Author Topic: Invest remaining $ into deferred tax stock account or into normal stock account?  (Read 1781 times)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
I would like to get some input for what to do with the money after we sell our house. We will after sale have 400K extra available to invest, in addition to the 300K that we have invested now.

I live in Norway with Norwegian tax rules. After FIRE, we can each have a 5,5K yearly income without paying taxes over that. The next bracket it still taxed pretty low. Our planned expenses during FIRE are 50K per year  on average.
On stock sales, we need to pay almost 32% tax, which is defined as income.

Currently we have roughly 300K in a stock account with deferred taxes. If we sell stock and take it out of that account, we first take out all the money we put into it, tax free. When the original sum is gone, we take out the remaining profit, which is then fully taxable. Until that time, you can use the profit to make passive money.

If we put all our money into this type of account with deferred taxes, we can take out our yearly expenses for 13 years without being taxed for profit, and the 7 years after that being taxed for the entire sum that is taken out.
After 20 years, we will receive our pensions and the stash will be mostly gone.

Would it be smart to put the money from the house sales in a stock account that is normally taxed? When I then sell, I pay taxes over the part that is profit and hopefully that is within the range of tax free yearly income.

The issue is that I think we might generate some income from side gigs in the first couple of years. But I think it is difficult to tell on forehand how much income that will generate.

My idea is to put the house money in a normally taxed account (and an amount in bonds). And maybe decide per month from which account we can best sell the stock, from the normally taxed account, or from the deferred taxed account.

Any insights on this plan?

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
It doesnt quite work that way (and rules might change). If you have 100k equity profit from a regular account as your only "income" you pay 18k in taxes.
If you have a side gig paying 100k, you pay 8k in taxes (pretyt much only social security contribution which is calculated before any deductions)

The "minstefradrag" does not apply for capital gains.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
It doesnt quite work that way (and rules might change). If you have 100k equity profit from a regular account as your only "income" you pay 18k in taxes.
If you have a side gig paying 100k, you pay 8k in taxes (pretyt much only social security contribution which is calculated before any deductions)

The "minstefradrag" does not apply for capital gains.

@habaneroNorway

Kan du forklare litt mer? Jeg er ikke noen røver på skatteting. Hvorfor betaler jeg 18% skatt over 100K aksjegevinst? Hvor kommer denne prosentsatsen fra? Jeg trodde skatt på aksjegevinst lå på nesten 32% i 2019, give or take litt skjermingsfradrag.

Hva tror du er best? Investere pengene i aksjesparekonto eller kjøpe aksjer direkte utenom aksjesparekonto?
Det er en sjanse for at vi har litt vanlig inntekt i de første årene. Da hadde det sikkert vært greit å tømme aksjesparekonto for innlegget.

I min beregning av gevinst på aksjesalg har jeg kun tatt med bunnfradrag for personskatt, ca 56.000 kr. p.p i 2019. I beskrivelsen fra skatteetaten står det at det kan trekkes fra alle former av inntekt, lønn, pensionist, næring og kapital. Jeg regner med at aksjevinst faller under kapital.
 Jeg tar ikke med først trinn i trinnskatten på ca 100.000 kr.
« Last Edit: May 18, 2019, 07:13:26 AM by Linea_Norway »

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Jeg tror kanskje det er en feil i kalkulatoren til skattetaten som jeg brukte. Jeg mener som deg at det skal være ca 30%.  Jeg ble litt overrasket over svaret den gav må jeg innrømme.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Jeg tror kanskje det er en feil i kalkulatoren til skattetaten som jeg brukte. Jeg mener som deg at det skal være ca 30%.  Jeg ble litt overrasket over svaret den gav må jeg innrømme.

Kanskje stemmer det når vi trekker fra 56.000 fra de opprinnelige 100.000. Da er 18.000 kanskje circa 30% av det resterende.

Ekonomist

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Jeg tror kanskje det er en feil i kalkulatoren til skattetaten som jeg brukte. Jeg mener som deg at det skal være ca 30%.  Jeg ble litt overrasket over svaret den gav må jeg innrømme.

Kanskje stemmer det når vi trekker fra 56.000 fra de opprinnelige 100.000. Da er 18.000 kanskje circa 30% av det resterende.

Det tror jeg er riktig.

Hva med å bruke 2, eller flere ASK? Så dere fortsetter å fylle på det ASK dere har nå, og når dere er klare for å ta skrittet så tar dere ut all innskudd men lar verdiøkningen sitte igjen på det ene konto. Det som står igjen på konto skal dermed skattes med 32% etter fradraget på fri inntekt (ca 55k nå). På den måten kan dere kontrollere hvor mye skattbare inntekt dere ønsker å ta ut hvert år.

Ett annet problem er formueskatt, ASK har fordelen at bare telle som 75% av reell verdi.

Dere bør også vurdere om dere kanskje skal benytte IPS etter dere RE. Det er en dårlig ordning men den kan lønne seg for slike som oss da det er bedre å spare til 65+ enn å betale skatt på det.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Jeg tror kanskje det er en feil i kalkulatoren til skattetaten som jeg brukte. Jeg mener som deg at det skal være ca 30%.  Jeg ble litt overrasket over svaret den gav må jeg innrømme.

Kanskje stemmer det når vi trekker fra 56.000 fra de opprinnelige 100.000. Da er 18.000 kanskje circa 30% av det resterende.

Det tror jeg er riktig.

Hva med å bruke 2, eller flere ASK? Så dere fortsetter å fylle på det ASK dere har nå, og når dere er klare for å ta skrittet så tar dere ut all innskudd men lar verdiøkningen sitte igjen på det ene konto. Det som står igjen på konto skal dermed skattes med 32% etter fradraget på fri inntekt (ca 55k nå). På den måten kan dere kontrollere hvor mye skattbare inntekt dere ønsker å ta ut hvert år.

Ett annet problem er formueskatt, ASK har fordelen at bare telle som 75% av reell verdi.

Dere bør også vurdere om dere kanskje skal benytte IPS etter dere RE. Det er en dårlig ordning men den kan lønne seg for slike som oss da det er bedre å spare til 65+ enn å betale skatt på det.

Jeg tror at aksjer generelt bare skattelegges med 75%, ikke bare ASK.
Vi har jobbet såpass lenge at vi har spart opp en del i pensjon. Derfor trenger vi kun stash til å holde ut til 67. Derfor ingen IPS.