Author Topic: Any Dutch Mustachians here.  (Read 680777 times)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1100 on: December 23, 2018, 01:20:55 PM »
Ik heb de hele gerst geld in mijn niet valuta-verzekerde indexfondsen gestopt. Maar het is net een zwart gat. Ik heb geen cent meer dan in augustus. Ik hoop wel dat ik dus wat aandelen met korting heb gekocht die ooit weer omhoog gaan.
Onze plannen zijn er verder nog steeds. Maar ik heb laatst mijn hele Fire excel sheet overhoop gegooid en verenkeld. We moeten de nieuwe versie nog samen doorspreken.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1101 on: December 24, 2018, 12:58:14 AM »
...maar daarvan zit 40k in een stijgende waarde van het huis...
Hoe weet je hoeveel de waarde van je huis gestegen is? Of is dit 40k aan aflossingen? De waarde van ons huis is eigenlijk niet van belang, we zijn van plan hier te blijven wonen en van de waardestijging kan ik niet leven. Sterker nog, waardestijging betekent meer kosten.

Qua maatregelen voor 2019: vermogensbelasting omlaag, maar btw omhoog, en energiekosten dramatisch omhoog. Ik denk dat ik onderaan de streep negatief uitkom, en jullie?
VRH omlaag is gunstig uiteraard. De lage BTW gaat omhoog, voor mijn gevoel gaat die invloed best meevallen, maar ik kan me vergissen. Dit zijn overigens maatregelen die je, samen met nog een hoop andere maatregelen, niet los van elkaar moet zien. De belastingdruk verschuift van inkomen en sparen naar uitgeven en daar ben ik het principieel helemaal mee eens. Volgens mij wordt het onder de streep gunstiger voor mensen die FIRE nastreven.

Qua energie stappen we over en we zijn er steeds bewuster mee bezig, het wordt in elk geval komend jaar een stuk goedkoper voor ons.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1102 on: December 24, 2018, 03:36:20 AM »
@Shamantha dat is een behoorlijke stijging zeg! Goed gedaan dit jaar.

Mijn laatste salaris is net binnen dus ik heb even de jaarcijfers erbij gepakt. Er is nog 1 week over natuurlijk, maar ik verwacht behalve m'n zorgverzekering geen grote uitgaven meer en voor de verzekering reken ik altijd het bedrag als kostenpost voor het nieuwe jaar omdat dat ook het jaar in waarin het de zorgkosten dekt. Het lijkt erop dat ik er met de salarisverhoging van vorige maand zo'n €240/maand netto op vooruit ga. Die gaan hopelijk volledig naar sparen :). Ook ben ik trots de grens voor vermogensbelasting te hebben bereikt haha. Gelukkig voor mij gaat die vanaf volgend jaar omlaag. Omdat m'n uitgaven heel laag zijn en zo'n 50% (huur + reizen) hiervan waarschijnlijk niet onder het 6% BTW-tarief valt verwacht ik geen grote impact van de BTW-verhoging.

Cijfers:
Uitgaven: €11.400 (dat geeft me nog een paar tientjes voor de aankomende week)
Inkomsten salaris: €28.200 (hier gaat wss nog wat af aan inkomstenbelasting voor eigen bedrijfje)
Gespaard: €16.800
Windfall: €7400
NW toename: €22.500 (dip in de markt afgelopen weken..)

M'n stretch-goal was om €30k te bereiken zonder de meevaller en tot de market dip van vorige week zag het er ook uit alsof dat prima ging lukken. Nu zit ik er iets onder, maar ben alsnog behoorlijk tevreden over hoe dit jaar is verlopen! Voor 2019 hoop ik €20.000 te sparen. NW zou dan tussen de €55-60k moeten liggen afhankelijk van de markten.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1103 on: December 27, 2018, 08:21:38 AM »
Wij hebben over 2018 een SR gehaald van 62% en de laatste dagen van het jaar gaan hier geen verandering meer in brengen. In de marge zijn er wat ongeplande inkomsten en uitgaven geweest, maar die heffen zich onderling vrijwel op waardoor we exact op prognose uitkomen. Door de recente beursontwikkelingen is onze vermogensgroei uiteraard achtergebleven, maar aangezien we nog in de accumulatiefase zitten is dit geen probleem. Voor komend jaar gaan we ook weer uit van 62% SR.

Shamantha

  • Stubble
  • **
  • Posts: 148
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1104 on: December 28, 2018, 09:26:23 AM »
...maar daarvan zit 40k in een stijgende waarde van het huis...
Hoe weet je hoeveel de waarde van je huis gestegen is? Of is dit 40k aan aflossingen? De waarde van ons huis is eigenlijk niet van belang, we zijn van plan hier te blijven wonen en van de waardestijging kan ik niet leven. Sterker nog, waardestijging betekent meer kosten.
Vergeleken met de huizen in de straat die verkocht zijn in het afgelopen jaar.  Ik reken het wel mee, waarde minus hypotheek is de toch wel een heel significant gegeven in mijn berekeningen.
Quote

Qua maatregelen voor 2019: vermogensbelasting omlaag, maar btw omhoog, en energiekosten dramatisch omhoog. Ik denk dat ik onderaan de streep negatief uitkom, en jullie?
VRH omlaag is gunstig uiteraard. De lage BTW gaat omhoog, voor mijn gevoel gaat die invloed best meevallen, maar ik kan me vergissen. Dit zijn overigens maatregelen die je, samen met nog een hoop andere maatregelen, niet los van elkaar moet zien. De belastingdruk verschuift van inkomen en sparen naar uitgeven en daar ben ik het principieel helemaal mee eens. Volgens mij wordt het onder de streep gunstiger voor mensen die FIRE nastreven.

Qua energie stappen we over en we zijn er steeds bewuster mee bezig, het wordt in elk geval komend jaar een stuk goedkoper voor ons.
Ik ben het ook wel eens met belasten van uitgeven ipv sparen, maar vind het dan weer erg zonde om basis producten ook te verhogen, terwijl mensen juist gestimuleerd zouden moeten worden om verse en gezonde producten te kopen. Dat kraanwater 9 procent btw krijgt en ze de belasting op flessen water en frisdrank met zoetstoffen goedkoper willen maken vind ik echt te gek voor woorden.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1105 on: December 28, 2018, 09:29:34 AM »
Ik ben het ook wel eens met belasten van uitgeven ipv sparen, maar vind het dan weer erg zonde om basis producten ook te verhogen, terwijl mensen juist gestimuleerd zouden moeten worden om verse en gezonde producten te kopen. Dat kraanwater 9 procent btw krijgt en ze de belasting op flessen water en frisdrank met zoetstoffen goedkoper willen maken vind ik echt te gek voor woorden.
Daar heb je dan ook weer helemaal gelijk in.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1106 on: December 30, 2018, 07:59:19 AM »
Hier zit alles de laatste maanden een beetje tegen. Ik ben heel benieuwd hoe mijn loonstrookje er onder de streep uit gaat zien vanaf januari. De vorige jaarovergang was de eerste keer dat ik meemaakte dat mijn loonstrookje in januari iets lager was dan in december
 - scheelde niet veel, ongeveer 2 euro per maand, en ik kreeg een forse belastingteruggaaf uiteindelijk.

