Author Topic: Any Mustachians living in Norway?  (Read 113298 times)

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #200 on: September 12, 2018, 01:02:13 PM »
Endelig litt snakk om FI og RE i Norge også. Hør Halgeir Kvadsheim snakke veldig forsiktig man kan RE i Norge som 40åring: https://e24.no/podcast/pengeradet/-120blipensjonistsom40-aring/.

Litt skuffet over hvor lite han snakket om norske forhold sammenlignet med USA. Hva er egentlig de store forskjellene de snakker om? Formueskatt og høyere skatt på aksjeavkastning?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #201 on: September 12, 2018, 01:08:24 PM »
Pensjonsrådgiveren vil få kr. 4000 + mva per person, dvs kr. 10.000 totalt for en detaljert rapport om våre pensjoner, og en halvtimes rådgivning per person om diverse spørsmål, samt beregne startbeløp for FIRE.
Jeg synes det er litt mye, selv om det hadde vært fint å få noen til å dobbeltsjekke våre antagelser. Hva synes dere?

I utgangspunktet tenker jeg at (for min del) det aldri vil bli nødvendig å høre med en pensjonsrådgiver. Det som er mest moro med dette er jo å gjøre beregningene selv :D Når det er sagt så tenker jeg at i 10k høres relativt stivt ut uansett, spesielt når det bare inkluderer 1 times konsultasjon. Hva er ellers grunnlaget for denne prisen? Hvor mange timer vil han bruke etc?. Jeg har aldri undersøkt dette, men er det ingen andre man kunne hørt med for å diskutere pensjon, kanskje man kunne fått en bedre pris? Evt. om banken man bruker har noen pensjonsrådgivere (vet ikke hvor interessert banken er i å gjøre et dypdykk i en FIRE situasjon da).

Tjenesten inkluderer en stor rapport (25-30 sider) med pensjonsinformasjon.
Min utfordring er at SPK gir ikke noen pensjonstall for min sak. Men de har sagt at jeg kan forvente noen tall rundt januar 2019. Min mann får jo opp sine pensjonstall når han logger inn hos NAV. Han bare stoler ikke helt på beregning av når vi slutter nå. Men kanskje kan en telefon til NAV løse saken.
Jeg hadde tenkt at halvparten hadde vært en grei pris, selv om jeg i utgangspunkt har beregnet det meste selv, inkludert en estimert beskjeden pensjon for meg selv.

Edit: Har nå diskutert det med min mann som også synes det er altfor dyrt. Vi står over og tar kontakt med NAV om uavklarte spørsmål.
« Last Edit: September 13, 2018, 11:29:32 AM by Linda_Norway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #202 on: September 12, 2018, 01:15:54 PM »
Endelig litt snakk om FI og RE i Norge også. Hør Halgeir Kvadsheim snakke veldig forsiktig man kan RE i Norge som 40åring: https://e24.no/podcast/pengeradet/-120blipensjonistsom40-aring/.

Litt skuffet over hvor lite han snakket om norske forhold sammenlignet med USA. Hva er egentlig de store forskjellene de snakker om? Formueskatt og høyere skatt på aksjeavkastning?

Hører på det nå. Kanskje har de lest artikkelen in NY times om dette.
Tydeligvis noe i Aftenposen før sommeren.

Bra podkast. Hallgeir skjønner at det ikke er umulig å oppnå i Norge med 2 gode inntekter og visse verdivalg (mindre konsumering).
Det var interessant at han sa at man burde spare i aksjesparekonto, fordi det var ett av de spørsmålene vi sitter med. Hallgeir sier at ASK gir utsatt skatt og at det er derfor man må velge det.

Vi tenkte følgende: i de første årene som pensjonist er det sannsynlig at vi kommer til å utføre litt konsulentjobber her og der, siden kunnskapen fortsatt er fersk og man har fortsatt noe lyst på arbeid, kanskje. Si at vi tjener kr 200.000 brutto i året til sammen, det blir kanskje 150.000 netto. Vi trenger i gjennomsnitt kr 500.000 per år i netto levekostnader. Det betyr at kr 300.000 + 50.000 må tas ut av ASK. Fra ASK tar vi først ut innskuddsbeløpet som er skattefritt. Det passer fint med at vår skattefrie fot er brukt opp med konsulentjobben.
Om 10 år har vi tatt ut en god del av det opprinnelige innskuddsbeløpet. Etterhvert må vi begynne å ta ut gevinsten som er beskattet med ca 30%. Om 10 har vi kanskje ikke lenger noen konsulentjobber. Det betyr at begge kan få utbetalt opptil circa kr. 120.000 aksjegevinst skattefritt per år for at den 30% skatt over gevinsten ikke overstiger den skattefrie fot på kr 40.000 i året. Om jeg husker alle tallene riktig. Det resterende man tar ut, betaler man 30% skatt over. Alle de første 10 årene kan skattepengene tjener penger i aksjefond.
Er det riktig tenkt?

Til slutt konkluderer Hallgeir med at du antagelig må investere hele stasjen i rene aksjefond for å få høyt nok avkastning. Jeg regner med at han allikevel mener billige indeksfond, istedenfor rentefond og sparekonto.
« Last Edit: September 12, 2018, 02:00:51 PM by Linda_Norway »

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #203 on: September 16, 2018, 02:46:00 PM »
Jeg har et ørlite spørsmål om fondsfordeling jeg har lyst til å drøfte med dere.

Jeg har valgt å ha 20% i norske aksjer og 80% i globale. Per nå bruker jeg KLP AksjeNorge Indeks (forvaltaningsavgift 0,2%) og KLP AksjeVerden Indeks (Avgift 0,3%). Forvaltningskostnadene samlet for porteføljen blir da 0,28%.

Nå har jeg plutselig oppdaget at KLP har et kombinasjonsaksjefond som heter KLP Framtid. Dette inneholder 20% norske aksjer og resten er globale. Forskjellen fra AksjeVerden Indeks er for det første at i alt 20% står i globale beta-fond. Dette kan jeg lite om. Videre så er en drøy halvpart av de utenlandske investeringene valutasikre. Ellers er det ganske likt. KLP Framtid er billigere, 0,22% er den totalte forvaltningskostnaden der. Men til gjengjeld har jo valutasikringen en kostnad, som - slik jeg forstår det - vil vises indirekte ved at man får litt lavere avkastning enn uten valutasikring. Selv har jeg ikke tenkt før at jeg trenger annen valutasikring enn det at jeg har 20% i norske aksjer - samt selvsagt at boligformue og inntekt osv er i NOK.


