Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680800 times)

Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #700 on: November 16, 2016, 09:06:51 AM »
Dat van de dividendbelasting klopt niet helemaal volgens mij.

Wat het indexfonds aan jou uitkeert is inderdaad belast met 15% ingehouden dividendbelasting, wat weer volledig is terug te vragen in de aangifte.

Het voordeel waar Meesman mee adverteert zijn de dividenden die het fonds krijgt op alle wereldaandelen. Buitenlandse dividendbelasting is in Nederland niet terug te vragen (of strikt genomen, slechts ten dele, afhankelijk van de afspraken in het belastingverdrag). Meesman is blijkbaar groot genoeg om de buitenlandse dividendbelasting direct bij de buitenlandse fiscussen terug te vragen. Dat wordt dus weer herbelegd in het indexfonds.
Bij andere aanbieders, die een deel van de buitenlandse dividendbelasting niet terug krijgen, gaat dus een stukje rendement verloren.
Zou me overigens niks verbazen als de ING dergelijke afspraken ook gewoon heeft.

Experiment lijkt me een leuke. Maar zoals hierboven wordt aangekaart, dat moet dan wel in het groot gebeuren. De vaste kosten (de 4 euro per kwartaal bij de ING en de 10 euro minimum per transactie bij Binck) hakken het hardst in op je rendement bij kleinere bedragen.
En het experiment is dan alleen bij die inleg te vergelijken. Bij grotere bedragen worden de verschillen in % al een stuk kleiner (ten gunste van de vaste bedragen ipv de %fee).

Edit: de inlegkosten bij Meesman van de eerste 50k worden nu nog steeds niet meegenomen in dat overzichtje?

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #701 on: November 16, 2016, 10:23:45 AM »
Klopt, de inlegkosten voor die 50.000 heb ik niet meegenomen, bij alle drie niet, het sommetje gaat over de kosten van 1 jaar met dit bedrag.

Als je zegt, het moet wel in het groot gebeuren, met welke bedragen is zo'n experiment interessant? Ik zit er over te denken om 150-200 euro per maand per bank in te leggen als het 3 of 4 banken zijn, en te starten met nul, alleen maandinleg.


Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #702 on: November 16, 2016, 10:40:18 AM »
Klopt, de inlegkosten voor die 50.000 heb ik niet meegenomen, bij alle drie niet, het sommetje gaat over de kosten van 1 jaar met dit bedrag.

Als je zegt, het moet wel in het groot gebeuren, met welke bedragen is zo'n experiment interessant? Ik zit er over te denken om 150-200 euro per maand per bank in te leggen als het 3 of 4 banken zijn, en te starten met nul, alleen maandinleg.

Maar bijvoorbeeld een ING heeft geen eerste inlegkosten toch? Iets om wel mee te wegen dus. Als je een groot bedrag in een keer wilt doen.

Als je als voorbeeld inderdaad alleen maandelijks inlegt maakt het weinig uit. Minimum geen idee. Maar met 150 euro per maand, zal alleen de vaste fee van de ING a 16 euro per jaar al 1% van je rendement wegsnoepen, daar komen de andere kosten nog bij, dus die verliest op voorhand (bij dit soort bedragen). Met de 450 euro volle inleg bij de ING wordt het al een stuk goedkoper.
Meesman, met 0,25% per maand transactie en 0,5% per jaar beheer, staat bij 150 euro per maand inleg dan al vooraan.
Binck ik dacht 0.1% per transactie, met een minimum van 5 euro, dus iedere transactie onder de 5.000 euro per keer kost je al onnodig rendement (3,23% bij een inleg van 150 euro).

Uitkomst van je onderzoek is dus nu al bekend?

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #703 on: November 16, 2016, 11:55:17 AM »
Op papier uitrekenen is denk ik interessanter... dan kan je echt meerdere scenario's uitwerken. En bij een bepaalde, lage inleg, is ING bijvoorbeeld duurder en zou je dus exact kunnen zeggen "vanaf dit bedrag is ING duurder".

erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #704 on: November 16, 2016, 12:09:41 PM »
Heel fijn deze vergelijking qua kosten! Mijn spreidings-drift is dan weer zo groot dat ik zowel ING als Meesman zou kizen. Als het doel is meerdere tonnen euro's te verzamelen voor de rest van je leven (misschien wel 50+ jaar te gaan dan) ... dan lijkt het mij logisch om dat niet allemaal bij 1 partij onder te brengen.

basd

  • Stubble
  • **
  • Posts: 186
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #705 on: November 17, 2016, 01:04:00 AM »
Hier gaat het met sparen niet heel best op het moment, maar goed, eigen schuld :) Net een nieuw huis gekocht per 1-2-2017, stuk nieuwer en ruimer dus een bijna 2x zo hoge hypotheek. Gelukkig een lagere rente dus niet 2x zo hoge lasten, maar toch, het scheelt wel een paar honderd euro per maand. Daarnaast iets meer variatie in het (freelance) werk waardoor ik netto minder uur per week werk en dus ook minder binnenkrijg, maar goed, dat is als het goed is tijdelijk en levert wel veel meer werkplezier op.

Hopelijk wel wat overwaarde uit ons huidige huis, dus de eerste hypotheekaflossing is al binnen, dat scheelt toch al weer aardig. En dan kunnen we beginnen met hard aflossen, het idee is om voorlopig (als in de komende 10-20 jaar) in ieder geval niet meer te verhuizen.. Ben benieuwd hoe het plaatje er eind volgend jaar uit ziet.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #706 on: November 17, 2016, 01:23:10 AM »
@BASD

Ik hoop wel voor je dat de rente niet teveel omhoog gaat. De rente is momenteel heel erg laag. Heb je er rekening mee gehouden dat het ook 8% kan worden?

