Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680802 times)

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1150 on: May 04, 2019, 02:27:32 AM »
Dat is een goed vooruitzicht @kelpie! Gaat het veel schelen op je maandlasten/rente?

Belegingen gaan idd hard dit jaar, maar vergeet niet dat met name december een vrij grote dip had die januari eigenlijk weer goedmaakte. Het afkappen van de resultaten op 31 december zorgt in dit geval dus voor wat arbitrair optimisme. Maar de laatste weken/maanden wordt ik wel heel vrolijk van het checken van m'n beleggingen :)

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1151 on: May 04, 2019, 04:05:56 AM »
Sinds een tijdje heeft Meesman wat leuke grafiekjes en tabellen op hun site waarop je de groei per jaar mooi kunt zien. De groei in 2019 is natuurlijk enorm, maar 2018 heb ik afgesloten op -5%. Ik ben in januari 2016 overgestapt naar Meesman en gezien vanaf toen sta ik ruim 20% in de plus. Een heel netjes gemiddelde van 6-7% op jaarbasis dus.

Wij hebben in 2015 onze hypotheekrente voor een heel lange periode vastgezet op 2,2%. Wij dachten toen dat het dieptepunt wel bereikt zou zijn. Niet dus :) maar op dat moment was het de beste beslissing dus je hoort mij niet klagen hoor. We wonen heel fijn en heel goedkoop.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1152 on: May 06, 2019, 03:46:51 AM »
Wat het gaat betekenen voor de maandlasten moeten we nog bericht van krijgen. We hebben een spaarhypotheek en dat vind ik eigenlijk maar ingewikkeld.
Ook meteen laten doorrekenen of lineair niet voordeliger is, maar dat was het niet. Had ik wel verwacht, vooral zonder boete, maar dat is dus niet zo.

We betalen nu 0,3% extra. Dat zou eigenlijk al 0,2% moeten zijn door een nieuw systeem van de bank wat 1 of 2 jaar geleden in is gegaan, maar dat wisten wij niet en je moet er zelf om vragen bij de bank. En met extra inleg wordt dat 0%, dus dat is in elk geval mooi.

En we hebben nu een hoge rente van 5% en dat wordt 1,7% als we het 1 jaar vast zetten of 2% bij 3 jaar vast zetten of nog wat hoger bij nog langer vastzetten.
Wat we doen moeten we nog doorgeven, maar ik neig naar 1 jaar vastzetten.

Qua beleggingen was 2018 bij mij -7%, helemaal gelijk daarin inderdaad :)

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1153 on: May 06, 2019, 06:16:53 AM »
Volgens mij is een korte/flexibele looptijd meestal het voordeligst. Veel mensen kiezen hier niet voor omdat je dan onzekerheid hebt over je maandlasten, maar het is natuurlijk niet zo dat je van 1,7% meteen naar 5% gaat als de rente weer gaat stijgen. Als de rente gaat stijgen gaat dat in kleine stapjes en je kunt dan altijd nog beslissen of/wanneer je de rente vast wilt zitten.

Als je een spaarhypotheek hebt, dan levert een renteverlaging volgens mij alleen niet zo veel op. Aan de ene kant heb je een aflossingsvrije hypotheek (zeg €200.000) en waarover je nu 5% rente betaalt, en aan de andere kant een spaarrekening waarop je elke maand je aflossingsbedrag stort, en waarover je 5% rente op jaarbasis ontvangt. Omdat je maandelijks een relatief hoog bedrag aan rente betaalt (gedurende de hele looptijd betaal je rente over die €200.000) heb je ook relatief veel hypotheekrenteaftrek waardoor je netto hypotheekbedrag een stuk lager is dan het brutobedrag - hoe hoger je inkomen, hoe hoger het voordeel.

Als je de rente verlaagt op de hypotheek, wordt je maandbedrag een heel stuk lager, maar krijg je ook minder hypotheekrenteaftrek en bouw je ook minder geld op op je gekoppelde spaarrekening. Onder de streep is het vaak niet zo interessant om de rente op een spaarhypotheek te verlagen, maar om dat zeker te weten moet je het natuurlijk per geval doorrekenen. Zeker omdat er op het gebied van spaarhypotheken ook weer allerlei varianten zijn (met bijvoorbeeld een kapitaalverzekering ipv spaarrekening, en niet alle varianten hebben dezelfde hypotheekrente als spaarrente) en zaken als tussentijds aflossen ook weer aan regeltjes gebonden zijn.

Fiscaal gezien kan het een goede constructie zijn maar ik ben toch niet zo'n voorstander van zulke ingewikkelde hypotheekproducten.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1154 on: May 07, 2019, 01:22:35 AM »
Klopt, korte looptijd is het voordeligst. En zekerheid over hoeveel maandlasten precies is niet belangrijk voor ons.

En een renteverlaging levert inderdaad minder op dan bij andere hypotheekvormen. Want het spaardeel is zo uitgerekend dat dat over 30 jaar 1 ton is. Als de rente lager wordt moet je ook meer inleggen om die ton alsnog te halen. Maar je moet natuurlijk ook gewoon rente betalen en dat gaat ook omlaag. Dus volgens mij is lage rente alsnog gunstig. En ik beleg ook waardoor ik dat 5% rendement ook daar kan halen i.p.v. alleen via inleggen in de hypotheek.

Ik had ook gehoopt dat een makkelijker hypotheekproduct voordeliger zou zijn, maar dat was het niet. En daar vertrouw ik de bank dan maar op dat ze eerlijke berekeningen hebben gedaan. Het is natuurlijk wel in hun nadeel. Helaas lukt het me niet om dat soort dingen zelf uit te rekenen.