Hva ville dere valgt/har dere valgt?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #204 on: September 17, 2018, 12:26:16 AM »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #205 on: September 17, 2018, 12:28:25 AM »
Jeg har et ørlite spørsmål om fondsfordeling jeg har lyst til å drøfte med dere.

Jeg har valgt å ha 20% i norske aksjer og 80% i globale. Per nå bruker jeg KLP AksjeNorge Indeks (forvaltaningsavgift 0,2%) og KLP AksjeVerden Indeks (Avgift 0,3%). Forvaltningskostnadene samlet for porteføljen blir da 0,28%.

Nå har jeg plutselig oppdaget at KLP har et kombinasjonsaksjefond som heter KLP Framtid. Dette inneholder 20% norske aksjer og resten er globale. Forskjellen fra AksjeVerden Indeks er for det første at i alt 20% står i globale beta-fond. Dette kan jeg lite om. Videre så er en drøy halvpart av de utenlandske investeringene valutasikre. Ellers er det ganske likt. KLP Framtid er billigere, 0,22% er den totalte forvaltningskostnaden der. Men til gjengjeld har jo valutasikringen en kostnad, som - slik jeg forstår det - vil vises indirekte ved at man får litt lavere avkastning enn uten valutasikring. Selv har jeg ikke tenkt før at jeg trenger annen valutasikring enn det at jeg har 20% i norske aksjer - samt selvsagt at boligformue og inntekt osv er i NOK.


Hva ville dere valgt/har dere valgt?

Vi har også valgt ikke-valutasikrede fond, med samme argument om at bolig og fremtidig pensjon er i NOK. Med en så liten valuta som NOK er det greit å spre risiko.
Jeg aner lite om beta fond. Men jeg synes at du kan godt spørre KLP om mer detaljer. Regner med at du vil forklare.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #206 on: October 25, 2018, 01:03:30 PM »
Jeg så akkurat en norsk film som heter "Loop". Den passer ganske godt inn i denne websiden og forumet. Den handler om noen mennesker som finner ut at det er viktigere å leve og være seg selv, heller enn å være materialistisk. Anbefales.

skierstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #207 on: November 06, 2018, 01:01:49 PM »
Hei,

Leste det meste av MMM, ERE, the mad fientist, JL Collins, oss men ny på forumet her.

MMM sier han lever på USD 25,000 i året. Noen som har noen formening om hvor mye dette ville utgjort for en person med liknende konsum i Norge i norske kroner?

Bor i Oslo, singel, med egen leilighet og lever et relativt sparsommelig liv i de flestes øyne. Bruker lite på mat og transport, noe mindre sparsommelig på reiser og sportsutstyr, selvom jeg her også tenker meg om flere ganger før jeg kjøper. Bruker i overkant av kr300,000 i året ifølge min tracking. Hvordan er det i forhold til andre her på forumet? Noen som er single og bor i Oslo som bruker markant mindre? Antar jeg ville klart å redusere bokostnadene en del med en samboer.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #208 on: November 07, 2018, 12:50:23 AM »
Hei,

Leste det meste av MMM, ERE, the mad fientist, JL Collins, oss men ny på forumet her.

MMM sier han lever på USD 25,000 i året. Noen som har noen formening om hvor mye dette ville utgjort for en person med liknende konsum i Norge i norske kroner?

Bor i Oslo, singel, med egen leilighet og lever et relativt sparsommelig liv i de flestes øyne. Bruker lite på mat og transport, noe mindre sparsommelig på reiser og sportsutstyr, selvom jeg her også tenker meg om flere ganger før jeg kjøper. Bruker i overkant av kr300,000 i året ifølge min tracking. Hvordan er det i forhold til andre her på forumet? Noen som er single og bor i Oslo som bruker markant mindre? Antar jeg ville klart å redusere bokostnadene en del med en samboer.

Hei. Velkommen.

Vi er 2 voksne uten barn som bor 30 km utenfor Oslo, men i et hus på 8 mil. Vi brukte i 2017 tilsammen kr. 275.000. Vårt FIRE budsjett er på kr. 500.000 per år.

Jeg tror vi brukte så lite i fjor fordi vi hadde et spesielt billig år. Vi gjorde ingen store oppussingsprosjekter, de 2 bilene hadde ingen reparasjon osv. Vi hadde kun vanlige utgifter, inklusiv kjøp av noen større ting som dyr sykkel og stjernekikkert.  Normalt ligger vi kanskje kr. 50.000 - kr 75.000 over det.
Det hjelper veldig mye på spare-evnen å ikke ha boliglån. Da sparer du plutselig veldig mye hver måned. Vi har ikke lån. (Jeg vet at det er forskjellige meninger om det å nedbetale på boliglån, men vi hadde den gang 7,5% rente og da var det i hvert fall fornuftig å nedbetale.) Som du skjønner, må vi selge huset og downsize for å kunne pensjonere oss. Det er planen til neste år.

Og ja, en samboer hjelper en god del for å dele på utgifter. Men det blir muligens også mer kos med middager på restaurant, en flaske vin i helgene. Og samboeren kan ha en dyrere smak for møbler.
Et annet alternativ kan være en betalende roommate som ikke er kjæreste. En av mine unge, mannlige kollegaer vurderte det før han fikk samboer. Han synes det er koselig å ha noen å prate med hjemme.

grcorbin

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #209 on: November 07, 2018, 12:36:06 PM »
I spent 66500 NOK in 2017. On track for just under 70000 NOK for 2018. Single, living in Bergen. Renting small apartment, cycle to work everyday of the year. Resourceful with food. Most would consider it extreme but my personality dictates that I go all in to achieve my goals.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #210 on: November 07, 2018, 01:44:01 PM »
I spent 66500 NOK in 2017. On track for just under 70000 NOK for 2018. Single, living in Bergen. Renting small apartment, cycle to work everyday of the year. Resourceful with food. Most would consider it extreme but my personality dictates that I go all in to achieve my goals.

Hi, welcome!

Got very curious on how you survive on that little. It's about 6k a month. Do you dumpster dive for instance?

onlykelsey

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 2167
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #211 on: November 07, 2018, 01:47:19 PM »
Et annet alternativ kan være en betalende roommate som ikke er kjæreste. En av mine unge, mannlige kollegaer vurderte det før han fikk samboer. Han synes det er koselig å ha noen å prate med hjemme.
This is my experience, as well.  Some aspects of having a roommate sucked (one bathroom for three people, etc)... but it kept my social expenses down because there was usually someone at home I could have a cheap glass of wine with to scratch a social itch.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #212 on: November 08, 2018, 12:47:31 AM »
I spent 66500 NOK in 2017. On track for just under 70000 NOK for 2018. Single, living in Bergen. Renting small apartment, cycle to work everyday of the year. Resourceful with food. Most would consider it extreme but my personality dictates that I go all in to achieve my goals.