Of heb jij misschien een vaste hypotheekrente gekozen? Waar ik woon is het gemiddeld goedkoper om variabele rente te nemen. Maar dat heeft dus een risico dat het omhoog kan gaan. Maar het voordeel dat je ook profiteert als de rente omlaag gaat.

basd

  • Stubble
  • **
  • Posts: 186
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #707 on: November 17, 2016, 02:07:51 PM »
Hallo Linda,

ik heb de rente voor 20 jaar vast laten zetten. Veel lager zal de rente denk ik niet worden, een stuk hoger kan inderdaad wel! En ik verwacht over 20 jaar sowieso geen hypotheek meer te hebben.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #708 on: November 18, 2016, 02:35:24 AM »
ik heb de rente voor 20 jaar vast laten zetten. Veel lager zal de rente denk ik niet worden, een stuk hoger kan inderdaad wel! En ik verwacht over 20 jaar sowieso geen hypotheek meer te hebben.

Dat vastzetten klinkt als een goed idee als de rente zo laag is.

Hard aflossen is inderdaad slim. Hoe sneller je het totaalbedrag verlaagt met extra afbetalingen, hoe meer van het maandelijkse bedrag aflossing wordt i.p.v. rente. De eerste jaren van je hypotheek betaal je namelijk maandelijks maar heel weinig aflossing, maar vooral rente. Ik raad je aan om na een extra afbetaling ervoor te kiezen om daarna maandelijks hetzelfde te blijven betalen en om de duur van de lening te verkorten. Op die manier gaat het aflossen van de lening best snel.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #709 on: November 18, 2016, 02:50:59 AM »
@Erik, daar zou ik me druk over gaan maken na 1 ton :)

Ik lees net een berichtje van de bank... snap echter niet wat het betekent:
Quote
Met ingang van 17 december 2016 verdwijnt de beleggersgiro van ING. Dit betekent dat u niet meer via de beleggersgiro, maar voortaan rechtstreeks belegt in beleggingsfondsen. U heeft dan ook geen vordering meer op de beleggersgiro, maar een directe aanspraak op deze beleggingsfondsen.

Iemand hier die de verandering wel snapt?

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #710 on: November 18, 2016, 03:01:58 AM »
@Erik, daar zou ik me druk over gaan maken na 1 ton :)
Beleggingen vallen niet onder die ton, dat is alleen voor (spaar)geld.
« Last Edit: November 18, 2016, 03:03:52 AM by UncleX »

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #711 on: November 18, 2016, 03:41:23 PM »
Ik lees net een berichtje van de bank... snap echter niet wat het betekent:
Quote
Met ingang van 17 december 2016 verdwijnt de beleggersgiro van ING. Dit betekent dat u niet meer via de beleggersgiro, maar voortaan rechtstreeks belegt in beleggingsfondsen. U heeft dan ook geen vordering meer op de beleggersgiro, maar een directe aanspraak op deze beleggingsfondsen.

Iemand hier die de verandering wel snapt?

Zie de Beleggersgiro als een soort tussenfonds. Het zit tussen jou en het fonds waarin je belegt, net zoals het fonds waarin je belegt zich tussen jou en Apple/Shell/etc. zit. Dus:

Jij -> Beleggersgiro -> beleggingsfonds -> beursgenoteerde bedrijven

Voorheen zat het bij ING zo: Jij gaf je geld aan de beleggersgiro. Die kocht er aandelen in het door jou gekozen beleggingsfonds voor. Dat beleggingsfonds kocht vervolgens aandelen van het geld, die dat beleggingsfonds weer een vordering op zo'n bedrijf gaven. (In het geval van een indexfonds gebeurde dat natuurlijk in dezelfde verhouding als in de gevolgde index.) Het is iets ingewikkelder dan dit, maar je snapt het idee. Er ontstaat dus een keten van vorderingen/schulden. Het beursgenoteerde bedrijf heeft een schuld aan het beleggingsfonds, het beleggingsfonds aan de Beleggersgiro, en de Beleggersgiro aan jou. Anders gezegd, jij hebt een vordering op de Beleggersgiro, de Beleggersgiro heeft een vordering op het beleggingsfonds, enzovoort.

Jij -> beleggingsfonds -> beursgenoteerde bedrijven

Nu ING de Beleggersgiro afschaft, valt die weg uit de keten. Wat is het praktische verschil voor jou? Niet heel veel. Het wordt pas een beetje belangrijk als er een faillissement optreedt, dus als een stukje van de keten zijn schulden niet meer kan betalen en de rechter een curator aanstelt om het (weinige) overgebleven geld te verdelen. Als je beleggingsfonds failliet gaat, ben jij nu dus direct schuldeiser in het faillissement, in plaats van dat de Beleggersgiro 'ertussen' zit, zoals voorheen. En dan nog zul je waarschijnlijk weinig verschil merken, want vermoedelijk wordt alles nog steeds voor jou geregeld door ING. In de juridische werkelijkheid is er wat veranderd, in de echte wereld niet bijster veel.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #712 on: November 20, 2016, 01:36:26 PM »
@Uncle, ik weet het! Ging mij om deze opmerking:
Quote
Als het doel is meerdere tonnen euro's te verzamelen voor de rest van je leven (misschien wel 50+ jaar te gaan dan) ... dan lijkt het mij logisch om dat niet allemaal bij 1 partij onder te brengen.
Een 2e partij zou ik dan pas later over nadenken, want het klinkt alsof Erik nog helemaal niet belegt...

