Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 137900 times)

saving_dutchman

• 5 O'Clock Shadow
  • *
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #400 on: March 17, 2016, 10:22:27 AM »
Vandaag op mijn dagelijkse date met de Metro in de trein kwam ik een pijnlijke lezerscolumn tegen. Ik zie wel raakvlakken met de mentaliteit en daadkracht die hier uitgedragen wordt op het forum.
http://www.metronieuws.nl/lezerscolumn/boanna/tussen-droom-daad/2016/03/bedankt-voor-jouw-spijt-vijftigjarige-man

DagobertDuck

• Bristles

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #402 on: March 17, 2016, 03:08:40 PM »
Goede reminder om wat vaker de slak uit te hangen op de snelweg ;)
Yay, out of debt... now, GROW!
My '16/'17 journal

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #403 on: March 17, 2016, 03:39:31 PM »
Ik ben altijd een slak op de snelweg. Ik probeer bij vrachtwagens in de buurt te blijven, die mogen toch niet snel, dus daar blijf ik quasi nonchalant achter hangen. :p
9.21% of our nest egg goal reached.
38.05% of our mortgage payed off.

2Cent

• Bristles
« Reply #404 on: March 18, 2016, 03:11:35 AM »
Als je vindt dat voor 12 euro/uur op de snelweg rijden goed verdienen is moet je vrachtwagen chauffeur worden ;-). Ik doe liever wat anders met mijn tijd.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #405 on: March 18, 2016, 03:34:17 AM »
Als je vindt dat voor 12 euro/uur op de snelweg rijden goed verdienen is moet je vrachtwagen chauffeur worden ;-). Ik doe liever wat anders met mijn tijd.

Whaha! Nou eigenlijk scheelt het niet veel met mijn nettoloon. En weet je, het rijdt vooral een stuk fijner en een schone lucht is me ook best wat waard. Vrachtwagenchauffeur worden lijkt me dan weer helemaal niks.
My '16/'17 journal

Silvie

• Stubble
  • **
« Reply #406 on: March 18, 2016, 07:54:27 AM »
Net weer 1000 euro overgemaakt naar de bank. In totaal dit jaar al 2500 afgelost. Verslavend hoor, wat een lekker gevoel :D
I am not weird, I am a limited edition.

DagobertDuck

• Bristles
« Reply #407 on: March 19, 2016, 06:15:29 AM »

Die extra benzine betaal je uit het hoogst belaste deel van je inkomen. Dan is 12 netto per uur zeker niet verkeerd.
« Last Edit: March 20, 2016, 05:31:56 AM by DagobertDuck »

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #408 on: March 19, 2016, 11:20:54 AM »
Bovendien kun je die minuten niet sparen, elke keer een paar minuten winst door 130 rijden wordt nooit een vrije dag. Alle uitgespaarde benzine telt wel op en is na een jaar zuinig rijden wel 100 euro over op je bankrekening. Die je weer lekker aan het werk kunt zetten om meer geld van te maken.

Verder zit ik heel ongeduldig te wachten op het salaris van deze maand. Niet omdat ik geen geld meer heb, maar omdat ik in de startblokken sta om weer een flink stuk hypotheek af te kunnen lossen (deze maand is bonusmaand). Eens met Silvie, het is verslavend!

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #409 on: March 20, 2016, 11:40:17 AM »
Aflossen is zeker verslavend, alleen kan ik het nu nog maar één keer per jaar doen. We (be)sparen inmiddels zoveel dat ik in één keer het gehele boetevrije bedrag in januari al kan overmaken. Niet helemaal waar trouwens, want we zouden nog op het andere deel kunnen aflossen, maar daarvan is de rente zo laag dat ik dat geld liever naar Meesman stort en laat renderen.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #410 on: March 20, 2016, 01:33:57 PM »
Aflossen is zeker verslavend, alleen kan ik het nu nog maar één keer per jaar doen. We (be)sparen inmiddels zoveel dat ik in één keer het gehele boetevrije bedrag in januari al kan overmaken. Niet helemaal waar trouwens, want we zouden nog op het andere deel kunnen aflossen, maar daarvan is de rente zo laag dat ik dat geld liever naar Meesman stort en laat renderen.

Dat lijkt me inderdaad ook lastig kiezen soms: wanneer los je (extra) af en wanneer kies je toch voor investeren? Voor wie nu een hypotheek afsluit voor 10 jaar vast doet dat onder de 2%, dan is extra aflossen mathematisch gezien niet de beste optie. Maar een hypotheek open hebben staan en dan beleggen lijkt me wel spannend voelen. Hoe balanceer je dat? Hou je rekening met een soort "worst case scenario" of voel je je er sowieso gewoon goed bij door het renteverschil?

