Author Topic: danish mustachians wanting to talk investments?  (Read 19092 times)

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40
danish mustachians wanting to talk investments?
« on: June 18, 2013, 03:12:22 AM »
As all danish mustachians know, the taxsystem is quite different in Denmark. I was wondering if Danish mustachians wants to make a thread talking investments. I will continue in danish :-) : vi har jo som bekendt ikke vanguard i danmark og skat kan være en jungle. Nogle danskere der vil tale investeringer? Og i så fald, skal vi fortsætte tråden her eller under investeringsråd? Håber vi kan hjælpe hinanden. Venlige overskægshilsener danishMM.

DanishDynamite

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #1 on: June 18, 2013, 05:51:05 AM »
Hej DanishMM

Jeg er også lige faldet over denne guldgrubbe af gode råd og givende livsfilosofier. Jeg vil gerne bidrage til en dansk gruppe :-)

Mvh

DanishDynamite

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #2 on: June 18, 2013, 05:59:29 AM »
For det første, hvad er forskellen på Vanguard og vores almindelige ETF'er?

Reepekg

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 253
  • Age: 39
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #3 on: June 18, 2013, 08:06:30 AM »
Selv om jeg er Amerikaner, vil jeg også deltage, hvis I har tålmodighed nok at læse min cirkusdansk.

Jeg kunne aldrig finde ud af, hvordan man bruger skatsystemet. Jeg synes, det kunne være interessant at lære lidt mere om det og investeringer. Jeg tænkte mig om, at købe noget statsobligationer, men renteforskel mellem DK og USA var ikke så stor, som jeg havde håbet.

Jeg har også en ide om, at jeg kunne bruge min almindelig Danskebank og Bank of America konti til at skifte mellem $ og DKK. Det kunne undgå Forex firmas afgifter, men jeg har ingen ide hvis det betaler sig eller hvad skatkonsekvenser er. Er der nogen, der har prøvet det?

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #4 on: June 21, 2013, 01:29:53 AM »
Hej!
Jeg har undersøgt lidt og forsøgt at sætte mig ind i ETF. Så vidt jeg kan se minder det mere om aktier. Jeg fik et link fra én her på siden som måske kan bruges http://jlcollinsnh.com/2013/05/02/stocks-part-xvii-what-if-you-cant-buy-vtsax-or-even-vanguard/ der forklarer han lidt om hvad man gør som udenlandsk der ikke kan bruge Vanguard. Han nævner også at ETF har nogle kommisionsgebyrer ved salg. Jeg har en god ven som er en fornuftig økonom. Jeg vil skrive til ham og spørge om han kan forklare de væsentligste forskelle.

Mht. at bytte penge mellem konti, spurgte jeg min bror som har skulle overføre penge til udlandet og der var et gebyr på 150 kr. Han mente at når det kom over et vist beløb blev gebyret procentvist, så jeg tror desværre ikke det kan betale sig.

Kan I måske svare på forskellen mellem sparindex og nordnet? Til september har jeg betalt min gæld (yay!) og skal til at investere. Er i tvivl om hvad jeg skal vælge....

VH

DanishDynamite

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #5 on: June 22, 2013, 07:48:28 AM »
Hej MM

Nordnet er en mægler, oven i købet den bedste og billigste, se mere her: https://www.nordnet.dk/mux/web/nordnet/AFadmin.html

Sparindex er ikke en mægler men derimod en samling fonde sammenlignlige med vanguard. Du kan se deres forskellige indexfonde her:
http://www.sparinvest.dk/afdelinger/index.aspx

Deres årlige gebyrer er ofte omkring 0,6%, hvilket er OK taget i betragtning af at de betaler udbytter i DKK og du derfor ikke lider noget tab på omveksling af valuta.

Mvh

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #6 on: June 25, 2013, 11:57:34 AM »
Hej!
Tak for svar! Der blev jeg klogere. Jeg hørte også fra min økonomikyndige ven at 0,6 % var acceptabelt. Jeg håber du kan hjælpe med en beslutning jeg skal tage. Om nogle mdr står jeg med ekstra 10000-20000 hver måned og dem vil jeg gerne investere fornuftigt. Om 3-5 år vil jeg gerne bruge en hvis del til udbetalingen på et hus. Måske 300.000. Jeg har lyst til at sætte 10.000 i noget "sikkert" bare en almindelig kedelig opsparing fx. og investere resten i noget indeksforening a la sparindex. Disse penge er ikke noget jeg skal bruge med bestemt tidshorisont. Hvad tænker du om det? Og hvordan fungerer det rent praktisk? Jeg kunne egentlig godt tænke mig at banken ordnede købene (men jeg selvfølgelig bestemte hvad) og jeg så kunne tage nogle halvårlige møder i banken hvor jeg kunne få at vide hvordan det hele stod til. Koster det urimelig mange penge at få banken til at ordne det?

