Author Topic: Any Mustachians living in Norway?  (Read 113276 times)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #250 on: March 11, 2019, 07:29:28 AM »
Nå har jeg regnet ut den totale mengden med skatt i begge tilfeller og det ser ut som at å bruke ASK hele tiden gir minst skatt totalt.
Kanskje kan vi bruke den skattefrie foten hvert år til å tjene litt inntekt med konsulentarbeid.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #251 on: March 11, 2019, 07:38:23 AM »
Om høsten falt jeg for fristelsen til å kjøpe et 3 måneders abonnement på Dine Penger for kr 129, som de annonserer for i podcasten Pengerådet. Jeg avsluttet abonnementet før det gikk over i et permanent abonnement.
I forrige uke fikk jeg tilbud om 1 måneds abonnement helt gratis, fordi jeg hadde vært kunde før. Takket ja til det.
Så fikk jeg i går tilbud om å ta et års abonnement med kr. 100 rabatt, nå kr. 400. Det har jeg også takket ja til. La oss håpe at det er en god investering og at de i det kommende året ikke bare har artikler om å kjøpe feriebolig i utlandet, som det har vært litt mye av den siste tiden. De skulle blant annet ha en special om FIRE en gang snart, i anledning av de podcastene om emnet som har engasjert så mye. Jeg vet ikke om de kommer til å skrive om noe vi ikke allerede kjenner til. Men la oss håpe at de forteller litt mer om Norske forhold.

Edit: Første nye artikkel i dag: "Feriebolig i utlandet: Dette får du for pengene på Lanzarote".
« Last Edit: March 11, 2019, 07:45:19 AM by Linda_Norway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #252 on: March 30, 2019, 01:46:48 AM »
I går leste min mann en gammel bok om Femundsmarka. Boken inneholder et sitat fra forfatter Mikkjel Fønhus. Det var skrevet i et DNT årsbok fra 1964.
Fønhus skrev at fjellfolk før i tiden ikke hadde det så lett. Men de lærte å leve nøysom og nøysomhet førte til velstand. I motsetning til hva folk flest tror, er det ikke inntekt, men nøysomhet som fører til mest velstand, ifølge Fønhus.

Morsomt å se at Mustachian metoder allerede var kjent på den tiden, både i 1964 og de mennesker han refererte til fra tidligere tider.

Forfatteren anbefales forøvrig på det varmeste. Han har skrevet noe herlige bøker om ville dyr og av om til om mennesker og natur.
« Last Edit: March 30, 2019, 01:52:45 AM by Linea_Norway »

shackleford

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
  • Location: Scotland
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #253 on: May 28, 2019, 01:03:44 PM »
Hei alle sammen!  Hyggelig å møte på deg.  Det er fint å se andre "Mustachians" i Norge. 

Jeg bor i Stavanger fra to år siden og kommer fra Skottland (39 år gammel med ingen barn eller kona, haha).  Jeg forsette å lære og leser om FIRE og planlegge til tidlig "retirement" (hva betyr "retirement" på Norsk?), også jeg sparer penger hver måned.  Noen dag flytte jeg tilbake til Skottland men jeg vet ikke når. 

Jeg håper at du forstår min dårlig Norsk.  Jeg går på norskkurs og prøver å snakker med kolleger på kontoret, men det er litt vanskelig. 

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #254 on: May 28, 2019, 02:04:22 PM »
Hei alle sammen!  Hyggelig å møte på deg.  Det er fint å se andre "Mustachians" i Norge. 

Jeg bor i Stavanger fra for to år siden og kommer opprinnelig fra Skottland (39 år gammel uten barn eller kona, haha).  Jeg forsetter å lære og leser om FIRE og planlegger tidlig "retirement" (hva betyr "retirement" på Norsk?), også jeg sparer penger hver måned.  En eller annen dag skal jeg flytte tilbake til Skottland men jeg vet ikke når. 

Jeg håper at du forstår min dårlige Norsk.  Jeg går på norskkurs og prøver å snakker med kolleger på kontoret, men det er litt vanskelig.

Heisann og velkommen.

Veldig bra at du øver på å skrive på norsk. Ofte er det vanskelig for Engelsk-talende å bli tilsnakket på norsk. Folk bytter automatisk til Engelsk. Og spesielt i oljebransjen om du jobber der. Jeg er også utlending, så jeg vet hvor viktig det er å få brukt språket aktivt. Jeg bor i Norge siden 1998.

Early retirement på norsk er: tidligpensjonisme. Og du blir i såfall en tidligpensjonist.

Når du bør alene og ikke trenger å ta hensyn til partner og barn, kan du gjerne være ekstra sparsom/nøysom. Du kan gjerne bo med litt mindre luksus og spise billig mat, om du ønsker det. Lykke til.

Jeg har tatt meg frihet til å endre litt på din melding, slik at jeg håper det blir litt bedre norsk.
« Last Edit: May 30, 2019, 12:01:45 AM by Linea_Norway »

shackleford

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 23
  • Location: Scotland
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #255 on: May 29, 2019, 12:43:04 PM »

Jeg har tatt meg frihet til å endre litt på din melding, slik at jeg håper det blir litt bedre norsk.

Takk skal du ha! 

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #256 on: June 12, 2019, 08:34:38 AM »
En artikkel fra 2016, av en mann som pensjonerte seg som 53 åring ved å leve nøktern:

https://www.dinepenger.no/penger/pensjon/kristian-pensjonerte-seg-som-53-aaring-slik-fikk-han-raad/23826247

Han hadde en nokså vanlig jobb som resepsjonist. Bra gjort.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #257 on: June 14, 2019, 12:38:40 AM »
Interessant! Dessverre er det kun de som abonnerer på dine penger som kan lese artikkelen. Jeg ser kun de første avsnittene.

Sitter her i Andorra La Vella nå. Har hatt 10 dager i Frankrike før vi dro hit. I Frankrike bodde vi i et hus vi leide gjennom home exchange som ikke kostet noe. Her i Andorra bor vi på en airbnb. Vi kom hit i går og gleder oss til å utforske byen idag. Vi bor midt i sentrum :)


Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #258 on: June 14, 2019, 06:05:09 AM »
Kort sammendrag. Mannen i artikkelen bor i en leilighet i Oslo. Hadde budsjettert med kr 20.000 per måned i forbruk (i 2016), men brukte melom 10-15.000 per måned. Han reiser mye, på billigeste dagene og til billige steder. Han investerte i aksker og gull. Han har vært heldig og solgt mye aksjer like før en kræsj og kjøpte tilbake billig og klarte å slå Oslo børs. Hans stasj er flere år etter pensjonering nesten ikke krympet.  Han koser seg som pensjonist.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #259 on: June 22, 2019, 06:32:45 AM »
Jeg hørte nettopp på siste podcast fra Uteliv, med tittel "På tur med barn". I siste del av podcasten handler det om at gjesten tok seg en gang et friår og levde av veldig lite penger. Det var ikke vanskelig å få til, det var bare å selge overflødige ting fra garasjen og spare penger og leie ut huset og dra til fjells. Og deretter begynte verten og gjesten å snakke om at det å ha fritid er viktigere enn å ha penger. Tanken passer veldig godt hos oss som velger å leve nøkternt og avslutte å jobbe tidlig.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #260 on: June 22, 2019, 08:32:45 AM »
Vi gjorde noe i dag som ikke var planlagt. We registrerte oss og betalte inn kr 5000 for å stå først i kø for å kjøpe en elektrisk Skoda i slutten av 2020. Som flere andre bilmerker, skal nå også Skoda lage en el-bil med 500 km rekkevidde. Og denne har 4x4, noe vi foretrekker (og trenger der vi bor nå). Mercedes skal også lage en el-bil med 4x4, men den er mindre strømlinjeformet. Det tror vi har noe å so for rekkevidden.

