Author Topic: Any Mustachians living in Norway?  (Read 113297 times)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #150 on: January 29, 2018, 12:30:52 AM »
Må bare si godt jobbet med å ha spart 75% i fjor. Jeg har en utfordring foran meg i det å få med meg samboeren min på å spare mer, og eventuelt flytte til en bolig etter hvert, med enten lavere standard/felleskost eller lenger unna byen. Vi vil også gjerne ha et barn i fremtiden, om kanskje 2-3 år, men dette må vi bare ta høyde for.

Skal definitivt sjekke om bil nr 2 blir nødvendig. Det er relativt billig å kjøre privat med firmabil, kanskje 2-3 tusen i mnd for nærmest ubegrenset bruk, men denne summen skal jeg sjekke med regnskap før jeg bestemmer meg om jeg vil ha den privat også, eller bare på jobb (kjører mye i jobben). Jeg er glad i fleksibiliteten med å ha bil, så den blir i så fall tøff å svelge!

Takk for tipset om Pengerådet, har lett etter noe lignende.

Det å ha barn kan man gjøre på forskjellige måter. Min svoger og svigerinne har et barn og de bruker lite penger på ham. De får eller kjøper alt de trenger for ham brukt. Vi har lagt merke til at barn leker like godt med gamle leker som med moderne, dyre Lego dingser. Dessuten ønsker ofte besteforeldre å gi dyre ting til barna, så du kan bruke dem når du trenger dyre ting.

Dette med 2 biler er en prioriteringssak. Vi har for øyeblikket også 2 biler, fordi jeg jobber i den ene retningen og min mann bruker stasjonen i den andre retningen. Og det er ganske langt å gå til stasjonen.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #151 on: February 02, 2018, 04:27:16 AM »
Har noen av dere tips om hvordan man skaffe seg skattefri inntekt fra et firma? Jeg tenker på en kort engangsjobb per firma, som en turleder en noen timer, eller foredragsholder i et par timer.

Ifølge denne linken:
https://www.smartepenger.no/94-nyhet/1824-skattefrie-arbeidsinntekter
kan man bare tjene opptil kr 1000 per år skattefritt fra et firma. Om jeg skulle blir leid inn av et firma for å gjøre noe som jeg synes bør bringe inn enn kr. 1000, finnes det da en skattemessig gunstig måte å få mer på?

Hadde det vært et bra alternativ å starte opp et eget firma eller AS, fremfor å tjene penger hvit på toppen av et rimelig høyt lønn? Vi ønsker muligens å begynne et firma fremover under FIRE uansett, man har ikke noen konkrete planer enda.

Eller kan man avtale med en bedrift å få utbetalt godtgjørelsen svart i gavekort eller noe annet brukbart? Jeg antar at de fleste bedrifter vegrer seg litt for å samarbeide med en person som ber om slikt. Jeg husker at svigermor ofte lot seg utbetale i bøk-gavekort, da hun hadde eget firma for mange år siden.

Eller er det smarteste å ta kr. 1000 i lønn og beregne høye omkostninger, slik at firma i tillegg kan dekke kilometerkostnader, bompenger og eventuelle andre utgifter. Jeg antar at slike ting er skattefrie, så lenge de stemmer noenlunde overens med virkeligheten?

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #152 on: February 04, 2018, 08:27:22 AM »
Nei, jeg har ikke noen råd for hvordan man kan jobbe svart eller på andre måter gjøre seg til kjeltring for småpenger. Jeg betaler min skatt med glede, og setter stor pris på alt velferdsstaten har gjort for meg og min familie. Svart arbeid og andre former for skattesnyteri koster oss mange milliarder i året, penger som kunne vært brukt på sykehus og skoler, eller kanskje bidratt til å redusere skatten til ærlige folk.

Det smarteste er å opprette en ENK, rapportere ærlig på alle inntekter og utgifter, og betale den skatten man skylder. Kommer du over 50 000-grensa så kan du til og med nyte godt av moms-fradrag og annen moro. Det skattemessig mest gunstige er å ha en kombinasjon av lønnsinntekt og næringsinntekt, med eget hjemmekontor. Da får man både personfradrag, bunnfradrag, og kan trekke fra en prosentmessig del av utgifter til drift og vedlikehold av huset.

klossowski

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #153 on: February 24, 2018, 05:07:20 AM »
Hei alle saman.

Alltid artig å møte andre folk som også er interessert i sparing og investeringer.

Eg deler nok dei same erfaringane som mange av dykk andre her også har når det gjeld å ta opp temaet sparing og investeringer med andre menneske. Dei fleste vil enten vere totalt uinteresserte, eller så vil dei gi uttrykk for at aksjer er eit farleg landskap fullt med manipulative finansfolk og endeleg kva gjeld tidleg pensjon tenker dei fleste av mine bekjente at det å pensjonere seg som 62 åring er det tidlegaste moglege alternativet og at dette er dei sikre på at staten kjem til å ordne på ein finfin måte.

***

Eg har dog ein venn som ikkje liker sparsommeligheit, men som er veldig glad i å ta ekstrem stor risiko. Han har investert i fire-fem leiligheiter og håper på at dette i tillegg til arv skal gjere han i stand til å pensjonere seg rundt 45 års alder. For å få til dette vil han freiste å ha 50 prosent konstant gjeldsgrad, ikkje betale avdrag og så låne opp på leiligheitene når han har behov for ekstra inntekter (dette gjeld altså etter at han har pensjonert seg).

***
Eg er eit par og tretti og har så langt kjøpt to leiligheiter som eg leier ut. Sjølv bur eg i Nord-Noreg for på den måten å oppleve noko nytt, eit slags eventyr forhåpentligvis, og så i tillegg få betalt studielånet for eit år, få 10 prosent meir lønn enn eg ville ha fått i Oslo, litt lågare inntektsskatt, lågare arbeidsmengde og moglegheita for fleire interessante kurs.

Eg har også tatt opp lån på den eine leiligheita for å investere i indeksfond. I tillegg har eg tatt opp eit nytt lån på Nordnet med pant i aksjene.

***
Når det gjeld bil, så har eg ikkje eigd det sålangt i mitt liv. Men no her oppe i Nord kjenner eg at eg saknar det.

Ein av mine store utfordringar er at eg faktisk liker å bruke penger. Ein tusenlapp her og ein tusenlapp der :)


Artig å treffe på andre folk som også er interessert i tidleg pensjonering. Då eg tidlegare fortalte folk at eg ville pensjonere meg om femten år rista dei stort sett berre på hovudet. Så no har eg slutta å fortelle om det.



Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #154 on: February 26, 2018, 01:38:03 AM »
@klossowski
 
Velkommen.

Nei, det er ikke lett å snakke med andre om dette, fordi hele fenomenet tidligpensjon er ganske fjernt for de fleste. Vi snakket i forrige uke med hyttenaboen vår som sa han pensjonerte seg som 62-åring, fordi han var lei av å stå opp kl 5 hver dag. Han forsikret oss om at min 47-årige mann kunne gjøre det samme om bare 15 år. Da mumlet min mann litt. Vi orker ikke å jobbe fulltid i 15 år til.

