Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680813 times)

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #300 on: January 29, 2016, 08:24:20 AM »
Nee, zover ben ik helaas niet.

Grappig, ik kwam op YT dit fragmentje van Catherine Keyl tegen, mustachians avant la lettre!
Het idee van minimalisme, downsizen, tiny homes, hypotheekvrij etc is nu natuurlijk heel erg in, maar in de 90's zwommen deze mensen behoorlijk tegen de mainstream in, respect!

https://www.youtube.com/watch?v=zVQkgo7B0NE
« Last Edit: January 29, 2016, 08:37:48 AM by DagobertDuck »

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #301 on: January 29, 2016, 09:30:04 AM »
Helaas, ik ken ook geen goede Nederlandse voorbeelden. Heb via de forums inmiddels wel wat mede-Europeanen ontdekt die al binnen zijn, die bloggen hier: http://whatlifecouldbe.eu/ en hebben ook regelmatig verhalen van andere FIRE Europeanen. De situatie in Duitsland, waar zij wonen, lijkt volgens mij behoorlijk op de onze, dus dat geeft de burger moed :).

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #302 on: January 29, 2016, 03:41:49 PM »
Altijd fijn om wat voorbeelden te zien die wat dichter bij onze situatie komen, dank daarvoor. Ik ben nog mijlenver van FI af, maar het gaat in ieder geval de goed kant op (langzaam aan dan).

cpcentered

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #303 on: February 01, 2016, 04:39:05 PM »
Hé allen,

Ik ben gloednieuw op dit forum. Ik zal mezelf even kort introduceren.

24 jaar. HBO diploma. Vaste baan. Geen schulden. Een paar honderd euro onder modaal inkomen op het moment. Gemiddeld klus ik er nog zo'n $500 per maand bij, dus ik kom bovenmodaal uit. Ik woon nog bij mijn ouders. Praktisch alles wat ik netto overhoud in de maand beland op een spaar rekening. Na zo'n twee jaar stapelt dat zich best op.

Maar met de 25e verjaardag in zicht, vaste baan (die ik verwacht in te ruilen voor iets anders binnen een paar maand) beginnen toch wat dingen te knagen. Wordt het niet eens tijd om uit het ouderhuis te gaan, bijvoorbeeld. Onder collega's is het kopen en verkopen van huizen een populaire hobby. En ik moet wellicht ook maar eens over vergelijkbare dingen na gaan denken.

En ik ben hier beland in de hoop wat advies in te winnen. Ik moet toch een beetje ownership van mijn toekomst gaan nemen denk ik, en omdat te doen moet ik mijn eigen plan zien te trekken, maar welke opties ik heb en wat slim is... Hopelijk hebben jullie daar ideen over! Ik denk dat ik het me liever niet vast leg. Juist mijn flexibiliteit is waar ik nu de meeste waarde uit haal voor mijzelf. Ik denk dat ik op termijn graag naar part-time werk toe zou willen werken, maar dan eigenlijk meer om de vrijheid te hebben wat meer ondernemerschap dingen te ontplooien.

Ik hoor graag wat jullie denken, alvast bedankt!
« Last Edit: February 01, 2016, 04:47:05 PM by cpcentered »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #304 on: February 02, 2016, 01:31:12 AM »
Om je een hart onder de riem te steken; huren in de private sector is niet altijd het einde van de wereld. Een kennis in de buurt bewoont voor 350 euro in de maand een volwaardig appartement in het centrum van een vrij groot dorp. 10 km vanuit de provinciestad. Dit dus bij een particuliere huisbaas, zonder wachtlijst en inkomensgrens etc. Het kan de moeite lonen om te laten weten aan familie en kennissen dat je wat zoekt, want dit soort gewilde huizen gaan vaak vlot van de hand via-via. Wat je nodig hebt is tijd (en een goeie dosis geluk, natuurlijk).

Het scheelt dat je in dit geval kunt terugvallen op je ouders (en dat jullie dat beide gewend zijn), dan kun je ook overwegen om bijv. house sitter te worden. Moet je wel bereid zijn tot veel flexibiliteit en het niet erg vinden om vaak te verkassen. Het is misschien een manier om een idee te krijgen wat je prettig vindt en wat voor woonsituatie je zoekt voor de langere termijn.
Een andere (al genoemde) optie is anti-kraak. Er zijn ook antikraakpanden die voor langere tijd worden verhuurd (ken diverse voorbeelden waarin het om meerdere jaren ging voor een fractie van de prijs van een gewoon huurhuis). Nadeel van antikraak is dat je een voet tussen de deur moet krijgen; huidige antikrakers krijgen voorrang bij de toewijzing. Ook hier zul je dus geduld moeten hebben en jezelf moeten bewijzen.


JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #305 on: February 02, 2016, 12:18:00 PM »
Ik zou zeggen dat kopen alleen de moeite waard is als:
a) je er minstens 5 jaar gaat blijven wonen en
b) je in een gebied woont waar huren in de private sector duurder is dan kopen.

Dat laatste kun je gewoon uitrekenen - google maar eens, daar zijn calculators voor op internet. Deze bijvoorbeeld: http://www.berekenhet.nl/modules/wonen/huren-of-kopen.html Ik woon in Amsterdam en heb gekocht omdat bij mij aan beide voorwaarden werd voldaan, en hier is dat ook al heel gauw zo omdat Amsterdam een schreeuwend tekort heeft aan middeldure huurwoningen: alles is hier een sociale huurwoning of onbetaalbaar. Maar dat is lang niet overal zo, in Rotterdam en Den Haag zijn de huren in de vrije sector bijvoorbeeld alweer veel redelijker.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #306 on: February 04, 2016, 12:03:49 PM »
Geen relatie? Dan zou ik zeggen: huur gewoon piepklein.
Ik vind zelf (uit ervaring) locatie vele malen belangrijker dan vierkante meters.
Met 5 minuten sta ik in het bos en ik kan alles op de fiets doen, kwartier naar mijn werk en 20 minuten naar het centrum van de leukste stad van Nederland. Appie op 100m en Aldi op 500m. Dus ook geen auto nodig :)
« Last Edit: February 04, 2016, 12:06:30 PM by DagobertDuck »

rosevdh69

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Age: 55
  • Location: Hoogland
  • Carpe Diem
    • Verlossende Aflossers (blog in dutch)
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #307 on: February 04, 2016, 01:50:58 PM »
Super dat filmpje. Ik had het boek deze zomer al gelezen van het stel maar dit is toch wel erg leuk om te zien, alle 3 de delen die op YT staan. Vandaag net nieuw hier in de blog en ontdek weer genoeg leesvoer om mijn eigen consuminder leven verder in te richten. Ik zal deze filmpjes wellicht nog gebruiken in mijn eigen blog of op Facebook, wie weet prikkelt het weer andere mensen.

Nee, zover ben ik helaas niet.

Grappig, ik kwam op YT dit fragmentje van Catherine Keyl tegen, mustachians avant la lettre!
Het idee van minimalisme, downsizen, tiny homes, hypotheekvrij etc is nu natuurlijk heel erg in, maar in de 90's zwommen deze mensen behoorlijk tegen de mainstream in, respect!

https://www.youtube.com/watch?v=zVQkgo7B0NE

rosevdh69

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Age: 55
  • Location: Hoogland
  • Carpe Diem
    • Verlossende Aflossers (blog in dutch)
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #308 on: February 05, 2016, 06:34:29 AM »
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/einde-van-bezit.html
Deze moet ik toch even delen. Heeft niet héél direct iets met Mustachianism te maken, maar voor mensen die openstaan voor nieuwe ideeën over bv bezit, deeleconomie, duurzaamheid, rijkdom en status wellicht toch interessant.

Dank voor de tip, altijd interessant dit soort info :-)

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #309 on: February 05, 2016, 06:39:54 AM »
Geen relatie? Dan zou ik zeggen: huur gewoon piepklein.
Ik vind zelf (uit ervaring) locatie vele malen belangrijker dan vierkante meters.
Met 5 minuten sta ik in het bos en ik kan alles op de fiets doen, kwartier naar mijn werk en 20 minuten naar het centrum van de leukste stad van Nederland. Appie op 100m en Aldi op 500m. Dus ook geen auto nodig :)

+1

Wij kunnen je persoonlijke situatie niet inschatten. Praat er eens met iemand over die je vertrouwt, het kan helpen en heb je your money or your life al gelezen?
Mijn ongezouten mening is dat mij het heel onverstandig lijkt om direct uit je ouderlijk huis een eigen huis te kopen. Zeker als je zegt dat jouw flexibiliteit je heel waardevol is op dit moment. Een koophuis is dat absoluut niet.

Ondanks dat je niet voor sociale huur in aanmerking komt kun je nog steeds een studio huren of een gedeelde woongelegenheid nemen. Dan heb je niet de verplichtingen en wel de flexibiliteit en lage lasten.