Btw, heb vandaag kans gezien fijn te "slakken" op de snelweg. Uiteraard op de rechter weghelft, hè. Beviel uitstekend en bijkomend voordeel: ik hoef niet steeds op te letten wat nu weer de maximum snelheid is op de snelweg. Was voor nog geen dertig euro klaar aan de pomp, en slechts vijf minuten later dan de TomTom had bedacht. U hoort mij niet klagen ;)
« Last Edit: March 20, 2016, 01:41:36 PM by Spruit »
My '16/'17 journal

MeneerEnMevrouw

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • MeneerEnMevrouw.com
« Reply #411 on: March 20, 2016, 01:59:43 PM »
Slakken bevalt me ook prima. Wel even opletten dat je niet gaat inhalen met 100 zoals sommige mensen doen.. Geef dan gewoon gas bij (of blijf thuis..;-))

Ik los m'n studieschuld(@ 3%) wel af maar de hypotheek staat momenteel met 2,85% bruto prima. Na 30 jaar is 'ie sowieso afgelost dus de rest kan straks gewoon in een indexfonds gekieperd worden wat mij betreft. Daar vind ik weinig spannends aan. En.. no risk, no fun ;-)

Puur mathematisch gezien moet je inderdaad misschien niet aflossen, ik snap wel dat grote groepen mensen het wel doen. Nachtrust is heel wat waard.
Onze NL Blog over financien en vooral studieschuld ;) http://www.meneerenmevrouw.com

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #412 on: March 20, 2016, 03:06:26 PM »

Dat lijkt me inderdaad ook lastig kiezen soms: wanneer los je (extra) af en wanneer kies je toch voor investeren? Voor wie nu een hypotheek afsluit voor 10 jaar vast doet dat onder de 2%, dan is extra aflossen mathematisch gezien niet de beste optie. Maar een hypotheek open hebben staan en dan beleggen lijkt me wel spannend voelen. Hoe balanceer je dat? Hou je rekening met een soort "worst case scenario" of voel je je er sowieso gewoon goed bij door het renteverschil?

We hebben momenteel een hypotheekschuld van ongeveer 75% van de waarde van de woning, we zitten dus vet 'boven water', om het zo te zeggen. Tegen de tijd dat we het hypotheekdeel hebben afgelost met de hoogste rente zal de schuld nog ongeveer 60% van de waarde van de woning zijn. Het moet dus wel heel raar lopen als dat 'mis' gaat.

Ik heb geen idee wat de markten de komende 20 jaar zullen doen, maar we hebben het geld wat we erin storten niet nodig om te 'overleven', dus wat dat betreft is het verder niet spannend ofzo, alleen maar 'zonde van het geld' als de markten wederom compleet instorten...

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #413 on: March 20, 2016, 03:21:25 PM »
Ik los m'n studieschuld(@ 3%) wel af maar de hypotheek staat momenteel met 2,85% bruto prima. Na 30 jaar is 'ie sowieso afgelost dus de rest kan straks gewoon in een indexfonds gekieperd worden wat mij betreft. Daar vind ik weinig spannends aan. En.. no risk, no fun ;-)

Ben zelf echt niet zo bang voor risico (meer). Heb mijn studieschuld bewust als pensioenpotje in een indexfonds staan nu. Staat nu fijn geld te maken terwijl ik er <1% rente over betaal. Ik kan best tegen een beetje leverage met mate.
Maar wanneer het om geld van ons beiden gaat, weet ik dat ik van betere huize moet komen dan "kijk eens naar dit verschil in (te verwachten) rente". Vriendlief is nogal voorzichtig met geld, bang voor verlies. Ik stelde deze vraag dan ook meer om me voor te bereiden op die (onvermijdbare) discussie over wat te doen met "extra" geld. Extra argumenten zijn een mooie aanvulling op mijn arsenaal ;-)

Ik neig nu naar eerst zorgen dat 20% van de woningwaarde is afgelost dmv de verplichte aflossing + extra aflossen. Op die manier kunnen we evt. verkoop-met-restschuld risico snel wegnemen. Het daarna openstaande bedrag kan dan op het gebruikelijke 30-jaars tempo afgelost worden, waarbij de inflatie een stukje meehelpt hopelijk.
Ik hoop uiteindelijk met mijn "pensioenfonds" een mooi real life voorbeeld achter de hand te hebben als argument waarom investeren op de lange termijn meer oplevert.
Aflossen is helemaal hip nu in sommige kringen en ergens snap ik dat wel. Er is direct resultaat te zien van je spaarzaamheid: lagere maandlasten, meteen na die (extra) aflossing. Geen schommelingen waarin je geld ineens "weg" is, zoals op de beurs. Onderschat nooit het effect van positive reinforcement op iemands motivatie en het effect van verliesaversie. Die twee dingen begrijpen en kunnen beheersen helpen een heleboel op weg naar FO.
« Last Edit: March 20, 2016, 03:24:10 PM by Spruit »
My '16/'17 journal

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #414 on: March 20, 2016, 04:30:03 PM »
Ik los dit jaar nog veel af, vanaf volgend jaar minder, dan zijn mijn maandlasten dusdanig laag geworden dat ik meer kan investeren, 50-50. Over 4 jaar ben ik dan klaar met de hypotheek en heb ik ook al een behoorlijk stuk investeringen.

De grootste drijfveer om alles af te lossen: ik gun de bank het geld gewoon niet. Ik gun ze ook de macht niet om (deel) verhuur niet toe te staan. Ik wil de vrijheid om baas over mijn eigen baksteen te zijn. Ik kan mijn huis voor de helft verhuren als ik wil, wat FO heel wat sneller zou maken, maar met een hypotheek erop is dat veel meer gedoe.

MeneerEnMevrouw

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • MeneerEnMevrouw.com
« Reply #415 on: March 21, 2016, 02:30:55 AM »
Je wederhelft meekrijgen is inderdaad belangrijk. Dat was hier gelukkig niet zo moeilijk, ze haalt al indrukwekkende spaarquotes voordat ik MMM kende ;-)
Als ik dan een goede blog ofzo lees dan stuur ik die door of ik geef de Ipad even door. Dat gecombineerd met een paar mooie toekomstdoelen/dromen zorgt er wel voor dat t zaadje geplant is geloof ik.

