Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 138585 times)

kelpie

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #750 on: December 15, 2016, 03:59:05 AM »
Ja, had ik van gehoord... maar hoe geef ik dat op? Ze kijken toch gewoon 1 januari hoeveel geld ik op m'n rekeningen heb?
Ik heb trouwens een 2e persoonlijke rekening voor zakelijk gebruik, niet met de naam zakelijk (dat mag gewoon, is meer voor de bank dat ze meer aan je kunnen verdienen), als het wel een zakelijke rekening zou zijn, zouden ze het dan automatisch buiten die telling houden? Lijkt me ook sterk hoor.

Dagobert

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #751 on: December 15, 2016, 06:09:05 AM »
In de jaarstukken van de onderneming, waarmee het resultaat winst uit onderneming wordt bepaald.
Bij de privebezittingen zal je het dan zelf weg moeten halen als er een vooraf ingevulde aangifte is. Fiscus zal dat inderdaad wel als prive aanmerken, aangezien het op jouw privenaam staat.
Bij een zakelijke rekening gebeurt dat dacht ik niet. Al ben je altijd zelf verantwoordelijk voor het controleren en goed invullen van de aangifte, dus wat de fiscus alvast vooraf doet maakt minder uit.

Mrs. Arby

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #752 on: December 15, 2016, 10:52:04 AM »
Bij je jaaraangifte moet je ook je bankrekeningen opgeven. Per bankrekening kun je aanvinken of het een zakelijke rekening betreft.
« Last Edit: December 15, 2016, 11:26:44 AM by Mrs. Arby »

kelpie

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • ZZP-er
« Reply #753 on: December 16, 2016, 03:24:07 AM »
Ok, op die manier staat hij wel als zakelijke rekening. Ik zal volgende keer eens vragen aan boekhouder wat een "normaal" bedrag is wat er op mag staan wat dan niet mee telt.

UncleX

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #754 on: December 21, 2016, 12:59:32 AM »
Waren er nog meer mensen die gisteren de hele dag niet op het forum konden komen? Ik zie nergens een melding over een storing of zo.

Linda_Norway

• Handlebar Stache
« Reply #755 on: December 21, 2016, 01:55:43 AM »
Waren er nog meer mensen die gisteren de hele dag niet op het forum konden komen? Ik zie nergens een melding over een storing of zo.

Ja, bij mij was het ook de hele dag ontoegankelijk.

UncleX

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #756 on: December 21, 2016, 02:00:03 AM »
Ja, bij mij was het ook de hele dag ontoegankelijk.
Ah, dank je. Gelukkig zijn we er weer.

TheFust

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #757 on: December 22, 2016, 10:30:32 AM »
.........
Om positief af te sluiten. Vandaag voor het eerst een stuk afgelost om in de laagste tariefsklasse te vallen van mijn hypotheek en rendementsheffing te voorkomen in 2017.
Nog andere eindejaarstips voor Mustachians van jullie? Ben benieuwd.

Zorgpolis een jaar vooruitbetalen => minder vrh => vaak korting op de polis
Hypotheekrente vooruit betalen =>minder vrh =>als je in de hoogste schaal zit heb je nog 0,5% meer renteaftrek omdat dit jaarlijks daalt. Wel goed opletten of je nog genoeg ruimte hebt in de hoogste schijf.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #758 on: December 22, 2016, 11:10:02 AM »
Zorgpolis betalen we wel in ťťn keer, maar we lossen te onregelmatig af om de hypotheekrente in ťťn keer te betalen. We lossen het eind deze maand nog even flink af zodat we binnen het heffingsvrij vermogen blijven.

In totaal hebben we nu trouwens meer dan een ton bij elkaar gespaard: bijna 60k in stenen en 40k in aandelen en cash.

We hopen trouwens wel volgend jaar een nieuwbouwwoning te kopen welke een nul-op-de-meter woning is. Dus we betalen dan hopelijk niets meer aan energie.  De woning zal bijvoorbeeld ook niet aangesloten zijn op gas. De woning is dichter bij werk (dus we kunnen een auto de deur uit doen) en dichter bij mijn ouders (het wordt een zijstraat van de straat waar mijn ouders wonen) en zijn ouders. Hopelijk gaat het allemaal door, we zien het echt zitten. De hypotheekadviseur was trouwens wel helemaal in de wolken van hoeveel wij inmiddels afgelost hebben. Hopelijk stijgt de rente niet teveel de komende tijd... :-o
9.21% of our nest egg goal reached.
38.05% of our mortgage payed off.

Dagobert

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #759 on: December 22, 2016, 02:53:40 PM »
Zorgpremie in een keer betalen doe ik ook al jaren. En maximaal eigen risico. Scheelt beide weer leuk percentage en bedrag staat anders op de spaarrekening maar niks te doen.

Hypotheekrente vooruit betalen doe ik wisselend. Dit jaar niet, gaat met inkomen en aftrekposten precies goed met grenzen toeslagen, volgend jaar wel weer wat extra aftrekposten nodig, dus dan zal ik wel iets vooruit betalen denk ik.