Weet je trouwens zeker dat je niet voor sociale huur in aanmerking komt? Als je maar een klein stukje boven modaal zit kun je kijken of je met je aftrekposten net onder de grens kan komen. Je kan eventueel een belastingvrije schenking aan een culturele ANBI overwegen (125% procent aftrekbaar). Het systeem is er nou eenmaal om misbruikt te worden.




train_writer

  • Stubble
  • **
  • Posts: 203
  • Location: Brussels
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #310 on: February 06, 2016, 05:19:57 AM »
Met 5 minuten sta ik in het bos en ik kan alles op de fiets doen, kwartier naar mijn werk en 20 minuten naar het centrum van de leukste stad van Nederland. Appie op 100m en Aldi op 500m. Dus ook geen auto nodig :)

Dagobert, zijn wij buren? :)

EDIT. Nee, toch niet, ik loop in 20 minuten in het centrum van de leukste stad van Nederland en 5 bosfietsminuten. Maar er zijn vast meerdere leukste steden van Nederland!

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #311 on: February 06, 2016, 01:07:26 PM »
Met 5 minuten sta ik in het bos en ik kan alles op de fiets doen, kwartier naar mijn werk en 20 minuten naar het centrum van de leukste stad van Nederland. Appie op 100m en Aldi op 500m. Dus ook geen auto nodig :)

Dagobert, zijn wij buren? :)

EDIT. Nee, toch niet, ik loop in 20 minuten in het centrum van de leukste stad van Nederland en 5 bosfietsminuten. Maar er zijn vast meerdere leukste steden van Nederland!

Haha, ik moet 30 min. fietsen naar werk en stad, maar verder... Oh ja, en ik ben mijn Aldi kwijt. Booo!

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #312 on: February 08, 2016, 03:18:55 AM »
IN.G bank, eind vorige maand een van mijn hypotheekdelen helemaal afgelost (wat ik hier even van het dak ben komen brullen :-))
Na 12 dagen nog geen bevestiging dat het verwerkt is, niet online en niet op papier (anders binnen 5 dagen). Dus maar eens bellen. Ja mevrouw maar u hebt uw hele hypotheekdeel afgelost, dan moet u boete betalen, en die zijn wij nu aan het berekenen. Als u alles aflost dan komt daar een boete bij, dus het bedrag dat u heeft afgelost is niet voldoende om het hypotheekdeel af te betalen.
.... (mijn mond valt open)
Nee, ik hoef geen boete te betalen, want ik mag xx per jaar boetevrij aflossen.
Oh dan moet ik dat even met mijn manager overleggen.
Doet u dat.
In de wacht...
Mevrouw we hebben het nagekeken en u hoeft inderdaad geen boete te betalen, we gaan het met spoed in orde maken.

Fijn dat het geregeld is maar wel raar dat dit zo loopt. Bij het aanvragen van rentemiddeling vorig jaar was dit juist doorgesproken met de hypotheekadviseur van IN.G. Omdat dit een los hypotheekdeel was waren de administratiekosten hoger dan de winst van het rentemiddelen voor de korte tijd tot volledige aflossing, dus er werd afgesproken niet te middelen en meteen in januari het laatste stuk af te lossen.

Verder vind ik de I.NG wel heel makkelijk, gewoon online aangeven hoeveel je extra wilt aflossen en binnen 5 dagen gepiept. Behalve nu dus. Ach, het is een luxeprobleem zal ik maar zeggen :-)

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #313 on: February 08, 2016, 04:36:17 AM »
Hallo Nederlandse geldsnorren, even een post voor het ontvangen van de notificaties.

Ik ben al een tijdje actief hier maar dit topic had ik tot nog toe over het hoofd gezien. Ik he ook al een tijdje een logje lopen hier op het forum.

Zijn er hier mensen die al dichtbij (<1 jaar) Financiele onafhankelijkheid zijn of hebben jullie verhalen over mensen die de stap gewaagd hebben? Zuinigheid zijn nederlanders heel goed in maar de jongste gepensioneerden die ik ken waren halverwege de 50 toen ze stopten met werken.

Ik ken ze inderdaad ook niet. Het is hier ook een stuk lastiger dan in de USA om FO te worden. Alles is hier in Nederland een stuk vlakker, de diepe dalen worden opgevangen door de sociale zekerheidsuitkeringen(WW/Bijstand/etc) en die worden natuurlijk voor een groot deel betaald door de grote pieken af te vlakken. 52% gaat hier al gelden bij 66k. In de USA betaal je 39% boven de 439k. Dat scheelt natuurlijk enorm. Ja daar krijgen we ook wat van terug. En gelijkere samenlevingen zijn over het algemeen beter af. Maar voor je FO plannen is het niet makkelijker.

Ik heb toevallig vandaag een  excelsheet op mn blog gegooid om eens een beetje te rekenen wat we hier in NL nodig hebben voor FIRE. Met 25x je jaarinkomen ben je er bij lange na niet. Die 1,2% pikt ten slotte meer dan 25% van je rendement... Wil je een beetje fatsoenlijk overhouden en op je 30e stoppen dan zit je al snel boven de 30x je jaarinkomen, als je helemaal zonder AOW en aanvullend pensioen rekent ga je richting de 35x.

Toch maar eens wat tijd steken om te kijken wat tzt optimaal is om in te beleggen. Vrijgesteld van 1,2% VRH maar met restricties bij opname of toch gewoon alles vrij houden. M'n onderbuikgevoel zegt dat het een combinatie van beide zal moeten worden ;)
 Any insights hierover?
« Last Edit: February 08, 2016, 04:39:40 AM by MeneerEnMevrouw »

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #314 on: February 08, 2016, 08:05:02 AM »
Hallo Nederlandse geldsnorren, even een post voor het ontvangen van de notificaties.

Ik ben al een tijdje actief hier maar dit topic had ik tot nog toe over het hoofd gezien. Ik he ook al een tijdje een logje lopen hier op het forum.

Zijn er hier mensen die al dichtbij (<1 jaar) Financiele onafhankelijkheid zijn of hebben jullie verhalen over mensen die de stap gewaagd hebben? Zuinigheid zijn nederlanders heel goed in maar de jongste gepensioneerden die ik ken waren halverwege de 50 toen ze stopten met werken.

Ik ken ze inderdaad ook niet. Het is hier ook een stuk lastiger dan in de USA om FO te worden. Alles is hier in Nederland een stuk vlakker, de diepe dalen worden opgevangen door de sociale zekerheidsuitkeringen(WW/Bijstand/etc) en die worden natuurlijk voor een groot deel betaald door de grote pieken af te vlakken. 52% gaat hier al gelden bij 66k. In de USA betaal je 39% boven de 439k. Dat scheelt natuurlijk enorm. Ja daar krijgen we ook wat van terug. En gelijkere samenlevingen zijn over het algemeen beter af. Maar voor je FO plannen is het niet makkelijker.

Ik heb toevallig vandaag een  excelsheet op mn blog gegooid om eens een beetje te rekenen wat we hier in NL nodig hebben voor FIRE. Met 25x je jaarinkomen ben je er bij lange na niet. Die 1,2% pikt ten slotte meer dan 25% van je rendement... Wil je een beetje fatsoenlijk overhouden en op je 30e stoppen dan zit je al snel boven de 30x je jaarinkomen, als je helemaal zonder AOW en aanvullend pensioen rekent ga je richting de 35x.

Toch maar eens wat tijd steken om te kijken wat tzt optimaal is om in te beleggen. Vrijgesteld van 1,2% VRH maar met restricties bij opname of toch gewoon alles vrij houden. M'n onderbuikgevoel zegt dat het een combinatie van beide zal moeten worden ;)
 Any insights hierover?

Met vrijgesteld van VRH bedoel je waarschijnlijk eigen pensioenpotjes?

Je kan VRH ontwijken door meerdere volwassen kinderen geld te schenken. Als je dit combineert met drie kinderen en een familiehypotheek van je kinderen (van het geschonken vermogen) is het misschien interessant. Dit is natuurlijk wel een vrij specifieke combinatie die niet voor iedereen kan werken.

Een andere mogelijkheid is om sociale huur te gebruiken voor je pensionering. Bij de sociale huur is er immers geen vermogenstoets enkel een inkomenstoets.

Heeft er iemand wel eens erover gedacht om gewoon met pensioen te gaan ongeacht de grootte van je geldsnor. Als je comfortabel kan leven op een bijstandsinkomen, waarom niet?

The Secret Plan

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 1
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #315 on: February 08, 2016, 08:10:47 AM »
Hallo Nederlandse geldsnorren,

Heerlijk dat ik een forum met gelijk gestemden heb gevonden.

Ik zal mezelf een beetje voorstellen, ik ben 29 jaar en woon samen in een koophuis. Sinds vorig jaar leven we zo veel mogelijk snordiaans.
Binnen 15 jaar willen we financieel onafhankelijk zijn.

Graag schrijf ik met jullie mee.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #316 on: February 08, 2016, 09:49:33 AM »
Hallo Nederlandse geldsnorren, even een post voor het ontvangen van de notificaties.

Ik ben al een tijdje actief hier maar dit topic had ik tot nog toe over het hoofd gezien. Ik he ook al een tijdje een logje lopen hier op het forum.

Zijn er hier mensen die al dichtbij (<1 jaar) Financiele onafhankelijkheid zijn of hebben jullie verhalen over mensen die de stap gewaagd hebben? Zuinigheid zijn nederlanders heel goed in maar de jongste gepensioneerden die ik ken waren halverwege de 50 toen ze stopten met werken.

