Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 681684 times)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1450 on: June 30, 2022, 01:37:29 AM »
Zou je niet voor die paar keer per jaar dat je voor je werk een auto nodig hebt met de taxi kunnen gaan, die je desnoods zelf betaalt? Is misschien niet eens nodig als je het kopen en hebben van een auto uitspaart.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1451 on: June 30, 2022, 11:04:28 AM »
Zou je niet voor die paar keer per jaar dat je voor je werk een auto nodig hebt met de taxi kunnen gaan, die je desnoods zelf betaalt? Is misschien niet eens nodig als je het kopen en hebben van een auto uitspaart.

Inmiddels ben ik 70 rijlessen in dus stoppen is nu een beetje een gepasseerd station. Maar nee, voor mijn werkgever was er geen enkel compromis mogelijk, en ook andere werkgevers waar ik naar heb gekeken stelden die eis. Dus het was óf dit, óf echt een heel ander soort functie zoeken. Ik heb weloverwogen de beslissing genomen om deze baan te houden dus daar mag ik nu niet meer over klagen, maar ik heb wel onderschat hoe ontzettend moeilijk autorijden is. Na de proefles viel het mij alleszins mee maar daarna bleek het toch wel erg moeilijk te zijn. Ik had gedacht dat ik de eerste tijd misschien af en toe een greenwheels zou kunnen gaan huren en dat het dan wel snel routine zou worden, ik heb onderschat hoe ontzettend veel oefening en herhaling ik nodig heb om iets te blijven kunnen.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1452 on: July 03, 2022, 03:09:44 AM »
Wat me eigenlijk opvalt en waarvan ik graag zou willen checken bij anderen of ik er niet helemaal naast zit, het valt mij op dat private lease van een nieuwe (elektrische) auto misschien wel de goedkoopste optie is. Dat had ik nooit gedacht. In het maandbedrag zit dan al de verzekering die voor mij als beginnend bestuurder natuurlijk torenhoog is. De goedkope oude tweedehands auto's die ik tegenkom slurpen brandstof, de verzekering + wegenbelasting is voor mij nog steeds hoog + een onbekende maandelijkse reservering voor onderhoud. Een private lease contract is vaak 3 tot 5 jaar, na die tijd zit hopelijk de vaardigheid van het autorijden er goed genoeg ingebakken om hem weer weg te kunnen doen en alleen nog maar zo nu en dan te rijden.
Ik heb even gekeken maar de goedkoopste elektrische leaseauto die ik zo vlug vond kost nog steeds 300 euro per maand, moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt betaalbaar vind.

Wij hebben met de eerste periode subsidie gekozen om onze auto in te ruilen voor een Nissan Leaf. 12.5k aanschaf, nog 7.5k terug voor de oude (wat hoger was dan de ANWB geschatte 2e hands prijs). 2k subsidie en tot 2025 geen wegenbelasting. Die 3k die we dus zelf investeerde hebben we uiteindelijk weer terugverdient met de wegenbelasting.

Hij komt niet zo heel ver, maar hij is wel super stil wat goed bij mijn NAH achtige klachten past. T.z.t. moet er een keer een nieuwe accu in maar dat zien we dan wel ;)

Overigens, kijkend naar de verbruikskosten zit ie op 5km/kWh. Geen eigen laadpaal (want geen eigen oprit) dus straat tarief is zo'n 40ct/kWh, gelukkig een aantal palen van Vattenfall in de buurt die voor 21ct/kWh gaan. Dus verbruiksprijs van zo'n 5 tot 10ct/km.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1453 on: July 03, 2022, 08:57:02 AM »
Wat me eigenlijk opvalt en waarvan ik graag zou willen checken bij anderen of ik er niet helemaal naast zit, het valt mij op dat private lease van een nieuwe (elektrische) auto misschien wel de goedkoopste optie is. Dat had ik nooit gedacht. In het maandbedrag zit dan al de verzekering die voor mij als beginnend bestuurder natuurlijk torenhoog is. De goedkope oude tweedehands auto's die ik tegenkom slurpen brandstof, de verzekering + wegenbelasting is voor mij nog steeds hoog + een onbekende maandelijkse reservering voor onderhoud. Een private lease contract is vaak 3 tot 5 jaar, na die tijd zit hopelijk de vaardigheid van het autorijden er goed genoeg ingebakken om hem weer weg te kunnen doen en alleen nog maar zo nu en dan te rijden.
Ik heb even gekeken maar de goedkoopste elektrische leaseauto die ik zo vlug vond kost nog steeds 300 euro per maand, moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt betaalbaar vind.