@ Mr Frugal, heel erg bedankt! Ik had nog nooit van een beleggersgiro gehoord, terwijl ik er dus wel klant van was. Wel een herinnering voor mij om voortaan nog iets beter in te lezen. Gelukkig geen groot verschil in dit geval.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #713 on: November 21, 2016, 12:38:45 AM »

Jij -> beleggingsfonds -> beursgenoteerde bedrijven

Nu ING de Beleggersgiro afschaft, valt die weg uit de keten. Wat is het praktische verschil voor jou? Niet heel veel. Het wordt pas een beetje belangrijk als er een faillissement optreedt, dus als een stukje van de keten zijn schulden niet meer kan betalen en de rechter een curator aanstelt om het (weinige) overgebleven geld te verdelen. Als je beleggingsfonds failliet gaat, ben jij nu dus direct schuldeiser in het faillissement, in plaats van dat de Beleggersgiro 'ertussen' zit, zoals voorheen. En dan nog zul je waarschijnlijk weinig verschil merken, want vermoedelijk wordt alles nog steeds voor jou geregeld door ING. In de juridische werkelijkheid is er wat veranderd, in de echte wereld niet bijster veel.

Hoe waarschijnlijk is het dat een beleggingsfonds failliet gaat? Wij hebben geïnvesteerd in bekende indexfondensen van een groot Noors bedrijf (een pensioenfonds). Ik had er nog niet bij stilgestaan dat zo'n fonds failliet zou kunnen gaan. Maar we zouden eens moeten uitzoeken of dit fonds niet op dezelfde manier verzekerd is als onze bank. Eerder had ik deze aandelen via mijn eigen bank gekocht, maar nu heeft mijn man direct bij het fonds gekocht.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #714 on: November 21, 2016, 08:22:05 AM »
@ Mr Frugal, heel erg bedankt! Ik had nog nooit van een beleggersgiro gehoord, terwijl ik er dus wel klant van was. Wel een herinnering voor mij om voortaan nog iets beter in te lezen. Gelukkig geen groot verschil in dit geval.

Graag gedaan!

Hoe waarschijnlijk is het dat een beleggingsfonds failliet gaat? Wij hebben geïnvesteerd in bekende indexfondensen van een groot Noors bedrijf (een pensioenfonds). Ik had er nog niet bij stilgestaan dat zo'n fonds failliet zou kunnen gaan. Maar we zouden eens moeten uitzoeken of dit fonds niet op dezelfde manier verzekerd is als onze bank. Eerder had ik deze aandelen via mijn eigen bank gekocht, maar nu heeft mijn man direct bij het fonds gekocht.

Als het fonds geen schulden kan aangaan (dat zou in het prospectus moeten staan) is de kans op een faillissement praktisch nihil. Je kan echter nog steeds al je geld kwijtraken als alle beleggingen waardeloos worden. Die kans kun je weer minimaliseren door alleen in fondsen te beleggen die heel breed gespreid beleggen. Zoals veel (maar niet alle!) indexfondsen en ETF's, dus.

Wat je andere vraag betreft, vergeet ik voor het gemak even dat je in Noorwegen woont en ik ga ervan uit dat je alleen met Nederlands recht te maken hebt. Er zijn twee regelingen: het depositogarantiestelsel en het beleggerscompensatiestelsel. Het eerste geldt voor banksaldi t/m €100.000 en het tweede voor beleggingen t/m €20.000. Of je aandelen in een beleggingsfonds direct koopt of via de bank maakt geen verschil. Alleen het beleggerscompensatiestelsel, niet het depositogarantiestelsel, kan daarop van toepassing zijn.

Hoe werkt het?
- Depositogarantiestelsel: Gaat je bank failliet, dan krijg je maximaal €100.000 van je banksaldo terug.
- Beleggerscompensatiestelsel: Een financiële instelling moet een juridische muur om je beleggingen heen bouwen om ze te beschermen in geval van het faillissement van die instelling. Doet die instelling dat niet goed en zijn je beleggingen daardoor niet beschermd, dan krijg je maximaal €20.000 terug.

Van Lanschot geeft ook bruikbare informatie.

Helaas weet ik niet hoe het in Noorwegen geregeld is. Grote kans dat je spaartegoeden en beleggingen bij een Noorse bank onder Noorse regels vallen.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #715 on: November 21, 2016, 09:28:35 AM »
Ik heb de vraag gesteld aan het Noorse investeringsbedrijf en snel een antwoord gekregen. Als het bedrijf failliet gaat, wordt het fonds overgenomen door een andere belegger. Klanten kunnen dan kiezen of ze erin willen blijven of hun geld eruit willen halen. Je hebr voorrang op andere schuldeisers.
Ik raak alleen mijn geld kwijt als alle bedrijven waarin het indexfond geinvesteerd heeft, failliet gaan.

Volgens hen was het niet veiliger om via een bank te kopen.

Houston

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 15
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #716 on: November 30, 2016, 09:33:32 AM »
Hello Friends,

Please pardon my lack of Dutch language skills! I am hoping some of the wise Dutch Mustachians on this forum can help me get my new nephew an early start on saving / investing. My wife and I would like to contribute some money towards his education, but it appears that Holland does not have an equivalent to our Canadian Registered Education Savings Plan. Are there any tax-advantaged accounts in Holland that we can use to get some money compounding for him early on? Or, will we have to wait until he is old enough to file his own tax returns before we can start investing with him? Any tips would be much appreciated!

Houston

Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #717 on: November 30, 2016, 03:31:17 PM »
It's common for parents and grandparents to open an account in their child/grandchilds name and deposit money in there. The account is blocked till his 18e birthday so you or the parents controll it. Maybe for you to:
See information here
https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering/voor-mijn-kleinkind (2,75% interest for 18 years, but not garanteed by the goverment, and some cost are incurred)
https://www.asnbank.nl/particulier/sparen/asn-jeugdsparen.html (1,6% interest, but variable).
I think you need the parents help/permission to set it up.