Ik ken ze inderdaad ook niet. Het is hier ook een stuk lastiger dan in de USA om FO te worden. Alles is hier in Nederland een stuk vlakker, de diepe dalen worden opgevangen door de sociale zekerheidsuitkeringen(WW/Bijstand/etc) en die worden natuurlijk voor een groot deel betaald door de grote pieken af te vlakken. 52% gaat hier al gelden bij 66k. In de USA betaal je 39% boven de 439k. Dat scheelt natuurlijk enorm. Ja daar krijgen we ook wat van terug. En gelijkere samenlevingen zijn over het algemeen beter af. Maar voor je FO plannen is het niet makkelijker.

Ik heb toevallig vandaag een  excelsheet op mn blog gegooid om eens een beetje te rekenen wat we hier in NL nodig hebben voor FIRE. Met 25x je jaarinkomen ben je er bij lange na niet. Die 1,2% pikt ten slotte meer dan 25% van je rendement... Wil je een beetje fatsoenlijk overhouden en op je 30e stoppen dan zit je al snel boven de 30x je jaarinkomen, als je helemaal zonder AOW en aanvullend pensioen rekent ga je richting de 35x.

Toch maar eens wat tijd steken om te kijken wat tzt optimaal is om in te beleggen. Vrijgesteld van 1,2% VRH maar met restricties bij opname of toch gewoon alles vrij houden. M'n onderbuikgevoel zegt dat het een combinatie van beide zal moeten worden ;)
 Any insights hierover?

Deze Duitsers hebben het in een behoorlijk vergelijkbaar fiscaal en sociaal stelsel gered met vastgoed, en alle geslaagde case studies waarover ze geblogd hebben ook. Ik zit hier zelf ook aan te denken - een verhuurd pand is goed voor je cash flow, dan ben je dus minder afhankelijk van beleggingsrendement en zit er een bodem in je inkomsten, ook nadat je gestopt bent met werken. Bovendien zie je nu over het hoofd dat de meeste Nederlanders (ik ook) gewoon pensioen opbouwen - die Amerikanen moeten dat nog zelf van hun netto loon afhalen, wij niet. Dat zou ik zeker wel meerekenen, een zekere mate van AOW ook. Ik moet zelf nog verder rekenen, maar mijn idee nu is 1) inkomsten uit vastgoed tot in lengte van dagen - en dan genoeg om i.c.m. AOW en pensioen ervan te kunnen leven. En dan dus wel genoegen nemen met minder dan 100% pensioen, die wordt dan dus aangevuld tot het bedrag wat je minimaal nodig hebt door het vastgoed. Dat is meer dan een bijstandsuitkering - op bijstandsniveau kom je met alleen AOW ook, en dat zie ik echt niet zomaar veranderen in de toekomst. En 2) inkomsten uit (verkoop van) aandelen/obligaties voor de tussentijd, dus de periode tussen stoppen met werken en AOW/pensioen. Die pot kan dus veel minder groot zijn dan 25x je jaaruitgaven, want hij mag leeg zijn op je pensioendatum. Ook wanneer je alleen met aandelen / obligaties zou rekenen kun je denk ik op 25x je beoogde jaaruitgaven of minder uit komen als je a) AOW en pensioenopbouw meerekent, b) hypotheekvrij woont of sociaal huurt en c) het risico van leegloop van de pot inperkt door af en toe ergens wat inkomsten uit te genereren. Freelancen of zo. In dit draadje hogerop zijn mensen op iets van 15x je jaaruitgaven uitgekomen met dit soort aannames, dat lijkt mij vele malen realistischer.

Ten laatste: het gaat niet om 25x je jaarinkomen, maar om 25x je beoogde jaarUITGAVEN nadat je stopt met werken. Het idee is nou net dat je die bij elkaar kan sprokkelen door je uitgaven ruim beneden je jaarinkomen te houden.

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #317 on: February 08, 2016, 11:32:03 AM »
25x jaaruitgaven begreep ik inderdaad, typfoutje...;)

In Amerika mag je je 401k volstorten, wij zitten echter met je jaarruimte. Bij FIRE in NL heb je dan dus eigenlijk gewoon tekort gewerkt om een fatsoenlijk aanvullend pensioen te verdienen en dus zit je toch vrij snel en vrij veel tegen de VRH aan te hikken. Dit aanvullende pensioen heb ik ook meegenomen in mijn sheet, AOW ook. Iets bijverdienen lijkt dus inderdaad sowieso handig, deeltijden kan natuurlijk makkelijker in NL. Als je rekent met 4% rendement dan kost de VRH je natuurlijk gewoon meer dan 25% met je rendement.
Vastgoed verhuur zit ik inderdaad ook aan te denken in het kader van spreiding en meerdere inkomstenbronnen.

Bijstand vind ik moraal verwerpelijk en te afhankelijk van de overheid en er zit een vermogenstoets aan.

Via Brand New day kan je gedeeltelijk VRH vrij sparen mits je daar ruimte in hebt. Ik heb die ruimte in de toekomst wel dus denk dat ik een deel maar via zo'n constructie ga doen.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #318 on: February 08, 2016, 12:01:22 PM »
Ha, nog een paar dingen:
- ik bepleit ook niet dat je gebruik maakt van bijstand. Daar zit inderdaad een vermogenstoets bij, dus dat kan ook helemaal niet zomaar. Ik bedoelde alleen te zeggen dat je vanaf de ingangsdatum van je AOW al op niveau bijstandsuitkering zit, dat stukje hoef je er dus niet meer bij te sparen.
- je gaat in je excelsheet uit van 4% langjarig rendement, exclusief vermogensrendementsheffing. Dat is een hele conservatieve aanname. De 4% die de Amerikanen gebruiken (daar komt het getal 25 vandaan) is de beoogde withdrawal rate, i.e. wat je nadat je stopt met werken uit je pensioenpotje haalt. Onderliggend nemen zij daarbij juist een hoger rendement aan - meestal 5%. Zie bijvoorbeeld hier de input van Mr. Moneymustache himself: http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/. Die rekent dus met 5% rendement. Jij rekent en met minder rendement, en met VRH. Lijkt mij te negatief. En dat ene procentje maakt op de lange duur nogal wat uit, volgens mij.
- ook Amerikanen kunnen in hun 401k niet genoeg belastingvrij storten om heel vroeg met pensioen te mogen. En over het deel wat je buiten je 401k spaart betaal je wel degelijk belasting! Die is niet altijd gunstiger dan in NL, in Amerika is de dividendbelasting bijvoorbeeld veel hoger dan bij ons (15% versus 35%).
- Op je sheet wijzigt het benodigde bedrag aan de rechterkant niet wanneer je je aanvullende pensioenuitkering wijzigt. Ik denk dat die dus ten onrechte niet wordt meegerekend.
- Je gaat in jouw berekening van 24000 euro uitgaven per jaar per persoon tot in lengte van dagen. Dat vind ik heel erg veel voor 1 persoon: als je een deel van je vermogen in je huis stopt en dus hypotheekvrij woont kan dat bijna door de helft. Ik wil niet lullig doen, maar ik zou nu inclusief hypotheekaflossing al die 24000 kunnen halen wanneer ik goed mijn best doe - en mijn woonlasten zijn bij mij meestal 1/3 tot de helft van mijn uitgaven. Even ter referentie: meneer Geldsnor zelf leeft met vrouw en kind van zo'n 22000 dollar per jaar...
- De huidige AOW-uitkering is voor een alleenstaande ruim 1000 euro netto. Waarom neem je aan dat je daar maar de helft van krijgt? Dat er in de toekomst mogelijk wat gekort wordt is op zich mogelijk, maar 50% is onrealistisch veel naar mijn smaak - en men zal denk ik eerder de AOW-leeftijd (ook) nog meer verhogen dan nog meer korten i.g.v. problemen. De groep die weinig tot geen eigen pensioen opbouwt is groeiende (ik denk even aan de meeste zzp-ers), die zijn straks dus allemaal voor een groot deel afhankelijk van de AOW. Dan wordt het dus eerder minder dan meer politiek haalbaar om daar heel veel op te korten.

