Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680804 times)

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #200 on: August 12, 2015, 05:07:44 AM »
Begin eens met http://ericaverdegaal.nl.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #201 on: August 12, 2015, 05:32:40 AM »
Mooie thread allen, nog een Nederlander hier :)

Het klopt ook dat huurders minder huurbescherming genieten als je ze een kamer in je huis verhuurt: dan geldt niet de expatclausule, maar de zg. hospitaclausule, en kun je ook gemakkelijker van ze af dan wanneer je zelfstandige woonruimte verhuurt. Overigens: ook ik ben geen enorme expert, maar wel van huis uit jurist, dus toch wel een klein tandje deskundiger dan de leek zou ik zeggen :)

Meteen ff inhakend op dit punt, ik kan me niet herinneren dat een kamerverhuur andere rechten heeft t.o.v. een volledige woning. Waar baseer je dat op?
Er is in Nederland ook niet iets als een tijdelijk huurcontract tenzij je aan hele specifieke voorwaarden voldoet waaronder het expliciet op papier afstand doen van deze rechten door de huurder - en zelfs dan moet je voorzichtig zijn. Ook het terugclaimen van een woning omdat je deze zelf nodig hebt kan je volgens mij lang niet in alle gevallen toepassen.

Horrorverhalen ken ik ook genoeg, dat in combinatie met de risico's heeft mij doen besluiten mijn woning niet te verhuren of hooguit een kamer/zolder zodat ik direct contact heb met de huurder. Mijn ega wil dit wel maar die is gewend aan de regels zoals ze in China gelden, ofwel een wanbetaler gewoon uitzetten e.d.


MrsDutch

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #202 on: August 12, 2015, 10:20:53 AM »
Hoi allemaal!

Ik zal me even voorstellen. Ik ben 25 jaar en mijn man 29 jaar. We wonen in een dorpje in het Oosten van het land sinds oktober vorig jaar, toen hebben we ons eerste huisje gekocht (eensgezinswoning van de woningbouw). Dat heeft samen met de verbouwing van de keuken eigenlijk al ons spaargeld gekost, dus we starten eigenlijk weer helemaal opnieuw. Ik ben inmiddels 33'weken zwanger van de eerste en kan vanaf week 10 al nauwelijks nog werken, terwijl ik ZZP'er ben. Inmiddels is mijn inkomen dus weggevallen en is het even doorbikkelen totdat de betaling van de zwangerschapsuitkering start eind september. Manlief heeft gewoon een voltijd baan.

Vorige week heb ik MMM gevonden en ben erg geïnspireerd en gemotiveerd om het vanaf hier verstandiger aan te gaan pakken allemaal. Zoals 50% van het inkomen sparen was niet eens ooit in me opgekomen als mogelijkheid, laat staan gaan beleggen. Dus ik heb nog niet veel bij te dragen hier, maar lees in ieder geval graag mee als dat mag :-)

Interessant trouwens van Online! Had laatst zitten zoeken en er zijn maar weinig aanbieders die alleen internet aanbieden (geen vaste lijn nodig en kabel al jaren geleden geschrapt). Daar ga ik me verder in verdiepen, of het wel betrouwbaar is qua stabiel internet en klantenservice. We zitten nu bij Xs4all wat wel goed bevalt, maar 12 euro duurder is dan Online

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #203 on: August 13, 2015, 02:07:20 PM »
Wat leuk, weer nieuwe Nederlanders. Hier ben ik net terug van een spontane (bijna graties) vakantie, want ik bleef bij mijn ouders op de camping waar ze al stonden, samen met mijn twee kindjes. In hun caravan kunnen vier mensen slapen, maar ik paste bij de kleintjes in het bed, lekker knus. ;)

Mijn horrorverhaal is afkomstig van mijn broer, die had zijn woning via een makelaar verhuurd. Maar op een gegeven moment kwam de huur niet meer binnen en toen mijn broer weer in zijn eigen woning trok bleek de huurder zelfs nog onder andere creatieve gaten in de muur gemaakt te hebben. Het heeft best wat tijd gekost om dat allemaal recht te zetten, ook met de makelaar, want die was natuurlijk nalatig geweest. Je huurt natuurlijk niet zo'n persoon voor Jan-met-de-korte-achternaam in.

Kamerhuur en hospitaverhuur is anders. Bij een gewone kamer zul je evenveel bescherming hebben als een andere verhuurder, maar als je bij iemand inwoont heb je negen maanden 'proeftijd'.




JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #204 on: August 14, 2015, 12:41:10 AM »
Gewone kamerhuur (als in: een losse kamer, dus niet een kamer in je huis) heeft inderdaad gewone huurbescherming. Hospitahuur heeft een proeftijd van 9 maanden, waarbinnen je zonder opgaaf van reden de huur kan opzeggen. Zie hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/kamerverhuur/hospitakamers. Lijkt mij dat je doorgaans in 9 maanden toch wel weet wat voor vlees je in de kuip hebt?

Verder kan je tijdelijk verhuren. Dan moet je nog steeds wel opzeggen aan het eind van het tijdelijk huurcontract, maar daarvoor geldt niet de huurbescherming. Je moet dan in het contract zetten dat je zelf weer in de woonruimte wil en dat de huurder het op datum X ontruimd moet opleveren. Zie hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-mijn-verhuurder-het-huurcontract-opzeggen.html, Tijdelijk verhuren mag alleen niet altijd. Wel in de situatie waar ik het over had, nl. je bent er zelf niet (bijvoorbeeld op reis) en je verhuurt je eigen huis voor die periode. Of wanneer je huis te koop staat. Zie hier: http://www.huurders.info/woning-zoeken/tijdelijke-verhuur/

@Lin: een aanrader is "De beleggingsillusie" http://www.beleggingsillusie.nl/ Ik durf er wel een fles wijn om te verwedden dat je bij ABN AMRO veel te veel kosten betaalt en een lager rendement behaalt dan wanneer je gewoon tegen lage kosten de index volgt bij Meesman. Over huis kopen in Amsterdam: het maakt heel erg veel uit waar je dat doet. Staar je niet blind op wonen binnen de ring en aan de zuidkant van het IJ, zou ik zeggen. Zelf woon ik er net buiten aan de westkant (op 5 minuten fietsen van de zuidkant van het Vondelpark), en hier zijn de huizen doorgaans 1/3 goedkoper per m2 dan in het zeer gewilde buurtje net aan de andere kant van de A10. Hetzelfde kan in Noord, al wordt dat wel in rap tempo hipper (en dus duurder).

