Author Topic: Any Mustachians living in Norway?  (Read 113299 times)

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #50 on: February 05, 2017, 03:53:23 PM »
Since your wife is used to living in the north, you should consider trying that out. It might be just as easy getting a job there. Especially if you are willing to live rurally - the smallest municipalities have problems attracting good people. Some of them will even pay for moving costs, provide free daycare for the kids, or give you free land to build your house on. The taxes are lower, electricity is cheaper, and there are plenty of state aid if you want to start a business: http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/flytt-nordover/

Getting a job in Norway takes time, and is difficult when you don't know the language. On the other side; if you have got a job, it is hard to fire you. I wouldn't move to Norway and live on savings while I'm settling. It could take a year, or even more, and it is very important to get into the system as soon as possible. Also, you might have problems staying in the country if you or your wife have no income. The current minimum income for a person who wants to bring a spouse into the country is ~300 000 NOK/year. The spouse's income can be calculated into it, and you can get her parents to offer security, but any extra questions UDI has to ask, takes many months. They have been known to mess up lives. Rules for economy: https://www.udiregelverk.no/no/rettskilder/udi-rundskriv/rs-2010-118/

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #51 on: February 05, 2017, 11:41:14 PM »
IT is one of the branches where it is very common to hire people who don't speak the language. Do you have any knowledge that is hard to hire? In that case there is a good reason to hire a foreigner from outside Europe.

The safest bet financially would be to try and find a job for one of you before you actually move.

You also need to find out whether you can get an "oppholdstillatelse" (proof that you can stay in the country for longer than 3 months).

https://www.udi.no/ord-og-begreper/arbeidsgivere-ansette-en-person-som-ikke-er-eueos-borger/

https://www.udi.no/skal-soke/arbeidsinnvandring/?c=usa

https://www.udi.no/skal-soke/arbeidsinnvandring/faglart/?c=usa#link-816

Is your wife still officially Norwegian? Then I guess it is easier to get an oppholdstillatelse if she decides she wants to live here. In that case you can come on the family permit, after a certain waiting time and having an amount of money as security.
« Last Edit: February 05, 2017, 11:54:46 PM by Linda_Norway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #52 on: February 08, 2017, 05:27:07 AM »

minimalistgamer

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 264
  • Location: United States of America
  • Gamer and minimalist.
    • Minimalist Gamer
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #53 on: February 09, 2017, 05:36:15 AM »
Thank you for your replies.

My wife is a Norwegian. Like her parents are Norwegian (descendants of vikings) and she is born in Norway. She moved to the US to be with me in 2013.

I am not a software developer, but I do work in IT as a business analyst. I am not sure if I have qualifications that are hard to find...I have a master's in Industrial Engineering, and I can learn things quickly...perhaps now would be a good time to get into software development in some manner.

I am going to show these links to my wife and have her look at them. I am going to become an American citizen in 2019, after which I can visit Norway without a visa for up to 90 days. I am hoping I can go there, and figure out how to line up a job.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #54 on: February 09, 2017, 05:58:50 AM »
I think the chances of getting a job that satisfies the immigration rules within 90 days is almost zero. Your wife might be able to, but it is risky. The hiring processes here are very different from the US; the law says that unless otherwise stated, you have to give 3 months notice when changing jobs. Most larger employers therefore plan that a hiring process will take 5-6 months. It is easier with part time jobs or lower income jobs, but they won't necessarily get approved by the immigration authorities.

Almost all available jobs are listed on https://m.nav.no/stillinger/

torbisen

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 58
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #55 on: February 09, 2017, 10:04:28 AM »
Hallo alle sammen! Jeg er da også norsk, tidlig i 30-årene, gift med et barn, og både jeg og kona er i jobb. Vi har begge vært økonomiske hele livet og hatt vanskelig for å bruke penger, og etter at jeg oppdaget MMM har det blitt enda verre.. Jeg tror i hvert fall jeg har tatt steget over i ekte gjerrighet. Målet vårt er ikke nødvendigvis RE, men vi synes penger gjør seg best på (aksjespare-)konto slik at vi kan kjøpe det vi liker best, nemlig frihet.

Et prosjekt for oss akkurat nå er bolig. Vi bor i en veldig billig leid bolig, men tenker på å kjøpe en leilighet i konas hjemby da vi kan se for oss å flytte dit en dag. Tanken er å leie ut til vi eventuelt tar den i bruk selv.

Generelle tips om utleie i Norge er veldig interessante!

Jeg er også interessert i å høre om hva dere tenker om den nye, hardere beskatningen av aksjegevinst? Det gjør jo verdien av sparingen vår litt mindre og jeg må innrømme at det irriterer litt når jeg tillater meg selv å tenke på det..


Den beste utleien i Norge er leiligheten i kjelleren på ditt eget hus. Den er skattefri. Jeg leier selv ut en leilighet i Oslo som nå koster rundt 3.500.000,- opp mot 4.000.000.  Jeg leier ut for 13100,- pr mnd, kostnadene er 4000,- mnd så jeg sitter igjen med ca 6500,- etter skatt hvis jeg ikke har noen fradrag. Det er 78624,- i året eller stusselige 2,24% av 3.500.000,- (såvidt mer enn bankrenta hvis du lånefinansierer dette). Så lenge prisene stiger kan du tjene endel kroner, men leia blir dårligere og dårligere pr krone investert. I 2000 kostet den 1.000.000 og jeg leide ut for 7000,- mens fellesutgiftene va rundt 2500,- mener jeg å huske. Så med mindre prisene stiger så er det ikke så god butikk :-(.

minimalistgamer

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 264
  • Location: United States of America
  • Gamer and minimalist.
    • Minimalist Gamer
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #56 on: February 09, 2017, 11:33:57 PM »
I think the chances of getting a job that satisfies the immigration rules within 90 days is almost zero. Your wife might be able to, but it is risky. The hiring processes here are very different from the US; the law says that unless otherwise stated, you have to give 3 months notice when changing jobs. Most larger employers therefore plan that a hiring process will take 5-6 months. It is easier with part time jobs or lower income jobs, but they won't necessarily get approved by the immigration authorities.

Almost all available jobs are listed on https://m.nav.no/stillinger/

I see. Well, in that case, I am going to have ask my wife to figure out a way to get there. She wants to be join the university...but I don't think I am up to it. I have already spent a better part of my life is school. I don't think I will ever be motivated to do any more studying for the sake of passing exams. Besides, I enjoy working and earning money way too much.

So yeah, I am going to have to ask her to come up with a way.

torbisen

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 58
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #57 on: February 10, 2017, 03:21:40 PM »
Hallo alle sammen! Jeg er da også norsk, tidlig i 30-årene, gift med et barn, og både jeg og kona er i jobb. Vi har begge vært økonomiske hele livet og hatt vanskelig for å bruke penger, og etter at jeg oppdaget MMM har det blitt enda verre.. Jeg tror i hvert fall jeg har tatt steget over i ekte gjerrighet. Målet vårt er ikke nødvendigvis RE, men vi synes penger gjør seg best på (aksjespare-)konto slik at vi kan kjøpe det vi liker best, nemlig frihet.

Et prosjekt for oss akkurat nå er bolig. Vi bor i en veldig billig leid bolig, men tenker på å kjøpe en leilighet i konas hjemby da vi kan se for oss å flytte dit en dag. Tanken er å leie ut til vi eventuelt tar den i bruk selv.