Dette beløpet får vi tilbake når vi eventuelt bestiller bilen, eller når vi kansellerer reserveringen. Jeg syntes at beløpet var rimelig som forhåndsbetaling. Vi har tenkt litt over å kjøpe el-bil som neste hovedbil, men da må den ha god rekkevidde. Og vi ønsker ikke en Tesla pga lite reperasjonskapasitet. Om vi kjøper ny el-bil kan det være lurt å gjøre det før fordelene forsvinner. Men det kan hende at vi ombestemmer oss og ikke kjøper en ny bil.

Jeg er spent på hvordan det blir med el-bil. Jeg har allerede rekkeviddeangst med dieselbilen. Men vi vil gjerne kjøre mer miljøvenlig.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #261 on: June 24, 2019, 01:39:05 AM »
Har kjørt elbil (Tesla) i snart fem år - det er eneste bilen vi har. Rekkevidde er null problem, men Tesla har et ladenettverk som er latterlig mye bedre enn alle alternativene. Det er mye viktigere enn hvor lang rekkevidde bilen faktisk har.

Hvordan får du rekkeviddeangst med en dieselbil??? Bensintasjoner finnes over alt og en bil kan kjøre 100 mil på en tank.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #262 on: June 24, 2019, 01:58:39 AM »
Har kjørt elbil (Tesla) i snart fem år - det er eneste bilen vi har. Rekkevidde er null problem, men Tesla har et ladenettverk som er latterlig mye bedre enn alle alternativene. Det er mye viktigere enn hvor lang rekkevidde bilen faktisk har.

Hvordan får du rekkeviddeangst med en dieselbil??? Bensintasjoner finnes over alt og en bil kan kjøre 100 mil på en tank.

Godt å høre at det fungerer bra med Tesla som eneste bil.

Vi er jo skikkelige sparegriser og fyller ikke opp hele tanken når det er dyrt (med enkelte unntak). Så om prisen er på kr 16, tanker jeg kun 10 liter. På vei til jobb kmmer jeg ikke forbi bensinstasjon. Ellers har jeg opplevd i Danmark at vi bommet på en benzinstasjon (fordi jeg lå i venstre3 felt og det passet ikke å kommer til høyre), og det var ikke noen ny stasjon før tanken var tom. Måtte gå på beina for å hente ny. Har også en gang opplevd i Norge at en stasjon var tom for diesel.

Det hadde vært null problem om vi bare hadde fullt opp tanken helt når det var mulighet for det.

Dette med ladestasjoner er et viktig moment. Det har jeg foreløpig ikke sett på. Jeg håper det bygges enda mer ut, også oppi nord. Men jeg har også skjønt at det ikke er så veldig lønnsomt for en vanlig investerder.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #263 on: June 24, 2019, 02:22:38 AM »
Jeg har sjekket kartet for ladestasjoner. https://www.ladestasjoner.no/kart/
Jeg ser at enkelte bilmodeller har bare halv så mange ladepunkter som andre modeller. Den nye Mercedessen EQC, har for eksempel bare halvparten så mange stasjoner som en Nissan Leave, om jeg tar regionen rundt Bodø/Saltfjellet som eksempel. Så det er viktig å velge en modell som gir et høyt antall stasjoner. Den nye Skodaen står ikke i lista enda.



habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #264 on: June 24, 2019, 03:29:26 AM »
Siden dette delvis er et spare-penger-forum så er strengt tatt det viktigste å optimere bileierskapet. For noen som bor noenlunde sentralt på Østlandet så er dette sannsynligvis å kjøpe en billig elbil med relativt kort rekkevidde til daglig bruk og så leie, bruke bilkollektiv eller reise kollektivt når man skal lengre. Alternativt ha en driftssikker gammel bil som ikke har særlig verditap. Folk henger seg generalt altfor mye opp i prisen på bensin og diesel - det er en av de aller minst vesentlige kostnadene ved å eie en bil i Norge.

Jeg har definitivt "for mye" bil. Den er (altfot) dyr og blir ikke brukt fryktelig mye. Men vi kjører såpass ofte på hytter at jeg synest det blir for mye styr å ikke ha bil selv. Det går heller ikke kollektivtransport til noen av de og med hele familien er det uansett altfor mye bagasje å dra på. Til daglig i Oslo og omegn hadde jeg klart meg helt fint med en bil med under 10 mil rekkevidde - det er ikke mange dagene i året jeg kjører lengre enn det. J

For elbil sparer man ca 3000 i årsavgift, noen få tusenlapper på drivstoff og potensielt ganske mye i bompenger. Sistnevnte er verdt kanskje 10.000 i året for vår del og vi kjører aldri til og fra jobb, men kjører ganske ofte E6 nordover og det er bom på vei til foreldrene til samboeren min. Gratis parkering  bruker jeg omtrent aldri.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #265 on: June 24, 2019, 04:39:51 AM »
Vi har en hytte på 5,5 timers kjøring (ikke spesielt smart, men sånn er det nå en gang foreløpig). Den har ikke lademuligheter ved parkeringsplassen. Om jeg skulle ha det installert, hadde det sikkert kostet et ekstra strømabonnement.
I tillegg kjører vi en god del langturer i helgene i forbindelse med andre turer. Ellers har vi mest korte turer i nabolaget.

Neste år skal vi pensjonere oss og antagelig flytte ut av østlandet på sikt, antagelig mer nordover. Vi kommer til å selge bil nr 2 som er en gammel bensinbil. Vi kommer enten til å beholde vår hovedbil (på diesel) for langkjøring og kjøpe en brukt kort-distanse el-bil i tillegg for lokal kjøring. Eller vi kjøper en ny langdistanse el-bil som erstatter begge bilene. Når vi ikke lenger jobber, er det antagelig ikke noe problem å måtte bruke noe tid på lading underveis på de ekstra lange turer. Eller det blir en hybridbil som løser begge utfordringene. Men foreløpig synes jeg at el-rekkevidden på hybridbiler er litt i det minste laget (om vinteren) til å kjøre fram og tilbake til de tingene vi gjøre i nærområdet. En plug-in hybrid som kunne kjøre 80km på elektrisk hadde passet fint. Jeg synes også at mange hybrider med 4x4 er dyre å kjøpe og bruker mye bensin når de ikke kjører elektrisk. Foreløpig ser vi det litt an om det komme enda flere modeller på markedet og kjører opp de gamle bilene vi eier.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #266 on: July 06, 2019, 12:52:08 AM »
Hei, @habaneroNorway og @havregryn og andre.

Dette var en interessant diskusjon, synes jeg. Og jeg skulle gjerne diskutere det litt videre med tanke på norske forhold.

I read a study many years ago where an anthropologist studied people leaving the city for the countryside. He said that if he got to speak with the movers for 15 minutes, he could almost with 100% correctness predict if they would still be living there in 2 years. There are, in general, some serious misconceptions from city folks how it actually is to live in rural areas (and the other way around, for that matter). I come from a small place myself and I get quite baffled when someone with no clue talk about the relaxed joyful life of moving to a small farm and have animals, for example. It's a lot of work.

