu probeer ik het nog eerder te bereiken. Daarom heb ik dit jaar eens uitgerekend hoeveel procent van ons inkomen we eigenlijk sparen, ook om volgend jaar te kijken of we het beter doen. Maar waar ik het meest in geïnteresseerd ben is zo snel mogelijk het bedrag bij elkaar sparen om in 2020 met pensioen te gaan. Eigenlijk doet de precieze savings rate er voor mij niet zoveel toe, als ik dat bedrag maar haal en als ons uitgavenpatroon niet hoger wordt dan we in het Excel sheet geplanned hebben.

Als ik even mezelf een schouderklopje mag geven: Mijn netbank laat zien hoeveel ik uitgeef. De laatste 12 maanden heb ik 100.000 NOK (ca. 10.000 euro) minder uitgegeven dan in hele 2016. Dit kan toeval zijn, maar ik denk ook dat mijn inzet om nog meer te sparen op allerlei gebieden wat zoden aan de dijk begint te zetten.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #828 on: October 27, 2017, 01:56:55 AM »
Dit jaar is voor ons zoals gezegd het eerste volle jaar zonder hypotheek en tevens het eerste volle jaar waarin we ons op FIRE gericht hebben. Vorig jaar was een overgangsjaar en dus niet representatief. Dit jaar is wel representatief, met uitzondering van de verkoop van die hobby spullen. Het is een significant bedrag, in de ordegrootte van een maandsalaris en dus duidelijk van invloed. Voor ons is 2017 dus als het ware de nulmeting waarmee ik de komende jaren ga vergelijken, daarom vind ik het belangrijk dat juist dit jaar zo realistisch mogelijk is. Ik denk dat ik het gewoon buiten beschouwing ga laten, zowel bij de inkomsten als bij de beleggingen, dus SR = (B-E)/(I-E).

Rendement neem ik ook niet mee, het gaat me er vooral om welk deel van ons inkomen we oppotten, daar hebben we namelijk zelf invloed op. Plus aan de hand hiervan kun je bepalen hoe lang je nog zou moeten werken met de 4% regel in gedachten, zie hier:

http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

En eigenlijk is ook dit weer niet helemaal relevant voor ons, want ik laat AOW en pensioen helemaal buiten beschouwing en ook kosten die we maken juist omdat we werken. Brandstof bijvoorbeeld is ruim 10% van onze vaste lasten.

Ik vind het denk ik gewoon leuk om hierover na te denken, beetje te spelen met excel en de materie vanuit verschillende hoeken te benaderen. Je weet toch nooit wat er allemaal nog op je afkomt en wat voor invloed dat allemaal gaat hebben.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #829 on: October 27, 2017, 02:41:07 AM »
<...>

Rendement neem ik ook niet mee, het gaat me er vooral om welk deel van ons inkomen we oppotten, daar hebben we namelijk zelf invloed op. Plus aan de hand hiervan kun je bepalen hoe lang je nog zou moeten werken met de 4% regel in gedachten, zie hier:

http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

En eigenlijk is ook dit weer niet helemaal relevant voor ons, want ik laat AOW en pensioen helemaal buiten beschouwing en ook kosten die we maken juist omdat we werken. Brandstof bijvoorbeeld is ruim 10% van onze vaste lasten.

Ik vind het denk ik gewoon leuk om hierover na te denken, beetje te spelen met excel en de materie vanuit verschillende hoeken te benaderen. Je weet toch nooit wat er allemaal nog op je afkomt en wat voor invloed dat allemaal gaat hebben.