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #205 on: August 14, 2015, 01:08:30 AM »
Wat ik nog vergeten was te zeggen: ik heb in totaal 3x gebruik gemaakt van de mogelijkheid mijn woning tijdelijk te verhuren omdat ik wegens studie of werk in het buitenland was, en ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen. OK, er zit misschien ergens een vlek of kras op als je weer thuis komt, maar verder werd de huur gewoon op tijd betaald en werd er geen overlast veroorzaakt oid. Ik heb in alle 3 de gevallen wel aan vrienden van vrienden/bekenden verhuurd, vanuit het idee dat dat het risico beperkt dat je een complete halve zool in je huis krijgt. Mocht het mij lukken om vervroegd met pensioen te gaan, dan zit heel veel reizen zeker in de planning - evenals het financieren daarvan door verhuur van m'n eigen (afbetaalde) woning. Een vriendin van mij die nu al heel veel reist (ze werkt op projectbasis en reist tussendoor) heeft een verhuurbedrijf in de arm genomen. Daar betaal je natuurlijk wel kosten voor, maar dan handelen zij wel alle contacten en financien met de huurder af (inclusief de screening van de huurders), en houden een oogje in het zeil terwijl je er zelf niet bent. Dat lijkt mij voor in de toekomst ook een goede optie.

Silvie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 212
  • Age: 38
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #206 on: August 14, 2015, 02:20:29 AM »
Hey allemaal,

Leuke thread, ik heb er al veel van opgestoken.
Mijn achtergrond:
31 jaar, vaste baan bij de overheid, nu een huurwoning met een huur van 715 euro per maand. Dit is een sociale huurwoning waarvoor ik ondertussen te veel verdien en dus gaat de huur elk jaar met 5% omhoog. Daarnaast kan ik nu alleen nog naar een particuliere huurwoning verhuizen en dat kost in en rond Amsterdam al snel meer dan 1000 euro. Conclusie: Ik wil een huis gaan kopen met een aanzienlijk deel eigen inleg. Daarnaast ga ik nog wat over houden om te beleggen. Het doel is om gewoon goed te kunnen leven, af en toe lekker op vakantie en over een paar jaar misschien een jaar er uit.

Ik heb nu een portefeuille bij de ABN-AMRO maar ik vind het erg omslachtig en de kosten zijn niet inzichtelijk. Ik ga me zeker verdiepen in Meesman en Binckbank. Maar dan nog begrijp ik er te weinig van om goed onderbouwde financiële beslissingen te maken.

Heeft iemand tips over goede Nederlandse boeken dan wel sites over financiën en beleggen voor mensen zonder financiële achtergrond?

Hoi Lin,
Klinkt misschien stom, maar ik heb Beleggen voor Dummies gelezen en er veel van geleerd.

Lin

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #207 on: August 14, 2015, 05:01:26 AM »
@Lin: een aanrader is "De beleggingsillusie" http://www.beleggingsillusie.nl/ Ik durf er wel een fles wijn om te verwedden dat je bij ABN AMRO veel te veel kosten betaalt en een lager rendement behaalt dan wanneer je gewoon tegen lage kosten de index volgt bij Meesman. Over huis kopen in Amsterdam: het maakt heel erg veel uit waar je dat doet. Staar je niet blind op wonen binnen de ring en aan de zuidkant van het IJ, zou ik zeggen. Zelf woon ik er net buiten aan de westkant (op 5 minuten fietsen van de zuidkant van het Vondelpark), en hier zijn de huizen doorgaans 1/3 goedkoper per m2 dan in het zeer gewilde buurtje net aan de andere kant van de A10. Hetzelfde kan in Noord, al wordt dat wel in rap tempo hipper (en dus duurder).

Bedankt voor de tip over de beleggingsillusie!
Over de locatie van het huis, ik had een optie op een huis in Zuidoost dus op zich ben ik flexibel qua locatie, het moet alleen wel binnen fietsafstand (en dat is voor mij 10 km) van het centrum zijn. Noord is qua afstand goed maar ik heb er eerder gewoond en de buurt was echt niet geweldig, dat verschilt natuurlijk per plek.

Lin

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #208 on: August 14, 2015, 05:03:02 AM »
Hey allemaal,

Leuke thread, ik heb er al veel van opgestoken.
Mijn achtergrond:
31 jaar, vaste baan bij de overheid, nu een huurwoning met een huur van 715 euro per maand. Dit is een sociale huurwoning waarvoor ik ondertussen te veel verdien en dus gaat de huur elk jaar met 5% omhoog. Daarnaast kan ik nu alleen nog naar een particuliere huurwoning verhuizen en dat kost in en rond Amsterdam al snel meer dan 1000 euro. Conclusie: Ik wil een huis gaan kopen met een aanzienlijk deel eigen inleg. Daarnaast ga ik nog wat over houden om te beleggen. Het doel is om gewoon goed te kunnen leven, af en toe lekker op vakantie en over een paar jaar misschien een jaar er uit.

