Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 137903 times)

Pro_Amateur

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #250 on: August 22, 2015, 12:54:48 AM »
Oh, dan snap ik wat je bedoelt. Het ten alle koste verhogen van je inkomsten vind ik ook wat minder, misschien ook omdat het in de VS veel meer rendeert door de lagere belastingen. Nu heb ik een baan die doenbaar is en goed verdient. Ongetwijfeld zou ik in de privé-sector (ben nu ambtenaar) veel meer kunnen verdienen, maar die 10 weken jaarlijks verlof en de vrijheid om veel thuis te werken (lees: veel tijd met de kinderen) zijn me veel te dierbaar. Dan maar wat langer werken, in plaats van met een maagzweer richting FIRE...

Overigens gaat het erg snel als je eenmaal begint. Deze site ken ik al jaren maar het duurde even voordat het bij mij "klikte" en ik me realiseerde hoe simpel sommige dingen kunnen zijn. Mijn prognoses zijn te conservatief omdat ik nu (ben sinds 1-1-2014 echt begonnen) al op het niveau zit dat ik pas medio volgend jaar zou moeten bereiken volgens de planning. Waar ik eerste had ingeschat dat ik ongeveer 30% van ons inkomen zou kunnen sparen, kom ik dit jaar moeiteloos op 50% uit. Wat niet wegneemt dat het in het begin, zeker als je jong bent en hoge kosten en een laag inkomen hebt, erg moeilijk kan zijn om die stijgende lijn te zien.

JJNL

• Bristles
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
« Reply #251 on: August 22, 2015, 02:00:24 AM »
Spruit, je dacht toch niet dat eigenwoningbezit helemaal onbelast zou wezen? Dan ken je onze fiscus nog niet hoor... Ten eerste betaal je uiteraard OZB over de WOZ-waarde van je woning in je gemeente. Ten tweede betaal je het eigenwoningforfait: je moet een percentage van de WOZ-waarde van je woning bij je inkomen optellen, en daar betaal je gewoon inkomstenbelasting over. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigenwoningforfait/eigenwoningforfait_berekenen/eigenwoningforfait_berekenen

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #252 on: August 22, 2015, 04:23:25 AM »
Een meeting lijkt mij ook wel leuk, misschien wil zelfs mijn man ook wel mee. ;)

En JJNL: als je de hypotheek (bijna) hebt afgelost, krijg je te maken met wet Hillen. Dan betaal je dus geen eigenwoningforfait meer. Al kan ik me voorstellen dat deze wet over een tijdje gaat verdwijnen, omdat iedereen toch verplicht af moet lossen.

Hier gaan we er gewoon vanuit dat het hele pensioenstelsel, inclusief AOW klapt. Dan kun je ook niet teleurgesteld worden op je 85ste (ja, expect the worst, hope for the best), en hebben we het helemaal zelf in de hand.

Wel leuk dat mijn bijstandschallenge navolging vindt, ben benieuwd hoe het gaat.
9.21% of our nest egg goal reached.
38.05% of our mortgage payed off.

wauske

• Stubble
  • **
« Reply #253 on: August 22, 2015, 02:11:09 PM »
Leuk dat er zoveel mensen willen meeten! Maar eh, waar blijven de mannen?

Hier :P

Heb ook wel interesse in een meet, kom uit Tilburg dus graag niet te ver naar 't noorden. Eventueel kan ik wel mijn huis beschikbaar stellen als locatie maar tis maar een arbeidershuisje dus veel meer als 10 personen wordt lastig.
Dit overigens wel onder voorbehoud van mijn privé situatie.

Oh, dan snap ik wat je bedoelt. Het ten alle koste verhogen van je inkomsten vind ik ook wat minder, misschien ook omdat het in de VS veel meer rendeert door de lagere belastingen. Nu heb ik een baan die doenbaar is en goed verdient. Ongetwijfeld zou ik in de privé-sector (ben nu ambtenaar) veel meer kunnen verdienen, maar die 10 weken jaarlijks verlof en de vrijheid om veel thuis te werken (lees: veel tijd met de kinderen) zijn me veel te dierbaar. Dan maar wat langer werken, in plaats van met een maagzweer richting FIRE...

Overigens gaat het erg snel als je eenmaal begint. Deze site ken ik al jaren maar het duurde even voordat het bij mij "klikte" en ik me realiseerde hoe simpel sommige dingen kunnen zijn. Mijn prognoses zijn te conservatief omdat ik nu (ben sinds 1-1-2014 echt begonnen) al op het niveau zit dat ik pas medio volgend jaar zou moeten bereiken volgens de planning. Waar ik eerste had ingeschat dat ik ongeveer 30% van ons inkomen zou kunnen sparen, kom ik dit jaar moeiteloos op 50% uit. Wat niet wegneemt dat het in het begin, zeker als je jong bent en hoge kosten en een laag inkomen hebt, erg moeilijk kan zijn om die stijgende lijn te zien.

Ik denk dat veel mensen overschatten wat de kosten zijn. Als je een minimum inkomen hebt met een huurhuis wordt een groot deel gecompenseerd door huur en zorgtoeslag. Als je vervolgens dat gaat gebruiken om voor 80 euro per maand Ziggo en 40 euro per maand een flinke smartphone te financieren dan snap ik wel waar het mis gaat.
Mijn inziens kijkt de jeugd te makkelijk omhoog wat de ouders allemaal hebben. Als je op je 22é uit huis gaat moet je niet verwachten dat je binnen een jaar alles op orde hebt, maar dat is nu precies wat er wel gebeurt. Het zelfde met verbouwingen van een koophuis, zo'n beetje iedereen die een huis koopt knalt er meteen een nieuwe keuken en badkamer in. Das leuk maar dat gaat ten kosten van het bestaande spaargeld of juist een hogere lening. Wij hebben er bewust voor gekozen ons spaargeld in de hypotheek te steken en kleine rendabele investeringen te doen in de opvolgende jaren (Zonnepanelen, buiten schilderwerk en keuken apparatuur vervangen door A+(+) apparatuur). Als de hypotheek klaar is, dan pas gaan we kijken naar eventuele grotere zaken zoals een dakkapel of aanbouw (al redden we ons nu prima zonder beide).

