Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 681709 times)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #950 on: June 25, 2018, 05:43:21 AM »
@Linda_Norway, @Imma,

Wij betalen nu inderdaad de huishoudelijke hulp zelf. Dat is veel goedkoper dan via de WMO.
Via de WMO heb ik alleen mijn aangepaste rolstoel. De verbouwing van dit huis betalen we ook zelf. Er moesten drie deuren verbreed of gemaakt worden en er komt nog een slaapkamer beneden in een oude aangebouwde schuur (we slapen nu al beneden, ons bed pastte net in het washok).
Mijn man heeft ook wat gezondheidsklachten, hij heeft het advies gekregen minder te gaan werken maar dat kan nog niet.
Ik kan elk moment opgeroepen worden door het UWV en dan een groot deel van mijn inkomen kwijt raken en we moeten nog veel sparen om de verbouwing af te maken.
Op dit moment zijn er wat dingen die echt voor de winter vervangen moeten worden vanwege wind, vocht en ehm instortingsgevaar. Hele dure dingen vooral.
Tenzij we nog  serieuzer gaan bezuinigen, zullen we geld moeten gaan lenen uit de studiepotjes van de kinderen, nadat de spaarpot van de auto afschrijvingingen is geleegd. Ik hoop dat we er niet aan hoeven te komen.
We besteden uit waar risico's liggen en haast heeft, de rest doet mijn man zelf.

We hebben wel ons droomhuis kunnen kopen hoor, we hebben ook altijd geweten dat het in ons budget (hypotheek op een inkomen) een opknappertje werd.
Je ziet dat wel eens op TV, mensen die verbouwen. Wij maar met ons ogen rollen, nu zitten wij ook al € 10.000 boven begroting wat betreft de verbouwing. Gaat veel makkelijker dan je denkt.

Nou zijn we best goed met besparen dus het komt wel goed.

Doelen:

1. Verbouwing afmaken - € 15.000 sparen, minimaal.
2. pot onvoorzien weer terug sparen - € 3000
3. Studiepotjes voor de kinderen verder/ harder aanvullen - € 30.000
4. Sparen voor een camper €15.000 (onze oude camper gaat binnenkort in de verkoop)
5. Mijn niet bestaand pensioen - veel
6. Geld sparen voor 2047, als onze hypotheek afloopt en we nog een restschuld hebben, of een stukje eerder aflossen.
7. Huis energiezuiniger maken - € 15.000
8. Elektrische driewiel fiets - € 2000

Zou je het huis energiezuiniger maken naar voren kunnen schuiven? Dit geeft heel snel behoorlijke besparingen. Opwarming van huis en warm water zijn de grote kostenposten in een huishouden.

Hebben je kinderen het echt nodig dat jullie zoveel voor ze betalen? Is je eigen pensioen niet belangrijker?

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #951 on: June 25, 2018, 06:05:05 AM »
@Linda_Norway, @Imma,

Wij betalen nu inderdaad de huishoudelijke hulp zelf. Dat is veel goedkoper dan via de WMO.
Via de WMO heb ik alleen mijn aangepaste rolstoel. De verbouwing van dit huis betalen we ook zelf. Er moesten drie deuren verbreed of gemaakt worden en er komt nog een slaapkamer beneden in een oude aangebouwde schuur (we slapen nu al beneden, ons bed pastte net in het washok).
Mijn man heeft ook wat gezondheidsklachten, hij heeft het advies gekregen minder te gaan werken maar dat kan nog niet.
Ik kan elk moment opgeroepen worden door het UWV en dan een groot deel van mijn inkomen kwijt raken en we moeten nog veel sparen om de verbouwing af te maken.
Op dit moment zijn er wat dingen die echt voor de winter vervangen moeten worden vanwege wind, vocht en ehm instortingsgevaar. Hele dure dingen vooral.
Tenzij we nog  serieuzer gaan bezuinigen, zullen we geld moeten gaan lenen uit de studiepotjes van de kinderen, nadat de spaarpot van de auto afschrijvingingen is geleegd. Ik hoop dat we er niet aan hoeven te komen.
We besteden uit waar risico's liggen en haast heeft, de rest doet mijn man zelf.

We hebben wel ons droomhuis kunnen kopen hoor, we hebben ook altijd geweten dat het in ons budget (hypotheek op een inkomen) een opknappertje werd.
Je ziet dat wel eens op TV, mensen die verbouwen. Wij maar met ons ogen rollen, nu zitten wij ook al € 10.000 boven begroting wat betreft de verbouwing. Gaat veel makkelijker dan je denkt.

Nou zijn we best goed met besparen dus het komt wel goed.

Doelen:

1. Verbouwing afmaken - € 15.000 sparen, minimaal.
2. pot onvoorzien weer terug sparen - € 3000
3. Studiepotjes voor de kinderen verder/ harder aanvullen - € 30.000
4. Sparen voor een camper €15.000 (onze oude camper gaat binnenkort in de verkoop)
5. Mijn niet bestaand pensioen - veel
6. Geld sparen voor 2047, als onze hypotheek afloopt en we nog een restschuld hebben, of een stukje eerder aflossen.
7. Huis energiezuiniger maken - € 15.000
8. Elektrische driewiel fiets - € 2000

Zou je het huis energiezuiniger maken naar voren kunnen schuiven? Dit geeft heel snel behoorlijke besparingen. Opwarming van huis en warm water zijn de grote kostenposten in een huishouden.

Hebben je kinderen het echt nodig dat jullie zoveel voor ze betalen? Is je eigen pensioen niet belangrijker?
+1 voor energie zuiniger. Behalve als je er over denkt te gaan verhuizen. Er zit wel aan te komen dat Nederland van het gas af gaat, dus ik zou niet in de ketel investeren. Ik vermoed dat warmte pompen te zijner tijds goedkoper gaan worden door verkoop volumes. Zonnepanelen zijn altijd goed. Zeker als je er subsidie voor kan krijgen. Camper zou je kunnen uitstellen. Ik zou kijken of ik goedkoper op vakantie kan. In een grote tent of uitklap caravan misschien? Of iets creatiefs als dit: http://www.amdro.co.uk/index.php

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #952 on: June 25, 2018, 06:25:53 AM »
<...>
Ik zou kijken of ik goedkoper op vakantie kan. In een grote tent of uitklap caravan misschien? Of iets creatiefs als dit: http://www.amdro.co.uk/index.php

Goed idee. Zo simpel hoeft het maar te zijn om een tent te vervangen. Wij zaten aan zoiets te denken voor over een paar jaar, maar dachten dan aan wat groter een busje. Maar misschien is dit wel genoeg.

Herstel: de lengte van de bedden is maar 1,85m. Niet lang genoeg voor mijn 1,93m lange man. Wij moeten dus naar een grotere busje kijken. Maar het principe van deze bestelauto's met een uitschuifkeuken en een tent die je eraan kunt zitten is wel een goed idee. Idealiter zou je er nog 2 klapstoelen en een campingtafel in kwijt moeten kunnen om met lekker weer buiten te kunnen eten. Ik denk dat veel van dit concept ook zelf geknutseld kan worden.
« Last Edit: June 25, 2018, 06:36:54 AM by Linda_Norway »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #953 on: June 25, 2018, 08:46:48 AM »
@Linda_Norway, @Imma,

Wij betalen nu inderdaad de huishoudelijke hulp zelf. Dat is veel goedkoper dan via de WMO.
Via de WMO heb ik alleen mijn aangepaste rolstoel. De verbouwing van dit huis betalen we ook zelf. Er moesten drie deuren verbreed of gemaakt worden en er komt nog een slaapkamer beneden in een oude aangebouwde schuur (we slapen nu al beneden, ons bed pastte net in het washok).
Mijn man heeft ook wat gezondheidsklachten, hij heeft het advies gekregen minder te gaan werken maar dat kan nog niet.
Ik kan elk moment opgeroepen worden door het UWV en dan een groot deel van mijn inkomen kwijt raken en we moeten nog veel sparen om de verbouwing af te maken.
Op dit moment zijn er wat dingen die echt voor de winter vervangen moeten worden vanwege wind, vocht en ehm instortingsgevaar. Hele dure dingen vooral.
Tenzij we nog  serieuzer gaan bezuinigen, zullen we geld moeten gaan lenen uit de studiepotjes van de kinderen, nadat de spaarpot van de auto afschrijvingingen is geleegd. Ik hoop dat we er niet aan hoeven te komen.
We besteden uit waar risico's liggen en haast heeft, de rest doet mijn man zelf.