Impressive.

DH and I have once speculated about what it would cost to just live, if you would live in the outdoors full time (in a tent). I think we came to 25.000 per year for one person. You have an apartment in addition to that. But it means you really don't spend money on much more than rent and food.

Whether that is extreme or not? Working to the age of 67 seems extreme for me. Everyone prioritizes in his own way. And if you ever want more luxury later in your life, nothing stands in the way to have some sidegig.

skierstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #213 on: November 08, 2018, 01:48:52 PM »
Takk for input. Svarene og ikke minst deres kostnadsnivåer inspirerer! Ser ut til at det er i diskresjonære kategorier jeg har mest å hente, og på lånerenter. Årlig forbruk uten renter er ca. kr 240,000 siste 12 måneder.

En ting som det er lite å gjøre med nå men som helt klart har vært en av mine feil var å binde for mye gjeld til fastrente. Har bundet resterende bolig- og studentgjeld til 4%, som jo 1) gjør at jeg betaler en for høy rente (omtrent dobbelt nåværende nivåer) og 2) (og viktigere for mustachiens) ikke får betalt ned på lånet uten å betale dyr overkurs.

Ettersom innskudd, obligasjonsrenter og aksjer har lav forventet avkastning om dagen er det vanskelig å få opp mot 4% på pengene man sparer i stedet for å betale ned lån. Men som skrevet - lite å gjøre med nå så får fokusere på å kutte andre poster som ikke gir verdi til livet. :)

Ned mot kr70,000 blir for ekstremt for meg og er nok mer i tråd med ERE, men kanskje under 200,000 i 2019 (uten renter) kan være et passende mål. Eller er det for mye slækk og jeg bør gå hardere til verks?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #214 on: November 09, 2018, 02:05:05 AM »
Dette med å være bundet med fastrente er surt, men som du sier ingenting å gjøre med. Men nå er rente på vei opp, så forskjellen blir mindre etterhvert. For neste gang, flytende rente er i gjennomsnitt alltid billigere sett over tid. Men du kan selvfølgelig blir overrasket med høy rente underveis.

Her på forumet kan du lage en case study, hvor du kan legge ut hvor mye penger du bruker på hver kategori. Om du ønsker det, kan du legge det ut her i den norske tråden, eller i det internationale case study subforumet. Se på stickies øverst i det forumet for et eksempel.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #215 on: November 09, 2018, 02:12:05 AM »
Jeg har tatt meg et 3 måneders abonnement på bladet "dine penger" for kr. 129, for å kunne browse gjennom alle nettartikler som normalt er låst. Det stod det er artikkel om å være med i en bank med forbrukslån som lånegiver. Dette kan gi høy avkastning på din investering, typisk 10%. Aktører er Monner, Perx og Funding Partner. Men disse bankene gir lån til pesoner som ikke får lån i andre banker. Det er med andre ord med slapphendte i kredittvurderinger, eller prosjektene de investerer inn er mindre sikre. MMM har også skrevet noe om å låne penger til andre mennesker. Nå høste vi i går på nyhetene at regjeringen kanskje kommer til å stramme inn vilkårene for forbrukslån-bankene, siden de norske regler er litt for romslige. Hallgeir har i podcasten Pengerådet også snakket om at Norge er verdens beste land for å være forbrukslån-bank.
Tørr dere å investere i noe slikt? Er vi dumme om vi ikke gjør det?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #216 on: December 05, 2018, 06:20:39 AM »
Hei.

Bare en liten oppdatering.

Jeg har oppdatert mitt FIRE excelark og lagt inn neste års skattesatser på aksjegevinst (det blir nå nesten 32%). Men samtidig har jeg oppdatert formuesskatt formelen med verdisettings-rabatt for aksjer, som jeg ikke hadde lagt inn enda. Aksjer er bare verdt 75% når det beregnes formuesskatt. Totalen endte opp med at vi trenger 100K mindre i FIRE stash, så det er greit. Til info blir vårt FIRE beløp 7M.

Ellers er det denne høsten slik at jeg ikke har hatt noe særlig gevinst på aksjesparingen min. Jeg har såvidt kunnet putte inn nok for å kompensere for tapet. De siste dagene går det litt bedre og står mine fleste fond med litt gevinst. Vi har dermed nådd vår FIRE stash (med det nye lavere beløpet og forutsatt at vi selger huset vårt for riktig pris til våren/sommeren).

Siden vi ikke skal FIRE med 25x utgifter, men bare nok tok til 20 år, forutsetter min plan at vi fortsetter å jobbe normalt trekvart av året i 2019 for å dekke 2019 utgifter og skatter. Fra 2020 skal vi i teori kunne la være å jobbe. Når vi er 67, skal vi kunne begynne å ta ut pensjonen vår. På jobben skal vi få en individuell pensjons-samtale i løpet av januar/februar. Da håper jeg at jeg kan få litt innsikt i vår mye jeg kan vente fra SPK, der jeg fortsatt bare får feilmeldinger.

Vi tenker litt på den kommende flyttingen som vi skal gjøre i høst neste år, når vi pensjonerer oss. Først selge huset vårt for å frigjøre stash, og så leie et hus et sted. Vi tenker nå på Bodø-regionen som mulig bosted. Ikke fordi det er et billig sted, siden de har høy eiendomsskatt. Men vi ønsker å prøve ut å bo litt nordover og ønsker et sted med god fiske og ikke i en fjord som er ødelagt av fiskeoppdrett. I tillegg skal det være nok tettsted til at det er det du trenger (sykehus og foreningsliv osv). Bodø ligger godt an med flere nasjonalparker i nærheten. Og nær Lofoten.
En annen ting er at om jeg ønsker å gjøre noe konsulentoppdrag innimellom, at Bodø kan være et godt sted å utføre det.

Jeg har lest litt på Wikipedia og der står det at der er mye vind i Bodø. Og at det har et sub-arktisk klima. Vi tenker at det på mange måter er lurt å leie et hus i et år først. Det store spørsmålet er om det er verdt å flytte møblene dit eller om det blir for dyrt med transporten. Kanskje like greit å selge det meste og kjøpe brukte møbler tilbake. Hobby-utstyr har vi mye av og jeg tror vi ønsker å ta med det meste i en flytting.
Jeg kjenner forresten et par personer i Bodø fra jobbsammenheng. Det kan bli litt rart å kontakte dem privat, men det kan være en start for å bli litt kjent i området. Og de kan alltid si nei om de ikke ønsker det. Jeg kan kanskje begynne å spørre/hinte dem når jeg har sagt opp jobben til sommeren.