Allikevel er det stadig en liten artikkel om en familie som pensjonerer seg tidlig, som sist i VG eller Aftenposten bak pluss-abonnementet. Vi må bare prøve oss forsiktig på nye mennesker og gi noen hint. Og så prøve å merke om de er interessert i å snakke mer om det. Jeg har en nesten 60-årig kollega som jeg har snakket en del økonomi med og jeg tror vi har det begge to ganske romslig. Han trakk selv konklusjonen om at det hadde vært fint for meg å kunne pensjonere meg ved 50 års alder. Jeg har planer om enda noen år tidligere, men det får vi se an og jeg holder det for meg selv til jeg er sikker.

Om du er i 30 årene er det enda mer uvanlig å snakke om tidlig pensjon. Spennende det du gjør i nord-norge. Som du sier, får du noen goder i form av lavere skattesatser. Og også billigere strøm. Og det er fin natur der. Du er litt avhengig av egen transport der. Kan det lønne seg å kjøpe en snøskuter/firehjuling istedenfor en bil? Eller finnes det noe bil-delings system der du bor? Kan du satse på en god sykkel, evt med tralle, på sommerstid?
Generelt i Finnmark er folk flinke til å ta med haikere når du har en stor ryggsekk og tydeligvis er en turgåer. Men jeg vet ikke hvorvidt du kan satse fullt på det. Vi har også ofte måtte bruke taxi for å komme oss fra flyplassen til et sted på fjellet i Finnmark. På vei tilbake har vi som regel fått skyss av noen.

Å bruke penger er jo fristende. Jeg liker også å kjøpe godt utstyr. Men om du tenker deg godt om, kan du ofte få tak i noe like godt som er brukt, og spare minst halvparten av beløpet. Og det er også fint å dra på restaurant en gang i ny og ne, eller ta noen øl i puben, men man bør kanskje ikke gjøre en vane av å gjøre det veldig ofte.

klossowski

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 2
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #155 on: March 02, 2018, 10:22:08 AM »
Linda Norway:

Ein måten å overleve eit keisamt arbeidsliv, er tanken om at ein berre treng å halde ut 10-15 år til og så kan ein pensjonere seg. Eit alternativ er å rett og slett ha ein uhyre interessant jobb som ein rett og slett elsker å gå til. Grunnen til at eg seier dette er at eg innser at både Mr Money moustache og forfatteren av extreme early retirement ser ut til å vere revisorer eller regnskapsførerer. Dette er kanskje ikkje det yrket som gjer at du på dødsleiet tenker: Oi, dette yrket var meiningsfullt/ eg er stolt av å ha gitt så mykje til menneskeheten.

Slik sett så trur eg kanskje at yrker innan utdanning og helse kan opplevast som meir meiningsfulle slik at ein kanskje får lyst til å jobbe i 40 år ? Eg veit ikkje. Eg har berre jobba i tre år i den utdanningsrelaterte jobben min. Eg føler meg ikkje klar for pensjon enno, men eg føler allereie no at det ville ha vore ein stor lettelse å hatt 5 - 10 millioner plassert i eit indeksfond slik at eg kunne hatt null frykt for å miste jobben min.

***
Som andre er inne på så er deltidsstilling ei moglegheit. Dog så blir det hakket vanskelegare å legge av penger da...

***
Trur ikkje nokon byer i Finnmark er så store at dei har bilkollektiver. Ein firhjuling kunne ha vore spanande. Eg veit ikkje om det er stor risiko knytt til å kjøre ein slik ein. Viss nokon kjører inn i deg så vil eg anta at du er ganske ferdig ?

Min tanke i forhold til bil er at det kjem til å koste rundt 25 000 kroner etter skatt pr år å ha bil. I tillegg kjem det til å vere cost of opportunity på dei pengene eg må ut med til sjølve bilen. Desse 25 000 kronene kan bli ganske mange dager ubetalt ferie, turer med hurtigruta, taxiturer, flyturer til Europa etc etc.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #156 on: March 02, 2018, 11:01:31 AM »
Når de måler meningsfullhet i arbeid, pleier noen yrker å svare mer ja på det. Jeg sitter veldig tett på brukerne av datasystemet som jeg utvikler på. Det hjelper å gjøre det meningsfull. Dessuten er det en samfunnsnyttig tjeneste som kundene leverer. Det var slik i min forrige jobb også.
Men uansett er det lurt å ha en så stor buffer med såkalte FU penger at man har valg og sikkerhet i livet. Selv meningsfulle jobber kan bli for krevende av ulike grunner.

Mr money mustache har vært software utvikler. Driver nå med byggeprosjekter siden han har pensjonert seg.

Vi gar 2 biler. Bil nr 2 som er 17 år gammel koster oss ca kr 25.000 i året inkludert verditap. Den har bare ansvarsforsikring. Bil nr 1 koster adskillig mer. Den har fullrisk forsikring og får servicer.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #157 on: April 04, 2018, 11:03:44 AM »
Da var jo skattemeldingen kommet for 2017. Noen som fikk noen overraskelser?

Her i gården endte vi omtrent i null. Jeg fikk 8500 i restskatt, mens kona fikk 8600 tilgode. Satser på å komme nærmere null i år :-)

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #158 on: April 05, 2018, 05:37:02 AM »
Vi fikk igjen 3-5 tusen kroner hver.

Denne bildiskusjonen er evig interessant. Jeg fører et nokså nøye regnskap på begge bilene våre, en Toyota fra 2001 og en Honda fra 2002. Førstnevnte er på 2,38kr/km, sistnevnte på 3,05kr/km. Dette er med samtlige kostnader inklusive. Det er neppe de allerbilligste bilene man kan eie (Starlet, Prius og slikt er vel bunnskraperne), men Toyotaen er en formidabel reisebil på 5m og Hondaen er en 7 seter vi trenger i familiesammenheng. Likevel synes jeg det høres ganske vilt ut å klare å holde bil til 25000kr/år - det blir ikke mange kilometers kjøring?

Angående jobb så er jeg nå nede i 30%. Oppsparte midler er det ikke så mye av, men huset er nedbetalt, vi går i pluss, og vi har en herlig velfungerende hverdag. Stort sett i alle fall. :) Men man blir nokså virkelighetsfjern av det. Jeg kan ikke helt fatte hvordan småbarnsfamilier med to foreldre i 100% jobb kan ha noe tid igjen til å leve. Der har jeg blitt bortskjemt, og det er ikke bare bra i sosiale sammenhenger...

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #159 on: April 05, 2018, 06:45:46 AM »
Jeg har kr. 7500 i restskatt. Min mann får kr. 30.000 tilbake. Sum: netto kr. 22.500 tilbake for oss sammen.