VH

DanishDynamite

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #7 on: June 26, 2013, 12:20:35 PM »
Hej MM

Som udgangspunkt vil det altid være at foretrække hvis du klarede købene selv på nordnet. Gebyrene er minimale, og du slipper for at putte flere penge i bankernes lommer end højest nødvendigt. Du må aldrig aldrig høre på hvad din bank anbefaler dig at gøre, de plejer altid foremest deres egne interesser. At købe på nordnet er ret simpelt, du overfører pengene fra din almindelige konto, og næste dag er pengene på din nordnet konto, klar til at købe fonde.
Vedrørende din situation er det jo altid en overvejelse omkring afkast/risiko. Hvis du (efter historisk data) går efter højeste forventede afkast, skulle du i princippet sætte hele beløbet i passive aktiefonde som f.eks sparindexene. Når du alligevel gerne vil have noget mere sikkert på siden (hvilket er forståeligt), kan du vælge enten obligationsfonde, højrentekonti eller ejendom. Personligt kører jeg en 60/40 aktiefonde/ejendomme, men det er en smagssag.
Hvis du vil have nogle navne på nogle fonde jeg kan anbefale må du sige til :-)

Mvh
 

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #8 on: June 26, 2013, 03:11:17 PM »
Hej!
Tak for svaret! Du har ret med bankerne. Jeg er MEGET opmærksom på deres råd - har en ven med erfaringer fra amagerbanken....

Jeg fornemmer der er noget helt basalt jeg ikke har forstået. Jeg ønsker en del i noget sikkert....indlån (har lån og spar med 5% på de første 50.000..det samme på min kærestes - fællesøkonomi)....

Jeg tror jeg vil have resten i nogle passive fonde som jlcollins anbefaler. Er det så nordnet eller sparindex? Undskyld du må skære det ud...
Vh

AndrewInDK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 1
  • Location: Copenhagen, Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #9 on: August 10, 2013, 09:57:02 PM »
Hej alle sammen
Tak for de gode oplysninger om Nordnet og Sparinvest. De er meget bedre en bankernes tilbud.

Jeg vil gerne spørge, om der er overhovedet ikke nogle fordele til at købe hus i Danmark med kontant? Jeg har pengene til rådighed, til dels fordi jeg vidste ikke noget om Nordnet før.

Jeg er Amerikaner, og jeg har lige fået permanent opholdstilladelse, så tænker jeg nu på længere sigt.

Mvh
Andrew

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #10 on: August 12, 2013, 01:32:31 AM »
Hej!

I Danmark kan du få finansieret et hus via Realkredit op til 80 %. Lige nu er renten lav så det ville man kunne få til 3-4 % hvilket jo er rigtig godt.
De sidste 20 % plejer folk (som ikke har sparet op) at få finansieret via banklån. De ligger typisk på mellem 5.5-12 % afhængig af hvad du kan forhandle dig til. Min anbefaling ville derfor være hvis du har pengene til det at forsøge at betale de 20% kontant og tage de sidste 80 % i realkredit.

Hvad synes I andre? Er I enige? (jeg står nemlig også i samme situation om et par år :-))

Prøv at leg lidt med tallene her: http://www.rd.dk/da-dk/privat/Beregnere/Laaneberegner/Pages/Laaneberegner.aspx

Skriv igen hvis der er noget uklart...

LSK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Age: 47
  • Location: Denmark (EU)
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #11 on: August 12, 2013, 10:28:01 AM »
Tjaa, det er altid svært at spå om hvad der er bedst i forhold til huskøb, men umiddelbart er jeg sådan set enig med dig.
Betal selv de 20%, og lån resten i et realkreditlån. Så kan du betale mellem 1,8 og 4,4 årlig omkostninger i procent - Og hvis man f.eks. læser MMM eller Jcollins osv. så kan man vist forvente omkring 5+% af sine indeksinvesteringer på den lange bane...Så det kan næsten ikke betale sig at købe huset kontant, hvis man kan tjene mere på investeringerne. Plus inflationen "æder" gælden også.

Vi har selv lige købt et hus, og har stadig ikke valgt lån, men skal tage den endelige beslutning inden for de næste 2 uger. Jeg fristes af at få så lavt afdrag som muligt, og så investere de overskydende pengene i stedet...Men jeg er alligevel ikke sikker nok i troen til at ikke også seriøst overvejer et fastforrentet lån i stedet, med alle de muligheder de giver for at skære i gælden på sigt.

Så, anyways, pointen er nok, at selvom du har pengene til at købe hele huset kontant, kan det næppe svarer sig. Betal hellere de 20% og tag et super billigt realkreditlån og så investere resten af dine penge i stedet.

superknudsen

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #12 on: August 29, 2013, 01:24:12 AM »
Hej

Ny mand på dette forum, efter at have læst meget om early retirement de sidste par måneder.
Jeg er meget interesseret i at snakke gode råd omkring investering, da det ikke er min stærke side.

