Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680784 times)

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #500 on: June 30, 2016, 09:21:11 AM »
Ik moet er niet aan denken om in de bijstand te komen. Maar zoals ik het interpreteer is dat als je je leefpatroon netjes afbouwt naar een frugal invulling ervan dan kun je met investeringen een "bijstand inkomen" van tegen de 1000 euro voor een alleenstaande nog wel een keer bij elkaar sparen. Maar dus een AOW (niet zo zwartdenken dat die in 2050 nog maar 100 euro per maand zal zijn! ) is net zo goed al een flink basisinkomen. Daarmee is overbruggen tot de AOW ook een stuk haalbaarder. We hoeven niet per maand 2500 euro netto uit te geven als Nederlander terwijl mijn hele omgeving dat wel lijkt te denken met 2 auto's niet afbetaalde schulden en huizen waar een 2x zo groot gezin in past....
En twee vlieg vakanties per jaar van 3000 per stuk

MasterB

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 1
  • Age: 42
  • Location: Breda, The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #501 on: July 03, 2016, 09:41:29 AM »
Even snel hallo zeggen en voorstellen.
M (34) getrouwd, kind opkomst (had er al moeten zijn, maar net als haar vader net iets te laat), vanaf volgende maand weer eigenaar van een huis (jeej).
Wij blijken al 3 jaar als MMM's te leven, nadat ik mijn appartement verkocht met een grote restschuld. Nu alleen nog mijn studieschuld aflossen en dan op naar FI en ER.
Goed om te zien dat er ook er in Nederland en België aanhangers zijn. 

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #502 on: July 05, 2016, 08:00:25 AM »
Ik vind het ook wel fijn dat er gelijkgestemden zijn in de omgeving. Voor zover je het over omgeving kan hebben natuurlijk, onze kleine landjes zijn toch best groot...

Ik vind het altijd wel leuk om collega's over onze zuinige levensstijl te vertellen, de reacties daarop kunnen nogal verschillen, van welgemeende interesse tot ongeloof en zelfs een keertje vijandigheid. Ik vind het alleen wel jammer dat het zo traaaaag gaat, zelfs al hebben we een saving rate van ongeveer 50%.

Vanmiddag nog eens een keertje kijken naar de verzekeringen, ik zit eraan te denken de inboedelverzekering op te zeggen. We zijn steeds minimalistischer geworden, dus ik vraag me af of het nog wel de moeite is hetgeen over is nog te verzekeren...

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #503 on: July 05, 2016, 11:55:54 AM »
Binnenkort: speciale inboedelverzekeringen voor minimalisten :-D ;-)

Inboedelverzekering opzeggen omdat je weinig spullen en ruim genoeg spaargeld hebt zou ik wel super badass vinden trouwens.

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #504 on: July 05, 2016, 02:32:58 PM »
Als student heb ik nooit een inboedelverzekering gehad, ik had toch alleen maar spullen met nauwelijks dagwaarde.

Als je één keer wat meer waardevolle spullen hebt is het zo gek nog niet omdat de premies vrij laag zijn (€30 per jaar?). Snelle vergelijking op independer geeft als goedkoopste €70 per jaar. Dat is toch wel significant...

Wat zijn volgens jullie onmisbare verzekeringen, ik denk WA, Zorgverzekering en verzekering voor motorvoertuig?

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #505 on: July 05, 2016, 03:09:33 PM »
Wat zijn volgens jullie onmisbare verzekeringen, ik denk WA, Zorgverzekering en verzekering voor motorvoertuig?

AvP heet dat ding ;)

Verder zijn de enige onmisbare verzekeringen verzekeringen voor risico's die je niet zelf kunt dragen:
AvP
Ziektekosten (Basisverzekering. Héél goed nadenken en rekenen voor je een aanvullende verzekering neemt)
WA van motorvoertuig
Opstalverzekering (tenzij je zo badass bent dat je zoveel spaargeld hebt in verhouding tot de waarde van je huis dat dat niet nodig hebt)
Eventueel arbeidsongeschiktheid.

Inboedel en reisverzekering alleen doen na grondig rekenen.

Fiets, mobiele telefoon, uitvaart etc is natuurlijk alleen maar geldklopperij.
« Last Edit: July 06, 2016, 04:52:45 AM by DagobertDuck »

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #506 on: July 06, 2016, 12:54:39 AM »
WA (wettelijke aansprakelijkheid) is voor een motorvoertuig, apv (aansprakelijkheidsverzekering particulieren) is voor de rest.

Wij hebben qua verzekeringen:
*zorgverzekeringen (zonder aanvullende verzekeringen, plus extra eigen risico)
*een woonhuisverzekering (opstal + inboedel, maar het laatste gaat er waarschijnlijk uit),
*autoverzekeringen (die kunnen wellicht ook nog wel gedowngrade worden, denk ik) en
*een aansprakelijkheidsverzekering particulieren.

Over die laatste zit ik een beetje te twijfelen. Het kost ons iets van €55 per jaar welke ik natuurlijk liever in eigen zak zou houden, maar we hebben twee kinderen en bijvoorbeeld een kras langs een auto is zo gemaakt als ze met de fietsjes buiten spelen. Dus waarschijnlijk blijft die nog wel even.


train_writer

  • Stubble
  • **
  • Posts: 203
  • Location: Brussels
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #507 on: July 06, 2016, 06:00:45 AM »
Houd alsjeblieft je WA/apv aan! De enige nuttige en goedkope verzekering zo ongeveer.

Maar check wel even of je 'WA' niet toevallig ook een APV is, want die termen worden soms door elkaar gebruikt in de wervingsteksten van verzekeraars..


Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #508 on: July 06, 2016, 11:05:50 AM »
Zoals ik al zei: die avp blijft nog wel een tijdje, maar de inboedelverzekering ga ik schrappen. Alle beetjes helpen, I suppose...

Ondertussen blijven we minimaliseren en onze inboedel verkopen, weggeven (kleding van de kinderen die niet meer past bijvoorbeeld) en weggooien. Zo komen we er langzaam maar zeker naar een voor ons aangenaam minimum. :P

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #509 on: July 14, 2016, 05:07:50 AM »
Hallo allemaal. Mijn vrouw en ik zijn begin 40 en lossen nog dit jaar het laatste restje hypotheek af. Andere schulden hebben we niet. Ons plan is om de komende jaren een significant deel van ons netto inkomen te beleggen in het Vanguard Global Stock Index fonds met als doel het vergaren van een flinke pot FU money!

Ik ben tot de conclusie gekomen dat beleggen in het Vanguard Global Stock Index fonds in Nederland het goedkoopst kan via ING. Bij ING heeft dit fonds een TER van 0,15%, terwijl het bij Binck 0,30% is. ING zelf is wel duurder dan Binck, maar de totale kosten zijn lager bij ING voor elk belegd bedrag. Belangrijk bijkomend voordeel is dat ING geen transactiekosten rekent, zowel bij inleggen als opnemen. Bij Binck zijn er alleen geen transactiekosten bij periodiek inleggen en bij opnemen altijd wel.