Det jeg mislikte med min skattemelding, var at jeg har fått lagt til kr 1500 i inntekt for noe bogodtgjørelse som jeg har fått via jobben. Jeg må undersøke litt nærmere hva dette er for noe og høre med jobbens regnskapskontor. Jeg mistenker at det har noe å gjøre med å ha bodd 3 dager på et litt dyrere hotell. Men det hotellet var bare dyrt fordi vi ble pålagt å bruke et reisebyrå som la på kr. 700 per natt ekstra. Litt surt at jeg må betale privat for det. Så jeg må følge det opp og eventuelt neste gang nekte å bruke det reisebyrået og dets priser og heller bestille direkte på hotellet.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #160 on: April 05, 2018, 02:05:55 PM »
Ugh, reisebyråer. Det er ufattelig at det finnes slike forretningsmodeller..."la oss legge på 700kr dagen for noe brukeren kan fikse selv på ti minutter"...

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #161 on: April 05, 2018, 02:07:06 PM »
Hvordan beregner du faktiske kostnader for bil? Regner med at du legger sammen forsikring, årsavgift, drivstoff, service/vedlikehold osv.? Tar du også med verdifall på bilen? (Dette er kanskje ikke så relevant for deg da dine biler begynner å dra på årene). Jeg vet ikke om jeg tørr starte å beregne mine faktiske kostnader på bil. Vi har bare én bil, men den er fra 2014, så verditapet hvert år er jo betydelig. Samtidig er ikke årlig service særlig billig heller...

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #162 on: April 06, 2018, 12:48:37 AM »
Hvordan beregner du faktiske kostnader for bil? Regner med at du legger sammen forsikring, årsavgift, drivstoff, service/vedlikehold osv.? Tar du også med verdifall på bilen? (Dette er kanskje ikke så relevant for deg da dine biler begynner å dra på årene). Jeg vet ikke om jeg tørr starte å beregne mine faktiske kostnader på bil. Vi har bare én bil, men den er fra 2014, så verditapet hvert år er jo betydelig. Samtidig er ikke årlig service særlig billig heller...

Ja, man skal ta med forsikring, årsavgift, service/vedlikehold/nye dekk, EU kontroll, evt. billån og verditap. Det er skremmende mye.
Du finner nok ut ganske fort at det antagelig ikke lønner seg å kjøpe en ny bil i fremtiden. Vi har i hvert fall bestemt oss for å kjøre vår hovedbil fra 2009 i flere år til og neste gang kjøpe en bruktbil. Du har fortsatt en rimelig ny bil, bare kjør den videre i mange år til. Den blir billigere etterhvert.

Og så er det dette med drivstoff, bompenger og parkering. Men dette må du sammenligne med eventuelle alternativer som f. eks. et abonnement hos Ruter og enkeltbilletter med OT for å komme seg til steder lenger bort.

Jeg tror også at man har en lavere terskel for å kjøre flere turer når man har bil eller om man bare hadde brukt sykkel og OT. Om du sparer masse tid på å bruke bil istedenfor sykkel/tog kan det også være noe å ta med i beregningen, om den sparte tiden blir brukt på noe å tjene/spare penger med. F. eks. om du hver dag kommer så sent hjem med tog at du leier inn en vaskedame fordi du ikke har tid til å vaske huset ditt, er din fritid verdt noe.

Forøvrig sier Amerikanerne på denne siden at det alltid lønner seg å reparere en eldre bil fremfor å kjøpe en ny. Til og med å bytte ut hele motoren skulle lønne seg. Derimot er arbeidslønn i Norge for noen som skal utføre en slik service såpass høy at jeg lurer på om det lønner seg like mye i dette landet. Jeg tror allikevel det lønner seg å finne ut om det er ting man kan gjøre selv som f.eks. å bytte ut bremseklosser. Youtube er din venn.
« Last Edit: April 06, 2018, 01:39:50 AM by Linda_Norway »

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #163 on: April 06, 2018, 11:29:51 AM »
For oss er det foreløpig ikke aktuelt med elbil, som jo har superlave driftskostnader. Vi kjøper 10-12 år gamle biler i prisklassen 30-70000kr. Disse bilene har gått litt lengre og er litt eldre enn biler til 100-120k kr, men den store fordelen er at vedlikeholdsbehovet som snart melder seg med dyrere biler allerede er tatt. Imho er det en fin "sweet spot" der, hvis man klarer å finne en velholdt eldre bil. De kan kjøres inntil det er behov for større reparasjoner, da dumper vi de. Legger ved en skjermdump av ett av regnearkene som viser litt. Jeg tar med samtlige kostnader, helt ned til vindusviskere og lyspærer.

I USA er det nok mye mer lettvint å gjøre større reparasjoner. Vil du la være å betale noen svart, er det ikke spesielt lønnsomt å fikse mye på bil i Norge. Det er en del typiske vedlikeholdsoppgaver som kan koste 30000kr i Norge. Dette hadde sprengt våre budsjett. Kjøper dekk og diverse småtteri fortløpende, nå skal Toyotaen ha ny eksos som kanskje blir noe i størrelsesorden 7-9000kr. Det er allerede litt mye. Men mtp at verditapet på en nyere bil er 15-40000kr i året, er det innenfor. Vanlig kilometerkostnad på ny bil i Norge regnes til 6-9kr/km.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #164 on: April 06, 2018, 01:55:34 PM »
Jeg har en kollega som lot sin bil frakte til Polen, utføre stor reparasjon der, og frakte det tilbake. Det var visstnok lønnsomt sammenlignet med å få gjort det her hjemme.
Vi har for flere biler siden en gang bestilt en ny bumper i Sverige til halv pris.
Min mann har selv montert hengerfeste på vår bil til ca kr 3500, istedenfor kr 15.000 som verksted vil ha.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #165 on: May 25, 2018, 02:43:29 AM »
Jeg har et spørsmål om hva som er lurt å gjøre.

Situasjon: jeg har i dag 16 års opptjening i SPK, pluss litt i en innskuddspensjon. Normal full opptjeningstid er 30 år. Jeg har 53% opptjening. Men jeg har ikke tenkt å jobbe 14 år til. I SPK er det da slik at disse 30 år endres til 40 år. Det har at jeg nå har bare 40% opptjening. Det betyr at jeg taper 13% opptjening av pensjon ved å pensjonere meg tidlig.

Man kan også si at jeg har tjent opp 40% av en statlig pensjon som varer livet ut. Og det øker til 42,5% neste år når jeg kanskje skal slutte å jobbe.

Ett av problemene er at jeg fortsatt ikke aner hvor mye jeg kommer til å få i pensjon overhodet. Fikk nettopp høre i chat-en med SPK at svare kommer tidligst i begynnelsen av 2019. Akkurat i tide til å beregne om jeg kan gå av med pensjon retning sommeren.

Det går sikkert av å beregne om det lønner seg å bytte jobbe til et sted med innskuddspensjon, selv om det er litt krevende. Det å bytte jobb inneholder også økt reisetid og økte reisekostnader. Økt reisetid (med tog) sørger for meg for en del stress.
Jeg tror jeg blir der jeg er. Men det er litt frustrende at staten har en ordning der personer som går ut av ordningen før full opptjening taper så mye på å gjøre det. Jeg kan egentlig bare fraråde unge mennesker å begynne i en jobb med denne pensjonsordningen.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #166 on: May 29, 2018, 08:41:26 AM »
Skandiabanken kom i dag med en melding om at de ikke kommer til å vedlikeholde "Min Økonomi" funksjonen, fordi det er for få personer som bruker den. Funksjonen forsvinner jan 2019. :-(

Jeg har i dag laget et regnark som kan brukes isteden.

