Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 137898 times)

Susan

• Stubble
  • **
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #550 on: July 22, 2016, 02:32:47 AM »
...Ik vind het alleen wel jammer dat het zo traaaaag gaat, zelfs al hebben we een saving rate van ongeveer 50%. ...

Ik ben het hier zo mee eens. Ik spaar me een ongeluk (60% zelfs) maar de reis van +/-10 jaar naar FI lijkt ineens onmogelijk lang (ik ben nu 36). En dan te denken dat ik voor MM (2 jaar terug) volkomen prima was met het idee door te werken tot mijn 70ste (met wat geklaag van wat ik tegen die tijd in hemelsnaam voor werk zou hebben).

Herkennen jullie dat gevoel? Dat nu je ogen open zijn voor FI en de reis ernaartoe ineens die stip gevoelsmatig veel helderder is qua moment maar ook zoooo ver weg tov het "open einde" toen je nog geen idee had qua doel voor FI maar puur pensioenleeftijd zien te halen?

Zeker herkenbaar. Ik werk nu bijna 4 jaar, waarvan ik 3 serieus bezig ben met MMM. Ik zit rond de 50% SR, en zou dan in theorie nog zo'n 14 jaar moeten werken. Maar dat is gebaseerd op mijn uitgaven alleen, omdat we nu alle financien nog gescheiden houden. Bovendien zullen de uitgaven nog wel gaan stijgen door kinderen (als dat lukt). Dus in de praktijk zal het nog wel langer duren. Al gaan onze inkomsten nog wel omhoog.

Dus ik vind ook dat het erg langzaam gaat, en nog te lang gaat duren :). Maar ik zit nu nog echt in het begin van vermogensopbouw, en hoop heel erg dat als het rente-op-rente effect wat zichtbaarder wordt, het voor mijn gevoel ook sneller gaat.

2Cent

• Bristles
« Reply #551 on: July 22, 2016, 02:45:38 AM »
...Ik vind het alleen wel jammer dat het zo traaaaag gaat, zelfs al hebben we een saving rate van ongeveer 50%. ...

Ik ben het hier zo mee eens. Ik spaar me een ongeluk (60% zelfs) maar de reis van +/-10 jaar naar FI lijkt ineens onmogelijk lang (ik ben nu 36). En dan te denken dat ik voor MM (2 jaar terug) volkomen prima was met het idee door te werken tot mijn 70ste (met wat geklaag van wat ik tegen die tijd in hemelsnaam voor werk zou hebben).

Herkennen jullie dat gevoel? Dat nu je ogen open zijn voor FI en de reis ernaartoe ineens die stip gevoelsmatig veel helderder is qua moment maar ook zoooo ver weg tov het "open einde" toen je nog geen idee had qua doel voor FI maar puur pensioenleeftijd zien te halen?

Zeker herkenbaar. Ik werk nu bijna 4 jaar, waarvan ik 3 serieus bezig ben met MMM. Ik zit rond de 50% SR, en zou dan in theorie nog zo'n 14 jaar moeten werken. Maar dat is gebaseerd op mijn uitgaven alleen, omdat we nu alle financien nog gescheiden houden. Bovendien zullen de uitgaven nog wel gaan stijgen door kinderen (als dat lukt). Dus in de praktijk zal het nog wel langer duren. Al gaan onze inkomsten nog wel omhoog.

Dus ik vind ook dat het erg langzaam gaat, en nog te lang gaat duren :). Maar ik zit nu nog echt in het begin van vermogensopbouw, en hoop heel erg dat als het rente-op-rente effect wat zichtbaarder wordt, het voor mijn gevoel ook sneller gaat.

Ja, inderdaad. Het voelt alsof je 10+ jaar van je leven op offert. En nog de beste jaren ook. Het lijkt me beter om iets langer te werken, maar wel plezier in je werk te hebben. Ik ben zelf ook van plan om door te werken tot mijn dood, maar dan wel leuk en zinvol werk. Ik ben van plan nog voor ik volledig FI ben te switchen naar een leuke baan van minder dan 40 uur waar ik genoeg mee bijverdien om het gat te vullen.

Ik ken ook mensen met een uitkering die de hele dag een beetje rond hangen en tv kijken. Geloof me, dat is geen gelukkig leven.

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #552 on: July 22, 2016, 02:53:54 AM »

Ja, inderdaad. Het voelt alsof je 10+ jaar van je leven op offert. En nog de beste jaren ook. Het lijkt me beter om iets langer te werken, maar wel plezier in je werk te hebben. Ik ben zelf ook van plan om door te werken tot mijn dood, maar dan wel leuk en zinvol werk. Ik ben van plan nog voor ik volledig FI ben te switchen naar een leuke baan van minder dan 40 uur waar ik genoeg mee bijverdien om het gat te vullen.

Ik ken ook mensen met een uitkering die de hele dag een beetje rond hangen en tv kijken. Geloof me, dat is geen gelukkig leven.

Het is niet direct dat ik die jaren aan het opofferen ben. Eerlijk gezegd zou ik wel meer geld uit kunnen geven, maar ik zou ook weer niet weten hoe ik 2x zoveel uit moet geven per maand. Maar qua carriere twijfel ik wel. Ik zit nu nog aan het begin en moet zo gaan kiezen wat ik na mijn promotie ga doen. Twijfel daarbij vooral of ik al minder ga werken, en dus minder geld, of toch de komende jaren gewoon fulltime te gaan werken, iig zolang we nog geen kinderen hebben. In die zin is het wel een soort van opoffering, omdat ik, als geld helemaal geen rol zou spelen, nu al minder zou werken.
« Last Edit: July 22, 2016, 02:55:30 AM by Susan »

saving_dutchman

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #553 on: July 22, 2016, 03:07:55 AM »
Ik zit in Nederland, dus ik ben niet bekend met de Belgische situatie, maar hier heb je bij een appartement een 'vereniging van eigenaren' (VvE) Is daar in BelgiŽ geen sprake van?
In BelgiŽ noemt men dit syndicale of gemeenschappelijke kosten. Kleine gebouwen met bv 3 appartementen meestal zonder lift hebben geen vaste gemeenschappelijke kosten. Natuurlijk als het dak moet vervangen worden... Iets waar ik dus geen rekening mee hou dus misschien beter een 15 000 extra sparen.

denk dat je aan eten en drinken naar beneden kan: 250E p/m kan waarschijnlijk richting de 150 p/m.
Denk wel dat electriciteit & gas behoorlijk laag is? Maar 33E pm?? Moet dan stukken goedkoper zijn dan hier in NL.
Qua eten is er idd nog wat ruimte. Ik doe een poging om het zo gezond mogelijk te doen en door 5 stukken fruit per dag zit ik al aan 50Ä/mnd op de lokale markt. Ga dringend eens moeten vergelijken met supermarkt.
Normaal is BelgiŽ bij de duurste van Europa voor stroom. Het zal vooral aan de isolatie liggen en manier van leven. bv geen diepvries, droogkast, oven of boiler, lekker 18,5į in de winter, 1 ledlamp 's avonds,...
Wat neerkomt op;
gas 219m≥ +- 2500kwh
electr 457kwh dag 481kwh nacht
192Ä gas
207Ä electr
In BelgiŽ heb je wel verschillende tellers voor stroom bv dag en nacht of dal, piek en exclusief nacht tarief. Welk systeem is het bij jullie?

Jouw jaaruitgaven zijn echt heel laag, wauw! Zijn dit de werkelijke getallen gemeten over het afgelopen jaar of is er een deel geschat?
Wat is je woonsituatie, mogelijk kijk er even overheen maar ik zie geen hypotheek/huur of iets vergelijkbaars?

De snelste manier tot FO is in de benelux niet veel anders dan in de US. Spaar een groot genoeg deel van je inkomen en stop dit in investeringen die aansluiten bij jouw risicoprofiel. Ik ben niet bekend met de belgische situatie rondom belastingen op vermogen. In Nederland hebben wij de Vermogensrendement heffing (VRH), 1.2% per jaar betalen voor elke euro boven ~Ä21k. Je kan deze belasting meenemen door het direct van je rendement af te halen en dan de bekende backtesten te doen met historische data om te kijken wat de kans van slagen zou zijn met je beoogde portfolio.

Als je hiermee aan het rekenen slaat zou je dan iets over deze berekeningen willen delen? Ik ben zelf bezig met de Nederlandse situatie bekijken. Het zou een interessante toevoeging zijn aan dit topic om dat FO berekeningen te hebben voor verschillende situaties in de benelux.

Ik herken het gevoel heel erg. Door MMM, ERE en Your Money or Your Life zie ik geld opeens als conversie van mijn levensenergie. X euro = Y uren werken. Het gras is altijd groener bij de buren :).

Aan de andere kant heeft het mijn ogen geopend om na te durven denken en tegen de stroom in te zwemmen. Geluk nastreven zoals recentelijk besproken door MMM is uiteindelijk waar we allemaal bewust of onbewust mee bezig zijn. Waarom zijn er zoveel oudere artiesten die maar blijven optreden terwijl het voor het geld niet meer hoeft. Deze mensen doen wat ze geweldig vinden en wat ze diep gelukkig maakt (de bovenste paar lagen van de piramide van maslow).