Wat betreft de Wet Hillen, daarvan verwacht ik inderdaad ook dat die gaat sneuvelen. Daar staat tegenover dat de kosten voor het eigen woning forfait niet zo gek hoog zijn, veel lager dan een huurhuis (en die indexeert waarschijnlijk nog veel langzamer ook gezien de huidige huurverhogingen).
Everything I say is my personal opinion which is based on my subjective experience.

Dumb blonde

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #254 on: August 26, 2015, 02:18:36 AM »
Leuk dat er zoveel zijn die wel een meet-up willen! Ik heb even een nieuw mailadres aangemaakt. Mijn gewone mailadres bevat mijn volledige naam en die wil ik liever niet openbaar op een forum hebben staan. Als je me een mailtje stuurt met je (nick)naam erbij dan maak ik een datumprikker o.i.d. aan. Dat doe ik dan wel vanaf mijn normale mailadres. Mijn gloednieuwe (tijdelijke) mailadres is gooisblondje [at] gmail [punt] com.

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #255 on: August 26, 2015, 04:34:27 AM »
Goeie, ik heb gemaild!

JJNL

• Bristles
« Reply #256 on: August 26, 2015, 11:33:19 AM »
Gedaan!

kander

• Bristles
« Reply #257 on: August 26, 2015, 12:02:44 PM »
Ik heb ook gemaild :)
I speak and understand English, but my writing is not so good. I'd like to learn to write better so if you see a mistake that is really stupid, PLEASE tell me so that I can learn from it! Thank you very much :)

Dumb blonde

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #258 on: August 26, 2015, 01:43:21 PM »
Iedereen die me heeft gemaild heeft als het goed is een uitnodiging voor de afspraakplanner ontvangen. Er zijn tot nu toe 6 geďnteresseerden, dus dat belooft al een leuke potluck party te worden!

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #259 on: August 26, 2015, 04:25:56 PM »
Heb je net gemaild Dumb Blonde!

Wauske, mocht het voor ons beide lukken om erbij te zijn: carpoolen? Ik woon in omgeving Den Bosch namelijk. En ik ben net niet stoer genoeg om naar Utrecht ofzo te fietsen
Yay, out of debt... now, GROW!
My '16/'17 journal

expatinAMS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #260 on: August 27, 2015, 08:28:09 AM »
Hi friends! I'm not Dutch, but I do live in the Netherlands, if that counts! I just found this thread so I haven't read through the whole thing yet but I'm looking forward to connecting with everybody :)

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #261 on: August 27, 2015, 11:01:01 AM »
Hi! Non-Dutch habitants of The Netherlands are more than welcome ofcourse. Great to have you here :-)
My '16/'17 journal

JJNL

• Bristles
« Reply #262 on: August 27, 2015, 12:44:12 PM »
Hi, and welcome, expatinAMS! Does your nickname indicate that I've found a fellow-Mustachian in Amsterdam? If so: even greater!

expatinAMS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #263 on: August 28, 2015, 12:52:38 AM »
JNLL - yep!!! husband and I live between oud zuid and de pijp, right by cafe loetje if you know where that is :)

expatinAMS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #264 on: August 28, 2015, 12:55:45 AM »
also, didn't mean to take over in english! i can follow along in dutch and just chime in in english when i post if that's ok. thanks for letting me lurk.

JJNL

• Bristles
« Reply #265 on: August 28, 2015, 12:16:03 PM »
Of course I know, expatinAMS - don't they revoke your Amsterdammer-passport if you don't? ;) Nice neighbourhood, BTW.

I live in Slotervaart, near Lelylaan train station. Much less classy, but really good if you have to commute to work like I do.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #266 on: August 28, 2015, 02:50:05 PM »
Of course I know, expatinAMS - don't they revoke your Amsterdammer-passport if you don't? ;) Nice neighbourhood, BTW.

I live in Slotervaart, near Lelylaan train station. Much less classy, but really good if you have to commute to work like I do.

Ha, grappig, mijn zwager woont ook vlak bij Lelylaan, in een gedeeld apartement. Prima wijk volgens mij, ik logeerde er weleens toen ik voor werk door ongeveer het hele land op pad was.
My '16/'17 journal

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #267 on: August 28, 2015, 02:52:14 PM »
NEWSFLASH: de VRH gaat veranderen.
http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/vermogensrendementsheffing-voor-rijken-omhoog/

Een korte rekensom leert ons dat iedereen met een vermogen tot €303.114 erop vooruit gaat door deze veranderingen. Vermogens boven deze grens gaan er – uitgaande van de percentages die in dit artikel genoemd worden – op achteruit.

Meningen, inzichten? Is dit goed of slecht nieuws voor ons??
My '16/'17 journal

JJNL

• Bristles
« Reply #268 on: August 29, 2015, 08:47:51 AM »
Mijn conclusie was: goed nieuws voor wie tot 3 ton aan het opbouwen is, want die is daar dus sneller (de belasting tot 3 ton gaat naar beneden). En slecht nieuws voor wie daar boven zit. Wanneer je echt vroeger met pensioen wil, zul je vermoedelijk meer dan 3 ton nodig hebben, dus uiteindelijk zou ik zeggen: slecht nieuws. Bovendien gaat men de tarieven periodiek aanpassen o.b.v. daadwerkelijk behaalde rendementen, dat maakt het lastiger om lang vooruit te plannen (zeg: 20 jaar), je weet dan dus niet wat de VRH tegen die tijd zal zijn. De onderliggende politieke aanname is natuurlijk dat alleen de echte rijke stinkerds meer dan 3 ton aan vermogen opbouwen, en HardWerkende Nederlanders zoals jullie en ik natuurlijk niet. Kortom: het wordt hoog tijd voor normale, spaarzame lieden om uit de kast te komen, want het frame dat gebruikt wordt is *ahem* nogal eenzijdig.

belgiandude

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #269 on: August 29, 2015, 09:01:33 AM »
Are there any Dutch Mustachians here. I read this blog for two years now. I want to know how other Dutch people are striving for ER, especially with our high taxes. I can read MMM very well but i can't discuss this complicated stuff in English/ American.