Generelle tips om utleie i Norge er veldig interessante!

Jeg er også interessert i å høre om hva dere tenker om den nye, hardere beskatningen av aksjegevinst? Det gjør jo verdien av sparingen vår litt mindre og jeg må innrømme at det irriterer litt når jeg tillater meg selv å tenke på det..

Du mener disse 28% skatt på gevinst? Det var ikke noe gøy da jeg tok ut min gevinst da vi kjøpte hus. Kanskje er det derfor at mange statser på utleie. Utleie av en del av din egen bolig er det mest gunstige du kan gjøre som jeg vet om.


Har det ikke alltid vært 28% skatt på aksjegevinst? Jeg prøverå se positivt på det, det er hvertfall lavere enn de 50% jeg betaler på all ekstra lønn over 5-600000 (husker ikke hvor grensa går). Dessuten låner vi jo gratis og skattefritt mens vi bygger opp formuen. Det er jo en bonus. Ingen skatt før uttak. Blir mye investert gratis lån etterhvert.

fireyfive

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 1
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #58 on: February 12, 2017, 04:56:19 AM »
Looks like a much smaller community here!  Will keep my eyes open for opportunities anyway...

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #59 on: February 12, 2017, 01:51:58 PM »
Looks like a much smaller community here!  Will keep my eyes open for opportunities anyway...

Yes, this group is still small. I hope it will grow in time. Are you Norwegian or Norway-interested?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #60 on: March 17, 2017, 03:21:08 AM »
On TV this week (on Forbrukerinspektørene) they showed some statistics on which group of Norwegian people had the most consumer debt. That were "the adults". I expected it to be the students.

They also mentioned how much consumer debt Norwegians have. On average, each Norwegian has 25.000-50.000 NOK in consumer debt! This answer completely shocked me. I have the impression that there are lots of people in this country with a LOT of money. That means that everybody else must have an even higher consumer debt.

And I always thought that consumer debt was something just a few people with bad economy control had...

https://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene

Vasco Da Lama

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 3
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #61 on: March 19, 2017, 05:41:29 PM »
Heisann! Så det er her dere er? xD Tenkte bare å si hei. Gledelig å finne noen norske Mustachians!

Hvor vanskelig er det å FIRE i Norge, tenker dere? Utfordringen må jo være de utrolig høye boligprisene noen steder. Men hvis man unngår byene så burde det jo være mulig å bo ganske billig. Kanskje til og med et minihus. Får man på den måten frigjort et par millioner, så utgjør det jo fort nesten et tiår mindre i cubicle'en. Jeg kommer nok til å flytte meg ut på landet etterhvert når det nærmer seg FIRE. Ser for meg et lite hus hvor det er deilig og stille med flott utsikt og nesten ingen trafikk. Ahhhhh. :) Omtrent som hytta til Walden, kanskje.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #62 on: March 20, 2017, 12:51:58 AM »
Heisann! Så det er her dere er? xD Tenkte bare å si hei. Gledelig å finne noen norske Mustachians!

Hvor vanskelig er det å FIRE i Norge, tenker dere? Utfordringen må jo være de utrolig høye boligprisene noen steder. Men hvis man unngår byene så burde det jo være mulig å bo ganske billig. Kanskje til og med et minihus. Får man på den måten frigjort et par millioner, så utgjør det jo fort nesten et tiår mindre i cubicle'en. Jeg kommer nok til å flytte meg ut på landet etterhvert når det nærmer seg FIRE. Ser for meg et lite hus hvor det er deilig og stille med flott utsikt og nesten ingen trafikk. Ahhhhh. :) Omtrent som hytta til Walden, kanskje.

Hei, velkommen.

Vi har også bosatt oss utenfor byen. Da kunne vi kjøpe mye mer hus for pengene. Og om du klarer å finne det huset som andre ikke vil ha, kan du få det billig. Noen klarer å bo billig i en markehytte og fortsatt jobbe i byen. Vi må pendle med tog. Å pendle koster rundt 1500-1700kr per måned per person og en del kan trekkes fra skatten. Jeg tror det fortsatt lønner seg i forhold til boligprisene i byen. Utenfor byen er det fint mulig å finne steder som er stille og rolig, men du må lete godt. Støy fra veier høres ganske langt.
Vi har ved å bo relativt billig spart ca en halv million i året. Vi hadde 2 gode inntekter. Og det var uten å være spesielt bevist på sparing. Ja, vi vil i hvert fall slutte å jobbe 10 år tidligere. Jeg tenkte å finne et sted på landet etter hvert, der det er billigere. Og reise mye på billig måte (telting).
« Last Edit: March 20, 2017, 12:53:41 AM by Linda_Norway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #63 on: March 23, 2017, 05:43:51 AM »
Jeg kan anbefale denne podcasten:

http://www.dinepenger.no/pengeradet/

Den som handler om kundekort er veldig konkret om hvordan du kan spare på dagligvarer. Morsomt å høre at programlederne og er litt Mustachian i sine handlevarer.

Dina

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 5
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #64 on: April 15, 2017, 07:06:04 AM »
Hei allesammen,

Vi bor i Norge siden 2 år. Å flytte var veldig dyr, vi har solgt huset vårt i Nederland til en bunnpris men jeg tenkte at det var det beste for min sønn. Her i Norge kan han være seg selv.

Nå kan vi spare penger igjen og jeg er veldig glad om det. Vi kan ikke få en boliglån her, men vi er veldig fornøyd med huset vi leier nå. Ingen bekymringer om boligmarkedet som går opp eller ned, ikke male treverk når sola skiner i helgen... Det gamle trehus jeg kan se fra vinduet mitt blir solgt for 10.000.000. Jeg betaler heller 12000 kr. per måned :) 

Vi lager masse ting selv, som øl, vin, sauser, brød, surkål.... Og nå prøver jeg å lage leverpostei. Så spennende ;)
Og vi er heldig å bo i nærheten av Norges største gjennbruksbutikk, hvor jeg kan kjøpe klær til mine fire barn for 10 kr.
Vi kjøper masse grønnsaker og frukt i coop, hvor man få 11% rabatt hvis man bruker medlemsappen. Og mannen min går gjerne på fisketur og røyker

Jeg synes det er helt ikke så vanskelig til å leve enkelt og 'frugal' her. den selv. Og nå skal vi bare spare penger, jeg er litt redd for å investere. Vi tenker på å renovere en gammel (tre)skøte og bo da når barna har flyttet. Men minstebarn er bare ett år så vi må vente litt, haha.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #65 on: April 15, 2017, 01:22:43 PM »
Hei allesammen,

Vi bor i Norge siden 2 år. Å flytte var veldig dyr, vi har solgt huset vårt i Nederland til en bunnpris men jeg tenkte at det var det beste for min sønn. Her i Norge kan han være seg selv.