Klopt, het is leuk om te spelen met getallen die iets belangrijks voor je gaan betekenen. Ik probeer me altijd rijk te rekenen, maar dat valt niet altijd mee. ;-)
Ik heb er in mijn jaarlijkse uitgaven tijdens FIRE ook geen rekening mee gehouden dat we dan een auto en een treinabonnement minder kunnen hebben. Maar ik neem aan dat je tijdens FIRE ook weer extra kosten krijgt die je nu niet hebt. Misschien meer brandstof en vliegtickets vanwege meer vaker/reizen. En dan ook meer overnachtingskosten. Je moet ook zelf je verzekeringen betalen die je nu misschien gedeeltelijk via het werk krijgt (zoals reisvezekering). Dus ik houd ons uitgavenbedrag gewoon op het niveau van vandaag en dan hoop ik dat voldoende is voor FIRE. De mensen op deze site die al jaren met pensioen zijn, zeggen dat ze in de praktijk minder uitgeven dan ze hadden geplanned. Dat wordt dan mijn marge om de stash minder snel op te gebruiken. Ik verwacht bijvoorbeeld ook om tijdens FIRE nog het een en ander aan inkomen te krijgen vanwege het huis verhuren tijdens lange reizen of werken met side-gigs/schnabbels. Ik heb er wat kolommen voor in mijn Excel sheet gelegd, maar voor het gemak ben ik ervan uit gegaan dat we 0 bijverdienen. Alle extra bijverdienste is dus ook extra marge. Ik wil tijdens FIRE niet in de penarie komen omdat ik te optimistisch zou kunnen geplanned. Maar hierdoor val ik waarschijnlijk wel in de categorie "one more year" mensen die niet snel de stop eruit trekken.

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #830 on: December 02, 2017, 12:14:02 PM »
In november heb ik niets van mijn maandelijkse inkomsten hoeven uitgeven. Ik had nog genoeg over van de maanden ervoor. Met een beetje zuinig aan doen, kon ik mijn hele  maandinkomen van november dus stoppen in beleggen en aflossen. Een savings ratio van 100% dus voor november. Of geldt dat dan niet omdat je toch geld hebt uitgegeven?

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #831 on: December 03, 2017, 06:30:21 AM »
Voor de maand november wel, maar daardoor is je savings rate de maanden ervoor iets minder. Niettemin een knappe prestatie! Is weer eens wat anders dan mensen die in paniek raken als het salaris enkele dagen later dan gepland wordt uitgekeerd... :)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #832 on: December 03, 2017, 01:31:05 PM »
In november heb ik niets van mijn maandelijkse inkomsten hoeven uitgeven. Ik had nog genoeg over van de maanden ervoor. Met een beetje zuinig aan doen, kon ik mijn hele  maandinkomen van november dus stoppen in beleggen en aflossen. Een savings ratio van 100% dus voor november. Of geldt dat dan niet omdat je toch geld hebt uitgegeven?

Gefeliciteerd.
Ik had in november een aantal dure rekeningen, onder andere de autoverzekeringen, waterverbruik en nog wat dingen. Dus dit was voor mij een hele dure maand. Ik kreeg wel 22 uren overtijd uitbetaald, die ik gauw geinvesteerd heb.

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #833 on: December 04, 2017, 02:59:48 AM »
In november heb ik niets van mijn maandelijkse inkomsten hoeven uitgeven. Ik had nog genoeg over van de maanden ervoor. Met een beetje zuinig aan doen, kon ik mijn hele  maandinkomen van november dus stoppen in beleggen en aflossen. Een savings ratio van 100% dus voor november. Of geldt dat dan niet omdat je toch geld hebt uitgegeven?

Dan ben je jezelf wel heel rijk aan het rekenen. Neem het voorbeeld wat op het forum vaker voor bij gekomen is.

Neem bijvoorbeeld een netto jaarinkomen van 40k en jaaruitgaven van 20k. Eind december koop je voor 20k cadeaubonnen en vervolgens leef je daar het aankomende jaar op. In theorie kun je dan je complete inkomen sparen (100%, dus FO?). Maar je ziet meteen dat je gemiddelde spaarquote eigenlijk 50% is.

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #834 on: December 04, 2017, 07:03:26 AM »
Zo extreem is het ook niet hoor dat ik mezelf rijk reken :-).