Even wat over mezelf. Ik ben 39 en sinds twee jaar dus bekend met deze website. Ook flink aan het sparen maar de 50% savings rate haal ik niet en ga ik ook niet halen de komende jaren. Ik vraag me af of de MMM theorie haalbaar is in Nederland. Ik ga er zelf vooralsnog vanuit dat dat niet het geval is,in ieder geval niet met mijn gezinssamenstelling. Wel hoop ik iets eerder te kunnen stoppen met werken en over een jaar of 8 mijn huis afbetaald te hebben.

Graag hoor ik jullie ervaringen .

Geen Nederlander, maar Belg. Toen ik nog in Brussel woonde, leefde ik van een bedrag tussen 600 en 800 euro per maand, terwijl mijn netto inkomen groter dan 2000 euro per maand was. Dat heeft me na een aantal jaar een erg leuk bedrag opgeleverd...

Momenteel ben ik getrouwd, woon ik een ander land, en hebben we nog steeds dezelfde spaarquota.  Tegen ons 40ste zijn we wel binnen mochten er geen rare ongelukken gebeuren.
« Last Edit: August 29, 2015, 09:04:55 AM by belgiandude »

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #270 on: August 29, 2015, 11:19:51 AM »
Mijn conclusie was: goed nieuws voor wie tot 3 ton aan het opbouwen is, want die is daar dus sneller (de belasting tot 3 ton gaat naar beneden). En slecht nieuws voor wie daar boven zit. Wanneer je echt vroeger met pensioen wil, zul je vermoedelijk meer dan 3 ton nodig hebben, dus uiteindelijk zou ik zeggen: slecht nieuws. Bovendien gaat men de tarieven periodiek aanpassen o.b.v. daadwerkelijk behaalde rendementen, dat maakt het lastiger om lang vooruit te plannen (zeg: 20 jaar), je weet dan dus niet wat de VRH tegen die tijd zal zijn. De onderliggende politieke aanname is natuurlijk dat alleen de echte rijke stinkerds meer dan 3 ton aan vermogen opbouwen, en HardWerkende Nederlanders zoals jullie en ik natuurlijk niet. Kortom: het wordt hoog tijd voor normale, spaarzame lieden om uit de kast te komen, want het frame dat gebruikt wordt is *ahem* nogal eenzijdig.

Arrghh de HardWerkende Nederlander, bah bah. Nee dat beeld dat klopt van geen kant, maar het is de overheid natuurlijk ook niet aangelegen om mensen de financiele onafhankelijkheid op te sturen. Iedereen moet vooral aan het werk gaan en blijven. Tja...

Die variabele VRH vind ik inderdaad onhandig, geen pijl op te trekken. Maar goed, ik denk dat het nog wel een flinke poos kan duren voordat ik op netto 300K zit. Incl. afbetaald huis. Daarna zien we wel verder. Van de 4% op 300K denk ik dat we best prima kunnen leven (als we wonen in een afbetaald huis, dus met zeer lage woonkosten). Als we er dan ook nog een beetje parttime bij blijven werken en/of langzaam interen op de stash dan zal het best goed komen. Ik hoef niet zo nodig tot mijn honderdste 300K op de bank, als ik 100K na laat aan mijn familie is dat meer dan zat ;)
My '16/'17 journal

Pro_Amateur

• 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Leave no stache behind
« Reply #271 on: August 31, 2015, 03:11:54 AM »
Voor mij zou de wijzigende VRH betekenen dat ik eerder moet stoppen met werken. Omdat ik in België woon, val ik dan in hun belastingsysteem en daar bestaat geen VRH, wel belasting op gerealiseerde dividenden. Dan zou ik eventueel nog wat freelance kunnen werken voor mijn huidige baas. Zolang dat niet te structureel wordt, heb ik daar geen last van.

Nu nog over 10 jaar ofzo mijn vrouw overtuigen om er ook mee te stoppen. Dat kan zomaar het grootste struikelblok zijn. Tenzij zij dan ook freelance kan gaan, wat ik wel vermoed.

jugglingcontinents

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #272 on: September 07, 2015, 08:48:23 AM »
Another fellow Amsterdam-expat saying hi :) Glad to see we have so many Dutch mustachians here!

Like expatinAms, I hope no one minds if I read along in Dutch and occasionally post in English... mijn geschreven(?) Nederlands is nog niet zo goed.

PS - JJNL, Slotervaart may not exactly be classy, but I'm certainly happy with the rents!

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #273 on: September 07, 2015, 12:46:31 PM »
Hallo en welkom :-)
My '16/'17 journal

JJNL

• Bristles
« Reply #274 on: September 07, 2015, 11:33:56 PM »
Haha, jugglingcontinents, you're right, for Amsterdam standards it's not very expensive here - maybe we can start a campaign about how this really is the most Mustachian place to live in Amsterdam (just like all the NYC mustachians seem to be living in / moving to Queens). Welcome!

expatinAMS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #275 on: September 11, 2015, 03:48:22 AM »
Fijne Vridag! Hoping to get a bit of advice from you guys. I HATE my Ziggo contract- you may have seen that I posted a while ago in the forum about other ways to watch premier league soccer other than ziggo's add on. We pay 71 EUR a month for internet (which is really fast, I'll admit, at 120MB), house phone (who uses this EVER), TV (which is all in Dutch and we dont EVER watch but have to have to get the soccer package), and the soccer add on (the only reason we have tv, but we only watch it 2/3 of the year during the season, but you can't cancel it the other 1/3). When I called Ziggo saying I wanted to cancel, they did offer me a HUGE discount- 6 months at 29.99 for the all in one bundle and a discount on the soccer package too down to 9 EUR a month, but I didn't take it because...

