Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680817 times)

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #250 on: September 19, 2015, 11:13:04 AM »
Als ik het artikel uit het reformatorisch dagblad lees, ben ik blij dat ik toch ieder half jaar een baan in de avonduren en weekend heb, waardoor mijn kinderen geen kinderopvang nodig hebben en ik al die extraatjes binnen weet te slepen: extra arbeidskorting, volledig gebruik van mijn algemene heffingskorting en de bonus: inkomensafhankelijke combinatiekorting. Toch weer kassa... *ironisch gezicht* Al vind ik het zuur dat mijn leven op deze manier zo gestuurd wordt door de regering...

kander

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 262
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #251 on: September 19, 2015, 01:16:51 PM »
Tsja, het is *piep*, maar ik probeer onze situatie maar niet teveel te vergelijken met die van andere mensen. Ik ben tevreden met ons salaris en al is het niet eerlijk dat tweeverdieners meer overhouden.... Zo lang wij goed rondkomen en kunnen sparen ben ik tevreden!

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #252 on: September 19, 2015, 03:44:23 PM »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gedachte van "de overheid" waarom men zou aansturen op het gunstiger maken van het tweeverdieners model boven het eenverdienersmodel. Een aantal redenen die ik zo kan bedenken:
- voorkomen dat bij scheiding een partner afhankelijk wordt van bijstand. Maar, ik zou denken dat alimentatie dat gat (terecht of onterecht) ook al opvangt.
- tekort aan werknemers (in de toekomst) voorkomen. Geen idee of dit aan de orde is, want steeds meer arbeidsplaatsen worden ingevuld door techniek. Aan de andere kant stromen veel mensen ook uit vanwege de vergrijzing/ontgroening natuurlijk.
- een waarde-oordeel over het invullen van een betaalde baan. Volgens mij speelt dit op de achtergrond zeker mee in de besluitvorming. Waarom? Geen idee.

Hoe ik er zelf in sta ben ik nog niet uit. Het lijkt me redelijk om niemand te bevoordelen of benadelen, laat mensen zelf kiezen! Ik zou wel voor een keuze-neutraal belastingstelsel zijn, maar ja... of dat uberhaupt bestaat is ook maar de vraag natuurlijk. Het gevoel actief "bespeeld" te worden door de belastingdienst is in ieder geval niet prettig.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #253 on: September 20, 2015, 01:42:48 AM »
Dat antwoord kan ik je geven, Spruit: er is in Den Haag al jaren een politieke meerderheid voor het afschaffen van wat in politiek Haagse termen de 'aanrechtsubsidie' heet: het feit dat tot voor kort thuisblijvende partners (m.n. vrouwen) fiscaal voordeel opleverden voor de man als gevolg van de overdraagbare heffingskorting. Het idee is dat dit vrouwen ervan weerhoudt om te gaan werken, of in ieder geval werken minder aantrekkelijk maakt. Feitelijk werd de overdraagbare heffingskorting gezien als een subsidie op thuisblijven voor (vaak) de vrouw. En het is inderdaad ook al jaren kabinetsbeleid dat vrouwen gestimuleerd moeten worden om te gaan werken, zodat ze niet langer economisch afhankelijk zijn van hun man. Daar steken twee dingen achter: a) het idee dat men vrouwenemancipatie (en dus financiele zelfstandigheid) wil stimuleren en b) dat het gros van de vrouwen zonder of met een kleine baan na een scheiding dramatisch en bovendien levenslang veel slechter af is qua inkomen en kansen op de arbeidsmarkt, ook wanneer er wel alimentatie betaald wordt. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2013/6/D66-wil-versneld-af-van-aanrechtsubsidie-1282417W/. De enige partij die zich hier altijd met hand en tand tegen verzet heeft, is de SGP, waar men het kostwinnersmodel als ideaal voor de samenleving propageert om religieuze redenen. Zie hier: http://www.blikopnieuws.nl/2013/zeer-scherpe-kritiek-sgp-plan-snelle-afschaffing-aanrechtsubsidie.

Ik maak me vast niet populair hier door dit te zeggen, maar ik kan de redenering wel volgen. Waarom zou de kostwinner fiscaal gematst moeten worden voor het hebben van een thuisblijvende vof weinig werkende partner? Helemaal wanneer er geen kinderen (meer) zijn? En als het wel gaat om het willen subsidieren van het krijgen van kinderen, waarom kan dat dan niet gewoon via de kinderbijslag, ofwel: een instrument wat daadwerkelijk alleen van toepassing is voor mensen met kinderen? Natuurlijk moet iedereen zelf weten hoe hij/zij zijn leven inricht, maar als ik er zelf voor kies om minder te werken en dus minder te verdienen, dan snap ik echt niet waarom dat mijn eventuele partner financieel voordeel op zou moeten leveren - ik vind dat mensen prima in staat zijn om de consequenties daarvan zelf te dragen zonder een steuntje in de rug van de overheid. Bovendien zie ik om mij heen links en rechts het traditionele Nederlandse model opgeld doen, waarbij het vanzelfsprekend is dat zij vanzelfsprekend (vaak veel) minder gaat werken als er kinderen komen, zonder dat goed is nagedacht over wat de gevolgen zijn i.g.v. echtscheiding. Ook mijn hoogopgeleide vriendinnen zijn hier behoorlijk naief in, als je het mij vraagt. Dus ik vind het stimuleren van economische zelfstandigheid van vrouwen een goede zaak.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #254 on: September 20, 2015, 02:44:21 AM »
Geen pek met veren, ik ben er zelf ook niet van overtuigd dat het eenverdienersmodel per se beter zou zijn. Toch blijf ik het gek vinden dat mensen blijkbaar gestuurd "moeten" worden richting werken. Nu wordt er geen bonus meer gegeven voor mannen met een huisvrouw tov single mannen die hetzelfde verdienen (prima), maar juist wel voor huishoudens die eenzelfde bedrag verdienen maar verdeeld over twee inkomens (combinatiekorting etc etc). Dat komt mij niet erg geëmancipeerd voor, want het getuigd niet van veel vertrouwen in het beoordelingsvermogen van de minstverdienende partner. Het vervullen van een betaalde functie heeft genoeg intrinsieke voordelen, ik zie niet echt in waarom volwassen mensen niet de keuze volledig vrij gelaten wordt om te kijken wat voor hen de gunstigste verdeling van werk en inkomen is. Dat geldt naar mijn idee op veel meer vlakken dan alleen man-vrouw verdeling.
Overigens: als men bij de Belastingdienst vraagt om toeslagen of uitkeringen wordt plots wél gekeken naar de meestverdienende partner. Eerst hand ophouden bij vriendlief, ook al ben je niet getrouwd en is er dus geen belastingvoordeel of wat dan ook. Dat is in mijn idee een vrij inconsistente boodschap vanuit de staat: wees vooral niet afhankelijk van je partner, maar mocht het tegenzitten dan wordt je geen keuze gelaten dat wel te zijn.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #255 on: September 20, 2015, 03:04:35 AM »
Haha, nou, de Belastingdienst is verfrissend liberaal over wie je fiscaal partner is hoor: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/. Met andere woorden: samenwonen is genoeg voor fiscaal partnerschap, daar heb je echt geen boterbriefje voor nodig. Je hoeft niet eens daadwerkelijk een relatie te hebben! Zie hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/. Je moet wel een samenlevingscontract hebben / samen eigenaar van de woning zijn / een kind met elkaar hebben, maar de eerste twee kunnen dus ook met je inwonende oudtante. De logica voor het kijken naar het totale vermogen van de fiscale partners bij toeslagen of uitkeringen, is dat die doorgaans per huishouden gaan en niet per persoon. Dus kijk je naar het inkomen van het hele huishouden - en vaak breder dan alleen de partner, zie bijvoorbeeld het feit dat je tegenwoordig minder bijstand krijgt wanneer je een inwonend kind hebt dat eigen inkomen heeft.

