Author Topic: Mandatory pension contributions for self-employed in Germany 2021 (in deutsch)  (Read 93 times)

gavint

• 5 O'Clock Shadow
  • *
English below for forum control:

Ach du scheiße bin am ausflippen gerade - hoffentlich habe ich das Situation falsch verstanden:

Ab nächstes Jahr 2021 sind wir Selbständige in Deutschland verpflichtet in irgendeine registrierten Rentenversicherung einzuzahlen, entweder die staatliche (hilfe!), eine Rürup oder ein Privat Altersvorsorge (noch schlimmer!). 

Weißt jemand wie es tatsächlich laufen sollte, und wie viel ich berechnen muss?  Rürup sieht aus als die wenigsten schlechten Option - aber wie ich es verstanden habe ist das es muss 'Grundsicherung abdeckend' sein, was sau teuer werden kann.  Um eine garantierte Rente von 1000€/Monat in eine Rürup muss ich quasi 1 zu 1 einzahlen - also 1000€ der monat, was naturlich Kacke ist.  Freake ich einfach über nichts aus oder stimmt's?  Hat irgendjemand bessere Infos als ich auf Google finden konnte?

Danke!

Holy crap I'm freaking out right now - hopefully I've understood the situation wrong:

As of next year 2021 we self-employed in Germany are required by law to pay into one or another registered pension plan, either the state pension (yikes!), a Rürup pension, or a private pension plan (even worse!). 

Does anyone know how this is supposed to work, and how much I should prepare to pay?  Rürup pensions look like the least bad option, but the way it seems is that you have to guarantee a minimum life expenses in retirement, which could be very expensive to do.  For a guaranteed pension of 1000 €/month, I would have to pay essentially 1 to 1 in, so 1000 € a month, which is obviously crappy.  Am I overreacting about nothing or is this true?  Does anyone else have any better info than what I could find on Google?

Thanks!