Ik verwacht een salarisverhoging + cao-stijging. De CAO-lonen lijken in mijn branche fors te gaan stijgen de komende periode (onderhandelingen zijn nog niet helemaal afgerond) en hoewel dat enerzijds gunstig is, is het vaak ook wel zo dat de 'gewone' salarisverhoging lager wordt als de CAO-verhoging hoger uitvalt. Ik verwacht een gewone verhoging als ik door een bepaald hoepeltje ben gesprongen waarvan de hoogte nog niet helemaal vastlag. Ik hoop dat de totale verhoging aansluit bij mijn verwachting. De boodschappen en g/w/l zullen in 2019 over het algemeen hoger uitvallen. Ook als consuminderaar ga je dat natuurlijk voelen.

Ik hoop in 2019 wat meer inkomsten te kunnen genereren uit mijn eigen bedrijf dat ik afgelopen halfjaar heb opgericht.

Het is nog de vraag wat de beurzen gaan doen in 2019. Ik ben dit jaar voor het eerst in tien jaar aan het einde van het jaar in de min geëindigd qua beleggingen. Dat is geen positief vooruitzicht voor de korte termijn. Wij waren nog vrij jong, pas net volwassen, toen de vorige crisis toesloeg en die heeft ons destijds hard geraakt. We zijn inmiddels gelukkig in een veel betere positie om een recessie te kunnen overleven - we hebben lage vaste lasten, veel spaargeld en dankzij de vorige crisis weet ik dat we goed met weinig kunnen leven. Toch vind ik het maar een eng vooruitzicht.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1107 on: December 31, 2018, 07:15:00 AM »
Ik heb bijna alleen buitenlandse fondsen zonder valutaverzekering. Nu in december staat de Noorse kroon erg laag. Daarom zijn mijn aandelen niet zo laag als ze hadden kunnen zijn, gemeten in mijn lokale valuta. Ik ben nu weer waar ik in de zomer was met sparen.
De experts verwachten dat de aandelenmarkt in 2019 ook onrustig blijft.

Ik vind het ook wel spannend, omdat wij in 2019 met pensioen zouden willen gaan. We gaan hopelijk ons huis verkopen en ziten dan met zo'n 400K vrijgekomen euro om in de aandelenmarkt te stoppen. Op dat moment zou een grote dip wel uitkomen. We hebben momenteel maar 300K in aandelen. Maar de uiteindelijke verkoopprijs van het huis is de grootste onzekere factor.


Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1108 on: December 31, 2018, 10:06:06 AM »
Linda, ben je van plan om te gaan huren van die 400k of willen jullie een ander huis ervoor terugkopen? Indien dat laatste is het stallen op de beurs wel riskant natuurlijk.

Tja onzekerheid, onzekerheid. Ik heb een tijdelijk contract dat afloopt halverwege 2019 en net een nieuw huis gekocht. Gelukkig hebben we een ruime buffer achter de hand voor als het tegenzit, het contract niet verlengd wordt en ik niet direct iets nieuws gevonden krijg. Mocht dat het geval zijn, dan zal ik maar gewoon zoveel mogelijk genieten van de (tijdelijke) vrije tijd en kunnen we het nog wel een. Het is afwachten hoe het loopt.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1109 on: January 01, 2019, 09:43:26 AM »
Wat mij veel rust gaf (allebei tegelijkertijd een vast contract opgegeven voor tijdelijk afgelopen jaar) is berekenen wat de minimale hoeveelheid inkomen is die nodig is om langdurig van te kunnen leven - dus zonder luxe maar wel met noodzakelijk onderhoud en kleding etc meegerekend - en tot het besef komen dat het vrijwel onmogelijk is dat we dat bedrag niet samen zouden kunnen verdienen op de een of andere manier.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1110 on: January 01, 2019, 01:23:58 PM »
Linda, ben je van plan om te gaan huren van die 400k of willen jullie een ander huis ervoor terugkopen? Indien dat laatste is het stallen op de beurs wel riskant natuurlijk.

Tja onzekerheid, onzekerheid. Ik heb een tijdelijk contract dat afloopt halverwege 2019 en net een nieuw huis gekocht. Gelukkig hebben we een ruime buffer achter de hand voor als het tegenzit, het contract niet verlengd wordt en ik niet direct iets nieuws gevonden krijg. Mocht dat het geval zijn, dan zal ik maar gewoon zoveel mogelijk genieten van de (tijdelijke) vrije tijd en kunnen we het nog wel een. Het is afwachten hoe het loopt.

We hopen het huis te verkopen voor 800K euro. Ik weet het, clown house. Dus de helft is voor investeren op de beurs en de andere helft voor een ander huis in de toekomst. We willen alsnog eerst een poosje huren totdat we het ergens naar onze zin hebben.

Spruit

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1203
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1111 on: January 01, 2019, 01:36:21 PM »
Fijn dat je niet hoeft te kiezen tussen investeren of kopen in dat geval. Succes!

En Imma, klopt dat ook wij heel wat stapjes terug kunnen voordat het echt niet meer uit kan. En 1 van ons heeft gelukkig wel een vaste baan, dat helpt ook!

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1112 on: January 01, 2019, 02:07:59 PM »
En aan de andere kant: ik merk ook dat ik steeds beter word in geld verdienen.

Waarschijnlijk ben ik de enige ondernemer die op 1 januari de jaarstukken van het afgelopen jaar al af heeft. Maar ik ben pas een paar maanden bezig, dus heel erg spannend is het nog niet. Het jaar afgesloten met een klein verlies, maar dat lag in de lijn der verwachting in verband met een aantal investeringen. Al met al niet ontevreden :)

Zijn er hier eigenlijk meer ondernemers? Ik weet dat @Hirondelle recent ook begonnen is naast een baan.

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1113 on: January 01, 2019, 02:38:30 PM »
Hi Imma, ja klopt! Ik was er rond april eentje begonnen. De laatste maanden is het wat rustig geweest, maar deze week heb ik toevallig weer twee geinteresseerden dus moet nog even kijken hoe dat gaat lopen. Het verbaasde me wel om vandaag en gisteren een bericht te ontvangen; wie is er nu bezig met z'n scriptie op oud en nieuw? Blijkbaar minimaal 2 mensen meer dan ik dacht!

Ik heb nog niet alles netjes gedocumenteerd, maar heb het even snel uitgerekend en heb in totaal ruim €1300 euro omzet gedraaid vanaf mei. Geen hele grote bedragen dus, maar wel een leuke aanvulling op m'n inkomen. De kosten die ik maak zijn laag (webhosting, marktplaats advertenties) en het is compleet remote werk dus het grootste deel van het bedrag is 'winst'. Helaas moet ik het voor de belasting wel als inkomen aangeven en gaat er dus een groot deel nog naar de fiscus :(.

Het actief je inkomen vergroten en niet wachten op de 'standaard' carriereprogressie is wel een van de belangrijkste/waardevolste dingen die ik op MMM gevonden heb. Dat is misschien toch iets meer die Amerikaanse mindset ook.

Hoe draait het bij jou qua klanten en groei tot nu toe Imma? Wanneer was je ook alweer begonnen? Het is inderdaad logisch dat als de investeren iets groter zijn dat het een tijdje duurt dit terug te verdienen. Heb je ook een doelstelling qua hoeveelheid werk die je wilt hebben en wat voor omzet je wilt draaien in de komende maanden?

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1114 on: January 04, 2019, 02:38:13 AM »
Hier ook in de min hoor met beleggen. Gelukkig is het totaal van alle jaren nog wel in de plus, vooral door 2016.
Ik las ook al ergens een artikel dat het tijdperk van geld op de beurs zitten en wachten voorbij is :(
Beetje jammer want ik was heel enthousiast over indexbeleggen.