In jouw sheet kom ik nu (zelfs met het mogelijke mankement van het niet meerekenen van extra pensioen) op een kleine 3 ton aan benodigd vermogen voor mij, en wel met de volgende gegevens:
- AOW-leeftijd 70 jaar
- AOW-bedrag de 1000 euro die het nu ook is
- € 15000 jaarlijkse uitgaven (en dus een hypotheekvrij huis - dat zou ik dus nog bij het bedrag op moeten tellen)
- 5% rendement (waar alle Amerikanen ook vanuit gaan - en ik beleg in dezelfde aandelen, lijkt me dus niet onrealistisch).
- Reserve gewoon op 50.000 gelaten.
Dan zou ik dus inclusief een afgelost huis voor mij op iets meer dan 4 ton sparen uitkomen. Dat vind ik eigenlijk best meevallen... En ik denk dat als je het aanvullend pensioen wel meerekent, je met een conservatievere aanname voor de ontvangen AOW op iets vergelijkbaars uit komt.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #319 on: February 12, 2016, 12:21:41 PM »
Ik heb het ook (herhaaldelijk) gepoogd, mijn "magic number" bepalen. Maar punt is, ik moet zo ontzettend veel aannames doen. Over rendement, maar ook over de toekomst van de VRH. En deze staat ook onder druk, er gaat de komende jaren "iets" veranderen maar hoe het uiteindelijk uitpakt is me nog niet duidelijk. Als je beleggingshorizon 10+ jaar ver weg is (of in mijn geval eerder 20+ jaar) dan is het gewoonweg lastig om zekerheden te vinden om je berekeningen op te baseren. Dus mijn theorie is deze; ik doe mijn best om zoveel mogelijk reserve op te bouwen en probeer dat zo handig mogelijk te doen zonder in al te rare constructies verwikkeld te raken. Misschien lukt het uiteindelijk om de moed en wijsheid te vergaren om op het juiste moment te kunnen zeggen: vanaf nú ben ik rentenier. Misschien lukt dat niet (uit onzekerheid of daadwerkelijk te weinig opgebouwd vermogen) en blijf ik deeltijd/seizoensgewijs/freelance werken. Hoe dan ook, het precieze nummer van te voren weten is voor mij geen noodzaak om de zin van het principe te begrijpen en me eraan te committeren. Soms denk ik dat ik het precieze nummer ook maar beter niet kan weten, 4 ton klinkt echt als onvoorstelbaar veel voor mij. Mijn lineair geneigde rekenbrein kan die orde van grootte niet echt bevatten.

Een praktisch puntje over die VRH: er zijn meerdere manieren om te investeren. Voor veel huizenbezitters is er de mogelijkheid om hun kosten omlaag te brengen door niet alleen (vervroegd) af te lossen, maar ook te investeren in isolatie en energie thuis op te wekken waardoor de energierekening verleden tijd kan worden. Als je dan ook nog een elektrische auto rijdt kan je ook meteen je vervoerskosten terugbrengen. Daar zou ik - áls ik een koophuis had - eerst mijn vermogen in investeren na een flinke buffer. Voorlopig is mijn vermogen nog even negatief en bewoon ik een huurhuis dus droom ik nog even lekker verder ;-)

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #320 on: February 13, 2016, 02:00:45 AM »
Met die onzekerheden zit ik inderdaad ook de hele tijd, maar aangezien ik denk ik toch (als het mogelijk is) deeltijd wil blijven werken bij het bedrijf waar ik nu ieder half jaar zit betekent dat toch ook weer extra inkomen. Misschien ga ik zelfs nog wel een paar aanvullende opleidingen doen (voor de leuk), zodat ik ook nog meer verdien. Ook mijn man wil waarschijnlijk deeltijd blijven werken (voor de leuk), dus dan komen ook daar weer extra inkomsten vandaan.

We zijn volgens mij trouwens precies op het juiste moment gaan inleggen (alles wat ik momenteel verdien gaat naar Meesman toe), want de aandelen zijn inmiddels behoorlijk gedaald. Heel egoïstisch, maar van mij mag dat nog wel even duren tot ik in mei/juni klaar ben met werken en er een leuk beginnetje is aangelegd in Meesman. :P

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #321 on: February 14, 2016, 01:36:08 PM »
GWS, dit is inderdaad een mooi moment om in te leggen al word ik er zelf ook een beetje zenuwachtig van moet ik bekennen. Begint wel steeds meer te wennen gelukkig.

Snorremansen, heeft er wellicht iemand nog do's en don't mbt de APK? Vriendlief zijn auto moet dit jaar voor het eerst gekeurd en dat is nieuw voor ons beiden. Zaken om op te letten? Ben een beetje bang om een poot uitgedraaid te krijgen. We weten in ieder geval al dat er een V-snaar vervangen moet gaan worden (dat hoor je wel... op zijn zachtst gezegd), maar verder zouden ze ons in principe van alles wijs kunnen maken. Tips?


Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #322 on: February 14, 2016, 02:46:24 PM »
Ik heb ook laatst mijn allereerste eigen APK geregeld. Ik heb op internet gezocht naar recensies van garagebedrijven in de omgeving en heb een tweetal bedrijven geselecteerd die goede recensies hebben. Daarna heb ik op hun eigen sites gekeken naar prijzen. Gelukkig bleek degene met de beste recensies ook de goedkoopste. €19 voor een APK en alles was in orde. Ik had bij dat bedrijfje ook meteen een grote beurt laten doen nadat ik mijn auto gekocht had, omdat het laatste onderhoud al een tijdje geleden was.
 
Ik probeer inmiddels wel een beetje zelf onderhoud op te pakken, ik heb al zelf een lampje in de koplamp vervangen. :P
Ik zie trouwens tegenwoordig zoveel mensen rijden met kapotte koplampen, echt niet normaal, soms zijn zelfs beide lampen kapot. Misschien valt het mij op omdat ik er meer op let nu ik zelf rijd. Repareert men dat soort dingen zelf niet meer, en gaat vervolgens óók niet naar de garage om het te laten repareren, zou dat de reden zijn?

Over het beleggen: ik houd mijzelf gewoon regelmatig voor:
Als de beurzen dalen is het leuk, want dan kun je goedk(o)op(er) inleggen.
Als de beurzen stijgen is het leuk, want dan wordt je rijker.
Win/win, zo is het altijd goed. :P

We hebben nu momenteel wel een verlies, omdat ik nu iedere week inleg en de aandelen al sinds het begin van dit jaar behoorlijk gedaald zijn, maar aangezien ik maar naar Warren Buffet luister (Our favorite holding period is forever), zal ik er voorlopig geen last van hebben. We hebben het geld niet nodig en zullen het ook niet nodig gaan hebben, dus het raakt ons verder niet.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #323 on: February 15, 2016, 12:34:43 AM »
Tja een lamp vervangen is bij de ene auto zo gepiept, bij andere een heel gedoe. Het verschilt ook per auto hoe snel ze stuk gaan heb ik het idee. Met twee stukje lichten rijden lijkt me doodeng in ieder geval.

Hoe zit het eigenlijk met evt. mankementen dit worden gevonden bij een APK, kun je die ook laten verhelpen door een andere garage of moet je die per se daar laten fixen? Het helpt altijd met de prijs als je mag "overstappen" natuurlijk.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #324 on: February 15, 2016, 12:41:21 AM »
Snorremansen, heeft er wellicht iemand nog do's en don't mbt de APK? Vriendlief zijn auto moet dit jaar voor het eerst gekeurd en dat is nieuw voor ons beiden. Zaken om op te letten? Ben een beetje bang om een poot uitgedraaid te krijgen. We weten in ieder geval al dat er een V-snaar vervangen moet gaan worden (dat hoor je wel... op zijn zachtst gezegd), maar verder zouden ze ons in principe van alles wijs kunnen maken. Tips?

Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar het schijnt dat vrouwelijke klanten helaas nog steeds niet in alle garages in Nederland helemaal serieus worden genomen. Als jij gaat zou ik dus je vriend of een andere man meenemen. Zelfs al weet je mannelijke metgezel niks van auto's, de garagemedewerker weet dat niet en zal waarschijnlijk minder snel onzinwerkzaamheden voorstellen om over jullie rug extra omzet te draaien. Er zijn ongetwijfeld integere garages waar ze je dit niet zouden flikken, maar van tevoren weet je niet of je bij een 'goeie' zit of niet.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #325 on: February 15, 2016, 01:05:49 AM »
Snorremansen, heeft er wellicht iemand nog do's en don't mbt de APK? Vriendlief zijn auto moet dit jaar voor het eerst gekeurd en dat is nieuw voor ons beiden. Zaken om op te letten? Ben een beetje bang om een poot uitgedraaid te krijgen. We weten in ieder geval al dat er een V-snaar vervangen moet gaan worden (dat hoor je wel... op zijn zachtst gezegd), maar verder zouden ze ons in principe van alles wijs kunnen maken. Tips?

Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar het schijnt dat vrouwelijke klanten helaas nog steeds niet in alle garages in Nederland helemaal serieus worden genomen. Als jij gaat zou ik dus je vriend of een andere man meenemen. Zelfs al weet je mannelijke metgezel niks van auto's, de garagemedewerker weet dat niet en zal waarschijnlijk minder snel onzinwerkzaamheden voorstellen om over jullie rug extra omzet te draaien. Er zijn ongetwijfeld integere garages waar ze je dit niet zouden flikken, maar van tevoren weet je niet of je bij een 'goeie' zit of niet.

Nu vallen dit soort auto gerelateerde zaken toch onder zijn pakkie an, dus hij mag fijn het mannetje spelen. Ik weet (iets) meer van auto's dan hij (na mijn ouders' roestbakken heb ik vanalles aan reparaties meegemaakt door de jaren), maar ik mis inderdaad het benodigde Y chromosoom. Gek wereldje.

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #326 on: February 15, 2016, 01:45:59 AM »
GWS, dit is inderdaad een mooi moment om in te leggen al word ik er zelf ook een beetje zenuwachtig van moet ik bekennen. Begint wel steeds meer te wennen gelukkig.