Een valkuil van het hele FO verhaal is je blindstaren op deze heldere stip over 10 jaar. Het hele leven bestaat uit hoogtepunten: Eerste dag naar school, Laatste dag naar school, Je eerste kus, je eerste liefde, Je eerste kind, Pensioen, het overlijden van je ouders, en uiteindelijk je eigen laatste adem. Van sommige dingen weten we precies wanneer ze komen en van sommige niet.

Ik probeer te genieten van de reis en mij te bedenken wat ik zou willen doen als ik ooit FO ben. Ik besef mij ook dat er een risico ligt in FO. Ik wil niet stoppen met werken op mijn 45e om erachter te komen dat ik in de extreme bespaardrift alle vriendschappen kwijt ben en mij complete werkende leven gespendeerd heb aan FO en "de financieel verstandige keuze" maar dat ik allerlei andere hoogtepunten gemist heb.

Een flinke geldsnor geeft de mogelijkheid om minder te gaan werken of ontslag te nemen mocht daar ooit de behoefte aan ontstaan. Het biedt mogelijkheden in de breedste zin van het woord. Ik zie het als een soort verzekeringspolis tegen de shit die de "wereld" op je af stuurt.

erikgk

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #554 on: July 22, 2016, 04:13:02 AM »

Ja, inderdaad. Het voelt alsof je 10+ jaar van je leven op offert. En nog de beste jaren ook. Het lijkt me beter om iets langer te werken, maar wel plezier in je werk te hebben. ...

Het is niet direct dat ik die jaren aan het opofferen ben... Maar qua carriere twijfel ik wel. Ik zit nu nog aan het begin en moet zo gaan kiezen wat ik na mijn promotie ga doen. Twijfel daarbij vooral of ik al minder ga werken, en dus minder geld, of toch de komende jaren gewoon fulltime te gaan werken, iig zolang we nog geen kinderen hebben. In die zin is het wel een soort van opoffering, omdat ik, als geld helemaal geen rol zou spelen, nu al minder zou werken.

Het is voor mij ergens in het midden. Ik verdien heel veel geld, met redelijk leuk freelance werk! Ik kan dit nog jaren doen! Maar, dan ben ik weer een weekje of wat thuis, rommel wat aan, begin weer een verbouwprojectje of lees eindelijk eens een boek en dan denk ik ... Doe ik dat toch niet liever dan werken?

Ik vergelijk het even met de space shuttle.
2 jaar terug kwam ik erachter dat er een "Ignition" zit in mijn leven financiele toekomst! Dus, ik ben nu het platform af maar nog niet in de "vrije ruimte". En net als bij de space shuttle, gebruik ik de m'n rocket boosters om hoogte te winnen (een carriere met een flink inkomen, full time, geef het zoveel mogelijk qua promotie en spaar zo hard mogelijk).... Maar wanneer neem ik gas terug en vind iets duurzamers?  Part-time, of helemaal wat anders op te pakken voor inkomen om rustig dat laatste stuk tot "space" af te leggen...  Wat is dat moment? Nu voelt 10j erg lang en dat is uitgaande van mijn super speed die ik nu al heb, hoe voelt het straks om bij 5j te denken, ik ga wat anders doen en maak er 12 jaar van, maar die volgende 7j is natuurlijk al korter dan de 10j die ik nu voor ogen heb.

Tanden op elkaar, practice optimism en geniet van het leven (deed ik al, doe ik nog steeds en blijf ik doen). Toch blijft deze hoeveelheid geduld mij een beetje uitdagen in het positief blijven...

Educated_Fool

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • freedom on my mind
« Reply #555 on: July 22, 2016, 07:47:59 AM »
Jouw jaaruitgaven zijn echt heel laag, wauw! Zijn dit de werkelijke getallen gemeten over het afgelopen jaar of is er een deel geschat?
De jaaruitgaven zijn gebaseerd op mijn jaaruitgaven van 2015 die ik met toshl heb bijgehouden.  Moest ik volgend jaar de stap zetten om mijn lening af te lossen, zou 800/mnd realistisch comfortabel zijn.  Mijn bedoeling was echter om eens te brainstormen over jan modaal die voor een groot huis gegaan is en na een carrierre van 20 jaar, zijn leven wil omgooien MMM style.  Dus huis verkopen en met het resterend afgelost kapitaal voor een klein appartement gaan zonder krediet.  Het gemiddeld netto inkomen het ik van een salaris enquete gehaald.
Als je hiermee aan het rekenen slaat zou je dan iets over deze berekeningen willen delen? Ik ben zelf bezig met de Nederlandse situatie bekijken. Het zou een interessante toevoeging zijn aan dit topic om dat FO berekeningen te hebben voor verschillende situaties in de benelux.
Het is een goed voorstel maar ik geef mij niet graag 100% financieel bloot. 
Wat ik wel nog wil meegeven voor de vermogende Nederlanders;
Het grote voordeel eenmaal FO bereikt, in BelgiŽ is er geen VRH enkel beurstaks bij aan & verkoop. De regering is dit jaar vermeerderd van, hou u vast, 0.25% naar 0.27%.  Dit is voor de kapitaliserende aandelen etf's die niet geregistreed zijn in BelgiŽ.  Indien wel geregistreed gaat het van 1% naar 1.33%. Ideaal voor de buy en holder.  Als dividenden uitgekeerd worden is het minder.  Na de bronbelasting van bv in frankrijk van 15%, moet je nog eens 27% belasting betalen op de resterende 85%.  Met moeite de helf dat overschiet, laat staan als je er opnieuw zou investeren.  Dus beter een accumulatie etf met ierse domicilie (gn bronbelasting) en wij betalen 2.7Ä taks per 1000Ä bij aan- of verkoop.  Voor wie binnen de 6 maanden verkoopt is er wel een meerwaardebelasting van 33%.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #556 on: July 22, 2016, 10:20:17 AM »
Ook ik herken me in het verhaal dat 10 jaar tot FO zo laaaaang duurt. Bij mij is het in realiteit eerder 20 jaar, trouwens. Maar... ik werk nu al parttime en ben van plan dat te blijven doen (hoop wel in salaris een sprong te gaan maken). In de jaren dat ik nu min of meer met FO bezig ben (jaar of drie), merk ik een opgaande trend in saving rate, niet alleen doordat inkomsten vooruit gaan maar ook omdat ik toch zuiniger blijk te gaan leven en omdat het rente-op-rente verhaal een beetje begint te helpen.
Mijn prioriteiten liggen bij een prettige weg naar FO, niet zo kort mogelijk. Ik merk dat ik meer van mijn vrije dagen geniet als ik ze afwissel met (halve) dagen werk, persoonlijk.
Yay, out of debt... now, GROW!
My '16/'17 journal

Educated_Fool

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • freedom on my mind
« Reply #557 on: July 22, 2016, 11:10:06 AM »
Persoonlijk kan ik mij niet alle jaren 100% inzitten op FO. Als de finish niet op 10jr in zicht is, wil ik niet op een sprintje zetten. Om het in poker termen te zeggen, gewoon rustig verder grinden alhoewel ik een all-in move overweeg. Eigendom verhuren 5 jaar er volledig voor gaan door terug bij mijn ma te gaan wonen. Wel de kosten delen waardoor ze er ook op vooruit zou gaan. Lastige keuze om die trots en vrijheid op te offeren op 32 jarige leeftijd.

Pro_Amateur

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Leave no stache behind
« Reply #558 on: July 24, 2016, 01:41:27 PM »
Herkenbaar allemaal! Ik zat een beetje in een MMM-dip, ook al schiet het goed op...Mijn situatie is dat mijn vrouw en ik op zich nu goed verdienen en relatief weinig uitgeven en we dus aardig wat overhouden en ongeveer 50% van ons netto inkomen kunnen sparen/beleggen. Alleen brengen beleggingen relatief weinig op... die 8% ofzo haal ik niet, en de 4% die de regering bedenkt die ik behaal, al helemaal niet. Los daarvan is het wel fijn om dan (en zelfs nu al een beetje) niet helemaal afhankelijk te zijn van het werk en te weten dat je een forse buffer hebt.

Ook heb ik me recent gerealiseerd dat dit de tijd is dat ik het ervan moet nemen. Nu kan ik nog leuke dingen doen met mijn gezin. Mijn kinderen zullen op enig moment uitvliegen, ze worden nu al zo snel groot! Ik probeer dan ook wat minder op de centen te zijn. Als ze over 10 ŗ 12 jaar het huis uit zijn, dan kan ik gerust downsizen naar een goedkoper huis en mogelijk parttime werken. Of wellicht het verschil op zak steken en daarmee de grens van FI bereiken.

Een nieuw probleem is dat ik in Nederland werk en in BelgiŽ woon. Sinds dit jaar betaal ik geen belastingen meer op mijn beleggingen in Nederland maar in BelgiŽ door/dankzij de spaarrenterichtlijn. Geen VRH meer dus, maar wel de belastingen in BelgiŽ die ik nog niet helemaal begrijp... en dat werkt alleen als ik minder dan 10% van mijn inkomen buiten Nederland verdien, anders val ik weer in een andere categorie. Moet ik me tijdens het verlof maar eens over buigen. In het meest extreme geval zou ik mijn geld gewoon cash moeten opnemen en in mijn tuin moeten begraven. :) Dan brengt het wel niks meer op...

