Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 267308 times)

Imma

• Handlebar Stache
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1150 on: January 04, 2019, 07:40:15 AM »
IB heb ik ook nog niet gedaan hoor. Maar de papieren liggen wel klaar om het zo in te voeren. Ik hoef niet te wachten op de boekhouder, want ik ben "de boekhouder" . Ik wil altijd eerst mijn eigen zaken geregeld hebben voordat ik aan de aangiften van anderen begin. En als starter is mijn boekhouding ook nog vrij eenvoudig.

Ik ben afgelopen zomer begonnen, dus ik ben nog niet zo lang bezig. Tot nu toe gaat het goed, een paar klanten nu en de eerste klant is alweer teruggekomen. Ik wil de komende maanden mijn klantenkring wel gaan uitbreiden. Ik ben nog aan het bedenken wat voor mij de beste manier is om aan meer klanten te komen.

Dutch Mustachian

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1151 on: January 04, 2019, 02:53:29 PM »
@kelpie  Ik geloof ook wel in index beleggen voor lange termijn. Steeds meer trouwens. Ik had alleen altijd moeite met de gedachte of ik erop kon vertrouwen dat de 4% swr wel echt safe is voor langere termijn. Na zelf diverse zaken bekeken te hebben ben ik er nu echt van overtuigd dat dit echt wel zou moeten kunnen. VWRL staat nu bijvoorbeeld met 3 jaar geleden nog op +17,05%. Nog een extra spaarbuffer er tegenaan om te voorkomen dat je moet verkopen als de beurs het tijdelijk (wat) slecht(er) doet, zoals nu en volgens mij zou je dan behoorlijk safe moeten zitten.

Ik heb me voorgenomen om meer in index beleggen te stoppen met de mindset The market always goes up https://jlcollinsnh.com/2012/04/19/stocks-part-ii-the-market-always-goes-up/

Volgens mij moet je hier ook wel 100% in geloven als je FO wil worden met aandelen. Ik ben m'n stash nog aan het opbouwen dus een daling van aandelen is welkom, dit is namelijk goedkoper aankopen, wat later zal leiden tot meer vermogen.

Linda_Norway

• Magnum Stache
« Reply #1152 on: January 05, 2019, 08:24:41 AM »
Ik ben gisteren op stap geweest met een Nederlandse dame die FO is. Zij is arbeidsongeschikt en krijgt daar een uitkering voor. Je ziet het niet aan haar af, maar er is wel een goede reden voor.
Ze vertelde dat ze er heel veel moeite mee had om onvrijwillig te moeten stoppen met werken en een beetje buiten de maatschappij te komen. Ze zei ook dat de Nederlanders haar erg veroordeelden voor dat ze "arbeidsongeschikt" was, terwijl ze er niet ziek uit zag. Dat merkte ze goed aan de soort vragen die men stelde. Ze moest leren om zich daar niets van aan te trekken. Tegenwoordig zegt ze dat ze gepensioneerd is. Ik denk dat ze in de 50 is, en dat wordt het steeds makkelijker om doir te gaan voor gepensioneerde.

Ik heb haar verteld dat wij vrijwillig proberen er vroeg mee op te houden en ons rot sparen daarvoor. Maar ze vroeg er niet over door.

Het is wel weer eens leuk om met iemand iets te doen die ook niet graag geld uitgeeft.