Nå kan vi spare penger igjen og jeg er veldig glad om det. Vi kan ikke få en boliglån her, men vi er veldig fornøyd med huset vi leier nå. Ingen bekymringer om boligmarkedet som går opp eller ned, ikke male treverk når sola skiner i helgen... Det gamle trehus jeg kan se fra vinduet mitt blir solgt for 10.000.000. Jeg betaler heller 12000 kr. per måned :) 

Vi lager masse ting selv, som øl, vin, sauser, brød, surkål.... Og nå prøver jeg å lage leverpostei. Så spennende ;)
Og vi er heldig å bo i nærheten av Norges største gjennbruksbutikk, hvor jeg kan kjøpe klær til mine fire barn for 10 kr.
Vi kjøper masse grønnsaker og frukt i coop, hvor man få 11% rabatt hvis man bruker medlemsappen. Og mannen min går gjerne på fisketur og røyker

Jeg synes det er helt ikke så vanskelig til å leve enkelt og 'frugal' her. den selv. Og nå skal vi bare spare penger, jeg er litt redd for å investere. Vi tenker på å renovere en gammel (tre)skøte og bo da når barna har flyttet. Men minstebarn er bare ett år så vi må vente litt, haha.

Velkommen, Dina, her er en annen Nederlender i Norge.

Jo, som Nederlendere synes vi før vi flytter at Norge er et dyrt land. Derfor er vi litt innstilt på å bruke pengene veldig forsiktig. Jeg husker vårt første år da jeg bare kjøpte poser med frosne grønnsaker, fordi det var billugere enn ferske. Da sparte jeg på alt.

Røyker din mann fisk eller sigaretter? :-) Jeg må antagelig også får meg et coop kort. Jeg handler ikke så mye på coop, men snart blir det sommerferie og når vi reiser rundt i landet blir det som regel my coop. I dag hadde jeg en bomtur på Rema da jeg forsøkte å få Æ-rabatt. Jeg brukte feil kort som ikke er registret og mistet dermed kr 100 tilbake... huff.

Boliglån kan du sikkert få om noen år når du har fått en kreditthistorie og har opparbeidet en del egenkapital. Og selfølgelig avhengig av om du har jobb.
« Last Edit: April 15, 2017, 01:38:16 PM by Linda_Norway »

Dina

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 5
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #66 on: April 15, 2017, 01:58:28 PM »

Velkommen, Dina, her er en annen Nederlender i Norge.

Jo, som Nederlendere synes vi før vi flytter at Norge er et dyrt land. Derfor er vi litt innstilt på å bruke pengene veldig forsiktig. Jeg husker vårt første år da jeg bare kjøpte poser med frosne grønnsaker, fordi det var billugere enn ferske. Da sparte jeg på alt.

Røyker din mann fisk eller sigaretter? :-) Jeg må antagelig også får meg et coop kort. Jeg handler ikke så mye på coop, men snart blir det sommerferie og når vi reiser rundt i landet blir det som regel my coop. I dag hadde jeg en bomtur på Rema da jeg forsøkte å få Ae-rabatt, eller er det Ea? Jeg brukte feil kort som ikke er registret og mistet dermed kr 100 tilbake... huff.

Boliglån kan du sikkert få om noen år når du har fått en kreditthistorie og har opparbeidet en del egenkapital. Og selfølgelig avhengig av om du har jobb.

Hei, så koselig :D

Han røker fisk men det var så vanskelig å passer det i en rizla-papir at han begynte med å røyke det i en ovn og det går mye bedre!

Du trenger ikke å bli medlem i Rema 1000? Kanskje det lønner seg å prøve det hvis det er gratis.
Den frosne grønnsaker er ekle, haha.

whatlifecouldbe

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 70
  • Location: Germany
    • What Life Could Be - FI in Germany
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #67 on: April 15, 2017, 02:42:22 PM »
Hi norwegian mustachians!
Hope to see some of  you at the Financial Independence Week Europe (FIWE) in Timisoara which we're organising in September.
Apply as long as there are spaces left.
It's going to be a non-commercial fun event to meet like-minden people, eat some local food, dring some local alcohol and most importantly: talk, talk, talk :)
http://whatlifecouldbe.eu/fiwe/
Mr W

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #68 on: April 15, 2017, 11:57:53 PM »
Min mann fikk en sjøørret på en kilo i går kveld. Den ligger foreløpig i fryseren.

Det er den store fordelen med Norge, at det er relativt lett og lov å høste fra naturen. Mye å hente der om man bare har tid til å gjøre det.

Jeg hadde forresten satt opp en regnark for å beregne hvor mye penger vi trenger i hvilket år for å slutte å jobbe. For noen dager siden gjennomgikk jeg arket med min mann og forbedret noen av formlene. Å beregne inntektskatt i en kolonne i et excelark er utfordrende. Men nå stemmer det en god del bedre. Men resultatet er pensjonsdatoen bli flyttet litt bakover igjen. Eller oppstartsbeløpet er mye høyere. Jeg trenger nå 8 mil NOK i free assets fir å kunne FIRE i 2019. Og i tillegg har penger til å bo et sted. Det blir nok urealistisk å få til. Det hadde også vært for godt til å være sant. 2023 er i hvert fall realistisk, året jeg fyller 50, men jeg håper så mye vi kan flytte lenge før, eventuelt begynne å jobbe deltid. Det siste kunnen vi forsåvidt gjøre i dag, men dat blir det i hvert fall ingen FIRE snart.

aldrimer

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 33
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #69 on: April 25, 2017, 04:54:30 AM »
Nordmann her! Flott å se andre norske her. Poster kun for å følge med på hva som skjer her inne.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #70 on: April 25, 2017, 08:21:52 AM »
Nordmann her! Flott å se andre norske her. Poster kun for å følge med på hva som skjer her inne.

Velkommen aldrimer.

Det skjer dessverre ikke så veldig mye her. Jeg kunne godt tenke meg at flere er aktive med innlegg. Kom gjerne med spørsmål eller synspunkter om norske forhold.

Jeg leste for eksempel i dag i avisen at Siv Jensen sier at Norge til tross for sitt store oljefond ikke har råd til den store bølgen av pensjonister som kommer i fremtiden. Grunnen er at for mange blir for gamle. Løsningen blir antagelig å enten la folk jobbe lengre eller la folk betale større egenandel ved behandling av sykdommer. Det stod også i artikkelen hvor mye en norsk person mottar fra staten gjennom årene. Det er skremmende mye. Jeg som utlending har vært billig i vedlikehold, siden jeg bare har bidratt med store summer.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/saa-mye-koster-du-norge/a/23974654/

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #71 on: May 22, 2017, 05:52:08 AM »
Har dere noen ideer om hvilke forsikringer det kan være greit å ha i Norge etter FIRE? Og da tenker jeg på andre enn hus/innbo/bil/reise. Med hva med uføreforsikring og ulykkesforsikring. Dette er forsikringer som min mann og jeg har gjennom jobben i dag. I prinsipp skal vi etterhvert ha nok stash å leve av, men hva skjer når du trenger ekstra pleie eller må oftere leie inn hjelp til å få ting gjort. Hadde det ikke vært greit om selskapet hadde betalt ut et par millioner fordi du hadde mistet et bein eller har fått et hjerteinfarkt?
Noen anbefalinger?

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #72 on: June 01, 2017, 11:12:41 AM »
Interessant spørsmål om forsikringer. Ideelt sett skulle en jo hatt nok penger til å dekke slikt. Hvis en trenger hjemmesykepleie eller hjemmehjelp er det gratis, men det er høy terskel for å få slikt..
Et spørsmål er jo hvordan du blir ufør hvis du er FIRE. For å få.offentlig uføretrygd i Norge må du først få sykepenger, og det krever at du er i jobb. Generelt sett ville det nok vært lurt å beholde en liten stillingsprosent da det er så mange velferdsgoder som krever det..