...when I got home from work yesterday I had some advertisement material from Telfort that they are going to start servicing my neighborhood. When I called to look in to it, they have a plan with 29MB internet only for 23 EUR a month! We had already devised a plan to use Apple TV and a VPN to sling US tv over the internet from the states (fellow expats, PM me if you want more details on this), so this is (at least conceptually) ideal for us because it WAY reduces out costs - 48 EUR a month cheaper, and we'll be able to watch US tv which is what we *actually* want to watch in the first place.

Here's the question- is 29MB fast enough for streaming? It's really fast by US standards (Netflix recommends 25MB for "Ultra HD quality" - https://help.netflix.com/en/node/306), but I'm (maybe foolishly) nervous since it's so much less in number that our current 120MB with Ziggo. As long as 29MB is fast enough to stream movies, that's all we care about (we don't game or anything like that). Also, does anyone have experience with Telfort? Would love some advice from you guys, and unless you say Telfort is AWFUL or that 29MB isn't fast enough, I think I just landed on an extra 576EUR per year. Let me know!

JJNL

• Bristles
« Reply #276 on: September 11, 2015, 05:09:54 AM »
120MB is REALLY fast - I've never had internet that fast and have streamed lots of movies. The only people I know of who have that kind of speed are heavily into online gaming / web development etc., not just regular internet users who also use it to watch TV. I am currently on 50MB through XS4ALL, which is plenty fast enough, but am switching to Telfort at the end of this month. I'll also have 29MB then. You will have to wait a while for user experiences though, as I will be on a long holiday in October + the first half of November.

expatinAMS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #277 on: September 11, 2015, 05:27:52 AM »
@JNLL - nice! ok cool. Enjoy your holiday :)

I went ahead an signed up with Telfort to start end of October (I'm gone all of October too, and my Ziggo plan will deactivate at the beginning of October, so that's a month without paying- wahoo!). They told me I can call back within 14 days and cancel for free, so if anyone has any additional thoughts on Telefort 29MB plan let me know.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #278 on: September 19, 2015, 11:13:04 AM »
Als ik het artikel uit het reformatorisch dagblad lees, ben ik blij dat ik toch ieder half jaar een baan in de avonduren en weekend heb, waardoor mijn kinderen geen kinderopvang nodig hebben en ik al die extraatjes binnen weet te slepen: extra arbeidskorting, volledig gebruik van mijn algemene heffingskorting en de bonus: inkomensafhankelijke combinatiekorting. Toch weer kassa... *ironisch gezicht* Al vind ik het zuur dat mijn leven op deze manier zo gestuurd wordt door de regering...

kander

• Bristles
« Reply #279 on: September 19, 2015, 01:16:51 PM »
Tsja, het is *piep*, maar ik probeer onze situatie maar niet teveel te vergelijken met die van andere mensen. Ik ben tevreden met ons salaris en al is het niet eerlijk dat tweeverdieners meer overhouden.... Zo lang wij goed rondkomen en kunnen sparen ben ik tevreden!
I speak and understand English, but my writing is not so good. I'd like to learn to write better so if you see a mistake that is really stupid, PLEASE tell me so that I can learn from it! Thank you very much :)

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #280 on: September 19, 2015, 03:44:23 PM »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gedachte van "de overheid" waarom men zou aansturen op het gunstiger maken van het tweeverdieners model boven het eenverdienersmodel. Een aantal redenen die ik zo kan bedenken:
- voorkomen dat bij scheiding een partner afhankelijk wordt van bijstand. Maar, ik zou denken dat alimentatie dat gat (terecht of onterecht) ook al opvangt.
- tekort aan werknemers (in de toekomst) voorkomen. Geen idee of dit aan de orde is, want steeds meer arbeidsplaatsen worden ingevuld door techniek. Aan de andere kant stromen veel mensen ook uit vanwege de vergrijzing/ontgroening natuurlijk.
- een waarde-oordeel over het invullen van een betaalde baan. Volgens mij speelt dit op de achtergrond zeker mee in de besluitvorming. Waarom? Geen idee.

Hoe ik er zelf in sta ben ik nog niet uit. Het lijkt me redelijk om niemand te bevoordelen of benadelen, laat mensen zelf kiezen! Ik zou wel voor een keuze-neutraal belastingstelsel zijn, maar ja... of dat uberhaupt bestaat is ook maar de vraag natuurlijk. Het gevoel actief "bespeeld" te worden door de belastingdienst is in ieder geval niet prettig.
My '16/'17 journal

JJNL

• Bristles
« Reply #281 on: September 20, 2015, 01:42:48 AM »
Dat antwoord kan ik je geven, Spruit: er is in Den Haag al jaren een politieke meerderheid voor het afschaffen van wat in politiek Haagse termen de 'aanrechtsubsidie' heet: het feit dat tot voor kort thuisblijvende partners (m.n. vrouwen) fiscaal voordeel opleverden voor de man als gevolg van de overdraagbare heffingskorting. Het idee is dat dit vrouwen ervan weerhoudt om te gaan werken, of in ieder geval werken minder aantrekkelijk maakt. Feitelijk werd de overdraagbare heffingskorting gezien als een subsidie op thuisblijven voor (vaak) de vrouw. En het is inderdaad ook al jaren kabinetsbeleid dat vrouwen gestimuleerd moeten worden om te gaan werken, zodat ze niet langer economisch afhankelijk zijn van hun man. Daar steken twee dingen achter: a) het idee dat men vrouwenemancipatie (en dus financiele zelfstandigheid) wil stimuleren en b) dat het gros van de vrouwen zonder of met een kleine baan na een scheiding dramatisch en bovendien levenslang veel slechter af is qua inkomen en kansen op de arbeidsmarkt, ook wanneer er wel alimentatie betaald wordt. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2013/6/D66-wil-versneld-af-van-aanrechtsubsidie-1282417W/. De enige partij die zich hier altijd met hand en tand tegen verzet heeft, is de SGP, waar men het kostwinnersmodel als ideaal voor de samenleving propageert om religieuze redenen. Zie hier: http://www.blikopnieuws.nl/2013/zeer-scherpe-kritiek-sgp-plan-snelle-afschaffing-aanrechtsubsidie.