Ik betaal mezelf elke maand ongeveer hetzelfde bedrag uit om mijn maandelijkse uitgaven van te doen. Soms iets meer als er bijvoorbeeld onderhoud aan het huis nodig is, zoals bijv. een nieuwe cv-ketel. De rest (ik werk voor mezelf dus mijn inkomsten varieren wel wat) boek ik dan direct over als aflossing op mijn hypotheek en mijn beleggingen. Afgelopen maand was de conclusie dat ik nog genoeg over had op mijn betaalrekening en dat ik dus geen geld naar mezelf hoefde over te boeken om mijn rekeningen te kunnen betalen. Ik heb dus afgelopen november wat meer afgelost en in mijn indexbeleggingen gestopt. Mijn y-t-d spaarratio is daarmee dus nog wat hoger geworden. Ik begon alleen te twijfelen of het wel telt als 100% omdat je natuurlijk toch wel geld uitgeeft. Maar hij gaat bij mij in de boeken als een savingsrate van 100% in november en dat maakt me stiekem best een beetje trots als mustachian in de dop :-D.
« Last Edit: December 04, 2017, 07:08:04 AM by Mrs. Arby »

littlelykke

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #835 on: December 18, 2017, 11:47:18 AM »
Hoi!

Ik ben 'nieuw' hier, wel al een tijd lid van het forum, maar weinig gepost nog. Ik ben 'Lykke', 26 jaar en woon samen met mijn vriend. Samen zijn we heel bewust bezig met het bouwen aan onze toekomst. Beide zien we het niet zo zitten om tot ons 71ste te werken (71 jaar en 3 maanden op dit moment...). Daar willen we wat aan doen.

Daarom zijn we ons nu aan het verdiepen in beleggen. Alle technische ins en outs hebben we wel zo'n beetje uitgevogeld, maar we willen graag nog wat ervaringen horen. In onze omgeving is er echter niemand bezig met beleggen. Daarom hier te vraag:

Beleggen jullie?
Zo ja, waar doe je dat? Ben je daar tevreden over?
Nog andere aanraders? Of dingen die we juist niet moeten doen?

Alvast bedankt!

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #836 on: December 18, 2017, 12:29:49 PM »
Hoi littlelykke, welkom hier. Mijn antwoorden op jouw vragen:

Beleggen jullie?
Ja, dat is volgens mij de enige manier om met een normaal inkomen nog iets significants op te bouwen tegenwoordig.
Zo ja, waar doe je dat? Ben je daar tevreden over?
Ik beleg alles in het Vanguard Global Stock Index Fund via ING. Ik ben tevreden, het is eenvoudig en goedkoop.
Nog andere aanraders?
Ik vind mijn methode aan te raden. Het is dezelfde als die van MMM, alleen een ander maar vergelijkbaar fonds. Schuld en hypotheek aflossen, al is niet iedereen het daar per definitie mee eens.
Of dingen die we juist niet moeten doen?
Schuld maken (behalve eventueel hypotheek), onnodige risico's nemen, veel handelen, te veel spreiden (de wereldindex is al gespreid genoeg), bitcoin kopen of achter andere hypes aanrennen.

Jullie zijn nog jong, dus als jullie het goed aanpakken moet het makkelijk lukken om beduidend eerder te stoppen met werken. Maak een plan en hou je daar zo veel mogelijk aan, maar ben bereid om flexibel te zijn als dat nodig is. Maak overzichten en hou je inkomsten en uitgaven bij, dat geeft veel inzicht. Maak het jezelf niet te makkelijk. Succes!
« Last Edit: December 18, 2017, 11:31:47 PM by UncleX »

littlelykke

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #837 on: December 18, 2017, 02:39:28 PM »
Hoi littlelykke, welkom hier. [...]

Jullie zijn nog jong, dus als jullie het goed aanpakken moet het makkelijk lukken om beduidend eerder te stoppen met werken. Maak een plan en hou je daar zo veel mogelijk aan, maar ben bereid om flexibel te zijn als dat nodig is. Maak overzichten en hou je inkomsten en uitgaven bij, dat geeft veel inzicht. Maak het jezelf niet te makkelijk. Succes!