Regardless of what it is there are certain things in everyday life you take for granted and after a while you don't think about those anymore. Until they suddenly are unavailable to you.

You tried, it didn't work out for you. If the rest of the family agrees, cut your losses and move back at the end of the school year. You are now able to make a more informed decision. The place might grow on you, but from what you say, I don't think its very likely.

I can relate to this.
We used to live in Stockholm. Scandinavian cities are as close to a Mustachian paradise as human settlements are currently getting.
We moved to Luxembourg, to earn more money, but it is a much different setting. We are not even as desperately rural as Luxembourg inevitably gets if you try to look for affordable housing, but even at its most urban Luxembourg is still not a city and not a Scandinavian one for sure.
I am unhappy and I want to move back. So even with the trade off of it bringing us closer to FI it is making me miserable.

I grew up in a rural area and I hated it. I only started to feel alive once I moved to a city.

I strongly believe that it is different types of personalities you need to have to thrive in a city vs. thrive in a rural area and the same person will NEVER be able to enjoy both equally.

We also have the problem that my husband doesn't share my skepticism of living here. If both you and your spouse agree that this arrangement is not working for you, run and don't look back.

Thanks for starting this thread. Good to read everyone's experiences. We are also planning to move more rural area next year and part of me is terrified about it.

Our main motivation for it is to move to a place with more beautiful nature and less traffic and noise. I would still like to live on walking/cycling distance to things like a reasonably priced grocery store and a library. And not too far driving to an airport, a hospital and a city where there is something to do. Public transport available.

I think we are not city people, as we have lived the last 20 years 30 km outside the capital in a half rural area and we dislike noise and crowded places. But we, especially I, have been meeting with likeminded people regularly for hobby events and I appreciate that. So I need to get some access to such people.

We are planning to rent first. But I think it will be expensive to move several times, because of the distances. So this is a bit risky during FIRE. But should not bust our budget with the moves.

Vi bor nå vest for Oslo og tenker på å flytte lenger nordover, et sted langs den store kysten. Men vestkysten blir også et alternativ. Vi er egentlig veldig fleksible. Men det bør helst bli et område med tilgang til skog og fjell og fine dykkeplasser. Og ikke for langt fra tilgang til diverse foreninger. Jeg har ikke vært i nordNorge og vinteren, men forestiller meg at det kan bli tøft der, med harde vinterstormer, mer regn og glatte veier. På Østlandet er vi vant til noe av det mest stabile vær i landet.

I distriktsNorge et det alltid stor fare for at man må kjøre lange avstander for å komme til noe sted som helst. Det vil jeg helst unngå med tanke på miljø og økonomi. Det er også stadig trusler om nedlegging av lokale sykehus. Ellers har det også blitt enkelt å bestille alt mulig å varer over nettet og levert på døra, så det er ikke noe stort behov for å bo nær så mange spesialbutikker. Men byggevarehandel er sikkert kjekt å ha i nærheten, om man eier et hus.

Jeg tenker at vi bare må prøve det ut og ellers bare flytte tilbake til Østlandet. Det finnes mange hus innenfor vårt budget (4 mil) om vi bare flytter litt lenger vekk fra hovedstaden.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #267 on: July 06, 2019, 08:35:32 AM »
Om det er viktig for dere å bo i nærheten av et sykehus som ikke er nedleggingstruet så har dere allerede dramatisk redusert alternativene, ditto om det er ønskelig å bo i rimelig avstand fra noenlunde urbane fasiliteter. Da er det fort i nærheten av Bergen, Stavanger, Ålesund, Molde/Kristiansund, Trondheim, Bodø eller Tromsø (alle pga sykehusene). Jeg ville definitivt "try before you buy" - om man ikke er vant til det er det vanskelig å forestille seg hvor ofte og mye det kan regne på vestlandet og hvor mange dager i strekk det kan være drittvær som gjør utendørsaktiviteter til noe for den spesielt interesserte. Om man flytter langt nord så vet man ikke hvordan man reagerer på mørketiden før man har prøvd. Eksempelvis regner det over tre ganger så mye i Bergen som i Oslo i gjennomsnitt. Og det er ikke nødvendigvis kraftig regn fordelt på noen få dager - det kan regne jevnt og trutt i dagesvis - rekorden er vel over 80 dager i strekk eller noe slikt og det kan regne 270+ dager i året. Om man er opptatt av fint vær så er ikke vestlandskysten stedet å bo. Liker man fjell, fiske, ren luft, lite trafikk og den slags så er det fint. Bor man langt ute mot kysten i sør-Norge er det heller ikke ordentlig vinter om man er opptatt av det.

Det er lite som er vakrere enn fjord-Norge i fint vær. Om dere er interesserte i friluftsliv, spesielt fjell, så er det et eldorado. Men som de var inne på i den tråden du sakset fra så blir man veldig fort avhengig av bil i det daglige - nesten uansett hva man skal så er det et stykke dit med mindre man bor i et sentrum. Nærbutikker er dyre og står til enhver tid i fare for å bli nedlagt. Om jeg skulle flyttet til utkant-Norge så ville jeg i det minste bodd i grei avstand fra et sentrum med de fleste og stabile fasiliteter. Det er ikke så veldig ofte man trenger det, men det er greit å ha det innen noenlunde kurant rekkevidde. Å basere seg på å stort sett gå eller sykle er stort sett bare å glemme med mindre man bor i et lokalt sentrum.

Det er også de små tingene - jeg merker det ganske godt når jeg er hjemme der jeg kommer fra. Det er begrenset kulturliv. Utvalget i dagligvarebutikkene er mye dårligere enn hva jeg er vant til fra Oslo. Etniske matvarer kan være vanskelig å få tak i. Det finnes gjerne ikke innvandrerbutikker som har enormt utvalg og lave priser på grønnsaker. Det er ikke noen steder å gå ut for å spise om man vil ha god mat.

Personlig kunne jeg forsåvidt, om jeg var enslig, være tilbøyelig til å flytte til vestlandet pga naturen og fjellene, men jeg har i alle fall et noenlunde realistisk bilde på hva som er fordelene og ulempene siden jeg har bodd der og er der jevnlig.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #268 on: July 06, 2019, 09:22:08 AM »
Takk for svar.

Ja, jeg vil heller ikke bli avhengig av den ene lille nærbutikken der du må handle for å holde liv i den. Gjør dat på hytta vår, men som du sier er utvalget ganske begrenset og prisene høye. Jeg er ikke avhengig av innvandrerbutikk for prisene, men bruker den til krydder. Det finnes noen slike butikker rundtomkring i landet. Jeg har for ganske mange år siden besøkt en innvandrerbutikk i Førde.

Jeg har sett at mange småbyer har litt tilbud av butikker. For eksempel på Fosen bor du ikke langt fra Trondheim, mens Åfjord har flere vanlige butikker. Et sted på størrelsen av Åfjord hadde vært interessant å vurdere. Også et sted som Ulsteinvik (ved Runde) er stor nok når det gjelder butikktilbud. Men ellers er det nokså usentralt. Vi har fortsatt foreldre i livet som bor utenlandsk og vi må ha mulighet å reise dit på kort varsel når det skjer noe. Derfor ikke for langt fra en flyplass. Bodø står på listen til å vurdere, sammen med Åfjord. Jeg kjenner folk i bodø og vet at det i fjor regnet mye, kanskje i 6 uker i strekk. Det har jeg også en gang opplevd på østlandet. Det er deprimerende. Men jeg har heldigvis en hobby som jeg kan gjøre ute mens det regner. (Plukke sopp)

Spisesteder er vanskeligere, fordi vi er såpass kresne at vi forventer god mat som vi ikke så lett lager hjemme og mange steder legger ikke listen høyt nok. Men vi spiser ganske sjelden ute. Vi er veldig glad i friluftsliv, skog og fjell, og langrenn og fridykking. Liker ikke bråk fra snøskutere, og det ekskluderer noen deler av Norge.