Mvh
Nicolai

LSK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Age: 47
  • Location: Denmark (EU)
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #13 on: September 26, 2013, 11:31:14 AM »
Jeg ved ikke om det vil være interessant for nogle af jer, men jeg svarede på en svenskers spørgsmål over på Jlcollinsnh blog, som beskriver hvad jeg har gjort indtil videre.
http://jlcollinsnh.com/2013/05/02/stocks-part-xvii-what-if-you-cant-buy-vtsax-or-even-vanguard/

Hvis der er nogle der har nogle andre gode ideer til hvor man kan gøre af sine opsparinger vil jeg også meget gerne høre det. Jeg er begyndt at tænke på, om ikke jeg burde få lavet nogle private pensionsopsparinger sideløbende med investeringerne i frie midler, simpelthen bare for at have lidt ekstra i en lavt-beskattede konto, som godt nok først kan bruges, når man fylder 65. Jeg håber dog at kunne blive 'fri' før, og jeg har også pension fra arbejdsgivere, men om ikke man burde sætte mere til side til den alder, har jeg svært ved at vurdere.

cecernia

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 1
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #14 on: October 06, 2013, 02:38:26 AM »
Hejsa allesammen,

Er der nogen af jer der har erfaring med en etablerings/iværksætter konti?

Vi bor i København lige nu, men planlægger at flytte på landet. I den forbindelse ville vi så investere i basale produktionsmidler - traktor, drivhus osv via etableringskontoen.

Men jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde en klar beskrivelse af reglerne ift hvad der må investeres i (lige ud over at man skal bruge ca 50 timer om md. på sin aktivitet)

 

Peacefulwarrior

  • Stubble
  • **
  • Posts: 132
  • Location: Europe
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #15 on: January 23, 2015, 01:54:33 AM »
Hejsa allesammen,

Er der nogen af jer der har erfaring med en etablerings/iværksætter konti?

Vi bor i København lige nu, men planlægger at flytte på landet. I den forbindelse ville vi så investere i basale produktionsmidler - traktor, drivhus osv via etableringskontoen.

Men jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde en klar beskrivelse af reglerne ift hvad der må investeres i (lige ud over at man skal bruge ca 50 timer om md. på sin aktivitet)

Ifølge de gældende regler kan du bruge
pengene på iværksætterkontoen til at
købe aktiver til virksomheden såsom
maskiner, bygninger og goodwill. Du kan
også hæve pengene til at betale løn til ansatte,
leje af erhvervslokaler og en række
andre udgifter.

Romlo

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Location: Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #16 on: June 14, 2015, 05:18:37 AM »
Hi guys!

Expat in DK here. Seems like we could learn a lot from each other. I am in accumulation phase, and am interested in exchanging ideas, best practices. Could we restart this thread, and/or set a meetup?

LSK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Age: 47
  • Location: Denmark (EU)
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #17 on: June 14, 2015, 08:58:49 AM »
Hi guys!

Expat in DK here. Seems like we could learn a lot from each other. I am in accumulation phase, and am interested in exchanging ideas, best practices. Could we restart this thread, and/or set a meetup?
Hi Romlo

I guess a restart could be attempted, although I have no idea how many danes frequent this section of the forum, or MMM for that matter.

Where in Denmark are you located? It would be easier to plan a meetup if people knew which area of the country we're talking about. :-)

Romlo

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 9
  • Location: Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #18 on: June 14, 2015, 09:06:31 AM »
Hi,

Meeting up sounds great. I am based in Copenhagen.

Are you guys in this threat interested in meeting up for talks and øl?

LSK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Age: 47
  • Location: Denmark (EU)
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #19 on: June 17, 2015, 09:21:41 AM »
Hi,

Meeting up sounds great. I am based in Copenhagen.

Are you guys in this threat interested in meeting up for talks and øl?
Unfortunately I'm located in the Aarhus region, so getting to Copenhagen would have involve a bit of planning. But if somehow people got a MMM-meetup arranged in Copenhagen, I would seriously consider attending.

Apart from the posters in this thread, I have met a few more danes on this forum (Frank of Denmark, wizards, knrj_DK & ryckezas), but I am not sure how lives where unfortunately. But given the size of Copenhagen, I am sure there must be some more MMM-forum people in or around Copenhagen. :-)

LSK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Age: 47
  • Location: Denmark (EU)
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #20 on: July 10, 2015, 04:23:42 PM »
The radio show 'Millionærklubben' on Radio24syv had Lars Kroijer in the studio in the show for the 9th of july.
Lars, author and former hedgefund manager, was talking mostly about index investing, and even though he basically said what you can already read on MMM or jlcollinsnh's blogs, it was quite an interesting show.

You can check it out here:
http://www.radio24syv.dk/programmer/millionaerklubben/11809446/millionaerklubben-09-07-2015/
The talk to Lars about index investing starts around 19min 30secs in.


Only thing I really missed was them trying to answer the question on which to choose:
A Vanguard ETF in $'s with fees of 0,06% and the unfavourable taxation
or
A Sparinvest global index fund in DKKs with fees of 0,58% and a more favourable taxation

Maybe one day I'll find someone that can do the math on this one :-)

Jesper

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Location: Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #21 on: August 30, 2015, 05:56:28 AM »
Greetings from a fellow Dane!

Really happy to know that are more of us here - this one is based in Aalborg by the way :)

KongDenmark

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #22 on: September 26, 2015, 05:55:37 AM »
Hej drenge.

Så er der endnu en dansker på banen.

Jeg bruger Nordnet og synes det ville være smart at dele erfaringer omkring investeringer herinde.
Lige nu handler det om at finde den mest fordelagtige måde at investere på. Hvis der er nogen som er skarpe på området ville det være interessant at høre hvad I gør.