We hebben wel ons droomhuis kunnen kopen hoor, we hebben ook altijd geweten dat het in ons budget (hypotheek op een inkomen) een opknappertje werd.
Je ziet dat wel eens op TV, mensen die verbouwen. Wij maar met ons ogen rollen, nu zitten wij ook al € 10.000 boven begroting wat betreft de verbouwing. Gaat veel makkelijker dan je denkt.

Nou zijn we best goed met besparen dus het komt wel goed.

Doelen:

1. Verbouwing afmaken - € 15.000 sparen, minimaal.
2. pot onvoorzien weer terug sparen - € 3000
3. Studiepotjes voor de kinderen verder/ harder aanvullen - € 30.000
4. Sparen voor een camper €15.000 (onze oude camper gaat binnenkort in de verkoop)
5. Mijn niet bestaand pensioen - veel
6. Geld sparen voor 2047, als onze hypotheek afloopt en we nog een restschuld hebben, of een stukje eerder aflossen.
7. Huis energiezuiniger maken - € 15.000
8. Elektrische driewiel fiets - € 2000

Zou je het huis energiezuiniger maken naar voren kunnen schuiven? Dit geeft heel snel behoorlijke besparingen. Opwarming van huis en warm water zijn de grote kostenposten in een huishouden.

Hebben je kinderen het echt nodig dat jullie zoveel voor ze betalen? Is je eigen pensioen niet belangrijker?
+1 voor energie zuiniger. Behalve als je er over denkt te gaan verhuizen. Er zit wel aan te komen dat Nederland van het gas af gaat, dus ik zou niet in de ketel investeren. Ik vermoed dat warmte pompen te zijner tijds goedkoper gaan worden door verkoop volumes. Zonnepanelen zijn altijd goed. Zeker als je er subsidie voor kan krijgen. Camper zou je kunnen uitstellen. Ik zou kijken of ik goedkoper op vakantie kan. In een grote tent of uitklap caravan misschien? Of iets creatiefs als dit: http://www.amdro.co.uk/index.php

Allereerst; Moneypenny, welkom bij de club :)
Second: zeker eerst investeren in energiezuinige zaken zou ik zeggen. Daar kun je ook voor lenen tegen gunstige tarieven als je spaargeld het niet toelaat. Die leningen zijn vaak aftrekbaar van de belasting en de besparing dmv isolatie is (zeker als de gastarieven omhoog gaan!) is een veel hoger percentage dan dat je aan rente op die lening betaalt. Als de vraag is uitstellen of lenen, zou ik dus voor lenen gaan. Zie:
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/financiering-energie-besparen/rendement-energiebesparing/
en
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/financiering-energie-besparen/energiebespaarlening/

Derde: @2Cent, als de gezondheid dusdanig is dat een trap problemen geeft en je er een aangepaste woning voor moet aanschaffen, vraag ik me af of kamperen met de tent een haalbare kaart is.
Maar voor je een camper hebt terugverdiend ben je wel even verder (tenzij je er nu in woont omdat het huis totaal onbewoonbaar is met instortingsgevaar enzo :P).
« Last Edit: June 25, 2018, 08:53:34 AM by Spruit »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #954 on: June 25, 2018, 08:49:21 AM »
Moneypenny, uit nieuwsgierigheid omdat wij ook een opknapper overwegen met bijbehorende risico's: is er geen bouwkundige keuring geweest dat dit instortingsgevaar nu pas duidelijk wordt?
Of is dit door de bouwkundige over het hoofd gezien?

Mon€yp€nny

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #955 on: June 25, 2018, 01:21:34 PM »
Hi allemaal,

Onze kinderen zijn 5 en 8.
Sommige spaarpotten zullen tegelijk (verder) opgebouwd worden. Pensioenopbouw en studiefondsen krijgen straks ongeveer gelijke prioriteit. Wat ze nodig hebben is nog even koffiedik kijken, €7.500 per jaar is ofwel een mooi begin of er blijft over.
We hadden eerst twee rekeningen die op naam van de kinderen kwam als ze 18 werden, dat hebben we gewijzigd. 18 vinden we wat jong om over een flinke hoeveelheid geld te beschikken. Laat ze er maar voor studeren/ werken eerst.

Op ons vorige huis hadden we 7 zonnepanelen laten leggen. Door ons zeer zuinige verbruik betaalden we met twee volwassen en twee kinderen 40 euro per maand aan vastrecht en 20 euro verbruik.
Door ons zeer zuinige verbruik, kunnen we geen enorme klapper maken per maand en is de terugverdientijd wat langer. Maar o.a. een warmtepomp en zonnepanelen staan zeker op het verlanglijstje voor na de verbouwing.
Ik moet nog wel onze aansluiting laten aanpassen, we betalen nog steeds voor een krachtstroom aansluiting die we niet gebruiken. Alleen moet dan eerst de schuur een nieuw dak, voor we daar de (kracht)stroom weghalen. Omdat daar intern ook verbouwd gaat worden, moet er misschien toch nog wel een keer een electricien komen.
Gelukkig kregen we een hele hoge schadevergoeding na een stroomstoring vanwege die krachtstroom aansluiting, dat was wel mooi.

Het muurtje dat op instorten staat is een keermuur. Van onze parkeerplaats (overkant weg, in de tuin). Die scheur had de bouwkundige over het hoofd gezien en toen zette we er een camper op zover mogelijk naar achter, oeps.
De bouwkundige is overigens mijn man (hij is echt opgeleid om huizen te keuren). Hij had even moeten vragen of hij even bij de buurman in de wei nog eens goed mocht kijken aan zijn kant maar ja, niet gedaan.
De buurman heeft hele lieve schapen lopen die we niet willen verpletteren mocht het muurtje echt instorten door veel regen of vorst dus dat heeft nu prioriteit voor de winter.

Over een opknappertje kopen....
Het dak van de schuur vervangen zat wel in de begroting en planning (hadden we al gedaan willen hebben).
Wat mijn man niet heeft kunnen zien is dat de dakisolatie in een deel van het huis verkeerd is aangebracht. Toen we het plafond in de keuken eruit trokken kwamen we daar pas achter. Dat betekende dat de grote verbouwing van de keuken eerst verder ging met een nieuwe daklaag met nieuwe isolatie boven verschillende ruimten.
Het plafond in de keuken vervangen zat in het budget, een nieuw dak niet. De andere plafonds die nog moeten stonden pas over een paar jaar gepland.
Dan stond er in het koopcontract ook nog dat er ergens in de grond nog een spetic tank in ongebruik moest liggen.  Die had de vorige eigenaar noooit gevonden  Wij hadden hem binnen twee maanden gevonden toen de boel verstopt zat voor de tweede keer. Toen stond er hier een graafmachine, poepzuigtankwagen (om overvolle in gebruik zijnde septic tank leeg te slurpen) en nog twee busjes. Alles en iedereen moest uiteraard betaald worden. Omdat de auto van een buurman niet weg was zoals afgesproken, konden we toen niet op het riool aangesloten worden ipv die septic tank. Als de septic tank weer lek gaat of iets dergelijks, hangen we nog een keer voor  € 1500 in de prijzenkast.
De rechtsbijstand ingeschakeld maar helaas, de verkopers kwamen er mee weg. Wist niet, het is vier jaar verhuurd geweest, oud huis clausule, etc. Je kunt niet bewijzen wat ze wel en niet wisten. Eigenlijk is de gemeente ook nog fout want die had moeten controleren of alles wel op het riool was aangesloten toen dat hier werd aangelegd
Het gekke is dat er in ons huis eersteklas timmerwerk en ander werk is te zien maar onder de grond en boven het plafond is er dus geplooid,  die hadden we niet zien aankomen.
Dat de badkamer niet getegeld was door een dure tegelzetter had mijn man dan wel weer gezien. We hebben later gehoord dat dat een spoedklus is geweest omdat de kinderbescherming het niet verantwoord vond om een pasgeboren baby te hebben tussen het puin, zonder douche etcetera.
Dus tja... een opknappertje is een risico. Je bent afhankelijk van de kennis en eerlijkheid van de verkoper.