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #73 on: June 01, 2017, 12:01:56 PM »
Interessant spørsmål om forsikringer. Ideelt sett skulle en jo hatt nok penger til å dekke slikt. Hvis en trenger hjemmesykepleie eller hjemmehjelp er det gratis, men det er høy terskel for å få slikt..
Et spørsmål er jo hvordan du blir ufør hvis du er FIRE. For å få.offentlig uføretrygd i Norge må du først få sykepenger, og det krever at du er i jobb. Generelt sett ville det nok vært lurt å beholde en liten stillingsprosent da det er så mange velferdsgoder som krever det..

I prinsipp erstatter uføretrygd inntektstap, noe som ikke er relevant når man er FI. Men det hadde vært kjekt med et par ekstra G utbetaling i tilfelle uføre, omdu trenger å bygge om huset og bilen til å være rullestolvennlig. Dette er sikkert mulig å få. Jeg tror jeg har en slik forsikring gjennom jobben i dag.

Uansett er det kanskje lurt å ha en liten stilling som du sier, også for at slike forsikringer blir betalt. De pleier å være dyre privat.

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #74 on: June 01, 2017, 12:15:13 PM »
Vår uføre og livsforsikring betaler vi selv. Det er dog en veldig billig gruppelivsforsikring via fagforeningen min. Planen er å beholde dem noen år til, men når vi har mer oppspart tror jeg i alle fall vi kutter ut livsforsikring.

Er det forresten noen her som har erfaring med elsykkel? Virderer å selge vår forhatte bil nummer to og heller kjøpe en slik.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #75 on: June 04, 2017, 11:13:52 AM »
Vår uføre og livsforsikring betaler vi selv. Det er dog en veldig billig gruppelivsforsikring via fagforeningen min. Planen er å beholde dem noen år til, men når vi har mer oppspart tror jeg i alle fall vi kutter ut livsforsikring.

Er det forresten noen her som har erfaring med elsykkel? Virderer å selge vår forhatte bil nummer to og heller kjøpe en slik.

Jeg har ingen erfaring med dem, men ser at folk på elsykkel kjører opp bakker i friskt tempo uten store anstrengelser. Tror det er lurt å droppe en bil nr 2 om du kan. Jeg tror en elsykkel tje er seg tilbake på ca 1 år med besparelser  på en bil.

Jeg kan tilføre at vår bil nr 2, kjøpt 10 år gammel og som nesten ikke krever vedlikehold og kun har ansvarsforsikring, koster ca 18.000kr per år å ha. Så det ercstore besparelser å hente på å ha bare 1 bil, eller evt ingen bil.

Edit: Min mann har nå brukt en el-sykkel som de har skaffet seg på jobben hans. Han sier at den er en ideelt til å sykle til et jobb-møte uten å ankomme svettet.
« Last Edit: June 11, 2017, 12:10:08 AM by Linda_Norway »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #76 on: June 11, 2017, 12:07:20 AM »
Boligpriser i Oslo begynner å gå nedover. Er spent på om dette kommer til å bre seg utover resten av landet.

http://e24.no/privat/bolig/markedet-var-sulteforet-naa-flommer-det-over-i-oslo-1-021-visninger-soendag/24068456

Jeg har et dyrt hus et stykke utenfor Oslo og planen er å bruke minst halvparten av verdien for FIRE.


coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #77 on: June 11, 2017, 02:11:12 AM »
Code: [Select]
Ja, veldig spennende! Men boligprisene i Oslo har levd sitt eget liv så jeg tror ikke et lite fall påvirker oss utenfor byen. For eksempel stiger prisene i Stavanger nå. Hvis det blir et kræsj, derimot..

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #78 on: June 11, 2017, 12:58:56 PM »
Code: [Select]
Ja, veldig spennende! Men boligprisene i Oslo har levd sitt eget liv så jeg tror ikke et lite fall påvirker oss utenfor byen. For eksempel stiger prisene i Stavanger nå. Hvis det blir et kræsj, derimot..

Prisene i Stavanger hadde kanskje fått en knekk for en stund siden da nedgangen i olje-eventyret begynte. Men i Oslo var det helt sinnsykt.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #79 on: June 11, 2017, 02:41:16 PM »
Hallaisen, jeg bor litt øst for Bergen i et hus som var nedbetalt etter fem år, med kone og to barn. Linda ba meg å slenge meg med her, så det får vel være introduksjonen for nå. :)

Jeg er ekstremt "bearish", og liker ikke røre aksjer, men har lyst til å prøve meg på indeksfonds igjen. Timingen er kanskje litt uheldig, men dette forumet er jo stadig klar på at det finnes ikke noe timing på fonds...

Inntektssituasjonen min er god ikke fordi jeg tjener så mye (jobber i en lav deltidsstilling), men fordi kona mi og jeg er intuitivt sparsommelige. Vår største utfordring rent økonomisk blir nok når barna blir større og kjenner på kjøpe-, reise- og duppedingspresset. Så det er noe jeg kan bry meg om allerede, for det føles vanskelig å forberede seg til.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #80 on: June 12, 2017, 02:16:20 AM »
Hallaisen, jeg bor litt øst for Bergen i et hus som var nedbetalt etter fem år, med kone og to barn. Linda ba meg å slenge meg med her, så det får vel være introduksjonen for nå. :)

Jeg er ekstremt "bearish", og liker ikke røre aksjer, men har lyst til å prøve meg på indeksfonds igjen. Timingen er kanskje litt uheldig, men dette forumet er jo stadig klar på at det finnes ikke noe timing på fonds...

Inntektssituasjonen min er god ikke fordi jeg tjener så mye (jobber i en lav deltidsstilling), men fordi kona mi og jeg er intuitivt sparsommelige. Vår største utfordring rent økonomisk blir nok når barna blir større og kjenner på kjøpe-, reise- og duppedingspresset. Så det er noe jeg kan bry meg om allerede, for det føles vanskelig å forberede seg til.

Hei velkommen.

Du kan jo begynne med et lite beløp i indeksfonds, eller spre godene over flere forskjellige fond (Europa, verden, Asia etc) for å spre risiko enda mer. Og du har jo også penger i et hus, noe som også sprer det sammenlignet med aksjer.

Når det gjelder barn (har selv ingen), tror jeg det kan lønne seg å gi dem økonomisk ansvar. D.v.s. å gi dem et beløp/budsjett som skal dekke de tingene de trenger. Og så kan de selv bestemme hvordan de bruker det og lære fra det. Og så gjelder det å bare ikke gi dem mer. Barn har jo ikke tilgang til deres penger, det er kun foreldrene som gir dem det. Kanskje finner barne ut etterhvert at de bør ta seg en ekstrajobb når de vil ha dyre ting. Det hadde vært rimelig.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #81 on: June 12, 2017, 11:46:36 AM »
Hvor mye betaler dere per måned i dagligvarer?

I år har jeg betalt i snitt kr 4100 per måned, for to voksne. Og da har jeg spist matpakke på jobb, men min mann ikke. I tillegg har min mann handlet litt småting, så kanskje bruker vi totalt kr 4500 per måned.

Jeg bruker Trumf og Kiwi pluss og et kredittkort som gir 2-3% tilbake. Jeg handler mest på Kiwi som ligger godt plassert for meg. Allikevel synes jeg det er mye penger som går til dagligvarer. Positiv: fryseren er ganske full, jeg trenger ikke å kjøpe kjøtt på et par uker.
« Last Edit: June 13, 2017, 02:00:29 PM by Linda_Norway »

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #82 on: June 12, 2017, 01:07:08 PM »
To voksne og et spedbarn ligger ofte rundt seks tusen. Stadig forsøk på å presse det lavere, men vanskelig! Har begynt å bake brød selv da, spennende om det hjelper litt.