En als je doet wat iedereen doet krijg je ook wat iedereen doet. En al roepen 5 miljoen mensen dat je huis aflossen per sé het allerbeste is dan hoeft het nog steeds niet waar te zijn. Dat verschilt gelukkig per persoon, al begrijp ik heel goed dat sommige mensen dat eerst doen.

Hoe krijg ik mijn financieel niet zo handige schoonouders zo ver dat ze beginnen hun aflossingsvrije hypotheek af gaan lossen? Dan worden wij over 15 jaar niet aangekeken..;-)
Onze NL Blog over financien en vooral studieschuld ;) http://www.meneerenmevrouw.com

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #416 on: March 21, 2016, 04:34:41 AM »
Oei, succes daarmee inderdaad! Toch een uitstervend ras, die helemaal-niet-aflossers dacht ik... Misschien voorzichtig eens laten vallen dat in 2031 de rente-aftrek toch echt wel ophoudt? Beter idee is misschien om je handen er gewoon vanaf te trekken, goede raad wordt vaak niet zo goed opgevat en heibel in de familie is het niet waard.
My '16/'17 journal

FrugalByChance

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • Net Worth Progress
« Reply #417 on: March 21, 2016, 05:42:13 AM »
De grootste drijfveer om alles af te lossen: ik gun de bank het geld gewoon niet.

Dit was voor mij ook een reden om mijn huis in 2015 met spaargeld en dus zonder hypotheek te kopen.
Het was misschien niet rationeel, maar het voelde wel "bad-ass".

Een andere aanleiding waren scheefwonen huurverhogingen in combinatie met het idee dat de huizenmarkt misschien weer uit het dal aan het komen was.

Dat was nog voordat ik bekend was met MMM. Wel een hypotheek nemen en met het spaargeld doorgaan met beleggen is voor mij toch te riskant. Nu probeer ik mijn stash weer terug op te bouwen, zodat ik niet tot 69 hoef door te werken.
--It is not because things are difficult that we do not dare, it is because we do not dare that they are difficult.
--  Lucius Annaeus Seneca
My Net Worth

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #418 on: March 21, 2016, 01:28:23 PM »
Een huis met spaargeld kopen is zeker wel bad ass!

Ik ben ooit begonnen met een Effect hypotheek: een extra portie hypotheek aflossingsvrij lenen, naast het benodigde aankoopbedrag, om daarvan een pakket aandelen te kopen dat dan na 30 jaar niet alleen je hypotheek zou afbetalen, maar je ook nog eens vette winst op zou leveren. 8 procent rendement, minstens. Dat was in 1998. Na 10 jaar waren ze voor het eerst weer waard wat ik ervoor betaald heb. Buy and hold, dus ik heb het grootste deel nog steeds, en ze doen het inmiddels aardig. Maar ik ben heel erg blij dat ik er niet van afhankelijk ben om mijn hypotheek af te lossen.

Mr FrugalNL

• Stubble
  • **
« Reply #419 on: March 23, 2016, 02:01:51 AM »
Er gaan hier stemmen op dat het aflossen van de hypotheek wel zo veilig is, en dat beleggen terwijl je nog een hypotheekschuld hebt risicovoller is, maar ik vraag me af of dat wel klopt. Want wat is het risico van een hypotheek? Dat je de verplichte maandelijkse betalingen niet op kunt brengen en dat de bank je huis verkoopt. In veel gevallen zal dat onvermogen om te betalen komen doordat je inkomen is gedaald. Als je dan nog vermogen hebt, bijvoorbeeld in beleggingen, kun je dat gebruiken om de hypotheek te blijven betalen en kun je het langer uitzingen. Had je maximaal boetevrij afgelost, dan waren je verplichte maandelijkse betalingen weliswaar sneller gedaald, maar daar heb je niets aan als je ook die lagere betalingen niet kunt opbrengen. Zolang je nog een hypotheekschuld hebt, is beleggen/sparen dus veiliger dan maximaal aflossen.

Het voordeel van maximaal aflossen is dat je eerder het punt bereikt waarop de schuld helemaal weg is of de maandelijkse betalingen verwaarloosbaar klein zijn. Vanaf dat moment zit je wel veiliger dan de mensen die minimaal hebben afgelost en verder gespaard/belegd, maar je hebt wel meer risico genomen om dat punt te bereiken.

Als ik een hypotheek neem, zou ik dus vooral een aardige buffer aanhouden van minimaal de box 3-vrijstelling voordat ik onverplichte aflossingen ga doen. En óf ik onverplicht ga aflossen laat ik afhangen van mijn netto hypotheekrente en de te verwachten langetermijnrendementen op de beurs. Zoals het er nu voorstaat, worden dat dus weinig extra aflossingen voor mij.
http://www.spaarinformatie.nl/ - Up-to-date overview of the best Dutch savings accounts

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #420 on: March 23, 2016, 03:52:08 AM »
Als je de hypotheek aflost, zit je 'buffer' inderdaad in de stenen en kun je er in geval van nood niet meer (makkelijk) bij. Wat dat betreft zijn aandelen sneller toegankelijk, al is het natuurlijk wel pijnlijk als je bijvoorbeeld verlies zou moeten nemen om het geld beschikbaar te hebben. Het is dus sowieso verstandig niet álles te beleggen, maar ook gewoon een buffer op de spaarrekening te hebben voor noodgevallen.