Ik ben ook ZZP-er. 9 jaar nu en gaat prima.
Ik heb de BTW aangifte nog niet gedaan, laat staan de inkomstenbelasting! Die laatste pas na mei samen met een boekhouder. Goed bezig hoor!
Het tijdperk van echt actief nieuwe klanten moeten trekken is wel voorbij, na zoveel jaren wel genoeg vaste klanten en mond-tot-mond reclame. Af en toe doe ik wel iets zoals ansichtkaarten sturen naar bedrijven waar ik mee wil samenwerken of Google advertenties aanzetten en dat is voldoende.
Het werk meer verspreiden is voor mij belangrijker. Soms is het even stil en dan opeens heel veel werk. Ook moet ik me meer bezig houden met uitbesteden voor die drukke periodes.

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1115 on: January 04, 2019, 03:00:29 AM »
Ik las ook al ergens een artikel dat het tijdperk van geld op de beurs zitten en wachten voorbij is :(
Beetje jammer want ik was heel enthousiast over indexbeleggen.
Gewoon geen artikelen lezen... ;)

Edit: Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat er heel veel geschreven wordt, meestal onzin. Ik ben ervan overtuigd dat indexbeleggen (bij periodiek inleggen ongeacht de markt) nog steeds de beste manier is om vermogen op te bouwen. Er is geen reden om niet meer enthousiast te zijn.
« Last Edit: January 04, 2019, 03:13:14 AM by UncleX »

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1116 on: January 04, 2019, 03:15:06 AM »
Vandaag verschenen interview met Hendrik Meesman:

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/indexbeleggen-tips/

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1117 on: January 04, 2019, 07:40:15 AM »
IB heb ik ook nog niet gedaan hoor. Maar de papieren liggen wel klaar om het zo in te voeren. Ik hoef niet te wachten op de boekhouder, want ik ben "de boekhouder" . Ik wil altijd eerst mijn eigen zaken geregeld hebben voordat ik aan de aangiften van anderen begin. En als starter is mijn boekhouding ook nog vrij eenvoudig.

Ik ben afgelopen zomer begonnen, dus ik ben nog niet zo lang bezig. Tot nu toe gaat het goed, een paar klanten nu en de eerste klant is alweer teruggekomen. Ik wil de komende maanden mijn klantenkring wel gaan uitbreiden. Ik ben nog aan het bedenken wat voor mij de beste manier is om aan meer klanten te komen.

Dutch Mustachian

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1118 on: January 04, 2019, 02:53:29 PM »
@kelpie  Ik geloof ook wel in index beleggen voor lange termijn. Steeds meer trouwens. Ik had alleen altijd moeite met de gedachte of ik erop kon vertrouwen dat de 4% swr wel echt safe is voor langere termijn. Na zelf diverse zaken bekeken te hebben ben ik er nu echt van overtuigd dat dit echt wel zou moeten kunnen. VWRL staat nu bijvoorbeeld met 3 jaar geleden nog op +17,05%. Nog een extra spaarbuffer er tegenaan om te voorkomen dat je moet verkopen als de beurs het tijdelijk (wat) slecht(er) doet, zoals nu en volgens mij zou je dan behoorlijk safe moeten zitten.

Ik heb me voorgenomen om meer in index beleggen te stoppen met de mindset The market always goes up https://jlcollinsnh.com/2012/04/19/stocks-part-ii-the-market-always-goes-up/

Volgens mij moet je hier ook wel 100% in geloven als je FO wil worden met aandelen. Ik ben m'n stash nog aan het opbouwen dus een daling van aandelen is welkom, dit is namelijk goedkoper aankopen, wat later zal leiden tot meer vermogen.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1119 on: January 05, 2019, 08:24:41 AM »
Ik ben gisteren op stap geweest met een Nederlandse dame die FO is. Zij is arbeidsongeschikt en krijgt daar een uitkering voor. Je ziet het niet aan haar af, maar er is wel een goede reden voor.
Ze vertelde dat ze er heel veel moeite mee had om onvrijwillig te moeten stoppen met werken en een beetje buiten de maatschappij te komen. Ze zei ook dat de Nederlanders haar erg veroordeelden voor dat ze "arbeidsongeschikt" was, terwijl ze er niet ziek uit zag. Dat merkte ze goed aan de soort vragen die men stelde. Ze moest leren om zich daar niets van aan te trekken. Tegenwoordig zegt ze dat ze gepensioneerd is. Ik denk dat ze in de 50 is, en dat wordt het steeds makkelijker om doir te gaan voor gepensioneerde.

Ik heb haar verteld dat wij vrijwillig proberen er vroeg mee op te houden en ons rot sparen daarvoor. Maar ze vroeg er niet over door.

Het is wel weer eens leuk om met iemand iets te doen die ook niet graag geld uitgeeft.

MoneyFreedom

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 1
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1120 on: January 05, 2019, 11:30:55 AM »
Geweldig om bijna 1000 posts te zien op de vraag of er ook Nederlandse Mustachians zijn!
Ik heb dit blog (en het hele 'FIRE' idee) pas onlangs ondekt, en ook maar een account aangemaakt. Helaas herken ik me in de voorbeelden van een best goed salaris, maar ook een levenstijl die in de loop van de jaren behoorlijk prijzig is geworden. Wel een hoop verbeter potentieel :)

Voor wat betreft investeringen, is het credo 'long' investeren, en af en toe herbalanceren. Ik las vandaag het volgende: https://www.crescat.net/crescat-capital-quarterly-investor-letter-q4-2018/ (oké misschien moet je niet al te veel financieel nieuws volgen)... maar toch: hoe kijken jullie aan tegen het feit dat er mogelijk een flinke daling aan zit te komen (ook al is Q4 2018 ook al niet heel positief geweest)




Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1121 on: January 05, 2019, 11:51:12 AM »
Ik ben pas net een (ruim) jaar begonnen met investeren en heb net een loonsverhoging gehad dus voor mij zou een daling fantastisch zijn want dat betekent goedkope aandelen in het begin van mijn 'journey to FI'! Ze zeggen niet voor niks stocks are on sale ;). Daarnaast is mijn contract over 3 jaar afgelopen en zou het voor mij fijner zijn als er nu een recessie/daling van aandelen komt en niet net op het moment dat mijn contract eindigt. Nu ben ik sowieso van plan om in het laatste jaar m'n EF op te hogen tov wat het nu is om niet gelijk zenuwachtig te hoeven worden als ik niet meteen een nieuwe baan kan vinden en/of een tijdje iets anders wil doen en/of de aandelen net laag staan en ik niks wil verkopen. En recessie beginnend vandaag (of eigenlijk vorig jaar) en vervolgens een run up zoals de afgelopen 10 jaar is mijn best-case scenario :)

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1122 on: January 06, 2019, 09:10:22 AM »
Als ik de curve bekijk van de meeste aandelen die ik heb, zijn we weer op het niveau waar de aandelen een jaar geleden waren, aan de lage kant van de curve. Ik heb het hele jaar gekocht terwijl de aandelen een hogere prijs hadden. Niets meer aan te doen...

Als je het hele jaar een beetje koopt spreidt je het risico goed over het hele jaar. Het wordt als een goede strategie beschouwt om elke maand een portie te kopen, ongeacht wat de markt doet.
« Last Edit: January 07, 2019, 11:37:32 AM by Linda_Norway »

UncleX

  • Stubble
  • **
  • Posts: 141
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1123 on: January 06, 2019, 09:49:25 AM »
...hoe kijken jullie aan tegen het feit dat er mogelijk een flinke daling aan zit te komen...
Niemand weet wat er aan zit te komen, ook al beweren veel "experts" van wel. Als ze het allemaal zo goed wisten, hoefden ze geen rapporten en artikelen meer te schrijven voor hun levensonderhoud. De beste strategie is maandelijks een vast bedrag investeren, ongeacht de markt. Al het andere is market timing en speculeren. Maar laat die daling maar komen wat mij betreft, uitverkoop!