Omdat het huis rolstoelvriendelijk is, zal ik niet gauw weg moeten hier. Mijn aandoening is progressief maar niet dodelijk of dat ik aan allerlei apparaten en kunstgrepen moet later. Misschien blijf ik ook wel loopfunctie houden, misschien niet, weten we nog niet.

Daarom is voor ons de camper ook wel belangrijk. We hebben een goedkoop ouwetje gekocht om te kijken of camperen wat voor ons was. De camper was ons prepensioen. Niet wachten tot je pensioen met die camper kopen en leuke reisjes maken, misschien ben je er dan niet meer en in mijn geval is de kans aanwezig dat ik dan helemaal op de rolstoel ben aangewezen. Dan worden die leuke Italiaanse bergdorpjes etcetera onbereikbaar.
Dus we gingen nu genieten. En dat hebben we gedaan, we zijn dol.op de camper en camperen. Maar zo'n ouwetje is leuk als je tijd en vaardigheden hebt om alles zelf te klussen en dat hebben we niet. Als ik aan de elektra of iets heb liggen werken in de camper, kan ik een paar weken met pech niet meer zitten, liggen of staan eigenlijk (en elektra is mijn taak uit noodzaak hier). Dat ik de remschakelaar hebt gefixt langs de kant van de weg en vervolgens niet meer overeind kan komen. Camper kan weer, er steken alleen nog twee benen uit en het is lastig gas geven met al die rommel op de vloer ;-).
Maar goed, het ouwetje gaat er dus uit tot er meer tijd en geld is. Hopelijk komt er over een x aantal jaar weer een en gaat ons parttime tiny house avontuur weer verder.
Tot die tijd huren we wel een ingerichte tent of trekkershut, of iets anders.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #956 on: June 25, 2018, 01:34:22 PM »
Flinke pech met dat huis, @Mon€yp€nny .
En ik snap goed dat je nu wilt genieten van de vakanties, omdat je straks slechter ter been bent.

Op AirBnB kun je vaak voor behoorlijk weinig dingen huren, zeker als je wat langer op dezelfde plek blijft.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #957 on: June 25, 2018, 02:26:31 PM »
Dank voor je uitgebreide antwoord mbt het huis. Klinkt inderdaad als vette pech, vooral dat dak en dat rioolgebeuren. Hoop voor jullie dat het huis niet nog meer geld in petto heeft!

Mon€yp€nny

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #958 on: June 29, 2018, 10:56:10 AM »
Hallo allemaal,

Ik hoor dat veel mensen podcasts luisteren, weten jullie goede/ leuke over persoonlijke financiën?

Hebben jullie 'Je geld of je leven' al gelezen? Het berekenen van je echte uurloon was voor mij een eye-opener toen ik het boek voor het eerst las.
In het boek wordt ook je 'genoeg punt' besproken. Het punt waarop je net genoeg hebt om goed en gelukkig te leven. Mijn genoegpunt is sinds die tijd wel wat gezakt. Mode, rages, indruk maken op anderen, dat is nu helemaal niet meer aan mij besteed.
Zo'n genoegpunt en het verlagen ervan kan FI eerder of beter bereikbaar maken. Het is net als investeren in energiebesparende maatregelen, eerst moet je gaan besparen tot het minimum en dan ga je kijken naar wat nodig en zinvol is.
Je kunt het boek gratis downloaden:  http://www.genoeg.nl/nieuws/nieuwsarchief/gratis-boek-je-geld-of-je-leven/

Deze week veel bouwers over de vloer gehad om offertes op te maken voor de drie projecten die we moeten uitbesteden. Yikes, door de aangetrokken economie zijn de prijzen wat gestegen ten opzichte van onze begroting van 1,5 jaar geleden. Mijn man ziet dit ook op zijn werk. Hij baalt er erg van, ik ben daar best praktisch in, het is zoals het is. Het moet gewoon en het moet gewoon betaald worden. Dat kunnen we ook maar andere dingen zullen dan even moeten wachten. Ik geloof dat de bouwvergunning 5 jaar geldig is op het moment dat we starten met dat deel, moet goedkomen. Ik ben flink aan het besparen en sparen voor de verbouwpot. We sparen het wel weer terug.

Volgende maand voor de laatste keer met de camper weg en dan komt daar hopelijk ook nog €4000 uit en we zijn van zo'n 120 euro per maand aan kosten af. Slapen in onze eigen camper op een camping is nog steeds goedkoper dan een trekkershut. Plus, we zullen ook wel weer gratis gaan staan wat nachten.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #959 on: June 29, 2018, 12:21:52 PM »
Ik merk het inderdaad ook, dat de prijzen in de bouw gestegen zijn de afgelopen 3 jaar. Het is ook steeds moeilijker geworden om klussers te vinden. Vaak zijn ze niet geďnteresseerd in kleine klussen. Ik heb heel wat telefoontjes gepleegd voor ik een schilder kon vinden voor onze voordeur (teveel achterstallig onderhoud om het zelf te doen, vanaf nu gaan we het wel weer zelf bijhouden). Een aantal waren alleen geďnteresseerd als ze het hele buitenschilderwerk konden doen - niet nodig, want de kozijnen zijn van kunststof.

Wij hadden vandaag pech met onze elektra - wel de eerste keer dat we onverwacht een probleem hadden in ons huis, na 3 jaar koophuis! Valt niet tegen want ons huis is 70 jaar oud en heeft aan de binnenkant 30 jaar geleden voor het laatst onderhoud gehad (wij zijn stapje voor stapje bezig nu). Er zit waarschijnlijk een draadje los in een lasdoos die ergens in de muur zit .... Inmiddels hebben we al zes gaatjes in de muur getikt op de plek waar we denken dat hij zit en waar het hol klinkt. We zullen hem dit weekend wel ergens vinden, want als we de trekveer in de buis stoppen, horen we hem heel dichtbij waar we nu breken. Maar met een beetje pech hebben we over een paar dagen tien gaten in de muur... Een geluk bij een ongeluk is dat we de benedenverdieping nog niet opnieuw hebben gestuct, de benedenverdieping stucen stond op het lijstje om tegelijk te doen met het vervangen van de keuken.

Mon€yp€nny

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #960 on: June 29, 2018, 02:46:08 PM »
@Imma Een schilder/stucadoor is ons dan wel weer gelukt vorig jaar. Ooit via Marktplaats gevonden geloof ik.
We hadden klussen op werkspot gezet, dat doen we dus niet meer. Deze week wat cowboy bouwers zien langstrekken hier.  Kan ik dus niet aanraden. Misschien dat een klein klusbedrijf je deur wil komen verven?