Når det gjelder mørketid tror min mann, som er litt plaget av mørket, at det ikke er så ille når du er pensjonist og kan gå på ski midt på dagen. Det er mye verre når du jobber og har det bare mørkt når du er hjemme.

Jeg tenker også at det kan vært greit å flytte til et sted der det bor flere tilflyttere, for eksempel flyktninger. Da håper jeg at befolkningen er litt vennlig innstilt på innflyttere. Vi har inntrykk av at Lofoten har en del tilflyttere fra resten av landet.

Vi er ikke avhengig av noen sykehus akkurat nå, men DH har nylig hatt noen issues. Vi blir også eldre (nærmer oss 50). Det kan fort oppstå noen sykehusbesøk og da er det tungvindt å måtte reise 100km for p komme dit. Jeg hørte fra en kollega at Vesterålen har et bra og nytt sykehus. Men til og med min Bodø kollega er sint på Mats Gilbert for å ville nedlegge/krympe tilbud på sykehuset i Bodø.

Vi har i 20 år reist rundt i hele Norge på sommerferie og har litt inntrykk av hvordan det er om sommeren. Vinteren er ukjent. Men vi har heller ikke vært lenge på samme sted, bortsett fra på hytta, i nærheten av Røros. Jeg synes at det stedet er for lite til å bo, som du sier for lite kulturtilbud og for få mennesker.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #269 on: July 06, 2019, 09:37:45 AM »
Jeg bor i Oslo og med mindre man bor på et skisted (Hafjell, Sjusøen osv) så er det neppe noe sted i Norge det er bedre å gå langrenn for eksempel. Litt buss, bane eller bil og det er hundrevis av mil med oppkjørte spor i alle retninger (forutsatt en grei vinter). Slik er det ikke ellers i Norge. Om dere flytter et sted er det også lett å bli "lurt" - dere kan være heldige eller uheldige med året dere er der - det er enorme variasjoner fra år til år.

Nord for polarsirkelen hjelper det ikke at det er midt på dagen - det er mørkt uansett (og ditto lyst om sommeren). Litt lengre sør er dagene veldig korte, men det er selvsagt et vindu på noen timer midt på dagen det er lyst. Sjekk også solforholdene - om det er mye fjell kan det være et par-tre måneder i strekk man ikke får sol om man bor ugunstig til selv om det ikke er mørkt.

Jeg ville kanskje sett på noe øst for vannskillet - det er nærme fjell og natur, mange små steder og mye nærmere det sentrale Østlandet og etter norsk standard bymessige fasiliteter. Og mye mindre regn. Om man vil til Oslo for noe så er det snakk om et par-tre timers reisetid - ikke 8 timer i bil eller være avhengig av fly. Oslos hovedflyplass ligger også et stykke nord for byen.

Siden du/dere åpenbart behersker Norsk godt ville jeg ikke vært så veldig bekymret for å finne et sted med mange innflyttere, med litt innsats og kunne språket så vil jeg tro det stort sett ordner seg.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #270 on: July 06, 2019, 10:08:42 AM »
I vinter har jeg fulgt litt med på skisporet.no. Jeh vet at Oslo regionen er best med antall km preppede spor. Men det finnes løyper andre steder også. For eksempel Bodø har en del løyper på baksiden av fjellet i forhold til hvor byen ligger. De ble rimelig godt preparert de gangene jeg så på det, også på ukedager. Kommende vinter skal jeg sjekke enda bedre.

Det er ikke utelukket at vi blir værende i traktene her. Men siden min mann driver med fridykking, tror jeg ikke det blir aktuelt å flytte langt fra kysten. Fra steder som Elverum og Rena vet jeg at våren begynner veldig sent og det kan være deprimerende.

Det som bekymrer meg litt er at vi kan ende opp med å lete etter det "perfekte" stedet i mange år og ikke settle noe sted.

Så mye regn som i Bergen ønsker jeg meg ikke. Så jeg må sjekke statistikkene på yr før vi bestemmer oss.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #271 on: July 06, 2019, 10:30:59 AM »
Det er mye bra dykking på Sunnmøre/Nordmøre. Mye vrak man kan dykke på og så kan man jo dykke etter kamskjell som er stas. Problemet med slik er at det meste blir normalt etter en tid. Da jeg bodde på vestlandet tenkte jeg ikke over fjellene. De bare var der. Var det fint vær så var det bare å ringe en kompis eller to og så dro man på tur. Det var vanlig. Det man var vant til. Nå som jeg bor på Østlandet savner jeg det, men det er fortsatt tilgjengelig om man vil. Å basere bosted på at man kan dykke eller noe slikt synest jeg er dårlig grunnlag. Kommer uansett ikke til å dykke daglig. Norske fjorder går langt inn i landet - kan bo langt fra kysten uten å være langt fra saltvann.

Kongsbart

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #272 on: August 21, 2019, 07:17:57 AM »
Hei, ny i forumet og til FIRE.
Etter det jeg har forstått så kan en regne ut  FI datoen slik:

Netto Månedslønn 35000 hvor jeg bruker 9000 og sparer 26000.

forbruk 9000 x 12( ett år) = 108 000 i året ganget med 25 som blir 2,7 mill. Som en må spare for å blir FI og RE.

som vil ta 2 700 000 / 26 000 / 12 = 8,65 år  Uten å regne med renter i indeks fond.

Er dette riktig? Ser andre opererer med veldig mye høyere tall enn 2,7. Er det noe jeg ikke tar med? Baserer dette regnestykket på amerikanske eksempler jeg har sett..

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #273 on: August 21, 2019, 07:35:32 AM »
Ja, det er forsåvidt riktig basert på tommelfingerregelsen om 25x årlige utgifter. Men det er veldig lite penger... om det er realistisk å leve på så lite pr år i årevis får du nesten finne ut av selv. I Norge må man også ta hensyn til formueskatt, om man sparer opp mye så spiser det en bra mengde kroner pr år.

I den virkelige verden vil sannsynligvis både lønnen og utgiftene dine øke etter hvert som livssituasjonen endrer seg. Jeg ville i alle fall ikke basert meg på et så lavt tall som 2.7 millioner.

Å leve på 9k / år i Norge er imponerende. Jeg kan forsåvidt forestille meg hvordan det i praksis ville være mulig med en del gunstige faktorer på plass, men det er ikke noe for meg i alle fall.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #274 on: August 21, 2019, 07:41:05 AM »
Hei, ny i forumet og til FIRE.
Etter det jeg har forstått så kan en regne ut  FI datoen slik:

Netto Månedslønn 35000 hvor jeg bruker 9000 og sparer 26000.

forbruk 9000 x 12( ett år) = 108 000 i året ganget med 25 som blir 2,7 mill. Som en må spare for å blir FI og RE.

som vil ta 2 700 000 / 26 000 / 12 = 8,65 år  Uten å regne med renter i indeks fond.