Snorremansen, heeft er wellicht iemand nog do's en don't mbt de APK? Vriendlief zijn auto moet dit jaar voor het eerst gekeurd en dat is nieuw voor ons beiden. Zaken om op te letten? Ben een beetje bang om een poot uitgedraaid te krijgen. We weten in ieder geval al dat er een V-snaar vervangen moet gaan worden (dat hoor je wel... op zijn zachtst gezegd), maar verder zouden ze ons in principe van alles wijs kunnen maken. Tips?

Afhankelijk van de leeftijd van de auto kun je kiezen voor tweedehands onderdelen. Als je ze zelf niet kunt of wil monteren zijn er voldoende garages die ze willen monteren voor enkel het arbeidsloon. Je kan ook vragen of ze de oude onderdelen voor je bewaren. Je weet dan of ze ook echt iets vervangen hebben en voor sommige oude onderdelen kun je geld krijgen. Een oude katalysator levert  ~€25 op vanwege alle bijzondere metalen in dat onderdeel.

Als je een oude auto hebt kun je na een reparatie prima zien of ze iets vervangen hebben. Gewoon motorkap lostrekken en even controleren of er nieuwe onderdelen aanwezig zijn.

Voor tweedehands onderdelen voor iemand anders zijn auto (ik heb zelf geen auto) heb ik https://www.onderdelenlijn.nl gebruikt.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #327 on: February 15, 2016, 02:20:47 AM »
Snorremansen, heeft er wellicht iemand nog do's en don't mbt de APK? Vriendlief zijn auto moet dit jaar voor het eerst gekeurd en dat is nieuw voor ons beiden. Zaken om op te letten? Ben een beetje bang om een poot uitgedraaid te krijgen.
Grappig, toen ik nog een auto had kon ik het werkelijk niet uitstaan dat ik hem niet zelf kon onderhouden en dus ook niet echt kon inschatten in hoeverre reparaties nou echt nodig waren, of ik niet getild werd door de garage etc. En dan had ik nog een simpele auto. Moderne auto's zitten zo vol electronica, daar kun je helemaal moeilijk zelf iets aan doen.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #328 on: February 15, 2016, 02:55:20 AM »
Tja een lamp vervangen is bij de ene auto zo gepiept, bij andere een heel gedoe. Het verschilt ook per auto hoe snel ze stuk gaan heb ik het idee. Met twee stukje lichten rijden lijkt me doodeng in ieder geval.

Hoe zit het eigenlijk met evt. mankementen dit worden gevonden bij een APK, kun je die ook laten verhelpen door een andere garage of moet je die per se daar laten fixen? Het helpt altijd met de prijs als je mag "overstappen" natuurlijk.
Als de auto APK afgekeurd is, heb je nog twee maanden de tijd om de reparaties uit laten te voeren. Je mag alleen rijden met de auto om naar de garage te gaan, dus je kunt de reparaties inderdaad door een andere garage uit laten voeren. Je mag de auto alleen niet meer gebruiken voor woon-werk verkeer, boodschappen e.d., maar alleen om naar een garage te gaan voor het noodzakelijke onderhoud/reparaties.

Bij de auto's van de laatste jaren op de markt zijn gekomen moet je in principe zelf de lampen moeten vervangen, is een EU-richtlijn geworden. Je moet zo'n lampje eigenlijk meteen vervangen als je merkt dat hij defect is, ook als je in 'the middle of nowhere' bent, en dat gaat niet als je eerst de hele auto moet ontleden om bij het lampje te komen...
« Last Edit: February 15, 2016, 03:48:10 AM by Great White Silence »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #329 on: February 15, 2016, 01:23:49 PM »
Quote
Quote
Voor tweedehands onderdelen voor iemand anders zijn auto (ik heb zelf geen auto) heb ik https://www.onderdelenlijn.nl gebruikt.
*Applaus!!* Zelf geen auto hebben maar wel die van een ander fixen. Kudos to you, sir!

Dank voor alle feedback, mensen! Ik heb eens rondgevraagd hier in de buurt en vaak dezelfde garage als tip doorgekregen, dat lijkt me dus een goed startpunt. In twee maanden moet het zeker ook lukken om een offerte te krijgen voor evt. reparaties en de kosten ervan. Helaas zijn wij allebei wat auto's betreft geen helden of handige harries, ik heb al uitdaging zat met het onderhoud en reparatie van de fietsen. Voorlopig dus maar even door een vakman laten aanpakken.

Nederstash

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #330 on: February 16, 2016, 02:26:50 PM »
Hoi allemaal! Wat gaaf om zoveel Nederlanders te treffen hier!

Natuurlijk heb ik, net als jullie, genoten van MMM, maar kon weinig met alle posts over 401k's en Vanguard (en de posts over fietsen.. dat hoef je een beetje Hollander niet uit te leggen!). De Nederlandse situatie met VRH en dergelijke is nog even puzzelen... al zag ik in deze draad al wat goede info! Dank daarvoor.

Als ik een beetje mijn best doe, los ik mijn hypotheek over 8 jaar af. Maar ik twijfel of ik niet beter wat meer kan beleggen en bijv. in 15 jaar aflossen. Ik mag er nog 29 jaar over doen, maar dat ben ik sowieso niet van plan :) De rente op mijn hypotheek is - na verrekening van hypotheekrenteaftrek - 2%, dus ik zou beter kunnen beleggen als het verwachte jaarlijkse rendement meer dan 3,2% is (2%+1,2% vermogensrendementheffing). Nu de markt is gedaald, is het eigenlijk een goede zet om te kopen. Maar aan de andere kant is het ook heel fijn om je maandlasten van de hypotheek telkens te zien dalen. Hoe gaan jullie hiermee om?

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #331 on: February 16, 2016, 04:55:54 PM »
Tja, dat is erg afhankelijk van waar je je prettig bij voelt. Voor de een is een renteverschil van 1% al reden om meer risico te nemen en voor de ander is zelf een rente verschil van 7% nog niet afdoende om zich er prettig bij te voelen. Puur mathematisch is het in de basis een simpel sommetje:  (5%*-1,2%) opbrengst beleggen- netto rente hypotheek  = rente "winst". 1% meer rendement maakt op termijn heel wat uit voor je eindresultaat (probeer maar eens wat calculators uit, er zijn er zat online).

Maar... er is meer dan een rekensommetje bij deze keuze:
1) Kun je de hypotheeklasten evt. ook bruto opbrengen en hoe ziet het plaatje er bruto uit? Zaken rondom belastingen kunnen vrij makkelijk veranderen is gebleken. De HRA wordt al afgebouwd, aan de VRH wordt gesleuteld.
2) Hoe belangrijk is het voor je om geld snel "vrij beschikbaar" te hebben? Is het geen punt als het "in stenen" zit? Misschien juist fijn dat het bij een huis niet mogelijk is om je vermogen "zomaar" aan te spreken?
3) Hoe stressbestendig ben je qua wisselende rendementen? Met een hypotheek staat je rentepercentage (vaak voor een groot deel) vast en de waarde van je huis is niet van de ene op de andere dag gehalveerd. Zoiets kan bij de beurs best voorkomen. Je kunt in 1 dag een heel deel van je inleg zien "verdampen"**, daar moet je wel tegen kunnen anders gooi je in een vlaag van verstandsverbijstering misschien wel je eigen glazen in door aandelen te verkopen op het slechtste moment.

Ik heb zelf geen hypotheek maar een studieschuld die ik (nog) niet versneld aan het aflossen ben op dit moment. In plaats daarvan ben ik sinds dit jaar wel aan het beleggen (ik heb geen koopwoning). Ik zelf voel af en toe een snufje nervositeit/twijfel bij mijn huidige aanpak als nieuwe belegger. Zeker nu ik ook minnetjes zie bij mijn "gerealiseerde resultaten". Ook al weet ik dat dagkoersen (of weekkoersen, of jaarkoersen) niet relevant zijn voor uiteindelijk FIRE en heb ik genoeg argumenten die ervoor pleiten om vroeg in te stappen.
Nota bene: ik heb een erg lage rente te betalen over mijn studieschuld (minder dan 1%), heb erg flexibele terugbetalingsvoorwaarden (5 jaren helemaal niks aflossen is geen probleem etc., bij extreme problemen kan mijn schuld worden kwijtgescholden etc.), het is een minder groot bedrag dan een gangbare koopwoning dus ik heb minder te verliezen etc.

TLDR: puur mathematisch is beleggen ipv versneld aflossen met huidige rente een goed idee, mits je geen probleem hebt met het omgaan met risico en een steady koers kunt varen bij tegenvallende beurs.
Waarom niet beide doen? Wat extra geld voor het verlagen van je woonlasten, wat voor het opbouwen van vermogen/toekomstig inkomen.

*te verwachten rendement op beurs na inflatie, over de (zeer) lange termijn.
**natuurlijk is het pas echt verdampt als je verkoopt, zolang het aantal onderliggende aandelen gelijk blijft (of groeit, zolang je blijft inleggen)kan de waarde net zo makkelijk weer aangroeien.

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #332 on: February 17, 2016, 06:58:17 AM »
Hoi allemaal! Wat gaaf om zoveel Nederlanders te treffen hier!

