Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680796 times)

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1000 on: August 26, 2018, 01:50:11 PM »
Ik heb een Citroen Berlingo met daarin de hierboven genoemde Amdro Boot Jump, en dat levert super relaxte en vooral goedkope kampeeravonturen op. Zeker in de UK, waar ik vaak kom, heb je heel basale campings voor een paar pond per nacht, vakantie kost niet meer dan thuis zijn (als je eenmaal over de plas heen bent). Ik heb hem nu drie jaar en naast vakanties doe ik er ook wandelweekendjes mee. Het mini keukentje is super practisch, ik kook altijd zelf.

Verder zit ik een beetje in een FO dip... Alles loopt wel, spaarquote van 60 procent, er valt nog te besparen op leuke dingen maar dat wil ik niet, ik vind het wel goed zo. Ik moet nog een jaar of zes tot FO als ik in dit huis wil blijven wonen (ben zo goed als FO als ik het verkoop), heb een fijne baan die goed betaalt. De rush van de afgelopen zes jaar aflossen, alles bijhouden in Excel, besparen etc is veranderd in routine en dat is best saai. :-) Herkennen jullie dit?

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1001 on: August 26, 2018, 09:11:09 PM »
Wel herkenbaar, het laaghangende fruit is hier ook wel geplukt inmiddels en de uitgavekant staat behoorlijk op autopilot. De spaarquote opkrikken is een kwestie van hoger loon, of schaven aan de uitgaven. Dat eerste wordt aan gewerkt. Mijn branche staat niet bekend om haar fantastische salaris perspectief en er valt niet echt te onderhandelen, dus vooral een kwestie van ervaring (=tijd in het vak) en meer uren maken per week. Ben nu aan het ervaren hoe dat bevalt. Als het oké lijkt, ga ik proberen wat extra uurtjes erbij te scharrelen her en der.

Qua uitgaven heb ik alles wat ik privé kan bijschaven er wel af en gezamenlijk is het een kwestie van af en toe de balans opmaken of we nog op koers liggen. Een rem op lifestyle inflatie is nu eenmaal niet zo spannend, maar wel nodig.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1002 on: August 27, 2018, 12:37:21 AM »
Er is ook een Amerikaans draadje over iemand die niets meer kan verbeteren en het moet uitcruisen tot FIRE:

https://forum.mrmoneymustache.com/ask-a-mustachian/when-there-is-nothing-left-to-do/

Ik heb een Citroen Berlingo met daarin de hierboven genoemde Amdro Boot Jump, en dat levert super relaxte en vooral goedkope kampeeravonturen op. Zeker in de UK, waar ik vaak kom, heb je heel basale campings voor een paar pond per nacht, vakantie kost niet meer dan thuis zijn (als je eenmaal over de plas heen bent). Ik heb hem nu drie jaar en naast vakanties doe ik er ook wandelweekendjes mee. Het mini keukentje is super practisch, ik kook altijd zelf.

Verder zit ik een beetje in een FO dip... Alles loopt wel, spaarquote van 60 procent, er valt nog te besparen op leuke dingen maar dat wil ik niet, ik vind het wel goed zo. Ik moet nog een jaar of zes tot FO als ik in dit huis wil blijven wonen (ben zo goed als FO als ik het verkoop), heb een fijne baan die goed betaalt. De rush van de afgelopen zes jaar aflossen, alles bijhouden in Excel, besparen etc is veranderd in routine en dat is best saai. :-) Herkennen jullie dit?

Tijdens je FIRE heb je toch een huis nodig, dus je zal in elk geval de waarde van een huis moeten sparen. Als je bereid bent om naar een goedkoper deel van het land te verhuizen, is dat ook een optie.
Ik zou als ik jou was, maar lekker doorgaan met kamperen en die andere goedkope vakanties.

Als dat loggen in excel je echt tegenstaat en je hebt wel altijd hetzelfde uitgavenpatroon, zou je eens een jaar niet je transacties kunnen loggen. Dan moet je alleen eind van het jaar goed uitzoeken hoeveel je binnen hebt gekregen en hoeveel je nog over hebt. Het verschil is wat je hebt uitgegeven. Dit is wat mijn man elk jaar moet doen, want hij logt niet zijn transacties.

kaetana

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 432
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1003 on: August 27, 2018, 01:35:36 AM »
Verder zit ik een beetje in een FO dip... Alles loopt wel, spaarquote van 60 procent, er valt nog te besparen op leuke dingen maar dat wil ik niet, ik vind het wel goed zo. Ik moet nog een jaar of zes tot FO als ik in dit huis wil blijven wonen (ben zo goed als FO als ik het verkoop), heb een fijne baan die goed betaalt. De rush van de afgelopen zes jaar aflossen, alles bijhouden in Excel, besparen etc is veranderd in routine en dat is best saai. :-) Herkennen jullie dit?

Ik was ook in de dip! Misschien is dit een goede kans om betere werkomstandigheden te vinden? Ik heb dit recent gedaan. Ben nu locatie onafhankelijk. Ik verdien hetzelfde salaris maar ik kan overal werken via internet en heb flexibele uren. Je kan dit natuurlijk altijd doen maar ik was zelf te bang om zo'n baan te zoeken voordat ik mijn "FU" geld had. Alles loopt door, maar mijn levenskwaliteit is dramatisch toegenomen.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1004 on: September 05, 2018, 02:02:00 AM »
Input gevraagd in deze Nederlandse huizenkwestie!

Is het verstandig in onze huidige huurwoning te blijven of kunnen we beter verhuizen naar een tussenin-woning, terwijl we doorsparen / aflossen voor ons lange termijn huis?
Excuus als ik deze al eens in de groep heb gegooid, ik kom er maar niet uit...

TLDR;
- als ik aanneem dat er 0% waardestijging is, dan lijkt blijven huren beter als we binnen 8 jaar toch willen/moeten verhuizen
- als ik aanneem dat de woningen met 1,5% stijgen, is een tussenin-woning kopen al gunstiger na 3 jaar daar wonen ipv blijven huren.
Vriend ziet in de 0% uitkomst duidelijk bewijs dat blijven huren beter is tot we hét huis vinden, vindt rekenen met prijsstijging  speculatie, die prijzen kunnen immers ook omlaag en dan wat?
Ik twijfel en denk dat 1,5% al behoorlijk conservatief is en vier jaar is best te overzien. Waarschijnlijk speelt ook mee dat ik op werkdagen 30 min. minder in de auto ook een prettig vooruitzicht vind. Maar ik besef me ook dat kopen een risico is.
Wat is wijsheid?


Onze situatie is als volgt:
Huidige huurwoning:
* huidige huur 742 pmnd, exclusief. Stijgt elk jaar met inflatie mee, maar extreme prijsstijgingen uitgesloten.
* de locatie vinden we beide schitterend, voor vriend is deze heel praktisch (20 min. fietsen van werk (vast contract)), voor mij inmiddels iets minder (nieuwe baan (jaarcontract, uitzicht op vast) is 45 rijden met de auto).
* ruimte genoeg voor ons tweeën en evt. eerste gezinsuitbreiding. Op langere termijn wel wat krap (2 slaapkamers).
* 30 min. fietsen naar eerstvolgende provinciestad, grote stad is 30 min. met de auto. We gaan er niet vaak heen, maar ivm werkgelegenheid in de toekomst is dit wel relevant (zie jaarcontract en vriend wil misschien ook wel eens wat anders tzt).

Tussenin-huis
* genoeg slaapkamers voor midden-lange termijn
* redelijke staat van onderhoud
* kleine tuin
* op de beoogde locatie (30 min fietsen / 30 min auto / bereikbaar voor andere grotere steden)

Uiteindelijk willen we graag een huis met meer tuin en 1 of 2 slaapkamers erbij voor de lange termijn op dezelfde locatie als het tussenin-huis. We zijn nu al een poosje serieuzer aan het kijken en op/bij deze locatie betekent een grote tuin binnen ons budget een echt klushuis met achterstallig onderhoud. Nu kunnen we daar best doorheen kijken maar een dak vervangen of steensmuren isoleren kost hoe dan ook veel geld, en zoveel cash hebben we (nog) niet om dat op orde te krijgen.






2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1005 on: September 05, 2018, 04:32:40 AM »
Input gevraagd in deze Nederlandse huizenkwestie!

Is het verstandig in onze huidige huurwoning te blijven of kunnen we beter verhuizen naar een tussenin-woning, terwijl we doorsparen / aflossen voor ons lange termijn huis?
Excuus als ik deze al eens in de groep heb gegooid, ik kom er maar niet uit...

TLDR;
- als ik aanneem dat er 0% waardestijging is, dan lijkt blijven huren beter als we binnen 8 jaar toch willen/moeten verhuizen
- als ik aanneem dat de woningen met 1,5% stijgen, is een tussenin-woning kopen al gunstiger na 3 jaar daar wonen ipv blijven huren.
Vriend ziet in de 0% uitkomst duidelijk bewijs dat blijven huren beter is tot we hét huis vinden, vindt rekenen met prijsstijging  speculatie, die prijzen kunnen immers ook omlaag en dan wat?
Ik twijfel en denk dat 1,5% al behoorlijk conservatief is en vier jaar is best te overzien. Waarschijnlijk speelt ook mee dat ik op werkdagen 30 min. minder in de auto ook een prettig vooruitzicht vind. Maar ik besef me ook dat kopen een risico is.
Wat is wijsheid?