Er dette riktig? Ser andre opererer med veldig mye høyere tall enn 2,7. Er det noe jeg ikke tar med? Baserer dette regnestykket på amerikanske eksempler jeg har sett..

Nei, ser ut til å stemme det. Men 9000 i mnd er et ganske så lavt forbruk. Klarer du å opprettholde det over tid? Hvordan bor du nå, og hvordan skal du bo i framtida? Har du planer om å få (flere) unger?

Forskjellen mellom oss og amerikanere er at våre helseutgifter er like lave uavhengig av om vi jobber eller ikke, og at vi får inn en helt grei minstepensjon når vi blir 67-70. De av oss med et noe høyere forbruk enn deg må kalkulere med litt formueskatt, men det bør bli minimalt for deg. Dagens grense er 1,5 mill, og det er ganske tverrpolitisk enighet om å ha et høyt bunnfradrag.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #275 on: August 21, 2019, 09:04:21 AM »
Regelen om 25 x årlig forbruk, er basert på at du årlig i gjennomsnitt kan ta ut 4% gevinst fra dine investeringer uten at totalbeløpet blir lavere over tid, inklusiv 2,5% inflasjon. Når du bor i Norge må du i tillegg betale 31% (årets) skatt over aksjegevinsten og 1% årlig formueskatt over totalsummen.

Den 4% regelen er basert på historiske data og ganske worst case scenario når det gjelder vekst. Regnet over enhver vilkårlig 30 års periode fra mellom rundtomkring 1900 tallet til dagens dato, er det funnet ut at om du hadde tatt ut gevinst 4% årlig, hadde det i 95% av tilfellene gått bra. I 5% av de mulige 30 års perioder hadde du endt opp med mindre en du hadde.

Amerikanerne har erfart at aksjene de eier, i gjennomsnitt genererer 7% gevinst etter inflasjon, istedenfor 4%. Derfor regner de med høyere tall. Dette er regnet med Amerikanske skatteregler.

Jeg skal snart slutte å jobbe og skal dele tallene mine, bare for å vise deg et reelt tilfelle.
Vi, et gift par uten barn, i slutten av 40-årene, har de siste årene hatt et forbruk på litt under kr 300.000 per år. Men jeg budsjetterer allikevel med kr 500.000 netto utgifter per år, fordi vi regner med at vi av og til må gjøre en stor oppussingsjob, skaffe oss en nyere bil eller får uforutsatte utgifter. Det året vi brukte rundt kr 250.000 var et ekstremt billig år uten at bilen trengte reparasjon, uten stor tannlegeregning, uten mye reising. Vi har selv ikke tro på at vi kan holde det nivået i alle, men det får vi se neste år... Vi regner også med at det å ha fri kan føre til litt mer reiselyst hos oss. Dette kan gjøres på en billig måte, men det kan fort bli flere lange bilturer, selv inn i Norge og det er dyrt i seg selv.

Vi sparer ikke til 25 x 500.000, fordi vi er såpass gamle at vi har bygget opp en pensjon som vi fra 67 års alder bør kunne leve av. Vi har spart ca 16 x årlige utgifter, pluss at vi har satt av ekstra kr 4 mil til et hus å bo i. I tillegg har vi en hytte på litt under 1 mil som også kan selges. Og så regner jeg med 3,5 - 4% gevinst på investeringene etter inflasjon, men før skatt. Vi må nok ut med en del formueskatt. Siden aksjene står i en aksjesparekonto, kan vi får tømme innskuddsbeløpet. Men i våre siste år må vi da skatte over hele beløpet vi tar ut.

Jeg tror ikke at minstepensjonen er så romslig for de som ikke har jobbet lenge. Jeg tror at den ligger på rundt kr 135.000 per år. Min pensjon fra NAV etter 21 års jobbing i Norge ligger bare på rundt kr 180.000. Tallene ligger på nettet. Og så har jeg i et tidligere liv bygget opp 1500 euro per år i en utenlandsk pensjon, jay ;-).

Det er også slik at vi ikke har kontroll på kommende statsbudsjetter og fremtidige endringer i formueskatt, aksjeskatt, eiendomsskatt, mva-satser, etc. De prosentsatsene går ofte oppover for hvert år.

Når det gjelder helsekostnader, er jeg veldig glad for at vi bor i Norge. Men jeg har hørt at de totale norske helsekostnadene er noen av verdens høyeste, like under Amerikanske. Jeg kan tenke meg at den norske regjeringen i fremtiden kan finne på å innføre en form for obligatorisk privat basis helseforsikring, for eksempel som man har i Nederland. Det for å holde helsekostnader betalbare for staten. Da håper jeg selvfølgelig at vi som (nesten) ikke har inntekt på den tiden, slipper å betale full pris for noe sånt.
« Last Edit: August 21, 2019, 09:14:43 AM by Linea_Norway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #276 on: August 21, 2019, 09:21:30 AM »
Det er mye bra dykking på Sunnmøre/Nordmøre. Mye vrak man kan dykke på og så kan man jo dykke etter kamskjell som er stas. Problemet med slik er at det meste blir normalt etter en tid. Da jeg bodde på vestlandet tenkte jeg ikke over fjellene. De bare var der. Var det fint vær så var det bare å ringe en kompis eller to og så dro man på tur. Det var vanlig. Det man var vant til. Nå som jeg bor på Østlandet savner jeg det, men det er fortsatt tilgjengelig om man vil. Å basere bosted på at man kan dykke eller noe slikt synest jeg er dårlig grunnlag. Kommer uansett ikke til å dykke daglig. Norske fjorder går langt inn i landet - kan bo langt fra kysten uten å være langt fra saltvann.

Det er snakk om free dykking og da er det en fordel om bunnen ligger på 10-50 meter og ikke på 400 meters dybde. Det begrenser antall ønskede plasser litt.
Nei, dykking er ikke vårt høyeste krav, men å bo ved havet/fjord gir også en lett måte å fange fisk på andre måter. Kjøtt er ganske dyrt, gratis mat kan lønne seg. Å gå på ski er noe vi typisk gjør nesten daglig og det er mer viktig.

Kongsbart

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #277 on: August 22, 2019, 01:17:46 AM »
Takk for svar!

9000 er kanskje litt lite. Men det er det jeg har brukt i de siste mndene. Kanskje lettere nå som jeg syns dette fortsatt er nytt og spennende. Har forøvrig betalt ned huslånet og har lave bokostnader. Er også gift, så vi deler på alle utgifter. Har en gammel bil vi bruker veldig sjeldent. Har forøvrig et ganske stort hus, så strømregningen til vinteren kommer til å skru opp forbruket betraktelig dessverre. Men får gi det et helt år og se hva gj.snittlige mndlige utgifter blir da.

31% på gevinsten vil ikke kicke inn på en stund da det meste vil være oppsparte midler jeg tar ut i starten?

Forresten ikke lett å poste her. 3 steps verifikasjon som er litt vrien.  Umulig å se de bokstavene til tider :(



habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #278 on: August 22, 2019, 01:35:49 AM »
En ting er det daglige, men det er større utgifter som dukker opp med ujevne mellomrom. Vedlikehold av bolig - spesielt siden dere har et ganske stort hus, reparasjoner på evt bil, ferier, hvitvarer som ryker osv. Om dere kun ser utgiftene under 1 år vil dere sannsynligvis underestimere ganske mye om det ikke er noe vedlikehold osv som må tas det året.