Ik maak me vast niet populair hier door dit te zeggen, maar ik kan de redenering wel volgen. Waarom zou de kostwinner fiscaal gematst moeten worden voor het hebben van een thuisblijvende vof weinig werkende partner? Helemaal wanneer er geen kinderen (meer) zijn? En als het wel gaat om het willen subsidieren van het krijgen van kinderen, waarom kan dat dan niet gewoon via de kinderbijslag, ofwel: een instrument wat daadwerkelijk alleen van toepassing is voor mensen met kinderen? Natuurlijk moet iedereen zelf weten hoe hij/zij zijn leven inricht, maar als ik er zelf voor kies om minder te werken en dus minder te verdienen, dan snap ik echt niet waarom dat mijn eventuele partner financieel voordeel op zou moeten leveren - ik vind dat mensen prima in staat zijn om de consequenties daarvan zelf te dragen zonder een steuntje in de rug van de overheid. Bovendien zie ik om mij heen links en rechts het traditionele Nederlandse model opgeld doen, waarbij het vanzelfsprekend is dat zij vanzelfsprekend (vaak veel) minder gaat werken als er kinderen komen, zonder dat goed is nagedacht over wat de gevolgen zijn i.g.v. echtscheiding. Ook mijn hoogopgeleide vriendinnen zijn hier behoorlijk naief in, als je het mij vraagt. Dus ik vind het stimuleren van economische zelfstandigheid van vrouwen een goede zaak.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #282 on: September 20, 2015, 02:44:21 AM »
Geen pek met veren, ik ben er zelf ook niet van overtuigd dat het eenverdienersmodel per se beter zou zijn. Toch blijf ik het gek vinden dat mensen blijkbaar gestuurd "moeten" worden richting werken. Nu wordt er geen bonus meer gegeven voor mannen met een huisvrouw tov single mannen die hetzelfde verdienen (prima), maar juist wel voor huishoudens die eenzelfde bedrag verdienen maar verdeeld over twee inkomens (combinatiekorting etc etc). Dat komt mij niet erg geëmancipeerd voor, want het getuigd niet van veel vertrouwen in het beoordelingsvermogen van de minstverdienende partner. Het vervullen van een betaalde functie heeft genoeg intrinsieke voordelen, ik zie niet echt in waarom volwassen mensen niet de keuze volledig vrij gelaten wordt om te kijken wat voor hen de gunstigste verdeling van werk en inkomen is. Dat geldt naar mijn idee op veel meer vlakken dan alleen man-vrouw verdeling.
Overigens: als men bij de Belastingdienst vraagt om toeslagen of uitkeringen wordt plots wél gekeken naar de meestverdienende partner. Eerst hand ophouden bij vriendlief, ook al ben je niet getrouwd en is er dus geen belastingvoordeel of wat dan ook. Dat is in mijn idee een vrij inconsistente boodschap vanuit de staat: wees vooral niet afhankelijk van je partner, maar mocht het tegenzitten dan wordt je geen keuze gelaten dat wel te zijn.
My '16/'17 journal

JJNL

• Bristles
« Reply #283 on: September 20, 2015, 03:04:35 AM »
Haha, nou, de Belastingdienst is verfrissend liberaal over wie je fiscaal partner is hoor: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/. Met andere woorden: samenwonen is genoeg voor fiscaal partnerschap, daar heb je echt geen boterbriefje voor nodig. Je hoeft niet eens daadwerkelijk een relatie te hebben! Zie hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/. Je moet wel een samenlevingscontract hebben / samen eigenaar van de woning zijn / een kind met elkaar hebben, maar de eerste twee kunnen dus ook met je inwonende oudtante. De logica voor het kijken naar het totale vermogen van de fiscale partners bij toeslagen of uitkeringen, is dat die doorgaans per huishouden gaan en niet per persoon. Dus kijk je naar het inkomen van het hele huishouden - en vaak breder dan alleen de partner, zie bijvoorbeeld het feit dat je tegenwoordig minder bijstand krijgt wanneer je een inwonend kind hebt dat eigen inkomen heeft.

Als je de redenering even beperkt tot samenwonende stellen, dan is het verschil wat jij signaleert (geen fiscaal voordeel, wel inkomen meerekenen bij toeslag) weg zodra je een samenlevingscontract sluit. Met andere woorden: dit is niet een verschil tussen getrouwden en niet-getrouwden wat ingebakken is in het systeem en politiek zo bedoeld is, maar wel een goed argument om langs de notaris te gaan voor een samenlevingscontract - ik vermoed dat de politici die dit systeem bedacht hebben er gewoon vanuit gegaan dat samenwonende stellen zo verstandig zijn om dit te doen. En op zich vind ik het geen vreemd idee dat je zowel de lusten (fiscaal voordeel - want je kan nog steeds schuiven met inkomen en aftrekposten, zie hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/aangifte_met_fiscale_partner/aangifte_met_fiscale_partner) als de lasten (inkomen beide partners wordt meegerekend bij toeslagen en je hebt dus recht op minder dan wanneer je alleen bent) met elkaar deelt.

