Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 361786 times)

Hirondelle

• Handlebar Stache
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1250 on: October 21, 2019, 06:03:58 PM »
De voorzieningen per gemeente lijken inderdaad heel erg af te hangen van de gemeente. In mijn 'thuisthuis' is een groot tropisch zwembad ťn een recreatiepark met buitenbaden aan een meer ťn een strand bij een vakantiepark terwijl het maar een 'klein'  (20-30k mensen) dorp is.

In mijn huidige stad is de bieb ook goed en heeft ook veel ruimte voor zitplaatsen/werk en prima WiFi en dat terwijl de uni bieb er ook nog is (dus deze bieb is niet zozeer voor studenten bedoeld). Qua zwembaden zijn er ook een aantal maar ik ben alleen in die van de uni te vinden omdat het voor mij het goedkoopst is.

Mijn stad is ongeveer even groot als de jouwe Imma dus ik vind het wel interessant (en ietwat schokkend?) om die verschilen te zien! 

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1251 on: October 22, 2019, 07:32:31 AM »
Mijn stad is al jaren blut. Ongeveer de helft van het budget gaat naar sociale zaken - dat is bijna een half miljard per jaar en eigenlijk nog niet genoeg. En dan zijn er nog heel veel andere zaken die betaald moeten worden.

Mijn stad heeft ook een andere politieke kleur en de bibliotheek is hier helaas niet zo'n prioriteit. Gek genoeg wordt een bieb hier niet echt gezien als een voorziening voor mensen met een kleine portemonnee maar meer als een linkse hobby voor mensen met geld. Ik merk in mijn stad een grotere tweedeling tussen 'Jan Modaal' en 'de elite van buitenaf die onze stad overneemt' dan in andere studentensteden. Ik ken jouw stad redelijk en ik heb in Nijmegen gestudeerd en daar merkte ik het wij/zij stukken minder en het is ook nergens voor nodig. Het aantrekken van expats, kunstenaars en studenten uit binnen- en buitenland leidt tot een bloeiende stad met veel werkgelegenheid op alle niveaus.

Ik heb sowieso het gevoel dat veel voorzieningen waar in de crisis op bezuinigd is sindsdien alleen maar verder afgetakeld zijn. En dat is heel erg jammer. Ik kom uit een arbeidersmilieu, studeren is niet iets dat ik vanuit huis heb meegekregen. Ik kwam meerdere keren per week in de bieb in mijn dorp. Ik werd daar altijd heel erg gestimuleerd om te lezen. Er werd ook voor een schijntje muziekles gegeven, wat mijn ouders anders nooit hadden kunnen betalen. Ik denk dat het nu voor jongeren in die situatie veel moeilijker is, zeker met het leenstelsel erbij.

financialfreedomsloth

• Stubble
  • **
    • financial freedom sloth
« Reply #1252 on: October 22, 2019, 11:03:27 AM »
Mijn schoonvader van 75 vertelde net dat hij zijn hele vermogen 100% in aandalen heeft zitten. Ik vertelde op skype dat het gebruikelijk is om na je 50e een deel van je vermogen te beleggen in iets veiligers. De Amerikanen hebben het altijd over 30-40% bonds.
Toen kwam de vraag terug wat dan veiliger was dan aandelen.Ik: bankrekening. Hij: dat geeft maar 0% rente. Ik: rentefonds.

Ik denk dat hij zoveel geld heeft dat hij het zelfs in een oude sok kan stoppen, dus een bankrekening van 0% zou helemaal geen kwaad kunnen. Ik denk ook niet aan 100%, maar aan een behoorlijk deel, zoals 30%.

Maar mijn vraag is of er in Nederland een veilige manier is om geld te beleggen die meer dan 0% rente geeft. Wat zouden jullie in dit geval doen?

Als je schoonvader zich goed voelt bij een 100% aandelen allocatie zou ik het zo laten.

Persoonlijk heb ik die Ďalgmene wijsheidí van naarmate men ouder wordt meer in obligaites te investeren ook nooit goed gesnapt.

De theorie er achter is dat je als je ouder wordt minder jaren hebt om een eventuele dip in de aandelenbeurs uit te zitten. Op zich klopt dit wel maar in de praktijk komen de meeste bejaarden bijna niet aan het opgespaarde vermogen. Wat betekend dat dat vermogen eigenlijk al voor de kinderen en kleinkinderen bestemd is (zelfs al staat het nog op naam van de bejaarde) en die hebben dus wel nog een lange beleggingstermijn voor de boeg.

Het hangt natuurlijk van de individuele situatie af maar als de grootvader een afbetaald huis heeft en elke maand nog mooi rondkomt van het ontvangen pensioen + uitbetaalde dividenden dan zou ik die mooi 100% in aandelen laten zitten. De cash-flow dekt de uitgaven dus wat er met de onderliggende aandelen qua waarde gebeurt maakt niks uit.