Wij hebben met de eerste periode subsidie gekozen om onze auto in te ruilen voor een Nissan Leaf. 12.5k aanschaf, nog 7.5k terug voor de oude (wat hoger was dan de ANWB geschatte 2e hands prijs). 2k subsidie en tot 2025 geen wegenbelasting. Die 3k die we dus zelf investeerde hebben we uiteindelijk weer terugverdient met de wegenbelasting.

Hij komt niet zo heel ver, maar hij is wel super stil wat goed bij mijn NAH achtige klachten past. T.z.t. moet er een keer een nieuwe accu in maar dat zien we dan wel ;)

Overigens, kijkend naar de verbruikskosten zit ie op 5km/kWh. Geen eigen laadpaal (want geen eigen oprit) dus straat tarief is zo'n 40ct/kWh, gelukkig een aantal palen van Vattenfall in de buurt die voor 21ct/kWh gaan. Dus verbruiksprijs van zo'n 5 tot 10ct/km.

Als ik op tweedehands sites naar oude barrels op benzine of diesel kijk (de categorie écht goedkope auto's, waarbij een deuk meer of minder niet meer uitmaakt, dat lijkt me het beste type auto voor een "eerste auto") en ik voer die gegevens vervolgens in op vergelijkingssites en de RDW, dan kom ik ook voor de auto's waar ik naar kijk op een €175-200 totaal aan verzekering en wegenbelasting. Daar bovenop komt dan nog brandstof en onderhoud. Voor nieuwe elektrische leaseauto's begin je zo rond de €300-€400 inderdaad. Dat is dus zo'n €100-200 per maand méér én je wordt geen eigenaar van de auto (plus een beetje extra aan elektriciteit, wij hebben ook geen oprit) maar de vraag is dus, weegt dat op tegen het brandstof en onderhoud aan een oude auto? Waar je wel eigenaar van wordt maar die na een paar jaar naar de sloop kan.

De kostenpost 'onderhoud' zal voor een nieuwe auto natuurlijk heel laag zijn maar voor een oud barrel waarschijnlijk hoog. En benzine/diesel is een stuk duurder dan elektrisch rijden en een oude auto heeft een hoog verbruik. Wat in de vergelijking ook niet helpt is dat veel van de echte oude barrels die te koop staan zware oude diesels zijn. Dat zijn blijkbaar degelijke auto's, maar niet persé de meest milieuvriendelijke.

Een tussenoptie is een elektrische of hybride auto die nog niet écht oud is, maar ook niet meer nieuw. Als ik zo even vlug kijk naar modellen uit de periode 2015-2017 dan zou je moeten rekenen op zo'n €10-15k. Ik zie dan bijvoorbeeld een Nissan Leaf uit 2016 die na subsidie zo'n €12.000 kost (klinkt als vergelijkbaar met jouw auto). De verzekering zit op zo'n €100 per maand - bij een auto uit die prijscategorie kan ik het me niet veroorloven om hem WA te verzekeren. De komende tijd nog geen wegenbelasting. Google zegt voor een Leaf gemiddeld €60 per maand onderhoud, dat lijkt mee te vallen. Maar anderzijds zegt Google ook na 8 jaar een nieuwe accu die €10.000 kost. Bij een auto uit 2016 komt die nieuwe accu aardig dichtbij, al zal dat per auto verschillen en maakt het natuurlijk ook uit hoe ver je van huis gaat. Ik heb geen plannen om naar Zuid-Frankrijk of zelfs maar naar Friesland te rijden. Dus het kostenplaatje is vooruit in één klap ongeveer €12.000 afrekenen, €100 verzekering per maand, geen wegenbelasting en hopen dat je met onderhoud een beetje geluk hebt en niet over twee jaar een nieuwe accu nodig hebt.

Dat klinkt als heel veel onzekere factoren en daar hou ik niet van :-) en bovendien wel ineens een héél groot bedrag neerleggen vooraf. Linksom of rechtsom is het gewoon DUUR helaas.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1454 on: September 03, 2022, 07:57:33 AM »
Hoe gaat het hier met iedereen? Veel last van de inflatie?

