Author Topic: Any Mustachians living in Norway?  (Read 43200 times)

habaneroNorway

• Stubble
  • **
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #250 on: February 26, 2019, 04:35:12 PM »

Det var fint å høre noen snakke med den samme tankegangen som vi har.

Men ja, de kunne ha spurt mer og satt f. eks. spørsmålstegn ved den 4% regelen. Og med at vi bygger opp pension hos NAV og andre instanser. Jeg sparer for eksempel ikke i IPS, fordi jeg trenger å bruke opp sparepengene før 67-års alderen. Vanlig pensjon skal dekke perioden etterpå. De kunne ha diskutert at om man lever av 50% av sin inntekt, så trenger man ikke så høy pensjon heller.

Jeg har ikke hørt den podcasten men jeg las om henne i DN for en tid tilbake. Det jeg stusser på i regnestykket hennes var at slik det ble fremstilt i avisen så hadde hun helt glemt skatt - både kapitalskatt på avkastningen og formueskatt. Tar man hensyn til det ser regnestykket ganske annerledes ut.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #251 on: February 26, 2019, 11:09:54 PM »
Velkommen HabaneroNorway. Spennende at du driver med laging av spekemat. Ølbrygging gjør vi også selv. Smaker veldig bra og er veldig billig per flaske, om man ikke regner med timepris for arbeid.

Når det gejlder brød, så kjøper jeg brød, gjerne den som koster rundt kr 17 og grøvt. Så fryser jeg det ikke i daglige porsjoner, men ikke nødvendigvis skjært opp. Men vi har i hvert fall brød som ligner på fersk hver dag. Bruker du en brødbakemaskin? Hvordan er det med de deigkrokene som må tas ut? Jeg hadde tenkt å begynne med brødbaking når jeg har bedre tid og da kjøpe en brødbakemaskin på finn.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #252 on: February 26, 2019, 11:12:48 PM »

Det var fint å høre noen snakke med den samme tankegangen som vi har.

Men ja, de kunne ha spurt mer og satt f. eks. spørsmålstegn ved den 4% regelen. Og med at vi bygger opp pension hos NAV og andre instanser. Jeg sparer for eksempel ikke i IPS, fordi jeg trenger å bruke opp sparepengene før 67-års alderen. Vanlig pensjon skal dekke perioden etterpå. De kunne ha diskutert at om man lever av 50% av sin inntekt, så trenger man ikke så høy pensjon heller.

Jeg har ikke hørt den podcasten men jeg las om henne i DN for en tid tilbake. Det jeg stusser på i regnestykket hennes var at slik det ble fremstilt i avisen så hadde hun helt glemt skatt - både kapitalskatt på avkastningen og formueskatt. Tar man hensyn til det ser regnestykket ganske annerledes ut.

Ja, Norge er ikke snill mot sparere. Vi betaler mye skatt over aksjegevinst og en hel prosent formueskatt. Hallgeir burde ha kastet seg over det regnestykket i et excelark for å sjekke om det stemte.
« Last Edit: March 01, 2019, 02:11:13 PM by Linda_Norway »

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #253 on: February 27, 2019, 07:39:12 AM »
Alltid moro med slike historier:

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/morten-27-festet-bort-53-500-kroner-saerlig-en-natt-tok-det-av/?fbclid=IwAR3ni6bci-i5hzvW_ObYvoK5yRkEsP6Kb5-Y-2maUPRZcj5VTdB_1oJI5Fw

Det viser så godt at bare det å få innsikt i sine utgifter, gjør at mange blir motivert til å spare.

Jeg sløset kr 15 i dag. Jeg falt for fristelsen og kjøpte en bolle, fylt med krem i kantina på jobben. De har hver dag kake eller kaffebrød på utstilling og jeg kjøper normalt aldri. Dette så bare veldig godt ut. Jeg har spist matpakke på jobben i så lang tid, at jeg spanderte det på meg for en gangs skyld. Men jeg skjønte etterpå at utseende var bedre enn smaken. Skal i hvert fall ikke gjøre dette til en vane.