Onze situatie is als volgt:
Huidige huurwoning:
* huidige huur 742 pmnd, exclusief. Stijgt elk jaar met inflatie mee, maar extreme prijsstijgingen uitgesloten.
* de locatie vinden we beide schitterend, voor vriend is deze heel praktisch (20 min. fietsen van werk (vast contract)), voor mij inmiddels iets minder (nieuwe baan (jaarcontract, uitzicht op vast) is 45 rijden met de auto).
* ruimte genoeg voor ons tweeën en evt. eerste gezinsuitbreiding. Op langere termijn wel wat krap (2 slaapkamers).
* 30 min. fietsen naar eerstvolgende provinciestad, grote stad is 30 min. met de auto. We gaan er niet vaak heen, maar ivm werkgelegenheid in de toekomst is dit wel relevant (zie jaarcontract en vriend wil misschien ook wel eens wat anders tzt).

Tussenin-huis
* genoeg slaapkamers voor midden-lange termijn
* redelijke staat van onderhoud
* kleine tuin
* op de beoogde locatie (30 min fietsen / 30 min auto / bereikbaar voor andere grotere steden)

Uiteindelijk willen we graag een huis met meer tuin en 1 of 2 slaapkamers erbij voor de lange termijn op dezelfde locatie als het tussenin-huis. We zijn nu al een poosje serieuzer aan het kijken en op/bij deze locatie betekent een grote tuin binnen ons budget een echt klushuis met achterstallig onderhoud. Nu kunnen we daar best doorheen kijken maar een dak vervangen of steensmuren isoleren kost hoe dan ook veel geld, en zoveel cash hebben we (nog) niet om dat op orde te krijgen.
Als je nu goed zit met huren voor een schappelijk bedrag zou ik blijven zitten. Kopen kost meer dan alleen de hypotheek, en zeker een ouder huis kost naast geld ook veel tijd om op te knappen. Verder geef je je flexibiliteit op aangezien je waarschijnlijk een flink verlies neemt als je verhuisd. Je rekent op een waarde stijging maar een daling is net zo goed mogelijk. Dat is het niet waard als je van plan ben om binnen een aantal jaar te verhuizen.

Als je zelf goed kan klussen, kun je een klus huis overwegen. Je kan de kosten mee financieren aangezien ze waarde vermeerderend zijn. Het is echter wel een flinke investering van niet alleen geld, maar ook tijd en energie. Ik ken mensen die jaren in een halve bouwplaats hebben gewoond omdat ze het maar niet af kregen en er continue nieuwe dingen opgelost moesten worden.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1006 on: September 05, 2018, 04:36:18 AM »
Input gevraagd in deze Nederlandse huizenkwestie!

Is het verstandig in onze huidige huurwoning te blijven of kunnen we beter verhuizen naar een tussenin-woning, terwijl we doorsparen / aflossen voor ons lange termijn huis?
Excuus als ik deze al eens in de groep heb gegooid, ik kom er maar niet uit...

TLDR;
- als ik aanneem dat er 0% waardestijging is, dan lijkt blijven huren beter als we binnen 8 jaar toch willen/moeten verhuizen
- als ik aanneem dat de woningen met 1,5% stijgen, is een tussenin-woning kopen al gunstiger na 3 jaar daar wonen ipv blijven huren.
Vriend ziet in de 0% uitkomst duidelijk bewijs dat blijven huren beter is tot we hét huis vinden, vindt rekenen met prijsstijging  speculatie, die prijzen kunnen immers ook omlaag en dan wat?
Ik twijfel en denk dat 1,5% al behoorlijk conservatief is en vier jaar is best te overzien. Waarschijnlijk speelt ook mee dat ik op werkdagen 30 min. minder in de auto ook een prettig vooruitzicht vind. Maar ik besef me ook dat kopen een risico is.
Wat is wijsheid?


Onze situatie is als volgt:
Huidige huurwoning:
* huidige huur 742 pmnd, exclusief. Stijgt elk jaar met inflatie mee, maar extreme prijsstijgingen uitgesloten.
* de locatie vinden we beide schitterend, voor vriend is deze heel praktisch (20 min. fietsen van werk (vast contract)), voor mij inmiddels iets minder (nieuwe baan (jaarcontract, uitzicht op vast) is 45 rijden met de auto).
* ruimte genoeg voor ons tweeën en evt. eerste gezinsuitbreiding. Op langere termijn wel wat krap (2 slaapkamers).
* 30 min. fietsen naar eerstvolgende provinciestad, grote stad is 30 min. met de auto. We gaan er niet vaak heen, maar ivm werkgelegenheid in de toekomst is dit wel relevant (zie jaarcontract en vriend wil misschien ook wel eens wat anders tzt).

Tussenin-huis
* genoeg slaapkamers voor midden-lange termijn
* redelijke staat van onderhoud
* kleine tuin
* op de beoogde locatie (30 min fietsen / 30 min auto / bereikbaar voor andere grotere steden)

Uiteindelijk willen we graag een huis met meer tuin en 1 of 2 slaapkamers erbij voor de lange termijn op dezelfde locatie als het tussenin-huis. We zijn nu al een poosje serieuzer aan het kijken en op/bij deze locatie betekent een grote tuin binnen ons budget een echt klushuis met achterstallig onderhoud. Nu kunnen we daar best doorheen kijken maar een dak vervangen of steensmuren isoleren kost hoe dan ook veel geld, en zoveel cash hebben we (nog) niet om dat op orde te krijgen.

Die gezinsuitbreiding is er nog niet. Dus je hoeft niet nu al extra kamers te kopen voor kinderen die je nog niet hebt. En in het begin hebben ze ook nog een eigen kamers nodig. Het is iets anders als je tot die tijd nog een kamertje zou verhuren. Heeft die tussenwoning twee badkamers, dat zou het verhuren makkelijker maken? Ik deelde als kind ook een slaapkamer met mijn jongere broertje totdat ik een jaar of 6 was. Mijn ouders verhuurden de zolderkamer aan een studente. Die verhuisde zelfs mee naar het nieuwe huis daarna.

Het verschil in auto-afstand is 30km per dag. Reken eens uit wat dat per jaar kost. Die 2 x 10 minuten extra fietsen per dag kost geen geld, alleen tijd.

Neem ook mee in je berekening wat het kopen en verkopen van een huis kost: makelaarskosten, kosten aan de staat en notaris, het representatief maken van de woning. Het in Noorwegen zeggen ze dat het niet loont om een huis te kopen voor korter dan 7 jaar. Daar gaan jullie met die 8 jaar boven zitten.

Gaat in Nederland ook de sturingsrente omhoog? Bij ons gaat die van de herfst met 0,25% omhoog en tot 2021 nog 7 x 0,25%. Dus de hypotheekrente gaat langzaam omhoog de komende jaren. Bij een koophuis met hypotheek ga je dat merken, tenzij je de rente vastzet. Wij hadden toendertijd losse rente, omdat dat totaal genomen lager is dan vaste rente, omdat je zelf het risico draagt.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1007 on: September 05, 2018, 05:58:56 AM »
@Linda_Norway Kosten koper en verkoopkosten zijn meegenomen, net als onderhoud e.d. Ik dénk dat ik aan alles gedacht heb, maar misschien toch niet?
Qua kamer verhuren moet ik reëel zijn; dat komt er hier thuis niet doorheen. Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik vind van zo'n stuk persoonlijke ruimte opgeven, eerlijk is eerlijk.
Voor lange termijn lijkt me een kamer per kind geen overbodige luxe, voor een tussenhuis minder van belang zoals je zegt.

Reisafstand scheelt 20 km per werkdag. Scheelt zo'n 100 euro per maand (zo'n 30 ct/km onvergoede reiskosten), al met al brengt dat het omslagpunt naar vanaf 3 jaar als ik 1,5% waardestijging aanneem en blijft het op 8 jaar als ik van 0% uitga. Goeie, die had ik nog niet meegenomen.

Er gaan geluiden op dat de ECB rente omhoog gaat. Maar die geluiden hoor ik ook al langer, dus wanneer en hoe stevig die impact is, geen idee? Als er een hypotheek zou komen, zouden we die vastzetten om zekerheid te hebben over de maandelijkse kosten op langere termijn. Hij kan niet heel veel meer naar beneden, nog wel een heleboel omhoog.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1008 on: September 05, 2018, 01:35:18 PM »
Het is tegenwoordig vrijwel standaard om je hypotheekrente 10 jaar vast te zetten. Rentestijgingen zijn dus niet echt iets om je zorgen over te maken, en de rente zal naar verwachting langzaam blijven stijgen.