Første ark, første rad inneholde hovedkatagoriene. Kolonnene inneholder underkatagorier. Om du vil endre navn på en hovedkatagori, må du også rename rangen av kolonneinnholdet i tabellen (under navnvedlikehold).
Det er standard at du kan fylle ut 12 underkatagorier.

Jeg har endret noen av verdiene i forhold til Skandiabanken. Så kanskje skal jeg begynne helt på nytt fra 2019.

Edit: I have changed the attached file, corrected some mistakes and added lots of diagrams.
« Last Edit: May 30, 2018, 08:07:57 AM by Linda_Norway »

Bogdan

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 1
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #167 on: May 31, 2018, 02:55:06 PM »
Takk for du dele med oss Linda. Jeg bruker i snart et år en app som heter My finance https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sevencsolutions.myfinances
Jeg er ganske fornøyd med den.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #168 on: June 01, 2018, 03:08:24 AM »
Takk for du dele med oss Linda. Jeg bruker i snart et år en app som heter My finance https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sevencsolutions.myfinances
Jeg er ganske fornøyd med den.

Takk, jeg skal undersøke. Håper jeg kan lese inn transaksjoner i den via en webside istedenfor å holde på med slikt på en telefon.

Min utfordring er at min bedre halvdel ikke har villet spore sine utgifter med det argumentet "da vet de får mye om meg". Et Excelark er selvfølgelig mer privat, men jeg tviler på om han er motivert om å bruke den heller, kanskje er det bare latskap.... En app er også "de". Men det hadde vært så enormt greit å ha en integrert app med begges finansier. Nå får jeg bare 1 gang i året høre hva mye min mann har tjent, utgitt og spart, men jeg har detaljert oversikt over hva jeg har brukt alt til.

Edit:
Jeg har nå søkt etter apper som fungerer både på iPhone og Android og har prøvd ut forskjellige. En som heter Wallet fra Budget Bakers fungerer i hvert fall med at jeg kan lese inn transaksjonsfil fra min bank og gir greie rapporter. Så jeg skal bruke den fremover.
« Last Edit: June 01, 2018, 08:37:01 AM by Linda_Norway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #169 on: June 04, 2018, 09:46:12 AM »

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #170 on: June 24, 2018, 07:17:20 AM »
En liten oppdatering fra min side kommer her.

Det har skjedd relativt mye i livet de siste 6 månedene for oss. Kona, som tidligere var arbeidsledig, har fått seg en veldig godt betalt jobb. Dette hjelper veldig på spareraten vår. Vi har også blitt mer og mer enig i hvordan vi skal bruke pengene våre. Tidligere var jeg nok den klart mest sparsommelige, men nå kommer kona etter :D Til tross for dette har vi hatt en del store utgiftsposter i år. To dyre møbelinnkjøp og helt ny terasse. Dette kostet oss nok rundt 100k, men samtidig har det vært veldig viktig for å kona med på laget.

Den største hendelsen er at vi venter vårt første barn i september. Dette gleder vi oss veldig til. I den forbindelse har vi allerede begynt å tenke på foreldrepermisjon i år og neste år. Planen er at kona tar sin del + fellesperioden + noe ulønnet, deretter begynner jeg om ca ett år. Jeg tar da 15 uker lønnet og 2,5mnd ulønnet. Dette blir vår første bruk av stachen vi har opparbeidet oss, ved at vi begge tar ulønnet permisjon. Jeg må si at jeg grugleder meg til å si det til jobben, tviler på at de forventer det... For at vi skal få dette til på en smertefri måte har vi sett over budsjettet vårt og etter mye diskusjon satt oss et konkret mål: Innen utgangen av mars 2019 skal boliglånet være nedbetalt. Per nå er boliglånet på 450k, og vi betaler 26000 på dette hver måned (opprinnelig nedbetalt desember 2019). Nå må vi virkelig starte nedbetaling hvis vi skal klare å gjennomføre dette. Vi må hver måned betale ned 44000 for at dette skal gå (har 50000 på sparekonto som også går med til dette formålet). Dette vil selvsagt gå utover hvor mye vi sparer i indeksfond, men likevel så har vi valgt å prioritere dette i første omgang.

Hvis vi gjennomfører dette vil boliglånet være nedbetalt før kona går ut i ulønnet permisjon, og hvis vi holder oss nært dagens forbruk skal vi klare å spare en del penger selv med kun en lønning. Dette er et veldig motiverende mål, og vi gleder oss til å være fri fra banken! Målet til neste år er å bruke én måned i Sør-Europa på ferie sammen med vårt første barn.

Jeg kommer til å skrive jevnlige oppdateringer her inne, og jeg håper dere holder meg accountable ;)


Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #171 on: June 24, 2018, 01:08:23 PM »
Vi ser også frem til å slippe å måtte betale på det boliglånet hver måned :)

Finn er hyppig brukt her i gården, men det ble ikke brukt for disse innkjøpene. Forhåpentlig er dette noe vi kommer til å ha i minst 20 år før vi trenger å tenke på å bytte de ut. Terassen var et morsomt projekt. Det øker nok verdien noe, samt at jeg lærte en masse om bygging og snekring. Dette var kanskje det mest verdifulle utbyttet.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #172 on: July 06, 2018, 10:35:52 AM »
Spennende å høre! Det er alltid morsomt å få andre inn på et slikt spor. Jeg har selv en ganske ung kollega som jeg prøver å påvirke litt (uten å mase). Vi får se hva som skjer fremover. Du må si fra hvis han kommer tilbake med flere spørsmål 😊

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #173 on: July 12, 2018, 03:26:30 PM »
Hey everyone!

I am in the VERY early stages of planning a solo trip to Norway...and would love your frugal input/advice on what to see, do, where to stay, etc.

My initial thoughts are next year in October (which I believe is one of the cheapest times to visit—is this true?) but it’s not set in stone and I am very flexible.
I’m thinking 1 1/2 to 2 weeks.  The only things I currently would like to do are climb Galdhøpiggen and get a tattoo. 
My interests lie in the outdoors: hiking, camping, backpacking, cycling, being in & on the water.  That being said, I would love to have a little city time for some urban exploring and experiences.

And most importantly, would anyone be interested in meeting up??

-Chels

Hi Chels! Really glad to hear that you want to come to Norway! I hope you'll enjoy your visit a lot (if you decide to go).

My first thought is that October is a bit late, especially if you like to hike in the mountains. I would rather suggest late August /early September if you want to do outdoor stuff and still be out of the main tourist season. Of course, the weather in Norway is very unpredictable so you'll never know how it will turn out.

Norway is in general quite expensive (I'm sure you've heard), but right now the dollar is quite strong compared to our currency so it's much better fit you than like 4 years ago. If you want to make it a frugal trip you could consider backpacking and camping. You can camp mostly everywhere in Norway for free. I also think you can get quite cheap airbnbs many places, especially if you don't rent the entire apartment. (It might also be that there are some mustachians that would welcome a visitor for a few nights?)