Min mann har solgt vårt gamle telt til en bra pris. Vi har enda et gammelt telt til salgs. Er spent på hvordan det går med den.
Vi kjøpte nytt telt (på black friday med mye rabatt) fordi duken har fått mye sol og sollys skader dukens levetid. Vi står ofte på fjellet i mye vær og vind. Da vil jeg være sikker på at teltet holder seg godt i alle slags vær.

Mattrim

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #254 on: March 01, 2019, 01:01:36 PM »
Velkommen habaneroNorway!

Morsomt med noen nye ansikter. Spennende å høre om hva du lager selv, det er absolutt inspirerende :)

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #255 on: March 03, 2019, 07:32:05 AM »
Podcasten Pengerådet har laget en oppfølgingspodcast om FIRE. Det er visstnok mange som etter forrige episode var interessert i sluttresultatet, å være FI. Men Hallgeir gjorde det tydelig at det krever en enorm nøktern livsstil, i alle år mot FIRE, men også etterpå. Og det er kanskje ikke for alle. For oss som har levd slik i mange år, er det en naturlig væremåte.

Denne gangen snakket Hallgeir vel om formueskatt. Men han nevnte igjen ikke skatten på aksjegevinst, som i 2019 er over 30%.

Hallgeir sa også at det var forfriskende at det nå er noen få blogger som oppfordrer folk til å ikke bruke masse penger og kjøpe ting de ikke trenger. Det er tross alt veldig mange andre blogger som oppfordrer å bruke penger på alt mellom himmel og jord. Dette var svaret på negative kommentarer til hele konseptet.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #256 on: March 04, 2019, 08:30:34 AM »
Siden dere er norske, kan dere gjerne gi litt input på dette. Skal vi investere pengene fra hussalget i aksjesparekonto eller i et vanlig aksjekonto?

https://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/

habaneroNorway

• Stubble
  • **
« Reply #257 on: March 06, 2019, 06:53:25 AM »
Siden dere er norske, kan dere gjerne gi litt input på dette. Skal vi investere pengene fra hussalget i aksjesparekonto eller i et vanlig aksjekonto?

Aksjesparekonto. Om man uansett bare skal kjøpe og ikke selge er ikke forskjellen så stor, men om man skal bytte fra et fond til et annet eller noe slikt så kan man i en aksjesparekonto gjøre det uten å måtte skatte av gevinsten (eller få fradrag for evt tap...)

Eneste bakdel er at dersom du skal være ute av markedet en stund og ha penger stående på aksjesparekonto (men ikke plassert i fond) så får du 0% rente - det er et lovkrav og likt for alle.
« Last Edit: March 06, 2019, 06:58:37 AM by habaneroNorway »

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #258 on: March 06, 2019, 07:23:32 AM »

Aksjesparekonto. Om man uansett bare skal kjøpe og ikke selge er ikke forskjellen så stor, men om man skal bytte fra et fond til et annet eller noe slikt så kan man i en aksjesparekonto gjøre det uten å måtte skatte av gevinsten (eller få fradrag for evt tap...)

Eneste bakdel er at dersom du skal være ute av markedet en stund og ha penger stående på aksjesparekonto (men ikke plassert i fond) så får du 0% rente - det er et lovkrav og likt for alle.

Det jeg mente med penger fra hussalg, er overskuddspengene, som ikke skal brukes på et annet hus senere. Jeg tenker at jeg i prinsipp ikke kommer til å bytte fond så ofte, bortsett fra om de setter opp gebyrprosenten. Men med aksjesparekonto, tar du kun ut hele innlegget. Vi skal ha ca 13x innlegg i ASK. Det betyr 13 år utbetaling uten å skatte noe (fordi du kun skatter over aksjegevinst). Da benytter vi oss ikke av den skattefrie inntekten som kan kan ha hvert år.