@ Great White: Leuk, een nul-woning. Heb zelf met de zonnepanelen op het dak al 2 jaar een energienota met een negatief bedrag.
Met het aflossen, denk je wel aan de bijleenregeling/ Wat je nu nog aflost moet je volgend jaar ook weer in je nieuwe huis stoppen (of iig als je daarvoor nog leent mag je de rente daarover niet aftrekken). Kan soms interessant zijn om even niet af te lossen. Heb je net een stukje meer aftrekbare lening volgend jaar, en hoef je dus minder eigen spaargeld/beleggingen in te zetten (die in mijn geval betere rendementen maakt dan ik aan hypotheekrente betaal)

Linda_Norway

• Handlebar Stache
« Reply #760 on: December 22, 2016, 11:14:31 PM »
Zorgpolis betalen we wel in ťťn keer, maar we lossen te onregelmatig af om de hypotheekrente in ťťn keer te betalen. We lossen het eind deze maand nog even flink af zodat we binnen het heffingsvrij vermogen blijven.

In totaal hebben we nu trouwens meer dan een ton bij elkaar gespaard: bijna 60k in stenen en 40k in aandelen en cash.

We hopen trouwens wel volgend jaar een nieuwbouwwoning te kopen welke een nul-op-de-meter woning is. Dus we betalen dan hopelijk niets meer aan energie.  De woning zal bijvoorbeeld ook niet aangesloten zijn op gas. De woning is dichter bij werk (dus we kunnen een auto de deur uit doen) en dichter bij mijn ouders (het wordt een zijstraat van de straat waar mijn ouders wonen) en zijn ouders. Hopelijk gaat het allemaal door, we zien het echt zitten. De hypotheekadviseur was trouwens wel helemaal in de wolken van hoeveel wij inmiddels afgelost hebben. Hopelijk stijgt de rente niet teveel de komende tijd... :-o

Dat klinkt als een goede Mustachian oplossing: korter reizen, een auto minder en geen stroomkosten
« Last Edit: January 02, 2017, 02:28:11 PM by Linda_Norway »

UncleX

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #761 on: December 23, 2016, 01:56:44 AM »
Zorgpremie in een keer betalen doe ik ook al jaren.

Ik vind het voordeel nogal tegenvallen eerlijk gezegd. Met 2 of 3% voordeel kun je het gemiddeld beter beleggen in een wereldindex tracker volgens mij.

https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/premie/maandbetaling-of-jaarbetaling.aspx

TheFust

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #762 on: December 23, 2016, 03:04:16 AM »
Het is inderdaad 2 of 3%. Maar je bespaard ook nog 1,2% vrh. Dit is risicovrij rendement. Beter dan sparen. Een tracker op de wereldindex is natuurlijk niet risicovrij. Daarnaast stel dat de wereldindex gemiddeld 6% per jaar doet. Gedurende het jaar moet je natuurlijk wel zorgkosten betalen. Gemiddeld over het hele jaar zou je dan 50% van de zorgpremie kunnen beleggen. Dat levert dat 50% van 6% op. Daar moet nog vrh af. Per saldo ben je dan dus slechter af dan vooruit betalen.

UncleX

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #763 on: December 23, 2016, 03:18:35 AM »
Het is inderdaad 2 of 3%. Maar je bespaard ook nog 1,2% vrh. Dit is risicovrij rendement. Beter dan sparen. Een tracker op de wereldindex is natuurlijk niet risicovrij. Daarnaast stel dat de wereldindex gemiddeld 6% per jaar doet. Gedurende het jaar moet je natuurlijk wel zorgkosten betalen. Gemiddeld over het hele jaar zou je dan 50% van de zorgpremie kunnen beleggen. Dat levert dat 50% van 6% op. Daar moet nog vrh af. Per saldo ben je dan dus slechter af dan vooruit betalen.
Klopt helemaal, je hebt het beter doordacht dan ik. Maar onder de streep blijft er dus nauwelijks voor- of nadeel over, afgezien van wat risico en liquiditeit. Die 2% bij mijn zorgverzekeraar trekken mij niet over de streep.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #764 on: December 23, 2016, 05:14:23 AM »
@ Great White: Leuk, een nul-woning. Heb zelf met de zonnepanelen op het dak al 2 jaar een energienota met een negatief bedrag.
Met het aflossen, denk je wel aan de bijleenregeling/ Wat je nu nog aflost moet je volgend jaar ook weer in je nieuwe huis stoppen (of iig als je daarvoor nog leent mag je de rente daarover niet aftrekken). Kan soms interessant zijn om even niet af te lossen. Heb je net een stukje meer aftrekbare lening volgend jaar, en hoef je dus minder eigen spaargeld/beleggingen in te zetten (die in mijn geval betere rendementen maakt dan ik aan hypotheekrente betaal)
We zijn ook meteen gestopt met aflossen, alleen al omdat je natuurlijk een nieuwbouwwoning deels zelf moet inrichten (vloeren, muren, soms ook badkamer en keuken) en je niet alle kosten daarvan in de hypotheek onder kan brengen. En ik wil voor dat soort dingen geen aandelen aanspreken, dat zou weer zonde zijn van de aandelen en transactiekosten.