@Educated Fool, kun je enkele voorbeelden geven van Ierse ETFs, zijn dat o.a. de Vanguard ETF's? En wat bedoel je met kapitaliserend? Dat ze dividend uitkeren of juist niet?

DagobertDuck

• Bristles
« Reply #559 on: July 24, 2016, 04:48:08 PM »
Ook heb ik me recent gerealiseerd dat dit de tijd is dat ik het ervan moet nemen. Nu kan ik nog leuke dingen doen met mijn gezin. Mijn kinderen zullen op enig moment uitvliegen, ze worden nu al zo snel groot! Ik probeer dan ook wat minder op de centen te zijn. Als ze over 10 ŗ 12 jaar het huis uit zijn, dan kan ik gerust downsizen naar een goedkoper huis en mogelijk parttime werken. Of wellicht het verschil op zak steken en daarmee de grens van FI bereiken.
@Educated Fool, kun je enkele voorbeelden geven van Ierse ETFs, zijn dat o.a. de Vanguard ETF's? En wat bedoel je met kapitaliserend? Dat ze dividend uitkeren of juist niet?

FI is natuurlijk maar ťťn van de mogelijke doelen die je kunt bereiken dmv frugality/badassity.

Een leven zonder geldzorgen, niet teveel werkstress, en geen consumerist sukka zijn is zelfs veel makkelijker bereikbaar dan FI.

Pro_Amateur

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Leave no stache behind
« Reply #560 on: July 24, 2016, 10:57:23 PM »

FI is natuurlijk maar ťťn van de mogelijke doelen die je kunt bereiken dmv frugality/badassity.
Een leven zonder geldzorgen, niet teveel werkstress, en geen consumerist sukka zijn is zelfs veel makkelijker bereikbaar dan FI.

Absoluut, ik durf wel te stellen dat ik dat al bereikt heb. Het is heerlijk om wakker te worden uit de Matrix. :)

kelpie

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • ZZP-er
« Reply #561 on: July 25, 2016, 04:49:01 AM »
Rendement beleggen klaag ik niet, vanaf januari:

Waarde op 25 juli 2016   Waarde op einddatum   Ä 15.556,26   
Het gemiddeld belegde vermogen in deze periode is Ä 9.907,19
Rendement na aftrek van kosten   Rendement in euro   Ä 549,39   
Rendement in %   Rendement in %   5,78%

En risico noemt ING "C beperkt".

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #562 on: July 25, 2016, 10:25:21 AM »
Ik heb geen idee hoe ze dat rendement berekenen. Ik zit volgens mijn eigen berekeningen op 3.26% rendement, maar dat is vanaf september 2015, toen zijn we begonnen met inleggen. Ik deel gewoon de winst of het verlies door hetgeen in totaal ingelegd is.
9.21% of our nest egg goal reached.
38.05% of our mortgage payed off.

Educated_Fool

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • freedom on my mind
« Reply #563 on: July 25, 2016, 11:04:53 AM »
Ierse ETF's kan je herkennen aan ISIN code die begint met IE
bv IE00BKWQ0D84   => SPDRģ MSCI Europe Consumer Staples UCITS ETF
Deze oorsprong is belangrijk voor taxatie. Je kan bv IWDA ishares world op de beurs in mexico of Engeland gaan kopen, het blijft een Ierse ETF.
90% van de Vanguard ETF's zijn van Amerikaanse oorsprong. Ik heb tot hier toe nog geen accumulerende (ACC), zelfde als kapitaliserend of herbeleggend, etf's gevonden bij hun. Deze keren het dividend niet uit in vergelijking met dividend etf's.
De eigenschappen van een etf moeten in de factsheet staan.

Nog iets om mee rekening te houden is of de etf, de onderliggende waarden effectief aankoopt of niet. Uitgevers als Ishares en spdr kopen meestal de aandelen effectief aan in het fonds. Luxor brengt meestal synthetische etf's uit. Dus een groter tegenpartij risico.

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #564 on: July 26, 2016, 01:14:05 AM »
Ik heb geen idee hoe ze dat rendement berekenen. Ik zit volgens mijn eigen berekeningen op 3.26% rendement, maar dat is vanaf september 2015, toen zijn we begonnen met inleggen. Ik deel gewoon de winst of het verlies door hetgeen in totaal ingelegd is.

Ik bereken mijn rendement ook niet zo vaak, maar hoe je het nu doet krijg je er waarschijnlijk een te laag rendement uit. Er van uitgaande dat je elke maand inlegt, kan hetgeen dat je bijvoorbeeld in maart 2016 inlegt, minder lang renderen dan hetgeen je in september 2015 al hebt ingelegd. Wat je zou kunnen doen is een gemiddelde van je inleg over die tijd nemen. Dus rendement (in%) = winst/((eindinleg+begininleg)/2)*100.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #565 on: July 26, 2016, 04:01:01 AM »
Hmm, als ik het rendement bereken met het gebruik van het gewogen gemiddelde ziet het er een stuk beter uit, dat zeker. Op die manier is het huidige rendement 6.48%. Ik leg trouwen iedere week in: schouders eronder! ;)

erikgk

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #566 on: July 26, 2016, 08:48:13 AM »

Je rendement berekenen voor beleggingen = niet te doen. Ga naar de site van je broker, zoek je beschikbare statements / overzichten op en download je jaarrapport over een volledig jaar of zelfs je volledige looptijd. Ze verwerken er alles in wat je maar kan verzinnen aan dividend, aankopen, verkopen, kosten, koersdata enz enz. Dus zoek het daar op en je hebt met een paar keer klikken en exact rapport.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #567 on: July 26, 2016, 09:01:55 AM »

Je rendement berekenen voor beleggingen = niet te doen. Ga naar de site van je broker, zoek je beschikbare statements / overzichten op en download je jaarrapport over een volledig jaar of zelfs je volledige looptijd. Ze verwerken er alles in wat je maar kan verzinnen aan dividend, aankopen, verkopen, kosten, koersdata enz enz. Dus zoek het daar op en je hebt met een paar keer klikken en exact rapport.
Bij Meesman krijg je volgens mij alleen het gerealiseerde resultaat te zien als je verkoopt. Ik kan ook het ongerealiseerde resultaat zien, maar het rendement krijg ik niet te zien.

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #568 on: July 26, 2016, 09:25:12 AM »
Hmm, als ik het rendement bereken met het gebruik van het gewogen gemiddelde ziet het er een stuk beter uit, dat zeker. Op die manier is het huidige rendement 6.48%. Ik leg trouwen iedere week in: schouders eronder! ;)

Ik zit ook bij meesman en beleg maandelijks. Ik vroeg me af waarom je het wekelijks inlegt. Is dat voor nog meer spreiding? Of omdat je niet per maand uitbetaald krijgt?

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #569 on: July 26, 2016, 09:32:13 AM »

Ik zit ook bij meesman en beleg maandelijks. Ik vroeg me af waarom je het wekelijks inlegt. Is dat voor nog meer spreiding? Of omdat je niet per maand uitbetaald krijgt?
Beide, als ik werk doe ik dat via een uitzendbureau en die betalen inderdaad per week uit. En nu (ik werk nu niet) heb ik gewoon ingepland dat er wekelijks geld overgemaakt wordt, voor de spreiding. Ik hoef er verder niet naar om te kijken, kan dat soort dingen gewoon inplannen met internetbankieren. Eťn keer invoeren en ik ben klaar voor onbepaalde tijd.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #570 on: July 26, 2016, 04:20:46 PM »
Rendement op mijn  Meesman beleggingen heb ik laatst ook eens berekend en door toeval (inleggen op een gelukkig moment) komt er toch nog ruim 7,5% uitrollen (ik ben pas bezig sinds september 2015 dus dit is (nog) niet op jaarbasis, in feite dus hoger jaarlijks rendement). Jammer dat dat inderdaad niet automatisch af te lezen is, maar ach met het handje toch ook zo gedaan.
My '16/'17 journal

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #571 on: July 27, 2016, 01:33:35 AM »
Rendement op mijn  Meesman beleggingen heb ik laatst ook eens berekend en door toeval (inleggen op een gelukkig moment) komt er toch nog ruim 7,5% uitrollen (ik ben pas bezig sinds september 2015 dus dit is (nog) niet op jaarbasis, in feite dus hoger jaarlijks rendement). Jammer dat dat inderdaad niet automatisch af te lezen is, maar ach met het handje toch ook zo gedaan.
Leuk, wij zijn ook in september 2015 begonnen, maar ik denk dat jij een hoger rendement hebt omdat wij ook nog een deel in obligaties hebben gestoken?

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #572 on: July 27, 2016, 06:19:23 AM »
Leuk, wij zijn ook in september 2015 begonnen, maar ik denk dat jij een hoger rendement hebt omdat wij ook nog een deel in obligaties hebben gestoken?