Ik ben op dit en andere fora nog niemand tegengekomen die tot dezelfde conclusie als ik gekomen is en ben benieuwd wat hier de meningen zijn. Ik heb deze NL draad overigens nog niet helemaal gelezen, dat ga ik zeker wel nog doen. Maar misschien is dit dus wel al ter sprake geweest.

Groet, UncleX
« Last Edit: July 14, 2016, 06:00:10 AM by UncleX »

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #510 on: July 14, 2016, 12:14:42 PM »
Vandaag de 10% van hypotheek die we mogen aflossen betaald. Dus nu maar eens verdiepen in isolatie.

UncleX, gefeliciteerd met aflossen!

Ik beleg bij ING en tevreden mee. Geen transactiekosten inderdaad en overzichtelijk.
Enige wat ik me afvraag is of kopen+verkopen sneller zou gaan bij Binck, bij ING duurt het een dag, soms 2.

Maar waarom maar 1 fonds kiezen? Prima fonds hoor, wereldwijd en lage kosten, maar om nou al je geld in een fonds met hoog risico te plaatsen... Ik heb wel een paar fondsen met hoog risico, maar in combinatie met een paar met minder risico.

basd

  • Stubble
  • **
  • Posts: 186
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #511 on: July 14, 2016, 02:17:50 PM »
Goed bezig allen, aflossingstechnisch!

Wij kunnen waarschijnlijk over een paar maanden weer opnieuw beginnen, want we zijn behoorlijk uit ons huidige huis gegroeid en gaan waarschijnlijk snel verhuizen naar een groter, nieuwer huis. Niet omdat het per se nodig is, maar wel omdat we dat graag willen. Gelukkig is de rente laag en vallen daarmee de maandlasten erg mee vergeleken met onze huidige hypotheek.

Als de storm van verhuizen en inrichten weer is gaan liggen gaan we wat mij betreft wel weer als een dolle aflossen..

MCG

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #512 on: July 14, 2016, 02:22:20 PM »
Ik zit ermee dat ik aan de uitgavenkant weinig tot niets meer kan doen, en dus kijk ik veel naar de inkomstenkant. Hebben jullie eigenlijk nog snabbels / bijverdiensten of vormen van passief inkomen die het hoofdinkomen aanvullen?

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #513 on: July 14, 2016, 02:53:28 PM »
Maar waarom maar 1 fonds kiezen? Prima fonds hoor, wereldwijd en lage kosten, maar om nou al je geld in een fonds met hoog risico te plaatsen... Ik heb wel een paar fondsen met hoog risico, maar in combinatie met een paar met minder risico.
Hoi Kelpie, bedankt voor de felicitaties, we zijn er zelf ook erg tevreden mee zo. In antwoord op je vraag, we beleggen dan in een fonds dat de MSCI wereldindex kopieert en volgens mij is dat spreiding genoeg (1600+ bedrijven). MMM en JLCollins doen het ook zo, alleen in VTSAX. Ik weet dat 100% aandelen als behoorlijk agressief gezien wordt en dat de USA ook relatief zwaar vertegenwoordigd is, maar ik vind het risico te overzien. Het zwaar wegen van de USA vind ik zelfs een voordeel. We hebben werk, binnenkort geen hypotheek meer en zijn er verder niet echt afhankelijk van. In het ergste geval duurt het langer tot we FU money hebben.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #514 on: July 15, 2016, 01:56:43 AM »
Goed bezig allen, aflossingstechnisch!

Wij kunnen waarschijnlijk over een paar maanden weer opnieuw beginnen, want we zijn behoorlijk uit ons huidige huis gegroeid en gaan waarschijnlijk snel verhuizen naar een groter, nieuwer huis. Niet omdat het per se nodig is, maar wel omdat we dat graag willen. Gelukkig is de rente laag en vallen daarmee de maandlasten erg mee vergeleken met onze huidige hypotheek.

Als de storm van verhuizen en inrichten weer is gaan liggen gaan we wat mij betreft wel weer als een dolle aflossen..
De grote vraag is of het wel zo goed is om af te lossen met de huidige rente. Als je 1 jaar vaste rente + HRA telt kom je onder de 1%! Je kan beter investeren lijkt me. Mocht de rente omhoog gaan dan kun je op dat moment alsnog gaan aflossen.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #515 on: July 15, 2016, 02:38:59 AM »
De grote vraag is of het wel zo goed is om af te lossen met de huidige rente. Als je 1 jaar vaste rente + HRA telt kom je onder de 1%! Je kan beter investeren lijkt me. Mocht de rente omhoog gaan dan kun je op dat moment alsnog gaan aflossen.
Aflossen is inderdaad niet per se de voordeligste optie en je kunt zeker betere rendementen halen. Dat hangt ook sterk af van de hypotheek die je zoveel jaar geleden afgesloten hebt toen de situatie heel anders was. Wij hebben er natuurlijk flink aan gerekend en allerlei scenario's zijn de revue gepasseerd, maar het was ook een gevoelskwestie. Het idee schuldenvrij te zijn en niets meer te maken te hebben met een hypotheekverstrekker en een wispelturige overheid sprak ons erg aan. Wij wilden daarnaast geen risico lopen met geld dat bestemd was voor de aflossing. Eerst uit de min, daarna in de plus.

En aflossen biedt natuurlijk wel een gegarandeerd rendement, beleggen zeker niet.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #516 on: July 15, 2016, 09:47:00 AM »
Het probleem met aflossen is dat als het geld waar je af mee wilt lossen in beleggingen zit, je misschien wel moet verkopen met verlies om het los te maken. Over een jaartje of 20 moeten we dan 46k aflossen en het is dan behoorlijk jammer als je dan net in zo'n dip zit en je met behoorlijk verlies moet verkopen, dus gevoelsmatig gezien los ik liever af.

basd

  • Stubble
  • **
  • Posts: 186
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #517 on: July 15, 2016, 03:32:33 PM »
De grote vraag is of het wel zo goed is om af te lossen met de huidige rente. Als je 1 jaar vaste rente + HRA telt kom je onder de 1%! Je kan beter investeren lijkt me. Mocht de rente omhoog gaan dan kun je op dat moment alsnog gaan aflossen.
Misschien een vreemde denkwijze op deze site, maar ik doe het niet primair om het hoogste rendement te halen. Geen hypotheek meer hebben (en daarnaar toe werken) geeft mij het beste gevoel (vrijheid, geen verplichtingen), vandaar. Aan eerder stoppen met werken denk ik voorlopig ook nog niet, dus daar werk ik ook niet naar toe. Vind mijn werk veel te leuk.