Dankjewel voor je adviezen. Gaan we zeker meenemen.
Schulden en spaargeld zijn allebei in orde. Geen schulden, behalve hypotheek. Die lossen we af (annuïtair, laatste aflossing is als we 55 zijn, volgens schema). We lossen wel een deel extra af op de hypotheek. Qua cijfers veel minder gunstig dan beleggen, dat weten we, maar we willen onze maandlasten iets omlaag krijgen. Dus om daar iets meer ruimte te krijgen, lossen we toch wat extra af op de hypotheek, maar niet maximaal.

Spaargeld zit inmiddels op de wettelijke vermogensgrens, vandaar dat we ons nu aan het oriënteren zijn op beleggen. Alleen zijn er zoveel opties... vandaar de vraag om ervaringen. Bedankt dat je jouw ervaring wilde delen. Ik ga ermee bezig! :) 

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #838 on: December 18, 2017, 02:43:08 PM »
Voor beleggen kan ik je ook van harte Meesman aanraden en ik weet dat er genoeg anderen zijn hier die via De Giro beleggen. Ik heb zelf Meesman gekozen omdat dat qua dividendbelasting terugkrijgen voor mij makkelijker is zolang ik nog geen VRH hoef te betalen. Bovendien vind ik het een fijne overzichtelijke broker en tegenwoordig zijn hun fondsen ook duurzaam(er), wat ik dan weer een fijne bonus vind.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278

littlelykke

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #840 on: December 18, 2017, 03:18:25 PM »
Nog andere aanraders?

Isolatie huis maximaal op orde?
Zie http://www.mrmoneymustache.com/2014/05/01/beating-the-stock-market-with-diy-insulation/

Zijn we mee bezig, net als zonnepanelen :) Zijn nu aan het kijken naar de optie om meerdere dingen in 1x aan te pakken qua verduurzaming, ivm de subsidie die je dan kunt aanvragen.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #841 on: December 19, 2017, 12:06:31 AM »
Dankjewel voor je adviezen. Gaan we zeker meenemen.
Schulden en spaargeld zijn allebei in orde. Geen schulden, behalve hypotheek. Die lossen we af (annuïtair, laatste aflossing is als we 55 zijn, volgens schema). We lossen wel een deel extra af op de hypotheek. Qua cijfers veel minder gunstig dan beleggen, dat weten we, maar we willen onze maandlasten iets omlaag krijgen.
Het is inderdaad zo dat veel hardcore MMM aanhangers, met name die in de V.S., vinden dat je je hypotheek nooit moet aflossen. Sterker nog, velen vinden dat je nooit moet kopen. Ik denk echter dat dat heel erg afhangt van je persoonlijke situatie. Wij hebben er om diverse redenen voor gekozen af te lossen toen de mogelijkheid zich voordeed en hebben daar geen seconde spijt van gehad. De cijfers mogen dan wel ongunstiger lijken, zekerheid is ook wat waard. Denk er gewoon zelf goed over na, ook als misschien ooit je situatie wijzigt, heb vertrouwen in jezelf en doe je eigen ding.

Spaargeld zit inmiddels op de wettelijke vermogensgrens, vandaar dat we ons nu aan het oriënteren zijn op beleggen.
Ik neem aan dat je het over het heffingsvrije vermogen hebt, 50.000 euro voor fiscale partners over 2017. Belegd vermogen telt daar gewoon voor mee, dus waarom kies je ervoor dit als grens te hanteren? Wij houden een buffer van ongeveer 3x maandlasten op onze spaarrekening en de rest wordt belegd.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #842 on: December 19, 2017, 12:32:54 AM »
Hoi!

Ik ben 'nieuw' hier, wel al een tijd lid van het forum, maar weinig gepost nog. Ik ben 'Lykke', 26 jaar en woon samen met mijn vriend. Samen zijn we heel bewust bezig met het bouwen aan onze toekomst. Beide zien we het niet zo zitten om tot ons 71ste te werken (71 jaar en 3 maanden op dit moment...). Daar willen we wat aan doen.

Daarom zijn we ons nu aan het verdiepen in beleggen. Alle technische ins en outs hebben we wel zo'n beetje uitgevogeld, maar we willen graag nog wat ervaringen horen. In onze omgeving is er echter niemand bezig met beleggen. Daarom hier te vraag:

Beleggen jullie?
Zo ja, waar doe je dat? Ben je daar tevreden over?
Nog andere aanraders? Of dingen die we juist niet moeten doen?