Heb je al zo'n detector geprobeerd waarmee je leidingen en elektra kunt vinden in de muur?
Hier was de verkeerde kleur draad ergens tussen gezet en bij een schakel/stopcontact hadden we zelf een verbindingsdraadje laten vallen en geen foto gemaakt hoe het eerst zat natuurlijk. Leuke puzzeltjes soms die elektra. Foto's maken en schema's tekenen, dan lukt het me wel. Als je de stroom er terug op zet en je hoort gebrom, dan moesten er twee draadjes andersom 😆

Voor keukens kan ik IKEA aanraden. Een of twee keer per jaar krijg je op alle keukenonderdelen 10% korting. Wij hadden onze keuken al laten ontwerpen maar nog niet besteld. Toen kwam die actie en hebben we snel besteld en de keuken in de schuur gezet tot hij opgebouwd kon worden. Prima kwaliteit voor een mooie prijs. Het zit heel slim in elkaar. De kasten hebben we zelf in elkaar gezet (nou ja, ik eentje) en een klus/ timmerbedrijf heeft alles aan elkaar gezet en het aanrecht gedaan voor ons. Tegels van een tegeloutlet heeft mijn man zelf gezet, we hebben van die witjes die toch al wat onregelmatig zijn.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #961 on: June 29, 2018, 03:20:12 PM »
We hebben uiteindelijk een schilder gevonden die een grote klus bij mijn moeder had gedaan, maar achteraf was dat van hun zijde niet helemaal van harte. Ze hebben wel netjes werk geleverd. Die cowboy bouwers is inderdaad ook een groot probleem. Het is moeilijk om betrouwbare types te vinden. We hebben vorig jaar de badkamer opgeknapt met behulp van een semi-cowboy (ook veel zelf gedaan). Aardige vent, levert technisch goed werk af, maar het is er eentje die met de Franse slag werkt. Nu heb ik ook een vriend die niet zo nauw kijkt, dus toen ik ziek op bed lag hebben ze samen bedacht hoe de vloertegels moesten liggen en de voegen precies níet gelijk gelegd met de muurtegels, terwijl ze juist precies op het goede formaat gekocht waren. Gelukkig heb ik mijn bril niet op tijdens het douchen :D

Leidingzoeker zou volgens de elektricien niet werken (weet niet helemaal hoe dat zat) maar als ik er eentje kan lenen dit weekend ga ik het toch eens proberen.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #962 on: July 03, 2018, 04:48:53 AM »
We hebben uiteindelijk een schilder gevonden die een grote klus bij mijn moeder had gedaan, maar achteraf was dat van hun zijde niet helemaal van harte. Ze hebben wel netjes werk geleverd. Die cowboy bouwers is inderdaad ook een groot probleem. Het is moeilijk om betrouwbare types te vinden. We hebben vorig jaar de badkamer opgeknapt met behulp van een semi-cowboy (ook veel zelf gedaan). Aardige vent, levert technisch goed werk af, maar het is er eentje die met de Franse slag werkt. Nu heb ik ook een vriend die niet zo nauw kijkt, dus toen ik ziek op bed lag hebben ze samen bedacht hoe de vloertegels moesten liggen en de voegen precies níet gelijk gelegd met de muurtegels, terwijl ze juist precies op het goede formaat gekocht waren. Gelukkig heb ik mijn bril niet op tijdens het douchen :D

Leidingzoeker zou volgens de elektricien niet werken (weet niet helemaal hoe dat zat) maar als ik er eentje kan lenen dit weekend ga ik het toch eens proberen.

Tegels op de muur rechtleggen is toch niet moeilijk? Questie van kruisjes van de goede grootte ertussen leggen.

Schilderen doen wij altijd zelf. Veel geld te besparen daar.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #963 on: July 03, 2018, 12:21:01 PM »
We hebben uiteindelijk een schilder gevonden die een grote klus bij mijn moeder had gedaan, maar achteraf was dat van hun zijde niet helemaal van harte. Ze hebben wel netjes werk geleverd. Die cowboy bouwers is inderdaad ook een groot probleem. Het is moeilijk om betrouwbare types te vinden. We hebben vorig jaar de badkamer opgeknapt met behulp van een semi-cowboy (ook veel zelf gedaan). Aardige vent, levert technisch goed werk af, maar het is er eentje die met de Franse slag werkt. Nu heb ik ook een vriend die niet zo nauw kijkt, dus toen ik ziek op bed lag hebben ze samen bedacht hoe de vloertegels moesten liggen en de voegen precies níet gelijk gelegd met de muurtegels, terwijl ze juist precies op het goede formaat gekocht waren. Gelukkig heb ik mijn bril niet op tijdens het douchen :D

Leidingzoeker zou volgens de elektricien niet werken (weet niet helemaal hoe dat zat) maar als ik er eentje kan lenen dit weekend ga ik het toch eens proberen.

Tegels op de muur rechtleggen is toch niet moeilijk? Questie van kruisjes van de goede grootte ertussen leggen.

Schilderen doen wij altijd zelf. Veel geld te besparen daar.

Het is niet moeilijk, maar ze hebben beiden niet bedacht om het te doen ... Het is gewoon niet in ze opgekomen dat dat misschien de bedoeling was.

Schilderen doen wij normaal ook zelf, maar onze voordeur had flink grote rotte plekken (zo erg dat ik me afvroeg hij hij nog wel te redden was) en daarom wilde ik dat graag door een vakman/vrouw laten doen. Nu hij is bijgewerkt gaan we hem weer zelf bijhouden. Ik vind schilderen ook altijd best leuk, zolang het geen plafonds zijn.

NevermindScrooge

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 98
  • Location: Netherlands
  • At least weird is not boring
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #964 on: July 11, 2018, 03:33:33 AM »
Wij hebben net een huis gekocht en de meeste klussen zelf gedaan, waaronder elektra. Ik kan uit eigen ervaring melden dat een leidingzoeker je niet gaat helpen. Wij hebben heel optimistisch zo’n ding gehuurd en hij geeft alleen een (minimaal) signaal als je hem direct op de stroomdraad zet. Buiten de muur, in je hand. Wellicht dat we het verkeerde merk hadden, mijn punt is vooral dat ze het niet allemaal fantastisch doen zonder super-negatief over te komen :)
Hier in het noorden valt het gelukkig nog mee met het vinden van schilders/klussers/stucadoors. We hebben vooral geluk gehad dat we viavia aan betrouwbare mensen konden komen die ook nog eens niet duur zijn.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 420
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #965 on: July 11, 2018, 10:16:00 AM »
Wij hebben net een huis gekocht en de meeste klussen zelf gedaan, waaronder elektra. Ik kan uit eigen ervaring melden dat een leidingzoeker je niet gaat helpen. Wij hebben heel optimistisch zo’n ding gehuurd en hij geeft alleen een (minimaal) signaal als je hem direct op de stroomdraad zet. Buiten de muur, in je hand. Wellicht dat we het verkeerde merk hadden, mijn punt is vooral dat ze het niet allemaal fantastisch doen zonder super-negatief over te komen :)
Hier in het noorden valt het gelukkig nog mee met het vinden van schilders/klussers/stucadoors. We hebben vooral geluk gehad dat we viavia aan betrouwbare mensen konden komen die ook nog eens niet duur zijn.

Nou, ik denk dat die leidingzoeker niet zo goed was... Degene die ik heb gekocht van Bosch piept eerder te snel dan te weinig, maar die heeft ook aan hoe dicht je bij de leiding bent en of er stroom overheen loopt op dat moment.

NevermindScrooge

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 98
  • Location: Netherlands
  • At least weird is not boring
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #966 on: July 12, 2018, 12:00:45 PM »
Dat is goed om te weten! We zijn al een paar verassingen tegengekomen, dus voor een volgende klus ga ik op zoek naar een Bosch. Dankje!

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #967 on: July 13, 2018, 01:54:59 AM »
Uiteindelijk hebben wij het ding gevonden met een flinke magneet! Een leidingzoeker reageert op alles in de muur, dat schoot niet zo op. Een magneet wordt aangetrokken door de lasdoos. Hij bleek toch nog op een heel andere plaats te zitten dan verwacht. In deze lasdoos was ander materiaal gebruikt dan in de rest van het huis, waarschijnlijk heeft een vorige bewoner zelf wat extra stopcontacten aangelegd. De verbinding was waarschijnlijk niet helemaal goed, wij hebben op dat stopcontact vervolgens de TV-hoek aangesloten en de boel is gaan oververhitten. De lasdoos was van binnen en buiten zwart ....  Wijze les: blijf af van dingen die brandgevaarlijk kunnen zijn als je niet 100% zeker weet wat je doet.

Op de lasdoos zelf hebben we een deksel gemaakt zodat we er altijd bij kunnen. De andere gaten (drie stuks ter grootte van een vuist) hebben we eerst opgevuld met purschuim en daarna met gatenvuller. Ik heb het zodanig netjes weten op te vullen dat het nauwelijks zichtbaar is, dus dat valt allemaal weer mee.