Sjalabais

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 292
  • King of Chocolatistan
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #83 on: June 23, 2017, 05:29:36 AM »
Har ikke et konkret snitt på dagligvarer, men vi ligger på mellom 4000-7000kr/mnd i dagligvareutgifter for to overspisende :) voksne, ett barnehage- og ett skolebarn.

Kommer litt an på hva man teller med - tar dere med vaskemidler osv? Var en tur innom Europris i dag og der var Blenda Sensitive vaskemiddel på tilbud f.eks. Knallgod pris 25kr/1,17kg, noe som er ca 30% under den beste OMO prisen. Så jeg kjøpte tolv pakker som var plastsveiset i hop og som kommer til å vare i kanskje så mye som et år? Det er bare 300kr det, men dette er jo MMM tankegangen som vi anvender på det meste.

Vi har en matbod i kjelleren (konstant 13-15 grader / 70% luftfuktighet) på ca 10 kvm som er fylt til randen med holdbar mat, og det står også to frysere der. Vi sylter og høster fra naturen rundt oss ganske mye, og på den måten bytter jeg ofte til meg annet - en gammel kollega, nå pensjonert, er kommunens ivrigste jeger. En flaske myskesaft, litt ripsgele og stikkelsbærsyltetøy gir oss gjerne et par kilo hjortekjøtt, som jo i utgangspunktet er kolossalt mye mer verdt. Naustet vårt ligger rett nedenfor her, og der får jeg en del fisk. Dét også gir jo en fin "rabatt" på våre månedlige utgifter.

Det er kanskje litt styr dette, men dette får jeg tid til ved ikke å jobbe i full stilling. Samboeren min er også flink til å bake, men jeg tror, ærlig talt, ikke at vi spare noe særlig på det. Et godt brød til 40-50kr er egentlig omtrent verdt prisen her i Norge. De gufne 19,90-brødene man får kjøpt rundt omkring vil jeg helst ikke ta i, men samboeren min er opptatt av at vi ikke bare spiser de dyre brødene...så det så. :)

Hvor mye ettertanke legger dere i det daglige? Blir det tid til å planlegge litt fremover? Jeg tror det hjelper masse å unngå ferdigmat, og dette med å måtte kjøpe småsnacks overalt man går.

Jeg har ennå ikke helt satt meg inn i aksjesparingens alternativer i dag, har ikke fått tid til det. Men hva tror dere om forholdet mellom kronen og dollaren? Er dette den nye normalen? Jeg gjorde noen svært gode deals under finanskrisen, men tør ikke satse lenger siden vi har fått barn. Plutselig er det litt alvor i dette.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #84 on: June 23, 2017, 08:35:17 AM »

Kommer litt an på hva man teller med - tar dere med vaskemidler osv? Var en tur innom Europris i dag og der var Blenda Sensitive vaskemiddel på tilbud f.eks. Knallgod pris 25kr/1,17kg, noe som er ca 30% under den beste OMO prisen. Så jeg kjøpte tolv pakker som var plastsveiset i hop og som kommer til å vare i kanskje så mye som et år? Det er bare 300kr det, men dette er jo MMM tankegangen som vi anvender på det meste.


Jeg tar med alt jeg kjøper i dagligvarebutikk. Til nå har jeg ikke vært så flink til å handle stort på Europris. Har ingenting imot butikken, men den ligger ikke på rute. Min andre utfordring er å vite hva ting koster, slik at når du ser et tilbud, at du kan slå til som du har gjort. Veldig lurt å kjøpe mange når ting er på tilbud. Jeg har begynt å gjøre det i dagligvarebutikk. Har kjøpt flere deodoranter når de var på kr. 10 istedenfor de normale 26. Men jeg kjøpte ikke nok bulk. Den 10 kroners market på vår lokale Spar er ikke så ofte. Så jeg må bli flinkere. Men jeg har også klart å kjøpe mye at de Spar hadde på tilbud som egentlig alltid har denne prisen på Kiwi. Så jeg må bli mye flinkere på å kjenne prisene.


Vi har en matbod i kjelleren (konstant 13-15 grader / 70% luftfuktighet) på ca 10 kvm som er fylt til randen med holdbar mat, og det står også to frysere der. Vi sylter og høster fra naturen rundt oss ganske mye, og på den måten bytter jeg ofte til meg annet - en gammel kollega, nå pensjonert, er kommunens ivrigste jeger. En flaske myskesaft, litt ripsgele og stikkelsbærsyltetøy gir oss gjerne et par kilo hjortekjøtt, som jo i utgangspunktet er kolossalt mye mer verdt. Naustet vårt ligger rett nedenfor her, og der får jeg en del fisk. Dét også gir jo en fin "rabatt" på våre månedlige utgifter.


Kjempefint å spise fra naturen. Du har god kontroll på hva du spiser og maten har kort reisevei og er miljøvennlig. Tenk på hvor mye du sparer på strøm, diesel og plastmateriale sammenlignet met butikkmat.
Min mann fisker en del av tiden og da fyller vi også opp fryseren med selvfanget fisk. Men vi har ikke nok tid til å gjøre det ofte nok. Vi pleier vel å høste en del bær og sopp når sesongen er der. Vi pleier å bruke bærene til å lage (het)vin eller iskrem. Soppene tørker jeg om de egner seg til det eller jeg forveller og fryser dem. Vi spiser en del traktkantarell hele året. Allikevel er jeg ikke flink nok til å la være å kjøpe sjampinjonger regelmessig. Kunne spart en del penger der, tror jeg.


Det er kanskje litt styr dette, men dette får jeg tid til ved ikke å jobbe i full stilling. Samboeren min er også flink til å bake, men jeg tror, ærlig talt, ikke at vi spare noe særlig på det. Et godt brød til 40-50kr er egentlig omtrent verdt prisen her i Norge. De gufne 19,90-brødene man får kjøpt rundt omkring vil jeg helst ikke ta i, men samboeren min er opptatt av at vi ikke bare spiser de dyre brødene...så det så. :)


Haha. Jeg pleide å kjøpe brød maks til kr 26, e.g. Grislet Grovbrød som jeg synes smaker ganske bra. Jeg vet at det finnes mange andre brøder som sikkert er kjempegode, men de koster et lite formue. Jeg vil virkelig ikke betale 40-50 kroner per brød. Men allikevel har min mann sagt at han tror vi kan spare en del på brød. Når jeg en sjelden gang er på Meny, kjøper jeg ofte de kr. 20 brødene som de har på tilbud. Nå i det daglige har jeg begynt å kjøpe enten Hverdagsgrov til kr 16 på Kiwi (ikke spesielt godt) eller en av de andre brødene om den er på tilbud. Til med barnebrød med god grovhet. Jeg har også begynt å bake litt selv når jeg gidder. Har funnet ut at selv om jeg kjøper sammalt hvete i kilos pakninger, så koster pakningene bare rundt kr 11 og de er nok til 2 brød. Det koster selvfølgelig litt gjær og strøm fra ovn. Men om jeg steker 2 brød samtidig, tror jeg det er en del å spare der. Min mann er av rare grunner imot at jeg kjøper en brukt brødbakemaskin, fordi han tror den kommer til å stå i veien. Så jeg har begynt å steke av og til uten maskin, bare for å sjekke at resultatet blir godt. Jeg pleier å kjøpe flere brød om gangen, spesielt når det er tilbud, og jeg fryser det alltid inn i dagsporsjoner. Hver kveld tar jeg en porsjon ut av fryseren, slik at vi har sånn noenlunde fersk brød neste morgen.