The amount is taxed with his parents as possesions (about 1% of the ammount each year, with a exemption for the first 25.000 for each parent (of their and child total assets)). Their is no 'schenkbelasting' / gifttax if you keep your donations smaller than 2.000 a year.
But: After he turns 18, the money is in his name, so he can do what he wants with the total ammount, legaly speaking, including buying a clowncar instead of college.

Other option is to save it yourself and donate it to him when he'se going to college. Besides canadian tax laws in the accumulation fase for you, your nephew has to pay the gifttax when he receivece the money.
edit: no gifttax for receiving money from foreigners, if you are not Dutch, or haven't lived here for the last 10 years.
« Last Edit: November 30, 2016, 03:40:13 PM by Dagobert »

financialfreedomsloth

  • Stubble
  • **
  • Posts: 198
  • Location: Belgium
    • financial freedom sloth
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #718 on: December 01, 2016, 12:30:31 AM »
Your nephew has to pay the gifttax when he receivece the money.
Could this gifttax not be avoided by them not giving the money to the nephew but paying certain bills directely?
For example: they save up for him in Canada, so the money is in an acount in their name but when his university years start they could let him know they have saved up for him and offer to pay the fees. He gives them the payment instructions and they just pay the university.
The university will not care where the money comes from as long as they get it and since he never received any money himself he might not have to pay any gifttax (perhaps in theory but since the government has probably no way of knowing somebody else paid for him ...).
Same could be done for a laptop (order and pay for it on line, have it sipped to the nephew), a decent motorcycle, ... whatever the nephew wants ...

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #719 on: December 01, 2016, 05:29:42 AM »
There is a good chance gift tax rules in the giver's country apply.
I am living abroad, but received money from Dutch parents in law. When I asked the Norwegian tax department about this, they said we had to follow the rules as defined in the giver's country. The max amount for tax free gifts in the Netherlands was higher than in Norway and we didn't need to pay taxes over it.

Mr.BondsBeard

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 14
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #720 on: December 14, 2016, 06:16:48 AM »
Ik weet niet of dit al besproken is maar ik kwam dit artikel over de verandering in VRH tegen (http://financieelonafhankelijkworden.nl/blog/aanpassing-vermogensrendementsheffing-2017-nadelig-voor-iedereen/). De schrijver stelt dat omdat de VRH is berekend met behulp van de spaarrentes van de afgelopen vijf jaar, deze zal gaan stijgen als de spaarrentes weer omhoog gaan.

Denken jullie dat dit een probleem gaat worden voor de NL ERer of dat de het gecompenseerd wordt door de veranderingen in rendement (ervan uitgaande dat dit in zekere zin gekoppeld is aan spaarrentes)?

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #721 on: December 14, 2016, 06:38:08 AM »
Goed artikel! Dit zal inderdaad nadelig worden in de toekomst. Doordat het grote geld waarschijnlijk in aandelen zit zal je geen hoger rendement ontvangen.

Ik vind de VRH trouwens ook oneerlijk voor ZZP-ers. Die groep móet wel een extra spaarpotje op de bank hebben staan: pensioen, ziekte, etc. Er bestaan producten voor (lijfrente en AOV), maar veel ZZP-ers zullen het zelf willen regelen. Die moeten dan VRH betalen omdat ze zo "rijk" zijn, maar ze zijn helemaal niet rijker dan iemand in loondienst met een pensioen en bescherming bij ziekte.

En ook heb je op 1 januari de BTW van afgelopen kwartaal op je rekening staan wat helemaal niet van jou is. En heb je kans dat eind december een grote klant net betaald en dat je in januari veel uitgaven hebt. Het lijkt dan allemaal alsof je rijk bent, maar dat valt dan reuze mee.

Willen ze liever dat je wel lijfrentes en verzekeringen koopt?

Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #722 on: December 14, 2016, 12:28:01 PM »
En ook heb je op 1 januari de BTW van afgelopen kwartaal op je rekening staan wat helemaal niet van jou is. En heb je kans dat eind december een grote klant net betaald en dat je in januari veel uitgaven hebt. Het lijkt dan allemaal alsof je rijk bent, maar dat valt dan reuze mee.

Willen ze liever dat je wel lijfrentes en verzekeringen koopt?

Dit is onjuist. Het zakelijke banksaldo telt mee voor de onderneming, niet voor box III.
Het spaarpotje in prive voor de pensioenen (en het niet te motiveren overtollige deel liquiditeiten op de zakelijke rekening) inderdaad wel.

Hele vermogensheffing is funest voor mijn FIRE berekeningen. Ipv 4% SWR rekenen met 2,62% vereist toch wat meer vermogen, en de opbouw duurt ook al veel langer door minder rente op rente effect.
Dat de belasting stijgt als de gemiddelde rente stijgt heeft nog wel een eerlijk karakter. Beter dan nu iig, waar het gewoon 4% was ongeacht dat dat eenvoudig is geweest afgelopen tijd. 

Om positief af te sluiten. Vandaag voor het eerst een stuk afgelost om in de laagste tariefsklasse te vallen van mijn hypotheek en rendementsheffing te voorkomen in 2017.
Nog andere eindejaarstips voor Mustachians van jullie? Ben benieuwd.
« Last Edit: December 14, 2016, 12:40:57 PM by Dagobert »

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #723 on: December 15, 2016, 03:59:05 AM »
Ja, had ik van gehoord... maar hoe geef ik dat op? Ze kijken toch gewoon 1 januari hoeveel geld ik op m'n rekeningen heb?
Ik heb trouwens een 2e persoonlijke rekening voor zakelijk gebruik, niet met de naam zakelijk (dat mag gewoon, is meer voor de bank dat ze meer aan je kunnen verdienen), als het wel een zakelijke rekening zou zijn, zouden ze het dan automatisch buiten die telling houden? Lijkt me ook sterk hoor.

Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #724 on: December 15, 2016, 06:09:05 AM »
In de jaarstukken van de onderneming, waarmee het resultaat winst uit onderneming wordt bepaald.
Bij de privebezittingen zal je het dan zelf weg moeten halen als er een vooraf ingevulde aangifte is. Fiscus zal dat inderdaad wel als prive aanmerken, aangezien het op jouw privenaam staat.
Bij een zakelijke rekening gebeurt dat dacht ik niet. Al ben je altijd zelf verantwoordelijk voor het controleren en goed invullen van de aangifte, dus wat de fiscus alvast vooraf doet maakt minder uit.

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #725 on: December 15, 2016, 10:52:04 AM »
Bij je jaaraangifte moet je ook je bankrekeningen opgeven. Per bankrekening kun je aanvinken of het een zakelijke rekening betreft.
« Last Edit: December 15, 2016, 11:26:44 AM by Mrs. Arby »

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #726 on: December 16, 2016, 03:24:07 AM »
Ok, op die manier staat hij wel als zakelijke rekening. Ik zal volgende keer eens vragen aan boekhouder wat een "normaal" bedrag is wat er op mag staan wat dan niet mee telt.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #727 on: December 21, 2016, 12:59:32 AM »
Waren er nog meer mensen die gisteren de hele dag niet op het forum konden komen? Ik zie nergens een melding over een storing of zo.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #728 on: December 21, 2016, 01:55:43 AM »
Waren er nog meer mensen die gisteren de hele dag niet op het forum konden komen? Ik zie nergens een melding over een storing of zo.

Ja, bij mij was het ook de hele dag ontoegankelijk.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #729 on: December 21, 2016, 02:00:03 AM »
Ja, bij mij was het ook de hele dag ontoegankelijk.
Ah, dank je. Gelukkig zijn we er weer.

TheFust

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #730 on: December 22, 2016, 10:30:32 AM »
.........
Om positief af te sluiten. Vandaag voor het eerst een stuk afgelost om in de laagste tariefsklasse te vallen van mijn hypotheek en rendementsheffing te voorkomen in 2017.
Nog andere eindejaarstips voor Mustachians van jullie? Ben benieuwd.

Zorgpolis een jaar vooruitbetalen => minder vrh => vaak korting op de polis
Hypotheekrente vooruit betalen =>minder vrh =>als je in de hoogste schaal zit heb je nog 0,5% meer renteaftrek omdat dit jaarlijks daalt. Wel goed opletten of je nog genoeg ruimte hebt in de hoogste schijf.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #731 on: December 22, 2016, 11:10:02 AM »
Zorgpolis betalen we wel in één keer, maar we lossen te onregelmatig af om de hypotheekrente in één keer te betalen. We lossen het eind deze maand nog even flink af zodat we binnen het heffingsvrij vermogen blijven.

In totaal hebben we nu trouwens meer dan een ton bij elkaar gespaard: bijna 60k in stenen en 40k in aandelen en cash.

We hopen trouwens wel volgend jaar een nieuwbouwwoning te kopen welke een nul-op-de-meter woning is. Dus we betalen dan hopelijk niets meer aan energie.  De woning zal bijvoorbeeld ook niet aangesloten zijn op gas. De woning is dichter bij werk (dus we kunnen een auto de deur uit doen) en dichter bij mijn ouders (het wordt een zijstraat van de straat waar mijn ouders wonen) en zijn ouders. Hopelijk gaat het allemaal door, we zien het echt zitten. De hypotheekadviseur was trouwens wel helemaal in de wolken van hoeveel wij inmiddels afgelost hebben. Hopelijk stijgt de rente niet teveel de komende tijd... :-o

Dagobert

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 24
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #732 on: December 22, 2016, 02:53:40 PM »
Zorgpremie in een keer betalen doe ik ook al jaren. En maximaal eigen risico. Scheelt beide weer leuk percentage en bedrag staat anders op de spaarrekening maar niks te doen.

Hypotheekrente vooruit betalen doe ik wisselend. Dit jaar niet, gaat met inkomen en aftrekposten precies goed met grenzen toeslagen, volgend jaar wel weer wat extra aftrekposten nodig, dus dan zal ik wel iets vooruit betalen denk ik.

@ Great White: Leuk, een nul-woning. Heb zelf met de zonnepanelen op het dak al 2 jaar een energienota met een negatief bedrag.
Met het aflossen, denk je wel aan de bijleenregeling/ Wat je nu nog aflost moet je volgend jaar ook weer in je nieuwe huis stoppen (of iig als je daarvoor nog leent mag je de rente daarover niet aftrekken). Kan soms interessant zijn om even niet af te lossen. Heb je net een stukje meer aftrekbare lening volgend jaar, en hoef je dus minder eigen spaargeld/beleggingen in te zetten (die in mijn geval betere rendementen maakt dan ik aan hypotheekrente betaal)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #733 on: December 22, 2016, 11:14:31 PM »
Zorgpolis betalen we wel in één keer, maar we lossen te onregelmatig af om de hypotheekrente in één keer te betalen. We lossen het eind deze maand nog even flink af zodat we binnen het heffingsvrij vermogen blijven.

In totaal hebben we nu trouwens meer dan een ton bij elkaar gespaard: bijna 60k in stenen en 40k in aandelen en cash.