Natuurlijk heb ik, net als jullie, genoten van MMM, maar kon weinig met alle posts over 401k's en Vanguard (en de posts over fietsen.. dat hoef je een beetje Hollander niet uit te leggen!). De Nederlandse situatie met VRH en dergelijke is nog even puzzelen... al zag ik in deze draad al wat goede info! Dank daarvoor.

Als ik een beetje mijn best doe, los ik mijn hypotheek over 8 jaar af. Maar ik twijfel of ik niet beter wat meer kan beleggen en bijv. in 15 jaar aflossen. Ik mag er nog 29 jaar over doen, maar dat ben ik sowieso niet van plan :) De rente op mijn hypotheek is - na verrekening van hypotheekrenteaftrek - 2%, dus ik zou beter kunnen beleggen als het verwachte jaarlijkse rendement meer dan 3,2% is (2%+1,2% vermogensrendementheffing). Nu de markt is gedaald, is het eigenlijk een goede zet om te kopen. Maar aan de andere kant is het ook heel fijn om je maandlasten van de hypotheek telkens te zien dalen. Hoe gaan jullie hiermee om?

Waarom niet een combinatie van allebei, dan heb je meteen wat diversificatie. Mijn persoonlijke ervaring met beleggen is dat mijn risicotolerantie nogal laag was toen ik net begon en dat ik de afgelopen drie jaar een wat hogere tolerantie heb opgebouwd. Het lijkt mij verstandig om sowieso iets op de beurs te ondernemen om je risicotolerantie te bepalen, ik ben zelf begonnen met €1000. Veel minder en je verliest eigenlijk al per definitie op de transactiekosten.

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #333 on: February 18, 2016, 03:25:57 AM »
Ha, nog een paar dingen:
- ik bepleit ook niet dat je gebruik maakt van bijstand. Daar zit inderdaad een vermogenstoets bij, dus dat kan ook helemaal niet zomaar. Ik bedoelde alleen te zeggen dat je vanaf de ingangsdatum van je AOW al op niveau bijstandsuitkering zit, dat stukje hoef je er dus niet meer bij te sparen.
- je gaat in je excelsheet uit van 4% langjarig rendement, exclusief vermogensrendementsheffing. Dat is een hele conservatieve aanname. De 4% die de Amerikanen gebruiken (daar komt het getal 25 vandaan) is de beoogde withdrawal rate, i.e. wat je nadat je stopt met werken uit je pensioenpotje haalt. Onderliggend nemen zij daarbij juist een hoger rendement aan - meestal 5%. Zie bijvoorbeeld hier de input van Mr. Moneymustache himself: http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/. Die rekent dus met 5% rendement. Jij rekent en met minder rendement, en met VRH. Lijkt mij te negatief. En dat ene procentje maakt op de lange duur nogal wat uit, volgens mij.
- ook Amerikanen kunnen in hun 401k niet genoeg belastingvrij storten om heel vroeg met pensioen te mogen. En over het deel wat je buiten je 401k spaart betaal je wel degelijk belasting! Die is niet altijd gunstiger dan in NL, in Amerika is de dividendbelasting bijvoorbeeld veel hoger dan bij ons (15% versus 35%).
- Op je sheet wijzigt het benodigde bedrag aan de rechterkant niet wanneer je je aanvullende pensioenuitkering wijzigt. Ik denk dat die dus ten onrechte niet wordt meegerekend.
- Je gaat in jouw berekening van 24000 euro uitgaven per jaar per persoon tot in lengte van dagen. Dat vind ik heel erg veel voor 1 persoon: als je een deel van je vermogen in je huis stopt en dus hypotheekvrij woont kan dat bijna door de helft. Ik wil niet lullig doen, maar ik zou nu inclusief hypotheekaflossing al die 24000 kunnen halen wanneer ik goed mijn best doe - en mijn woonlasten zijn bij mij meestal 1/3 tot de helft van mijn uitgaven. Even ter referentie: meneer Geldsnor zelf leeft met vrouw en kind van zo'n 22000 dollar per jaar...
- De huidige AOW-uitkering is voor een alleenstaande ruim 1000 euro netto. Waarom neem je aan dat je daar maar de helft van krijgt? Dat er in de toekomst mogelijk wat gekort wordt is op zich mogelijk, maar 50% is onrealistisch veel naar mijn smaak - en men zal denk ik eerder de AOW-leeftijd (ook) nog meer verhogen dan nog meer korten i.g.v. problemen. De groep die weinig tot geen eigen pensioen opbouwt is groeiende (ik denk even aan de meeste zzp-ers), die zijn straks dus allemaal voor een groot deel afhankelijk van de AOW. Dan wordt het dus eerder minder dan meer politiek haalbaar om daar heel veel op te korten.

In jouw sheet kom ik nu (zelfs met het mogelijke mankement van het niet meerekenen van extra pensioen) op een kleine 3 ton aan benodigd vermogen voor mij, en wel met de volgende gegevens:
- AOW-leeftijd 70 jaar
- AOW-bedrag de 1000 euro die het nu ook is
- € 15000 jaarlijkse uitgaven (en dus een hypotheekvrij huis - dat zou ik dus nog bij het bedrag op moeten tellen)
- 5% rendement (waar alle Amerikanen ook vanuit gaan - en ik beleg in dezelfde aandelen, lijkt me dus niet onrealistisch).
- Reserve gewoon op 50.000 gelaten.
Dan zou ik dus inclusief een afgelost huis voor mij op iets meer dan 4 ton sparen uitkomen. Dat vind ik eigenlijk best meevallen... En ik denk dat als je het aanvullend pensioen wel meerekent, je met een conservatievere aanname voor de ontvangen AOW op iets vergelijkbaars uit komt.

Open jij de sheet op Macbook of Ipad? Ik zie het probleem nu inderdaad op de Ipad ook terugkomen, op de PC werkt 'ie wel gewoon. (Trouwens heel Mustachian, zo'n 6 jaar oude Windows PC!)

Auto onderhoud wil ik mij nog beter in verdiepen, maar zie het niet zitten om hier op de straat dat te gaan doen. Tegen de tijd dat ik een huis met oprit of garage kan betalen wil ik dat zeker wel gaan doen. Eerst maar eens me verdiepen in fiets onderhoud, iemand hier tips voor of een mooie site? Zal wel eens wat youtube filmpjes opzoeken.


Hoi allemaal! Wat gaaf om zoveel Nederlanders te treffen hier!

Natuurlijk heb ik, net als jullie, genoten van MMM, maar kon weinig met alle posts over 401k's en Vanguard (en de posts over fietsen.. dat hoef je een beetje Hollander niet uit te leggen!). De Nederlandse situatie met VRH en dergelijke is nog even puzzelen... al zag ik in deze draad al wat goede info! Dank daarvoor.

Als ik een beetje mijn best doe, los ik mijn hypotheek over 8 jaar af. Maar ik twijfel of ik niet beter wat meer kan beleggen en bijv. in 15 jaar aflossen. Ik mag er nog 29 jaar over doen, maar dat ben ik sowieso niet van plan :) De rente op mijn hypotheek is - na verrekening van hypotheekrenteaftrek - 2%, dus ik zou beter kunnen beleggen als het verwachte jaarlijkse rendement meer dan 3,2% is (2%+1,2% vermogensrendementheffing). Nu de markt is gedaald, is het eigenlijk een goede zet om te kopen. Maar aan de andere kant is het ook heel fijn om je maandlasten van de hypotheek telkens te zien dalen. Hoe gaan jullie hiermee om?

Hoe zit je met marktwaarde van je huis t.o.v. hypotheek? Je LTV dus. Als je gedeeltelijk aflost kom je dan in een lager rentetarief terecht of heb je NHG? 0.2% op je hele hypotheek besparen kan best interessant zijn. Een gedeeltelijk afgeloste hypotheek verkleint ook je risico bij werkloosheid en/of ziekte. Met de huidige tarieven en verplichte aflossingen zou ik ook niet (a la Gerhard Hormann) vol inzetten op aflossen. Een combi-deal met beleggen en aflossen zou ook mijn voorkeur genieten. Eerst maar even dat studieschuldje aftikken..72k to go!


Verder:
- Vandaag mijn mobiele telefoonkosten weten te halveren, van 32,95 naar 16,95 p/maand.
- Mevrouw durft het ook wel aan om het TV abbonement eruit te knikkeren per Juni.


JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #334 on: February 18, 2016, 04:27:10 AM »
@Meneerenmevrouw: Hm, ik open je sheet gewoon op een Windows-PC, zij het een iets jongere dan die van jou (ik heb de vorige heel unMustachian per ongeluk in een halve liter warme chocolademelk verzopen). Goed, wat er ook van zij, ik blijf erbij dat jullie nodeloos pessimistisch zijn over hoeveel geld jullie nodig hebben voor FIRE.