Ik heb nu een portefeuille bij de ABN-AMRO maar ik vind het erg omslachtig en de kosten zijn niet inzichtelijk. Ik ga me zeker verdiepen in Meesman en Binckbank. Maar dan nog begrijp ik er te weinig van om goed onderbouwde financiële beslissingen te maken.

Heeft iemand tips over goede Nederlandse boeken dan wel sites over financiën en beleggen voor mensen zonder financiële achtergrond?

Hoi Lin,
Klinkt misschien stom, maar ik heb Beleggen voor Dummies gelezen en er veel van geleerd.

Haha, het klinkt wel als mijn niveau :), bedankt!

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #209 on: August 14, 2015, 02:25:00 PM »
@Lin: een aanrader is "De beleggingsillusie" http://www.beleggingsillusie.nl/ Ik durf er wel een fles wijn om te verwedden dat je bij ABN AMRO veel te veel kosten betaalt en een lager rendement behaalt dan wanneer je gewoon tegen lage kosten de index volgt bij Meesman. Over huis kopen in Amsterdam: het maakt heel erg veel uit waar je dat doet. Staar je niet blind op wonen binnen de ring en aan de zuidkant van het IJ, zou ik zeggen. Zelf woon ik er net buiten aan de westkant (op 5 minuten fietsen van de zuidkant van het Vondelpark), en hier zijn de huizen doorgaans 1/3 goedkoper per m2 dan in het zeer gewilde buurtje net aan de andere kant van de A10. Hetzelfde kan in Noord, al wordt dat wel in rap tempo hipper (en dus duurder).

Bedankt voor de tip over de beleggingsillusie!
Over de locatie van het huis, ik had een optie op een huis in Zuidoost dus op zich ben ik flexibel qua locatie, het moet alleen wel binnen fietsafstand (en dat is voor mij 10 km) van het centrum zijn. Noord is qua afstand goed maar ik heb er eerder gewoond en de buurt was echt niet geweldig, dat verschilt natuurlijk per plek.

Ik woon er zelf en ben dus bevooroordeeld, maar kom ook eens in Nieuw-West kijken zou ik zeggen. Leuke plekken om te wonen: het Blue Band dorp (letterlijk achter mijn huis - betaalbare laagbouw met tuin op 15 tot 20 minuten fietsen van het Leidsplein), Stadstuin Overtoom (nieuwbouw, heel mooi project en ook nog superduurzaam) en omgeving, en zo kan ik nog wat meer tips bedenken. Als je daar belangstelling voor hebt, PM me even, dan stuur ik een langer tiplijstje toe :).

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #210 on: August 20, 2015, 03:19:28 AM »
Naar aanleiding van het artikel The urban tribe gooi ik het dan maar eens in de groep: is het niet eens tijd voor een Nederlandse meet-up? Ergens in een cafeetje, of op z'n Mustache: een potluck-party bij iemand thuis? Het zou bij mij thuis kunnen (midden van het land, vlakbij snelweg en goed bereikbaar met OV (bus)).

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #211 on: August 20, 2015, 04:57:06 AM »
Ik zeg - ja, doen! Ben wel voor een potluck party, heb zelf niet zoveel plek en gebrek aan goed bereikbare locatie dus als jij je opwerpt; graag. Stom, maar vind het toch wel spannend om als knieperd uit de kast te komen, hoor ;)

kander

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 262
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #212 on: August 20, 2015, 05:00:08 AM »
Leuk! Ik doe ook graag mee :D

Dutchlady

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 14
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #213 on: August 20, 2015, 09:26:52 AM »
Oh ik zou ook wel mee willen doen. Woon zelf in het zuiden dus het midden is voor mij prima te doen.

Overigens geïnspireerd door de 'bijstandschallenge van Greatwithsilence heb ik vandaag meteen mijn hele salaris doorgeboekt naar de spaar- en beleggingsrekeningen. Onze uitdaging wordt deze maand leven op alleen het salaris van mijn man, benieuwd hoe dat zal gaan. Hou jullie op de hoogte.

Ik heb trouwens ook de belggingsillusie gelezen. Bij dat soort boeken vind ik altijd dat er wel heel veel bladzijden worden gewijd aan een heel simpele boodschap (en precies dezelfde als die van MMM): ga indexbeleggen, houd je kosten laag en handel nooit in emotie.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #214 on: August 21, 2015, 01:28:25 AM »
Leuk! I'm in. En Spruit, wij zijn geen knieperds, wij zijn financieel verantwoordelijke mensen met een doel in het leven. Het zou eventueel ook bij mij in Amsterdam kunnen (heel goed OV, op zondag gratis parkeren, min of meer naast de A10), maar mijn huis is vermoedelijk een stuk kleiner dan het jouwe, Dumb blonde. En voor de niet-randstedelingen woon jij denk ik dichterbij.

Silvie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 212
  • Age: 38
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #215 on: August 21, 2015, 04:05:57 AM »
Leuk! Ik woon in Utrecht, dus voor mij is het hele land vrij bereikbaar, gelukkig :-)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #216 on: August 21, 2015, 06:58:39 AM »
Leuk dat er zoveel mensen willen meeten! Maar eh, waar blijven de mannen?

Rekenvraagje voor de liefhebberts... Ik probeer verschillende inkomenssituaties tegen elkaar af te wegen. Dit om voor mezelf een prettige balans te vinden tussen meer werken + meer verdienen vs. minder werken en meer vrije tijd. Ik probeer in cijfers uit te drukken hoeveel welk soort werk me oplevert. Dus, stel ik werk X jaar tegen Y inkomen, hoeveel jaar moet ik dan werken om Z bedrag op te bouwen en daar van te leven? Of ik verlaag mijn eindbedrag naar A, hoeveel jaren moet ik dan tegen Y inkomen werken en hoeveel inkomen heb ik in mijn deeltijdpensioen dan nog aanvullend nodig?