Wij hebben voor ons gevoel een mooie balans: vrijwillig aflossen op een leningdeel met hoge rente, niets doen met de leningdelen met lage rente, waarop trouwens wel afgelost wordt want een deel daarvan is weer annuïtar. We betalen nu 50% minder rente dan minder dan 5 jaar terug, en dat is best een leuke besparing. Hierdoor is de kans op betalingsproblemen ook een stuk kleiner en het risico natuurlijk ook. We hebben een buffer voor noodgevallen en het grootste deel van wat we momenteel overhouden gaat naar Meesman.

DagobertDuck

• Bristles
« Reply #421 on: March 23, 2016, 04:41:21 PM »
Dit was voor mij ook een reden om mijn huis in 2015 met spaargeld en dus zonder hypotheek te kopen.
Het was misschien niet rationeel, maar het voelde wel "bad-ass".

Prachtig 'fuck the system' gebaar inderdaad! :-D

BTS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #422 on: March 27, 2016, 01:33:23 PM »
Hallo mede Dutch Mustachians,

Ik lees al een tijd de site van MMM. Leuk dat er op dit forum ook mensen met dezelfde mindset in Nederland zitten. Op dit moment heb ik m'n hypotheek compleet afgelost en zoek ik investeringsmogelijkheden om de 4% SWR ook daadwerkelijk te halen. Ik dacht aan dividend groei aandelen, maar heb hier nog niet echt ervaring mee. Iemand al wel?

Of wat hebben jullie ook andere investeringssuggesties?

Alleen met sparen wordt je nooit financieel onafhankelijk. Zeker niet als de VHR hoger is dan de rente op de spaarrekening.

Nederstash

• Stubble
  • **
« Reply #423 on: March 27, 2016, 02:24:56 PM »
Hallo mede Dutch Mustachians,

Ik lees al een tijd de site van MMM. Leuk dat er op dit forum ook mensen met dezelfde mindset in Nederland zitten. Op dit moment heb ik m'n hypotheek compleet afgelost en zoek ik investeringsmogelijkheden om de 4% SWR ook daadwerkelijk te halen. Ik dacht aan dividend groei aandelen, maar heb hier nog niet echt ervaring mee. Iemand al wel?

Alleen met sparen wordt je nooit financieel onafhankelijk. Zeker niet als de VHR hoger is dan de rente op de spaarrekening.

Meesman is ontzettend simpel: er zijn 5 indexfondsen. 3 voor aandelen (Wereld - Europa - Opkomende landen) en 2 voor obligaties (Wereld - Europa). Belastingverrekening is over buitenlands dividend is goed geregeld, wat je extra rendement oplevert. Ik beleg maandelijks een vast bedrag. De kosten zijn 0,25% per transactie en jaarlijks 0,5% beheer, dus het maakt niet uit of je ineens of per maand inlegt. Het is heel overzichtelijk, je kiest de verdeling over de 5 fondsen en je laat het lekker staan.

Verder is Binck een goede, die biedt toegang tot de volledige markt van aandelen, etf's, turbo's en sprinters... taaie kost voor een beginner, vond ik zelf! Op de site van Morningstar kan je zien welke fondsen welke kosten hebben. Je moet dus veel zelf onderzoeken. Let wel, bij Binck zijn de kosten per transactie 6,50+0,10% (minimaal 10 euro). Bij Binck moet je dus grotere bedragen beleggen om de kosten laag te houden. Ik heb daar een groter bedrag ineens belegd. Ook is de dividendbelasting niet automatisch verrekend, dat moet je dus rekening mee houden. Binck heeft overigens deze maand nog een actie van 200 euro transactietegoed (3 maanden geldig), dat heeft mij al veel geld bespaard!

Je zal ook De Giro tegenkomen als je googlet, een van de goedkoopste... maar zij verkopen jouw info om hun kosten laag te houden. Ook schijnt de service niet zo goed te zijn. Die heb ik dus mooi laten varen.

Succes!

BTS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #424 on: March 27, 2016, 03:24:28 PM »
Ik heb al een account bij Binck, dus voor die 200 euro transactietegoed kan ik niet meer in aanmerking komen. Zoals je al aangeeft zijn de kosten zijn bij Binck nogal hoog per transactie, vooral als je met wat kleinere bedragen wil beginnen. Ik heb dividend growth investment forums gelezen waar Nederlandse dividend beleggers wel met De Giro belegden. Ik heb hier ook een account aangemaakt maar heb hier nog niks mee gedaan. Nog even over nadenken wat ik hier mee wil.

Als je in specifieke dividend aandelen belegd heb je geen beheerskosten, dit kan op lange termijn toch behoorlijk schelen. Er zijn meerdere  forums over welke aandelen het over lange periodes goed doen en welke al jaren dividend verhogingen hebben. Als je bijvoorbeeld zou investeren in dit soort bedrijven zou je dan niet redelijk save zitten qua risico, en laag qua kosten?

http://www.dividendgrowthinvestor.com/2016/03/24-dividend-champions-for-further.html

Heb je bij ETF's trouwens altijd beheerskosten?
« Last Edit: March 27, 2016, 03:26:57 PM by BTS »

FrugalByChance

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • Net Worth Progress
« Reply #425 on: March 27, 2016, 03:55:52 PM »
Op dit moment heb ik m'n hypotheek compleet afgelost en zoek ik investeringsmogelijkheden om de 4% SWR ook daadwerkelijk te halen. Ik dacht aan dividend groei aandelen, maar heb hier nog niet echt ervaring mee. Iemand al wel?