Lige nu overvejer jeg meget at bruge en Pensionsopsparing, da det giver en besparelse på skatten, men problemet er at pengene så er låst til man er 65. Hvis det er lidt irriterende, hvis man bliver FIRE når man er omkring 40? (Ellers kræver det at man beregner det således at man kan gå i nul lige omkring 65 og så få sine pensionsinvesteringer ud på det tidspunkt?

Kan se, at tråden er startet for mere end 2 år siden. Det ville være interessant at høre hvordan trådstarter og nogle af I andre klarer jer pt?

Mvh

Jesper

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Location: Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #23 on: October 01, 2015, 05:23:39 AM »
Hej KongDenmark,


Velkommen til! Nu er jeg selv ret ny herinde og er også først for nyligt gået igang med at tilsidesætte en større del af min indkomst til opsparing/afbetaling af gæld.

Som du selv siger, er der både fordele/ulemper ved at bruge pensionsopsparing. Klare fordele mht. skatter, men desværre er pengene bundne til et godt stykke tid efter man ideelt set ønsker at være FI.

Min egen plan ser nogenlunde ud som følger:
- Træk 50% ud af indkomst om måneden (skulle gerne hæves med tiden og højere indkomst)
- Invester de 50% i indeksfond hver måned, når al dyr gæld er betalt ud
- Arbejdsgiver sætter yderligere hvad der svarer til 9% af indkomst ind på pensionsopsparing hver måned.
- Evt. supplere til pensionsopsparingen med en mindre del af de 50%. Dog ikke gennem den arbejdsrelaterede løsning, da omkostningerne herved er for høje.

Jeg regner med at være "pensions-klar" når jeg er omkring de 45-50. Jeg satser på nuværende tidspunkt dog ikke på at min opsparede formue går i 0, samtidigt med jeg kan få min arbejdsbetalte opsparing. Jeg vil hellere være på den sikre side og se den som et plus, når den tid kommer. Eller i hvert fald sørge for jeg stadig har en fornuftig, men mindre mængde penge til den tid og så kan supplere med pensionsopsparingen.

Mht. investeringer har jeg fået et godt tip herinde fra om at bruge månedsopsparingen hos Nordnet (0 kurtage) og investere i SparInvest Globale aktier, da der er en række skatteulemper ved investere i udenlandske ETF'ere som dem Vanguard tilbyder. Det er svært at opveje skatteulemperne mod den lavere ÅOP med Vanguard, men efter mine beregninger ender SparInvest indeksfonden med at være den mest fordelagtige løsning.






KongDenmark

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #24 on: October 02, 2015, 04:45:34 AM »
Hej Stache

Jeg er nået til de samme konklusioner som dig.
Jeg bruger også nordnet og vil primært investere i Sparinvest Globale Aktier min. risiko.
Dog ville jeg virkelig gerne sætte et regneark op, så jeg kunne sammenholde hvor meget det kommer til at koste at betale 0,6 % i gebyr (det kan blive 10-20 % af den samlede formue på lang sigt).

Yderligere ville jeg gerne se på hvad det reelt set koster at investere i Vanguard, på trods af at man bliver lagerbeskattet, men jeg har ikke de teknisk og matematiske færdigheder til at regne det hele ud.

Et andet dilemma kommer når man begynder at have et afkast på mere en 50.000 kr. Skal man så hæve pengene hvert år til 27 % skat for at undgå at betale 42 % skat for gevinsten over 50.000 kr?

Det ville være fedt, hvis vi kunne få nogle der rent faktisk er FIRE i DK til at kommentere på vores spørgsmål :)

Mvh


Jesper

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Location: Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #25 on: October 05, 2015, 05:00:10 AM »
Jeg har for lidt tid siden lavet et regnerark, der viser omkostningerne ved skatter i Danmark, men samtidigt også de årlige omkostninger ved at benytte sig af en forening som SparInvest. - hvis mine beregniner er korrekte.

Du kan finde det her: http://www.filedropper.com/investeringskalkule

I princippet kan du også bruge det til at se hvad det koster at investere i Vanguard ctr. SparInvest. Hvis du ændrer minimum skatten i arket til 42% (så den er det samme som maksimum - beskattes som var det kapitalindkomst) og sætter omkostningerne ned til 0,06%. Du vil se at det er mest fordelagtigt at investere hos SparInvest, når skatten er medregnet. Dog er forskellen ikke stor.

Arket er dog langt fra nøjagtigt i det henseende.. Det er bygget på den antagelse at man har et konstant afkast gennem hele investeringsperioden. Det mangler altså derfor det aspekt at der en beskatningsfordel ved SparInvest idet at man på udenlandske aktier ikke får samme fradrag fra tab. Tror dog det ville være et større matematisk projekt at skulle simulere tab gennem en vis periode.
Men det er sikkert at det igen kun ville tale yderligere for at benytte sig af SparInvest. For her får du fradrag for dine tab i modsætning til hos Vanguard eller andre udenlandske ETF'ere.

Mht. beskatning og hævning af penge. Jeg synes det er lidt en jungle at finde ud af. Nogle mener man lagerbeskattes (udgangspunktet i excel arket), når du investerer med frie midler. Andre mener man realisationsbeskattes (når aktien sælges og gevinsten realiseres).
Pt. er det lidt uvedkommende for mig, da jeg ikke har planer om at realisere mine gevinster før om  mange år. Men er det sådan, at du realisationsbeskattes er der en fordel i kun at få udbetalt aktier med gevinst svarende til under 50.000kr.