Die Amerikanen hebben het maar makkelijk met hun 4% regel, gewoon 25xjaaruitgaven en je weet wat je bij elkaar moet sparen. Daarop gebaseerd is ook de tabel gemaakt van savingsrate naar werkjaren: http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

Maar eh, wij hebben natuurlijk de geweldige vermogensrendementsheffing om rekening mee te houden. En ik weet ook niet of het mogelijk is om tijdens de opbouwfase ook 5% na inflatie (en na VRH!) te kunnen halen, dat zou het opbouwproces dan ook vertragen. Hoe neem ik dat mee in de berekeningen? Of ben ik dit in mijn hoofd alweer veel te moeilijk aan het maken??
Help please!

Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #217 on: August 21, 2015, 07:34:23 AM »
Ik wil ook wel meeten, midden in het land is perfect voor mij.

@Spruit: Ken je de site berekenhet.nl al? Daar kun je allerlei berekeningen uitvoeren, onder andere hoe lang/veel je bijv moet sparen om een bepaald bedrag te krijgen, of hoe veel je uiteindelijk krijgt als je een bepaald bedrag per maand spaart. Dan kun je ook invoeren dat je rekening wilt houden met de VRH. Maar dat soort berekeningen zijn ook nog wel vrij eenvoudig in excel te maken.

Ik ben er vooral nog niet van overtuigd dat we iets van 7% rendement kunnen halen, lijkt mij erg veel. Maar ik ben ook pas vorig jaar begonnen met beleggen, dus we zullen wel zien. Ik denk dat als wij 25x jaaruitgaven hebben gespaard het wel genoeg zou zijn. Vooral omdat je op een gegeven moment weer AOW krijgt, en je nu ook nog een pensioen bij je werkgever opbouwt. Maar wat nu 25x mijn jaaruitgaven zijn, zal dat over 10 jaar vast niet meer zijn.

Ik kies er bewust voor om iig de komende jaren nog fulltime te werken om zoveel mogelijk op te bouwen. Maar dat is natuurlijk een erg persoonlijke keuze.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #218 on: August 21, 2015, 08:11:04 AM »
Zoals ik het zie: de vermogensrendementsheffing is nu 1,2% van de waarde van je vermogen per jaar (want de Belastingdienst gaat uit van 4% rendement en heft daar 30% belasting over). Als je zeker wil weten dat die je niet in de weg zit en je verder zeker wil weten dat je niets extra's nodig hebt, zou je dus die 1,2% uit je 4% withdrawal rate moeten kunnen betalen. Dus moet je dan kunnen leven van 2,8 % van je stash, en wordt de hoeveelheid die je nodig hebt navenant groter.

Persoonlijk vind ik dat erg aan de voorzichtige kant. Wij Nederlanders kunnen nog rekenen op het ontvangen van AOW (al zou ik wel voorzichtig zijn met aannames over de hoogte van het bedrag, zou zomaar kunnen dat het pensioenstelsel tussen hier en onze pensioendatum nog een keer op zn kop gaat), en de meesten van ons hebben pensioen opgebouwd bij hun werkgever. De meesten van ons kunnen ons dus denk ik een hogere withdrawal rate dan 4% permitteren in de jaren voordat we AOW-gerechtigd zijn. Ik heb nog geen beoogd einddoel uitgerekend voor mezelf, maar ik zou dat denk ik ongeveer zo doen:
- uitgaven zo veel mogelijk naar beneden krijgen en kijken waarvan ik op de lange termijn rond kan komen (dit bedrag kan natuurlijk omlaag als m'n huis afgelost is enzo), eerst dus maar eens duidelijk hebben wat ik structureel nodig heb aan inkomen om te leven zoals ik wil.
- kijken wat ik na mijn NL officiele pensioendatum al uitgekeerd zou krijgen o.b.v. werkgeverspensioen en AOW, om een idee te krijgen van wat ik na mijn 70e nog aan aanvulling nodig zou hebben bij verschillende vervroegde pensioendata. Op mijnpensioenoverzicht.nl kun je met verschillende vervroegde pensioendata spelen en kijken wat er gebeurt, het bedrag voor als ik NU zou stoppen met werken krijg ik ook nog jaarlijks van mijn pensioenfonds thuisgestuurd in het pensioenoverzicht.
- Voor het bedrag wat je ook jaarlijks denkt nodig te hebben na de NL pensioendatum (dus het deel van je stash waarvan je blijft trekken tot je dood gaat) zou ik het liefste een vermogen willen hebben waarvan dat bedrag 2,8% is (dus met vermogensrendementsheffing verdisconteerd een withdrawal rate van 4%). Vrouwen in mijn familie hebben de neiging om bijna of helemaal honderd te worden, dus ik ben hier liefst voorzichtig mee. Waarbij je dan het deel dat in je heffingsvrije voet valt natuurlijk wel gewoon voor 4% kan leegtrekken, maar dat is helaas niet zo veel. Een alternatief is vastgoed waarvan de verhuur (met de beheerkosten verdisconteerd + de inkomstenbelasting eraf) dit bedrag oplevert, of een mix van beide.
- Voor het resterende kun je je dan een withdrawal rate inclusief vermogensrendementsheffing veroorloven waardoor het helemaal op is op je NL AOW/pensioendatum. Immers, dat geld heb je daarna niet meer nodig. Hoe veel % dat is hangt natuurlijk af van hoeveel jaar je hiermee moet overbruggen.