Het blijft een lastige keuze. Wij zijn voor het tussenhuis gegaan, zoals je weet, maar wij woonden dan ook ergens waar het ons niet beviel en waar we uiteindelijk ook weg moesten. Ik was nog amper student-af en meer dan een goedkoop tussenhuis konden we niet betalen. Het droomhuis komt later wel. Dan is het simpel. In jullie geval is het lastiger: je hebt een droom, maar die lijkt nét buiten bereik te zijn, en jullie sparen, maar de huizenprijzen stijgen ook flink. Je woont nu ook al prima, maar voor de toekomst is het net wat te klein. Een iets groter tussenhuis is dan een optie, maar dat betekent wel dat je je droomhuis waarschijnlijk X-jaar uitstelt.

Ik denk dat je niet alleen puur naar de cijfers moet kijken. Het is goed om in de gaten te houden dat je geen al te domme dingen met je geld doet, maar een huis is allereerst een ding om in te wonen. In jullie geval lijkt het financieel op de lange termijn geen extreem groot verschil te maken of je huurt of koopt. Jullie zijn ook niet het type dat financiële risico's gaat nemen (anders had je de knoop allang doorgehakt). Dan blijft toch over, wat wil je echt het méést? Waar word je blij van? En ik krijg de indruk dat dat toch dat droomhuis is. In dat geval moet je alles op alles zetten om dat toch te kunnen bereiken  - binnen realistische kaders uiteraard - om te voorkomen dat je na twee jaar in je tussenhuis toch enorme spijt krijgt. Dus nog harder sparen, nog beter zoeken, een prioriteitenlijstje maken qua wensen. Wij hebben bijvoorbeeld 2,5 slaapkamer (2 + een babykamer waar geen normaal formaat bed in past) maar we weten dat we de optie hebben om de zolder uit te bouwen naar een derde slaapkamer. Dat zou ongeveer 10k kosten, is nu niet nodig, maar het is fijn om te weten dat dat kan voor een bedrag waar je geen groter huis voor koopt. Dat zou een punt zijn waarop je, afhankelijk van het huis, compromissen kunt sluiten, terwijl dat voor bijvoorbeeld het formaat van de tuin een stuk moeilijker is.

Stel dat je echt over een paar jaar uit dit huis gegroeid bent met 1 of meer kinderen, en de droom is nog altijd buiten bereik, dan kun je nog altijd een tussenhuis gaan zoeken. Mijn ouders hebben lang naar een droomhuis gezocht, woonden in de tussentijd al 15 jaar in een klein rijtjeshuis, tegen de tijd dat ze drie kinderen hadden die op één slaapkamer lagen konden ze ineens de knoop voor een tussenhuis héél makkelijk doorhakken :) .

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1009 on: September 05, 2018, 11:28:05 PM »
Imma, dank voor je overwegingen. Goed punt dat een huis niet alleen een geldkwestie is. Waarschijnlijk begin ik gewoon een beetje ongeduldig te worden en daarom te zoeken naar plan B.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1010 on: September 19, 2018, 01:22:16 AM »
Ik neem aan dat de meesten hier Financieel Onafhankelijk Blog wel kennen, maar wellicht sommigen niet en daarom wil ik hier iets ter sprake brengen wat ik daar pas gelezen heb. Namelijk dat je in Nederland bij geen inkomen in box 1 evengoed recht hebt op de algemene heffingskorting. Dit komt er in de praktijk op dat iemand die gestopt is met werken maar nog  geen pensioen/AOW ontvangt, geen vermogensrendementsheffing betaalt over de eerste 242.000 euro vermogen, voor een (echt)paar zelfs 484.000 euro (cijfers 2018). Ik had er eerst even moeite mee dit te geloven, maar ik heb me erin verdiept en volgens mij klopt dit gewoon.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
« Last Edit: September 19, 2018, 12:45:15 PM by UncleX »

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1011 on: September 20, 2018, 12:36:16 PM »
Ik neem aan dat de meesten hier Financieel Onafhankelijk Blog wel kennen, maar wellicht sommigen niet en daarom wil ik hier iets ter sprake brengen wat ik daar pas gelezen heb. Namelijk dat je in Nederland bij geen inkomen in box 1 evengoed recht hebt op de algemene heffingskorting. Dit komt er in de praktijk op dat iemand die gestopt is met werken maar nog  geen pensioen/AOW ontvangt, geen vermogensrendementsheffing betaalt over de eerste 242.000 euro vermogen, voor een (echt)paar zelfs 484.000 euro (cijfers 2018). Ik had er eerst even moeite mee dit te geloven, maar ik heb me erin verdiept en volgens mij klopt dit gewoon.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Je hebt inderdaad bij geen enkel inkomen in box 1 (dus geen inkomen uit werk of woning) nog steeds recht op je algemene heffingskorting. Dat wil zeggen dat je de belasting die je zou betalen over je vermogen moet verrekenen met je algemene heffingskorting.

Daarbij wel de kanttekening dat er in Nederland waarschijnlijk weinig mensen zijn die wel een flink vermogen hebben en geen inkomen uit box 1. In box 1 zit al het inkomen uit werk, pensioen en uitkering (ook lijfrente) en ook het eigenwoningforfait. Om dat te bereiken moet je dus niet werken, geen pensioen of uitkering hebben, ook geen lijfrente laten uitkeren en geen eigen woning bezitten. Je leeft dan dus van je belastbaar vermogen.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1012 on: September 21, 2018, 02:56:14 PM »
Hoi Imma, bedankt voor je reactie.

Daarbij wel de kanttekening dat er in Nederland waarschijnlijk weinig mensen zijn die wel een flink vermogen hebben en geen inkomen uit box 1.
Klopt, maar ik beschouw geen box 1 inkomen als een soort worst case situatie en had ons streefvermogen berekend zonder rekening te houden met de algemene heffingskorting. Door nu wel rekening te houden hiermee wordt het streefbedrag lager en komt FIRE dus dichterbij.

In box 1 zit al het inkomen uit werk, pensioen en uitkering (ook lijfrente) en ook het eigenwoningforfait. Om dat te bereiken moet je dus niet werken, geen pensioen of uitkering hebben, ook geen lijfrente laten uitkeren en geen eigen woning bezitten. Je leeft dan dus van je belastbaar vermogen.
Klopt, maar als je een (bijna) afgeloste woning bezit vervalt het eigenwoningforfait (wet Hillen), dit voordeel wordt wel geleidelijk afgebouwd gedurende de komende 30 jaar. Even aangenomen dat je inderdaad je volledige eigenwoningforfait moet meerekenen (worst case), dan komt er voor een huis met een WOZ waarde van 2 ton 511 euro (2018) inkomen in box 1 te staan. Dan blijft er nog steeds een aardig stuk algemene heffingskorting over voor box 3. Daarbij ligt het in lijn der verwachtingen dat de heffingskorting nog gaat stijgen, maar ook andere zaken kunnen uiteraard wijzigen.
« Last Edit: September 21, 2018, 02:59:35 PM by UncleX »

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1013 on: September 22, 2018, 03:35:33 AM »
Dames, we zien het helemaal verkeerd met dat vervroegde pensioen. We moeten juist meer gaan werken. Volgens het artikel kun je prima voltijd werken als je maar je huishoudtaken uitbesteedt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2587768/vrouwen-moeten-harder-aan-het-werk

Ik ben juist net deze maand begonnen met 80% werken, onder andere om meer tijd te hebben om alles zelf te doen. Heb m'n eerste loon met 15% minder netto al binnengekregen. Dat is de minder leuke kant van de zaak.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1014 on: September 22, 2018, 03:48:48 AM »
Ik ben de afgelopen maanden juist meer gaan werken. Niet omdat de politiek dat zo graag van me wil, maar omdat ik zo meer kan sparen en makkelijker een hypotheek kan krijgen als we een huis willen kopen. Van drie dagen naar vier dagen.
En inderdaad, het is lastiger om alles rondom thuis en financiën optimaal te doen nu. Schoonmaken etc doen we gewoon zelf, dan maar wat minder, maar de hond moeten we deels uitbesteden.
Laat mensen fijn voor zichzelf beslissen hoeveel ze willen werken, man of vrouw. Mensen genoeg voor het werk wat er is, als je ze maar genoeg betaalt.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1015 on: September 22, 2018, 08:40:25 AM »
En aan de andere kant staan de kranten vol met artikelen over burnouts. Iedereen moet wat mij betreft vooral zelf weten hoeveel ze willen werken - waarbij we als maatschappij wel de verantwoordelijkheid moeten nemen om te zorgen dat mensen kúnnen gaan werken, bijvoorbeeld door het zorgen voor goede kinderopvang, goed openbaar vervoer e.d. - maar we moeten ook vooral niet mensen gaan pushen om maar zoveel mogelijk te gaan werken. 

Wij werken allebei niet fulltime (vriend 32, ik 24 + zware deeltijdstudie) en ik kan me niet voorstellen dat we ooit 2 x 40 gaan werken. Het is financieel niet nodig en we hebben allebei genoeg andere activiteiten. Wij zijn van de crisisgeneratie en hebben allebei amper fulltime gewerkt. Toen we destijds het geld goed konden gebruiken lagen de fulltime banen niet voor het oprapen en inmiddels is het niet meer nodig. Veel mensen hebben helemaal niet zoveel activiteiten naast werk en eventueel kinderen, zij kunnen zich soms moeilijk voorstellen wat wij dan doen op onze vrije dagen, maar ik verveel me nooit.

