Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 681705 times)

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1400 on: October 04, 2021, 06:16:00 AM »
Met de huidige prijzen wordt besparen in gebruik een stuk interessanter. Zou er nu al naar kijken. Als iedereen straks zijn huis gaat laten isoleren wordt het een stuk duurder. HR+ glas scheelt echt veel. Je kan vaak gratis een warmte verlies analyse laten maken.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1401 on: October 04, 2021, 11:40:37 AM »
Met de huidige prijzen wordt besparen in gebruik een stuk interessanter. Zou er nu al naar kijken. Als iedereen straks zijn huis gaat laten isoleren wordt het een stuk duurder. HR+ glas scheelt echt veel. Je kan vaak gratis een warmte verlies analyse laten maken.

Als je dat nu nog moet doen dan ben je er al erg laat bij. Wij hebben zelf in de loop der jaren al veel gedaan maar zijn inmiddels een grondige verbouwing aan het plannen. Het is nu al vrijwel onmogelijk om er tussen te komen en als je beet hebt betaal je de hoofdprijs.

Hoewel we dat niet allemaal willen uitgeven heeft de bank ons een bouwdepot van een ton gegeven, maar geen aannemer hier in de provincie die voor een verbouwing in die prijscategorie zelfs maar langs wil komen. We hebben na een paar maanden rondbellen 1 aannemer bereid gevonden om langs te komen, maar inmiddels wachten we al weken of hij überhaupt bereid is om een offerte uit te brengen (we gaan nog grondiger verduurzamen, aanbouwen en een badkamer, keuken en toilet uit 1980 vervangen).

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1402 on: October 04, 2021, 02:23:33 PM »
Ja inderdaad. Voor grote dingen hebben ze pas in 2023 weer tijd. Ik doe meestal kleine dingen van max 1 dag. Die zijn makkelijk tussendoor in te plannen. Ik zou dus die aannemer de optie geven 1 ding per keer te doen. Dan kan hij het tussen zijn andere projecten door inplannen.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1403 on: October 04, 2021, 03:58:53 PM »
1 ding per keer kan prima als er wat kleine dingen hier en daar moeten worden gedaan, maar niet als je een heel huis moet renoveren. Er zijn inderdaad klusjes die zo gebeurd zijn, zoals de spouwmuur isoleren, en ik heb bij de buren gezien dat ramen/kozijnen ook veel minder werk is dan ik had gedacht. Maar voor de subsidie moet je helaas weer meerdere zaken tegelijk doen, dus de ramen/kozijnen kunnen daardoor toch niet los van de rest van de verbouwing.

Maar als je bijvoorbeeld zowel de vloer wilt isoleren, als de badkamer en de keuken wilt vernieuwen inclusief leidingwerk vervangen, dan moet je daarvoor drie keer in dezelfde vloer zijn. Het is een beetje onhandig om dan tot drie keer toe de vloer te verwijderen, vervolgens de planken ondervloer eruit te halen, daarna de leidingen vervangen / vloer isoleren, en vervolgens de boel weer dicht te maken. Hetzelfde geldt voor de muren, er moeten heel wat leidingen in de muren worden gelegd, electra vervangen etc, dus het is het makkelijkst als ze eerst de muren overal openmaken en vervolgens overal tegelijk weer netjes dichtmaken ipv steeds open en dicht.

Alle kleine klussen zijn de afgelopen 6 jaar wel gedaan, dus nu blijven alleen de ellendige dingen die een hoop zooi opleveren nog over.  Ik heb trouwens ook geen heel goede ervaring met het proberen op te knippen van klussen. Ook voor die losse klusjes van een dag was het telkens heel moeilijk om iemand te vinden. Eigenlijk al zolang we eigenaar zijn van dit huis (sinds 2015) is het een gebed zonder eind geweest om te proberen om werklui naar dit huis te krijgen. We hebben een oud huis dat flink opgeknapt moest worden en we hebben destijds echt wel onderschat hoe moeilijk het is om bedrijven te vinden die überhaupt jouw klus willen uitvoeren. Heel naïef gingen wij er vanuit dat als je ergens goed voor wil betalen, dat er dan ook wel gegadigden zouden zijn voor het werk.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1404 on: October 05, 2021, 04:21:12 AM »
Ja. Ik herken dat wel. Ik heb ook expres de aannemer heel goed behandeld. Nu komt hij graag een zaterdagje tussendoor langs. Ja, als je de vloer open moet doen kun je beter alles in een keer oplossen. Ik moest op een gegeven moment een leiding vervangen waarvoor de hele vloer open moest. Die heb ik toen afgezaagd en langs het plafon laten leggen. Is niet super mooi, maar ik stoor me er niet aan.

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1405 on: October 05, 2021, 07:02:57 AM »
Even wat anders: hebben jullie de documentaire op NPO3 laatst gezien over FIRE?

Hier terug te kijken: https://www.npo3.nl/30-en-nooit-meer-werken/28-09-2021/POW_05148011

Ik vond dat ze wel heel extreme gevallen hadden gevolgd, dus vond het niet zo interessant als ik had verwacht. 

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1406 on: October 05, 2021, 08:16:46 AM »
Ja. Ik herken dat wel. Ik heb ook expres de aannemer heel goed behandeld. Nu komt hij graag een zaterdagje tussendoor langs. Ja, als je de vloer open moet doen kun je beter alles in een keer oplossen. Ik moest op een gegeven moment een leiding vervangen waarvoor de hele vloer open moest. Die heb ik toen afgezaagd en langs het plafon laten leggen. Is niet super mooi, maar ik stoor me er niet aan.

Zo dacht de vorige eigenaar van ons huis ook :) het is heel begrijpelijk dat mensen dat soort dingen doen hoor,  het scheelt een hoop werk en geld. Bij ons zit vrijwel al het leidingwerk op de muur ipv in de muur (oud huis). Dwars door de keuken loopt bijvoorbeeld de afvoer van de condens van de Cv-ketel vanuit boven die beneden aangesloten is op de afvoer van de wasmachine. Dwars over de muur, er was maar een klein tikje nodig tijdens de verhuizing en hij was al lek. En hij is kunststof, dus ons fornuis staat een heel stuk naar voren van de muur af zodat die warmte de buis ook niet beschadigd. Ik zal blij zijn als die buis weg is, en als we een rioolleiding hebben boven zodat we een echt toilet ipv sanibroyeur kunnen aanleggen.

Dingen als de waterleiding voor de verwarming die soms op zichtbare plekken zit stoor ik me veel minder aan. In onze stad denkt de gemeente nog na over de manier waarop wij als wijk van het gas af moeten dus op dit moment laten we de CV nog hangen (bouwjaar 2015 dus wel vrij zuinig) maar in de nieuw te bouwen ruimte willen we waarschijnlijk een infraroodpaneel gaan hangen. 

Dumb blonde

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 66
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1407 on: October 22, 2021, 01:28:09 AM »
Even wat anders: hebben jullie de documentaire op NPO3 laatst gezien over FIRE?

Hier terug te kijken: https://www.npo3.nl/30-en-nooit-meer-werken/28-09-2021/POW_05148011

Ik vond dat ze wel heel extreme gevallen hadden gevolgd, dus vond het niet zo interessant als ik had verwacht.

Ja, ik vond het ook tegenvallen. Ik vond Playing with FIRE overigens ook tegenvallen. Ik zou liever meer verhalen van meer mensen zien, en van allerlei pluimage. En ik wil feiten en cijfers! Ik wil juist graag weten hoe iemand zijn geld heeft verdiend, en hoe iemand zijn geld heeft laten groeien. Vaak blijft het wat vaag.

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1408 on: October 22, 2021, 01:53:30 AM »
Jaa precies. Iets meer diepgang en details zouden mij meer boeien!

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1409 on: November 01, 2021, 11:47:12 PM »
Zat iemand nog meer bij Welkom Energie? Ik wel maar die zijn nu dus failliet. Ik baal! Had nog 1.5 jaar contract staan helaas. Nu is mijn voorschot (in de zomermaanden gebruik ik amper energie maar mijn maandbedrag bestaat natuurlijk uit een zomer en winter gemiddelde) en welkomskorting waarschijnlijk weg en krijg ik een nieuw duur contract bij Eneco. Ben benieuwd of ik een andere kan vinden met wat redelijkere prijzen. Iemand tips?