Ik merk wel duidelijk dat ik meer geld per maand kwijt ben aan leefkosten. Aan de andere kant ben ik dankbaar dat ik het zo goed heb en ik kan nog steeds geld opzij zetten.

Tegelijkertijd kan dat ook weleens voor een schuldgevoel zorgen tegenover de mensen die nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1455 on: September 16, 2022, 09:59:31 AM »
Hoe gaat het hier met iedereen? Veel last van de inflatie?

Ik merk wel duidelijk dat ik meer geld per maand kwijt ben aan leefkosten. Aan de andere kant ben ik dankbaar dat ik het zo goed heb en ik kan nog steeds geld opzij zetten.

Tegelijkertijd kan dat ook weleens voor een schuldgevoel zorgen tegenover de mensen die nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden.
Valt eigenlijk wel mee moet ik zeggen. Scheelt wel dat wij in september vorig jaar een 3-jarig energiecontract hebben afgesloten, 6 zonnepanelen erbij hebben laten leggen (nu 12) en een x-aantal winddelen hebben gekocht. Met de huidige teruggave energiebelasting verwachten we onder 0 uit te komen (full electric huis).

Collega van me woont in dezelfde straat die gaat van 90 euro voor elektra naar 380 euro per maand (2 inkomens). Wijk is stadsverwarming en onze huizen hebben van oudsher elektrische boilers dus dat tikt wel aan ja.

Boodschappen zijn wel wat duurder geworden maar we hebben ook een moestuin waar we het een en ander uit oogsten dus ook dat valt eigenlijk wel mee...

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1456 on: September 16, 2022, 12:20:34 PM »
Wij betaalden voorheen €75 aan energie, ons contract liep af in februari, toen steeg het bedrag naar €185 en vanaf volgende maand gaan we €335 betalen. We zijn bezig met verduurzaming, maar dat heeft tijd nodig. Alleen de levertijd op de al bestelde ramen/kozijnen is volgens mij al iets van 9 maanden. Ons huidige verbruik is al best bescheiden, zeg 1750 kwh en 600 m2 gas. We kunnen het betalen maar ik vind het veel geld, zeker omdat ik weet dat we al heel zuinig zijn. De verwarming staat hier doorgaans op 17.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1457 on: September 17, 2022, 12:30:37 PM »
Mjah, wij zitten dus op 4500kWh (zonder gas/stadsverwarming). Een deel daarvan zal al zakken omdat de nieuwe zonnepanelen nog niet meegeteld zijn daarmee maar de bulk (zeg 3000kWh) zal blijven. Het scheelt voor ons dat alles al HR++ glas en nageisoleerd was toen we het kochten. We hebben alleen zelf de stadsverwarming eruit gekegeld en een warmtepomp laten aanleggen.

Dak kan nog wel wat isolatie gebruiken maar die kan ook wachten tot het dak sowieso vernieuwd moet worden. Dan kijken we ook meteen of we het een plat dak maken zodat de zolder een echte verdieping wordt (en, dan kunnen er nog meer panelen op :P).

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1458 on: September 18, 2022, 01:50:51 AM »
Ik kreeg een vraag een familielid over wat in Nederland de beste fondsen zijn om in te investeren. Met de beste bedoel ik de goedkoopste indexfondsen.
Eerder hadden jullie het over Meesman, wat ik me herinner. Is dat nog steeds de meest actuele? Of is er inmiddels iets beters?
Ter info, de persoon die het vraagt is in de 40, zijn tweeverdieners met jonge kinderen.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1459 on: September 18, 2022, 03:17:18 AM »
Ik kreeg een vraag een familielid over wat in Nederland de beste fondsen zijn om in te investeren. Met de beste bedoel ik de goedkoopste indexfondsen.
Eerder hadden jullie het over Meesman, wat ik me herinner. Is dat nog steeds de meest actuele? Of is er inmiddels iets beters?
Ter info, de persoon die het vraagt is in de 40, zijn tweeverdieners met jonge kinderen.
Volgens mij klopt dat nog wel ja, de kosten zijn in 2021 zelfs omlaag bijgesteld voor 1 specifiek fonds:
Quote
Meesman is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dankzij jullie, onze beleggers. Groot worden brengt voordelen met zich mee en die willen we graag met jullie delen. Daarom verlagen we op 1 januari 2022 de fondskosten van Aandelen Wereldwijd Totaal naar 0,4%. Voor beleggers die meer dan €1 miljoen in dit fonds beleggen worden de fondskosten zelfs 0,25%.[/]

Siebrie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 144
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1460 on: September 21, 2022, 01:55:34 AM »
De Vlaamse krant 'Het Nieuwsblad' (nieuwsblad.be) heeft een serie podcasts 'de Vrolijke Vrekken', met berekeningen van populaire producten in België. Het advies is regelmatig 'in Nederland is het goedkoper' (o.a. verf) :).