Ik moet het nog uitrekenen allemaal, maar voor mij zal vermoedelijk die 25x jaaruitgaven een eind in de richting komen. Ik ben nu 36, tegen de tijd dat ik dit heb opgebouwd denk ik dat ik tegen de vijftig loop (op zn vroegst), zeker als mijn inkomen ongeveer hetzelfde blijft als nu. Dan heb ik a) meer pensioen opgebouwd, waardoor het bedrag wat ik tot mijn dood nodig zou hebben veel lager is dan nu, en hoef ik b) nog maar iets van twintig jaar te overbruggen.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #219 on: August 21, 2015, 09:18:12 AM »
Hmm nog een ingeving: het vermogen dat je opbouwt in een huis is natuurlijk (?) vrijgesteld van VRH. Dat zou ik dus ook moeten meenemen in het vergelijken van huur+beleggen vs. koop+aflossen. Hmmmmm blijft lastige materie.

De 2,8% ipv 4% SWR, dat kan ik volgen. Helaas bouw ik geen werkgeverspensioen op (vriendlief gelukkig wel), wel AOW natuurlijk maar das geen vetpot. Ik hoop over een aantal jaar een switch te kunnen maken naar een werkgever die wel werkgeverspensioen biedt, maar dat is koffiedik kijken. Dus maar uit gaan van 3% SWR voorlopig dus. Daarnaast is het ook zo dat onze salarissen (met name die van vriend) gegarandeerd gaan stijgen, dat is CAO bepaald. Dat maakt het beeld iets rooskleuriger.
Als ze in Den Haag gaan rommelen met de VRH, waar toch af en toe ballonnetjes over worden opgelaten, dan wordt het allemaal weer anders. Idem voor de hypotheekrente-aftrek etc. Lastig plannen maken als zoiets elk moment kan worden omgegooid.

Hoe dan ook hebben wij nog een lange weg te gaan en juist daarom vind ik het lastig om nu veel van mijn jonge jaren te investeren in iets wat nog zó ver weg is, terwijl het niet hoeft om nu gewoon goed te leven. Luxe probleem, eigenlijk.

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #220 on: August 21, 2015, 01:57:28 PM »
Hoe dan ook hebben wij nog een lange weg te gaan en juist daarom vind ik het lastig om nu veel van mijn jonge jaren te investeren in iets wat nog zó ver weg is, terwijl het niet hoeft om nu gewoon goed te leven. Luxe probleem, eigenlijk.

Spruit, je ziet het misschien wat te duister in. Goed leven en flink sparen hoeft elkaar niet uit te sluiten, dat is nou net een van de boodschappen van MMM (het lijkt soms wel alsof we de werken van één of andere profeet interpreteren...). Bovendien is het juist in het begin handig om even door te bijten met beleggen en sparen. Na een tijdje wordt het een rollende sneeuwbal die steeds groter wordt terwijl jij rustig doorwerkt. Op enig moment haalt die sneeuwbal jou in en dan kun je er al dan niet voor kiezen om te stoppen met werken.

Zelf had ik ook al bedacht dat je, naarmate je ouder wordt, steeds meer kunt interen op je vermogen. Je zou kunnen begroten op een soort "piek" waarna je langzaam gaat afbouwen. Die piek zou zich dan pakweg 10, 15 jaar vóór het begin van AOW en pensioen kunnen bevinden. Al heb je natuurlijk wel minder AOW en pensioen als je eerder stopt met werken. Dat is vrij moeilijk te berekenen, lijkt me.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #221 on: August 21, 2015, 02:13:02 PM »
Pro-Amateur, het is niet dat ik het sparen of zuinig leven zwaar vind. Allerminst, dat is een leuke uitdaging. Maar eh (schaam, schaam), het hard werken/veel verdienen gedeelte dat nodig is om een hoog spaarpercentage te halen. Ik hou teveel van mijn vrije tijd en wat dat voor ons als relatie/gezin doet, moeilijk om dat op te geven. De dag heeft maar 24 uur. Ik heb een proefje FIRE gehad en nu is dat lastig op te geven. Maar... ik neig steeds meer naar de "even doorbijten" tactiek. 

Het maakt trouwens voor de hoeveelheid AOW niet uit of en hoe lang je hebt gewerkt, dat krijgt iedereen. Tenzij je besluit te emigreren, dan worden er jaren vanaf getrokken.
« Last Edit: August 21, 2015, 02:15:44 PM by Spruit »

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #222 on: August 22, 2015, 12:54:48 AM »
Oh, dan snap ik wat je bedoelt. Het ten alle koste verhogen van je inkomsten vind ik ook wat minder, misschien ook omdat het in de VS veel meer rendeert door de lagere belastingen. Nu heb ik een baan die doenbaar is en goed verdient. Ongetwijfeld zou ik in de privé-sector (ben nu ambtenaar) veel meer kunnen verdienen, maar die 10 weken jaarlijks verlof en de vrijheid om veel thuis te werken (lees: veel tijd met de kinderen) zijn me veel te dierbaar. Dan maar wat langer werken, in plaats van met een maagzweer richting FIRE...

Overigens gaat het erg snel als je eenmaal begint. Deze site ken ik al jaren maar het duurde even voordat het bij mij "klikte" en ik me realiseerde hoe simpel sommige dingen kunnen zijn. Mijn prognoses zijn te conservatief omdat ik nu (ben sinds 1-1-2014 echt begonnen) al op het niveau zit dat ik pas medio volgend jaar zou moeten bereiken volgens de planning. Waar ik eerste had ingeschat dat ik ongeveer 30% van ons inkomen zou kunnen sparen, kom ik dit jaar moeiteloos op 50% uit. Wat niet wegneemt dat het in het begin, zeker als je jong bent en hoge kosten en een laag inkomen hebt, erg moeilijk kan zijn om die stijgende lijn te zien.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #223 on: August 22, 2015, 02:00:24 AM »
Spruit, je dacht toch niet dat eigenwoningbezit helemaal onbelast zou wezen? Dan ken je onze fiscus nog niet hoor... Ten eerste betaal je uiteraard OZB over de WOZ-waarde van je woning in je gemeente. Ten tweede betaal je het eigenwoningforfait: je moet een percentage van de WOZ-waarde van je woning bij je inkomen optellen, en daar betaal je gewoon inkomstenbelasting over. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigenwoningforfait/eigenwoningforfait_berekenen/eigenwoningforfait_berekenen

Great White Silence

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 95
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #224 on: August 22, 2015, 04:23:25 AM »
Een meeting lijkt mij ook wel leuk, misschien wil zelfs mijn man ook wel mee. ;)

En JJNL: als je de hypotheek (bijna) hebt afgelost, krijg je te maken met wet Hillen. Dan betaal je dus geen eigenwoningforfait meer. Al kan ik me voorstellen dat deze wet over een tijdje gaat verdwijnen, omdat iedereen toch verplicht af moet lossen.