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1124 on: January 06, 2019, 10:02:43 AM »
...hoe kijken jullie aan tegen het feit dat er mogelijk een flinke daling aan zit te komen...
Niemand weet wat er aan zit te komen, ook al beweren veel "experts" van wel. Als ze het allemaal zo goed wisten, hoefden ze geen rapporten en artikelen meer te schrijven voor hun levensonderhoud. De beste strategie is maandelijks een vast bedrag investeren, ongeacht de markt. Al het andere is market timing en speculeren. Maar laat die daling maar komen wat mij betreft, uitverkoop!

Goed punt! Ik heb hier ook wel eens een aantal keer posts langs zien komen met "wat experts voorspelden vs wat echt gebeurde". In 2008 werd een enorme stijging voorspeld door alle experts en we weten allemaal dat dat nou niet bepaald correct was.. Ik geloof dat nereo (of het was Maizeman) deze wel eens gepost heeft dus je zou tussen zijn posts kunnen zoeken om deze grafiekjes te zien.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1125 on: January 06, 2019, 11:06:23 AM »
Er zijn weinig dingen die we met zekerheid kunnen zeggen, maar ik denk dat de kans dat het kapitalisme tijdens mijn leven niet ten onder gaat vrij groot is. Mocht dat wel gebeuren dan hebben we grotere acute problemen dan de waarde van mijn pensioenpot (denk Russische Revolutie).

Er valt weinig méér te zeggen dan verspreid je geld, wed niet op een paard (dus spaargeld, investeringen, aflossen en isoleren huis en qua investeringen kies niet voor individuele aandelen, houd je kennis op peil zodat je altijd van baan kan wisselen) en meer kun je niet doen.

Ik werk in een branche die al harde klappen heeft gehad de afgelopen maanden, maar die anderzijds wel heel erg noodzakelijk is en dus niet zomaar zal verdwijnen. In mijn vakgebied is meer dan voldoende werk en ik kan met mijn vaardigheden in allerlei sectoren aan de slag. Over mijn eigen baan maak ik me geen zorgen maar als het zo doorgaat zullen er vast onderdelen binnen het bedrijf zijn die minder gaan presteren in 2019.

Dutch Mustachian

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 7
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1126 on: January 06, 2019, 12:38:50 PM »
Ik ben gisteren op stap geweest met een Nederlandse dame die FO is. Zij is arbeidsongeschikt en krijgt daar een uitkering voor. Je ziet het niet aan haar af, maar er is wel een goede reden voor.
Ze vertelde dat ze er heel veel moeite mee had om onvrijwillig te moeten stoppen met werken en een beetje buiten de maatschappij te komen. Ze zei ook dat de Nederlanders haar erg veroordeelden voor dat ze "arbeidsongeschikt" was, terwijl ze er niet ziek uit zag. Dat merkte ze goed aan de soort vragen die men stelde. Ze moest leren om zich daar niets van aan te trekken. Tegenwoordig zegt ze dat ze gepensioneerd is. Ik denk dat ze in de 50 is, en dat wordt het steeds makkelijker om doir te gaan voor gepensioneerde.

Ik heb haar verteld dat wij vrijwillig proberen er vroeg mee op te houden en ons rot sparen daarvoor. Maar ze vroeg er niet over door.

Het is wel weer eens leuk om met iemand iets te doen die ook niet graag geld uitgeeft.

Het interessantste van FO is volgens mij het niet afhankelijk zijn van een werkgever om salaris te moeten ontvangen om rond te komen. "Work is better if you don't need te money". In de maatschappij draait veel teveel (lijkt wel echt alles) om geld en te weinig om de mensen zelf. Dit vind je duidelijk terug in veel werk. De macht verplaatst als je FO bent. Dan mag de werkgever blij zijn dat je voor hem wil werken ipv dat jij allang blij mag zijn dat je voor hem mag werken.

Het draait ook niet om niet willen werken volgens mij maar om nuttiger en aangenamer leven. Voor jezelf maar ook voor anderen. Een minder stressvol en druk leven. Meer tijd voor elkaar om te genieten en minder MOETEN werken om (voor velen met moeite) rond te komen.

Het zou ook niet moeten dat je vriendin het gevoel heeft buiten de maatschappij te staan omdat ze niet kan werken. Economisch niet nuttig dan tel je niet mee?

Eigenlijk draait alles om de keuze. Mensen die FO zijn hebben meer te zeggen over hoe ze hun leven indelen dan mensen die dit niet zijn.

Toch worden we door de meerderheid van de mensen niet begrepen helaas.

Veel mensen kunnen zich kennelijk geen leven voorstellen buiten het verplicht werken tot pensioen leeftijd. Als je andere opties ziet wordt er raar tegen je aangekeken. Terwijl ik denk dat veel mensen baad zouden hebben bij een ontspannender leven, wat gecreëerd kan worden door FO. FMA zou zelfs al een heel stuk helpen.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1127 on: February 13, 2019, 02:34:45 AM »
Ik ben gisteren op stap geweest met een Nederlandse dame die FO is. Zij is arbeidsongeschikt en krijgt daar een uitkering voor. Je ziet het niet aan haar af, maar er is wel een goede reden voor.
Ze vertelde dat ze er heel veel moeite mee had om onvrijwillig te moeten stoppen met werken en een beetje buiten de maatschappij te komen. Ze zei ook dat de Nederlanders haar erg veroordeelden voor dat ze "arbeidsongeschikt" was, terwijl ze er niet ziek uit zag. Dat merkte ze goed aan de soort vragen die men stelde. Ze moest leren om zich daar niets van aan te trekken. Tegenwoordig zegt ze dat ze gepensioneerd is. Ik denk dat ze in de 50 is, en dat wordt het steeds makkelijker om doir te gaan voor gepensioneerde.

Ik heb haar verteld dat wij vrijwillig proberen er vroeg mee op te houden en ons rot sparen daarvoor. Maar ze vroeg er niet over door.

Het is wel weer eens leuk om met iemand iets te doen die ook niet graag geld uitgeeft.

Bovenstaande is op dit moment erg herkenbaar. Ik ben al bijna een jaar aan het herstellen van een ongeval waarbij het cognitief nog steeds niet lekker loopt. Aan de buitenkant zie je niets (behalve dat ik er soms als een zak aardappels bij zit) maar aan de binnenkant is het ontzettend moeilijk. Werk doe ik nog op therapeutische basis opbouwen maar daar gaat zo vreselijk veel moeite in zitten dat het thuis ook niet lekker loopt.

Gelukkig hebben we door het hele Mustachian leven geen financiële zorgen. :)

bigbenbs

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 6
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1128 on: February 17, 2019, 02:14:40 PM »
Hi all,

Sorry to post in English, but I'm an American currently living in Utrecht, though I'm also in Groningen fairly frequently for work. I'd love to meet up with any Mustacheans in the area. I'll be moving back to the USA this summer in order to retire (32 years old!!!!!) Whoop! Still, in the meantime, it would be great to make a few friends, because I'm sure I'll be passing back through from time to time.

Ben

bigbenbs

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 6
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1129 on: February 17, 2019, 02:49:56 PM »
Hi,

Awesome!

I'll actually be in Groningen tomorrow (I currently teach at the University). We can get free coffee at the university and then go for a stroll at some point if you are available? I teach from 9-12.