We hopen trouwens wel volgend jaar een nieuwbouwwoning te kopen welke een nul-op-de-meter woning is. Dus we betalen dan hopelijk niets meer aan energie.  De woning zal bijvoorbeeld ook niet aangesloten zijn op gas. De woning is dichter bij werk (dus we kunnen een auto de deur uit doen) en dichter bij mijn ouders (het wordt een zijstraat van de straat waar mijn ouders wonen) en zijn ouders. Hopelijk gaat het allemaal door, we zien het echt zitten. De hypotheekadviseur was trouwens wel helemaal in de wolken van hoeveel wij inmiddels afgelost hebben. Hopelijk stijgt de rente niet teveel de komende tijd... :-o

Dat klinkt als een goede Mustachian oplossing: korter reizen, een auto minder en geen stroomkosten
« Last Edit: January 02, 2017, 02:28:11 PM by Linda_Norway »

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #734 on: December 23, 2016, 01:56:44 AM »
Zorgpremie in een keer betalen doe ik ook al jaren.

Ik vind het voordeel nogal tegenvallen eerlijk gezegd. Met 2 of 3% voordeel kun je het gemiddeld beter beleggen in een wereldindex tracker volgens mij.

https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/premie/maandbetaling-of-jaarbetaling.aspx


TheFust

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #735 on: December 23, 2016, 03:04:16 AM »
Het is inderdaad 2 of 3%. Maar je bespaard ook nog 1,2% vrh. Dit is risicovrij rendement. Beter dan sparen. Een tracker op de wereldindex is natuurlijk niet risicovrij. Daarnaast stel dat de wereldindex gemiddeld 6% per jaar doet. Gedurende het jaar moet je natuurlijk wel zorgkosten betalen. Gemiddeld over het hele jaar zou je dan 50% van de zorgpremie kunnen beleggen. Dat levert dat 50% van 6% op. Daar moet nog vrh af. Per saldo ben je dan dus slechter af dan vooruit betalen.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #736 on: December 23, 2016, 03:18:35 AM »
Het is inderdaad 2 of 3%. Maar je bespaard ook nog 1,2% vrh. Dit is risicovrij rendement. Beter dan sparen. Een tracker op de wereldindex is natuurlijk niet risicovrij. Daarnaast stel dat de wereldindex gemiddeld 6% per jaar doet. Gedurende het jaar moet je natuurlijk wel zorgkosten betalen. Gemiddeld over het hele jaar zou je dan 50% van de zorgpremie kunnen beleggen. Dat levert dat 50% van 6% op. Daar moet nog vrh af. Per saldo ben je dan dus slechter af dan vooruit betalen.
Klopt helemaal, je hebt het beter doordacht dan ik. Maar onder de streep blijft er dus nauwelijks voor- of nadeel over, afgezien van wat risico en liquiditeit. Die 2% bij mijn zorgverzekeraar trekken mij niet over de streep.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #737 on: December 23, 2016, 05:14:23 AM »
@ Great White: Leuk, een nul-woning. Heb zelf met de zonnepanelen op het dak al 2 jaar een energienota met een negatief bedrag.
Met het aflossen, denk je wel aan de bijleenregeling/ Wat je nu nog aflost moet je volgend jaar ook weer in je nieuwe huis stoppen (of iig als je daarvoor nog leent mag je de rente daarover niet aftrekken). Kan soms interessant zijn om even niet af te lossen. Heb je net een stukje meer aftrekbare lening volgend jaar, en hoef je dus minder eigen spaargeld/beleggingen in te zetten (die in mijn geval betere rendementen maakt dan ik aan hypotheekrente betaal)
We zijn ook meteen gestopt met aflossen, alleen al omdat je natuurlijk een nieuwbouwwoning deels zelf moet inrichten (vloeren, muren, soms ook badkamer en keuken) en je niet alle kosten daarvan in de hypotheek onder kan brengen. En ik wil voor dat soort dingen geen aandelen aanspreken, dat zou weer zonde zijn van de aandelen en transactiekosten.

Aan de bouwplannen te zien is het trouwens een redelijk identieke woning vergeleken met wat we nu hebben, maar dan beter: dichter bij werk en ouders, het is nul-op-de-meter en: overal vloerverwarming. Geen koude voeten meer, yay! :p En we kunnen meteen een uitbouw laten plaatsen, dat is bij de huidige woning (destijds zonder uitbouw geplaatst) natuurlijk een stuk lastiger. Hopelijk zijn de woningen niet al te gewild, waardoor nog wat overblijft voor ons... ;)
« Last Edit: December 24, 2016, 03:54:51 AM by Great White Silence »

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #738 on: December 27, 2016, 07:26:28 AM »
Met de feestdagen is het trouwens ook altijd 'feest' omdat er toch altijd een soort van vergelijkingswedstrijd ontstaat, in ieder geval aan mijn kant van de familie. Zo willen aan mijn kant drie broers/zussen een huis kopen. Bij twee van de drie is het moeilijk, moeilijk, want hoge eisen/weinig gespaard/geleend om te reizen etc. Maar wij staan natuurlijk een stuk sterker bij het kopen van het huis wat wij op het oog hebben, want zuinig, relatief gezien lage eisen, veel gespaard, flink afgelost, alles goed geregeld ect. Op een of andere manier krijg je toch scheve ogen. Zal nog wat worden als de pensioenleeftijd bereikt wordt...

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #739 on: January 03, 2017, 08:07:44 AM »
2016 is voorbij, eindelijk een mooi overzichtje kunnen maken!

We geven 55% van onze inkomsten uit en sparen dus 45%. Exclusief inkomsten van beleggen.
Pensioen als ZZP-er zit daar echter ook bij in... dus misschien 60-40% rekenen.

M'n beleggingen zijn geëindigd op 10,22% (kosten er al van af). Had ik niet verwacht zo hoog... stukje komt ook door Trump. Zal komend jaar wel minder zijn.