Dat tussentijds aflossen heeft trouwens wel hele gunstige regels, 20% per jaar!

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1155 on: May 07, 2019, 02:09:10 AM »
Overwegen jullie niet om flexibele (ongebonden) hypotheekrente te nemen? Het lijkt me dat als de klant het risico van renteveranderingen neemt, dat dat het goedkoopste is. Dat hadden wij jaren geleden, toen we nog een hypotheek hadden (in Noorwegen). Hoewel in recent in een podcast heb gehoord dat er nu echt goede vaste hypotheekrentes te krijgen zijn. Dus korte tijd vastzetten is nu relatief gunstig.

Als je flexibele rente hebt, ben je ook helemaal vrij om zonder boetes eerder af te lossen. Bij een vaste hypotheekrente, moet je vaak een boete betalen.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1156 on: May 07, 2019, 04:59:09 AM »
In NL komt het ook steeds meer voor dat de hypotheekverstrekker een lange looptijd van de rente vereist. Voor de berekening van de draagkracht van de hypotheeklasten moet worden gerekend met een fictieve rente van 5% tenzij je de rente voor meer dan X jaar vastzet. Als je hypotheek dus richting het maximum dat je kunt betalen gaat zit er dus niks anders op dan een lange looptijd te nemen.

Die berekeningen van de draagkracht zijn volgensmij wel overdreven conservatief; onze maximale hypotheek was minder dan de helft van de kale huur die we toen al jaren betaalden. Maar voor de gemiddelde Nederlander is het misschien maar goed dat de regels zo streng zijn.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1157 on: May 07, 2019, 05:30:44 AM »
In NL komt het ook steeds meer voor dat de hypotheekverstrekker een lange looptijd van de rente vereist. Voor de berekening van de draagkracht van de hypotheeklasten moet worden gerekend met een fictieve rente van 5% tenzij je de rente voor meer dan X jaar vastzet. Als je hypotheek dus richting het maximum dat je kunt betalen gaat zit er dus niks anders op dan een lange looptijd te nemen.

Die berekeningen van de draagkracht zijn volgensmij wel overdreven conservatief; onze maximale hypotheek was minder dan de helft van de kale huur die we toen al jaren betaalden. Maar voor de gemiddelde Nederlander is het misschien maar goed dat de regels zo streng zijn.
Is zeker goed. Als die regels minder streng zouden zijn zouden de huizen prijzen gewoon stijgen tot de mensen weer tegen de nieuwe grens aan zitten.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1158 on: May 08, 2019, 05:05:55 AM »
Linea, dat klinkt goed maar die optie bestaat ins ons geval volgens mij niet. En niet omdat we richting het maximale zitten. Geen idee hoeveel we nu zouden kunnen lenen, maar 10 jaar geleden hypotheek genomen op inkomen van partner en inmiddels al een aantal jaar 2 fulltime inkomens.

1 jaar vast is het laagste, dus ik denk dat het dat wordt.

We mogen 20% per jaar boetevrij aflossen, dat vind ik al heel wat :) Dat halen we al niet, ook omdat ik beleg.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1159 on: July 02, 2019, 07:47:46 AM »
Nog even een update hoeveel een lagere rente scheelt in maandlasten met een spaarhypotheek.
Wel hebben we besloten nog 35k af te lossen, dus het is niet alleen die rente.

Oorspronkelijke hypotheek: 191.000 waarvan 100.000 spaarhypotheek.
Vorige maand hadden we een hypotheek van 155.700 (waarvan eigenlijk 18.000 al op de spaarhypotheek staat) met 5,3% rente.
Nu hebben we 35k afgelost, dus 121.000 en wordt de rente 1,5%. (In een vorige post zei ik 1,7%, maar door die aflossing gaat er 0,2% risico van af omdat we dan onder de 75% van de hypotheek zitten).

Dit is echt een gigantisch verschil:
5,3% van 155.700 is € 687 elke maand.
1,5% van 121.000 is € 151 elke maand.

Helaas gaat de spaarhypotheek wel langzamer:
Die 18.000 moet over 20 jaar 100.000 zijn en dat schiet met 1,5% niet zo op.

Tot nu toe storten we elke maand € 113 in de spaarhypotheek.
Met online rekentooltje denk ik dat het nu €275 per maand wordt.

Dus in plaats van 687+113 = €800
wordt het nu 151 + 275 = €426

Dus € 90.000 minder te betalen over de gehele komende 20 jaar. (incl. die 35k die we afgelost hebben, dus 55k besparing)
Als ik alles goed heb berekent? En de rente staat nu 1 jaar vast, dus die zal nog wel weer veranderen. Voor de berekeningen heb ik even 20 jaar lang 1,5% gerekend en dat zal iets te positief zijn.
En we zullen minder terugkrijgen van de Belastingdienst.
« Last Edit: July 02, 2019, 11:07:45 AM by kelpie »

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1160 on: July 03, 2019, 12:52:15 AM »
@kelpie

Wij hebben ergens in 2010 ook extra afgelost op de spaarhypotheek. Toen ik vroeg of we daarmee een lagere rente kregen, kreeg ik terug dat dit niet van toepassing was op hypotheken met NHG omdat die sowieso al in de laagste risicoklasse zitten.

Inmiddels al hypotheekvrij dus nergens last van :P

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1161 on: July 03, 2019, 01:56:29 AM »
Netjes die lage maandlasten! Los van de eeuwige discussie over wel/niet aflossen is het altijd goed om lage maandlasten te hebben zodat je makkelijk kan rondkomen van een lager inkomen als je werkloos of arbeidsongeschikt raakt.