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1410 on: November 04, 2021, 03:26:09 PM »
Balen zeg. Hoezo voorschot weg? Oude meter? Hoeven de mensen die meer hebben gebruikt dan niet bij te betalen? Ik neem aan dat eneco dit gewoon gaat verrekenen. Als je de klanten over neemt zul je ook die voorschotten moeten verrekennen.

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1411 on: November 04, 2021, 11:33:54 PM »
Zeker balen! Heb wel gewoon een slimme meter. De curator doet daar uiteindelijk een uitspraak over, of we teveel betaalde voorschot terug krijgen, en de welkomskorting. Ik weet niet hoe het werkt als je meer hebt verbruikt. Eneco gaat in ieder geval niet opdraaien voor het faissement van welkom energie. Vandaag maar is uitrekenen hoeveel ik bij Eneco moet gaan betalen, met een snelle som zag ik al dat dit ruim 2 keer zoveel wordt.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1412 on: November 06, 2021, 09:34:05 AM »
Eneco heeft in ieder geval moeten betalen voor het klanten bestand, dus er zou wat geld in kas moeten zijn bij Welkom Energie.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1413 on: November 07, 2021, 02:44:30 AM »
Eneco heeft in ieder geval moeten betalen voor het klanten bestand, dus er zou wat geld in kas moeten zijn bij Welkom Energie.
Aan de andere kant hebben ze ook een negatieve cashflow en kosten gemaakt voor de inkoop van gas/elektra. De particulier is doorgaans achteraan de wachtrij bij het terugkrijgen van geld dus alles wat je hebt betaald is ongewis. Daarom dat je op veel plekken ook leest dat mensen storneren wat ze kunnen. Beter dat je achteraf een beetje moet bijbetalen dan dat je niets meer terugkrijgt.

Dat gezegd hebbende, ik ben blij dat ik gewoon bij een grote partij zit. Niet geheel vrije keuze maar omdat we winddelen hebben gekocht om het tekort wat we niet met zonnepanelen kunnen opwekken kunnen afdekken :P

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1414 on: November 07, 2021, 02:46:35 AM »
Eneco heeft in ieder geval moeten betalen voor het klanten bestand, dus er zou wat geld in kas moeten zijn bij Welkom Energie.
Aan de andere kant hebben ze ook een negatieve cashflow en kosten gemaakt voor de inkoop van gas/elektra. De particulier is doorgaans achteraan de wachtrij bij het terugkrijgen van geld dus alles wat je hebt betaald is ongewis. Daarom dat je op veel plekken ook leest dat mensen storneren wat ze kunnen. Beter dat je achteraf een beetje moet bijbetalen dan dat je niets meer terugkrijgt.

Dat gezegd hebbende, ik ben blij dat ik gewoon bij een grote partij zit. Niet geheel vrije keuze maar omdat we winddelen hebben gekocht om het tekort wat we niet met zonnepanelen kunnen opwekken kunnen afdekken :P
Er zijn mensen die daarom hun voorschotbedrag zo laag mogelijk hebben. Die zeggen: ik betaal liever 1x per jaar, dan dat een leverancier een heel jaar rendement van mijn geld kan maken. En als inderdaad een leverancier failliet gaat, dan ben je alles kwijt...

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1415 on: November 07, 2021, 09:46:48 AM »
Eneco heeft in ieder geval moeten betalen voor het klanten bestand, dus er zou wat geld in kas moeten zijn bij Welkom Energie.
Aan de andere kant hebben ze ook een negatieve cashflow en kosten gemaakt voor de inkoop van gas/elektra. De particulier is doorgaans achteraan de wachtrij bij het terugkrijgen van geld dus alles wat je hebt betaald is ongewis. Daarom dat je op veel plekken ook leest dat mensen storneren wat ze kunnen. Beter dat je achteraf een beetje moet bijbetalen dan dat je niets meer terugkrijgt.

Dat gezegd hebbende, ik ben blij dat ik gewoon bij een grote partij zit. Niet geheel vrije keuze maar omdat we winddelen hebben gekocht om het tekort wat we niet met zonnepanelen kunnen opwekken kunnen afdekken :P
Er zijn mensen die daarom hun voorschotbedrag zo laag mogelijk hebben. Die zeggen: ik betaal liever 1x per jaar, dan dat een leverancier een heel jaar rendement van mijn geld kan maken. En als inderdaad een leverancier failliet gaat, dan ben je alles kwijt...
Dat kan inderdaad, maar mijn contract gaat in oktober in en vanwege de warmtepomp is de winter de grootste verbruiksperiode. Feitelijk ben ik dus de hele zomer aan het betalen om de winter in te halen :P

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1416 on: December 01, 2021, 12:35:32 PM »
Hoi allemaal. Sinds lange tijd weer eens hier. Het bijna dagelijks lezen van het forum doe ik al een hele tijd niet meer. Onze financiële doelen zijn echter ongewijzigd en we blijven prima op koers, maar ondertussen is de dagelijks focus wel wat verschoven.

Vandaag ontving ik een e-mail van Meesman over het binnenkort sluiten van o.a. het Aandelen Ontwikkelde Landen fonds voor nieuwe klanten, het goedkoper worden van het Aandelen Wereldwijd Totaal fonds (0,4% i.p.v. 0,5%) en het tijdelijk goedkoper zijn van het switchen van het ene naar het andere fonds (slechts 0,1% i.p.v. 0,25%). Wij beleggen tot nu toe in het Aandelen Ontwikkelde Landen fonds.

Zoals ik het zie zijn er voor ons nu drie opties:
1) Doorgaan met beleggen in het Aandelen Ontwikkelde Landen fonds.
2) Laten staan wat in het Aandelen Ontwikkelde Landen fonds staat en vanaf nu beleggen in het Aandelen Wereldwijd Totaal fonds.
3) Alles switchen naar het Aandelen Wereldwijd Totaal fonds en vanaf nu beleggen daarin.

Wat zijn de plannen van andere Meesmanners hier?

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1417 on: December 02, 2021, 11:40:18 PM »
Heel eerlijk? Ik zit in beide fondsen, heb de komende tijd nog geen tijd om me te gaan verdiepen en laat het gewoon nog lekker zo doorlopen (1x per maand automatische inleg). Ik kijk over een tijdje wel wat ik ermee ga doen.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1418 on: December 04, 2021, 05:59:03 AM »
Vandaag ontving ik een e-mail van Meesman over het binnenkort sluiten van o.a. het Aandelen Ontwikkelde Landen fonds voor nieuwe klanten, het goedkoper worden van het Aandelen Wereldwijd Totaal fonds (0,4% i.p.v. 0,5%) en het tijdelijk goedkoper zijn van het switchen van het ene naar het andere fonds (slechts 0,1% i.p.v. 0,25%). Wij beleggen tot nu toe in het Aandelen Ontwikkelde Landen fonds.
 de plannen van andere Meesmanners hier?
Ik heb sowieso de aandelen omgezet naar aandelen wereldwijd voor het grootste deel. Ik had zelfs begin dit jaar de totale inleg uit laten keren omdat mijn schoonzus failliet dreigde te gaan vanwege de sluiting als gevolg van de Corona maatregelen.
Nu heb ik dat inmiddels weer opnieuw belegd, terwijl de spaarpot wat steviger gevuld is om schoonzus alsnog uit de brand te kunnen helpen als dat nodig is. Maar, we hebben ook gezegd dat wanneer ze failliet gaat onze spaarpot ook eindig is.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1419 on: December 06, 2021, 10:00:25 AM »
Bedankt voor jullie reacties. Aan de ene kant neig ik naar omzetten, dus mijn optie 3. De kosten van het switchen verdien ik in een jaar terug en daarna heb ik er qua kosten voordeel van. Ik verwacht daarbij dat Meesman in de toekomst het Aandelen Wereldwijd Totaal fonds, als nu duidelijk naar voren geschoven vlaggenschip, nog goedkoper zal gaan proberen aan te bieden en dat dat voor de overige fondsen niet aan de orde zal zijn. Aan de andere kant zie ik echter dat YTD 2021 het Aandelen Ontwikkelde Landen fonds 3,3% meer rendement pakt en dat is niet weinig. Goedkoop switchen kan pas vanaf eind december, dus ik kan er nog even over nadenken, maar vind het een lastige.


klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1420 on: December 15, 2021, 05:23:10 AM »
Ik heb afgelopen tijd wat verduurzaming met budget gedaan aan mijn huis. Ik denk dat dit wel een beetje in de portemonnee gaat schelen, alle kleine beetjes helpen. Ik heb:

  • Radiatorfolie aangebracht op 2 grote en 3 kleine radiatoren) (€17,19 bij Gamma) aangebracht.
  • 26 meter aan CV buizen op zolder geïsoleerd (€11,31 bij Gamma).
  • Van 2 kleine raampjes met enkelglas, dubbelglas gemaakt (met glas wat ik nog had liggen).
  • Nieuw op afstand bestuurbare mechanische ventilatie geinstalleerd (nieuwe voor €135 op marktplaats gekocht, nieuwprijs is €250) welke zuiniger is dan de 15 jaar oude die er hing. De oude deed het niet meer goed, daardoor deden we vaak het raam in de douche open, waardoor er veel kou naar binnen kwam. Nu kan dat raam op ventileren gezet worden en afzuiging op maximaal, dan blijft de koud iets beter buiten en is de vochtige lucht nog sneller weg ook.
  • Alle kozijnen nagelopen op tocht, raam en deur rubbers vervangen. (rubber had ik nog liggen, kost ook niet zoveel).
  • CV waterzijdig ingeregeld (zijn veel filmpjes van te vinden op Youtube). Ik had 'm al op eco stand staan, maar heb mijn CV watertemperatuur verlaagd naar 50 graden (eerder stond deze op 80!), en het vermogen flink naar beneden geschroefd. Veel testjes gedaan, maar nu krijg ik mijn huis warm, op het laagst mogelijke vermogen. Ik raad het iedereen aan, standaard staan de CV installaties erg onzuinig ingesteld. Zie ook: https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/waterzijdig-inregelen

Ik heb een middenwoning uit 1985, welke redelijk geïsoleerd is. Komende jaren wil ik stap voor stap de isolatie verbeteren, dat het huis klaar is om op een gegeven moment van het gas af te gaan. De technieken om ons huis nu al van het gas af te halen vind ik te duur en ben nog niet helemaal overtuigd van de huidige systemen (lawaaierig, gas-ketel nog nodig om bij te warmen). Ik hoop over een aantal jaar een betaalbare warmtepomp o.i.d. en zonnepanelen met accu’s in huis te halen.

Jullie nog ideeën voor simpele isolerende oplossingen?

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1421 on: December 15, 2021, 11:43:53 PM »
...
Jullie nog ideeën voor simpele isolerende oplossingen?

Meten is weten. Je kan een warmte scan laten maken. Sommige gemeentes doen dat zelfs gratis. Dan kun je precies zien waar je verlies vandaan komt.

Verder is natuurlijk de beste en simpelste methode een dikke trui en warme sloffen en de temperatuur omlaag. :) Als je een koude vloer hebt kun je aan een kleed denken. Heb zelf ooit een elektrische deken gebruikt om mijn bank te verwarmen voor mijn schoonmoeder die het bij ons te koud vond. Zij zat toch alleen op die bank als ze op bezoek kwam.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1422 on: December 24, 2021, 06:31:49 AM »
Blog van Meesman over wereldwijd versus ontwikkelde landen beleggen:

https://www.meesman.nl/nieuws-en-artikelen/aandelen-wereldwijd-totaal-passief-tot-in-de-puntjes/

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1423 on: January 03, 2022, 12:29:22 AM »
Dag allemaal,

Een erg gelukkig 2022 gewenst!

Het jaar is om, tijd om de balans op te maken. Met mijn beleggingen heb ik een rendement behaald van 27,44%. Deze beleggingen zijn ook gelijk mijn spaargeld, ik heb 65,85% van mijn inkomen gespaard. Dit is exclusief pensioenopbouw of hypotheek aflossing. Ik ben tevreden! Het was natuurlijk wel een ‘makkelijk’ beleggingsjaar zo opklimmend na de ‘coronadepressie’. Ik denk en hoop dat ik de savingrate komend jaar door zal zetten. We hebben nog voldoende buffer om onvoorziene dingen te bekostigen.

FinanceFreaky

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 41
  • Time in the market beats timing the market 🚀
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1424 on: January 07, 2022, 06:55:58 AM »
Dag allemaal,

Een erg gelukkig 2022 gewenst!

Het jaar is om, tijd om de balans op te maken. Met mijn beleggingen heb ik een rendement behaald van 27,44%. Deze beleggingen zijn ook gelijk mijn spaargeld, ik heb 65,85% van mijn inkomen gespaard. Dit is exclusief pensioenopbouw of hypotheek aflossing. Ik ben tevreden! Het was natuurlijk wel een ‘makkelijk’ beleggingsjaar zo opklimmend na de ‘coronadepressie’. Ik denk en hoop dat ik de savingrate komend jaar door zal zetten. We hebben nog voldoende buffer om onvoorziene dingen te bekostigen.

Gelukkig nieuwjaar! Mooie resultaten heb je behaald :)

DagobertDuck

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 278
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1425 on: January 13, 2022, 08:01:33 AM »
Ik heb afgelopen tijd wat verduurzaming met budget gedaan aan mijn huis.
[....]
Jullie nog ideeën voor simpele isolerende oplossingen?

Ik ben me erin aan het verdiepen, en voor het rendement van de ketel is het vooral belangrijk dat de retourtemperatuur zo laag mogelijk is. Ik heb een infraroodthermometer besteld via Ali en ga binnenkort eens flink stoeien met de radiatoren.

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1426 on: January 14, 2022, 12:21:45 AM »
Daar heb ik me de afgelopen tijd ook in verdiept, heb de cv-ketel naar mijn weten nu mooi efficiënt ingesteld. De aanvoertemperatuur van het cv water is nu 50 en retourtemperatuur rond de 35. Het is zaak om de retour 20/25 procent lager te hebben dan aanvoer om de Hr-ketel op z’n efficiëntst te laten werken.

Ik heb sinds kort 4 radiatorventilatoren gekregen, die zorgen ervoor dat de radiatoren meer warmte afgeven (het beter de ruimte in blazen). Daardoor kan je je CV temerpatuur flink verlagen, en scheelt het dus m3 gas. Erg tevreden over!

Er loopt in onze gemeente een actie dat je voor 75 euro vergoed krijgt bij het kopen van duurzame hulpmiddelen voor in huis, daarnaast kun je een radiatorventilator krijgen als je online advies volgt. Dus ik heb een vriend van me gevraagd of ik de ventilatoren mochten hebben, aangezien hij geen interesse had. Mooie actie van de gemeente, ik heb nu voor 260 euro aan radiatorventilatoren hangen, allemaal gehad van de gemeente!

Heb ook een gratis warmtescan wat 2Cent adviseerde aangevraagd, ze maken na de lockdown een afspraak met me.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1427 on: January 18, 2022, 12:09:18 PM »
In Nederland ligt FIRE natuurlijk wat anders dan in de USA. het duurt langer om FI te worden, maar als je eenmaal de  pensioenleeftijd hebt, heb je wel een vast inkomen. In principe heb ik alleen geld nodig om de jaren tot mijn officiele  pensioendatum te overbruggen. Maar: Een eigen huis, een auto, dat zijn allebei kostenposten, en dit is in verhouding allemaal duur vergeleken met een zuinig leefbudget. Het geld waar je een jaar van kunt leven kan met een kleine verbouwing op zijn.  Ik heb wat grote uitgaven die eraan komen voor het huis: zonnepanelen, dak reparatie, ramen vervangen, keuken vervangen, op termijn een warmtepomp, en over 2 jaar een nieuwe tweedehands auto. Hoe reken je dat mee in je FIRE planning?
- een ruimer maandbudget gedurende FIRE zodat je steeds iets kunt aanpakken
- bij de start van FIRE een apart budget voor grote zaken
- eerst alle grote uitgaven achter de rug hebben voor FIRE, zodat als er tegenslagen komen je nog wat langer door kunt werken.