Aan de bouwplannen te zien is het trouwens een redelijk identieke woning vergeleken met wat we nu hebben, maar dan beter: dichter bij werk en ouders, het is nul-op-de-meter en: overal vloerverwarming. Geen koude voeten meer, yay! :p En we kunnen meteen een uitbouw laten plaatsen, dat is bij de huidige woning (destijds zonder uitbouw geplaatst) natuurlijk een stuk lastiger. Hopelijk zijn de woningen niet al te gewild, waardoor nog wat overblijft voor ons... ;)
« Last Edit: December 24, 2016, 03:54:51 AM by Great White Silence »

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #765 on: December 27, 2016, 07:26:28 AM »
Met de feestdagen is het trouwens ook altijd 'feest' omdat er toch altijd een soort van vergelijkingswedstrijd ontstaat, in ieder geval aan mijn kant van de familie. Zo willen aan mijn kant drie broers/zussen een huis kopen. Bij twee van de drie is het moeilijk, moeilijk, want hoge eisen/weinig gespaard/geleend om te reizen etc. Maar wij staan natuurlijk een stuk sterker bij het kopen van het huis wat wij op het oog hebben, want zuinig, relatief gezien lage eisen, veel gespaard, flink afgelost, alles goed geregeld ect. Op een of andere manier krijg je toch scheve ogen. Zal nog wat worden als de pensioenleeftijd bereikt wordt...

kelpie

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • ZZP-er
« Reply #766 on: January 03, 2017, 08:07:44 AM »
2016 is voorbij, eindelijk een mooi overzichtje kunnen maken!

We geven 55% van onze inkomsten uit en sparen dus 45%. Exclusief inkomsten van beleggen.
Pensioen als ZZP-er zit daar echter ook bij in... dus misschien 60-40% rekenen.

M'n beleggingen zijn geŽindigd op 10,22% (kosten er al van af). Had ik niet verwacht zo hoog... stukje komt ook door Trump. Zal komend jaar wel minder zijn.

FrugalByChance

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • Net Worth Progress
resultaten 2016
« Reply #767 on: January 03, 2017, 12:24:54 PM »
Ik heb 61,64% van m'n netto salaris gespaard of belegd. De spaarquote inclusief pensioen was 64,39%

Opbrengst van m'n beleggingen was 7,52%.  Mijn beleggingen bij BrandNewday zitten nog voor 25% in obligaties.  Dat ga ik afbouwen naar 10%.
Ik ben dit jaar begonnen met beleggen bij meesman en DeGiro, daar zijn de resultaten nog beter: Meesman 17,20% en DeGiro 12,15%.

Uitgaande van de 4% regel zit ik nu op 22,96% van mijn doel-kapitaal. Maar de 4% regel houd geen rekening met de VRH.
--It is not because things are difficult that we do not dare, it is because we do not dare that they are difficult.
--  Lucius Annaeus Seneca
My Net Worth

ProfessionalPirate

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #768 on: January 03, 2017, 12:52:15 PM »
Goed bezig mensen! Iedereen gelukkig nieuwjaar gewenst :-)

Wat zijn jullie goede voornemens? Ik ga natuurlijk meer sporten enzo... Verder nog wat snorrige puntjes:

- Vanaf 1 januari is het mogelijk om bij mijn pensioenaanbieder vrij te beleggen, dus daar ga ik me verder in verdiepen. Misschien is het ook handig om nog twee losse pensioenpotjes over te zetten.
- Ik ga proberen nog wat 'bemiddelingskosten' terug te krijgen die ik in het verleden onterecht betaald heb aan een verhuurmakelaar (DirectWonen). Daar zal wel een no-cure no-pay advocaat aan te pas moeten komen want ze gaven niet thuis op mijn eerste brief natuurlijk. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
- Ik ga verhuizen naar de ASN bank want ik ben de ING helemaal zat, en ASN is voor mij ook voordeliger voor betalen in niet-eurolanden.
- Ik zag net een aanbieding voor een AMEX Green Card eerste jaar gratis, dat lijkt me wel wat om ook 'Rewards' te sparen zoals onze amerikaanse broeders en zusters. Eerst even de kleine lettertjes lezen natuurlijk.

En aangezien we toch in 'Meetups' forum zijn, misschien is er genoeg belangstelling om dit jaar eens een keer af te spreken? (Voor degene die betrokken waren bij de helaas niet gelukte vorige poging, ik was toen nog gluurder 'C'). Ik woon zelf in de buurt van Breda, als dat niet te ver is voor mensen wil ik wel iets organiseren.

FrugalByChance

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • Net Worth Progress
« Reply #769 on: January 03, 2017, 01:06:56 PM »
En aangezien we toch in 'Meetups' forum zijn, misschien is er genoeg belangstelling om dit jaar eens een keer af te spreken? (Voor degene die betrokken waren bij de helaas niet gelukte vorige poging, ik was toen nog gluurder 'C'). Ik woon zelf in de buurt van Breda, als dat niet te ver is voor mensen wil ik wel iets organiseren.