Als je de redenering even beperkt tot samenwonende stellen, dan is het verschil wat jij signaleert (geen fiscaal voordeel, wel inkomen meerekenen bij toeslag) weg zodra je een samenlevingscontract sluit. Met andere woorden: dit is niet een verschil tussen getrouwden en niet-getrouwden wat ingebakken is in het systeem en politiek zo bedoeld is, maar wel een goed argument om langs de notaris te gaan voor een samenlevingscontract - ik vermoed dat de politici die dit systeem bedacht hebben er gewoon vanuit gegaan dat samenwonende stellen zo verstandig zijn om dit te doen. En op zich vind ik het geen vreemd idee dat je zowel de lusten (fiscaal voordeel - want je kan nog steeds schuiven met inkomen en aftrekposten, zie hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/aangifte_met_fiscale_partner/aangifte_met_fiscale_partner) als de lasten (inkomen beide partners wordt meegerekend bij toeslagen en je hebt dus recht op minder dan wanneer je alleen bent) met elkaar deelt.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #256 on: September 20, 2015, 03:28:05 AM »
Maar de heffingskorting is niet overdraagbaar, dat snappen ze gewoon niet in 'Den Haag' Je kan als minder-verdienende partner alleen wel deze algemene heffingskorting laten uitbetalen op voorwaarde dat de meer-verdienende partner belasting afdraagt. Als jij bijvoorbeeld recht hebt op een uitbetaling van €150 en je meer-verdienende partner draagt €100 af, kun je fluiten naar het verschil van €50. Die uitbetaling van de algemene heffingskorting zijn ze dus aan het afbouwen. De partner wordt dus helemaal niet fiscaal gematst, alleen de persoon die niet werkt loopt de uitbetaling van de heffingskorting mis.

Wat mij een beetje dwars zit is dat we zogenaamd in een vrij land leven, maar door dit soort maatregelen worden vrije keuzes steeds meer aan banden gelegd. Voor ons zou die 'boete' van een paar duizend euro per jaar omdat ik niet werk peanuts zijn omdat we mustachians zijn, maar anderen die zijn wel verplicht aan het werk te gaan/te blijven, omdat ze er eerder gewoon niet bij stil hebben gestaan dat het zo werkt/gaat werken en dus niet tijdig maatregelen hebben kunnen treffen. Deze maatregelen zijn nog niet zo heel lang geleden ingevoerd, namelijk in 2009.

En of het nu op financieel gebied een verstandige keuze is of niet maakt niet uit, iedereen moet zijn eigen keuzes kunnen maken. Niet alle kinderen zijn namelijk geschikt om door derden opgevoed te worden (creche, gastouder, vso, bso, school) en dan zouden die ouders gewoon de keuze moeten kunnen maken om zélf de volledige opvoeding op zich te nemen, zonder financieel afgestraft te worden...

Edit: ik werk trouwens wel dus, maar ik ga er in mijn planning en financiën altijd vanuit dat ik niet werk.
« Last Edit: September 20, 2015, 03:51:51 AM by Great White Silence »

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #257 on: September 21, 2015, 09:52:15 AM »
Ik gooi er even een pensioensopbouw vraag in. Ik bouw gewoon pensioen op bij mijn werkgever, maar mijn vriend moet nu bij zijn nieuwe werkgever zelf gaan sparen voor zijn pensioen. We dachten eraan om te beginnen met zo'n 200 per maand opzij te zetten. Zoals ik het zie moeten we kiezen tussen banksparen/lijfrente die beiden met belastingvoordeel zijn en je hoeft er geen VRH over te betalen, maar waarbij je vastzit aan bepaalde uitkeringsregels of gewoon zelf een beleggingsrekening openen waarbij je meer vrijheid hebt maar ook meer kosten.

Zijn er hier mensen die deze keuze gemaakt hebben, en waarvoor hebben jullie dan gekozen? Ik neig momenteel meer naar banksparen/lijfrente, maar moet me nog wel wat beter inlezen. Hebben jullie ook nog tips over aanbieders?

fastcashindastash

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #258 on: September 21, 2015, 11:29:12 AM »
Hoi Susan, (en hallo allemaal :)

Ben zeker geen expert, maar ik neig zelf naar beleggen (door een partij of zelf of allebei), aangezien op de lange termijn (decennia) het nogal een verschil maakt of je een spaarrendement of een belegginsgrendement hebt (denk aan een factor 2 verschil voor 30 jr).  Ik kwam pas brightpensioen tegen via een webinar van ikwordzzper.nl. Dat webinar kan ik je aanraden, ze geven het vaker, zie http://pensioen-webinar.nl/

Bright Pensioen is een not for profit startup en rekent een vast bedrag per jaar aan kosten. Het lijkt me een verademing tov de gebruikelijke aanbieders. Ze hebben ook een aardige rekentool, kijk daar ook eens naar wanneer je wilt afwegen tussen sparen en beleggen (kun je het rendement wijzigen) http://brightpensioen.nl/pensioenindicator/

Maar ik heb nog niet helder of dat nou beter is dan zelf beleggen (al dan niet met niet met geld inleggen voor of na inkomstenbelasting).