Hvor mye ettertanke legger dere i det daglige? Blir det tid til å planlegge litt fremover? Jeg tror det hjelper masse å unngå ferdigmat, og dette med å måtte kjøpe småsnacks overalt man går.


Jeg pleide å kjøpe en pose med godteri altfor ofte på togstasjonen på vei hjem fra jobb. Det var sikkert en kr 30 per dag. Nå reiser jeg ikke lenger med toget og det hjelper godt. Ingen ukontrollert småspising. Vi har bananer og annen frukt på jobben som jeg småspiser av. I tillegg har jeg en rull Bixit kjeks i skuffen for når jeg er sulten. De er akkurat passe lite attraktive til at jeg ikke småspiser dem bare fordi de er der.

Vi pleier å lage middag hver dag. Men om vi en gang har for mye, fryser vi inn en porsjon. Også når vi lager stor pizza, fryser vi inn 2 stykker. Det betyr at vi egentlig alltid har litt hjemmelaget hurtigmat liggende. Men nå de siste årene har jeg blitt litt følsom for stress på jobben og siden jeg ofte er førsteman hjem (har kortest reisevei), må jeg ofte lage mat. Nå har vi avtalt at vi bør kjøpe hurtigmat litt oftere. Før spiste vi hurtigmat kanskje 4 ganger i året. Nå synes vi det er greit å øke til 1 gang per måned. Jeg tenker da på sånne poser med frosne grønnsaker og kjøtt, altså rimelig sunn hurtigmat.

Men om du har en regelmessig utfordring med matlaging, kan det sikkert lønne seg å planlegge på forhånd. En måte er å koke noen store porsjoner de dagene du har tid til det og fryse inn porsjoner. Eller finne på noen turbo-oppskrifter. Noen retter tar så kort tid å lage at de er fortere å lage enn å varme opp en Grandiosa.

Den  mest hurtige retten jeg vet om:
- Stek kjøttdeig løst. Det hjelper da at den ikke er stivfrossen.
- Tilsett og stek grønnsaker som f. eks. paprika, squash, løk i biter
- Hiv inn en boks hakkede tomater
- Tilsett en boks salatbønner/kidney beans
- Tilsett en passe mengde tacokrydder eller annen krydder
- Tilsett en boks ananas i stykker (om du vil)
Varm godt opp og server eventuelt med rømme eller creme fresh. Du kan tilsette tacochips i tillegg (opsjonelt)

Jeg har funnet ut at det hjelper å planlegge å ta nedfryst kjøtt ut av fryseren dagen før, slik at jeg har tint kjøtt når jeg skal lage middag. Det er mye mer stress å begynne med frossen kyllingfilet, som er vanskelig å få gjennomstekt på riktig tid.


Jeg har ennå ikke helt satt meg inn i aksjesparingens alternativer i dag, har ikke fått tid til det. Men hva tror dere om forholdet mellom kronen og dollaren? Er dette den nye normalen? Jeg gjorde noen svært gode deals under finanskrisen, men tør ikke satse lenger siden vi har fått barn. Plutselig er det litt alvor i dette.

Jeg aner ikke hva som blir normalen. Men jeg har ikke så mye tro på at oljen når nye høyder. Miljøvennlig strøm er i oppmarsj (heldigvis for planeten vår), men det kan slå litt uheldig ut for Norge.
Når det er sagt er vi litt ukomfortabel med å satse alle være penger i Norske kroner. Vi eier allerede et hus og en hytte i Norge. Vi har derfor kjøpt aksjer i bare utenlandske indeksfond uten valutasikring. Det betyr at vi valutaspekulerer så det holder. Det kan slå ut begge veier. Vi har ikke barn og har allerede kontroll over vår økonomi. Vi sparer kun videre til FIRE.

Ifølge Hallgeir fra Luksusfellen (jeg hører på hans podcast, Pengerådet), er det lurt å åpne en aksjesparekonto som snart skal være tilgjengelig. Det gjelder spesielt for de som nå har en høy inntekt og senere forventer en lavere inntekt. Du betaler nemlig bare skatt over salg av aksjer når du tar en helt ut av aksjesparekontoen. Ellers anbefaler han å investere verdensdekkende indeksfond fra DNB, KLP eller en annen en som jeg ikke husker. Indeksfond er generell lurt for de som ikke vil jobbe for mye med aksjer, men vil la dem surre og gå. Men selvfølgelig aksjer er et kasinospill, du kan vinne og du kan tape. Det kommer garantert til å gå nedover på aksjemarkedet, forhåpentligvis for en kortere periode, f. eks. et par år. Men man forventer at det går opp igjen etter det. Du må tåle å kunne tape pengene. Om du ikke tåler det, er det kanskje lurere å se på andre alternativer som rentefond. Om du har et boliglån, kan du bare begynne å nedbetale på den. Det er i hvert fall en sikker investering. Det er deilig å bli kvitt den.

« Last Edit: June 23, 2017, 11:02:45 AM by Linda_Norway »

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #85 on: June 26, 2017, 12:13:44 PM »
Dette med valuta er jo superinteressant for oss som får inntekten vår i en liten valuta, og som antakelig skal bruke den samme valutaen i det daglige når vi eventuelt lever av oppsparte midler. Det sies jo ofte at valutasvingninger jevner hverandre ut over tid, men jeg er ikke sikker på om det nødvendigvis er riktig for en så liten økonomi som den norske. Jeg har tidligere investert 10% i et norsk indeksfond, 20% i et valutasikret globalt fond og resten i et ikke-valutasikret verdensfond. Vet ikke om det er lurt eller ikke. Har lite kunnskaper om dette egentlig og ikke helt viljen til å skaffe meg mer!

Når det gjelder timing av sparing, så begynte vi med seriøs sparing for halvannet-to år siden. Også da var det en del snakk om at aksjer var høyt priset og at det var lav forventet avkastning. Men på det vi har investert har vi fått en samlet avkastning på en 10% (inkluderer alt, inkludert det vi nylig har kjøpt) som vi ville gått glipp av hvis jeg hadde sittet på gjerdet og ventet på en korreksjon. Hvis en har noen kroner å avse er det nok klokt å bare komme i gang. Men da må det jo være kroner som kan avses og som en vet at en ikke får bruk for på mange, mange år.

Veldig gøy at du legger vin, Linda. I våres satte jeg min første ladning med løvetannvin, spent på hvordan den ender opp! Planlegger en del blåbærplukking til høsten, fylle fryseren opp til fremtidig produksjon.

Når det gjelder matbudsjett, tar jeg bare med mat, setter resten på "husholdning" i regnskapet vårt. Akkurat nå er jeg hjemme i foreldrepermisjon og har litt mer tid til planlegging. Vi lager en ukeplan (så jeg vet når kona skal jobbe) der vi også planlegger middager, da er det lettere å planlegge slik at vi får brukt opp rester osv. Tidligere kastet vi mye mat, nå har vi blitt utrolig mye flinkere til å spise opp det som kommer i hus.