Hoe pakken jullie dit aan?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1428 on: January 18, 2022, 01:34:31 PM »
In Nederland ligt FIRE natuurlijk wat anders dan in de USA. het duurt langer om FI te worden, maar als je eenmaal de  pensioenleeftijd hebt, heb je wel een vast inkomen. In principe heb ik alleen geld nodig om de jaren tot mijn officiele  pensioendatum te overbruggen. Maar: Een eigen huis, een auto, dat zijn allebei kostenposten, en dit is in verhouding allemaal duur vergeleken met een zuinig leefbudget. Het geld waar je een jaar van kunt leven kan met een kleine verbouwing op zijn.  Ik heb wat grote uitgaven die eraan komen voor het huis: zonnepanelen, dak reparatie, ramen vervangen, keuken vervangen, op termijn een warmtepomp, en over 2 jaar een nieuwe tweedehands auto. Hoe reken je dat mee in je FIRE planning?
- een ruimer maandbudget gedurende FIRE zodat je steeds iets kunt aanpakken
- bij de start van FIRE een apart budget voor grote zaken
- eerst alle grote uitgaven achter de rug hebben voor FIRE, zodat als er tegenslagen komen je nog wat langer door kunt werken.

Hoe pakken jullie dit aan?

Wij zitten ook in die situatie om alleen de jaren tot aan ons pensioen te overbruggen. Dus we hadden geen 25 x ons jaarlijks budget, maar in ons geval 16 x ons jaarlijks budget om ca 20 jaar te overbruggen. We hoopten dat de stijging van de aandelen, na winstbelasting, zorgt voor overbrugging van die laatste 4 jaar.

Verder hebben we ook nog wat achter de hand in de vorm van een hut/vakantiehuisje dat we kunnen verkopen. En we hebben (naar alle waarschijnlijkheid) erfenissen die we ooit gaan krijgen, die we niet hebben meegerekend in het FIRE bedrag.

Wij hebben als jaarlijks budget het bedrag genomen dat we per jaar uitgeven en vermenigvuldigd met ca 2, en afgerond tot een mooi getal naar boven. Dat moet dan ook de grote uitgaven includeren. We weten dat een nieuwe auto bij ons ongeveer 10 jaar mee gaat en dat we hem dan inruilen. Dus rekenen we afschrijving van 10% van de nieuwprijs per jaar in het budget. Dat is zelfs nog te veel, want je krijgt nog wat terug bij verkoop. Als je een ouder huis koopt en denkt elk jaar een grote investering te moeten doen, moet je je budget groter maken. Wij hebben dus bij start FIRE maar 1 rond bedrag genomen als jaarlijks budget in de hoop dat dat ongeveer goed zal zijn in de toekomst.

Wat mij wel wat bezorgd maakt, is dat de prijzen van zowel de stroom (daar gaat onze verwarming en warm water op), als de benzineprijzen, als voedselprijzen flink omhoog zijn gegaan de afgelopen winter. Met meer dan de inflatie. Daar houdt het FIRE systeem geen rekening mee. Ik hoop nog eens een grote groententuin te hebben om wat aan de voedselprijzen te kunnen doen.

Voorlopig na 2 jaar FIRE hebben we meer geld dan toen we begonnen. :-) Onder andere door de grote stijging van de aandelenmarkt. Maar ik denk niet dat dit altijd zo zal blijven.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1429 on: January 18, 2022, 05:13:17 PM »
Dank voor je uitgebreide antwoord @Linea_Norway. Twee keer de jaarlijkse uitgaven zou bij mij ook alle kosten wel,dekken, denk ik zo. Maar misschien toch dit jaar alvast wat grote (dure) klussen wegwerken.
 
Ik werk hier nu tien jaar naar toe, wil in principe nog 1,5 jaar werken en dan zou het over moeten zijn, maar nu het dichtbij komt vind ik het eigenlijk doodeng. Ik heb al ongeveer genoeg geld tot mijn pensioen als ik zuinig doe, genoeg overwaarde om eventueel alle huis klussen van te kunnen doen als ik dan niet genoeg gespaard heb, waarom doe ik zo moeilijk? Ik ga nu van de fase: "sparen sparen sparen, je bent er nog lang niet", naar de fase: "je moet nu echt dingen gaan plannen als je over 1,5 jaar wilt stoppen".

Pffft. Spannend.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1430 on: January 19, 2022, 01:14:01 AM »
Dank voor je uitgebreide antwoord @Linea_Norway. Twee keer de jaarlijkse uitgaven zou bij mij ook alle kosten wel,dekken, denk ik zo. Maar misschien toch dit jaar alvast wat grote (dure) klussen wegwerken.
 
Ik werk hier nu tien jaar naar toe, wil in principe nog 1,5 jaar werken en dan zou het over moeten zijn, maar nu het dichtbij komt vind ik het eigenlijk doodeng. Ik heb al ongeveer genoeg geld tot mijn pensioen als ik zuinig doe, genoeg overwaarde om eventueel alle huis klussen van te kunnen doen als ik dan niet genoeg gespaard heb, waarom doe ik zo moeilijk? Ik ga nu van de fase: "sparen sparen sparen, je bent er nog lang niet", naar de fase: "je moet nu echt dingen gaan plannen als je over 1,5 jaar wilt stoppen".

Pffft. Spannend.

Bang zijn is heel normaal. Had ik ook heel erg. Dat is het OMY syndroom (one more year). Daar schrijven veel mensen op het forum over. Uiteindelijk moet je rationeel vertrouwen in je plan hebben, anders werk je voor de zekerheid door tot je 65ste met 2-3 miljoen op de bank. En als blijkt dat je niet genoeg had, kun je altijd weer (deeltijd) gaan werken, desnoods een simpel baantje.

Ik dacht trouwens dat we al een jaar eerder konden stoppen, maar daar was mijn man niet comfortabel mee. Hij heeft mijn berekeningen goed bestudeerd en besloten dat we nog een jaar moesten wachten. Belangrijk om de beslissing samen te nemen.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1431 on: February 21, 2022, 03:56:43 AM »
Ik heb hier al véél vaker geklaagd over onze huis/verbouwingssituatie, maar hier nog maar eens een verhaaltje :)

Voor ons gevoel zitten we op een lastig punt. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verhogen van ons inkomen. Van benedenmodaal zijn we naar bijna 2,5 x modaal gegaan. Nu willen we ook wat gaan verbeteren aan onze levenskwaliteit. We wonen in een oud klein huisje dat voorheen alleen cosmetisch wat aandacht nodig had, maar inmiddels de nodige serieuze gebreken begint te krijgen, en een laag energielabel heeft. We zijn zuinig met energie, maar waar onze eindafrekening voor de afgelopen 12 maanden op €58 per maand uitkwam, wordt ons nieuwe voorschot nu €180. De verwarming nóg een graadje lager gaat hem niet meer worden (en zet ook geen zoden aan de dijk met deze tarieven).

We hebben een lijstje noodzakelijke en sterk wenselijke dingen op een rijtje gezet, maar de offertes komen gewoon té hoog uit voor ons budget. Volgens de hypotheekadviseur kán het wel, maar ruimte om te sparen is er dan niet meer echt. Is volgens de adviseur ook niet nodig als je een vaste baan hebt en een buffer ter hoogte van de Nibud-norm :-) . Dat zien we dus niet zitten. Een ander huis kopen dat net een klein maatje groter is en íets beter geïsoleerd kost al snel richting een half miljoen in onze woonplaats of omringende plaatsen. Zien we dus ook niet zitten. (en dan wonen wij nog niet eens in de Randstad! Ook hier zijn de prijzen idioot). We zouden een woning kunnen kopen die wél aan de eisen voldoet en een stuk betaalbaarder is, maar dan zit je te kijken naar plaatsen ongeveer dertig autominuten van onze huidige woonplaats. En je moet dan ook wel met de auto want in alle betaalbare dorpen is niet of nauwelijks OV. Als het er al is dan meestal alleen tijdens schooltijden, niet in de avonden/weekenden. We hebben nu niet eens rijbewijs/auto en werken allebei op loopafstand van huis. Dus dat is een heel ander leven waar we echt niet op zitten te wachten, en wat weer andere hoge kosten met zich meebrengt.

Dus, wat nu? We gaan vermoedelijk alleen het strikt noodzakelijke onderhoud doen. Dat is met name het oplossen van een lekkage. Als er daarna nog budget over is, dan nog meer isoleren. En dan afwachten.  Hopelijk over een paar jaar de rest, als we meer gespaard hebben. Ik heb het gevoel dat ons een economisch slechte tijd te wachten staat, en gelukkig is mijn baan is extreem crisisbestendig. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de prijzen voor de noodzakelijke werkzaamheden dan lager worden. Al sinds de vorige crisis zijn er volgens mij ook gewoon veel te weinig werknemers in de bouw.