Recent ook jarig geweest. Ik vier het nooit, maar sommige mensen komen spontaan. Als mensen vragen wat ik wil, dan zeg ik altijd dat ik geen cadeaus hoef, dat ik alles al heb. Vriend en ik bakken een taart voor elkaars verjaardag als cadeau. Toch voelen veel mensen zich bezwaard om met lege handen aan te komen en dan krijg je dus allemaal dingen die je niet wilt. Hoe doen jullie dat? Toch maar een cadeausuggestie doorgeven, een boek of iets in die richting, ook al vind je het eigenlijk niet nodig? Een bon van de Hema of de bouwmarkt vragen die toch wel opgaat?

Ik heb dit jaar o.a. een doos met tien appelflappen gekregen (waar ik niet bijzonder van hou, en ik had natuurlijk al gebak in huis) en gelukkig maar één kamerplant. Normaal zijn het er meer, maar twee gasten hadden erop gerekend dat ze bij de bloemenzaak om de hoek iets zouden kopen en die is een tijdje geleden gesloten. Ik hou van mooie planten hoor, maar laten we het erop houden dat mijn familieleden een iets andere smaak hebben en niet om te praten zijn naar iets leukers. Ik ben al een eind van mijn familie gaan wonen, dat heeft het probleem deels opgelost :) maar dus nog niet helemaal. Op vakantie gaan helpt niet, dan komen ze gewoon als ik terug ben.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #968 on: July 13, 2018, 03:25:20 AM »
Gefeliciteerd Imma! En goed dat de geblakerde lasdoos dus niet echt voor een fikkie heeft gezorgd, toch schrikken! Ik had zoiets laatst met een goedkope trafo uit China, gelukkig zat die buiten de muur en waren we thuis. Toch duurde het een tijd voor we erachter waren wat het nou was, intussen rook het halve huis naar verbrand plastic :/

Qua verjaardagen, mijn familie is iets makkelijker wat betreft échte zooi. Maar heb ze nog niet helemaal kunnen overtuigen dat cadeaus echt niet nodig zijn. Op een of andere manier is het gelukkig wel duidelijk dat ik het blijste word van geld, ik denk omdat ik vroeger al erg gesteld was op mijn groeiende spaarpotje en mijn ouders dat ook makkelijk aan iedereen vertelde. "S. dat is een echte steenbok, geef die maar geld". Ik geloof niet in sterrenbeelden, maar in dit geval is het wel makkelijk dat dit blijkbaar een geaccepteerde reden van spaarzaamheid is? Het helpt nu ook dat mensen weten dat we sparen voor een huis, al zijn er ook bij die dat juist als een reden zien om me iets in natura te geven "want anders spaar je het toch maar weer op, en we willen dat je er iets leuks van koopt".
Van kennissen krijg ik vaak de raarste dingen, die weten (nog) niet dat ik een Echte Steenbok (TM) ben :P

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #969 on: July 13, 2018, 05:02:30 AM »
@Imma

Ik denk dat het altijd slimmer is om mensen te laten weten wat je eventueel wel zou willen hebben. Anders ga je inderdaad van die onzin krijgen die je niet nodig hebt. Ik heb ook eigenlijk niets meer nodig, maar heb wel een lijstje van hebbedingetjes die ik zou willen krijgen in verband met nieuwe hobbies. Ik gebruik www.lijstje.nl, waar ik dingen op zet die ik ooit wel zou willen krijgen. Dan kunnen de gevers zelf beslissen hoeveel ze willen uitgeven.
Als ik niets weet, vraag ik om een fles wijn. Die komt altijd wel een keer op en wordt op prijs gesteld. Verder stel ik ook een bos mooie bloemen wel op prijs, omdat ik dat nooit voor mezelf koop en het staat wel mooi in huis voor die week dat het duurt.

Als je om geld vraagt, is het misschien het leukst voor de gasten om ergens konkreet voor te sparen. Bijv: geef me maar een bijdrage aan mijn spaarpot voor onze volgende auto. Ik heb zo'n vermoeden dat vervroegd pensioen wat minder in de goede aarde zou vallen.


2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #970 on: July 13, 2018, 05:29:20 AM »
Als je mensen moet vertellen wat voor cadeau je wil hebben is de hele charme er van af. Dan kun je net zo goed een tientje geven, die die persoon op zijn eigen verjaardag dan weer terug krijgt. De meerwaarde van cadeaus is dat mensen laten zien je te kennen en moeite gedaan hebben om iets leuks voor je te vinden. Dit gaat vooral om cadeaus voor verjaardagen of sinterklaas en kerst.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #971 on: July 13, 2018, 05:52:58 AM »
Ja, dat hele idee van 'hier is een Ding want anders zet je je geld maar op je spaarrekening' heb ik nooit zo gesnapt. Ik koop daarmee waar ik het meest gelukkig van word: financiële vrijheid. De luxe om geen seconde wakker te liggen over de rekening wanneer de stroom er zomaar mee ophoudt. Misschien moet ik inderdaad maar een lijstje met wat leuke boeken gaan aanleggen dat ik aan mensen kan doorsturen, ook al kan ik die ook bij de bieb of tweedehands krijgen. Ik denk dat ik een beetje raar aangekeken word als ik op mijn 28e verjaardag geld vraag om te sparen voor een vervroegd pensioen :)  Iemand in onze omgeving is recent op zijn 60e gestopt met werken door veel te sparen en zuinig te leven en dat vindt iedereen al heel wat.

Ik heb trouwens ook leuke cadeaus gehad hoor, mijn zus kwam aanzetten met hele lekkere thee. Als ik het zelf niet zo goed weet, koop ik meestal koffie / thee / speciaalbier / luxe bonbons. Dat lust bijna iedereen en zo niet dan geef je het makkelijk weer door. In een ideale situatie weten mensen precies wat ze moeten kopen, maar mijn familie is daar duidelijk niet zo goed in. Wie neemt er nou tien appelflappen mee naar een verjaardag waar maar vijf mensen op bezoek komen, met een jarige die van bakken houdt? 

Ik heb met mijn zus ook nog een goed gesprek kunnen hebben over verstandig met je geld omgaan. Zij is altijd het tegenovergestelde van mij geweest. Ik was ook zo'n kind dat al mijn geld in de spaarpot stopte, zij had altijd een gat in haar hand. Ze ziet nu om haar heen dat sommige mensen andere keuzes maakten en daar nu de vruchten van plukken. Ze is al jaren bijna veganist en is nu ook geďnteresseerd geraakt in minimalisme en daardoor echt anders naar zaken gaan kijken. Ze was nu heel geďnteresseerd in hoe ik mijn zaken heb geregeld en wat ze kan doen om haar eigen situatie te verbeteren. We hebben daar echt een goed, volwassen gesprek over gehad. Leuk om die ontwikkeling te zien, ik had dit echt nooit van haar verwacht. Maar heel goed dat ze tot dit inzicht komt voordat ze zich heeft klemgezet met een dure auto, torenhoge hypotheek etc.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #972 on: July 13, 2018, 12:50:15 PM »
Eens hoor @2Cent dat over en weer geld uitwisselen is altijd een beetje jammer en een perfect cadeau is natuurlijk het leukst. Maar vergeet ook niet de bijbehorende stress/druk voor de gever! Ik ben er zelf echt niet zo goed in, "toevallig" iets heel passends voor iemand tegenkomen driekwart jaar van tevoren. Ik voel me toch verplicht om iets voor iemand mee te nemen, want niemand zegt expliciet dat ze niks wensen aan cadeaus, maar ik wil ook geen zinloze zooi geven. Dan maar weer chocola, thee, bier of wijn ofzo.

Oh ja, nog een tip als je echt geen troep wil: laat je familie/vrienden een donatie doen aan een goed doel van jouw keuze. Jij geen troep en een goed gevoel (en de gevers hopelijk ook).

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #973 on: July 13, 2018, 12:58:20 PM »
2Cent; helemaal eens met de meerwaarde van cadeaus, maar helaas zijn veel mensen nogal slecht in het uitzoeken ervan en wordt ook regelmatig verwacht dat je een cadeau voor iemand meeneemt zonder diegene goed genoeg te kennen/toevallig iets te weten dat ze graag willen. Tientjes uitwisselen is onder mijn vrienden ook een relatief populaire bezigheid op verjaardagen (wat voor mij meestal slecht uitvalt aangezien ik het vaak niet vier ivm jarig zijn in de zomervakantie).