Het ligt er natuurlijk ook aan wanneer je hoeveel koopt. Als je net op een hoog punt veel gekocht hebt, is je rendement al lager. Niet dat het op lange termijn allemaal veel uitmaakt, maar daardoor heb je bijna nooit hetzelfde rendement.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #573 on: July 27, 2016, 10:36:37 AM »
Klopt allebei. Geluk gehad met het inleggen van grootste deel van mijn spaargeld in jan/feb'16. Tot nu toe alleen maar aandelen en niet alleen Wereldwijd maar ook Opkomende markten voor nog een beetje meer spreiding.
Nog geen obligaties, enerzijds vanwege mijn lange beleggingshorizon, maar ook omdat ik er voor mijn idee nog niet genoeg van snap die obligaties.
My '16/'17 journal

MCG

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #574 on: July 27, 2016, 11:19:04 AM »
Ik zit ermee dat ik aan de uitgavenkant weinig tot niets meer kan doen, en dus kijk ik veel naar de inkomstenkant. Hebben jullie eigenlijk nog snabbels / bijverdiensten of vormen van passief inkomen die het hoofdinkomen aanvullen?
Hebben jullie hier nog ideeŽn bij?
Merk ook dat heel veel van die "Side Hustles" die genoemd worden hier en op andere blogs/sites meer relevant zijn voor de VS.
Ik dacht zelf aan bijles geven, vastgoed kopen en beheren (al is dat niet echt een bijverdienste maar meer een investering) en een webshop beginnen. Peer-to-peer platformen hebben ook mijn aandacht, maar heb niet veel spullen die ik kan verhuren vanwege bovenstaande :D

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #575 on: July 27, 2016, 02:34:51 PM »
Betreft bijles geven: dit is zeker een optie als je het voor de leuk erbij wilt doen, maar rijk zul je er niet snel van worden met de tarieven die in NL gangbaar zijn. Hou er rekening mee dat scholieren vaak maar een uurtje of hooguit twee per week bijles willen krijgen en over het algemeen maar voor een aantal maanden. Je moet dus wel wat energie steken in het werven van nieuwe klanten om de continuiteit erin te houden. Vaak zijn de bijlessen bij leerlingen thuis, dus aan op-en-neer fietsen ben je redelijk wat tijd kwijt. Handiger is om meerdere bijlessen tegelijk te verzorgen (2 a 3 leerlingen) en bijvoorbeeld bij de bieb of op een andere handige locatie, zo kun je wat tijd besparen. Maar desalniettemin, ik kan me lucratiever bijbaantjes voorstellen.
Zo werk ik zelf als het uitkomt als ontwikkelaar van lesmateriaal. Dat kan vanuit thuis in mijn eigen tempo, ideaal dus als ik in "een uurtje tussendoor" aan die klus kan werken.
« Last Edit: July 27, 2016, 02:56:54 PM by Spruit »
My '16/'17 journal

basd

• Stubble
  • **
« Reply #576 on: July 27, 2016, 03:26:53 PM »
Hebben jullie hier nog ideeŽn bij?
Merk ook dat heel veel van die "Side Hustles" die genoemd worden hier en op andere blogs/sites meer relevant zijn voor de VS.
Ik dacht zelf aan bijles geven, vastgoed kopen en beheren (al is dat niet echt een bijverdienste maar meer een investering) en een webshop beginnen. Peer-to-peer platformen hebben ook mijn aandacht, maar heb niet veel spullen die ik kan verhuren vanwege bovenstaande :D
Wat is je dagelijkse werk? In mijn ervaring is het het makkelijkst om iets te doen wat daaraan is gerelateerd, zeker als kenniswerker. Bijvoorbeeld: ik werk in de IT als freelance consultant, en naast mijn dagelijkse werk bij mijn klanten geef ik wel eens een workshop of schrijf ik artikelen (of meer) voor websites, allemaal gerelateerd aan mijn vakgebied.

Voordat je daarin een beetje een netwerk en een naam hebt opgebouwd duurt trouwens wel even.. In mijn geval is het begonnen met een eigen blog, en dat doe ik nu ruim 2,5 jaar en nu pas begint dat langzaamaan iets op te leveren..

Als je dat geduld niet hebt: zijn er manieren waarop je de inkomsten uit je baan kan vergroten? In veel sectoren levert freelancen veel meer op dan loondienst en bijvoorbeeld in de IT is het momenteel ook eigenlijk niet riskanter dan loondienst. Ik geef geen garanties over de langere termijn :)

Als dat ook niet mogelijk is: ik ben altijd een beetje sceptisch over het geld gaan verdienen met een hobby. Het heeft een reden dat het je hobby is en niet je werk...

kelpie

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • ZZP-er
« Reply #577 on: July 28, 2016, 01:53:51 AM »
Bijles: zou je ook voor HBO kunnen doen. Ik werk zelf als freelancer bij LOI. Zelf een cursus ontwikkeld en daarna docent er van (online huiswerk nakijken). Je kan altijd kijken bij LOI/NTI/NHA/etc. welke vacatures ze hebben. Ik heb destijds een open vacature gestuurd en toevallig hadden ze mijn vakgebied nodig, maar dat was wel heel toevallig.

In geval van een webshop beginnen zou ik eerst testen of het via Marktplaats een beetje loopt.

Freelancer zijn in je gewone werk zou ik ook zeker aanraden. Levert meer op dan bestaande bijbaantjes.

Mrs. Arby

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #578 on: July 29, 2016, 06:39:51 AM »

Inderdaad heel herkenbaar. Ik spaar ruim 60% van mijn inkomen, wat ik op zich al belachelijk veel vindt, maar nog schiet het voor mijn gevoel niet op. Dat ontmoedigd mij een beetje af en toe. Op dit moment vind ik mijn werk heel leuk en denk ik ook absoluut niet aan stoppen. Aan de andere kant, ik werk als freelancer en ik kan me zo maar voorstellen dat je in mijn vakgebied op een bepaalde leeftijd te oud bent (zeker als vrouw) om nog ingehuurd te worden voor opdrachten.

Dus ik verwacht zeker niet door te kunnen tot mijn 60ste, laat staan 67 zoals bij mensen in loondienst. Ik wil mijn schaapjes dus eerder op het droge hebben, zeg maar. Als FI dan zover weglijkt terwijl je elke maand echt belachelijk veel spaart, is best wel een beetje frustrerend af en toe.

Ik hoop dus te gaan investeren in een huisje die ik kan verhuren zodat ik daarmee redeliijk verzekerd ben van stabiele inkomsten als de opdrachten minder gaan worden (door leeftijd, recessies, of wat dan ook).

MCG

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #579 on: July 30, 2016, 12:55:43 PM »
Betreft bijles geven: dit is zeker een optie als je het voor de leuk erbij wilt doen, maar rijk zul je er niet snel van worden met de tarieven die in NL gangbaar zijn. Hou er rekening mee dat scholieren vaak maar een uurtje of hooguit twee per week bijles willen krijgen en over het algemeen maar voor een aantal maanden. Je moet dus wel wat energie steken in het werven van nieuwe klanten om de continuiteit erin te houden. Vaak zijn de bijlessen bij leerlingen thuis, dus aan op-en-neer fietsen ben je redelijk wat tijd kwijt. Handiger is om meerdere bijlessen tegelijk te verzorgen (2 a 3 leerlingen) en bijvoorbeeld bij de bieb of op een andere handige locatie, zo kun je wat tijd besparen. Maar desalniettemin, ik kan me lucratiever bijbaantjes voorstellen.
Zo werk ik zelf als het uitkomt als ontwikkelaar van lesmateriaal. Dat kan vanuit thuis in mijn eigen tempo, ideaal dus als ik in "een uurtje tussendoor" aan die klus kan werken.

Stel ik zou 5 leerlingen/studenten hebben - op fietsafstand - die ik 2 uur per week bijles zou geven a 15-20 euro per uur netto, dat is toch een hele aardige bijverdienste (150-200 euro per week). Of liggen de tarieven gewoonweg veel lager / ben ik veel te optimistisch? Een soort groepslessen of groepsbijles zou inderdaad heel mooi zijn, maar lijkt me lastig te organiseren (heb niet zo 1,2,3 een locatie voor handen en je moet natuurlijk wel een groep leerlingen vinden die allemaal in een groep les willen krijgen op hetzelfde tijdstip)... Qua achtergrond zit ik wel goed: quantitatief (kan prima bijles geven in wiskunde/natuurkunde/economie) en heb al eens voor de klas gestaan.

Wat is je dagelijkse werk? In mijn ervaring is het het makkelijkst om iets te doen wat daaraan is gerelateerd, zeker als kenniswerker. Bijvoorbeeld: ik werk in de IT als freelance consultant, en naast mijn dagelijkse werk bij mijn klanten geef ik wel eens een workshop of schrijf ik artikelen (of meer) voor websites, allemaal gerelateerd aan mijn vakgebied.

Voordat je daarin een beetje een netwerk en een naam hebt opgebouwd duurt trouwens wel even.. In mijn geval is het begonnen met een eigen blog, en dat doe ik nu ruim 2,5 jaar en nu pas begint dat langzaamaan iets op te leveren..

Als je dat geduld niet hebt: zijn er manieren waarop je de inkomsten uit je baan kan vergroten? In veel sectoren levert freelancen veel meer op dan loondienst en bijvoorbeeld in de IT is het momenteel ook eigenlijk niet riskanter dan loondienst. Ik geef geen garanties over de langere termijn :)

Als dat ook niet mogelijk is: ik ben altijd een beetje sceptisch over het geld gaan verdienen met een hobby. Het heeft een reden dat het je hobby is en niet je werk...