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #259 on: September 22, 2015, 12:18:29 AM »
Hoi Susan, (en hallo allemaal :)

Ben zeker geen expert, maar ik neig zelf naar beleggen (door een partij of zelf of allebei), aangezien op de lange termijn (decennia) het nogal een verschil maakt of je een spaarrendement of een belegginsgrendement hebt (denk aan een factor 2 verschil voor 30 jr).  Ik kwam pas brightpensioen tegen via een webinar van ikwordzzper.nl. Dat webinar kan ik je aanraden, ze geven het vaker, zie http://pensioen-webinar.nl/

Bright Pensioen is een not for profit startup en rekent een vast bedrag per jaar aan kosten. Het lijkt me een verademing tov de gebruikelijke aanbieders. Ze hebben ook een aardige rekentool, kijk daar ook eens naar wanneer je wilt afwegen tussen sparen en beleggen (kun je het rendement wijzigen) http://brightpensioen.nl/pensioenindicator/

Maar ik heb nog niet helder of dat nou beter is dan zelf beleggen (al dan niet met niet met geld inleggen voor of na inkomstenbelasting).

Bedankt, ik heb me ingeschreven voor het volgende webinar. Ik neig ook zeer sterk naar beleggen, maar vind de namen een beetje verwarrend. Want wat je bijvoorbeeld bij BrandNewDay doet is toch banksparen? Ook al beleggen ze dat geld?

fastcashindastash

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #260 on: September 22, 2015, 03:11:28 AM »
Bedankt, ik heb me ingeschreven voor het volgende webinar. Ik neig ook zeer sterk naar beleggen, maar vind de namen een beetje verwarrend. Want wat je bijvoorbeeld bij BrandNewDay doet is toch banksparen? Ook al beleggen ze dat geld?

Als banksparen ook met beleggen kan dan is dat nieuw voor mij.  Op de enige plek waar ik zie dat Brand New Day het woord 'banksparen' gebruikt, gebruiken ze het met quotes: "‘Banksparen’ voor uw pensioen, maar dan door te beleggen", waarmee ze lijken ze zeggen, het lijkt erop, maar het is het niet. ( https://www.brandnewday.nl/Pensioen.html )
« Last Edit: September 22, 2015, 05:45:31 AM by fastcashindastash »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #261 on: September 22, 2015, 03:19:43 AM »
Wat BrandNewDay doet is bankbeleggen. Beleggen met fiscale regeltjes/voordelen dus.
Bright heb ik ook overwogen, maar dat schiet pas op als je grotere bedragen inlegt door de vaste kosten. Aangezien ik een (heel) klein bruto loon heb, schoot dat niet zo op. Ik mag van de fiscus maar 62 euro per jaar inleggen (ja dat is belachelijk weinig), de jaarlijkse kosten bij Bright zijn al 210 euro. Daarom ben ik voor BND gegaan, zij werken met een vrij hoog percentage maar geen vaste jaarlijkse kosten.

Een paar punten van overweging:
banksparen/bankbeleggen vs. lijfrente
- bij de eerste bouw je op voor max. 20 jaar, bij de laatste verzeker je je voor een levenslange uitkering.
- eerste: hoger rendement dus je bouwt meer vermogen op. Laatste is een verzekering met lager rendement en hogere kosten
- Bij overlijden gaat in eerste geval je vermogen via erfenis naar je nabestaanden. In laatste geval niet, tenzij je hiervoor een overlijdensrisicoverzekering afsluit voor bijv. 70% uitbetaling na je overlijden.
- Vroegpensioen: kan bij banksparen en bankbeleggen wel vanaf 60 jaar (al blijft duur van uitbetalen dan 20 jaar en krijg je dus na 80 jaar niks meer), bij lijfrente kan dit sowieso niet (meer).

Voor bankbeleggen en banksparen gelden dezelfde regels, maar het rendement en risico is bij de eerste hoger. Omdat ik gezien mijn leeftijd nog een lange opbouwperiode te gaan heb en omdat ik een hoog rendement belangrijk vind, ben ik voor bankbeleggen gegaan. Mijn bruto loon is laag, daardoor heb ik weinig jaarruimte. Omdat ik vind dat ik meer pensioen nodig heb dan aow + 8000 euro, ben ik dus zelf ook aan het beleggen zonder de fiscale regels/voordelen. Dat doe ik bij Meesman en Binckbank omdat deze veel lagere kosten hebben (en er dus meer rendement overblijft).
« Last Edit: September 22, 2015, 03:36:46 AM by Spruit »

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #262 on: September 22, 2015, 04:59:10 AM »
Ah, dit verduidelijkt het, bedankt beiden!

Spruit, heb jij ook nog naar andere aanbieders gekeken behalve BND en Bright? Ik zal ook nog even goed naar Bright kijken. Nu zijn het natuurlijk flinke kosten, maar bij een hogere inleg scheelt het misschien weer. Ik zie wel dat je alleen vrij defensief kunt beleggen daar (50% aandelen/50% obligaties)

De andere overweging was nog om gewoon zelf te gaan beleggen ipv bankbeleggen. Maar dat lijkt me bij nader inzien erg onvoordelig, aangezien je dan ook 1,2% en 42% nu al betaald. Bij bankbeleggen hoef je de inkomstenbelasting pas na de opbouwfase te betalen.

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #263 on: September 22, 2015, 05:46:03 AM »
Ik kwam ook deze site nog tegen: http://www.moneywise.nl/pensioen/zzp/

Daarop kun je de verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Voor 200 per maand lijkt BND het meest voordelig. Helemaal omdat de kans groot is dat vriend over bijvoorbeeld 10 jaar bij een andere werkgever komt waar wel pensioen opgebouwd wordt lijkt het me niet slim om te kiezen voor een aanbieder met zulke hoge kosten per jaar. Maar ik ben natuurlijk niet degene die uiteindelijk beslist :)

Silvie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 212
  • Age: 38
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #264 on: September 22, 2015, 07:45:30 AM »
Ik zit sinds begin dit jaar bij Bright en ben daar heel tevreden over. Ze hebben een goede portal met een rekentool en al je gegevens. Je kunt zien hoeveel je ingelegd hebt en je kunt ook spelen met de bedragen en kijken wat het resultaat dan wordt.