Het gaat om echt grote, specialistische klussen, dus zelf doen is ook geen optie. We hebben ook geen handige familie die zouden kunnen helpen, en ik heb zelf een fysieke beperking, dus het deel wat we zelf gaan doen (zoals schilderen) zal mijn partner in zijn eentje tijdens de avonden/weekenden moeten doen.

Ik merk dat ik het wel lastig vind om als dertigers met een ruim inkomen nog altijd in een veredeld studentenhuis te wonen waar alles piept en kraakt, waar het binnen tocht en het stucwerk op verschillende plekken loslaat. Ik woon al mijn hele leven in koude, tochtige ongezellige huizen. Dit huis is het eerste huis dat wel gezellig aanvoelt, gelukkig, maar nog steeds koud en tochtig. Ik merk dat ik ook steeds minder graag bezoek uitnodig en me een beetje schaam voor de staat van het huis. Het eerste wat je ziet als de deur open gaat is een muur met afbrokkelend stucwerk. Dat soort kleine dingen aanpakken voelt ook als zonde van het geld - het stucwerk laten repareren ipv vervangen zou bijvoorbeeld maar €2000 kosten, maar als we over een paar jaar de hele elektra gaan vervangen moet er toch weer opnieuw gestuct worden. Dan moet je twee keer kosten maken.

Het goede nieuws is wel dat we voorlopig nog geen schade hebben opgelopen door Dudley, Eunice en Franklin! Veel mensen die we kennen hebben al wel schade (in de categorie "omgewaaide schutting/tuinhuis" geen bomen op het dak gelukkig)  maar wij hebben tot nu toe dus nog geluk.

Merken jullie al iets van de hoge inflatie op het moment? Bij ons gaat de energierekening vanaf deze maand dus fors omhoog, en ik merk ook dat de boodschappen duurder worden. We zijn nu onze voorraad een beetje leeg aan het eten, dus dat scheelt nog een stukje. We hadden eerst een voorraad waar we twee weken quarantaine mee door zouden kunnen komen zonder elke dag hetzelfde te eten, maar ondertussen worden de quarantaineperiodes steeds korter en is er een stuk minder angst voor besmetting bij de meeste mensen. Mochten we nu een tijdje binnen zitten en iets tekort komen kunnen we nu gerust de buurvrouw wel vragen om wat dingen te brengen. Gelukkig is onze hypotheek lekker laag, hebben we scherp gekeken naar onze verzekeringen en het eigen risico dat we kunnen dragen, en hebben we verder niet zoveel vaste kosten. Geen auto's, OV en fiets worden veel minder gebruikt dan voorheen dus veel minder kosten. Ik ben sowieso niet iemand die van winkelen houdt maar de afgelopen jaren heb ik nóg minder uitgegeven aan kleding. Ik heb een paar nette setjes die ik voor kantoordagen bewaar en de iets oudere kleding ziet er achter de webcam nog prima uit. Ik merk ook echt dat mijn nette schoenen veel minder snel aan vervanging toe zijn.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1432 on: February 21, 2022, 04:55:17 AM »
Ik heb ook een oud huis Imma, met wat achterstallig onderhoud. Grote projecten stel ik momenteel even uit, echt verbouwen is niet te betalen!

In jouw geval zou ik het stucwerk wel laten repareren. Het is een dagelijkse ergernis, en wie weet hoe lang het vervangen van de electriciteit nog gaat duren. Tegen die tijd moet er vast ook meer gestuct worden, en dan gaat dit opnieuw doen  gewoon mee op de grote hoop.

Ik zou ook niet verhuizen naar een plek zonder OV, dat kan ook enorme impact hebben op je sociale leven.  Ik ben opgegroeid in een dorp maar terwijl een huis daar wat goedkoper is, is het leven zelf duurder want je moet altijd met de auto. Een doos schroefjes is 10 km rijden.  Een klosje garen is 10 km rijden. Een avond stad en schouwburg is, als je ook wilt drinken, meteen een hotelletje erbij, en als je BOB bent benzine en huizenhoge parkeerkosten (de bus rijdt niet zo laat terug).

Mijn aanpak is: kleine stappen, en de grote maar even laten zitten. Zo wil ik nieuwe ramen aan de achterkant en openslaande deuren, en een nieuwe keuken (huidige is 30 jaar oude scheefgezakte Ikea keuken), en daar ook watervast laminaat. Het is het meest practische om dit allemaal tegelijk te doen. Maar dat betekent drie jaar langer doorwerken... ik ga wachten op een aanbieding laminaat, Ikea keuken nog een jaartje uitstellen, en die ramen... daar slaap ik nog even over. Nu overigens lekkage op het dak dus dat gaat voor alles. Als ik een dakdekker kan vinden....

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1433 on: February 21, 2022, 08:38:42 AM »
Een dakdekker gaan vinden na deze week gaat volgens mij nog best een probleem worden!! Die hebben het ongetwijfeld heel druk.

Misschien zit het idee van alles op de financieel meest efficiënte manier willen doen mij ook een beetje in de weg. Maar ik heb er zo'n hekel aan om dubbel werk te gaan doen en dan twee keer kosten te maken. Wij zitten ook met het oude-keuken verhaal. Ook die keuken staat op het lijstje, maar het vervangen van de houten ondervloer voor een geïsoleerde betonnen vloer met vloerverwarming moet dan weer echt eerst gebeuren.  Gelukkig is onze woningbouwkeuken uit de jaren '80 wel degelijk en hebben we de keuken een beetje opgelapt met wat verf en een coupon vinyl die de bruine tegels bedekt. Het is niet dat we helemaal niks hebben gedaan om het huis wat leuker te maken, maar tientjeswerk zoals een pot verf en een stukje vinyl voelt in mijn hoofd alweer anders dan een paar duizend euro.  De ramen en kozijnen staan ook nog op mijn wensenlijstje, maar dat is makkelijk als "losse" klus te doen. Dat komt nog wel een keer.

Ach, op een dag is het huis een keer af, ik had alleen gehoopt dat het minder dan 10 jaar zou duren :-). Ik ontving vanmorgen het jaarlijkse hypotheekoverzicht van de hypotheekverstrekker en dan ben ik toch altijd wel heel blij. In plaats van een half miljoen staat daar een bedrag met vijf cijfers, dat afgelost is als ik begin 50 ben. Dat is de andere kant van de medaille.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1434 on: February 22, 2022, 01:03:07 AM »
Imma, als je nu een gezellig huis hebt en op loopafstand van je werk woont, zou ik daar lekker blijven wonen. Alle alternatieven zijn lastiger. Dus je moet blijven investeren in je huis. Als je het noodzakelijke doet, denk ik dat je huis ook meer waarde krijgt. Maak maar een lijst van wat het belangrijkste is en begin daar.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1435 on: February 22, 2022, 01:46:01 AM »
Imma, als je nu een gezellig huis hebt en op loopafstand van je werk woont, zou ik daar lekker blijven wonen. Alle alternatieven zijn lastiger. Dus je moet blijven investeren in je huis. Als je het noodzakelijke doet, denk ik dat je huis ook meer waarde krijgt. Maak maar een lijst van wat het belangrijkste is en begin daar.

"Het noodzakelijke" is 2 ton. Dat is energielabel A en gemoderniseerd naar de standaarden van 2022, geen bijzonder luxe afwerking. Daarvan zou naar schatting 60-70% wel weer terugkomen in waardestijging, maar dat vind ik een beetje lastig om nu mee te rekenen. De prijzen stijgen in onze stad circa 20% per jaar maar mijn onderbuikgevoel zegt dat daar een heel stuk gebakken lucht in zit.

We hebben gisteravond een lijstje gemaakt van wat er nu écht snel moet gebeuren en wat écht inefficiënt is om later te doen. Dan komen we op circa €100.000 op basis van de twee offertes die we hebben gehad. Dan zijn we in ieder geval grotendeels van het gas af, geen lekkages meer etc. Daarmee besparen we natuurlijk ook weer elke maand, wat we weer kunnen stoppen in klussen die we "los" kunnen doen. Dat is véél geld maar dat moet voor ons nog wel te doen zijn.