Wij hebben niet extra afgelost maar wel lage maandlasten - 8% van ons inkomen ongeveer - en het is een heel fijn idee dat we zelfs in allerlei doemscenario's gewoon ons dak boven ons hoofd kunnen blijven betalen.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1162 on: July 03, 2019, 05:40:27 AM »
Wij hebben idd geen NHG. Kwamen we toen niet voor in aanmerking geloof ik. Ik zocht het even op:
"Voor NHG betaal je een eenmalig bedrag. In 2019 is dit 0,9 % over het totale hypotheekbedrag. In ruil voor de NHG-zekerheid bieden geldverstrekkers een rentekorting op de hypotheek. Dit voordeel kan oplopen tot 0,7 % per jaar." Dus dat klopt dan wel.

8% is ook heel netjes! Hoe doe je dat zonder aflossen? Goed verdienen?

Ik doe trouwens beide: aflossen en beleggen. Het volgende spaargeld zal dan naar beleggen gaan.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1163 on: July 03, 2019, 05:59:45 AM »
Wij hebben idd geen NHG. Kwamen we toen niet voor in aanmerking geloof ik. Ik zocht het even op:
"Voor NHG betaal je een eenmalig bedrag. In 2019 is dit 0,9 % over het totale hypotheekbedrag. In ruil voor de NHG-zekerheid bieden geldverstrekkers een rentekorting op de hypotheek. Dit voordeel kan oplopen tot 0,7 % per jaar." Dus dat klopt dan wel.

8% is ook heel netjes! Hoe doe je dat zonder aflossen? Goed verdienen?

Ik doe trouwens beide: aflossen en beleggen. Het volgende spaargeld zal dan naar beleggen gaan.

Een goedkoop huis kopen, we waren nog vrij jong en hebben toen de maximale hypotheek genomen die we konden krijgen en bijgelegd uit spaargeld, waardoor we begonnen op 95% van de aankoopprijs. Inmiddels verdienen we een stuk meer maar zijn we gewoon in onze starterswoning gebleven. We hebben een prima inkomen maar we zijn niet enorm rijk ofzo (samen 3500-4000 per maand). Een stukje geluk en een stukje slimme keuzes maken.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1164 on: July 03, 2019, 06:16:25 AM »
Een goedkoop huis kopen, we waren nog vrij jong en hebben toen de maximale hypotheek genomen die we konden krijgen en bijgelegd uit spaargeld, waardoor we begonnen op 95% van de aankoopprijs. Inmiddels verdienen we een stuk meer maar zijn we gewoon in onze starterswoning gebleven. We hebben een prima inkomen maar we zijn niet enorm rijk ofzo (samen 3500-4000 per maand). Een stukje geluk en een stukje slimme keuzes maken.

Dat hebben wij vroeger ook gedaan. We mochten maar 80% hypotheek nemen en moesten dus eerst 20% zelf sparen. Maar vervolgens zijn we er 15 jaar blijven wonen. In het begin 7,8% rente (maar niet vast), dus ik heb veel extra afgelost. Toen we binnen de 60% van de waarde van het huis kwamen, kreeg ik een halve procent lagere rente. Toen lekker doorgegaan met aflossen en in 5,5 jaar afbetaald. Dat voelde heerlijk. Hoefde ik eindelijk niet meer nerveus te zijn als de centrale bank het nieuwe renteniveau ging aankondigen. De jaren erna, met steeds hoger inkomen, in indexfondsen geďnvesteerd en veel winst gemaakt. Vier jaar geleden de domme foute gemaakt om de aandelen te verkopen en een (te) grote en dure kast van een huis te kopen (voor 800K euro), weliswaar cash betaald. Maar om met pensioen te kunnen, moeten we ons huis weer verkopen en 400K euro goedkoper gaan wonen. Nu maar hopen dat de huizenmarkt mee blijft doen als we het te koop zetten.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1165 on: July 04, 2019, 02:23:20 AM »
Een goedkoop huis kopen, we waren nog vrij jong en hebben toen de maximale hypotheek genomen die we konden krijgen en bijgelegd uit spaargeld, waardoor we begonnen op 95% van de aankoopprijs. Inmiddels verdienen we een stuk meer maar zijn we gewoon in onze starterswoning gebleven. We hebben een prima inkomen maar we zijn niet enorm rijk ofzo (samen 3500-4000 per maand). Een stukje geluk en een stukje slimme keuzes maken.

Dat hebben wij vroeger ook gedaan. We mochten maar 80% hypotheek nemen en moesten dus eerst 20% zelf sparen. Maar vervolgens zijn we er 15 jaar blijven wonen. In het begin 7,8% rente (maar niet vast), dus ik heb veel extra afgelost. Toen we binnen de 60% van de waarde van het huis kwamen, kreeg ik een halve procent lagere rente. Toen lekker doorgegaan met aflossen en in 5,5 jaar afbetaald. Dat voelde heerlijk. Hoefde ik eindelijk niet meer nerveus te zijn als de centrale bank het nieuwe renteniveau ging aankondigen. De jaren erna, met steeds hoger inkomen, in indexfondsen geďnvesteerd en veel winst gemaakt. Vier jaar geleden de domme foute gemaakt om de aandelen te verkopen en een (te) grote en dure kast van een huis te kopen (voor 800K euro), weliswaar cash betaald. Maar om met pensioen te kunnen, moeten we ons huis weer verkopen en 400K euro goedkoper gaan wonen. Nu maar hopen dat de huizenmarkt mee blijft doen als we het te koop zetten.
Afhankelijk van de oppervlakte en indeling van het huis zou je ook kunnen denken aan een deel van het huis af te scheiden en te verhuren. Mijn schoonzus heeft een huis van 1,2M gekocht (in Canada) maar kan de zolder, kelder en aanleunwoning verhuren met aparte ingang, dus ze komen niet door het huis. De huur brengt zo veel op dat het bijna de volledige hypotheek betaald, en zelf woont ze in een mooi groot huis in mooie buurt. Dit komt omdat aan de onderkant van de markt veel hogere vraag is dus drie kleine woningen zijn duurder dan een 4x zo grote.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1166 on: August 20, 2019, 05:55:22 AM »
Hé, hoe is het hier met iedereen? De laatste tijd zijn de economische berichten niet goed en valt het woord recessie steeds vaker. Hoe is dat bij jullie op de werkvloer?