Ik heb ergens gelezen (volgens mij bij de FAQ) dat het pas de moeite loont om naar Bright te gaan als je relatief veel inlegt. Ik spaar 500 euro per maand voor mijn pensioen, dus voor mij is het goed, maar je moet het even nagaan voor jezelf. Overigens kun je ze ook mailen en bellen. Als ik een vraag heb, krijg ik meestal binnen een uur antwoord. Echt een goede service!

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #265 on: September 22, 2015, 08:36:23 AM »
Bedankt Silvie! Ik begreep ook dat het voor grotere bedragen voordeliger is. Als je de gegevens invult in de calculator op bright, staat er ook een waarschuwing dat voor dat bedrag zij niet de goedkoopste aanbieder zijn. Wel eerlijk van ze!

Voor 500 per maand heeft hij iig niet voldoende jaarruimte. Maar ik vind het wel lastig inschatten, omdat het salaris natuurlijk niet de komende 30 jaar hetzelfde blijft. Plus dat je dus de kans hebt weer bij een werkgever te gaan werken waar ze wel pensioen opbouwen. Of als we het echt goed doen, kan hij gewoon na zijn 50ste stoppen natuurlijk :).

En wat ik van de regels begrijp: je mag vanaf je 55ste uit laten keren, maar dan moet je het over minimaal 30 jaar (pensioenleeftijd +20 jaar) uit laten keren. Al zal dat nog wel veranderen, aangezien de verwachte pensioenleeftijd voor ons rond 71 ligt..

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #266 on: September 23, 2015, 02:30:24 AM »
Susan, je kunt je periodieke inleg altijd aanpassen aan je jaarruimte. Dus als je meer gaat verdienen kan het meer worden, als je werkgever pensioen voor je regelt wordt het minder. In principe kun je jarenlang 0 euro inleggen en groeit je kapitaal door alleen rendement rustig verder tot je het wilt laten uitkeren.

Ik heb zelf ook naar andere pensioenbeleggingsaanbieders (3x woordwaarde) gekeken, maar ik vond er niet zo veel. Wel veel verzekeraars, maar hun producten (lijfrentes) vond ik niet interessant.

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #267 on: September 23, 2015, 03:23:58 AM »
Ja, ik snap dat je dat kunt aanpassen. Het is meer dat als je kiest voor een aanbieder met hoge jaarlijkse kosten, je die kosten wel elk jaar blijft betalen ondanks dat je bijvoorbeeld niet inlegt. Als je zzp'er bent, zul je er misschien zekerder van zijn dat je echt je eigen pensioen moet regelen. Maar mijn vriend wil gewoon in loondienst werken en heeft nu toevallig een werkgever getroffen die geen pensioensregeling heeft. Daarom denk ik dat de keuze uiteindelijk op BND zal vallen.

Uiteindelijk moet je trouwens wel met een verzekeraar/bank in zee gaan voor de uitkeringsfase. Al zag ik bij Bright staan dat ze in de loop der tijd dat zelf ook aan willen gaan bieden. BND misschien ook wel.

Dutchlady

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 14
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #268 on: October 31, 2015, 03:21:12 PM »
Zo het was wel heel stil hier. Dit topic was bijna gestopt. Hebben jullie nog een Meet-up gehad?

Wat ik me even afvroeg. Ik was zojuist aan het nadenken over mijn financiele doelen voor 2016. Ik vind het best lastig hoe concreet ik moet zijn en waar de grens ligt tussen verstandig sparen met leuk leven en teveel opofferen. Hebben jullie al doelen voor 2016 en hoe concreet zijn die?
Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan:
- elke maand €1000 beleggen voor aflossing hypotheek
- elke maand €300 toevoegen aan algemene buffer (staat momenteel erg laag)
- elke maand €200 reserveren voor nieuwe auto in de toekomst

Met bovenstaande doelen ga ik niet heel vroegtijdig FI halen dus ben er over asn het denken de lat nog hoger te gaan leggen, bijv. Heel het inkomen vsn mijn man sparen en leven van alleen mijn inkomen.

Silvie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 212
  • Age: 38
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #269 on: November 01, 2015, 01:25:33 AM »
Ik ben er al een beetje over aan het nadenken, maar omdat ik freelancer ben, weet ik nooit hoeveel ik verdien. Het gaat dit jaar heel goed. Ik heb gisteren al mijn jaardoel behaald qua inkomen, met nog 2 maanden te gaan, dus dat is mooi. Verder heb ik de volgende doelen, maar de bedragen staan nog niet vast:

- elke maand sparen voor zzp-pensioen: €250-500
- elke maand stukje hypotheek aflossen: zoveel mogelijk, minimaal €300 per maand
- buffer naar €15.000-20.000. Ik wil deze hoog hebben omdat ik geen vast inkomen heb.

De buffer is nu nog hoog, maar volgende maand laat ik mijn badkamer verbouwen en daar gaat heel wat geld in zitten.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #270 on: November 01, 2015, 03:18:15 AM »
Helaas, geen meet-up. Veel mensen, waaronder ik, moesten om verschillende redenen op het laatste moment afzeggen.

Qua plan voor volgend jaar: min of meer hetzelfde als dit jaar. Dat wil zeggen; mits ik hetzelfde blijf verdienen, hoop ik elke maand 100 euro te beleggen en minstens 150 te sparen.

Er zitten wat grotere kostenposten aan te komen (apparaten die kuren gaan vertonen, kleding die verslijt etc.), dus op sommige vlakken zullen de uitgaven wel (even) stijgen. Ik maak me daar niet erg druk om, omdat ik weet dat er de financiële ruimte voor is. Natuurlijk ga ik er wel voor om die uitgaven op een handige manier minimaal te houden.
Ook ik zal het echte FIRE niet in sneltreinvaart gaan halen. Afgelopen jaar was mijn doel vaak net een tikje aan de stringente kant, het moet ook vol te houden zijn op langere termijn. Dat de "eindstreep" daarmee wat verder weg is, ach ja. Liever af en toe mezelf een kortdurende uitdaging stellen en dan de teugels weer even een beetje laten vieren. Een soort intervaltraining vs. duursport. Dat houden mijn frugality muscles gewoon wat langer vol heb ik gemerkt.

expatinAMS

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #271 on: November 09, 2015, 03:52:16 AM »
Hi Friends :) Just wanted to send you all a quick update. Back in October, we cut the cord on our old 71 eur pm Ziggo plan (internet+TV+soccer package+land line phone) in favor of a slower (29MBS) and cheaper 23 EUR pm Telfort plan. We've been using the internet for the past few weeks and are very happy with the speed. We usually have 4 devices connect and running at the same time (2 iphones, 1 ipad, 1 laptop) with no delays, even when we're simultaneously streaming on the ipad and laptop. We just bought one of the new AppleTVs and are going to connect that. We we are super happy with the service and savings (~600 per year - 150 USD one time for the AppleTV)! Let me know if anyone wants any more details :)