Alvast bedankt!

Qua beleggen... ik denk dat het grootste verschil dat je kunt maken is om je uitgavenpatroon flink te verminderen. Gewoon geen geld uitgeven aan dingen die je eigenlijk niet nodig hebt. En voor de dingen die je wel nodig hebt, goedkope alternatieven vinden.
Op die manier houd je veel meer over dan je eerder deed. Het verschil dat je hier kunt maken, valt bijna niet te verdienen met beleggen. Wat je dan gaat overhouden kun je vervolgens in bijv een lage-kosten indexfonds stoppen. Sommige fondsen groeien met 25% per jaar! Maar je zou denken dat dit niet eeuwig zo door kan gaan. Op deze zegt men dat een fonds in het slechtste geval, inclusief de hele slechte jaren, ca 4% + inflatie groeit over een periode van 30 jaar gerekend. Dit is gebaseerd op historische data.

littlelykke

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #843 on: December 19, 2017, 01:31:12 AM »

Qua beleggen... ik denk dat het grootste verschil dat je kunt maken is om je uitgavenpatroon flink te verminderen. Gewoon geen geld uitgeven aan dingen die je eigenlijk niet nodig hebt. En voor de dingen die je wel nodig hebt, goedkope alternatieven vinden.
Op die manier houd je veel meer over dan je eerder deed. Het verschil dat je hier kunt maken, valt bijna niet te verdienen met beleggen. Wat je dan gaat overhouden kun je vervolgens in bijv een lage-kosten indexfonds stoppen. Sommige fondsen groeien met 25% per jaar! Maar je zou denken dat dit niet eeuwig zo door kan gaan. Op deze zegt men dat een fonds in het slechtste geval, inclusief de hele slechte jaren, ca 4% + inflatie groeit over een periode van 30 jaar gerekend. Dit is gebaseerd op historische data.

Ja, maar dat hebben we al gedaan. Kosten minderen... We houden elke maand echt heel veel over, dus de spaarrekening groeit hard door. Ik hoef niet nog minder uit te geven, om het minder uitgeven.
Inmiddels zitten we met voldoende geld om boven de belastbare vermogensgrens te komen. Onze hypotheek heeft een bizar lage rente (2016 afgesloten), dus aflossen daarop levert wel wat op, maar is ook niet zó gunstig. De spaarrekening levert nagenoeg niets meer op (0,05%).

Vandaar nu verdiepen in beleggen. Niet omdat ik mezelf daarmee rijk wil rekenen, maar wél omdat ik het een beetje zonde vind om vermogensheffing te betalen, terwijl mijn spaargeld helemaal niets oplevert op de bank.


kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #844 on: December 22, 2017, 01:03:09 PM »
Dat die 4% niks voorstelt ben ik het niet zo mee eens...

Zie bijvoorbeeld ook dit plaatje: https://nl.pinterest.com/pin/30047522486957094/
Ze gebruiken hier wel een hoge rente... maar ook met een lagere rente blijft het idee hetzelfde. :)
En ze vinden hier 27 jaar al "laat", maar in de echte wereld ben je natuurlijk behoorlijk vroeg!

En ook een plaatje dat 1% meer of minder behoorlijk verschil kan maken: https://nl.pinterest.com/pin/248964685624725645/
Hierom is het algemene advies bij indexfondsen ook om heel goed op de kosten te letten.

Ook bestaan er online rekenmachines om uit te rekenen wat die 4% jou kan opleveren, ik werd er zelf wel blij van :)

En antwoord op je vraag:
ING, eigen vermogensbeheer (volgens mij heet dat zo... in elk geval dat je alleen fondsen kan kopen, geen individuele aandelen). Was voor mij de goedkoopste optie omdat ik al een ING rekening had.

En het boek "de beleggingsillusie" vond ik erg goed en was voor mij de drempel nu echt eens te beginnen (liep al jaren met het idee). 