Ik beleg maandelijks bij meesman. Bij brandnewday heb ik een pensioenrekening die vrijgesteld is van VRH al is dit maar met een beperkte jaarruimte fiscaal mogelijk. Beide rekeningen beleggen in brede index fondsen. 

Een andere mogelijkheid is om te investeren in energie-besparende maatregelen voor je huis zoals isolatie, zonnepanelen, zonneboiler etc. Dat zorgt voor lagere vaste lasten.
--It is not because things are difficult that we do not dare, it is because we do not dare that they are difficult.
--  Lucius Annaeus Seneca
My Net Worth

BTS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #426 on: March 28, 2016, 11:42:20 AM »
Wat denken jullie van de SDY ETF?

http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/02/guest-posting-the-dividend-aristocrats/

Spreiding met een mooi dividend. Dus zelfs al de koers het (tijdelijk) minder doet heb je nog wel dividend. Een (redelijk)veilige belegging? Lijkt mij opzicht mooier als je per kwartaal dividend krijgt uitgekeerd. Maar misschien zie ik zaken over het hoofd.

Wat denken jullie hierover?

Mr FrugalNL

• Stubble
  • **
« Reply #427 on: March 28, 2016, 12:25:11 PM »
Als je per se wilt dividendbeleggen zou ik eerder een ETF kiezen die een wereldwijde index volgt, zoals Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF (zie hiero en hiero. De belangrijkste reden daarvoor is spreiding: waarom zou je alleen in de VS willen beleggen als je gespreid over de hele wereld kunt beleggen? Tenzij je iets weet wat de rest van de markt niet weet natuurlijk, maar dat is onwaarschijnlijk. Bijkomende redenen zijn de lagere kosten (0,29% vs. 0,35%) en het hogere dividendrendement (4,2% vs. 2,47%).

Wat betreft de vraag of het een redelijk veilige belegging is, dat hangt ervan af wat je onder veilig verstaat. De kans dat je al je geld kwijtraakt is verwaarloosbaar met zoveel spreiding over bedrijven wereldwijd. De kans dat de koersen hard onderuitgaan en maanden of zelfs jaren niet opkrabbelen is wel levensgroot. Wanneer aandelen massaal dalen, doen dividendaandelen gewoon vrolijk mee. En voortzetting van de dividenduitkeringen op het huidige niveau is misschien waarschijnlijker dan bij een 'gewone' ETF, maar zeker niet gegarandeerd.

Je zou je ook moeten afvragen of je niet betere resultaten kunt verwachten met een gewone wereldwijde aandelen-ETF zoals Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (hiero en hiero). De kosten zijn immers 0,04% lager, wat zich in een hoger totaalrendement zou moeten vertalen. Inkomen hoeft niet alleen uit dividenden te komen: je kunt ook aandelen verkopen. Om evenveel inkomsten uit Vanguard FTSE All-World UCITS ETF als uit Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF te halen, zou je jaarlijks 4,2-2,8=1,4% van je aandelen moeten verkopen.

Grappig om op te merken trouwens dat de 'gewone' ETF van Vanguard een hoger dividendrendement heeft dan de dividend-ETF van SPDR. Dus misschien moet je maar gaan 'dividendbeleggen' met de gewone ETF van Vanguard. ;-)
http://www.spaarinformatie.nl/ - Up-to-date overview of the best Dutch savings accounts

BTS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #428 on: March 28, 2016, 01:55:19 PM »
Ik ben me aan het oriënteren, ik wil niet "per se" dividend beleggen. Het lijkt mij handig dat je opbrengsten kunt hebben uit je investering zonder een deel van je aandelen te verkopen (op mogelijk ongunstige momenten). Als je het uiteindelijk wil redden met 4% moet het geïnvesteerde vermogen niet afnemen.

https://www.meesman.nl/k/n913/news/view/3983/7330/dividendbeleggen-maar-dan-anders.html

Deze methode klinkt opzicht mooi, maar het kan zijn dat je aandelen op ongunstige momenten van de hand doet alleen maar om jezelf via deze weg een inkomen te verschaffen. Of zou dit wel meevallen?

Ik sta zeker open voor andere manieren waarbij de bij mmm genoemde 4% SWR gehaald kan worden. Ik ben er alleen nog niet goed uit hoe dit op een verantwoorde manier te kunnen redden. Ik heb wel een lange horizon.

Heb je andere manieren dan dividend beleggen?

Die 4% SWR klinkt leuk, je moet alleen wel een idee hebben wat de mogelijkheden zijn, en wat een redelijke kans bied dit ook echt te kunnen halen.

Ik heb weinig tot geen beleggingservaring en hoop zonder zwaar specialist te worden toch een redelijk rendement te kunnen halen.

Zoiets als Meesman klinkt opzicht goed, alleen lijkt het mij nadelig dat je een deel van je belegging moet verkopen om daadwerkelijk een inkomsten stroom te kunnen opbouwen.

