Mustachian Community > Meetups and Social Events

Any Dutch Mustachians here.

<< < (226/297) > >>

Imma:
Er zijn weinig dingen die we met zekerheid kunnen zeggen, maar ik denk dat de kans dat het kapitalisme tijdens mijn leven niet ten onder gaat vrij groot is. Mocht dat wel gebeuren dan hebben we grotere acute problemen dan de waarde van mijn pensioenpot (denk Russische Revolutie).

Er valt weinig méér te zeggen dan verspreid je geld, wed niet op een paard (dus spaargeld, investeringen, aflossen en isoleren huis en qua investeringen kies niet voor individuele aandelen, houd je kennis op peil zodat je altijd van baan kan wisselen) en meer kun je niet doen.

Ik werk in een branche die al harde klappen heeft gehad de afgelopen maanden, maar die anderzijds wel heel erg noodzakelijk is en dus niet zomaar zal verdwijnen. In mijn vakgebied is meer dan voldoende werk en ik kan met mijn vaardigheden in allerlei sectoren aan de slag. Over mijn eigen baan maak ik me geen zorgen maar als het zo doorgaat zullen er vast onderdelen binnen het bedrijf zijn die minder gaan presteren in 2019.

Dutch Mustachian:

--- Quote from: Linda_Norway on January 05, 2019, 08:24:41 AM ---Ik ben gisteren op stap geweest met een Nederlandse dame die FO is. Zij is arbeidsongeschikt en krijgt daar een uitkering voor. Je ziet het niet aan haar af, maar er is wel een goede reden voor.
Ze vertelde dat ze er heel veel moeite mee had om onvrijwillig te moeten stoppen met werken en een beetje buiten de maatschappij te komen. Ze zei ook dat de Nederlanders haar erg veroordeelden voor dat ze "arbeidsongeschikt" was, terwijl ze er niet ziek uit zag. Dat merkte ze goed aan de soort vragen die men stelde. Ze moest leren om zich daar niets van aan te trekken. Tegenwoordig zegt ze dat ze gepensioneerd is. Ik denk dat ze in de 50 is, en dat wordt het steeds makkelijker om doir te gaan voor gepensioneerde.

Ik heb haar verteld dat wij vrijwillig proberen er vroeg mee op te houden en ons rot sparen daarvoor. Maar ze vroeg er niet over door.

Het is wel weer eens leuk om met iemand iets te doen die ook niet graag geld uitgeeft.

--- End quote ---

Het interessantste van FO is volgens mij het niet afhankelijk zijn van een werkgever om salaris te moeten ontvangen om rond te komen. "Work is better if you don't need te money". In de maatschappij draait veel teveel (lijkt wel echt alles) om geld en te weinig om de mensen zelf. Dit vind je duidelijk terug in veel werk. De macht verplaatst als je FO bent. Dan mag de werkgever blij zijn dat je voor hem wil werken ipv dat jij allang blij mag zijn dat je voor hem mag werken.

Het draait ook niet om niet willen werken volgens mij maar om nuttiger en aangenamer leven. Voor jezelf maar ook voor anderen. Een minder stressvol en druk leven. Meer tijd voor elkaar om te genieten en minder MOETEN werken om (voor velen met moeite) rond te komen.

Het zou ook niet moeten dat je vriendin het gevoel heeft buiten de maatschappij te staan omdat ze niet kan werken. Economisch niet nuttig dan tel je niet mee?

Eigenlijk draait alles om de keuze. Mensen die FO zijn hebben meer te zeggen over hoe ze hun leven indelen dan mensen die dit niet zijn.

Toch worden we door de meerderheid van de mensen niet begrepen helaas.

Veel mensen kunnen zich kennelijk geen leven voorstellen buiten het verplicht werken tot pensioen leeftijd. Als je andere opties ziet wordt er raar tegen je aangekeken. Terwijl ik denk dat veel mensen baad zouden hebben bij een ontspannender leven, wat gecreëerd kan worden door FO. FMA zou zelfs al een heel stuk helpen.