Great White Silence

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #284 on: September 20, 2015, 03:28:05 AM »
Maar de heffingskorting is niet overdraagbaar, dat snappen ze gewoon niet in 'Den Haag' Je kan als minder-verdienende partner alleen wel deze algemene heffingskorting laten uitbetalen op voorwaarde dat de meer-verdienende partner belasting afdraagt. Als jij bijvoorbeeld recht hebt op een uitbetaling van €150 en je meer-verdienende partner draagt €100 af, kun je fluiten naar het verschil van €50. Die uitbetaling van de algemene heffingskorting zijn ze dus aan het afbouwen. De partner wordt dus helemaal niet fiscaal gematst, alleen de persoon die niet werkt loopt de uitbetaling van de heffingskorting mis.

Wat mij een beetje dwars zit is dat we zogenaamd in een vrij land leven, maar door dit soort maatregelen worden vrije keuzes steeds meer aan banden gelegd. Voor ons zou die 'boete' van een paar duizend euro per jaar omdat ik niet werk peanuts zijn omdat we mustachians zijn, maar anderen die zijn wel verplicht aan het werk te gaan/te blijven, omdat ze er eerder gewoon niet bij stil hebben gestaan dat het zo werkt/gaat werken en dus niet tijdig maatregelen hebben kunnen treffen. Deze maatregelen zijn nog niet zo heel lang geleden ingevoerd, namelijk in 2009.

En of het nu op financieel gebied een verstandige keuze is of niet maakt niet uit, iedereen moet zijn eigen keuzes kunnen maken. Niet alle kinderen zijn namelijk geschikt om door derden opgevoed te worden (creche, gastouder, vso, bso, school) en dan zouden die ouders gewoon de keuze moeten kunnen maken om zélf de volledige opvoeding op zich te nemen, zonder financieel afgestraft te worden...

Edit: ik werk trouwens wel dus, maar ik ga er in mijn planning en financiën altijd vanuit dat ik niet werk.
« Last Edit: September 20, 2015, 03:51:51 AM by Great White Silence »

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #285 on: September 21, 2015, 09:52:15 AM »
Ik gooi er even een pensioensopbouw vraag in. Ik bouw gewoon pensioen op bij mijn werkgever, maar mijn vriend moet nu bij zijn nieuwe werkgever zelf gaan sparen voor zijn pensioen. We dachten eraan om te beginnen met zo'n 200 per maand opzij te zetten. Zoals ik het zie moeten we kiezen tussen banksparen/lijfrente die beiden met belastingvoordeel zijn en je hoeft er geen VRH over te betalen, maar waarbij je vastzit aan bepaalde uitkeringsregels of gewoon zelf een beleggingsrekening openen waarbij je meer vrijheid hebt maar ook meer kosten.

Zijn er hier mensen die deze keuze gemaakt hebben, en waarvoor hebben jullie dan gekozen? Ik neig momenteel meer naar banksparen/lijfrente, maar moet me nog wel wat beter inlezen. Hebben jullie ook nog tips over aanbieders?

fastcashindastash

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #286 on: September 21, 2015, 11:29:12 AM »
Hoi Susan, (en hallo allemaal :)

Ben zeker geen expert, maar ik neig zelf naar beleggen (door een partij of zelf of allebei), aangezien op de lange termijn (decennia) het nogal een verschil maakt of je een spaarrendement of een belegginsgrendement hebt (denk aan een factor 2 verschil voor 30 jr).  Ik kwam pas brightpensioen tegen via een webinar van ikwordzzper.nl. Dat webinar kan ik je aanraden, ze geven het vaker, zie http://pensioen-webinar.nl/

Bright Pensioen is een not for profit startup en rekent een vast bedrag per jaar aan kosten. Het lijkt me een verademing tov de gebruikelijke aanbieders. Ze hebben ook een aardige rekentool, kijk daar ook eens naar wanneer je wilt afwegen tussen sparen en beleggen (kun je het rendement wijzigen) http://brightpensioen.nl/pensioenindicator/

Maar ik heb nog niet helder of dat nou beter is dan zelf beleggen (al dan niet met niet met geld inleggen voor of na inkomstenbelasting).

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #287 on: September 22, 2015, 12:18:29 AM »
Hoi Susan, (en hallo allemaal :)

Ben zeker geen expert, maar ik neig zelf naar beleggen (door een partij of zelf of allebei), aangezien op de lange termijn (decennia) het nogal een verschil maakt of je een spaarrendement of een belegginsgrendement hebt (denk aan een factor 2 verschil voor 30 jr).  Ik kwam pas brightpensioen tegen via een webinar van ikwordzzper.nl. Dat webinar kan ik je aanraden, ze geven het vaker, zie http://pensioen-webinar.nl/

Bright Pensioen is een not for profit startup en rekent een vast bedrag per jaar aan kosten. Het lijkt me een verademing tov de gebruikelijke aanbieders. Ze hebben ook een aardige rekentool, kijk daar ook eens naar wanneer je wilt afwegen tussen sparen en beleggen (kun je het rendement wijzigen) http://brightpensioen.nl/pensioenindicator/

Maar ik heb nog niet helder of dat nou beter is dan zelf beleggen (al dan niet met niet met geld inleggen voor of na inkomstenbelasting).

Bedankt, ik heb me ingeschreven voor het volgende webinar. Ik neig ook zeer sterk naar beleggen, maar vind de namen een beetje verwarrend. Want wat je bijvoorbeeld bij BrandNewDay doet is toch banksparen? Ook al beleggen ze dat geld?

fastcashindastash

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #288 on: September 22, 2015, 03:11:28 AM »
Bedankt, ik heb me ingeschreven voor het volgende webinar. Ik neig ook zeer sterk naar beleggen, maar vind de namen een beetje verwarrend. Want wat je bijvoorbeeld bij BrandNewDay doet is toch banksparen? Ook al beleggen ze dat geld?