FrugalByChance

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
  • Age: 51
  • Location: The Netherlands
    • Net Worth Progress
resultaten 2016
« Reply #740 on: January 03, 2017, 12:24:54 PM »
Ik heb 61,64% van m'n netto salaris gespaard of belegd. De spaarquote inclusief pensioen was 64,39%

Opbrengst van m'n beleggingen was 7,52%.  Mijn beleggingen bij BrandNewday zitten nog voor 25% in obligaties.  Dat ga ik afbouwen naar 10%.
Ik ben dit jaar begonnen met beleggen bij meesman en DeGiro, daar zijn de resultaten nog beter: Meesman 17,20% en DeGiro 12,15%.

Uitgaande van de 4% regel zit ik nu op 22,96% van mijn doel-kapitaal. Maar de 4% regel houd geen rekening met de VRH.

ProfessionalPirate

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 12
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #741 on: January 03, 2017, 12:52:15 PM »
Goed bezig mensen! Iedereen gelukkig nieuwjaar gewenst :-)

Wat zijn jullie goede voornemens? Ik ga natuurlijk meer sporten enzo... Verder nog wat snorrige puntjes:

- Vanaf 1 januari is het mogelijk om bij mijn pensioenaanbieder vrij te beleggen, dus daar ga ik me verder in verdiepen. Misschien is het ook handig om nog twee losse pensioenpotjes over te zetten.
- Ik ga proberen nog wat 'bemiddelingskosten' terug te krijgen die ik in het verleden onterecht betaald heb aan een verhuurmakelaar (DirectWonen). Daar zal wel een no-cure no-pay advocaat aan te pas moeten komen want ze gaven niet thuis op mijn eerste brief natuurlijk. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
- Ik ga verhuizen naar de ASN bank want ik ben de ING helemaal zat, en ASN is voor mij ook voordeliger voor betalen in niet-eurolanden.
- Ik zag net een aanbieding voor een AMEX Green Card eerste jaar gratis, dat lijkt me wel wat om ook 'Rewards' te sparen zoals onze amerikaanse broeders en zusters. Eerst even de kleine lettertjes lezen natuurlijk.

En aangezien we toch in 'Meetups' forum zijn, misschien is er genoeg belangstelling om dit jaar eens een keer af te spreken? (Voor degene die betrokken waren bij de helaas niet gelukte vorige poging, ik was toen nog gluurder 'C'). Ik woon zelf in de buurt van Breda, als dat niet te ver is voor mensen wil ik wel iets organiseren.

FrugalByChance

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
  • Age: 51
  • Location: The Netherlands
    • Net Worth Progress
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #742 on: January 03, 2017, 01:06:56 PM »
En aangezien we toch in 'Meetups' forum zijn, misschien is er genoeg belangstelling om dit jaar eens een keer af te spreken? (Voor degene die betrokken waren bij de helaas niet gelukte vorige poging, ik was toen nog gluurder 'C'). Ik woon zelf in de buurt van Breda, als dat niet te ver is voor mensen wil ik wel iets organiseren.

CheesyFinance en AmberTreeLeaves organiseren op zaterdag 4 februari een FIRED-UP Meeting – Antwerp Edition

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #743 on: January 04, 2017, 12:26:34 AM »
Met de feestdagen is het trouwens ook altijd 'feest' omdat er toch altijd een soort van vergelijkingswedstrijd ontstaat, in ieder geval aan mijn kant van de familie. Zo willen aan mijn kant drie broers/zussen een huis kopen. Bij twee van de drie is het moeilijk, moeilijk, want hoge eisen/weinig gespaard/geleend om te reizen etc. Maar wij staan natuurlijk een stuk sterker bij het kopen van het huis wat wij op het oog hebben, want zuinig, relatief gezien lage eisen, veel gespaard, flink afgelost, alles goed geregeld ect. Op een of andere manier krijg je toch scheve ogen. Zal nog wat worden als de pensioenleeftijd bereikt wordt...

Jammer dat dit tot scheve ogen leidt. Het gaat toch om hoe mensen de afgelopen jaren verschillend hebben geprioriteerd. De een heeft leuk gereisd en de andere kan zijn hypotheek aflossen. Het zijn 2 manieren om een leven op te vullen.

Mrs. Arby

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 21
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #744 on: January 05, 2017, 04:39:51 AM »
Ik heb ook de balans opgemaakt over 2016 en ben erg blij met het resultaat. Ik heb ruim 65% van mijn netto inkomsten gespaard. 25.000 € daarvan heb ik gebruikt voor extra aflossingen op mijn hypotheek. De rest is gegaan naar de beleggingsrekening.

Inmiddels leveren mijn investeringen al genoeg rendement op om een aantal maanden per jaar niet te hoeven werken. Het gaat dus de goede kant op :-).

Hopelijk wordt 2017 voor ons allemaal financieel en op andere vlakken minstens zo mooi als 2016.

Hebben jullie doelstellingen voor 2017? Of kijken jullie wel waar het uit komt?
Ik wil proberen ook weer rond de 65% SR uit te komen. Verder twijfel ik altijd enorm tussen geld naar de beleggingen of als extra aflossing van de hypotheek. Hangt dus altijd een beetje van mijn gemoed af hoeveel er waar uiteindelijk gaat belanden :-).
« Last Edit: January 06, 2017, 12:13:49 AM by Mrs. Arby »

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #745 on: January 05, 2017, 06:07:34 AM »
Wij hebben in enkele grote stappen gedurende het einde van 2015 en de eerste helft van 2016 onze hypotheek volledig afgelost. Daarvoor hebben we de aan de hypotheek gekoppelde polissen gebruikt, alsook beleggingen, spaargeld en een deel van onze inkomsten over die periode. Daarmee is er veel veranderd aan onze financiële situatie en kunnen we over 2016 als geheel niet veel zinnigs zeggen qua savings rate. De laatste maanden van 2016 hebben we zo'n 65% van onze netto inkomsten overgehouden.