Ik vind Linda's idee van een vrijblijvend lijstje wel handig; hierdoor hebben gevers een idee van wat je wil hebben terwijl ze nog wel de optie hebben om het te "optimaliseren"/personaliseren en naar budget te kiezen. Veel mensen komen anders namelijk niet verder dan iets geven dat ze zelf leuk vinden of iets dat standaard is zonder dat ze echt rekening houden met de ontvanger. Zo vond mijn ex het ooit een leuk idee me zijn favoriete koekjes cadeau te doen (die ik niet eens lekker vindt), wat dus in feite gewoon een cadeau aan hemzelf was :p.

En leuk om te zien hoe je zus beter wordt met geld Imma! Hoe oud is ze?

Mon€yp€nny

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #974 on: July 13, 2018, 01:47:06 PM »
Ik gebruik lijstje.nl ook voor de verjaardagen van de kinderen. Alleen heeft de oudere garde in de familie daar moeite mee. Daar doen ze niet aan. Toch ga ik het weer gebruiken want er kwam dit jaar weer veel '5 seconden leuk - daarna meuk' spul binnen zonder lijstje.nl.

Soms vraag ik om iets leuks doen samen of vragen anderen dat. Middagje of avondje uit.

Mijn man is deze week jarig en wist weer eens niets. De kinderen willen dan wat kopen bij Action voor mijn man of mij. Ik mocht dus laatst proberen de schade nog wat te beperken qua meuk. Het is deels gelukt.
We moeten eens meer opschrijven wat we nog graag zouden hebben. Dat de kinderen samen met mij een leuk boek kopen voor mijn man of iets dergelijks. Maar eens dingen gaan opslaan in mijn to do app.

NevermindScrooge

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 98
  • Location: Netherlands
  • At least weird is not boring
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #975 on: July 15, 2018, 01:05:50 PM »
Cadeaus blijven altijd lastig. Als mensen me per sé iets willen geven dan vraag ik om iets wat “op” gaat, zoals jullie eerder ook al zeiden: speciale thee, chocola of bloembollen. Dat doe ik zelf ook, zo heb ik een technische vriend ooit blij gemaakt met een rol soldeertin :)
We hebben net onze housewarming gehouden en we hebben twee kersenbomen gekregen zodat ze elkaar kunnen bestuiven. Ik ben dol op fruit, maar we wonen wel in een rijtjeshuis. Eerst maar eens kijken hoe hard ik mag snoeien.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #976 on: July 15, 2018, 01:12:56 PM »
Ik vier volgende week m'n verjaardag en kreeg dezelfde vraag. Een aantal van m'n vriendinnen zijn nogal van de make-up/cosmetica/luchtjes en vroegen dus of ik zo'n pakketje wilde en wat dan zoal. Het enige dat ik kon bedenken was zonnebrand, aangezien ik binnenkort op vakantie ga en die oprecht op is :p. Waarschijnlijk krijg ik nu een of andere fancy zonnebrand met een geurtje ben ik bang.

NevermindScrooge

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 98
  • Location: Netherlands
  • At least weird is not boring
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #977 on: July 15, 2018, 02:24:01 PM »
Hahaha! Zou dit een ‘mustachian people problem’ zijn? Ik heb ook een keer een chique Rituals pakket gekregen en ik ben niet echt iemand die geurstokjes in het toilet heeft staan :)
Alvast gefeliciteerd!

Mon€yp€nny

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #978 on: July 17, 2018, 06:05:35 AM »
Mijn man vierde dus zondag zijn verjaardag en hij kreeg een pakketje met een kaasje en een heel smal, log houten snijplankje/ kaasplankje met Albert Heijn logo erop. Ik kan er eigenlijk niks mee en ik ben geen AH-fan.
Ik twijfelde tussen linea recta naar de kringloopdoos of voor de kachel. Hij is naast de gescheurde houten deegroller komen liggen bij de kachel.
Ook nam iemand heel lief een bosje rozen mee, die waren dan weer niet zo weersbestendig en moeten straks helaas naar de GFT bak.
Wat zonde allemaal.

De kinderen hebben hun tweede dag vakantie en we hebben een lijstje gemaakt met dingen die we willen doen in de vakantie. Ik was voorbereid op wensen zoals Efteling, dure speeltuinen, dierentuin, pretparken, etc. etc. maar blijkbaar weten de kinderen inmiddels wel een beetje wat het idee is.
Op brandstofkosten na zijn de kosten van de wensen voor uitjes beperkt tot €20,00 voor entree voor 4 pers.
We gaan geocachen, een speurtocht (nog ergens opzoeken of maken), naar oma, naar een vlindertuin (Botanische tuinen Utrecht met museumkaart), het bos, picknicken, wandelen, musea met de museumkaart, ergens buiten zwemmen, stadjes bezoeken, naar gratis speeltuintjes in de buurt en dan wilden de kinderen nog naar AquaZoo in Leerdam (€ 6,00 volw/ €4 kind).
Eten, drinken, een tafeltje met klapstoeltjes en kookgerei nemen we gewoon zelf mee bij uitjes.
Verder gaan we thuis leuke dingen doen en maken.
Ook gaan we nog op vakantie 10 dagen, toch maar een huis gehuurd (Vivaldi Travel werd ons aangeraden, inderdaad prima). We hebben besloten geen dakkoffer te kopen of huren en gewoon minimalistisch in te pakken (picknick rugzak, tafeltje en stoeltjes, kookgerei en een rolstoel moeten ook nog mee en twee eigen hoofdkussens, anders kan er eentje hier niet slapen). Waslijntje en knijpertjes mee en het komt allemaal wel goed.
Gister kwam een kennis aanfietsen met een complete kampeeruitrusting aan een fiets gehangen, dan moeten wij met ons vier toch wel 10 dagen weg kunnen met alleen een ruime auto.

Wat zijn jullie (bespaar)plannen voor de zomer?

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #979 on: July 17, 2018, 07:51:06 AM »
Internet opzeggen voor een maand. Bijkomend voordeel dat je ook weer een welkomst korting krijgt.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #980 on: July 17, 2018, 02:09:49 PM »
Met vier personen, ruime auto tien dagen weg en niet eens kamperen? Moet prima lukken. Mijn ouders pakten drie kinderen, bungalowtent, luchtbedden, slaapzakken, campinggasstelletje, koelkastje en een grote boodschappenvoorraad in de Renault 21 en dat paste prima (dat was ook wel een ruime auto) .

Ik liep vanavond een rondje door te buurt om even wat af te koelen en zag een paar straten verderop een geweldige autootje staan. Een jaren 80 VW Golf, een oudje dus, maar zat strak in de verf en op de achterruit een sticker met "liever gelast dan geleased".  Dat is een goed motto :) Ik ben helemaal geen autoliefhebber, heb niet eens een rijbewijs, maar ik hou van mensen die zonder schaamte in oude auto's rijden. Ik hou vooral van oude boodschappenkarretjes: Fiat Panda, Renault 5, Peugeot 106. Van A naar B - auto's, geen statuswagens.

Oh, en bespaarplannen: overwerken terwijl mijn collega's op vakantie zijn! Heb er nu 32 uur opzitten en ik sta voor nog eens 44 uur ingepland. Bijkomend voordeel is dat er ook weinig wordt uitgegeven als ik veel werk. De enige "zonde" is dat er wat meer kant-en-klaar wordt gegeten in de periodes dat vriend ook veel werkt. Dan bedoel ik geen dingen als pizza laten bezorgen hoor, maar meer dingen als een voorverpakte salade of voorgesneden groente, waarbij we op aanbiedingen/afprijzingen letten. Al met al geven we per week misschien €15 meer uit aan boodschappen, dus dat is niet onredelijk - dat is ongeveer een uur werken. Ik kook ook regelmatig vooruit, maar zeker in de zomer wil ik in mijn twee dagen weekend ook wel eens wat anders doen dan huishoudelijke dingen en klussen.