En gammel bil skal kanskje byttes ut en gang. Der ryker det fort minst 100.000, eller ca det samme som du estimerer at et års forbruk er (eller halvparten om dere deler på utgiftene).

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #279 on: August 22, 2019, 02:23:47 AM »
Takk for svar!

9000 er kanskje litt lite. Men det er det jeg har brukt i de siste mndene. Kanskje lettere nå som jeg syns dette fortsatt er nytt og spennende. Har forøvrig betalt ned huslånet og har lave bokostnader. Er også gift, så vi deler på alle utgifter. Har en gammel bil vi bruker veldig sjeldent. Har forøvrig et ganske stort hus, så strømregningen til vinteren kommer til å skru opp forbruket betraktelig dessverre. Men får gi det et helt år og se hva gj.snittlige mndlige utgifter blir da.

31% på gevinsten vil ikke kicke inn på en stund da det meste vil være oppsparte midler jeg tar ut i starten?

Forresten ikke lett å poste her. 3 steps verifikasjon som er litt vrien.  Umulig å se de bokstavene til tider :(

Kanskje er det bare som gjest at du får 3-trinns autentisering? Med en vanlig fast bruker har jeg ikke det problemet. Ta ellers kontakt med en administrator.

Om den 31%: Om du har investing i aksjesparekonto, ta du først ut innskuddet. Det er skattefritt, siden det er dine vanlige penger. Når det beløpet er tatt ut, har du kun gevinst på aksjer igjen. Dette må du i 2019 skatte 31% over, det er 2% økning fra i fjor.

Ja, oppvarmingskostnader til et hus er ganske høye. Det er også noen regninger som du betaler kun en gang i året, i vårt tilfelle avgifter 2 private veier, og enkelte forsikringer. Det beste er å sette seg ned med partneren, la begge regne ut hvor mye de fikk inn på lønnskonto. Det er netto inntekt. Og la begge regne ut hvor mye de har overført til aksjekjøp og sparekontoer. Dette er sparebeløpet. Så kan du regne ut hvor mange prosenter av din netto inntekt du har spart. Det andre har du gitt ut. Inntekt minus sparing er utgifter. Hvis du på et vilkårlig tidspunkt regner et helt år tilbake, bør gi en god pekepinn.

Hos oss var de årlige utgiftene litt forskjellig i 2017 og 2018. Og selv om du blir boende i ditt nedbetalte hus, blir huset etterhvert eldre og kommer til å trenge en del vedlikehold, både stort og smått. Det lønner seg i hvert fall å gjøre mest mulig selv, men selv da svir det fort 50K-100K kroner per stort prosjekt.

For 2 år siden var jeg uheldig med bilen og hadde punktert dekk. Om du da har 4x4 med litt halvslitte dekk, bør du kjøpe 4 nye dekk. Der gikk 8000 uplanlagte kroner. Sånne ting skjer bare fra tid til annen. Når har jeg vondt i en tann. Har allerede vært hos tannlegen som ikke kunne se noe, men kanskje er tannen begynt å sprekke. Jeg avventer litt om det ikke går over. Men ellers jeg kanskje ha krone... Uflaks skjer av og til, til tross for aldri so god tannpuss og forsiktig bilkjøring.

Kongsbart

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #280 on: August 22, 2019, 04:44:18 AM »
Ja, hus er en løpende utgift. Vi har nettopp renovert stort sett hele huset. Men ting kan jo skje så klart. Men håper vi har kvittet oss med huset og flyttet inn i borettslag før neste store ting må gjøres. Da vil vi sitte igjen med en god gevinst pluss lavere boutgifter.

Har selv vært ute for å punktere og måtte kjøpe 4 nye hjul. Dyrt og kjedelig. Har lekt med tanken på å være bilfri. Og bare leie bil i nabobil eller lignende. Kanskje prøve det etter bilen vi har nå er spist opp av rust(som merkelig nok kom nesten som bestilt rett etter rustgarantien hadde gått ut :P) 

Største faren er at jeg faller for fristelsen å kjøpe en Tesla m 3. Ellers blir det nok en bil godt under 100k når den tiden kommer.

Men ja, må nok øke litt på mndlige utg. 

Jeg er nok typen som hadde flyttet ut i en varebil på parkeringsplassen på jobb om jeg var singel og barnløs. Men blir noe helt annet nå. Angrer bittert på at jeg ikke gjorde dette da jeg var ungkar og tjente gode penger. 

Er jeg gjest bare? Har laget konto og logget inn..

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #281 on: August 22, 2019, 04:50:36 AM »
Jeg tror du må ha et visst minimum med innlegg, så forsvinner det.

Kongsbart

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #282 on: August 22, 2019, 07:47:55 AM »
Ja, trengte ikke verifikasjon på den siste nå :)

Jeg putter forresten inn alle pengene jeg sparer på KLP index fond. Er det noe annet lurt en burde putte penger inn i? Er for gammel for BSU.
Jobber kommunalt med klp pensjon. Er det slik at en kan putte inn mer penger i det personlig utover det arbeidsgiver gjør. Forstod det slik fra en post jeg leste av deg.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #283 on: August 22, 2019, 11:23:30 AM »
Ja, trengte ikke verifikasjon på den siste nå :)

Jeg putter forresten inn alle pengene jeg sparer på KLP index fond. Er det noe annet lurt en burde putte penger inn i? Er for gammel for BSU.
Jobber kommunalt med klp pensjon. Er det slik at en kan putte inn mer penger i det personlig utover det arbeidsgiver gjør. Forstod det slik fra en post jeg leste av deg.

Du kan spare selv i IPS. Da får du en form for skatteutsettelse. Ditt innlegg kan du trekke fra inntektsskatten nå (23%) og investere i IPS. Og du må skatte over innlegget når du tar det ut, for fremtidens skattsats = ukjent %. Husk at du ikke kan røre de IPS pengene før du er 62 og må smøre utbetalingene ut over ganske mange år. Pengene er ellers låst.

Jeg bruker også KLP indeksfond. De er billige og et godt valg. Og de kan du brukenår som helst.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #284 on: August 23, 2019, 04:46:33 AM »
Jeg leste nettopp i dine penger at Hallgeir sier at du i Norge kan forventet en netto avkastning fra 5,5% på indeksfond, sett over lengre tid. Det er godt å vite.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #285 on: September 09, 2019, 07:53:38 AM »
Siste valgdag i dag - håper alle har husket å stemme!

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #286 on: September 09, 2019, 12:59:45 PM »
Siste valgdag i dag - håper alle har husket å stemme!

Jeg har forhåndsstemt for en stund tilbake.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #287 on: September 14, 2019, 01:04:50 AM »
Ser at oppvarmingskostnader har blitt diskutert her. Siden vinteren nærmer seg: Har dere regnet på kostnaden med hjemmeprodusert ved?

Vi bor "ut i gokk" (men likevel bare en halvtime-ish fra Bergen sentrum) og brorparten av oppvarmingen vår er ved fra skogen rett utenfor. Den lille motorsaga mi er snart slitt ut og jeg vil ha en større nå. Men den kosta altså bare rundt 2500kr for ti år siden. Det er litt kostnader med bensin, olje, sverd og kjeder, men skogsarbeid er også vanvittig gøy og god trim. Og all den frie tida vår må jo brukes på noe.