Is de situatie minder rooskleurig dan is naar mijn mening de beste approach om na te gaan hoeveel beleggingsgeld hij zo ongeveer per jaar opsoupeert en dan het vijfvoudige hiervan in cash aan te houden. Dan heeft hij een mooie buffer voor moest de beurs eens dip kennen en vermijd hij het moeten verkopen aan de bodem.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1253 on: October 23, 2019, 12:39:14 AM »
Persoonlijk heb ik die Ďalgemene wijsheidí van naarmate men ouder wordt meer in obligaties te investeren ook nooit goed gesnapt.

De theorie er achter is dat je als je ouder wordt minder jaren hebt om een eventuele dip in de aandelenbeurs uit te zitten. Op zich klopt dit wel maar in de praktijk komen de meeste bejaarden bijna niet aan het opgespaarde vermogen.

Voor ons die straks met pensioen gaan voor we 50 zijn, denk we wel dat het slim is om in rentefondsen of iets dergelijks te investeren. Wij hebben ca 800K euro nodig om te te kunnen stoppen met werken. Jaarlijks budget is 50K euro. Ik weet dat dat meer is dan 4%, maar wij gaan het bedrag langzaam opeten en daarna van ons gewone pensioen leven.
Daarnaast hebben we een afbetaald huis (of de mogelijkheid om een afbetaald huis te kopen).

Stel dat we alle 800K euro in aandelen zetten en de markt maakt opeens een flinke duiker van 50%. Dan is onze investering op dat moment maar 400K waard. Als we er dan nog steeds 50K euro per jaar uit gaan halen, haal je opeens  een 2 keer zo'n groot bedrag uit de spaarpot als wanneer de spaarpot 2 keer zo groot zou zijn.

Dus wij hebben voor onszelf bedacht dat wij ons geld niet 100% in aandelen kunnen beleggen, omdat we het ons niet kunne verantwoorden om het kwijt te raken. Voorlopig hebben we 400K euro in aandelen en na de verkoop van ons huis komt er na verwachting 400-500K euro bij. Die gaan we voor een groot deel veiliger beleggen.

Van mijn schoonvader weet ik niet hoeveel hij gebruikt van zijn spaargeld. Het was zijn oorspronkelijke pension in eigen beheer. Ik weet zelfs niet of hij de hypotheek al heeft afbetaald. Hij heeft het namelijk nog wel eens over een hypotheek. Misschien dat Nederlanders vinden dat het hebben van een hypotheek op zich gunstig is. Officieel is de helft van zijn vermogen al geŽrfd door zijn twee kinderen, maar mag hij het nog gebruiken zolang hij leeft. We hopen nog steeds ooit een bericht te krijgen van zijn notaris om welk bedrag het precies gaat, want wij tasten nog in het donker.

financialfreedomsloth

• Stubble
  • **
    • financial freedom sloth
« Reply #1254 on: October 24, 2019, 04:50:32 AM »
Persoonlijk heb ik die Ďalgemene wijsheidí van naarmate men ouder wordt meer in obligaties te investeren ook nooit goed gesnapt.

De theorie er achter is dat je als je ouder wordt minder jaren hebt om een eventuele dip in de aandelenbeurs uit te zitten. Op zich klopt dit wel maar in de praktijk komen de meeste bejaarden bijna niet aan het opgespaarde vermogen.

Voor ons die straks met pensioen gaan voor we 50 zijn, denk we wel dat het slim is om in rentefondsen of iets dergelijks te investeren. Wij hebben ca 800K euro nodig om te te kunnen stoppen met werken. Jaarlijks budget is 50K euro. Ik weet dat dat meer is dan 4%, maar wij gaan het bedrag langzaam opeten en daarna van ons gewone pensioen leven.
Daarnaast hebben we een afbetaald huis (of de mogelijkheid om een afbetaald huis te kopen).

Stel dat we alle 800K euro in aandelen zetten en de markt maakt opeens een flinke duiker van 50%. Dan is onze investering op dat moment maar 400K waard. Als we er dan nog steeds 50K euro per jaar uit gaan halen, haal je opeens  een 2 keer zo'n groot bedrag uit de spaarpot als wanneer de spaarpot 2 keer zo groot zou zijn.

Dus wij hebben voor onszelf bedacht dat wij ons geld niet 100% in aandelen kunnen beleggen, omdat we het ons niet kunne verantwoorden om het kwijt te raken. Voorlopig hebben we 400K euro in aandelen en na de verkoop van ons huis komt er na verwachting 400-500K euro bij. Die gaan we voor een groot deel veiliger beleggen.