Qua leuke dingen heb ik er al twee festivals opzitten. Voor een van de twee kreeg ik een gratis kaartje en kon ik bij familie slapen, het andere festival is in mijn stad en niet duur. Mijn vaste festivalmaatje is ook zuinig, dus we hebben niet zoveel uitgegeven aan consumpties en veel water getapt. Verder heb ik nog een weekendje kringlopen ingepland staan over twee weken, een vriendin laat me alle leuke winkels zien die ze in haar nieuwe woonplaats heeft ontdekt.

Verder drink ik de hele zomer veel zelfgemaakte ijsthee en ijskoffie en staat er meestal een grote fles kraanwater in de koelkast.
« Last Edit: July 17, 2018, 02:24:40 PM by Imma »

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #981 on: July 17, 2018, 10:19:09 PM »
In de zomer heb ik achterlijk veel vrije tijd en ben ik er vooral veel buiten op uit: bos in, heide door, chillen (of werken) in de tuin, dat soort dingen. Verder geef ik misschien ook juist wel meer uit in de zomer, omdat ik tijd heb voor veel bezoek aan familie en vrienden die verder weg wonen dus OV of benzinekosten pakken wat hoger uit dan normaal. Ik pak in de zomer vaker een ijsje en geef mezelf een vrijkaart voor een terrasje nu en dan, maar heb dat tot nu toe beperkt weten te houden tot ijsjes uit eigen vriezer. Verder maak ik ijsthee en water-met-een-smaakje (citroenverbena is favoriet, muntwater een goede tweede) en is er toch meer te oogsten van eigen tuin dan in de winter (alhoewel dat dit jaar een beetje tegenvalt door slechte planning + droogte).
Er staat hier ook nog een kringloopbezoek op de planning, kan wel wat "nieuws" gebruiken.
Verder veel tijd voor klusjes die nog liggen en oppikken van spullen die worden weggegeven (natuurlijk alleen als ze daadwerkelijk wat toevoegen, niet hebben om het hebben).




helloandgoodbye

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #982 on: July 20, 2018, 09:49:12 AM »
I hope this is the right forum (or blog) to post this, but does anyone know how to find a job in Amsterdam relating to healthcare? Its for my wife.

She is currently a Healthcare Contracts Manager (she manages contracts between client and hospital).
The problem is, I cannot find a title like that existing in NL–I looked through expats sites as well. On top of that she only speaks English.

Any tips? What other similar roles can she consider if its not available?

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #983 on: July 20, 2018, 10:53:59 AM »
I work in healthcare but more the academic side of it so I'm not very familiar with that kind of job title. Is your wife's expertise very specific for healthcare or would she be fine in a more general role as contract manager? I did a quick search and couldn't find much using "healthcare contract manager" but plenty on "contract manager". Then once you've got the contract manager jobs (title is the same in Dutch language) you can just select the healthcare-related ones. I found the most interesting results so far on Linkedin, but that's because my Linkedin profile is already primed towards healthcare jobs.

I'm trying to think of a Dutch translation for her title, but I can't figure out exactly what she does. Who's the client here? A patient or an organization or (insurance) company? We do have a very, very different medical system compared to the USA so it could be that her exact role just doesn't exist here.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #984 on: July 20, 2018, 12:35:36 PM »
@helloandgoodbye , do you maybe mean artsbezoeker / medical representative? (literally: doctor visitor):
An English description here:
https://www.freelance.nl/opdracht/485267-artsbezoekers

(Edit) this might be helpful: https://www.glassdoor.nl/Vacature/netherlands-medical-sales-representative-vacatures-SRCH_IL.0,11_IN178_KO12,40.htm?countryRedirect=true
« Last Edit: July 20, 2018, 12:40:53 PM by Spruit »

Mr FrugalNL

  • Stubble
  • **
  • Posts: 174
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #985 on: July 21, 2018, 12:10:57 AM »
@helloandgoodbye: I'm not sure hospitals here even enter into written contracts with patients to the point where such contracts require management by a specialised employee. I could be wrong, of course.

In addition to the good advice you've already received, try looking into the following job titles:
'inkoopmanager'
'manager inkoop'
'purchasing manager'
'inkoopadviseur'
'inkoper'
'procurement manager'

Mon€yp€nny

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #986 on: July 21, 2018, 11:18:08 AM »
@helloandgoodbye
Maybe a health care insurer? In the Netherlands, everyone has a mandatory health care insurance. We can choose between different insurances but it basically boils down to maybe 7 companies that offer health insurances. These health insurances buy a certain amount of care from a hospital, house doctor, physical therapist, dentist, etc. etc. for a year for their customers.
https://www.zn.nl/350584832/Zorgverzekeraars
I also found one vacancy for a "Zorginkoper" https://werkenbijasr.nl/vacatures/inkoper-medisch-specialistische-zorg-msz?SRC=JB-10080. A "zorginkoper" is someone that buys care for a health insurance company and negotiates the contract.
I'm afraid tough, knowledge of the Dutch language is very important.
Large care givers might hire contract managers and sales people too. 

Mon€yp€nny

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #987 on: July 21, 2018, 11:28:16 AM »
Internet opzeggen voor een maand. Bijkomend voordeel dat je ook weer een welkomst korting krijgt.

Wat en brilliant plan. Je moet alleen elk jaar je vakantie een maand op kunnen schuiven.
Ik wilde laatst mijn belminuten-pakket opzeggen bij Tele2, dat kon dan alleen als ik weer voor een jaar een contract nam, zei de call center medewerker (huh?). Nou ja, doe dan maar. Oké, zei de vlotte jongeman en je raad het al, ik werd aangemeld als helemaal nieuwe klant en betaal nu veel minder. Ik denk, dat de vlotte jongeman aan zijn targets dacht en ik voor zijn targets meetelde als "nieuw contract afgesloten".

kaetana

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 432
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #988 on: July 21, 2018, 01:29:54 PM »
Wat zijn jullie (bespaar)plannen voor de zomer?

We hebben net een appartement gekocht, en de hypotheek is veel minder ten opzichte van de huur in hetzelfde gebied. Ook was ik helemaal verrast om te ontdekken dat de rente minder dan 2% was. Ik kom uit Australië, waar de normale tarieven ongeveer 4% zijn. Veel goedkoper dus!!

Echter komen er ook veel andere uitgaven mee - meubels, verven, allerlei dingen voor een woning. Dus misschien sparen we niet onmiddellijk met de aankoop maar gauw wel...

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #989 on: July 22, 2018, 08:33:25 AM »
@helloandgoodbye As far as I know, most jobs in health care contract management require a lot of knowledge of Dutch law, which would be difficult for someone who doesn't speak Dutch. These type of contracts would normally be negotiated between hospitals and insurance companies. But the job market is really good right now and there are lots of companies looking for highly skilled professionals, especially those that are native speakers of English. Mr FrugalNL has some good suggestions for job titles.

I do think it's important for both of you to enroll in Dutch classes asap, even if you don't need it for work. I have expat acquaintances from an English-speaking country that have lived here for 15 years and don't speak a single word of Dutch. If you live in a big city and work in an international field, that's not a problem in your day-to-day life, but I do believe you miss out when you don't speak Dutch. Those acquaintances travel outside of Amsterdam maybe once a year because they're so afraid of running into someone who doesn't speak English. I studied abroad for a while and learning just a few basic words and sentences in the local language already made a big difference.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #990 on: July 22, 2018, 09:22:38 AM »
Those acquaintances travel outside of Amsterdam maybe once a year because they're so afraid of running into someone who doesn't speak English.

That's actually really sad. How hard is it even to find a person in NL that doesn't speak any English? We're literally the best non-native English speaking country in the world (just passed Denmark last year apparently).

I'd still indeed recommend you to get yourself at least to some sort of basic day-to-day level of Dutch and if you're planning to stay longer then let's say 2 years (random arbitrary number) it would really be worth it to get yourself to B1 level as it will make your life much, much easier.

kaetana

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 432
  • Location: the Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #991 on: July 22, 2018, 09:49:16 AM »
I do think it's important for both of you to enroll in Dutch classes asap, even if you don't need it for work. I have expat acquaintances from an English-speaking country that have lived here for 15 years and don't speak a single word of Dutch.