Enerzijds wordt er in mijn branche onderhandeld over een forse loonsverhoging, anderzijds zijn er veel tekenen dat het toch echt de verkeerde kant op gaat, bestellingen lopen terug etc. Over een aantal zaken die op handen zijn mag ik vanwege geheimhoudingsplicht echt niet praten maar de kerstborrel dit jaar is bijvoorbeeld ook al afgezegd. En deze ontwikkelingen doen zich niet alleen bij ons voor maar lijken branche-breed te zijn.

Ik heb geen vast contract en ben dus mijn buffertje even flink aan het aanvullen. Op korte termijn verwacht ik geen diepe ellende maar het is goed om wat geld achter de hand te hebben. Ik wil in ieder geval graag 6 maanden uitgaven op de spaar hebben, naast beleggingen en een potje voor voorziene grote uitgaven. Daarnaast wil ik vooral energie steken in het uitbouwen van mijn eigen zaak en het zsm afronden van mijn master. Dan heb ik iig een mooi CV en een inkomstenbron mocht het zover komen.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1167 on: August 20, 2019, 07:26:24 AM »
@Imma Het hangt een beetje van Trumps handel oorlog en de Brexit af. Als het allemaal met een sisser afloopt blijft de economie nog wel even goed. Maar ik voel inderdaad de spanning, en als iedereen tegelijk wat voorzichtiger gaat doen en zoals jij de buffers gaat ophogen komt er sowieso een recessie. Hoe dat hier in Nederland gaat uitpakken valt te bezien. De economie is aardig oververhit, en wat afkoeling zou geen grote gevolgen moeten hebben. In mijn branche zijn de salarissen in ieder geval niet echt hoger dan tijdens de vorige crisis terwijl er moeilijk personeel kan gevonden worden.

En als de centrale banken weer flink aan het drukken gaan kan die recessie nog jaren op zich laten wachten, dus leef gewoon door met genoeg achter de hand dat je rustig kan slapen. Ik zou wel proberen niet alleen in geld te sparen, maar ook in duurzame investeringen. Dus isolatie(met subsidie), een degelijke auto/fiets, goed onderhoud, etc. Geld hebben kost op dit moment alleen maar geld.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1168 on: August 20, 2019, 09:02:14 AM »
Ik heb al een degelijke fiets gelukkig  :) maar een buffer in cash aanhouden (ik denk aan een maand of 6 vaste lasten) lijkt me geen overbodige luxe als je baan op de tocht staat. Dat lijkt me juist veel handiger dan je geld in stenen stoppen. Leuk om door isolatie een tientje in de maand op de energierekening te besparen maar daar doe je geen boodschappen van. Doordat ik ook gedeeltelijk ondernemer ben krijg ik niet zoveel WW en ook niet zo heel erg lang.
Ik onderneem nog niet zo lang dus ik weet niet hoe recessie-proof mijn zaak is.

De handelsoorlog raakt mijn branche hard, maar ook bezuinigingen van de Nederlandse overheid zijn een probleem. Als Trump/China en Brexit een beetje meevallen houden we het nog wel eventjes vol maar het is bij ons alarmfase rood als dat niet zo is.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1169 on: August 30, 2019, 06:04:46 AM »
Meesman introduceert 2 nieuwe fondsen, namelijk Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal (ontwikkelde  en opkomende landen) en Meesman Indexfonds Aandelen Kleine Bedrijven. Van het huidige Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd wijzigt de naam naar Meesman Indexfonds Aandelen Ontwikkelde Landen. Dit fonds belegt dus niet in opkomende landen en dat blijft ook zo.

Zijn er hier mensen die nu, net als ik, beleggen in Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd en overwegen (deels) over te stappen naar een of beide nieuwe fondsen? Vooralsnog ben ik dat zelf niet van plan, voor mijn gevoel heeft het huidige fonds een goede risico/rendement verhouding. Maar ik ben benieuwd naar jullie meningen en afwegingen.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1170 on: August 30, 2019, 08:55:46 AM »
Ik zag het vandaag toevallig ook in de nieuwsbrief! Ik heb nog geen concrete overstapplannen, maar met name Kleine Bedrijven klinkt wel heel interessant. Ik beleg al in Aandelen Wereldwijd en in Aandelen Opkomende landen maar de kleine bedrijven zijn een niche die nog geen onderdeel uitmaakt van mijn beleggingsportefeuille (tenzij ik mijn eigen bedrijf meetel :) ) maar ik zou me eerst wat meer moeten verdiepen voor ik echt wat zinnigs kan zeggen.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1171 on: September 01, 2019, 03:24:17 AM »
Ik beleg nu in Meesman aandelen wereldwijd, ben wel aan het denken om te gaan spreiden vanaf dit jaar. Misschien inderdaad in dit nieuwe fonds, of de kleine bedrijven? Zit ook naar de Giro te kijken, omdat het me ook wel prettig lijkt om niet alles bij hetzelfde bedrijf te stallen.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1172 on: September 01, 2019, 04:24:20 AM »
Ik beleg nu in Meesman aandelen wereldwijd, ben wel aan het denken om te gaan spreiden vanaf dit jaar. Misschien inderdaad in dit nieuwe fonds, of de kleine bedrijven? Zit ook naar de Giro te kijken, omdat het me ook wel prettig lijkt om niet alles bij hetzelfde bedrijf te stallen.