CheesyFinance en AmberTreeLeaves organiseren op zaterdag 4 februari een FIRED-UP Meeting Ė Antwerp Edition
--It is not because things are difficult that we do not dare, it is because we do not dare that they are difficult.
--  Lucius Annaeus Seneca
My Net Worth

Linda_Norway

• Handlebar Stache
« Reply #770 on: January 04, 2017, 12:26:34 AM »
Met de feestdagen is het trouwens ook altijd 'feest' omdat er toch altijd een soort van vergelijkingswedstrijd ontstaat, in ieder geval aan mijn kant van de familie. Zo willen aan mijn kant drie broers/zussen een huis kopen. Bij twee van de drie is het moeilijk, moeilijk, want hoge eisen/weinig gespaard/geleend om te reizen etc. Maar wij staan natuurlijk een stuk sterker bij het kopen van het huis wat wij op het oog hebben, want zuinig, relatief gezien lage eisen, veel gespaard, flink afgelost, alles goed geregeld ect. Op een of andere manier krijg je toch scheve ogen. Zal nog wat worden als de pensioenleeftijd bereikt wordt...

Jammer dat dit tot scheve ogen leidt. Het gaat toch om hoe mensen de afgelopen jaren verschillend hebben geprioriteerd. De een heeft leuk gereisd en de andere kan zijn hypotheek aflossen. Het zijn 2 manieren om een leven op te vullen.

Mrs. Arby

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #771 on: January 05, 2017, 04:39:51 AM »
Ik heb ook de balans opgemaakt over 2016 en ben erg blij met het resultaat. Ik heb ruim 65% van mijn netto inkomsten gespaard. 25.000 Ä daarvan heb ik gebruikt voor extra aflossingen op mijn hypotheek. De rest is gegaan naar de beleggingsrekening.

Inmiddels leveren mijn investeringen al genoeg rendement op om een aantal maanden per jaar niet te hoeven werken. Het gaat dus de goede kant op :-).

Hopelijk wordt 2017 voor ons allemaal financieel en op andere vlakken minstens zo mooi als 2016.

Hebben jullie doelstellingen voor 2017? Of kijken jullie wel waar het uit komt?
Ik wil proberen ook weer rond de 65% SR uit te komen. Verder twijfel ik altijd enorm tussen geld naar de beleggingen of als extra aflossing van de hypotheek. Hangt dus altijd een beetje van mijn gemoed af hoeveel er waar uiteindelijk gaat belanden :-).
« Last Edit: January 06, 2017, 12:13:49 AM by Mrs. Arby »

UncleX

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #772 on: January 05, 2017, 06:07:34 AM »
Wij hebben in enkele grote stappen gedurende het einde van 2015 en de eerste helft van 2016 onze hypotheek volledig afgelost. Daarvoor hebben we de aan de hypotheek gekoppelde polissen gebruikt, alsook beleggingen, spaargeld en een deel van onze inkomsten over die periode. Daarmee is er veel veranderd aan onze financiŽle situatie en kunnen we over 2016 als geheel niet veel zinnigs zeggen qua savings rate. De laatste maanden van 2016 hebben we zo'n 65% van onze netto inkomsten overgehouden.

Met ingang van dit jaar verwachten we maandelijks een kleine 30% van onze huidige inkomsten nodig te hebben om van te leven en zal de rest grotendeels belegd worden in een wereldindexfonds. Een klein gedeelte zullen we achter de hand houden voor en uitgeven aan onvoorziene zaken en onderhoud. Vakantiegeld zal gebruikt worden voor vakantie.

Alles meegeteld verwachten we dit jaar zo'n 62% van onze netto inkomsten te kunnen beleggen en dat is dan ook ons doel.
« Last Edit: January 05, 2017, 06:19:33 AM by UncleX »

Pro_Amateur

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Leave no stache behind
« Reply #773 on: January 07, 2017, 12:07:30 AM »
Bij ons is 2016 in de meeste opzichten een goed jaar geweest. Door de fluctuaties op de beurzen is het moeilijk om de exacte spaarquote te berekenen maar dit zal rond de 60% schommelen, exclusief hypotheek en pensioenbijdragen. Vanaf dit jaar gaan we de hypotheek versneld aflossen en mogelijk lukt dat eind dit jaar, zoniet begin volgend jaar. Enkele individuele aandelen deden het slecht en die hebben ons geld gekost. Des te meer een reden om over te stappen naar ETF's.

Qua vermogen hebben we een belangrijke kaap gerond en daarom kunnen we vanaf dit jaar de teugels wat vieren. We hebben nu nog kinderen en willen meer reizen dan voorheen. Het leven gaat al zo snel en over een aantal jaren vliegen ze alweer uit. Amber Tree Leaves heeft hetzelfde idee gehad, las ik op zijn blog. Heel veel zal er bij ons overigens niet veranderen denk ik. 't Zal hem meer in de kleine dingen gaan zitten en vooral een gevoelskwestie zijn. We hebben allebei een goed inkomen en moeten nog minimaal 25 jaar werken.

We hebben dit jaar lang getwijfeld of we misschien appartementen moesten kopen voor de verhuur maar hebben dat niet gedaan omdat we geen zin hebben in het gedoe.