Met ingang van dit jaar verwachten we maandelijks een kleine 30% van onze huidige inkomsten nodig te hebben om van te leven en zal de rest grotendeels belegd worden in een wereldindexfonds. Een klein gedeelte zullen we achter de hand houden voor en uitgeven aan onvoorziene zaken en onderhoud. Vakantiegeld zal gebruikt worden voor vakantie.

Alles meegeteld verwachten we dit jaar zo'n 62% van onze netto inkomsten te kunnen beleggen en dat is dan ook ons doel.
« Last Edit: January 05, 2017, 06:19:33 AM by UncleX »

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #746 on: January 07, 2017, 12:07:30 AM »
Bij ons is 2016 in de meeste opzichten een goed jaar geweest. Door de fluctuaties op de beurzen is het moeilijk om de exacte spaarquote te berekenen maar dit zal rond de 60% schommelen, exclusief hypotheek en pensioenbijdragen. Vanaf dit jaar gaan we de hypotheek versneld aflossen en mogelijk lukt dat eind dit jaar, zoniet begin volgend jaar. Enkele individuele aandelen deden het slecht en die hebben ons geld gekost. Des te meer een reden om over te stappen naar ETF's.

Qua vermogen hebben we een belangrijke kaap gerond en daarom kunnen we vanaf dit jaar de teugels wat vieren. We hebben nu nog kinderen en willen meer reizen dan voorheen. Het leven gaat al zo snel en over een aantal jaren vliegen ze alweer uit. Amber Tree Leaves heeft hetzelfde idee gehad, las ik op zijn blog. Heel veel zal er bij ons overigens niet veranderen denk ik. 't Zal hem meer in de kleine dingen gaan zitten en vooral een gevoelskwestie zijn. We hebben allebei een goed inkomen en moeten nog minimaal 25 jaar werken.

We hebben dit jaar lang getwijfeld of we misschien appartementen moesten kopen voor de verhuur maar hebben dat niet gedaan omdat we geen zin hebben in het gedoe.

@Great White Silence: wij zien een meer extreme variant van die tweedeling in onze familie. Sommige gezinnen doen het gewoon goed (werken en sparen), andere gezinnen leven van de hand in de tand en maken consequent de verkeerde keuzes. Mijn ervaring is dat dat niet meteen scheve ogen geeft omdat die anderen te veel bezig zijn met hun dag-tot-dag problemen op te lossen en soms ook geen of te weinig pensioen hebben en dus ook op hoge leeftijd moeten blijven werken. Ze worden doorgaans ook niet oud omdat ze heel ongezond leven. Beetje cru misschien, maar zo is het wel.

ProfessionalPirate

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 12
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #747 on: January 07, 2017, 01:00:31 AM »
En aangezien we toch in 'Meetups' forum zijn, misschien is er genoeg belangstelling om dit jaar eens een keer af te spreken? (Voor degene die betrokken waren bij de helaas niet gelukte vorige poging, ik was toen nog gluurder 'C'). Ik woon zelf in de buurt van Breda, als dat niet te ver is voor mensen wil ik wel iets organiseren.

CheesyFinance en AmberTreeLeaves organiseren op zaterdag 4 februari een FIRED-UP Meeting – Antwerp Edition

Bedankt voor de tip! Lijkt me leuk om te gaan.

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #748 on: January 18, 2017, 12:29:00 PM »
http://www.npo.nl/de-prijsvechter/VPWON_1259618?source=suggestion&q=de%20prijsv

Een boeiende 3 delige docu serie over de goedkope Chinese import. Jammer om te zien dat het westen zich werkloos shopt en de planeet om zeep moet.

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #749 on: January 19, 2017, 10:50:48 AM »
Het is inderdaad 2 of 3%. Maar je bespaard ook nog 1,2% vrh. Dit is risicovrij rendement. Beter dan sparen. Een tracker op de wereldindex is natuurlijk niet risicovrij. Daarnaast stel dat de wereldindex gemiddeld 6% per jaar doet. Gedurende het jaar moet je natuurlijk wel zorgkosten betalen. Gemiddeld over het hele jaar zou je dan 50% van de zorgpremie kunnen beleggen. Dat levert dat 50% van 6% op. Daar moet nog vrh af. Per saldo ben je dan dus slechter af dan vooruit betalen.

Bij de zorgverzekeraars waar ik heb zitten kijken om de premie vooruit betalen voor een jaar was dit geen mogelijkheid. Er stond specifiek dat het pas in Januari geincasseerd kon worden. Ik ben uiteindelijk toch gezwicht en heb de hele premie voor een jaar in een keer betaald voor 3% korting.

Ik heb een kleine hefboom in mijn beleggingen (beleggen met geleend geld). Het voelde iets beter om €1000 aan het werk te zetten tegen een gegarandeerd rendement en hierdoor werd mijn hefboom iets kleiner.

Erg leuk dat dit topic weer actief is geworden trouwens:)

Ik ben zo druk en op de autopiloot aan het beleggen dat ik nog niet eens de statistieken van 2016 heb kunnen bekijken. Het zal wel rond de 50% savings rate liggen....

Voor de mensen die naar de antwerpen meetup willen. Het is €8.80 enkele reis (met NS kortingskaart) met de trein vanaf roosendaal.
« Last Edit: January 19, 2017, 11:07:27 PM by saving_dutchman »

 

Wow, a phone plan for fifteen bucks!