Forresten, når det gjelder Dine Penger medlemskap, har jeg ikke funnet så mye nytt der. Jeg har laget noen sider, men jeg kommer ikke til å forlenge prøvemedlemskapet når det er slutt.

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #217 on: December 05, 2018, 07:43:46 AM »
Veldig spennende å høre om fremgangen din, Linda! Godt gjort så langt. Bodøregionen er jo et spennende valg. Lurt å leie og prøvebo et sted litt før dere bestemmer dere.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #218 on: December 09, 2018, 03:51:41 PM »
Bodø er fint. Jeg bodde en sommer i Lofoten og det var helt utrolig fantastisk, men jeg er einstøing nok til ikke å trenge foreningsliv mm. Lykke til!

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #219 on: December 09, 2018, 11:37:37 PM »
Bodø er fint. Jeg bodde en sommer i Lofoten og det var helt utrolig fantastisk, men jeg er einstøing nok til ikke å trenge foreningsliv mm. Lykke til!

Jeg tenker at foreninger kan være en fin og uforpliktende måte å komme i kontakt på med andre folk. Vi har tidligere være i en idrettsforening og nå er jeg i en hobbyforening og det fungerer bra. Men jeg er vel litt einestøing også. Trives godt på tur alene.
Lofoten er også et fint sted å være om sommeren. Vi får bare se hvor det ender opp.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #220 on: January 15, 2019, 07:32:49 AM »
Som stressreduserende tiltak i forbindelse med hussalg som i seg selv allerede er stressende nok, er å flytte til Bodø eller annet langt borte sted av banen for øyeblikket. Min mann har foreslått å først leier oss et sted i nærheten (men i et litt billigere område) for å komme seg gjennom den første vinteren. Dette for å kunne decompresse (som Amerikanerne kaller det) fra jobb før en eventuell flytting til fjerntliggende strøk. Så kan vi forhåpentlig gå på ski denne vinteren, kanskje fortsatt besøke Oslo av og til, og ellers slappe av og tenke på hvor vi skal bo senere. Det krever jo litt forberedelser som vi foreløpig ikke kan ha fokus på.

Jeg har opprettet en journal om vårt forhåpentlig siste arbeidsår, med fokus på hussalget, der vi nå er i prosess med å velge en megler. Kom gjerne med innspill i journalen.

https://forum.mrmoneymustache.com/journals/the-final-stages-of-my-normal-working-life-101241/

Aksjesparekonto: lurt for oss eller ikke?
Vi eier begge to en aksjesparekonto og har en liten stash i den, men vi har begynt å lure på det følgende. Når vi har solgt huset vårt, har vi en stor bunke med stash som skal inn i aksjemarkedet på et tidspunkt. Er det lurt å putte det i aksjesparekonto (med utsatt gevinstskatt) eller i en vanlig aksjekonto (med direkte gevinstskatt)? Denne stashen er en miljon mer enn det vi nå har på aksjesparekonto.

Som jeg har forstått fra Aksjesparekonto, lar den deg først ta ut hele det skattefrie innskuddsbeløpet. Så gevinsten bli liggende der, og brukes til nye investeringer en stund til og så begynner du å skatte til slutt når gevinsten tas ut.

Jeg har beregnet at vi kan ta ut innskuddsbeløpet fra en aksjesparekonto i ca 11 år, før vi deretter må skatte over hele uttaksbeløpet fra FIRE år nr 12 og oppover, frem til FIRE år nr 20. Deretter mottar vi vanlig pensjon. Når man selger aksjer fra en vanlig aksjekonto, betaler man hvert år skatt over gevinsten på de solgte aksjene.

Så lenge man har en høy inntekt er dette sikkert nyttig å bruke en aksjesparekonto. Men vi forventer jo ikke å ha noen høy inntekt under FIRE.
Hadde det da ikke vært lurt å bruke opp sin årlige skattefrie fot på 56.550 NOK per person til å ta ut årlig spending level hvert år og skatte med en gang, fram til den skattefrie foten er fylt opp? I noen år forventer jeg at vi kanskje har en liten konsulent-inntekt. Da kan den skattefrie foten fort bli fylt opp. Men i de årene at vi ikke jobber, skulle jeg kanskje heller hatt solgt aksjer og skattet direkte over gevinsten.

Har dere noen tanker om dette?
Tallene:
Skattefri fot for inntektsskatt: 56.550 NOK per pers i 2019
Skattesats på aksjegevinst: 31,68% i 2019
Forventet aksjegevinst etter inflasjon: 4% per år
Forventet utgiftsnivå: 500.000 NOK per år fra 2020, deretter økt med inflasjon 2,5%.

Jeg har laget en liten beregning i Excel og den sier at vi kan ta opp hele vårt utgiftsnivå og skatte over gevinsten uten å overstige den frie foten for 2 personer. Det betyr at vi i de fleste år heller ikke skatter på aksjesalg. Det betyr at aksjesparekonto kommer ut høyere når vi må begynne å skatte over hele beløpet.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #221 on: January 19, 2019, 02:17:37 AM »
Jeg skal absolutt sjekke ut dagboken din!

Jeg har selv tenkt litt rundt spørsmålet ditt om hvordan man kan ta ut den skattefrie kvoten på 55k årlig gjennom aksjesparekonto. Hva med å ta ut hele innskuddet fra aksjesparekontoen og flytte dette over til en ny aksjesparekonto (muligens i en annen bank for å skille rapporteringen). Da kan du ta ut 55k og fra den opprinnelige aksjesparekontoen (som kun inneholder gevinst) og likevel få fortsatt avkastning på innskuddet. Noen som ser noe feil med en slik fremgangsmåte (annet enn at det noe uetisk å snike seg unna skatt på denne måten)?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #222 on: January 20, 2019, 09:00:24 AM »
Jeg skal absolutt sjekke ut dagboken din!

Jeg har selv tenkt litt rundt spørsmålet ditt om hvordan man kan ta ut den skattefrie kvoten på 55k årlig gjennom aksjesparekonto. Hva med å ta ut hele innskuddet fra aksjesparekontoen og flytte dette over til en ny aksjesparekonto (muligens i en annen bank for å skille rapporteringen). Da kan du ta ut 55k og fra den opprinnelige aksjesparekontoen (som kun inneholder gevinst) og likevel få fortsatt avkastning på innskuddet. Noen som ser noe feil med en slik fremgangsmåte (annet enn at det noe uetisk å snike seg unna skatt på denne måten)?