Ik heb zo'n fondsbedrijf wel eens gevraagd wat er gebeurt als zij failliet gaan. Dan wordt het fonds gewoon doorverkocht aan een ander bedrijf. De beleggers behouden dan dezelfde hoeveelheid aandelen waarin ze geinvesteerd hebben. Voor de beleggers heeft het dus niet zo veel consequenties. Daarom denk ik dat het ook geen probleem is om al je fondsen bij 1 bedrijf te beleggen.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1173 on: September 01, 2019, 12:20:37 PM »
Ik beleg nu in Meesman aandelen wereldwijd, ben wel aan het denken om te gaan spreiden vanaf dit jaar. Misschien inderdaad in dit nieuwe fonds, of de kleine bedrijven? Zit ook naar de Giro te kijken, omdat het me ook wel prettig lijkt om niet alles bij hetzelfde bedrijf te stallen.

Ik heb zo'n fondsbedrijf wel eens gevraagd wat er gebeurt als zij failliet gaan. Dan wordt het fonds gewoon doorverkocht aan een ander bedrijf. De beleggers behouden dan dezelfde hoeveelheid aandelen waarin ze geinvesteerd hebben. Voor de beleggers heeft het dus niet zo veel consequenties. Daarom denk ik dat het ook geen probleem is om al je fondsen bij 1 bedrijf te beleggen.

Dat is waar maar waarschijnlijk zit er een tijd tussen het faillissement en het moment dat je weer bij je geld kan. We hebben het hier niet over een systeembank maar een private instantie.

Mijn moeder had een spaarrekening bij Icesave en dat duurde echt maaaanden voordat ze bij haar geld kon.

That said, het lijkt mij gigantisch onwaarschijnlijk dat een partij als Meesman failliet gaat. Neemt niet weg dat je gewoon je gevoel moet volgen als je denkt meer veiligheid te creëeren door te spreiden. Hou er wel rekening mee dat de achterliggende fondsen die de Giro gebruikt wellicht dezelfde zijn als die van Meesman (Northern trust, meen ik).

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1174 on: September 01, 2019, 02:06:23 PM »
Een beleggingsfonds is op dat gebied veel veiliger dan een bank. Waar een bank in feite een hele grote pot met geld is, die bij faillissement verdeeld wordt onder de schuldeisers en waar de overheid garant staat voor een deel van de saldi (lees: veel gedoe om uit te zoeken wie nou waar recht op heeft) is bij een beleggingsfonds het fondsvermogen juridisch altijd afgescheiden van het bedrijf zelf. Het fondsvermogen zit in een stichting, Meesman in een BV, juridisch staan ze volkomen los van elkaar. Dit is zo bij alle beleggingsfondsen, dus ook bij Vanguard, Northern Trust etc. Ook bij faillissement zit je dus veilig en zou je binnen heel korte tijd gewoon bij je geld moeten kunnen.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1175 on: September 05, 2019, 04:00:59 AM »
https://www.meesman.nl/waarom-meesman/organisatiestructuur

"Deze wettelijk verplichte vermogensscheiding betekent dat beleggers geen geld kunnen kwijtraken mocht Meesman of IQ-EQ ooit in de financiële problemen komen."

Dit geldt uiteraard ook voor andere vermogensbeheerders en is vast terug te vinden op hun websites. Heb geen idee hoe lang het duurt voordat je weer bij je geld kunt, maar kan me voorstellen dat dit al gauw een aantal weken tot maanden duurt. Ondertussen blijft je geld gewoon belegd en heb je als het goed is een buffertje van een paar maanden, dus is dit geen probleem.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1177 on: September 06, 2019, 06:46:49 AM »
@UncleX: Oei. Dat kan vies tegen vallen. Als je over het behaalde rendement belasting moet betalen zal dat vaak meer zijn dan de 4% fictieve winst die we nu betalen. Zou je verliezen dan ook mogen aftrekken? Dan zie ik een hele nieuwe categorie constructies om belasting te ontduiken ontstaan.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1178 on: September 06, 2019, 06:57:13 AM »
Ben vooral benieuwd hoe de afbetaalde woning straks in dit plaatje past.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
« Last Edit: September 07, 2019, 02:46:40 AM by UncleX »

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1180 on: September 09, 2019, 02:00:49 AM »
Vind dat het angstvallig stil blijft omtrent dit hele gebeuren. Nauwelijks een kritische noot in de media. Partijen als Meesman zullen hier toch ook niet blij mee zijn lijkt me.

Opvallend ook dat het in de media vooral gezien wordt als een vrijstelling voor spaarders van 4,4 ton terwijl daar bij een rentestand van 2% nog maar 20.000 euro van over blijft. De heffingsvrije voet vervalt helemaal zo gauw je er boven komt, dus zo gauw de rente stijgt gaat iedereen erop achteruit, ook de kleine spaarder/belegger.

Even los van de precieze details en uitgaande van de nu genoemde percentages; over een belegd vermogen van 5 ton ga je straks ca. 8800 euro VRH betalen, tegenover 4800 euro nu. Dit betekent dat je een ton extra nodig hebt aan 4% SWR, alleen om je VRH te betalen.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1181 on: September 09, 2019, 02:12:29 AM »
https://www.berekenhet.nl/sparen-en-beleggen/voorstel-hervorming-box-3-2022.html

Excuses voor de losse flarden. Vind telkens wat nieuws.