Ze hebben ook berekend dat het Pensioensparen helemaal niet zo voordelig is; je kunt het beter zelf doen (maar dan moet je het wel dóen). (zie ook hierover jullie discussie eerder in de draad.)
« Last Edit: September 29, 2022, 07:07:12 AM by Siebrie »

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1461 on: September 24, 2022, 02:37:11 AM »
Nou, vandaag de energierekening binnengekregen. Wij zijn full-electric met een contract dat voor 3 jaar was afgesloten (nu nog 2 jaar te gaan). Hieronder de bedragen (schrik niet):
1. Zonder de verminder energiebelasting hebben we verbruikt €48,03 (voor een heel jaar!)
2. Daar gaat dus nog €729 vermindering energiebelasting vanaf :o
3. En we krijgen ongeveer €11-13 euro per maand voor de winddelen die we hebben (gekoppeld aan de bruto stroom stroomprijs normaal/dal)

Netto verbruik na saldering ongeveer 1400 kWh, winddelen leveren ongeveer 250kWh per deel per jaar dus ik moet waarschijnlijk wat winddelen gaan verkopen als ik ze niet overtuigd krijg dat de Nissan Leaf voldoende extra verbruik oplevert. (1 van de voorwaarden van de winddelen is dat de opwek niet boven de 90% van het netto verbruik mag komen)

Daarbij wel zeggende dat we naast de winddelen ook 12 zonnepanelen op het dak hebben, met de winddelen erbij was dat €8600 investering om hierop te komen (ja, de zonnepanelen waren niet de goedkoopste).

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1462 on: September 24, 2022, 10:32:19 AM »
Wauw, en ik dacht dat wij het al goed deden. De schatting voor dit jaar is een verbruik van 2.800 kWH à € 700 (vóór vermindering energiebelasting denk ik) voor een gasloos huis met warmtepomp. Nog geen zonnepanelen en geen elektrische auto. We staan er ontzettend goed voor vergeleken met alle wanhoopsverhalen in het nieuws.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1463 on: September 24, 2022, 10:39:13 AM »
Wat een lage bedragen! Wij betalen inmiddels €340 per maand voor 1650 kwh/650 kuub gas ongeveer. Twee personen in een rijtjeshuis met energielabel D. Wij gaan binnenkort verbouwen en hopen dan nul op de meter te worden, maar nu is het even zuur.
Ik heb overigens het gevoel dat onze energiemaatschappij er ook een slaatje uit probeert te slaan. Voorheen verlaagde ik het maandbedrag altijd maar dat kan niet meer. Wij betalen een voorschot op basis van een verbruik van 2000 kwh/700 kuub gas maar we hebben nog nooit zoveel verbruikt (en we wonen hier al richting de 10 jaar). Het gas klopt wel ongeveer maar qua stroom zitten we altijd tussen de 1600 en 1800 kwh.