DagobertDuck

• Bristles
« Reply #429 on: March 28, 2016, 03:17:23 PM »
Als je het uiteindelijk wil redden met 4% moet het geïnvesteerde vermogen niet afnemen.

Als je dood gaat mag het op zijn natuurlijk, probleem is dat je niet weet wanneer dat gaat zijn ;-)

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #430 on: March 29, 2016, 01:15:50 AM »
Ben benieuwd hoe jullie denken over het volgende.

Wij hebben een (bestaand) huis gekocht waar we pas over 7 maanden in kunnen. Dit hebben we uiteraard ovv bouwkundige keuring en financiën gedaan. Er kwam niks uit de bouwkundige keuring, en bij de bank van onze voorkeur (ING) verliep het gesprek ook zeer voorspoedig. We hoeven maar 75% van de huiswaarde te lenen, omdat we veel eigen geld in brengen, en zitten onder wat we max kunnen lenen. Ik heb een contract tot eind dit jaar en geen intentieverklaring, en vriend heeft een vast contract.

Als we nu al de offerte op laten stellen, is deze 3,5 maand geldig en moet hij een keer verleng worden, wat ons ruim 1000 euro kost (wel aftrekbaar vd belasting). We kunnen ook nog 4 maanden wachten en dan de offerte aanvragen, dan hoeft deze niet verlengd te worden. Voordeel is dat je niet die 1000 euro hoeft te betalen, en dat je de rente van dát moment hebt (al kan dit ook een nadeel zijn natuurlijk, mocht hij gaan stijgen). Risico is dat we de financiering toch niet rond krijgen (bijv door kwijtraken baan, ziekte, etc), maar dat het voorbehoud van financiën al verlopen is, en we in het ergste geval 10% van de koopsom kwijt zijn.

Wat zouden jullie in dit geval doen?

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #431 on: March 29, 2016, 01:37:47 AM »
hmm lastige kwestie. Hoe groot is de kans dat je je baan kwijtraakt en ben jij strikt noodzakelijk voor het rondkrijgen van de financiering? Over de rente zou ik niet teveel inzitten, veel wijst erop dat die nog wel even laag blijft (of zelfs nog lager wordt).
Al met al neig ik naar wachten in jullie geval. 1000 euro is een boel geld als er niks tegenover staat.

Nu we het toch over huizen hebben: hebben jullie voor de aanschaf wel of niet een aankoopmakelaar in de arm genomen. En zo ja/nee, waarom?
« Last Edit: March 29, 2016, 01:39:38 AM by Spruit »
My '16/'17 journal

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #432 on: March 29, 2016, 01:50:07 AM »
Ja, wij hebben wel voor een aankoopmakelaar gekozen. Vooral omdat we in een zeer populaire stad hebben gekocht, waar je er haast niet tussenkomt zonder. Dus na een jaar zelf zoeken en bieden, toch besloten om er een in de arm te nemen. Uiteindelijk hebben we dit huis trouwens zonder gekocht, omdat het gekocht is voor het op de markt kwam.

Ik denk dat het er erg aan ligt in welke regio je zoekt en hoe populair deze is. Wij zochten ook nog eens in de populaire wijken (niet echt goed voor FO natuurlijk...) en dat hielp niet.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #433 on: March 29, 2016, 02:15:23 AM »
Uiteindelijk hebben we dit huis trouwens zonder gekocht, omdat het gekocht is voor het op de markt kwam.

Huh, hoe is dat gegaan? Neus voor koopjes zo blijkt :)

Dat een aankoopmakelaar ook nog uitmaakt qua "er tussen komen" had ik niet bij stilgestaan. Wij zoeken buiten de randstad (en uberhaupt buiten de stad), dus dan zou het zonder makelaar nog wel te doen moeten zijn denk ik. Wel een punt om mee te nemen in de overweging.
My '16/'17 journal

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #434 on: March 29, 2016, 02:27:03 AM »
Uiteindelijk hebben we dit huis trouwens zonder gekocht, omdat het gekocht is voor het op de markt kwam.

Dat een aankoopmakelaar ook nog uitmaakt qua "er tussen komen" had ik niet bij stilgestaan. Wij zoeken buiten de randstad (en uberhaupt buiten de stad), dus dan zou het zonder makelaar nog wel te doen moeten zijn denk ik. Wel een punt om mee te nemen in de overweging.

Ik weet niet of ik het een koopje zou noemen, maar was een beetje mazzel. Wij hebben dus ook wat bezichtigingen gedaan met aankoopmakelaar en ik merkte wel dat ik het fijn vond dat er iemand bij was met iets meer verstand van zaken. Maar als het niet zo'n drukke markt was geweest hadden wij het niet gedaan.

2Cent

• Bristles
« Reply #435 on: March 29, 2016, 03:20:30 AM »

Als je een goede makelaar hebt en je zelf niet zo goed in onderhandelen ben kan het flink geld sparen. Voor op dit soort bedragen gaat dat redelijk makkelijk. Maar ik zie veel makelaars die vooral aan de eigen marge denken en gewoon zo snel mogelijk door willen naar de volgende klus. Die zitten dan meer jou om te praten om maar te beslissen dan te proberen het beste huis voor je geld te krijgen.

MeneerEnMevrouw

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • MeneerEnMevrouw.com
« Reply #436 on: March 29, 2016, 11:36:34 AM »
The robustness of the 4% rule is one of the main reasons I find dividend-chasing weirdos who don’t want to ever sell any shares so perplexing – not only will they have to work a lot longer to build up a portfolio that can sustain their spending on dividends alone, they are giving up higher overall returns to obtain a level of security that is simply unnecessary.