Skatt på aksjegevinst er i 2019 nesten 32%. Det er kjempemye skatt. Om jeg lar det stå og vokse i ASK, genererer det 4-6% per år, som jeg til slutt også må skatte over. Jeg begynner å tro at det er ganske gunstig å ha noe stående på en vanlig aksjekonto (utenom ASK) for å kunne ta opp noe av gevinsten de årene at vi ikke har noe inntekt.

Mattrim

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #259 on: March 06, 2019, 02:27:21 PM »
Hvis vi antar at markedet stiger 5% årlig i gjennomsnitt så ville jeg rasjonelt alltid valgt utsatt skatt gjennom aksjesparekonto. Det at dere ikke skatter de første 13 årene gjør at dere har mer penger hvert eneste år som gir avkastning.

Ved å betale skatt jevnt over de 13 årene har dere mindre penger som gir 5% avkastning.

Det er i alle fall det jeg tenker.

habaneroNorway

• Stubble
  • **
« Reply #260 on: March 07, 2019, 08:59:34 AM »
Så lenge det er fond blir beskatningen uansett utsatt siden utbytte automatisk blir reinvestert. Men når dere først skal begynne å selge unna noe så er det gunstigere å ha det på AKS siden det da ikke utløser noen skatt før man har solgt unna tilsvarende det man har investert.

Essensielt det samme som Mattrim sier.
« Last Edit: March 07, 2019, 09:02:57 AM by habaneroNorway »

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #261 on: March 11, 2019, 07:29:28 AM »
Nå har jeg regnet ut den totale mengden med skatt i begge tilfeller og det ser ut som at å bruke ASK hele tiden gir minst skatt totalt.
Kanskje kan vi bruke den skattefrie foten hvert år til å tjene litt inntekt med konsulentarbeid.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #262 on: March 11, 2019, 07:38:23 AM »
Om høsten falt jeg for fristelsen til å kjøpe et 3 måneders abonnement på Dine Penger for kr 129, som de annonserer for i podcasten Pengerådet. Jeg avsluttet abonnementet før det gikk over i et permanent abonnement.
I forrige uke fikk jeg tilbud om 1 måneds abonnement helt gratis, fordi jeg hadde vært kunde før. Takket ja til det.
Så fikk jeg i går tilbud om å ta et års abonnement med kr. 100 rabatt, nå kr. 400. Det har jeg også takket ja til. La oss håpe at det er en god investering og at de i det kommende året ikke bare har artikler om å kjøpe feriebolig i utlandet, som det har vært litt mye av den siste tiden. De skulle blant annet ha en special om FIRE en gang snart, i anledning av de podcastene om emnet som har engasjert så mye. Jeg vet ikke om de kommer til å skrive om noe vi ikke allerede kjenner til. Men la oss håpe at de forteller litt mer om Norske forhold.

Edit: Første nye artikkel i dag: "Feriebolig i utlandet: Dette får du for pengene på Lanzarote".
« Last Edit: March 11, 2019, 07:45:19 AM by Linda_Norway »

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #263 on: March 30, 2019, 01:46:48 AM »
I går leste min mann en gammel bok om Femundsmarka. Boken inneholder et sitat fra forfatter Mikkjel Fønhus. Det var skrevet i et DNT årsbok fra 1964.
Fønhus skrev at fjellfolk før i tiden ikke hadde det så lett. Men de lærte å leve nøysom og nøysomhet førte til velstand. I motsetning til hva folk flest tror, er det ikke inntekt, men nøysomhet som fører til mest velstand, ifølge Fønhus.

Morsomt å se at Mustachian metoder allerede var kjent på den tiden, både i 1964 og de mennesker han refererte til fra tidligere tider.

Forfatteren anbefales forøvrig på det varmeste. Han har skrevet noe herlige bøker om ville dyr og av om til om mennesker og natur.
« Last Edit: March 30, 2019, 01:52:45 AM by Linea_Norway »

shackleford

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #264 on: May 28, 2019, 01:03:44 PM »
Hei alle sammen!  Hyggelig å møte på deg.  Det er fint å se andre "Mustachians" i Norge. 