Yaldair

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #518 on: July 17, 2016, 06:18:00 AM »
Hier ook een nieuw geinspireerde. Ben nu 30 en net begonnen met wat efficienter mijn vermogen op te bouwen. Eerst wat jaren samengewoond met een vriendin zonder inkomen (zelf toendertijd modaal salaris en huis net boven subsidiegrens) waardoor ik zo goed als niks overhield om te sparen. Gelukkig in de tijd daarvoor wel mijn geringe studieschuld meteen kunnen aflossen, wat toch wel een fijn gevoel is: geen schulden hebben. Daarna blijven wonen in dat huis maar een dure hobby/sport erbij genomen. a 300 E in de maand + veel reiskosten met een nieuwe (long-distance) relatie. Ook nam mijn inkomen toe, maar ging dat helaas weer op richting de auto die ik moest kopen + de sport + relatie. Ik hield wel iets meer over in de maand, maar het zette niet echt zoden aan de dijk.

Nu de relatie ten einde is gelopen, en ik gestopt ben met de sport,  begint het sparen wat efficienter te lopen. Mijn grootste lasten zitten toch echt in het wonen. Huren lijkt in nederland relatief onmogelijk om goedkoop te doen. Of je moet een subsidiewoning hebben (=wachttijd, en niet toegankelijk met mijn huidige salaris) of je zit op particulier en dan zit ik vlak boven de subsidiegrens al op zo'n 34% van mijn inkomen, exclusief alle standaard vaste lasten (gemeentelijke belastingen, GWL, etc etc). Alles erbij zit ik al snel op 40%. 50% sparen wordt dan toch wel lastig. Helaas zit ik ook op zo'n 25 km van mijn werk, en zelfs met elektrische fiets wordt dat al te ver (1h20, veel stad rijden). Nu kan ik wel iets anders zoeken (appartement ofzo, al maakt een tuin me wel gelukkig) maar qua totale maandlasten zal dat niet veel gaan schelen, aangezien een appartement al snel net zo duur is als een gehele woning in deze regio. (eindhoven omgeving)

Hoe dan ook, de laatste tijd begin ik mijn vermogen aanzienlijk sneller op te bouwen. Het dumpen van de sport scheelt, samen met de verminderde reiskosten! Merk dat ik aan materiele dingen niet perse veel nog nodig heb, wat ook scheelt. Nu probeer ik daarom maandelijks 200E te sparen (om buffer op te bouwen naar 20k) en daarnaast 200E te beleggen (via degiro in ETFs (geen transactiekosten)). Dit is dan zo'n 16% van mijn netto inkomen. Ik wil proberen van die 16% nu in ieder geval 20% te maken. Daarnaast leg ik nog geld weg voor onvoorziene uitgaven zoals auto-onderhoud, kleding etc. Maar deze laatste "spaarpotjes" zie ik meer als toekomstige uitgaven dan echt sparen.

Zat zelf ook wel te denken dat echt financieel onzelfstandig in Nederland lastig zou worden. De (huur)woonlasten zijn best kiling hier in het totale plaatje samen met de vermogensbelasting. Kopen kan op den duur, maar voor 2 ton vergen veel woningen toch nog redelijk wat opknapkosten. dan kan ik beter nog even huren tot ik een vriendin vind met wie ik mijn leven wil delen :) dat lijkt me toch wel het grootste effect te hebben, dual-income. dat scheelt. Single in Nederland maakt het wel stukken lastiger met efficient sparen / beleggen etc. Ben benieuwd hoe ik over een jaar naar deze post kijk :)

Nou, kleine hallo hier dus. Leuk om deze thread te zien, maakt het wat makkelijker vergelijken met andere nederlanders :)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #519 on: July 17, 2016, 08:46:09 AM »
Heel herkenbaar verhaal, dat nét boven de sociale huurnorm zitten en het geworstel met hoge woonlasten. Op dit moment ben ik de niet-verdienende vriendin van een modaalverdiener (van tijdelijke aard gelukkig), dus ik weet hoe lastig het kan zijn om alles te bolwerken op één inkomen.

Als alleenstaande is het best lastig om te besparen op woonlasten, maar niemand zegt dat singles niet samen mogen wonen. Heb je misschien collega's of vrienden die met hetzelfde issue kampen? Jullie zouden een woning kunnen delen. In regio Eindhoven zouden toch genoeg jonge ongebonden mensen te vinden moeten zijn die daar voor open staan. Net-afgestudeerden misschien, of expats.

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #520 on: July 21, 2016, 03:15:38 AM »
Bedankt beste noorderburen voor de boeiende tips.  Hadden wij maar een vrekkenpaar die al jaren een ander licht op het leven verkondigd.
Graag jullie visie op volgende denkpiste. Wat is volgens jullie de snelste mannier om FO te halen in de benelux met een gemiddeld nettoloon van 2100€ als alleenwonende?  Ik denk dat velen eens stilstaan na een loopbaan van 20 jaar dat ze wellicht nog niet halverwege zijn.  Vandaar wat brainstormen over plan B.  Je verkoopt dat half afbetaald, volgepropt huis met spullen die je amper gebruikt en gaat voor een bescheiden appartementje.  10 jaar verder boeren op zijn mustachiaans door 2/3 te sparen en de grote vakantie kan beginnen. (Rekening houdend met 4% SWR en 5% rendement na inflatie)

CategorieUitgavenJaarlijks   %
eten/drinkeneten/drinken 8€/dag2 92034,8%
afval250,3%
wonenKI (home owning tax)2803,3%
water (22 m3)1381,6%
electriciteit & gas3994,8%
onderhoud gasbrander600,7%
belastingprovinciebelasting330,4%
gemeentelijke belasting750,9%
personenbelasting00,0%
verzekeringhospitalisatieverzekering1231,5%
brandverzekering3283,9%
verzorgingkapper1501,8%
hygiëne1501,8%
medischmutualiteit hziv + zorgkas (gezondheidszorg)500,6%
recreatieInternet3303,9%
Gsm961,1%
'lux' 270€/maand3 24038,6%
jaarlijks totaal8 397
maandelijks totaal700

ps; mijn 'lux' categorie is om niet als een monnik door het leven te gaan met uitgaven als reizen, elektronica, kledij, uitgaan, hobby's

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #521 on: July 21, 2016, 07:59:23 AM »
Ik zit in Nederland, dus ik ben niet bekend met de Belgische situatie, maar hier heb je bij een appartement een 'vereniging van eigenaren' (VvE), waar je ook nog een maandelijkse bijdrage aan moet betalen. Dat is bedoeld voor het onderhoud van het appartementengebouw in zijn geheel: bijvoorbeeld het dak en de eventuele lift en dergelijke. Is daar in België geen sprake van? Want ik kan iets dergelijks niet terugvinden in jouw overzicht.