Stukje tekst uit http://www.madfientist.com/safe-withdrawal-rate/ mbt dividend aandelen of aandelen verkopen.

Wij hebben zonder aankoopmakelaar gekocht, zou ik zo weer doen. In gewilde steden als Amsterdam, Utrecht etc zou ik het wel overwegen, puur om uit meer huizen te kunnen kiezen.

Nederstash

• Stubble
  • **
« Reply #437 on: March 29, 2016, 12:41:02 PM »
Ik heb wel een aankoopmakelaar in de arm genomen omdat in Utrecht telkens de mooiste huizen aan mijn neus voorbij gingen... dankzij de makelaar het huis gekregen!

Mr FrugalNL

• Stubble
  • **
« Reply #438 on: March 29, 2016, 03:00:18 PM »
Ik ben me aan het oriënteren, ik wil niet "per se" dividend beleggen. Het lijkt mij handig dat je opbrengsten kunt hebben uit je investering zonder een deel van je aandelen te verkopen (op mogelijk ongunstige momenten). Als je het uiteindelijk wil redden met 4% moet het geïnvesteerde vermogen niet afnemen.

https://www.meesman.nl/k/n913/news/view/3983/7330/dividendbeleggen-maar-dan-anders.html

Deze methode klinkt opzicht mooi, maar het kan zijn dat je aandelen op ongunstige momenten van de hand doet alleen maar om jezelf via deze weg een inkomen te verschaffen. Of zou dit wel meevallen?

Het kan zeker tegenvallen na een koersdaling, maar na een koersstijging valt het weer mee. Wat het in de toekomst gaat worden is niet te voorspellen; het enige wat je kan doen is kijken naar het historische onderzoek naar de 4%-regel en bepalen of je het daarmee aandurft.

Ik sta zeker open voor andere manieren waarbij de bij mmm genoemde 4% SWR gehaald kan worden. Ik ben er alleen nog niet goed uit hoe dit op een verantwoorde manier te kunnen redden. Ik heb wel een lange horizon.

Heb je andere manieren dan dividend beleggen?

Die zijn er zeker, maar vrijwel het enige wat ik ervan weet is dat je je er goed in moet verdiepen voordat je eraan begint. Als je acceptabele beleggingsresultaten wilt behalen zonder een deskundige te moeten worden, zijn er denk ik veel slechtere plannen dan maandelijks een deel van je salaris in fondsen van Meesman beleggen, natuurlijk met een verdeling tussen aandelen en obligaties die bij je risicobereidheid past.

Shamantha

• Stubble
  • **
« Reply #439 on: March 30, 2016, 02:26:57 AM »

Zoiets als Meesman klinkt opzicht goed, alleen lijkt het mij nadelig dat je een deel van je belegging moet verkopen om daadwerkelijk een inkomsten stroom te kunnen opbouwen.

Maar dat is toch precies wat SWR is? Het staat voor: safe withdrawal rate. Je kunt 4% per jaar onttrekken aan je vermogen, wat dan weer aangroeit. Het gaat in principe niet om dividend beleggen, maar om dusdanig breed te investeren, bijvoorbeeld in indexfondsen, dat je dat zonder risico kunt doen. Je hebt een opbouw fase, waarin je niets verkoopt, dan heb je op een gegeven moment genoeg om 25 keer je jaaruitgaven te kunnen bekostigen, en dan ga je over op withdrawal van 4% per jaar. Omdat de markt vaak net iets hoger uitpakt kan je vermogen nog wel doorgroeien als je mazzel hebt.

Hier in NL kun je ook kiexen voor een opmaak scenario, dat het geld op is als je AOW/pensioen krijgt, dan kun je meer onttrekken maar dan neemt je vermogen ieder jaar af.

MeneerEnMevrouw

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • MeneerEnMevrouw.com
« Reply #440 on: March 30, 2016, 02:46:52 AM »
De 4% SWR wil niet zeggen dat je vermogen ellk jaar weer aangroeit, ook wil het niet zeggen dat je 'oneindig' lang geld kan ontrekken. Het is het percentage wat je historisch gezien 30 jaar lang van je vermogen kan onttrekken zonder dat het op is. Als er dus na 30 jaar nog 1 euro over is ben je ook 'geslaagd'. Er zijn scenario's waar je na 30 jaar praktisch op is, er zijn ook scenario's waar het na 30 jaar meer dan 2x je startbedrag over hebt..;)

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #441 on: March 30, 2016, 04:34:31 AM »
En ze gaan ervan uit dat er verder ook niets meer uit externe bronnen bijkomt. Als je bijvoorbeeld weer gaat werken (for fun), of een moestuintje begint en de groenten daaruit weer verkoopt dan kloppen hun berekeningen niet meer...
« Last Edit: March 30, 2016, 10:55:55 AM by Great White Silence »

flipster

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #442 on: March 31, 2016, 12:31:42 AM »
Inderdaad, ondanks dat het early retirement heet kan ik het mijzelf niet voorstellen dat ik op m'n 40ste al op het einde van m'n economische levensduur zit :)

Genoeg mogelijkheden om hier een daar een leuk zakcentje bij te verdienen.