My path to FI is a bit different in that my family takes an intergenerational approach to saving and investing. My grandparents financially supported the grandkids so my parents could save, and they also all made regular gifts to investment accounts for us. So I've basically had a steadily growing investment portfolio since I was 0 years old. But we didn't get spoiled because our whole family strives to live simply, let their wealth grow, and then use that freedom to pursue what they love. I remember my grandparents sitting me down when I was quite young and explaining that they could live in a big house and buy fancy cars but that they didn't so that they could use their wealth to help others and make sure that each new generation of our family was free.

Anyway, though my parents are by no means materialistic, they ended up being a bit less focused on frugality, as my father is a pretty successful lawyer. But I saw when I was young that it would be way better to live frugally and so that I could be free. So I set about simplifying my lifestyle and maximizing my investments. One way I've did that is by living quite frugally in Europe for that last 10 years, biking everywhere and not owning a car, while my investments are all located in the tax favorable US. I only recently found the MMM blog and realized, after doing some math, that with a few small lifestyle adjustments I could go ahead and retire.

I think my family's case is quite interesting because it shows a way of making FI reachable within a family without giving your kids a bad case of trust fund baby syndrome. The basic idea is that if, as a family, you only respect working hard for important things, living simply and in a financially savy way, then even if you help your kids and grandkids build up a portfolio, they can still end living with badassity.

All best,
Ben




« Last Edit: February 17, 2019, 02:57:53 PM by bigbenbs »

Hirondelle

  • Handlebar Stache
  • *****
  • Posts: 1598
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1130 on: February 17, 2019, 11:08:41 PM »
Interesting/fascinating story! So family values to get to wealth without getting spoiled. I feel like that combination is rather rare.

Today is gonna be a tough one for me to meet up as I'll be at work the whole day.

These weeks are super busy for me though, just shoot me a PM whenever the next time is you're around and let's see if that'd work better :)
« Last Edit: April 02, 2019, 03:27:11 AM by Hirondelle »

bigbenbs

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 6
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1131 on: February 17, 2019, 11:38:51 PM »
Yes, it does seem to my that my family's approach is abnormal. Most people who pass on wealth to thir children from a young age also pass on materialistic values which leads to trust fund baby syndrome. But if you pass on different values, I see no reason why you would be more likely to contract materialism than someone who has to work for all of their money themselves. In fact, the allure of not having money and wanting it seems just as likely to me to bring materialism, if not more so.

Also, for me, it was seeing that I wasn't far from being FI if I tweaked my lifestyle that compelled me to go all in on Mustacheanism.

Anyway, I know this isn't a totally relavant idea for most people. It just seems to me that it becomes quite easy for FI peopme to set up a similar situation for their kids and especially grandkids, and that with some thought, it can be really effectively done.

Well find another time to meet!

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1132 on: February 18, 2019, 12:27:37 AM »
Yes, it does seem to my that my family's approach is abnormal. Most people who pass on wealth to their children from a young age also pass on materialistic values which leads to trust fund baby syndrome. But if you pass on different values, I see no reason why you would be more likely to contract materialism than someone who has to work for all of their money themselves. In fact, the allure of not having money and wanting it seems just as likely to me to bring materialism, if not more so.

It sounds indeed like your grandparents have taught you some great values in life which may be more worth for your personality than a trust fund would ever have been. I mean, if someone thinks she can become a spendypants after inheriting a trust fund, they can empty it pretty fast.

My parents in law early retired with quite a large sum of saving and selling FIL's company. We can expect about 300K euros inheritance from them (a little less than half of what we plan to FIRE on). But that might come so late that we still plan to finance our FIRE ourselves. This money will just be nice when it comes, with the little risk that is always involved with not getting an inheritance that you count on. It is good to be able to stand on your own legs.

Oh, by the way, even though DH and I both grew up with frugal parents, we both learned that you should live in a big and expensive house. And we made the same mistake of investing all our savings in a big, expensive house. So we need to sell and downsize to be able to FIRE. FIL could probably afford his big house, as he drew it himself and was an expert in calculating building costs. My parents were forced to become frugal only after they bought that big, expensive house and then couldn't sell their old house and had to rent it out for 2 years. Luckily I was still very young by then, so I have experienced that frugal lifestyle for most of my childhood, until it went financially better with my parents and my mother became a bit more spendy.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1133 on: February 20, 2019, 12:13:51 PM »
Hier zat vandaag de WOZ-waarde in de bus. +11 % :( en dat is nog maar de waarde per 1-1-2018. Volgend jaar kunnen we dus weer zo'n stijging verwachten. Al met al is ons huis sinds de koop bijna 5 jaar geleden al met bijna 40% in waarde gestegen. Gezien de verkoopprijzen in de buurt is de waarde wel reëel, dus bezwaar maken heeft geen zin.

Dr Kidstache

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 490
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1134 on: April 01, 2019, 07:22:54 AM »
Hi all, I'm going to be in Leiden through the rest of April into mid-May. I'd love to get together if there any Mustachians about. Just PM me. Het spijt me, mijn Nederlands is slecht :-/

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1135 on: April 01, 2019, 08:03:53 AM »
Hier zat vandaag de WOZ-waarde in de bus. +11 % :( en dat is nog maar de waarde per 1-1-2018. Volgend jaar kunnen we dus weer zo'n stijging verwachten. Al met al is ons huis sinds de koop bijna 5 jaar geleden al met bijna 40% in waarde gestegen. Gezien de verkoopprijzen in de buurt is de waarde wel reëel, dus bezwaar maken heeft geen zin.
Zelfde hier. Maar wees blij dat je op dit moment geen starter ben. Huur is astronomisch en kopen is jezelf voor een wel heel groot bedrag in de schulden steken als je al een hypotheek kan krijgen. Oh, en natuurlijk moet je binnen een dag beslissen hoeveel je meer gaat bieden dan de vraagprijs anders is het huis weg.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1136 on: April 01, 2019, 12:38:28 PM »
Hier zat vandaag de WOZ-waarde in de bus. +11 % :( en dat is nog maar de waarde per 1-1-2018. Volgend jaar kunnen we dus weer zo'n stijging verwachten. Al met al is ons huis sinds de koop bijna 5 jaar geleden al met bijna 40% in waarde gestegen. Gezien de verkoopprijzen in de buurt is de waarde wel reëel, dus bezwaar maken heeft geen zin.
Zelfde hier. Maar wees blij dat je op dit moment geen starter ben. Huur is astronomisch en kopen is jezelf voor een wel heel groot bedrag in de schulden steken als je al een hypotheek kan krijgen. Oh, en natuurlijk moet je binnen een dag beslissen hoeveel je meer gaat bieden dan de vraagprijs anders is het huis weg.
Ligt er nog steeds aan waar je koopt (als in, location location location). Hier een straat verderop in Tilburg hadden ze een huis te koop gezet voor (ik geloof) 225k, 300m3/100m2 met een serre achtige aanbouw (die overigens best slecht was). Ik geloof dat het uiteindelijk voor 175 verkocht was.

In Utrecht, Rotterdam e.d. vragen ze ook prijzen die idioot hoog zijn en daar lukt het vaak wel. Maar ik hoor ook weer verhalen van mensen die al een nieuw huis gekocht hebben en de makelaar het oude niet verkocht krijgt voor wat die beloofd had. Begint weer een beetje op 2007 te lijken in dat opzicht.