MoneyFreedom

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1153 on: January 05, 2019, 11:30:55 AM »
Geweldig om bijna 1000 posts te zien op de vraag of er ook Nederlandse Mustachians zijn!
Ik heb dit blog (en het hele 'FIRE' idee) pas onlangs ondekt, en ook maar een account aangemaakt. Helaas herken ik me in de voorbeelden van een best goed salaris, maar ook een levenstijl die in de loop van de jaren behoorlijk prijzig is geworden. Wel een hoop verbeter potentieel :)

Voor wat betreft investeringen, is het credo 'long' investeren, en af en toe herbalanceren. Ik las vandaag het volgende: https://www.crescat.net/crescat-capital-quarterly-investor-letter-q4-2018/ (oké misschien moet je niet al te veel financieel nieuws volgen)... maar toch: hoe kijken jullie aan tegen het feit dat er mogelijk een flinke daling aan zit te komen (ook al is Q4 2018 ook al niet heel positief geweest)

Hirondelle

• Handlebar Stache
« Reply #1154 on: January 05, 2019, 11:51:12 AM »
Ik ben pas net een (ruim) jaar begonnen met investeren en heb net een loonsverhoging gehad dus voor mij zou een daling fantastisch zijn want dat betekent goedkope aandelen in het begin van mijn 'journey to FI'! Ze zeggen niet voor niks stocks are on sale ;). Daarnaast is mijn contract over 3 jaar afgelopen en zou het voor mij fijner zijn als er nu een recessie/daling van aandelen komt en niet net op het moment dat mijn contract eindigt. Nu ben ik sowieso van plan om in het laatste jaar m'n EF op te hogen tov wat het nu is om niet gelijk zenuwachtig te hoeven worden als ik niet meteen een nieuwe baan kan vinden en/of een tijdje iets anders wil doen en/of de aandelen net laag staan en ik niks wil verkopen. En recessie beginnend vandaag (of eigenlijk vorig jaar) en vervolgens een run up zoals de afgelopen 10 jaar is mijn best-case scenario :)

Linda_Norway

• Magnum Stache
« Reply #1155 on: January 06, 2019, 09:10:22 AM »
Als ik de curve bekijk van de meeste aandelen die ik heb, zijn we weer op het niveau waar de aandelen een jaar geleden waren, aan de lage kant van de curve. Ik heb het hele jaar gekocht terwijl de aandelen een hogere prijs hadden. Niets meer aan te doen...

Als je het hele jaar een beetje koopt spreidt je het risico goed over het hele jaar. Het wordt als een goede strategie beschouwt om elke maand een portie te kopen, ongeacht wat de markt doet.
« Last Edit: January 07, 2019, 11:37:32 AM by Linda_Norway »

UncleX

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1156 on: January 06, 2019, 09:49:25 AM »
...hoe kijken jullie aan tegen het feit dat er mogelijk een flinke daling aan zit te komen...
Niemand weet wat er aan zit te komen, ook al beweren veel "experts" van wel. Als ze het allemaal zo goed wisten, hoefden ze geen rapporten en artikelen meer te schrijven voor hun levensonderhoud. De beste strategie is maandelijks een vast bedrag investeren, ongeacht de markt. Al het andere is market timing en speculeren. Maar laat die daling maar komen wat mij betreft, uitverkoop!

Hirondelle

• Handlebar Stache
« Reply #1157 on: January 06, 2019, 10:02:43 AM »
...hoe kijken jullie aan tegen het feit dat er mogelijk een flinke daling aan zit te komen...
Niemand weet wat er aan zit te komen, ook al beweren veel "experts" van wel. Als ze het allemaal zo goed wisten, hoefden ze geen rapporten en artikelen meer te schrijven voor hun levensonderhoud. De beste strategie is maandelijks een vast bedrag investeren, ongeacht de markt. Al het andere is market timing en speculeren. Maar laat die daling maar komen wat mij betreft, uitverkoop!

Goed punt! Ik heb hier ook wel eens een aantal keer posts langs zien komen met "wat experts voorspelden vs wat echt gebeurde". In 2008 werd een enorme stijging voorspeld door alle experts en we weten allemaal dat dat nou niet bepaald correct was.. Ik geloof dat nereo (of het was Maizeman) deze wel eens gepost heeft dus je zou tussen zijn posts kunnen zoeken om deze grafiekjes te zien.