Bovenstaand een handige link. Mijn berekende 8800 euro worden dus 8500 euro, maar voor de rest blijft mijn verhaal overeind. Had je eerst 5 ton nodig, dan wordt dat nu 6 ton. Was het eerst 1 miljoen, dan wordt het nu 1,15 miljoen.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1182 on: September 09, 2019, 03:03:44 AM »
Ik verbaas mij ook over de jubelverhalen in de media.

Toen ik de eerste berichten dacht was ik positief, want als er 3 miljoen mensen die belasting nu betalen en dat er 1.35 miljoen minder worden schatte ik mezelf als jongere met een kleine beleggingsportefeuille in als iemand die aan die positieve kant moest vallen. Toen pas zag ik dat het echt alleen om SPAARDERS ging en dat beleggers juist zwaarder belast worden.

Ik vraag me ook af waarom er blijkbaar 1.35 miljoen Nederlanders >€30k spaargeld hebben en daar niks van beleggen?

Op zich denk ik wel dat het een eerlijker systeem is dan het oude systeem, al vond ik dat de vorige aanpassing ook al best aardig was. Dit stelsel zal inderdaad problemen op gaan leveren zodra de rente omhoog gaat en dat die vrije voet niet meer vrij is als je erboven komt is ook raar, dat moedigt belastingontduiking wel erg aan..

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1183 on: September 09, 2019, 03:31:01 AM »
De nieuwe regeling wordt zo te horen een gedrocht dat waarschijnlijk snel weer aangepast gaat worden.

Er is een enorme incentive voor belastingontduiking/ontwijking en boxhopping, het berekenen van daadwerkelijk behaald rendement is niet zo eenvoudig (daarom hebben we het forfaitair rendement juist) dus daar komen nog veel rechtszaken over, en inderdaad zodra de rente gaat stijgen zijn ook de kleine spaarders de pineut.

De afbetaalde woning volledig belasten in box 3 zie ik nog niet zo snel gebeuren, dat is politiek wel erg gevoelig, maar ik kan me wel voorstellen dat er op gebied van eigen woningbezit hier en daar nog wel wat te halen valt. Denk aan het beperken tot de eerste 5 ton en de rest in box 3 bv.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1184 on: September 10, 2019, 04:28:29 AM »
Voor 25k netto per jaar aan 4% WR heb je nu 681k nodig. In 2022 is dat 883k, dus 2 ton meer. De algemene heffingskorting gaat nog stijgen, wat gunstig is, maar dat heb ik even buiten beschouwing gelaten.

Bij een WR van 4,66% heb je nog steeds 681k (eigenlijk 682k) nodig. Wellicht is het goed om te bedenken dat 4% niet heilig hoeft te zijn, zeker niet in NL met een afbetaalde woning, pensioen en AOW.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1185 on: September 10, 2019, 08:07:35 AM »
Het gaat niet alleen om de verhoogde NW die je nodig hebt, maar het opbouwen ervan gaat ook stukken langzamer als die belasting omhoog gaat. Het rente-op-rente effect wordt opeens stukken kleiner als je 1/3e van je rendement kwijt raakt. Ik weet niet of het rendement op belegingen vaststaat of dat die ook meestijgt/zakt met de werkelijkheid want alle nieuwsberichten gaan enkel over de spaarrente..

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1186 on: September 10, 2019, 08:12:58 AM »
Klopt en ja, voor zover ik begrijp zijn alle getalletjes variabel. Dus niet alleen die 0,09%, maar ook de 5,33%, 33% en 400 euro. Ze gaan nu ook ineens van 30% naar 33%, grijpen die 400 euro uit de lucht en schrappen de heffingsvrije voet volledig als je erboven zit.
« Last Edit: September 10, 2019, 02:54:19 PM by UncleX »

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1187 on: September 10, 2019, 11:37:31 AM »
Het gaat niet alleen om de verhoogde NW die je nodig hebt, maar het opbouwen ervan gaat ook stukken langzamer als die belasting omhoog gaat. Het rente-op-rente effect wordt opeens stukken kleiner als je 1/3e van je rendement kwijt raakt. Ik weet niet of het rendement op belegingen vaststaat of dat die ook mee stijgt/zakt met de werkelijkheid want alle nieuwsberichten gaan enkel over de spaarrente..

Wat ik heb  gelezen is dat het rendement wordt ondergebracht in verschillende klassementen zijnde spaargeld, beleggingen en (ik meen) vastgoed. Nadeel is alleen, als jij beleggingen hebt kan je goed 10% verlies maken terwijl het gemiddelde +8% is. Het meest belangrijke is dat het zaakje valt of staat met de manier hoe ze je rendement gaan vaststellen. Voor spaargeld en aandelen is dat redelijk makkelijk, verplicht de banken en investeringsmaatschappijen je begin-, eindsalde en inleg gedurende het jaar door te geven. Bij vastgoed kan je ook de WOZ waarde aanhouden maar die klopt zo vaak niet...



Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1188 on: September 10, 2019, 11:58:11 AM »
Voor Jan Modaal met wat aandelen Ahold is het heel makkelijk om het rendement te berekenen, maar een groot deel van de hoogste vermogens bezit met name aandelen in niet-beursgenoteerde bedrijven. Net als met vastgoed is de waarde daarvan niet makkelijk objectief vast te stellen en makkelijk te manipuleren. Het is echt een gedrocht van een regeling die aan de uitvoeringskant tot veel problemen gaat leiden.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1189 on: September 10, 2019, 12:58:00 PM »
Ja, maar het is juist Jan Modaal waar ze 't makkelijker voor willen maken (heb ik zo het idee). Op zich ben ik er ook niet op tegen want de huidige structuur dat de belastingniveau's weer afhankelijk zijn van je totale vermogen klopt ook weer niets van.