Van mijn schoonvader weet ik niet hoeveel hij gebruikt van zijn spaargeld. Het was zijn oorspronkelijke pension in eigen beheer. Ik weet zelfs niet of hij de hypotheek al heeft afbetaald. Hij heeft het namelijk nog wel eens over een hypotheek. Misschien dat Nederlanders vinden dat het hebben van een hypotheek op zich gunstig is. Officieel is de helft van zijn vermogen al geŽrfd door zijn twee kinderen, maar mag hij het nog gebruiken zolang hij leeft. We hopen nog steeds ooit een bericht te krijgen van zijn notaris om welk bedrag het precies gaat, want wij tasten nog in het donker.

Dit is precies waarom ik postte dat ik de 'algemene wijsheid' niet aanvaard. Men moet naar de specifieke situatie van de persoon kijken. En jullie situatie gaat op 50 gans anders zijn dan wat ik als voorbeeld gaf voor een 70 jarige.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1255 on: October 26, 2019, 01:02:00 PM »
Na een aantal keer dit topic opgezocht te hebben, reageer ik ook maar eens! :-) Ik ben T, nader de 30 en woon samen met mijn partner in de randstad. Ons eerste doel is om de hypotheek versneld af te lossen en komend jaar komen we onder de ton. Dus dat voelt prettig! Daarnaast bouw ik langzaam vermogen op via indexbeleggen. Als de hele hypotheek weg is over 5 jaar, wil ik maandelijks een hoger bedrag inleggen bij Meesman.

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1256 on: October 26, 2019, 01:57:15 PM »
Netjes! Op die leeftijd/locatie een hypotheek van 5 cijfers een enorme prestatie. Onze lage maandlasten geven ons een enorm gevoel van vrijheid. We hebben niet extra afgelost maar zijn in ons eerste goedkope huis blijven wonen terwijl onze inkomens groeiden, ons bruto maandbedrag is maar 10% van ons inkomen. Daardoor kunnen we allebei parttime werken en ons daarnaast richten op onze eigen bedrijven en kan ik ook nog een studie volgen. Ik maak me nooit meer zorgen om geld terwijl we veel mensen kennen die nergens anders aan denken, terwijl we een normaal modaal inkomen hebben. Ik denk dat onze maatschappij er heel anders uit zou zien als iedereen basale financiŽle zekerheid had.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1257 on: October 26, 2019, 02:01:35 PM »
Dat klinkt super, Imma! Dank ook voor je bevestiging om door te gaan op deze manier met het verlagen van de maandlasten :)
« Last Edit: October 26, 2019, 02:04:36 PM by Tdem »

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1258 on: October 27, 2019, 01:20:01 AM »
Netjes! Op die leeftijd/locatie een hypotheek van 5 cijfers een enorme prestatie. Onze lage maandlasten geven ons een enorm gevoel van vrijheid. We hebben niet extra afgelost maar zijn in ons eerste goedkope huis blijven wonen terwijl onze inkomens groeiden, ons bruto maandbedrag is maar 10% van ons inkomen. Daardoor kunnen we allebei parttime werken en ons daarnaast richten op onze eigen bedrijven en kan ik ook nog een studie volgen. Ik maak me nooit meer zorgen om geld terwijl we veel mensen kennen die nergens anders aan denken, terwijl we een normaal modaal inkomen hebben. Ik denk dat onze maatschappij er heel anders uit zou zien als iedereen basale financiŽle zekerheid had.

Wij bleven ook 15 jaar lang in ons eerste, goedkope huis wonen. Wij kregen ook snel hoger inkomen, want als jong persoon is je loonsverhoging vaak het grootst. Zonder er veel over na te denken hadden we de hypotheek in 5,5 jaar afbetaald. Dan houd je inderdaad erg veel geld over die ik toen maar in indexfondsen stopte, want een betrouwbare financiŽle guru beveelde dat aan.

@Tdem, jij hebt nu het voordeel dat je veel bewuster bezig bent dan ik doen en dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Wij hadden in de loop der jaren behoorlijk was extra kunnen sparen als we meer bewust waren geweest. Dan hadden we nu niet zo'n duur huis hoeven te verkopen.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1259 on: October 27, 2019, 02:59:47 AM »

Wij bleven ook 15 jaar lang in ons eerste, goedkope huis wonen. Wij kregen ook snel hoger inkomen, want als jong persoon is je loonsverhoging vaak het grootst. Zonder er veel over na te denken hadden we de hypotheek in 5,5 jaar afbetaald. Dan houd je inderdaad erg veel geld over die ik toen maar in indexfondsen stopte, want een betrouwbare financiŽle guru beveelde dat aan.

@Tdem, jij hebt nu het voordeel dat je veel bewuster bezig bent dan ik doen en dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Wij hadden in de loop der jaren behoorlijk was extra kunnen sparen als we meer bewust waren geweest. Dan hadden we nu niet zo'n duur huis hoeven te verkopen.