Jeg bor i Stavanger fra to år siden og kommer fra Skottland (39 år gammel med ingen barn eller kona, haha).  Jeg forsette å lære og leser om FIRE og planlegge til tidlig "retirement" (hva betyr "retirement" på Norsk?), også jeg sparer penger hver måned.  Noen dag flytte jeg tilbake til Skottland men jeg vet ikke når. 

Jeg håper at du forstår min dårlig Norsk.  Jeg går på norskkurs og prøver å snakker med kolleger på kontoret, men det er litt vanskelig. 

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #265 on: May 28, 2019, 02:04:22 PM »
Hei alle sammen!  Hyggelig å møte på deg.  Det er fint å se andre "Mustachians" i Norge. 

Jeg bor i Stavanger fra for to år siden og kommer opprinnelig fra Skottland (39 år gammel uten barn eller kona, haha).  Jeg forsetter å lære og leser om FIRE og planlegger tidlig "retirement" (hva betyr "retirement" på Norsk?), også jeg sparer penger hver måned.  En eller annen dag skal jeg flytte tilbake til Skottland men jeg vet ikke når. 

Jeg håper at du forstår min dårlige Norsk.  Jeg går på norskkurs og prøver å snakker med kolleger på kontoret, men det er litt vanskelig.

Heisann og velkommen.

Veldig bra at du øver på å skrive på norsk. Ofte er det vanskelig for Engelsk-talende å bli tilsnakket på norsk. Folk bytter automatisk til Engelsk. Og spesielt i oljebransjen om du jobber der. Jeg er også utlending, så jeg vet hvor viktig det er å få brukt språket aktivt. Jeg bor i Norge siden 1998.

Early retirement på norsk er: tidligpensjonisme. Og du blir i såfall en tidligpensjonist.

Når du bør alene og ikke trenger å ta hensyn til partner og barn, kan du gjerne være ekstra sparsom/nøysom. Du kan gjerne bo med litt mindre luksus og spise billig mat, om du ønsker det. Lykke til.

Jeg har tatt meg frihet til å endre litt på din melding, slik at jeg håper det blir litt bedre norsk.
« Last Edit: May 30, 2019, 12:01:45 AM by Linea_Norway »

shackleford

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #266 on: May 29, 2019, 12:43:04 PM »

Jeg har tatt meg frihet til å endre litt på din melding, slik at jeg håper det blir litt bedre norsk.

Takk skal du ha! 

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #267 on: June 12, 2019, 08:34:38 AM »
En artikkel fra 2016, av en mann som pensjonerte seg som 53 åring ved å leve nøktern:

https://www.dinepenger.no/penger/pensjon/kristian-pensjonerte-seg-som-53-aaring-slik-fikk-han-raad/23826247

Han hadde en nokså vanlig jobb som resepsjonist. Bra gjort.

Mattrim

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #268 on: June 14, 2019, 12:38:40 AM »
Interessant! Dessverre er det kun de som abonnerer på dine penger som kan lese artikkelen. Jeg ser kun de første avsnittene.

Sitter her i Andorra La Vella nå. Har hatt 10 dager i Frankrike før vi dro hit. I Frankrike bodde vi i et hus vi leide gjennom home exchange som ikke kostet noe. Her i Andorra bor vi på en airbnb. Vi kom hit i går og gleder oss til å utforske byen idag. Vi bor midt i sentrum :)