Hier gaan we er gewoon vanuit dat het hele pensioenstelsel, inclusief AOW klapt. Dan kun je ook niet teleurgesteld worden op je 85ste (ja, expect the worst, hope for the best), en hebben we het helemaal zelf in de hand.

Wel leuk dat mijn bijstandschallenge navolging vindt, ben benieuwd hoe het gaat.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #225 on: August 22, 2015, 02:11:09 PM »
Leuk dat er zoveel mensen willen meeten! Maar eh, waar blijven de mannen?

Hier :P

Heb ook wel interesse in een meet, kom uit Tilburg dus graag niet te ver naar 't noorden. Eventueel kan ik wel mijn huis beschikbaar stellen als locatie maar tis maar een arbeidershuisje dus veel meer als 10 personen wordt lastig.
Dit overigens wel onder voorbehoud van mijn privé situatie.

Oh, dan snap ik wat je bedoelt. Het ten alle koste verhogen van je inkomsten vind ik ook wat minder, misschien ook omdat het in de VS veel meer rendeert door de lagere belastingen. Nu heb ik een baan die doenbaar is en goed verdient. Ongetwijfeld zou ik in de privé-sector (ben nu ambtenaar) veel meer kunnen verdienen, maar die 10 weken jaarlijks verlof en de vrijheid om veel thuis te werken (lees: veel tijd met de kinderen) zijn me veel te dierbaar. Dan maar wat langer werken, in plaats van met een maagzweer richting FIRE...

Overigens gaat het erg snel als je eenmaal begint. Deze site ken ik al jaren maar het duurde even voordat het bij mij "klikte" en ik me realiseerde hoe simpel sommige dingen kunnen zijn. Mijn prognoses zijn te conservatief omdat ik nu (ben sinds 1-1-2014 echt begonnen) al op het niveau zit dat ik pas medio volgend jaar zou moeten bereiken volgens de planning. Waar ik eerste had ingeschat dat ik ongeveer 30% van ons inkomen zou kunnen sparen, kom ik dit jaar moeiteloos op 50% uit. Wat niet wegneemt dat het in het begin, zeker als je jong bent en hoge kosten en een laag inkomen hebt, erg moeilijk kan zijn om die stijgende lijn te zien.

Ik denk dat veel mensen overschatten wat de kosten zijn. Als je een minimum inkomen hebt met een huurhuis wordt een groot deel gecompenseerd door huur en zorgtoeslag. Als je vervolgens dat gaat gebruiken om voor 80 euro per maand Ziggo en 40 euro per maand een flinke smartphone te financieren dan snap ik wel waar het mis gaat.
Mijn inziens kijkt de jeugd te makkelijk omhoog wat de ouders allemaal hebben. Als je op je 22é uit huis gaat moet je niet verwachten dat je binnen een jaar alles op orde hebt, maar dat is nu precies wat er wel gebeurt. Het zelfde met verbouwingen van een koophuis, zo'n beetje iedereen die een huis koopt knalt er meteen een nieuwe keuken en badkamer in. Das leuk maar dat gaat ten kosten van het bestaande spaargeld of juist een hogere lening. Wij hebben er bewust voor gekozen ons spaargeld in de hypotheek te steken en kleine rendabele investeringen te doen in de opvolgende jaren (Zonnepanelen, buiten schilderwerk en keuken apparatuur vervangen door A+(+) apparatuur). Als de hypotheek klaar is, dan pas gaan we kijken naar eventuele grotere zaken zoals een dakkapel of aanbouw (al redden we ons nu prima zonder beide).


Wat betreft de Wet Hillen, daarvan verwacht ik inderdaad ook dat die gaat sneuvelen. Daar staat tegenover dat de kosten voor het eigen woning forfait niet zo gek hoog zijn, veel lager dan een huurhuis (en die indexeert waarschijnlijk nog veel langzamer ook gezien de huidige huurverhogingen).

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #226 on: August 26, 2015, 02:18:36 AM »
Leuk dat er zoveel zijn die wel een meet-up willen! Ik heb even een nieuw mailadres aangemaakt. Mijn gewone mailadres bevat mijn volledige naam en die wil ik liever niet openbaar op een forum hebben staan. Als je me een mailtje stuurt met je (nick)naam erbij dan maak ik een datumprikker o.i.d. aan. Dat doe ik dan wel vanaf mijn normale mailadres. Mijn gloednieuwe (tijdelijke) mailadres is gooisblondje [at] gmail [punt] com.


Susan

  • Stubble
  • **
  • Posts: 122
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #227 on: August 26, 2015, 04:34:27 AM »
Goeie, ik heb gemaild!

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #228 on: August 26, 2015, 11:33:19 AM »
Gedaan!

kander

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 262
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #229 on: August 26, 2015, 12:02:44 PM »
Ik heb ook gemaild :)

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #230 on: August 26, 2015, 01:43:21 PM »
Iedereen die me heeft gemaild heeft als het goed is een uitnodiging voor de afspraakplanner ontvangen. Er zijn tot nu toe 6 geïnteresseerden, dus dat belooft al een leuke potluck party te worden!

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #231 on: August 26, 2015, 04:25:56 PM »
Heb je net gemaild Dumb Blonde!