Ik werk in de financiŽle sector, wat het in die zin moeilijker maakt dan de IT om freelance te gaan... Heb ook niet heel veel tijd beschikbaar aangezien mijn werkweken gemiddeld ruim boven 40 uur zijn, met flinke schommelingen (wat het lastig maakt te plannen). Ik kijk verder heel breed naar mogelijke bijverdiensten hoor, maar heb nog niet de juiste inspiratie gekregen. Het moet ook gewoon wel goed lonen, het heeft geen zin om voor 10 euro per uur bruto bij te gaan verdienen..

Bijles: zou je ook voor HBO kunnen doen. Ik werk zelf als freelancer bij LOI. Zelf een cursus ontwikkeld en daarna docent er van (online huiswerk nakijken). Je kan altijd kijken bij LOI/NTI/NHA/etc. welke vacatures ze hebben. Ik heb destijds een open vacature gestuurd en toevallig hadden ze mijn vakgebied nodig, maar dat was wel heel toevallig.

In geval van een webshop beginnen zou ik eerst testen of het via Marktplaats een beetje loopt.

Freelancer zijn in je gewone werk zou ik ook zeker aanraden. Levert meer op dan bestaande bijbaantjes.

Goede tip! Ik zal het eens in de gaten houden.
Mbt de webshop dacht ik erover om eerst een social media presence op te bouwen (e.g. grote instagram/facebook account) en daarna over te gaan op commercialiseren van de traffic. Dat zou een redelijk veilige en goedkope (op het begin) manier zijn om het uit te proberen. Ik volg een paar sites die meer gaan over deze vorm van internet ondernemen.

Overigens... hebben jullie ook gemerkt dat dit topic wel enorm veel views krijgt? Zouden er stiekem heel veel potentiŽle geldsnorretjes uit Nederland/BelgiŽ meekijken? :D
« Last Edit: July 30, 2016, 12:57:36 PM by MCG »

MCG

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #580 on: July 30, 2016, 01:00:32 PM »

Inderdaad heel herkenbaar. Ik spaar ruim 60% van mijn inkomen, wat ik op zich al belachelijk veel vindt, maar nog schiet het voor mijn gevoel niet op. Dat ontmoedigd mij een beetje af en toe. Op dit moment vind ik mijn werk heel leuk en denk ik ook absoluut niet aan stoppen. Aan de andere kant, ik werk als freelancer en ik kan me zo maar voorstellen dat je in mijn vakgebied op een bepaalde leeftijd te oud bent (zeker als vrouw) om nog ingehuurd te worden voor opdrachten.

Dus ik verwacht zeker niet door te kunnen tot mijn 60ste, laat staan 67 zoals bij mensen in loondienst. Ik wil mijn schaapjes dus eerder op het droge hebben, zeg maar. Als FI dan zover weglijkt terwijl je elke maand echt belachelijk veel spaart, is best wel een beetje frustrerend af en toe.

Ik hoop dus te gaan investeren in een huisje die ik kan verhuren zodat ik daarmee redeliijk verzekerd ben van stabiele inkomsten als de opdrachten minder gaan worden (door leeftijd, recessies, of wat dan ook).

60% is wel een hele mooie savings rate! Dat zou je toch wel heel snel ergens moeten kunnen brengen dacht ik zo, tenminste als je uitgaven op hetzelfde niveau zouden blijven.
Ik ben zelf ook bezig om de opties mbt vastgoed verder te onderzoeken. Zou graag een keer ongedwongen praten met een adviseur over de mogelijkheden. In dat kader, heeft iemand ervaring met bureaus als 4freedom of specifieke makelaars? Waar te beginnen?

Mrs. Arby

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #581 on: July 31, 2016, 01:13:22 AM »
Ik vind 60% svr ook veel, maar in absolute aantallen schiet het voor mijn gevoel niet op. Stel dat je 20.000 euro per jaar weet te sparen als gezin. Iets waar de meeste gezinnen in Nederland niet aan komen, vermoed ik. Stel na 10 jaar levert dat dan een bedrag van tussen de 250k-350k op. Best veel, maar nog steeds niet een bedrag dat zorgt voor veel financiele vrijheid voor mijn gevoel. En dan heb je dus 10 jaar lang veel gespaard.

Dat vind ik wat teleurstellend. Maar misschien zie ik het te negatief of staar ik me blind op de Amerikaanse situatie. Die amerikanen lijken in 10 jaar makkelijk een miljoen bij elkaar te scharrelen. Ga je uit van Jan modaal in Nederland, die heeft na 30 jaar werken dat bedrag niet eens netto verdiend.

Investeren in vastgoed lijkt mij een goede optie om een passieve geldstroom te genereren, ook een soort van side hustle. Helaas moet je het grootste deel van dat bedrag zelf hebben, want banken zijn niet zo scheutig met financieren op het moment. Helemaal niet bij 2e woningen en ook zeker niet bij freelancers. Tips en tricks zijn zeer welkom wat mij betreft rond investeren in vastgoed voor de verhuur. Heeft iemand hier ervaring mee die zijn tips wil delen? Of moeten we hiervoor even een nieuwe thread openen?
« Last Edit: July 31, 2016, 02:45:50 AM by Mrs. Arby »

ProfessionalPirate

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #582 on: July 31, 2016, 03:08:04 AM »
Overigens... hebben jullie ook gemerkt dat dit topic wel enorm veel views krijgt? Zouden er stiekem heel veel potentiŽle geldsnorretjes uit Nederland/BelgiŽ meekijken? :D

Uhhhh hallo, ik zal me even ontloeren voor de gelegenheid ;-)

Ik denk dat we hier wel met minder toekunnen omdat we ook verplicht pensioen opbouwen. De traditionele FIRE gaat uit van een bedrag waarbij je jaarlijks 4% kunt afromen tot in de eeuwigheid. Je kunt natuurlijk ook van een lager opgebouwd bedrag jaarlijks zoveel aftrekken dat je op je pensioenleeftijd op 0,- uitkomt, met een flinke veiligheidsmarge.

Ik moet nog eens goed naar mijn nieuwe pensioen kijken want ik ben net van werkgever veranderd. Helaas kan ik niet vrij beleggen maar alleen een risicoprofiel kiezen.

Mrs. Arby

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #583 on: July 31, 2016, 03:26:49 AM »
Hi ProfessionalPirate,

Welkom. Leuk dat je "ontloert" ;-).

Je hebt gelijk wat pensioen betreft voor Nederland. Wel geldt dat alleen voor mensen in loondienst. Er zitten hier ook de nodige zelfstandigen en die bouwen, zoals ik, niet een pensioen op bij hun werkgever. Wij moeten dat zelf regelen dmv beleggen, sparen, aflossen. Ook biedt pensioensparen bij de werkgever weinig zekerheid. Dat zie je de laatste tijd volop om je heen.

Naast pensioensparen via de werkgever zijn hier veel mensen die hun spaargeld stoppen in beleggingen, met name via index beleggen. Lage kosten dragen bij aan zo hoog mogelijke rendementen en daarmee de weg naar FI en wellicht RE.

Wil je je plannen delen met ons? Streef je naar FIRE binnen x jaar? Of vind je een zak FU money voldoende?
« Last Edit: July 31, 2016, 04:21:49 AM by Mrs. Arby »

ProfessionalPirate

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #584 on: July 31, 2016, 12:47:42 PM »
Hi Mrs. Arby, bedankt voor je welkom.

Natuurlijk ligt de situatie iets anders voor ZZP'ers. Toch denk ik dat we op een hoop gebieden nog steeds beter af zijn dan in Amerika, o.a. door goedkopere ziektekostenverzekering, goed en betaalbaar openbaar onderwijs, en natuurlijk de beste fietspaden van de wereld! Laten we allemaal roeien met de riemen die we hebben :-)

Ik beleg sinds een tijdje in indexfondsen en obligaties bij Meesman. Ik weet nog niet wat ik precies met die pot met goud ga doen, want ik ben nu een single dertiger dus er kan nog van alles veranderen. Voor mij gaat het nu vooral om het gevoel van vrijheid, zekerheid en openhouden van opties voor de toekomst.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #585 on: August 01, 2016, 09:14:56 AM »
Wat ikzelf doe met die obligatie is de mix zo houden dat het percentage obligaties in de mix overeen komt met de leeftijd van de oudste van ons twee. Die richtlijn (percentage obligaties in de mix gelijk met je leeftijd) had ik ooit eens gehoord bij mijn onderzoeken naar beleggen en ik vond het wel een mooie.

CGSLI

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #586 on: August 01, 2016, 10:26:21 AM »
Ik zal me dan ook maar even ontloeren, ben sinds mei bezig met echt flink op de kosten te besparen, flink in loon stijgen gaat de laatste tijd wel goed. Merk wel dat er nog een hoop 'oud zeer' zit in de kosten wat mijn savingsrate behoorlijk beÔnvloed.

Afgelopen maanden was dat bijvoorbeeld twee keer een festival waarvoor de kaartjes al waren gekocht, wat medische kosten, onderhoud aan m'n motor etcetera. Heb al een hoop onnodige vaste lasten geminimaliseerd en ben van plan nog verdere maatregelen te nemen. Wil graag op een savingsrate uitkomen van +/- 60%, maar als het even kan richting de 70%.