Af hvad jeg kan se, er der dog ingen tvivl om at investering i ETF'ere lagerbeskattes. Så der er altså beskatning hvorvidt man sælger dem igen i det givne år eller ej. Igen en ulempe ved Vanguard for os danskere.


Mvh Jesper / StacheDK :)




KongDenmark

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #26 on: October 05, 2015, 05:51:31 AM »
Hej Jesper.

Tusind tak for dit svar. Det var faktisk sådan et regneark jeg var på jagt efter.
Det er lidt skræmmende at se, hvor meget man egentlig ender med at betale i omkostninger og skat i sidste ende.

Jeg har netop oprettet en månedsopsparing på Nordnet, for at spare købskurtagen, selvom det kun er 0,1 %, så er det værd at tage med.

Har du udelukkende benyttet dig af Sparinvest Globale Aktier minimum Risiko? Eller har du en del i Sparinvest C20 eller nogle andre aktier?

Mvh
Rune

Jesper

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Location: Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #27 on: October 05, 2015, 06:59:46 AM »
Hej Rune,


Velbekomme. Jeg har faktisk en nyere version, hvor jeg har udregnet hvor lang tid den fremtidige opsparede formue kan række - med mulighed for at ændre afkast, månedligt udtræk osv. Den ligger i ark 2, hvis det skulle have interesse:

http://www.filedropper.com/showdownload.php/investeringskalkule_1

Ja, det løber op i nogle svimlende høje tal i den lange ende. Selv de 0,1% ender som meget, når tallene bliver store nok.
Men, heldigvis bedre end alternativet, hvor pengene bare står på kontoen.

Jeg har er ikke begyndt at investere meget endnu, da jeg har noget "højrente" gæld jeg skal have afviklet først. Som udgangspunkt vil jeg dog først investere i den globale fond, hvor C20 også er repræsenteret. Men tænker jeg da lige skal have en lille procentdel i C20 længere ude i fremtiden - men det er mere for lige at støtte hjemmeholdet lidt, end det er for at følge en investeringsstrategi:)


Mvh Jesper.

 

KongDenmark

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #28 on: October 06, 2015, 08:55:28 AM »
Hej Jesper.

Tak for linket. Det er virkelig høje beløb. Og det er vildt at det kræver 3,4 millioner at holde det nuværende forbrug på ca. 15.000 kr pr. mdr i 30 år. Det er en god sjat penge.
Men regnearket givet et godt indblik i mekanismerne, og vigtigheden af lave omkostninger mv.

Endnu en gang tak for hjælpen. Jeg har netop anvendt månedsopsparingen for første gang. Dette var dog kun for 1000 kr, hvilket jo er dejlig nemt, når det er kurtagefrit. Nu har jeg C20 og Globale i depotet, og når markedet bliver lidt mere stabilt, så skyder jeg flere penge afsted.

Et sidste spørgsmål er, om det kan betale sig at smide lidt ind i en pensionsopsparing og dermed få skattefordelen ved at skulle nøjes med at betale 15 %. Problemet er bare, at jeg muligvis gerne vil have pengene før jeg bliver 70, og så er de jo låst.
(Kan man ikke indsætte 28.000 kr om året? Det er jo ikke så mange penge)

Mvh

Jesper

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Location: Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #29 on: October 06, 2015, 11:21:02 AM »
Ja, der skal noget til. Men tænker der er en god chance for, at man også tjener lidt på sidelinjen - havde jeg i hvert fald forestillet mig.

Fedt at du er igang! Markedet er også en af grundende til jeg holder lidt tilbage i øjeblikket. Uden at have basis for at vurdere det, så virker det som om markedet er ret volatilt og overophedet - så betaler jeg hellere af på den højrente gæld jeg har.

Mht. pensionsopsparingen vil jeg sige det er en vurderingssag. Du får helt klart mere ud af pengene. Men ja, du får sent adgang til dem. Jeg vil dog gerne have lidt ind så tidligt som muligt - med renters rente er det jo med at udnytte tiden. Men for mit vedkommende bliver det dog et mindre beløb, da jeg også har den obligatoriske firmapension.
Kunne være spændede at høre nogle garvede danske MMM'ers synspunkt på det!

Mvh Jesper

KongDenmark

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #30 on: October 10, 2015, 12:54:56 AM »
Hej igen Jesper.

Ja, det ville være fedt, hvis der var nogle garvede herinde, som kunne fortælle lidt om deres rejse og valg af investeringer og aldersopsparing osv.

Jeg har kigget videre på investeringsforeninger, og bliver altså lidt fristet af denne fond: http://fundamental.gws.fcnws.com/PDF.html?pdf_isin=DK0016272602&pdf_culture=da-DK&pdf_filename=DK0016272602_da-DK.pdf

Problemet er bare, at deres ÅOP ligger på 2,19, hvilket jeg synes er vildt dyrt, især når man ser det i dit regneark.
Men samtidig så har foreningen en kanon god performance historisk, og hvis man årligt fik 5-20 % mere i afkast, så ville de ÅOP jo ikke gøre noget.
Yderligere kan man ikke købe den i månedsopsparing, så det bliver en halv-dyr affære i omkostninger.