Wauske, mocht het voor ons beide lukken om erbij te zijn: carpoolen? Ik woon in omgeving Den Bosch namelijk. En ik ben net niet stoer genoeg om naar Utrecht ofzo te fietsen

expatinAMS

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #232 on: August 27, 2015, 08:28:09 AM »
Hi friends! I'm not Dutch, but I do live in the Netherlands, if that counts! I just found this thread so I haven't read through the whole thing yet but I'm looking forward to connecting with everybody :)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #233 on: August 27, 2015, 11:01:01 AM »
Hi! Non-Dutch habitants of The Netherlands are more than welcome ofcourse. Great to have you here :-)

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #234 on: August 27, 2015, 12:44:12 PM »
Hi, and welcome, expatinAMS! Does your nickname indicate that I've found a fellow-Mustachian in Amsterdam? If so: even greater!

expatinAMS

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #235 on: August 28, 2015, 12:52:38 AM »
JNLL - yep!!! husband and I live between oud zuid and de pijp, right by cafe loetje if you know where that is :)

expatinAMS

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #236 on: August 28, 2015, 12:55:45 AM »
also, didn't mean to take over in english! i can follow along in dutch and just chime in in english when i post if that's ok. thanks for letting me lurk.

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #237 on: August 28, 2015, 12:16:03 PM »
Of course I know, expatinAMS - don't they revoke your Amsterdammer-passport if you don't? ;) Nice neighbourhood, BTW.

I live in Slotervaart, near Lelylaan train station. Much less classy, but really good if you have to commute to work like I do.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #238 on: August 28, 2015, 02:50:05 PM »
Of course I know, expatinAMS - don't they revoke your Amsterdammer-passport if you don't? ;) Nice neighbourhood, BTW.

I live in Slotervaart, near Lelylaan train station. Much less classy, but really good if you have to commute to work like I do.

Ha, grappig, mijn zwager woont ook vlak bij Lelylaan, in een gedeeld apartement. Prima wijk volgens mij, ik logeerde er weleens toen ik voor werk door ongeveer het hele land op pad was.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #239 on: August 28, 2015, 02:52:14 PM »
NEWSFLASH: de VRH gaat veranderen.
http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/vermogensrendementsheffing-voor-rijken-omhoog/

Quote
Een korte rekensom leert ons dat iedereen met een vermogen tot €303.114 erop vooruit gaat door deze veranderingen. Vermogens boven deze grens gaan er – uitgaande van de percentages die in dit artikel genoemd worden – op achteruit.

Meningen, inzichten? Is dit goed of slecht nieuws voor ons??

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #240 on: August 29, 2015, 08:47:51 AM »
Mijn conclusie was: goed nieuws voor wie tot 3 ton aan het opbouwen is, want die is daar dus sneller (de belasting tot 3 ton gaat naar beneden). En slecht nieuws voor wie daar boven zit. Wanneer je echt vroeger met pensioen wil, zul je vermoedelijk meer dan 3 ton nodig hebben, dus uiteindelijk zou ik zeggen: slecht nieuws. Bovendien gaat men de tarieven periodiek aanpassen o.b.v. daadwerkelijk behaalde rendementen, dat maakt het lastiger om lang vooruit te plannen (zeg: 20 jaar), je weet dan dus niet wat de VRH tegen die tijd zal zijn. De onderliggende politieke aanname is natuurlijk dat alleen de echte rijke stinkerds meer dan 3 ton aan vermogen opbouwen, en HardWerkende Nederlanders zoals jullie en ik natuurlijk niet. Kortom: het wordt hoog tijd voor normale, spaarzame lieden om uit de kast te komen, want het frame dat gebruikt wordt is *ahem* nogal eenzijdig.

belgiandude

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 58
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #241 on: August 29, 2015, 09:01:33 AM »
Are there any Dutch Mustachians here. I read this blog for two years now. I want to know how other Dutch people are striving for ER, especially with our high taxes. I can read MMM very well but i can't discuss this complicated stuff in English/ American.

Even wat over mezelf. Ik ben 39 en sinds twee jaar dus bekend met deze website. Ook flink aan het sparen maar de 50% savings rate haal ik niet en ga ik ook niet halen de komende jaren. Ik vraag me af of de MMM theorie haalbaar is in Nederland. Ik ga er zelf vooralsnog vanuit dat dat niet het geval is,in ieder geval niet met mijn gezinssamenstelling. Wel hoop ik iets eerder te kunnen stoppen met werken en over een jaar of 8 mijn huis afbetaald te hebben.

Graag hoor ik jullie ervaringen .

Geen Nederlander, maar Belg. Toen ik nog in Brussel woonde, leefde ik van een bedrag tussen 600 en 800 euro per maand, terwijl mijn netto inkomen groter dan 2000 euro per maand was. Dat heeft me na een aantal jaar een erg leuk bedrag opgeleverd...

Momenteel ben ik getrouwd, woon ik een ander land, en hebben we nog steeds dezelfde spaarquota.  Tegen ons 40ste zijn we wel binnen mochten er geen rare ongelukken gebeuren.
« Last Edit: August 29, 2015, 09:04:55 AM by belgiandude »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #242 on: August 29, 2015, 11:19:51 AM »
Mijn conclusie was: goed nieuws voor wie tot 3 ton aan het opbouwen is, want die is daar dus sneller (de belasting tot 3 ton gaat naar beneden). En slecht nieuws voor wie daar boven zit. Wanneer je echt vroeger met pensioen wil, zul je vermoedelijk meer dan 3 ton nodig hebben, dus uiteindelijk zou ik zeggen: slecht nieuws. Bovendien gaat men de tarieven periodiek aanpassen o.b.v. daadwerkelijk behaalde rendementen, dat maakt het lastiger om lang vooruit te plannen (zeg: 20 jaar), je weet dan dus niet wat de VRH tegen die tijd zal zijn. De onderliggende politieke aanname is natuurlijk dat alleen de echte rijke stinkerds meer dan 3 ton aan vermogen opbouwen, en HardWerkende Nederlanders zoals jullie en ik natuurlijk niet. Kortom: het wordt hoog tijd voor normale, spaarzame lieden om uit de kast te komen, want het frame dat gebruikt wordt is *ahem* nogal eenzijdig.