Yaldair

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #522 on: July 21, 2016, 11:11:49 AM »
denk dat je aan eten en drinken naar beneden kan: 250E p/m kan waarschijnlijk richting de 150 p/m.

Denk wel dat electriciteit & gas behoorlijk laag is? Maar 33E pm?? Moet dan stukken goedkoper zijn dan hier in NL.

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #523 on: July 21, 2016, 12:17:50 PM »
Ik zit in Nederland, dus ik ben niet bekend met de Belgische situatie, maar hier heb je bij een appartement een 'vereniging van eigenaren' (VvE) Is daar in België geen sprake van?
In België noemt men dit syndicale of gemeenschappelijke kosten. Kleine gebouwen met bv 3 appartementen meestal zonder lift hebben geen vaste gemeenschappelijke kosten. Natuurlijk als het dak moet vervangen worden... Iets waar ik dus geen rekening mee hou dus misschien beter een 15 000 extra sparen.

denk dat je aan eten en drinken naar beneden kan: 250E p/m kan waarschijnlijk richting de 150 p/m.
Denk wel dat electriciteit & gas behoorlijk laag is? Maar 33E pm?? Moet dan stukken goedkoper zijn dan hier in NL.
Qua eten is er idd nog wat ruimte. Ik doe een poging om het zo gezond mogelijk te doen en door 5 stukken fruit per dag zit ik al aan 50€/mnd op de lokale markt. Ga dringend eens moeten vergelijken met supermarkt.
Normaal is België bij de duurste van Europa voor stroom. Het zal vooral aan de isolatie liggen en manier van leven. bv geen diepvries, droogkast, oven of boiler, lekker 18,5° in de winter, 1 ledlamp 's avonds,...
Wat neerkomt op;
gas 219m³ +- 2500kwh
electr 457kwh dag 481kwh nacht
192€ gas
207€ electr
In België heb je wel verschillende tellers voor stroom bv dag en nacht of dal, piek en exclusief nacht tarief. Welk systeem is het bij jullie?





erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #524 on: July 22, 2016, 02:17:43 AM »
...Ik vind het alleen wel jammer dat het zo traaaaag gaat, zelfs al hebben we een saving rate van ongeveer 50%. ...

Ik ben het hier zo mee eens. Ik spaar me een ongeluk (60% zelfs) maar de reis van +/-10 jaar naar FI lijkt ineens onmogelijk lang (ik ben nu 36). En dan te denken dat ik voor MM (2 jaar terug) volkomen prima was met het idee door te werken tot mijn 70ste (met wat geklaag van wat ik tegen die tijd in hemelsnaam voor werk zou hebben).

Herkennen jullie dat gevoel? Dat nu je ogen open zijn voor FI en de reis ernaartoe ineens die stip gevoelsmatig veel helderder is qua moment maar ook zoooo ver weg tov het "open einde" toen je nog geen idee had qua doel voor FI maar puur pensioenleeftijd zien te halen?

Trouwens. Onderstaande link bevat een hele lading info vanuit een Australische studie over SWRs waar The Netherlands ook in genoemd wordt met verschillende portfolio samenstellingen. Een SWR van 3.2% is voor ons dutchies een houdbare situatie voor 30(+) jaar:
Link naar finsia PDF (australie)
« Last Edit: July 22, 2016, 02:27:26 AM by erikgk »

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #525 on: July 22, 2016, 02:32:47 AM »
...Ik vind het alleen wel jammer dat het zo traaaaag gaat, zelfs al hebben we een saving rate van ongeveer 50%. ...

Ik ben het hier zo mee eens. Ik spaar me een ongeluk (60% zelfs) maar de reis van +/-10 jaar naar FI lijkt ineens onmogelijk lang (ik ben nu 36). En dan te denken dat ik voor MM (2 jaar terug) volkomen prima was met het idee door te werken tot mijn 70ste (met wat geklaag van wat ik tegen die tijd in hemelsnaam voor werk zou hebben).

Herkennen jullie dat gevoel? Dat nu je ogen open zijn voor FI en de reis ernaartoe ineens die stip gevoelsmatig veel helderder is qua moment maar ook zoooo ver weg tov het "open einde" toen je nog geen idee had qua doel voor FI maar puur pensioenleeftijd zien te halen?

Zeker herkenbaar. Ik werk nu bijna 4 jaar, waarvan ik 3 serieus bezig ben met MMM. Ik zit rond de 50% SR, en zou dan in theorie nog zo'n 14 jaar moeten werken. Maar dat is gebaseerd op mijn uitgaven alleen, omdat we nu alle financien nog gescheiden houden. Bovendien zullen de uitgaven nog wel gaan stijgen door kinderen (als dat lukt). Dus in de praktijk zal het nog wel langer duren. Al gaan onze inkomsten nog wel omhoog.

Dus ik vind ook dat het erg langzaam gaat, en nog te lang gaat duren :). Maar ik zit nu nog echt in het begin van vermogensopbouw, en hoop heel erg dat als het rente-op-rente effect wat zichtbaarder wordt, het voor mijn gevoel ook sneller gaat.


2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #526 on: July 22, 2016, 02:45:38 AM »
...Ik vind het alleen wel jammer dat het zo traaaaag gaat, zelfs al hebben we een saving rate van ongeveer 50%. ...

Ik ben het hier zo mee eens. Ik spaar me een ongeluk (60% zelfs) maar de reis van +/-10 jaar naar FI lijkt ineens onmogelijk lang (ik ben nu 36). En dan te denken dat ik voor MM (2 jaar terug) volkomen prima was met het idee door te werken tot mijn 70ste (met wat geklaag van wat ik tegen die tijd in hemelsnaam voor werk zou hebben).

Herkennen jullie dat gevoel? Dat nu je ogen open zijn voor FI en de reis ernaartoe ineens die stip gevoelsmatig veel helderder is qua moment maar ook zoooo ver weg tov het "open einde" toen je nog geen idee had qua doel voor FI maar puur pensioenleeftijd zien te halen?

Zeker herkenbaar. Ik werk nu bijna 4 jaar, waarvan ik 3 serieus bezig ben met MMM. Ik zit rond de 50% SR, en zou dan in theorie nog zo'n 14 jaar moeten werken. Maar dat is gebaseerd op mijn uitgaven alleen, omdat we nu alle financien nog gescheiden houden. Bovendien zullen de uitgaven nog wel gaan stijgen door kinderen (als dat lukt). Dus in de praktijk zal het nog wel langer duren. Al gaan onze inkomsten nog wel omhoog.

Dus ik vind ook dat het erg langzaam gaat, en nog te lang gaat duren :). Maar ik zit nu nog echt in het begin van vermogensopbouw, en hoop heel erg dat als het rente-op-rente effect wat zichtbaarder wordt, het voor mijn gevoel ook sneller gaat.


