Ha! Na wat zoeken hier terecht gekomen!
Ik leef al tijden op een manier die lijkt op mustachiaans, en ben ook redelijk in die richting opgevoed.
Deel hiervan is nu ook waar mijn dilemma om draait. Ik bezit een huis dat ik verhuur, mijn pensioen zogezegd. De rente is nu laag en staat voor nog zo'n 9,5 jaar vast (van de zomer rente afgekocht/verlaagd). Het plan is dus ook om dit huis afbetaald te hebben binnen deze tijd, liefst ruim binnen de tijd natuurlijk.
De cijfertjes bij benadering: WOZ 285k, schuld 137k. Spaargeld na zojuist "vrij opneembaar" te zijn geraakt 85k
Het is heel overzichtelijk om dit nu rap over te maken, en een plan te maken met vaste extra aflossing per maand, en dan zou het met 3 jaar makkelijk opgelost kunnen zijn.
Nu lees ik hier veel over beleggen, indexen etc. Ik ben hier niet echt in thuis, maar deze ruime vraag is nu dus ook: doe ik er verstandig aan het pand af te lossen? (sowieso ja natuurlijk). Maar, zie ik niet iets over t hoofd hoe ik, binnen 3 jaar natuurlijk, het geld beter kan wegzetten.
Het klinkt raar, en zo voelt het ook, maar ik wil van de hypotheek af om in de toekomst weer de vrijheid te hebben een hypothecaire lening aan te gaan. Simpelweg om me vrij te voelen te gaan wonen waar ik wil. (nu is dit lage huur in Amsterdam, maar niet groot genoeg voor een gezin). Ik wil dus schuldenvrij raken om schulden aan te kunnen gaan :)