Arrghh de HardWerkende Nederlander, bah bah. Nee dat beeld dat klopt van geen kant, maar het is de overheid natuurlijk ook niet aangelegen om mensen de financiele onafhankelijkheid op te sturen. Iedereen moet vooral aan het werk gaan en blijven. Tja...

Die variabele VRH vind ik inderdaad onhandig, geen pijl op te trekken. Maar goed, ik denk dat het nog wel een flinke poos kan duren voordat ik op netto 300K zit. Incl. afbetaald huis. Daarna zien we wel verder. Van de 4% op 300K denk ik dat we best prima kunnen leven (als we wonen in een afbetaald huis, dus met zeer lage woonkosten). Als we er dan ook nog een beetje parttime bij blijven werken en/of langzaam interen op de stash dan zal het best goed komen. Ik hoef niet zo nodig tot mijn honderdste 300K op de bank, als ik 100K na laat aan mijn familie is dat meer dan zat ;)

Pro_Amateur

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Leave no stache behind
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #243 on: August 31, 2015, 03:11:54 AM »
Voor mij zou de wijzigende VRH betekenen dat ik eerder moet stoppen met werken. Omdat ik in België woon, val ik dan in hun belastingsysteem en daar bestaat geen VRH, wel belasting op gerealiseerde dividenden. Dan zou ik eventueel nog wat freelance kunnen werken voor mijn huidige baas. Zolang dat niet te structureel wordt, heb ik daar geen last van.

Nu nog over 10 jaar ofzo mijn vrouw overtuigen om er ook mee te stoppen. Dat kan zomaar het grootste struikelblok zijn. Tenzij zij dan ook freelance kan gaan, wat ik wel vermoed.

jugglingcontinents

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Age: 40
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #244 on: September 07, 2015, 08:48:23 AM »
Another fellow Amsterdam-expat saying hi :) Glad to see we have so many Dutch mustachians here!

Like expatinAms, I hope no one minds if I read along in Dutch and occasionally post in English... mijn geschreven(?) Nederlands is nog niet zo goed.

PS - JJNL, Slotervaart may not exactly be classy, but I'm certainly happy with the rents!

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #245 on: September 07, 2015, 12:46:31 PM »
Hallo en welkom :-)

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #246 on: September 07, 2015, 11:33:56 PM »
Haha, jugglingcontinents, you're right, for Amsterdam standards it's not very expensive here - maybe we can start a campaign about how this really is the most Mustachian place to live in Amsterdam (just like all the NYC mustachians seem to be living in / moving to Queens). Welcome!

expatinAMS

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #247 on: September 11, 2015, 03:48:22 AM »
Fijne Vridag! Hoping to get a bit of advice from you guys. I HATE my Ziggo contract- you may have seen that I posted a while ago in the forum about other ways to watch premier league soccer other than ziggo's add on. We pay 71 EUR a month for internet (which is really fast, I'll admit, at 120MB), house phone (who uses this EVER), TV (which is all in Dutch and we dont EVER watch but have to have to get the soccer package), and the soccer add on (the only reason we have tv, but we only watch it 2/3 of the year during the season, but you can't cancel it the other 1/3). When I called Ziggo saying I wanted to cancel, they did offer me a HUGE discount- 6 months at 29.99 for the all in one bundle and a discount on the soccer package too down to 9 EUR a month, but I didn't take it because...

...when I got home from work yesterday I had some advertisement material from Telfort that they are going to start servicing my neighborhood. When I called to look in to it, they have a plan with 29MB internet only for 23 EUR a month! We had already devised a plan to use Apple TV and a VPN to sling US tv over the internet from the states (fellow expats, PM me if you want more details on this), so this is (at least conceptually) ideal for us because it WAY reduces out costs - 48 EUR a month cheaper, and we'll be able to watch US tv which is what we *actually* want to watch in the first place.

Here's the question- is 29MB fast enough for streaming? It's really fast by US standards (Netflix recommends 25MB for "Ultra HD quality" - https://help.netflix.com/en/node/306), but I'm (maybe foolishly) nervous since it's so much less in number that our current 120MB with Ziggo. As long as 29MB is fast enough to stream movies, that's all we care about (we don't game or anything like that). Also, does anyone have experience with Telfort? Would love some advice from you guys, and unless you say Telfort is AWFUL or that 29MB isn't fast enough, I think I just landed on an extra 576EUR per year. Let me know!

JJNL

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 343
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
  • Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #248 on: September 11, 2015, 05:09:54 AM »
120MB is REALLY fast - I've never had internet that fast and have streamed lots of movies. The only people I know of who have that kind of speed are heavily into online gaming / web development etc., not just regular internet users who also use it to watch TV. I am currently on 50MB through XS4ALL, which is plenty fast enough, but am switching to Telfort at the end of this month. I'll also have 29MB then. You will have to wait a while for user experiences though, as I will be on a long holiday in October + the first half of November.

expatinAMS

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #249 on: September 11, 2015, 05:27:52 AM »
@JNLL - nice! ok cool. Enjoy your holiday :)

I went ahead an signed up with Telfort to start end of October (I'm gone all of October too, and my Ziggo plan will deactivate at the beginning of October, so that's a month without paying- wahoo!). They told me I can call back within 14 days and cancel for free, so if anyone has any additional thoughts on Telefort 29MB plan let me know.