Wow! De hypotheek in 5,5 jaar afbetaald... Dat doen we je niet na ;-).

Zou soms ook wel wat minder bewust bezig willen zijn met geld hoor. Uit de hand gelopen hobby :-).

Vinden jullie het niet 'eng' om grote sommen geld in Indexfondsen te stoppen? Ik weet dat er tot nu toe altijd een groei is geweest op de lange termijn. Maar maak me weleens zorgen over de wereld en of dat wel zo blijft. Zit er zelf aan te denken om als de hypotheek afgelost is, de helft te sparen en de helft te beleggen. Maar dat is natuurlijk wel zonde van het rendement. Of hebben jullie een cash buffer die jullie naast de aandelen aanhouden?

Aan de andere kant... De aandelen zullen vast niet 100% in de min gaan, dus helemaal weg zal het niet gaan.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1260 on: October 27, 2019, 05:25:28 AM »

Wow! De hypotheek in 5,5 jaar afbetaald... Dat doen we je niet na ;-).

Zou soms ook wel wat minder bewust bezig willen zijn met geld hoor. Uit de hand gelopen hobby :-).

Vinden jullie het niet 'eng' om grote sommen geld in Indexfondsen te stoppen? Ik weet dat er tot nu toe altijd een groei is geweest op de lange termijn. Maar maak me weleens zorgen over de wereld en of dat wel zo blijft. Zit er zelf aan te denken om als de hypotheek afgelost is, de helft te sparen en de helft te beleggen. Maar dat is natuurlijk wel zonde van het rendement. Of hebben jullie een cash buffer die jullie naast de aandelen aanhouden?

Aan de andere kant... De aandelen zullen vast niet 100% in de min gaan, dus helemaal weg zal het niet gaan.

Tot nu toe ben ik daar nooit bang voor geweest en tot nu toe is het ook goed gegaan. Maar wij gaan nu ons grote huis verkopen en dan 400-500K euro overhouden om te beleggen. Dat gaan we niet allemaal in indexfondsen stoppen. We kunnen het ons niet veroorloven als de markt opeens erg zou zakken, want vanaf volgend jaar werken wij niet meer. Dus we gaan een groot deel op bankrekeningen of in rentefondsen stoppen. Als je nog genoeg lange termijn hebt, is indexfondsen meestal de beste keuze. Maar wij moeten vanaf volgend jaar van ons vermogen gaan leven.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1261 on: October 27, 2019, 05:44:10 AM »
Geweldig zeg! Goed gedaan. En thanks voor de info :)

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1262 on: October 27, 2019, 06:08:51 AM »
Wij lossen zelf niet extra af buiten de verplichte aflossing, maar beleggen het geld wat we overhouden en investeren momenteel ook in onze eigen bedrijven die nog in de opstartfase verkeren. Ik heb investeren nooit eng gevonden, ook niet tijdens de crisis. Ik neem een beredeneerd risico en dan denk ik er niet meer over na. Ik hou normaal een cash buffer aan van Ī6 maanden uitgaven, maar momenteel zit ik door allerlei kosten wat lager. Ik lig daar geen seconde van wakker omdat ik een goed inkomen en een beleggingsportefeuille heb. Meer dan 6 maanden hoeft voor mij niet, er is immers ook nog WW/WIA als er iets gebeurt en in het ergste geval uiteindelijk bijstand.

Ik zou als ik jou was al eerder beginnen met beleggen, maar met kleine bedragen. Eens experimenteren hoe je je er bij voelt om bijvoorbeeld Ä100 per maand te investeren. Van helemaal niet beleggen naar de helft van het geld dat je overhoudt beleggen is nogal een flinke stap als je nooit eerder hebt belegd. De keus tussen volledig aflossen en juist volledig beleggen is een persoonlijke keuze en die hangt af van je persoonlijke situatie, toekomstwensen en risicotolerantie. De meesten zitten ergens in het midden. Puur mathematisch gezien brengt 100% van je vermogen in aandelen misschien waarschijnlijk het meeste op, maar je bent geen robot maar een mens. Ik denk dat vrijwel niemand dat doet.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1263 on: October 27, 2019, 06:17:37 AM »
Thanks, Imma! :) Ziet er interessant uit. Altijd leuk om te lezen hoe anderen het doen.

Ik heb wel een paar duizend euro in indexfondsen zitten en leg daar maandelijks een klein bedrag in (nu tussen de 50 en de 100).

Om de jaarlijkse 10% van de hypotheek boetevrij af te lossen (15.000, waarvan partner en ik allebei de helft betalen) moet ik al 625 euro per maand opzij leggen. Dan blijft er nog een kleine 200 over, wat ik dus deels in beleggen stop maar deels ook gebruik om buffer wat te verhogen.