Jeg tror nok hjemmelaget brød er billigere enn butikkjøpt, men det er jo lov å tenke på tidsbruken. Økonomibloggeren eivindberg har faktisk en oppskrift på eltefritt brød som var billig og bra, vi har lagd en del av det! Utrolig hva en lærer av å surfe på økonomisider..


Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #86 on: June 27, 2017, 05:00:59 AM »
Løvetannvin høres spennende ut. Vi har godt erfaring med vin av blåbær og bringebær. Men siden vi må bruke litt sulfitt for å gjøre det holdbart, er det ikke vin du drikker mye av på en kveld. Det holder med maks 1/2 flasker per person. Om det er hetvin, med et glass eller 2.

Nei, kasting av mat er ikke bra, verken for budsjettet eller for miljøet. Fint at du klarer å få et bedre system på det.

Jeg bør også prøve dette eltefrie brød en gang. Har sett flere oppskrifter på det de siste månedene. Det høres nesten ut til å være for godt til å være sant.

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #87 on: July 04, 2017, 02:31:22 AM »
Forresten, hvordan doserer du svovel? Jeg har lagd et par små oppskrifter og det er ikke lett å skjønne hvor mye jeg skal bruke!

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #88 on: July 04, 2017, 03:05:20 AM »
Forresten, hvordan doserer du svovel? Jeg har lagd et par små oppskrifter og det er ikke lett å skjønne hvor mye jeg skal bruke!

Sorry, det aner jeg ikke. Det er min mann som styrer med dette. Men det skal vel stå instrukser på pakningen med svovel. Vi har sikkert kjøpt det i en butikk for vinutstyr.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #89 on: July 06, 2017, 02:36:49 AM »
Jeg vil gjerne høre deres mening om hvilke bonusprogrammer som lønner seg, og spesielt når det gjelder travel hacking.

Jeg har allerede Trumf-kort og bruker det på dagligvarehandel. Den gir poeng som kan jeg få utbetalt i kroner og registrere som rabatt på dagligvarer. Det kan også gjøres om til bonuspoeng ved SAS, men jeg flyr sjelden med SAS. I tillegg handler jeg dagligvarer med Ya kredittkort som gir 3% tilbake på dagligvarer. Dette kommer også rett inn på konto med dagligvarehandel.

I går har jeg bestilt et Shell kredittkort, siden den gir 40 øre rabatt per liter på alle shell stasjoner. Trumf-kortet gir bare 30 øre på betjente shell stasjoner. I tillegg gir Shell kredittkort 1% tilbake på alle kjøp.

Jeg har sjekket fordelene av Norwegian kredittkort:

Kredittkort fra Norwegian
Spar til ferien hele året
Kredittkortet er uten årsavgift, alle varekjøp er gebyrfrie

Ved å bruke vårt kredittkort får du:

Inntil 20% CashPoint-opptjening hos Norwegian
1% CashPoint-opptjening på alle varekjøp – du sparer til din neste feriereise hele året!
CashPoints er valutaen hos Norwegian. 1 CashPoint = 1 krone ved kjøp av flybilletter.

I tillegg får du blant annet:

Gebyrfri bruk på all varekjøp både i inn- og utland
Inntil 45 dagers rentefrihet
Inntil kr 100.000 i kreditt
Inkludert reise- og avbestillingsforsikring
Eks ved utsatt betaling: eff 23,1%, 15000 o/12 m. Tot: 16.764

Jeg har jo fått bonuspoeng hos Norwegian uansett, som jeg pleier å bruke på neste bestilling. Jeg tror dette gir bare konkrete fordeler på reiser man bestillinger på Norwegian. Dette "inntil 20% bonus", betyr i praksis antagelig at prosentsatsen oftest er lavere. Men ellers ser jeg ikke at kortet gir mange fordeler som jeg ikke kan få andre steder.

Jeg har også et annet spørsmål. Går det an å betale regninger med et kredittkort? F.eks. strømabonnementet? Er det slik at om jeg betaler strømregningen fra Ya-bankens kredittkort-konto eller fra kontoen hos Ikano-bank (Shell-kortet), at dette gjelder som om du har kjøpt noe med kredittkort? For da tror jeg at vi kan spare en del ekstra. Jeg har nemlig ikke så mange varekjøp å spare på, men har nok av regninger å betale ellers.

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #90 on: July 06, 2017, 11:00:27 AM »
Jeg bruker Trumf Visa. Husker ikke helt prosentsatsen, og vet at den ble redusert nylig, men det gir nå litt kontanter på all bruk bortsett fra dagligvarebutikker utenfor Trumf. På tide å se over betingelsene på nytt, så bra du tar dette opp.

Jeg vurderte et rent bensinkort, men kom til at jeg da nok vil binde meg til den aktuelle stasjonen fremfor å fylle på biligste. 30 øre er ikke så mye rabatt, vinningen går fort opp i spinningen hvis en fyller feil sted..

Det som visstnok er aberet med Norwegians kort er at Cashpointsene har ganske begrenset gyldighet, to år. Men hvis du flyr mye med Norwegian er det nok lurt.

Har inntrykk av at det er lite å hente på travel hacking i Norge hvis en tenker på bonus og kredittkort. For all del, vær medlem av fordelsprogrammene, men jeg tror det viktigste er å finne billigste billett - uansett selskap.

Vedrørende å betale regninger i nettbank med kredittkort, så tror jeg at det da regnes som kontantuttak og ikke som kreditt. Og på mitt kort ville da rentene løpe umiddelbart, så antakelig veldig dyrt. Dessverre!

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #91 on: July 07, 2017, 12:57:03 AM »
Jeg bruker Trumf Visa. Husker ikke helt prosentsatsen, og vet at den ble redusert nylig, men det gir nå litt kontanter på all bruk bortsett fra dagligvarebutikker utenfor Trumf. På tide å se over betingelsene på nytt, så bra du tar dette opp.

Jeg vurderte et rent bensinkort, men kom til at jeg da nok vil binde meg til den aktuelle stasjonen fremfor å fylle på biligste. 30 øre er ikke så mye rabatt, vinningen går fort opp i spinningen hvis en fyller feil sted..

Det som visstnok er aberet med Norwegians kort er at Cashpointsene har ganske begrenset gyldighet, to år. Men hvis du flyr mye med Norwegian er det nok lurt.

Har inntrykk av at det er lite å hente på travel hacking i Norge hvis en tenker på bonus og kredittkort. For all del, vær medlem av fordelsprogrammene, men jeg tror det viktigste er å finne billigste billett - uansett selskap.

Vedrørende å betale regninger i nettbank med kredittkort, så tror jeg at det da regnes som kontantuttak og ikke som kreditt. Og på mitt kort ville da rentene løpe umiddelbart, så antakelig veldig dyrt. Dessverre!

Jeg pleier også alltid å fylle tanken hos den billigste stasjonen, på den billigste dagen. Men av og til ligger Shell express ganske godt an med pris. Den får du ikke rabatt på med Trumf, men vel 40 øre med Shell mastercard. Derfor tenker jeg at det blir lurt å ha den i lommeboken, men fortsette å kjøpe hos den billigste uansett.