Ben zelf 26, woon samen met m'n vriendin en streef niet zo zeer naar FIRE, want daarvoor vind ik werken veel te leuk. Maar, ik wil wel graag de mogelijkheid hebben om of minder te werken, eerder te stoppen met werken of bijvoorbeeld een wereldreis te gaan doen.

Op dit moment zit m'n savingsrate over de afgelopen 3 maanden op 48%, maar daar zat natuurlijk de maand mei in met het vakantiegeld en de maand juni met de belastingteruggave. Deze kosten worden vooral beÔnvloed door m'n variabele uitgaven zoals de bovengenoemde hier en vakanties e.d.

Maatregelen die ik al genomen heb zijn o.a.:
- Koud douchen -> eigenlijk vooral in het kader van m'n gezondheid
- Opzegging van diverse abonnementen en verzekeringen
- Verkopen van een hoop spullen op Marktplaats.nl
- Op de fiets naar het werk
- Daarnaast ga ik m'n huidige motor verkopen, ik verwacht dat deze nog zo'n Ä 8k oplevert, maar wil wel graag een andere die minder onderhoudsgevoelig is dan m'n huidige -> dit zou een extra Ä 5k moeten opleveren.

Leg nu gemiddeld Ä 800 per maand in aan indexfondsen en Ä 500 sparen.

Zal daarnaast binnenkort eens een lijstje posten met alle kosten over de afgelopen 7 maanden uitgemiddeld, misschien dat jullie nog tips hebben voor me.

EDIT: Heb vanavond even een lijstje gemaakt met al m'n spend van de afgelopen 12 maanden, de afgelopen 7 maanden en de afgelopen 3 maanden (dus de periode dat ik nu bezig ben met met m'n uitgaven te reduceren). Zie de attachment, brand los! :)
« Last Edit: August 01, 2016, 01:16:26 PM by CGSLI »

missMoneySaver

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #587 on: August 02, 2016, 12:19:41 AM »
Ik lees hier ook al een poosje mee. Ik heb vorig jaar MMM ontdekt en ben nog steeds fan! Ik hou altijd al mijn uitgaven bij in een sheet op google drive. Dit vind ik makkelijk, omdat ik er zo overal bij kan en er een automatische back-up is. Nadat ik de post van MMM gelezen had bleek al 5 jaar minimaal 50% van mijn inkomsten per jaar te sparen. Dit jaar spaar ik zelfs 60%. Ik hoop voor mijn 50e FIRE te zijn (ik ben nu 30). Ik ben van nature een spaarder. Ik koop alles wat ik wil hebben, maar mijn consumptie drift is gewoon niet zo hoog gelukkig. Ook kan ik makkelijk wachten tot de sale voordat ik iets koop.
De rente op de spaarrekening levert jammer genoeg niet genoeg op om FO te worden. Daarom beleg ik sinds een paar maanden in index trackers van Vanguard. Het meeste spaargeld is nog niet belegd, omdat ik het vrij wil houden om een huis te kunnen kopen (ik huur nu nog). Jammer dat door de lage hypotheekrente de huizenprijzen opeens zo gestegen zijn. Ik zie een nieuwe huizenbubbel aankomen.

financialfreedomsloth

• Stubble
  • **
    • financial freedom sloth
« Reply #588 on: August 02, 2016, 12:30:01 AM »
EDIT: Heb vanavond even een lijstje gemaakt met al m'n spend van de afgelopen 12 maanden, de afgelopen 7 maanden en de afgelopen 3 maanden (dus de periode dat ik nu bezig ben met met m'n uitgaven te reduceren). Zie de attachment, brand los! :)
Strak budget! Het enige wat mij opviel waren de motor kosten maar je hebt al gezegd dat je bezig bent met stappen te nemen om die te reduceren. Daarbuiten zie ik enkel de mobiele kosten. 64 euro voor twee personen? Als het enkel mobiel is, is het wel wat veel. Zit er ook je internet thuis bij (via een bundel of zo) dan valt het mee. Wij zitten hier in BelgiŽ voor 2 personen aan 40 euro en eigenlijk zou dat ook 30 kunnen zijn, en ik hoor altijd dat de GSM abonnementen in Nederland goedkoper zijn ...
http://financialfreedomsloth.com/

achieving financial freedom one lazy step at a time

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #589 on: August 02, 2016, 12:43:14 AM »

Je YTD kleding uitgaven zijn nog geen 100 euro, maar de laatste drie maanden heb je ruim 200 uitgegeven. Klopt er iets niet of zie ik dat fout?

En van die 500 naar de gezamelijke rekening, worden daar huur/hypotheek, GWL en boodschappen van? Dat is erg netjes!

CGSLI

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #590 on: August 02, 2016, 08:21:16 AM »

Je YTD kleding uitgaven zijn nog geen 100 euro, maar de laatste drie maanden heb je ruim 200 uitgegeven. Klopt er iets niet of zie ik dat fout?

En van die 500 naar de gezamelijke rekening, worden daar huur/hypotheek, GWL en boodschappen van? Dat is erg netjes!

Dat heb ik nagekeken, maar daarin zit een refund van kleding wat ik terug besteld heb in Q4, maar gerefund heb gekregen in Q1. Die Ä 550 worden huur, GWL, boodschappen en andere vaste lasten van betaald. We proberen met z'n tweeŽn op minder dan Ä 200 aan boodschappen per maand uit te komen, ondanks dat we veel sporten (Crossfit) en dus ook het nodige eiwitrijke voedsel naar binnen werken wat vaak duurder is dan minder eiwitrijk eten.

Strak budget! Het enige wat mij opviel waren de motor kosten maar je hebt al gezegd dat je bezig bent met stappen te nemen om die te reduceren. Daarbuiten zie ik enkel de mobiele kosten. 64 euro voor twee personen? Als het enkel mobiel is, is het wel wat veel. Zit er ook je internet thuis bij (via een bundel of zo) dan valt het mee. Wij zitten hier in BelgiŽ voor 2 personen aan 40 euro en eigenlijk zou dat ook 30 kunnen zijn, en ik hoor altijd dat de GSM abonnementen in Nederland goedkoper zijn ...

Ik heb een vrij duur abonnement genomen in 2015, omdat ik veel bel voor m'n werk en toen nog wat materialistischer was dan nu. Dit is een abonnement met onbeperkt bellen inclusief een iPhone 6, en is dus voor mij alleen. Krijg hier wel Ä 40 per maand vergoeding voor van m'n werk, maar dat is in m'n loon inbegrepen. Zodra dit abonnement afloopt komt er een sim-only.

Alle kosten zoals hier gepost zijn dus echt alleen mijn uitgaven, behalve de gezamenlijke rekening met m'n vriendin voor de vaste lasten die huis-gerelateerd zijn is dit echt persoonlijk. Ik vond ze nogal hoog eigenlijk, maar begrijp dat jullie vinden dat het wel mee valt?

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #591 on: August 03, 2016, 12:07:41 AM »

Alle kosten zoals hier gepost zijn dus echt alleen mijn uitgaven, behalve de gezamenlijke rekening met m'n vriendin voor de vaste lasten die huis-gerelateerd zijn is dit echt persoonlijk. Ik vond ze nogal hoog eigenlijk, maar begrijp dat jullie vinden dat het wel mee valt?

Nou, ik vind ze ook vrij hoog hoor :). 1800 euro per maand terwijl je vaste lasten als eten, wonen en verzekeringen vrij laag zijn. Vervoer is een flinke kostenpost en vakanties/uitjes ook. Maar als je nu al zo'n hoge SR hebt, doe je het zeker niet slecht!

financialfreedomsloth

• Stubble
  • **
« Reply #592 on: August 03, 2016, 02:02:58 AM »
ik moet mijn 'strak budget' ook corrigeren dan. Ik dacht dat dit voor jullie beiden was!! Voor jou alleen is dit echt, nu ja, heel deftig. Je zit aan een deftig spaar percentage blijkbaar dus ik wil niet heel hard overkomen maar als dit echt voor jou alleen is, is dit echt wel hoog. Ik moet nog echt deftig beginnen met budgetteren maar ruw geschat geven wij ongeveer 2500 euro per maand uit voor ons beide tesamen! Even duidelijk stellen: naar mijn mening doet een mens met zijn geld wat hij wilt. Je spaart waarschijnlijk een hoger % dan mij dus wie ben ik om te oordelen. Dit gezegd zijnde heb je wel om onze mening gevraagd, dus hier komt hij:

Pijnpunten zijn dus:

- je GSM abonnement. De tegemoetkoming van het werk helpt een beetje maar aangezien het in je loon zit wordt het zwaar belast, het helpt dus minder dan je denkt. Sorry maar 20 euro per maand zou dit echt wel moeten dekken. Eens het abonnement is afgelopen kun je het veranderen.

- vervoer: er is een reden waarom MMM zo zwaar hamert op fietsen: auto's, moto's zijn duur. Kun je wat dieper in gaan hierop?