Ben een beetje wispelturig nog en merk dat ik regelmatig bijstel/aan de knoppen draai. Vind een wat hogere contante buffer (jaar aan uitgaven) toch ook wel fijn ;-). Wel een leuk proces om mee bezig te zijn en bij te stellen om te kijken hoe het voelt.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1264 on: October 27, 2019, 10:38:27 AM »
@Tdem, als je van een hoge kontantenbuffer houdt, dan gewoon doen. MMM schrijft ergens dat zijn buffer in aandelen zit. Als hij dan eens onverwachts een grote uitgave krijgt, verkoopt hij gewoon wat aandelen. Daar heb je meestal wel een paar dagen de tijd voor.
Als je wel kontanten houdt, probeer dan wel te shoppen voor de hoogste rente. En let erop dat als je een rare bank vindt, dat die dan wel gegarandeerd is in geval van hun faillissement.

Alfred J Quack

• Bristles
« Reply #1265 on: October 27, 2019, 12:33:39 PM »
...Meer dan 6 maanden hoeft voor mij niet, er is immers ook nog WW/WIA als er iets gebeurt en in het ergste geval uiteindelijk bijstand.

...
Laat ik voorop stellen dat ik het daar globaal mee eens ben. Maar, zorg wel dat je binnen een redelijke termijn bij je overige geld kan als het echt nodig is.

Waarom zeg ik dat? Ik heb vorig jaar een ongeluk gehad met een flinke hersenschudding en NAH achtige klachten er achteraan. Nu anderhalf jaar verder begint het eindelijk weer op niveau te komen maar ik heb bijna een jaar lang weinig kunnen doen aan m'n financiele administratie. Daarnaast heb ik een aantal vrij hoge uitgave gehad die niet zo'n issue waren maar ook deels werden vergoed door de tegenpartij (en een aantal niet omdat die voor de kids waren, aangepast bed enzo).
Nou heb ik in heel die tijd m'n buffer nauwelijks hoeven aanraken maar dat was vooral omdat m'n werkgever een goede CAO heeft wat betreft ziektewet (en aanvulling uitkering). Maar als ik dat niet had en meteen op 70% zat, met de bijkomende kosten en de verzekering dan was het waarschijnlijk best wel anders geweest wat betreft buffer.

That said, ik heb ook in 7 jaar m'n hypotheek afgelost (dus dat had ook een positief effect op het niet nodig hebben van de buffer) en ben nu wat harder aan het investeren in de Indexfondsen. Ondertussen laat ik m'n cash buffer ook nog even flink groeien (zeg maar 50/50 sparen/beleggen).

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1266 on: October 27, 2019, 02:53:01 PM »
Dat klinkt heftig @Alfred J Quack , goed om te horen dat je nu weer vooruit gaat! Ik heb jaren geleden iets vergelijkbaars gehad - een paar kleine herseninfarcten waar ik nu geen last meer van heb, maar mijn ervaring is ook dat het herstel van je hersens echt een poos duurt. En als ik heel moe ben komt de mist toch weer terug.

Toen zat ik in een veel kwetsbaardere positie dan nu. Ik had geen vaste baan en een laag inkomen en heb mijn spaargeld een heel eind opgegeten. Gelukkig kwam er toen de bodem in zicht was een flinke belastingteruggaaf binnen en kon ik na een tijdje weer aan het werk. Anders had ik uiteindelijk een beroep moeten doen op de bijstand en hoewel ik daarvan had kunnen rondkomen is dat natuurlijk niet wat je wil.

Inmiddels heb ik een vaste baan met goede regelingen, een partner, een goedkopere woning dan toen en geld op de bank. Ik denk dat het nu wel goed zou komen als het nog eens zou gebeuren. Ik ben van nature iemand die er altijd van uit gaat dat het wel goed komt en dat is ook nog altijd gebeurd.

Heel belangrijk punt, mijn partner is gemachtigd om mijn bankzaken af te handelen als ik er zelf niet toe in staat ben. En hij weet ook welke rekeningen er waar zijn. Ik heb alleen maar indexfondsen en aandelen die met een druk op de knop verkocht zijn. Ik heb recent een overlijden meegemaakt waarbij de achterblijvende partner geen flauw idee had van de financiŽle situatie. Dat moet je echt niet willen. Als je niet getrouwd bent is een testament en een samenlevingscontract met medische en financiŽle volmacht heel belangrijk (als je tenminste wil dat je partner die dingen regelt natuurlijk).

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1267 on: October 28, 2019, 03:16:28 PM »
...Meer dan 6 maanden hoeft voor mij niet, er is immers ook nog WW/WIA als er iets gebeurt en in het ergste geval uiteindelijk bijstand.