Alfred J Quack:

--- Quote from: Linda_Norway on January 05, 2019, 08:24:41 AM ---Ik ben gisteren op stap geweest met een Nederlandse dame die FO is. Zij is arbeidsongeschikt en krijgt daar een uitkering voor. Je ziet het niet aan haar af, maar er is wel een goede reden voor.
Ze vertelde dat ze er heel veel moeite mee had om onvrijwillig te moeten stoppen met werken en een beetje buiten de maatschappij te komen. Ze zei ook dat de Nederlanders haar erg veroordeelden voor dat ze "arbeidsongeschikt" was, terwijl ze er niet ziek uit zag. Dat merkte ze goed aan de soort vragen die men stelde. Ze moest leren om zich daar niets van aan te trekken. Tegenwoordig zegt ze dat ze gepensioneerd is. Ik denk dat ze in de 50 is, en dat wordt het steeds makkelijker om doir te gaan voor gepensioneerde.

Ik heb haar verteld dat wij vrijwillig proberen er vroeg mee op te houden en ons rot sparen daarvoor. Maar ze vroeg er niet over door.

Het is wel weer eens leuk om met iemand iets te doen die ook niet graag geld uitgeeft.

--- End quote ---

Bovenstaande is op dit moment erg herkenbaar. Ik ben al bijna een jaar aan het herstellen van een ongeval waarbij het cognitief nog steeds niet lekker loopt. Aan de buitenkant zie je niets (behalve dat ik er soms als een zak aardappels bij zit) maar aan de binnenkant is het ontzettend moeilijk. Werk doe ik nog op therapeutische basis opbouwen maar daar gaat zo vreselijk veel moeite in zitten dat het thuis ook niet lekker loopt.

Gelukkig hebben we door het hele Mustachian leven geen financiële zorgen. :)

bigbenbs:
Hi all,

Sorry to post in English, but I'm an American currently living in Utrecht, though I'm also in Groningen fairly frequently for work. I'd love to meet up with any Mustacheans in the area. I'll be moving back to the USA this summer in order to retire (32 years old!!!!!) Whoop! Still, in the meantime, it would be great to make a few friends, because I'm sure I'll be passing back through from time to time.

Ben

bigbenbs:
Hi,

Awesome!

I'll actually be in Groningen tomorrow (I currently teach at the University). We can get free coffee at the university and then go for a stroll at some point if you are available? I teach from 9-12.

My path to FI is a bit different in that my family takes an intergenerational approach to saving and investing. My grandparents financially supported the grandkids so my parents could save, and they also all made regular gifts to investment accounts for us. So I've basically had a steadily growing investment portfolio since I was 0 years old. But we didn't get spoiled because our whole family strives to live simply, let their wealth grow, and then use that freedom to pursue what they love. I remember my grandparents sitting me down when I was quite young and explaining that they could live in a big house and buy fancy cars but that they didn't so that they could use their wealth to help others and make sure that each new generation of our family was free.

Anyway, though my parents are by no means materialistic, they ended up being a bit less focused on frugality, as my father is a pretty successful lawyer. But I saw when I was young that it would be way better to live frugally and so that I could be free. So I set about simplifying my lifestyle and maximizing my investments. One way I've did that is by living quite frugally in Europe for that last 10 years, biking everywhere and not owning a car, while my investments are all located in the tax favorable US. I only recently found the MMM blog and realized, after doing some math, that with a few small lifestyle adjustments I could go ahead and retire.

I think my family's case is quite interesting because it shows a way of making FI reachable within a family without giving your kids a bad case of trust fund baby syndrome. The basic idea is that if, as a family, you only respect working hard for important things, living simply and in a financially savy way, then even if you help your kids and grandkids build up a portfolio, they can still end living with badassity.

All best,
Ben




Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version