Huset vårt er 50 år gammelt og lekker varme alle veier, til tross for at vi har montert nye vinduer og ytterdører. Så det eneste rommet med strømbasert oppvarming er badet, og litt i kjelleren. I sommer var vi så heldige og fikk noen turister fra Tyskland til å kløyve ved for oss - de synes det var eksotisk og gøy. Vi spurte på måfå, men det skal vi jammen gjøre igjen (det vrimler av turister her).

Vi har forresten kjøpt oss elbil nå og det fungerer etter hensikt så langt.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #288 on: September 15, 2019, 01:13:22 AM »
Ser at oppvarmingskostnader har blitt diskutert her. Siden vinteren nærmer seg: Har dere regnet på kostnaden med hjemmeprodusert ved?

Vi bor "ut i gokk" (men likevel bare en halvtime-ish fra Bergen sentrum) og brorparten av oppvarmingen vår er ved fra skogen rett utenfor. Den lille motorsaga mi er snart slitt ut og jeg vil ha en større nå. Men den kosta altså bare rundt 2500kr for ti år siden. Det er litt kostnader med bensin, olje, sverd og kjeder, men skogsarbeid er også vanvittig gøy og god trim. Og all den frie tida vår må jo brukes på noe.

Huset vårt er 50 år gammelt og lekker varme alle veier, til tross for at vi har montert nye vinduer og ytterdører. Så det eneste rommet med strømbasert oppvarming er badet, og litt i kjelleren. I sommer var vi så heldige og fikk noen turister fra Tyskland til å kløyve ved for oss - de synes det var eksotisk og gøy. Vi spurte på måfå, men det skal vi jammen gjøre igjen (det vrimler av turister her).

Vi har forresten kjøpt oss elbil nå og det fungerer etter hensikt så langt.

Vi har i mange år fyrt med ved fra egen tomt, også med en liten motorsag kjøpt i 2001. Det var i et hus fra 1970-tallet. Min man pleier å slipe kjedens tenner med en fil, slik at den får lenger levetid. Tips: ikke prøv å blande motorsagblanding selv. Det funker mye bedre med butikk-kjøpt blanding.
Vårt forrige hus tok tid å få varmt med ved. Vedovnen stod i feil hjørne av stua. Vi satt en vifte ved siden den. Men på kalde dager, da vi kom hjem i 17-18 tiden fra jobb, var det ofte bare 12 grader da vi kom hjem og ikke varmt før kl 21. Vi har også 2 Rørostepper som vi kan ta over beina når det er for kaldt hjemme. I tillegg hadde vi elektrisk sentralvarmen på lav temperatur.
Etter mange år med primært vedfyring, kjøpte vi en varmepumpe. Med den fikk vi det mer komfortabelt varm. Vi satt den på en basistemperatur og fyrte med ved i tillegg. Totalt sett gikk elektrisitetsregningen vår ned og vi hadde det mye bedre hjemme.

Nå bor vi i et hus fra 2010. Det har fortsatt elektriske varme, men igjen en tomt med mange trær. Denne gangen mest furu, i motsetning av forrige hus med mest bjørk. Vi har en moderne type vedovn i stua som får det godt varmt. Jeg må si at vi må skjerpe oss til å fyre. Når vi fyrer ved, slår sentralvarmen seg av. Men fordi det er behagelig varmt når vi kommer hjem, er vi mindre nødt til å fyre enn når det er iskaldt hjemme. Men vi pleier å fyre mye om vinteren.

Snart skal vi selge og målet er å etterhvert bo i et mindre stort hus med fortsatt tilgang til egen ved. Om man ikke har ved på egen tomt, går det ofte også an å kjøpe ved på rot og hogge selv. Det er også billig.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #289 on: September 15, 2019, 02:10:49 AM »
Ser at oppvarmingskostnader har blitt diskutert her. Siden vinteren nærmer seg: Har dere regnet på kostnaden med hjemmeprodusert ved?

Vi bor "ut i gokk" (men likevel bare en halvtime-ish fra Bergen sentrum) og brorparten av oppvarmingen vår er ved fra skogen rett utenfor. Den lille motorsaga mi er snart slitt ut og jeg vil ha en større nå. Men den kosta altså bare rundt 2500kr for ti år siden. Det er litt kostnader med bensin, olje, sverd og kjeder, men skogsarbeid er også vanvittig gøy og god trim. Og all den frie tida vår må jo brukes på noe.

Huset vårt er 50 år gammelt og lekker varme alle veier, til tross for at vi har montert nye vinduer og ytterdører. Så det eneste rommet med strømbasert oppvarming er badet, og litt i kjelleren. I sommer var vi så heldige og fikk noen turister fra Tyskland til å kløyve ved for oss - de synes det var eksotisk og gøy. Vi spurte på måfå, men det skal vi jammen gjøre igjen (det vrimler av turister her).

Vi har forresten kjøpt oss elbil nå og det fungerer etter hensikt så langt.

Dw fleste som regner på kostnaden av egenprodusert ved glemmer at det også er et alternativ å selge den og kjøpe strøm for pengene.

Sarrrah

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #290 on: September 16, 2019, 01:36:52 PM »
Hei alle sammen!

Det var hyggelig å se andre Norsk Mustachians her! :)

Jeg er en UK Mustachian, men bor i Norge og vil gjerne begynne å investere i indeksfond her.

Jeg har spørsmål om aksjesparekonto og "exit tax" når jeg forlater landet. Hvis jeg planlegger å flytte i løpet av de neste 2-3 årene, ville det være bedre å plassere investeringer i aksjesparekonto, eller ville en normal / "generell" aksje konto være bedre?

Takk, og beklager på forhånd for min dårlig Norsk!

-Sarah

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #291 on: September 16, 2019, 01:54:51 PM »
Hei alle sammen!

Det var hyggelig å se andre Norsk Mustachians her! :)

Jeg er en UK Mustachian, men bor i Norge og vil gjerne begynne å investere i indeksfond her.

Jeg har spørsmål om aksjesparekonto og "exit tax" når jeg forlater landet. Hvis jeg planlegger å flytte i løpet av de neste 2-3 årene, ville det være bedre å plassere investeringer i aksjesparekonto, eller ville en normal / "generell" aksje konto være bedre?

Takk, og beklager på forhånd for min dårlig Norsk!

-Sarah

Hei Sarah, velkommen.

Om du flytter fra Norge og tar med deg de oppsparte midlene, så må du skatte av gevinsten på ASK når du opphever den. På en vanlig fondskonto eller lignende, må du skatte av gevinsten hver gang du skulle bytte fond til noe annet. Eller også når du opphever den. Jeg vet ikke hvor ofte du pleier å bytte fond. For deg er det kanskje ikke så viktig, siden du har kort sparehorisont. Om du hadde spart videre i flere 10-år, hadde du kunne fått renters rente på denne skatten før utbetaling.

Er du sikker på at det er lønnsomt å oppheve den norske aksjekontoen? Det kan jo hende at UK eller et annet land du flytter til har lavere skatt over aksjegevinst enn Norge? Kanskje må du der også skatte årlig over penger som står i aksjesparekonto. Kanskje har norske fond (som KLP) lavere forvaltningskostnader enn det du kan få i England?

Men om du vil beholde livet enkelt å spare i en valuta i ett land, er det sikkert greit å oppheve den norske kontoen og overføre det en gang i bulk. For kort horisont tror jeg som sagt ikke at det er så viktig hvilken type konto du velger, siden du ikke får mange års renters rente effekt.