On the city life part of your question, it's probably best to do Oslo (the biggest city). Other "large" cities (Norwegian standard) are Bergen, Trondheim or Stavanger to mention some.

I also love hiking and backpacking and I'm sure we can find you quite a lot of nice places to go :-) I would be very happy to help.

Lastly, to your most important question, I would be very interested in meeting up with you :-)

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #174 on: July 14, 2018, 01:17:59 PM »
I would say that Norway is one of the safest countries of the world, so I wouldn't be afraid of doing some hitchhiking (safety wise). I've never done it myself so I have no idea how long you will actually have to wait to get a ride an so on.

Tromsø is supposed to be a nice city, but I've never been there myself. I checked the fly-as-much-as-you-want-ticket now, and (at least this year) they only offer this option in July and August https://www.wideroe.no/en/tickets/explore-norway-ticket. I would expect it to be the same next year as well.

There are so many beautiful places, that I almost can't start writing some suggestion. However, this is what's on the top of my mind right now:

  • Geiranger - On the UNESCO World Heritage list. Amazing fjord. You can rent a kayak there and go paddling on the fjord (for instance).
  • Jotunheimen - The mountain range with the highest mountains in Norway (including Galhøpiggen). There are a lot of cabins in Jotunheimen that you can hike between and sleep at (at a cost). Other nice mountain ranges are Rondane, Trollheimen/Sunndalsfjella, Hardangervidda.
  • Western part of Norway - Sort of overlapping with Geiranger. There are so many fjords and nice places to see. Search for: Atlanterhavsveien, Trolltunga, Kjæragbolten, Preikestolen, Flåm, Aurdal. Check out the cities of Bergen (A very nice train ride between Oslo and Bergen), Stavanger, Molde or Ålesund.
  • In Oslo there are also several sights to see, for instance, the Viking ship museum or the Royal castle.

There are of course tons of other stuff to see and do, and I'm sure someone will add to my list.

Go ahead with your questions :)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #175 on: July 15, 2018, 09:51:34 AM »
If you are female, I understand you are a little sceptic towards hitchhiking. I have only done that very little alone and that was safe. I think getting picked up will be easier as a woman. I wouldn't be afraid to hitchhike alone on local stretches where the bus is infrequent. For long distance I would use buss, train of plane.

The thing to do in Tromsø later in the year is viewing the northern light. It is frequently visible. I am going that way soon and will tell you what I see.

For the price of a fly everywhere ticket you can also buy lots of normal tickets. Check out Norwegian.no and wideroe.no for prices. If you are not depending on a specific date is can be affordable.

Jonns

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 1
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #176 on: July 26, 2018, 05:43:13 AM »
Hei dere

Veldig artig å se at det finnes en tråd her for nordmenn som prøve å leve sparsommelig (frugal) på hver sine måter. Selv begynte jeg å lese en del på MMMs blog for noen måneder siden og har blitt veldig inspirert av denne måten å leve. Jeg tror vi trenger dette forumet til å få delt litt erfaringer og tanker oss meningsfeller imellom.

Siden MMMs første poster ble konsumert har jeg startet med å legge unna så mye som jeg klarer på min lønn til sparing og kutte ned på forbruket mitt. Jeg vil si det har bært frukter så langt. Min samboer og jeg sparer nå en hel del månedlig i indeksfond (av forskjellig type) og har som mål å kunne ha en stor nok formue ila kanskje 10 år (har ikke regna på om det er realistisk) til å være FI. Vil idag anta at vi har et årlig forbruk på ca 300 000. 25x-regelen sier jo da 7 500 000 i avkastningsbærende verdier samlet for meg og min samboer. Vi har samlet nettoinntekt på rundt 900 000 i året, som resulterer i en sparerate på 67 %.

Men jeg, som flere andre av dere lurer på følgende; hvor vanskelig er det å bli FI i Norge? Jobber systemet mot oss som har satt oss dette målet her i Norge?

Personlig tenker jeg at det er mange positive bieffekter som kommer av denne livsstilen, men det ville være nyttig med deres synspunkter hvor realistisk det er å oppnå FI i Norge og hvor lang tid det eventuelt bør påregnes.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #177 on: July 31, 2018, 12:33:01 PM »
Velkommen Jonns!

Kult å høre om flere nordmenn her inne! Du stiller noen gode og interessante spørsmål. Jeg er selv relativt fersk i dette gamet, men har i løpet av det siste året konsumert en hel del materialet om både veien til FI og livet etterpå. Jo mer jeg tenker på det jo mer sikker blir jeg på at det viktigste for meg vil være friheten med å ikke måtte jobbe, men kunne jobbe hvis jeg selv vil dette. Sannsynligvis vil jobbe bety noe jeg bestemmer over selv, og at jeg ikke må svare til en sjef (noe som begynner å plage meg). Fordelen etter FI vil jo også være at det man holder på med ikke trenger å generere penger :)

Uansett, tilbake til spørsmålet ditt. Jeg tror det er absolutt problemfritt å bli FI i Norge, men det er nok en del annerledes enn i USA pga ulike måter å spare på. Jeg har selv ikke regnet på hva som vil være den beste måten å ta ut oppsparte midler på for å redusere skattesatsen maksimalt, noe som såklart er det optimale. Har du gjort deg noen tanker om dette?

Livsstilen med å spare mye er veldig morsom synes jeg! Vi er fremdeles i den tidlige fasen hvor det er gøy å følge med på utviklingen av fondene vi har hver dag (har et excelark som laster ned dagens fondverdier og gir prosent avkastning). Samtidig har vi blitt mye mer bevist på hvordan vi bruker penger, og vi skriver nå ned alt vi bruker for å holde oversikt hele tiden. Til tross for at vi gjør dette har vi mye igjen før vi er skikkelig mustashians, da vi har et veldig raust forbruksbudsjett hver måned. Til tross for dette ligger vi på drøye 50% sparerate, noe vi er fornøyd med for tiden. Jeg håper at vi blir litt mer ekstreme etter hvert, men samtidig må vi ta steg for steg :)

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #178 on: July 31, 2018, 01:36:33 PM »
Mattrim: thanks for the list to help me start planning!

Linda: good to hear about the safety in hitchhiking.... it’s something I really would like to do.

Question: through research, it appears as though I will be able to use credit in most places...is this true?  How much cash should I keep on me if any?

Yes, credit cards work nearly everywhere. It is normal to pay for a pack of gum by card. There are a few places that only accepts debit cards, but you should be able to use a visa/mastercard debit card? You will need a chip card, and if you have contactless that is even easier. In addition, you won't need cash for tipping. I don't know how much you would need - maybe $100 in NOK?

I did a blog post a few years ago about how to travel cheaply in Norway. Maybe you could find some ideas there? http://travelelectric.blogspot.com/2015/12/travelling-cheap-in-nordic-countries.html


gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #179 on: August 02, 2018, 06:00:56 AM »
We have travelled all over the country, and there are tons of things on my must see list, but it all depends on the time of year and weather. My way to travel is to drive electric, and go where the charging stations take me. So that is of course what I would recommend everyone else to do too.