Ja, inderdaad. Het voelt alsof je 10+ jaar van je leven op offert. En nog de beste jaren ook. Het lijkt me beter om iets langer te werken, maar wel plezier in je werk te hebben. Ik ben zelf ook van plan om door te werken tot mijn dood, maar dan wel leuk en zinvol werk. Ik ben van plan nog voor ik volledig FI ben te switchen naar een leuke baan van minder dan 40 uur waar ik genoeg mee bijverdien om het gat te vullen.

Ik ken ook mensen met een uitkering die de hele dag een beetje rond hangen en tv kijken. Geloof me, dat is geen gelukkig leven.

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #527 on: July 22, 2016, 02:53:54 AM »

Ja, inderdaad. Het voelt alsof je 10+ jaar van je leven op offert. En nog de beste jaren ook. Het lijkt me beter om iets langer te werken, maar wel plezier in je werk te hebben. Ik ben zelf ook van plan om door te werken tot mijn dood, maar dan wel leuk en zinvol werk. Ik ben van plan nog voor ik volledig FI ben te switchen naar een leuke baan van minder dan 40 uur waar ik genoeg mee bijverdien om het gat te vullen.

Ik ken ook mensen met een uitkering die de hele dag een beetje rond hangen en tv kijken. Geloof me, dat is geen gelukkig leven.

Het is niet direct dat ik die jaren aan het opofferen ben. Eerlijk gezegd zou ik wel meer geld uit kunnen geven, maar ik zou ook weer niet weten hoe ik 2x zoveel uit moet geven per maand. Maar qua carriere twijfel ik wel. Ik zit nu nog aan het begin en moet zo gaan kiezen wat ik na mijn promotie ga doen. Twijfel daarbij vooral of ik al minder ga werken, en dus minder geld, of toch de komende jaren gewoon fulltime te gaan werken, iig zolang we nog geen kinderen hebben. In die zin is het wel een soort van opoffering, omdat ik, als geld helemaal geen rol zou spelen, nu al minder zou werken.
« Last Edit: July 22, 2016, 02:55:30 AM by Susan »

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #528 on: July 22, 2016, 03:07:55 AM »
Ik zit in Nederland, dus ik ben niet bekend met de Belgische situatie, maar hier heb je bij een appartement een 'vereniging van eigenaren' (VvE) Is daar in België geen sprake van?
In België noemt men dit syndicale of gemeenschappelijke kosten. Kleine gebouwen met bv 3 appartementen meestal zonder lift hebben geen vaste gemeenschappelijke kosten. Natuurlijk als het dak moet vervangen worden... Iets waar ik dus geen rekening mee hou dus misschien beter een 15 000 extra sparen.

denk dat je aan eten en drinken naar beneden kan: 250E p/m kan waarschijnlijk richting de 150 p/m.
Denk wel dat electriciteit & gas behoorlijk laag is? Maar 33E pm?? Moet dan stukken goedkoper zijn dan hier in NL.
Qua eten is er idd nog wat ruimte. Ik doe een poging om het zo gezond mogelijk te doen en door 5 stukken fruit per dag zit ik al aan 50€/mnd op de lokale markt. Ga dringend eens moeten vergelijken met supermarkt.
Normaal is België bij de duurste van Europa voor stroom. Het zal vooral aan de isolatie liggen en manier van leven. bv geen diepvries, droogkast, oven of boiler, lekker 18,5° in de winter, 1 ledlamp 's avonds,...
Wat neerkomt op;
gas 219m³ +- 2500kwh
electr 457kwh dag 481kwh nacht
192€ gas
207€ electr
In België heb je wel verschillende tellers voor stroom bv dag en nacht of dal, piek en exclusief nacht tarief. Welk systeem is het bij jullie?

Jouw jaaruitgaven zijn echt heel laag, wauw! Zijn dit de werkelijke getallen gemeten over het afgelopen jaar of is er een deel geschat?
Wat is je woonsituatie, mogelijk kijk er even overheen maar ik zie geen hypotheek/huur of iets vergelijkbaars?

De snelste manier tot FO is in de benelux niet veel anders dan in de US. Spaar een groot genoeg deel van je inkomen en stop dit in investeringen die aansluiten bij jouw risicoprofiel. Ik ben niet bekend met de belgische situatie rondom belastingen op vermogen. In Nederland hebben wij de Vermogensrendement heffing (VRH), 1.2% per jaar betalen voor elke euro boven ~€21k. Je kan deze belasting meenemen door het direct van je rendement af te halen en dan de bekende backtesten te doen met historische data om te kijken wat de kans van slagen zou zijn met je beoogde portfolio.

Als je hiermee aan het rekenen slaat zou je dan iets over deze berekeningen willen delen? Ik ben zelf bezig met de Nederlandse situatie bekijken. Het zou een interessante toevoeging zijn aan dit topic om dat FO berekeningen te hebben voor verschillende situaties in de benelux.

...Ik vind het alleen wel jammer dat het zo traaaaag gaat, zelfs al hebben we een saving rate van ongeveer 50%. ...

Ik ben het hier zo mee eens. Ik spaar me een ongeluk (60% zelfs) maar de reis van +/-10 jaar naar FI lijkt ineens onmogelijk lang (ik ben nu 36). En dan te denken dat ik voor MM (2 jaar terug) volkomen prima was met het idee door te werken tot mijn 70ste (met wat geklaag van wat ik tegen die tijd in hemelsnaam voor werk zou hebben).

Herkennen jullie dat gevoel? Dat nu je ogen open zijn voor FI en de reis ernaartoe ineens die stip gevoelsmatig veel helderder is qua moment maar ook zoooo ver weg tov het "open einde" toen je nog geen idee had qua doel voor FI maar puur pensioenleeftijd zien te halen?

Ik herken het gevoel heel erg. Door MMM, ERE en Your Money or Your Life zie ik geld opeens als conversie van mijn levensenergie. X euro = Y uren werken. Het gras is altijd groener bij de buren :).

Aan de andere kant heeft het mijn ogen geopend om na te durven denken en tegen de stroom in te zwemmen. Geluk nastreven zoals recentelijk besproken door MMM is uiteindelijk waar we allemaal bewust of onbewust mee bezig zijn. Waarom zijn er zoveel oudere artiesten die maar blijven optreden terwijl het voor het geld niet meer hoeft. Deze mensen doen wat ze geweldig vinden en wat ze diep gelukkig maakt (de bovenste paar lagen van de piramide van maslow).

Een valkuil van het hele FO verhaal is je blindstaren op deze heldere stip over 10 jaar. Het hele leven bestaat uit hoogtepunten: Eerste dag naar school, Laatste dag naar school, Je eerste kus, je eerste liefde, Je eerste kind, Pensioen, het overlijden van je ouders, en uiteindelijk je eigen laatste adem. Van sommige dingen weten we precies wanneer ze komen en van sommige niet.