Ik denk ook niet dat vrouwen meer laten werken een oplossing het personeelstekort in de zorg is. Zorg voor een lagere werkdruk en een hoger salaris en ik denk dat je probleem dan grotendeels is opgelost. Op dit moment zijn er weer veel banen en de minst aantrekkelijke sectoren lijden daaronder. Ook de horeca heeft er flink onder te lijden.

@UncleX  jouw toevoegingen kloppen ook.

Ik probeer zelf in mijn berekeningen zo min mogelijk rekening te houden met belastingfoefjes, ik reken HRA bijvoorbeeld ook nooit mee, maar het zijn wel degelijk dingen die aan het einde van de rit toch een slok op een borrel schelen. Als je de algemene heffingskorting meetelt, dan zul je inderdaad best wel wat eerder aan je streefbedrag komen. In Nederland zijn er wat minder mogelijkheden om fiscaal gunstig te sparen/investeren, maar ik raad iedereen aan om uit te zoeken of ze nog jaarruimte over hebben en zo nee, die maximaal te gebruiken. Er zitten haken en ogen aan, maar ook dat kan op de lange termijn ook zomaar tot een paar jaar minder werken leiden.

DutchGirl

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 62
  • Age: 45
  • Location: The Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1016 on: September 22, 2018, 01:11:18 PM »
Ja, hóe krijgen we toch meer mensen in de zorg aan het werken? En in het onderwijs?

Meer salaris? Neeeee, doe niet zo gek.



Ik ben zelf ook meer uur gaan werken de afgelopen maanden. Ik heb nu een beetje heimwee naar de 28-urige werkweek die ik eerst had, nu is het 32 uur geworden. Het scheelt net dat je af en toe wat rust hebt in je week. Ik denk dat ik in december ga kijken of ik 't nog wil blijven doen vanaf januari. Voor het geld hoeft het eigenlijk niet, ik zou dan met 32 uur per week werken misschien uiteindelijk een half jaartje eerder kunnen gaan rentenieren.


Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1017 on: September 22, 2018, 01:54:05 PM »
Ik zat de afgelopen winter en voorjaar ook tegen een burnout aan. Ik had behoorlijk veel van de symptomen. Ik heb mijn hele carriere altijd voltijd gewerkt, ben vrijwel nooit ziek, heb geen kinderverlof gehad. Heb dus alleen maar positief (in de zin van geld) bijgedragen aan Noorwegen, die niet voor mijn schoolgang heeft betaald.
Ik vind dus zelf dat ik wel recht heb op een beetje aftaaien door minder te wereken voordat ik straks met pensioen gaan.
Met onze huidige FIRE berekeningen maakt het zelfs niet uit dat ik iets minder ga werken. Als het goed is bereiken we ons FIRE bedrag in de loop van dit jaar. En moeten dan van het voorjaar het huis verkopen voor een bepaalde minimumsprijs en in 2019 nog ons halve inkomen verdienen. Dan zijn we er. Ik denk trouwens dat ik niet tegen iedereen kan vertellen dat ik volledig stop met werken. Ik weet al 1 collega die nogal vol vooroordelen zit over mensen die volgens haar niets bijdragen aan de maatschappij (niet werken). Moet nog iets verzinnen om te vertellen tegen die tijd. Misschien een sabattical.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1018 on: September 23, 2018, 02:27:08 AM »
Ik vind het 'bijdragen aan de maatschappij' argument altijd zo irritant. Ik snap dat de maatschappij belastingbetalers nodig heeft, maar als men genoeg geld heeft opgespaard om te rentenieren dan heeft die persoon hoogstwaarschijnlijk ook wel genoeg bijgedragen aan de maatschappij om de kosten van de eigen educatie en evt AOW. Ik word sowieso een beetje moe van de eeuwige focus op "meer geld = vooruitgang" (economie groeicijfers etc.). Afgelopen maand was ik in een arm land en hoewel mensen bijzonder weinig geld hadden zagen ze er echt niet minder gelukkig uit dan wij. Hiermee heb ik het dus over mensen die wel voldoende eten, mogelijkheden tot medische zorg  en een veilige omgeving/stabiel huis hebben, maar puur geen geld om spullen mee te kopen. Als ik dan daarna mensen hoor praten over hun laatste dure auto of hoe ze niet zonder wekelijkse manicure kunnen denk ik dat we het leven echt verkeerd hebben begrepen. Ach ja, that's why I'm here I guess.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1019 on: September 23, 2018, 10:51:24 AM »
Tja bijdrage aan de gemeenschap is geen kwestie van geld. Draagt een kantoortijger met fancy functietitel en ditto salaris meer bij aan de "de maatschappij" dan een vrijwilliger die ziekenhuispersoneel ondersteunt of die maaltijden verzorgt in een bejaardenhuis, maar verder rondkomt van een uitkering?
De tijd van de beroepswerklozen die alleen maar bezig zijn met bezinning hebben we toch sinds de 70s al achter ons gelaten. Veruit de meeste mensen zijn op wat voor wijze dan ook nuttig bezig zo van dag tot dag, al dan niet in geld uitgedrukt.

Wat betreft excuus: als je toch gaat stoppen, wat maakt het dan uit wat die collega denkt? Ik heb wel geleerd dat mensen die generaliseren vaak terugkrabbelen als blijkt dat het over hun gesprekspartner gaat. En zo niet, tja, jammer dan.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1020 on: September 23, 2018, 11:37:37 AM »
Iemand die ik goed ken leeft ook van een uitkering en doet vrijwilligerswerk bij de reclassering. Ik probeer mijn baas zo min mogelijk belasting te laten betalen, zij probeert ervoor te zorgen dat haar cliënten geen ernstige misdrijven meer plegen. Wie draagt er dan meer bij aan onze maatschappij?

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1021 on: September 23, 2018, 12:41:58 PM »
Ik ken ook diverse gepensioneerden en anderszins niet werken die behoorlijk wat bijdragen aan het grotere geheel. Mijn man en ik hebben vooral bijgedragen met inkomstenbelasting. Ik doe nu ook wat vrijwilligerswerk voor de samenleving erbij. Verder zijn we allebei van erg onze ervaringen met van alles en nog wat delen op het internet. Daar hebben best wat mensen baat bij gehad.

En jullie hebben gelijk, ik heb straks niets meer met die ene collega te maken, gelukkig. De rest is niet verkeerd.
« Last Edit: September 23, 2018, 12:45:33 PM by Linda_Norway »

FrugaNL

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1022 on: October 04, 2018, 01:07:11 PM »
Een hele goede avond allen! Ik lees dit forum al een tijdje mee. Vooral de FU Money thread was eigenlijk de reden om een tijd lang de lurker uit te hangen. Maar nu moest het er toch eens van komen. Jawel, een naam en wachtwoord. Let the fun begin!

Het laatste paar jaar gaat hier erg goed. Sparen, beleggen, potje bouwen en van baan (durven) wisselen, besparen... Maar een paar dingen zitten me niet lekker. Het zit namelijk zo. Vriendin en ondergetekende proberen zo min mogelijk rommel achter te laten op deze mooie blauwe knikker en als je in de stad woont, of überhaupt ademhaalt, is dit al een hele opgave. Het idee is dat we een keer *ergens* gaan wonen waar we met zo veel mogelijk gerecycled materiaal een woning samenstellen. Denk aan zeecontainers, tiny house, flatpack-style-diy doos, whatever. Als het maar aan onze eisen voldoet.

Maar momenteel hebben we nog erg veel moeite met boodschappen doen en het balanceren van besparen versus biologisch of direct van boeren afnemen. Best wel een conflict. En daarnaast geloof ik niet zo in de keurmerken gezien ze in veel gevallen (via via) ondersteund worden door het grote machtige Unilever en co. Verschillende blogs maken me wijzer met de dag maar toch zou ik graag eens een methode vinden waar we echt achter staan. En ja, we eten al deels van ons balkon-kweek. Hoe denken jullie hier over en zijn er al mensen met een (deels) oplossing?

P.s. zijn er via dit topic eigenlijk wel meetings ontstaan in de lage landen?

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1023 on: October 04, 2018, 10:51:38 PM »
Misschien is een (lokaal) groentenpakket iets voor je?

Wat voor mij werkt is loslaten dat je alles 100% goed moet doen en gewoon beginnen met steeds een beetje beter. Koop weinig (nieuwe) spullen, vlieg niet, eet geen vlees en isoleer je huis en je maakt al een aardige klapper. Inmiddels heb ik een moestuin, maar daar kan ik niet jaarrond van eten. Wie weet met meer ervaring / tijdsinvestering wel, maar nu niet echt een prioriteit.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1024 on: October 05, 2018, 01:18:24 AM »
Welkom FrugaNL!