Vanmorgen stond er toevallig ook een artikel in de lokale krant dat autobezit in dorpen steeds meer noodzakelijk wordt. Ik ben zelf ook opgegroeid in een dorp maar destijds (jaren 90) was dat prima te doen. Er waren regelmatige busverbindingen naar de dichtstbijzijnde plaats met treinstation en de steden met vervolgonderwijs. In ons eigen dorp waren er genoeg winkels, kledingzaken, een aantal boekwinkels, een Hema, etc. Ik was toevallig pas weer eens in mijn geboortedorp (ik heb er geen familie meer) en bijna al die winkels zijn nu weg. Nog een of twee oude dames-winkels, maar voor de meeste dingen zul je naar de stad moeten. Naar de plaats met treinstation stopt de busverbinding nu om 8 uur 's avonds, naar de studentensteden kun je nog wel 1 x per uur tot een uur of 11 en de helft van de haltes zijn verdwenen. Er wordt nog flink gebouwd in het dorp, dus mensen wonen er blijkbaar nog steeds graag, maar je leven moet dan wel echt sterk gericht zijn op je dorp en je moet graag in de auto zitten.

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1436 on: March 08, 2022, 08:38:33 AM »
Hoi Imma, ik ben benieuwd wat de verbouwplannen zijn. Om bijna van het gas af te willen, doel je dan op een warmtepomp? Of hybride warmtepomp? En waarom wil je vloerverwarming? Om de kosten te drukken zou je toch ook je houten vloer goed isoleren en lage temperatuur radiatoren nemen? Ipv betonnen delen te plaatsen. Of krijg je dan niet de isolatiewaarden wat tegenwoordig normaal is? Twee ton klinkt zoveel om alleen noodzakelijke klussen aan te pakken.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1437 on: March 08, 2022, 01:35:38 PM »
Hoi Imma, ik ben benieuwd wat de verbouwplannen zijn. Om bijna van het gas af te willen, doel je dan op een warmtepomp? Of hybride warmtepomp? En waarom wil je vloerverwarming? Om de kosten te drukken zou je toch ook je houten vloer goed isoleren en lage temperatuur radiatoren nemen? Ipv betonnen delen te plaatsen. Of krijg je dan niet de isolatiewaarden wat tegenwoordig normaal is? Twee ton klinkt zoveel om alleen noodzakelijke klussen aan te pakken.

Nee, we nemen geen warmtepomp. Dat schijnt in een rijtjeshuis een probleem te zijn ivm geluidsoverlast en is in een klein huis blijkbaar sowieso niet lonend qua kosten/baten.

Isoleren en de houten vloer houden is ingewikkeld. Je wilt natuurlijk niet dat je vloer ineens tien centimeter hoger ligt dan de straat. Dus als je wil isoleren moet de houten ondervloer er sowieso uit en moet er een stuk naar beneden worden gegraven. Dan kun je daarna wel weer die oude houten ondervloer terug gaan leggen maar je komt dan toch nooit aan de beste isolatiewaarden. Als je dan toch bezig bent dan kun je net zo goed de vloer met de beste isolatiewaarde er in leggen (beton). En vloerverwarming hetzelfde ding. We willen sowieso van het gas af. Dus als je toch een nieuwe vloer moet leggen kun je net zo goed meteen vloerverwarming leggen. Het scheelt bovendien ook elders kosten: het leidingwerk van de CV is op een aantal plekken aan vervanging toe en op andere plekken liggen de buizen op hinderlijke plekken over de muur, sommige radiatoren zijn bijna doorgeroest, in plaats van dat te vervangen slopen we nu de CV er in zijn geheel uit. Qua kosten valt dit stuk overigens allemaal nog behoorlijk mee. Qua comfort gaat het waarschijnlijk veel schelen. Ik heb het idee dat de vloer de grootste bron van kou in huis is.

We vinden zelf 2 ton ook echt te gek, dus we hebben besloten het toch in etappes te doen. Vervangen van ramen en kozijnen, isoleren dak en dakkapellen en opnieuw stucen stellen we uit. Dat is samen al zeker 50k volgens de huidige offertes. De prijzen liggen nu gewoon hoog. We focussen ons nu op de grootste gebreken en de zaken waar je later echt niet meer bij kan, zoals leidingwerk.

We gaan verder o.a. keuken/badkamer/toilet vervangen (allemaal circa 1980, komt niet iets bijzonder luxe voor in de plaats, maar badkamer lekt, tegels vallen van de muur in het toilet, keuken staat op instorten - het moet echt) toilet boven aanleggen (ook echt duur maar medisch noodzakelijk) de hele elektra opnieuw (ook noodzakelijk, al een keer bijna brand gehad door beunwerk van vorige eigenaar). Allemaal dingen die nauwelijks zichtbaar zijn maar wel heel duur.

klomp

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 16
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1438 on: March 08, 2022, 10:47:00 PM »
Ah, ik snap m! Goeie keus om de noodzakelijke dingen alvast op te pakken. Succes ermee!

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1439 on: March 09, 2022, 12:50:13 AM »
Bedankt! We hopen vandaag de laatste handtekeningen te zetten en dan gaat het (over een tijdje) toch echt gebeuren. De "als we toch bezig zijn" redenering is soms wel verleidelijk om toch teveel dingen in één verbouwing te willen stoppen. We willen aan de ene kant wel efficiënt werken maar aan de andere kant toch echt geen 2 ton uitgeven. We hebben nu een bouwdepot van een ton aangevraagd. Daarmee komen we qua hypotheek op circa 65% van de woningwaarde na verbouwing uit en op minder dan de helft van wat verantwoord zou zijn met ons inkomen. De rest gaan we of uit spaargeld bekostigen of nog overslaan. We zijn allebei niet bijzonder handig, maar mijn partner gaat wel hier en daar proberen wat te ondersteunen. Een groot deel van het strippen en slopen hopen we wel zelf te doen. Een bekende van ons is goed bekend in de wereld van de schroothandel, daar verdienen we de verbouwing niet mee terug maar het zal wel weer wat opbrengen.

Al met al voelt het wel heel raar om met zulke dingen bezig te zijn terwijl er elders in Europa mensen uberhaupt geen huis meer hebben. Misschien staan we wel aan de vooravond van de derde wereldoorlog. Economisch gaat dit ongetwijfeld een zwaar jaar worden. Het is dat we al een half jaar bezig zijn, maar eigenlijk is dit niet het moment om grote financiële beslissingen te maken.




2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1440 on: March 09, 2022, 11:15:51 AM »
Nou ja, aan de andere kant kan het zijn dat de energie prijs zomaar met meer dan 100% omhoog gaat en daar dan weer wat mee terug verdient. Ook kun je niet gaan wachten tot er niets meer aan de hand is. Die oorlog kan jaren duren. En daarna komt het volgende ding weer. Mijn manier om met dit soort risico's om te gaan is kijken of de grote meerderheid van Nederland eerder dan ik in de problemen komt. Zo ja, dan zal de regering allerlei regelingen treffen die mij ook redden. Je hoeft niet sneller te zijn dan de leeuw. Alleen sneller dan de gene naast je.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1441 on: March 10, 2022, 08:31:30 AM »
@Imma Je gaat met de vloerverwarming een meer comfortabel leven krijgen.

Slopen is redelijk goed zelf te doen. Zelfs een betonnen badkamervloer eruit bikken, gaat met een electrische pikhouweel makkelijk. Maar je moet ook van je afval afkomen. Wij moesten voor betegelde badkamermuurplaten betalen per kilo. Dat koste best veel. De betonnen vloer hebben we toen maar in een hoekje van de tuin gestort.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1442 on: March 10, 2022, 09:02:14 AM »
Er zullen redelijk wat containers met puin afgevoerd moeten worden denk ik, zelfs als we zoveel mogelijk hergebruiken / gratis weggeven. Ik heb begrepen dat je moet rekenen op iets van €500-600 per container van 10 kuub, dus het is inderdaad duur. We hebben maar een postzegeltuintje dus daar kunnen we het ook niet kwijt :) We moeten al wat ruimte in de tuin inleveren omdat de brakke bijkeuken die we gaan vervangen een (klein) maatje groter wordt dan de huidige. De muren worden dan ook 30 centimeter dik... Blijkbaar is dat de huidige standaard voor isolatie. We gaan het in ieder geval niet meer koud krijgen daar!