Ik probeer te genieten van de reis en mij te bedenken wat ik zou willen doen als ik ooit FO ben. Ik besef mij ook dat er een risico ligt in FO. Ik wil niet stoppen met werken op mijn 45e om erachter te komen dat ik in de extreme bespaardrift alle vriendschappen kwijt ben en mij complete werkende leven gespendeerd heb aan FO en "de financieel verstandige keuze" maar dat ik allerlei andere hoogtepunten gemist heb.

Een flinke geldsnor geeft de mogelijkheid om minder te gaan werken of ontslag te nemen mocht daar ooit de behoefte aan ontstaan. Het biedt mogelijkheden in de breedste zin van het woord. Ik zie het als een soort verzekeringspolis tegen de shit die de "wereld" op je af stuurt.

erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #529 on: July 22, 2016, 04:13:02 AM »

Ja, inderdaad. Het voelt alsof je 10+ jaar van je leven op offert. En nog de beste jaren ook. Het lijkt me beter om iets langer te werken, maar wel plezier in je werk te hebben. ...

Het is niet direct dat ik die jaren aan het opofferen ben... Maar qua carriere twijfel ik wel. Ik zit nu nog aan het begin en moet zo gaan kiezen wat ik na mijn promotie ga doen. Twijfel daarbij vooral of ik al minder ga werken, en dus minder geld, of toch de komende jaren gewoon fulltime te gaan werken, iig zolang we nog geen kinderen hebben. In die zin is het wel een soort van opoffering, omdat ik, als geld helemaal geen rol zou spelen, nu al minder zou werken.

Het is voor mij ergens in het midden. Ik verdien heel veel geld, met redelijk leuk freelance werk! Ik kan dit nog jaren doen! Maar, dan ben ik weer een weekje of wat thuis, rommel wat aan, begin weer een verbouwprojectje of lees eindelijk eens een boek en dan denk ik ... Doe ik dat toch niet liever dan werken?

Ik vergelijk het even met de space shuttle.
2 jaar terug kwam ik erachter dat er een "Ignition" zit in mijn leven financiele toekomst! Dus, ik ben nu het platform af maar nog niet in de "vrije ruimte". En net als bij de space shuttle, gebruik ik de m'n rocket boosters om hoogte te winnen (een carriere met een flink inkomen, full time, geef het zoveel mogelijk qua promotie en spaar zo hard mogelijk).... Maar wanneer neem ik gas terug en vind iets duurzamers?  Part-time, of helemaal wat anders op te pakken voor inkomen om rustig dat laatste stuk tot "space" af te leggen...  Wat is dat moment? Nu voelt 10j erg lang en dat is uitgaande van mijn super speed die ik nu al heb, hoe voelt het straks om bij 5j te denken, ik ga wat anders doen en maak er 12 jaar van, maar die volgende 7j is natuurlijk al korter dan de 10j die ik nu voor ogen heb.

Tanden op elkaar, practice optimism en geniet van het leven (deed ik al, doe ik nog steeds en blijf ik doen). Toch blijft deze hoeveelheid geduld mij een beetje uitdagen in het positief blijven...

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #530 on: July 22, 2016, 07:47:59 AM »
Jouw jaaruitgaven zijn echt heel laag, wauw! Zijn dit de werkelijke getallen gemeten over het afgelopen jaar of is er een deel geschat?
De jaaruitgaven zijn gebaseerd op mijn jaaruitgaven van 2015 die ik met toshl heb bijgehouden.  Moest ik volgend jaar de stap zetten om mijn lening af te lossen, zou 800/mnd realistisch comfortabel zijn.  Mijn bedoeling was echter om eens te brainstormen over jan modaal die voor een groot huis gegaan is en na een carrierre van 20 jaar, zijn leven wil omgooien MMM style.  Dus huis verkopen en met het resterend afgelost kapitaal voor een klein appartement gaan zonder krediet.  Het gemiddeld netto inkomen het ik van een salaris enquete gehaald.
Als je hiermee aan het rekenen slaat zou je dan iets over deze berekeningen willen delen? Ik ben zelf bezig met de Nederlandse situatie bekijken. Het zou een interessante toevoeging zijn aan dit topic om dat FO berekeningen te hebben voor verschillende situaties in de benelux.
Het is een goed voorstel maar ik geef mij niet graag 100% financieel bloot. 
Wat ik wel nog wil meegeven voor de vermogende Nederlanders;
Het grote voordeel eenmaal FO bereikt, in België is er geen VRH enkel beurstaks bij aan & verkoop. De regering is dit jaar vermeerderd van, hou u vast, 0.25% naar 0.27%.  Dit is voor de kapitaliserende aandelen etf's die niet geregistreed zijn in België.  Indien wel geregistreed gaat het van 1% naar 1.33%. Ideaal voor de buy en holder.  Als dividenden uitgekeerd worden is het minder.  Na de bronbelasting van bv in frankrijk van 15%, moet je nog eens 27% belasting betalen op de resterende 85%.  Met moeite de helf dat overschiet, laat staan als je er opnieuw zou investeren.  Dus beter een accumulatie etf met ierse domicilie (gn bronbelasting) en wij betalen 2.7€ taks per 1000€ bij aan- of verkoop.  Voor wie binnen de 6 maanden verkoopt is er wel een meerwaardebelasting van 33%.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #531 on: July 22, 2016, 10:20:17 AM »
Ook ik herken me in het verhaal dat 10 jaar tot FO zo laaaaang duurt. Bij mij is het in realiteit eerder 20 jaar, trouwens. Maar... ik werk nu al parttime en ben van plan dat te blijven doen (hoop wel in salaris een sprong te gaan maken). In de jaren dat ik nu min of meer met FO bezig ben (jaar of drie), merk ik een opgaande trend in saving rate, niet alleen doordat inkomsten vooruit gaan maar ook omdat ik toch zuiniger blijk te gaan leven en omdat het rente-op-rente verhaal een beetje begint te helpen.
Mijn prioriteiten liggen bij een prettige weg naar FO, niet zo kort mogelijk. Ik merk dat ik meer van mijn vrije dagen geniet als ik ze afwissel met (halve) dagen werk, persoonlijk.

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #532 on: July 22, 2016, 11:10:06 AM »
Persoonlijk kan ik mij niet alle jaren 100% inzitten op FO. Als de finish niet op 10jr in zicht is, wil ik niet op een sprintje zetten. Om het in poker termen te zeggen, gewoon rustig verder grinden alhoewel ik een all-in move overweeg. Eigendom verhuren 5 jaar er volledig voor gaan door terug bij mijn ma te gaan wonen. Wel de kosten delen waardoor ze er ook op vooruit zou gaan. Lastige keuze om die trots en vrijheid op te offeren op 32 jarige leeftijd.