@Great White Silence: wij zien een meer extreme variant van die tweedeling in onze familie. Sommige gezinnen doen het gewoon goed (werken en sparen), andere gezinnen leven van de hand in de tand en maken consequent de verkeerde keuzes. Mijn ervaring is dat dat niet meteen scheve ogen geeft omdat die anderen te veel bezig zijn met hun dag-tot-dag problemen op te lossen en soms ook geen of te weinig pensioen hebben en dus ook op hoge leeftijd moeten blijven werken. Ze worden doorgaans ook niet oud omdat ze heel ongezond leven. Beetje cru misschien, maar zo is het wel.

ProfessionalPirate

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #774 on: January 07, 2017, 01:00:31 AM »

CheesyFinance en AmberTreeLeaves organiseren op zaterdag 4 februari een FIRED-UP Meeting Ė Antwerp Edition

Bedankt voor de tip! Lijkt me leuk om te gaan.

Educated_Fool

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • freedom on my mind
« Reply #775 on: January 18, 2017, 12:29:00 PM »
http://www.npo.nl/de-prijsvechter/VPWON_1259618?source=suggestion&q=de%20prijsv

Een boeiende 3 delige docu serie over de goedkope Chinese import. Jammer om te zien dat het westen zich werkloos shopt en de planeet om zeep moet.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg

saving_dutchman

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #776 on: January 19, 2017, 10:50:48 AM »

Bij de zorgverzekeraars waar ik heb zitten kijken om de premie vooruit betalen voor een jaar was dit geen mogelijkheid. Er stond specifiek dat het pas in Januari geincasseerd kon worden. Ik ben uiteindelijk toch gezwicht en heb de hele premie voor een jaar in een keer betaald voor 3% korting.

Ik heb een kleine hefboom in mijn beleggingen (beleggen met geleend geld). Het voelde iets beter om Ä1000 aan het werk te zetten tegen een gegarandeerd rendement en hierdoor werd mijn hefboom iets kleiner.

Erg leuk dat dit topic weer actief is geworden trouwens:)

Ik ben zo druk en op de autopiloot aan het beleggen dat ik nog niet eens de statistieken van 2016 heb kunnen bekijken. Het zal wel rond de 50% savings rate liggen....

Voor de mensen die naar de antwerpen meetup willen. Het is Ä8.80 enkele reis (met NS kortingskaart) met de trein vanaf roosendaal.
« Last Edit: January 19, 2017, 11:07:27 PM by saving_dutchman »

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #777 on: April 14, 2017, 11:43:01 AM »
Even van het dak schreeuwen hoor, omdat ik dit prive aan niemand vertel: deze maand heb ik voor het eerst meer geld dan schulden. Ik heb genoeg geld om het laatste kwart van de hypotheek af te lossen! Nu rendeert het beter in de index trackers dus ik laat het gewoon zo, en los het uitstaande hypotheekbedrag in drie jaar af. Maar het idee dat ik "virtueel" hypotheekvrij ben is waanzinnig lekker.

Hoe hebben jullie 2016 afgerond? Hopelijk ook met een nett worth toename?

Linda_Norway

• Handlebar Stache
« Reply #778 on: April 15, 2017, 12:36:23 AM »
Even van het dak schreeuwen hoor, omdat ik dit prive aan niemand vertel: deze maand heb ik voor het eerst meer geld dan schulden. Ik heb genoeg geld om het laatste kwart van de hypotheek af te lossen! Nu rendeert het beter in de index trackers dus ik laat het gewoon zo, en los het uitstaande hypotheekbedrag in drie jaar af. Maar het idee dat ik "virtueel" hypotheekvrij ben is waanzinnig lekker.

Joehoe! Goed gedaan. Het is een heerlijk gevoel om je hypotheek (virtueel) afbetaald te hebben.

Dina

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #779 on: April 15, 2017, 07:09:37 AM »

Dat is echt supergaaf voor je! Heb je niet de neiging om het toch af te willen lossen, gewoon voor het idee om er volledig vanaf te zijn?

Woodie

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #780 on: April 17, 2017, 10:00:38 AM »
Ha! Na wat zoeken hier terecht gekomen!
Ik leef al tijden op een manier die lijkt op mustachiaans, en ben ook redelijk in die richting opgevoed.

Deel hiervan is nu ook waar mijn dilemma om draait. Ik bezit een huis dat ik verhuur, mijn pensioen zogezegd. De rente is nu laag en staat voor nog zo'n 9,5 jaar vast (van de zomer rente afgekocht/verlaagd). Het plan is dus ook om dit huis afbetaald te hebben binnen deze tijd, liefst ruim binnen de tijd natuurlijk.

De cijfertjes bij benadering: WOZ 285k, schuld 137k. Spaargeld na zojuist "vrij opneembaar" te zijn geraakt 85k

Het is heel overzichtelijk om dit nu rap over te maken, en een plan te maken met vaste extra aflossing per maand, en dan zou het met 3 jaar makkelijk opgelost kunnen zijn.