- Uitgaan en gaan eten: 250 euro serieus? Geef je per maand op je eentje zoveel uit aan uitgaan en gaan eten? Heel cru zou ik dit op 50 euro zetten: dat is dan 1 keer uit gaan eten per maand. Uitgaansgelegenheden rekenen 3 tot 6 maal de prijs voor een drankje die jij betaald in de supermarkt. Home entertainment is the name of the game. ik zou zeggen, wat meer thuis blijven, drank koop je in de supermarkt en als je dan toch thuis blijft trakteer je je vriendin op je volledige aandacht en een massage en ik denk dat je een veel leukere tijd gaat hebben dan bij het uitgaan ;-) of gaan naar plaatsen waar je zelf je eten en/of drank kunt meenemen. Meer bij je thuis of bij vrienden thuis afspreken.

Grosso modo zou je het toch met een 300 a 400 euro per maand moeten kunnen terugdringen.

En nu het positieve: je kunt nog verder besparen zonder dat het echt pijn moet doen!! Dit is fantastisch nieuws! Betekent dat je dus nog meer gaat kunnen sparen en beleggen en dus nog sneller die financiŽle onafhankelijkheid gaat bereiken dan je eerder had gedacht! Dit is iets om blij over te zijn.
FinanciŽle onafhankelijkheid is een marathon, geen race. Wijzigingen, heb ik persoonlijk al gemerkt, doe je niet in 1 keer maar stukje bij beetje. Dat GSM abonnement noteer je in je agenda wanneer je contractperiode gedaan is en wijzig je dan. Het vervoer ben je ook al aan het bekijken en zul je ook wel uit komen. Dus deze week kun je het uitgaan aanpakken! Budget voor komend weekend: 0 tot 20 euro. ik zou zeggen, praat met de vriendin en maak een plan wat jullie vrijdagavond tot zondagavond kunnen doen dat jullie beide en leuk zouden vinden en wat niet veel geld gaat kosten.

ProfessionalPirate

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #593 on: August 03, 2016, 03:33:39 AM »
*Ontloerders hoog vijf!* Wie volgt?

Het meeste spaargeld is nog niet belegd, omdat ik het vrij wil houden om een huis te kunnen kopen (ik huur nu nog).

Ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje, ik wil in de toekomst wel een huis kopen maar nu nog even niet. Mijn huurwoning is gewoon te leuk om te verhuizen, en ik wil me nog niet vastpinnen op een regio voor werk. Ik denk wel dat het handig is om iets te kopen voor ik door het nieuwe VRH plafond van een ton ga.

CGSLI

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #594 on: August 03, 2016, 05:29:13 AM »
ik moet mijn 'strak budget' ook corrigeren dan. Ik dacht dat dit voor jullie beiden was!! Voor jou alleen is dit echt, nu ja, heel deftig. Je zit aan een deftig spaar percentage blijkbaar dus ik wil niet heel hard overkomen maar als dit echt voor jou alleen is, is dit echt wel hoog. Ik moet nog echt deftig beginnen met budgetteren maar ruw geschat geven wij ongeveer 2500 euro per maand uit voor ons beide tesamen! Even duidelijk stellen: naar mijn mening doet een mens met zijn geld wat hij wilt. Je spaart waarschijnlijk een hoger % dan mij dus wie ben ik om te oordelen. Dit gezegd zijnde heb je wel om onze mening gevraagd, dus hier komt hij:

Pijnpunten zijn dus:

- je GSM abonnement. De tegemoetkoming van het werk helpt een beetje maar aangezien het in je loon zit wordt het zwaar belast, het helpt dus minder dan je denkt. Sorry maar 20 euro per maand zou dit echt wel moeten dekken. Eens het abonnement is afgelopen kun je het veranderen.

Die staat inderdaad al in m'n agenda om aan te passen zodra het mogelijk is, ik hoop t.z.t. nog onder de € 20 per maand uit te komen. Helaas loopt het abonnement nog tot september 2017.

- vervoer: er is een reden waarom MMM zo zwaar hamert op fietsen: auto's, moto's zijn duur. Kun je wat dieper in gaan hierop?

De hoofdreden hiervan is dat ik een motor had, waar ik ontzettend veel plezier van had als ie reed, maar waar ik ruim € 3000 aan reparaties aan heb uitgegeven in de afgelopen 2 jaar. Deze motor is twee keer vastgelopen en dit leverde twee keer een reparatie op van € 1000,-. Daarnaast was er nog wel eens het een en ander aan onderhoud te doen, een vrij onderhoudsgevoelige machine. Behoorlijke pech mee gehad in ieder geval. In maart nu een andere motor gekocht, van hetzelfde type alleen dan 6 jaar nieuwer waarvan ik hoopte dat dit niet het euvel zou zijn, maar nu blijkt dit een olieboot te zijn. Ook deze gaat dus de deur uit.

Daarnaast fietste ik in deze periode al naar het werk, maar m'n vriendin had de auto nog nodig voor haar school / werk. Ik heb hiervan de onderhoudskosten en dergelijke allemaal betaald omdat zij vrijwel geen inkomen had. Ze heeft nu sinds 2 maanden meer inkomen en de afspraak is nu dat ik de vaste lasten voor de auto betaal; zijnde € 66,- per maand aan verzekering en MRB en zij de rest van de kosten.

De post onderhoud auto en motor zou dus in het komende half jaar naar € 0,- moeten gaan! :) De verkoop van m'n huidige motor staat dus op de planning omdat ik heb gemerkt dat het me stress geeft om elke keer weer die mogelijke hoge kosten te hebben en ik daardoor het plezier in het motorrijden verloren ben. Dat hoop ik met een wat oudere motor die ik zelf kan repareren weer terug te vinden. Het is namelijk wel wat ik het leukste vind om te doen dat motorrijden :)

- Uitgaan en gaan eten: 250 euro serieus? Geef je per maand op je eentje zoveel uit aan uitgaan en gaan eten? Heel cru zou ik dit op 50 euro zetten: dat is dan 1 keer uit gaan eten per maand. Uitgaansgelegenheden rekenen 3 tot 6 maal de prijs voor een drankje die jij betaald in de supermarkt. Home entertainment is the name of the game. ik zou zeggen, wat meer thuis blijven, drank koop je in de supermarkt en als je dan toch thuis blijft trakteer je je vriendin op je volledige aandacht en een massage en ik denk dat je een veel leukere tijd gaat hebben dan bij het uitgaan ;-) of gaan naar plaatsen waar je zelf je eten en/of drank kunt meenemen. Meer bij je thuis of bij vrienden thuis afspreken.

Jep, dat is serieus en dan drink ik nog geen alcohol ook niet. Ook hier zijn al maatregelen genomen om dit terug te dringen, ik hou van een goed techno / house / drum 'n bass feest op z'n tijd, maar deze kosten rezen ook de pan uit. Ik probeer nu eens per maand een goed feest mee te pakken in plaats van bijna elk weekend :)

Dit zijn voor mij wel de sociale gelegenheden waarbij ik m'n vrienden spreek, al wordt het wel vaker thuis afspreken nu iedereen wat ouder wordt. Ik probeer deze post terug te dringen naar € 100 per maand, die € 100 geef ik er met liefde aan uit alleen € 250 werd me zelf ook te veel.

Grosso modo zou je het toch met een 300 a 400 euro per maand moeten kunnen terugdringen.

En nu het positieve: je kunt nog verder besparen zonder dat het echt pijn moet doen!! Dit is fantastisch nieuws! Betekent dat je dus nog meer gaat kunnen sparen en beleggen en dus nog sneller die financiŽle onafhankelijkheid gaat bereiken dan je eerder had gedacht! Dit is iets om blij over te zijn.
FinanciŽle onafhankelijkheid is een marathon, geen race. Wijzigingen, heb ik persoonlijk al gemerkt, doe je niet in 1 keer maar stukje bij beetje. Dat GSM abonnement noteer je in je agenda wanneer je contractperiode gedaan is en wijzig je dan. Het vervoer ben je ook al aan het bekijken en zul je ook wel uit komen. Dus deze week kun je het uitgaan aanpakken! Budget voor komend weekend: 0 tot 20 euro. ik zou zeggen, praat met de vriendin en maak een plan wat jullie vrijdagavond tot zondagavond kunnen doen dat jullie beide en leuk zouden vinden en wat niet veel geld gaat kosten.

Haha toevallig hadden we dit weekend al geen plannen en waren we van plan lekker chill thuis wat te gaan doen, eventueel een stuk wandelen in de natuur op zaterdagmiddag ofzo :)

Bedankt voor je tips, ik denk dat er makkelijk nog een € 400 te besparen is op m'n uitgaven zonder dat het echt pijn begint te doen en we gewoon een comfortabel leven kunnen leiden met toch een savingsrate van tegen de 60% aan.

financialfreedomsloth

• Stubble
  • **
« Reply #595 on: August 03, 2016, 07:52:22 AM »

Pijnpunten zijn dus:

Die staat inderdaad al in m'n agenda om aan te passen zodra het mogelijk is, ik hoop t.z.t. nog onder de Ä 20 per maand uit te komen. Helaas loopt het abonnement nog tot september 2017.

De hoofdreden hiervan is dat ik een motor had, waar ik ontzettend veel plezier van had als ie reed, maar waar ik ruim Ä 3000 aan reparaties aan heb uitgegeven in de afgelopen 2 jaar. Deze motor is twee keer vastgelopen en dit leverde twee keer een reparatie op van Ä 1000,-. Daarnaast was er nog wel eens het een en ander aan onderhoud te doen, een vrij onderhoudsgevoelige machine. Behoorlijke pech mee gehad in ieder geval. In maart nu een andere motor gekocht, van hetzelfde type alleen dan 6 jaar nieuwer waarvan ik hoopte dat dit niet het euvel zou zijn, maar nu blijkt dit een olieboot te zijn. Ook deze gaat dus de deur uit.