Als banksparen ook met beleggen kan dan is dat nieuw voor mij.  Op de enige plek waar ik zie dat Brand New Day het woord 'banksparen' gebruikt, gebruiken ze het met quotes: "‘Banksparen’ voor uw pensioen, maar dan door te beleggen", waarmee ze lijken ze zeggen, het lijkt erop, maar het is het niet. ( https://www.brandnewday.nl/Pensioen.html )
« Last Edit: September 22, 2015, 05:45:31 AM by fastcashindastash »

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #289 on: September 22, 2015, 03:19:43 AM »
Wat BrandNewDay doet is bankbeleggen. Beleggen met fiscale regeltjes/voordelen dus.
Bright heb ik ook overwogen, maar dat schiet pas op als je grotere bedragen inlegt door de vaste kosten. Aangezien ik een (heel) klein bruto loon heb, schoot dat niet zo op. Ik mag van de fiscus maar 62 euro per jaar inleggen (ja dat is belachelijk weinig), de jaarlijkse kosten bij Bright zijn al 210 euro. Daarom ben ik voor BND gegaan, zij werken met een vrij hoog percentage maar geen vaste jaarlijkse kosten.

Een paar punten van overweging:
banksparen/bankbeleggen vs. lijfrente
- bij de eerste bouw je op voor max. 20 jaar, bij de laatste verzeker je je voor een levenslange uitkering.
- eerste: hoger rendement dus je bouwt meer vermogen op. Laatste is een verzekering met lager rendement en hogere kosten
- Bij overlijden gaat in eerste geval je vermogen via erfenis naar je nabestaanden. In laatste geval niet, tenzij je hiervoor een overlijdensrisicoverzekering afsluit voor bijv. 70% uitbetaling na je overlijden.
- Vroegpensioen: kan bij banksparen en bankbeleggen wel vanaf 60 jaar (al blijft duur van uitbetalen dan 20 jaar en krijg je dus na 80 jaar niks meer), bij lijfrente kan dit sowieso niet (meer).

Voor bankbeleggen en banksparen gelden dezelfde regels, maar het rendement en risico is bij de eerste hoger. Omdat ik gezien mijn leeftijd nog een lange opbouwperiode te gaan heb en omdat ik een hoog rendement belangrijk vind, ben ik voor bankbeleggen gegaan. Mijn bruto loon is laag, daardoor heb ik weinig jaarruimte. Omdat ik vind dat ik meer pensioen nodig heb dan aow + 8000 euro, ben ik dus zelf ook aan het beleggen zonder de fiscale regels/voordelen. Dat doe ik bij Meesman en Binckbank omdat deze veel lagere kosten hebben (en er dus meer rendement overblijft).
« Last Edit: September 22, 2015, 03:36:46 AM by Spruit »
My '16/'17 journal

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #290 on: September 22, 2015, 04:59:10 AM »
Ah, dit verduidelijkt het, bedankt beiden!

Spruit, heb jij ook nog naar andere aanbieders gekeken behalve BND en Bright? Ik zal ook nog even goed naar Bright kijken. Nu zijn het natuurlijk flinke kosten, maar bij een hogere inleg scheelt het misschien weer. Ik zie wel dat je alleen vrij defensief kunt beleggen daar (50% aandelen/50% obligaties)

De andere overweging was nog om gewoon zelf te gaan beleggen ipv bankbeleggen. Maar dat lijkt me bij nader inzien erg onvoordelig, aangezien je dan ook 1,2% en 42% nu al betaald. Bij bankbeleggen hoef je de inkomstenbelasting pas na de opbouwfase te betalen.

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #291 on: September 22, 2015, 05:46:03 AM »
Ik kwam ook deze site nog tegen: http://www.moneywise.nl/pensioen/zzp/

Daarop kun je de verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Voor 200 per maand lijkt BND het meest voordelig. Helemaal omdat de kans groot is dat vriend over bijvoorbeeld 10 jaar bij een andere werkgever komt waar wel pensioen opgebouwd wordt lijkt het me niet slim om te kiezen voor een aanbieder met zulke hoge kosten per jaar. Maar ik ben natuurlijk niet degene die uiteindelijk beslist :)

Silvie

• Stubble
  • **
« Reply #292 on: September 22, 2015, 07:45:30 AM »
Ik zit sinds begin dit jaar bij Bright en ben daar heel tevreden over. Ze hebben een goede portal met een rekentool en al je gegevens. Je kunt zien hoeveel je ingelegd hebt en je kunt ook spelen met de bedragen en kijken wat het resultaat dan wordt.

Ik heb ergens gelezen (volgens mij bij de FAQ) dat het pas de moeite loont om naar Bright te gaan als je relatief veel inlegt. Ik spaar 500 euro per maand voor mijn pensioen, dus voor mij is het goed, maar je moet het even nagaan voor jezelf. Overigens kun je ze ook mailen en bellen. Als ik een vraag heb, krijg ik meestal binnen een uur antwoord. Echt een goede service!
I am not weird, I am a limited edition.

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #293 on: September 22, 2015, 08:36:23 AM »
Bedankt Silvie! Ik begreep ook dat het voor grotere bedragen voordeliger is. Als je de gegevens invult in de calculator op bright, staat er ook een waarschuwing dat voor dat bedrag zij niet de goedkoopste aanbieder zijn. Wel eerlijk van ze!

Voor 500 per maand heeft hij iig niet voldoende jaarruimte. Maar ik vind het wel lastig inschatten, omdat het salaris natuurlijk niet de komende 30 jaar hetzelfde blijft. Plus dat je dus de kans hebt weer bij een werkgever te gaan werken waar ze wel pensioen opbouwen. Of als we het echt goed doen, kan hij gewoon na zijn 50ste stoppen natuurlijk :).