Her har jeg lige sammenlignet nogle fonde, og der er ret stor forskel i afkastet.
http://tools.morningstar.dk/dk/fundcompare/default.aspx?SecurityTokenList=F0GBR04VJJ%5D2%5D0%5DFODNK$$ALL%7cF00000073J%5D2%5D0%5DFODNK$$ALL%7cF0GBR04LBN%5D2%5D0%5DFODNK$$ALL%7cF0GBR04L0A%5D2%5D0%5DFODNK$$ALL&CurrencyId=DKK&LanguageId=da-DK

Jeg tænker stadig at Sparinvest skal være den overvejende fond pga. spredning over hele verden, men en fond som fundamentalinvest er spændende fordi den har lidt større potentiale, men også større risiko.

Kunne du overveje at betale ekstra og "gamble" lidt mere?

Mvh

Jesper

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Location: Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #31 on: October 14, 2015, 03:03:10 AM »
Hej Rune,

Ja, det er godt nok fristende med afkast som dem der. Umiddelbart ville jeg dog have det bedst med kun at være i foreninger, som følger markedet. I de aktive får man jo lov til at betale for ekstra aktivitet som man også ser på ÅOP. + der er ingen garantier for de kan blive ved med at præstere i samme omfang. Tværtimod er der en hel del statistik, der viser at det nærmest er tilfældigt hvem der præsterer af de forskellige aktive foreninger (jf. "en sikker investering" af Karsten Engmann Jensen).

Men jeg er ikke ligefrem ekspert på området selv. Kunne være meget sjovt at eksperimentere med at smide et mindre beløb ind.

Mvh Jesper

LSK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Age: 47
  • Location: Denmark (EU)
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #32 on: October 16, 2015, 01:02:20 AM »
@Jesper - Det ser ud til at linket til Filedropper i din tidligere post ikke virker længere. Har du mulighed for at smide filen op igen?

@KongDenmark - Jeg synes deres ÅOP er skræmmende højt, og jeg ville ikke rører ved dem. Ud fra PDF'en ser det ud til at de 10 største virksomheder i fonden udgør omkring 63%, så du kunne vel gå ud og købe dem enkeltvis og spare gebyret. Så skal du selvfølgelige checke op på om deres beholdning skifter og justere din egen beholdning løbende. Hvis man altså vil gå efter aktiv forvaltning og ikke har tid/lyst til at sætte sig ind i dansk Small/Mid cap aktier.

Jesper

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
  • Location: Denmark
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #33 on: October 16, 2015, 05:31:21 AM »
Ser ud til jeg kan smide det op i en post - prøver vi lige og ser om det holder. Tak.

LSK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Age: 47
  • Location: Denmark (EU)
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #34 on: October 17, 2015, 03:41:37 AM »
Det virkede. Tak for det :-)

LSK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Age: 47
  • Location: Denmark (EU)
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #35 on: November 15, 2015, 03:16:05 AM »
Jeg ved ikke om i allerede har set det,  men jeg fik en mail for 2 dage siden, hvor Spiir.dk skrev at de betatestede fuldautomatisk, daglig overførsel, så man på app'en kan få et løbende overblik og sætte alarmer på, hvis noget overskrider en fastsat grænse osv.
Så hvis i ikke allerede har set det, kan anbefales at slå et smut forbi spiir.dk. For dem der ikke måtte kende Spiir allerede, så er det en gratis, dansk version af Mint.com (sådan cirka).

KongDenmark

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #36 on: November 15, 2015, 09:11:21 AM »
Hej LSK.

Fedt, at du lige orienterer os. Det må jeg lige tjekke ud :)

Mvh

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #37 on: April 25, 2016, 12:17:45 AM »
Hej allesammen, trådstarter her! :-)
Det er noget tid siden jeg har skrevet - tråden her var død noget tid og så har jeg ikke tjekket længe og pludselig for et par dage siden så jeg at der alligevel var en del der havde skrevet siden jeg tjekkede sidst - beklager!

Jeg tænkte vi kunne bruge dette forum til at snakke investeringer som vi allerede gør, men måske kan det også bruges til andre ting. Tanker om FIRE - er der nogen der sigter efter det? Eller er det frihed til at vælge det arbejde man vil eller hvad er motivationen.

Jeg vil lige kort skrive min situation og opfordre jer til at gøre det samme - ingen tvang og detaljegrad er ligeledes optional!

Jeg er i tredverne bor i Odense. Jeg arbejder som læge. Fandt det her forum da jeg ledte efter nogle spreadsheets til at lave budgetter og afbetale gæld. Er vildt fascineret af livsstilen, men særligt ideen om JL Collins koncept med "f-u-money". Umiddelbart har jeg ingen hobbyer eller andre ting der gør jeg har lyst til at gå på pension meget tidligt, men tanken om at kunne vælge et job udelukkende baseret på lyst og ikke penge, evt. gå ned i tid., og kunne trække stikket hvis sundhedsvæsenet bliver ved at blive presset som det er, synes jeg er virkelig tillokkende!