Nu lees ik hier veel over beleggen, indexen etc. Ik ben hier niet echt in thuis, maar deze ruime vraag is nu dus ook: doe ik er verstandig aan het pand af te lossen? (sowieso ja natuurlijk). Maar, zie ik niet iets over t hoofd hoe ik, binnen 3 jaar natuurlijk, het geld beter kan wegzetten.

Het klinkt raar, en zo voelt het ook, maar ik wil van de hypotheek af om in de toekomst weer de vrijheid te hebben een hypothecaire lening aan te gaan. Simpelweg om me vrij te voelen te gaan wonen waar ik wil. (nu is dit lage huur in Amsterdam, maar niet groot genoeg voor een gezin). Ik wil dus schuldenvrij raken om schulden aan te kunnen gaan :)

Linda_Norway

• Handlebar Stache
« Reply #781 on: April 17, 2017, 12:45:34 PM »
Ha! Na wat zoeken hier terecht gekomen!
Ik leef al tijden op een manier die lijkt op mustachiaans, en ben ook redelijk in die richting opgevoed.

Deel hiervan is nu ook waar mijn dilemma om draait. Ik bezit een huis dat ik verhuur, mijn pensioen zogezegd. De rente is nu laag en staat voor nog zo'n 9,5 jaar vast (van de zomer rente afgekocht/verlaagd). Het plan is dus ook om dit huis afbetaald te hebben binnen deze tijd, liefst ruim binnen de tijd natuurlijk.

De cijfertjes bij benadering: WOZ 285k, schuld 137k. Spaargeld na zojuist "vrij opneembaar" te zijn geraakt 85k

Het is heel overzichtelijk om dit nu rap over te maken, en een plan te maken met vaste extra aflossing per maand, en dan zou het met 3 jaar makkelijk opgelost kunnen zijn.

Nu lees ik hier veel over beleggen, indexen etc. Ik ben hier niet echt in thuis, maar deze ruime vraag is nu dus ook: doe ik er verstandig aan het pand af te lossen? (sowieso ja natuurlijk). Maar, zie ik niet iets over t hoofd hoe ik, binnen 3 jaar natuurlijk, het geld beter kan wegzetten.

Het klinkt raar, en zo voelt het ook, maar ik wil van de hypotheek af om in de toekomst weer de vrijheid te hebben een hypothecaire lening aan te gaan. Simpelweg om me vrij te voelen te gaan wonen waar ik wil. (nu is dit lage huur in Amsterdam, maar niet groot genoeg voor een gezin). Ik wil dus schuldenvrij raken om schulden aan te kunnen gaan :)

Hier in Noorwegen zijn er financiŽle experts die vinden dat het kan lonen om een lage hypotheek op je huis te nemen tegen superlage rente en die te investeren in aandelen. Een lening hebben op zichzelf is volgens hen nooit lonend, zelfs al is het aftrekbaar, maar je kan het lonend maken als je er iets nuttigs mee doet, zoals slim beleggen.

Maar ik heb vroeger geleerd dat je nooit moet beleggen met geld dat je je niet kunt veroorloven om te verliezen. Nu is het met indexfondsen zo dat die heel breed beleggen, dus de kans alles te verliezen is niet groot.

Als ze het hier op de site hebben over beleggen in indexfondsen, hebben ze het over bedragen storten in wereldwijde of regiowijde indexfondsen die lage kosten hebben. Bijv wereldwijd, Europa of AziŽ, beetje spreiden kan geen kwaad. Je stort je geld erin en kijkt er niet meer naar om totdat je het weer gaat opnemen. Ondertussen volgt de index de markt en die gaat hopelijk omhoog, meer dan de inflatie en jouw eventuele hypotheekrente bij elkaar. Hier is echter nooit een garantie voor, maar historische cijfers duiden hierop in een 30 jaars perspectief.

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #782 on: April 18, 2017, 12:14:23 PM »
Dat is echt supergaaf voor je! Heb je niet de neiging om het toch af te willen lossen, gewoon voor het idee om er volledig vanaf te zijn?
Ergens wel, dan ben ik in januari hypotheekvrij. Maar mijn geinvesteerde geld groeit zo lekker, dat ik het zonde vind om er aan te komen. Ik blijf dus nog drie jaar een tweesporenbeleid voeren, aan de ene kant aflossen, aan de andere kant meer vermogen opbouwen.

Linda_Norway

• Handlebar Stache
« Reply #783 on: April 19, 2017, 12:30:36 AM »
Ergens wel, dan ben ik in januari hypotheekvrij. Maar mijn geinvesteerde geld groeit zo lekker, dat ik het zonde vind om er aan te komen. Ik blijf dus nog drie jaar een tweesporenbeleid voeren, aan de ene kant aflossen, aan de andere kant meer vermogen opbouwen.

Het kost toch ook geld om een hypotheek af te sluiten? Hier in Noorwegen tenminste wel. Dan wordt vastgelegd dat jouw bank een officiŽle schuldeiser is op jouw huis. Als je van plan bent binnenkort weer een nieuwe te nemen, is het misschien slimmer om hem aan te houden, desnoods met een klein bedragje erin.
Ik heb een keer de fout gemaakt om hem helemaal af te betalen en een jaar later hier ik tijdelijk een nieuwe hypotheek nodig. Toen moest ik weer opnieuw afsluitkosten betalen.