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1464 on: September 25, 2022, 12:33:04 AM »
Ze zullen het verlagen van de voorschotbedragen wel bij alle klanten onmogelijk hebben gemaakt omdat ze bang zijn dat ze anders niet betaald krijgen. Ons voorschotbedrag begon dit jaar rond de € 350 en we konden het pas serieus verlagen toen we het dubbele(!) van het verwachte jaarbedrag hadden betaald. Een deel van de reden is waarschijnlijk dat het nieuwbouw is en dat er daarom geen historische verbruikscijfers zijn om een schatting op te baseren. Ze zijn dus aan de erg veilige (voor hen) kant gaan zitten. Tot de eindafrekening lopen we nu zo'n € 800 debiteurenrisico op onze energiemaatschappij. Ik ben er niet blij mee maar het kon erger en ik zie niet direct een alternatief.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1465 on: October 04, 2022, 11:39:41 AM »
Wat een lage bedragen! Wij betalen inmiddels €340 per maand voor 1650 kwh/650 kuub gas ongeveer. Twee personen in een rijtjeshuis met energielabel D. Wij gaan binnenkort verbouwen en hopen dan nul op de meter te worden, maar nu is het even zuur.
Ik heb overigens het gevoel dat onze energiemaatschappij er ook een slaatje uit probeert te slaan. Voorheen verlaagde ik het maandbedrag altijd maar dat kan niet meer. Wij betalen een voorschot op basis van een verbruik van 2000 kwh/700 kuub gas maar we hebben nog nooit zoveel verbruikt (en we wonen hier al richting de 10 jaar). Het gas klopt wel ongeveer maar qua stroom zitten we altijd tussen de 1600 en 1800 kwh.
Slaatje zal wel meevallen, was pas geleden nog op het nieuws. Om te voorkomen dat mensen gigantische schulden opbouwen doordat ze het voorschot fors verlagen moeten mensen bellen als ze het willen verlagen. Grote kans als je belt dat dat ook geaccepteerd wordt.

Wauw, en ik dacht dat wij het al goed deden. De schatting voor dit jaar is een verbruik van 2.800 kWH à € 700 (vóór vermindering energiebelasting denk ik) voor een gasloos huis met warmtepomp. Nog geen zonnepanelen en geen elektrische auto. We staan er ontzettend goed voor vergeleken met alle wanhoopsverhalen in het nieuws.
Wij hadden dus ~4500kWh gasloos met  6 zonnepanelen (en sindsdien 12). Als ik nattevingerwerk reken dat we 2500kWh aan warm water kwijt zijn (die gaan niet via de WP) dan zouden we nog steeds hoger uitkomen dan jullie als die via de WP zou worden opgewarmd.
Scheelt misschien ook wel dat wij het hele huis moeten opwarmen omdat de WP anders z'n vermogen onvoldoende kwijt kan 😒

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1466 on: October 07, 2022, 02:46:50 AM »
Ik ga de sprong nemen: vanaf midden volgend jaar stop ik met werken, ik heb dan 10 jaar te overbruggen tot mijn pensioen. Het voelt nog heeeel onwennig!

valsecito

  • Stubble
  • **
  • Posts: 116
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1467 on: October 30, 2022, 02:38:24 PM »
In Vlaanderen en België gaat het anders met energie.

Eenmalige steunmaatregelen de komende vijf wintermaanden zonder veel zicht op de toekomst:
- Iedereen krijgt 61€ per maand subsidie voor elektriciteit.
- Wie verwarmt met gas krijgt 135€ per maand subsidie.
- Wie vewarmt met pellets krijgt eenmalig 250€ subsidie, maar hoe dat moet gaan werken weet nog niemand.
- Wie verwarmt met olie krijgt eenmalig 300€ subsidie.
- Wie duurzaam verwarmt met een warmtepomp krijgt niets.

Er zijn ook allerlei andere subsidies. Zo is er onder meer een renteloze overheidslening op 25 jaar. Belachelijk zwaar overgesubsidieerd, maar enkel wie zijn weg in de subsidies vindt gaat dat kunnen gebruiken. Geldig voor investeringen in onder meer warmtepompen en zonnepanelen, maar helaas niet voor thuisbatterijen. Er is ook 3000€ korting op installatie van sommige warmtepompen.

Intussen gaat het tarief bij onze elektriciteitsleverancier naar 0.7356€/kWh. Zonnepanelen veranderen daar niet veel aan, want je kan je winterverbruik niet tegen je zomerverbruik afzetten.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1468 on: November 08, 2022, 12:48:31 PM »
In Vlaanderen en België gaat het anders met energie.

Eenmalige steunmaatregelen de komende vijf wintermaanden zonder veel zicht op de toekomst:
- Wie duurzaam verwarmt met een warmtepomp krijgt niets.
[/]
Ik krijg dus in november en december 380 euro, en de heffingskorting is opgeschroefd naar ~750 euro. Met alle duurzaamheidsmaatregelen die ik heb getroffen zit ik dus dik in de plus, omdat mijn contract nog tot september 2024 loopt...
Ik had dus ook verwacht dat ik er qua verwarming niet voor in aanmerking zou komen maar, net zoals zo veel regelingen, zijn ze per saldo meer gericht op degene die de zaakjes goed op orde hebben dan degene die het hardste hulp nodig hebben.