Jeg synes ikke det er noe uetisk med å ønske å fylle opp sin skattefrie fot hvert år ved å skatte over sine egne penger.
Kanskje er det noe i din ide. Det er lov å ha flere ASKer.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #223 on: January 20, 2019, 09:51:53 AM »
Jeg skal absolutt sjekke ut dagboken din!

Jeg har selv tenkt litt rundt spørsmålet ditt om hvordan man kan ta ut den skattefrie kvoten på 55k årlig gjennom aksjesparekonto. Hva med å ta ut hele innskuddet fra aksjesparekontoen og flytte dette over til en ny aksjesparekonto (muligens i en annen bank for å skille rapporteringen). Da kan du ta ut 55k og fra den opprinnelige aksjesparekontoen (som kun inneholder gevinst) og likevel få fortsatt avkastning på innskuddet. Noen som ser noe feil med en slik fremgangsmåte (annet enn at det noe uetisk å snike seg unna skatt på denne måten)?

Jeg synes ikke det er noe uetisk med å ønske å fylle opp sin skattefrie fot hvert år ved å skatte over sine egne penger.
Kanskje er det noe i din ide. Det er lov å ha flere ASKer.

Jeg tviler på at det vil utgjøre noen forskjell. Skattereglene har sjelden så enkle smutthull.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #224 on: January 22, 2019, 06:34:13 AM »
Vi har i hvert fall tenkt å sette halvpartne  pengene fra hussalget neste år på en vanlig aksjekonto, der vi umiddelbart må skatte over gevinst ved uttak. Så kan vi velge under FIRE hvilken konto vi ønsker å ta ut fra, basert på hvor mye vi har tenkt å jobbe i det året. Det blir muligens vanskelig å planlegge i forkant av et år, men det får vi finne ut i praksis.

Jeg ville forresten opplyse om at jeg ikke skal fortsatte mitt abonnement på Dine Penger. Jeg har nå hatt et prøveabonnement på 3 måneder til kr. 129, men jeg synes ikke det inneholder så mye nytt at det er verdt å fortsatte abonnement på det. Det meste er kjent stoff, i tillegg til mye stoff om å kjøpe feriebolig i utlandet og litt om enkeltaksjer. Til og med nettmøtet med Hallgeir inneholder ofte kjente spørsmål og svar for noen som er Mustachian. Jeg har vel browset websiden og tatt vare på et par gode artikler til senere oppslag.


pigpen

  • Stubble
  • **
  • Posts: 136
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #225 on: January 28, 2019, 11:48:41 AM »
My wife and I just returned from a vacation in Norway (Tromso, Svalbard, Oslo), and I just wanted to say how nice a country it is. Beautiful scenery. Clean. Friendly, active people. We were also pleasantly surprised that we were able to get by in reasonably mustachian style by getting food (and beer) from grocery stores, taking the city busses, etc. Great place.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #226 on: January 28, 2019, 02:00:17 PM »
My wife and I just returned from a vacation in Norway (Tromso, Svalbard, Oslo), and I just wanted to say how nice a country it is. Beautiful scenery. Clean. Friendly, active people. We were also pleasantly surprised that we were able to get by in reasonably mustachian style by getting food (and beer) from grocery stores, taking the city busses, etc. Great place.

Hi. Were you on a winter vacation, to see the northern lights? Or were you there in the summer?

Yes, shopping in the grocery store is a good alternative. We brew beer at home, which is much cheaper than the stores.

pigpen

  • Stubble
  • **
  • Posts: 136
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #227 on: January 28, 2019, 02:56:35 PM »
We were there just last week -- primarily to see the northern lights. It would be fun to come back in the summer to see what the same places look like in the light and without snow. It was interesting to experience the 24-hour darkness in Svalbard (and really not much sun in Tromso either), but it's tough when you're not used to it. Our bodies couldn't figure out whether they should be sleeping, walking around, or what.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #228 on: January 28, 2019, 10:24:57 PM »
We were there just last week -- primarily to see the northern lights. It would be fun to come back in the summer to see what the same places look like in the light and without snow. It was interesting to experience the 24-hour darkness in Svalbard (and really not much sun in Tromso either), but it's tough when you're not used to it. Our bodies couldn't figure out whether they should be sleeping, walking around, or what.

I have never been in the far north in the winter. We (in the south) still have 6 hours of daylight on our the shortest days.
This summer I was in the area of Tromsø. I thought the Island Senja was nice. We camped on a beach where lots of people free camped. The campsite in Tromsø itself was not nice, that was just a parling place for campers. We camped at a campsite 20 kms or so further away from the city, which was a lot better.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #229 on: February 04, 2019, 02:35:32 AM »
Jeg har ikke sett tv programmet men fikk dette opp som reklame på fb.

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/slik-sparte-tore-petterson-182-000-kroner-pa-seks-maneder/

Morsomt å se at en spendypants kjendis lett kan endres til å bli litt mer Mustachian, bare ved å bli bevist på sine utgifter.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #230 on: February 08, 2019, 12:06:11 PM »
Fant denne artikkelen fra DN i dag. Beste norske artikkelen jeg har lest om FI og FIRE.

https://www.dn.no/magasinet/okonomi/sparing/personlig-okonomi/pensjon/lise-31-sparer-20000-kroner-i-maneden-skal-pensjonere-seg-som-40-aring/2-1-457494

Men jeg må si at jeg må smile litt når jeg leser hva de såkalte "ekspertene" mener om FIRE. Det de sier bærer i alle fall preg av lite kunnskap og refleksjon rundt livssituasjonen til denne typen mennesker.

Tenker i alle fall på hva professor ved NHH Trond Døskeland sier:
Quote
– I mine øyne blir dette å lide i 10-20 år før man høster. Hvorfor skal man det? Livet er et usikkert prosjekt, så det gjelder å ta gledene underveis og ikke vente til det er for sent.

Hvis jeg skal tippe har Døskeland bare skummet toppen av FIRE bevegelsen og jeg tipper at han ville kommentert dette annerledes hvis han visste mer.


Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #231 on: February 08, 2019, 11:38:18 PM »
Fant denne artikkelen fra DN i dag. Beste norske artikkelen jeg har lest om FI og FIRE.

https://www.dn.no/magasinet/okonomi/sparing/personlig-okonomi/pensjon/lise-31-sparer-20000-kroner-i-maneden-skal-pensjonere-seg-som-40-aring/2-1-457494

Men jeg må si at jeg må smile litt når jeg leser hva de såkalte "ekspertene" mener om FIRE. Det de sier bærer i alle fall preg av lite kunnskap og refleksjon rundt livssituasjonen til denne typen mennesker.