En wat ik van de regels begrijp: je mag vanaf je 55ste uit laten keren, maar dan moet je het over minimaal 30 jaar (pensioenleeftijd +20 jaar) uit laten keren. Al zal dat nog wel veranderen, aangezien de verwachte pensioenleeftijd voor ons rond 71 ligt..

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #294 on: September 23, 2015, 02:30:24 AM »
Susan, je kunt je periodieke inleg altijd aanpassen aan je jaarruimte. Dus als je meer gaat verdienen kan het meer worden, als je werkgever pensioen voor je regelt wordt het minder. In principe kun je jarenlang 0 euro inleggen en groeit je kapitaal door alleen rendement rustig verder tot je het wilt laten uitkeren.

Ik heb zelf ook naar andere pensioenbeleggingsaanbieders (3x woordwaarde) gekeken, maar ik vond er niet zo veel. Wel veel verzekeraars, maar hun producten (lijfrentes) vond ik niet interessant.
My '16/'17 journal

Susan

• Stubble
  • **
« Reply #295 on: September 23, 2015, 03:23:58 AM »
Ja, ik snap dat je dat kunt aanpassen. Het is meer dat als je kiest voor een aanbieder met hoge jaarlijkse kosten, je die kosten wel elk jaar blijft betalen ondanks dat je bijvoorbeeld niet inlegt. Als je zzp'er bent, zul je er misschien zekerder van zijn dat je echt je eigen pensioen moet regelen. Maar mijn vriend wil gewoon in loondienst werken en heeft nu toevallig een werkgever getroffen die geen pensioensregeling heeft. Daarom denk ik dat de keuze uiteindelijk op BND zal vallen.

Uiteindelijk moet je trouwens wel met een verzekeraar/bank in zee gaan voor de uitkeringsfase. Al zag ik bij Bright staan dat ze in de loop der tijd dat zelf ook aan willen gaan bieden. BND misschien ook wel.

Dutchlady

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #296 on: October 31, 2015, 03:21:12 PM »
Zo het was wel heel stil hier. Dit topic was bijna gestopt. Hebben jullie nog een Meet-up gehad?

Wat ik me even afvroeg. Ik was zojuist aan het nadenken over mijn financiele doelen voor 2016. Ik vind het best lastig hoe concreet ik moet zijn en waar de grens ligt tussen verstandig sparen met leuk leven en teveel opofferen. Hebben jullie al doelen voor 2016 en hoe concreet zijn die?
Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan:
- elke maand €1000 beleggen voor aflossing hypotheek
- elke maand €300 toevoegen aan algemene buffer (staat momenteel erg laag)
- elke maand €200 reserveren voor nieuwe auto in de toekomst

Met bovenstaande doelen ga ik niet heel vroegtijdig FI halen dus ben er over asn het denken de lat nog hoger te gaan leggen, bijv. Heel het inkomen vsn mijn man sparen en leven van alleen mijn inkomen.

Silvie

• Stubble
  • **
« Reply #297 on: November 01, 2015, 01:25:33 AM »
Ik ben er al een beetje over aan het nadenken, maar omdat ik freelancer ben, weet ik nooit hoeveel ik verdien. Het gaat dit jaar heel goed. Ik heb gisteren al mijn jaardoel behaald qua inkomen, met nog 2 maanden te gaan, dus dat is mooi. Verder heb ik de volgende doelen, maar de bedragen staan nog niet vast:

- elke maand sparen voor zzp-pensioen: €250-500
- elke maand stukje hypotheek aflossen: zoveel mogelijk, minimaal €300 per maand
- buffer naar €15.000-20.000. Ik wil deze hoog hebben omdat ik geen vast inkomen heb.

De buffer is nu nog hoog, maar volgende maand laat ik mijn badkamer verbouwen en daar gaat heel wat geld in zitten.
I am not weird, I am a limited edition.

Spruit

• Pencil Stache
« Reply #298 on: November 01, 2015, 03:18:15 AM »
Helaas, geen meet-up. Veel mensen, waaronder ik, moesten om verschillende redenen op het laatste moment afzeggen.

Qua plan voor volgend jaar: min of meer hetzelfde als dit jaar. Dat wil zeggen; mits ik hetzelfde blijf verdienen, hoop ik elke maand 100 euro te beleggen en minstens 150 te sparen.

Er zitten wat grotere kostenposten aan te komen (apparaten die kuren gaan vertonen, kleding die verslijt etc.), dus op sommige vlakken zullen de uitgaven wel (even) stijgen. Ik maak me daar niet erg druk om, omdat ik weet dat er de financiële ruimte voor is. Natuurlijk ga ik er wel voor om die uitgaven op een handige manier minimaal te houden.
Ook ik zal het echte FIRE niet in sneltreinvaart gaan halen. Afgelopen jaar was mijn doel vaak net een tikje aan de stringente kant, het moet ook vol te houden zijn op langere termijn. Dat de "eindstreep" daarmee wat verder weg is, ach ja. Liever af en toe mezelf een kortdurende uitdaging stellen en dan de teugels weer even een beetje laten vieren. Een soort intervaltraining vs. duursport. Dat houden mijn frugality muscles gewoon wat langer vol heb ik gemerkt.
My '16/'17 journal

expatinAMS

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #299 on: November 09, 2015, 03:52:16 AM »
Hi Friends :) Just wanted to send you all a quick update. Back in October, we cut the cord on our old 71 eur pm Ziggo plan (internet+TV+soccer package+land line phone) in favor of a slower (29MBS) and cheaper 23 EUR pm Telfort plan. We've been using the internet for the past few weeks and are very happy with the speed. We usually have 4 devices connect and running at the same time (2 iphones, 1 ipad, 1 laptop) with no delays, even when we're simultaneously streaming on the ipad and laptop. We just bought one of the new AppleTVs and are going to connect that. We we are super happy with the service and savings (~600 per year - 150 USD one time for the AppleTV)! Let me know if anyone wants any more details :)