Imma

• Handlebar Stache
« Reply #1158 on: January 06, 2019, 11:06:23 AM »
Er zijn weinig dingen die we met zekerheid kunnen zeggen, maar ik denk dat de kans dat het kapitalisme tijdens mijn leven niet ten onder gaat vrij groot is. Mocht dat wel gebeuren dan hebben we grotere acute problemen dan de waarde van mijn pensioenpot (denk Russische Revolutie).

Er valt weinig méér te zeggen dan verspreid je geld, wed niet op een paard (dus spaargeld, investeringen, aflossen en isoleren huis en qua investeringen kies niet voor individuele aandelen, houd je kennis op peil zodat je altijd van baan kan wisselen) en meer kun je niet doen.

Ik werk in een branche die al harde klappen heeft gehad de afgelopen maanden, maar die anderzijds wel heel erg noodzakelijk is en dus niet zomaar zal verdwijnen. In mijn vakgebied is meer dan voldoende werk en ik kan met mijn vaardigheden in allerlei sectoren aan de slag. Over mijn eigen baan maak ik me geen zorgen maar als het zo doorgaat zullen er vast onderdelen binnen het bedrijf zijn die minder gaan presteren in 2019.

Dutch Mustachian

• 5 O'Clock Shadow
  • *
« Reply #1159 on: January 06, 2019, 12:38:50 PM »
Ik ben gisteren op stap geweest met een Nederlandse dame die FO is. Zij is arbeidsongeschikt en krijgt daar een uitkering voor. Je ziet het niet aan haar af, maar er is wel een goede reden voor.
Ze vertelde dat ze er heel veel moeite mee had om onvrijwillig te moeten stoppen met werken en een beetje buiten de maatschappij te komen. Ze zei ook dat de Nederlanders haar erg veroordeelden voor dat ze "arbeidsongeschikt" was, terwijl ze er niet ziek uit zag. Dat merkte ze goed aan de soort vragen die men stelde. Ze moest leren om zich daar niets van aan te trekken. Tegenwoordig zegt ze dat ze gepensioneerd is. Ik denk dat ze in de 50 is, en dat wordt het steeds makkelijker om doir te gaan voor gepensioneerde.

Ik heb haar verteld dat wij vrijwillig proberen er vroeg mee op te houden en ons rot sparen daarvoor. Maar ze vroeg er niet over door.

Het is wel weer eens leuk om met iemand iets te doen die ook niet graag geld uitgeeft.

Het interessantste van FO is volgens mij het niet afhankelijk zijn van een werkgever om salaris te moeten ontvangen om rond te komen. "Work is better if you don't need te money". In de maatschappij draait veel teveel (lijkt wel echt alles) om geld en te weinig om de mensen zelf. Dit vind je duidelijk terug in veel werk. De macht verplaatst als je FO bent. Dan mag de werkgever blij zijn dat je voor hem wil werken ipv dat jij allang blij mag zijn dat je voor hem mag werken.

Het draait ook niet om niet willen werken volgens mij maar om nuttiger en aangenamer leven. Voor jezelf maar ook voor anderen. Een minder stressvol en druk leven. Meer tijd voor elkaar om te genieten en minder MOETEN werken om (voor velen met moeite) rond te komen.

Het zou ook niet moeten dat je vriendin het gevoel heeft buiten de maatschappij te staan omdat ze niet kan werken. Economisch niet nuttig dan tel je niet mee?

Eigenlijk draait alles om de keuze. Mensen die FO zijn hebben meer te zeggen over hoe ze hun leven indelen dan mensen die dit niet zijn.

Toch worden we door de meerderheid van de mensen niet begrepen helaas.

Veel mensen kunnen zich kennelijk geen leven voorstellen buiten het verplicht werken tot pensioen leeftijd. Als je andere opties ziet wordt er raar tegen je aangekeken. Terwijl ik denk dat veel mensen baad zouden hebben bij een ontspannender leven, wat gecreëerd kan worden door FO. FMA zou zelfs al een heel stuk helpen.