Vorig jaar 10,6% rendement gehaald door Trump en dit jaar wordt rond de 5%.

Er zijn natuurlijk ook andere investeringen mogelijk.... onroerend goed schijnt bijvoorbeeld nog beter te zijn... maar ik moet er persoonlijk niet aan denken. In jezelf investeren door bijvoorbeeld opleiding / eigen bedrijf / etc. kan ook erg goed werken... maar waarschijnlijk heb je dat al redelijk gedaan omdat je al geld overhoudt!

En knap hoor als je 26 bent, een huis hebt gekocht en zoveel overhoudt!
Ik ben 30,maar 4 jaar geleden had ik die situatie echt nog niet en daarbij is m'n partner een stuk ouder (en dus langer aan het werk).

Wat trouwens ook nog kan om VRH te voorkomen is zorgverzekering per jaar te betalen en dan in december. Krijg je vaak ook nog 2% korting en dus minder VRH.
« Last Edit: December 22, 2017, 01:10:46 PM by kelpie »

littlelykke

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #845 on: December 23, 2017, 03:34:20 AM »
Dat die 4% niks voorstelt ben ik het niet zo mee eens...
[...]

Dankjewel! Zeker bruikbaar je tips! Boek ga ik lenen bij de bibliotheek :)



littlelykke

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #846 on: December 23, 2017, 03:45:31 AM »

Het is inderdaad zo dat veel hardcore MMM aanhangers, met name die in de V.S., vinden dat je je hypotheek nooit moet aflossen. Sterker nog, velen vinden dat je nooit moet kopen. Ik denk echter dat dat heel erg afhangt van je persoonlijke situatie. Wij hebben er om diverse redenen voor gekozen af te lossen toen de mogelijkheid zich voordeed en hebben daar geen seconde spijt van gehad. De cijfers mogen dan wel ongunstiger lijken, zekerheid is ook wat waard. Denk er gewoon zelf goed over na, ook als misschien ooit je situatie wijzigt, heb vertrouwen in jezelf en doe je eigen ding.

[...]
Ik neem aan dat je het over het heffingsvrije vermogen hebt, 50.000 euro voor fiscale partners over 2017. Belegd vermogen telt daar gewoon voor mee, dus waarom kies je ervoor dit als grens te hanteren? Wij houden een buffer van ongeveer 3x maandlasten op onze spaarrekening en de rest wordt belegd.

Heb over je antwoord heengelezen.
Wat je noemt over hypotheek aflossen hebben we meegenomen in onze afweging. Wij hebben ervoor gekozen om wel wat extra af te lossen (toevallig net vandaag gedaan :) ) maar om niet volledig af te lossen.
Cijfers zeggen idd niet alles, maar in ons geval is de hypotheek vrij klein en de lasten dus laag. Wij lossen sowieso alles af in 30 jaar, omdat wij verplicht annuïtair moesten (waar ik overigens blij mee ben). Ons huis staat niet 'onder water' en zelfs met 1 parttime loon kunnen we de hypotheek nog betalen. Onze rente is ook bijzonder laag (minder dan 2%), zeker als het vergelijkt met mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben tegen 7%. Dus voor ons is het niet zo urgent om alles op alles te zetten en de hypotheek af te lossen.
In ons huidige tempo zijn we met 15 jaar hypotheekvrij. Dan zijn wij 40 en dat vind ik prima.

En je andere opmerking. De VRH-grens is voor ons geen harde grens. Alleen hebben we de afgelopen 1,5 jaar (huis gekocht, samenwonen, huis moesten worden ingericht, etc.) eerst gebruikt om gewoon te kijken hoe het ging en alles op de rit te krijgen. Wel altijd in ons achterhoofd dat we op termijn zouden willen beleggen, maar daar wilden we niet direct inspringen.
Inmiddels is de rente op de spaarrekening nog verder gezakt dan 1,5 jaar geleden voor mogelijk werd gehouden. En is ons vermogen inmiddels zo gegroeit, dat wij ons nu serieus daarmee bezig willen houden. Inmiddels alles op de rit qua overige financiën en bedacht wat ons plan voor de toekomst ongeveer is.
Die combinatie van factoren is voor ons de aanleiding er nu echt werk van te gaan maken.