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #272 on: November 09, 2015, 01:43:23 PM »
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/einde-van-bezit.html
Deze moet ik toch even delen. Heeft niet héél direct iets met Mustachianism te maken, maar voor mensen die openstaan voor nieuwe ideeën over bv bezit, deeleconomie, duurzaamheid, rijkdom en status wellicht toch interessant.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #273 on: November 09, 2015, 03:46:12 PM »
Heb hem ook gezien, superinteressant concept! Wat ik wel altijd lastig vind bij dit soort grootse zaken: hoe te implementeren als "slechts" een individu? Het onderstreept in ieder geval initiatieven zoals leen- en deelkringen etc. Ik heb zelf al meermaals een "raar" gereedschap of serviesgoed geleend voor incidenteel gebruik. Op mijn beurt wat materiaal weer beschikbaar gesteld.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #274 on: November 22, 2015, 02:09:20 PM »
Het is hier allemaal een beetje stilgevallen, lijkt wel. Maar ik ben zelf ook druk bezit met van alles en nog wat. Over een paar weken kan ik hopelijk weer gaan werken, zodat er nog meer op onze Meesman account gestort kan worden. Ik ben van plan alles wat ik verdien direct door te zetten. Het loon komt toevallig op dezelfde dag binnen als de storting die ik wekelijks op Meesman stort, dus dat is lekker makkelijk.

We zitten er momenteel over te denken om te verhuizen, dichter naar het werk van mijn man. Bovendien is er in die omgeving meer werk in de avonden voorhanden, dus dat zou voor mijn werkmogelijkheden weer gunstig zijn. We zouden dan ook meer dingen op de fiets kunnen gaan doen, en waarschijnlijk zelfs een auto kunnen verkopen. Dat zou weer flink schelen in de kosten, maar verhuizen is zo ongelofelijk duur hier, dat het wel een paar jaar duurt om dat er weer uit te halen. We willen wel zo klein mogelijk gaan wonen (a la aangenaam minimum), dat scheelt wel wat.

Voornemens voor 2016:

  • Flinke aflossing doen op de hypotheek
  • Flink bijstorten bij Meesman
  • Ogen openhouden naar een leuk woninkje voor ons gezin in de buurt van het werk van mijn man

De bedragen zijn op het moment niet concreet, ik kan helaas niet in de toekomst kijken. Dat weten we altijd pas vlak van tevoren of achteraf hoeveel dat wordt/geworden is.

train_writer

  • Stubble
  • **
  • Posts: 203
  • Location: Brussels
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #275 on: November 23, 2015, 02:10:46 PM »
Leuk, voornemens!
Ik wil eigenlijk doorborduren op dit jaar, dat zou al geweldig zijn voor ons.

Maandelijks
- 700 euro aflossen op hypotheek. Voor ons is dit gunstig om nog een jaar te doen
- 500 euro beleggen.
- 200 euro sparen voor verbouwing en isolatie.
- 200 euro inleggen op duurzame en lokale projecten.
- 350 euro 'sparen' voor vakantie, belasting, giften aan familie, goede doelen, feest.

Buffer is op dit moment gevuld dus die vullen we niet aan. Anders zouden we minder aflossen op hypotheek en iets minder beleggen.
Ik besef me enorm dat we dit alleen kunnen doen met 2 salarissen! We leven op het kleinste salaris, dat van mijn partner. Dat van mij geven we volledig uit aan bovenstaande + om eerlijk te zijn aan een beetje luxe, uit eten gaan of snacken etc. Er is dus nog wel wat te leren..
« Last Edit: November 23, 2015, 02:12:28 PM by train_writer »

Hamkaastosti

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #276 on: November 27, 2015, 02:10:36 AM »
Hallo allemaal,

Hier nog een fervent lezer van de blog. Als 27 jarige hoop ik nog financiële onafhankelijkheid te bereiken voor mijn pensioengerechtigde leeftijd (ergens in de 70?), of in ieder geval het punt bereiken waar we met zijn tweeën aan 1 halve baan genoeg hebben.

Ik heb sinds kort een nieuwe baan waarbij ik zelf mijn pensioen mag regelen. Uiteraard hoop ik hier van belastingvoordeeltjes gebruik te maken maar dat lijkt niet echt veelbelovend. Van wat ik kan vinden over banksparen etc. is het eerder laten uitkeren maar beperkt mogelijk (extreem lange uitsmering) in de tijd.  Ik wil niet tot ca. 5 jaar voor mijn pensioengerechtigde leeftijd wachten met het uitbetalen, ik verwacht eerder met pensioen te kunnen.

Ik beleg momenteel in think etf's (aex en global equity). Zoals ik het nu bekijk zit er niks anders op dan binnen box 3 te beleggen en de VRH op de koop toe te nemen. Of zie ik nog andere mogelijkheden over het hoofd?

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #277 on: November 27, 2015, 04:19:53 AM »
He hamkaastosti!
Ik zit in bijna precies dezelfde situatie als ik het zo lees ;-) 28 jaar, geen pensioen opbouw, doel is nu sparen om geleidelijk af te kunnen bouwen naar (zeer) parttime werken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat pensioen opbouwen via box 1 in de "jaarruimte" voor mij echt geen zoden aan de dijk zet, ook gezien mijn vrij lage inkomen (ik werk namelijk nu ook al parttime). Ik mag maar 62 euro per jaar opzij zetten, een lachertje natuurlijk.
Daarom ben ik net als jij in het beleggen gedoken in box 3. Mijn voorkeur gaat uit naar beleggen in een bredere index dan dat Think doet. Op dit moment twijfel ik nog tussen VTi/VXUS en Meesman wereldwijd.
Maar volgens mij ontkomen we inderdaad niet aan beleggen in box 3 (dus met VRH). Of in een eigen koopwoning natuurlijk, maar dat brengt weer andere risico's met zich mee.

Hamkaastosti

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #278 on: November 27, 2015, 04:52:39 AM »
Bij welke aanbieder/broker zou je in VTi/VXUS gaan beleggen? Ik heb voor de combinatie Think ETF bij ING gekozen om de kosten in de hand te houden.