Tenker i alle fall på hva professor ved NHH Trond Døskeland sier:
Quote
– I mine øyne blir dette å lide i 10-20 år før man høster. Hvorfor skal man det? Livet er et usikkert prosjekt, så det gjelder å ta gledene underveis og ikke vente til det er for sent.

Hvis jeg skal tippe har Døskeland bare skummet toppen av FIRE bevegelsen og jeg tipper at han ville kommentert dette annerledes hvis han visste mer.

Skal lese linken senere. Må rekke tog nå...

I podcasten Pengerådet konkluderte Hallgeir med at det hadde noe med dine verdier å gjøre. Han syntes også at den Svenske familien med 3 mil på bok tok litt for stor finansiell sjansen og det er jeg enig i.

« Last Edit: February 09, 2019, 11:47:03 AM by Linda_Norway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #232 on: February 09, 2019, 11:52:36 AM »
Nå har jeg lest DN artikelen. Det er en bra artikkel som forteller hvorfor mennesker gjør det, uten å bedømme.

Jeg personlig lurer på om enten de eller jeg gjør noe veldig feil. Paret i artikkelen sparer til 3,75 million og regner med 4% vekst. Jeg spare for 8 milion, plus 4 milioner forvet senere hus. Og min stash skal bare være i ca. 20 år, deretter får vi pension. Jeg antar at paret i artikkelen, som er yngre, har lengre sparehorisont. Vi hadde først tenkt å legge opp i 2019 med 7,5 mil men tar nå et år til for litt mer sikkerhet for uforutsette utgifter.

Hvilket beløp sparer dere for?

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #233 on: February 09, 2019, 12:28:47 PM »
Slik jeg leser artikkelen snakker hun kun om sin egen personlige økonomi og dermed kun sitt sparemål. Hun og samboeren deler alle utgifter helt likt, og dermed kan hun også spare separat. I såfall sparer hun omtrent det samme som deg/dere (4mill per person + nedbetalt bolig).

Vi har foreløbig ikke noe tall vi sparer mot, men vi ser heller på en kortere horisont. Målet i år er for eksempel 50% sparerate når vi samtidig tar tilsammen 4.5 måneder ulønnet permisjon.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #234 on: February 20, 2019, 02:58:50 AM »
Podcasten Pengerådet har en ny episode om finansiell uavhengighet. Jeg har lasted den ned, men har ikke spilt den av enda.

I går hørte jeg på forrige podcast og der sa Hallgeir at han tenkte du trenger ca 10 millioner for å bli finansiell uavhengig fra 40 års alderen, alt ettersom hvor mye du bruker.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #235 on: February 20, 2019, 06:09:10 AM »
Jeg fant ut i dag at vi ikke har en veldig bra reiseforsikring på job. En kollega av meg var på ferie med sin kone. Kona snublet, falt på magen og knekker det dyre kameraet som hun hadde rundt halsen. Kollegaen forventet at kameraet skulle bli dekket av jobbens reiseforsikring som gjelder for hele familien. Forsikringen vil ikke dekke kameraet. Jeg har finlest betingelsene og der står det at på tjenestereise, så er hele reisegodset dekket. Men på privat reise, er kun skade dekket (tyveri, forsinkelse eller skade forårsaket av andre). Det var jeg heller ikke klar over. Til info, dette var Gouda Business Flex-Super.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #236 on: February 20, 2019, 03:38:20 PM »
Podcasten Pengerådet har en ny episode om finansiell uavhengighet. Jeg har lasted den ned, men har ikke spilt den av enda.

I går hørte jeg på forrige podcast og der sa Hallgeir at han tenkte du trenger ca 10 millioner for å bli finansiell uavhengig fra 40 års alderen, alt ettersom hvor mye du bruker.

Jeg hørte den nå, men må si at jeg ble litt skuffet. De snakket kun om sparing og hva man kan gjøre for å få en høy sparerate. Siden de hadde Line i studio håpte jeg at de ville snakke mer om finansiell uavhengighet og norske forhold, men det ble nesten ikke nevnt.

Uansett så er det moro at temaet blir mer aktuelt i media. Det hjelper veldig på at vi faktisk har en blogger som tørr å stå frem med navn og vise økonomien sin.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #237 on: February 20, 2019, 11:57:57 PM »
Podcasten Pengerådet har en ny episode om finansiell uavhengighet. Jeg har lasted den ned, men har ikke spilt den av enda.

I går hørte jeg på forrige podcast og der sa Hallgeir at han tenkte du trenger ca 10 millioner for å bli finansiell uavhengig fra 40 års alderen, alt ettersom hvor mye du bruker.

Jeg hørte den nå, men må si at jeg ble litt skuffet. De snakket kun om sparing og hva man kan gjøre for å få en høy sparerate. Siden de hadde Line i studio håpte jeg at de ville snakke mer om finansiell uavhengighet og norske forhold, men det ble nesten ikke nevnt.

Uansett så er det moro at temaet blir mer aktuelt i media. Det hjelper veldig på at vi faktisk har en blogger som tørr å stå frem med navn og vise økonomien sin.

Det var fint å høre noen snakke med den samme tankegangen som vi har.

Men ja, de kunne ha spurt mer og satt f. eks. spørsmålstegn ved den 4% regelen. Og med at vi bygger opp pension hos NAV og andre instanser. Jeg sparer for eksempel ikke i IPS, fordi jeg trenger å bruke opp sparepengene før 67-års alderen. Vanlig pensjon skal dekke perioden etterpå. De kunne ha diskutert at om man lever av 50% av sin inntekt, så trenger man ikke så høy pensjon heller.

Et par ting. Hun har en 2-åring. Hva skjer økonomisk når den 2-åringen blir eldre? Får den en søsken? Blir den dyrere i vedlikehold? Dekker barnebidrag og skattemessige trekkposter alle økte barnekostnader?

Line er forholdsvis ung. Jeg tror det er litt vanskelig å vite hva sin FIRE-budget virkelig skal være. Hallgeir tenkte at hun kanskje på sikt ville flytte til en større bolig. Men det er noe du har rimelig kontroll på, spesielt om du kan flytte til et billigere sted.
Men jeg tenker på ting som ferie og oppgaver som du i dag gjør selv, som kan bli dyrere. Jeg tenker for eksempel på at min mann og jeg bor i telt i sommerferien. Om noen år ønsker vi kanskje å bo litt mer komfortabelt, spesielt om vi skal ha ferie mye oftere? Ting som å male huset er noe vi gjør selv, men kommer det en gang at vi blir så stive at det er mer hensiktsmessig å sette det bort? Sånne ting kan føre til høyere kostnader fremover.