Ik ben het met je eens en probeer zelf ook zo'n laag mogelijke 'voetafdruk' te hebben. Mijn grootste probleem is helaas m'n regelmatige vakantievluchten en omdat ik veel goede vrienden in het buitenland heb vind ik het moeilijk om dat te verminderen. Als ik voetafdruk berekenaars invul kom ik altijd ver onder het NLse gemiddelde uit, maar nog steeds ver boven de draagkracht van de aarde :(.

Ken je 'de verborgen impact' al (https://babetteporcelijn.com/en/)? Ik heb het boek niet gelezen maar wel de graphics gezien die uitleggen wat de meeste impact heeft en lokale groenten zijn daarbij een heel minimaal iets. Voor de gemiddelde Nederlander zijn spullen en vlees de grootste boosdoeners dus als je hier laag scoort heb je al een enorme voorsprong! Ben wel benieuwd wat voor impactscores de rest hier heeft. Gemiddelde NLer gebruikt blijkbaar 3.6 aardes, zelf kom ik op 2.2. Als ik m'n vliegkilometers op 0 zet en verder alles hetzelfde houdt kom ik op 1 aarde uit, dus dat is eigenlijk wel een verhelderend (of pijnlijk..) inzicht.

FrugaNL

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1025 on: October 05, 2018, 01:54:08 PM »
Dank u Spruit (goede naam, ik ben dol op spruitjes!) en Hirondelle.

Veel vrienden in het buitenland klinkt bekend. Heb veel getoerd met bands en dan leer je mensen kennen zo her en der. Dus vliegen minderen is geen optie helaas, ook ivm hike vakanties en het gebrek aan bergen in ons kikkerlandje. Toch maar naar Zweden verkassen dan? Hier komt het neer op 2.7 aardes (inclusief vliegen..) dus vergeleken met Hirondelle kan het nog beter!
We eten al enorm weinig vlees dus dat vakje checken we ook al af. Een groentenpakket is wel een optie. Daar kijken we momenteel ook naar maar vind het wel aan de dure kant. Dat was ook een beetje het vraagstuk. ;-)
Als ik het zo lees zitten we in de juiste richting. Mooi!

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1026 on: October 05, 2018, 02:09:42 PM »
Wat betreft ecologisch/biologisch eten, kun je in je achterhoofd houden dat ecologische gewassen meer ruimte nodig hebben dat normale landbouw. De wereld heeft niet genoeg plek aan landbouwgrond om de hele wereld ecologisch te laten eten.

Ik denk wel dat lokaal eten een impact heeft qua transportkosten en energiekosten om dat eten tijdens transport vers te houden. Het is ook goed om te plannen dat je geen een weg hoeft te gooien. Mijn man en ik vinden het leuk om zelf eten te vinden/vangen, zoals paddenstoelen en vis.

FrugaNL

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1027 on: October 05, 2018, 02:30:05 PM »
Wat betreft ecologisch/biologisch eten, kun je in je achterhoofd houden dat ecologische gewassen meer ruimte nodig hebben dat normale landbouw. De wereld heeft niet genoeg plek aan landbouwgrond om de hele wereld ecologisch te laten eten.

Ik denk wel dat lokaal eten een impact heeft qua transportkosten en energiekosten om dat eten tijdens transport vers te houden. Het is ook goed om te plannen dat je geen een weg hoeft te gooien. Mijn man en ik vinden het leuk om zelf eten te vinden/vangen, zoals paddenstoelen en vis.

Klopt. En onze grote gele vrienden van Jumbo boeit het niet erg waar het vandaan komt. We letten wel altijd op de afkomst van oa groenten. Dus wederom een afgevinkt vakje. En vlees (eten eens per twee a drie weken een halve 'portie' vlees pp) kopen we ook lokaal in. Daar bestaat zelfs de kans dat we de koe in kwestie nog in de wei hebben zien dartelen.

Leuk dat jullie zelf op zoek gaan naar eten. Scandinavië is gelukkig meer dan gedroogd rendiervlees (bah) en het begraven van blikjes vis (ultra bah). :)

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1028 on: October 06, 2018, 02:15:39 AM »
Mijn score volgens Babette: 2,2 aardes. Dat stomme autoforensen verpest het bij mij. Nog maar weer een reminder om meer werk te maken van carpoolen. Het ov is helaas echt geen alternatief, daarmee red ik het niet om op tijd op mijn werk te komen. Wat dat betreft is het weer handiger om in de (rand)stad te wonen.

Overigens denk ik wel dat de aarde voldoende grond heeft om grootschalige ecologische teelt mogelijk te maken. Het vergt wel een doelmatiger inzet van goede grond en een verandering in het eetpatroon.
« Last Edit: October 06, 2018, 02:20:10 AM by Spruit »

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1029 on: October 06, 2018, 06:26:01 AM »
Ik ben een voorstander van bewust leven en consumeren en verspilling is vanuit zowel financieel als duurzaam oogpunt uiteraard zonde. Als je geen geld probeert te verspillen, doe je automatisch al veel (niet alles) goed op het gebied van duurzaamheid. Verder vind ik dat we ons niet schuldig moeten voelen over het feit dat we (in een westerse samenleving) geboren zijn, maar dat neemt niet weg dat we moeten blijven proberen om onze footprint zo klein mogelijk te maken.

Uit nieuwsgierigheid heb ik die tool ook ingevuld, al heb ik wel het één en ander moeten schatten. Voor mij zouden er 2,2 aardes nodig zijn. Ik zit volgens de tool met alles onder het gemiddelde van Nederland, behalve met de auto en dat snap ik vanuit mijn eigen situatie allebei niet zo goed. Er wordt ook vooral veel niet gevraagd. Heb ik kinderen? Heb ik huisdieren? Heb ik zonnepanelen? Hoe hoog staat de thermostaat? De vraagstelling lijkt vooral gericht op jonge (veganistische) mensen in een appartement  in de stad en dat is waarschijnlijk ook een belangrijk deel van de doelgroep van de auteur.

Ik heb nog even wat zitten googelen over de auteur en ze lijkt het serieus goed onderzocht te hebben allemaal. Misschien is de tool gewoon te simplistisch, of slechts bedoeld als lokkertje. Ik heb het boek (nog) niet gelezen, maar ik ben het helemaal met haar eens dat alles begint met bewustzijn (dus feitenkennis), wat ze in onderstaand artikel ook eigenlijk vertelt:

https://www.trouw.nl/groen/duurzame-100-een-beter-milieu-begint-bij-een-karrevracht-aan-cijfers~ab5ef6e2/

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1030 on: October 06, 2018, 08:31:22 AM »
Fijn dat we allemaal mooi onder het Nederlandse gemiddelde zitten. Toch eigenlijk wel bizar dat we blijkbaar gemiddeld 3.6 aardes gebruiken als iedereen zou leven als Nederlanders?

Welke dingen snap je niet aan de uitslag, had je het idee dat je bovengemiddeld veel auto rijdt en dat je boven het NL gemiddelde zou moeten zitten? Als je ziet hoe groot de impact van spullen en vlees is denk ik dat je met die eerste als mustachian sowieso al een halve aarde wint qua score :)

De tool is inderdaad wat simplistisch, maar aan de andere kant denk ik dat het alleen de grootste 'klappers' in acht neemt? Ik heb bijv ook wel eens tools gezien die specifiek naar je koffie/thee consumptie vragen of je gas en electriciteitsverbruik meenemen, maar misschien dat die impact bij de andere dingen in de lijst in het niet valt. Kinderen vind ik een beetje een vreemde om mee te nemen aangezien dat toch een extra persoon met zijn/haar eigen impact is.. Huisdieren is idd een goede, nooit nagedacht dat die ook een grote impact hebben! Wel apart dat ze dat in het Trouw stuk beschrijft maar dat het vervolgens in de vragenlijst niet terugkomt.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1031 on: October 06, 2018, 09:23:56 AM »
Welke dingen snap je niet aan de uitslag, had je het idee dat je bovengemiddeld veel auto rijdt en dat je boven het NL gemiddelde zou moeten zitten? Als je ziet hoe groot de impact van spullen en vlees is denk ik dat je met die eerste als mustachian sowieso al een halve aarde wint qua score :)
Juist niet. Ik had de indruk dat ik relatief weinig kilometers maak vanwege maximaal carpoolen en de afstand, maar kennelijk zit ik toch hoger dan verwacht. Maar met wat voor auto je rijdt en hoe vaak je een nieuwe auto koopt maakt ook veel uit en wordt niet meegenomen. Met vlees had ik juist verwacht heel gemiddeld te zitten en zit ik een stuk lager. Misschien heb ik het te laag ingeschat.

Kinderen vind ik een beetje een vreemde om mee te nemen aangezien dat toch een extra persoon met zijn/haar eigen impact is.
Nou, als ik bijvoorbeeld 5000 km per jaar met mijn kind van hot naar her taxi, zijn dat dan mijn kilometers, of die van het kind? Hoe dan ook voegt een kind iets toe aan de totale footprint (en daar heb ik absoluut geen negatief oordeel over).