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #533 on: July 24, 2016, 01:41:27 PM »
Herkenbaar allemaal! Ik zat een beetje in een MMM-dip, ook al schiet het goed op...Mijn situatie is dat mijn vrouw en ik op zich nu goed verdienen en relatief weinig uitgeven en we dus aardig wat overhouden en ongeveer 50% van ons netto inkomen kunnen sparen/beleggen. Alleen brengen beleggingen relatief weinig op... die 8% ofzo haal ik niet, en de 4% die de regering bedenkt die ik behaal, al helemaal niet. Los daarvan is het wel fijn om dan (en zelfs nu al een beetje) niet helemaal afhankelijk te zijn van het werk en te weten dat je een forse buffer hebt.

Ook heb ik me recent gerealiseerd dat dit de tijd is dat ik het ervan moet nemen. Nu kan ik nog leuke dingen doen met mijn gezin. Mijn kinderen zullen op enig moment uitvliegen, ze worden nu al zo snel groot! Ik probeer dan ook wat minder op de centen te zijn. Als ze over 10 à 12 jaar het huis uit zijn, dan kan ik gerust downsizen naar een goedkoper huis en mogelijk parttime werken. Of wellicht het verschil op zak steken en daarmee de grens van FI bereiken.

Een nieuw probleem is dat ik in Nederland werk en in België woon. Sinds dit jaar betaal ik geen belastingen meer op mijn beleggingen in Nederland maar in België door/dankzij de spaarrenterichtlijn. Geen VRH meer dus, maar wel de belastingen in België die ik nog niet helemaal begrijp... en dat werkt alleen als ik minder dan 10% van mijn inkomen buiten Nederland verdien, anders val ik weer in een andere categorie. Moet ik me tijdens het verlof maar eens over buigen. In het meest extreme geval zou ik mijn geld gewoon cash moeten opnemen en in mijn tuin moeten begraven. :) Dan brengt het wel niks meer op...

@Educated Fool, kun je enkele voorbeelden geven van Ierse ETFs, zijn dat o.a. de Vanguard ETF's? En wat bedoel je met kapitaliserend? Dat ze dividend uitkeren of juist niet?

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #534 on: July 24, 2016, 04:48:08 PM »
Ook heb ik me recent gerealiseerd dat dit de tijd is dat ik het ervan moet nemen. Nu kan ik nog leuke dingen doen met mijn gezin. Mijn kinderen zullen op enig moment uitvliegen, ze worden nu al zo snel groot! Ik probeer dan ook wat minder op de centen te zijn. Als ze over 10 à 12 jaar het huis uit zijn, dan kan ik gerust downsizen naar een goedkoper huis en mogelijk parttime werken. Of wellicht het verschil op zak steken en daarmee de grens van FI bereiken.
@Educated Fool, kun je enkele voorbeelden geven van Ierse ETFs, zijn dat o.a. de Vanguard ETF's? En wat bedoel je met kapitaliserend? Dat ze dividend uitkeren of juist niet?

FI is natuurlijk maar één van de mogelijke doelen die je kunt bereiken dmv frugality/badassity.

Een leven zonder geldzorgen, niet teveel werkstress, en geen consumerist sukka zijn is zelfs veel makkelijker bereikbaar dan FI.

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #535 on: July 24, 2016, 10:57:23 PM »

FI is natuurlijk maar één van de mogelijke doelen die je kunt bereiken dmv frugality/badassity.
Een leven zonder geldzorgen, niet teveel werkstress, en geen consumerist sukka zijn is zelfs veel makkelijker bereikbaar dan FI.

Absoluut, ik durf wel te stellen dat ik dat al bereikt heb. Het is heerlijk om wakker te worden uit de Matrix. :)

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #536 on: July 25, 2016, 04:49:01 AM »
Rendement beleggen klaag ik niet, vanaf januari:

Waarde op 25 juli 2016   Waarde op einddatum   € 15.556,26   
Het gemiddeld belegde vermogen in deze periode is € 9.907,19
Rendement na aftrek van kosten   Rendement in euro   € 549,39   
Rendement in %   Rendement in %   5,78%

En risico noemt ING "C beperkt".

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #537 on: July 25, 2016, 10:25:21 AM »
Ik heb geen idee hoe ze dat rendement berekenen. Ik zit volgens mijn eigen berekeningen op 3.26% rendement, maar dat is vanaf september 2015, toen zijn we begonnen met inleggen. Ik deel gewoon de winst of het verlies door hetgeen in totaal ingelegd is.

Educated_Fool

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 60
  • Age: 40
  • Location: Belgium
  • freedom on my mind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #538 on: July 25, 2016, 11:04:53 AM »
@Educated Fool, kun je enkele voorbeelden geven van Ierse ETFs, zijn dat o.a. de Vanguard ETF's? En wat bedoel je met kapitaliserend? Dat ze dividend uitkeren of juist niet?
Ierse ETF's kan je herkennen aan ISIN code die begint met IE
bv IE00BKWQ0D84   => SPDR® MSCI Europe Consumer Staples UCITS ETF
Deze oorsprong is belangrijk voor taxatie. Je kan bv IWDA ishares world op de beurs in mexico of Engeland gaan kopen, het blijft een Ierse ETF.
90% van de Vanguard ETF's zijn van Amerikaanse oorsprong. Ik heb tot hier toe nog geen accumulerende (ACC), zelfde als kapitaliserend of herbeleggend, etf's gevonden bij hun. Deze keren het dividend niet uit in vergelijking met dividend etf's.
De eigenschappen van een etf moeten in de factsheet staan.

Nog iets om mee rekening te houden is of de etf, de onderliggende waarden effectief aankoopt of niet. Uitgevers als Ishares en spdr kopen meestal de aandelen effectief aan in het fonds. Luxor brengt meestal synthetische etf's uit. Dus een groter tegenpartij risico.

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #539 on: July 26, 2016, 01:14:05 AM »
Ik heb geen idee hoe ze dat rendement berekenen. Ik zit volgens mijn eigen berekeningen op 3.26% rendement, maar dat is vanaf september 2015, toen zijn we begonnen met inleggen. Ik deel gewoon de winst of het verlies door hetgeen in totaal ingelegd is.

Ik bereken mijn rendement ook niet zo vaak, maar hoe je het nu doet krijg je er waarschijnlijk een te laag rendement uit. Er van uitgaande dat je elke maand inlegt, kan hetgeen dat je bijvoorbeeld in maart 2016 inlegt, minder lang renderen dan hetgeen je in september 2015 al hebt ingelegd. Wat je zou kunnen doen is een gemiddelde van je inleg over die tijd nemen. Dus rendement (in%) = winst/((eindinleg+begininleg)/2)*100.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #540 on: July 26, 2016, 04:01:01 AM »
Hmm, als ik het rendement bereken met het gebruik van het gewogen gemiddelde ziet het er een stuk beter uit, dat zeker. Op die manier is het huidige rendement 6.48%. Ik leg trouwen iedere week in: schouders eronder! ;)

erikgk

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 11
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #541 on: July 26, 2016, 08:48:13 AM »
Ik heb geen idee hoe ze dat rendement berekenen. Ik zit volgens mijn eigen berekeningen op 3.26% rendement, maar dat is vanaf september 2015, toen zijn we begonnen met inleggen. Ik deel gewoon de winst of het verlies door hetgeen in totaal ingelegd is.