Jeg lurte også på om anskaffelsen av en el-bil året før var med i hennes årlige utgifter, eller om det var utenom. Edit: Jeg leste på bloggen at bilen er for mesteparten betalt av sparepengene. Bare 15.000 kom fra 2018 budsjettet. Egentlig bør bilens kjøpspris regnes som en utgiftspost fordelt over bilens levetid. Hun fikk mindre enn forventet for salg av sin gamle bil. Det er noe jeg også alltid erfarer. Du får alltid mindre enn forventet for en solgt bruktbil.
Vår hovedbil begynner å trekke litt på årene. Jeg forventer ikke at den har et evig liv. Men en ny(ere) bil koster fort en års forbruk, eller en stor del av det.

Det de også kunne ha diskutert var eventuelle mulige arv, selv om du aldri kan være sikker på noe sånt. Mange norske eldre sitter på store verdier. Det kan en vakker dag komme inn som en fin ekstra buffer når din FIRE stash har slunket litt for mye.
« Last Edit: February 21, 2019, 01:34:23 AM by Linda_Norway »

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #238 on: February 26, 2019, 01:00:05 PM »
Hallo, ny her og ny i gamet. Jeg er i 40-årene og planen er i utgangspunktet å slutte å jobbe når ungene er voksne om ca 10 år. Jeg er såpass heldig stilt at jeg etter norske forhold har relativt høy inntekt, men jeg har ikke lagt til meg spesielt dyre vaner eller dyre hobbyer. Så å spare opp nok 'stash bekymrer meg relativt lite, selv uten en spesielt frugal livsstil. Jeg prøver imidlertid å ikke kaste bort penger - vi (dvs mest jeg i hjemmet) lager absolutt all maten selv inkludert øl og jeg spiser svært godt men bruker langt mindre på mat enn hva som regnes som vanlig forbruk på den slags. Reisen til og fra jobb gjøres på bena eller på sykkel. Har for første gang i år gjort en innsats for å få detaljert oversikt over forbruk for å vite sånn ca hvor landet ligger gjennom et helt år. Kan selvsagt ta det utfra nettbanken, men oversikten er ganske dårlig og det er en del "støy". Kjøper omtrent ingen ting da jeg har alt jeg trenger og mere til, men prøver å selge unna jevnt og trutt på finn.no. Det meste til ungene kjøpes brukt og selges når de vokser ut av det - sånn sett blir mye av det nesten gratis. Ferier gjøres stort sett i Norge hos familie, i lånt hytte eventuelt en liten håndfull netter med leid overnatting.

Om man vil spare MYE penger på matbudsjettet så er det et svært enkelt råd: Spis vegetarmat noen ganger i uken. Det koster virkelig ingen ting å lage - kan lage mye godt for 20-30 kroner for en middag for en familie på 4. Og så MÅ man bake egne brød. De koster rundt 5-6 kroner stykket å produsere selv og er veldig mye bedre enn det man får på dagligvarebutikken. Et triks er å skjere det opp når det er avkjølt og fryse ned i skiver (bruk mellomlagspapir i mellom). Etter 2 minutter tining i brødristeren har man da brød som er 95% av hva det var når det er ferskt. Og så må man ha en plan for hva man skal spise og sørge for at menyen en 5-10 dager fremover er komponert slik at man minimerer matsvinn. Har man fryser kan man lage store porsjoner og fryse ned i porsjonspakninger, det er billig og så har man alltid noe lett tilgjengelig som kun krever oppvarming.

Et annet triks er å lage egen spekemat. Kan kjøpe spesialposer som lar man speke i kjøleskapet. Jeg lager eksempelvis coppa selv, kjøper svinenakke på butikken til 79 kroner kiloen og speker selv. Etter væsketap er man på ca 110-120 kroner kiloen. I butikken koster det 6-800 kroner kiloen. Slik kan man spise som en konge uten at det koster særlig mye. Har man en litt kjølig kjeller kan man lage egne fenalår for under hundre kroner kiloen som er betydelig bedre enn de man får kjøt til 4-500 kroner kiloen i butikken.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #239 on: February 26, 2019, 04:35:12 PM »

Det var fint å høre noen snakke med den samme tankegangen som vi har.

Men ja, de kunne ha spurt mer og satt f. eks. spørsmålstegn ved den 4% regelen. Og med at vi bygger opp pension hos NAV og andre instanser. Jeg sparer for eksempel ikke i IPS, fordi jeg trenger å bruke opp sparepengene før 67-års alderen. Vanlig pensjon skal dekke perioden etterpå. De kunne ha diskutert at om man lever av 50% av sin inntekt, så trenger man ikke så høy pensjon heller.


Jeg har ikke hørt den podcasten men jeg las om henne i DN for en tid tilbake. Det jeg stusser på i regnestykket hennes var at slik det ble fremstilt i avisen så hadde hun helt glemt skatt - både kapitalskatt på avkastningen og formueskatt. Tar man hensyn til det ser regnestykket ganske annerledes ut.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #240 on: February 26, 2019, 11:09:54 PM »
Velkommen HabaneroNorway. Spennende at du driver med laging av spekemat. Ølbrygging gjør vi også selv. Smaker veldig bra og er veldig billig per flaske, om man ikke regner med timepris for arbeid.

Når det gejlder brød, så kjøper jeg brød, gjerne den som koster rundt kr 17 og grøvt. Så fryser jeg det ikke i daglige porsjoner, men ikke nødvendigvis skjært opp. Men vi har i hvert fall brød som ligner på fersk hver dag. Bruker du en brødbakemaskin? Hvordan er det med de deigkrokene som må tas ut? Jeg hadde tenkt å begynne med brødbaking når jeg har bedre tid og da kjøpe en brødbakemaskin på finn.


Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #241 on: February 26, 2019, 11:12:48 PM »

Det var fint å høre noen snakke med den samme tankegangen som vi har.

Men ja, de kunne ha spurt mer og satt f. eks. spørsmålstegn ved den 4% regelen. Og med at vi bygger opp pension hos NAV og andre instanser. Jeg sparer for eksempel ikke i IPS, fordi jeg trenger å bruke opp sparepengene før 67-års alderen. Vanlig pensjon skal dekke perioden etterpå. De kunne ha diskutert at om man lever av 50% av sin inntekt, så trenger man ikke så høy pensjon heller.


Jeg har ikke hørt den podcasten men jeg las om henne i DN for en tid tilbake. Det jeg stusser på i regnestykket hennes var at slik det ble fremstilt i avisen så hadde hun helt glemt skatt - både kapitalskatt på avkastningen og formueskatt. Tar man hensyn til det ser regnestykket ganske annerledes ut.