@Dr Kidstache, Leiden is nowhere near where I am. There were a few meetups of other FI minded people, if you're interested: https://cheesyfinance.nl/

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1137 on: April 01, 2019, 01:11:58 PM »
Een (neem ik aan) rijtjeshuis voor 175k? Dat verbaast me, in Eindhoven ga je dat echt niet vinden. Toen wij gingen kopen hebben we ook serieus rond gekeken in Tilburg, maar we hadden een beperkt budget en we vonden elders een goedkoper huis. In onze omgeving is er nu iemand op huizenjacht dus we krijgen er veel van mee. Tienduizenden euro's overbieden is niet uitzonderlijk, en dan hebben we het over starterswoningen. Ik heb pas ook gehoord dat iemand door een verhuurder werd gevraagd hoeveel geld hij er bovenop de huurprijs, borg en bemiddelingskosten nog vrijwillig voor over had om een woning te huren. Vrij vertaald: geef ons steekpenningen dan leggen we je bovenop de stapel.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1138 on: April 02, 2019, 12:27:47 AM »
Is het in Nederland nog mogelijk om een anti-kraak woning te vinden? Of een jaar te wonen in het huis van iemand die op wereldreis gaat? Ik weet dat dat geen permanente oplossing is, maar misschien kun je het daarmee redden tot de volgende krach?

En anders moet je toch overwegen om een kamertje te verhuren als je een huis boven je budget koopt. Zo te horen is de huurmarkt goed voor de verhuurder.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1139 on: April 02, 2019, 01:52:01 AM »
Onze kennis woont nu volgens mij ook anti-kraak, maar het is niet makkelijk om daar tussen te komen. Plus je kunt elk moment uit gezet worden dus het werkt eigenlijk alleen als je ouders in de buurt hebt wonen waar je op stel en sprong naar terug kan gaan. Bij vrienden op de bank zal heus wel een paar nachten gaan, maar dertigers met kinderen zitten niet meer zo op een huisgenoot te wachten.

Wat ik ook wel hoor is het huren van huisjes op een vakantiepark, maar je mag je daar niet inschrijven. Daar zitten ook veel buitenlandse studenten. Een vriendin van mij woonde een paar jaar in een prachtig, ruim huisje (2 slaapkamers) met grote tuin op zo'n park. Zij huurde van een ouder echtpaar die het goed hadden onderhouden. Het park was verder niet zo, maar haar boshuisje was geweldig.

Zolang je met twee bent zijn er nog best wel wat opties: met twee modale salarissen kun je ook nu nog iets kopen of huren. Maar onze alleenstaande vrienden hebben het lastig. Tenzij je echt veel verdient kun je niet meer kopen op 1 salaris en verhuurders zien ook liever stellen met twee inkomens.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1140 on: April 02, 2019, 01:59:18 AM »
Hebben de dames hier nog goede tips voor Nederlandse merken voor nette werkkleding? Ik kwam vroeger wel eens bij WE maar ik vond dat er nu maar weinig keus en slechte kwaliteit in de winkel hing. Ik kreeg Claudia Sträter als tip maar dat is wel erg duur en ik voel me daar ook nog wat te jong voor.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1141 on: April 02, 2019, 02:31:46 AM »
Een (neem ik aan) rijtjeshuis voor 175k? Dat verbaast me, in Eindhoven ga je dat echt niet vinden. Toen wij gingen kopen hebben we ook serieus rond gekeken in Tilburg, maar we hadden een beperkt budget en we vonden elders een goedkoper huis. In onze omgeving is er nu iemand op huizenjacht dus we krijgen er veel van mee. Tienduizenden euro's overbieden is niet uitzonderlijk, en dan hebben we het over starterswoningen. Ik heb pas ook gehoord dat iemand door een verhuurder werd gevraagd hoeveel geld hij er bovenop de huurprijs, borg en bemiddelingskosten nog vrijwillig voor over had om een woning te huren. Vrij vertaald: geef ons steekpenningen dan leggen we je bovenop de stapel.

175k voor een hoekhuis in een rij, ja. Funda zegt van wel: https://www.funda.nl/koop/eindhoven/huis-40195470-odysseuslaan-25/
Maar als je de beschrijving leest dan is het, kort gezegt, een huis uit '64 waar nooit iets aan gedaan is en de verkoper geeft je 0,0 garantie waarvoor je ook nog eens expliciet moet tekenen. Dat soort huizen zie ik hier in Tilburg ook voorbij komen, vlak bij mijn werk staat er zelfs zo een (de ramen vallen bijna uit de kozijnen). Ik kan me niet voorstellen hoe iemand in zo'n huis kan wonen....


Vervolgens over de anti-kraak. Daar zijn vaak wel opties maar inderdaad met als voorbehoud dat je, mogelijk, stel op sprong eruit moet. Wat je ook kan doen is marktplaats afstruinen, daar wordt nog wel eens iets aangeboden omdat de hoofdhuurder een tijdje naar het buitenland gaat. Mijn broertje heeft op die manier zijn appartement in Amsterdam 5 maanden verhuurd omdat hij vrijwilligerswerk in het buitenland ging doen.
Als je rechtstreeks contact legt met de woningbouwcorporaties in de stad waar je iets zoekt kan je soms ook nog wel eens iets bereiken. Mijn werkgever heeft complexen die op de slooplijst staan waar wel huur betaald moet worden maar alleen kortlopende contracten mogelijk zijn. Zitten wel veelal studenten in, maar wellicht dat andere woningbouwcorporaties dat anders regelen.

Imma

  • Magnum Stache
  • ******
  • Posts: 3193
  • Location: Europe
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1142 on: April 02, 2019, 02:39:59 PM »
Ha, die is nieuw op Funda, die had ik nog niet gezien. Maar een vraagprijs is nog geen verkoopprijs, vaak worden woningen erg scherp te koop gezet om veel kijkers te krijgen en een biedingsoorlog uit te lokken. Tienduizenden euro's over de vraagprijs is geen uitzondering. En dan nog voor minstens een halve ton verbouwen. Ik zie dat vergelijkbare huizen in normale staat voor een ton meer te koop staan. En het is echt niet echt de beste buurt van de stad.
https://www.funda.nl/koop/eindhoven/huis-40009582-ithacastraat-17/. Neemt niet weg dat het een mooie kans is voor een handige starter om een huis te kunnen kopen. Ik hoop dat het ook echt naar een starter gaat en niet naar een huisjesmelker.

Ik ken de wegen wel ongeveer om aan woonruimte te komen. Ik denk dat de kans aanwezig is dat ik zelf ook in een sloopwoning van jouw werkgever heb gewoond ;-) . Maar ik snap heel goed dat veel van onze vrienden die al vanaf hun 18e van kamer naar anti-kraak naar sloopwoning naar huisjesmelker en af en toe hun ouders trekken dat beu zijn. Je kunt toch niet echt aan je leven beginnen als je elke keer weer moet verhuizen, al je spullen weer weg moet doen omdat ze niet in je nieuwe huis passen etc. Na tien-vijftien jaar die ellende snap ik goed dat mensen graag hun eigen plekje willen hebben, een huisdier of zelfs kinderen willen. Dat zijn toch dingen die je zonder vaste woonplek uitstelt.

Wij hebben destijds een oud huis van de woningbouw gekocht. Moest ook veel aan gebeuren maar was scherp geprijsd en er was nauwelijks belangstelling. Nu wordt elk huis verloot onder 200-250 gegadigden. Ik was vrij jong toen we kochten, 24, en we konden het maar net betalen, maar als we toen niet de knoop hadden doorgehakt hadden we nu waarschijnlijk nog steeds bij een huisjesmelker gehuurd.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1143 on: April 12, 2019, 04:39:00 AM »
De afgelopen dagen was ik in Nederland. Daar heb ik met mijn zwager gesproken over zijn kinderopvang.
Hij heeft 1 kind in de crèche en 1 kind op school + buitenschoolse opvang. De ouders werken allebei 4 dagen per week en hebben op verschillende dagen vrij. Hij vertelde dat de crèche en de buitenschoolse opvang samen meer kosten dan hun hypotheek. Ze wonen in een beschaafd formaat huis, niets buitensporigs. En ze hebben een hypotheek die ze niet extra snel aflossen. Dus de conclusie is dat kinderopvang (voor 3 dagen in de week) gewoon verschrikkelijk duur is.