[QuoteIntussen gaat het tarief bij onze elektriciteitsleverancier naar 0.7356€/kWh. Zonnepanelen veranderen daar niet veel aan, want je kan je winterverbruik niet tegen je zomerverbruik afzetten.
Dat is in NL gelukkig nog wel, al zijn er wel energieleveranciers die nu per maand salderen. Daar is dus behoorlijk wat discussie over in de politiek.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1469 on: November 09, 2022, 03:38:47 AM »
Tegelijkertijd kan dat ook weleens voor een schuldgevoel zorgen tegenover de mensen die nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden.

Wat betreft armoede in Nederland ben ik lang toch een soort neoliberale victim blamer geweest, maar daar ben ik een beetje van terug aan het komen.

Onze energiecompensatie van 2 x 190 euro (wat een stom, ongericht kadootje is dat zeg) zal in ieder geval naar een goed doel gaan dat zich bezighoudt met armoedebestrijding.

Verder ben ik de laatste tijd wat meer aan het doneren via www.givewell.org en dat moet ik misschien toch wat structureler gaan maken.




En ik drink nog steeds oploskoffie ipv dure capsules en in het keukentje op mijn werk heb ik mijn eigen pot pindakaas staan zodat ik geen dure broodjes hoef te kopen in de kantine :P 

« Last Edit: November 09, 2022, 03:41:07 AM by DagobertDuck »

Siebrie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 144
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1470 on: November 15, 2022, 01:58:33 AM »
Ik ga de sprong nemen: vanaf midden volgend jaar stop ik met werken, ik heb dan 10 jaar te overbruggen tot mijn pensioen. Het voelt nog heeeel onwennig!

Veel succes!

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1471 on: November 16, 2022, 11:02:32 AM »
Tegelijkertijd kan dat ook weleens voor een schuldgevoel zorgen tegenover de mensen die nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden.

Wat betreft armoede in Nederland ben ik lang toch een soort neoliberale victim blamer geweest, maar daar ben ik een beetje van terug aan het komen.
Ik werk al tig jaar bij een sociale woningbouwcorporatie en daar zie je dat de vaste lasten al een tijdje toenemen zonder dat de mensen met de laagste uitkering een verhoging kregen. Dit jaar is dat wel maar verhoudingsgewijs is het nog steeds scheef.

Er komt ook iets van een kerstpakket op het werk waar werd verteld dat deze naar de voedselbank zou gaan als deze niet voor datum x was opgehaald. Ik heb gevraagd of we niet proactief een lijstje kunnen bijhouden zodat die producten gewoon direct naar de voedselbank kunnen. Zegt die collega dat ze dat te bewerkelijk vind 🤨
Ik ga binnenkort op Intranet dus maar een voorstel doen, en of daar iemand aan mee wil doen.

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1472 on: November 18, 2022, 10:54:51 AM »
Het fysiek inzamelen, sorteren en distribueren van producten en hulpgoederen lijkt mij altijd zo inefficiënt. Kunnen we niet gewoon beter geld doneren?

Hier stond vandaag de eerste € 190 op de rekening, en die is dus direct naar de plaatselijke voedselbank gegaan.

De volgende € 190 gaan we doneren aan een doel dat meer iets doet aan armoedebestrijding op langere termijn, bv Stichting Leergeld. Iemand nog meer suggesties?
« Last Edit: November 18, 2022, 10:56:46 AM by DagobertDuck »

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1473 on: November 18, 2022, 11:01:46 AM »
De stichting die Michelle van Tongerloo laatst heeft opgericht spreekt me ook wel aan trouwens.

https://www.linkedin.com/in/michelle-van-tongerloo-0a708982?originalSubdomain=nl

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1474 on: November 29, 2022, 12:01:39 PM »
Tegelijkertijd kan dat ook weleens voor een schuldgevoel zorgen tegenover de mensen die nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden.

Wat betreft armoede in Nederland ben ik lang toch een soort neoliberale victim blamer geweest, maar daar ben ik een beetje van terug aan het komen.

Onze energiecompensatie van 2 x 190 euro (wat een stom, ongericht kadootje is dat zeg) zal in ieder geval naar een goed doel gaan dat zich bezighoudt met armoedebestrijding.