Over het aflossen van hypotheken v. investeren: wat voordeliger is hangt er volgens mij ook vanaf wat voor hypotheek en rentepercentage je hebt. Mijn hypotheek is pre-crisis, heeft 4,8% rente en is deels aflossingsvrij - en dan kom je op een heel ander plaatje uit. Ik heb de laatste jaren juist versneld afgelost, ook omdat mijn huis onder water stond en ik het geen fijne gedachte vind om bij verkoop met een restschuld opgezadeld te zitten. Ik kom bovendien ook met renteaftrek nog steeds op een positief getal te betalen uit - dus ik blijf voorlopig lekker aflossen. Bijkomend ding voor mij is dat ik mij eerder tussendoor nog wel eens een jaar op reis zie gaan dan dat het hele FIRE-concept mij echt lukt, en dan is een goeddeels afgelost huis fijn, want dan heb je er meer netto inkomen uit wanneer je het verhuurt.

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #335 on: February 18, 2016, 05:01:33 AM »
Hmm vreemd. Ik ben ook geen computerprogrammeur dus daar zou het aan kunnen liggen.

Ik denk dat het voor ons ook niet op FIRE uit zal draaien maar eerder op minder werken. Daar is het NL stelsel ook beter geschikt voor denk ik. Het behoud van je deeltijdbaan die je evt weer kan opschroeven in slechte tijden geeft natuurlijk wel enorm veel flexibiliteit.

Ter vergelijk, wij hebben een NHG hypotheek met 2,85% rente, HRA 50,5% en een (geschatte) LTV van zon 85%. Dat plaatje ziet er dus inderdaad heel anders uit inderdaad.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #336 on: February 18, 2016, 05:11:31 AM »
Bijkomend ding voor mij is dat ik mij eerder tussendoor nog wel eens een jaar op reis zie gaan dan dat het hele FIRE-concept mij echt lukt, en dan is een goeddeels afgelost huis fijn, want dan heb je er meer netto inkomen uit wanneer je het verhuurt.

Hoe zit dat eigenlijk met een huis verhuren waar nog een (stuk) hypotheek op zit? Ik kom vaak tegen dat dat niet mag van de bank. Heb jij een bank die dat wel toelaat of vertel je het gewoon niet? Nederland en de regeltjes, vermoeiend af en toe.

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #337 on: February 18, 2016, 06:45:05 AM »
Bijkomend ding voor mij is dat ik mij eerder tussendoor nog wel eens een jaar op reis zie gaan dan dat het hele FIRE-concept mij echt lukt, en dan is een goeddeels afgelost huis fijn, want dan heb je er meer netto inkomen uit wanneer je het verhuurt.

Hoe zit dat eigenlijk met een huis verhuren waar nog een (stuk) hypotheek op zit? Ik kom vaak tegen dat dat niet mag van de bank. Heb jij een bank die dat wel toelaat of vertel je het gewoon niet? Nederland en de regeltjes, vermoeiend af en toe.

Lastig in Nederland inderdaad. Zal mede wel door de wetgeving komen, hoewel dat nu met die nieuwe huurderswetgeving misschien makkelijker wordt. Ik weet dat je bij NIBC een commerciele vastgoedhypotheek kan krijgen voor verhuur. Rente van rond de 4% en een groot gedeelte eigen geld inbrengen(richting 40%).

Dit heeft ook mijn aandacht omdat we ons huidige huis in de toekomst mogelijk wel kunnen gaan verhuren. We kunnen op zich genoeg hypotheek krijgen straks om er een 2e (eigen) huis bij te kopen en deze te verhuren. De overwaarde cashen en in je eigen huis stoppen om daarmee een lage LTV(en dus lage rente) te krijgen is ook een optie. Ach, blijft er wat te excellen over.

Zijn er hier al mensen die een verhuur/vastgoed hypotheek hebben?

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #338 on: February 19, 2016, 01:49:54 AM »
@Spruit en Meneerenmevrouw: ik heb eerder toestemming van mijn bank gehad om mijn huis tijdelijk te verhuren toen ik zes maanden in het buitenland zat. Als het gaat om je eigen huis, waar je gewoon blijft wonen dus, en tijdelijke verhuur wegens reizen dan heb je geen andere hypotheek nodig en doen lang niet alle banken daar heel moeilijk over. Maar gewoon niet vertellen werkt denk ik ook :). Het permanent verhuren en zelf ergens anders gaan wonen is echt een heel andere zaak, daar zou ik dus wel een andere hypotheekvorm voor nodig hebben. Mocht ik nog eens gaan verhuizen, dan ga ik het daar wel met de bank over hebben, want ik denk dat mijn appartement op zich best geschikt is als investeringsobject.

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #339 on: February 19, 2016, 02:44:12 AM »
Interessant onderwerp! Was ook aan het denken om een appartement in Nederland te kopen om te verhuren. Er is mij verteld dat dat in Nederland erg moeilijk is. Mijn Belgische bank heeft daar geen probleem mee en ik kan mijn hypotheek hier daar ook gewoon voor gebruiken. De hypotheek zelf is immers al gevestigd, en het zal de bank een biet wezen wat ik dan met het geld doe, zolang zij maar voldoende waarborg (overwaarde) hebben.

Klopt het trouwens dat eventuele huurinkomsten zelf niet belast worden, maar wel de waarde van die tweede woning in box 3?
Heeft iemand wellicht nog tips voor boeken over het onderwerp? Heb eens rondgeneusd, maar de zeer specifieke handleidingen voor "landlords" die je in de V.S. hebt, heb ik zo nog niet gezien. En forums ofzo van Nederlandse huisbazen heb ik ook nog niet kunnen vinden.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #340 on: February 19, 2016, 07:19:39 AM »
Interessant onderwerp! Was ook aan het denken om een appartement in Nederland te kopen om te verhuren. Er is mij verteld dat dat in Nederland erg moeilijk is. Mijn Belgische bank heeft daar geen probleem mee en ik kan mijn hypotheek hier daar ook gewoon voor gebruiken. De hypotheek zelf is immers al gevestigd, en het zal de bank een biet wezen wat ik dan met het geld doe, zolang zij maar voldoende waarborg (overwaarde) hebben.

Klopt het trouwens dat eventuele huurinkomsten zelf niet belast worden, maar wel de waarde van die tweede woning in box 3?
Heeft iemand wellicht nog tips voor boeken over het onderwerp? Heb eens rondgeneusd, maar de zeer specifieke handleidingen voor "landlords" die je in de V.S. hebt, heb ik zo nog niet gezien. En forums ofzo van Nederlandse huisbazen heb ik ook nog niet kunnen vinden.

Of je huurinkomsten in box I (inkomstenbelasting) of box III vallen hangt er vanaf hoe je ze verwerft. Zie hier https://key-bnb.com/articles/belasting-op-huurinkomsten een overzicht. Het komt erop neer dat als het je eigen huis niet is en je het langdurig verhuurt, het telt als belegging, terwijl wanneer je wel (een deel van) je eigen huis verhuurt en/of tijdelijk verhuurt (zoals aan expats of via AirBNB) het telt als inkomsten en dus valt in box I. Tenzij je voor dat laatste een beheerder inschakelt, dan telt het weer wel als belegging. Er zijn wel degelijk handleidingen en forums voor Nederlandse huisbazen, zoals bijvoorbeeld deze https://www.vastgoedbelang.nl/ van de branchevereniging voor beleggers in particulier vastgoed. Die ik overigens gewoon vond via het googlen naar een vastgoedhypotheek, vermoedelijk gebruik je dus niet de meest handige keywords.

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #341 on: February 19, 2016, 08:01:56 AM »
Dank! Ik had inderdaad niet op hypotheek gegoogeld, omdat ik dan op Belgische sites terechtkom. Die vastgoedclub van jouw link biedt een cursus aan van bijna 2400 euro, ik denk dat ik in eerste instantie maar eens het boek bestel dat op de site wordt aangeprezen... :)

flipster

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #342 on: February 29, 2016, 08:57:02 PM »
Mijn eerste post hier! Lees al jaren MMMs blog, maar deze thread laat me voor het eerst iets posten.

Wat ik me afvroeg is of er hier mensen zijn die zich in omringende landen hebben gevestigd of gaan vestigen ivm. eventuele fiscale voordelen: ik zie in dat de 1.2% vermogensheffing ons teveel inkomen gaat kosten, en gezien onze situatie bouwen wij in NL geen AOW of sociale ondersteuning op (we wonen in wisselende landen buiten de EU).

Situatieschets: ik, 34 jaar, en vrouw 33, in verwachting vd eerste. We hebben een frugal lifestyle zoals dat zo mooi heet; geen auto, alles in ons appartement (waar we een kamer verhuren aan iemand anders) is 2de hands, zoveel mogelijk met de fiets en bus. We kunnen ons meer veroorloven, maar doen dat niet, ondanks dat het bijna van ons verwacht wordt dat we aan allerlei onnodige dingen beginnen (werkster, mooie auto, luxe hobbies etc.). Het MMM gedrag heb ik van mijn vrouw overgenomen, hiervoor deed ik zelf niets, ondanks mijn prima inkomen.