On Nabobil.no, people are renting out their private cars. Some of them quite cheaply. With an EV, most things will be 50% off next year; toll roads, parking, car ferries, etc. (It used to be free, but there are too many of us now). Charging the car will cost you substantially less than petrol. This search is for two weeks September 2019, EVs only: https://nabobil.no/browse?startDate=03.09.2019&startTime=18%3A00&stopDate=17.09.2019&stopTime=18%3A00&locationQuery=Oslo%2C+Norge&listingCategoryIds%5B%5D=medium&listingCategoryIds%5B%5D=large&fuelTypes%5B%5D=electricity&lat=59.9138688&lng=10.752245399999993&kmOverride=1500&page=1

For 2 weeks, I wouldn't go to the far north. The distances (locally) are too large. I would fly in to Oslo, and drive westwards. The mountain passes should all be open, and I would probably drive Hardangervidda westwards (although E134 Haukeli is also beautiful). I love the narrow and winding roads in the west fjords, so although Voss is great, I would rather take a detour via Hardanger. Up along the coast, you can do a lot of detours, to glaciers and mountains. Geiranger is a must see, and many would recommend that you go further north to Trollstigen and Atlanterhavsveien too. But with your time schedule, I put them on next year's list, and turn east. This will take you past Lom stavkirke, before you head to Galdøpiggen (wether you go via Spiterstulen or Juvasshytta depends on if you want to cross the glacier or not. You might have to wait in line). If you run out of time, head back via E6 Gudbrandsdalen. Otherwise I recommend 51 over Hallingskarvet.

As you can see, I have skipped Oslo completely. Bergen is a nice town.

https://www.google.com/maps/dir/Gardermoen/Geilo/Jondal/Bergen/Geiranger/Spiterstulen+Turisthytte,+Visdalsveien,+Lom/Beitost%C3%B8len/Gardermoen/@61.0808909,7.0418189,8z/data=!3m1!4b1!4m50!4m49!1m5!1m1!1s0x4641837ce1cc31f9:0x87a68eb45be19dac!2m2!1d11.0670241!2d60.210484!1m5!1m1!1s0x463fbad93394d403:0xebe09732e103617c!2m2!1d8.2087948!2d60.5336513!1m5!1m1!1s0x463c2e443f044b8f:0x7b96a1480d3cf896!2m2!1d6.2538442!2d60.2761936!1m5!1m1!1s0x46390d4966767d77:0x9e42a03eb4de0a08!2m2!1d5.3220544!2d60.3912628!1m5!1m1!1s0x4614266d0e317cc9:0xee5b40919d3f7313!2m2!1d7.2058941!2d62.1008441!1m5!1m1!1s0x4614e2c9418a7d85:0xd3beb84e4dc14aa6!2m2!1d8.4045251!2d61.6248457!1m5!1m1!1s0x4615451ef03bdda3:0xe618ff5901072f23!2m2!1d8.9064936!2d61.2485809!1m5!1m1!1s0x4641837ce1cc31f9:0x87a68eb45be19dac!2m2!1d11.0670241!2d60.210484!3e0

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #180 on: August 13, 2018, 02:02:54 AM »
When travelling by train or buss, you will also see some spectacular landscapes. There is also "Norway in a Nutshell", which is a combination of buss, train and boat. It is a very nice trip, we did it once with work.
https://www.norwaynutshell.com/original-norway-in-a-nutshell/

This summer I drove through Tromsø, or better said, through the maze of tunnels under Tromsø. I didn't even get out to have a look around. Somehow I was no longer in the mood for a city trip. The campsite in Tromsø city is quite terrible, it is just a camper park area. But there was a nice campsite 20 kms or so from the city.

I also visited Senja. The north and west side were very beautiful. And I visited Vesterålen and Lofoten. Those are just spectacular. I have been there several times.
I think you can get to Bodø by train. From there you can take the boat to Lofoten. And there are busses on the islands. What you will find there are very pointy mountains, like in Patagonia. And nice sandy beaches, as well as icy cold see water. You can do whale safari, puffin safari. Vesterålen is nice for cycling.
Maybe the west coast of the southern part of Norway, as well as Lofoten/Vesteråelen would give you a nice trip.

pigpen

  • Stubble
  • **
  • Posts: 136
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #181 on: August 13, 2018, 02:47:07 PM »
Enjoying the discussion of tourist destinations in Norway. My wife and I are going to be in Tromso and Svalbard this January to hopefully see the Northern lights and orcas. We were able to get the flights and about half the lodging using credit card miles, but from what I hear, I'm expecting some very unmustachian food and drink prices.

And on the topic of food, are there any Norwegian delicacies that you'd recommend we try while we're there?

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #182 on: August 13, 2018, 04:50:27 PM »
Enjoying the discussion of tourist destinations in Norway. My wife and I are going to be in Tromso and Svalbard this January to hopefully see the Northern lights and orcas. We were able to get the flights and about half the lodging using credit card miles, but from what I hear, I'm expecting some very unmustachian food and drink prices.

And on the topic of food, are there any Norwegian delicacies that you'd recommend we try while we're there?

Whale meat can be either excellent or horrible. I've eaten good whale on Lotus in Tromsø several times. They have mixed reviews on tripadvisor, and look a bit tacky, but know how to cook whale. Seal is even more difficult to cook well, I don't have any recommendations for that in the north.

If you don't feel right eating whale, fish and other types of seafood are usually good choices. They have a speciality in the north called boknafisk. It is half dried, cooked fish. Very tasty, but might be a bit much taste if you're not used to it. Bacalao/klippfisk (salted, dried, and cooked fish) might be easier for beginners.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #183 on: August 13, 2018, 05:13:59 PM »
This isn't aimed at those of you who have been asking for advice before visiting Norway. You sound like you are able to both think, plan, and listen to other people. But I've been thinking a bit about safety and tourism lately, after that German walked too close to the Nigardsbreen glacier and died, and earlier this summer when those tourists killed a polar bear in Svalbard. We are getting more and more tourists, and a lot of them can't handle nature. They don't follow signs, they don't listen to advice, and then they die.

There is one place on the road up from Geiranger where the avalanche and rockslide danger is so high that all stopping is banned. It really is bad there - there is a large avalanche that goes that path every year, and several smaller. But every fucking time I drive that road, there is some stupid tourist parked in the most dangerous area, and often they are even crawling out into the mountain side to "play in the snow". I try to be nice, explain nicely how dangerous the area is, but they usually ignore me.

What should we do? Just let them die? Demand they take a course in nature safety at the borders and airports? I think we should at least start charging the most idiotic ones for the cost of rescue missions, like that imbecile who tried to climb Reinebringen during a storm last January. https://www.nrk.no/nordland/redningaksjon-for-a-hente-ned-utenlandsk-turist-pa-topptur-i-uvaeret-1.13331558 Or all the geniouses who think Trolltunga sounds like a nice place to visit, late in the afternoon, in flip flops. Posting guards around every dangerous mountain would be crazy expensive, and when they choose to not listen there isn't much we can do...