Daarnaast fietste ik in deze periode al naar het werk, maar m'n vriendin had de auto nog nodig voor haar school / werk. Ik heb hiervan de onderhoudskosten en dergelijke allemaal betaald omdat zij vrijwel geen inkomen had. Ze heeft nu sinds 2 maanden meer inkomen en de afspraak is nu dat ik de vaste lasten voor de auto betaal; zijnde Ä 66,- per maand aan verzekering en MRB en zij de rest van de kosten.

De post onderhoud auto en motor zou dus in het komende half jaar naar Ä 0,- moeten gaan! :) De verkoop van m'n huidige motor staat dus op de planning omdat ik heb gemerkt dat het me stress geeft om elke keer weer die mogelijke hoge kosten te hebben en ik daardoor het plezier in het motorrijden verloren ben. Dat hoop ik met een wat oudere motor die ik zelf kan repareren weer terug te vinden. Het is namelijk wel wat ik het leukste vind om te doen dat motorrijden :)

Jep, dat is serieus en dan drink ik nog geen alcohol ook niet. Ook hier zijn al maatregelen genomen om dit terug te dringen, ik hou van een goed techno / house / drum 'n bass feest op z'n tijd, maar deze kosten rezen ook de pan uit. Ik probeer nu eens per maand een goed feest mee te pakken in plaats van bijna elk weekend :)

Dit zijn voor mij wel de sociale gelegenheden waarbij ik m'n vrienden spreek, al wordt het wel vaker thuis afspreken nu iedereen wat ouder wordt. Ik probeer deze post terug te dringen naar Ä 100 per maand, die Ä 100 geef ik er met liefde aan uit alleen Ä 250 werd me zelf ook te veel.

Haha toevallig hadden we dit weekend al geen plannen en waren we van plan lekker chill thuis wat te gaan doen, eventueel een stuk wandelen in de natuur op zaterdagmiddag ofzo :)

Bedankt voor je tips, ik denk dat er makkelijk nog een Ä 400 te besparen is op m'n uitgaven zonder dat het echt pijn begint te doen en we gewoon een comfortabel leven kunnen leiden met toch een savingsrate van tegen de 60% aan.

Denk inderdaad ook wel dat je op de goede weg bent.

De vervoerskosten snap ik nu beter met de situatie van je vriendin. Aan een oldtimer brommer heb ik ook zelf aan gedacht. Het kan een heel goedkoop hobby zijn als je er zelf kunt aan sleutelen (kun je altijd leren natuurlijk), een modelletje kiest waar de onderdelen gemakkelijk en goedkoop voor te vinden zijn en je niet vervalt in purisme (namelijk dat alles 100% origineel moet zijn en kloppen) Oldtimer brommer is een hobby dat ik persoonlijk in gedachten heb voor na mijn pensionering, lol. Maar alles hangt af van de eigen interesses en prioriteiten. Persoonlijk heb ik ietsje andere prioriteiten nu:  gwichtsverlies en beter conditie opbouwen. Het zal dus fietsen zijn de komende jaren :-(

Qua techno, house, drum en base feestje. Ok, het is niet hetzelfde als naar een feestje gaan maar er staan echt enorm veel, enorme sterke DJ sets op soundcloud, mixcloud en youtube (tommorrowland heeft net 365 dj sets op youtube gezwierd). Dit kan helpen om inderdaad maar 1 keer per maand nog naar een feestje te gaan en de andere keren gewoon thuis of bij vrienden thuis af te spreken.: dj setje op de achtergrond en gewoon onder vrienden lekker chillen. Dat vind ik zo leuk aan deze community: het is niet alleen zoveel mogelijk sparen en zuinig leven maar draait ook om ontdekken wat je echt belangrijk vind in je leven en dan trachten om daar ten volle van te genieten met zo laag mogelijke kosten.

CGSLI

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #596 on: August 03, 2016, 10:30:32 AM »
Denk inderdaad ook wel dat je op de goede weg bent.

De vervoerskosten snap ik nu beter met de situatie van je vriendin. Aan een oldtimer brommer heb ik ook zelf aan gedacht. Het kan een heel goedkoop hobby zijn als je er zelf kunt aan sleutelen (kun je altijd leren natuurlijk), een modelletje kiest waar de onderdelen gemakkelijk en goedkoop voor te vinden zijn en je niet vervalt in purisme (namelijk dat alles 100% origineel moet zijn en kloppen) Oldtimer brommer is een hobby dat ik persoonlijk in gedachten heb voor na mijn pensionering, lol. Maar alles hangt af van de eigen interesses en prioriteiten. Persoonlijk heb ik ietsje andere prioriteiten nu:  gwichtsverlies en beter conditie opbouwen. Het zal dus fietsen zijn de komende jaren :-(

Qua techno, house, drum en base feestje. Ok, het is niet hetzelfde als naar een feestje gaan maar er staan echt enorm veel, enorme sterke DJ sets op soundcloud, mixcloud en youtube (tommorrowland heeft net 365 dj sets op youtube gezwierd). Dit kan helpen om inderdaad maar 1 keer per maand nog naar een feestje te gaan en de andere keren gewoon thuis of bij vrienden thuis af te spreken.: dj setje op de achtergrond en gewoon onder vrienden lekker chillen. Dat vind ik zo leuk aan deze community: het is niet alleen zoveel mogelijk sparen en zuinig leven maar draait ook om ontdekken wat je echt belangrijk vind in je leven en dan trachten om daar ten volle van te genieten met zo laag mogelijke kosten.

Ja, daarom denk ik nu ook wel dat ik flinke stappen heb gemaakt. Alleen als ik terugkijk, schrik ik nog steeds van hoeveel geld ik wel niet uitgegeven heb het afgelopen jaar. Ik wou dat ik het eerder had ontdekt, dat had me een Ä 15k gescheeld op m'n spaarrekening. Het is wel fijn dat m'n vriendin ook vrij zuinig is en ook graag een flinke sloot geld op haar rekening wil hebben. Op termijn ben ik nog wel van plan om voor een aantal jaar naar het buitenland te verhuizen en daar te gaan werken. Volgens mij is dat een van de snelste manieren om FO te worden.

Mrs. Arby

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #597 on: August 03, 2016, 10:30:42 AM »
Hi CGSLI,
Leuk dat je je uitgaven met ons wilt delen. Altijd leerzaam :-).
Ik snap iets niet helemaal, maar misschien lees ik je overzicht verkeerd of heb ik het verkeerd begrepen. Je geeft aan een svr te hebben van ca. 50%, ofwel 1300 euro per maand voor sparen en beleggen. Een totaal netto inkomen per maand daarmee  dan van ca. 2600 euro. Als ik naar je uitgaven kijk, zie ik dat je gem. per maand bijna 2600 euro uitgaf, ytd 2016 ruim 1900 en nu laatste maanden bijna 1800 euro. Zit een deel van je spaarbedrag/belegbedrag dan in de uitkomsten opgenomen? Anders kloppen je totalen en svr toch niet?
« Last Edit: August 03, 2016, 10:56:05 AM by Mrs. Arby »

Educated_Fool

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • freedom on my mind
« Reply #598 on: August 03, 2016, 10:52:11 AM »
Onderzoekers zeggen dat je 2 maanden nodig hebt voor nieuwe gewoontes aan te leren dus proficiat, je zit op automatische besparings piloot.  Wat mij blijft motiveren is een duidelijk doel op kortere termijn. Met uw inkomen, ga bv voor de ton in 4 jaar.

Uw levensstijl op 26 scheelt niet veel met de mijne toen. Auto + moto en maar uitgaan en reizen. 4 zaken die de portefeuille echt pijn doen. Je kan bv een moto af en toe huren ipv te kopen. Als je het onderhoud, waardeverlies, verzekering en belasting optelt kan je verschillende daguitstapjes maken op het laatste nieuwe speelgoed.
Reizen? Met skyscanner.nl kan je echt super koopjes doen.

Mrs. Arby

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #599 on: August 03, 2016, 10:59:51 AM »
Onderzoekers zeggen dat je 2 maanden nodig hebt voor nieuwe gewoontes aan te leren dus proficiat, je zit op automatische besparings piloot.  Wat mij blijft motiveren is een duidelijk doel op kortere termijn. Met uw inkomen, ga bv voor de ton in 4 jaar.

Uw levensstijl op 26 scheelt niet veel met de mijne toen. Auto + moto en maar uitgaan en reizen. 4 zaken die de portefeuille echt pijn doen. Je kan bv een moto af en toe huren ipv te kopen. Als je het onderhoud, waardeverlies, verzekering en belasting optelt kan je verschillende daguitstapjes maken op het laatste nieuwe speelgoed.
Reizen? Met skyscanner.nl kan je echt super koopjes doen.

Een ton in 4 jaar lijkt me een wel heel ambitieus doel met 2.600 euro netto per maand :-). Petje af als dat lukt.
« Last Edit: August 03, 2016, 11:13:05 AM by Mrs. Arby »