UncleX

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #784 on: April 19, 2017, 05:42:44 AM »

Het kost toch ook geld om een hypotheek af te sluiten? Hier in Noorwegen tenminste wel. Dan wordt vastgelegd dat jouw bank een officiŽle schuldeiser is op jouw huis. Als je van plan bent binnenkort weer een nieuwe te nemen, is het misschien slimmer om hem aan te houden, desnoods met een klein bedragje erin.
Ik heb een keer de fout gemaakt om hem helemaal af te betalen en een jaar later hier ik tijdelijk een nieuwe hypotheek nodig. Toen moest ik weer opnieuw afsluitkosten betalen.
De hypotheek is pas echt weg als je hem laat doorhalen bij het kadaster. Maar ook bij volledig aflossen ben je niet verplicht dit te doen, zie hier:

https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/hypotheek-doorhalen-bij-het-kadaster

Wij hebben onze hypotheek na aflossen wel laten doorhalen, de reden was vooral gevoelsmatig. Mocht je ooit overwegen je huis te verkopen, laat dan van te voren zelf alvast je hypotheek doorhalen. Je bepaalt dan zelf welke notaris het voor je doet. Als je wacht tot de verkoop bepaalt de koper de notaris en dus wat het jou kost om je hypotheek door te laten halen. Het variŽert van 90 tot 400 euro en meer. En elke notaris kan het voor je doen, want het gebeurt gewoon per post/email. Je hoeft er niet naartoe.

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #785 on: April 22, 2017, 06:48:43 AM »

Door gewoon door te gaan met vermogen opbouwen denk ik niet dat ik later een nieuwe hypotheek voor dit huis nodig heb. Tegen de tijd dat mijn hypotheek afbetaald is, heb ik 1/3 van de waarde van het huis als spaarpot achter de hand.

Er zijn natuurlijk altijd onvoorziene omstandigheden. Hoe kwam het dat jij toch weer een nieuwe hypotheek nodig had Dina?

Pro_Amateur

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Leave no stache behind
« Reply #786 on: May 27, 2017, 04:34:35 AM »
MMM wordt vandaag in de Volkskrant genoemd! Klein artikeltje maar, maar het vat wel prima de filosofie samen.

UncleX

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #787 on: May 27, 2017, 05:05:49 AM »
MMM wordt vandaag in de Volkskrant genoemd! Klein artikeltje maar, maar het vat wel prima de filosofie samen.
http://www.volkskrant.nl/economie/zo-word-je-financieel-vrij-er~a4497384/

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #788 on: May 27, 2017, 09:08:27 PM »
Ah, dat verklaart waarom mijn moeder met een vage verwijzing kwam, "er stond wat in de krant, dat was echt wat voor jou". En dat terwijl ik IRL een mustachian (ver) onder de radar ben.
Yay, out of debt... now, GROW!
My '16/'17 journal

Linda_Norway

• Handlebar Stache
« Reply #789 on: May 29, 2017, 01:49:57 AM »
Dan ben ik benieuwd of er meer Nederlanders geÔnspireerd worden om dit te doen. Het zit tenslotte een beetje in de volkscultuur om spaarzaam te leven. Alleen zijn veel mensen dat even vergeten. Ik ben benieuwd of mijn (gepensioneerde) moeder het ook leest. En ik hoop dat mijn broer en zijn vrouw het lezen, want die hebben volgens mij nog wel wat te verbeteren qua MMM gedachtengang.

Educated_Fool

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • freedom on my mind
« Reply #790 on: May 31, 2017, 10:58:14 AM »

Idem hier. In 2011 een lening aangegaan op 30 jaar en sinds gisteren ook "virtueel" hypotheekvrij! Het voelt echt super.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #791 on: June 03, 2017, 05:07:19 AM »
Idem hier. In 2011 een lening aangegaan op 30 jaar en sinds gisteren ook "virtueel" hypotheekvrij! Het voelt echt super.
Dat is ook snel, in 7 jaar! Gefeliciteerd!

2Cent

• Bristles
« Reply #792 on: June 26, 2017, 05:25:19 AM »
Heeft iemand hier ervaring met een hypotheek oversluiten? Ik heb nu de mogelijkheid om van 3.3 naar 2.6% te gaan (inclusief rente middeling) voor 10 jaar vast. Hypotheek rente loopt anders nog 4 jaar door. Is dit slim? Wat gebeurt er als je na rente middeling je huis verkoopt?

wauske

• Stubble
  • **
« Reply #793 on: June 27, 2017, 02:19:33 AM »