JorritP

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #847 on: December 31, 2017, 08:09:40 AM »
Zo extreem is het ook niet hoor dat ik mezelf rijk reken :-).

Ik betaal mezelf elke maand ongeveer hetzelfde bedrag uit om mijn maandelijkse uitgaven van te doen. Soms iets meer als er bijvoorbeeld onderhoud aan het huis nodig is, zoals bijv. een nieuwe cv-ketel. De rest (ik werk voor mezelf dus mijn inkomsten varieren wel wat) boek ik dan direct over als aflossing op mijn hypotheek en mijn beleggingen. Afgelopen maand was de conclusie dat ik nog genoeg over had op mijn betaalrekening en dat ik dus geen geld naar mezelf hoefde over te boeken om mijn rekeningen te kunnen betalen. Ik heb dus afgelopen november wat meer afgelost en in mijn indexbeleggingen gestopt. Mijn y-t-d spaarratio is daarmee dus nog wat hoger geworden. Ik begon alleen te twijfelen of het wel telt als 100% omdat je natuurlijk toch wel geld uitgeeft. Maar hij gaat bij mij in de boeken als een savingsrate van 100% in november en dat maakt me stiekem best een beetje trots als mustachian in de dop :-D.

Ik denk dat je jezelf toch behoorlijk voor de gek houdt met zo'n fictieve savingsrate. Je savingsrate kan alleen maar 100% zijn als je €0,- aan uitgaven hebt. En je hebt toch alsnog gewoon de boodschappen, hypotheek en eventuele andere rekeningen moeten betalen neem ik aan? :p

Ik zie trouwens bij heel veel mensen dat ze een maandelijkse savingsrate bijhouden maar ik begrijp dat niet zo goed. Je hebt per definitie uitschieters in maanden dat bijv. vakantiegeld wordt uitgekeerd, je een vakantie van een paar weken hebt, of een grote jaarlijkse uitgave hebt (bij mij bijv. het betalen van de zorgpremie voor het hele jaar). Zo had ik in mei een SR van meer dan 80% en nu in december -8%, door die zorgpremie. Maar als je een van die twee cijfers in de spotlight zet dan zou je zeggen dat m'n financiën er fantastisch of juist vreselijk voor staan terwijl de waarheid ergens in het midden ligt.

Een maand is naar mijn mening een veel te korte periode om goede conclusies te trekken over je voortgang, ik kijk liever naar een heel jaar. :)

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #848 on: January 01, 2018, 08:13:31 AM »
Ik heb in november 0% van mijn maandinkomsten uitgegeven. Alles is naar beleggingen, spaarrekening en extra aflossing hypotheek gegaan. Dat betekent een savingsratio van 100% in november.

Ik ben het met je eens dat dit niet zoveel zegt JorritP en dat je inderdaad beter kunt kijken naar de savingsratio over een heel jaar. Dat geeft een veel beter beeld.

Mijn savingsratio in 2017 zat op 79%.

Hoe zit het met julie savingsratio en de stijging in nettowaarde over afgelopen jaar? Tevreden met jullie resultaten?
« Last Edit: January 01, 2018, 09:13:15 AM by Mrs. Arby »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #849 on: January 01, 2018, 10:05:43 AM »
Gezamenlijk een spaarratio van 33%. Niet gigantisch hoog vergeleken bij percentages die hier de ronde doen, maar gezien een aantal "verzachtende omstandigheden"* ben ik ook echt niet ontevreden. Wel blij dat ik middels de werkgever ook pensioen opbouw nu, ook al profiteer ik daar niet direct van is het toch een beetje extra zekerheid voor na mijn (vermoedelijk) 72e.

*Eerste deel van het jaar in opleiding, een deel van het jaar werkloos en we werken beide parttime buiten het bedrijfsleven (d.w.z: geen hoge inkomsten). Huurders, dus stijging van huizenprijzen hebben we niks aan. Ok, full disclosure: recent een andere auto aangeschaft. Helpt niet mee natuurlijk.