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #184 on: August 14, 2018, 12:55:16 AM »
Gaja has a point. Tromsø has some mountains called Lyngen. I saw them from the road and they look very pointy and still had lots of snow in the summer. Lots of people go Randonee skiing there. But there is often a great risk for avalanches. It is highly recommended to use a local skiing guide. Sometimes a whole group dies in an avalanche, usually using a foreign guide or no guide at all.

When it comes to food, we often eat in pizza restaurants which I think is quite affordable compared to other places. In a "proper" restaurant I like to eat thinks like "breiflabb" (monkfish). You can also try the local reindeer meat. You will probably see reindeer if you drive around a bit in the greater area. Maybe there will be some in Tromsø center for the tourists.


pigpen

  • Stubble
  • **
  • Posts: 136
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #185 on: August 14, 2018, 05:15:06 AM »
Thanks for the food suggestions. Finding good local dishes is one of our favorite parts of traveling.

As for safety, I think this is a problem in a lot of places. Some years ago, I went to Yellowstone National Park here in the U.S. There's lots of wildlife there, including bears and bison. When you enter the park, they warn you in several different ways that bison are dangerous and that you shouldn't get close to them. But people still try to walk up to them to get good pictures, and every year or two, you'll read about someone being killed by one of them. The same for bears.

To me, this kind of behavior shows not just irresponsibility, but also a basic disrespect for nature and wildlife -- as if it's just a backdrop for your pictures or a movie set. Unfortunately, I'm not sure that there are any quick, easy ways to teach people responsibility and respect if they don't already have those qualities when they arrive. Personally, I like the idea of charging people the cost of the rescue mission to save them from their own stupidity -- maybe with a premium added for putting someone else's life at risk to save you.

onlykelsey

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 2167
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #186 on: August 14, 2018, 05:28:49 AM »
Thanks for the food suggestions. Finding good local dishes is one of our favorite parts of traveling.

As for safety, I think this is a problem in a lot of places. Some years ago, I went to Yellowstone National Park here in the U.S. There's lots of wildlife there, including bears and bison. When you enter the park, they warn you in several different ways that bison are dangerous and that you shouldn't get close to them. But people still try to walk up to them to get good pictures, and every year or two, you'll read about someone being killed by one of them. The same for bears.

To me, this kind of behavior shows not just irresponsibility, but also a basic disrespect for nature and wildlife -- as if it's just a backdrop for your pictures or a movie set. Unfortunately, I'm not sure that there are any quick, easy ways to teach people responsibility and respect if they don't already have those qualities when they arrive. Personally, I like the idea of charging people the cost of the rescue mission to save them from their own stupidity -- maybe with a premium added for putting someone else's life at risk to save you.

Agreed that it's an issue elsewhere.  When I was in Big Bend all the rangers were grumbling about idiot tourists not taking 3-4 L water/day/person when they're hiking in to the Chihuahuan desert where there is no water available and temperatures are above 40, and then dying/needing rescue.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #187 on: August 14, 2018, 06:27:56 AM »

Rail, bus and boat would be awesome to experience.
And I really want to cycle while I am there, so I will def look into Vesteråelen and the southern west coast/southern part of Norway in general for the entirety of my trip!!

There is also a popular bike route over the Rallarveien.
https://www.rallarvegen.com/sykkelpakke?gclid=CjwKCAjw-8nbBRBnEiwAqWt1zf5hpWYRP8KqA3Pp6E-BF9OzDsejASFCt6_uMYTd8FBzo7L174gxaRoCmyUQAvD_BwE

You can use the train in one direction and cycle downhill in the opposite direction. You can rent a bicycle.

If you are a bit later in the year, you can expect snow, as it is quite high. In september the weather can very, it can also very very warm.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #188 on: August 21, 2018, 11:46:34 AM »
Min personlige Aksjesparekonto bikket over 1 mil NOK i dag. :-)
Kjøpt for 914.000 , ca 9% gevinst.
Vi begynte å spare på nytt etter at vi brukte opp nesten alt vi hadde på et clown-hus som var en dårlig investering. I tillegg har også min mann en ASK.

Gratulerer - bra jobba!

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #189 on: August 21, 2018, 11:52:36 AM »
Min personlige Aksjesparekonto bikket over 1 mil NOK i dag. :-)
Kjøpt for 914.000 , ca 9% gevinst.
Vi begynte å spare på nytt etter at vi brukte opp nesten alt vi hadde på et clown-hus som var en dårlig investering. I tillegg har også min mann en ASK.

Gratulerer så mye! Gleder meg til den dagen jeg er der :)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #190 on: September 04, 2018, 12:44:31 AM »
Jeg håper da inderlig at jeg ikke trenger å jobbe til 2099..

Men gleder meg til 80% fra denne uka.

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #191 on: September 04, 2018, 02:11:39 PM »
Jeg håper da inderlig at jeg ikke trenger å jobbe til 2099..

Men gleder meg til 80% fra denne uka.

Høres veldig deilig ut! Er planen å fortsette i 80% i du slutter?

Gikk gjennom projeksjonen for økonomien for resten av året i kveld, og det ser veldig bra ut. Tipper vi ender på rundt 52% sparerate for 2018, noe jeg er veldig fornøyd med på bakgrunn av mange ekstra kostnader på våren.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #192 on: September 06, 2018, 12:20:16 AM »
Ja, planen er å jobbe 80% fram til FIRE.

I dag kom jeg borti denne artikkelen:
https://www.kk.no/mamma/smabarnsforeldrene-oskar-og-maribel-pensjonerte-seg-som-40-aringer-68708009

Der blir tidlig-pensjonister beskyldt for å sløse med samfunnets ressurser, dvs arbeidskraft. Som om vi ikke har rett til å prioritere våre penger på en annen måte enn folk flest...

Før vi eventuelt setter huset vårt til salgs i våren, ønsker min mann å diskutere vår plan med en finansiell rådgiver. Ikke urimelig. Jeg har i dag sendt en forespørsel til en pensjonsekspert og er spent på om en slik person tar min litt uvanlige forespørsel som en utfordring. Jeg har bedt om han kan gjøre sine egne beregninger for et FIRE startbeløp.

Edit: Pensjonsrådgiveren synes det er et spennende oppdrag og vil gjøre det for standardprisen, ca kr 4000. Det kan være en god investering, selv om det er mye penger.

Min jobb kommer til å tilby individuell pensjonsrådgivning før sommer 2019, fordi vi skal over fra SPK til innskuddspensjonsordning. Men jeg vet ikke når dette kommer og det komme for sent i forhold til beslutningen om å selge huset i vår 2019 eller ikke.
« Last Edit: September 06, 2018, 01:11:36 AM by Linda_Norway »

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #193 on: September 06, 2018, 03:03:24 PM »
Når er planen din å FIRE? Jeg tror du har sagt det før, men jeg husker ikke.

Ja, det er en veldig interessant artikkel. Det virker som det er veldig mye mer aktivitet rundt FI i Sverige enn i Norge. I alle fall har de veldig mange medlemmer i ChoseFI Skandinaviagruppen på facebook.