BTS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #443 on: March 31, 2016, 10:26:59 AM »
Ik ging er vanuit dat de gedachtegang was dat je 4% rendement (redelijk veilig) kan maken en hier qua kosten onder blijft zitten. SWR zegt dus niks over het rendement wat je maakt?
Als je met je 30e met pensioen zou gaan en je hebt na 30 jaar alles op, dan sta je er nog niet zo heel rooskleurig voor. Je kosten zijn wel laag dan, maar nog geen ideale situatie lijkt mij.

Periodiek inkomsten uit vermogen met de keuze om dit te herinvesteren of uit te geven lijkt de beste situatie.

Op de website van mmm kreeg ik wel het idee dat hij vond dat 4% rendement wel haalbaar moet zijn zonder behoorlijk veel risico te lopen.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #444 on: March 31, 2016, 06:24:05 PM »
De SWR is niet het rendement, maar de hoeveelheid geld die je opneemt uit jouw portefeuille om rond te komen. Stel dat het jou zou lukken om rond te komen van €100,- per jaar, heb je een portefeuille van €100,- ÷ 0,04 = €2500,- nodig om met 'pensioen' te kunnen gaan. Dat is wat ze bedoelen met 'save withdrawal rate'.

BTS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #445 on: April 03, 2016, 01:42:44 PM »
Het 25x sparen van de jaaruitgaven gaat wel lukken zoals het er nu voor staat. Alleen het succesvol investeren lijkt me het moeilijke/riskante gedeelte.

Is maandelijks geld in Meesman Aandelen Wereldwijd stoppen een wijze tactiek volgens jullie?

Het nadeel lijkt mij dat ze niet periodiek dividend uitkeren die je op kan nemen. Als de koers een periode slecht staat moet je wel verkopen om jezelf een inkomen te verschaffen. Dus doe je de aandelen te goedkoop weg.

Van wat ik van dividend groei aandelen begrijp en zie, is dat ze ook in slechte jaren hun dividend behouden. Dus je kan je aandelen gewoon vasthouden. Garantie dat de dividenden nooit omlaag gaan of vervallen krijg je echter niet.

Of hebben jullie nog andere suggesties om in elk geval inkomen te genereren?

flipster

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #446 on: April 04, 2016, 12:13:10 AM »
Wat betreft dividend vs. aandelen verkoop: dividend moet je niet zien als interest.

In een efficiënte markt (i.e. alle informatie is direct weergegeven in de prijs vh aandeel), is dividend irrelevant (lees Modigliani & Miller - dividend irrelevance theory), het enige dat de keuze van div of het verkopen van aandelen zou beinvloeden, is de belasting.

In principe, wanneer div wordt uitgekeerd zal de waarde van de organisatie met dezelfde waarde als het div afnemen.

Dus, of je nou aandelen verkoopt of div ontvangt, het zou in principe niets moeten uitmaken (ex tax effects). Sterker nog, bij het uitkeren van div ga je er eigenlijk vanuit dat jij dit geld beter kunt besteden (investeren) dan de organisatie zelf.

Mocht je een meer gegarandeerde uitbetaling willen, kun je wellicht voor corporate bonds gaan, maar dat soort producten hebben natuurlijk een ander soort risk/return profiel.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #447 on: April 04, 2016, 01:26:21 AM »
Die SWR zou je misschien ook een beetje kunnen zien als een 'die broke' principe: zorg ervoor dat je precies zoveel hebt (en uitgeeft) dat je de laatste centen die je hebt uitgeeft aan je begrafenis/crematie, rouwkaartjes en een koffietafel. Je laat niets over voor een erfenis, je nageslacht mag zijn eigen boontjes doppen.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #448 on: April 04, 2016, 01:35:33 AM »
Is maandelijks geld in Meesman Aandelen Wereldwijd stoppen een wijze tactiek volgens jullie?

Zit je boven of onder de VRH-grens? Want Meesman is een prima optie mits je eronder zit, maar zit je erboven dan is het goedkoper om elders te beleggen. Via een broker direct in de VS versie van Vanguard bijvoorbeeld. Je kunt dan de buitenlandse dividendbelasting verrekenen met de VRH die je moet betalen over je vermogen.
Ik beleg zelf bij Meesman omdat ik (nog) onder die VRH grens zit (en dus geen belasting in box 3 betaal). Meesman is een Nederlandse beleggingsinstelling, daardoor mag je ingehouden dividendbelasting terugvragen op je inkomstenbelasting in box 1. Sorry voor het ingewikkelde verhaal.
TL;DR: Ga voor Meesman als je vermogen <25k, en via Binck of DeGiro in VT (of VTi/VXUS combi) als je belastbaar vermogen >25k.

Disclaimer: puur mijn eigen google onderzoekwerk. Geen prof hier!
My '16/'17 journal

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #449 on: April 04, 2016, 01:59:03 AM »
Volgens mij kan het gewoon allebei? De Nederlandse dividenden worden dan verrekend in box 1 en de buitenlandse in box 3. Als je nog niet voldoende belasting betaalt in box 3 kun je de betaalde buitenlandse dividendbelasting gewoon opgeven, zodat je het door kan schuiven naar een volgend jaar, zodat je het alsnog kunt verrekenen als je dan inmiddels wel voldoende VRH betaalt. Ik vind brokers nu niet bepaald goedkoop als ik eerlijk ben.
« Last Edit: April 04, 2016, 02:14:30 AM by Great White Silence »