FrugaNL

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1032 on: October 06, 2018, 09:40:33 AM »
Welke dingen snap je niet aan de uitslag, had je het idee dat je bovengemiddeld veel auto rijdt en dat je boven het NL gemiddelde zou moeten zitten? Als je ziet hoe groot de impact van spullen en vlees is denk ik dat je met die eerste als mustachian sowieso al een halve aarde wint qua score :)
Juist niet. Ik had de indruk dat ik relatief weinig kilometers maak vanwege maximaal carpoolen en de afstand, maar kennelijk zit ik toch hoger dan verwacht. Maar met wat voor auto je rijdt en hoe vaak je een nieuwe auto koopt maakt ook veel uit en wordt niet meegenomen. Met vlees had ik juist verwacht heel gemiddeld te zitten en zit ik een stuk lager. Misschien heb ik het te laag ingeschat.

Kinderen vind ik een beetje een vreemde om mee te nemen aangezien dat toch een extra persoon met zijn/haar eigen impact is.
Nou, als ik bijvoorbeeld 5000 km per jaar met mijn kind van hot naar her taxi, zijn dat dan mijn kilometers, of die van het kind? Hoe dan ook voegt een kind iets toe aan de totale footprint (en daar heb ik absoluut geen negatief oordeel over).

Gaaf! Mijn vraagstuk escaleert!

Ik ben het met je eens dat de quiz wat beperkt is. Zo hebben ze het bijvoorbeeld ook niet over wat voor soort energie je gebruikt (denk aan een huishouden zonder gas, extra zonnepanelen etc), huisdieren (goede!) en inderdaad, het soort auto. Maar het lijkt me programmatuur technisch nogal heftig dit allemaal mee te nemen in de uitslag. Daar hangt ook een prijskaartje aan. Wellicht is het een lokkertje maar desalniettemin goed om over na te denken.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1033 on: October 06, 2018, 06:48:02 PM »
Psst, het WNF heeft ook een voetafdrukcalculator en die is wat uitgebreider.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1034 on: October 08, 2018, 02:47:46 AM »
Nou, als ik bijvoorbeeld 5000 km per jaar met mijn kind van hot naar her taxi, zijn dat dan mijn kilometers, of die van het kind? Hoe dan ook voegt een kind iets toe aan de totale footprint (en daar heb ik absoluut geen negatief oordeel over).

Ik denk dat kinderen vooral tellen omdat je een nieuwe persoon met westers verbruik op de aarde zet.

Verder verbruiken ouders best een hoop meer als ze een kind hebben: kleren waar ze steeds uitgroeien, meubels, meer kilometers, iets meer eten en als ze tieners zijn veel meer eten, meer warm water en misschien een warmer huis.

Een wereld zonder kinderen zou maar een depressieve boel worden. Maar misschien kunnen we met z'n allen op de wereld ervoor zorgen dat we gemiddeld niet meer kinderen produceren dan dat we de mensheid in stand houden. Het schijnt zo te zijn dat hoe hoger een land ontwikkeld is (en hoe beter opgeleid de vrouwen), hoe minder kinderen per persoon er komen. Maar er zijn ook nog steeds plekken in de wereld waar de hoeveelheid mensen steeds toeneemt door erg hoge geboortegetallen.

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1035 on: October 08, 2018, 03:56:34 AM »
Ik moet zeggen dat ik zelf erg dubbel sta tegenover biologische groenten... Moet het echt duurder zijn? Er zijn best mensen die beweren dat dat zeker niet het geval is. Leuk boekje (sowieso) om eens na te lezen is "kleinschaligheid als alternatief". Daarin wordt beargumenteerd dat er tegenwoordig geen redenen zijn waarom biologische groenten duurder hoeven te zijn, of in aller geval niet zoveel duurder als nu het geval is. Dezelfde opschalingsprincipes gelden als voor de reguliere architectuur, en de opbrengst is vergelijkbaar, ofvoor permacultuur zelfs hoger. Doet mij dus vermoeden dat hier marktwerking bepalend is voor de prijs (hoewel dit uiteraard een open deur is!): biologisch is schaarser, en nog belangrijker mensen zijn bereid er meer voor betalen. Dus gaat de vraagprijs omhoog. Je zou het ook om kunnen keren, en zeggen dat niet-biologisch eigenlijk te goedkoop is, maar dat wordt een beetje filosofisch :-)

Er hangt naar mijn gevoel ook een heel negatief aspect aan dit prijsverschil, namelijk dat biologisch/ecologisch eten dus een luxe is waar we meer voor moeten betalen. Ik bak zelf veel brood (en verkoop ook aan buren en kennissen), zoveel dat ik regelmatig 25 kg zakken tarwebloem in huis haal. Voorheen haalde ik het bij een molen in Schiedam die ook zelf maalt, maar daar was biologisch ruim twee keer zo duur (en dat tikt aan). Nu houdt mijn vrouw bijen en ik maak haar erg gelukkig als ik wel biologisch inkoop om zo ons steentje bij te dragen aan de vermindering van gebruik van pesticiden maar een verdubbeling in prijs van grondstoffen vind ik te zot. Na wat rondzoeken heb ik een leverancier gevonden waar het "maar" 50% duurder is, daar kan doe ik het dan mee, ondanks dat het nu dus van verder komt.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1036 on: October 08, 2018, 05:39:33 AM »
Nou, als ik bijvoorbeeld 5000 km per jaar met mijn kind van hot naar her taxi, zijn dat dan mijn kilometers, of die van het kind? Hoe dan ook voegt een kind iets toe aan de totale footprint (en daar heb ik absoluut geen negatief oordeel over).

Ik denk dat kinderen vooral tellen omdat je een nieuwe persoon met westers verbruik op de aarde zet.

Verder verbruiken ouders best een hoop meer als ze een kind hebben: kleren waar ze steeds uitgroeien, meubels, meer kilometers, iets meer eten en als ze tieners zijn veel meer eten, meer warm water en misschien een warmer huis.

Een wereld zonder kinderen zou maar een depressieve boel worden. Maar misschien kunnen we met z'n allen op de wereld ervoor zorgen dat we gemiddeld niet meer kinderen produceren dan dat we de mensheid in stand houden. Het schijnt zo te zijn dat hoe hoger een land ontwikkeld is (en hoe beter opgeleid de vrouwen), hoe minder kinderen per persoon er komen. Maar er zijn ook nog steeds plekken in de wereld waar de hoeveelheid mensen steeds toeneemt door erg hoge geboortegetallen.
Dat is iets wat in het westen over het algemeen wel goed gaat. De bevolking neemt langzaam af. In Afrika gebruiken ze minder aardes per persoon, maar zijn ze wel bezig het aantal personen zo toe te laten nemen dat 1 aarde niet meer volstaat. Het ergste is dat er op zich nog best veel ruimte is voor mensen omdat de vrije natuur nog een stuk verder kan worden terug gedreven.

Als ze zo door gaan zullen we op een gegeven moment de keuze krijgen meer en meer eten sturen, hier heen halen of laten verhongeren. Het zou dus goed zijn als we nu al druk uit gaan oefenen op volken die zich ongebreideld voortplanten zoals stoppen met ontwikkelingshulp.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1037 on: October 08, 2018, 11:23:02 AM »
Nou, als ik bijvoorbeeld 5000 km per jaar met mijn kind van hot naar her taxi, zijn dat dan mijn kilometers, of die van het kind? Hoe dan ook voegt een kind iets toe aan de totale footprint (en daar heb ik absoluut geen negatief oordeel over).

Ik denk dat kinderen vooral tellen omdat je een nieuwe persoon met westers verbruik op de aarde zet.

Verder verbruiken ouders best een hoop meer als ze een kind hebben: kleren waar ze steeds uitgroeien, meubels, meer kilometers, iets meer eten en als ze tieners zijn veel meer eten, meer warm water en misschien een warmer huis.

Een wereld zonder kinderen zou maar een depressieve boel worden. Maar misschien kunnen we met z'n allen op de wereld ervoor zorgen dat we gemiddeld niet meer kinderen produceren dan dat we de mensheid in stand houden. Het schijnt zo te zijn dat hoe hoger een land ontwikkeld is (en hoe beter opgeleid de vrouwen), hoe minder kinderen per persoon er komen. Maar er zijn ook nog steeds plekken in de wereld waar de hoeveelheid mensen steeds toeneemt door erg hoge geboortegetallen.
Dat is iets wat in het westen over het algemeen wel goed gaat. De bevolking neemt langzaam af. In Afrika gebruiken ze minder aardes per persoon, maar zijn ze wel bezig het aantal personen zo toe te laten nemen dat 1 aarde niet meer volstaat. Het ergste is dat er op zich nog best veel ruimte is voor mensen omdat de vrije natuur nog een stuk verder kan worden terug gedreven.

Als ze zo door gaan zullen we op een gegeven moment de keuze krijgen meer en meer eten sturen, hier heen halen of laten verhongeren. Het zou dus goed zijn als we nu al druk uit gaan oefenen op volken die zich ongebreideld voortplanten zoals stoppen met ontwikkelingshulp.

Ik denk juist dat ontwikkelingshulp een belangrijke factor is in het terugdringen van het geboortecijfer.