We hebben een keer eerder een container geplaatst toen we onze tuin hebben opgeknapt en hoewel die pal voor het huis stond en wij gewoon thuis waren, was daar 's nachts toch allerlei zooi in gegooid. Dat was een extra groot probleem omdat het afval was en onze container tegen het groen-tarief was berekend. Voor deze verbouwing zullen we tijdelijk het huis moeten verlaten, ik ben bang dat er dan al helemaal veel "bijgevuld" gaat worden. Een tijdje terug toen overburen hebben verbouwd is hun lege container 's nachts compleet vol gegooid. Wij kregen al de tip om wat kleinere containers te huren, die 's ochtends te laten neerzetten en zorgen dat hij 's nachts al helemaal vol is, ipv een grotere container te huren die dagenlang half leeg is.

Siebrie

  • Stubble
  • **
  • Posts: 144
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1443 on: March 15, 2022, 08:25:24 AM »
imma, bij mijn ouders in de straat in een binnenstad gebruiken de mensen tegenwoordig afsluitbare containers. Ze zijn ietsje duurder, maar bestaan!

Wij wonen in een klein dorp boven Brussel en moeten ook renoveren, ook bij ons lekt de keukenaanbouw. We hebben diverse aannemers gevraagd eens te komen kijken en een offerte uit te brengen, maar ze komen domweg niet, omdat het een te kleine klus is. Nu hebben we dus een architect in de arm genomen, en gaan we dan maar direct alles in huis laten doen wat ons dwars zit of wat kapot is. We hebben een optie op een extra hypotheek, die in gang schiet zodra we kosten hebben.  We hebben een budget van €170.000, en de architect weet dat dat ons uiterste budget is, dat we niet het allerbeste moeten hebben, dat we ook prima restjes willen gebruiken (restantje tegels / laminaat / etc) of een 'gaat uit de collectie'-keuken.
We betalen dus wat extra voor de architect, maar het kantoor werd ons door diverse mensen aanbevolen met 'zelfs alle plinten en stopcontacten zitten erin en op de juiste plek'. Hij/zij (het is een bureau en het wisselt een beetje) gaat alle contacten met de aannemer doen en alle bureaucratische rompslomp; heerlijk! Daar wil ik best voor betalen!

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1444 on: April 18, 2022, 02:41:27 AM »
Hoi Imma, ik ben benieuwd wat de verbouwplannen zijn. Om bijna van het gas af te willen, doel je dan op een warmtepomp? Of hybride warmtepomp? En waarom wil je vloerverwarming? Om de kosten te drukken zou je toch ook je houten vloer goed isoleren en lage temperatuur radiatoren nemen? Ipv betonnen delen te plaatsen. Of krijg je dan niet de isolatiewaarden wat tegenwoordig normaal is? Twee ton klinkt zoveel om alleen noodzakelijke klussen aan te pakken.

Nee, we nemen geen warmtepomp. Dat schijnt in een rijtjeshuis een probleem te zijn ivm geluidsoverlast en is in een klein huis blijkbaar sowieso niet lonend qua kosten/baten.

Je hebt richtlijnen waar je aan moet voldoen en je kan 'm nog stiller maken door er een suskast omheen te bouwen. Belangrijkste is dat je niet de kleinst mogelijke warmtepomp pakt want die draait het gros van de tijd op zware last met het meeste geluid.

Wij zijn dus al afgestapt van de stadsverwarming en blij toe, gezien de tarieven van nu. De warmtepomp die wij hebben is gewoon een airco die warm water door de radiatoren laat gaan. 9kW met flash injection waardoor die bij -20 nog steeds die 9kW kan leveren. Wij zouden met een 5 of 7kW ook rond kunnen komen maar juist die vermogensgarantie was voor ons belangrijk.
En als het beestje loopt, dan is ie 10 minuten wat geluid aan het maken om vervolgens terug te zakken naar bijna onhoorbaar. Helemaal als we de stille modus aan zetten!

Hoe weet ik dat? Omdat onze buurman vorig jaar in augustus klaagde dat onze warmptempomp stiekum best veel geluid maakte. Dus ik vroeg verbaasd wanneer hij dat hoorde dan, zegt ie 's nachts rond 3 uur. Nou buurman, onze warmtepomp stond al sinds begin mei uit :D

Side note, wij hebben ons dak ook vol zonnepanelen en de rest van de lasten met winddelen afgedekt. Met de heffingskorting op energie komen we waarschijnlijk in de min als het gaat over de totale lasten in een jaar!

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1445 on: June 27, 2022, 08:00:14 AM »
@Alfred J Quack ik had je meest recente reactie niet meer gezien, maar we hebben elkaar denk ik verkeerd begrepen. Bij ons komt er beneden vloerverwarming in combinatie met zonneboiler en boven inderdaad verwarming / koeling dmv een split-airco wat inderdaad een soort miniwarmtepomp is, als ik het goed begrijp. Dat koelen gaan we vermoedelijk nauwelijks gebruiken maar na het doorgerekend te hebben bleek dit inderdaad wel de meest efficiënte manier van verwarmen te zijn. Ook straks na veel betere isolatie zal er nog steeds wel wat bijverwarming nodig zijn boven, met name in de winter. Ik verwacht dat ik ook in de toekomst de helft van de week thuis blijf werken. Bij het woord "warmtepomp" denken de meeste mensen, ik in ieder geval wel, meer aan een aardwarmtepomp en de hele installatie daarvan dan aan een simpele split airco. Het idee van die koelvloeistof in zo'n installatie vind ik milieutechnisch nog altijd niet prettig, ik vind dat soort afwegingen heel lastig. Het is een gesloten systeem waar de vloeistof niet zomaar uit kan, aanleg/onderhoud zal door een prof worden gedaan, het hele systeem verbruikt vele malen minder energie dan andere manieren van elektrisch verwarmen en toch zit het mij niet echt 100% lekker.  Maar perfect is the enemy of good, zoals ze zeggen. Qua duurzaamheid gaan we er toch wel minimaal 75% op vooruit, en we leefden al zo bewust mogelijk.

Wat mijn volgende vraag meteen nog hypocrieter maakt.

Wij hebben allebei geen rijbewijs/auto en wonen op een locatie die perfect is voor auto-loos wonen, met allebei ons werk op loopafstand. Heel luxe. Het is nu echter zo dat mijn werkgever eis dat ik mijn rijbewijs ga halen, en het niet halen betekent dat ik mijn vaste contract zou verliezen. Ook bij andere werkgevers zal dit een eis zijn. Met frisse tegenzin ben ik hier nu toch maar aan begonnen. Ja, ik heb al gecheckt of dit juridisch houdbaar is en dat is zo, in dit geval.

Vanwege een medische aandoening blijkt leren autorijden voor mij echt moeilijk te zijn, nog moeilijker dan ik al had verwacht. Ik heb inmiddels meer dan 70 lessen gehad en ik zal zeker over de 100 gaan. Los van het kostenplaatje (wat echt uitkomt op een idioot bedrag) is het een vaardigheid die ik met veel pijn en moeite verworven heb en die ik echt zal moeten blijven gebruiken. Ik merk nu al dat wanneer ik een keer een les oversla ik meteen achteruit ga. Zeker de eerste jaren zal ik waarschijnlijk 2 a 3 keer per week een uur moeten blijven rijden om de vaardigheid te behouden, misschien nog wel meer als ik ook echt zekerder wil gaan rijden. Ik ben me dus een beetje aan het verdiepen in de aanschaf van een auto.

Wat me eigenlijk opvalt en waarvan ik graag zou willen checken bij anderen of ik er niet helemaal naast zit, het valt mij op dat private lease van een nieuwe (elektrische) auto misschien wel de goedkoopste optie is. Dat had ik nooit gedacht. In het maandbedrag zit dan al de verzekering die voor mij als beginnend bestuurder natuurlijk torenhoog is. De goedkope oude tweedehands auto's die ik tegenkom slurpen brandstof, de verzekering + wegenbelasting is voor mij nog steeds hoog + een onbekende maandelijkse reservering voor onderhoud. Een private lease contract is vaak 3 tot 5 jaar, na die tijd zit hopelijk de vaardigheid van het autorijden er goed genoeg ingebakken om hem weer weg te kunnen doen en alleen nog maar zo nu en dan te rijden.