I can't agree more. I would even go as far as to say I think it's quite rude to go to another country to live and not at least try to learn SOME of the local language. I too have met fellow expats who have been here 8+ years and they ask me how/why I've learned to speak Dutch since I've been here less than a year. For me, it was not even a question! My Dutch is not perfect, but it's certainly good enough for Dutch people to understand that I'm serious about understanding their culture and attempting to fit in.

helloandgoodbye

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 4
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #992 on: July 22, 2018, 11:50:03 AM »
This has all been superb advice-thanks!

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #993 on: July 22, 2018, 03:29:00 PM »
Those acquaintances travel outside of Amsterdam maybe once a year because they're so afraid of running into someone who doesn't speak English.

That's actually really sad. How hard is it even to find a person in NL that doesn't speak any English? We're literally the best non-native English speaking country in the world (just passed Denmark last year apparently).

I'd still indeed recommend you to get yourself at least to some sort of basic day-to-day level of Dutch and if you're planning to stay longer then let's say 2 years (random arbitrary number) it would really be worth it to get yourself to B1 level as it will make your life much, much easier.

It's stupid, I really don't get it. It would be really difficult to end up somewhere in NL where no one can help you out in English. And even in countries where hardly anyone speaks English, so far I've always been able to buy ice creams and order drinks in bars. Amsterdam is a big city that has everything you need, but it's kind of weird to live here for 15 years and to not know what the beach is like, or Neeltje Jans, or Limburg etc etc etc. I'm sure the language barrier is just some kind of excuse, but I just don't understand the real reason.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 745
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #994 on: July 23, 2018, 05:30:38 AM »
Internet opzeggen voor een maand. Bijkomend voordeel dat je ook weer een welkomst korting krijgt.

Wat en brilliant plan. Je moet alleen elk jaar je vakantie een maand op kunnen schuiven.
Ik wilde laatst mijn belminuten-pakket opzeggen bij Tele2, dat kon dan alleen als ik weer voor een jaar een contract nam, zei de call center medewerker (huh?). Nou ja, doe dan maar. Oké, zei de vlotte jongeman en je raad het al, ik werd aangemeld als helemaal nieuwe klant en betaal nu veel minder. Ik denk, dat de vlotte jongeman aan zijn targets dacht en ik voor zijn targets meetelde als "nieuw contract afgesloten".
Dat was inderdaad een probleem. Tot ik een mail van Ziggo kreeg dat ze per Juli de tarieven gingen verhogen. :)
Met de mobiele abonnementen is het schandalig dat ze bestaande contracten na de looptijd vrolijk automatisch vernieuwen tegen het hogere originele tarief terwijl het tarief voor nieuwe contracten veel lager is.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #995 on: July 26, 2018, 01:52:10 PM »
Internet opzeggen voor een maand. Bijkomend voordeel dat je ook weer een welkomst korting krijgt.

Wat en brilliant plan. Je moet alleen elk jaar je vakantie een maand op kunnen schuiven.
Ik wilde laatst mijn belminuten-pakket opzeggen bij Tele2, dat kon dan alleen als ik weer voor een jaar een contract nam, zei de call center medewerker (huh?). Nou ja, doe dan maar. Oké, zei de vlotte jongeman en je raad het al, ik werd aangemeld als helemaal nieuwe klant en betaal nu veel minder. Ik denk, dat de vlotte jongeman aan zijn targets dacht en ik voor zijn targets meetelde als "nieuw contract afgesloten".
Dat was inderdaad een probleem. Tot ik een mail van Ziggo kreeg dat ze per Juli de tarieven gingen verhogen. :)
Met de mobiele abonnementen is het schandalig dat ze bestaande contracten na de looptijd vrolijk automatisch vernieuwen tegen het hogere originele tarief terwijl het tarief voor nieuwe contracten veel lager is.

Bedankt voor de herinnering, daar moeten wij ook weer achteraan binnenkort. Nouja, "wij" , vriend regelt dat soort dingen, maar die is wat minder goed in het onthouden van einddata. Het spelletje van waar je het goedkoopste internet kunt krijgen is hij dan weer een expert in. Qua mobiel abo heb ik een beetje gefraudeerd :) Ik heb Vodafone, mijn moeder Ziggo, dus ik heb mijn mobiel abo op haar adres gezet waardoor ik dubbele data krijg.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #996 on: August 14, 2018, 02:41:42 AM »
Wij zijn van de zomer helemaal naar Noord-Noorwegen gereden (vanuit zuid-Noorwegen). Totaal zo'n 5500 km. Dat is best veel geld aan diesel, tol en ferries.

Maar we hebben best veel nachten vrij gekampeerd en verder op goedkope campings gestaan. En de laatste week zijn we in onze eigen hut geweest die we toch al betalen, of we hem nou gebruiken of niet.

We hebben vooral goedkope dingen gedaan: wandelen met de grote rugzak in een nationaal park (met kamperen), dagwandelingen in mooie gebieden, vrij-duiken (duiken zonder flessen) en snorkelen, vissen, mooie plekjes bekijken, paddenstoelen zoeken.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #997 on: August 14, 2018, 10:42:22 AM »
Linda, dat klinkt heerlijk! Lekker back to nature :)

Mon€yp€nny

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 74
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #998 on: August 19, 2018, 03:38:32 PM »
Dat klinkt geweldig Linda, hopelijk heb je er enorm van genoten.

Wij hebben onze picnickset, kookpitje en pannetjes maar niet gebruikt op een parkeerplaats zoals we wel eens doen, met die droogte toen wij op vakantie waren. Dus een keer meer friet gegeten en soms maar gewoon iets uit de supermarkt.

Vandaag naar het Archeon geweest en bij McDonald's beland daarna. Ik kan er niks meer mee en ik erger me dood aan alle wegwerp verpakkingen en -speeltjes plus de bremzoute dingen die je eet (frietjes met 19 ingrediënten bijvoorbeeld). Vertrokken met een naar gevoel in mn buik. En dan ben je nog 30 euro kwijt ook.
Kids helemaal blij met een stuk plastic van de film die ze graag willen zien. Ze mogen nu in de vakantie s morgens ook TV kijken en smeekten daarom om McDonald's die reclame maakt voor die speeltjes en wij, moe en hongerig, erin getrapt.
Waarom heb ik niet gewoon het camping pitje meegenomen??


Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #999 on: August 20, 2018, 03:55:16 AM »
Wij hebben onze picnickset, kookpitje en pannetjes maar niet gebruikt op een parkeerplaats zoals we wel eens doen, met die droogte toen wij op vakantie waren. Dus een keer meer friet gegeten en soms maar gewoon iets uit de supermarkt.

Vandaag naar het Archeon geweest en bij McDonald's beland daarna. Ik kan er niks meer mee en ik erger me dood aan alle wegwerp verpakkingen en -speeltjes plus de bremzoute dingen die je eet (frietjes met 19 ingrediënten bijvoorbeeld). Vertrokken met een naar gevoel in mn buik. En dan ben je nog 30 euro kwijt ook.
Kids helemaal blij met een stuk plastic van de film die ze graag willen zien. Ze mogen nu in de vakantie s morgens ook TV kijken en smeekten daarom om McDonald's die reclame maakt voor die speeltjes en wij, moe en hongerig, erin getrapt.
Waarom heb ik niet gewoon het camping pitje meegenomen??

Als er groot bosbrandgevaar is, kan een brander inderdaad gevaarlijk zijn. Bij ons waren branders zelfs verboden om te gebruiken de hele zomer. Maar kun je niet iets verzinnen met lekkere sandwiches, of een kant- en klare aardappelsalade en een koude schotel? Als je een koelbox hebt, kun je het redelijk koud houden in de auto. (Worst waar je plakjes van kunt snijden, blokjes kaas, gekookte en gevulde eieren, ham rond een augurkje, etc.)
Jamie heeft kookprogramma's waarin hij maaltijdsalades maakt van dingen als couscous of bulgur waar je dan groenten en dressing doorheen "wack"t.