Even met de billen bloot:
Net worth ca. EUR 450k. grootste deel zit op het moment in ETFs, dus helaas een flinke dip gemaakt afgelopen jaar. We hebben een savings% van ongeveer 65%. , Dit is nu ca.EUR 100k p/j, mede door zeer lage lokale belastingen. Uiteindelijk willen wij ons in de EU vestigen tegen de tijd dat we FIRE gaan, maar we zijn nog steeds bezig de juiste plek te vinden. Zover ik heb berekend zal dat op zo'n 750k/800k moeten uitkomen, ex. belasting effecten (en daar ligt het probleem).

FIRE wordt voor ons ws. een combinatie van part-time/vrijwilligers werk (mijn vrouw wil weer terug naar lesgeven op HBO/WO), en het uitoefenen van hobby's (e.g. ik restaureer meubels voor de lol). Reizen e.d. zoals de Amerikanen graag doen heb ik al genoeg gedaan.

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #343 on: March 01, 2016, 02:13:38 AM »
Mijn eerste post hier! Lees al jaren MMMs blog, maar deze thread laat me voor het eerst iets posten.

Wat ik me afvroeg is of er hier mensen zijn die zich in omringende landen hebben gevestigd of gaan vestigen ivm. eventuele fiscale voordelen: ik zie in dat de 1.2% vermogensheffing ons teveel inkomen gaat kosten, en gezien onze situatie bouwen wij in NL geen AOW of sociale ondersteuning op (we wonen in wisselende landen buiten de EU).

Situatieschets: ik, 34 jaar, en vrouw 33, in verwachting vd eerste. We hebben een frugal lifestyle zoals dat zo mooi heet; geen auto, alles in ons appartement (waar we een kamer verhuren aan iemand anders) is 2de hands, zoveel mogelijk met de fiets en bus. We kunnen ons meer veroorloven, maar doen dat niet, ondanks dat het bijna van ons verwacht wordt dat we aan allerlei onnodige dingen beginnen (werkster, mooie auto, luxe hobbies etc.). Het MMM gedrag heb ik van mijn vrouw overgenomen, hiervoor deed ik zelf niets, ondanks mijn prima inkomen.

Even met de billen bloot:
Net worth ca. EUR 450k. grootste deel zit op het moment in ETFs, dus helaas een flinke dip gemaakt afgelopen jaar. We hebben een savings% van ongeveer 65%. , Dit is nu ca.EUR 100k p/j, mede door zeer lage lokale belastingen. Uiteindelijk willen wij ons in de EU vestigen tegen de tijd dat we FIRE gaan, maar we zijn nog steeds bezig de juiste plek te vinden. Zover ik heb berekend zal dat op zo'n 750k/800k moeten uitkomen, ex. belasting effecten (en daar ligt het probleem).

FIRE wordt voor ons ws. een combinatie van part-time/vrijwilligers werk (mijn vrouw wil weer terug naar lesgeven op HBO/WO), en het uitoefenen van hobby's (e.g. ik restaureer meubels voor de lol). Reizen e.d. zoals de Amerikanen graag doen heb ik al genoeg gedaan.

Wat gaaf dat jullie al zo ver zijn! Dat is een fijn inkomen dat jullie samen binnenharken zeg!

Ik denk er nu nog niet over om ergens anders te gaan wonen voor fiscale voordelen. Maar ik heb dan ook nog lang niet zoveel geld. Ik ken wel mensen die net over de grens in Belgie zijn gaan wonen, dan heb je iig geen VRH. Maar die woonden al vlak bij de grens dus dat was niet een hele schokkende verhuizing. Ik zou het denk ik niet zo snel doen, ben vrij gehecht aan mijn woonplaats die niet dicht bij een grens ligt. Maar zeg nooit nooit..

Als je 100K per jaar spaart, en dat is een SR van 65%, dan geef je toch alsnog ruim 50K per jaar uit? Wonen jullie nu op zo;n dure plek? Of reken je pensioensopbouw ofzo niet mee? Mocht je trouwens binnen een paar jaar weer naar NL verhuizen, bouw je alsnog wel AOW op. Je zult niet meer aan de 100% komen, maar het is geloof ik 2% per jaar van alle jaren tussen je 15de en 65ste die je in NL woont. Je hoeft er niet voor te werken in NL.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #344 on: March 01, 2016, 02:21:29 AM »
Nou, ikzelf nog lang niet - ik woon en werk momenteel in Nederland. Maar het traditionele toevluchtsoord voor belastingontwijkende rijke Nederlanders is natuurlijk Belgie. Er zijn niet voor niets zoveel Nederlandse villadorpen vlak over de grens... Maar Pro_Amateur woont daar, misschien dat die je meer kan vertellen over de fiscale situatie ter plaatse?

flipster

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #345 on: March 01, 2016, 05:09:03 AM »
Belgie... Een snelle Google zoektocht leert mij dat idd. VRH daar niet bestaat, het is op het moment nog een orientatie dus ik ga mij er nog even verder in verdiepen. Ik zou het erg lastig vinden om echt FI te zijn in Nederland, het lijkt erop dat de overheid zuinigheid goed weet af te straffen.

SR 65% - afgelopen jaar zijn we naar een grote metropool in Azie vertrokken, waar we op ong. EUR 2,5k huur zitten (goedkoper kan maar reken op 4u reistijd per dag in dat geval), de rest gaat op aan GWL+int, boodschappen, verzekering en af en toe eens een weekendje weg. Overigens is dit wel een tijdelijke situatie, hiervoor ging het ook wel prima qua SR, het moeilijkste was vooral de eerste EUR 100k, daarna zat de gewoonte er goed in.

Uitleggen aan anderen heb ook maar opgegeven waarom we sommige dingen doen/laten, het lijkt net of mensen het (niet willen) begrijpen, misschien zelfs makkelijker voor ons dat we daarom niet in de buurt van familie/vrienden zijn geweest de afgelopen jaren.

train_writer

  • Stubble
  • **
  • Posts: 203
  • Location: Brussels
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #346 on: March 01, 2016, 05:22:55 AM »
Wat een mooie bedragen, flipster!

Net als jij heb ik als FIRE-droom geen grote reizen, maar meer lokale hobbies en eventueel werk voor ogen.
Voor mij persoonlijk zou het niet opwegen om in Belgie te gaan wonen puur om de VRH te ontwijken. -ironisch genoeg woon ik nu 3-4 dagen per week in Brussel..-, ik vind andere dingen, zoals sociaal netwerk, bepaald gemak en een inspirerende woonomgeving, belangrijker.

Mijn man en ik richten ons dan ook eerder op 10x jaarlijkse netto uitgaven belegd/gespaard, in combi met het huis goeddeels of geheel afgelost, en beschouwen ons dan als FIRE. In Nederland kom je daar volgens mij ontzettend ver mee! Zeker als je dan in staat bent om bijvoorbeeld 1 keer per jaar een vak op een hogeschool te geven of een hobby uitoefent die ongeveer quite draait. Het gaat toch ook wel  om de mentale ruimte die je krijgt, zodra je een zeer drukke baan opzegt, om iets anders te gaan doen met het vertrouwen dat je daar niet meteen aan hoeft te verdienen.

Hoeveel AOW jaren heb je trouwens in Nederland opgebouwd? Zoals al eerder aangegeven, ook als je maar 10 jaar in een Nederlandse gemeente of bij ' Den Haag'  ingeschreven hebt gestaan, betekent dat toch 20% AOW.

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #347 on: March 01, 2016, 07:40:26 AM »
Overigens is dit wel een tijdelijke situatie, hiervoor ging het ook wel prima qua SR, het moeilijkste was vooral de eerste EUR 100k, daarna zat de gewoonte er goed in.


Dat zeggen veel mensen altijd, de eerste 100K is het lastigste. Ik hoop het echt, want ik heb nog even te gaan voor ik daar ben :)

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #348 on: March 02, 2016, 12:40:11 AM »
De eerste €100 is nóg lastiger, dus zo bekeken kun je nu al wat achterover leunen. ;-)

Doet iedereen met een ING-rekening al zijn voordeel met deze spaaractie?

https://www.ing.nl/particulier/sparen/spaaractie/cashback/index.html

Je hebt nog t/m 6 maart om mee te doen. Je moet je aanmelden (2 minuten werk) en voor elke €2.500 die je tussen 6 maart en 6 april continu op je spaarrekening hebt staan, krijg je €5 extra bovenop de jaarlijkse rente van 0,6%. Maar alleen voor zover je saldo van 6 maart t/m 6 april hoger is dan je saldo op 4 januari.

Een rekenvoorbeeldje: Op 4 januari is je spaarsaldo bij ING €0. Tussen 6 maart en 6 april heb je €10.000 bij ING gestald. Dan krijg je €20 extra bovenop de gewone rente. Omgerekend naar jaarbasis zit je dan in de buurt van de 3% rendement. Ongehoord in deze tijd! Natuurlijk kun je na 6 april weer beter weg wezen, want de basisrente van 0,6% is om te huilen, maar in die ene maand zit je geld goed bij ING.

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #349 on: March 02, 2016, 12:41:59 AM »
Ja, ik heb net geld overgemaakt op mijn ING spaarrekening. Normaal zit ik bij ASN en switch ik eigenlijk nooit voor de rente, maar dit vond ik wel de moeite waard. Het is ook maar weinig werk eigenlijk, dus misschien zou ik er toch iets beter op moeten letten in het vervolg.