Je rendement berekenen voor beleggingen = niet te doen. Ga naar de site van je broker, zoek je beschikbare statements / overzichten op en download je jaarrapport over een volledig jaar of zelfs je volledige looptijd. Ze verwerken er alles in wat je maar kan verzinnen aan dividend, aankopen, verkopen, kosten, koersdata enz enz. Dus zoek het daar op en je hebt met een paar keer klikken en exact rapport.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #542 on: July 26, 2016, 09:01:55 AM »
Ik heb geen idee hoe ze dat rendement berekenen. Ik zit volgens mijn eigen berekeningen op 3.26% rendement, maar dat is vanaf september 2015, toen zijn we begonnen met inleggen. Ik deel gewoon de winst of het verlies door hetgeen in totaal ingelegd is.

Je rendement berekenen voor beleggingen = niet te doen. Ga naar de site van je broker, zoek je beschikbare statements / overzichten op en download je jaarrapport over een volledig jaar of zelfs je volledige looptijd. Ze verwerken er alles in wat je maar kan verzinnen aan dividend, aankopen, verkopen, kosten, koersdata enz enz. Dus zoek het daar op en je hebt met een paar keer klikken en exact rapport.
Bij Meesman krijg je volgens mij alleen het gerealiseerde resultaat te zien als je verkoopt. Ik kan ook het ongerealiseerde resultaat zien, maar het rendement krijg ik niet te zien.

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #543 on: July 26, 2016, 09:25:12 AM »
Hmm, als ik het rendement bereken met het gebruik van het gewogen gemiddelde ziet het er een stuk beter uit, dat zeker. Op die manier is het huidige rendement 6.48%. Ik leg trouwen iedere week in: schouders eronder! ;)

Ik zit ook bij meesman en beleg maandelijks. Ik vroeg me af waarom je het wekelijks inlegt. Is dat voor nog meer spreiding? Of omdat je niet per maand uitbetaald krijgt?

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #544 on: July 26, 2016, 09:32:13 AM »
Hmm, als ik het rendement bereken met het gebruik van het gewogen gemiddelde ziet het er een stuk beter uit, dat zeker. Op die manier is het huidige rendement 6.48%. Ik leg trouwen iedere week in: schouders eronder! ;)

Ik zit ook bij meesman en beleg maandelijks. Ik vroeg me af waarom je het wekelijks inlegt. Is dat voor nog meer spreiding? Of omdat je niet per maand uitbetaald krijgt?
Beide, als ik werk doe ik dat via een uitzendbureau en die betalen inderdaad per week uit. En nu (ik werk nu niet) heb ik gewoon ingepland dat er wekelijks geld overgemaakt wordt, voor de spreiding. Ik hoef er verder niet naar om te kijken, kan dat soort dingen gewoon inplannen met internetbankieren. Eén keer invoeren en ik ben klaar voor onbepaalde tijd.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #545 on: July 26, 2016, 04:20:46 PM »
Rendement op mijn  Meesman beleggingen heb ik laatst ook eens berekend en door toeval (inleggen op een gelukkig moment) komt er toch nog ruim 7,5% uitrollen (ik ben pas bezig sinds september 2015 dus dit is (nog) niet op jaarbasis, in feite dus hoger jaarlijks rendement). Jammer dat dat inderdaad niet automatisch af te lezen is, maar ach met het handje toch ook zo gedaan.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #546 on: July 27, 2016, 01:33:35 AM »
Rendement op mijn  Meesman beleggingen heb ik laatst ook eens berekend en door toeval (inleggen op een gelukkig moment) komt er toch nog ruim 7,5% uitrollen (ik ben pas bezig sinds september 2015 dus dit is (nog) niet op jaarbasis, in feite dus hoger jaarlijks rendement). Jammer dat dat inderdaad niet automatisch af te lezen is, maar ach met het handje toch ook zo gedaan.
Leuk, wij zijn ook in september 2015 begonnen, maar ik denk dat jij een hoger rendement hebt omdat wij ook nog een deel in obligaties hebben gestoken?

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #547 on: July 27, 2016, 06:19:23 AM »
Rendement op mijn  Meesman beleggingen heb ik laatst ook eens berekend en door toeval (inleggen op een gelukkig moment) komt er toch nog ruim 7,5% uitrollen (ik ben pas bezig sinds september 2015 dus dit is (nog) niet op jaarbasis, in feite dus hoger jaarlijks rendement). Jammer dat dat inderdaad niet automatisch af te lezen is, maar ach met het handje toch ook zo gedaan.
Leuk, wij zijn ook in september 2015 begonnen, maar ik denk dat jij een hoger rendement hebt omdat wij ook nog een deel in obligaties hebben gestoken?

Het ligt er natuurlijk ook aan wanneer je hoeveel koopt. Als je net op een hoog punt veel gekocht hebt, is je rendement al lager. Niet dat het op lange termijn allemaal veel uitmaakt, maar daardoor heb je bijna nooit hetzelfde rendement.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #548 on: July 27, 2016, 10:36:37 AM »
Klopt allebei. Geluk gehad met het inleggen van grootste deel van mijn spaargeld in jan/feb'16. Tot nu toe alleen maar aandelen en niet alleen Wereldwijd maar ook Opkomende markten voor nog een beetje meer spreiding.
Nog geen obligaties, enerzijds vanwege mijn lange beleggingshorizon, maar ook omdat ik er voor mijn idee nog niet genoeg van snap die obligaties.

MCG

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #549 on: July 27, 2016, 11:19:04 AM »
Ik zit ermee dat ik aan de uitgavenkant weinig tot niets meer kan doen, en dus kijk ik veel naar de inkomstenkant. Hebben jullie eigenlijk nog snabbels / bijverdiensten of vormen van passief inkomen die het hoofdinkomen aanvullen?
Hebben jullie hier nog ideeën bij?
Merk ook dat heel veel van die "Side Hustles" die genoemd worden hier en op andere blogs/sites meer relevant zijn voor de VS.
Ik dacht zelf aan bijles geven, vastgoed kopen en beheren (al is dat niet echt een bijverdienste maar meer een investering) en een webshop beginnen. Peer-to-peer platformen hebben ook mijn aandacht, maar heb niet veel spullen die ik kan verhuren vanwege bovenstaande :D