Når det gjelder reise, prøver jeg også alltid å finne billigste billett og om det er Norwegian bruker jeg da opp de eventuelle cashpoints jeg måtte ha hos dem. Jeg flyr ikke mye. Vi skal forresten fly i september og da har vi bestilt restplass hos Apollo. Det er jeg glad for, med de mange forsinkelser Norwegian has for tiden.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #92 on: July 14, 2017, 04:51:29 AM »
Jeg er kunde hos Skandiabanken og jeg synes nå at Skandiabanken blir stadig bedre.
I dag fikk jeg se mulighet for "restesparing" der man kan angi et minimumsbeløp som skal stå igjen på konto og investere de resterende automatisk i aksjer eller sparekonto. Jeg synes det er smart.
Også aksjefondoversikt gir mye bedre ikksikt i antall prosent avkastning, noe jeg ikke får hos KLP. Etter sommerferien skal jeg flytte mine fond fra KLP til Skandia. Jeg skal også ta i bruke aksjesparekonto når den kommer, men det får sikkert alle banker.
I tillegg er jeg veldig glad i "min økonomi" som gir en god oversikt over utgiftene. Jeg skal nå ta i bruk budsjett-funksjonen for første gang. Men jeg er i utgangspunkt skeptisk mot budsjett, siden det gir lite rom for uforutsette ting og de er jo veldig vanskelig å forutse alt. Men jeg har tenkt å bruke det bl.a. til dagligvarer og alkohol-innkjøp som jeg ønsker å begrense.

Nå har jeg ikke lenger lån. Men da jeg hadde det var det mye mindre stressende å ha det i Skandia fremfor Handelsbanken som jeg hadde tidligere. Handelsbanken gjorde forskjell i kundene på rente-endringer. Så du måtte stadig følge med og klage om du fikk en for lite rentenedgang.
« Last Edit: July 14, 2017, 04:53:16 AM by Linda_Norway »

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #93 on: July 14, 2017, 11:02:58 AM »
Bank er et kapittel for seg for oss.. Vi har hver vår dagligbank, en bank for høyrente og aksjene fordelt på tre steder inklusive klp.. Men det fungerer nå. Lurt for deg å sjekke om du må betale kjøpsgebyr for klpfond hos banken din. Tidligere var det i hvert fall gebyr med mindre du kjøpte direkte fra klp. Aksjesparekonto skal vi nok også ha, men tror ikke vi kommer til å gjøre noen rebalansering. Har du alt i aksjefond? Jeg har ikke sett nytten av obligasjoner, horisonten er så lang.

torbisen

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 58
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #94 on: July 31, 2017, 12:53:13 PM »
Litt "nedslående" news for alle som prøver å skape en tilværelse ved å leve av fondene eller aksjene sine. Det er jo ikke news, men har sjøl bare regnet 28% skatt på beløpet jeg har spart opp og ingen formueskatt.
Fikk nettopp formueskatt for første gang i år. 0,8% høres ikke mye ut, men det betyr jo rett og slett at man må trekke 0,8% av det meste av det man har investert før man begynner å tjene penger. I tillegg har Regjeringen økt utbytte og gevinstskatten til 28.75% er det vel i år, og den er etter sigende på vei opp til 32%.  Hvis man da har 10millioner stående, og regner med å få 7% nominelt i snitt på dette over tid må du først betale 0,8% på la oss si 7millioner (kommer an på hvor mye huset ditt koster om du har hus, der kan man gjemme endel formueskatt). Det blir 56000,- . Så ville jeg satt av 300000,- til fondet så man kan ta høyde for inflasjonen. Den er nok ikke 3%, men på mat og basis varer kan det virke som den er høyere enn det som oppgies som inflasjon i nyheter osv. Da sitter man igjen med 344000,- i året som man må skatte 110080,- på, kanskje med et bunnfradrag på rundt 95000,- litt usikker på om bunnfradraget funker på kapitalinntekter hvis man ikke har noen arbeidsinntekt, men jeg antar det. da blir skatten evt 79680,- og man sitter igjen med 264000,- som blir netto 22026,- pr mnd. I øyeblikket bruker vi nok litt over 30000,- i mnd i familien. Er man to stk får man vel to bunnfradrag så det hjelper litt, men det betyr at vi hvertfall trenger et stykke over 10millioner for å dekke inn alt. Føles langt unna, akkurat i dag :-(.

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #95 on: August 01, 2017, 03:44:52 AM »
Hei, jeg har også fundert litt på dette. Det stemmer at utbytteskatt er på vei opp. Jeg har ikke finregnet, men har kommet frem til lignende tall som deg. Personlig tenker jeg nok at jeg alltid kommer til å jobbe litt. Det er jo utrolig lav skatt på lave inntekter, og hvis en har et lavt forbruk så vil et par måneders jobb i året kunne dekke mye av behovet. Det vil også være gunstig med tanke på trygderettigheter (sykepenger, uførhet) og hjelpe litt på pensjonen. Personfradrag gjelder forøvrig også kapitalinntekter, så det hjelper jo litt.

Vet ikke hvor mange dere er i familien nå, men om dere blir to voksne når du pensjonerer deg er 30 000 masse penger. Jeg tror du kan regne med å bruke mindre hvis du har nedbetalt bolig.

Og selv om det er en litt stri vei å gå frem til du kan pensjonere deg, kan ingen ta fra deg gleden ved å ha en bunnsolid økonomi! For meg er det det viktigste ved dette opplegget.

coconutindex

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 51
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #96 on: August 01, 2017, 03:52:06 AM »
Presisjon: minstefradraget på 53 000 gjelder også kapitalinntekter. Personfradraget (som du kaller Bunnfradrag) på inntil 94 000 ser ikke ut til å gjelde kapitalinntekt, kun lønnsinntekt.

gaja

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1681
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #97 on: August 01, 2017, 09:09:18 AM »
Nå kan ting forandres både fram og tilbake de neste 40-50 åra, men om man flytter pengene over i en aksjesparekonto slipper man i hvert fall å skatte av innskuddet. I tillegg kan det se ut til at den nye IPSen blir relativt gunstig (i motsetning til den gamle), selv om det er snakk om begrensede beløp (40 000 i året). http://www.dn.no/nyheter/2017/05/11/1057/Privatokonomi/apner-for-pensjonssparing-med-skattefradrag

Selv om man tar høyde for økt pensjonsalder, og går ut fra at man ikke får mer enn minstepensjon, så blir det likevel noen tusenlapper i mnd.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #98 on: August 04, 2017, 10:08:14 AM »
Jeg regnet med 30% skatt på  aksjegevinst og formueskatt. Når jeg er hjemme, kan jeg dele regnarket mitt slik at dere kan forbedre og bruke det.
Ifølge Hallgeir, økonomi eksperten, er det lurt å ta ut aksjegevinst det året du eller din partner ikke jobber. Da blir beløpet fanget opp av bunnfradraget. Jeg håper at i hvert fall en av oss kan jobbe veldig lite eller ikke. Men vi har også tenkt at det er gunstig å beholde en deltidsjobb for diverse forsikringer. Vi får se.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Mustachians living in Norway?
« Reply #99 on: August 06, 2017, 01:34:10 PM »
I dag så jeg på restsparing i Skandiabanken, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Avhengig av sparehorisonten du angir, velger de en sparepakke for deg. Den inneholder blant et aksjefond met 2% gebyr per år. Dette var 20% av pakken for meg. I tillegg var det mange obligasjoner. Jeg vil heller velge selv, så jeg kommer til å spare selv.

 

Wow, a phone plan for fifteen bucks!