Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 412112 times)

UncleX

• Stubble
  • **
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1300 on: January 06, 2020, 01:16:31 AM »
Rustig hier. Ik zal deze eerste post van het nieuwe decennium in dit draadje dan maar aangrijpen om jullie allemaal veel voorspoed te wensen voor het nieuwe jaar en het nieuwe decennium. Het decennium in de loop waarvan wij hopen en verwachten een flinke stap terug te kunnen doen wat betreft werk en ik denk velen hier met ons. Ik ben erg benieuwd wat de komende jaren gaan brengen.

FrugalByChance

• 5 O'Clock Shadow
  • *
    • Net Worth Progress
« Reply #1301 on: January 06, 2020, 02:14:33 AM »
Dutch Meetup zaterdag 25 januari 2020

14:00 Ė 17:00 CET in Utrecht

https://www.eventbrite.nl/e/tickets-finx-new-year-meet-up-88378854533

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1302 on: January 06, 2020, 10:49:58 AM »
Gelukkig nieuwjaar allemaal! Met veel financiŽle ruimte en geluk.

Ik deelde begin dit jaar de cijfers van mijn hypotheek op mijn site en die ontplofte met 17.000 bezoekers. Mooi dat zoveel mensen toch geÔnteresseerd zijn in financiŽn! Nu nog meer mensen zover krijgen dat ze erover gaan praten ✨🙏🏻

Tico-nl

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1303 on: January 08, 2020, 03:11:07 AM »
Hoi,

Weer een nederlander erbij op dit forum. 58 jr

Veel te laat begonnen met beleggen, zodat wij waarschijnlijk RE niet zullen halen. Momenteel wel een saving rate van 50% (in 2019) dankzij een vroegtijdig afgelost huis waardoor onze maandlasten onwijs naar beneden gingen.
We leven niet volgens de normen van MMM maar veroorloven ons nog wat kwaliteit van "leven" . Mijn echtgenote is nog wat ouderwets en wil graag een groot gedeelte van de stash op de bank houden, want wat als de beleggingen tegenvallen.
We werken allebei nog. Ik 40 uur , zij als thuiswerker +/- 20 uur. Als ambtenaar met al 40 pensioenjaren staat er een aardig pensioen klaar bij het ABP.
Nog een paar jaar werken en dan kan ik als gemeenteambtenaar gebruik maken van "het vitaliteitspact" wat inhoudt 60%werken/80% loon/100% pensioenopbouw. Een mooie deal voor iemand die al wat opzij heeft gelegd ;) . Mijn vrouw stopt dan uiteraard ook met werken.

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1304 on: January 08, 2020, 03:20:55 AM »
Welkom! Leuk dat je er bij bent. Wat versta je onder kwaliteit van leven? MMM bijt ook niet op een houtje, dacht ik 😊

Tico-nl

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1305 on: January 08, 2020, 03:40:22 AM »
We kopen weleens onnodige apparaten
Zijn in bezit van een plezierjacht
Kopen weleens een nieuwe auto
Dat soort zaken waar MMM van gruwelt

Tdem

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1306 on: January 09, 2020, 12:02:06 AM »
We kopen weleens onnodige apparaten
Zijn in bezit van een plezierjacht
Kopen weleens een nieuwe auto
Dat soort zaken waar MMM van gruwelt
Ah. Zolang het voor jullie maar bewuste keuzes zijn, toch? Ik vind het leuke aan de FIRE movement dat iedereen het kan oppakken op een manier die bij hem/haar past :).

Fiddler

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1307 on: January 09, 2020, 03:33:35 AM »
Hoi, ik ben hier ook nieuw!

27, net samen een huis gekocht in de Randstad.

UncleX

• Stubble
  • **
« Reply #1308 on: January 09, 2020, 04:07:08 AM »
Welkom @Tico-nl en @Fiddler. Leuk dat er weer een paar nieuwe Nederlanders bij zijn. Dit draadje zou wat mij betreft wel wat levendiger mogen, dus wie weet gebeurt dat nu.

Tico-nl, zoals @Tdem ook al zegt gaat het er volgens mij vooral om dat je geld uitgeeft aan zaken die echt waardevol voor jezelf zijn en volgens mij kijkt MMM daar niet anders tegenaan. Maar zelfs als dat wel zo zou zijn, wat maakt het uit? Laat je informeren en inspireren en maak je eigen keuzes. Niks mis mee.

Fiddler, ik zag het grafiekje over je hypotheekaflossing met de diverse opties. Mooi gedaan, zoiets geeft veel inzicht. Ik ben een beetje uit de materie, dus ik weet niet precies hoe het zit, maar heb je rekening gehouden met de afbouw van de hypotheekrenteaftrek? Op de site berekenhet.nl kun je misschien wel tools vinden waar je iets aan hebt.

Fiddler

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1309 on: January 09, 2020, 08:26:43 AM »
Hoi UncleX, bedankt voor het welkom!

Ik had al rekening gehouden met de afbouw, maar zie wel dat er een foutje in zat. HRA loopt nu netjes af tot maand 360, maakt weinig verschil in de grafiek.

Ik ga nog even zelf aan de slag met het Excel bestand, kijken of ik de feedback van Swordguy er in kan verwerken.

DutchieNYC

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1310 on: January 17, 2020, 12:45:55 PM »
Dag allemaal, ik ben op zoek naar jullie advies!

Ik kende MMM al een tijdje omdat mijn Amerikaanse vriend enorm fan is. Recentelijk zijn wij getrouwd en naar New York verhuist omdat dit is waar ik een eerste baan kon vinden. Over een paar jaar verhuizen we naar een goedkopere, kleinere stad, ofwel in Amerika ofwel in Europa.