...
Laat ik voorop stellen dat ik het daar globaal mee eens ben. Maar, zorg wel dat je binnen een redelijke termijn bij je overige geld kan als het echt nodig is.

Waarom zeg ik dat? Ik heb vorig jaar een ongeluk gehad met een flinke hersenschudding en NAH achtige klachten er achteraan. Nu anderhalf jaar verder begint het eindelijk weer op niveau te komen maar ik heb bijna een jaar lang weinig kunnen doen aan m'n financiele administratie. Daarnaast heb ik een aantal vrij hoge uitgave gehad die niet zo'n issue waren maar ook deels werden vergoed door de tegenpartij (en een aantal niet omdat die voor de kids waren, aangepast bed enzo).
Nou heb ik in heel die tijd m'n buffer nauwelijks hoeven aanraken maar dat was vooral omdat m'n werkgever een goede CAO heeft wat betreft ziektewet (en aanvulling uitkering). Maar als ik dat niet had en meteen op 70% zat, met de bijkomende kosten en de verzekering dan was het waarschijnlijk best wel anders geweest wat betreft buffer.

That said, ik heb ook in 7 jaar m'n hypotheek afgelost (dus dat had ook een positief effect op het niet nodig hebben van de buffer) en ben nu wat harder aan het investeren in de Indexfondsen. Ondertussen laat ik m'n cash buffer ook nog even flink groeien (zeg maar 50/50 sparen/beleggen).
Oef, de kans dat het gebeurt is natuurlijk klein. Maar Šls het gebeurt dan ben je blij dat je bij je geld kan en ook genoeg gespaard hebt. Fijn dat je nu weer de oude aan het worden bent.

@Imma dat machtigen klinkt als een goed idee. Moet je daar, naast een testament, nog andere zaken voor regelen?

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1268 on: October 29, 2019, 02:58:51 AM »
De simpelste manier is al je rekeningen en/of maken, maar wij hebben gescheiden financiŽn en dus maar een rekening en/of, de rest is apart. Je kunt ook iemand bij de bank machtigen om gebruik te maken van jouw rekening (je ziet dit vaak bij ouderen die een van de kinderen machtigen om de betalingen te doen).

Wij hebben gekozen voor de meest vergaande optie, een notariŽle volmacht. Dat is de optie die geld kost, maar we zaten er toch voor het samenlevingscontract/testament. Dat houdt in dat hij volledige volmacht heeft (financieel maar bijvoorbeeld ook medisch) op het moment dat ik handelingsonbekwaam word. Dat wil zeggen dat hij dan toegang kan krijgen tot al mijn rekeningen maar bv ook het huis zou kunnen verkopen. Het gaat dus heel ver, maar de exacte voorwaarden kun je zelf bepalen. Wij hebben hiervoor gekozen omdat de andere optie in zo'n geval curatele zou zijn en dan moet je maar hopen dat de rechter de juiste persoon aanwijst. Wij zijn niet getrouwd en hebben met niet alle familieleden een goede band, daarom heb ik op deze manier mijn voorkeur vastgelegd.

Het is wel belangrijk om zaken die al spelen tijdens het leven niet vast te leggen in een testament, want die wordt pas na overlijden gelezen. Maar de notaris kan je daar goed advies over geven.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1269 on: October 30, 2019, 03:21:56 AM »
Dank je, @Imma. Een 'normaal' testament hebben we. Zal binnenkort eens kijken naar een levenstestament. Wel altijd de minder leuke dingen om over na te denken, maar daardoor niet minder belangrijk natuurlijk.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1270 on: November 12, 2019, 05:14:15 AM »
Toch grappig om te constateren dat ik tegenwoordig reikhalzend uitkijk naar het moment waarop alle nieuwe zorgpremies bekend zijn...

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1271 on: November 12, 2019, 01:45:53 PM »
Toch grappig om te constateren dat ik tegenwoordig reikhalzend uitkijk naar het moment waarop alle nieuwe zorgpremies bekend zijn...

Ik had vanmorgen het bedrag van FBTO in mijn mailbox (basisverzekering, normaal eigen risico, jaarlijks betaald) en ik schrok ervan dat ik meer dan 6% meer ga betalen - van 1293 naar 1375. Zeker omdat je in de media hoort dat veel verzekeraars gelijk blijven of verlagen. Ik ga zeker even rondkijken of dit lager kan.

koenstache

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1272 on: November 13, 2019, 02:40:45 AM »

Ik had vanmorgen het bedrag van FBTO in mijn mailbox (basisverzekering, normaal eigen risico, jaarlijks betaald) en ik schrok ervan dat ik meer dan 6% meer ga betalen - van 1293 naar 1375. Zeker omdat je in de media hoort dat veel verzekeraars gelijk blijven of verlagen. Ik ga zeker even rondkijken of dit lager kan.