Als jij een simpel zelfvoorzienend boertje bent, is het heel gunstig om veel kinderen te krijgen: hoe meer kinderen, des te meer kans dat er een aantal blijven leven, en hoe meer hulp je hebt op je boerderij. Zoals het bij ons ook tot in de jaren '50 ging. In zo'n maatschappij heeft onderwijs voor vrouwen minder prioriteit, want hun taak ligt primair thuis.

Voor elk jaar extra onderwijs dat een vrouw geniet, neemt het geboortecijfer aanzienlijk af. Om het geboortecijfer in te perken, is het juist nodig dat onderwijs gestimuleerd wordt voor iedereen en met name voor vrouwen, en we moeten bovendien zorgen dat er goede toegang is tot seksuele voorlichting en voorbehoedsmiddelen. De VS spelen hier een heel kwalijke rol in, door alleen maar ontwikkelingshulp te willen geven op basis van het idee dat seks binnen het huwelijk hoort en abortus nooit mag.

Het is ook belangrijk om in kaart te gaan brengen welke gebieden door klimaatverandering minder of onleefbaar worden en hier op tijd maatregelen voor te treffen. Dat gaat heel moeilijk worden, want geen enkel land zit er op te wachten om veel te investeren in de leefbaarheid van een ander land, maar tegelijkertijd zit ook niemand te wachten op vluchtelingen. Ik vraag me sterk af of we in staat zullen zijn om het klimaatvluchtelingenprobleem in goede banen te leiden, maar ik hoop dat dat op een bepaald moment in de toekomst wel gaat lukken. Heel simpel: wij moeten zorgen dat we zelf droge voeten houden, maar als ons dat gelukt is, moeten we ook zorgen dat er niet 25 miljoen mensen op de stoep staan om óók droge voeten te hebben. Daar is ons land niet groot genoeg voor. Het lijkt me voor iedereen de beste oplossing dat de meest welvarende landen ook gaan investeren in de leefbaarheid van de minder welvarende regio's die hard getroffen zullen worden door de consequenties van klimaatverandering.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1038 on: October 08, 2018, 02:14:15 PM »
Ik sluit me ook bij Imma aan. Twee grote determinanten van aantal kinderen zijn inderdaad kindersterfte en educatie van de moeders. Een andere is armoede. Hans Rosling heeft hier een aantal interessante TED-talks over en laat daarnaast ook zien dat het geboortecijfers in vrijwel alle landen al behoorlijk gedaald is, behalve een handjevol Afrikaanse landen inderdaad.

Ik vind het zelf ook heel jammer om te zien hoe telkens de klimaatregels die bedacht worden weer slapper zijn dan wat oorspronkelijk was geopperd (in NL, maar ook veelal in het buitenland). Ik hoop toch eigenlijk wel dat een groot deel van ons land bereid is wat welvaart in te leveren voor een beter milieu (de minima zouden hierbij uiteraard niet geraakt moeten worden) maar als het aan onze huidige regering ligt valt dat toch tegen (en de vorige.. en die daarvoor..).

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1039 on: October 09, 2018, 01:26:27 AM »
Wat het klimaat betreft, heb ik begrepen dat het in Afrika nog veel warmer gaat worden, wat weer niet bevorderlijk is voor het landbouwklimaat daar. Aan de andere kant heb ik gehoord dat landbouw in Afrika nog heel kleinschalig wordt bedreven (boer achter zijn os die de ploeg trekt). Als we op een moderne manier landbouw zouden drijven, zou er in Afrika heel veel meer verbouwd kunnen worden. Maar ja, dat hebben sommige Amerikanen ook ontdekt, en kopen op grote schaal vruchtbare Afrikaanse grond op om daar vee te houden voor de Amerikaanse biefstukmarkt. Ik ben benieuwd hoe het met de wereld gaat over 10 jaar.
En ja, we moeten goed investeren in onderwijs en voorlichting in die contreien.

NevermindScrooge

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 98
  • Location: Netherlands
  • At least weird is not boring
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1040 on: October 17, 2018, 03:18:27 AM »
Interessante discussie!
Om aan te sluiten bij Linda, ik heb begrepen dat China grote delen van Afrika op een of andere wijze in beheer heeft. Afrika is (plaatselijk) een vruchtbaar continent wat rijk is aan mineralen en grondstoffen. China profiteert daarvan en het geld wat wordt gegenereerd met de natuurlijke rijkdom verdwijnt uit Afrika. Om eerlijk te zijn vind ik dit te gek om los te lopen, maar ik heb ook geen oplossing.
Wat de de dure biologische levensstijl betreft sluit ik me aan bij wat eerder is gezegd: een stapje tegelijk. Wellicht is een (gedeelde) volkstuin een idee? En als je seizoensgroenten koopt ben je al een eind op weg (dit hou ik mezelf voor om iets van mijn ego overeind te houden).

FrugaNL

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 8
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1041 on: October 19, 2018, 10:35:06 AM »
Interessante discussie!
Om aan te sluiten bij Linda, ik heb begrepen dat China grote delen van Afrika op een of andere wijze in beheer heeft. Afrika is (plaatselijk) een vruchtbaar continent wat rijk is aan mineralen en grondstoffen. China profiteert daarvan en het geld wat wordt gegenereerd met de natuurlijke rijkdom verdwijnt uit Afrika. Om eerlijk te zijn vind ik dit te gek om los te lopen, maar ik heb ook geen oplossing.

Het is vaak goedkoper om een compleet gebied om zeep te helpen dan een duurzame manier te vinden die infinite is. Korte termijn denken betaalt beter blijkbaar.

Wat de de dure biologische levensstijl betreft sluit ik me aan bij wat eerder is gezegd: een stapje tegelijk. Wellicht is een (gedeelde) volkstuin een idee? En als je seizoensgroenten koopt ben je al een eind op weg (dit hou ik mezelf voor om iets van mijn ego overeind te houden).
Sterk staaltje ego-management. Zo doen wij dat momenteel ook. Althans, zo veel mogelijk. En soms wat groenten uit de tuin van de schoonouders. Een volkstuin klinkt interessant maar het is niet helemaal ons ding als het niet vlak bij ligt. Gemak dient de mens. ;-)

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1042 on: October 31, 2018, 01:08:42 PM »
Dag mede-Nederlandse mustachians, zoals elke maand heb ik de balans opgemaakt en ik word altijd blij van onze voortgang. Het jaar is alweer aardig gevorderd, en ondanks een paar grote onverwachte uitgaven dit jaar zitten op een gemiddeld savings rate per maand van om en nabij de 60%. Ben ik best tevreden over. We zitten met als onze potjes samen (altijd weer even zoeken en puzzelen) op 10% van ons verwachte FI bedrag. Met de netto waarde van ons huis erbij opgeteld komen we op zo'n 30% maar dat voelt altijd een beetje als smokkelen.

Vorige maand weer een plukje weggezet in een index tracker, en toen kwam de vraag bij mij op wat een Nederlandse mustachian doet met haar/zijn gespaarde geld. Wie wil er delen? Beleggen jullie, en zo ja waarin? Ik steek standaard alles wat over is in een AEX index tracker, en dat is dit jaar geen feestje geweest. over het gehele jaar gerekend -2,5% rendement, afgelopen drie maanden zo'n 10% eraf. Eigenlijk alleen maar goed natuurlijk, betekent dat ik nu goedkoper mijn index tracker in kan kopen, en zo kan profiteren van de volgende rit omhoog. Maakt me niet zoveel uit wanneer die komt, voorlopig blijft alles daar braaf staan.

Maar goed, blijft mijn nieuwsgierigheid: wat doen jullie met je gespaarde geld? Spaarrekening? Obligaties? Index trackers? Losse aandelen?

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1043 on: October 31, 2018, 02:54:57 PM »
Ik heb een buffer en wat potjes reserveringen samen ~5k op de spaarrekening. Dat levert niks op maar dat geld is altijd beschikbaar. Ik ben niet echt van het potjes sparen, maar ik heb altijd mijn zorgpremie ineens betaald en heb daar altijd maandelijks geld voor apart gezet als arme student en die gewoonte is gebleven, en voor de gezamenlijke onregelmatige kosten (gemeentelijke belasting etc) zetten we elke maand wat opzij. Verder is mijn spaargeld een grote hoop.

Ik beleg al jaren maandelijks een vast bedrag bij Meesman, dat zijn indexfondsen, omdat ik dat al erg lang doe is mijn resultaat onder de streep (nog) positief.

Dan heb ik ook nog twee rekeningen bij DeGiro: pensioenbeleggen (fiscaal gunstig vanwege pensioengat) ook grotendeels in indexfondsen en een kleine rekening waarop ik een klein bedrag aan aandelen heb. Ik vind dat heel leuk maar niet verstandig voor de 'bulk' van het geld.