Jeg kunne godt tænke mig at få lidt sparring mht investeringer. Har Nordnet, globale aktier min risk (80% af beholdning) og C20 (20%).
Disse penge skal være vores F-U money.

Derudover kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen regner med at lave en ERE og hvad de så planlægger at lave? Jeg er ikke helt afvisende, men er simpelthen bange for jeg ikke er kreativ nok til at vide hvad jeg skulle lave :-) - luksusproblem!


Hvem er I andre? Hvad er Jeres plan? ERE eller bare fri af lænkerne?

Dansihmm



« Last Edit: May 22, 2016, 11:56:45 PM by DanishMM »

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40

mwulff

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 329
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #39 on: April 25, 2016, 12:31:15 AM »
@DanishMM: Det var da morsomt, jeg troede faktisk at min kone og jeg var de eneste mustachians i Odense. Sjovt nok er hun også læge.

Det kan være vi skal lave noget meetup i Odense i stedet. Folk fra KBH og Århus kan så mødes med os i midten.

Lige nu ser vores investeringer således ud:

LPI USA Index (meget vanguard lignende fond som kun kan købes igennem Lægernes Pensionsbank)
Danske Invest Biotech (det var en fejl)
Tesla (40% afkast indtil videre men det er mere en hjerte-investering).

Jeg ved heller ikke hvem gutten fra BT er, men ville gerne høre om hans investerings-strategier.

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #40 on: April 25, 2016, 12:59:15 AM »
Hvor sjovt! - jeg kender én mere i Odense, men dejligt der er flere. Kunne være sjovt med et møde. Jeg synes der en del forskellige ting med køb og salg og kurtage som kunne være interessant at få vendt.

Vi har også en aktie i Novo og en i Vestas som var fordi der var et par hundrede kroner på kontoen som skulle fyres af. :-)

mwulff

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 329
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #41 on: April 25, 2016, 01:36:58 AM »
Lad os da få sat gang i et møde. Det ville være sjovt og med lidt held kunne vi måske få nogen til at snakke lidt om aktier.

Gad vide om ikke biblioteket ville stille et lokale til rådighed:

https://www.odensebib.dk/side/moedelokaler-paa-hovedbiblioteket

Hvad ville bedst fungere? Noget lørdag formiddag eller en hverdagsaften? Hvis vejret er godt er munkemose også en reel mulighed. Det ser bare ikke ud til at vejret bliver godt.

KongDenmark

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #42 on: April 25, 2016, 02:02:27 AM »
Hej med jer.

Fedt, at der kommer gang i tråden igen.

Har skrevet lidt herinde tidligere (og bedt om notifikationer ved nye indlæg).

Men her kommer lidt om mig.

Jeg er en ung mand midt i tyverne, som er gift og har et barn. Til dagligt er jeg betjent i København, hvor jeg bor. Jeg har altid har nydt at spare op, hvorfor vi kunne købe en lejlighed uden banklån i København. Det er nu et par år siden, og som investering har det været helt kanon. Priserne er steget meget, og det virker for os som en genvej til FIRE. (Det er tiltrængt, når man får en politiløn og konen er på SU).

Men vi bor altså rimelig billigt og kan bo her flere år endnu. I mellemtiden er planen at spare en masse op og investere dem i aktier. Det er vi ikke så gode til, men øvelse gør mester. Indtil videre har vi ikke haft noget afkast det første år, men det skal nok komme. I kan følge mig på Shareville som: "Nybegynder".

I forhold til aktier, har jeg gamblet for meget med små high risk selskaber, for at få en hurtig gevinst. Det var en dårlig ide. Jeg prøver lidt forskelligt for at lære noget, men har et fundament i Sparinvest Globale og Sparinvest C20 + Fundamental invest for at se hvordan de klarer sig i forhold til de passive Sparinvest. (Indtilvidere er Fundamental Invest IKKE en fordel).

Men ellers bruger jeg månedsopsparing på Nordnet og sætter gerne 5000 ind om måneden (det er kun ca. 25 % af det vi får ind om måneden). Jeg har ikke lavet nogen endelig plan med udregninger om hvornår vi kan stoppe med at arbejde, men det er som sådan heller ikke målet.

Vores mål er at få sparet en masse penge sammen, som er investeret i aktier (måske et par millioner). Og så med tiden vil vi begge kunne udnytte afkastet til at arbejde deltid og have god tid til familielivet og gøre verden et bedre sted.

Det bedste økonomiske træk vi endnu har gjort, det er at give 10 % til andre end os selv. Hvis flere gjorde det ville verden blive forvandlet lynhurtigt! Og 10 % er ikke så meget, og jo før man lærer det, jo bedre. Jeg begyndte at give da jeg fik SU som 18-årig og i takt med at jeg tjener mere, så giver jeg mere, men det føles ikke som et stort tab, fordi det bare er et valg og ikke en overvejelse måned efter måned.

Det værste ved penge er, at man bliver egoistisk og sammenligner sig med andre, og derfor aldrig bliver tilfreds. Derfor er det genialt at være ydmyg og give til andre. Det hjælper mig til at have et fornuftigt perspektiv på penge og ikke blive slave af penge som så mange danskere er det.