In mijn stad heb je Greenwheels en Amber auto's, maar die lijken relatief duur te zijn ten opzichte van een eigen auto, omdat je natuurlijk niet alleen voor de kilometers betaalt maar ook voor de tijd dat de auto ergens anders voor de deur stilstaat. Als ik dan toch een auto ga huren dan natuurlijk niet voor alleen een rondje rijden maar bijvoorbeeld ook meteen op bezoek bij iemand die op een moeilijk bereikbare plek woont. De Greenwheels staan wel op een centrale plek niet al te ver van mijn huis, maar voor de Amber auto moet ik ook weer een half uur fietsen of drie kwartier met het OV, zeker in de avonden valt de Amber dus eigenlijk al af.

De andere autohuur-opties vallen volgens mij allemaal af omdat je minimaal 1 jaar je rijbewijs moet hebben. Maar als ik een jaar niet rij kan ik natuurlijk qua rijlessen wel weer opnieuw beginnen. Maak ik nu ergens een denkfout of kan ik toch inderdaad maar het beste door gaan zoeken naar een private lease deal?

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1446 on: June 28, 2022, 05:12:12 AM »
Auto rijden is voor sommigen moeilijk te leren omdat er zo veel tegelijk moet worden gedaan. Wat kan helpen is rijles in een automaat. 1 ding minder om op te letten. Dan mag je achteraf wel alleen maar in automaten rijden, maar met de electrisch autos is dat toch de toekomst.

Je zou kunnen kijken naar een deel-auto. Dan heb je samen met een groepje mensen uit de buurt een soort eigen greenwheels. In grote steden is dat vaak een goede optie aangezien veel mensen geen auto voor woon-werk verkeer nodig hebben. Maar als je 2-3 keer per week wil rijden is dat waarschijnlijk te duur. Leasen is bijna altijd duur tenzij je perce een nieuwe auto wil hebben.

Als je een electrische wil hebben zit daar subsidie op. Nieuw 3000, gebruikt 2000 euro.
Bijvoorbeeld:https://www.autoscout24.nl/aanbod/nissan-leaf-24-kwh--5-900-na--2-000-subsidie-elektrisch-zwart-6205b754-00af-4116-ad64-bfb7334753cc?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=31&position=31&search_id=1p1hywieyv7&source=listpage_search-results

Heb geen ervaring met de afwaardering van electrische auto's maar 1000 euro per jaar lijkt me redelijk. Daarnaast scheelt het benzine, dus dat is weer een bonus. Onderhoud zal ook niet veel verschillen qua kosten. Misschien zelfs goedkoper omdat een elektromotor simpeler is. Daarnaast allerlei voordelen met parkeren en wegenbelasting.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1447 on: June 28, 2022, 02:53:35 PM »
Ik mocht van de rijschool sowieso alleen maar beginnen in een automaat, en het CBR heeft dat later nog bevestigd, dus dat wordt het sowieso. Ik heb echt een serieuze neurologische afwijking. Als mijn werk me niet had gedwongen was ik sowieso niet aan het hele gedoe beginnen. Eerst al een smak geld neerleggen om het te leren en dan structureel om het te blijven onderhouden.

Ik snap dat het ook nuttig is en voordelen heeft hoor :) er zijn mensen die ik minder dan ik zou willen opzoek omdat de verbinding onhandig is. Ik kan af en toe eens wat boodschappen in Duitsland meenemen. Ik ga er vast ook plezier aan beleven.

Ik heb voor wat willekeurige auto's op tweedehands sites gekeken wat de verzekeringspremie was en dat viel me erg tegen. Als in, dat is vaak al ruim 1/3 van het maandelijkse leasebedrag voor een goedkope elektrische auto (nog niet verdiept in de verschillen in accuduur). Tel daarbij op de extreem hoge brandstofprijzen van een oude, niet zuinige auto etc. Een oude rammelbak heeft alleen al mijn voorkeur vanwege de verwachte krassen en deuken maar het moet financieel wel ergens op slaan.

Ik wist niet dat de subsidie ook gold voor gebruikt elektrisch, dat weegt ook nog een stukje mee. Misschien weegt dat dan in het voordeel van een jonge tweedehandse elektrische auto. Ik ga het nog eens goed bekijken. Als we eenmaal een auto hebben verwacht ik dat mijn partner ook wel zijn rijbewijs gaat halen. Hij geeft er niet heel veel om maar de auto staat er dan toch. Hij is gezond dus hij heeft dat vast zo gedaan. Ook hij zal niet veel kilometers gaan maken, maar misschien wel eens een weekend weg met een vriend oid.

Private deelauto's heb ik hier in de stad eigenlijk nog niet gezien, maar ik ga een rondje googelen en anders kunnen we dat misschien wel zelf opzetten. Ik ken eigenlijk weinig vrienden met een auto maar misschien willen wel meer mensen hem tegen kostprijs zo nu en dan eens gebruiken.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1448 on: June 29, 2022, 02:09:00 AM »
@Imma Jij bent ooit aangenomen zonder rijbewijs. Dus jouw werkgever zou de rijlessen moeten betalen en je onder werktijd lessen moeten laten nemen. En kan de werkgever ook niet voor een algemene bedrijfsauto zorgen, waar je niet persoonlijk voor belast wordt? Die je dan moet delen met collegas.

Verder, heb jij niet een kantoorbaan, iets met boekhouding of juridisch? Daar is autorijden toch niet van wezenlijk belang voor? Het zou anders zijn als je bij de bezorgdienst werkt. Ik denk dat de werkgever moet kunnen aantonen dat autorijden van wezenlijk belang is voor de functie om zo'n eis te kunnen stellen.

Ik denk dat je dit moet aanvechten (via een vakbond?), want ik denk dat ze niet veel kans hebben om niet teruggefloten te worden.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1449 on: June 29, 2022, 03:40:47 AM »
In mijn geval staat de werkgever wel degelijk in zijn recht (ik ben zelf jurist, ik heb het uitgezocht). En voor veel andere functies bij andere werkgevers waar ik op zou willen solliciteren is het ook een harde eis. De enige manier om er onderuit te komen is als het medisch gezien echt niet mag of niet haalbaar is. Ik heb wel een heleboel extra lessen nodig maar ik ben ondertussen ook al wel een heel eind, ik verwacht het wel te kunnen halen.

Het rijbewijs B wordt net zoals je middelbare schooldiploma niet gezien als een "opleiding" maar als iets wat iedereen sowieso al zou moeten hebben. Daarom is het eigenlijk vrijwel onmogelijk om het door de werkgever te laten betalen. Fiscaal gezien mogen zij het niet aftrekken als een opleiding omdat je er privé ook baat bij hebt, je kunt er ook geen STAP-budget voor aanvragen, je mag het zelf ook niet aftrekken van je belastingaangifte. Een groot rijbewijs mag je werkgever wel vergoeden omdat dat echt als een werkgebonden opleiding wordt gezien.

Het aanschaffen van een auto zou echt alleen voor privégebruik zijn, niet voor zakelijk gebruik. Voor zakelijk gebruik zou ik inderdaad gebruik kunnen maken van het wagenpark van mijn werkgever, dat kost mij niks, maar de frequentie dat ik voor mijn werk zou gaan rijden (misschien eens in de twee maanden) zou bij lange na niet hoog genoeg zijn om de rijvaardigheid op peil te houden. Het is niet mogelijk om een zakelijke auto te gebruiken voor onnodige ritten die alleen maar bedacht zijn zodat ik beter kan leren autorijden. Ik reis veel voor mijn werk maar voor mijn eigen taken hoef ik altijd alleen maar te zijn op locaties die centraal in grote steden liggen (op mijn vaste routes is het OV vaak zelfs sneller dan de auto en ik kan in de trein ook nog mijn mail bijwerken).  Het idee is dat ik in de toekomst dan ook makkelijk taken van anderen zou kunnen oppakken. In de praktijk verwacht ik niet dat dat vaak nodig zou zijn maar niemand weet nog precies hoe dat zou uitpakken.

Ik ken zelf wel een aantal mensen die ooit hun rijbewijs hebben gehaald en daarna rijangst hebben ontwikkeld of zó slecht rijden dat het eigenlijk niet verantwoord is. Dat is een beetje mijn schrikbeeld. Ik weet dat als ik niet vaak genoeg oefen dat ik over 5 of 10 jaar ook zo'n type ben dat 40 gaat rijden waar je 80 mag en zo wil ik niet worden.