Als je het hebt over belangen in private ondernemingen dan vallen die ook weer buiten deze regeling want dat is Box 2 en niet Box 3. Die vallen onder aanmerkelijk belang e.d.  Daarnaast zullen de hoogste vermogens ook niet zelf 'n aangifte doen, die zullen echt wel een boekhouder in de hand nemen omdat je bijvoorbeeld verliezen van een aantal jaren terug nog mag verrekenen met de huidige aangifte.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1190 on: September 10, 2019, 01:02:49 PM »
Mijn schoonvader van 75 vertelde net dat hij zijn hele vermogen 100% in aandalen heeft zitten. Ik vertelde op skype dat het gebruikelijk is om na je 50e een deel van je vermogen te beleggen in iets veiligers. De Amerikanen hebben het altijd over 30-40% bonds.
Toen kwam de vraag terug wat dan veiliger was dan aandelen.Ik: bankrekening. Hij: dat geeft maar 0% rente. Ik: rentefonds.

Ik denk dat hij zoveel geld heeft dat hij het zelfs in een oude sok kan stoppen, dus een bankrekening van 0% zou helemaal geen kwaad kunnen. Ik denk ook niet aan 100%, maar aan een behoorlijk deel, zoals 30%.

Maar mijn vraag is of er in Nederland een veilige manier is om geld te beleggen die meer dan 0% rente geeft. Wat zouden jullie in dit geval doen?

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1191 on: September 10, 2019, 01:43:08 PM »
Heeft hij het nog nodig? Anders zou ik in zijn situatie overwegen zijn kinderen een jaarlijkse schenking te gaan doen ivm erfbelasting (al kun je dat waarschijnlijk niet zelf voorstellen, dat komt nogal snel hebberig over). Als hij het echt niet meer nodig heeft kan hij er ook voor kiezen om het risico van 100% aandelen wel te lopen.

Verder heb je nog deposito's (ook bijna 0) iets in de richting van investeren in zonnepanelen e.d. familiehypotheek als er iemand interesse heeft in het kopen van een huis? Daar mag je van de Belastingdienst volgens mij maximaal 4,5% voor vragen. Het is zeer veilig want het zit in stenen maar je moet wel zeker weten dat je familie betrouwbaar is en het gevoel hebben dat het na je dood niet tot heibel gaat leiden. Hopelijk leeft hij nog heel lang maar de kans is klein dat hij er over 30 jaar nog is.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1192 on: September 10, 2019, 02:30:59 PM »
Ja, maar het is juist Jan Modaal waar ze 't makkelijker voor willen maken (heb ik zo het idee).
Jan Modaal krijgt een rad voor ogen gedraaid met 440.000 euro onbelast spaarvermogen, waarover op vrijdagmiddag net voor de borrel enkele totaal niet diepgaande artikelen De Telegraaf en het AD op geslingerd worden. Dat die 440.000 euro alleen gelden bij 0,09% forfaitaire spaarrente en een heffingsvrij box 3 inkomen van 400 euro (444.444 = 400/0,09%) wordt nauwelijks belicht. Dat en passant de heffingsvrije voet van 30.650 euro volledig komt te vervallen op het moment dat je er ook maar 1 euro boven zit ook niet, net zoals dat het heffingspercentage stijgt van 30% naar 33%.

Als de forfaitaire rente stijgt naar 1,31% of meer, gaat iedereen met een spaarsaldo vanaf 30.650 euro er tweevoudig op achteruit t.o.v. nu. Ten eerste ga je daarboven 33% betalen i.p.v 30%, een stijging van 10%. Ten tweede neemt je onbelast spaarvermogen af. Bij 2% heb je nog 20.000 euro onbelast, bij 3% 13.333, bij 4% 10.000, etc.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over beleggen.

Makkelijker? Nee. Eerlijker? Ook niet. Vastgoed, edelmetaal, aandelen, obligaties. Allemaal 5,33% rendement? Waar dit "realistische" getal vandaan komt is me sowieso een raadsel, Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd deed afgelopen jaar -3,6%.
« Last Edit: September 10, 2019, 03:00:38 PM by UncleX »

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1193 on: September 10, 2019, 03:06:14 PM »
Ja, maar het is juist Jan Modaal waar ze 't makkelijker voor willen maken (heb ik zo het idee). Op zich ben ik er ook niet op tegen want de huidige structuur dat de belastingniveau's weer afhankelijk zijn van je totale vermogen klopt ook weer niets van.

Als je het hebt over belangen in private ondernemingen dan vallen die ook weer buiten deze regeling want dat is Box 2 en niet Box 3. Die vallen onder aanmerkelijk belang e.d.  Daarnaast zullen de hoogste vermogens ook niet zelf 'n aangifte doen, die zullen echt wel een boekhouder in de hand nemen omdat je bijvoorbeeld verliezen van een aantal jaren terug nog mag verrekenen met de huidige aangifte.

De echte rijken hebben uiteraard een leger fiscalisten in dienst om hun fortuin te beschermen, maar dat zijn de mensen waar je het moet halen. Deze maatregel wordt wel ingevoerd met het idee om Jan Modaal vooruit te helpen, maar zal hem in de praktijk vaak geen goed doen.

Voor Jan Modaal met de eigen zaak is inderdaad box 2 in het leven geroepen, maar de "echte rijken" doen er alles om uit het AB-regime te blijven, juist om ervoor te zorgen dat het rendement forfaitair belast wordt. Die vinden nu ongetwijfeld weer nieuwe trucjes.