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #269 on: June 14, 2019, 06:05:09 AM »
Kort sammendrag. Mannen i artikkelen bor i en leilighet i Oslo. Hadde budsjettert med kr 20.000 per måned i forbruk (i 2016), men brukte melom 10-15.000 per måned. Han reiser mye, på billigeste dagene og til billige steder. Han investerte i aksker og gull. Han har vært heldig og solgt mye aksjer like før en kræsj og kjøpte tilbake billig og klarte å slå Oslo børs. Hans stasj er flere år etter pensjonering nesten ikke krympet.  Han koser seg som pensjonist.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #270 on: June 22, 2019, 06:32:45 AM »
Jeg hørte nettopp på siste podcast fra Uteliv, med tittel "På tur med barn". I siste del av podcasten handler det om at gjesten tok seg en gang et friår og levde av veldig lite penger. Det var ikke vanskelig å få til, det var bare å selge overflødige ting fra garasjen og spare penger og leie ut huset og dra til fjells. Og deretter begynte verten og gjesten å snakke om at det å ha fritid er viktigere enn å ha penger. Tanken passer veldig godt hos oss som velger å leve nøkternt og avslutte å jobbe tidlig.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #271 on: June 22, 2019, 08:32:45 AM »
Vi gjorde noe i dag som ikke var planlagt. We registrerte oss og betalte inn kr 5000 for å stå først i kø for å kjøpe en elektrisk Skoda i slutten av 2020. Som flere andre bilmerker, skal nå også Skoda lage en el-bil med 500 km rekkevidde. Og denne har 4x4, noe vi foretrekker (og trenger der vi bor nå). Mercedes skal også lage en el-bil med 4x4, men den er mindre strømlinjeformet. Det tror vi har noe å so for rekkevidden.

Dette beløpet får vi tilbake når vi eventuelt bestiller bilen, eller når vi kansellerer reserveringen. Jeg syntes at beløpet var rimelig som forhåndsbetaling. Vi har tenkt litt over å kjøpe el-bil som neste hovedbil, men da må den ha god rekkevidde. Og vi ønsker ikke en Tesla pga lite reperasjonskapasitet. Om vi kjøper ny el-bil kan det være lurt å gjøre det før fordelene forsvinner. Men det kan hende at vi ombestemmer oss og ikke kjøper en ny bil.

Jeg er spent på hvordan det blir med el-bil. Jeg har allerede rekkeviddeangst med dieselbilen. Men vi vil gjerne kjøre mer miljøvenlig.

habaneroNorway

• Stubble
  • **
« Reply #272 on: June 24, 2019, 01:39:05 AM »
Har kjørt elbil (Tesla) i snart fem år - det er eneste bilen vi har. Rekkevidde er null problem, men Tesla har et ladenettverk som er latterlig mye bedre enn alle alternativene. Det er mye viktigere enn hvor lang rekkevidde bilen faktisk har.

Hvordan får du rekkeviddeangst med en dieselbil??? Bensintasjoner finnes over alt og en bil kan kjøre 100 mil på en tank.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #273 on: June 24, 2019, 01:58:39 AM »
Har kjørt elbil (Tesla) i snart fem år - det er eneste bilen vi har. Rekkevidde er null problem, men Tesla har et ladenettverk som er latterlig mye bedre enn alle alternativene. Det er mye viktigere enn hvor lang rekkevidde bilen faktisk har.

Hvordan får du rekkeviddeangst med en dieselbil??? Bensintasjoner finnes over alt og en bil kan kjøre 100 mil på en tank.

Godt å høre at det fungerer bra med Tesla som eneste bil.

Vi er jo skikkelige sparegriser og fyller ikke opp hele tanken når det er dyrt (med enkelte unntak). Så om prisen er på kr 16, tanker jeg kun 10 liter. På vei til jobb kmmer jeg ikke forbi bensinstasjon. Ellers har jeg opplevd i Danmark at vi bommet på en benzinstasjon (fordi jeg lå i venstre3 felt og det passet ikke å kommer til høyre), og det var ikke noen ny stasjon før tanken var tom. Måtte gå på beina for å hente ny. Har også en gang opplevd i Norge at en stasjon var tom for diesel.

Det hadde vært null problem om vi bare hadde fullt opp tanken helt når det var mulighet for det.