Wow, dat is een flinke premie!!! Shoppen loont altijd, en collectieven zijn ook niet zaligmakend heb ik al gemerkt.Ik heb onze zorgverzekeringen zo laag mogelijk ingestoken: max eigen risico en nix geen aanvullende verzekeringen. Zoals mijn schoonpa (die accountant/fin adviseur is) altijd zegt: je moet alleen risico's verzekeren die je niet zelf kan betalen vind ik. Als je ruim 16 keuro betaalt aan premies moet je behoorlijk kosten maken wil je daar bovenuit komen lijkt mij.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1273 on: November 13, 2019, 03:05:41 AM »
Ik weet niets van deze verzekering, maar bij ons in Noorwegen is het zo dat verzekeringen vaak de prijzen verhogen voor hun vaste klanten en lagere prijzen aanbieden aan nieuwe klanten. Het kan lonen om jaarlijks te kijken of je een zelfde verzekering niet ergens goedkoper kunt krijgen. Bij ons geldt dit trouwens ook voor stroomprijzen.

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1274 on: November 13, 2019, 03:13:34 AM »

Wow, dat is een flinke premie!!! Shoppen loont altijd, en collectieven zijn ook niet zaligmakend heb ik al gemerkt.Ik heb onze zorgverzekeringen zo laag mogelijk ingestoken: max eigen risico en nix geen aanvullende verzekeringen. Zoals mijn schoonpa (die accountant/fin adviseur is) altijd zegt: je moet alleen risico's verzekeren die je niet zelf kan betalen vind ik. Als je ruim 16 keuro betaalt aan premies moet je behoorlijk kosten maken wil je daar bovenuit komen lijkt mij.

Daar ben ik het helemaal mee eens. En het is belangrijk te realiseren dat de meeste noodzakelijke zorg in de basisverzekering valt. Ik ben iemand die veel zorgkosten maakt en eigen risico altijd snel op heeft maar ik betaal erg weinig uit eigen zak, alleen bril/tandarts/anticonceptie. Bovendien is wat je uit eigen zak betaalt aftrekbaar en premies aanvullende verzekering niet. Voor brillen/gehoorapparaten hebben veel verzekeraars een deal met een leveranciers uit de allerlaagste klasse, als je voor goede kwaliteit gaat moet je toch nog zelf betalen. Netto betaal ik misschien Ä200 per jaar bij aan zorg + eigen risico en dan heb ik vrije keuze voor de aanbieder.

Het enige waarvan ik me kan voorstellen dat het echt heel erg loont is orthodontie bij kinderen, maarja, die heb ik niet :).

koenstache

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1275 on: November 13, 2019, 03:43:20 AM »

Daar ben ik het helemaal mee eens. En het is belangrijk te realiseren dat de meeste noodzakelijke zorg in de basisverzekering valt. Ik ben iemand die veel zorgkosten maakt en eigen risico altijd snel op heeft maar ik betaal erg weinig uit eigen zak, alleen bril/tandarts/anticonceptie. Bovendien is wat je uit eigen zak betaalt aftrekbaar en premies aanvullende verzekering niet. Voor brillen/gehoorapparaten hebben veel verzekeraars een deal met een leveranciers uit de allerlaagste klasse, als je voor goede kwaliteit gaat moet je toch nog zelf betalen. Netto betaal ik misschien Ä200 per jaar bij aan zorg + eigen risico en dan heb ik vrije keuze voor de aanbieder.

Het enige waarvan ik me kan voorstellen dat het echt heel erg loont is orthodontie bij kinderen, maarja, die heb ik niet :).

Mijn kinderen zijn nog niet aan de leeftijd dat ortho relevant wordt - en volgens mij moet je dan gewoon de kosten/baten aanvullende verzekeringen gaan afwegen. Ik ken mensen die actief aanvullend gaan shoppen afhankelijk van in de nabije toekomst voorziene zorgkosten. Ik heb me daar nog niet in verdiept, maar ik vind het vooralsnog wel goed zo.

Ik heb nu 4 personen verzekerd voor 160 euro per maand, en dat gaat inderdaad zo'n 4 procent omhoog volgend jaar.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1276 on: November 13, 2019, 06:57:02 AM »
Zit bij Anderzorg met maximaal eigen risico, alleen basispakket en betaal per jaar. Dat gaat geloof ik 1,5 euro omhoog vergeleken met dit jaar. Dikke prima! :)

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1277 on: November 13, 2019, 07:11:07 AM »
Ik heb nu 4 personen verzekerd voor 160 euro per maand, en dat gaat inderdaad zo'n 4 procent omhoog volgend jaar.
Dan weet ik welke verzekering jij hebt... ;-)

Dagobert

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1278 on: November 13, 2019, 03:15:55 PM »
Zit bij Anderzorg met maximaal eigen risico, alleen basispakket en betaal per jaar. Dat gaat geloof ik 1,5 euro omhoog vergeleken met dit jaar. Dikke prima! :)

Ik dacht dat ik dat ook had, maar ga toch echt 23 euro meer betalen. Van 976 naar 999 euro per jaar. Kan ik nog ergens paar euro besparen? 