Livet handler IKKE om penge, men hvis man er en god forvalter, så kan pengene hjælpe en selv og andre.


Generelt er jeg mega fan af MMM, og synes hans tilgang til penge er super fed. Dejligt, at han ikke bruger unødvendige penge, men får pengene til at arbejde for sig selv. Mit eneste problem med ham er, at det lyder til at han kun tænker på sig selv og sin familie. Jeg så gerne, at han gav mere af sin formue til andre og brugte hans geniale tanker om penge til at gøre verden et bedre sted.


Hvis nogen har nogle gode aktieanbefalinger, så er jeg helt klar med på en lytter, da jeg har en del % i kontanter, da jeg er usikker på hvor markedet er på vej hen.


Kh

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #43 on: April 25, 2016, 03:02:21 AM »
Hej!
Spændende baggrund du kommer med - lyder som en rigtig god plan du har!
Er meget enig med dig - det jeg synes har været det allermest givende i hele det her har været at være i stand til at hjælpe nogle mennesker. Vi har betalt for at have familie med på ferier, og holdt fødselsdage for familiemedlemmer som ellers ikke ville have råd. Laver allerede noget frivilligt arbejde, men når mine børn ikke er helt så små er mit håb også at lave mere.

Mht. at mødes er jeg i øjeblikket på barsel med en lille. Det ville passe bedst efter sommeren, men hvis der bliver arrangeret et møde inden vil jeg selvfølgelig prøve at komme. Nordnet udbyder gratis kurser. Vi kunne også findet et som lød interessant at tage til og aftale en dato og så efterfølgende tage en kaffe og en snak. Hvis det er efter sommeren kan jeg godt tage til københavn.


mwulff

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 329
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #44 on: April 25, 2016, 04:00:37 AM »
Jeg synes Odense var et godt sted. Vi har nogen fra Århus og nogen fra Kbh, så var vi lidt i midten af det hele.

DanishMM

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 40
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #45 on: April 25, 2016, 08:57:19 AM »
Ja, det er jeg enig i. Det hele passer sådan set mig fint. Fordi jeg er lidt uflexibel pga. barslen og jeg ikke lige kan vide om det går (i forhold til om jeg stadig ammer osv på det tidspunkt) vil jeg helst holde mig ude for at bestemme dato og sted fordi det kan være jeg ikke kan alligevel og så synes jeg det er lidt dumt jeg er med til at bestemme :-). Jeg skal prøve at komme hvis og når noget bliver aftalt i hvert fald!

mwulff

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 329
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #46 on: April 25, 2016, 12:11:34 PM »
Hvis vi nu lægger det første møde slut-juli så har folk fri og er måske tilstede. Så har du haft god tid til at vænne dig til barsel og barn..

Tillykke med familie-forøgelsen forøvrigt :)

Men til alle andre, ville Odense være et acceptabelt mødested?

LSK

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 47
  • Age: 47
  • Location: Denmark (EU)
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #47 on: May 07, 2016, 07:48:23 AM »
Det ville være nemmere for mig, hvis det var i Aarhus, men jeg kunne godt lokkes til at køre til Odense, hvis det var :-)

Det kunne være et ekstra trækplaster, hvis det kunne lade sig gøre at arrangere et oplæg/foredrag/kursus om f.eks. beskatningsovervejelser ift. danske vs udenlandske indeksfonde eller andet relevant tema.

mwulff

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 329
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #48 on: May 08, 2016, 02:02:25 AM »
Ja det ville være fedt hvis vi kunne få et oplæg om "hvordan går man i DK" i forhold til den originale amerikanske model. Men også om hvorledes folkepensionen spiller ind, samme med opsparede ratepensioner osv.

Lykke

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 1
Re: danish mustachians wanting to talk investments?
« Reply #49 on: May 15, 2016, 05:36:08 AM »
Hej FIRE fellows,

Super interessant forum, og skønt at møde andre, der synes at FIRE-filosofien er interessant - og ganske realistisk.

Det virker til at Nordnet er stedet for os danskere, og at Sparinvest INDEX Globale Aktier Min. Risiko (http://www.sparinvest.dk/afdelinger/indeks/index%20globale%20aktier%20min%20risiko.aspx) er vejen frem. Sig endelig til, hvis I har andre holdninger.

Jeg har pt. min pension hos Danica Balance (grundet mit arbejde) i deres "Offensiv" investeringsfond. Men er efterhånden blevet overbevidst af jlcollinsnh stock series (http://jlcollinsnh.com/stock-series/) om, at sætte alt i en stock index fond og nærmere betegnet ovenstående. Er der nogen der ved om dette kan lade sig gøre? Og hvad jeg skal være opmærksom på? Jeg er ret sikker på at Danica Balance ikke vil anbefale mig det, da de vil tjene færre penge. Men de er jo heller ikke "on FIRE"!

Derudover tænker jeg at sætte min private cash opsparing i Sparinvest INDEX Globale Aktier Min. Risiko, og er stadig lidt i tvivl om jeg skal krydre med et obligations index.

Er i øvrigt meget klar på at mødes. Jeg bor til daglig i Roskilde med min hustru og snart 2 børn. Vi er begge i starten af 30'erne.

Bedste hilsner