Det jeg tror mange ikke klarer å forstå helt med FI (og også FIRE), er at de fleste ikke kommer til å sitte på rumpa for alltid og suge penger ut fra sin formue. De aller fleste vil finne hobbyer, starte sine egne små bedrifter eller gjøre frivillig arbeid i samfunnet. Jeg tror dette kan være mye mer verdifullt for samfunnet enn å sitte på en kontorpult hver dag (som de fleste av oss gjør). Samtidig er personer som er FI nok mer bevisst på et lavere forbruk, som er akkurat hva samfunnet trenger nå (vil i alle fall jeg mene).

Det kan være spennende å høre hva pensjonsrådgiveren har å si. Jeg har ikke tenkt på dette før, men da er jeg også veldig langt unna FI enda. Selv har jeg (kanskje uberettiget) lite tro på såkalte økonomieksperter, men jeg er interessert i høre hva du får ut av det :)

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #194 on: September 09, 2018, 12:28:10 PM »
Jeg har forsøkt meg på et nytt excel-ark med utgangspunkt i de nye pensjonsreglene. Noen som har lyst til å teste?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #195 on: September 10, 2018, 12:31:41 AM »
Når er planen din å FIRE? Jeg tror du har sagt det før, men jeg husker ikke.

Ja, det er en veldig interessant artikkel. Det virker som det er veldig mye mer aktivitet rundt FI i Sverige enn i Norge. I alle fall har de veldig mange medlemmer i ChoseFI Skandinaviagruppen på facebook.

Det jeg tror mange ikke klarer å forstå helt med FI (og også FIRE), er at de fleste ikke kommer til å sitte på rumpa for alltid og suge penger ut fra sin formue. De aller fleste vil finne hobbyer, starte sine egne små bedrifter eller gjøre frivillig arbeid i samfunnet. Jeg tror dette kan være mye mer verdifullt for samfunnet enn å sitte på en kontorpult hver dag (som de fleste av oss gjør). Samtidig er personer som er FI nok mer bevisst på et lavere forbruk, som er akkurat hva samfunnet trenger nå (vil i alle fall jeg mene).

Det kan være spennende å høre hva pensjonsrådgiveren har å si. Jeg har ikke tenkt på dette før, men da er jeg også veldig langt unna FI enda. Selv har jeg (kanskje uberettiget) lite tro på såkalte økonomieksperter, men jeg er interessert i høre hva du får ut av det :)

For oss komme det veldig nært. Enten selge huset i vår 2019 for en høy pris, eller selge huset vår 2020 for en lavere pris og jobber et år lengre.

Men dette er jo basert på mitt excel-ark som i teori kan være full av feilaktige forutsetninger. Derfor ønsker vi at en uavhengig person med litt peiling skal gjøre sine beregninger og forhåpentlig komme ut ved cirka samme startkapital.

Jeg er forresten helt enig i at folk som har tilstrekkelig tid til det, kommer til å bidra på andre måter til samfunnet. Jeg gjør det til en viss grad allerede nå, mens jeg egentlig ikke har god tid til det.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #196 on: September 10, 2018, 01:03:56 AM »
Jeg har forsøkt meg på et nytt excel-ark med utgangspunkt i de nye pensjonsreglene. Noen som har lyst til å teste?

Jeg har fylt ut mine tall. Men jeg får ikke noen tall på pensjonsbeholdning i SPK. Det jeg har gjort er siste inntekt, tatt 16% av den (det jeg tror er cirka innbetaling til SPK), ganget med 16 års opptjening, og halvert fordi jeg ikke alltid har hatt denne lønnen. Da kommer jeg på ca. 1 mil beholdning. Aner ikke om det stemmer.

Det som ikke står i arket er privat innskuddspensjon. Der har jeg ca. kr. 200.000 i beholdning.

Det står en del referanse-feil i den.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #197 on: September 10, 2018, 11:36:00 AM »
Jeg har forsøkt meg på et nytt excel-ark med utgangspunkt i de nye pensjonsreglene. Noen som har lyst til å teste?

Jeg har fylt ut mine tall. Men jeg får ikke noen tall på pensjonsbeholdning i SPK. Det jeg har gjort er siste inntekt, tatt 16% av den (det jeg tror er cirka innbetaling til SPK), ganget med 16 års opptjening, og halvert fordi jeg ikke alltid har hatt denne lønnen. Da kommer jeg på ca. 1 mil beholdning. Aner ikke om det stemmer.

Det som ikke står i arket er privat innskuddspensjon. Der har jeg ca. kr. 200.000 i beholdning.

Det står en del referanse-feil i den.

Jeg fikk ikke opp referansefeilene på min maskin. Kan det ha noe med engelsk eller norsk excel å gjøre? Formlene mine er på norsk. Du hadde lagt inn gjennomsnittlig vekst i prosent istedenfor kroner, men det skulle bare ført til en lavere sum, ikke følgefeil. Rare greier.

Har beregnet fire eksempler; to hvor det er full pensjonsgivende inntekt fram til pensjonsalder, og to hvor du slutter å ha inntekt i 2020. Tallene lengst til høyre (grønt) viser hvor mye penger du må ha i banken når du begynner å ta ut pensjon hvis forbruket skal være omtrent det samme som i dag; det høyeste baserer seg på 4%-regelen, det laveste på at du skal ha brukt opp pengene innen du er 100 år.

Det er massevis av feil her ennå, blant annet er det her bare OFTP som tar hensyn til inntekt, den andre delen vokser flatt uten inntekt i denne beregningen. Og den private pensjonen tar ikke hensyn til at du bare får den utbetalt i ti år.
« Last Edit: September 10, 2018, 11:38:26 AM by gaja »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #198 on: September 12, 2018, 05:22:44 AM »
Pensjonsrådgiveren vil få kr. 4000 + mva per person, dvs kr. 10.000 totalt for en detaljert rapport om våre pensjoner, og en halvtimes rådgivning per person om diverse spørsmål, samt beregne startbeløp for FIRE.
Jeg synes det er litt mye, selv om det hadde vært fint å få noen til å dobbeltsjekke våre antagelser. Hva synes dere?

Mattrim

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #199 on: September 12, 2018, 12:56:28 PM »
Pensjonsrådgiveren vil få kr. 4000 + mva per person, dvs kr. 10.000 totalt for en detaljert rapport om våre pensjoner, og en halvtimes rådgivning per person om diverse spørsmål, samt beregne startbeløp for FIRE.
Jeg synes det er litt mye, selv om det hadde vært fint å få noen til å dobbeltsjekke våre antagelser. Hva synes dere?

I utgangspunktet tenker jeg at (for min del) det aldri vil bli nødvendig å høre med en pensjonsrådgiver. Det som er mest moro med dette er jo å gjøre beregningene selv :D Når det er sagt så tenker jeg at i 10k høres relativt stivt ut uansett, spesielt når det bare inkluderer 1 times konsultasjon. Hva er ellers grunnlaget for denne prisen? Hvor mange timer vil han bruke etc?. Jeg har aldri undersøkt dette, men er det ingen andre man kunne hørt med for å diskutere pensjon, kanskje man kunne fått en bedre pris? Evt. om banken man bruker har noen pensjonsrådgivere (vet ikke hvor interessert banken er i å gjøre et dypdykk i en FIRE situasjon da).


 

Wow, a phone plan for fifteen bucks!