Sarrrah

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #292 on: September 17, 2019, 01:47:30 AM »
Hei Linnea,

Takk for svar!

Situasjonen min er at jeg sannsynligvis vil flytte fra Norge når jeg er ferdig med doktorgraden, slik at jeg kan finne en postdoc. Imidlertid jeg vet ikke hvor jeg skal flytte (ikke UK på grunn av Brexit ;).

Norsk fondet (DNB Global Indeks) har lav forvaltningskostnader, som du sa. Også, sparingshorisonten min er faktisk ganske lang (10+ år). Så jeg har tenkte at jeg ikke vil oppheve den norske aksjekontoen når/hvis jeg flytte fra norge. Men det er fordeler med aksjesparekonto, som frihet til å utta det jeg har satt inn - uten å betale skatt (for eksempel til egenandel for å kjøpe bolig). Jeg vil ikke gå glipp av det!

Derimot "exit tax" skal " lapse" etter jeg har bodde 5+ år  utenfor Norge (hvis jeg ikke har solgt aksjene). Se her:  https://www.skatteetaten.no/en/person/taxes/get-the-taxes-right/abroad/tax-residence-in-norway-when-moving-to-or-from-norway/ ... Sporsmålet er hvis hvis "exit tax lapse" fortsatt gjelder med aksjesparekonto (fordi reglene for aksjesparekonto er litt spesielle).

Jeg vet at spørsmål mitt er litt tekniske, men kanskje noen her vet svaret. :)

-Sarah

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #293 on: September 17, 2019, 02:00:20 AM »
Har du BSU konto? Det er noe av det mest gunstige du kan ha så lenge du har skattbar inntekt og er ung nok.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #294 on: September 17, 2019, 02:07:57 AM »
Hei Linnea,

Takk for svar!

Situasjonen min er at jeg sannsynligvis vil flytte fra Norge når jeg er ferdig med doktorgraden, slik at jeg kan finne en postdoc. Imidlertid jeg vet ikke hvor jeg skal flytte (ikke UK på grunn av Brexit ;).

Norsk fondet (DNB Global Indeks) har lav forvaltningskostnader, som du sa. Også, sparingshorisonten min er faktisk ganske lang (10+ år). Så jeg har tenkte at jeg ikke vil oppheve den norske aksjekontoen når/hvis jeg flytte fra norge. Men det er fordeler med aksjesparekonto, som frihet til å utta det jeg har satt inn - uten å betale skatt (for eksempel til egenandel for å kjøpe bolig). Jeg vil ikke gå glipp av det!

Derimot "exit tax" skal " lapse" etter jeg har bodde 5+ år  utenfor Norge (hvis jeg ikke har solgt aksjene). Se her:  https://www.skatteetaten.no/en/person/taxes/get-the-taxes-right/abroad/tax-residence-in-norway-when-moving-to-or-from-norway/ ... Sporsmålet er hvis hvis "exit tax lapse" fortsatt gjelder med aksjesparekonto (fordi reglene for aksjesparekonto er litt spesielle).

Jeg vet at spørsmål mitt er litt tekniske, men kanskje noen her vet svaret. :)

-Sarah

Spennende at du ennå ikke vet hvor du skal bo.

Jeg synes du kan stille det spørsmålet om exit tax både til banken din, om de tilbyr ASK, men også gjerne til skatteetaten. Da får du svar fra riktig kilde. Jeg kan i hvert fall ikke noe om det.

Sarrrah

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #295 on: September 17, 2019, 02:51:58 AM »
Har du BSU konto? Det er noe av det mest gunstige du kan ha så lenge du har skattbar inntekt og er ung nok.

Takk igjen for raske svar!

Jeg har ikke BSU konto. Jeg er snart 33 år (så nesten for gammel), og vil uansett spare mye mer enn BSU-årsgrensen.

Jeg er enig at det er spennende at jeg ikke vet hvor jeg skal bo. Men det kan være litt usikkert også... Jeg skal stille spørsmålet om ASK til banken min og skatteetaten :)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #296 on: October 08, 2019, 12:02:59 AM »
På jobbens intranett i dag: "Det er dokumentert at det å gå på jobb er blant de mest helsefremmende aktivitetene vi driver med."

Resten av artikkelen handlet om å behandle kollegaer på en hyggelig måte.

Mange av oss på denne siden har jo tenkt å slutte å jobbe frivillig, ofte for heksefremmende grunner (mindre stress i hverdagen).
Men jeg kan tenke meg at det å ikke ha jobb når du ikke velger det frivillig, samt om du ikke kan inspirere deg med fritidsaktiviteter, at det å ikke stå i jobb kan føre til litt negative effekter. Vi får håper at vi klarer oss fint. Og ellers får vi finne på noe å bidra med i samfunnet, det kan jo også gjøres på andre måter enn å jobbe.

EscapeVelocity2020

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 4815
  • Age: 50
  • Location: Houston
    • EscapeVelocity2020
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #297 on: October 08, 2019, 01:04:19 AM »
I lived in Stavanger (jeg forstår norsk), but I have to take this in English because I am way out of practice and would likely mess it up since I'm actively learning French.  I used to insert norsk into my French and now I might put French into my norsk!  Je and Jeg are just too confusing!

But anyway, do you have any other countries that you want to live or invest in long term?  My small 'sparingkonto' in nok has depreciated quite bit vs. USD over the years, so just a thought if you want to live or travel internationally.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #298 on: October 08, 2019, 01:47:13 AM »
I lived in Stavanger (jeg forstår norsk), but I have to take this in English because I am way out of practice and would likely mess it up since I'm actively learning French.  I used to insert norsk into my French and now I might put French into my norsk!  Je and Jeg are just too confusing!

But anyway, do you have any other countries that you want to live or invest in long term?  My small 'sparingkonto' in nok has depreciated quite bit vs. USD over the years, so just a thought if you want to live or travel internationally.

Jeg antar at du reagerer på Sarrrah.

Reagerer allikevel litt generelt:

Norge har en liten valuta. Så det kan være smart å investere i utenlandske aksjer (f. eks. indeksfond verden) uten valutasikring. Da kan sparepengene vokse, uavhengig av den norske kronen. Men det kan slå begge veier. Den norske kronen kan i teori også blir sterkere enn dollar eller euro.

For oss som blir boende i Norge, så er det til slutt viktig hvor mange norske kroner vi sitter igjen med når vi skal bruke våre oppsparte midler. Da er valutasikrede investeringen bra. Men vi har allerede bygget opp pensjonen vår (det vi av NAV) i norske kroner. Og om vi kan selge norske eiendommer, frigjør vi også norske kroner.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #299 on: October 08, 2019, 01:53:04 AM »
For oss som blir boende i Norge, så er det til slutt viktig hvor mange norske kroner vi sitter igjen med når vi skal bruke våre oppsparte midler. Da er valutasikrede investeringen bra.

Tja, om man bor i Norge er også ganske mye av utgiftene i praksis i utenlandsk valuta. Dette gjelder importerte varer og ikke minst feriereiser til det store landet utlandet. Og over svært lang tid er også sannsynligvis svingningene i valutakursen betydelig mindre enn svingningene i markedsverdi på aksjeinvesteringer.

Jeg har mesteparten uten valutasikring men har også noe med. Jeg har ikke regnet så veldig nøye over det, men da har jeg i det minste en viss fleksibilitet i hva jeg velger å selge når jeg en gang i fremtiden skal begynne med denslags.