Dette med ladestasjoner er et viktig moment. Det har jeg foreløpig ikke sett på. Jeg håper det bygges enda mer ut, også oppi nord. Men jeg har også skjønt at det ikke er så veldig lønnsomt for en vanlig investerder.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #274 on: June 24, 2019, 02:22:38 AM »
Jeg har sjekket kartet for ladestasjoner. https://www.ladestasjoner.no/kart/
Jeg ser at enkelte bilmodeller har bare halv så mange ladepunkter som andre modeller. Den nye Mercedessen EQC, har for eksempel bare halvparten så mange stasjoner som en Nissan Leave, om jeg tar regionen rundt Bodø/Saltfjellet som eksempel. Så det er viktig å velge en modell som gir et høyt antall stasjoner. Den nye Skodaen står ikke i lista enda.

habaneroNorway

• Stubble
  • **
« Reply #275 on: June 24, 2019, 03:29:26 AM »
Siden dette delvis er et spare-penger-forum så er strengt tatt det viktigste å optimere bileierskapet. For noen som bor noenlunde sentralt på Østlandet så er dette sannsynligvis å kjøpe en billig elbil med relativt kort rekkevidde til daglig bruk og så leie, bruke bilkollektiv eller reise kollektivt når man skal lengre. Alternativt ha en driftssikker gammel bil som ikke har særlig verditap. Folk henger seg generalt altfor mye opp i prisen på bensin og diesel - det er en av de aller minst vesentlige kostnadene ved å eie en bil i Norge.

Jeg har definitivt "for mye" bil. Den er (altfot) dyr og blir ikke brukt fryktelig mye. Men vi kjører såpass ofte på hytter at jeg synest det blir for mye styr å ikke ha bil selv. Det går heller ikke kollektivtransport til noen av de og med hele familien er det uansett altfor mye bagasje å dra på. Til daglig i Oslo og omegn hadde jeg klart meg helt fint med en bil med under 10 mil rekkevidde - det er ikke mange dagene i året jeg kjører lengre enn det. J

For elbil sparer man ca 3000 i årsavgift, noen få tusenlapper på drivstoff og potensielt ganske mye i bompenger. Sistnevnte er verdt kanskje 10.000 i året for vår del og vi kjører aldri til og fra jobb, men kjører ganske ofte E6 nordover og det er bom på vei til foreldrene til samboeren min. Gratis parkering  bruker jeg omtrent aldri.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #276 on: June 24, 2019, 04:39:51 AM »
Vi har en hytte på 5,5 timers kjøring (ikke spesielt smart, men sånn er det nå en gang foreløpig). Den har ikke lademuligheter ved parkeringsplassen. Om jeg skulle ha det installert, hadde det sikkert kostet et ekstra strømabonnement.
I tillegg kjører vi en god del langturer i helgene i forbindelse med andre turer. Ellers har vi mest korte turer i nabolaget.

Neste år skal vi pensjonere oss og antagelig flytte ut av østlandet på sikt, antagelig mer nordover. Vi kommer til å selge bil nr 2 som er en gammel bensinbil. Vi kommer enten til å beholde vår hovedbil (på diesel) for langkjøring og kjøpe en brukt kort-distanse el-bil i tillegg for lokal kjøring. Eller vi kjøper en ny langdistanse el-bil som erstatter begge bilene. Når vi ikke lenger jobber, er det antagelig ikke noe problem å måtte bruke noe tid på lading underveis på de ekstra lange turer. Eller det blir en hybridbil som løser begge utfordringene. Men foreløpig synes jeg at el-rekkevidden på hybridbiler er litt i det minste laget (om vinteren) til å kjøre fram og tilbake til de tingene vi gjøre i nærområdet. En plug-in hybrid som kunne kjøre 80km på elektrisk hadde passet fint. Jeg synes også at mange hybrider med 4x4 er dyre å kjøpe og bruker mye bensin når de ikke kjører elektrisk. Foreløpig ser vi det litt an om det komme enda flere modeller på markedet og kjører opp de gamle bilene vi eier.