Verder ben ik de laatste tijd wat meer aan het doneren via www.givewell.org en dat moet ik misschien toch wat structureler gaan maken.




En ik drink nog steeds oploskoffie ipv dure capsules en in het keukentje op mijn werk heb ik mijn eigen pot pindakaas staan zodat ik geen dure broodjes hoef te kopen in de kantine :P
Dat is wel heel lief van je, zeg! Ik zet de compensatie toch maar op m'n spaarrekening. Weer even spekken nadat ik 'm geplunderd heb na aankoop van m'n huis...

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1475 on: October 29, 2023, 06:14:58 AM »
Hoop dat de plannen voor de Dutch FIRE community hier op schema liggen?

Ik ben zelf eind juni gestopt met werken, en het bevalt enorm goed. Het voelt als een enorm voorrecht om mijn eigen tijd volledig te kunnen indelen. Eerste maanden waren helaas wel dure maanden met een grote klus aan het huis en een hele dure auto reparatie, maar daar heb ik een aparte buffer voor staan. Met al deze vrije tijd en uitgestelde vakantie erbij, verspreid over de eerste drie maanden vrij, vind ik het nog lastig een "vast" uitgavenpatroon te bepalen. Ik heb natuurlijk een maandbudget maar voor het eerst in jaren hou ik weer maandelijks elke uitgave bij om te zien hoe het verandert nu ik meer tijd heb. Eerste conclusie: er gaat meer geld uit 😄

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1476 on: November 04, 2023, 04:17:20 PM »
Hoop dat de plannen voor de Dutch FIRE community hier op schema liggen?

Ik ben zelf eind juni gestopt met werken, en het bevalt enorm goed. Het voelt als een enorm voorrecht om mijn eigen tijd volledig te kunnen indelen. Eerste maanden waren helaas wel dure maanden met een grote klus aan het huis en een hele dure auto reparatie, maar daar heb ik een aparte buffer voor staan. Met al deze vrije tijd en uitgestelde vakantie erbij, verspreid over de eerste drie maanden vrij, vind ik het nog lastig een "vast" uitgavenpatroon te bepalen. Ik heb natuurlijk een maandbudget maar voor het eerst in jaren hou ik weer maandelijks elke uitgave bij om te zien hoe het verandert nu ik meer tijd heb. Eerste conclusie: er gaat meer geld uit 😄

Ja, dat is even wennen als er geen maandelijks bedrag meer binnenkomt.
Wij zijn al begin 2020 gestopt met werken. Maar we zijn deze zomer verhuisd naar 800 km verder op (binnen Noorwegen). Dat was een dure verhuizing, omdat we een vrachtwagen met verhuizers moesten inhuren. Toch was het veel goedkoper dan gevreesd.

Ons huis dat uit de jaren 50 komt, was door de vorige eigenaar gerenoveerd met nieuwe gevelbekleding, ramen, badkamers, keuken, dakbedekking, CV. Plus meer kamers, garage, grote schuur, mooi terras.
Maar we hebben zelf ook nog een hoop moeten kopen en doen. Zoals een lader voor de electrische auto en stopkontakten en lichtpunten in de schuur beneden. Een electricien.
Verder hebben we wat problemen opgelost met ontbrekende ventilatie in de slaapkamer en woonkamer. Maar dat is allemaal zelf gedaan. Net als het ombouwen van een goed bed zodat het lang genoeg was. En het bouwen van een houthok met materiaal dat we onder het huis vonden.
Maar al met al toch veel kleinere en grotere investeringen.

alex77

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1477 on: December 03, 2023, 05:53:38 AM »
Hallo allemaal!

Ik wist niet dat hier zoveel Nederlanders waren! Ben er ook een beetje impulsief ingedoken, meestal lurk ik eerst een tijdje. Maar na een paar gesprekken met vrienden waarin ze me aankeken alsof ik gek geworden ben, lijkt het me toch beter om hier verder te praten. ;)
Mijn eerste post staat onder de cohort van 2030. De situatie is inderdaad behoorlijk anders in Nederland maar ik ben ervan overtuigd dat het kan. Ik ben nu nog erg fanatiek en gebruik dat door een paar jaar flink door te sparen. Zodra ik de eerste ton heb, ga ik verder zien.
Zo, nu eerst even de rest van dit draadje lezen!