Ik woon in een land waar al jaren geleden een hele lage maximale prijs voor crèches is ingevoerd. En ik was tamelijk geschokt over hoe duur het in Nederland is. Nu begrijp ik ook goed waarom zoveel Nederlanders deeltijd werken. Dat zal ook te maken hebben met dat het loont om minder kinderopvang te betalen.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1144 on: April 12, 2019, 05:35:49 AM »
De afgelopen dagen was ik in Nederland. Daar heb ik met mijn zwager gesproken over zijn kinderopvang.
Hij heeft 1 kind in de crèche en 1 kind op school + buitenschoolse opvang. De ouders werken allebei 4 dagen per week en hebben op verschillende dagen vrij. Hij vertelde dat de crèche en de buitenschoolse opvang samen meer kosten dan hun hypotheek. Ze wonen in een beschaafd formaat huis, niets buitensporigs. En ze hebben een hypotheek die ze niet extra snel aflossen. Dus de conclusie is dat kinderopvang (voor 3 dagen in de week) gewoon verschrikkelijk duur is.

Ik woon in een land waar al jaren geleden een hele lage maximale prijs voor crèches is ingevoerd. En ik was tamelijk geschokt over hoe duur het in Nederland is. Nu begrijp ik ook goed waarom zoveel Nederlanders deeltijd werken. Dat zal ook te maken hebben met dat het loont om minder kinderopvang te betalen.
Mjah, onze jongste zoon zit 2 dagdelen op de kinderopvang en dat wordt grotendeels vergoed door de toeslag die we er op krijgen. Ter illustratie, ik betaal rond de 350 euro en krijg er 280 euro voor terug dus netto 70 euro per maand. Ons inkomen is iets boven modaal.
Het irritante is wel dat de kinderopvang in 9 van de 10 gevallen werkt met dagdelen. Dus als je je kind om 7 uur brengt en om 11:00 ophaalt moet je nog steeds tot 13:00 betalen. Er zijn ook opvangen waar het mogelijk is per uur te betalen maar vaak ligt het uurtarief dan weer een stuk hoger.

Overigens denk ik dat deze kosten bij BSO voornamelijk zitten in o.a. de verplichting om kinderen van/naar school te transporteren. Daarnaast mag 1 medewerker maar op X-aantal kinderen staan en dat is nu weer naar beneden bijgesteld. 1 medewerker mag bijvoorbeeld maximaal 3 kinderen tot 1 jaar verzorgen, maar wel weer 4 of 5 tussen 1 en 3 jaar...

Toen onze oudste naar de peuterspeelzaal ging (2015/2016) was de eigen bijdrage rond de 50 euro per maand maar ons inkomen is in de tussentijd ook wel wat gestegen.

2Cent

  • Pencil Stache
  • ****
  • Posts: 744
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1145 on: April 12, 2019, 06:02:46 AM »
De afgelopen dagen was ik in Nederland. Daar heb ik met mijn zwager gesproken over zijn kinderopvang.
Hij heeft 1 kind in de crèche en 1 kind op school + buitenschoolse opvang. De ouders werken allebei 4 dagen per week en hebben op verschillende dagen vrij. Hij vertelde dat de crèche en de buitenschoolse opvang samen meer kosten dan hun hypotheek. Ze wonen in een beschaafd formaat huis, niets buitensporigs. En ze hebben een hypotheek die ze niet extra snel aflossen. Dus de conclusie is dat kinderopvang (voor 3 dagen in de week) gewoon verschrikkelijk duur is.

Ik woon in een land waar al jaren geleden een hele lage maximale prijs voor crèches is ingevoerd. En ik was tamelijk geschokt over hoe duur het in Nederland is. Nu begrijp ik ook goed waarom zoveel Nederlanders deeltijd werken. Dat zal ook te maken hebben met dat het loont om minder kinderopvang te betalen.
Mjah, onze jongste zoon zit 2 dagdelen op de kinderopvang en dat wordt grotendeels vergoed door de toeslag die we er op krijgen. Ter illustratie, ik betaal rond de 350 euro en krijg er 280 euro voor terug dus netto 70 euro per maand. Ons inkomen is iets boven modaal.
Het irritante is wel dat de kinderopvang in 9 van de 10 gevallen werkt met dagdelen. Dus als je je kind om 7 uur brengt en om 11:00 ophaalt moet je nog steeds tot 13:00 betalen. Er zijn ook opvangen waar het mogelijk is per uur te betalen maar vaak ligt het uurtarief dan weer een stuk hoger.

Overigens denk ik dat deze kosten bij BSO voornamelijk zitten in o.a. de verplichting om kinderen van/naar school te transporteren. Daarnaast mag 1 medewerker maar op X-aantal kinderen staan en dat is nu weer naar beneden bijgesteld. 1 medewerker mag bijvoorbeeld maximaal 3 kinderen tot 1 jaar verzorgen, maar wel weer 4 of 5 tussen 1 en 3 jaar...

Toen onze oudste naar de peuterspeelzaal ging (2015/2016) was de eigen bijdrage rond de 50 euro per maand maar ons inkomen is in de tussentijd ook wel wat gestegen.
Kijk eens naar gastouders in de buurt. Die zijn vaak zowel goedkoper en meer flexibel qua begin en eind tijd. En het is ook fijner voor het kind om altijd het zelfde gezicht te zien.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1146 on: April 12, 2019, 06:16:23 AM »
De afgelopen dagen was ik in Nederland. Daar heb ik met mijn zwager gesproken over zijn kinderopvang.
Hij heeft 1 kind in de crèche en 1 kind op school + buitenschoolse opvang. De ouders werken allebei 4 dagen per week en hebben op verschillende dagen vrij. Hij vertelde dat de crèche en de buitenschoolse opvang samen meer kosten dan hun hypotheek. Ze wonen in een beschaafd formaat huis, niets buitensporigs. En ze hebben een hypotheek die ze niet extra snel aflossen. Dus de conclusie is dat kinderopvang (voor 3 dagen in de week) gewoon verschrikkelijk duur is.

Ik woon in een land waar al jaren geleden een hele lage maximale prijs voor crèches is ingevoerd. En ik was tamelijk geschokt over hoe duur het in Nederland is. Nu begrijp ik ook goed waarom zoveel Nederlanders deeltijd werken. Dat zal ook te maken hebben met dat het loont om minder kinderopvang te betalen.
Mjah, onze jongste zoon zit 2 dagdelen op de kinderopvang en dat wordt grotendeels vergoed door de toeslag die we er op krijgen. Ter illustratie, ik betaal rond de 350 euro en krijg er 280 euro voor terug dus netto 70 euro per maand. Ons inkomen is iets boven modaal.
Het irritante is wel dat de kinderopvang in 9 van de 10 gevallen werkt met dagdelen. Dus als je je kind om 7 uur brengt en om 11:00 ophaalt moet je nog steeds tot 13:00 betalen. Er zijn ook opvangen waar het mogelijk is per uur te betalen maar vaak ligt het uurtarief dan weer een stuk hoger.