- Het fonds kost 0.2% per jaar (+ kosten voor evt. veranderen in de index die ze volgen)
- de ING kosten bedragen 0.24% per jaar (edit: + €16)
- ik wil graag maandelijks beleggen en dit kan bij de ING zonder transactiekosten

Ik zou ook best bij Vanguard willen beleggen, vind het alleen wat zonde dat er wat dividend "weg lekt".

Ik ben eigenaar van een appartement via een familiebank constructie, daardoor is het voor mij lucratiever om te beleggen dan de hypotheek af te lossen :). Daarnaast spaar ik voor de aankoop van ons volgende huis.

« Last Edit: November 27, 2015, 04:56:21 AM by Hamkaastosti »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #279 on: November 27, 2015, 12:13:03 PM »
Bij welke aanbieder/broker zou je in VTi/VXUS gaan beleggen? Ik heb voor de combinatie Think ETF bij ING gekozen om de kosten in de hand te houden.

- Het fonds kost 0.2% per jaar (+ kosten voor evt. veranderen in de index die ze volgen)
- de ING kosten bedragen 0.24% per jaar (edit: + €16)
- ik wil graag maandelijks beleggen en dit kan bij de ING zonder transactiekosten

Ik zou ook best bij Vanguard willen beleggen, vind het alleen wat zonde dat er wat dividend "weg lekt".

Ik ben eigenaar van een appartement via een familiebank constructie, daardoor is het voor mij lucratiever om te beleggen dan de hypotheek af te lossen :). Daarnaast spaar ik voor de aankoop van ons volgende huis.

Als je in een Vanguard ETF belegt dat gevestigd is in Ierland lekt er inderdaad dividend weg. Dan kan zo'n 0.4% schelen bij een dividend van 2%. Als je in een VS-gevestigde Vanguard ETF inlegt kun je via het belastingverdrag alle dividend belasting verrekenen met Box 3 belasting. Dan moet je dus (al) wel boven de VRH grens zitten (zit ik zelf nog niet).
Brokers waar je dat zou kunnen doen: Binckbank, DeGiro, Lynx, Interactive Brokers. Omdat ik zelf zou gaan voor een (voorlopig) eenmalige inleg van zo'n 10.000 euro en Binck een actie heeft waarbij je eenmalig je transactiekosten tot 200 euro terugkrijgt, is dat voor mij een goede optie om in dollars te beleggen. Ik weet dat DeGiro geen transactiekosten vraagt, dus dat is ook een optie (alleen hebben ze een systeem met belenen van je aandelen oid wat ik eerlijk gezegd niet helemaal snap, maar waar ik geen goed gevoel bij heb). In principe doe je met elk stapeltje geld maar twee transacties, terwijl het wel 20+ jaar belegd is. Jaarlijkse kosten wegen dus uiteindelijk een stuk zwaarder mee dan transactiekosten. En natuurlijk is het ook een kwestie van een keuze maken die je zelf kunt overzien.
trackerbelegger.nl en econowiser.wordpress.com bieden goede info.
« Last Edit: November 27, 2015, 12:29:42 PM by Spruit »

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #280 on: December 04, 2015, 01:44:14 AM »
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/einde-van-bezit.html
Deze moet ik toch even delen. Heeft niet héél direct iets met Mustachianism te maken, maar voor mensen die openstaan voor nieuwe ideeën over bv bezit, deeleconomie, duurzaamheid, rijkdom en status wellicht toch interessant.

Erg interessante documentaire. Vooral het idee van huren i.p.v. kopen sprak me aan.

En goede voornemens? Ik niet hoor. :) Als het volgend jaar even goed gaat als dit jaar, ben ik al tevreden.

jugglingcontinents

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Age: 40
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #281 on: December 08, 2015, 04:28:36 AM »
Hi all,

Hope one of you can help me out with this. Until now, I've been tracking our expenses using Abn Amro's Financieel Dagboek. I just logged in to check how November fared (a little late!) and it turns out that they've discontinued this service! With no option to export previously stored data :( Perils of using a free service, I guess....

Do any of you know another web-based option to track expenses? I know the US has Mint.com... what do we NLers use?

Ideally, I'm looking for options that can link automatically with our internet banking, so we don't need to manually enter each expense. And cheap/free would be great! ;)

Thanks so much in advance!

Silvie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 212
  • Age: 38
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #282 on: December 08, 2015, 06:26:00 AM »
I briefly used Online Huishoudboekje from AFAS: http://www.afaspersonal.nl/

However, I prefer good old Excel, so I don't need it anymore. But it's free and it works just like Mint.

jugglingcontinents

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Age: 40
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #283 on: December 08, 2015, 06:47:24 AM »
Silvie, Thanks for the link! I'll test it this weekend!

MCG

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #284 on: December 12, 2015, 06:24:25 AM »
[...]
Ik ben eigenaar van een appartement via een familiebank constructie, daardoor is het voor mij lucratiever om te beleggen dan de hypotheek af te lossen :).
[...]
Dat lijkt mij ook erg interessant, zeker met oog op een echte retire early scenario (beetje cash flow zodat je in tijden van market declines veel daaruit kan putten). Zou je hier meer over kunnen vertellen (desnoods in PM)?

- Wat voor soort appartement heb je aangekocht? En waar?
- Redelijk onderhoudsvrij of vereist het (veel) werk? Besteed je administratie uit of doe je het allemaal zelf? Heb je gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar?
- Wat is je target rendement op het appartement? Wat was ongeveer je eigen (benodigde) inleg?

Hoor graag meer! :)

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #285 on: December 12, 2015, 06:35:01 AM »
@MCG: wel opletten met een familiebankconstructie, dit is namelijk een stuk voordeliger wanneer het gebruikt wordt om een eigen huis voor iemand te kopen dan voor iets in box 3 (bijvoorbeeld een huis wat verhuurd wordt). Zie bijvoorbeeld hier: http://www.fiscalistenonline.nl/1333-alles-over-de-familiebank.html

Verder kan je ook bankieren tussen partners, mijn vader doet dat met zijn vrouw. Zij had haar huis verkocht, ze wonen samen in zijn huis, en hij heeft nu een hypotheek bij haar in plaats van bij de bank. Hij mag de rente die hij aan haar betaalt van de belasting die hij moet betalen aftrekken. Dus hij krijgt belasting terug, zij vangt rente van hem, en samen zijn ze een stuk rijker dan ze zouden zijn wanneer zij haar vermogen op de bank had laten staan en hij een hypotheek bij de bank had. Het rentebedrag moet marktconform zijn, maar je mag nog best aan de hoge kant zitten daarmee (wat zorgt voor meer geld terug van de belastingdienst). NB dit moet je wel via de notaris regelen - als je dit zelf overweegt, zorg dan dat je daar ook deugdelijk fiscaal advies aanvraagt.