Nu mijn dilemma: Ik heb gedurende mijn werkend leven in Nederland flink wat spaargeld opgebouwd, door te sparen en ook mede door een familie erfenis.

Ik had dit geld geinvesteerd staan in Indexfondsen met Meesman en het groeide daar prima. Echter sinds mijn emigratie kan Meesman dit spaargeld niet meer voor mij beheren (blijkbaar kan hij de service niet leveren voor American residents).

Ik heb het geld nu op een spaarrekening staan waar het verder niks doet (ING...). Nu wil ik een alternatief vinden om mijn spaargeld op een vergelijkbare manier als met Meesman te investeren (lage kosten.. bijvoorbeeld in Vanguard fondsen), maar blijkt dat brokerages zoals degiro en binck ook alleen services kunnen leveren voor mensen woonachtig in Nederland. Als ik in de VS wil investeren, bijvoorbeeld direct met Vanguard, moet ik het geld omzetten naar dollars en dat lijkt me een dure grap.

Wat te doen? Is spaargeld naar dollars omzetten en hier in de VS investeren enige optie? Of weten jullie misschien een brokerage die voor geemigreerde Europeanen euros kan investeren in indexfondsen? Andere ideeen?

(Ik weet trouwens al dat ik mijn buitenlands spaargeld aan de IRS moet aangeven elk jaar om boetes te voorkomen)

Thanks so much in advance for any and all ideas!

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1311 on: January 17, 2020, 01:52:02 PM »
Heel eerlijk: ik denk dat er geen mainstream Europese bank of broker is die zich gaat wagen aan het houden van beleggingen voor US persons.

Je zou kunnen zoeken of er een bedrijf bestaat dat zich speciaal op deze doelgroep richt en anders is beleggen in de VS denk ik de enige andere optie.

financialfreedomsloth

• Stubble
  • **
    • financial freedom sloth
« Reply #1312 on: January 19, 2020, 07:57:33 AM »
moet ik het geld omzetten naar dollars en dat lijkt me een dure grap.

Waarom zou geld wisselen een dure grap moeten zijn? Meer dan genoeg mogelijkheden om dat bijna aan de spot prijs te doen. Met een beetje zoekwerk kost dit omwisselen je misschien 0,2% of zo.

Nu is je enige keuze om inderdaad naar USD om te wisselen, dit geld te verkassen naar een Amerikaanse broker en daar dan indexfondsen mee te kopen.

Wat ik zou gedaan hebben de dag dat ik US resident werd was nagaan naar welke USA broker Meesman mijn indexfondsen het gemakkelijkst kon verkassen en dan gewoon die fondsen laten overzetten.

Siebrie

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1313 on: February 18, 2020, 07:14:11 AM »
Goedemiddag iedereen!

Ik ben Siebrie, Nederlander in BelgiŽ, getrouwd, 2 dochters, recent nieuwe baan aangenomen met 25% minder loon, maar 90% minder stress. Veel banen gehad, bij elke baan meegedaan aan het pensioenfonds (indien aangeboden), soms veel gespaard, soms veel uitgegeven. Toen ik 13 jaar geleden naar BelgiŽ verhuisde, had ik Ä150 :) 

Inmiddels zijn we getrouwd, hebben we een koopwoning, een woning in het land van mijn man, hebben een aantal mooie reizen gemaakt, en moeten nu wat essentiŽle renovaties uitvoeren aan onze woning (de keukenaanbouw lekt).

Mijn 2-cents over wat recente onderwerpen in deze thread:
- wij hebben een verzekering 'burgerlijke aansprakelijkheid' zonder rechtsbijstand. Dit blijkt best lastig! Zo werd ik afgelopen september aangereden op de fiets; dit werd correct genoteerd als 'arbeidsongeval' (Belgische wetgeving: woonwerkverkeer = werk) en de verzekeraar van de aanrijder heeft keurig mijn dossier opgevolgd en mijn dokterskosten betaald. Echter, mijn helm en controle van de fiets betaalden ze niet, die moest ik bij mijn eigen verzekeraar indienen (die dat dan zou verhalen op de verzekeraar van de aanrijder). Mijn verzekeraar zei: 'u hebt geen rechtsbijstandsverzekering, dus kunnen wij u niet helpen'. Ze weigerden mijn rekening door te sturen aan de verzekering van de aanrijder, omdat dat volgens mijn verzekeraar dus al onder rechtsbijstand valt.....
- hypotheek: hier in BelgiŽ kennen ze onder andere een systeem waarbij ze de eerste paar jaar de rente naar de markt kunnen bijstellen; je begint dan met een lage rente, die binnen bepaalde marges kan worden aangepast, en dan voor de rest van de looptijd vast staat. Dit kan tot wel 5% omhoog of omlaag schelen. Ik heb de bank nooit vertrouwd en niet volgens dit systeem willen lenen. Later hoorde ik van een collega dat dit maar goed was ook, want bij haar was de hypotheek 5% omhoog gegaan, terwijl de markt naar beneden ging! Ze hebben geprotesteerd, maar dat hielp niet, en omdat zij en haar man inmiddels zelfstandig ondernemer waren, konden ze ook geen andere hypotheek krijgen.

Linea_Norway

• Walrus Stache
« Reply #1314 on: February 20, 2020, 12:44:42 PM »
Welkom @Siebrie
Slim om een baan met veel minder stress te nemen.
Qua hypotheek is het inderdaad goed om het contract goed te begrijpen en niet te vertrouwen dat banken aardig zijn.