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1279 on: November 13, 2019, 03:29:25 PM »
Was niet helemaal duidelijk. Ik betaal per jaar en zet 1/12e daarvan maandelijks opzij. De stijging die ik noemde is per maand.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1280 on: November 13, 2019, 11:51:59 PM »
Ik dacht dat ik dat ook had, maar ga toch echt 23 euro meer betalen. Van 976 naar 999 euro per jaar. Kan ik nog ergens paar euro besparen?
De goedkoopste is Zilveren Kruis ZieZo Selectief. Deze was Ä79,95 per maand en gaat naar Ä83,25 per maand, oftewel van Ä959,40 naar Ä999,00 per jaar.

Per half jaar betalen levert 0,75% korting op, per jaar 2%, maar dat vind ik als wereldindex belegger beide niet interessant genoeg.

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1281 on: November 14, 2019, 01:21:00 AM »
Die korting was vroeger 4%, dat was een stukje interessanter. Maar ik betaal toch altijd jaarlijks, dat past beter in mijn boekhouding.

AtlasNL

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1282 on: November 18, 2019, 01:05:10 AM »
Goedemorgen!
Ik had al een kleine case study opgesteld in ander deel van het forum, maar ben blij nu het Nederlandse topic gevonden te hebben.

Sinds ik MMM lees (da's pas net) heb ik in ieder geval al vast mijn zorgverzekering verlaagd (om maar even aan te sluiten bij de directe posts hier boven). Mijn lieftallige echtgenote had ons allemaal verzekerd bij IZZ, maar die lieverds blijken 12 EUR per maand duurder te zijn dan Anderzorg. Als verdere verlaging heb ik ook mijn eigen risico op maximaal gezet. Ik ben 34 en heb afgezien van een ongeval (niet mijn schuld) nog nooit gebruik gemaakt van zorg (afgezien van tandarts, die betaal ik zelf). Leek mij dus een goede keuze. Echtgenote +2 kinderen hebben aanvullende verzekeringen en standaard eigen risico, kans op gebruik eigen risico is met 3 personen op 1 polis natuurlijk minimaal 3x zo groot...!

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1283 on: November 18, 2019, 01:24:11 AM »
Goedemorgen!
Ik had al een kleine case study opgesteld in ander deel van het forum, maar ben blij nu het Nederlandse topic gevonden te hebben.

Sinds ik MMM lees (da's pas net) heb ik in ieder geval al vast mijn zorgverzekering verlaagd (om maar even aan te sluiten bij de directe posts hier boven). Mijn lieftallige echtgenote had ons allemaal verzekerd bij IZZ, maar die lieverds blijken 12 EUR per maand duurder te zijn dan Anderzorg. Als verdere verlaging heb ik ook mijn eigen risico op maximaal gezet. Ik ben 34 en heb afgezien van een ongeval (niet mijn schuld) nog nooit gebruik gemaakt van zorg (afgezien van tandarts, die betaal ik zelf). Leek mij dus een goede keuze. Echtgenote +2 kinderen hebben aanvullende verzekeringen en standaard eigen risico, kans op gebruik eigen risico is met 3 personen op 1 polis natuurlijk minimaal 3x zo groot...!

Welkom bij de Nederlanders.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1284 on: November 19, 2019, 04:28:54 AM »
Iemand dit gezien?

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/deck-verzekeringen-ervaringen/

Had er nog nooit van gehoord. Ben het nog aan het bekijken, maar mijn eerste indruk is dat we hiermee minimaal 50 euro kunnen besparen per maand.

Alfred J Quack

• Bristles
« Reply #1285 on: November 19, 2019, 09:41:58 AM »
Iemand dit gezien?

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/deck-verzekeringen-ervaringen/

Had er nog nooit van gehoord. Ben het nog aan het bekijken, maar mijn eerste indruk is dat we hiermee minimaal 50 euro kunnen besparen per maand.

Ja, wel gezien maar voor mij niet goedkoper. Ik heb nu geen doorlopende reisverzekering en geen inboedelverzekering maar daarmee ben ik maar 6 euro duurder uit t.o.v. wat ik nu ook al heb (opstal en aansprakelijkheid).

Ik heb ze al wel een mailtje gestuurd omdat ik wil weten of mijn warmtepomp ook meeverzekerd is. Die staat namelijk in de tuin i.p.v. dat deze aan de muur hangt (om mogelijke resonantie te voorkomen).