Ik ben helemaal voor het aanpakken van de echte rijken, maar juist in een tijd waarin de overheid zich steeds meer terugtrekt (pensioen, studie, zorg) zou je m.i. het eerste ca half miljoen niet of nauwelijks moeten belasten.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1194 on: September 10, 2019, 11:56:36 PM »
In de kamerbrief over de VRH staat het onderstaande:
In het voorstel is gerekend met de volgende forfaitaire percentages, uitgaande van het jaar 2020:
Voor het forfaitaire rendement over het spaarsaldo zou 0,09% in aanmerking worden genomen.
Voor het forfaitaire beleggingsrendement over de beleggingen zou 5,33% in aanmerking worden genomen.
Voor de forfaitaire debetrente over de schulden zou 3,03% in aanmerking worden genomen, uitgaande van de gemiddelde hypotheekrente.
Voor het totaal van de inkomsten uit dit vermogen geldt een heffingvrij inkomen.
Gegeven deze forfaitaire rendementen is naar verwachting budgetneutraliteit mogelijk bij een heffingvrij inkomen van € 400 in combinatie met een lichte verhoging van het tarief van 30% naar circa 33%.

En ook:
Naar verwachting kan de uit te werken nieuwe box 3-regeling budgetneutraal worden vormgegeven. De budgettaire gevolgen zijn afhankelijk van de precieze vormgeving van het wetsvoorstel en de rendementen die gelden in het jaar van invoering. Bij het uitwerken van het wetsvoorstel zal budgetneutraliteit het uitgangspunt zijn.

Het lijkt er dus op dat men eerst heeft bepaald wat naar verwachting de rendementen zullen zijn in 2020. Daarna heeft men die 400 euro (en 33%) vastgesteld om dezelfde opbrengst uit VRH te krijgen als nu.

Even uitgaande van de oprechte wens van de regering om het eerlijker te maken en budget-neutraal te houden zou dit betekenen dat op het moment dat de spaarrente stijgt, ook die 400 euro moet stijgen. Voor 100% beleggers betekent 5,33% forfaitair beleggingsrendement en 400 euro heffingsvrij box 3 inkomen dat effectief slechts de eerste 7.500 euro belegd vermogen vrijgesteld zijn van VRH. Even kort door de bocht zou een stijging van de spaarrente van 0,09% naar 0,9% inhouden dat die 400 euro zou moeten stijgen naar 4.000 euro. Dit zou betekenen dat de 7.500 euro vrijgesteld belegd vermogen zou stijgen naar 75.000 euro. Deze bedragen kloppen uiteraard niet precies, ik heb geen idee van de totale opbrengst VRH en de verhouding sparen/beleggen. Het gaat me nu even om het mechanisme.

Als men daadwerkelijk een bepaald vast bedrag aan VRH binnen wil halen, gebaseerd op daadwerkelijk behaald rendement, dan lijkt het nu gedane voorstel inderdaad eerlijker dan het oude. Dan moet men echter wel ook consequent die 400 euro laten meebewegen. Bij een hogere spaarrendement in verhouding tot beleggingsrendement, zal de 440.000 euro vrijstelling voor spaarders dan snel dalen en de 7.500 euro voor beleggers snel stijgen.

Ben benieuwd. Mijn eigen prognoses worden beduidend gunstiger als ik die 400 euro laat stijgen naar bijvoorbeeld 4.000 euro.
« Last Edit: September 11, 2019, 12:27:58 AM by UncleX »

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1195 on: September 12, 2019, 12:11:48 PM »
Cross posted uit een andere thread:

A broker in my country has a promotion that if you buy some stocks with them, they give you €100. You can even buy a cheap stock and sell it as soon as you get the bonus money. I got some (young, 20s) coworkers to sign up and now they're super excited about their little stock wins/losses. They've started asking questions about how to invest their free €100 so it can make them rich lol :p I'm working on nudging them to index funds. The €10 investment in 'cheap random stock' turned out to be a good way to nudge them to some free money and an account in the first place though.


Een account openen bij flatex.nl en minimaal 1 aandeel kopen (prijs maakt niet uit) levert je de volgende dag een €100 bonus op die je ook meteen terug kunt storten naar je eigen bankrekening.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1196 on: September 12, 2019, 12:34:53 PM »
Zonder addertjes? Daar ga ik me even in verdiepen, bedankt!

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1197 on: September 12, 2019, 02:24:34 PM »
Zonder addertjes? Daar ga ik me even in verdiepen, bedankt!
Heb me er vandaag n.a.v. de originele post van @Hirondelle in verdiept. Ik kan geen addertjes ontdekken en lees op andere websites ook niks negatiefs. Vanavond aangemeld, dat was eenvoudig en kostte hoogstens een kwartiertje. Als het goed is krijg ik morgen mijn inloggegevens en dan kan ik aan de slag. Ben niet van plan om die 100 euro meteen te cashen, maar ga er waarschijnlijk penny stocks mee aanschaffen. Ik weet nog niet wat en het past ook eigenlijk niet in mijn strategie, maar het is wel leuk om een beetje te speculeren in de marge en op deze manier kan het gratis.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1198 on: September 13, 2019, 03:35:23 AM »
Zonder addertjes? Daar ga ik me even in verdiepen, bedankt!

Ik heb nog geen addertjes gevonden! Hun voornaamste doel is denk ik simpelweg naamsbekendheid en om mensen over te halen een account aan te maken en via hun te gaan handelen. Ze lijken ook goedkoper te zijn dan DeGiro en zijn een vrij established broker in Duitsland.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1199 on: September 13, 2019, 07:42:05 AM »
Wat let iemand om meerdere accounts aan te maken?

 

Wow, a phone plan for fifteen bucks!