Jammer dat dit tot scheve ogen leidt. Het gaat toch om hoe mensen de afgelopen jaren verschillend hebben geprioriteerd. De een heeft leuk gereisd en de andere kan zijn hypotheek aflossen. Het zijn 2 manieren om een leven op te vullen.
Die scheve ogen zie ik ook. Ik heb 4 jaar alles laten varen om de hypotheek zo snel en zoveel mogelijk te laten zakken. Nu nog 12k te gaan maar omdat de last nu zo laag is laat ik de teugels wat losser.
Het irritante is dat degene die zo scheef kijken tijdens gedurende die 4 jaar riepen dat geld dat in de stenen zit geen nut heeft want die kan je niet opeten of gebruiken. Vervolgens zitten ze constant te miepen dat ze geen geld hebben maar wel 3 jute zakken met cadeau's voor sinterklaas neerzetten (dat vind ik weer niet leuk dus daar doe ik sinds vorig jaar niet meer aan mee).
Uiteindelijk hebben ze door dat ik echt behoorlijk wat geld bespaar en ook kan uitgeven (heb enkele prijzige uitgave moeten doen die niet altijd even zuinig waren) en dan vinden ze het kennelijk toch raar dat ik daarvoor niet over moet zuchten en kreunen dat alles zo deur is.

Gelukkig is het er maar 1 en zit de rest er een beetje tussenin (mijn moeder ziet zelfs het nut van aflossen en doet dat dan ook).

Heeft iemand hier ervaring met een hypotheek oversluiten? Ik heb nu de mogelijkheid om van 3.3 naar 2.6% te gaan (inclusief rente middeling) voor 10 jaar vast. Hypotheek rente loopt anders nog 4 jaar door. Is dit slim? Wat gebeurt er als je na rente middeling je huis verkoopt?
Volgens mij betaal je bij middeling linksom of rechtsom de kosten toch wel. Enige verschil is dat de maandlast omlaag gaat. Volgens mij is het efficiŽnter om je lasten terug te brengen door extra af te lossen maar dat ligt aan de hyptheekvariant. Weet je zo wat je hebt?

===========
Vervolgens gisteren ook bij een informatieavond van Meesman geweest. Sinds dit jaar een rekening bij hen geopend en werd uitgenodigd (was bij ons om de hoek) dus ben gegaan. Jack Wintermans en Hendrik Meesman waren allebei aanwezig, beide erg leuk om mee te praten :) Ze dragen de beleggingsfilosofie van MMM ook echt goed uit, ik zou iedereen eens aanraden om naar zo'n informatieavond te gaan (mag ook als je geen  klant bent).
Everything I say is my personal opinion which is based on my subjective experience.

2Cent

• Bristles
« Reply #794 on: June 28, 2017, 03:13:23 AM »

...
Volgens mij betaal je bij middeling linksom of rechtsom de kosten toch wel. Enige verschil is dat de maandlast omlaag gaat. Volgens mij is het efficiŽnter om je lasten terug te brengen door extra af te lossen maar dat ligt aan de hyptheekvariant. Weet je zo wat je hebt?
Annuiteitenhypotheek. Extra aflossen scheelt natuurlijk meer rente, maar kost ook geld wat ik ergens anders kan inzetten. Inclusief rente aftrek is het rendement op aflossen minder dan 2% dus niet echt interresant. Met rente middeling zou ik nu minder gaan betalen zonder dat het iets kost. De vraag is alleen of netto 0,4% korting nu beter is dan X% korting over 4 jaar. Nu is de stand 1,6% dus dat scheelt netto 0,8%

wauske

• Stubble
  • **
« Reply #795 on: June 28, 2017, 06:21:25 AM »

...
Annuiteitenhypotheek. Extra aflossen scheelt natuurlijk meer rente, maar kost ook geld wat ik ergens anders kan inzetten. Inclusief rente aftrek is het rendement op aflossen minder dan 2% dus niet echt interresant. Met rente middeling zou ik nu minder gaan betalen zonder dat het iets kost. De vraag is alleen of netto 0,4% korting nu beter is dan X% korting over 4 jaar. Nu is de stand 1,6% dus dat scheelt netto 0,8%
OK, zie Excelletje. Speel maar eens met de getallen en kijk maar wat de verschillen zijn :)

Nadeel van middelen is wel dat je ook een boete betaald en lagere administratiekosten betaald. Je maandbedrag gaat omlaag met het totaal betaalde gaat uiteindelijk wel omhoog. Voordeel is natuurlijk wel dat je nu weet welke rente je krijgt terwijl het maar afwachten is wat de rente gaat doen als je eenmaal je rentevaste periode voorbij bent.

Kijk ook eens hier: https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/hypotheek-oversluiten/rentemiddeling
Everything I say is my personal opinion which is based on my subjective experience.

2Cent

• Bristles
« Reply #796 on: June 28, 2017, 08:57:09 AM »

...
OK, zie Excelletje. Speel maar eens met de getallen en kijk maar wat de verschillen zijn :)

Nadeel van middelen is wel dat je ook een boete betaald en lagere administratiekosten betaald. Je maandbedrag gaat omlaag met het totaal betaalde gaat uiteindelijk wel omhoog. Voordeel is natuurlijk wel dat je nu weet welke rente je krijgt terwijl het maar afwachten is wat de rente gaat doen als je eenmaal je rentevaste periode voorbij bent.

Kijk ook eens hier: https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/hypotheek-oversluiten/rentemiddeling
Hey, bedankt. Dit geeft goed inzicht in hoeveel het uitmaakt.