MCG

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #286 on: December 13, 2015, 02:26:56 AM »
Ja, ik weet dat je de rente niet zult kunnen aftrekken. Maar ik heb al een eigen woning, en met een rente van 2.5-3% kom je nog veel gunstiger uit dan met een commerciële vastgoedhypotheek (4-6%?). Dit zou je ook moeten kunnen vastleggen bij de notaris.

Het is ook meer dat ik nu verschillende opties onderzoek. Met mijn target FIRE leeftijd van beneden 40 wil ik graag ook redelijk stabiele cash flow, en niet alles in indexfondsen. Alle input daarbij is welkom! :-)

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #287 on: December 13, 2015, 04:00:46 AM »
Je kunt ook nog overwegen om zelf een hypothecaire lening te verstrekken, bijvoorbeeld aan vrienden/kennissen/familie of via een platform als sameningeld.nl. Met dat laatste heb ik geen ervaring. Nadeel van beide opties is dat je waarschijnlijk genoegen moet nemen met een slechtere risico/rendementverhouding dan waartoe een professionele hypotheekpartij bereid is, en het is natuurlijk niet erg liquide. Daarbij komen in het eerste geval het risico dat de relatie verzuurt bij wanbetaling en in het tweede geval de extra kosten die het platform in rekening brengt. Daarmee is natuurlijk nog niet gezegd dat het een slecht idee is. Misschien zelfs zeer interessant, want de correlatie met de aandelenkoersen lijkt me laag en de risico/rendementverhouding lijkt me in ieder geval beter dan bij een spaarrekening of termijndeposito.

MCG

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #288 on: December 13, 2015, 07:18:20 AM »
Het liefst wil ik helemaal geen relatie in die zin met vrienden of familie, juist inderdaad vanwege de redenen die jij aangeeft. Crowdfunding platforms schieten als paddenstoelen uit de grond, maar ik heb moeite met het beoordelen van de risico-rendement verhouding. Ik denk dat je dit voornamelijk moet zien als een platform waar je net een beetje extra rendement uit kunt halen door een hele kleine allocatie. Het is voor mij geen serieuze optie voor stabiele cash flow.

Vastgoed is in die zin wel weer aantrekkelijker, maar in Nederland erg prijzig met een woud van wet-en regelgeving en grote huurbescherming. Ik zat met de gedachte te spelen van het inleggen van 20-40k eigen geld, 30-50k geleend van ouders (enige familierelatie in die zin die ik wel zou zien zitten) en de rest commerciële hypotheek. Daarmee krik je wel het rendement omhoog omdat je een hogere leverage kunt bereiken (70-90%). Daarnaast volledig door blijven gaan met inleggen in indexfondsen (op dit moment 100% via Meesman), zeker wanneer mijn spaarsaldo op een juist niveau is qua emergency fund.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #289 on: December 13, 2015, 08:50:03 AM »
Het liefst wil ik helemaal geen relatie in die zin met vrienden of familie, juist inderdaad vanwege de redenen die jij aangeeft. Crowdfunding platforms schieten als paddenstoelen uit de grond, maar ik heb moeite met het beoordelen van de risico-rendement verhouding. Ik denk dat je dit voornamelijk moet zien als een platform waar je net een beetje extra rendement uit kunt halen door een hele kleine allocatie. Het is voor mij geen serieuze optie voor stabiele cash flow.

Voor mij ook een groot struikelblok, naast het concentratierisico en mijn streven om mijn geldzaken zo simpel mogelijk te houden. Ik heb onderhand wel genoeg verschillende rekeningen..

Over Meesman gesproken, ik ben benieuwd of de lopende kosten dit jaar weer worden verlaagd. Het belegde vermogen is volgens mij aardig toegenomen, dus wie weet. Ik heb weinig op Meesman aan te merken, maar de vaste kosten zijn wel wat aan de hoge kant. Helemaal voor de obligatiefondsen.

Als je het geen bezwaar vindt om je huis te delen, zou je trouwens ook nog aan hospitaverhuur kunnen denken. Het is fiscaal aantrekkelijk en in de eerste negen maanden geldt niet de gebruikelijke huurdersbescherming. Als ik het goed lees, kun je zonder opgaaf van reden na 9 maanden opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden, in welk geval de verhuur een jaar na ingangsdatum eindigt. Woon je in een stad met een universiteit, dan kun je bijvoorbeeld een jaar lang aan een masterstudent verhuren. Jij een leuk rendement op je eigen woning, hij/zij lang genoeg een kamer om af te studeren. Wil je dit doen, dan lijkt het me trouwens wel zo billijk om van meet af aan te melden (en vast te leggen!) dat je van plan bent je opzegbevoegdheid uit te oefenen. Zo voorkom je teleurstellingen.

Hamkaastosti

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #290 on: December 16, 2015, 02:53:47 PM »
[...]
Ik ben eigenaar van een appartement via een familiebank constructie, daardoor is het voor mij lucratiever om te beleggen dan de hypotheek af te lossen :).
[...]
Dat lijkt mij ook erg interessant, zeker met oog op een echte retire early scenario (beetje cash flow zodat je in tijden van market declines veel daaruit kan putten). Zou je hier meer over kunnen vertellen (desnoods in PM)?

- Wat voor soort appartement heb je aangekocht? En waar?
- Redelijk onderhoudsvrij of vereist het (veel) werk? Besteed je administratie uit of doe je het allemaal zelf? Heb je gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar?
- Wat is je target rendement op het appartement? Wat was ongeveer je eigen (benodigde) inleg?

Hoor graag meer! :)

Goede vragen, ik ben inderdaad niet helemaal volledig geweest. Ik bewoon zelf het appartement, ik doe niet aan verhuur. Voor mij is het gewoon een goedkope woonvorm. Ik betaal bruto 6%. Na de aftrek en wat teruggaaf van m'n ouders is het netto 2%. Mijn ouders maken daarentegen 4% rente op hun "investering".

Ik probeer daarnaast te sparen zodat ik met m'n huidige hypotheek en (toekomstig) eigen vermogen mijn volgende woning kan betalen na verkoop van het appartement. Dit dan zonder aanvullende hypotheek van de bank.

MCG

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #291 on: December 21, 2015, 11:50:42 AM »
Aah, op die fiets!
Voor mij heeft aflossen op mijn hypotheek weinig zin gezien de extreem lage rente die ik heb.
Wil graag diversificatie op lange termijn en zou dan ook een beleggingspand willen kopen, mogelijk met hulp van mijn familie.
Dat zou potentieel wel lekker rendement op moeten kunnen leveren.