Ik reken de waarde van mijn huis niet mee in mijn vermogen, omdat de huizenmarkt in Nederland een enorme bubbel is. Als ik kijk naar de prijzen van vergelijkbare huizen dan is ons huis nu 25-30% meer waard dan in 2015. Op papier leuk maar behalve een hogere WOZ-waarde levert het niks op zolang je zelf nog ergens moet wonen. Alle andere huizen, koop en huur, zijn minstens net zoveel in prijs gestegen.

koenstache

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 26
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1044 on: November 01, 2018, 01:05:57 AM »
Ik heb een buffer en wat potjes reserveringen samen ~5k op de spaarrekening. Dat levert niks op maar dat geld is altijd beschikbaar. Ik ben niet echt van het potjes sparen, maar ik heb altijd mijn zorgpremie ineens betaald en heb daar altijd maandelijks geld voor apart gezet als arme student en die gewoonte is gebleven, en voor de gezamenlijke onregelmatige kosten (gemeentelijke belasting etc) zetten we elke maand wat opzij. Verder is mijn spaargeld een grote hoop.

Ik beleg al jaren maandelijks een vast bedrag bij Meesman, dat zijn indexfondsen, omdat ik dat al erg lang doe is mijn resultaat onder de streep (nog) positief.

Dan heb ik ook nog twee rekeningen bij DeGiro: pensioenbeleggen (fiscaal gunstig vanwege pensioengat) ook grotendeels in indexfondsen en een kleine rekening waarop ik een klein bedrag aan aandelen heb. Ik vind dat heel leuk maar niet verstandig voor de 'bulk' van het geld.

Ik reken de waarde van mijn huis niet mee in mijn vermogen, omdat de huizenmarkt in Nederland een enorme bubbel is. Als ik kijk naar de prijzen van vergelijkbare huizen dan is ons huis nu 25-30% meer waard dan in 2015. Op papier leuk maar behalve een hogere WOZ-waarde levert het niks op zolang je zelf nog ergens moet wonen. Alle andere huizen, koop en huur, zijn minstens net zoveel in prijs gestegen.

Dank Imma, Meesman kende ik niet, ik doe alles via Alex. Vraag me af of ik niet goedkoper uit zou zijn om het elders te doen, ga ik eens naar kijken. ik heb zelf (nog) geen noemenswaardig pensioengat, dus dat is geen optie. Wij houden een buffer aan van tussen de 5 en10k, alles wat daar bovenuit komt gaan naar een AEX tracker.

Sja, huizenbubbel, waarde wel/niet meenemen, ik blijf het een lastige discussie vinden. Wij hebben niet zo lang geleden een derde van onze hypotheek afgetikt, en dat komt neer op een kleine 20% van ons FI bedrag. Dat was voordat ik mij in FI ben gaan verdiepen, en ik vraag mij nog steeds af of het rendementsgewijs het meest zinnige is geweest wat we konden doen maar goed. Het heeft er wel toe geleid dat we een lager tarief voor onze hypotheekrente hebben kunnen krijgen, en alles bij elkaar betalen we nu minder dan de helft van ons initiële maandelijkse hypotheeklast. Sowieso laat ik dat de hypotheek de komende 10 jaar ongemoeid (of er moeten hele gekke dingen gebeuren), met minder dan 2% rente is het supergoedkoop geld.

Wat ik me ook afvraag is wat voor savings rate realistisch is in Nederland. Doe ik het "slecht" als ik op 60% blijf steken? Hoe verloopt het bij jullie allen?
« Last Edit: November 01, 2018, 01:11:13 AM by koenstache »

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1045 on: November 01, 2018, 02:07:17 AM »
Ik heb ook tussen de €4-5k op een spaarrekening/lopende betaalrekening staan. De rest van m'n spaargeld gaat naar ETFs bij DeGiro en wat ik ook een aantal keren heb gedaan is investeren in een zonnepanelenproject via duurzaaminvesteren.nl (rond de 5% rendement meestal). Hoger rendement dan de spaarrekening (en bijkomend iets hoger risico, maar niet zo volatiel als aandelen) en ook een fijn idee om bij te dragen aan de energietransitie.

Wat betreft realistische savings rate; tov het netto inkomen is uiteindelijk toch de sky de limit denk ik. Veel van de hoge 'post tax' kosten die ik bij de Amerikanen zie (hoger zorgpremies, privescholen) zijn hier in NL veel goedkoper of geen groot 'ding'. Het voornaamste probleem is eigenlijk stijging van het inkomen. Aan de andere kant, ik spaar nu ongeveer 56% van mijn inkomen en ga vanaf volgende maand zo'n 10% meer verdienen netto, dus als ik mijn kosten gelijk hou zit ik dan al op 60% savings rate op een inkomen rond de €2000. Veel mensen verdienen meer, dus het is verre van onmogelijk om hoger te komen.

(Scheelt hier natuurlijk wel dat ik geen kinderen heb, geen auto of huisdieren heb en nog in een studenten/werkendenhuis woon terwijl ik al een jaar werk - maar dat zijn nou juist de hacks/lifestyle inflation prevention die er voor zorgen dat je op jonge leeftijd en een laag salaris snel kan sparen).

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1046 on: November 01, 2018, 02:14:03 AM »
Ik vind zelf een savingsrate van 60% best prima, al kan ik me voorstellen dat je een hogere spaarquote haalt als je meer inkomen hebt en een sobere leefstijl. In Nederland wordt dat door je woonlasten alleen al lastig in een vrije sector huurwoning of met de "scheefwoner" boete, en zoals Imma zegt is het momenteel op de koopmarkt ook "feest".
Mijn privé spaarquote is op dit moment 42%. Sinds ik een nieuwe baan heb en meer uren maak ben ik meer gaan verdienen, maar zijn sommige kosten ook een beetje gestegen (autogebruik bijv.). Aan de ene kant had ik dit najaar een eenmalige uitkering en aan de andere kant de verliezen op de beurs, die vallen redelijk tegen elkaar weg. Als ik naar ons tweeën kijk, zitten we samen ook rond de 45%. Voor twee parttimers in de publieke sector vind ik dat best OK. Zou best scherper kunnen, we zijn geen die-hard bezuinigers. We huren (vrije sector), dus huis meetellen of niet gaat hier niet op.

In verband met koopplannen hou ik nu meer spaargeld aan dan ik eigenlijk zou willen. Ik maak nu de zo'n driekwart van mijn niet-uitgegeven geld over naar mijn spaarpot en de rest beleg ik maandelijks via Meesman, voor de lange termijn. Destijds voor Meesman gekozen wegens de lage kosten en omdat dividendbelasting dan teruggevraagd kan worden zonder met de VS in de knoei te komen. Dat is ook mogelijk zonder dat je de vermogensrendements drempel bent gepasseerd, in mijn geval een voordeel. Sinds die tijd zijn hun fondsen ook duurzaam(-er) geworden, dat is mooi meegenomen.
Sparen (of eigenlijk: geld reserveren) doe ik verdeeld over meerdere potjes (voor auto, hond, vakantie en dan nog een grote pot). Die grote pot heeft een minimumbedrag, nl. om mijn studieschuld in een keer mee af te kunnen lossen als we "het" huis vinden en een hypotheek moeten regelen.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1047 on: November 01, 2018, 03:15:00 AM »
Hoe goed of slecht 60% sparen is hangt natuurlijk sterk af van je netto inkomen (al is 60% nooit echt slecht, tenzij je ruim boven de Balkenendenorm verdient). Wat een groot verschil is ten opzichte van de VS is dat lonen hier sowieso minder hoog zijn, en het bruto-netto verschil is groter.

Ik spaar ook ongeveer 60-65% momenteel. Ik heb een goed betaalde baan, maar ik werk maar drie dagen. We hebben heb het geluk dat we samenwonen dus kosten delen, en dat we een huis hebben gekocht toen de rente al laag was, maar de huizenmarkt nog niet ontploft. We verdienden toen een stuk minder dan nu, maar zelfs met ons huidige inkomen zou het nu moeilijker zijn.

Wij werken al jaren allebei parttime (ik werkte op mijn 22e voor het laatst fulltime) en voor ons is dat heel belangrijk. In plaats van ons kapotwerken om met ons 35e te stoppen, werken we nu parttime in leuke functies en zijn we hopelijk ergens tussen de 40 en de 50 FI. Dat is in Nederland goed haalbaar als je sober leeft en niet ver beneden modaal verdient.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1048 on: November 01, 2018, 04:58:37 AM »
Wij hebben een afgelost huis en allebei een fulltime baan. In een standaard maand sparen we ongeveer 66% van wat er netto binnenkomt, maar op jaarbasis ligt het wat lager vanwege incidentele kosten. Over 2017 was het 59% en 2018 is nog niet voorbij, maar ik verwacht ongeveer hetzelfde resultaat. Alles wat we sparen wordt belegd in een Vanguard wereld index fonds, gewoon via onze eigen bank.

Wij hebben een vrij kleine cash buffer van ruim 1x onze vaste maandlasten. Zolang we beiden fulltime werken hebben we niet meer nodig. Incidentele kosten vangen we op door in die maand minder te beleggen. Ik kan me eigenlijk geen acute financiële noodsituaties voorstellen die we niet zouden kunnen opvangen zo.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1049 on: November 01, 2018, 05:01:28 AM »
Ik steek standaard alles wat over is in een AEX index tracker...

Waarom eigenlijk AEX? Dat is zo'n kleine beurs. Waarom niet wereldwijd?