Overigens denk ik dat deze kosten bij BSO voornamelijk zitten in o.a. de verplichting om kinderen van/naar school te transporteren. Daarnaast mag 1 medewerker maar op X-aantal kinderen staan en dat is nu weer naar beneden bijgesteld. 1 medewerker mag bijvoorbeeld maximaal 3 kinderen tot 1 jaar verzorgen, maar wel weer 4 of 5 tussen 1 en 3 jaar...

Toen onze oudste naar de peuterspeelzaal ging (2015/2016) was de eigen bijdrage rond de 50 euro per maand maar ons inkomen is in de tussentijd ook wel wat gestegen.
Kijk eens naar gastouders in de buurt. Die zijn vaak zowel goedkoper en meer flexibel qua begin en eind tijd. En het is ook fijner voor het kind om altijd het zelfde gezicht te zien.

Ik heb niets tegen een gastouder maar vanwege onze langere termijn doelen is een schoolse setting op dit moment beter als een huiselijke setting.

Wij hebben de opvang niet nodig als opvang maar meer als aanloop richting school. Gezien de beperkingen van onze jongste (Downsyndroom) hebben we een lange weg te gaan en is dit met name goed voor de papierwinkel zodat acceptatie op een reguliere school makkelijker wordt. Er vanuit gaande dat hij dat niveau aan kan natuurlijk.
Voordeel van de recente wijzigingen is dat de kinderopvang dankzij de VVE ook met een mentor werken (vaste medewerker die hem moet volgen en een rapport bijhoudt enzo). Daarnaast is onze PGBér vaak aanwezig om ook kennis in te brengen binnen de groep (gebarentaal, structuur en ervaring met verschillende soorten beperkingen), waardoor de groep ook weer een paar stappen extra in zijn algemeenheid.

Grappig is overigens dat er ook enkele kinderen in diezelfde groep zitten die voorheen nooit praatte maar nu opeens gaan communiceren met gebaren sinds onze jongste erbij is gekomen. Hij doet het dan ook bijzonder goed, met name door de inzet van onze PGBér en zijn mentor.

Linea_Norway

  • Walrus Stache
  • *******
  • Posts: 8569
  • Location: Norway
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1147 on: April 12, 2019, 06:31:02 AM »
De afgelopen dagen was ik in Nederland. Daar heb ik met mijn zwager gesproken over zijn kinderopvang.
Hij heeft 1 kind in de crèche en 1 kind op school + buitenschoolse opvang. De ouders werken allebei 4 dagen per week en hebben op verschillende dagen vrij. Hij vertelde dat de crèche en de buitenschoolse opvang samen meer kosten dan hun hypotheek. Ze wonen in een beschaafd formaat huis, niets buitensporigs. En ze hebben een hypotheek die ze niet extra snel aflossen. Dus de conclusie is dat kinderopvang (voor 3 dagen in de week) gewoon verschrikkelijk duur is.

Ik woon in een land waar al jaren geleden een hele lage maximale prijs voor crèches is ingevoerd. En ik was tamelijk geschokt over hoe duur het in Nederland is. Nu begrijp ik ook goed waarom zoveel Nederlanders deeltijd werken. Dat zal ook te maken hebben met dat het loont om minder kinderopvang te betalen.
Mjah, onze jongste zoon zit 2 dagdelen op de kinderopvang en dat wordt grotendeels vergoed door de toeslag die we er op krijgen. Ter illustratie, ik betaal rond de 350 euro en krijg er 280 euro voor terug dus netto 70 euro per maand. Ons inkomen is iets boven modaal.
Het irritante is wel dat de kinderopvang in 9 van de 10 gevallen werkt met dagdelen. Dus als je je kind om 7 uur brengt en om 11:00 ophaalt moet je nog steeds tot 13:00 betalen. Er zijn ook opvangen waar het mogelijk is per uur te betalen maar vaak ligt het uurtarief dan weer een stuk hoger.

Overigens denk ik dat deze kosten bij BSO voornamelijk zitten in o.a. de verplichting om kinderen van/naar school te transporteren. Daarnaast mag 1 medewerker maar op X-aantal kinderen staan en dat is nu weer naar beneden bijgesteld. 1 medewerker mag bijvoorbeeld maximaal 3 kinderen tot 1 jaar verzorgen, maar wel weer 4 of 5 tussen 1 en 3 jaar...

Toen onze oudste naar de peuterspeelzaal ging (2015/2016) was de eigen bijdrage rond de 50 euro per maand maar ons inkomen is in de tussentijd ook wel wat gestegen.
Kijk eens naar gastouders in de buurt. Die zijn vaak zowel goedkoper en meer flexibel qua begin en eind tijd. En het is ook fijner voor het kind om altijd het zelfde gezicht te zien.

Ik heb niets tegen een gastouder maar vanwege onze langere termijn doelen is een schoolse setting op dit moment beter als een huiselijke setting.

Wij hebben de opvang niet nodig als opvang maar meer als aanloop richting school. Gezien de beperkingen van onze jongste (Downsyndroom) hebben we een lange weg te gaan en is dit met name goed voor de papierwinkel zodat acceptatie op een reguliere school makkelijker wordt. Er vanuit gaande dat hij dat niveau aan kan natuurlijk.
Voordeel van de recente wijzigingen is dat de kinderopvang dankzij de VVE ook met een mentor werken (vaste medewerker die hem moet volgen en een rapport bijhoudt enzo). Daarnaast is onze PGBér vaak aanwezig om ook kennis in te brengen binnen de groep (gebarentaal, structuur en ervaring met verschillende soorten beperkingen), waardoor de groep ook weer een paar stappen extra in zijn algemeenheid.

Grappig is overigens dat er ook enkele kinderen in diezelfde groep zitten die voorheen nooit praatte maar nu opeens gaan communiceren met gebaren sinds onze jongste erbij is gekomen. Hij doet het dan ook bijzonder goed, met name door de inzet van onze PGBér en zijn mentor.

Leuk dat de anderen kinderen dit meedoen. Het lijkt me voor iedereen wel een verrijking om gebarentaal erbij te leren.

Alfred J Quack

  • Bristles
  • ***
  • Posts: 419
  • Location: Netherlands
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1148 on: April 12, 2019, 06:52:28 AM »
Leuk dat de anderen kinderen dit meedoen. Het lijkt me voor iedereen wel een verrijking om gebarentaal erbij te leren.
Dat was dus ook de opmerking van de PGBér. Veel kinderen tussen 0 en 4 reageren veel beter op visuele input dan geluid/taal. Als ze taal gaan gebruiken vallen de gebaren vanzelf weg maar tot die tijd kan je er erg veel aan hebben. Daarnaast zie je bij kinderen met Down dat als ze ziek worden de spierspanning onderuit gaat, praten kost dan nog meer moeite als normaal en dan komen de gebaren nog wel eens terug omdat dat makkelijker is.

Mijn broertje deed dat ook met zijn kinderen. Rond de 6 maanden begonnen ze al aan te bieden, bijvoorbeeld als drinken genoeg was of juist wanneer ze wilde drinken. Dat werkt beter dan je zou denken.

kelpie

  • 5 O'Clock Shadow
  • *
  • Posts: 31
  • Age: 36
  • Location: the Netherlands
    • ZZP-er
Re: Any Dutch Mustachians here.
« Reply #1149 on: May 03, 2019, 02:46:09 PM »
Over 2 maanden loopt onze rentevaste periode van de hypotheek, dus krijgen we een lagere rente. En we kwamen er achter dat met wat extra aflossen we nog 0,2% korting kunnen krijgen, dus dat gaan we ook doen. Heel fijn dat dat straks beter geregeld is!

En beleggingen dit jaar 14-15%, wow!