Ja, Norge er ikke snill mot sparere. Vi betaler mye skatt over aksjegevinst og en hel prosent formueskatt. Hallgeir burde ha kastet seg over det regnestykket i et excelark for å sjekke om det stemte.
« Last Edit: March 01, 2019, 02:11:13 PM by Linda_Norway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #242 on: February 27, 2019, 07:39:12 AM »
Alltid moro med slike historier:

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/morten-27-festet-bort-53-500-kroner-saerlig-en-natt-tok-det-av/?fbclid=IwAR3ni6bci-i5hzvW_ObYvoK5yRkEsP6Kb5-Y-2maUPRZcj5VTdB_1oJI5Fw

Det viser så godt at bare det å få innsikt i sine utgifter, gjør at mange blir motivert til å spare.

Jeg sløset kr 15 i dag. Jeg falt for fristelsen og kjøpte en bolle, fylt med krem i kantina på jobben. De har hver dag kake eller kaffebrød på utstilling og jeg kjøper normalt aldri. Dette så bare veldig godt ut. Jeg har spist matpakke på jobben i så lang tid, at jeg spanderte det på meg for en gangs skyld. Men jeg skjønte etterpå at utseende var bedre enn smaken. Skal i hvert fall ikke gjøre dette til en vane.

Min mann har solgt vårt gamle telt til en bra pris. Vi har enda et gammelt telt til salgs. Er spent på hvordan det går med den.
Vi kjøpte nytt telt (på black friday med mye rabatt) fordi duken har fått mye sol og sollys skader dukens levetid. Vi står ofte på fjellet i mye vær og vind. Da vil jeg være sikker på at teltet holder seg godt i alle slags vær.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #243 on: March 01, 2019, 01:01:36 PM »
Velkommen habaneroNorway!

Morsomt med noen nye ansikter. Spennende å høre om hva du lager selv, det er absolutt inspirerende :)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #244 on: March 03, 2019, 07:32:05 AM »
Podcasten Pengerådet har laget en oppfølgingspodcast om FIRE. Det er visstnok mange som etter forrige episode var interessert i sluttresultatet, å være FI. Men Hallgeir gjorde det tydelig at det krever en enorm nøktern livsstil, i alle år mot FIRE, men også etterpå. Og det er kanskje ikke for alle. For oss som har levd slik i mange år, er det en naturlig væremåte.

Denne gangen snakket Hallgeir vel om formueskatt. Men han nevnte igjen ikke skatten på aksjegevinst, som i 2019 er over 30%.

Hallgeir sa også at det var forfriskende at det nå er noen få blogger som oppfordrer folk til å ikke bruke masse penger og kjøpe ting de ikke trenger. Det er tross alt veldig mange andre blogger som oppfordrer å bruke penger på alt mellom himmel og jord. Dette var svaret på negative kommentarer til hele konseptet.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #245 on: March 04, 2019, 08:30:34 AM »
Siden dere er norske, kan dere gjerne gi litt input på dette. Skal vi investere pengene fra hussalget i aksjesparekonto eller i et vanlig aksjekonto?

https://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #246 on: March 06, 2019, 06:53:25 AM »
Siden dere er norske, kan dere gjerne gi litt input på dette. Skal vi investere pengene fra hussalget i aksjesparekonto eller i et vanlig aksjekonto?

https://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/

Aksjesparekonto. Om man uansett bare skal kjøpe og ikke selge er ikke forskjellen så stor, men om man skal bytte fra et fond til et annet eller noe slikt så kan man i en aksjesparekonto gjøre det uten å måtte skatte av gevinsten (eller få fradrag for evt tap...)

Eneste bakdel er at dersom du skal være ute av markedet en stund og ha penger stående på aksjesparekonto (men ikke plassert i fond) så får du 0% rente - det er et lovkrav og likt for alle.
« Last Edit: March 06, 2019, 06:58:37 AM by habaneroNorway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #247 on: March 06, 2019, 07:23:32 AM »
Siden dere er norske, kan dere gjerne gi litt input på dette. Skal vi investere pengene fra hussalget i aksjesparekonto eller i et vanlig aksjekonto?

https://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/

Aksjesparekonto. Om man uansett bare skal kjøpe og ikke selge er ikke forskjellen så stor, men om man skal bytte fra et fond til et annet eller noe slikt så kan man i en aksjesparekonto gjøre det uten å måtte skatte av gevinsten (eller få fradrag for evt tap...)

Eneste bakdel er at dersom du skal være ute av markedet en stund og ha penger stående på aksjesparekonto (men ikke plassert i fond) så får du 0% rente - det er et lovkrav og likt for alle.

Det jeg mente med penger fra hussalg, er overskuddspengene, som ikke skal brukes på et annet hus senere. Jeg tenker at jeg i prinsipp ikke kommer til å bytte fond så ofte, bortsett fra om de setter opp gebyrprosenten. Men med aksjesparekonto, tar du kun ut hele innlegget. Vi skal ha ca 13x innlegg i ASK. Det betyr 13 år utbetaling uten å skatte noe (fordi du kun skatter over aksjegevinst). Da benytter vi oss ikke av den skattefrie inntekten som kan kan ha hvert år.

Skatt på aksjegevinst er i 2019 nesten 32%. Det er kjempemye skatt. Om jeg lar det stå og vokse i ASK, genererer det 4-6% per år, som jeg til slutt også må skatte over. Jeg begynner å tro at det er ganske gunstig å ha noe stående på en vanlig aksjekonto (utenom ASK) for å kunne ta opp noe av gevinsten de årene at vi ikke har noe inntekt.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #248 on: March 06, 2019, 02:27:21 PM »
Hvis vi antar at markedet stiger 5% årlig i gjennomsnitt så ville jeg rasjonelt alltid valgt utsatt skatt gjennom aksjesparekonto. Det at dere ikke skatter de første 13 årene gjør at dere har mer penger hvert eneste år som gir avkastning.

Ved å betale skatt jevnt over de 13 årene har dere mindre penger som gir 5% avkastning.

Det er i alle fall det jeg tenker.

habanero

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #249 on: March 07, 2019, 08:59:34 AM »
Så lenge det er fond blir beskatningen uansett utsatt siden utbytte automatisk blir reinvestert. Men når dere først skal begynne å selge unna noe så er det gunstigere å ha det på AKS siden det da ikke utløser noen skatt før man har solgt unna tilsvarende det man har investert.

Essensielt det samme som Mattrim sier.
« Last Edit: March 07, 2019, 09:02:57 AM by habaneroNorway »