- Alex

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1478 on: December 06, 2023, 09:54:58 AM »
Leuk dat je er bij bent, veel succes met je eerste ton!

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1479 on: December 11, 2023, 07:13:06 AM »
Hallo allemaal, weer bijna twee jaar sinds mijn laatste bezoek en post hier. Zoals ik toen ook al vertelde ben ik niet veel meer op het forum te vinden, maar ik heb me vanmiddag een beetje bijgelezen, vooral in dit nederlandse draadje. Er is voor de rest weinig veranderd, de doelen zijn ongewijzigd en we liggen (lagen?) goed op koers.

Maar...nu zijn er de voorgestelde wijzigingen aan de vermogensrendementsheffing vanaf 2027 en het plan om de afbouw van de algemene heffingskorting te gaan berekenen aan de hand van het verzamelinkomen i.p.v. alleen het box 1 inkomen vanaf 2025. Het lijkt allemaal een stuk complexer te worden en op het eerste oog ook behoorlijk ongunstiger met het oog op FIRE. Veel is volgens mij nog niet definitief en nog niet helemaal uitgewerkt, maar vooral de onduidelijkheid en onzekerheid omtrent dit alles vind ik slecht. Het is bijna onmogelijk om een fatsoenlijk plan voor de toekomst te maken zo.

Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1480 on: December 12, 2023, 06:02:27 AM »
Welkom Alex77!

En welkom terug UncleX. Ik post ook niet zo vaak, gewoon omdat het allemaal wel loopt eigenlijk. Stoppen met werken dit jaar was even goed spannend, dat wel! Die vermogensrendementheffing is inderdaad een onzekerheid, maar het is ook iets waar ik nog heel weinig op kan anticiperen volgens mij. Wat komt, dat komt. Hou ik minder geld over? Heel goed mogelijk. Is het nog steeds genoeg? Waarschijnlijk wel. Ga ik mijn portfolio omgooien? Ik denk nu van niet, maar wie weet of dit lucratief gaat zijn. Als we meer weten over hoe het uit gaat pakken ga ik er eens even goed voor zitten.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1481 on: December 14, 2023, 09:43:05 AM »
Ga ik mijn portfolio omgooien? Ik denk nu van niet, maar wie weet of dit lucratief gaat zijn.

Bedoel je van beleggen naar sparen om zo een lager belastingtarief te betalen? Kan me niet voorstellen dat dat voordelig gaat zijn, maar we zullen zien. Meesman biedt nu een rentefonds aan met op dit moment 3,9% rente (en vermoedelijk stijgend), maar het is vooralsnog onduidelijk hoe dit belast gaat worden. Als je het mij vraagt gaat de belastingdienst dit als beleggen zien.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1482 on: December 15, 2023, 10:19:00 AM »
Ja, of in ieder geval een deel. Maar geen idee op dit moment of dit in mijn situatie (geen inkomen, wel vermogen) gunstig zou zijn tegen die tijd. Er is te weinig duidelijkheid. Dat rentefonds van Meesman trok inderdaad mijn aandacht!

alex77

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1483 on: February 14, 2024, 10:00:13 AM »
Welkom Alex77!

En welkom terug UncleX. Ik post ook niet zo vaak, gewoon omdat het allemaal wel loopt eigenlijk. Stoppen met werken dit jaar was even goed spannend, dat wel! Die vermogensrendementheffing is inderdaad een onzekerheid, maar het is ook iets waar ik nog heel weinig op kan anticiperen volgens mij. Wat komt, dat komt. Hou ik minder geld over? Heel goed mogelijk. Is het nog steeds genoeg? Waarschijnlijk wel. Ga ik mijn portfolio omgooien? Ik denk nu van niet, maar wie weet of dit lucratief gaat zijn. Als we meer weten over hoe het uit gaat pakken ga ik er eens even goed voor zitten.
Dank je wel Shamantha! Ik denk dat jouw houding de beste is. Kop niet in t zand maar ook geen paniek over dingen die je toch niet kunt voorspellen.
Ik wilde ook nog even laten weten dat ik een blog ben begonnen: www.hoefnix.net Misschien vindt iemand hier het leuk om te lezen. Er staat nu nog niet zoveel maar ik ben de komende tijd van plan een stuk per week te schrijven.