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #292 on: January 26, 2016, 06:28:17 AM »
Nu ik weer aan het werk ben (tijdelijk, voor een half jaar) ziet onze saving rate er best leuk uit: 49% in december (wat best mooi is, gezien het feit dat we de zorgverzekering dan in één keer betalen) en 75% in januari. De komende maanden (ik werk tot en met mei) zullen ook wel zo mooi zijn. Blij mee! :D

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #293 on: January 27, 2016, 04:24:36 AM »
Aah, op die fiets!
Voor mij heeft aflossen op mijn hypotheek weinig zin gezien de extreem lage rente die ik heb.
Wil graag diversificatie op lange termijn en zou dan ook een beleggingspand willen kopen, mogelijk met hulp van mijn familie.
Dat zou potentieel wel lekker rendement op moeten kunnen leveren.

Tjah, alles wat je niet aan rente betaald blijft in je eigen portefeuille zitten, aflossen moet je uiteindelijk toch.. Ik ken mensen die 5,5% nog steeds een lage rente vinden en daarom niet aflossen...

Bij ons is 't nu ook leuk, vrouwlief gaat over een maandje ergens bevallen van ons tweede kind maar ze is al wel gestopt met werken. Geen geneuzel met ziekmelding en UWV, gewoon gestopt :D Financieel gezien kon het altijdmakkelijk maar met het restantje hypotheek (29k) kan het zo makkelijk dat ik er nog steeds om kan lachen.
Na de bevalling kijkt gaat ze vast weer ander werk zoeken, en als ze dat niet wil dan doet ze 't niet :)

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #294 on: January 27, 2016, 05:11:09 AM »
5,5% niet veel vinden? Leven ze onder een steen ofzo? :-o Eén van onze leningdelen heeft 5,5% rente (we hebben er nog drie over, de andere twee hebben een lagere rente), reken maar dat dit leningdeel er als eerst aangaat...

Heerlijk dat jullie het op die manier kunnen doen: geen gestress om werk, geen zorgen om geld, maar in alle rust nr twee op de wereld zetten.

Ik vind mijzelf ook nog steeds een 'thuisblijfmoeder', zoals het in de volksmond genoemd wordt. Ik speel alleen inmiddels een beetje vals door ieder half jaar in de avond en het weekend te werken, zodat we nog steeds geen 'professionele' kinderopvang nodig hebben. ;)
« Last Edit: January 27, 2016, 10:51:07 AM by Great White Silence »

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #295 on: January 27, 2016, 07:56:46 AM »
Een nieuw jaar, een nieuwe kans om weer af te lossen op de hypotheek. Ik had nog een hypotheekdeel met 5,75% rente, en dat heb ik vandaag afgelost. Van de vier hypotheekdelen is dit de eerste die eraan gaat. Volgende maand gaat hypotheekdeel 2 eraan, en voor het eind van het jaar wordt hypotheekdeel 3 voor het grootste deel afgelost. Op dat moment heb ik minder dan 1/3 van de oorspronkelijke hypotheek over, tegen 4% (alles was/is aflossingsvrij). Ik wil dit niet delen met mensen in mijn omgeving want het gaat ze niks aan (in vergelijking met Amerikanen zijn wij Nederlanders volgens mij zeer zuinig met financiele informatie delen), maar ik zou eigenlijk wel even op het dak willen staan en "WHOEHOE" gillen. Dat doe ik dus maar hier :)

MeneerEnMevrouw

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
    • MeneerEnMevrouw.com
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #296 on: January 28, 2016, 08:48:04 AM »
Gewoon die ladder pakken en op het dak gaan staan schreeuwen joh!

Had het forum nooit ontdekt, MMM wel gelukkig! Hier nog druk aan t aflossen op de studieschuld. Ook benieuwd naar de diverse pensioenmogelijkheden die men bespreekt, ook ik moet zelf een deel van mn pensioen gaan regelen. Voorlopig maandelijks een beetje inleggen bij Meesman maar bovenal eerst uit de studieschulden komen.

Silvie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 212
  • Age: 38
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #297 on: January 28, 2016, 11:24:24 AM »
Een paar dagen geleden de eerste 500 euro afgelost op de hypotheek. Je moet ergens beginnen. Het is nu al verslavend, ik kan niet wachten tot ik weer wat kan aflossen!

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #298 on: January 29, 2016, 03:18:13 AM »
Ik denk dat wij Nederlanders met ons gedrag onszelf nog wel eens in de vingers snijden, doordat mogelijkheden en misstanden door die zwijgzaamheid over financiën mogelijk verborgen blijven. Ik mag zelf eigenlijk ook niets zeggen hier van mijn man, hij wil ook niet dat mensen de details weten. Mij maakt het geen bal uit, ik vertel het juist graag, misschien breng ik anderen op (goede) ideeën. Laatst op mijn werk heb ik hopelijk ook iemand het licht een beetje laten zien, door te vertellen hoe wij met ons geld omgaan. Geen idee of ze het verder opgepakt heeft, maar het zou haar weer wat meer lucht in haar financiën geven.

Shamantha, schreeuw het maar lekker van de daken, je kunt en mag er trots op zijn dat je zo'n blok aan je been straks kwijt bent!

Wij hebben zelf halverwege 2012 onze eerste aflossing gedaan en hebben we inmiddels ruim 28% afgelost. Maar de rentelasten zijn wel met meer dan 50% gedaald, omdat we het leningdeel met de hoogste rente nu helemaal kwijt zijn, en ook het leningdeel met de op één na hoogste rente begint nu aardig op te schieten. Vooral als we alle bedragen die we inmiddels bespaard hebben bij elkaar optellen, worden we daar heel blij van. :D

saving_dutchman

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #299 on: January 29, 2016, 06:53:42 AM »
Hallo Nederlandse geldsnorren, even een post voor het ontvangen van de notificaties.

Ik ben al een tijdje actief hier maar dit topic had ik tot nog toe over het hoofd gezien. Ik he ook al een tijdje een logje lopen hier op het forum.

Zijn er hier mensen die al dichtbij (<1 jaar) Financiele onafhankelijkheid zijn of hebben jullie verhalen over mensen die de stap gewaagd hebben? Zuinigheid zijn nederlanders heel goed in maar de jongste gepensioneerden die ik ken waren halverwege de 50 toen ze stopten met werken.